Kezdőlap Blog Oldal 1068

Közel kétmilliárd forintért tervezik tovább az M44-est

Egyedüli ajánlattevőként az Út-Teszt Kft. és az Ecoroad Kft. konzorciuma nyerte azt a pályázatot, amelyet az M44-es autóút Nagykőrös és Tiszakürt közötti szakaszának tervezésére írtak ki. A cégek 1,79 milliárd forintért vállalták a munkát.

A Nagykőrös-Tiszakürt Konzorcium készítheti el az M44 autóút Nagykőrös és Tiszakürt közötti szakaszának kiviteli terveit, valamint tenderdokumentációját – a közbeszerzési pályázat eredménye a hétfői Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.

A hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. írta ki. A tenderre csak egy ajánlat érkezett, a Nagykőrös-Tiszakürt Konzorciumé, amely nettó 1 milliárd 793 millió forintért vállalta a feladatot, szemben a becsült nettó 1,8 milliárd forinttal. A konzorcium tagja az Út-Teszt Mérnöki és Szolgáltató Kft. és az Ecoroad Kft.

A közbeszerzési eljárás dokumentációja szerint a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást kínáló ajánlattevő lett volna a nyertes, de miután csak egy ajánlattevő volt, ezt a feltételt nem kellett értékelni. A szerződést a felek január 28-án megkötötték – számolt be az MTI.

Az M44-es egy másik szakasza, a Kondoros és Békéscsaba közötti 18 kilométer tervezésére kiírt közbeszerzésben két hete hirdettek eredményt. Azt a pályázatot a közös ajánlattevőként induló Roden Mérnöki Iroda Kft. és Tura-Terv Mérnökiroda Kft. nyerte meg, a társaságok nettó 784,5 millió forintért vállalták a tervezési munkát. A közbeszerzésen csak ez a két cég indult.

Megalakult az Európai Orvosi Hadtest

Megalakult az Európai Unió Európai Orvosi Hadtestje, amely az Unión belül és azon kívül fellépő vészhelyzetek esetén segíti az orvosi és közegészségügyi csoportok és eszközök mozgósítását – tájékoztatott hétfőn az Európai Bizottság.

Az Európai Orvosi Hadtesten keresztül az uniós tagállamok és a rendszerben részt vevő más európai országok orvosi csapatokat és eszközöket tudnak rendelkezésre bocsátani a vészhelyzetek kialakulását megelőző mielőbbi mozgósításuk érdekében, ezáltal biztosítva a gyorsabb és kiszámíthatóbb válaszadás lehetőségét. Az orvosi hadtest részét képezhetik vészhelyzeti orvosi csapatok, közegészségügyi és orvosi koordinációs szakértők, mobil biológiai biztonsági laboratóriumok, sebesültek evakuálására szolgáló repülőgépek és logisztikai támogató csoportok.

„Az Európai Orvosi Hadtest létrehozásának célja az eddigieknél sokkal gyorsabb és hatékonyabb uniós válaszadás biztosítása egészségügyi válsághelyzetek jelentkezése esetén. Le kell vonni az ebolával kapcsolatos fellépés tanulságait, melynek során alapvető nehézséget jelentett az orvosi csapatok mozgósítása. Köszönettel tartozom valamennyi olyan tagállamnak, amely eddig felajánlotta hozzájárulását. Egyben másokat is a csatlakozásra buzdítok, hogy az Unió megfelelően tudjon reagálni a növekvő szükségletekre, ezzel segítve az esetleges katasztrófák előtti jobb tervezést és előkészítést” – mondta Hrisztosz Sztilianidesz biztos, a Brüsszelben ma megrendezett magas szintű avatóünnepség házigazdája.

Az Európai Orvosi Hadtest az uniós polgári védelmi mechanizmus új Európai Veszélyhelyzet-reagálási Kapacitása (más néven: az önkéntes eszköztár) keretében működik. Belgium, a Cseh Köztársaság, Finnország, Franciaország, Luxemburg, Németország, Spanyolország, Svédország és Hollandia már felajánlott csapatokat és eszközöket az önkéntes eszköztárhoz.

Az Európai Orvosi Hadtest jelenleg az Európai Veszélyhelyzet-reagálási Kapacitás részét képezi.

Az uniós polgári védelmi mechanizmus megkönnyíti 33 európai állam (a 28 uniós tagállam, Macedónia Volt Jugoszláv Köztársaság, Izland, Montenegró, Norvégia és Szerbia) katasztrófareagálási együttműködését. Törökország szintén csatlakozni készül a mechanizmushoz. Ezek a részt vevő államok – erőforrásaik összevonása révén – az egész világban segíthetik a katasztrófa sújtotta országokat. A mechanizmus – beindítása esetén – biztosítja az Európai Unión belüli és kívüli segítségnyújtás összehangolását. Az Európai Bizottság a mechanizmust a Veszélyhelyzet-reagálási Koordinációs Központon keresztül irányítja.

Szerdától még olcsóbban tankolhatnak az autósok

0

Ismét csökkenti az üzemanyagok árát a Mol. A benzin két forinttal, a gázolaj három forinttal kerül kevesebbe szerdától.

Csökkenti bruttó két forinttal a 95-ös benzin és bruttó három forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol – értesült piaci forrásokból az MTI hétfőn. A mérsékléssel a benzin átlagára 298-299 forintra, a gázolajé pedig 296-297 forintra csökken. Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Legutóbb pénteken változtak az árak, akkor a 95-ös benzin átlagára bruttó hat forinttal csökkent, a gázolajé nem változott. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.     

Építésitörvény-módosítás: óriási a bizonytalanság

0

Óriási a bizonytalanság az építész szakmában az Építési törvény 2015 decemberében elfogadott és 2016. január 1-től hatályos módosítása és a kapcsolódó kormányrendelet értelmezése tekintetében. A 300 négyzetméter alatti új lakóházak engedélyeztetésének megszüntetése körében ugyanis nyitott kérdés maradt többek között a települések helyi építési szabályzatának betartása.

Az új „Egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység” eljárási kategória bevezetésével egy időben az Építési törvénynek (Étv.) a helyi építési szabályzatról (HÉSZ) szóló 13.§ (2) bekezdése is módosult. Eszerint az egyszerű bejelentési eljárás hatálya alá tartozó épület építésével összefüggésben a helyi építési szabályzat rendelkezései közül kizárólag

  • az építési telek megengedett legnagyobb beépítettségét,
  • a megengedett legnagyobb építménymagasságát vagy beépítési magasságát,
  • szabályozási vonalát és
  • beépítési módját vagy építési helyét

kell figyelembe venni. A módosított rendelkezéssel kapcsolatban azonban több kérdés is felmerült.

Nem egyértelmű a rendelkezés

„Az új eljárási kategória törvényen belüli elhelyezéséből, illetve a hozzá tartozó új, a helyi építési szabályzatra vonatkozó rendelkezés megfogalmazásából nem derül ki, hogy az Étv. 13.§ (2) bekezdésében felsorolt követelmények figyelembe vétele valójában kire vonatkozik: a hatóságra, az építtetőre vagy a tervezőre” – fejti ki dr. Gálik Gabriella, a KCG Partners Ügyvédi Társulás partnere. A módosítás hivatalos indokolása meglehetősen szűkszavú, és leginkább csak a törvény szövegét ismétli: „a legfeljebb 300 m² hasznos összes alapterületű új lakóépület tervezése és építése során a helyi építési szabályzat előírásai közül csak a törvényben felsorolt előírásokat kell figyelembe venni”.

Hogyan értelmezzük?

Jogalkotói értelmezés hiányában a jogszabály szövegének egyik értelmezési lehetősége, hogy a terveknek meg kell felelniük a HÉSZ rendelkezéseinek, de a hatóság csak az Étv. 13.§ (2) bekezdésben felsorolt feltételeknek való megfelelést vizsgál(hat)ja. Egy másik értelmezési lehetőség szerint a tervnek ugyan meg kell felelniük a HÉSZ-nek, de az építtető az építés során az Étv. 13. § (2) bekezdésén kívül eltérhet a tervektől. A legszélsőségesebb értelmezés az, hogy a tervezőnek és az építtetőnek kizárólag az Étv. 13. § (2) bekezdésében felsorolt HÉSZ-elemeket kell figyelembe venniük.

Az egymásnak ellentmondó értelmezési lehetőségeket fokozza, hogy az építésfelügyelet az egyszerű bejelentéshez kötött épület kivitelezése során azt ellenőrzi, hogy a kivitelezés az újonnan bevezetett egyszerű dokumentációnak, illetve a szakmai és biztonsági előírásoknak megfelelően történt-e. Az Étv. 48.§-a szerint azonban az építésfelügyelet a szakszerűségi ellenőrzés során ellenőrzi a HÉSZ-nek való megfelelést is. Mivel itt az Étv. nem rendelkezik arról, hogy az egyszerű bejelentés alapján folyó kivitelezésnél csak az Étv. 13.§ (2) bekezdésében felsorolt HÉSZ előírásokat kell ellenőrizni, így a hatóság az OTÉK (Országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet) és a HÉSZ egyéb előírásainak való nem megfelelés miatt a 13.§ (2) bekezdésben megfogalmazottakon túl is alkalmazhat jogkövetkezményeket. Ezen értelmezés szerint tehát az építésfelügyelet részéről elméletileg a HÉSZ előírásainak betartása az Étv. 13.§ (2) bekezdése ellenére is számon kérhető.

A Budapesti Építész Kamara szakmafelügyelet tájékoztatójában arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyszerű bejelentés bevezetésével a hatálya alá tartozó épület építése során a tervező felelőssége a HÉSZ (Budapesten a KÉSZ, valamint a Budapest Főváros rendezési szabályzatáról szóló rendelet) betartása.

Évtizedek munkája veszhet kárba

Az önkormányzatok évtizedek alatt, fizetett szakértői munkával alakították ki saját helyi építési szabályzatukat, amelyek a helyi adottságok figyelembevételével határozzák meg azt, hogy egyes településrészeken milyen előírások betartásával lehet épületeket megtervezni és felépíteni. A szabályzatok rendeltetése – a tervtanácsok településképi véleményének figyelembevételével – az volt, hogy a tervezett épület végül illeszkedjen az eredeti településképbe. A több évtizedes munka és a ráfordított erőforrások mind kárba veszhetnek, ha a jogalkotó azt az értelmezést erősítené meg, hogy az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység hatálya alá tartozó épületek építése során csak az Étv. 13.§ (2) bekezdésben rögzített követelményeket kell figyelembe venni. Emellett – ahogyan arra a Budapesti Építész Kamara is rámutatott – a módosítás indokolatlanul és jelentősen megnöveli a tervezők felelősségét. A szakmai vélemények szerint továbbá Magyarországon az építtetői szándék (de leginkább a „közízlés”) sem áll azon a színvonalon, hogy az adott településkép keretei között maradjon a HÉSZ figyelembe vétele nélkül is.

Módosítás várható

A fentiekből jól látható, hogy a jelenlegi bizonytalan helyzet és többféle értelmezési lehetőség miatt elkerülhetetlen a szabályozás módosítása, egyértelműsítése, valamint az építés-szakmai szervezetek által a gyakorlati alkalmazást megkönnyítő útmutatók kiadása. „Egyes források szerint a kormány új szabályozást ígért, azzal, hogy az önkormányzatoknak lehetőségük lesz olyan védett területek kijelölésére, amelyeken belül az építkező köteles lesz a HÉSZ-t figyelembe venni. Kérdés, hogy ez elegendő lehet-e azoknak az önkormányzatoknak, akik a jelenlegi helyzetet az önkormányzatiság szempontjából jogkörtől való megfosztásnak élik meg” – hívja fel a figyelmet dr. Gálik Gabriella. 

Öt százalékkal drágul a legtöbb Lada Oroszországban

0

Tavaly január óta immár negyedszer emel árat az AvtoVaz, a legnépszerűbb Lada-modell összesen 12 százalékkal került többe.

Oroszország egyik népszerű márkája, a Lada szinte negyedévente többe kerül. A gyártó AvtoVaz szerint folyamatosan nőnek a költségek, sokat árt az egyre gyengülő rubel, míg a termelékenységen egyelőre nem tudtak javítani.

A legújabb, 5 százalékos drágítást hétfőn jelentette be az orosz cég, amely a Vesta és az Xray kivételével valamennyi modellre az ajánlott mérték a kereskedőknek.

Tavaly januárban, márciusban és augusztusban is kénytelen volt az AvtoVaz az árakhoz nyúlni, az Oroszországban leginkább kapós Lada Granta például összességében 12 százalékkal került többe.

Tavaly 269 ezer Ladát tudtak értékesíteni Oroszországban, ezzel a piac 17,9 százalékát uralták, a 2014-es 16,4 százalék után. Közben az AvtoVaz (a leányvállalataival együtt) 2015-ben 73,8 milliárd rubeles (280 milliárd forintos) veszteséget könyvelt el.

Nyolcadik Raffinée-ízét alkotta meg a chocoMe

Hosszas kísérletezés előzte meg, hogy a chocoMe újabb kreációval lépjen a piacra.

Mészáros Gábor azt vallja, piacvezető helyet úgy lehet megtartani, hogy a folyamatos fejlesztés, a kiváló minőség megtartása mellett mindig a konkurencia előtt kell egy vagy még inkább két lépéssel járni. A KamaraOnline-nak adott tavalyi interjúban azt ígérte, hogy 2016-ban is igazi különlegességekkel lepik majd meg a piacot. (A cikket itt olvashatja.)

A chocoMe alapító-tulajdonosával november végén azt követően beszélgettünk, hogy drazsékülönlegességük, a szőkecsokoládés Raffinée a világ legrangosabb szakmai csokoládéversenyén, az International Chocolate Awards megmérettetésen aranyérmet szerzett.

Az angyalföldi manufaktúra legújabb dobásával immár a nyolcadik Raffinée-ízt alkotta meg. Mészáros Gábor azt mondja: nehéz dolguk volt, mert a világ legfinomabbjának tartott Piemonte-i mogyorót akarták még különlegesebbé tenni. A kreációval hosszasan kísérleteztek. Az édesség középpontjában lévő mogyorót körülölelő csokoládéhéj összetett alapanyagokból áll össze, a mogyorós tejcsoki és őrölt etióp Harrar kávészemek keverékéből.

A Harrar 2000 méterrel a tengerszint felett termő, különösen édes, rendkívül intenzív kávékülönlegesség.

Támogatásból borult zöldbe a fél ország

Óriási siker volt tavaly a zöldítési támogatás. A gazdálkodók szó szerint a fél ország után kértek és kaptak uniós pénzt, hektáronként átlag 80 eurót.

Bevezetésének első évében több mint 174 ezer magyar gazda mintegy ötmillió hektár után igényelte a zöldítési támogatást 2015-ben – közölte a KPMG könyvvizsgálati, adó- és üzleti tanácsadási szolgáltatásokat nyújtó vállalat hétfőn az MTI-vel. Az ötmillió hektár után hektáronként nagyjából 80 euró zöldítési támogatást hívtak le az igénylők. (Ez azt jelenti, hogy az ország 9,3 millió hektáros területének több mint felére igényeltek támogatást, s lényegében az összes szántó- és gyepterület után – 4,3 millió és illetve 0,7 millió hektár.)

Cserháti Gábor, a KPMG magyarországi agrártámogatásokért felelős igazgatója a közleményben ismertette: az ellenőrzési eredmények jelenlegi feldolgozottsági szintjén elmondható, hogy a kért támogatás elenyésző része veszett csak el igénylési hiba miatt. Kitért arra: a friss szabályozás még kérelembeadás közben is módosuló részletei, valamint a gyarapodó helyszíni ellenőrzési szempontok nemcsak a gazdák, hanem az ellenőrzést végző Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal számára is komoly kihívást jelentettek. A hivatal ezért – főként a kapcsolódó helyszíni ellenőrzési munkák végrehajtására – országosan 60 új ellenőrt vett állományba.

Az KPMG igazgatója szerint a 2015-ös tanuló év után minden érintett rutinosabban vághat majd neki az új igénylési időszaknak, és a megszerzett tapasztalat sokat segíthet abban, hogy Magyarország 2016-ban is a lehető legnagyobb mértékben kihasználja a rendelkezésére bocsátott közvetlen támogatási keretösszeget.

A zöldítés megnevezés egyébként az éghajlat és a környezet szempontjából előnyös mezőgazdasági gyakorlatokat takar. Ilyen gyakorlatokat minden gazdálkodónak végeznie kell, aki területalapú támogatásban részesül azzal a céllal, hogy az Európai Unió adófizetőinek pénzéből finanszírozott közvetlen támogatás kifizetést kompenzálja, biztosítva ezzel a még meglévő környezeti, természeti értékek és az éghajlati adottságok megőrzését, fenntarthatóságát.

Új TOP-felhívások: zöld és barnamezős pályázatok megyei jogú városoknak

A Széchenyi 2020 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében két új felhívás jelent meg, amelyre megyei jogú városok igényelhetnek támogatást.

A „Zöld város kialakítása” (TOP-6.3.2-15 kódszámú) felhívás elsősorban olyan infrastruktúra-fejlesztéseket támogat, amelyek javítják a települések általános környezeti állapotát, segítik a település fenntartható fejlődési pályára állítását, a beruházások során olyan technológiák, módszerek kerülnek alkalmazásra, amelyek környezet- és természetvédő módon biztosítják a megépített infrastruktúra és a település működését, elősegítik a fenntartható fejlődést.

A fejlesztések megvalósítása során elsődleges tekintettel kell lenni a városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítására, azaz arra, hogy a beavatkozások területe alkalmas legyen a családok és a fiatalok számára szabadidejük hasznos eltöltéséhez, mindeközben a fejlesztések a környezeti fenntarthatóság követelményeit szolgálják, a városi zöld környezet megteremtéséhez, ezek gazdaságos fenntartásához járuljanak hozzá.

A tervezett keretösszeg teljes költség alapon a TOP beavatkozási területén 26,623 milliárd forint.

A „Barnamezős területek rehabilitációja” (TOP-6.3.1-15) felhívás legfőbb célja a vállalkozások és befektetők, valamint a lakosság számára vonzó, ugyanakkor környezetileg fenntartható városi környezet, települési arculat kialakítása a megyei jogú városokban. Az intézkedés elsősorban olyan infrastruktúra-fejlesztéseket támogat, amelyek javítják a települések általános környezeti állapotát, segítik a település fenntartható fejlődési pályára állítását, továbbá hozzájárulnak a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) gazdaságfejlesztési céljaihoz, ezzel pedig a települések lakosságának megtartásához.

A barnamezős területek rehabilitációja során törekedni szükséges a terület funkcióváltó megújítására, azaz hogy a fejlesztésekkel teljesüljön az intézkedés célja: a barnamező rehabilitációjával minél több, a városfejlesztés és a városüzemeltetés szempontjából innovatív módszert alkalmazó, új, zöldterületi-rekreációs, közösségi és kulturális funkciókkal gazdagodó, fenntartható városi terület jöjjön létre.

Az intézkedés keretében kizárólag önkormányzati tulajdonban lévő városi barnamezős területek megújítására van lehetőség.

A tervezett keretösszeg teljes költség alapon a TOP beavatkozási területén 6,791 milliárd forint.

Szeletben nem, csak egyben eladó a Pápai Hús

Pályázatot írt ki a felszámoló a Pápai Húsra, amely az elmúlt tíz évben négyszer ment tönkre annak ellenére, hogy több mint tízmilliárd forint forrást is kapott az államtól. A társaság eszközeit egyben lehet megvenni, az irányár 4,5 milliárd forint.

Meghirdette a Pápai Hús vagyonát a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. A pályázat három társaságot érint: a felszámoló a Pápai Vagyonhasznosító és Értékesítő Kft., a Pápai Hús Élelmiszer-feldolgozó és Értékesítő Kft., valamint a Pápa-Ser Kft. vagyonát kívánja értékesíteni. Az összesen 53 tételre csak egyben lehet ajánlatot tenni, a vagyonelemek irányára 4,5 milliárd forint. Az ajánlatokat február 19. és március 31. között lehet benyújtani.

Új gazdára vár összesen 34 ingatlan, így többek között a pápai központi telephely, valamint a nyárádi, a mátyusházi, a Harta Bojár Majorban található, a csátaljai és a tataházai sertéstelepek, továbbá a jánossomorjai vágóhíd és húsüzem, amelyet hosszú távú bérleti szerződés alapján a Mészáros Hús Kft bérel és működtet), valamint üzlethelyiségek és beépítetlen földterületek. Eladó továbbá a Pápai Húshoz kapcsolódó védjegyek és márkanevek, valamint az összesen 140 járműből álló gépkocsipark, több mint 800 mezőgazdasági gép, mintegy 14 ezer különféle gép és berendezés, több mint háromezer setés, valamint az árukészlet.

A Pápai Hús elődjét jelentő vágóhidat több mint száz évvel ezelőtt, 1913-ban adták át, majd 150 gazda részvételével 1931-ben megalakult a Dunántúli Hússertés Kiviteli Rt. Ebből a cégből nőtt ki az a társaság, amely az 1949-es államosítás során a Pápai Húsipari Vállalat nevet kapta. Az állami vállalat 1992-ben alakult újra részvénytársasággá, majd rá egy évre privatizálták a társaságot. Tíz év sikeres működés után a céget a Carnex vette át, ám a csoport 2006-ban csődbe ment és ez magával rántotta a Pápai Húst is.

A társaság eszközeit, így magát a pápai húsüzemet is 2009-ben vásárolta meg a menedzsment és a pápai önkormányzat alapította a Pápai Hús 1913 Kft., a vásárláshoz és a húsüzem működtetéséhez az állami Magyar Fejlesztési Bank (MFB) biztosított ötmilliárd forint hitelt. A gazdasági válság elmélyülése, a piacok beszűkülése, a kereslet csökkenése azonban hamar ellehetetlenítette a gyár működését, a Pápai Hús nem tudta törleszteni hitelét és 2012 végén ismét elindult a felszámolás. A gyár ekkor került át teljesen önkormányzati tulajdonba: a város az államtól másfélmilliárd forint segítséget, az agrártárcától pedig további 400 millió forint támogatást kapott a Pápai Hús megmentésére.

A pénzügyi segítséget azonban nagyészt felemésztette a korában felhalmozott tartozások rendezése, a működés átszervezésére, a termelés finanszírozására nem maradt forrása az önkormányzatnak, miközben a Pápai Hús 2013-at is kétmilliárd forintot meghaladó veszteséggel zárta. A társaság még abban az évben csődöt jelentett, amely egyezséggel zárult, a hitelezők lemondtak követeléseik feléről, amely több milliárd forint elengedését jelentette. Az is újabb mentőövet dobott a Pápai Húsnak: az MFB ezőttal 4,2 milliárd forint hitelt biztosított a vállalatnak adósságai átstrukturálásához és működésének finanszírozásához.

Az elmúlt években összesen közel 11 milliárd forint állami forrással kisegített Pápai Hús azonban megint csak lélegzetvételnyi haladékot kapott. A Magyarországgal szemben 2014-ben bevezett orosz húsimport tilalom, majd 2015-ben az uniós szankciókra válaszul az élelmiszer behozatal korlátozása újra nehéz helyzetbe hozta a társaságot. Ugyan Kína tavaly ősszel engedélyezte a Pápai Húsnak – és a Pick Szeged Zrt.-nek – sertéshús és –húskészítmények exportját a távol-keleti országba, a cégen ez már nem segített, a vállalat ismét csődbe ment és tavaly novemberben elindult a felszámolása. A Pápai Hús jelenleg is termel, a cég mintegy 800 főt foglalkoztat.

Közszolgáltatás-fejlesztés: 1 milliárd forintért kutathat a Belügyminisztérium

A Széchenyi 2020 Közszolgáltatás-fejlesztés Operatív Programjának keretében megjelent a „Helyi versenyképesség-fejlesztési kutatási program” című (KÖFOP-2.3.3-VEKOP-16) felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 1 milliárd forint; támogatási kérelmet a Belügyminisztérium nyújthat be 2016. február 22-től augusztus 12-ig.

A kutatási program fő célterületei a felhívás szerint a következők:

  1. Közszolgáltatási minőség-fejlesztés: a helyi közszolgáltatások minőségének javítására irányuló eszközök, módszerek fejlesztése, létező jó gyakorlatok azonosítása, adaptációs/implementációs lehetőségeinek feltárása.
  2. Feladatellátás-szervezés: a helyi közszolgáltatások biztosításával összefüggő feladatméretezési és szervezési módszerek, gyakorlatok fejlesztésének elméleti megalapozása, szolgáltatási hatékonyságjavítási lehetőségek, megoldások azonosítása.
  3. Költségvetés és gazdálkodás: a helyi közszolgáltatások finanszírozásával és a kapcsolódó erőforrások felhasználásával összefüggő tervezési, kontroll és monitoring megoldások fejlesztési lehetőségei, optimalizációs lehetőségek feltárása.
  4. Kompetencia és képességek: az önkormányzati feladatok ellátásához és a helyi versenyképesség növeléséhez szükséges tudáskörök, kompetenciák és képességek feltárása és elemzése, a vonatkozó fejlesztési fókuszterületek, lehetőségek és eszközök azonosítása.
  5. Helyi gazdaságfejlesztés: helyi gazdaságfejlesztést támogató önkormányzati eszközrendszer fejlesztési lehetőségei, befektetés- és beruházás-élénkítési megoldások azonosítása, elemzése, helyi közszolgáltatások kiterjedésének, minőségének és a gazdaság fejlődésének kapcsolata, összefüggései.

Zöldítés: Brüsszel csökkentette a gazdák adminisztratív terheit

2015-ben 5 millió hektár után hektáronként nagyjából 80 euró zöldítési támogatást hívtak le az igénylők, de a rendszerben vannak még kihívások, különösen a 15 hektárnál nagyobb területtel rendelkezők esetében. A zöldítéssel kapcsolatos adminisztratív terhek idén csökkenhetnek.

A közös agrárpolitika (KAP) reformjával a 2015-ös igénylési évtől megváltozott az EU-s agrártámogatások rendszere. Az úgynevezett greening, avagy zöldítési támogatás bevezetése óta a hagyományos területalapú támogatások mértéke a megelőző évekhez képest jelentősen csökkent. A tagállami pénzügyi boríték durván felét teszi ki a korábbi évekről is ismert SAPS támogatás, míg a fennmaradó részt egyéb közvetlen típusú támogatások adják. Ezek közül a legjelentősebb – 30 százalékos részesedéssel – a zöldítés, amelyet már csak akkor kapnak kézhez a gazdák, ha a területen betartanak jó néhány, a talaj- és vízminőség, valamint a biodiverzitás szempontjából jótékony gyakorlatot. Ilyen előírás a növénydiverzifikáció (a terület nagyságtól függően kettő vagy három különböző nemzetségbe sorolt növényfajtát kell termeszteni) vagy az ökológiai fókuszterületek meghatározása (ilyen lehet a területen álló magányos fák védelme vagy a táblával szomszédos vizesárok). Az állandó legelők (gyepterületek) megőrzése pedig visszaállítási kötelezettséggel társult.

„Habár a zöldítési előírások betartása papírforma szerint nem okozhat gondot, az ökológiai célterületek kialakítása merőben újszerű gondolkodást igényel” – mondja Cserháti Gábor, a KPMG magyarországi agrártámogatásokért felelős igazgatója. A friss szabályozás még kérelembeadás közben is módosuló újdonságai, valamint a gyarapodó helyszíni ellenőrzési szempontok nemcsak a gazdák, hanem az ellenőrzést végző Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) számára is komoly kihívást jelentettek. Készült erre a hivatal is, ezért – főként a kapcsolódó helyszíni ellenőrzési munkák végrehajtására – országosan 60 új ellenőrt vettek állományba. Főszabályként a 15 hektárnál nagyobb területek esetében a szántóterület 5 százalékával megegyező méretű ökológiai célterületet kell kijelölnie a zöldítést igénylő gazdáknak. Hogy miképp adódik össze az 5 százalék, azaz mit és mekkora földterülettel lehet célterületként számba venni – nos, ezzel kapcsolatban már akadtak eltérő gyakorlatok.

A vonatkozó uniós rendelet 19 féle ökológiai célterületet határoz meg az erdősávtól a gémeskútig, ebből Magyarország 18-at alkalmaz. Csakhogy a vizesárkok, vízvédelmi sávok, magányos fák vagy facsoportok, erdőszélek területének pontos megadása nem egyszerű az elektronikus kérelmezés során készítendő táblarajzokon, annál is kevésbé, mert 2015-ben még nem állt rendelkezésre valamennyi fedvény a digitális térképeken. „A brüsszeli bürokrácia is tisztában volt a kihívásokkal, ezért félúton előálltak egy egyszerűsítési csomaggal, ami lehetővé tette, hogy a hivatal ellenőrei az első helyszíni ellenőrzés során segítsék a gazdákat a célterületek pontos és teljes körű meghatározásában az igényelt terület mértékéig” – mondja a KPMG igazgatója.

De nemcsak a célterületek pontos feltüntetése, hanem a vonatkozó szabályozások is további kérdéseket vetettek fel az első évben. Példaként említhető, hogy a célterületként számba vehető ökológiai jelentőségű másodvetésnek meddig kell a földben lennie. A szabályozás ugyanis csak azt az időintervallumot határozza meg, amikor a másodvetést el kell végezni, magát a másodvetés időtartamát nem szabályozza.

A KPMG igazgatója szerint az új támogatási forma nemcsak a földeken, hanem a hitelintézeteknél is fejtörést okozhat. A bankok ugyanis a régi földalapú támogatásra szívesen adtak hitelt, hiszen azt a gazda szinte minden esetben megkapta, így a biztosan kalkulálható SAPS-összeg akár 95 százalékát is meghitelezték neki az időszaki munkák elvégzésére. „Az új rendszerben ezzel szemben a korábbi keretösszeg 30 százaléka, azaz a greening támogatás csak akkor jár a gazdának, ha a zöldítésre vonatkozó ellenőrzéseken is megfelelnek. Érthető, hogy ezek után a bankok vonakodnak az eredeti összeget figyelembe venni a hitellimitek meghatározásakor” – ismerteti a nehézségeket Cserháti Gábor. Nem kevés gazda szembesülhet tehát finanszírozási nehézségekkel, dacára annak, hogy az MVH a tagállamok közül csaknem a leghamarabb kezdte meg az előlegfizetést, még 2015 októberében.

Az indulás nehézségei ellenére a magyar gazdák mintegy 5 millió hektárt kívántak zöldíteni rögtön az első évben, 2015-ben, és több mint 174 ezren igényelték az új támogatási formát. „Az ellenőrzési eredmények jelenlegi feldolgozottsági szintjén elmondható, hogy az igényelt támogatás elenyésző része veszett csak el valamilyen igénylési hiba miatt” – mondja Cserháti Gábor. Az KPMG igazgatója szerint a 2015-ös tanuló év után minden érintett rutinosabban vághat majd neki az új igénylési időszaknak, és a megszerzett tapasztalat sokat segíthet abban, hogy Magyarország 2016-ban is a lehető legnagyobb mértékben kihasználja a rendelkezésére bocsátott közvetlen támogatási keretösszeget.

Február 15. – Rajtol az európai uniós békéltető honlap

Új időszámítás kezdődik a fogyasztók és vállalkozások közötti, online adásvétellel vagy szolgáltatással összefüggő viták rendezésében február 15-től. Már elérhető az uniós békéltető honlap, amelynek kezelésében Magyarországon a Budapesti Békéltető Testület segíti a feleket.

A honlap segítségével anélkül egyezhetnek meg a felek, hogy a vásárló kitenné lábát otthonából, a cég pedig irodájából. Megoldást kínál egyúttal mindazon ügy megoldására, amelyet egy online megrendelés előzött meg. Az Európai Bizottság által közzétett 2015-ös jelentés (Consumer Conditions Scoreboard 2015.) legóvatosabb becslése szerint is az online kereskedelem az unióban 230 milliárd eurós forgalmat bonyolított 2014-ben – olvasható a Budapesti Békéltető Testület honlapján.

Tíz év alatt 21 százalékról 50 százalékra nőtt az ilyen vásárlások aránya. Azonban a fogyasztók még mindig idegenkednek a külföldi tagállamokból történő vásárlástól: Magyarországon a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön 2014-ben, és csak közel 10 százalék szavazott bizalmat egy másik tagállam webáruházának

A fogyasztói bizalmatlanság miatt a vásárlók éves szinten összesen 11,7 milliárd eurótól esnek el. Ennyit tudnának spórolni becslések szerint ugyanis, ha az EU többi országában rendelkezésre álló olcsóbb kínálatot vennék igénybe.

Többek között e bizalmatlanságot kívánja felszámolni az uniós békéltető honlap, amely a következő linken érhető el az EU valamennyi hivatalos nyelvén, közöttük magyarul is.

Jelenleg nem állnak rendelkezésre vitarendezési testületek ezen a portálon egyes ágazatok és a következő országok esetében: Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Málta, Németország, Románia, Spanyolország, Szlovénia, Észtország – hívják fel a figyelmet a honlapon. Így lehet, hogy ezekben az országokban nem tudják igénybe venni a portált a kereskedővel szemben fennálló jogvitája rendezéséhez.

Szja-bevallás: február 15-én lehet utoljára kérni a NAV közreműködését

0

Az idén február 15-ig lehet kérni egy nyilatkozattal az adóhivataltól, hogy az adózó helyett állítsa össze a bevallási tervezetét.

Tavaly a több mint négymillió személyi jövedelemadó-bevallásból 340 ezernél működött közre a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a bevallás elkészítésben – tájékoztatta Tamásné Czinege Csilla adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár az MTI-t.

Ismertetése szerint az szja-bevallás egyik legegyszerűbb módja az egyszerűsített bevallás, mert ha a magánszemély megfelel a feltételeknek, csak egy nyilatkozatot kell kitöltenie, aláírnia és eljuttatnia a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz.

Az adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár kiemelte, hogy ezzel a lehetőséggel elsősorban az élhet, akinek 2015-ben olyan adóköteles jövedelme volt, amelyből a munkáltató a kifizető adót, adóelőleget vont le. Ha valaki családi kedvezményt érvényesített, ingatlan adásvételből jutott jövedelemhez, illetve egyszerűsített foglalkoztatásból szerzett bevételt, szintén élhet ezzel a lehetőséggel. Sőt, azok az egyéni vállalkozók is választhatják az egyszerűsített bevallást, akik tevékenységüket egész évben szüneteltették.

Nem választhatják azonban ezt a bevallási módot például az őstermelők (akiknek e tevékenységével összefüggésben adóköteles bevételük származott, és nem tesznek nemleges nyilatkozatot), az egyéni vállalkozók, a külföldiek, valamint azok sem, akik árfolyamnyereségből vagy tartós befektetésből szereztek jövedelmet. Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári támogatói adomány is kizáró ok – sorolta fel a helyettes államtitkár.

Tamásné Czinege Csilla felhívta a figyelmet arra, hogy a 1553NY-es nyilatkozat 2016. február 15-ig elküldhető postán vagy az Ügyfélkapun keresztül, és leadható személyesen, a NAV ügyfélszolgálatain is.

Tájékoztatása szerint az egyszerűsített bevallást (1553E) a NAV elkészíti, és legkésőbb 2016. április 30-ig megküldi a megadott postacímre vagy az elektronikus tárhelyre. A helyettes államtitkár rámutatott: ha az adózó elfogadja az elkészített bevallást, nem kell semmit tennie, ez az adózó által benyújtott bevallásnak minősül 2015. május 20-án.

Az adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár hangsúlyozta, hogy az egyszerűsített bevallás mellett is bárki rendelkezhet az szja 1+1 százalékáról. A NAV-hoz elküldendő rendelkező nyilatkozat az szja-bevallás módjától függetlenül, külön benyújtva is érvényes.

Moszkva 2030-ig szinte semminek sem örülhet majd

0

Az orosz pénzügyminisztérium belső használatra szánt elemzése szerint a gazdaság 2030-ig éves átlagban legfeljebb 0,8 százalékkal növekedhet.

Moszkvában még mindig 40 dolláros hordónkénti olajárral kalkulálnak, miközben az 30 dollár alá esett a világpiacon. Az orosz középtávú prognózis azonban csökönyösen feltételezi, hogy egy-két éven belül az ár beállhat 40-50 dollár közé.

A jelenlegi belső számítás szerint 2030-ig átlagosan 0,8 százalékkal emelkedik évente a GDP, az időszak vége felé is legfeljebb 1,3 százalékkal. A következő 15 évben összesen 13 százalék lehet a növekedés, ami azt mutatja, hogy a zuhanó olajárak mellett, az ország elleni szankciók hatása sokkal drámaiabb a korábban jelzetteknél.

A recesszióból legkorábban 2017-ben lábalhat ki a gazdaság – a legoptimistább forgatókönyv szerint. A reálkeresetek terén is elkeserítő a helyzet, azok 2022-ben érhetik el a 2014-es szintet, és csak 2022 után várnak évenként 3 százalékos emelkedést.

A pénzügyminisztérium elemzői úgy látják, hogy a gazdaság gyökeres reformokra szorul, rossz a beruházások struktúrája és ütemezése, a munkaerő áramlása pedig kimondottan siralmas, egyre inkább érvényesül a röghöz kötés.

Az állami szektor jelentősen túlterhelt, a következő években százezreket kellene átirányítani a versenyszférába úgy, hogy a következő két évben folytatódik a külföldi friss tőke kivonása Oroszországból.

Új TOP-pályázat: 21 milliárd forint „fenntartható turizmusfejlesztésre”

A Széchenyi 2020 Terület- és Településfejlesztési Operatív Programjának keretében megjelent a „Társadalmi és környezeti szempontból fenntartható turizmusfejlesztés” című (TOP-6.1.4-15 kódszámú) felhívás.

A felhívás célja térségi szintű, turisztikai termékcsomagok és kisléptékű tematikus turisztikai fejlesztések támogatása. A pályázat azokat a fejlesztési igényeket kívánja támogatni, amelyek elsősorban helyi, illetve térségi jelentőségűek, nem részei országos vagy nemzetközi hálózatoknak, de a térségben, illetve helyben tartózkodási időt hosszabbító lehetőséget jelentenek, ezáltal – közvetett módon – jelentős helyi-térségi foglalkoztatás-bővítési potenciált hordoznak magukban – olvasható a felhívásban.

Támogatási kérelem benyújtására önállóan és konzorciumvezetőként kizárólag a megyei jogú városok önkormányzatai jogosultak, konzorciumi partnerek lehetnek önkormányzati társulások, egyházi jogi személyek, civil szervezetek és jogszabály alapján meghatározott kizárólagos építtetők.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg teljes költség alapon a TOP beavatkozási területén: 21,080 milliárd forint.

Önállóan támogatható tevékenységek

A. A térségben jelentős kulturális és örökségi helyszínek turisztikai fejlesztése

  • a térség kulturális adottságaira építő új vonzerők létrehozása, meglévők fejlesztése;
  • rendezvények infrastrukturális hátterének fejlesztése,
  • kulturális vonzerőkön alapuló térségi hálózatok – tematikus utak – kialakítása, meglévők fejlesztése.

B. Ökoturisztikai fejlesztések

  • természeti értékek bemutatására alkalmas helyszínek pl. Natura 2000 területek, natúrparkok, vadasparkok, állatkertek, történeti és gyűjteményes növénykertek, egyéb természeti területek) ökoturisztikai fejlesztései
  • kisvasutak, erdei vasutak (kizárólag keskeny nyomtávú) turisztikai infrastruktúrájának fejlesztése.

C. Aktív turizmushoz kapcsolódó fejlesztések

  • kerékpáros turizmus fejlesztése;
  • természetes fürdőhelyek turisztikai infrastruktúrájának fejlesztése;
  • vízi turizmus fejlesztés.

D. A fentebb felsorolt elemekre épülő turisztikai termékcsomagok létrehozása

  • több turisztikai szereplő együttműködésén alapuló területileg komplex fejlesztések létrehozása.

E. Jelentős turisztikai attrakcióval rendelkező települések turisztikai infrastrukturális és szolgáltatói hiányosságainak felszámolása a komplex élményszerzés érdekében

  • tájékozódást, információszerzést biztosító kitáblázás;
  • parkolók építése;
  • attrakcióhoz vezető (séta)utak kialakítása;
  • egységes települési tematika, arculat kialakítása;
  • interpretációs elemek fejlesztése a település, illetve az attrakció jobb megismertetése
  • érdekében;
  • turisták által preferált nyilvános mosdók kialakítása;
  • pihenőhelyek létesítése;
  • ivókutak elhelyezése;
  • attrakcióhoz kapcsolódóan vendéglátóhely, ajándékbolt kialakítása;
  • internet hozzáférési pontok biztosítása;
  • szelektív szeméttárolók kihelyezése.

További részletek a csatolt Felhívásban.

Olimpiai pályázat: a támogatásért adókedvezmény jár

0

Az Olimpiai pályázat támogatása adókedvezményének mértéke, felhasználásának módja illeszkedik a tao törvényben már alkalmazott adókedvezményekhez – hívja fel a figyelmet Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

A napokban került az Országgyűlés elé az a törvényjavaslat, mely egy új társasági adókedvezménnyel járó támogatási formát vezet be Budapest 2024. évi Nyári Olimpiai és Paralimpiai Játékok rendezésére vonatkozó pályázatához kapcsolódóan.

Az Olimpiai pályázat támogatása adókedvezményének mértéke, felhasználásának módja illeszkedik a tao törvényben már alkalmazott – előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások támogatásához, valamint a látvány-csapatsport támogatáshoz kapcsolódó – adókedvezményekhez, írja friss bejegyzésében Vizer József.

A törvényjavaslat értelmében az adóévben az Olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit gazdasági társaság (továbbiakban: „Pályázat Lebonyolító”) részére az Olimpiai pályázat lebonyolításával összefüggésben felmerülő költségek támogatására visszafizetési kötelezettség nélkül nyújtott:

  • támogatás,
  • juttatás,
  • véglegesen átadott pénzeszköz és
  • térítés nélkül átadott eszköz könyv szerinti értéke, valamint
  • a térítés nélkül nyújtott szolgáltatás bekerülési értéke alapján,

de legfeljebb a Pályázat Lebonyolító által kiadott igazolásban szereplő összeg erejéig társasági adókedvezmény vehető igénybe a támogatás adóévében és az azt követő adóévekben.

E támogatás után adókedvezmény utoljára a támogatás naptári évét követő hatodik naptári évben lezáruló adóév adójából vehető igénybe.

Az adókedvezmény érvényesítéséhez a Pályázat Lebonyolítóval kötött támogatási szerződésre, a Pályázat Lebonyolító által kiállított támogatási igazolásra, a támogatásnak a szerződés megkötésétől számított 30 napon belüli teljesítésére, valamint a támogatás teljesítésének a NAV-hoz a teljesítéstől számított 30 napon belüli bejelentésére van szükség.

Az új előírás kihirdetése után érdemes lesz sietni, ugyanis a támogatási igazolások 2016-ra és 2017-re vonatkozó együttesen számított értéke nem haladhatja meg a 19 milliárd forintnak megfelelő értéket és e támogatási forma 2018. január 1-jével meg is szűnik. Fontos figyelemmel lenni arra, hogy az igazolás kiállításának feltétele, hogy a támogató a támogatási megállapodás megkötése napján köztartozásmentes adózónak minősüljön. Érdekesség, hogy a Pályázat Lebonyolító, noha a támogatási megállapodás megkötésétől számított 15 napon belül kiadja a támogatási igazolást, azonban vissza is vonja azt, amennyiben a támogató a megjelölt teljesítési naptól számított 30 napon belül sem teljesíti a vállalt támogatást. Kedvező szabály ez a „későn ébredők” számára, hiszen ezáltal a 19 milliárd forintos támogatási keret lekötése után is lehetőség nyílhat támogatóként beszállni a nem teljesítők és emiatt az igazolástól elesők helyére.

A törvényjavaslat alapján a naptári évtől eltérő üzleti évet választó tao alanyok a többi adóalannyal azonos (vagy akár előnyösebb) helyzetbe kerülnek, ugyanis az új előírásokat már azok hatálybalépésének adóévében is alkalmazhatják a társasági adóalanyok, függetlenül attól, hogy a naptári évvel azonos, vagy attól eltérő üzleti évet alkalmaznak.

Tegyük fel például, hogy egy gazdasági társaság 2015. évi üzleti éve 2015. április 1-jétől 2016. március 31-ig tart és az új előírások 2016 februárjában kihirdetésre kerülnek, akkor reális esélye van annak, hogy a gazdasági társaság mind a 2015., mind pedig a 2016. üzleti évében adókedvezményt vegyen igénybe az Olimpiai pályázat támogatására tekintettel.

Azon túlmenően, hogy e támogatási forma esetén sem részesülhet a támogató ellenszolgáltatásban, még a realizálható megtakarítás mértéke is megegyezik a korábban és jelenleg is adható előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások, valamint a látvány-csapatsport támogatása során elérhető megtakarítás nagyságával, mely attól függően, hogy a támogató adóalapjából mekkora rész esik a 10 százalékos, illetve a 19 százalékos adókulcs alá, 2,5 százalék és 4,8 százalék között mozoghat. A jogalkotó mindezt azzal éri el, hogy a támogatás összegének 75 százalékát adóalap növelő tételként kell figyelembe venni a támogatás évének társasági adó kötelezettségének számítása során.

Mint látható, az Olimpiai pályázat támogatására csak egy véges keret erejéig és csak köztartozásmentes adózók számára van lehetőség, de a kimaradóknak sem kell csüggedniük, hiszen az előadó-művészeti szervezetek és filmalkotások, valamint a látvány-csapatsport támogatására az Olimpiai pályázat támogatásával megegyező megtakarítási lehetőség mellett egész évben lehetőségük van a társasági adó alanyoknak.

Rogozin: kizárt az orosz katonai hadművelet Irakban

0

Még csak fel sem merült annak lehetősége, hogy Oroszország csapatokat küldjön Irakba – mondta Dmitrij Rogozin orosz kormányfő-helyettes bagdadi tárgyalásait összegezve.

Oroszország fegyverekkel segíti Irakot a terrorizmus elleni harcban, ám harcoló csapatokat biztosan nem küld, mert erre se felkérés nem érkezett, és szükség sincs rá – mondta immár Moszkvában Dmitrij Rogozin.

Az orosz miniszterelnök-helyettes szerint nem csak az Iszlám Állam nemzetközi terrorista szervezet elleni stratégiáról esett szó a megbeszéléseken, hanem Irak kurd-politikájáról, azonban utóbbival kapcsolatban nem közölt részleteket.

Az orosz politikus szerint Irak végre saját maga akarja megvívni harcait, nincs szüksége külföldi katonai támogatásra. Bagdad – Rogozin elmondása alapján – aggódva figyeli, hogy az arab világban egyfajta ellenséges propagandát folytatnak Oroszország szíriai akciói ellen, noha azokra a szíriai államfő törvényes felkérésére került sor.

Oroszország tavaly szeptember 30. óta bombázza Szíriában az Iszlám Állam állásait, ám sokak szerint az akciót felhasználja a szíriai államfő ellenzékének megsemmisítésére is.

Így teljesített tavaly a magyar mezőgazdaság

0

Az állattenyésztés bővülő kibocsátása és az emelkedő árak miatt a mezőgazdaság kibocsátási értéke 2015-ben folyó áron az előző évi szinten maradt; a bruttó hozzáadott érték volumene is csökkent, a munkaerő-ráfordítás nem változott jelentősen – olvasható a KSH „Mezőgazdasági számlarendszer, 2015 – második becslés” című jelentésében.

A növénytermesztés kibocsátásának volumene 8,6 százalékkal csökkent a második előzetes adatok szerint – számolt be a napokban megjelent „Statisztikai tükörben” a KSH. Jelentősen, 29 százalékkal visszaesett a kukorica kibocsátása, a csökkenés egyrészt a magas előző évi bázissal, másrészt a növények számára kedvezőtlen, száraz időjárással magyarázható.

A főbb kalászosok volumene (a zab kivételével) emelkedett, azonban a gabonafélék kibocsátása összességében 13 százalékkal mérséklődött. Az ipari növények kibocsátása 5,6 százalékkal csökkent, főként a repce, a dohány és a cukorrépa alacsonyabb volumene miatt. A takarmánynövények volumene 12, a burgonyáé 26 százalékkal csökkent, a kertészeti termékeké viszont 2,9 százalékkal bővült. A termelői kedv romlására utalhat, hogy a burgonya betakarított területe egy év alatt 13 százalékkal kisebb lett. A gyümölcstermelés volumene 4,3 százalékkal csökkent, 25 százalékos drágulás mellett.

Az élő állatok kibocsátása 6,8, az állati termékeké 3,5 százalékkal bővült, az állattenyésztés teljes termelési volumene összességében 5,7 százalékkal emelkedett. A baromfi, a sertés, a szarvasmarha, az állati termékek közül pedig a tej kibocsátása is nőtt. Utóbbi esetében kedvezőtlenül hatott a jelentős (21 százalékos) áresés, amely az egész termékcsoport árszínvonalát mérsékelte.

A volumen csökkenését az árak emelkedése kompenzálta A mezőgazdasági ágazat (szolgáltatásokkal és másodlagos tevékenységekkel együtt számolt) kibocsátásának értéke folyó alapáron gyakorlatilag nem változott, 2454 milliárd forint volt 2015-ben. A volumen 3,0 százalékos csökkenését az árak 3,4 százalékos emelkedése kompenzálta. Utóbbi a növénytermesztést érintette elsősorban, a termékcsoporton belül 7,4 százalékos volt a drágulás, az állatok és állati termékek árszínvonala ezzel szemben 2,3 százalékkal mérséklődött.

A kibocsátás volumenének 3,0 százalékos csökkenését több tényező együttesen alakította. Ezek közül a legjelentősebb hatása a gabona, valamint az élő állatok kibocsátásának volt. Előbbi 4,0 százalékponttal mérsékelte, utóbbi 1,5 százalékponttal emelte azt.

A folyó termelőfelhasználás volumene és árindexe is csak kismértékben emelkedett az első adatok alapján. A ráfordítások közül csak a takarmányok, az igénybe vett mezőgazdasági szolgáltatások, valamint az állatgyógyászati költségek felhasználása bővült.

A bruttó hozzáadott érték előző évi áron 7,8 százalékkal csökkent, folyó áron nem változott. A mezőgazdaság munkaerő-felhasználása nem változott jelentősen.

Európai Unió

Az EU teljes mezőgazdasági kibocsátási értéke 2015-ben folyó alapáron 2,5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A növénytermesztés kibocsátása nem változott jelentősen, a mérséklődést elsősorban az állattenyésztés 5,9 százalékos csökkenése okozta. Ez főként a tejkibocsátás közel 15, illetve a sertéskibocsátás 9,0 százalékos csökkenéséből következik, amit a szarvasmarha, a juh és kecske, a tojás és a baromfi ágazatok bővülése csak részben tudott kompenzálni. A tej ára uniós szinten 17 százalékkal esett. (Magyarországon ennél is jobban, 21 százalékkal.) A növények közül jelentősen visszaesett a cukorrépa (26 százalék), a kukorica (25 százalék) és a takarmánynövények (7,6 százalék) értéke. Emelkedett viszont az olívaolaj (13 százalék), a friss zöldségek (12 százalék) és a gyümölcsfélék (7,3 százalék) kibocsátása. A cukorrépa és a kukorica mennyiségét elsősorban a több országot is érintő nyári szárazság vetette vissza.

Vonat járhat a HÉV helyett a városhatárt átlépő vonalakon

0

Bekapcsolja az elővárosi vonatközlekedésbe az üzemeltetésébe kerülő HÉV-vonalakat a MÁV. A pályákat a saját szabványai szerint építi át, a HÉV-kocsik helyett pedig új motorvonatok közlekedhetek ezeken az útvonalakon.

Uniós források felhasználásával, több száz milliárd forintból újulhatnak meg, a MÁV szabványait is figyelembe véve az állami kezelésbe kerülő, városhatáron átlépő budapesti HÉV-pályák, amelyeket új szakaszok építésével össze is kötnek az állami vasúttársaság elővárosi vonalaival – értesült kormányközeli forrásokból a Magyar Idők.

A lap hétfői számában felidézte Tarlós István tavaly októberi kijelentését, miszerint az öreg, NDK-s szerelvények húsz évre felújíthatók, összességében 60 milliárd forintból. A fővárosnak azonban nincs ekkora forrása a HÉV házon belüli rekonstrukciójára, Brüsszel pedig nem ad pénzt régi közlekedési rendszerek szinten tartására – fogalmazott a napilap.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete mintegy 300 milliárd forintra becsülte a HÉV-vonalak és a járműpark – a csepelivel együtt – teljes megújításához szükséges összeget, azonban a lap szerint ennyi pénz uniós forrás híján nem teremthető elő. Budapest fejlettsége révén a fővárosi tulajdonú BKV számos uniós pályázatból kimarad, ellenben a MÁV számára több forrás is nyitva áll.

Mindeközben az elmúlt két évben a magyar magán- és állami tulajdonú vasúti járműgyártó cégek is aktívan készültek a HÉV fejlesztésére, a magyarországi piacra a Stadler kész HÉV-járművek szállítására is, e célra a Flirt könnyített változata a legalkalmasabb – idézte a lap Dunai Zoltán, a svájci vállalat szolnoki üzemének ügyvezető igazgatója korábbi nyilatkozatát.

Bölcsődeépítéssel a román dadák feketemunkája ellen

0

Minden 10 ezernél több lakossal rendelkező romániai városban új bölcsődéket építhetnek, amennyiben a parlament elfogadja azt a jelenleg a szenátus által tárgyalt törvénytervezetet, amelyet 91 honatya nyújtott be.

Az elképzelés szerint Romániában 544 bölcsődét hoznának létre, a projektet a kormány finanszírozná a megyei tanfelügyelőségek révén, az akció pedig minden, a kritériumoknak megfelelő települést érintene függetlenül attól, hogy az adott városban hány ilyen létesítmény működik – írja a kronika.ro.

A törvénytervezetben az is szerepel, hogy összesen 191 városban – köztük Bukarest több kerületében – hoznának létre bölcsődéket a lakosok számától függően. A beruházást 2017-ben kezdenék el, a több mint félezer létesítmény pedig 2021-re készülne el. Az ezekhez szükséges földterületeket a helyi önkormányzatok határozattal bocsátanák a kabinet rendelkezésére legfeljebb 60 nappal a programra vonatkozó kormányhatározat elfogadása után.

A tervezet indoklásában a kezdeményező honatyák úgy fogalmaznak: a beruházás célja a  gyermekvállalás ösztönzése, a projekttel ugyanakkor csökkentenék a dadák körében mért feketemunkát, és a szülőkre háruló eltartási nevelési költségeket, illetve lehetőséget nyújtanának a kismamáknak arra, hogy korábban visszatérjenek a munka világába.

Műszaki vizsgáztatás: automatikusan büntetnek Szlovákiában

0

Március 1-től a gépkocsik műszaki állapotát és az emissziós vizsgát illetően új automata ellenőrzési rendszer lép életbe Szlovákiában. Ha lejárt a gépkocsi műszaki vagy emissziós ellenőrzést igazoló dokumentum érvényessége, az új rendszer automatikusan küldi a bírságot.

A rendszer már most figyelemmel követi a járműveket, de február 29-ig még érvényes az általános amnesztia, ami azt jelenti, február végéig nem büntetik automatikusan a lejárt műszaki vizsgával és emissziós ellenőrzéssel rendelkező gépjárművek tulajdonosait. Ám ha az egyik vagy mindkét dokumentum lejárt, s azt a közúti ellenőrzés alkalmával a rendőrjárőr megállapítja, a büntetést nyilvánvalóan nem lehet elkerülni – írja a hirek sk.

Az automata bírságolási rendszer működése rendkívül egyszerű, az adatbázisban minden nyilvántartásba vett jármű szerepel a műszaki és emissziós ellenőrzés legutóbbi időpontjának adataival együtt. Amennyiben a meghatározott időn belül a tulajdonos nem viszi el a járművet ellenőrzésre, megbírságolja, amelyet az illető postai úton kap kézhez.

Fellebbezési lehetőség abban az esetben van, ha a műszaki ellenőrzés megtörtént, de a műszaki ellenőrzést végző állomáson hibát követtek el. Az esetet felülvizsgálják, s ha bebizonyosodik, hogy nem a gépkocsi tulajdonosa a hibás, a büntetést nem kell kifizetnie.

Ha viszont az ellenőrzés folyamán bebizonyosodik, hogy a műszaki vizsga és az emissziós ellenőrzés ideje lejárt, az eredeti bírságot megtoldják 30 euró költségtérítéssel.

Az érvénytelen műszaki vagy emissziós vizsga egyenként akár 165 euróba, tehát összesen 330 euróba is kerülhet. Ha igyekeznek, s a büntetést a kézbesítéstől számítva 15 napon befizetik, egy harmaddal kevesebbet, tehát 220 eurót kell fizetni.

A bírság értéke a magán- vagy szolgálati jármű esetében ugyanaz.

A bírság a kötelesség elmulasztása után akár öt éven belül is megérkezhet. Egyelőre nem világos, hogyan működik majd a rendszer a gyakorlatban, mennyi ideig kell várni a bírság kikézbesítésére. Az majd a rendszer beindítását követő hónapokban derül ki.

Több tízezer hektáron áll a belvíz

0

Több mint 25 ezer hektárt öntött el a belvíz és az előrejelzések szerint a következő napokban is esni fog. Az Alföldön a legrosszabb a helyzet.

Országosan már több mint 25 ezer hektárt öntött el a belvíz – nyilatkozta Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) szóvivője az M1-nek. Hozzátette: továbbra is az Alföld középső és keleti területein a legrosszabb a helyzet. Siklós Gabriella elmondta: a tizenkét vízügyi igazgatóságból tízben védekeznek a szakemberek. Az OVF honlapja szerint 24 szakaszon első, 19 szakaszon másodfokú készültséget rendeltek el a belvíz miatt.

Az M1 híradójában az is elhangzott, hogy a Közép-Tiszántúlon egy nap alatt több mint ezer hektárral nőtt a belvízzel elöntött terület nagysága. Az ottani vízügyi igazgatóság több mint 44 szivattyúval védekezik éjjel-nappal. Az Országos Meteorológiai Szolgálat vasárnap az MTI-hez eljuttatott országos középtávú előrejelzése szerint a következő napokban további esőzések várhatók, akár jelentős mennyiségű csapadék is hullhat.

Áder: újabb víz-világtalálkozót rendeznek Budapesten

0

A tervek szerint november végén vagy december elején ismét víz-világtalálkozót rendeznek Budapesten – jelentette be az államfő az M1 aktuális csatorna vasárnapi műsorában, azzal összefüggésben, hogy meghívást kapott az ENSZ Vízügyi Elnöki Testületébe.

Az elnök felidézte, hogy a tavaly szeptemberben New Yorkban elfogadott úgynevezett fenntartható fejlődési célok között 2030-ig jelölték ki azokat a feladatokat, amelyeket a nemzetközi közösség szeretne megvalósítani. Ezek között fontos fejezet a víz, és a többi pont is – a mezőgazdaság, az élelmiszerbiztonság, az iparfejlesztés, az urbanizáció és az egészségügy – összefügg a vízgazdálkodással – szögezte le.

„A probléma világos és egyértelmű” – fogalmazott az államfő, a Földön rendelkezésre álló vízkészlet mindössze 3 százaléka édesvíz, és annak is csak egyharmadához lehet hozzáférni. Egyre nehezebben hozzáférhető az édesvízkészlet, egyre több a szennyezés, így egyre nehezebb feladat, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű vízzel lássák el az embereket. Az elsivatagosodás miatt az is egyre komolyabb problémát jelent, hogy elég víz legyen a mezőgazdasági műveléshez.

Áder János közölte: az ENSZ Vízügyi Elnöki Testülete nem operatív, hanem tanácsadó testület lesz. A felkérő intézmények között nemcsak az ENSZ szerepel, hanem a Világbank is. Ez egyúttal a jövőbeli munkát is meghatározza. Az ENSZ keretei között ugyanis politikai kérdésekről lehet beszélni, politikai szándékokat lehet megfogalmazni, a Világbank viszont a szükséges forrást is biztosítani tudja hitel formájában. Emellett anyagi támogatással generálhat olyan programokat is, amelyek a vízzel összefüggő problémák megoldását segítik.

A mezőgazdaságban ki lehetne találni olyan vízgazdálkodási technológiákat, amelyek kevesebb vízzel, de hatékonyabban működnek – tette hozzá.

Az elnök példaként említette, hogy vannak olyan nagyvárosok, amelyek terjeszkedésükkel gyorsabban művelik le a vízbázisokat, minthogy azok meg tudnának újulni.

Így bekövetkezhet, hogy a városnak nem lesz elegendő vize, akár több száz kilométerről kell majd szállíttatnia, vagy akár egy másik országtól kell vennie azt.

Az államfő elmondta, hogy az ENSZ Vízügyi Elnökségi testületi tagságát szeretné arra is felhasználni, hogy a magyar szakemberek és vállalkozások minél inkább helyzetbe kerüljenek.

Többek között ezért is szervezték még három évvel ezelőtt az első budapesti víz-világtalálkozót, amely lehetőséget biztosított a magyar vállalkozásoknak a bemutatkozásra és nagy értékű üzletek megkötésére – mondta Áder János az M1 csatorna műsorában.

MTI

Böllér-, toros-, sör- és pálinkafesztiválok: programok a február 15–21-i hétre

A hét rendezvényei közül ajánljuk.

2016. február 16. Húshagyókeddi Farsangi Felvonulás (Bük)

Az idén sem marad el a hagyományos Farsangi felvonulás Bükön. A körforgalomtól a rendezvénytérig várnak minden lelkes felvonulót és nézőt. Lesz: utcabál, forró tea, forralt bor és farsangi fánk. 

2016. február 18-21. Budapesti Böllérfesztivál (Budapest)

Kolbásztöltő médiakupa, retró koncertek, falusi lakodalmas, falu legszebb lánya és legerősebb bikája választás, malackergető, malacevő verseny, mulatós zene, népzene, táncházak.

2016 február 19-21. Indoor Sörfesztivál (Budapest)

A Serfőző és a Danubius Hotel Gellért közös szervezése, Magyarország első téli sörfesztiválját.

2016. február 19-21. V. Székesfehérvári Toros- és Pálinkafesztivál (Székesfehérvár)

Ötödik alkalommal rendezik meg a magyar hagyományokat őrző Toros és Pálinkafesztivált Székesfehérvár szívében, az Alba Pláza előtti téren. Ahogy az eddigi években, idén is három napon keresztül kóstolhatnak bele a kilátogatók az igazi falusi disznótoros ízvilágába.

2016. február 20. Kőröshegyi Hagyományörző Napok és VI. Böllér Fesztivál (Kőröshegy)

A rendezvény célja a régi hagyományok felelevenítése, ápolása és megőrzése az utókor számára. A nap folyamán, böllérversenyen vehetnek részt a vállalkozó szellemű csapatok, de az érdeklődőknek is bőven jut látni és kóstolnivaló. Este a Faluház nagytermében svédasztalos, disznótoros vacsorával, élő zenével ünnepélyes díjkiosztáson vehetnek részt a vendégek.

2016. február 20. Egerszalóki Boros Toros (Egerszalók)

Ismerje meg a hagyományos disznóvágás fortélyait. Vegyen részt a disznó feldolgozásában, a hurka és kolbásztöltésben, az ebéd elkészítésében. Túrázzon akár kurtán vagy csülköt koptatva. Ezután várják az egerszalóki pincék.