Kezdőlap Blog Oldal 1077

Gyakornoki programok: 15 milliárd forintra lehet pályázni, főként kkv-kat várnak

A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Gyakornoki program pályakezdők támogatására” című (GINOP-5.2.4-16) felhívás.

A program a gyakorlati oktatáshoz szükséges feltételek megteremtéséhez, a munkáltatók, elsősorban a kkv-k részére a gyakornokok alkalmazásával és betanításával járó többletköltségek (gyakornokok bére, vállalati gyakornoki kapcsolattartók díjazása, a gyakornoki hely kialakításához szükséges tárgyi feltételek biztosítása stb.) kompenzálásához járul hozzá.

A cél, hogy javuljon a fiatalok gyakornoki képzésben való részvétele, képzettsége, szakmai gyakorlati ismeretei, munkatapasztalata, ezáltal munkaerő-piaci kilátásaik és foglalkoztatásuk – olvasható a felhívásban.

Támogatási kérelmet a Magyarországon székhellyel rendelkező kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok, szövetkezetek, egyéni vállalkozók, egyéni cégek vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező szövetkezetek vagy kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok fióktelepei nyújthatnak be 2016. augusztus 1-től 2018. július 31-ig.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 15 milliárd forint; a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 15 milliárd forint; a támogatási kérelmet az Európai Szociális Alap társfinanszírozza. A támogatott támogatási kérelmek várható száma: 500–4500.

A gyakornoki programról szóló tájékoztatás a célja a „Gyakornoki program-támogató szolgáltatások” című (GINOP-5.2.5-16) felhívásnak, amelynek 1,2 milliárd forintos keretösszegére a szakképzési centrumok konzorciumi formában jogosultak támogatási kérelmet benyújtani.

A felhívásból kiderül: a tájékoztatásnak 3000 vállalkozást és 9000 fiatalt kell elérnie; az előrehaladási napló alapján 4500 gyakornokot kell nyomon követni.

Idén 170 milliárd forintot enged át az állam

0

A közigazgatási rezsicsökkentés nyomán január óta három adóügyi dokumentum lett ingyenes. A díjeltörlés az államigazgatás számos más szeletét is érintette, és összesen tízmilliárdos megtakarítást hoz az ügyfeleknek.

Idén már nem kell megfizetni az adóigazolások kiállításáért korábban felszámított háromezer forintos eljárási illetéket, ami – a tavalyi statisztika szerint – sokaknak hozhat könnyebbséget. A múlt évben több mint kétszázezer ilyen dokumentumot adott ki az adóhivatal – írja a Magyar Idők.

Az év eleje óta költség nélkül pótolható az ellopott adóigazolvány, és díjtalanná vált az adóregisztrációs eljáráshoz kapcsolódó igazolás megszerzése is. Utóbbit ugyan alig néhányan váltották ki tavaly, de az érintett adófizetők bizonyosan örülnek annak, hogy a jövőben nem kérik el tőlük az eddigi ötvenezer forintos összeget.

– Több mint hatszázmillió forintot spórolhat meg a lakosságnak és a gazdasági élet egyes szereplőinek a három adóügyi díj eltörlése – mondta a lapnak a nemzetgazdasági tárca helyettes államtitkára. A közigazgatási rezsicsökkentés – tette hozzá Tamásné Czinege Csilla – sok más állami eljárás, szolgáltatás költségét is megszüntette, ami együttesen tízmilliárd forintot hagy idén az ügyfelek zsebében.

Az állami rezsicsökkentés is fontos szerepet játszik abban, hogy 2016-ot a tehercsökkentés évének lehet nevezni. A személyi jövedelemadó idén egy százalékkal mérséklődött, ami 120 milliárddal növeli az adófizetők anyagi mozgásterét. A két gyermeket nevelők adókedvezménye havonta ötezer forinttal emelkedett. – Ez nagyjából tizenötmilliárdot jelent több mint háromszázezer szülőnek – mutatott rá.

A sertéshúsok forgalmi adójának öt százalékra szorítása újabb 25 milliárdot hagy a fogyasztóknál, s ezt egészíti ki az állami díjak csökkentésének, eltörlésének tízmilliárdos megtakarítása. A különféle lépések együttes hatása eléri a 170 milliárd forintot.

Új befektetőre vár a volt SCD-s zalakarosi kemping

Vevőt keres a zalakarosi Termál kempingre a Vectigalis. A felszámoló cég 800 millió forintot szeretne kapni a területért, amelyre korábban az SCD-csoport álmodott szállodát.

Pályázatot írt ki a zalakarosi Termál kempingre az ingatlant tulajdonló Thermal Hotel Zalakaros Kft.-t felszámoló Vectigalis Zrt. A település központjához közel, a Gyógyfürdő térnél fekvő csaknem tíz hektáros terület irányára 800 millió forint. Az ajánlatokat február 12-től március 25-ig lehet benyújtani.

A kemping elsősorban azoknak lehet érdekes, akik ingatlanfejlesztéshez keresnek területet, a komplexumból ugyanis leginkább a telek képvisel értéket: az említett irányárból a felszámoló a földterületet 784 millióra taksálja, míg a kemping területén álló építményeket mindössze 16 millió forintra tartja.

A Termál kemping korábbi tulajdonosa is ingatlanfejlesztésben gondolkodott. A Thermal Hotel Zalakaros Kft. ahhoz az SCD-csoporthoz tartozott, amely a 2000-es évek közepén felvásárolta a Balaton meghatározó turisztikai cégeit, a Siotourt, a Zalatourt és a Balatontouristot – a zalakarosi Termál kemping például ez utóbbi céggel került a csoporthoz.

A „touros” cégekkel több tucat balatoni turisztikai létesítmény került az SCD-hez, zömében önmagukban kevésbé értékes kempingek, diákszállások, hotelek. Az ingatlanok egy részét eladták, míg a balatoni kempingeket külön-külön projektcégekbe szervezték, és a területeken összesen 100-150 milliárd forintos fejlesztést terveztek, üdülőfalut, apartmanházat, wellness hotelt. (Vélhetően a cég Zalakarossal kapcsolatos terveire utal a kempinget tulajdonló cég nevében szereplő a Thermal Hotel.)

Az évtized végére azonban – a világ gazdságainak jelentős részével együtt – az SCD balatoni tervei és velük az egész cégcsoport összeomlott. A pénzügyi majd gazdasági krízis miatt az egyik befektető, az ír Quinlan Private ingatlanalap kiszállt a projektből. Ezt követően, az utóbbi években sorra indultak a felszámolások a balatoni kempingeket tulajdonló cégek ellen, így jutott erre a sorsra a Thermal Hotel Zalakaros Kft. is.

A fuvarozók egyesülete felmondta az alágazati kollektív szerződést

Az MKFE felmondta a NeHGOSZ-szal még 2003-ban kötött megállapodást. Az ígéretek szerint azonban a fuvarozók nem maradnak ágazati kollektív szerződés nélkül: még a jelenlegi lejárta előtt új megállapodást kötnek, egy másik szakszervezettel.

Egyoldalúan felmondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) a Nemzetközi és Hivatásos Gépkocsivezetők Országos Szakszervezetével (NeHGOSZ) a közúti közlekedési alágazatban kötött, több munkáltatóra kiterjedő kollektív szerződést 2016. február 1-jével – közölte a szakszervezet. Az MKFE mint munkaadói szervezet az MTI megkeresésére azzal indokolta a lépést, hogy olyan partnerrel kíván kollektív szerződést kötni, amely reprezentatív szervezetként tevékenykedik.

A NeHGOSZ és az MKFE 2003-ban kötötte a kollektív szerződést, amelyet 2013-ban módosítottak. A munkavállalói képviselet szerint a több munkáltatóra kiterjedő kollektív szerződés nagy segítség volt a mikro- és kisvállalkozóknak, akik nem tudják megfizetni a munkajogi szakértőket, és maguk gyakran nehezen értelmezik az új Munka törvénykönyvében álló jogszabályokat.

A kollektív szerződés tartalmazta egyebek között a munkaadók és a munkavállalók megállapodását a napi, illetve a heti munkaidő, a pihenőidő és a készenléti idő díjazásában. A kollektív szerződés értelmében a szakszervezeteknek lehetőségük nyílt arra, hogy olyan munkáltatókhoz is bemenjenek tárgyalni, ahol korábban nem volt tagjuk. Eddig a kollektív szerződés értelmében a szakszervezet tarthatta például a szakmai továbbképzéseket, és a sztrájkjog kezelésében is volt közös álláspont – fejtette ki a NeHGOSZ.

Eisen Sándor, a NeHGOSz elnöke az MTI-nek azt mondta, hogy a kialakult helyzetet a március 5-i küldöttgyűlésükön megtárgyalják, és döntenek a további lépésről. A tagság létszámáról az elnök nem kívánt információt adni. (A szakszervezet weboldalán lévő információ szerint több mint 450 munkahelyen képviselik a hivatásos és nemzetközi gépkocsivezetők érdekeit, a taglétszámról nem közölnek adatot.)

Az MKFE az MTI érdeklődésére közölte: a hazai árufuvarozó és személyszállító vállalkozások legerősebb érdekvédelmi szervezeteként olyan munkavállalói  partnerrel kívánnak kollektív szerződést kötni, amely szintén reprezentatív szervezet. Megjegyezték: a NeHGOSZ már a 2013-as szerződésmódosításkor sem felelt meg maradéktalanul ezeknek a kritériumoknak, és a legutóbbi egyeztetéseken sem tudta ezt hitelt érdemlően igazolni. Jelezték: a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tagjai egyetlen pillanatra sem maradnak kollektív szerződés nélkül, a három hónapos felmondási idő végére ki fogják választani a leendő partnert.

Terrorizmus-finanszírozás: elkészült az Európai Bizottság cselekvési terve

Az Európai Bizottság cselekvési tervet terjeszt elő a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem megerősítése céljából.

Az Európai Unióban és azon kívül elkövetett közelmúltbeli terrortámadások jól mutatják, hogy a terrorizmus leküzdése érdekében határozott és összehangolt európai válaszra van szükség – olvasható az Európai Bizottság szerdán megjelent közleményében. Az európai biztonsági stratégia számos olyan területet azonosított, amelyeken javítani kell a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet. Az új – a már meglévő uniós szabályokon alapuló és szükség esetén azokat kiegészítő – cselekvési terv erőteljes és gyors válaszreakció a jelenlegi kihívásokra.

Frans Timmermans első alelnök így nyilatkozott: „El kell vágnunk azon erőforrásokat, amelyekkel a terroristák gyalázatos tetteiket végrehajtják. Ha feltárjuk és elvágjuk a terrorhálózatok finanszírozását, kevésbé tudnak majd utazni, fegyvereket és robbanóanyagokat vásárolni, támadásokat szervezni, valamint online gyűlöletet szítani és félelmet kelteni. A bizottság az elkövetkezendő hónapokban naprakésszé teszi és fejleszti az uniós szabályokat és eszközöket olyan megfelelően kialakított intézkedések révén, amelyek elősegítik a kialakulóban lévő fenyegetések leküzdését, továbbá segítik a nemzeti hatóságok terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelmét és hatékonyabb együttműködését, az alapvető jogok maradéktalan tiszteletben tartása mellett. Elengedhetetlen együttműködnünk a terrorizmus finanszírozása terén, hogy eredményeket mutassunk fel, és megvédjük az európai polgárok biztonságát.”

Valdis Dombrovskis az euróért és a szociális párbeszédért felelős alelnök így nyilatkozott: „A mai cselekvési tervvel gyorsan lecsapunk a terrorizmusfinanszírozásra: először is az elkövetkező hónapokban jogalkotási javaslatokat terjesztünk elő. El kell vágnunk a terroristák pénzforrásokhoz való hozzáférését, lehetővé kell tennünk, hogy a hatóságok jobban nyomon követhessék a pénzáramlásokat a tavaly Párizsban elkövetettekhez hasonló pusztító merényletek megakadályozása céljából, valamint biztosítanunk kell, hogy valamennyi tagállam szankcionálja a pénzmosást és a terrorizmusfinanszírozást. Jobban át kívánjuk látni a terroristák által használt pénzügyi eszközök sokaságát – kezdve a készpénztől és a kulturális műtárgyaktól egészen a virtuális pénznemekig és a névtelen előre fizetett kártyákig –, ugyanakkor a hétköznapi törvénytisztelő polgárok számára nem kívánjuk szükségtelenül akadályozni a fizetések lebonyolítását és a pénzügyi piacok működését.”

A cselekvési terv két fő fellépési ágra helyezi a hangsúlyt:

  • a pénzmozgások követésével a terroristák felderítése, valamint annak megakadályozása, hogy pénzeszközöket vagy más eszközöket mozgassanak;
  • a terrorszervezetek által használt bevételforrások elvágása, elsősorban pénzszerzési kapacitásuk megcélzásával.

A pénzforrások mozgásának megakadályozása és a terrorizmus finanszírozásának azonosítása

A terroristák különböző legális és illegális tevékenységekkel finanszírozzák a terrorcselekményeket. A pénzáramlások nyomon követése segíthet a terrorhálózatok azonosításában és felkutatásában. Az új pénzügyi eszközökkel és fizetési módokkal olyan új sebezhetőségek alakulnak ki, amelyekkel foglalkozni kell. A biztonság szempontjából elengedhetetlen elvágni a terrorizmus finanszírozási lehetőségeit, az e területen hozott intézkedések viszont az EU egész területén kihathatnak a polgárok életére és a vállalkozások gazdasági tevékenységére is. A bizottsági javaslat éppen ezért egyensúlyozni fog a fokozott biztonság igénye és az alapvető jogok (beleértve az adatvédelem és a gazdasági szabadságok) védelmének szükségessége között. 

A pénzmosás elleni negyedik csomag 2015. májusi elfogadása jelentős lépésnek számított ahhoz, hogy az EU hatékonyabb erőfeszítésekkel vegye fel a harcot a bűncselekményekből származó pénzösszegek tisztára mosásával és a terrorcselekmények finanszírozásával szemben. Most azon a sor, hogy a tagállamok mielőbb végrehajtsák a csomagot. A bizottság felkéri a tagállamokat, hogy ennek 2016 végéig tegyenek eleget. 2015 decemberében a bizottság előterjesztette a terrorizmus elleni küzdelemről szóló irányelvet, amely bűnténnyé nyilvánítja a terrorizmusfinanszírozást, továbbá a toborzás, a kiképzés és az utazás terrorizmus céljából történő finanszírozását. A bizottság most további lehetőségeket térképez fel arra vonatkozóan, hogy miként lehetne leküzdeni a pénzügyi rendszerrel terrorizmusfinanszírozási célokból történő visszaélést.

Legkésőbb 2016 második negyedévének végéig a pénzmosás elleni negyedik irányelv számos célzott módosítását terjesztik elő az alábbi területeken:

  • Magas szintű biztosítékok nyújtása a magas kockázatú harmadik országokból érkező pénzáramlásokra vonatkozóan: A bizottság módosítja az irányelvet azáltal, hogy azt kiegészíti azon kötelező ellenőrzések (átvilágítási intézkedések) listájával, amelyeket a pénzügyi intézményeknek el kell végezniük az olyan országokból érkező pénzügyi forgalom tekintetében, amelyek pénzmosás elleni és terrorizmusfinanszírozás elleni nemzeti rendszereiben stratégiai hiányosságok mutatkoznak. Ha az összes tagállam ugyanazokat az intézkedéseket alkalmazza, azzal kiküszöbölhetővé válnak Európában azon hézagok, amelyeket kihasználva a terroristák az alacsonyabb védelmi szintű országokon keresztül hajthatják végre műveleteiket;
  • Az uniós pénzügyi hírszerző egységek hatáskörének megerősítése és együttműködésük megkönnyítése: a pénzügyi hírszerző egységek rendelkezésére álló információk körét – a legutóbbi nemzetközi szabványokkal összhangban – kiterjesztik;
  • Nemzeti szintű központosított bank- és fizetési számla nyilvántartások, valamint központi adatlekérdező rendszerek valamennyi tagállamban: az irányelv módosítására azért kerül sor, hogy a pénzügyi hírszerző egységek könnyebben és gyorsabban juthassanak hozzá a bank- és fizetési számlák tulajdonosaival kapcsolatos információkhoz;
  • A terrorizmusfinanszírozás virtuális pénznemekkel kapcsolatos kockázatainak kezelése: a fentiekkel pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási célokra történő visszaélés megakadályozása érdekében a bizottság azt javasolja, hogy a virtuális pénznemeket alkalmazó átváltási platformokat vonják a pénzmosási irányelv hatálya alá. Ezáltal az említett platformoknak a virtuálisról valós pénznemekre váltáskor ügyfél-átvilágítási ellenőrzést kellene végezniük, ami véget vetne az ilyen átváltási ügyletek anonimitásának;
  • A névtelen előre fizetett eszközökkel (pl. előre fizetett kártyákkal) kapcsolatos kockázatok kezelése: a bizottság javasolja az azonosítási korlát csökkentését és az ügyfél-ellenőrzési követelmények kiszélesítését. Megfelelőképpen figyelembe fogjuk venni az arányosságot, különösképpen ami az ilyen kártyák anyagilag kiszolgáltatott polgárok által történő használatát illeti.

Egyéb intézkedések

  • Az ENSZ befagyasztási intézkedései uniós átültetésének hatékonyabbá tétele és 2016 végéig az uniós pénzügyi intézmények és gazdasági szereplők ENSZ-jegyzékekhez történő hozzáférésének javítása. A bizottság értékelni fogja, hogy a terrorista tevékenységekkel kapcsolatos vagyoni eszközök befagyasztását illetően szükség van-e különleges uniós szabályozásra;
  • A pénzmosás bűnténnyé nyilvánítása: a pénzmosás tárgykörében az EU egészére kiterjedő tényállások és szankciók átfogó közös meghatározásával elhárulnak a pénzmosás legyőzése érdekében folytatott, határokon átnyúló igazságügyi és rendőrségi együttműködés előtti akadályok;
  • A készpénzfizetéshez kapcsolódó kockázatok csökkentése: az illegális készpénz-mozgásokkal kapcsolatos jogalkotási javaslat révén a bizottság ki fogja terjeszteni a meglévő szabályozás hatályát a rakományként vagy postai úton szállított készpénzre, továbbá lehetővé fogja tenni a hatóságok számára, hogy tiltott tevékenységek gyanújakor kisebb készpénzösszegek esetén is beavatkozhassanak;
  • A terrorizmusfinanszírozás nyomon követését szolgáló további intézkedések értékelése: a bizottság megvizsgálja, hogy a terrorizmusfinanszírozás nyomon követését illetően szükség van-e kiegészítő uniós rendszerre, amely például kiterjedne az olyan Unión belüli kifizetésekre is, amelyekre az EU és az USA közötti, terrorizmus finanszírozásának felderítését célzó program nem terjed ki.

A terrorszervezetek jövedelemforrásainak elvágása

Jelenleg a terrorszervezetek elsődleges jövedelemforrását az elfoglalt területeken folytatott tiltott kereskedelem (beleértve a kulturális javak kereskedelmét és a vadon élő állatok tiltott kereskedelmét) jelenti. Emellett a jogszerű áruk kereskedelméből is származhat bevételük. A bizottság és az Európai Külügyi Szolgálat technikai segítségnyújtást biztosít a közel-keleti és észak-afrikai országok számára a kulturális javak illegális kereskedelme elleni küzdelemhez, valamint támogatást nyújt harmadik országok számára ahhoz, hogy eleget tegyenek az Egyesült Nemzetek Biztonsági Tanácsa e területen hozott határozatainak. A közel-keleti, észak-afrikai és délkelet-ázsiai országok ugyancsak kapnak támogatást ahhoz, hogy fejlesszék a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet.

2017-ben a bizottság jogalkotási javaslatot terjeszt elő az árukereskedelem útján történő terrorizmusfinanszírozás kezelése céljából a vámhatóságok jogkörének megerősítésére, például a kereskedelmi ügyletek elrejtésével, az áruérték hamis közlésével és fiktív számlázással szerzett illegális jövedelmek elleni intézkedésekkel.

Egy másik javaslat pedig a kulturális javak illegális kereskedelmével foglalkozik, a jelenlegi szabályozás hatályát több országra kiterjesztve.

Az európai biztonsági stratégia

Az európai biztonsági stratégia hangsúlyozta, hogy olyan intézkedésekre van szükség, amelyek hatékonyabban és átfogóbban foglalkoznak a terrorizmus finanszírozásának problémájával. Az elmúlt évben tett lépések között szerepelnek például a terrorizmus elleni küzdelemről szóló irányelvjavaslat által a terrorizmus finanszírozására vonatkozóan bevezetett büntetőjogi szankciók, valamint az Európa Tanács terrorizmus megelőzéséről szóló egyezményének az Európai Unió általi aláírása.

Mind a Bel- és Igazságügyi Tanács november 20-i, mind a Gazdasági és Pénzügyi Tanács december 8-i, továbbá az Európai Tanács 2015. december 18-i ülésének következtetései azt hangsúlyozták, hogy e területen fokozottabban fel kell lépni. Ezzel egyidejűleg az ENSZ Biztonsági Tanács 2015. december 17-én elfogadott – konkrétabban az Iszlám Állam finanszírozásáról és a korábbi al-Kaida szankciórendszer kiterjesztéséről szóló – határozata messzemenő globális konszenzust tanúsított a terrorizmus finanszírozásának leküzdését illetően – zárul a bizottság közleménye.

Lassuló ütemben, de idén is nő a kiskereskedelmi forgalom

0

Elemzők szerint ugyan a tavalyinál valamivel lassabban ütemben, de így is 3-5 százalék körüli mértékben bővülhet idén a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon.

Kedvező a kiskereskedelmi forgalom tavalyi 5,5 százalékos éves bővülése a szakértők szerint, akik további, bár lassuló ütemű növekedésre számítanak az idén. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, Vámos György az MTI-nek elmondta: az éves, valamint a decemberi 5 százalékos növekedési ütem is jelentősen meghaladta az uniós átlagot.

Az OKSZ értékelése szerint a kiskereskedelem növekedésében közrejátszott a gazdaság, ezen keresztül a reáljövedelmek bővülése, az infláció alacsony szintje, a devizahiteles mentőcsomag, az alacsony benzinár és az online pénztárgép rendszer piactisztító hatása. A szövetség számításai alapján a 2013-2015-ös időszakot együtt nézve 10 százalék feletti a három év együttes növekedési üteme – közölte a főtitkár. A kiskereskedelem mérlegét az iparcikkek és az üzemanyagok értékesítése húzta jelentősebb mértékben.

A szakértő arra számít, hogy az idén tovább bővül a kiskereskedelmi piac, de a tavalyinál kisebb ütemben. A nemzetgazdaságban is kisebb növekedési ütem várható, és az online pénztárgép rendszer piactisztító hatása már sokkal kisebb lesz. A személyi jövedelemadó (szja) és az általános forgalmi adó (áfa) kulcsainak csökkentése ugyanakkor felfelé húzhatja az ütemet – fejtette ki. Vámos György várakozásai szerint 3-4 százalékos lehet az idei éves növekedés. 

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szintén úgy látja, hogy a kiskereskedelmi forgalom növekedése lassulhat a tavalyi magas bázis miatt, amit részben az online pénztárgépek fehérítő hatása okozott. A bővülés azonban dinamikus maradhat, a növekvő reálbérek és foglalkoztatás mellett a devizahitelek tavalyi elszámolása is jelentősen növelte a háztartások elkölthető jövedelmét. 

Az elemző szerint a hiteltörlesztések kiszámíthatóvá válása egyre kevésbé indokolja a háztartások óvatossági megtakarításait, így az elmúlt években elhalasztott fogyasztás pótlása is hozzájárulhat az idei növekedéshez. Suppan György az idén éves átlagban 3,7 százalékos bővülésre számít. Az MTI-hez eljuttatott kommentárjában kifejtette, mivel a reálbérek emelkedése a tervezettnél nagyobb lehet, a kiskereskedelmi forgalom bővülése akár meghaladhatja a várakozást. A forgalom növekedését középtávon a lakástámogatások kiterjesztése, a lakáspiac várható élénkülése is támogathatja – mutatott rá.

Barczel Vivien és Ürmössy Gergely, az Erste Bank elemzői szerint is jó évet zárt a kiskereskedelem tavaly. Az idén az szja egy százalékponttal csökken, illetve az inflációs ráta is jóval a 3 százalékos inflációs cél alatt maradhat, így a nettó reálbérek emelkedése erősítheti a háztartások keresletét – fejtették ki az MTI-hez eljuttatott tájékoztatásukban. Előrejelzésük szerint 4-5 százalék között bővülhet az idén a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon.

Milyen adóterhet rónak a társaságra a vásárlásösztönző akciók?

0

Vajon a promóciók kidolgozói tisztában vannak azzal, hogy az egyébként igen jól csengő, vásárlásösztönző akciók milyen adóterheket róhatnak a társaságra? – teszi fel a kérdést Lakatos Katalin, a Mazars adómenedzsere.

Ki ne adná meg az esélyt arra, hogy ingyen külföldre utazhasson vagy tulajdonosa legyen egy új személygépkocsinak? Vagy ki ne csábulna el azon termék felé, amelyhez ajándék jár? Éppen ezért melyik az a vállalkozás, amely ne hirdetne nyereményjátékokat, akciókat, ne adna ajándékokat néhanapján a termékei mellé? De vajon a promóciók kidolgozói tisztában vannak azzal, hogy az egyébként igen jól csengő, vásárlásösztönző akciók milyen adóterheket róhatnak a társaságra? És azzal, hogy átgondolt promóciók esetén ezek az adóterhek elkerülhetőek, vagy legalább csökkenthetőek? – teszi fel a kérdéseket friss bejegyzése bevezetőjében Lakatos Katalin, a Mazars adómenedzsere.

A válasz általában: nem.

A nyereményjátékokat jellemzően marketingszakemberek dolgozzák ki, aszerint, hogy milyen típusú akció felel meg a marketing céloknak és a cég költségvetésének. De az effajta promóciók nem csak a nyeremény vagy a szervezés miatt jelentenek költséget a cég számára. Attól függően, hogy milyen típusú vásárlásösztönző akcióról beszélünk, a személyi jövedelemadó mellett társasági adó, áfa és már reklámadó szempontból is át kell gondolni a költségeket.

A személyi jövedelemadónál maradva az egyes promóciók megítélése igen széles skálán mozoghat. Hogy csak néhány példát említsünk, a juttatott ajándék minősülhet ajándéksorsolásból származó jövedelemnek, verseny, vetélkedő díjának, adómentes üzletpolitikai célú juttatásnak, árumintának, vagy adóköteles üzletpolitikai juttatásnak is. És ezek mindegyike más-más adóterhet ró a juttató vállalkozásra. Még az is elképzelhető, hogy egy átgondolatlan játék eredményeként a juttatott nyeremény a magánszemély összevont adóalapjának részeként adózik.

A cél tehát minden esetben a lehető legkisebb adóteher elérése a marketing célokat is figyelembe véve, és a legrosszabb lehetőségek (az összevont adóalap részeként történő adóztatás) kizárása. Mit kell ehhez tennünk? Először is, ismerjük meg a személyi jövedelemadó törvény nyújtotta lehetőségeket!

Lakatos Katalin egy igen népszerű promóciós forma, a verseny, vetélkedő feltételeit mutatja be. Bár adózási szempontból számos kedvezőbb megoldás is választható, a tanácsadói gyakorlatunk során igen gyakran találkozunk ilyen játékokkal – indokolja a választást.

A vetélkedő, verseny feltételei

Verseny, vetélkedő díjáról beszélhetünk olyan esetekben, ha a játékon való részvétel vásárláshoz és blokkal történő regisztrációhoz kötött, de a résztvevőknek további feladatuk is van. Például meg kell tervezniük és rajzolniuk az adott termék legújabb csomagolását, megadott szempontok figyelembe vétele mellett le kell fényképezniük magukat a termékkel vagy meg kell válaszolniuk helyesen a céggel kapcsolatos kérdéseket.

Vetélkedőnek, versenynek minősül a nyereményjáték, ha a következő feltételek együttesen teljesülnek: a játék nyilvánosan meghirdetett; a feltételek bárki számára azonosak; az adott feladat, cél elérése érdekében a résztvevők tudásuk, képességük vagy adottságuk birtokában egymással megmérkőznek, versengenek (a siker és győzelem elérése inkább a versenyzőn és nem külső tényezőkön múlik); valamint, ha a nyeremény nem pénz.

A feltételek látszólag egyértelműek, de akár egy kis eltérés is megváltoztathatja a nyereményjáték megítélését. Az „ördög” valóban az apró részletekben rejlik. Nézzük részletesen az egyes feltételeket!

Vetélkedő, verseny vagy valami más?

  • Nyilvános meghirdetés, azonos feltételekkel: Nyilvános meghirdetésnek számít, ha nem feltétlenül bárki, de egy „megfelelően széles kör” vehet részt a játékban.  Széles körnek számít a gyakorlatban az is, ha csak egy meghatározott kör (pl.: a középiskolások) vehet részt a játékban. Elgondolkodtató azonban, hogy megfelelően széles-e a kör, ha csupán egy adott intézmény hallgatói nevezhetnek. A megfelelően széles kör elbírálása minden esetben az adott játék körülményein múlik.
  • Képesség, tudás: A győztes kiválasztásának objektív szempontok figyelembe vételén kell alapulnia. De egy rajzverseny esetében, amely általában szubjektív megítélés alá esik, mi vagy ki döntse el, hogy ki a jobb? Egy szakmai zsűri vagy egy közönség szavazás? A közösségi oldalak térhódításával egyre népszerűbbé válnak a szervezők oldalán meghirdetett promóciós játékok, ahol az adott pályázati munkára leadott „like”-ok száma a döntő. Ennek nyereményjátékok szempontjából való kezelése azonban még nem tisztázott. Nem egyértelmű ugyanis, hogy a szavazás során valóban a legjobban teljesítő versenyző nyer-e vagy az, akinek a legtöbb ismerőse van. Ha az a cél, hogy a promóciónk a verseny kategóriájába tartozzon, érdemes a győztes kiválasztásához a lehető legobjektívebb szempontokat rendelni, és ezeket a verseny meghirdetésénél egyértelműsíteni a résztvevőkben is.
  • Külső tényezők befolyásolása: Elgondolkodtató például a tippelős játékok megítélése, ahol a szervező által eladott termékek számát kell a lehető legpontosabban megtippelni. Csakhogy, itt már egy harmadik szereplő teljesítménye is bejátszik a végeredménybe. Márpedig harmadik szereplő bevonása esetén már nem az egyéni teljesítményen múlik az eredmény, hanem nagy mértékben a szerencsén, vagy a résztvevőkön kívülálló tényezőkön, így bukhat a versenyként való megítélés lehetősége.

A felsoroltakon kívül számos egyedi tényező is befolyásolhatja a játék megítélését. De miért is fontos ez?

A vetélkedő, verseny adózása

Verseny, vetélkedő díja esetén személyi jövedelemadó szempontból a szervezőt a nyeremény szokásos piaci értékének 1,18-szorosa után 15 százalék (összesen 17,7 százalék) adófizetési kötelezettség terheli. Ez első ránézésre nem feltétlenül tűnik kedvezőnek, de ha hozzátesszük, hogy ilyen esetekben a juttatót egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem terheli, mindjárt más szemmel nézünk a juttatásra. Főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy ha a fenti kiíráshoz hasonló, de valamely feltételt nem maradéktalanul teljesítő promóciót hirdet a cég, a nyeremény adózása teljesen más lesz (az összes adóteher elérheti a 49,98 százalékot vagy akár a munkabért sújtó adóteher merülhet fel).

A fenti példákból is látszik, hogy a nyereményjátékok megítélése igen sok tényezőn múlik. A besorolás során a játékszabályzatban szereplő összes feltételnek és kitételnek meghatározó jelentősége lehet, amely befolyásolja a promóció adózási szempontú megítélését is. Éppen ezért elengedhetetlenül fontos, hogy az adózási szakemberek tisztában legyenek a lehetőségekkel, és a promóciók kidolgozása kellő adójogi gondossággal történjen – hangsúlyozza Lakatos Katalin.

Kiskereskedelmi forgalom: ötödik legjobb az EU-ban a decemberi magyar adat

A novemberi 2,7 százalék után 2015 decemberében 2,0 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom az Európai Unióban, az év egészében 3 százalékos volt a növekedés – jelentette szerdán az Eurostat.

A szezonálisan kiigazított adatok szerint a decemberi kiskereskedelmi forgalom volumene az unióban 0,1 százalékkal haladta mg a novemberit.

2015 egészében a forgalom – uniós szinten, éves összevetésben – 3,0 százalékkal nőtt. A magyarországi kiskereskedelmi forgalom tavaly a nyers adatok szerint 5,5 százalékkal nőtt, míg a naptárhatással korrigált adat 5,6 százalékos bővülést mutat éves szinten.

Az EU egészében a nem élelmiszeripari termékek forgalma tavaly decemberben 2,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet, az „élelmiszer, ital, dohány” kategóriában 1,5 százalékos volt az emelkedés, az üzemanyagtöltő-állomások forgalma viszont „csak” 0,1 százalékkal haladta meg a 2014. decemberit (persze alacsonyabb árakon).

Az Eurostatot tájékoztató tagállamok közül a legdinamikusabb, 14,3 százalékos növekedést Románia statisztikai hivatala jelentette; Írország 6,1 százalékkal a második, Észtország 5,8 százalékkal a negyedik. Mínuszos év/év adat Portugáliából (-1,3 százalék), Belgiumból (-1,2 százalék) és Dániából (-0,3 százalék) futott be.

A (szezonálisan kiigazított) 4,5 százalékos magyarországi forgalomnövekedés az ötödik legerőteljesebb (a nyers adatok szerint), a már említetteken kívül csak Lengyelországban (5,5) nőtt ütemesebben a kiskereskedelmi forgalom 2015 utolsó hónapjában.

Alaptalanul hirdették gyógyhatásúként az LPA Bio-Actif terméket

0

Gyógyhatást tiltott módon, egészségre gyakorolt hatást pedig megalapozatlanul tulajdonított LPA Bio-Actif nevű termékének a Posta Szerviz Kft. A társaságot 12,5 millió forintra bírságolta a versenyhivatal.

Gyógyító hatások tiltott ígérete miatt 12,5 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Posta Szerviz Kft.-t, és megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását – közölte a hatóság szerdán az MTI-vel. Az elnevezés dacára a Posta Szerviz Kft.-nek semmi köze a Magyar Postához, nem a Magyar Posta Zrt. cége.

A GVH a bírság mértékének meghatározásakor a jogsértéssel érintett vállalkozáscsoport – a Posta Szerviz Kft. és az Asztrológiai Előrejelzések Kft. – előző évi nettó árbevételéből indult ki, figyelemmel arra, hogy a két vállalkozás azonos vállalkozáscsoportba tartozik, tulajdonosuk megegyezik – közölte a hatóság. Határozatában mögöttes felelősként nevesítette is az Asztrológiai Előrejelzések Kft.-t, amellyel szemben a kiszabott bírság behajtásáról intézkedik abban az esetben, ha a végrehajtás nem vezetne eredményre a Posta Szerviz Kft.-nél. 

A GVH döntése szerint a Posta Szerviz Kft. jogsértő módon reklámozta az LPA Bio-Actif elnevezésű termékét, mert gyógyhatást tiltott módon, egészségre gyakorolt hatást pedig megalapozatlanul tulajdonított neki. A termék teszteltségét és ellenőrzöttségét tekintve  is megtévesztette a fogyasztókat, amikor megalapozatlan állításokat közölt a termék orvosok és egészségügyi szervezetek által végzett tesztelésével és ellenőrzésével kapcsolatban.

A hatóság szerint különleges táplálkozási célú élelmiszerként történt nyilvántartásba vétel hiányában az LPA Bio-Actif általános közfogyasztásra készült élelmiszernek minősül. A GVH úgy ítélte meg, hogy a Posta Szerviz Kft. jogszerűtlenül népszerűsítette termékét a fogyasztóknak küldött reklámkatalógusában 2013 januárjától 2014 decemberéig. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, és sérülékeny fogyasztókat is elért.

Tízből kilenc webáruháznál talált valami problémát a hatóság

A tavaly vizsgált online kereskedők csaknem 90 százalékánál talált valamilyen problémát a fogyasztóvédelmi hatóság. Az NFH most összeszedte, mire érdemes odafigyelni, ha az interneten vásárolunk, illetve milyen jogorvoslati lehetőségek vannak, ha nem azt kaptuk, amit szerettünk volna.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tavaly összesen 169 webáruházat ellenőrzött, és a megvizsgált online felületek mintegy 88 százaléknál talált valamilyen hiányosságot – derül ki az NFH közleményéből. A hatóság idén is kiemelt figyelmet fordít az internetes kereskedelemmel foglalkozó oldalakra, ugyanakkor a fogyasztók maguk is sokat tehetnek azért, hogy nagyobb biztonságban legyenek, amikor online vásárolnak meg valamilyen terméket vagy szolgáltatást. Így például:

Vásárlás előtt

– Nézzük meg a webáruház üzemeltető adatait, ugyanis kötelező feltüntetnie a nevét, székhelyét, elérhetőségeit (telephely, postai cím, e-mail cím) Így bizonyosodhatunk meg arról, hogy magyar, vagy külföldi vállalkozástól vásárolunk, és ha problémánk lenne a termékkel, hogyan érhetjük el a kereskedőt/szolgáltatót.

– Óvakodjunk az olyan online értékesítőtől, aki titkolja kilétét!

– Érdemes megtekinteni az általános szerződési feltételeket, különösen a szállítás és fizetés részleteit, elállási jogról, jótállásról, szavatosságról való tájékoztatást, és a jogérvényesítési lehetőségeket.

– Érdemes az olyan webáruházakat előnyben részesíteni, amelyek lehetőséget biztosítanak az utánvételes fizetésre. Így, csak azért a termékért fizetünk, amely valóban megérkezett.

Vásárlás után

– Kézbesítéskor érdemes fotóval, videó felvétellel dokumentálni a kicsomagolási folyamatot, a későbbi esetleges vitás helyzetek tisztázására. Így bizonyítani tudjuk, hogy például a rendelt termék sérülten érkezett-e hozzánk.

– Ha a termék mégsem tetszik, 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől, azaz visszakérhetjük a vételárat, és ha volt, az általunk megfizetett kiszállítás költségét. Ilyenkor írásban kell jeleznünk a vállalkozás felé elállási szándékunkat, és vissza kell küldenünk a terméket. Ennek költsége viszont már a fogyasztót terheli (kivéve, ha a vállalkozás magára vállalta azt).

– Bármilyen panaszunk merül fel, érdemes először a webáruháznak jelezni, aki írásbeli panaszunkra köteles a beérkezését követő harminc napon belül érdemben válaszolni.

Jogorvoslati lehetőségek

Abban az esetben, ha a problémánkat nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal nem értünk egyet, számos intézményhez fordulhatunk segítségért. Ha például felmerül bennünk, hogy a webáruház nem jól tünteti fel az árakat, vagy nem tájékoztatott megfelelően akár a termékről, akár a vásárlás egyéb feltételeiről, esetleg nem kaptunk választ 30 napon belül a panaszunkra, a fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes kormányhivatalhoz tud fordulni. Ha a kereskedő például nem fogadja el az időben, és írásban történt elállási szándékunkat, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk.

Az úgynevezett határon átnyúló fogyasztói panaszok esetében (ha a webkereskedő székhelye egy másik EU-s tagállamban, Norvégiában vagy Izlandon található) a panasz rendezésének megkísérléséhez és jogaink érvényesítéséhez (szakmai és jogi tanácsadás, idegen nyelvű levelezés, érdemi panaszkezelési segítség) a bírósági eljárás előtt segítséget nyújthat az Európai Fogyasztói Központ is,

Morgan Stanley: így teljesít a magyar gazdaság

0

Hogy áll a magyar gazdaság „feltörekvő európai” összevetésben? A Morgan Stanley friss áttekintéséből szemezgettünk.

A Morgan Stanley elemzői 12 „feltörekvő” európai gazdaságot – Szlovénia, Észtország,  Csehország, Szlovákia, Litvánia, Lettország, Lengyelország, Magyarország, Horvátország, Románia, Bulgária, Szerbia – vizsgáltak meg abból a szempontból, hogy miként áll (jobb esetben halad) a felzárkózás Európa gazdagabb államaihoz (az eurózónához).

Egy főre jutó GDP

Az egy főre jutó GDP a szóban forgó országokban 2014-ben átlagosan az eurózóna átlagának 40 százaléka volt, ami komoly előrelépés a 2014-es 27 százalékhoz képest. A „felzárkózás” döntően 2004 és 2008 között ment végbe, a válság a folyamatot megakasztotta. Az utóbbi években a Szlovákia, Lengyelország, Románia és a balti államok felzárkózásának üteme gyors volt, míg Magyarország, Szlovénia és Horvátország csalódást keltett – írják a Morgan Stanley elemzői.

Vásárlóerő-paritáson valamivel pozitívabb a kép: az egy főre eső GDP a vizsgált országokban így számolva tavaly „csupán” 35 százalékkal maradt el az eurózóna-belitől. A tavalyi magyar adat nem éri el a 12 ország átlagát, de megelőzi a lett, a román, a horvát, a szerb és a bolgár mutatót.

Árak

Az árak ütemesen „konvergálnak” az eurózóna-beliekhez. Az áruk ára a közös pénzt használó blokkbeli átlag 75 százalékánál jár (tíz éve ez a mutató 65 százalék volt), a szolgáltatásoké viszont csak 45 százaléknál, míg 2004-ben még 35 százalék volt.

Érdekesség, hogy a mind a termékek, mind a szolgáltatások esetében az eurózóna-átlaghoz viszonyított átlagár a 12 országból csupán egyben csökkent 2004 és 2014 között: Magyarországon.

A relatív árszint Szlovéniában a legmagasabb, és Szerbiában (áru), illetve Bulgáriában (szolgáltatás) a legmagasabb. Magyarországnál az említetteken túl Románia és Bulgária (áruk), illetve Litvánia, Románia és Szerbia (szolgáltatások) „olcsóbb”.

Termelés

A feltörekvő európai gazdaságokban az ipari termelés súlya 5–10 százalékponttal nagyobb, mint az eurózónában, nem kis részben a német ipar beszállítói láncaiba való sikeres beilleszkedésnek köszönhetően.

A visegrádi négyek (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) együtt az Európai Unió második számú autógyártó „övezetét” alkotják, évente körülbelül 3 millió autóval; Németország az első, 5,5 millióval. A négy ország együttes GDP-je így csupán 25 százaléka a németországinak – jegyzik meg a Morgan Stanley elemzői.

Kicsi és nyitott gazdaságok

A szóban forgó gazdaságok kicsik és nyitottak – Lengyelország, Horvátország és Románia kivételével. Az export és az import együttvéve Magyarországon a GDP 175 százalékára rúg, ugyanez a mutató a második legnyitottabb cseh gazdaságban 163 százalék és a balti államokban is meghaladja a 100 százalékot.

A fő kereskedelmi partner értelemszerűen Németország: a Németországba irányuló export Csehországban a GDP 27, Magyarországon a 23 százalékának felel meg, Szlovákiában ez az adat 18, Lengyelországban 10, Romániában 7 százalék.

A Németországba szállított árukat aztán a német cégek „tovább-exportálják”, Németország így „a világ kapuja” a feltörekvő európai gazdaságok számára, amelyek ezzel párhuzamosan „önerőből” is növelik kereskedelmi forgalmukat az ázsiai és más feltörekvő piacokon (is).

Olcsó munkaerő

Az Eurostat adatai szerint a munkaerőköltség a feltörekvő európai gazdaságokban az európai átlag 35 százalék (10 éve még 25 százaléka volt). Ha azonban a termelékenységet is figyelembe vesszük, akkor a különbség már csak 22 százalék (10 éve 32 százalék volt).

A Morgan Stanley elemzői úgy vélik: ha a szóban forgó országok meg akarják tartani versenyelőnyüket, akkor nyilvánvalóvá kell tenniük, hogy többet fektetnek a humán tőkébe, képesek jobban ellenállni az „agyelszívásnak” és hogy képzettebb munkaerővel fognak rendelkezni.

Energia

Az energia-külkereskedelem a feltörekvő európai gazdaságok mindegyikében deficites, döntően a kőolajimportnak betudhatóan (bár Magyarországon, Bulgáriában, Litvániában és Szlovákiában a földgáz súlya is csaknem akkora, mint az olajé). GDP-arányosan a külkereskedelmi mérleg energia-komponensének hiánya Magyarországon a legnagyobb (több mint hat százalék), a kőolaj- és földgáz-készletekkel egyaránt rendelkező (és azokat kitermelő) Romániában pedig a legalacsonyabb.

Mennyire számítanak az olajárak?

Az energiaárak csökkenése a közép- és kelet-európai országok mindegyikében jelentősen hozzájárul az infláció mérséklődéséhez. A Morgan Stanley elemzőinek számítása szerint az olajárak 10 százalékos csökkenése 0,1 és 0,4 százalékpont közötti mértékben járul hozzá az infláció csökkenéséhez. (Csehországban 0,1, Lengyelországban 1,2, Magyarországon 0,3 százalékponttal.)

A magyar gazdaság a legkevésbé sebezhető

A Morgan Stanley „sebezhetőségi indexe” (Vulnerability Scoring Indicator) számos tényezőt vesz figyelembe, többek között a folyó fizetési mérlegnek, a külső adósságnak, a rövid lejáratú államadósság és a devizatartalék arányának, a  devizahitelek arányának és a költségvetési hiánynak az alakulását. Ez a mutató a vizsgált országok közül Magyarországon a legmagasabb, ami azt jelenti, hogy a magyar gazdaság a legkevésbé sérülékeny. Ez pedig alátámasztja azt a várakozást, hogy a vezető hitelminősítők a befektetési kategóriába fogják delegálni a magyar besorolást – hangsúlyozzák a Morgan Stanley szakemberei.

Már félszáz településen vetnek ki földadót

0

Egy év alatt a négyszeresére, 55-re nőtt azon települések száma, ahol adót vetnek ki a termőföld után. Jellemzően évi 5-10 ezer forintot szednek be hektáronként.

Mostanra már 55 magyarországi településen vetnek ki helyi adót a termőföld után – derült ki a Nemzeti Jogszabálytár adataiból, amelyet a Világgazdaság összesített. A teher mértéke jellemzően évi 5-10 ezer forint hektáronként, de vannak önkormányzatok, amelyek aranykoronánként számolnak: ilyenkor 200-400 forint az adó. A több településen is adnak mentességet a helyben lakóknak, az időseknek és a kisebb területen gazdálkodóknak.

Települési adót tavaly év eleje óta lehet bevezetni, a kormányzat akkor engedte meg az önkormányzatoknak, hogy bármire közterhet vessenek ki, amit az állam nem adóztat. A termőföld esetében azzonban az adót a földtulajdonos vállalkozások és az állam mellett azoknak a magánszemélyeknek sem kell megfizetniük, akik az érintett területen vállalkozóként termelnek. Egy őstermelő esetében ez évi legalább 600 ezer forintos jövedelmet feltételez.

Szelfizni sem tud a Hello Kitty mobil, mégis bejöhet

0

Még nem döntöttek arról, hogy a japán piacon kívül mikor lesz kapható a Hello Kitty mobil telefon, várnak az első eredményekre.

Néhány napja a Hello Kitty őrület új modellel érte el Japánban a mobiltelefon piacot. A cica formájú készülék a mai okostelefonos világban tulajdonképpen semmit sem tud magán a telefonáláson kívül, a Sanrio cég mégis abban bízik, hogy sikeres lesz a KT-01-es modell.

A piackutatás után arra jutottak, a Hello Kitty brand annyira erős, hogy a vásárlók megelégednek a dizájnnal és az alapfunkcióval. Abban is reménykednek, hogy nem csak a gyerekek körében lesz népszerű, hanem azok a felnőttek is megveszik, akik ódzkodnak a túlságosan modern kütyüktől, viszont szeretnek nosztalgiázni.

A legnagyobb vita azzal kapcsolatban volt, hogy szelfi készítésére alkalmassá tegyék-e a készüléket, de úgy döntöttek, maradnak a teljesen puritán változatnál. Ha Japánban bejön a modell, szó lehet a külföldi piac megcélzásáról is.

Ünnepnapok számában ők az európai uniós listavezetők

0

Szlovákia az ünnepnapok tekintetében élen jár az Európai Unióban. Idén összesen 15 ilyen napon szünetel a munka, aminek a vállalkozások nem örülnek.

A legtöbb európai uniós tagállam lakosai 14, 13 vagy 12 ünnepnapnak örvendhetnek egy évben. A legkevesebb ünnepnap – mindössze 7 – a brit állampolgároknak jut. Az ünnepnapokat ellenzőkkel szemben Jana Glasová, a Poštová banka elemzője arra hívta fel a figyelmet, hogy pár ünnepnap eltörlése még nem lendítene nagyot Szlovákia gazdaságán – írja a hirek.sk.

Egy munkanap alatt a szlovák gazdaság több mint 300 millió eurót termel. Ez a nominális GDP egy munkanapra lebontott értéke. Az azonban nem mondható el, hogy egy ünnepnap eltörlésével 300 millió euróval emelnénk az ország GDP-ét, lévén ma sem iktat be minden cég szünetet, ha éppen ünnepnapról van szó.

A bérköltségeik csökkentésének szempontjából a vállalkozók üdvözölnék néhány ünnepnap eltörlését, ugyanis minden egyes ünnepnap extra költségeket jelent. Másrészt viszont akadnak olyan vállalkozók is, akik hasznot húznak a munkanapokból, lévén az ünnepnapokat gyakorta vásárlással vagy üdüléssel töltjük.

Az ünnepnapoknak nem csupán a kereskedők látják hasznát, hanem a szállodák, az éttermek, a kávézók vagy éppen a kulturális és szabadidőközpontok – jegyezte meg Glasová.

A gazdaság teljesítőképessége a társadalom munkaképességével, s az általa eredményezett termeléssel arányos, vagyis elmondható, hogy a túl sok munkaszüneti nap gazdasági passzivitást eredményez, ami nem tesz jót a gazdaságnak.

A kormánynak a múltban voltak elképzelései, hogy csökkentse a munkaszüneti napok számát. Az eredeti terv azzal számolt, hogy a Hétfájdalmú Szűzanya ünnepe szeptember 15-ről, szeptember második vasárnapjára kerülne át. Ugyancsak tervbe vették, hogy kosárba kerül szeptember 1-je, vagyis a Szlovák Köztársaság Alkotmányának ünnepe.

Családi adóalap-kedvezmény: változások a nyilatkozatban

0

Nagyon sok munkáltatónak és munkavállalónak okoz nehézséget a családi adóalap-kedvezmény nyilatkozat helyes kitöltése – írja Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési csoportvezetője.

Az RSM Hungary bérszámfejtési csoportunk tapasztalatai szerint jellemzően az eltartottak minőségét és a jogosultság jogcímét nem jelölik a munkavállalók – írja friss bejegyzésében Pentz Edina, a csoport vezetője.

2016. január 1-től jelölni kell az eltartottak neve mellett, az eltartotti minőséget az alábbiak szerint:

  • Kedvezményezett eltartott
  • Eltartott
  • Felváltva gondozott gyermek
  • Kedvezménybe nem számító

Ezen adatok mellett jelölni kell továbbá, hogy milyen jogcímen veszik igénybe a családi adóalap kedvezményt. A jogosultság jogcímei a következők lehetnek:

  • Gyermek után családi pótlékra jogosult, vagy ilyen jogosulttal közös háztartásban élő házastárs.
  • Családi pótlékra saját jogán jogosult, vagy ilyen jogosulttal közös háztartásban élő hozzátartozó.
  • Rokkantsági járadékban részesülő, vagy ilyen személlyel közös háztartásban élő hozzátartozó.
  • Várandós nő vagy vele közös háztartásban élő házastárs.

Változás esetén új nyilatkozatot kell kitölteni, a módosítást a „Módosított nyilatkozat” jelölésére szolgáló négyzetben ezt X-szel kell jelölni. Módosítás esetén a változás időpontját is fel kell tüntetni a nyomtatványon.

Fenti változások oka, hogy 2016. januárjától a munkáltatónak a havi 08-as adó és járulékbevallásban részletesen adatot kell szolgáltatnia az adóhatóság felé a családi kedvezmények igénybevételéről.

A kedvezmény összege is változott

2016. januártól már emelkedett a két eltartott esetén a kedvezményezett eltartottanként érvényesíthető kedvezmény havi összege. A családi adóalap-kedvezmény összege kedvezményezett eltartottanként az alábbiak szerint alakul 2016-ban:

  • egy eltartott esetén 66 670 forint
  • kettő eltartott esetén 83 330 forint
  • három vagy annál több eltartott esetén 220 000 forint.

Így két gyermek esetén a tavalyi 10 000 forint adókedvezmény helyett már 12 500 forint kedvezményt tudnak érvényesíteni kedvezményezett eltartottanként a családok.

A kitöltésnél figyelemmel kell lennie a munkavállalónak, szülőknek, hogy a gyermek(ek) után családi pótlékra jogosultság fennáll –e, és hogy miként kell a gyermeket a családi kedvezmény számításánál figyelembe venni.

Vasárnapi boltzárral együtt is nagyot bővült a kereskedelmi forgalom

0

A vasárnapi zárva tartás bevezetése sem tudta megtörni a kiskereskedelmi forgalom bővülését. Tavaly átlagosan 5,5 százalékkal vásároltunk többet, mint egy évvel korábban.

A magyarországi kiskereskedelmi forgalom tavaly 5,5 százalékkal nőtt, míg a naptárhatással korrigált adat (vagyis azonos munkanappal számolva) 5,6 százalékos bővülést mutat éves szinten. A növekedés mértéke gyorsult valamelyest a 2014-ben mérthez képest: akkor a forgalom 5,2 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest – derül ki a KSH adataiból.

A vasárnapi zárva tartásra vonatkozó előírások tavaly március 15-én léptek életbe, vagyis a korlátozás összességében nem volt hatással a kereskedelmi forgalom alakulására. A vásárlási szokásokra azonban igen: az elmúlt hónapok felmérései azt mutatják, hogy elsősorban csütörtökön és pénteken nőtt a forgalom az üzletekben, a változás nyertesei pedig főleg a nagyobb áruházak, hipermarketek, ezek bevételei emelkedtek leginkább.

A KSH adatai szerint a legnagyobb mértékben a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalma emelkedett tavaly, tartós fogyasztási cikkekre az év során összességében 7,6 százalékkal kültöttünk többet, mint 2014-ben. Az üzemanyagárak jelentős csökkenése komoly hatással volt a forgalomra: a kutakon 7,1 százalékkal mértek nagyobb forgalmat az egy évvel korábbinál. A legkisebb mértékben az élelmiszer-kereskedelem bővült, ennek volumene 3,4 százalékkal haladta meg az előző évit.

Vetőmag Szövetség: idén csökkenhet a szójatermesztés

0

Nettó 97 ezer forint a tavaszi kalászos növények vetőmagjaira vonatkozó, egy tonnára vetített ár, amelyet a Vetőmag Szövetség tájékoztató jelleggel tett közzé. Idén közepes vetőmag keresletre számítanak, a szójatermesztési kedv csökkenhet.

A visszajelzések szerint közepes vetőmag keresletre lehet számítani a tavaszi kalászosok esetében – közölte Takács Géza, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke.

Vetőmagokból jelentős ókészletek nincsenek, érdemi minőségi problémákkal nem kell számolni. Sem a takarmányárpa, sem a sörárpa piacon jelenleg nincs olyan irányú mozgás, mely hatással lenne a várható vetőmag készletekre – mondta Takács Géza.

– Mivel a söriparnak érdeke a tavaszi árpa – ezen belül a sörárpa – vetésterületének emelkedése, a szövetség bízik abban, hogy a cégek a vetési időszakra már szerződéses ajánlatokkal jelennek meg.

Emellett az Agrár-környezetgazdálkodási kifizetés szabályrendszerébe a horizontális szántó tematikus előíráscsoport választható előírásaként bekerült a fémzárolt vetőmag felhasználás támogatása, ez pozitív hatással lehet a tavaszi kalászos vetőmagok keresletére. A fémzárolt minősített vetőmag felhasználás növelése fontos célkitűzés.

2020-ig a fehérjenövények, köztük a GMO-mentes szója termesztéséhez hektáronként 60 ezer forint támogatást kapnak a gazdák, így az elmúlt évben a termőterület és a szóját termesztő gazdaságok száma jelentősen megemelkedett. 2015-ben több mint ötven százalékkal nagyobb területre, 77 ezer hektárra vetettek szóját. A sok esetben hiányzó feltételek és tapasztalatok miatt a termelés színvonala csökkent. A gondokat a kedvezőtlen időjárás is tetőzte. Emiatt várhatóan 2016-ban némileg alábbhagyhat a szójatermelési kedv.

A Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács idén is közzé tette a tavaszi kalászosok II. szaporulati fokú vetőmagjaira vonatkozó tájékoztató árat. Ennek mértéke 97.000 forint + áfa tonnánként, mely zsákban, csávázottan, fémzárolva, az eladó telephelyén gépkocsira rakva értendő. Nem fix ár és nem kötött, illetve nem ajánlott ár, a konkrét szerződéses árat a felek maguk határozzák meg.

Az elmúlt években a tavaszi árpa és zab vetőmag értékesítési átlagára hullámzott. Míg a tavaszi árpa tonnája 2010-ben 67 ezer forintba került, addig 2013-ban ezért a mennyiségért már majdnem a dupláját fizették ki, az elmúlt évben pedig 93 ezer forintot fizettek érte. Hasonló figyelhető meg a zab esetében is, itt 2015-ben 1 tonna zab vetőmagért átlagosan 91 ezer forintot kellett fizetni.

Egyre több pénzmosó számlát nyitnak a magyarok

0

Az egy évvel korábbi közel 38 milliárddal szemben tavaly több mint 53 milliárd forint, külföldön rejtegetett pénzt hoztak haza a magyarok. Az adóamnesztiával az összegek tisztára mosását lehetővé tevő számlákból eddig 1330-at nyitottak.

Meglódult a pénzmosó számlák iránti igény, mivel a magyarok többet legalizáltak – gyakran adóparadicsomokban – rejtegetett pénzeikből a múlt év utolsó negyedévében, mint az azt megelőző kilenc hónapban együttvéve – írja a Világgazdaság szerdai száma. Ez a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) a lap számára elküldött adataiból derül ki.

A kormány által biztosított adóamnesztiával tavaly 720 stabilitás megtakarítási számlát nyitottak, és azokon összesen mintegy 53,2 milliárd forintot helyeztek el a tulajdonosok. Egy évvel korábban a megnyitott számlák száma 610 volt, a rajtuk elhelyezett betétek összege pedig 37,9 milliárd forintot tett ki.

A lap megjegyzi: a múlt évi növekedés ellenére is a vártnál kisebb a stabilitás megtakarítási számlán elhelyezett tavalyi összeg. A múlt év végi „hajrá” annak tudható be a szakértők szerint, hogy január 1-jén több mint ötven ország szigorította az idevonatkozó szabályokat és egyezményeket. Ennek a változásnak mentek elébe a pénzüket a múlt év végén legalizáló magyarok. Az adóamnesztiának köszönhetően eddig összesen 91 milliárd forintot hoztak haza a külföldön rejtegetett vagyonokból.

Több pénz jut a magyaroknak az aradi költségvetésből

0

Számarányánál nagyobb mértékben részesül támogatásban a város idei költségvetéséből az aradi magyarság, hívta fel a figyelmet Bognár Levente alpolgármester.

Miközben Aradon a lakosság 10-11 százalékát teszi ki a magyarok száma, addig az oktatási, kulturális és egyházi intézmények számára, ünnepségek szervezésére elkülönített pénzkeret mintegy 15 százalékában részesül a magyarság – írja a kronika.ro.

„Oktatási intézményeink elsőbbséget élveznek számunkra, különösen a Csiky Gergely Főgimnázium, amelynek sikerült megfelelő keretet biztosítani a régi épületszárny felújítására, illetve arra, hogy a szociális ösztöndíjak arányban legyenek az igényekkel” – mondta Bognár Levente. Az Aradi Kamaraszínháznak szánt összeget is növelték, mivel egyre nagyobb az igény a költségesebb nagyszínpadi előadásokra.

Az RMDSZ-es elöljáró arra is felhívta a figyelmet, hogy a hagyományos kulturális és közösségi rendezvények, mint az Aradi Magyar Majális és az Aradi Magyar Napok, illetve a nemzeti ünnepek – március 15., október 6. – megszervezésére is biztosított a költségvetési keret. Emellett a magyar történelmi egyházak is arányosan részesülnek a nekik járó támogatásból.

Az OTP-hez kerülnek az AXA Bank ügyfelei

Megvásárolja a magyarországi AXA Bankot az OTP. Előbbi pénzintézet ügyfelei várhatóan az év végén, a jövő év elején kerülnek át a legnagyobb hazai bankhoz.

Az OTP Bank és az AXA Bank Europe SA megállapodást írt alá az AXA Bank magyarországi üzletágának megvásárlásáról – jelentette be a magyar pénzintézet szerdán a Budapest Értéktőzsde (BÉT) honlapján. Az AXA Bank elsősorban a jelzáloghitelezés terén tekinthető erősnek a magyarországi piacon. Az OTP Bank jelzáloghitel állománya az üzletág átvételével mintegy negyedével bővül majd – tette hozzá az OTP. 

Az AXA Bank átvétele magában foglalja az lakossági hitel és megtakarítási, valamint vállalati területét, illetve a bank alkalmazottainak átvételét. A tranzakció lezárását követően az integrációs folyamat 2016 végén zárulhat le. Január közepén pénzügyi forrásokra hivatkozva jelentette először a Reuters, hogy az OTP Bank tárgyalásokat folytat az AXA Bank Europe magyarországi jelzáloghitel portfóliójának átvételéről – emlékeztet az MTI.

A belgiumi székhelyű AXA Bank Europe a francia AXA biztosító banküzlettel foglalkozó érdekeltsége. Az AXA Bank Europe Hungary 2014-ben 37,8 milliárd forint veszteséget könyvelt el és működésének hat éve alatt 108 milliárd forintos veszteséget szenvedett el Magyarországon. Mérlegfőösszege 2014 végén 351 milliárd forint volt, hét bankfiókot működtetett.

Az OTP Bank MTI-hez eljuttatott tájékoztatása szerint a tranzakció miatt az AXA Bank ügyfeleinek jelenleg semmilyen teendőjük nincs, a kondíciók valamennyi szerződés esetében változatlanok maradnak. A tranzakció lezárásáig az AXA Bank a megszokott színvonalon szolgálja ki vállalati és lakossági ügyfeleit, akik az eddigiekben is használt csatornákon, változatlan módon intézhetik bankügyeiket. Az OTP és az AXA mindent elkövet a zökkenőmentes váltás érdekében. 

Videojátékot fejlesztettek a melbourne-i állatkert orangutánjainak

A melbourne-i állatkert orangutánjainak fejlesztettek videojátékot ausztrál kutatók. A 12 éves Malu eddig tableten szórakozott.

A Melbourne-i Egyetem és a Victoria Állatkert szakemberei által kifejlesztett két interaktív videojáték tesztjei hétfőn kezdődtek és eddig nagy sikerrel jártak.

Az állatkert 12 éves orangutánját, Malut elbűvölte a korábban tableten játszott játék. Ez úgy zajlott, hogy a gondozó a kezében tartotta a gépet, az állat pedig sűrű hálón keresztül ért hozzá rendkívül erős kezével, ám látszott rajta, hogy minden vágya megragadni a tabletet, ami a gép végét jelentette volna – olvasható a Melbourne-i Egyetem honlapján.

Az egyetem egyik kutatója, Marcus Carter ahelyett, hogy orangutánbiztos táblagépet fejlesztett volna, a Microsoft Kinect 3D-s szenzorát használta arra, hogy a ketrecet interaktív térré alakítsa, melyet az állat bármely testrészének mozdulata aktiválni tud.

A kutatók olyan számítógépes játékokat fejlesztettek, ahol foltokat és képeket vetítenek a padlóra, tehát az állatok nemcsak ujjaikat, hanem egész testüket használhatják a játékban. Ha a tesztek sikerrel zárulnak, néhány éven belül az orangutánok bármikor játszhatnak interaktív játékokat a látogatókkal.

A világ állatkertjei néhány éve azért kezdték el használni a tableteket, hogy még több tevékenységgel gazdagítsák főemlőseik napjait. A melbourne-i állatkert ennél is többet akart adni nekik, olyasmit, amit akkor használhatnak, amikor akarnak, nem törik össze és nem is sérülnek meg.

NFM: állami kézben emelkedik a hulladékgazdálkodás színvonala

0

A Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. megalakulása hozzájárul ahhoz, hogy országosan emelkedjen a hulladékgazdálkodás színvonala – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára.

Eddig mintegy 140 engedéllyel rendelkező helyi közszolgáltató végezte a szemétgyűjtési és hulladékgazdálkodási feladatot, amelyek egy része veszteséges volt – mondta Makai Martina az M1 kedd esti műsorában.

Az április elsejétől működő új holding megalakításával azt szeretné elérni a kormány, hogy országosan nullszaldóssá tegyék a szolgáltatás működtetését.

A lakosok semmit nem érezhetnek meg a változásból, a havi vagy negyedéves díj  ugyanaz marad, egyedül a számlaszám és a számlázó neve módosul.

A holding feladata, hogy biztosítsa a közszolgáltatást, beszedje a díjakat és megmérettesse a közszolgáltatókat, hogy megfelelően látják-e el a feladatukat.

Hétmilliárdot költ szállodái felújítására a Danubius

0

A Danubius Hotels tavaly 3,5 milliárd forintot fordított magyarországi szállodáinak felújításaira, a beruházások az idén folytatódnak, a tervek szerint közel 7 milliárd forintból.

A legnagyobb átalakításba tavaly a Hilton Budapest vágott bele, itt a közösségi terek kaptak új arculatot. De jelentős beruházás történt a margitszigeti, valamint a hévízi Aqua szállodában is – a budapesti házban 70, Hévízen 32 szobába vásároltak vadonatúj berendezést – mondta az MTI-nek Fodor-Kassai Mónika pr-igazgató.

A Danubius Hotel Arena Premier Fitness termében található medence újult meg. A Gellért szálló az év végére 50 felújított vendégszobával készült el, a Danubius Hotel Astoria egyik rendezvénytermét újraszőnyegezték, az első és negyedik emeleten a történelmi szárnyban is szőnyegcsere volt.

A tavalyi 3,5 milliárd forint összértékű beruházások között szerepelt a Danubius Hotel Flamenco, vagy a Hotel Budapest megújítása, és új, modern televíziók kerültek a Danubius Health Spa Resort Bük szobáiba.

A felújítások az idén folytatódnak: a Hilton Budapestben jelenleg 136 szobán dolgoznak, a buszfordulónál külön lift épül a szállodai csoportok részére. A DHSR Margitsziget szállodában újabb 78 szobát újítanak fel, a hévízi Aquában újabb 32 szoba. A Danubius Hotels tervei között további beruházások is szerepelnek – közölték.

A Danubius Magyarország legnagyobb szállodalánca 23 saját tulajdonú szállodát (több mint 5500 szobát) üzemeltet, köztük a Hilton Budapestet és a Gellért Hotelt, valamint a Gundel éttermet. Emellett többségi tulajdonosa és üzemeltetője további 8 csehországi, 12 szlovákiai és 3 romániai szállodának.

A Danubius Hotels 2014-ben konszolidáltan 52,3 milliárd forint árbevételt ért el, 5 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, működési eredménye 23 százalékkal, 3 milliárd 952 millió forintra nőtt a 2013-as 3 milliárd 220 millióról. A csoport adózás előtt eredménye 11 százalékkal javult 2014-ben, 2,18 milliárd forint volt.

A Danubius törzsrészvényeit 2015 szeptemberében törölték a Budapesti Értéktőzsde terméklistájáról, ahol a Standard kategóriájában jegyezték.

Drágult a benzin, drágult a gázolaj

0

Emelte bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol.

Az emeléssel a gázolaj átlagára 299-300 forintra, a 95-ös benzin ára pedig 314-315 forintra nőtt. Legutóbb január 22-én változtak az árak, akkor a gázolaj átlagára bruttó 3 forinttal csökkent, a benzin ára nem változott.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.