Kezdőlap Blog Oldal 905

Tűzifát vesz? Ne hagyja magát bevinni az erdőbe!

Amennyiben új, ki nem próbált helyről rendel tűzifát, akkor jár el a legjobban, ha nem tömegre, hanem térfogatra vásárol, ezt ugyanis nem befolyásolja, hogy mennyire vizes a fa. Ekkor viszont arra kell figyelni, hogy erdei vagy rendes köbméterben vásárol, és a kiszállítás során valóban úgy is kapja meg.

Ugyan már elindult a fűtési szezon, sokan cssak most szerzik be a téli tüzelőnek valót. Tűzifát sok helyről és többféle módon is be lehet szerezni. Vannak működési engedéllyel rendelkező tűzifa-értékesítő helyek, mint például egyes TŰZÉP telepek, vagy tűzifa értékesítő telepek, ahol térfogatra (köbméterben, esetleg kalodában), vagy tömegre történik a tűzifa értékesítés. Ezen értékesítő helyeken a pontos mérés ellenőrizhető módon biztosított – hívja fel a figyelmet közleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivata (NFH).

Milyen mértékegységben rendeljünk?

A tűzifa köbméterben (m3) való elszámolása a lehető legpontosabb mennyiség és az egyetlen hiteles mértékegysége. Míg a nedves tűzifa nagyjából kétszer annyit nyom, mint a száraz, a fa térfogata gyakorlatilag állandónak tekinthető. Ha nem kalodában, hanem ömlesztett módon vásárolja a tűzifát, azzal számolni kell, hogy a hézagokkal (levegővel) is kitöltött az űrmérték.

Az ömlesztett tűzifa mennyiségét ugyanis nem lehet a rakott fa mennyiségével összehasonlítani, mivel a kalodában árusított, rakott fa ára azért is magasabb, mert ott a köbméter pontosan, kézzel kirakott, míg az ömlesztettet egy köbméter űrmértékű rakodókanállal rakják fel a teherautóra, mely természetesen nem pontosan illeszkedő fadarabokat jelent.

Az erdészeti köbméter 1,75 normál köbméternek, a hézagokat leszámolva egy sima köbméter fának felel meg. A térfogatot a legegyszerűbb leellenőrizni. Jó tudni, hogy egy m3 (1x1x1 méter) ömlesztve feltöltött vizes kályhakész tűzifa nagyjából, fajtánként az alábbi súlynak felel meg: bükk és tölgy esetében 7 mázsa, gyertyánnál 7,5 mázsa, akác esetében 5,5 mázsa. Ha 1 m3 ömlesztett, hasogatott tűzifát sorban felpakol a fáskamrában, az nagyjából 0,75-0,8 m3 lesz.

Érdemes tehát pontosítani a megrendeléskor, hogy erdei vagy sima köbméterben történik a teljesítés. Ha erdei köbméterben állapodtak meg, de sima köbméterben szállítják ki a fát, úgy a vállalkozás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat. Amennyiben úgy véli, hogy megkárosították, a vállalkozás esetleges tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatának felderítését akár egyedi panaszbejelentésként, akár közérdekű bejelentésként kérheti a lakóhelye szerint illetékes, fogyasztóvédelmi hatáskörben első fokon eljárni tudó kormányhivatalnál

A fa fűtőértéke

A tűzelőanyagok vásárlásánál elsődleges szempont, hogy adott pénzösszegből mennyi fűtőértéket, energiát lehet vásárolni. A felhasználás előtt jóval korábban javasolt megvásárolni a tűzifát. A nedves tűzifa nagyon nehezen vagy egyáltalán nem ég, és sokkal kisebb a fűtőértéke. A fűtőértéket tekintve a legjobb, ha legalább egy nyáron át, de még jobb, ha két nyáron át szárad a tűzifa a tárolónkban, fedett, szellős helyen. A frissen vágott, illetve magasabb víztartalmú fa a begyújtást követően először csak azért ég, hogy a vizet kipárologtassa a fából. Meleget csak ezután képes adni.

A magasabb fűtőértékű száraz tűzifa kedvezőbb m3 áron jön ki, ráadásul nem terheli a környezetet a keletkező szén-dioxiddal és nem károsítja a fűtőeszközt, a kéményt, mint a magasabb víztartalmú tűzifa. Tűzifaként értékesített leggyakoribb fafajták az akác, tölgy, bükk, gyertyán és a cser. Kérdezzünk tehát rá a megrendeléskor, hogy frissen vágott, vagy már száradó tűzifa kerül kiszállításra. Számítsunk rá, hogy a nem a nyári időszakban, hanem ősszel megrendelt tűzifa nagy valószínűséggel magas víztartalmú lesz.

Tájékozódjunk előre az árakról

Az átlagos árakról érdemes tájékozódnia megrendelés előtt. Ha ezektől eltérően alacsonyabb árakon kínált – hirdetőújságokban megjelentetett bizonytalan eredetű hirdetések alapján – rendel, az ismeretlen helyről szállított, ömlesztve, ellenőrizhetetlen módon a teljesítéskor leborított kupac tűzifa mennyisége a rendelt és kifizetett mennyiségnek lehet, hogy csak a fele lesz. Hiszen nincs lehetőség a mennyiség ellenőrzésére.

Tanácsos elsősorban a térfogatra történő vásárlás (kalodában ill. a lerakás után megmérve) szemben a súlyra történő méréssel, ugyanis a térfogat gyakorlatilag nem függ a fa nedvességtartalmától). Ha mégis az utcáról, illetve csak telefonszámos hirdetés alapján vásárol tűzifát, mindenképpen olyan szállítótól vásároljon, aki számlával igazolja a tűzifa eredetét és a mennyiség ellenőrizhető.

Kérjen számlát szavatossági jogai érvényesítése érdekében

Fontos tehát, hogy kérjen számlát a vállalkozástól. Amennyiben a számla, vagy blokk rendelkezésre áll, szavatossági jogait érvényesítheti, ha a vállalkozás hibásan (hiányosan) teljesítette a szerződést. Ha mennyiségbeli kétsége van a kiszállításkor, kérje a köbméter felmérését a helyszínen, s ha hiány van, annak pótlását. Ha minőségbeli panasza van, azt még átvétel előtt jelezze. Megegyezhetnek a rakomány cseréjében, vagy a vételár visszafizetésében.

Ha már átvette a tüzelőt, panaszát írásban is benyújthatja a vállalkozáshoz, amit a kereskedőnek 30 napon belül, írásban, érdemben kell válaszolnia. Ha ezen kötelességének nem tesz eleget, úgy a lakóhelye, vagy a vállalkozás címe szerint illetékes kormányhivatalhoz fordulhat. A megvásárolt tűzifát szállítójegyen kell az eladónak átadnia, amelyhez mellékelni kell a tűzifa vásárlási tájékoztatót.

Amennyiben a vállalkozással nem tud megegyezésre jutni, jogainak érvényesítése érdekében bírósághoz, vagy azt megelőzően békéltető testülethez fordulhat. A békéltető testületi út választását az eljárás gyorsasága, egyszerűsége, valamint költségkímélő jellege indokolhatja.

Ha nem hajlandók számlát adni az értékesítésről, úgy bejelentéssel élhet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé. Az alábbi internetes oldalon a jogszabálysértő tűzifa-forgalmazók tevékenységét és kilétét a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) folyamatosan nyilvánosságra hozza.

Ha úgy érzi/tapasztalja, hogy megtévesztés áldozata lett, és az eladótól nem kapott meggyőző választ észrevételeire és az eladó a további egyeztetéstől elzárkózik, panaszát a Nébihhez is eljuttathatja, vagy a fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljáró kormányhivatalhoz. A Nébih „Tűzifát csak okosan!” című hasznos tájékoztató kiadványát letöltheti erről a linkről.

Külföldi cég, magyarországi foglalkoztatott: adó- és járulékfizetési kötelezettségek

0

Október 12. a bejegyzésre nem kötelezett külföldi vállalkozások társadalombiztosítási és szociális hozzájárulási adókötelezettségének bevallási és befizetési határideje is – hívja fel a figyelmet Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

Munkavállalóik kapcsán azoknak a külföldi vállalkozásoknak is adó- és járulékfizetési kötelezettsége keletkezhet Magyarországon a NAV felé, amelyek egyébként itt nem bejegyzésre kötelezettek. Nem véletlen, hogy évről-évre az adóhatóság is felhívja a figyelmet erre a teendőre – írja friss bejegyzésében Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

Mely társaságok kötelezettek Magyarországon bejegyzésre?

Néhány olyan eset kivételével, amely nem igényli alkalmazottak Magyarországi tevékenységét, csak meghatározott letelepedési formák keretében (pl. egyéni vállalkozás, fióktelep, kereskedelmi képviselet, belföldi székhelyű gazdasági társaság stb.) végezhetnek külföldiek Magyarország területén gazdasági célú letelepedés keretében önálló és üzletszerű gazdasági tevékenységet. A külföldiek gazdasági célú letelepedése alatt a Magyarország területén önállóan, üzletszerűen – rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett – végzett gazdasági tevékenység tényleges és huzamos folytatása értendő, az erre a célra szolgáló vagy rendszeresített létesítmény, telep, iroda, üzlet vagy egyéb hely, illetve rögzített felszerelés vagy berendezés útján.

Mely munkavállalókat kell bejelentenie a magyarországi bejegyzésre nem kötelezett külföldi cégnek?

Azon külföldi vállalkozásoknak, amelyek a fentiektől eltérő tevékenységükhöz

  • Magyarország területén biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony keretében munkavállalót foglalkoztatnak, vagy
  • külföldön olyan munkavállalót foglalkoztatnak, aki a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló közösségi rendelet alapján a magyar társadalombiztosítás hatálya alá tartozik,

fel kell készülniük magyarországi bejelentési, járulékfizetési és bevallási kötelezettségeik teljesítésére.

Mennyi adót és járulékot kell megfizetni?

Ilyen esetben a külföldi foglalkoztató a munkavállalónak kifizetett Magyarországon adóköteles jövedelem után 10 százalék nyugdíjjárulékot, valamint 8,5 százalék egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékot (TB járulékot) köteles megállapítani és levonni, majd az őt terhelő 27 százalék mértékű szociális hozzájárulási adóval (szocho) együtt a NAV felé megfizetni. Tekintettel arra, hogy ezek a külföldi vállalkozók nem rendelkezhetnek Magyarországon sem telephellyel, sem pedig fiókteleppel, így nem válnak kötelezetté a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás fizetésére.

Milyen módon kell befizetnie a járulékokat és adókat a magyarországi bejegyzésre nem kötelezett külföldi foglalkoztatónak?

A biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonnyal összefüggő bejelentési, tb-járulék és szocho-fizetési, valamint bevallási kötelezettségét a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepe, annak hiányában pénzügyi képviselője, vagy közvetlenül saját maga köteles teljesíteni.

Abban az esetben, ha a külföldi vállalkozás közvetlenül saját maga teljesíti fenti kötelezettségeit, a biztosítás kezdetét megelőzően köteles az állami adóhatóságnál bejelentkezni. E bejelentkezés elmulasztása esetén a foglalkoztatott természetes személy biztosításával összefüggő bejelentési, TB-járulék- és szocho-fizetési, valamint bevallási kötelezettség a foglalkoztatottat terheli és ő viseli a kötelezettségek elmulasztása miatti jogkövetkezményeket is.

Az adóbevallási kötelezettség minden hónap 12. napjáig teljesítendő

Függetlenül attól, hogy ki teljesíti a külföldi vállalkozás magyarországi adókötelezettségeit, a TB járulék és a szocho kötelezettséggel összefüggő elektronikus bevallási, adatszolgáltatási és befizetési kötelezettségnek havonta, a tárgyhónapot követő hónap 12-éig kell eleget tenni a NAV felé. Abban az esetben, ha a foglalkoztatott Magyarországon személyi jövedelemadó fizetésre válik kötelezetté, abban az esetben Szja előleg fizetési kötelezettségének saját maga köteles eleget tenni negyedévente, a negyedévet követő hónap 12. napjáig, ugyanis a külföldi vállalkozás – lévén nem minősül az Szja törvény szempontjából kifizetőnek – nem tudja az szja-előleget levonni, bevallani és befizetni a munkavállaló helyett.

Mivel rendszeresen nyújtunk segítséget a magyarországi tevékenységet tervező, illetve folytató külföldi vállalkozások számára az adókötelezettségeik előzetes feltárásában, illetve azok havi szintű teljesítésében, megalapozottan mondhatjuk, hogy mélyreható elemzést igényel annak meghatározása, hogy egy külföldi vállalkozás magyarországi tevékenysége milyen formában végezhető, illetve, ha bejegyzésre nem is válik kötelezetté, de keletkezik-e Magyarországon adó és járulékfizetési kötelezettsége munkavállalóival kapcsolatban.

Erre is gondolni kellene a nyílászárók cseréjekor

0

Sokan nem tudják, hogy a nyílászárócserével egy időben meg kell oldani a lakás megfelelő szellőzését.

Szakemberek megvizsgálták egy társasház energiahatékonyságát és komfortját szellőzés nélkül, majd a különböző szellőzései megoldások mellett – olvasható a magyarepitok.hu-n.

Az eredmény szerint a szellőzés nélkül a modern szigeteléssel ellátott helyiségekben kiugróan magas, helyenként 90 százalékos relatív páratartalmat mértek.

„A probléma oka, hogy az új, jól szigetelő nyílászárók beépítésével megszűnik a természetes szellőzés, szinte hermetikusan lezárjuk a lakást” – figyelmeztetett Király Tamás épületszellőzési szakértő. „Sokan nem tudják, hogy a nyílászárócserével egy időben meg kell oldani a lakás szellőzését, biztosítani kell a folyamatos igények szerint szabályozott légcserét.”

A mindennapi tevékenységek ugyanis, mint a mosás, főzés és fürdés rengeteg párát termelnek, ami szellőzés nélkül a hideg felületeken, ablakon, falon lecsapódik és könnyen penész kialakulásához vezethet.

A kutatás eredményei szerint ablaknyitással szellőztetve vagy nem szabályozott állandó légcsere mellett négyzetméterenként a fűtés éves energiaigénye 270 kWh. A szabályozott szellőző rendszer alkalmazása mellett viszont ez csak 190 kWh – penész nélkül, állandó friss levegő mellett.

„Sokszor az ablak beépítést végző szakember sem tudja, de a probléma egy szellőztető rendszer kiépítésével megelőzhető vagy orvosolható” – hangsúlyozza a cégvezető.

A legegyszerűbb szabályozott megoldás, az ablakba építhető légelvezetőkből és ehhez kapcsolódó ventilátorból áll. A szellőzés megteremtéséhez már elegendő szobánként egy, nagyobb szoba esetén kettő légbevezető, valamint e mellé egy-egy pára vagy mozgásérzékelős légelvezető elem a vizes helyiségekbe, a konyhába, fürdőszobába.

Az ideális megoldás a szabályozott szellőztető rendszerek, amelyek előnye, hogy energiatakarékos, páraszabályozott és automatikus működésű.

Adótitkok: módosította a szabályozást a parlament

0

Az Országgyűlés kedden kivételes eljárásban az adózó és a támogatott megnevezését, továbbá a tranzakciók összegét is adótitoknak minősítette az adókedvezmények, jóváírások, a törvényben meghatározott célra nyújtott támogatások, illetve a törvényileg kedvezményezett célok esetében.

A parlament 138 igen szavazattal, 31 nem ellenében fogadta el adózás rendjéről szóló törvényt módosító javaslatot, amelyet a kormány hétfőn nyújtott be a Háznak. [Az MSZP tévedésből nyomott igent – olvasható a frakció közleményében. Az MSZP nem támogatja a társasági adókedvezmények (TAO) felhasználását titkosító törvénymódosítást, a párt elnézést kért a téves szavazásért.]

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter előterjesztése indoklásában példaként említette, hogy a kultúra támogatásakor adótitoknak számít a támogatást nyújtó adózó megnevezése, az általa egy szervezetnek nyújtott támogatás összege, a támogatott szervezet megnevezése és a támogatott által az egyes támogatóktól külön-külön kapott támogatási összegek.

Ezzel egy időben ugyanakkor a parlament rögzítette, hogy nem minősül adótitoknak az adózók egy adóévben igénybe vett adókedvezményének, jóváírásának összesített mértéke, a támogatott által az adóévben az adózóktól kapott támogatás összesített mértéke, és a támogatott javára az adóévben az adózók részéről felajánlott adó vagy adóelőleg összesített mértéke.

A törvénymódosítás ezzel párhuzamosan nem minősíti adótitoknak a nemzeti, illetve állami vagyont kezelő, azzal gazdálkodó támogatók esetében a támogatás adóévben összesített mértékét és az igénybe vett kedvezmény összesített mértékét.

Varga Mihály indoklásában emlékeztet, az adózás rendjéről szóló törvény az adótitok fogalmát most is széles körben határozza meg, és adótitoknak minősíti az adózást érintő tényt, adatot, körülményt, határozatot, végzést, igazolást, vagy más iratot. Mindezek alapján az adózók által juttatott támogatásokkal, az adózók által igénybe vett kedvezményekkel kapcsolatos adatok adótitoknak minősülnek. A tárcavezető szerint a javaslatában szereplő adatok a magán- és üzleti szféra körébe is tartoznak, s mint ilyenek, konkrét jogszabályi előírás alapján is szükséges védettségük biztosítása.

Az új szabályozás a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba. (MTI)

Kétezer pályaválasztó jelentkezett a SzakMázz! Budapest kiállításra

Idén 2000 pályaválasztás előtt álló fiatal jelentkezett be a kétnapos SzakMázz! Budapest – Pályaválasztási kiállítás 2016 című rendezvényre – mondta György István, Budapest Fővárosi kormánymegbízottja az esemény megnyitóján kedden a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban.

A rendezvényre, amelyen 81 szakközépiskola és szakgimnázium mutatja be az elérhető képzéseket és szakmákat a szervezők mintegy 7 ezer látogatót várnak.

A SzakMázz! Budapest kiállítás elsősorban az általános iskolások pálya,- szakma- és iskolaválasztását segíti, de a rendezvény támogatást nyújt a középfokú oktatási intézmények tanulóinak és a pályamódosítást tervező felnőtteknek is a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő pálya választásában.

A kiállításon 7 szakmacsoport jelenik majd meg: műszaki-technikai, kereskedelmi, vendéglátó, IT-számítástechnikai, művészeti, egészségügyi és építőipari. A kiállítás kedden 9 és 16 óra között, szerdán 9 és 14 óra között várja az érdeklődőket. (MTI)

Sertésstratégia: messzebb került a 7 milliós célkitűzés

0

A kormány sertésstratégiája szerint „belátható időn belül” 7 millióra kellene nőni az állománynak. A cél az idén – úgy tűnik – kicsit távolabbra került.

A sertések száma 3 millió volt június 1-jén, a 2015. decemberi és júniusi állománynál egyaránt 99 ezerrel (3,2 százalékkal) alacsonyabb; az anyakocák száma (183 ezer) egy év alatt 21 ezerrel (10 százalékkal) csökkent – tájékoztatott a KSH.

Növekedési pálya?

Egy évvel ezelőtt Fazekas Sándor még arról számolt be, hogy a kormány 2012-ben elfogadott sertésstratégiájának eredményeként növekedési pályára állt az ágazat. A földművelésügyi miniszter tavaly szeptemberben még elmondhatta: a sertésszám csökkenés megállt, az egyedszám az előző két évben folyamatosan növekedett, 3 millióról 2014 végére 3,2 millióra. A cél a 7 milliós egyedszám elérése belátható időn belül – szögezte le a miniszter.

Gazdasági szervezetek, egyéni gazdaságok

A sertésállomány 74 százalékát gazdasági szervezetek, 26 százalékát egyéni gazdaságok tartják. Az 1990-es évek elején még többségben lévő háztáji tartás évről évre háttérbe szorul: 2016. júniusra a háztartásokban tartott sertések száma már csak 778 ezer volt.

A gazdasági szervezetek sertésállománya az elmúlt 1 év alatt 67 ezerrel (2,9 százalékkal), az egyéni gazdaságoké 32 ezerrel (4,0 százalékkal) csökkent. Az anyakocák száma 2015 júniusa óta a gazdasági szervezetek esetében 13 ezerrel (8,4 százalékkal), az egyéni gazdaságok esetében 8 ezerrel (16 százalékkal) kevesebb lett.

A sertésállomány kor, ivar, illetve hasznosítási irány szerinti összetétele a következőképen alakult 2015 december és 2016 júniusának vége között: a malacok száma 22 ezerrel (3,1 százalékkal) nőtt, miközben a süldők száma 39 ezerrel (5,5 százalék) a hízósertések száma pedig 68 ezerrel (4,8 százalékkal) csökkent.

Felvásárlási árak, átlagos tömegek

A vágósertés felvásárlási ára 2016 első öt hónapjában 6,4 százalékkal mérséklődött, a vágósüldőé 32 százalékkal nőtt 2015 azonos időszakához viszonyítva. 2016. január 1. és május 31. között a vágómalac és a vágósüldő felvásárlása 5 ezer darabbal (33 százalékkal), a vágósertésé 63 ezerrel (3,7 százalékkal) nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A felvásárolt felnőtt vágósertések átlagos tömege 117 kilogramm volt. Ugyanebben az időszakban a malac, süldő és a hízósertés piaci átlagára 5,2, 13, illetve 16 százalékkal alacsonyabb volt a 2015. azonos időszakinál.

Az MVH bármikor ellenőrizheti a támogatások végrehajtását

0

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal adminisztratív és helyszíni vizsgálatokat végezhet, amelyek célja a kérelemben megadott adatok és a jogszabályokban rögzített támogatási feltételek vizsgálata.

A helyszíni vizsgálatokról minden esetben jegyzőkönyv készül. Amennyiben a helyszíni vizsgálat nem tár fel hibát, hiányosságot, úgy az még nem értékelhető a kérelem jóváhagyásaként – írja az agroinform.hu.

Amennyiben a helyszíni vizsgálat hibát, hiányosságot tár fel, az nem jelenti automatikusan a kérelem elutasítását, az ügyfél szankcionálását. Ennek oka, hogy a döntések meghozatala során az eljáráshoz, kérelemhez  kapcsolódó valamennyi ellenőrzés eredményét figyelembe kell venni.

Az adott kérelemmel kapcsolatos jóváhagyást, elutasítást, szankciót minden esetben a kifizető ügynökség, illetve támogató szerv által kibocsájtott döntés, vagy határozat tartalmazza, nem a helyszíni vizsgálati jegyzőkönyv.

Adólevonási jog: ezekre az uniós jogesetekre bátran hivatkozhatunk

0

Az adólevonási jogot sok adóvizsgálat, sok-sok különböző érv alapján támadja, az esetek többségében kizárólag a hazai áfaszabályozásra hivatkozással. Általános forgalmi adóról azonban nem beszélhetünk pusztán a hazai szabályok ismeretében, és akár jelentős pénzösszegre lefordítható haszna lehet annak, ha ezt egy folyamatban lévő adóvizsgálat során is szem előtt tartjuk – hívja fel a figyelmet Csizmadia Heléna, a Mazars adó- és jogi szolgáltatások üzletágának igazgatója.

Mivel az áfa harmonizált az Európai Unióban, fontos ismerni az áfa törvényünk előírása mellett nemcsak a direktíva vonatkozó szabályait, de a különösen nagy jelentőséggel bíró esetjogot is

Az Európai Bíróság számtalan aspektusát vizsgálta már – többek között – az adólevonási jog kérdéskörének, és a hazai ügyekhez merőben hasonló témákban helyezkedett – sok esetben – az adózók számára kedvező álláspontra, ezek egy hatósági vizsgálatban akár észrevételi vagy fellebbezési, esetleg bírósági szakaszban is sikerrel hivatkozhatóak. Cikkemben az Európai Unió Bíróságának legfontosabb témába vágó döntéseiből szemezgetek, amelyekből közös konklúzió is levonható – írja friss bejegyzésében Csizmadia Heléna, a Mazars adó- és jogi szolgáltatások üzletágának igazgatója.

Optigen, Fulcrum és Bond House

Az Optigen, Fulcrum és Bond House ügyek azért bírnak kiemelkedő fontossággal, mivel az Európai Unió Bíróságához a brit adóhatóság azt követően fordult, hogy bebizonyosodott: a láncban, amelyben a kérdéses társaságok is szerepeltek, megvalósult a körhintacsalás, ám az érintett társaságok nem voltak részesei a csalásnak és tudomásuk sem volt róla.

Az is bebizonyosodott, hogy a társaságok által végzett valamennyi ügylet valós volt, mint ahogy a termékek beszerzését és értékesítését megelőző és követő ügylet is: a termékeket átruházták és ki is fizették.

A Bíróság ebben az ítéletében fogalmazta meg először a tudattartalom vizsgálatára vonatkozó alapelvét, amelyet azóta a magyar adóhatóság is lefektetett 3010/2015. útmutatójában.

Eszerint minden egyes ügyletet önállóan kell vizsgálni, és a korábbi vagy későbbi események nem változtatnak az értékesítési lánc részét képező egyes ügylet jellegén. Az önmagukban HÉA-kijátszást (HÉA: hozzáadottérték-adó) meg nem valósító ügyletek esetén az adólevonás jogát nem befolyásolja, hogy – anélkül, hogy ezt az adóalany tudná, illetve tudhatná – az értékesítési láncban, az ügyletet megelőző vagy követő más ügylet HÉA-kijátszást valósított meg. Szintén nem befolyásolja a levonási jogot, hogy az érintett termékek korábbi vagy későbbi értékesítését terhelő HÉÁ-t befizették-e az államkincstárba vagy sem.

Mahagében és Dávid

Az Európai Unió Bírósága a jól ismert, magyar háttérrel rendelkező Mahagében és Dávid ügyekben kimondta, hogy ha a levonási jog gyakorlására vonatkozó valamennyi érdemi és formai követelmény teljesül, a levonási jog csak akkor tagadható meg, ha objektív körülmények alapján bizonyítást nyer, hogy az érintett adóalany tudta, vagy tudnia kellett volna, hogy az eladó az értékesítési láncban korábban közreműködő gazdasági szereplő által elkövetett adócsalásban vesz részt.

Az adóhatóságok által annak érdekében elvárt intézkedések, hogy az adóalany meggyőződjön arról, hogy a megvalósított ügyletei nem valósítanak meg adókijátszást, nem haladhatják meg az e célok eléréséhez szükséges mértéket. Éppen ezért általánosságban nem követelhető meg, hogy az adóalany ellenőrizze, hogy a számla kibocsátója adóalanynak minősül‑e, hogy rendelkezik‑e a szóban forgó termékekkel, és képes‑e azok szállítására, illetőleg hogy HÉA-bevallási és ‑fizetési kötelezettségének eleget tesz‑e, vagy hogy ezekkel kapcsolatban rendelkezzen iratokkal.

Tóth

A Tóth ügyben az Európai Unió Bírósága tovább egyértelműsítette a levonás feltételeit. Kimondta, hogy a levonási jog keletkezésének feltételei, hogy

  • egyrészt a beszerzett termékeket és szolgáltatásokat az adóalany adóköteles tevékenységéhez használja fel;
  • másrészt e termékeket és szolgáltatásokat előbb más adóalanynak kellett értékesítenie, illetve nyújtania.

A Bíróság kifejtette, hogy az adóalanyiság ténye nem az adóalanyként történő bejelentkezés megtörténtétől függ, így nem tagadható meg a levonási jog, ha a számlát kibocsátó szolgáltató nem a HÉA nyilvántartásba bejegyzett adóalany, ha egyébként a szolgáltatásra vonatkozó számlák az Irányelv által megkövetelt valamennyi – különösen a számlákat kiállító személy és a nyújtott szolgáltatások jellegének meghatározásához szükséges – adatot tartalmazzák.

Maks Pen

A 2013-ban indult Maks Pen ügyben a bolgár adóhatóság arra hivatkozva tagadta meg a levonási jogot, hogy a szolgáltatók esetében nem lehetett megállapítani, hogy rendelkezésükre álltak a számlázott szolgáltatások teljesítéséhez szükséges eszközök. A szolgáltatók által kibocsátott számlák alátámasztására benyújtott dokumentumok nem rendelkeztek megbízható keltezéssel, az alvállalkozók nem jelentették be az igénybe vett munkavállalókat, sem a végrehajtott szolgáltatásokat.

Az adóhatóság elismerte, hogy a kiszámlázott szolgáltatásokat a Maks Pennek nyújtották, azt azonban nem a számlákon szereplő szolgáltatók teljesítették. A Bíróság az ügy kapcsán egyértelműen kimondta: az, hogy a Maks Pennek nyújtott szolgáltatást ténylegesen nem a számlákon szereplő szolgáltató vagy alvállalkozója teljesítette, nem elegendő önmagában a Maks Pen által hivatkozott levonási jog kizárásához.

PPUH Stehcemp

Végül a PPUH Stehcemp ügyben az Európai Unió Bírósága tovább segítette a levonási jog megítélését. A levonási jog érvényesítéséhez alapvetően három feltételnek kell teljesülnie:

  • a levonásban érdekelt fél adóalany legyen,
  • a levonási jog keletkezését megalapozó termékeket és szolgáltatásokat az adóalany utóbb adóköteles tevékenységéhez használja fel,
  • e termékeket és szolgáltatásokat előbb más adóalany értékesítse, illetve nyújtsa.

Ezen felül a levonási jog formai követelményeit kell teljesíteni: az Irányelvben meghatározott adattartalommal rendelkező számlával kell rendelkezni.

Az ügy kapcsán a lengyel adóhatóság a számla kiállítójának adóalanyiságát kérdőjelezte meg, olyan tényekre hivatkozva, hogy például a szolgáltató a székhelyén nem volt fellelhető, a székhely romos, elhagyatott volt, a cégjegyzékben igazgatóként bejegyzett személlyel nem lehet felvenni a kapcsolatot; nem rendelkezett a tevékenység végzéséhez szükséges hatósági engedéllyel; nem jelentkezett be áfa alanyként; és nem fizette meg a HÉÁ-t a költségvetésnek.

Mindezen körülmények ellenére az Európai Unió Bírósága kimondta, hogy a fenti körülmények alapján a szolgáltató adóalanyisága nem kérdőjelezhető meg. Tekintettel arra, hogy a szolgáltató által kiállított számla az Irányelv előírásainak megfelelt, és az ügylet teljesült, a levonási jog nem tagadható meg.

Mit tudunk alkalmazni?

A felsorolt esetek jól körvonalazzák az Európai Unió Bíróságának alapvető véleményét a levonási jogra vonatkozóan.

  • A levonási jog fő szabály szerint nem korlátozható.
  • A felsorolt ügyek kapcsán részletes lista állítható össze arról, hogy melyek azok a tények, melyek önmagukban nem befolyásolják az áfa levonhatóságát (pl. az érintett termékek korábbi vagy későbbi értékesítését terhelő HÉÁ-t nem fizették be az államkincstárba, a szolgáltatásokra vonatkozó számla kibocsátója nem jelentette be az általa foglalkoztatott munkavállalókat, a nyújtott szolgáltatást ténylegesen nem a számlákon szereplő szolgáltató vagy alvállalkozója teljesítette, a termékek értékesítője nem HÉA nyilvántartásba bejegyzett adóalany stb.).
  • A levonási jog kizárólag visszaélés esetén, az adóhatóság objektív bizonyítása mellett tagadható meg.
  • Az ügyleteket önállóan kell vizsgálni – a láncban elkövetett más adóalanyok csalási szándéka miatt az ügyletre nem lehet „nem gazdasági tevékenységként” megállapítást tenni.
  • A partner ellenőrzésének feladata nem megkövetelhető általános jelleggel.
  • A nem létező gazdasági szereplő által kibocsátott számla ténye nem elégséges a levonási jog megtagadásához.

Tapasztalataink alapján előfordul, hogy alapvetően jóhiszeműen eljáró, körültekintő adózókkal szemben születnek olyan megállapítások, melyek szembe mennek a fent meghatározott alapelvekkel. Mindamellett, hogy bizakodunk, a 2015-ben napvilágot látott ellenőrzési útmutató szellemiségében ritkulni fognak, és hamarosan el is tűnnek a vitatandó ügyek, ha mégis ilyen tartalmú jegyzőkönyvvel vagy határozattal találkozunk, érdemes mélyrehatóbban is megvizsgálni a döntéseket. Ne felejtsük el, hogy az Európai Unió Bírósága által hozott ítéletekben foglaltakhoz hasonló tényállás esetén a Bíróság korábban hozott döntéseit figyelembe kell venni, azokkal ellentétes megállapítás, döntés, ítélet nem születhet a tagállami jogalkalmazásban. Amennyiben tehát valamely ügyben az Európai Bíróság kimondta, hogy a levonási jog a felsorolt körülmények között nem tagadható meg, ne hagyjuk annyiban a megállapítást. Ilyen esetekben érdemes olyan szakember segítségével felkutatni a jogorvoslati lehetőségeket, aki tapasztalatával hozzásegítheti a társaságot ahhoz, hogy az adóhiány megállapítása és a bírságteher elkerülhető legyen.

A cikk társszerzője Kardos Dóra, a Mazars Kft. adómenedzsere. 

Évi 66 milliárd fontba is kerülhet a hard Brexit

Kiszivárogtatott kormányzati becslések szerint évente akár 66 milliárd font (23 ezer milliárd forint) adókiesést is okozhat a brit államháztartásnak a hard Brexit, vagyis ha Nagy-Britannia nemcsak az Európai Unióból, hanem annak egységes belső piacáról is kivonulna.

A The Timeshoz eljutott, a konzervatív brit napilap által kedden ismertetett pénzügyminisztériumi forgatókönyv-változatok szerint, ha Nagy-Britannia szabadkereskedelmi megállapodás nélkül lép ki az unióból, a brit GDP tizenöt évi előrejelzési távlatban 5,4-9,5 százalék közötti mértékben maradhat el attól a szinttől, amelyet a brit gazdaság az akadálytalanul folytatódó kereskedelem esetén addigra elérhetne.

A tárca becslése szerint hard Brexit esetén a külkereskedelmi forgalom és a brit gazdaságba érkező közvetlen külföldi befektetések értéke egyaránt hozzávetőleg 20 százalékkal zuhanna, és mindez 38-66 milliárd font közötti éves adóbevétel-kiesést okozna. (MTI)

Több a turista és többet is költenek, mint tavaly

0

Idén augusztusban a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 5,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A külföldi turisták 3,6, míg a belföldi vendégek 6,8 százalékkal több időt töltöttek el a szállodákban, motelekben és panziókban, mint tavaly augusztusban.

A külföldi vendégek száma 3,3, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 3,6 százalékkal, 1 millió 995 ezerre nőtt. A külföldivendég-éjszakák száma a kilenc turisztikai régióból nyolcban nőtt, egyedül a Balatonnál csökkent. A legjelentősebb küldő országok többségében nőtt a vendégéjszakában mért vendégforgalom. A bővülés mértéke Lengyelország és Csehország esetében jelentős (15, illetve 20 százalék), Hollandia, Olaszország és az Egyesült Királyság esetében pedig 3,9-8,7 százalék közötti mértékű volt. A Németországból érkező vendégek 12 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek el a hazai kereskedelmi szálláshelyeken.

A belföldi vendégek száma 4,7, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma 6,8 százalékkal, 2 millió 384 ezerre bővült. A belföldivendég-éjszakák alapján mért forgalom kilenc turisztikai régióból hétben emelkedett, a Dél-Alföld régióban stagnált, a Tisza-taviban csökken – közölte a KSH.

A szállodák szobakihasználtsága 1,1 százalékponttal, 72,3 százalékra nőtt. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó árbevétele 5,6 százalékkal (49 milliárd forintra) emelkedett. Ezen belül a szállásdíjbevétel 7,1 százalékkal (31,7 milliárd forintra), az egyéb bevételek 5,7 százalékkal (9,5 milliárd forintra) nőttek, a vendéglátás bevétele 0,3 százalékkal (7,9 milliárd forintra) csökkent. Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok a kereskedelmi szálláshelyeken három százalékkal kevesebbet költöttek. (A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján 2301 egység fogadott el pihenőkártyát, 3,2 milliárd forint értékben.)

Az idei év első nyolc hónapjában így összességében az előző év azonos időszakához képest a szálláshelyek 5,5 százalékkal több, összesen 19 millió 628 ezer vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek négy százalékkal (9,5 millió), a belföldi vendégek 6,9 százalékkal több (10,1 millió) vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 1,6 százalékponttal, 56,1 százalékra emelkedett. A kereskedelmi szálláshelyek – folyó áron összesen 6,9 százalékkal magasabb – 265,1 milliárd forint bruttó árbevételt értek el. A SZÉP-kártya felhasználási értéke a kereskedelmi szálláshelyeken 3,8 százalékkal nőtt, a vendégek összesen 13,9 milliárd forintot költöttek ezzel a fizetési lehetőséggel.

Nyereményjátékkal vezetik be a táblás Mercit

Két hete tart Magyarországon az új formátumú Merci csokoládé bevezető kampánya.

A visszazárható Merci doboz 4 kis tábla csokoládét tartalmaz és 6 ízben érhető el az üzletekben: tej-, 72 százalékos ét-, marcipán, mogyorókrémes, mandulás-mogyorós és kávés-tejszínes variációkban – írja a Kreatív Online.

A kampány része egy tv-szpot is, amelyet digitális felületeken in-banner és preroll online video megjelenések egészítik ki.

A kampánnyal egy időben nyereményjáték is indult a Nosalty.hu-val együttműködve, valamint női lifestyle- és közösségi oldalakon is megjelenik a promóció beharangozója.

A kampány médiatervezési- és vásárlási feladatait a Havas Média végezte.

Tíz magyar üzem szállíthat tejet és tejterméket Chilébe

Tíz magyar tej- és tejtermékgyártó üzem regisztrációját fogadta el a chilei hatóság hétfőn, ezek a vállalatok indíthatják elsőként szállítmányaikat a dél-amerikai országba – közölte a Földművelésügyi Minisztérium kedden.

A tej- és tejtermékek – a sertéshús után – a második olyan termékkör, amelynek szállítására a magyar szakpolitikai tárgyalások eredményeként nyílt lehetőség.

A jövőben a Friss Élelmiszer Kft., a Sole-Mizo Zrt., a Szarvasi Mozzarella Kft., a Tolle (Tolnatej Zrt.) és a Pannontej Zrt. üzemei exportálhatják termékeiket Chilébe.

Az FM közölte: a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei tanácsadással segítik az előállítókat, forgalmazókat, hogy megfeleljenek az EU-n kívüli országok speciális elvárásainak. (MTI)

Itt az új turisztikai GINOP-felhívás: 11,5 milliárd forint világörökségi helyszínek fejlesztésére

A Széchenyi 2020 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programjának keretében megjelent a „Világörökségi helyszínek fejlesztése” című (GINOP-7.1.6-16) felhívás.

A felhívás célja, hogy a világörökségi helyszíneken található kiemelkedő egyetemes értékek megőrzése, védelme, bemutatása azok látogathatóvá tételével, illetve a turisztikai funkció kialakításával valósuljon meg és hosszú távon gazdaságilag fenntarthatóan működjön.

„A kulturális örökséghelyszínek egyedi vonzerejüket kihasználva, turisztikai funkcióval való bővítés és fenntartható hasznosítás révén önálló attrakcióvá válhatnak. Ezek közül a világörökségi és a világörökségi várományos helyszínek kiemelt jelentőségűek” – indokolja a kormány, miért szán 11,5 milliárd forintot a projektekre.

Egy pályázó 400 millió és 3,5 milliárd forint közötti összeget kaphat, a forrást az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

Támogatási kérelmet nyújthatnak be az alábbi világörökségi helyszíneket kezelő gondnokságok/szervezetek:

  • Hollókő ófalu és környezete,
  • az Ezeréves Pannonhalmi Bencés Főapátság és természeti környezete,
  • Pécs (Sopianae) ókeresztény temetője,
  • Fertő/Neusiedlersee kultúrtáj,
  • a Tokaji történelmi borvidék kultúrtáj,
  • a Balaton-felvidéki kultúrtáj,
  • a római limes magyarországi szakasz.

Kulcsszerepük lesz a mobiltárcáknak a közösségi közlekedésben

0

Egyelőre kevesen élnek a lehetőséggel, hogy okostelefonjukkal az egyérintős bankkártyákhoz hasonlóan fizessenek. A mobiltárca-funkció mellett az NFC-technológiának egyre több újszerű felhasználási lehetőség is megjelenik.

Jelenleg több mint 1,2 millió, Android operációs rendszerrel működő NFC-képes okostelefon van forgalomban Magyarországon, ez a szám évente várhatóan legalább 600 ezerrel növekszik – írja a computerwolrd.hu.

Ennek dacára egyelőre kevesen ismerik, és még kevesebben használják ki a mobiltelefonba épített egyérintős technológia adta lehetőségeket. Ritkán látni a bankkártya-elfogadó terminálhoz mobiltelefont érintő embereket, holott az NFC-képes okostelefonokkal az egyérintős bankkártyákhoz hasonlóan lehet fizetni.

– A Magyar Mobiltárca Szövetség tagjaival, a reklámszakma vezetőivel, országos kiskereskedelmi láncokkal azon dolgozunk, hogy NFC-chipeket helyezzünk plakátokba, bolti információs táblákra. Egy plakát vagy tábla felokosításakor az NFC-chip pár száz forintos árával kell csupán számolni – mondja Pataki Gábor, a Magyar Mobiltárca Szövetség főtitkára.

A matricákba, okosplakátokba helyezett, programozható chipek egyetlen érintéssel életre keltik az okostelefon-funkciókat. A jóváhagyást követően lehetőség nyílik telefonhívás indítására, egy előre megadott szövegű SMS vagy e-mail elküldésére, az akciós újság adott termékcsoportjához kapcsoló weboldal megnyitására is anélkül, hogy bajlódni kellene például a QR kód beolvasásával.

Új trend, hogy minden szervezet (szolgáltató, kereskedő) saját mobiltárcaszerű alkalmazást szeretne, miközben az ügyfelek egyre kevésbé halmoznák az alkalmazásokat telefonjukon. Egy ember jellemzően csak öt-hat alkalmazást használ rendszeresen, amiből két-három helyet már el is foglal a mail, a chat, illetve valamilyen közösségi szolgáltatást támogató alkalmazás.

– A mobiltárcák egyre inkább hasonlítani fognak a mindenki által elismert svájci bicskához. Egy mobiltárcának mindent tudnia kell ahhoz, hogy nap mint nap használjuk. A „minden” viszont korcsoportonként és érdeklődési körönként változik, sokaknak a mobilparkolás a minden, másoknak a kuponok. Egyben azonban biztos vagyok: a közösségi közlekedésben a mobiltárcáknak, vagy tágabban fogalmazva: a mobiltelefonoknak kulcsszerepük lesz – mondja Pataki Gábor.

Alig nőttek a fogyasztói árak az elmúlt egy évben

0

Mindössze 0,6 százalékkal nőttek a fogyasztói árak tavaly szeptemberhez képest, igaz az átlag jelentős különbségeket takar. A cukor például 22, az étolaj közel hat százalékkal drágult, a sertéshús viszont közel 11, az üzemanyagok pedig csaknem négy százalékkal kerülnek kevesebbe, mint egy éve.

A fogyasztói árak átlagosan 0,6 százalékkal voltak magasabbak szeptemberben, mint egy évvel korábban, míg az év első kilenc hónapjában az infláció átlagosan 0,1 százalék volt – közölte a KSH. A legnagyobb mértékben a dohányáruk (négy százalék) és a szolgáltatások (1,3 százalék) drágultak szeptemberben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A szolgáltatások között a lakbérek 4,6, a lakáshoz kapcsolódó javítási karbantartási szolgáltatások 3,4, a belföldi üdülés 2,9 százalékkal drágultak, de az átlagosnál jóval nagyobb mértékben emelkedett a színház- és mozijegyek ára is.

Mináry Borbála, a KSH osztályvezetője az adatok ismertetésekor elmondta: az üzemanyagokért 3,9 százalékkal kevesebbet kellett fizetni a tavaly szeptemberinél, de az árcsökkenés már sokkal kisebb mértékű, mint a korábbi hónapokban, amikor kétszámjegyű volt a csökkenés. Az előző hónaphoz képest pedig 3,0 százalékkal nőtt az üzemanyagok ára szeptemberben.

Tavaly szeptemberhez viszonyítva az élelmiszerekért 0,8 százalékkal többet kellett fizetni szeptemberben, ezen belül a cukor ára 22,2, az étolajé 5,8, az idényáras élelmiszereké – burgonya, friss zöldség, gyümölcs – 4,3 százalékkal nőtt. A sertéshús ára 10,8, a tojásé 3,3, a baromfihúsé 2,1 százalékkal csökkent. A ruházkodási cikkek és a tartós fogyasztási cikkek egyaránt 0,2 százalékkal drágultak.

A háztartási energia ára átlagosan nem változott, a palackos gáz ára 9,8 százalékkal csökkent, és a tűzifa 3,9 százalékkal drágult. Az egyéb cikkek ára átlagosan  0,7 százalékkal csökkent az augusztusi 4,1 százalékos éves összevetésű visszaesés után. Szeptemberben a tanszerek, írószerek ára 3,7 százalékkal emelkedett, a gyógyszerek ára 2,3 százalékkal emelkedett, amellett, hogy az üzemanyagok árának éves csökkenése az augusztusi 11,4 százalékosról 3,9 százalékosra lassult. (MTI)

Üzleti programok a hétre: október 11–14.

A hét konferenciái, workshopjai, fórumai, üzleti rendezvényei közül válogattunk.

Október 11. Vállalkozz Digitálisan! – Információs nap Szentesen (Megyeháza Konferencia és Kulturális Központ, Szentes Kossuth tér 1. (Díszterem)

A rendezvény egy országos programsorozat része, ahol a résztvevő vállalkozások megkaphatják a Digitálisan Felkészült Vállalkozás minősítést, így bizonyos pályázatok keretében 5 százalékkal több támogatást kaphatnak IKT-technológiák bevezetésére. E minősítés megszerzésének egyik lépése a rendezvényen való részvétel. A program során előadások hangzanak el vállalkozásirányítási rendszerekről, felhő alapú irodai megoldásokról, közösségi médiafelhasználásról és e-kereskedelemről, valamint a konferencia után lehetőség van személyes konzultációra a kiállítókkal.

Október 11. Egészség- és környezetvédelmi előadások a kerületekben (Kispesti Munkásotthon Művelődési Ház – KMO, 1191 Budapest, Teleki u.50.)

A rendezvény a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltató Tagozata és az újonnan alakult Környezet- és Egészségmarketing Szakmai Osztály által szervezett öt előadásból álló sorozat része.

Október 12. Magyar Fuvarozói Fórum 2016 (Aquaworld Resort Budapest, Budapest, Íves út 16.)

A közúti fuvarozók és személyszállítók hatodik országos konferenciáján azok a témák kerülnek terítékre, amik talán a legjobban foglalkoztatják a piaci szereplőket. Szó lesz az engedélygazdálkodás aktuális kérdéseiről és ebből következően a piacvédelemről, valamint az ellenőrzések hatékonyságáról, továbbá a bírságszabályok átalakításáról, az útdíj-anomáliákról, a nyugat-európai minimálbérrendszerek fejleményeiről, az új közúti árutovábbítási szerződésekről (KÁSZ) és a többször elhalasztott személyszállítási piacnyitásról.

Október 12. EEN Nyílt Nap Október 12. Győr (Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, 9021 Győr, Szent István út 10/a.)

Az Enterprise Europe Network (EEN) az Európai Unió egyetlen vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó hálózata magas színvonalú és sokrétű szolgáltatásaival segíti a még nem, vagy csak alkalmilag exportáló cégeket, de segítséget nyújt a már exportáló kis- és középvállalkozásoknak is. Üzleti és innovációs partnerkereső szolgáltatásai révén hozzásegíti a vállalkozásokat, hogy még versenyképesebben tudjanak működni a külpiacokon, valamint gyakorlati támogatást nyújt a határokon átnyúló üzleti és innovációs tevékenységhez.

Október 12. Fókuszban a szakképzés – Szakképzési Roadshow Hódmezővásárhelyen (Hotel Ginkgo, Hódmezővásárhely, Zrinyi u. 2.)

A Csongrád Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság az előző évekhez hasonlóan 2016-ban is megszervezi a megyében konzultációs fórumait. A Roadshow lehetőséget biztosít arra, hogy a változó jogszabályi környezetben a szakmai képzést érintő lényeges témakörökben a szakképzés szereplői megfogalmazzák véleményüket, elvárásaikat, megosszák egymás között a jó gyakorlatot.

Október 12. ,,A sikeres vezető” – Üzleti Pódium Debrecenben (Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Debrecen Vörösmarty u. 13-15.)

,,Vezetni, annyit jelent, hogy dolgozni a cégünk és a munkatársaink sikeréért. A vállalkozások sikere elsősorban a vezető gondolkodásmódján múlik.” Tonk Emil, neves marketingszakember ismét Debrecenbe érkezik! Az Üzleti Pódium következő előadásának témája: „A sikeres vezető”.

Október 13. Modern vállalkozások programja – információs nap (Mikszáth Kálmán Művelődési Központ, Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem út 50.)

A hazai kkv-k jelentős lemaradásban vannak a digitális eszközök használatában európai versenytársaikkal szemben. A projekt célja, hogy olyan szemléletformáló tevékenységet végezzen, amelynek eredményeként a kkv-k megszabadulnak az infokommunikációs eszközökkel szembeni fenntartásaiktól, meggyőződhetnek arról, hogy a vállalkozás életében a korszerű eszközök bevezetése a gazdaságosabb működést szolgálja, ezáltal ledolgozzák a digitalizáció területén lévő esetleges hátrányukat, fokozzák versenyképességüket. Továbbá segítséget kapjanak ahhoz, hogy milyen pályázati források bevonásával tudnak elindulni a fejlődés irányába.

Október 13. Translating EUrope workshop (Pannon Egyetem, Veszprém, Egyetem u. 3. földszint 25.)

A gyakorlati szemléletű rendezvény célja, hogy ismertessék a jogi fordítás unión belül és tagállami szinten alkalmazott megközelítését, konkrét példákon keresztül mutassanak be releváns szakfordítási és terminológiai kérdéseket, felhívják a figyelmet a jogi szövegek fordításának összetett folyamatára, tájékoztassanak azokról a nyilvánosság számára is elérhető eszközökről és forrásokról, melyek hatékonyabbá tehetik a fordítói munkát.

Kórházi közbeszerzéseket vizsgálnak Szlovákiában

0

Számos mulasztásra és törvénysértésre derített fényt a szlovák Állami Számvevőszék kilenc állami egyetemi kórházat érintő nagy ellenőrző akciója.

A pozsonyi, kassai, trencséni, eperjesi és besztercebányai egyetemi kórházakban végzett ellenőrzésekkel kapcsolatos jelentések a bűnüldöző hatóságok kezébe kerülnek, amire drága gyógyászati eszközök, különféle egészségügyi berendezések túlárazott közbeszerzése ad okot.

Az Állami Számvevőszék (NKÚ) átfogó ellenőrző akciója nagymértékű átláthatatlanságra mutatott rá a közbeszerzések folyamatában. Az NKÚ elsősorban a 200 ezer eurót meghaladó közbeszerzéseket vette górcső alá – írja a hírek.sk.

„Több esetben is olyan társaságok kerültek ki győztesen a közbeszerzésekből, amelyeket az adott kórház előzőleg a közbeszerzési megbízás feltételezett költségeinek behatárolása céljából szólított meg, azaz előre tájékoztatva voltak az árfekvésről, valamint a közbeszerzés megvalósításának szándékáról, miáltal a többi pályázóval szemben előnyt élveztek” – közölte az NKÚ szóvivője, Daniela Bolech Dobáková. 

Más esetekben az ellenőrök a nyilvános közbeszerzés iránti potenciális érdeklődők szokatlan viselkedésére mutattak rá.

„Összességében húsz esetben kérték ki a szükséges dokumentációt, ám ajánlatot csupán egy fél tett. Mivel a kórház és a kizárólagos forgalmazó közé közvetítő kerül, annak veszélye fenyeget, hogy túlárazott vásárlásra kerül sor. Az ellenőrök 32 és 167 százalék közötti túlárazásokra derítettek fényt” – közölte Bolech Dobáková.

A gyógyászati eszközök, egészségügyi berendezések vásárlására a tavalyi évtől új szabályok vonatkoznak, amelyek célja a túlárazott közbeszerzések megakadályozása.

Az elmúlt ötéves időszakot vizsgáló ellenőrök a legtöbb esetben a költségvetési szabályokat érintő törvénysértésekre mutatnak rá, amely alapvető jogi normaként szolgál a kórházak számára a közpénzekkel való gazdálkodás terén.

Nem számolnak nyugdíjas évekkel a magyar fiatalok

A magyar fiatalok várható élettartamukat és nyugdíjba vonulásuk időpontját egyaránt 68,8 évre teszik, vagyis egyáltalán nem számítanak nyugdíjas évekre – derül ki az NN Biztosító reprezentatív kutatásából.

A tények ugyanakkor mást mutatnak: a KSH adatai alapján a magyar 65 évesek már ma is átlagosan 16 nyugdíjban eltöltött életévvel számolhatnak, és várható élettartamuk az elmúlt negyedszázadban csaknem három évvel emelkedett. A fiatalabb korosztályoknak tehát égető szükségük lenne nyugdíjmegtakarításra, mégsem tesznek lépéseket ennek érdekében.

A fiatalok pesszimisták, az idősebbek realistábban számolnak

Rendkívül pesszimisták életkilátásaikat illetően a legfiatalabb aktív – 20 és 29 év közötti – korosztály tagjai: várható életkorukat és nyugdíjba vonulásuk időpontját egyaránt 68,8 évre teszik, vagyis egyáltalán nem számolnak nyugdíjas évekkel – derül ki az NN Biztosító reprezentatív, online felméréséből. A fiatal korosztály pesszimizmusa azért is szembeszökő, mert a demográfiai adatok szöges ellentétben állnak a várakozásaikkal. A KSH adatai szerint Magyarországon 2013-ban a nyugdíjas kort megélő, 65 éves férfiak átlagosan plusz 14,5 év, a nők pedig plusz 18,4 év várható élettartammal számolhattak. A tendencia egyértelműen növekvő: 1991 és 2013 között a 65 éves férfiak várható élettartama 2,4, míg a nőké 2,8 évvel növekedett.

Az idősebbek realistábban számolnak. „Talán nem meglepő, hogy minél közelebb érünk a nyugdíjas korhoz, annál pozitívabban ítéljük meg saját életkilátásainkat. A harmincasok a legfiatalabbakhoz hasonlóan pesszimisták, a negyvenesek azonban már 70, az ötvenesek pedig 71 éves várható életkorral számolnak. Azonban még a viszonylag optimista ötvenesek is legalább egy évtizeddel alábecsülik várható életkorukat” – vetette össze a kutatás eredményeit a KSH adataival Bagyánszki Éva, az NN Biztosító kutatási vezetője. A várható élettartam növekedésének pedig komoly társadalmi hatásai is lesznek. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) adatai szerint már 2015 végén is 2,17 millió nyugellátásban részesülő magánszemély élt Magyarországon, ám a várakozások szerint ez a szám – az aktív népesség számának csökkenésével párhuzamosan – tovább növekszik majd. Ezt alátámasztja, hogy az Európai Bizottság előrejelzése szerint már 2060-ban két munkaképes korú (15-64 éves) ember jut majd egy 65 évnél idősebb, nyugdíjas korban lévő emberre, szemben a mai néggyel. Azaz az aktívak számához képest a nyugdíjasok aránya a magyar lakosságon belül megduplázódik.

Nem divat az előtakarékosság

A várható élettartam miatti – téves – pesszimizmus magyarázhatja azt, hogy a fiatalok nem takarítanak meg nyugdíjas korukra. Az NN Biztosító kutatása szerint a nyugdíjcélú megtakarítással egyáltalán nem rendelkezők aránya a kor előrehaladtával fokozatosan csökken: a 20–29 éveseknél még 67 százalék, a 40–49 éveseknél viszont már csak 46, az 50–65 éveseknél pedig 42 százalék. „Pedig nem csak demográfiai érvek szólnak a mielőbbi döntés mellett. Minél előbb kezdünk el nyugdíjunkra félretenni, annál alacsonyabb rendszeres megtakarítással tudunk jelentős nyugdíjvagyont felhalmozni” – tette hozzá Bagyánszki Éva.

Amire szükség is lesz: Az NN Biztosító szakembereinek az Európai Unió nyugdíj-prognózisán alapuló kalkulációja szerint a demográfiai változások következtében jelentősen csökkenni fog az állami nyugdíj: 2050-ben, mikor egy mai kora harmincas nyugdíjba vonul, a jelenlegi induló átlagnyugdíjnak mindössze 79 százalékát, a ma húszévesek 2060-ban pedig csupán 75 százalékát fogják megkapni. A fizetésekkel összevetve a szakadék még nagyobb: harmincasok esetén az induló nyugdíj az átlagfizetéseknek 65,6 százaléka, húszasok esetén pedig 62,3 százaléka lesz. Azaz a mostani húszasoknak, harmincasoknak az aktív korban megszokott életszínvonalukhoz, és a mostani nyugdíjasok életszínvonalához képest is jelentős mértékben meg kell majd húzniuk a nadrágszíjat – legalább másfél évtizeden keresztül.

Ráadásul a fiatalok gondolják leginkább úgy, hogy időskorukban nem kívánják majd visszafogni költéseiket. Az NN kutatása szerint 58 százalékuk nem kíván kevesebbet költeni ruházkodásra, 63 százalékuk nem fogná vissza a szórakozásra és utazásra költött pénzösszegeket, és mindössze 13 százalék költene kevesebbet élelmiszerre, mint aktív korában.

Kék szalaggal demonstrálnak az egészségügyisek Romániában

0

Tiltakozó akciósorozatba kezdett hétfőn a Hippokratész egészségügyi szakszervezeti szövetség Romániában, amelynek tagjai.

Az érdekvédelmi szervezet tagjai a hét minden napján kék karszalagot viselnek, majd október 17. és 21. között több helyszínen tiltakozást szerveznek, ha pedig ezek után sem teljesíti a kormány követeléseiket, október 31-én általános sztrájkot robbantanak ki – írja a kronika.ro.

Azt kifogásolják, hogy a nemrég végrehajtott béremelés továbbra sem vonatkozik bizonyos alkalmazotti kategóriákra, és az étkezési, valamint üdülési utalványok sem járnak mindegyik munkatársnak.

Ugyanezen kifogások miatt már múlt hónapban tiltakozássorozatot indított az egészségügyi rendszerben dolgozók többségét tömörítő Sanitas szakszervezet. Az érintettek minden kedden utcára vonulnak Bukarestben valamely illetékes minisztérium, illetve a parlament és a kormány székháza elé. Közben aláírásgyűjtésbe kezdtek a munkabeszüntetés érdekében.

Vasile Neagovici, a Sanitas Kovászna megyei elnöke a Krónikának elmondta: ma mintegy négyszázan vonulnak a parlament székháza elé. Mivel eddig nem történt előrelépés az ügyben, követeléseiket válaszra sem méltatták, tartják az akciósorozat ütemtervét.

A Sanitas azt követeli, hogy a kollektív munkaszerződést terjesszék ki az egész ágazatra, így például a kórházak kisegítő személyzetére is, egyenlítsék ki a fizetésbeli különbségeket, a pótlékokat a jelenlegi alapfizetésre számolják rá, végül pedig fogadjanak el egységes egészségügyi bérezési törvényt.

Az egészségügyi minisztérium közleményében arról számolt be, hogy október elsejétől  egyes orvosoknak 90 százalékkal is emelkedik a pluszügyeletek után járó juttatása, mivel hatályba lépett a 2016/20-as számú sürgősségi kormányrendelet. A pótlékot az idén augusztustól megemelt alapfizetésekre számolják rá, az orvosok pedig első alkalommal november közepén kapják meg az ügyeletekért járó többletjuttatást is tartalmazó bérüket.

A közlemény szerint egy általános orvos a hétköznap vállalt napi ügyeletért bruttó 781 és 1094 lej közötti pótlékot kap, míg a hétvégi túlóráért járó napi juttatás elérheti a bruttó 1667 lejt.

Közel 30 milliárd forintot szán ipari parkok építésére a kormány

0

Összesen 84 hektárnyi ipari park kialakítására 27,5 milliárd forintot szán a kormány a Nemzeti Ipari Park Fejlesztő és Üzemeltető Zrt.-n keresztül.

A Nemzeti Ipari Park Fejlesztő és Üzemeltető Zrt. vezetője, Török Zsombor a Világgazdaságnak elmondta: Hatvan külterületén a meglévő ipari park mellett 37 hektáron, Pátyon pedig 47 hektáron fejleszt a cég. Az erről szóló kormányhatározat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította a két beruházást.

A cégvezető annyit árult el a lapnak, hogy Magyarországon már jelenlévő vállalkozások települnek az új ipari területekre, és a fejlesztésekkel több mint 500 új munkahely jön létre. (MTI)

(Képünk illusztráció)

A brit kormány nem engedi a kilépési folyamat késleltetését

A brit kormány nem fogja megengedni, hogy bárki kísérletet tegyen a Brexit – mondta hétfőn David Davis, a Brexit-tárgyalások irányítására létrehozott szakminisztérium vezetője.

Davis, aki a londoni alsóház képviselőit tájékoztatta a Brexit-folyamatról rendezett, estébe nyúló többórás vitanapon, egyértelmű utalást tett arra, hogy a brit kormány számos képviselő követelése ellenére nem terjeszti a parlament elé szavazásra a kilépési folyamat elkezdését.

A miniszter szerint egyetlen szavazás lesz, arról a törvénytervezetről, amely a brit EU-tagságot rögzítő jogszabály visszavonásáról rendelkezik majd, de a kormány ezt a javaslatot is csak a tavasszal kezdődő következő parlamenti évadban nyújtja be az alsóháznak.

Felszólalása előtt alsóházi képviselők egy csoportja – köztük a kormányzó Konzervatív Párt több olyan tagja is, aki a népszavazás kampányában a kilépés mellett érvelt – levelet intézett John Bercow-hoz, az alsóház elnökéhez, követelve, hogy a háznak legyen módja szavazni még azelőtt, hogy a kormány aktiválja a Lisszaboni Szerződés 50. cikkelyét. Ez a cikkely szabályozza – és aktiválása hivatalosan el is indítja – a kilépési folyamatot.

Theresa May brit miniszterelnök a konzervatívok múlt héten tartott éves kongresszusán bejelentette, hogy a kormány legkésőbb a jövő év első negyedévének végéig aktiválja az 50. cikkelyt. May ugyanakkor szintén hangsúlyozta, hogy a cikkely aktiválásáról szóló döntési jogkör kizárólag a kormányt illeti, nem a parlamentet.

A brit kormány kezdettől fogva azt vallja, hogy a cikkely aktiválása a miniszterelnök döntési jogkörébe tartozik. Ezt az álláspontot azonban többen is jogilag megtámadták, azzal az érvvel, hogy Nagy-Britannia EU-tagságát törvény rögzíti, és ezt kormányzati döntéssel nem lehet felülírni.

A kereseteket, amelyeket az egyik vezető londoni ügyvédi iroda nyújtott be egyesítve, a londoni felsőbíróság ebben a hónapban tárgyalja.

David Davis a hétfő esti parlamenti vitán megerősítette, hogy a brit kormány garantálni kívánja a már életvitelszerűen Nagy-Britanniában tartózkodó külföldi EU-állampolgárok jogainak további érvényesülését. Hozzáfűzte ugyanakkor, hogy London viszonossági alapon ugyanilyen garanciákat vár a más EU-tagállamokban élő brit állampolgárok számára.

A Brexit-ügyi miniszter hangsúlyozta: a Nagy-Britanniában letelepedett EU-polgárok közül hatból ötnek, vagyis hozzávetőleg 80 százalékuknak vagy már meg is van, vagy a brit EU-tagság megszűnésének várható időpontjára meglesz a joga a határidő nélküli nagy-britanniai tartózkodásra.

A jelenlegi bevándorlási szabályok alapján a külföldi EU-állampolgárok hivatalosan is állandó nagy-britanniai lakossá válnak, ha legalább öt évet folyamatosan és legálisan eltöltöttek az országban.

MTI/Kertész Róbert, London

Uniós mentőcsomagot kap Görögország

0

A Görögországnak nyújtandó mentőcsomag újabb, 1,1 milliárd (mintegy 341 milliárd forint) eurós részletének folyósításáról egyeztek meg az eurócsoport pénzügyminiszterei.

Az euróövezetet alkotó országok pénzügyminiszterei pozitívan értékelték a nemzetközi hitelezők által meghatározott 15 pontos, többek között a nyugdíjrendszer, a bank- és az energiaszektor reformját érintő intézkedéscsomag sikeres görög teljesítését, amelynek köszönhetően le lehetett zárni a harmadik nemzetközi mentőcsomag első felülvizsgálatát – közölte az eurózóna szakminisztereinek luxembourgi tanácskozását követően az uniós tagországok szakminisztereit tömörítő tanács.

A miniszterek elismerték Görögország lépéseit adósságának kezelése érdekében júliusban és augusztusban, ugyanakkor arra emlékeztettek, hogy Athénnak még be kell nyújtania a szeptemberre vonatkozó adatokat legkésőbb október végéig. Mindez megnyitná az utat az euróövezeti állandó mentőalap (Európai Stabilitási Mechanizmus, ESM) igazgatósága előtt a következő, 1,7 milliárd eurós részlet jóváhagyásához, amelyet egy elkülönített számlán a hátralék befizetésére kell fordítani – tették hozzá.

A tájékoztatás szerint az eurócsoport miniszterei az ESM programja következő szakaszára figyelve arra szólították fel a görög hatóságokat, hogy gyorsítsák fel az intézmények munkáját a további szükséges szabályozások bevezetése érdekében, hogy időben befejeződhessen a mentőcsomag második felülvizsgálata. A következő részlet kifizetésének végső jóváhagyására leghamarabb október 24-én, az eurócsoport legközelebbi ülésén kerülhet sor – tették hozzá.

Görögország tavaly nyáron állapodott meg a harmadik mentőcsomagról az Európai Bizottság, az EKB és az Európai Stabilitási Mechanizmus képviselőivel. (MTI)

Priebus: a Republikánus Párt határozottan Trump mögött áll

0

A párt határozottan Donald Trump mögött áll – jelentette be hétfőn Reince Priebus, az amerikai republikánusok országos bizottságának elnöke (a fotón).

A pártelnök bejelentésre azt követően került sor, hogy Paul Ryan republikánus házelnök délelőtt szóvivője révén tudatta, hogy nem kampányol tovább a párt elnökjelöltje, Donald Trump mellett, s bár nem vonta meg támogatását Trumptól, de a republikánus törvényhozókkal tanácskozva közölte velük, hogy mindenki elsősorban a saját választási kampányára összpontosítson a saját választókerületében.

Ryan bejelentését nem fogadta egyöntetű helyeslés a republikánus politikusok táborában. Newt Gingrich volt házelnök például kijelentette, hogy aki nem támogatja Trumpot, az Hillary Clinton győzelmét segíti elő, s Clinton „rémálom lesz, mert vele az amerikai történelem legkorruptabb és legtisztességtelenebb kormányzata” kerül hatalomra.

A republikánusok arizonai elnöke, Robert Graham, szintén közleményben támadta a pártvezetést és a Trumptól elhatárolódó politikusokat, mondván, hogy „a vezetés több annál, mint hogy nem kampányolunk valaki mellett vagy közleményben ítéljük el valakinek az évtizeddel korábban tett kijelentéseit”.

Graham leszögezte azt is: „Nehéz megérteni, hogy miért akarják néhányan feladni konzervatív elveinket és értékrendünket, tudván tudva, hogy Hillary Clinton, amennyiben elnök lesz, rendszeresen elítéli majd a szabadságjogainkat”. Az arizonai pártelnök az amerikai nemzetbiztonságra nézve ellenségnek nevezte Clintont.

Priebus pártelnök ezek után hívta tanácskozásra a Republikánus Országos Bizottság 168 tagját, s jelentette ki, hogy a párt változatlanul határozottan Donald Trump mögött áll, annak ellenére is, hogy pénteken nyilvánosságra kerültek korábbi, nőkre tett sértő és megalázó kijelentései.

„Az elmúlt 24-48 órában híresztelések kaptak lábra elkötelezettségünket illetően. Elnökjelöltünk támogatásában nem történt változás” – szögezte le Priebus. Majd hozzátette: a Republikánus Párt teljes mértékben együttműködik Trump kampánycsapatával.

Maga Donald Trump, aki hétfőn délután már Pennsylvaniában kampányolt, Ryan bejelentésére Twitter-üzenetben reagált: „Paul Ryannak a költségvetés kiegyensúlyozásával, munkahelyteremtéssel és az illegális bevándorlással kellene több időt töltenie, s nem arra vesztegetnie az idejét, hogy a párt elnökjelöltje ellen harcoljon” – írta bejegyzésében Trump.

A Trump-csapat virginiai vezetője, Corey Stewart tiltakozó üzenetet küldött a pártvezetésnek, leszögezve, hogy „ezek a pasasok mindannyian a pártelithez tartoznak, soha nem is támogatták őt (Trumpot), és most ezt a legutóbbi dolgot ürügyül használják arra, hogy megvonják a támogatásukat”.

MTI/Járai Judit, Washington

Stabil a növekedés a nagyobb fejlett gazdaságokban az OECD szerint

0

Stabil a növekedés a nagyobb fejlett gazdaságokban az OECD hétfőn közzétett augusztusi összetett makrogazdasági mutatója, a CLI tanúsága szerint.

A párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) több makrogazdasági mutatóból képzett és a gazdasági aktivitásban bekövetkező fordulópontok előrejelzésére szolgáló CLI (Composite Leading Indicator) mutatója március óta stabil növekedési ütemet vetít előre az OECD-országok egész közösségére, az euróövezetre és a hét legnagyobb fejlett országra. 

A 34 országot tömörítő OECD esetében az index értéke március óta 99,7 pont környékén áll, míg az euróövezeté 100,3 pont, a hét legnagyobb országé pedig 99,5 pont közelében maradt augusztusban is. A Brexittel kapcsolatos bizonytalanságok miatt Nagy-Britannia esetében az OECD arra számít, hogy a növekedés alacsonyabb ütemen stabilizálódik majd. 

Magyarországon a júliusi 100,45 pontról enyhén, 100,37 pontra esett vissza a CLI konjunktúramutató augusztusban. A CLI 100 pontos értéke a hosszú távú átlagot jelenti. 

Az OECD-n kívüli országok esetében javultak Brazília és Oroszország kilátásai. A dél-amerikai ország CLI-je 0,4 ponttal 100,7 pontra javult, Oroszországé pedig 0,2 ponttal 100,0 pontra emelkedett. Az öt legnagyobb ázsiai gazdaságban – Kína, India, Indonézia, Japán és Dél-Korea – hónapról hónapra fokozatosan gyorsul a növekedés, a CLI értéke havonta 0,1 ponttal növekedett minden hónapban április óta, és augusztusra elérte a 99,7 pontot. (MTI)