Kezdőlap Blog Oldal 818

Kamarai évnyitó: bérek, versenyképesség, gazdasági növekedés

Parragh László a béremelés fontosságáról, Matolcsy György a versenyképességi fordulatról, Varga Mihály az érezhető munkaerő-piaci fordulatról, Orbán Viktor a 2020 utáni gazdasági kilátásokról (is) beszélt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) gazdasági évnyitóján.

Parragh László: elengedhetetlen a bérek növekedése

Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke a kamara gazdasági évnyitóján a fenntarthatóságot és a versenyképességet nevezte az egyensúly és a növekedés mellett a következő években a legfontosabb gazdasági feladatnak.

Hangsúlyozta: ehhez elengedhetetlen a bérek növekedése, mert, mint fogalmazott, az alacsony munkabérek nem ösztönöznek a versenyképesség javítására. Kifejtette, hogy alapvetően kedvező folyamatokat lehet látni a gazdaságban, valamennyi makrogazdasági mutató pozitív irányt tükröz.

Parragh László rámutatott: végtelenül csalódott a magyar üzleti közösség a budapesti olimpia sorsa miatt, mert fontos motorja lehetett volna a gazdaság 2020 utáni növekedésének. Hozzátette, egy felelősen gondolkodó kormánynak fel kell tennie a kérdést, mi történik 2020 után, amikor változik az uniós források nagysága, felhasználása. A paksi bővítés, az infrastrukturális beruházások, a Belgrád-Budapest vasút mind olyan projektek, amelyek a bruttó hazai termék (GDP) százalékában mérhetően tesznek hozzá a növekedéshez, és ebben lett volna fontos eszköz az olimpia is.

Matolcsy György: versenyképességi fordulatra van szükség

Versenyképességi fordulatra van szükség ahhoz, hogy a magyar gazdaság kikerüljön a közepesen fejlett országokra jellemző növekedési csapdából – mondta Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke.

Hozzátette, ehhez szükséges egyebek mellett a személyi jövedelemadó kulcsának csökkentése, amely munkahelyteremtésre, munkavállalásra és a tudástőke felhalmozására ösztönöz. Fontos az adóelkerülés további mérséklése, az export hozzáadott érték arányának növelése és a kutatás-fejlesztési kiadások növelése is.

Matolcsy György elmondta: Magyarország 2010 óta először fiskális fordulatot, majd monetáris fordulatot hajtott végre. Ennek eredményeként az államháztartási hiány a GDP 3 százaléka alá esett vissza, az államadósság a GDP-hez mérten folyamatosan csökken, a makrogazdasági egyensúly elérésével párhuzamosan a magyar gazdaság tartós növekedési pályára állt.

Matolcsy György rámutatott: az MNB a „hagyományos” feladata, az árstabilitás elérésére törekvés mellett hasonlóan fontos feladatának tekinti a pénzügyi stabilitás szem előtt tartását, és azt, hogy célzott, nem hagyományos jegybanki eszközökkel segítse a magyar gazdaság bővülését.

Hangsúlyozta: a monetáris fordulat során az MNB 12 fordulatot hajtott végre, ennek részeként rekord alacsony szintre, 0,9 százalékra vitte le a monetáris tanács az alapkamatot, az MNB a nem hagyományos eszközökkel elérte, hogy hitelezési fordulat következett be az országban, a jegybank növekedési programja megállította a vállalati hitelezés visszaesését.

Matolcsy György kiemelte: az elmúlt években a kormány és a jegybank között stratégiai szövetség jött létre, hozzátéve, jelentős eredmény az, hogy az MNB stratégiai szövetséget tudott kialakítani a magyar bankrendszer tagjaival is. Mint mondta, a jegybank a nem hagyományos eszközeivel a bankrendszer mérlegét, eszközeit bővítette, a bankrendszeren keresztül hatott a magyar gazdaság növekedésére.

Most versenyképességi fordulatot kell végrehajtania az országnak, már csak azért is, mert az Európai Unióban (EU) Magyarországon az egyik legalacsonyabb az egy főre jutó GDP – mutatott rá az MNB elnöke. Hozzátette: ehhez növelni kell az országban egyebek mellett a termelékenységet, mert az ország a termelékenységet tekintve elmarad az EU átlagától, de még a régiós versenytárs országok mutatóitól is.

Az MNB elnöke szerint jelentős intézményi reformokra van szükség, így az állami intézmények létszámát és bérkiadásait is csökkenteni kell, végre kell hajtani az állami ügyintézés refomját, át kell térni az állami bürokráciában az elektronikus ügyintézésre.

A gazdasági növekedés további segítése érdekében növelni, javítani kell a lakáshitelezést, annak feltételeit, emellett növelni kell a magyar bankrendszer hatékonyságát, csökkentve a banki költségeket – sorolta Matolcsy György.

Az MNB elnöke végezetül rámutatott: a világban technikai, technológiai és menedzsment forradalom zajlik, Magyarországnak fel kell zárkóznia ezekhez.

Varga Mihály: az idén a tavalyi 7,3 százalékosnál nagyobb reálbér-növekedés is elképzelhető

Idén és jövőre 13-14 éve nem látott mértékben, 4 százalék felett nő várhatóan a magyar gazdaság, ez már benne van a kívánatos, 3-5 százalékos felzárkózási tartományban – mondta a nemzetgazdasági miniszter.

Varga Mihály hozzátette, a tavalyi év 2 százalékos növekedéssel „érdekes év” volt, amikor az uniós támogatási időszakok között váltás zajlott, az ipar lényegében stagnált, az építőipar 15 százalékkal esett vissza, a mezőgazdaság és a szolgáltató szektor húzta a növekedést. A miniszter szerint ekkor bebizonyosodott, hogy a magyar gazdaság uniós források felhasználása nélkül is képes legalább 2 százalékos növekedésre.

Megjegyezte, egyre jobb az ország külső megítélése, és felidézte, hogy tavaly mindhárom nagy hitelminősítő befektetésre ajánlott kategóriába sorolta Magyarországot.

Varga Mihály az Eurostat és az Európai Bizottság adataira hivatkozva elmondta, a magyar gazdaság potenciális növekedése már a cseh gazdaságét jellemző fázisban van és 2020-ig lényegesen meg fogja haladni legfontosabb versenytársaiét, Ausztriáét és Csehországét. Kiemelte, a tavaly novemberben megkötött 6 évre szóló béremelési megállapodás és az adócsökkentés teremti meg a következő 6 év versenyképességének alapját. A tárca a következő években vásárlóerő paritáson mérve folyamatos, tartós felzárkózással számol. A tárcavezető szerint az idén a tavalyi 7,3 százalékosnál nagyobb reálbér-növekedés is elképzelhető.

Varga Mihály szerint munkaerőpiaci fordulat érezhető, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék, nincs olyan ágazat, ahol munkaerő túlkínálat lenne a piacon. A miniszter úgy vélte, tovább kell gondolni a részmunkaidős foglalkoztatást, a női foglalkoztatást, amiben még van munkaerő-tartalék, és arra is lehetőséget lát, hogy a nyugdíjasok alacsony vagy minimális teherrel, további kedvezményekkel vegyenek részt a foglalkoztatásban.

Elmondta, szeretnének egy képzési reformot, és folytatják a kamarával a szakképzési rendszer további átalakítását. Azt szeretnék elérni, hogy a középfokú oktatásban részt vevő fiatalok döntő többsége képes legyen kiválasztani a szakmáját, és a leendő munkáltató javaslata alapján válasszon szakképzést.

Orbán Viktor: 2020 után el kell érni az 5 százalék fölötti növekedési tartományt

A miniszterelnök szerint a következő években a 3-5 százalékos sávban kell lennie a gazdasági növekedésnek, 2020 után pedig az 5 százalék fölötti növekedési tartományt kell elérni.

Orbán Viktor kifejtette: „azon a pályán kell maradni, ahol vagyunk”, 2017–2020 között meg kell védeni azt a lehetőséget, hogy a magyar gazdaság bővülése a 3-5 százalékos sávban legyen.

Végre kell hajtani egy versenyképességi fordulatot, és 2020 után az 5 százalék fölötti növekedési tartományt kell elérni – hangoztatta a kormányfő.

Ehhez meg kell védeni a gazdaságot a fenyegető veszélyektől, amelyek például az adórendszert és a munkahelyteremtő támogatásokat érik az EU részéről – mondta.

A miniszterelnök nem támogatja, hogy vendégmunkásprogrammal kezeljék a munkaerőhiányt

A kormányfőt az egyik résztvevő kérdezte az országban tapasztalható munkaerőhiányról, amire Orbán Viktor úgy reagált: óvna egy vendégmunkásprogramtól, külföldiek esetében csak eseti jellegű, meghatározott ideig szóló munkavállalást támogat.

A miniszterelnök úgy fogalmazott: nem szeretné, ha az ország oda sodródna, hogy alacsony képzettséghez kötődő munkákat csak külföldiek végeznek. Ez nemzetstratégiai szempontból nem kívánatos. (MTI)

A képen Varga Mihály, Orbán Viktor és Parragh László. (MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)

Hány euróért állnának munkába a munkanélküliek Szlovákiában?

0

A nagyszombati PSA Groupe Slovakia autógyár átlagosan havi 1 390 eurót fizet a dolgozóinak, mégis képtelen elegendő alkalmazottat találni – jelentette ki hétfői üzemlátogatása után Robert Fico. A szlovák miniszterelnök szerint a munkanélküliek már nem is akarnak dolgozni.

Az állam a munkahivatalok közreműködésével egész Szlovákiából 6 ezer munkanélkülit szólított meg a nagyszombati PSA Groupe állásajánlatával, de a munkaszerződést közülük csak százan írták alá – írja a hirek.sk.

Ráadásul többen már távoztak is az üzemből, s inkább ismét munkanélkülivé váltak – közölte a kormányfő. Fico leszögezte, bár Szlovákia munkaerőhiánnyal küzd, még nem jött el annak az ideje, hogy kaput nyissunk az itteni munkalehetőségek iránt érdeklődő külföldiek előtt.  

„Hatalmas nyomás alatt leszünk, mivel a PSA Groupe bővíteni szeretné a termelését, amihez új alkalmazottakra lesz szükségük. Az utolsó pillanatig továbbra is fel kell használnunk a munkanélkülieket” – jelentette ki Fico.

Véleménye szerint a duális képzés intenzívebb támogatása mellett megoldást jelenthetne a társadalmi légkör megváltoztatása is, hogy ne mindenki politológusnak vagy szociális munkásnak akarjon tanulni.

Gyógyszerek, amerikai vízum, károsanyag-kibocsátás: a hét témái az Európai Parlamentben

Szerdán és csütörtökön plenáris ülést tartanak Brüsszelben, ahol napirenden lesz az egyenlő hozzáférés a gyógyszerekhez, az uniós állampolgárok jogai az Egyesült Királyságban, valamint amerikai vízumkérdések is. A szakbizottsági üléseken az EP-képviselők megvitatják többek között a menedékjogi szabályok reformját és szavaznak az autógyártók kibocsátás-mérési tesztjeiről készült jelentésről.

Az EP-képviselők szerdán vitáznak, csütörtökön pedig szavaznak ajánlásaikról, hogyan lehet biztosítani hogy minden európai hozzáférjen a szükséges gyógyszerekhez. Az orvosságok egyre növekvő ára miatt nem mindenki engedheti meg magának a szükséges gyógyszereket, különösen igaz ez a legújabbakra és egyben leghatásosabbakra. Az EP-képviselők szerint emellett az is fontos, hogy a szabályozás teret adjon a kutatásnak és az innovációnak.

A plenárison szó lesz emellett arról is, hogyan alakul az uniós polgárok szabad mozgáshoz való joga az Egyesült Királyságban, ha az ország kilép az EU-ból.

A vízumkölcsönösség kérdése is napirenden lesz, hiszen a bolgár, horvát, ciprusi, lengyel és román állampolgárok még mindig kötelesek vízumot igényelni, ha az Egyesült Államokba utaznak, holott fordított esetben ez nem igaz.

A dublini menedékjogi szabályok harmadik reformját vitatják meg a képviselők az állampolgári jogi szakbizottság keddi ülésén.

A Parlament vizsgálóbizottsága szavaz az autógyártók károsanyag-kibocsátást mérő tesztjeivel kapcsolatos jelentéséről. A Parlament 2016 márciusában állította fel a vizsgálóbizottságot, hogy kiderítse, megsértették-e a gépjárműgyártók a kibocsátásmérés tesztelésére vonatkozó EU-s szabályokat. A bizottság azt is vizsgálja, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok részéről történt-e mulasztás az EU-s szabályok betartása terén – olvasható az EP közleményében.

Erre vágynak leginkább a nők a munkahelyen

A fizetett távollét mellett kiemelkedően fontos a nők számára, hogy kikkel dolgozhatnak együtt – derül ki egy felmérésből.

A modern vállalatok – különösen a nagy technológiai cégek – mindinkább igyekeznek megfelelni a női munkavállalók igényeinek, minden tőlük telhetőt megtenni azért, hogy magukhoz csábítsák és megtartsák a tehetségeket – írja a computerworld.hu.

Olyan juttatásokkal igyekeznek vonzóvá tenni magukat, mint például az irodai masszázs és manikűr, a gyerekekkel együtt utazás lehetősége, üzemi nőgyógyász, nőknek szánt termékek a mosdóban és terhes anyáknak kínált kedvezmények.

Bár a női munkavállalók nagyra értékelik a nekik nyújtott speciális juttatásokat, érdekes módon mégsem elsősorban ezek alapján döntenek arról, hogy elfogadják-e egy vállalat állásajánlatát, vagy maradjanak-e továbbra is az adott cégnél – derül ki a női munkavállalókra szakosodott InHerSight portál friss kutatásából. 15 ezer nőt kérdeztek meg arról, hogy melyek azok az igazán fontos szempontok, amelyek alapján álláskereséskor döntenek.

A legfontosabb elvárás a női munkavállalók részéről a fizetett távollét (a megkérdezettek 90 százaléka jelölte be ezt a lehetőséget).

A nők 81 százaléka tarja fontosnak, hogy rugalmas munkaidőben dolgozhasson. Elsősorban olyan munkaadókat keresnek, amelyek lehetővé teszik, hogy maguk alakítsák ki időbeosztásukat, s így sikeresebben meg tudnak felelni mind a munkahelyi, mind a magánéletbeli követelményeknek.

Nagyon fontosnak tartják a megfelelő fizetést. A válaszadók 89 százaléka jelölte be ezt a lehetőséget. A vállalatoknak időről időre meg kell vizsgálniuk javadalmazási rendszerüket annak biztosítása érdekében, hogy az ugyanolyan felelősséget vállaló és tapasztalatokkal rendelkező férfiak és nők ugyanakkora összegű fizetést kapjanak.

A nők olyan munkatársakra vágynak, akik tisztelettudóak, nincsenek előítéleteik, jó szakemberek és hatékonyan lehet velük együttműködni. A vállalati kommunikáció és munkakörnyezet minősége szintén óriási hatással van arra, hogy a női munkavállalók miképpen éreznek munkatársaikkal szemben. A válaszadók külön is megemlítették, hogy a férfiak által erősen dominált vállalati kultúra taszító a számukra.

Hajnali rajtaütések, versenyhatósági vizsgálatok: a kkv-k is a célkeresztbe kerültek

0

A Gazdasági Versenyhivatal 2017 januárjától immár a vállalatok összefonódásának ellenőrzésekor is végrehajthat előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálatokat, vagyis meglepetésszerű rajtaütéseket. A friss esetek is azt mutatják, az idei évtől még fontosabb, hogy a vállalkozások és vezetőik tisztában legyenek a rajtaütések szabályaival, amikor a GVH hívatlanul kopogtat az ajtajukon.

A GVH 2015-ben összesen 10 kartell ügyben hozott döntést, és további 12 ilyen új eljárást indított. A 2015-ben kartellügyekben kiszabott bírságok összege meghaladta a 3,3 milliárd forintot. A 10 lezárt eljárás közül 7 esetben előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálattal, szakkifejezéssel élve „hajnali rajtaütéssel” indult a GVH vizsgálata. A 2015–2016-os időszak alatt az uniós jogsértések esetében versenyhatóságként eljáró bizottság 11 ügyben több mint 4 milliárd eurónyi bírságot rótt ki a kartellező vállalkozásokra, és kivétel nélkül minden ügyét rajtaütéssel indította.

Mi az a hajnali rajtaütés?

A versenyhatóságoknak a közérdekre kifejezetten káros kartellek üldözése érdekében rendkívül széles jogköreik vannak. A rajtaütés egy speciális versenyjogi eszköz: a GVH vizsgálói előzetes értesítés és az érintett akarata ellenére beléphetnek bármilyen céges helyiségbe, azt átkutathatják, iratokat, telefonokat, egész informatikai rendszereket másolhatnak le, és e körben a személyes használatú cégvezetői levelezéshez is hozzáférhetnek.

Mindezeken túl a rajtaütés során beszerzett bizonyítékok nem pusztán a cég versenyjogi felelősségét támaszthatják alá, hanem bizonyos esetekben a cégvezetők elleni büntetőperben – a közbeszerzési eljárás keretében történt kartellezést Magyarországon a törvény 5 évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti – is felhasználhatóak, sőt a vállalkozás közbeszerzési eljárásból történő kizárását is megalapozhatják.

„Jól látszik tehát, hogy az a vállalkozás, amely akár a GVH, akár a Bizottság célkeresztjébe kerül, komoly anyagi kockázatnak van kitéve” – figyelmeztet a CHSH Dezső és Társai Ügyvédi Iroda versenyjogi csoportjának szenior ügyvédje, dr. Kocsis Márton.

Nem tehetnek meg mindent, célkeresztben a kkv-k

Azt, hogy a rajtaütést elszenvedő cégeknek megfelelő segítségre van szükségük – adott esetben már az előtt is, hogy a hatóság váratlanul betoppan – a legfrissebb uniós esetjog is alátámasztja. Egy, a Deutsche Bahn elleni bizottsági vizsgálat folyományaként az Európai Bíróság úgy foglalt állást, hogy a versenyhatóságok jogköre sem korlátlan a rajtaütéseken. A német vasúttársaság ügyvédei ugyanis sikerrel érveltek amellett, hogy a Bizottság tisztviselői túlterjeszkedtek a hatáskörükön, amikor az eredeti gyanújukkal össze nem függő tárgykörben is lemásoltak dokumentumokat. A szaknyelv ezt nevezi bizonyíték-halászásnak.

A hajnali rajtaütésektől azonban már nem csak a nagy multi cégeknek kell tartani. A GVH egyre több kis- és középvállalkozás székhelyét is felkeresi, a gazdaság egyetlen szektorában sincsenek már biztonságban többé a gyanúba keveredett vállalkozások. „Versenyhivatali vizsgálat indult az elmúlt években többek között a közúti sószórás, a kontaktlencse, a repülőgépes szúnyogirtás, az on-line pénztárgépek, az autóvezető oktatás piacain, amelyekben közös, hogy magyar kkv-k voltak a vizsgált vállalkozások. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a vizsgálat alá került vagy potenciálisan érintett kkv-k nincsenek felkészülve egy esteleges rajtaütés szakszerű, azonnali kezelésére” – emelte ki dr. Kocsis Márton.

Változnak a rajtaütés szabályai

Különös aktualitást ad a kérdésnek, hogy a versenytörvény tavaly év végi módosítása lehetővé teszi a GVH számára, hogy immár fúziós eljárásokban – a nagyobb vállalati felvásárlások esetében a versenyhatóságnak engedélyező szerepe van – is végrehajtson rajtaütéseket. A fúziós ügyek – szemben a kartell eljárásokkal – a hatóság és a vállalatok együttműködésére épülő, „békésebb” természetű vizsgálatok, ahol mindkét fél érdekelt az engedély mielőbbi megadásában.

Ugyanakkor – mint egy, a közelmúltbeli szakmai konferencián a GVH vezetői kifejtették – a hatóság oldaláról felmerült a gyanú, hogy a fuzionáló felek sokszor visszatartanak információkat annak érdekében, hogy könnyebben megkapják a versenyhatósági „áldást” ügyleteik végrehajtásához. Azoknál a cégeknél, akikre a gyanú ilyetén árnyéka vetül, ezentúl szintén felbukkanhatnak a hatóság alkalmazottai. Ilyen esetekben, annak érdekében, hogy a vállalkozások is védelmet élvezhessenek a hatóság széles, és – büntető ügyeket leszámítva – példátlanul erős jogosítványaival szemben, érdemes lehet szakemberhez fordulni, tanácsolja a CHSH Dezső és Társai Ügyvédi Iroda szakértője.

A megfelelő jogi képviselet elsősorban magán a rajtaütésen lehet fontos, hiszen az üzleti életben jártas vezetők sincsenek általában tisztában azzal, mit tehetnek meg jogszerűen egy-egy ilyen helyzetben, és hogy a GVH vizsgálói esetlegesen mikor lépik túl a hatáskörüket. Ugyanakkor – mint az európai esetek is mutatják – a versenyjogi szakértők a rajtaütést követő védekezési stratégia megtervezésével akár az egész eljárást is döntően tudják a vállalkozások javára befolyásolni.

A cégek kevesebb mint fele tervez valamilyen fejlesztést

Nagyot zuhant a vállalkozások beruházási hajlandósága, jelenleg a cégek mindössze 42 százaléka tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során. A cégek elsősorban informatikai beruházásokra készülnek, amit a gépjárműflotta fejlesztése követ.

A KSH legfrissebb adata szerint folytatódott a 2016 év eleje óta tartó csökkenő trend, mivel a nemzetgazdasági beruházások volumene a tavalyi negyedik negyedévében 24 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakához képest, így az egész évre vonatkozóan 20 százalékkal csökkent a beruházási teljesítmény. A hazai vállalkozások egy évre előremutató várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index felmérés eredménye szerint a folytatás sem tűnik ígéretesnek, mivel nagyot zuhant a vállalkozások beruházási hajlandósága az előző negyedévhez képest.

A vállalkozások kevesebb mint fele, mindössze 42 százaléka készül valamilyen fejlesztésre idén, ami az index 12 éves történetében a második legalacsonyabb arány. Úgy tűnik, továbbra sem sikerül tartósan 50 százalék felett tartani a vállalkozások beruházási szándékát – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. 

A célokat tekintve eléggé átrendeződött a toplista. Az informatikai beruházások (19 százalék) fél év elteltével újra az első helyre kerültek, a gépjárműpark korszerűsítése a második helyre lépett elő (15 százalék), miközben az eddig élen álló gépek, berendezések fejlesztése nagyot – 21-ről 12 százalékra – zuhanva a dobogó harmadik fokára csúszott. Az ingatlanvásárlás ugyan sosem tartozott a legnépszerűbb beruházási célok közé, most azonban még tovább, 10-ről három százalékra csökkent az ilyen jellegű bővülésben gondolkodók aránya.

A különböző szektorok beruházási szándéka egyaránt alábbhagyott az előző negyedévhez képest. A csökkenés ellenére leginkább az iparban (52 százalék) és az agráriumban (47 százalék) számíthatunk fejlesztésekre, azonban utóbbinál ez jelentős, 12 százalékpontos visszaesés az elmúlt negyedévi tervekhez képest. A szolgáltató cégek az átlaggal közel azonos arányban (41 százalék) fejlesztenének, míg a legvisszafogottabb a kereskedelemi szektor, amelynek csupán egyharmada készül beruházni a következő egy év során. Míg az ipari és a mezőgazdasági cégek a gépek, berendezések korszerűsítésére fókuszálnak elsődlegesen, a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban inkább az IT fejlesztések élveznek elsőbbséget.

A tevékenységi kör mellett a vállalkozás mérete is nagymértékben befolyásolja a beruházási szándékot. Ugyan a fejlesztési kedv minden méretű cégnél romlott, a tendencia továbbra is az, hogy minél nagyobb egy cég, annál valószínűbb, hogy fejlesztést eszközöl az előttünk álló egy évben: a mikrovállalkozások 40 százaléka, a kisvállalkozások 43 százaléka, a középvállalkozásoknak pedig 48 százaléka készül idén beruházásra.

A kkv-k piacbővítési szándékai jelentősen megváltoztak az elmúlt negyedévben. Év végén a vállalkozások mindössze 15 százaléka gondolkodott termékfejlesztésben, szemben a korábban jellemző 20 százalék feletti arányhoz képest. Közel minden harmadik kkv (31 százalék) szeretne új piacokat meghódítani meglévő termékével, szolgáltatásával, míg a profilváltás jelenleg egyáltalán nem jellemző a hazai kkv-szektorra.

KSH: 2016-ban 20 százalékkal csökkent a beruházások volumene

0

A nemzetgazdasági beruházások volumene 2016-ban 20,0 százalékkal elmaradt az előző évitől, amikor 7,1 százalékkal emelkedett éves összevetésben. A tavalyi negyedik negyedévben 24,1 százalékkal csökkentek a beruházások az előző év azonos időszakához képest – jelentette kedden a Központi Statisztikai Hivatal.

A költségvetési szervek beruházásai szűkültek nagyobb mértékben, míg az uniós források által kevésbé érintett területeken növekedés mutatkozott. A vállalkozásoknál eszközölt beruházások a negyedik negyedévben 5,9, az egész évben 8,9 százalékkal csökkentek, a költségvetési szerveknél 71,0, illetve 62,7 százalékos volt a visszaesés.

Míg a 2015 végi bázisidőszakban a 2007-2013-as uniós költségvetési periódus projektjeinek záró munkálatai kiemelkedő – az egy évvel korábbit 13,7 százalékkal felül múló – beruházási teljesítményt hoztak, a múlt év végén kifizetett, a 2014-2020-as ciklushoz tartozó, jelentős összértékű projektek többsége még nem realizálódott.

A gép- és berendezésberuházások volumene 17,7, az építéseké 30,2 százalékkal esett vissza a negyedik negyedévben, és 6,6 százalékkal, illetve 31,7 százalékkal az év egészét tekintve.

A feldolgozóiparban  a negyedik negyedévben 2,3, az egész évben 7,0, százalékkal nőttek a beruházások. Jelentősen emelkedett a tárgyi eszközökbe befektetett összeg  a gumi és a műanyag, az élelmiszerek és italok gyártásában, de a fafeldolgozás és a gyógyszergyártás területén is.

Az építőiparban tevékenykedő gazdasági szervezetek beruházásai 14,5 százalékkal csökkentek a negyedik negyedévben és 10,6 százalékkal 2016-ban. A mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat beruházási teljesítménye – elsősorban az egyéni gazdaságok kisebb aktivitásából fakadóan – 5,2, illetve 7,5 százalékkal csökkent.

A kereskedelem, gépjárműjavításban 10,0 százalékkal bővültek a beruházások az előző évihez képest, beleértve a negyedik negyedévi 14,0 százalékos növekedést.

A  negyedik negyedévben az EU-forrásból finanszírozott ivóvízjavító, szennyvíztisztító és hulladékkezelő fejlesztési projektek hiánya miatt legnagyobb mértékben – 87 százalékkal – ezen a területen hanyatlottak vissza a beruházások és az egész évben is 81,5 százalékos volt a zsugorodás.

Az uniós források felhasználásával megvalósított fejlesztések 2015. végi befejeződésével drasztikusan csökkentek a beruházások a humán egészségügyi és szociális ellátásban (85,6 százalékkal), a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás ágban (55,9 százalékkal), valamint az oktatásban (57,8 százalékkal). Ezeken a területeken 74,9, 45,9, és 74,9 százalékos volt az egész éves visszaesés.

A városi tömegközlekedéssel és a vasúti szállítással kapcsolatos szűkösebb fejlesztési források miatt is a negyedik negyedévben 31,1, az egész évben 42,1 százalékkal esett vissza a beruházások volumene a szállítás, raktározás terén. (MTI)

Összemossa az okostelefon a munkát és a szabadidőt

0

Az okostelefonokon az állandó online jelenlét miatt egyre jobban összemosódnak a munka és a magánélet határai. Minden második, ilyen eszközzel rendelkező munkavállaló tapasztalta, hogy kollégái akkor is őt keresik a problémáikkal, amikor éppen nem dolgozik.

A dolgozó felnőtt magyar internetezők 86 százaléka használ okostelefont, és 78 százalékuk inkább dolgozik szabadidejében is alkalmanként a telefonján, csak munkaidőben is használhassa azt magáncélra – áll az eNet és a Magyar Telekom internetgazdaságról szóló legfrissebb kutatásában.

Tízből hét válaszadó szokott munkaidejében rendszeresen – legalább hetente egyszer – magánügyben telefonálni, több mint felük pedig SMS-t írni vagy olvasni, csetelni, illetve e-mailezni is. A reprezentatív kutatás szerint 54 százalék nem munkával kapcsolatos böngészésre, 52 százalék közösségi média oldalak látogatására és 51 százalék az online híroldalak okostelefonon történő olvasására is szakít időt munkaidőben.

A munka és a magánélet összemosódásának előnye a válaszadók 71 százaléka szerint, hogy rögtön látják a beérkező e-mailjeiket, 66 százalék szerint pedig fontos ügyben online is bármikor elérhetőek kollégáik számára. Hatékonyabban oszthatják be az idejüket 44 százalék szerint, ha kis „üresjárat” van a munkahelyükön, foglalkozhatnak magánügyekkel, és fordítva, 36 százalék szerint folyamatosan naprakészek a munkahelyi tennivalóikkal kapcsolatban. 

A hátrányokat illetően tízből 5 válaszadó tapasztalta, hogy mivel okostelefonon szabadidejében is könnyen elérhető, kollégái akkor is őt keresik a problémáikkal, amikor éppen nem dolgozik. Tízből 4 válaszadó pedig otthon sem tud igazán kikapcsolni, ha tudja, hogy okostelefonján munkaidőn kívül is elérhetőnek kell lennie. A kutatás 1047, 18 éves kornál idősebb internetező közléseiből készült, 2017 januárban, és reprezentatív. (MTI)

Szerda éjjel bezár az Ügyfélkapu

0

Karbantartás miatt szerda este 10 órától csütörtök hajnali két óráig nem lesz elérhető a Kormányzati Portál és az Ügyfélkapu.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján olvasható tájékoztatás szerint a karbantartás alatt a Kormányzati Portál, valamint az Ügyfélkapu alá tartozó honlapok és szolgáltatások sem lesznek elérhetőek.

Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerben (ekáer) elsődleges hozzáféréssel regisztrált felhasználók nem tudnak majd bejelentéseket tenni.

A NAV azt javasolta, hogy az üzletmenet folytonossága – szükség esetén – úgy biztosítható, ha az érintettek másodlagos felhasználók létrehozásáról gondoskodnak. (MTI)

Gazdasági-pénzügyi képzések indulnak a közszolgálatban dolgozóknak

A közigazgatási, rendészeti és honvédelmi intézmények dolgozói részére indít új gazdasági-pénzügyi képzést az idén a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) a Budapesti Gazdasági Egyetemmel (BGE) közösen.

A két intézmény együttműködési megállapodása értelmében a BGE a következő tanévben „Ludovika pénzügyi-számviteli alapképzési évfolyamot” indít, amelyre a közigazgatási, rendészeti és honvédelmi intézmények dolgozói közül ötven embert várnak. Az „államháztartási specializációt” is tartalmazó tananyag oktatásában, valamint a vizsgáztatásban az NKE oktatói is részt vesznek – írja közleményében az NKE.

A közszolgálati továbbképzési rendszer részeként megvalósuló képzés rugalmas időrendben történik, így munka mellett is végezhető majd. A  megállapodás arra is kitér, hogy a harmadiktól a hatodik félévig az NKE Ludovika Campusán tartják majd az oktatást. A sikeresen végző hallgatók számára a BGE oklevelet, az NKE továbbképzési minősítő okiratot állít ki. 

Az intézmények vezetői hétfőn írták alá az együttműködési megállapodást a pénzügyi-számviteli alapképzés indításáról. A közleményben idézték Patyi Andrást, az NKE rektorát, aki reményének adott hangot, hogy az együttműködés „egyszerre fogja szolgálni a két egyetem, a képzésben érdekelt közszolgálati szervek és maguknak a képzés résztvevőinek az igényeit és érdekeit”. Heidrich Balázs, a BGE rektora elmondta: egyetemüknek több évtizedes tapasztalata van a közigazgatási és államháztartási szakemberek képzésében. (MTI)

Kevesebb új beruházás adott munkát a vállalkozásoknak tavaly

0

A magyarországi beruházások volumene a tavalyi negyedik negyedévben 24 százalékkal, míg az év egészében 20 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A visszaesés fő oka, hogy csökkent az uniós pénzből finanszírozott fejlesztések, elsősorban az infrastrukturális beruházások volumene.

A nemzetgazdasági beruházások volumene 20 százalékkal csökkent 2016-ban, ezen belül a gép- és berendezés-beruházások 6,6, az építési beruházások 32 százalékkal estek vissza az egy évvel korábbihoz képest – közölte a KSH. A beruházások közel hattizedét adó, legalább 50 főt foglalkoztató vállalkozások körében 8,9, a költségvetési szervezeteknél 63 százalékkal zsugorodott a beruházási teljesítmény.

Négy nemzetgazdasági ágban bővültek a beruházások, a legnagyobb mértékben (17 százalékkal) a – viszonylag kis részarányú – pénzügyi, biztosítási tevékenység területén, ahol új számítástechnikai eszközök beszerzései is növelték a teljesítményt. Növekedett a beruházási teljesítmény volumene az összérték egyharmadát realizáló feldolgozóiparban (hét százalék), valamint a szintén jelentős súlyt képviselő kereskedelem, gépjárműjavítás nemzetgazdasági ágban (tíz százalék). A művészet, szórakoztatás, szabadidő nemzetgazdasági ág beruházásainak bővülését (kilenc százalék) a sporttal kapcsolatos fejlesztések – elsősorban a versenysporttal kapcsolatos nagyberuházások – eredményezték.

Számottevően csökkentek a beruházások a vízellátás, szennyvíz gyűjtése, hulladékgazdálkodás ágban (81 százalék), a humán-egészségügyi és szociális ellátásban (75 százalék), a közigazgatás, védelem, kötelező társadalombiztosítás területén (44 százalék), valamint az oktatásban (40 százalék). A nagy súlyú nemzetgazdasági ágak közül a szállítás, raktározás beruházási teljesítménye – elsősorban az uniós forrásból finanszírozott útépítések és útfelújítások mérséklődése miatt – ugyancsak visszaesett (42 százalékkal). Az év egészét tekintve csökkent a beruházási aktivitás a mezőgazdaság (7,5 százalék), a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység (19 százalék), valamint az építőipar (11 százalék) nemzetgazdasági ágakban is.

Kiderül, adtak-e elég hitelt a vállalkozásoknak a bankok

Február végén ellenőrzi a Magyar Nemzeti Bank (MNB), teljesítették-e a bankok tavaly a korábban a hitelezési feltételhez kötött kamatcsere (HIRS) tendereken vállalt hitelezési aktivitás növelését. A 17 kereskedelmi bank mintegy 200 milliárd forint értékben vállalta, hogy növeli a kis- és középvállalati szektornak (kkv) nyújtott hiteleket.

A HIRS eredménye már 2016-ban tapasztalható volt a jegybank szerint. Az MNB előzetes adatai alapján tavaly mintegy 8 százalékkal bővült a hitelezés a kkv-szektorban, az önálló vállalkozókkal együtt csaknem 12 százalékkal bővülhetett a hitelezés 2016-ban. A növekedési hitelprogram (nhp) kivezetési szakaszával párhuzamosan a piaci alapú hitelezés összességében is fellendült tavaly, és így több mint 4 százalékkal, 240 milliárd forinttal bővült a vállalati hitelállomány a folyósítások és törlesztések egyenlegeként.

A bankok a tavalyi HIRS-tendereken csaknem 780 milliárd forint értékben megkötött ügyletekkel azt vállalták az MNB felé, hogy a kkv-k számára hitelfolyósítások összértéke évről-évre 195 milliárd forinttal fogja meghaladni az ugyanilyen típusú hitelek törlesztéseinek összértékét. A vállalások előretekintő csökkentésére a HIRS-ügyletek 3 éves futamideje alatt két időpontban (2017., és 2018. február 28-án) van lehetőségük a bankoknak az ügyletek 2019. február 28-án járnak le, a hitelezési vállalások a 2016-os, 2017-es és 2018-as évekre vonatkoznak. Az MNB minden év februárjában visszaméri a bankok előző évi hitelezési aktivitását, és amely bank a hitelezési vállalásának nem felel meg, az általa realizált jövedelmet részben vagy egészben köteles az MNB számára visszafizetni.

A HIRS-ügylet olyan, piacon is létező kamatcsere-ügylet (IRS), amelyet hitelezési feltételhez kötött az MNB. A HIRS-ek egyrészt a hitelezési feltételben különböznek a piaci kamatcsere-ügyletektől, másrészt pedig a HIRS tendereken alkalmazott árazásban. Az MNB által tendereken felajánlott kamatcsere-ügyleteknek két lába van: egy fix, és egy változó kamatot fizető lába. A kereskedelmi bankok fix kamatot fizetnek az MNB-nek és változó kamatot (6 havi bubort, budapesti bankközi forint hitelkamatlábat) kapnak az MNB-től.

A jegybank a HIRS-t igénybe vevő bankoknak preferenciális betétszámlát is biztosít, amely támogatja a bankok likviditáskezelését úgy, hogy a jegybanki alapkamatot fizeti a bankok számára a likviden tartott jegybanki betétek után is. Összehasonlításképpen a korlátlanul a bankok rendelkezésére álló egynapos jegybanki betételhelyezési lehetőség mínusz 0,05 százalékos kamatlábbal „kamatozik”, tehát az MNB az ebben az eszközében elhelyezett összegek után kamatot fizettet a bankokkal. A bankok legfeljebb a fennálló HIRS állományuk 50 százalékát – a naptári hónap napjainak átlagában – közel 390 milliárd forintot helyezhetnek el preferenciális betétszámláikon.

Felértékelte a preferenciális betételhelyezési lehetőséget a jegybank szerint, hogy szűkültek az MNB által a bankrendszer számára biztosított, irányadó kamaton történő betételhelyezési lehetőségek mind az alapkamaton kamatozó három hónapos betéti eszköz mennyiségének korlátozása, mind pedig a kötelező tartalékráta 2 százalékról 1 százalékra csökkentése miatt – írta az MNB. (MTI)

Benzinár, gázolajár: 2 forint ide, 2 forint oda

0

Csökkenti bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol, a gázolajét 2 forinttal emeli.

A csökkentéssel a benzin átlagára 371 forintra mérséklődik, a gázolaj ára 377 forintra nő. Legutóbb múlt szerdán a gázolaj ára változott, bruttó 2 forinttal csökkent, a benziné stagnált.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Elvonatozzák az egyetemisták a román állam pénzét

0

Sokba kerülhet a román államnak az egyetemisták bérmentes vonatozása. A diákok már az első húsz napban 240 ezer ingyenjegyet és 3 ezer bérletet váltottak.

Közel 11 millió lejbe került a román államnak az egyetemisták ingyenes vonatozása az intézkedés hatálybalépése utáni első húsz napban – írja a Kónika.

A vasúttársaság személyszállító részlege (CFR Călători) szerint február 20-ig mintegy 240 ezer ingyenjegyet bocsátottak ki diákoknak, a bérmentes utazásra jogosult egyetemisták pedig 3 ezer havi bérletet váltottak. Ehhez képest 2016 februárjának első húsz napjában 132 ezer jegyet vásároltak az akkor még 50 százalékos árkedvezményt biztosító diákigazolvánnyal, illetve 250 bérletet igényeltek.

A vasúttársaság azt is közölte, hogy a hónap első három hetében a belföldi járatok másodosztályának kihasználtsága átlagosan 20 százalékkal emelkedett.

Egyes járatokon, elsősorban az egyetemi központokat – Kolozsvárt, Temesvárt, Brassót és Bukarestet – érintő szerelvényeken a kihasználtság meghaladta a 100 százalékot, azaz többen váltottak jegyet, mint ahány hely van a vonaton, így sokan kénytelenek voltak helyjegy nélkül utazni.

A CFR ezért számos útvonalon plusz kocsikat csatolt a szerelvényekhez, ezekre elsősorban péntektől vasárnapig volt szükség. A vasúttársaság azt javasolja az utazást tervező egyetemistáknak, hogy a „kellemetlen helyzetek” elkerülése érdekében idejében váltsák ki az ingyenjegyet.

Az állami vállalat azért is vezet pontos kimutatást arról, hogy hányan váltanak ingyenes jegyet és bérletet, mert ezek árát az állami költségvetésből, a közlekedésügyi minisztériumon keresztül téríti meg az állam.

Nyolc magyar vállalkozás mutatkozik be a barcelonai Mobil világkongresszuson

0

Nyolc magyar cég mutatkozik be az idei barcelonai Mobil világkongresszuson. A vállalkozások üzleti tárgyalásokat is folytathatnak, mivel a Magyar Nemzeti Kereskedőház égisze alatt működő Enterprise Europe Network a rendezvény alatt üzleti találkozókat szervez.

Az évente megrendezett barcelonai kiállítás a mobil iparág legjelentősebb eseménye, amelyen a legújabb fejlesztésű készülékeket és technológiákat mutatják be a vállalatok. Az esemény évről évre egyre több kiállítót és látogatót vonz, tavaly például 2500 kiállító és több mint 100 ezer látogató vett részt a világ 204 országából. A Mobil világkongresszus szervezője a mobil szolgáltatók nemzetközi szakmai szervezete (GSMA).

Az idei kiállításon több mint 2200 cég mutatkozik be 110 ezer négyzetméteren, köztük nyolc magyar vállalkozás, amelyeknek a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) biztosít kiállítási lehetőséget. A magyar cégek konkrét üzleti tárgyalásokat is folytathatnak, mivel a kereskedőház égisze alatt működő Enterprise Europe Network a rendezvény teljes időtartama alatt üzleti találkozókat szervez – tájékoztatta az MNKH az MTI-t.

A magyar kiállítók közt van az ARWorks Kft., amely főként mobil applikációkat, közük gondolatokkal irányítható virtuális valóság installációkat fejleszt, valamint a 2006-ban alapított, szoftverfejlesztéssel foglalkozó Grape Solutions Zrt., az innovatív adatbeviteli eszközöket fejlesztő Planeuron Zrt., és a Fercom System Kft., amely egyebek között lakossági tájékoztató és -riasztó rendszerek építését és üzemeltetését végzi.

Az 1994-ben alakult LSK Hungária Kft. multimédiás, vetítéstechnikai, interaktív oktatástechnikai igényeknek megfelelő megoldásokat tervez és kivitelez, valamint elektronikus prezentációs eszközöket, interaktív iskolai és üzleti rendszereket, számítógépes és házimozi vetítőket forgalmaz, ad bérbe. Az Intelliport Solutions Kft. professzionális és ipari mobil routerek tervezésével és fejlesztését, a Navayo Research Kft. biztonságos, lehallgathatatlan kommunikáció biztosítását végzi; a Koonsys Kft. pedig rádiós és átviteltechnikai hálózatok tervezésével és optimalizálásával foglalkozik. (MTI)

Trump polgári területről venne el 54 milliárdot haderő-fejlesztésre

0

Nem katonai programoktól csoportosítaná át a haderő fejlesztésére szánt 54 milliárd dolláros költségvetési összeget – mondta Donald Trump az Egyesült Államok éves kormányzói tanácskozásán.

Az amerikai elnök szándéka, hogy megkurtít egyes – politikailag érzékenynek tartott – költségvetési tételeket. Donald Trump kevesebb pénzt szánna oktatásra, környezetvédelemre, tudományos kutatásra és szegényeket támogató programokra, és a felszabaduló összeget átcsoportosíttatja részben a nyugdíjasok gazdasági biztonságának megőrzésére, részben pedig a haderő fejlesztésére.

Trump javaslatát a haderőre szánt költségvetés megemelését 54 milliárd dollárral – és a nem katonai célokra fordított pénzek ugyanilyen arányú csökkentését – a Fehér Ház már korábban felfedte, amikor az elnök a jövő évre előterjesztendő költségvetési tervéről esett szó. Az elnök munkatársai akkor azt mondták: a társadalombiztosítást és az idősek orvosi ellátását segítő Medicare-programot érintő döntéseket csak év vége felé, a teljes költségvetési tervezet előterjesztésekor hozzák meg.

Sean Spicer, a Fehér Ház szóvivője azonban leszögezte: Trump elnök betartja választási ígéretét, és ezekhez a programokhoz nem nyúl hozzá. Ezt erősítette meg Steve Mnuchin pénzügyminiszter is vasárnap, a Fox televíziónak adott interjújában.

A kormányzók előtt mondott hétfő esti beszédében Trump közölte: a költségvetési kiadásokat érintő kérései hangsúlyosan szerepelnek majd a kedd este az Unió állapotáról a kongresszusban elmondandó beszédében is. Leszögezte: a költségvetésről kifejtett elképzelései híven tükrözik azt, amit megígért a választási kampányában, vagyis hogy megvédi az amerikaiak biztonságát, a közbiztonságot és a nemzetbiztonságot.

MTI/Járai Judit, Washington

Ezek lettek a legjobb éttermek Magyarországon

A Palágyi Eszter séf által vezetett Costes kapta a Volkswagen-Dining Guide Év Étterme díjat 2016-os teljesítménye alapján. A budapesti étterem harmadik alkalommal érdemelte ki az elismerést.

Az év étterme díj idei nyertese, a Palágyi Eszter vezette Michelin-csillagos Costes az értékelések során 93 pontot kapott. A zsűri értékelése szerint ez Magyarország egyik legstabilabb konyhája, amely kívül, sőt felette állt a 2016-os évben a Michelin-csillagos magyar éttermekben történt „mozgolódásoknak”. Magyarország első Michelin-csillagos éttermében Palágyi Eszter vezeti a konyhát, a korábban executive chefként közreműködő Miguel Vieira már nem szól bele az étterem működésébe, a magyar séf így nagyobb hangsúlyt tud fektetni a hazai sajátosságokra.

Az ország tíz legjobb étterme közé a Costes után sorrendben a Babel Budapest, az Onyx, a Borkonyha, a Costes Downtown, az Olimpia, a Salon, a St. Andrea Borbár, az Arany Kaviár és a MÁK került. A hétfő este rendezett díjátadó gálán a legígéretesebb étteremnek járó díjat a Babel Budapest kapta. Az Év Szakácsteljesítménye Díjat a Bocuse d’Or 2017-es magyar csapata, vagyis Széll Tamás, Szulló Szabina, Hamvas Zoltán, Szabó Kevin és Vomberg Frigyes vehette át.

A Dining Guide Év Étterme Díj 13. alkalommal talált gazdára. A szakmai zsűri egész évben látogatta és pontozta az éttermeket: az értékelés az étterem hangulatától az alapanyagok minőségén és az ételek elkészítésén át a kiszolgálásig mindenre kiterjedt. Az így kialakult pontszámok átlagából született meg a végső sorrend. 

A zsűri elnöke, az összesen három Michelin-csillagos séf, Giancarlo Perbellini társaival titokban tesztelte a számukra előválogatott húsz éttermet, ezután döntötték el a legjobb 10 étterem sorrendjét. Segítségére volt a tavalyi zsűri elnöke, Nicola Portinari, a két Michelin-csillagos La Peca étterem tulajdonosa, valamint Fausto Arrighi, a Michelin korábbi igazgatója.

Az Év Szakácsteljesítménye Díjat ezúttal nem egy séf, hanem egy egész csapat érdemelte ki. A Bocuse d’Or magyar csapata, Széll Tamás, Szulló Szabina, Hamvas Zoltán, Szabó Kevin és Vomberg Frigyes a zsűri szerint értéket teremtett a magyar gasztronómiában, tudásuknak a nagyközönséggel való megismertetése és megosztása miatt jár nekik az elismerés. 

A fine dining éttermek mellett street food kategóriában is nyerteseket avattak. Az Év Street Food Díját a Kemencés Pizzéria érdemelte ki. A Év Ifjú Séftehetsége Díjat Garai Ádám, az Olimpia séfje vette át. Az Év Innovatív Konyhája Díj birtokosa 2017-ben a Mizsei János séf által vezetett MÁK étterem konyhája. Az Év Séfje Díj Sárközi Ákosnak, a Borkonyha séfjének járt. Az Év Legígéretesebb Konyhája Díjat a Babel Budapest kapta, mely éttermet két séf, Langer Gábor és Veres István közösen vezetnek.

A gálával egy időben jelent meg az idei Volkswagen-Dining Guide Top 100 Étteremkalauz is. A kiadvány a TOP 100-as rangsor mellett több mint 200 további étteremről és street food helyről szolgál információval. A 2004-ben alapított Dining Guide-díj az egyik legjelentősebb elismerés a magyar vendéglátóiparban. 2005-ben a Fausto’s, 2006-ban a Lou Lou étterem nyerte a fődíjat, majd 2007-ben ismét a Fausto’s étterem kapta az elismerést. 2008-ban a Bock Bisztró, 2010-ben a Chateau Visz, 2011-ben, 2013-ban és 2015-ben az Onyx, 2014-ben pedig a ZONA nyerte el az Év Étterme címet. A Costes korábban kétszer, 2009-ben és 2012-ben. (MTI)

Ezért nem javasolják a vegyes fűtési rendszert társasházakban

Egyértelműen ellenzi a gázipari szakma a vegyes fűtési rendszerek kiépítését a társasházakban. Veszélyes állapot alakulhat ki, ha egyazon gyűjtőkéményre régi és új típusú kazánokat is csatlakoztatnak – hívta fel a figyelmet Versits Tamás, a Magyar Gázipari Vállalkozók Egyesületének elnöke.

A kazánrendelet bevezetését követően egyszerűnek és olcsónak tűnő megoldások is megjelentek a piacon, azonban ezeknek semmiképpen sem tanácsos bedőlni. Az ajánlatok között van, amely azt ígéri, hogy a társasházi lakások fűtésének korszerűsítéséhez nem kell felújítani a kéményt, elég pusztán az új készüléket felszerelni.

– Az ilyen megoldásokat érdemes fenntartásokkal kezelni – mondta a Magyar Időknek Versits Tamás épületgépész mérnök, a Magyar Gázipari Vállalkozók Egyesületének elnöke. A fenti esetben az összes lakónak le kellene cserélnie a készülékét a biztonság érdekében, mivel ugyanarra a gyűjtőkéményre nem szerelhető nyílt és zárt égésterű készülék egyszerre.

Versits Tamás kiemelte, hogy az ilyen, vegyes rendszereket egyértelműen nem támogatja a szakmai szervezet. A legutóbbi, őszi nemzeti fórumon a gyártók, a kéményépítők, a kéményseprők, a gázkészülék-szerelők és az összes további iparági szereplő egyetértett abban, hogy a vegyes rendszerek nem kezelhetők megfelelően, mert ebben az esetben nincs lehetőség arra, hogy a fűtési rendszer előzetes modellezését elvégezzék.

Ha például egy társasházban csak az egyik kazánt cserélik le, az felborítja a kéményáramkör stabilitását. Az instabil állapot tönkreteheti az új készülék alatti vagy feletti emeleten üzemelő berendezést, de a füst visszatorlódása és más műszaki problémák miatt veszélyhelyzet is kialakulhat.

Ezért a szakmai szövetség szerint minden esetben az a legfontosabb, hogy műszakilag korrekt megoldás szülessen, ezzel lehet ugyanis megóvni az emberéletet.

– Az olcsó ígéretek azért is problémásak, mert ahelyett, hogy a környezetvédelem és az energiahatékonyság irányába haladnánk, egyesek üzleti úton megkísérlik belekényszeríteni a fogyasztót egy részmegoldásba, valós megoldásnak feltüntetve azt – mondta a szakértő.

Győrffy Balázs: Egyre erősebb a családi gazdaságok rendszere

Különböző szolgáltatások igénybevételével sokaknak akár ingyenes is lehet majd a kamarai tagság – mondta Győrffy Balázs a KamaraOnline-nak adott interjúban. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke beszélt az orosz agrárstop okozta károkról, a fiatalok helyzetéről és a szemléletváltás szükségességéről is.

– A mezőgazdaságot már sokszor mondták stratégia ágazatnak, a kormány most is annak tartja. Az agráriumon belül mi az, amire a legjobban kellene figyelni a következő években?

– A mezőgazdaság azért stratégiai fontosságú, mert nem egyszerűen a termőföldet használja, hanem az életterünket, magát az országot. Ha pedig szűken a termőföldet nézzük, bármi mással összehasonlítva teljesen más típusú, erősebb a kötődésünk ehhez a „termelési eszközhöz”. Ez nem pótolható, nem szaporítható – a föld mindig érzelmi töltetet hordozott a magyar emberek számára. Ha nem is a gazdasági teljesítőképessége miatt, de a lelki többlet miatt az agrárium mindig is stratégiai ágazat lesz.

Ha az agrárgazdaság teljesítményét vizsgáljuk, nem kizárólag a szántóföldi növénytermesztést, a kertészetet, az állattenyésztést kell néznünk, hanem hozzá kell vennünk a beszállító- és az élelmiszeripart is. A mezőgazdaság traktorokat, műtrágyát használ, élelmiszeripari cégeket lát el alapanyaggal. Ha a teljes termékpályát vesszük, az agrárium részesedése a nemzetgazdaságból már valóban jelentős, nagyságrendileg 15 százalék, ami egyértelműen jelzi, hogy mérvadó ágazatról van szó. Az agrárium teljesítményét értékelve elmondhatjuk, hogy a gazdasági potenciált ugyan még messze nem használjuk ki, azt azonban kijelenthetjük, hogy felfutó ágban van a magyar mezőgazdaság. Elmondhatjuk, hogy öt jó év van mögöttünk.

– Az már valóban értékelhető időszak.

– Az agráriumban azt szokták mondani: öt év távlatában kell megítélni azt, hogy mire jutottunk. Öt év alatt jellemzően van egy kimondottan jó esztendő, mellette két-három közepes és általában egy gyengébb is. Az elmúlt fél évtizedben több mint 50 százalékkal nőtt a mezőgazdaság termelői oldalának kibocsájtása, s ez igen jelentős javulás. Arról nem is beszélve, hogy a külkereskedelmi többlethez való hozzájárulás egészen nagy volt, nem egy esetben a többlet nagyobb hányadát a mezőgazdaság adta. A GDP bővüléséhez az első adatok szerint tavaly 21 százalékkal járult hozzá az agrárium, ehhez a jelentős növekedéshez természetesen kellett egy meglehetősen jó időjárású év is. Azt gondolom, ha ennél nem lenne rosszabb eredményű az idei év, a termelők elégedettek lennének.

– Az elmúlt években nőtt a foglalkoztatás is.

– Ráadásul számottevő a növekedés, hiszen mintegy 50 ezer új munkahely létesült az elmúlt öt évben. Ez annak is köszönhető, hogy tudatosan próbáljuk erősíteni azokat az ágazatokat, amelyek nagyobb számban, hosszú távon kötnek le munkaerőt. Ilyen például a kertészet vagy az állattenyésztés. Természetesen a foglalkoztatás mértékét befolyásolja a folyamatok automatizálása, a GPS vezérelte traktorok és a különböző automatizált gépsorok egyre nagyobb számban jelennek meg, és veszik át részben az ember munkáját. Azt látom, hogy ebből a szempontból éppen a mezőgazdaság az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazat Magyarországon is. Elképesztő ütemben jelennek meg technikai és számítástechnikai újdonságok.

– Belegondolok, hogy mekkora lehetett volna a fejlődés, ha nem lett volna orosz agrárstop. De volt és jelenleg is van. Sikerült az orosz helyett újabb piacokat találni?

– Részben találtunk új piacokat, de voltak ágazatok, amelyeket nagyon súlyosan érintett az embargó. Víziszárnyasból és pulykából például nagyon jelentős beszállítók voltunk, Oroszország negyedik legnagyobb importőri pozícióját foglaltuk el. Az orosz piac felvevő képességét ismerve, ezek hatalmas számok voltak – éppen ezért hatalmas a veszteség. A közvetlen hatásnál azonban sokkal súlyosabb a közvetett hatás, hiszen egy sor másik ország beszállítói pozíciója szintén romlott. Lengyelország, Olaszország, a balti államok tejtermékei például bent ragadtak az Európai Unió piacán, mert Oroszországba nem vihették a terméket, ami borzalmas árcsökkenést eredményezett. Ezt a helyzetet az EU egyszerűen képtelen volt kezelni, a tejtermelők mellett például a sertéságazat a mai napig nem tudta kiheverni az orosz embargó következményeit.

Magyarországon, akár sok másik uniós országban, milliárdokban mérhető a veszteség. Gazdaságilag teljesen értelmetlenek az Oroszország elleni szankciók, a Visegrádi Négyek agrárkamarai elnökei többször közösen kérték Brüsszelt, hogy szüntesse meg a büntető intézkedéseket, amelyre válaszul Moszkva feloldhatná az agrárembargót. Megjegyzem, az oroszok nagyon ügyesen reagáltak, tulajdonképpen ennek „köszönhetően” megerősítették a mezőgazdaságukat. Kitűzték például maguk elé, hogy sertéstenyésztésben önellátóak lesznek, s nagyon közel járnak ennek megvalósításához. Ha nincs uniós szankciós politika, kérdéses, hogy mikor jutott volna eszükbe saját sertésstratégiát kidolgozni. Így viszont, ha egyszer véget is ér az embargó, az európai sertéshús alig talál majd piacot Oroszországban.

– Az más kérdés, hogy az oroszok mennyire lesznek hatékonyak a sertéstenyésztésben, ez legyen az ő gondjuk. Az viszont már a mi bajunk, hogy időről időre törhetjük a fejünket: a magyar agráriumban miért nem képesek olyan hatékonyságot elérni, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban?

– Teljesen más a technológiai ellátottságunk és teljesen más a beágyazottságunk az együttműködés területén, mint ami tőlünk nyugatra megvan. Egyéni gazdák szintjén egyébként nem biztos, hogy le vagyunk maradva. Mondok egy példát. Vas megyében tavaly második alkalommal rendeztük meg a termelési versenyünket, a győztes 11,4 tonna búzát termelt egy hektáron. Ez kimondottan szép eredmény – egy évtizede még egyfajta álomkategóriába tartozott volna. Zárójelben megjegyzem: az angolok húsz éven belül 20 tonnás termést akarnak elérni, a németeknél pedig már jelenleg is 8 tonna az átlag. Ehhez képest van hová fejlődnünk. Ahhoz képest pedig főleg fejlődnünk kell, hogy tavaly az országos átlag búzából 5,5 tonna/hektár volt Magyarországon. Vagyis itthon voltak olyan termelők is, akik a hektáronkénti 5,5 tonnát sem érték el.

– Mi a baj?

– A szántóföldi növénytermesztést nézve például az, hogy sokkal kevesebb energiát fordítunk arra, hogy az alapanyagokat – a vetőmagot vagy a műtrágyát –, illetve a technológiát jól válasszuk meg.

– Akkor mi a megoldás?

– Elsősorban szemléletváltásra van szükség.

– Ebben szerepet játszik az Agrárkamara?

– Szerepet kell, hogy játsszon! Azzal a gondolkodásmóddal ugyanis, hogy nagyapám is így csinálta, és az jó lesz nekem is, nem megyünk előre. Ez a szemlélet lehet, hogy az elmúlt néhány száz évben működött, de az utóbbi húszban már biztosan nem. Az 1980-as évekig sok területen nagyságrendileg ugyanannyit termeltünk, mint a világ élvonala, de aztán „eltört” valami. A Nyugat azóta brutális fejlődésen ment keresztül, mi viszont megragadtunk egy alacsonyabb szinten. Ezért van szükség komplex szemléletváltásra, amelyre minden lehetőségünk adott. Mindig problémaként beszélünk a generációváltásról, állandóan problémaként tekintünk arra, hogy a fiatalok vajon átveszik-e az idősebbek helyét. Pedig ez egy lehetőség is, hiszen a fiatalok jellemzően nyitottabbak az újra, az innovációra.

– Van egyáltalán szándék erre?

– A cél az, hogy a fiatalokat bent tartsuk a mezőgazdaságban. Ehhez nekik új impulzusok kellenek: ne egy olajos, rongyos emberre gondoljanak, ha az agráriumban dolgozóról beszélnek! Ráadásul ez a mai világban már nem is valós kép. Én még a Commodore 64-es számítógépek világában nőttem fel. Az azokon futó programok még csak meg sem közelítik azokat, amikkel a mai traktorban, kombájnban találkozunk. Hihetetlen, hogy milyen informatikai rendszerekkel működnek ma már ezek a gépek! Egyébként az, hogy egyre kevesebb gyerek érdeklődik a mezőgazdaság iránt, nem csak nálunk, hanem máshol, például az Egyesült Államokban is probléma. Ott is dolgoznak a megoldáson. Amerikában láttam a fiatalokat megszólító plakátot, és rettenetesen tetszett. A plakáton egy űrhajó és egy kombájn volt látható. Az űrhajó leszállt a Holdra, a kombájn a földön aratott. Azt a kérdést írták a plakátra, hogy melyikben van negyvenszer több számítógépes kapacitás? A helyes válasz a kombájn volt.

– És egy fiatalembernek lassan már bele sem kell ülnie a szuper traktorba, elég egy irodából távvezérelnie.

– Így van. Lehet, hogy ők már eleve nem traktorvezetők lesznek, hanem magasan képzett agrárinformatikusok. A kamarának éppen ezért fontos feladata, hogy megmutassuk a fiataloknak, hogy a világhoz képest hol tartunk. És azt is meg kell mutatnunk, hogy a most elért eredményeket hogyan lehet felülmúlni. Segítenünk kell abban, hogy mindezt képes legyen elérni bármelyik gazda – legyen fiatal vagy idősebb. Ehhez rengeteg információra van szükségük, amelyeket el kell juttatnunk hozzájuk.

– A generációváltás mellett a másik, sokat emlegetett probléma az összefogás hiánya.

– Vitathatatlan, hogy a magyar agrárium széttöredezett. Úgy gondolom, hogy egyfajta koncentráció törvényszerűen be fog következni. A szántóföldi növénytermesztésben a gazdasági életképesség határa hektárban számolva folyamatosan emelkedik. Ez nem szándék vagy akarat kérdése, hanem egyszerűen gazdasági realitás.

– Ha már az elaprózottságot említette: nem túl sok az egyéni gazdálkodó? Nincs jövője egy újfajta szövetkezeti rendszernek?

– Elméletben ez akár helytálló felvetés is lehetne, de a magyar néplélek nem ilyen. Magyarországon az ilyen együttműködés kultúrája a múlt században, az ötvenes évek végén kihalt. Nagyon mély nyomokat hagyott a gazdákban az, amikor a Hangya szövetkezeteket szétverték, és erőszakkal teremtett, téeszes formában kellett szövetkezni. Sajnos a rendszerváltás utáni időszak szövetkezeti története sem volt sikersztori. Elég, ha csak a Dél-Alföldön működő formák összeomlására gondolunk, amelybe sok magánszemély is belebukott. Ma is óvatosságra inti a magyar gazdálkodót, hogy milyen formában lehetne ezt a kérdést jól menedzselni. Szerintem a szövetkezés és az együttműködés soha nem jó szándékból és önkéntesen megy végbe, hanem valamilyen gazdasági kényszer hatására. Ha a gazdasági kényszer elég erős és a résztvevők elég bölcsek, akkor szövetkezni fognak. Ha a két feltétel közül bármelyik hiányzik, már nem működik a dolog.

Magyarországon a családi gazdaságok rendszere egyre erősebb, egyre stabilabb. Az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az általuk használt földterületek nagysága. Ma a hazai termőterület 60 százalékét használják a kis és közepes, családi gazdaságok, 40 százalékát pedig a nagygazdaságok. Ez az arány 2010-ben még 50-50 százalék volt. Az Orbán-kormány támogatás- és birtokpolitikája egyértelműen abba az irányba hatott, hogy egy saját egzisztenciával rendelkező vidéki réteg alakuljon ki. Ők nem foglalkoztattak, hanem ha kell, kockáztató vállalkozók. Ők az új gazda-polgárok, akik a vidék gerincét jelentik.

– Az agrárium jövője szempontjából nem jelentene megoldást, ha átalakítanánk a termelés struktúráját?

– Lehet azt mondani, hogy válasszunk sokkal intenzívebb megoldást, de például az ország átállítása a kertészetre óriási szellemi és fizikai tőkebefektetést igényelne. Mezőgazdasági szempontból jó lenne, ha kertészetből állna a magyar vidék jó része, azonban ez irreális célkitűzés lenne. Ráadásul a hollandok sem egyik napról a másikra kezdtek el kertészkedni.

– Idén miben kell erősítenie a NAK-nak, és mi az, ami nagyon jól megy?

– A falugazdász hálózat az elmúlt években nagyon jól vizsgázott. A magyar mezőgazdaság egyik jelentős finanszírozási lába a Közös Agrárpolitikából érkező források, ennek az egyes számú pillére a terület alapú támogatásokban csúcsosodik ki. Ezeknek az igényeknek a kétharmadát a kamarai falugazdászok segítségével adták be, akik természetesen jóval több feladatot látnak el, például az őstermelői igazolványok kiállítását, a termésbecslést, a kárbecslést. Nagyon fontos, hogy helyben vannak, a termelők felkereshetik őket a problémákkal, kérdezhetnek tőlük. Ha valamire a falugazdászok nem tudják a választ, működik egy jól kiépített kamarai csatorna, amelyen át gyorsan információhoz jutnak.

– Ami kötelező, azt nem szereti a magyar. Az agrárkamarai tagság is kötelező. Mivel lehet szimpatikussá, elfogadhatóbbá tenni a tagságnak a kamarát?

– Ahogy mondja, ami kötelező, az sokszor nem szimpatikus. Azonban azok, akik korábban máshol már láttak jól működő kamarai rendszereket, látták értelmét annak, hogy közös platformot alakítsunk ki. A kamara köztestület, jogszabállyal, politikai akaratból jött létre, a testületünk egyben gazdasági önkormányzat. Vannak az államtól átvett közfeladataink, illetve vannak saját feladataink is. A tagdíjat olyan szinten próbáltuk meghatározni, hogy az a kamarai finanszírozást is megoldja, de a tagság számára se legyen elviselhetetlen teher. Nyilván az lenne a tagok számára a legjobb megoldás, ha ingyenes lenne a kamara. Ebbe az irányba egyébként teszünk kísérletet. Folyamatosan bővülnek szolgáltatásaink, vannak saját biztosítási termékeink, saját telekommunikációs szolgáltatásunk, a BirtOKOS. Az igénybevételük során fizetett díj egy része levonható lesz a kamarai tagdíjból. A tagságunk 85 százaléka évi 10 ezer forintot vagy annál kevesebb tagdíjat fizet – az ő esetükben nagyon könnyen ingyenes is lehet a kamarai tagság, amennyiben igénybe veszik a fenti szolgáltatásokat.

A szolgáltatásaink egyik zászlóshajója a jégeső-elhárító rendszer lesz. Nagyon sokat dolgoznak a kollégáim azon, hogy áprilisban beadjuk a Vidékfejlesztési Programban kiírt pályázatot, és az sikeres legyen. A cél, hogy országos lefedettségű rendszert építsünk ki, és működtessünk majd, várhatóan 2018 májusától. Idén folytatódik a Pályázati Tanácsadó Hálózat bővítése, akik bekerülnek ebbe a körbe, azokat nyugodtan megbízhatják a kamarai tagok. Elindítottunk egy szolgáltatói hálózat projektet, amelyben mérjük a tagok elégedettségét, és proaktív kapcsolattartói hálózatot hozunk létre. Kísérleti jelleggel szolgáltató központokat létesítettünk, amelyeknek lényege, hogy – ha tapasztalatok visszaigazolják elképzeléseinket – akár járási léptékben, 21. századi helyszíneken intézhetik tagjaink ügyeiket, vehetik igénybe a kamarai szolgáltatásokat, és ezeken túl minden szükséges információhoz hozzájuthatnak: a katasztrófavédelemtől kezdve a pénzintézeti információkon át az input anyagokkal kapcsolatos ismeretekig. Remélem, mindebből minél több, forintban is mérhető haszna származik az agrárkamarai tagoknak.

Szerdahelyi Csaba

Versenyképesség az EU-ban: minden magyar régió lejjebb csúszott

Az Európai Bizottság regionális versenyképességi listáján 2013-hoz képest valamennyi magyarországi régió lejjebb csúszott.

2016-os eredmények összességében hasonlítanak a 2013-as eredményekhez. Ismét többközpontú mintázat figyelhető meg, melyben a jól teljesítő fővárosi és városi területek a versenyképesség fő motorjai. E fejlett területekről kiinduló tovagyűrűző hatás figyelhető meg Északnyugat-Európa nagy részén, a keleti és a déli uniós régiókban azonban ez sokkal kevésbé jelenik meg. Sok esetben nagy eltérések mutatkoznak egy adott országon belül, ami abból ered, hogy a fővárosi régió teljesítménye messze túlszárnyalja az országon belüli többi régióét.

A magyarországi régiók

A regionális versenyképesség értékelése szerint a 263 uniós régió közül 2016-ban Közép-Magyarország a 152., Közép-Dunántúl a 205., Nyugat-Dunántúl a 207., Dél-Alföld a 224., Dél-Dunántúl a 227., Észak-Magyarország a 231., Észak-Alföld pedig a 232. helyre került.

A 2013-ban valamennyi régió jobb helyezést ért el: Közép-Magyarország a 144., Közép-Dunántúl a 192., Nyugat-Dunántúl a 189., Dél-Alföld a 220., Dél-Dunántúl a 219., Észak-Magyarország a 218., Észak-Alföld pedig a 220. helyre futott be.

A regionális versenyképességi indexről

A 2010-ben bevezetett és háromévente közzétett regionális versenyképességi index (RCI) alapján a régiók nyomon követhetik és értékelhetik a fejlettségük időbeli alakulását és azt, hogy más régiókhoz képest hogyan teljesítenek. Ez az első index, amely európai összképet ad az uniós régiók versenyképességéről, és a Világgazdasági Fórum globális versenyképességi indexe (GCI) esetében alkalmazott megközelítést követi.

A regionális versenyképességi indexet 11 pillér alkotja, amelyek mindegyike a versenyképesség egy-egy külön vonatkozását ragadja meg. Az egyes pillérek révén a mutató értékelést nyújt az adott régió erősségeiről és gyengeségeiről.

A pillérek három csoportba oszthatók: az alappillérek csoportja, a hatékonyság csoportja és az innováció csoportja. Az alappillérek körébe tartozó öt pillér a következő: 1. intézmények, 2. makrogazdasági stabilitás, 3. infrastruktúra, 4. egészségügy és 5. alapszintű oktatás. Ezek jelentik valamennyi gazdaságtípus alapvető mozgatóerejét.

Ahogyan fejlődik a regionális gazdaság és javul a versenyképessége, egyre nagyobb szerephez jutnak a képzettebb munkaerőhöz és a hatékonyabb munkaerőpiachoz kapcsolódó tényezők, amelyeket a hatékonyság csoportja fog át. Három pillér tartozik ide: 6. felsőoktatás, képzés és egész életen át tartó tanulás, 7. a munkaerőpiac hatékonysága, valamint 8. a piac mérete. A regionális gazdaságok fejlődésének legelőrehaladottabb szintjén a fejlődést elősegítő elemek az innováció csoportjában szereplő elemek, melyek a következők: 9. technológiai felkészültség, 10. a vállalkozások fejlettségi szintje, valamint 11. innováció.

Belép az e-kereskedelembe a Viber

0

A mobilos e-kereskedelmet újraformáló megoldást mutat be a Viber. Az új funkció lehetővé teszi a csevegésen belül vásárlást, egyben a vállalat első lépését jelenti a teljes körű szolgáltatásokat biztosító mobilplatformmá válás felé.

Március elejétől egy új, közösségi e-kereskedelmi megoldással bővül a Viber. A felhasználók ezentúl közvetlenül a csevegéseikben kereshetnek rá a számukra fontos termékekre és márkákra. Az új funkcióval a Viber az anyacége, a Rakuten globális e-kereskedelmi vállalatcsoport egyik legfőbb szakterületéhez kapcsolódik. A vásárlás ma már az egyik legnépszerűbb okostelefonos tevékenység. A legfrissebb kutatások szerint az okostelefon-tulajdonosok több mint fele vásárol mobilon, kétharmad részben legalább hetente egyszer. 

A Viber új funkciója a mobilvásárlást a tartalommegosztással köti össze. Az alkalmazáson keresztül a felhasználónak nem csupán arra nyílik lehetősége, hogy ugyanazon a felületen keressen termékeket és mutassa meg azokat ismerőseinek és beszélgessen róluk, de arra is, hogy akár azonnal kapcsolatba lépjen kedvenc márkáival vagy éppen megvásárolja a kiválasztott árucikket. A felhasználók mostantól egyszerűen, a csevegésablakban található gomb megnyomásával neki is kezdhetnek a vásárlásnak.

A funkció segítségével a legismertebb márkák legújabb termékei között válogathatnak, a képekkel és egyéb vizuális tartalmakkal kiegészített információkat pedig a csevegésekben azonnal megoszthatják barátaikkal, akik rögtön vissza is jelezhetnek azokról. Emellett a márkákkal vagy kereskedőkkel is közvetlenül kapcsolatba léphetnek a userek, szükség esetén azok weboldalára vagy alkalmazásába átirányítva fejezhetik be a vásárlást.

„Az okostelefonos üzenetküldés csak most nyeri el valódi értelmét” – fogalmazott Djamel Agaoua, a Viber vezérigazgatója. „A Viber e-kereskedelmi funkciójával a mobilos vásárlók pár koppintással megoszthatják a rajongott termékeket a számukra fontos emberekkel. Ez egy izgalmas utazás első lépése, aminek felhasználóink is részesévé válnak. A szolgáltatást folyamatosan fejlesztjük partnereink, illetve a felhasználói visszajelzések számának növekedésével” – tette hozzá.

Munkahelyvédelmi akció: 2013 óta mintegy 500 milliárd forint maradt a munkaadóknál

A munkahelyvédelmi akció 2013-as indulása óta mintegy 500 milliárd forint maradt a munkaadóknál, 2016-ban a programban körülbelül 900 ezer munkavállaló dolgozott – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium foglalkoztatásért és képzésért felelős államtitkára.

Cseresnyés Péter (képünkön) hozzátette: a munkáltatók a hátrányos helyzetű – 55 év feletti, tartósan munkanélküli, szakképzettséggel nem rendelkező, mezőgazdaságban dolgozó – munkavállalók foglalkoztatása után 2013-ban 97 milliárd, 2014-ben közel 125 milliárd, 2015-ben 130 milliárd, tavaly pedig 142 milliárd forint munkahelyvédelmi kedvezményt vettek igénybe. A munkaadók a programban elérhető kedvezményeket a legnagyobb mértékben az 55 év felettiek foglalkoztatásánál használták fel, 2016-ban havonta átlagosan 340 ezer 55 év feletti munkavállaló foglalkoztatását segítette a program. A másik kiemelkedő csoport pedig a 25 év alattiak voltak, tavaly havonta 170 ezer fiatal után tudták igénybe venni a kedvezményeket a munkáltatók.

Az államtitkár arra is felhívta a figyelmet, hogy a fiatalok foglalkoztatási rátája közel 30 százalékra emelkedett, miközben ez az arány 2010-ben a 20 százalékot sem érte el. Azt is felidézte, hogy a fiatalok munkanélküliségi rátája 2010-ben még közel 30 százalékon állt, mára 11,1 százalékra csökkent.

Cseresnyés Péter a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által hétfőn közölt 2016. november – 2017. januári foglalkoztatási adatokról elmondta: miközben a versenyszférában továbbra is jelentősen nőtt a foglalkoztatottak száma, a közfoglalkoztatottak száma 17 ezerrel csökkent. Ez azt jelenti, hogy a versenyszféra továbbra is nagyobb mértékben veszi fel a munkavállalókat. Az államtitkár szerint a közfoglalkoztatásban tapasztalható csökkenés vélhetően azt mutatja, hogy az ebből a kategóriából kikerülő emberek az elsődleges munkaerőpiacon helyezkedtek el.

Cseresnyés Péter kiemelte: 4,3 százalékon áll a munkanélküliségi ráta, ezzel Magyarország továbbra is Németország és Csehország mögött a harmadik helyen áll az európai uniós államok munkanélküliségi mutatóit összehasonlítva. (MTI)

Fotó: Botár Gergely/kormany.hu

Harmadával bővülhet a bankkártya-elfogadóhelyek száma

Akár 30 ezer új terminállal is bővülhet idén a jelenleg mintegy 100 ezer magyarországi elfogadóhely a 2,4 milliárd forintos támogatási keret felhasználásával.

Magyarországon a kettős bankrendszer kiépülésével a 90-es években jelentek meg a bankkártya-elfogadó helyek, majd az elmúlt 20 évben több mint 100 ezer terminált alakítottak ki. A Nemzetgazdasági Minisztérium tavaly decemberben 2,4 milliárd forint támogatási keretet allokált új terminálok kiépítésére, ami az elmúlt 20 év legnagyobb ilyen irányú fejlesztése lesz a piacon, és igen látványos, 25-30 százalékos növekedést eredményezhet idén az elfogadóhelyek számában – mondta el Országh Mihály, a K&H Kkv disztribúció vezetője.

A jelenlegi támogatási keret igénylői között lehetnek új és már működő vállalkozások is, kitétel azonban, hogy csak olyan elfogadóhelyen vehető igénybe a terminálonként 80 ezer forintos vissza nem térintendő támogatás, ahol 2016. december 7. előtt még nem volt elérhető a bankkártya elfogadás, illetve kizárólag olyan berendezésekre, amelyek színes érintőkijelzővel rendelkeznek és egyérintéses fizetési tranzakcióra is alkalmasak.

Jelenleg leginkább a kiskereskedelemben érezhető az egyérintéses kártya elfogadóhelyek iránti igény intenzív növekedése. A szakember szerint az újonnan induló cégek már eleve felmérik, hogy üzletük sikerességéhez, fejlesztéséhez erre a szolgáltatásra is szükség van, így ők sokkal nyitottabbak a bankkártya-elfogadó helyek telepítésére. Most viszont azok a már működő vállalkozások is kedvet kaphatnak, akik eddig vonakodtak.

A támogatást igénylők egy további fontos körét jelenthetik azok a jövedéki termékeket árusító nagykereskedések, amelyeknél a jövedéki törvény idei változásai szerint április 1-jétől kizárólag bankkártyával vagy átutalással fizethetnek kiskereskedelmi partnereik. „A beérkező igényekből azt látjuk, hogy fokozatosan nő a cégek érdeklődése, de még nem értük el a csúcsot. Bankunk felkészült a növekvő számú igények fogadására, de mivel a befogadott szerződéstől számítva, legalább 10 napos átfutási idővel kell számolni a terminálok kihelyezésére, ezért a jövedéki nagykereskedések számára azt javasoljuk, hogy mindenképpen érdemes a megadott határidő előtt lépni” – hívta fel a figyelmet. 

Gondolatolvasó közönség és lebegő karikák is lesznek az Illúzió Mesterei bűvészshowban

Egymás gondolatát olvasó közönség, lebegő karikák, interaktív kártyatrükkök és egy önmagát kettéfűrészelő bűvész is szerepel az Illúzió Mesterei című bűvészshow műsorában, amelyet március 2. és 5. között hat alkalommal láthat Budapesten a közönség.

Hajnóczy Soma kétszeres bűvészvilágbajnok, az est egyik producere az MTI-nek elmondta, hogy korábban nem volt hasonlóan nagyszabású bűvészgála Magyarországon. Amikor a budapesti előadás ötlete felmerült, sok szakmabeli is azt gondolta, hogy nem lesz rá kereslet. „Ennek ellenére tavaly négy előadást tartottunk, mindegyiket teltházzal, idén pedig hat előadást szerveztünk. A távlati célom az, hogy két hétvégén összesen 13 alkalommal léphessünk fel a magyar közönség előtt” – fejtette ki.

Hajnóczy Soma elmondta, hogy miután 2009-ben megnyerte a bűvész világbajnokságot, bejárta egész Európát, Ázsiát, de az Egyesült Államokban és Dél-Amerika, valamint Afrika számos országában is fellépett. Útjai során a bűvészvilág krémjével lépett közösen színpadra, így elegendő tapasztalatot szerzett ahhoz, hogy tudja, mitől lesz valóban izgalmas és magával ragadó egy egész estés bűvészelőadás. „Azt gondolom, hogy egyrészt fontos a megfelelő terjedelem, hogy a néző eleget kapjon, de mégse legyen túl sok. Emellett a bűvészet különböző ágaiból érdemes összeválogatni a programot, amire mi is törekedtünk a számok és a fellépők kiválasztásánál” – fogalmazott.

A bűvész úgy véli, nem szabad elszakadni teljesen a régi, klasszikus mutatványoktól, hiszen mint mondja, „mi is az előttünk élt óriások vállán állunk”, akik nagyon nagyokat alkottak. Ezért a különböző szakágak, kellékek ismerete kiemelten fontos, és érdemes klasszikus dolgokat is színpadra vinni megújult, egyéni formában. Erre általában „nagyon jól reagál a közönség”. Emellett a technikával és a korral is érdemes lépést tartani, és nem szabad sajnálni sem az időt sem a pénzt új trükkök kidolgozására. Ő maga is egy klasszikus gondolatolvasós számot értelmezett újra, az Illúzió Mesterei előadásban, amelyben azonban most nem a bűvész, hanem két néző fogja egymás gondolatát olvasni a színpadon, egy speciális sisak segítségével.

Rajta kívül a showban fellép még a korábbi német világbajnok Topas, aki szintén klasszikus mutatvánnyal érkezik, asszisztense helyett azonban saját magát fogja kettéfűrészelni a színpadon. A kézügyességéről ismert előadó, Nagy Molnár Dávid világbajnoki ezüstérmes elegáns műsorát mutatja majd be és többek közt pipákkal, pénzzel és tűzzel bűvészkedik. A műsor fellépője lesz még a feltörekvő tehetség Badár Tamás is, aki Rubik-kockás és kártyatrükk mutatványai mellett szokásához híven kivetítős, táblagépes mutatványokkal igyekszik majd elbűvölni a közönséget. Párkányi Kolos, aki szintén fiatal bűvész, egy klasszikus karikaszámot öltöztet modern köntösbe úgy, hogy több karikáját a levegőben lebegteti majd.

Hajnóczy Soma elmondta, hogy bár a bűvészet magányos műfajnak tűnik, egy jó trükk és egy jó előadás mögött komoly csapatmunka van. „Nekem ott van például a jobb kezem, a „csöndes zseni” Kelle Botond, aki szakmailag segít a trükkök megalkotásában, a szabóm, aki a fellépő ruháimat varrja, és ha bármilyen ötletem van, akkor aszerint alakítja ki az öltözéket. Mellettük együtt dolgozom még egy grafikussal és egy technikussal is, aki az összes elektromos kellékemet készíti. A legnagyobb hiba szerintem, ha valaki azt gondolja, hogy mindent képes egymaga csinálni” – vallja a világbajnok.

Jó bűvész és igazán sikeres előadó abból lehet, aki hiteles a színpadon, és a produkciója önazonos tud lenni – fejtette ki, hozzátéve, hogy mindezek mellett szükséges egyfajta megszállottság és nagy kitartás is, továbbá rengeteg gyakorlás. Példaként említette, hogy saját, világbajnoki produkciója kilenc év alatt állt össze, és éveken keresztül nyaralások, pihenések alkalmával, az egyetemen, vagy családi összejöveteleken is „állandóan csörgött” a fémtallérokkal, gyakorolta azt a részt, amikor kezében az érméket hol eltünteti, hol megsokszorozza. „Volt, hogy véresre törték a pénzek az ujjaimat, de ez egy ilyen műfaj. Nagyon sok áldozatot kell hozni, vak elszántság kell hozzá és nagyon kitartó munka” – fűzte hozzá. Az előadást a MOM Kulturális Központban mutatják be. (MTI)