Kezdőlap Blog Oldal 1084

Több sztrádát terveznek, mint amennyit építenek Romániában

0

Kilencvenöt kilométer autópályát akar ebben az évben felavatni az Országos Közút- és Autópálya-kezelő Társaság (CNADNR) Romániában, amelynek 2016-os költségvetése eléri a 4,23 milliárd lejt.

Az összegből 1,73 milliárd lejt sztrádaépítésre különítenek el, 948,8 millió lejt szánnak az országutak felújítási munkáira, 740,5 millió lejből terelő utakat valósítanak meg, további 145,1 millió lejből pedig hidakat korszerűsítenek – írja a kronika.ro.

A CNADNR tájékoztatása szerint idén elkészül a Szászsebes és Torda közötti autópálya hármas és négyes jelzésű, összesen 28,7 kilométeres szakasza, emellett teljes egészében megépítik a Lugos–Déva-sztráda 3-as jelzésű, 21,14 kilométeres részét, és megvalósítanak 37,13 kilométert a 2-es és 4-es jelzésű szakaszból.

A hatóság abban bízik, hogy ebben az évben, „amennyiben sikerül megoldani a környezetvédelmi engedélyeztetési problémákat”, sikerül majd megnyitni a forgalom előtt a Gyalu és Magyarnádas közötti, 8,7 kilométeres sztrádát is.

A CNADNR azt is közölte: 2016 folyamán összesen 467,2 kilométernyi autópálya kapcsán kezdik meg az adminisztratív procedúrát, azaz versenytárgyalást hirdetnek, megrendelik a megvalósíthatósági tanulmányt, illetve aláírják a kivitelezési szerződést.

Nem izgatta fel a választási kampány Szlovákiát

0

A lakosság csaknem 55 százaléka észre sem vette, hogy elkezdődött a választási kampány Szlovákiában – állapítja meg a Polis Slovakia közvélemény-kutató ügynökség.

A közvélemény-kutatás eredményei alapján az első helyet az Irány-Szociáldemokrácia (Smer-SD) szerezte meg 28,9 százalékkal, a második helyen 11, 8 százalékkal a Kereszténydemokrata Mozgalom (KDH) végzett. Harmadik helyet a Háló (Sieť) szerezte meg 11,2 százalékos eredménnyel – írja a hirek.sk.

A Most-Híd választási kampánya a lakosság 3,6 százalékának érdeklődését nyerte el, míg az Esély (Šanca) politikai szerveződés iránt a lakosság 3 százaléka érdeklődik. 

A megkérdezettek 54,9 százaléka észre sem vette a választási kampány beindulását.

A Polis Slovakia ügynökség a felmérést 1 223 tizennyolc éven felüli szlovákiai lakos bevonásával végezte január 8-14. között. A parlamenti választásokat március 5-én tartják.

Csoportos létszámleépítés lesz a BKV-nál

Csoportos létszámleépítés keretében mintegy száz dolgozójától válik meg a BKV, amely idén költségei további racionalizálását tervezi.

Mintegy százfős csoportos létszámleépítés várható a BKV-nál, mivel az új buszüzemeltetési modell miatt harmadával csökkent a buszos üzletág teljesítménye. A társaság az MTI-hez eljuttatott közleményben azt írta, a feladatai átstrukturálására kényszerül, ezért a gazdaságos működés biztosításához szükség van a létszámcsökkentésre.

Hozzátették, a feladatok átstrukturálása, racionalizálása következtében egyes munkakörök megszűnnek, a feladatokat átszervezéssel látják el. A létszámcsökkentés várhatóan 96 munkavállalót érint, jellemzően az autóbusz- és trolibusz-járműkarbantartás területén. Közölték továbbá, hogy a társaságnál 2016-ban további költségracionalizálások várhatók. 

Hangsúlyozták, a BKV arra törekszik, hogy elősegítse a létszámcsökkentés által érintett munkavállalók jövőbeni elhelyezkedését, egy szolgáltatásuk keretében a dolgozóknak lehetőségük nyílik más cégek üres álláshelyeiről tájékozódni, illetve jelentkezni azokra.

Bírósághoz fordul az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ), ha a BKV vezérigazgatója nem teljesíti az együttműködési kötelezettségét, és létszámleépítést jelent be a cégnél. Az EKSZ ugyanis ebben az ügyben már január elején konzultációt kezdeményezett, így amíg a kért egyeztetés le nem zajlik, fel kell függeszteni a folyamatot – közölte a szakszervezet elnöke az MTI-vel. 

Nemes Gábor, a BKV-nál működő EKSZ elnöke szerint „gyáva és törvénytelen” eljárás a BKV vezérigazgatójáé és a menedzsmenté. Bolla Tibor ugyanis nem közvetlenül a szakszervezeteknek és a dolgozóknak jelentette be, hanem a médián keresztül üzente, hogy megkezdődnének az elbocsátások.

Hozzátette: mivel a hír már december végén is felröppent, az EKSZ január elején „konzultációs bejelentéssel élt”, ami a törvény szerint arra kötelezi a vezérigazgatót, hogy addig, amíg erre nem ad lehetőséget a szakszervezetnek, fel kell függesztenie az ügyet. A szakszervezet szerint mivel nem volt személyes egyeztetés, ezért törvénytelen megkezdeni az elbocsátásokat. Ha ez mégis megtörténik, az EKSZ a bírósághoz fordul. 

Nemes Gábor szerint álságos, hogy a vezérigazgató közleményében azt állítja, harmadával csökkent a buszos ágazat teljesítménye, és ezért el kell küldenie dolgozókat, miközben maga ajánlotta fel üzleti tervében a fővárosnak, hogy saját üzemeltetés helyett inkább bérelnek buszokat, ezzel csökkentve a BKV létszámát. 

Ráadásul a cég sajátbuszos teljesítménye csak átmenetileg csökkenne, hiszen ha megkezdődik a 3-as metró felújítása, akkor buszokkal fogják szállítani az utasokat, és a BKV – szokás szerint – kintről fog felvenni és „drága gyorstalpalón” kiképezni sofőröket és karbantartókat, mert most elküldi őket – fogalmazott a szakszervezeti elnök.  

Nemes Gábor szerint álságos állítás a pénzhiány, mert ha ez valóban így lenne, akkor „a vezérigazgató nem venné körbe magát több dolgozó béréért fizetett személyi tanácsadókkal – egyre többel -, s nem vette volna fel közszolgáltatási munkatársnak éppen a napokban a BKK elhíresült wellnessezős hétvégéjéért kirúgott egyik volt magas beosztású vezetőjét”. A BKV vezetése a dolgozók hátán taposva duzzasztja azt a „vízfej” csapatot, amely csak viszi a pénzt, de a teljesítményhez semmit nem tesz hozzá – írta az elnök. 

Nemes Gábor leszögezte, az általa vezetett szakszervezet akkor sem fogja csendben és tétlenül nézni a kirúgásokat, ha a többi BKV-s érdekképviselő mélyen hallgat. Az EKSZ az egyik életre hívója annak az átfogó közlekedési szerveződésnek, amelynek a MÁV, a Volán, a teherfuvarozók és több szolgáltató is része, és megkezdték egy országos, közös megmozdulás előkészítését.

Az, ami most a BKV-nál történik, felgyorsíthatja a folyamatot – szögezi le a szakszervezeti elnök. Nemes Gábor felkéri a mintegy 200 ezer tagot képviselő Magyar Szakszervezeti Szövetséget is, hogy álljon ki a kirúgás előtt álló BKV-s dolgozókért, álljon ki a törvénytelenség ellen, és álljon az EKSZ tiltakozó akciói mellé.

A halasok is örülnének az áfa csökkentésének

0

A halászati ágazat helyzetén adócsökkentéssel lehetne javítani, ezért a szakma szerint a halászati élelmiszerek áfáját 27-ről öt százalékra kellene mérsékelni.

– A halászatnak hasonló célokat kell teljesítenie, mint a többi mezőgazdasági ágazatnak. Fontos a fenntartható fejlődés, az emelkedő termelés, ám ez a terület a szerény mértékű támogatások miatt jelentős hátránnyal száll versenybe – mondta a Magyar Időknek az ágazat nehéz helyzetéréről Lévai Ferenc, a Haltermelők Országos Szövetsége és Terméktanácsa korábbi elnöke.

Az uniós támogatások 99 százaléka a tengeri halászatnak szól, a tógazdasági halászat Brüsszel szótárából hiányzik, mondhatni, az ágazat a közösség kedves, de mostohagyermeke – mondta Lévai.

Lévai Ferenc, az Aranyponty Zrt. vezérigazgatója, állítását alátámasztva kifejtette: csak gépészeti, beruházási támogatásban részesülnek, mert az unió nem ad területalapú támogatást, s állatjóléti szubvencióból sem részesülnek. Például egy marhatartó, akinek van legelője, a területalapún felül számos egyéb támogatásban is részesülhet.

Ha például a legelőt beviszi ökológiai gazdálkodásba, arra pluszpénz jár, ha magyar tarkát és/vagy szürke marhát, bivalyt nevel, arra az őshonos állatok tartása miatt jár pénz. Ha anyaállatokat vagy hízóbikát tart, azokra külön-külön pénzek szerezhetők meg. A halászatok környezetvédelmi támogatásból is csupán ötezer forintot kaphatnak hektáronként, ami szinte az adminisztrációra sem elég.

Egyre népszerűbb a hallgatói gyed, jönnek a mini bölcsődék

0

Egyre népszerűbb a 2014-ben bevezetett diplomás gyed, amelyet havonta öt-hatszázan választanak – mondta az Emmi helyettes államtitkára.

A munkahelyek egyre fogadókészebbek a kisgyermekes anyákkal, egyebek mellett azért is, mert járulékkedvezményben részesülnek, ha kisgyermekeseket foglalkoztatnak – mondta Fűrész Tünde, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkára az M1 csatorna hétfő esti műsorában.

A bölcsődei rendszer átalakul és a nagy intézmények mellett „mini”, valamint vállalati és családi bölcsődék is lesznek, és a finanszírozási feltételek is javultak: már nem a jelen lévő, hanem a beíratott gyerekek után kapják az állami támogatást a nevelési intézmények.

Fűrész Tünde beszélt arról is, hogy tanulmányok szerint azok a szülők, akik össze tudják egyeztetni a munkát és a családot, sokkal jobban teljesítenek a munkahelyükön, lojálisabbak a cégükkel.

Komoly kihívásokkal küzd az Európai Unió gazdasága

0

Brüsszel szerint a lassú gazdasági növekedés és a társadalom elöregedése hosszú távon komoly kihívást jelent az Európai Unió számára. Magyarországnak elsősorban a magas államadósság kezelése jelent nehéz feladatot a következő években.

Noha vannak pozitív gazdasági fejlemények az Európai Unióban, az államadósság mértéke például tavaly csökkent először a 2008-as pénzügyi válság kitörése óta, a lassú gazdasági növekedés és a társadalom elöregedése hosszú távon komoly kihívást jelent a közösség számára – derül ki az Európai Bizottság jelentéséből, amelyet az MTI idéz.

A bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatósága (EcFin) friss helyzetértékelésében arról számolt be, hogy az uniós tagországok államadóssága nagyjából 30 százalékkal nőtt 2007 és 2015 között. A 2014-es csúcspont idején az államadósság a bruttó hazai termék (GDP) 89 százaléka volt, az előrejelzések szerint azonban, ha a jelenlegi trendek folytatódnak, akkor ez 2024-re 79,5 százalékra csökkenhet. 

A szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy a jelenlegi alacsony infláció és lassú gazdasági bővülés rendkívül megnehezíti az államadósság csökkentését az amúgy különböző mértékben eladósodott tagországok számára.

A több mint 300 oldalas dokumentum szerint bár a közeli jövőben a vizsgált huszonhat tagállam egyikében sem kell komoly veszélyektől tartani, középtávon az unió számos országa magas vagy közepes kockázatokkal kell, hogy számoljon a magas államadóssági szint és az elöregedő társadalom jelentette problémák miatt.

Az átlagéletkor emelkedése miatti kiadások a GDP 1,3 százalékát tehetik ki 2060-ra az Európai Unió egészében. Az EcFin közölte, hogy az államháztartás fenntarthatósága érdekében mindenképpen adósságcsökkentésre és tartalékképzésre van szükség. 

A főigazgatóság egyenként is sorra vette a tagállamokat. Magyarország kapcsán megállapítják, hogy az előrejelzések szerint a tavalyi 1,2 százalékos GDP-arányos elsődleges államháztartási többlet 2017-re mintegy 0,9 százalékra fog csökkenni, a GDP-növekedés pedig ugyanezen időszak alatt 2,9-ről 2,5 százalékra mérséklődik.

A GDP-arányos államadósság a 2015-ben mért 76-ról jövőre 74,5, az utána következő évben pedig 72,6 százalékra csökkenhet az elemzők szerint. A jelentésben ugyanakkor kiemelték, hogy ez még mindig felette marad a maastrichti kritériumokban előírt 60 százalékos küszöbnek, és ez esetleges sérülékenységet jelent a magyar gazdaság számára. 

Bár vannak kisebb kockázatok, például a devizahitelek és a külföldiek által birtokolt államkötvények magas aránya, az elemzők rövid távon, azaz egy éven belül nem látják veszélyben a pénzügyi stabilitást Magyarországon. Az országnak középtávon, tíz éven belül közepes kockázatokkal kell szembenéznie a csökkenés dacára továbbra is magas államadóssági szint, valamint a gazdasági bővülésre, a kamatokra és az elsődleges egyenlegre ható esetleges sokkoknak való kitettség miatt. 

Az Európai Unió gazdasági és pénzügyi főigazgatósága szerint hosszú távon kicsi Magyarország költségvetési kockázata. Ez főként annak köszönhető, hogy az országban viszonylag alacsony lesz az öregedéshez köthető kiadások növekedése, az idősek ellátásának költségei az előrejelzések szerint a GDP 1 százalékával fognak emelkedni 2060-ra Magyarországon.

Szijjártó: Mongólia segíthet az együttműködésben Oroszországgal

0

Mongólia segíthet Európának az Oroszországgal való pragmatikus együttműködés kialakításában – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter magyar újságíróknak kedden Ulánbátorban, miután mongol kollégájával tárgyalt.

Szijjártó Péter a Lundeg Pürevszürennel tartott megbeszélésről tájékoztatva kifejtette: alapvetően nemzetközi politikai kérdésekről volt szó, és már régóta ismert az a magyar álláspont, hogy Európa nagyon sokat fog veszíteni hosszú távon azzal, ha továbbra sem képes egy pragmatikus együttműködést újra kiépíteni Oroszországgal. Ebben pedig Mongólia sokat segíthet.

Hangsúlyozta: Európának egyértelműen az az érdeke, hogy létrejöjjön az együttműködés az Európai Unió és az Eurázsiai Gazdasági Unió között. Ha ez nem történik meg, akkor a világgazdasági versenyben az EU és Oroszország is rendkívüli módon lemarad.

A külügyminiszter emlékeztetett arra, hogy az Egyesült Államok egyre aktívabban szervezi regionális és interregionális együttműködését, és láthatóan Kína is építi azt a gazdasági együttműködési rendszert, amelyben egyértelműen övé a vezető szerep. Emellett az arab országoknak is egyre fontosabb a regionális kitekintés.

A globális versenyben Európa és Oroszország – döntően azért, mert az egymás közti konfliktussal van elfoglalva – lemaradt, és ha ez így folytatódik, akkor hosszú távon is komoly károkat szenved emiatt. 
    Úgy vélte, az EU-nak az lenne az érdeke, hogy Oroszországgal és az Eurázsiai Gazdasági Unióval szoros együttműködést alakítson ki. Az a korábbi koncepció, amely egy Lisszabontól Vlagyivosztokig tartó szabadkereskedelmi övezetet tűzött ki célként, sosem volt olyan fontos, mint most. Kiemelte: az Egyesült Államok, Kína és az arab országok nagyon aktívak lettek a világgazdaságban, ezért Európának és Oroszországnak „mindenképpen össze kellene zárnia” és együtt kell működnie. Ez a jelenlegi világpolitikai körülmények miatt, vagyis az ukrajnai helyzet miatt egyáltalán nem egyszerű – vélekedett.

Felidézte: július 31-ig hatályosak jelenleg az Oroszországgal szembeni uniós szankciók, és „végre be kellene látni, hogy ezek a szankciók nem visznek közelebb az ukrajnai válság megoldásához, viszont rendkívüli károkat okoznak nemcsak az orosz, hanem az európai gazdaságoknak is”. A minszki megállapodások teljes körű betartása fontos, de be kell látni, hogy a szankciók ebben nem nyújtanak segítséget – mondta.

Orbán Viktor miniszterelnök február közepén Moszkvába utazik, ahol Vlagyimir Putyin államfővel is tárgyal.

Rekordokat döntött az idei Educatio Kiállítás

Minden eddiginél többen, 33 ezren látogattak el a továbbtanulási lehetőségek legnagyobb seregszemléjére, az Educatio Kiállításra a múlt héten.

Az oktatási intézmények standjai és segítői mellett előadások és olyan interaktív programok várták az érdeklődőket, mint a súgógépről való olvasás, vagy próbanyelvvizsgázás, de kézműves foglalatosságokat ugyanúgy ki lehetett próbálni, mint az újraélesztés tudományát elsajátítani. A pénteki nap folyamán szinte megrohamozták a standokat.

Nemcsak a látogatók, de a kiállítók száma is rekordot döntött. Idén több mint 130 intézmény vett részt a rendezvényen: 44 hazai felsőoktatási, 40 külföldi oktatási intézmény, valamint nyelviskolák és egyéb képzési intézetek mutatták be programjaikat. A szervezők elmondása alapján a 2016-os kiállítás vezérfonala a tudatos jövőtervezés volt. A legtöbb látogató pénteken érkezett a Syma csarnokba, hogy megtalálja a leginkább hozzá passzoló képzést, a szombatot pedig inkább a családosok, illetve a szülőkkel érkezők uralták.

Interaktív programok és színpadi előadások is színesítették a rendezvény palettáját. A legnépszerűbb beszélgetést az Oktatási Hivatal prezentálta – a szakemberek felvételi tudnivalókról tájékoztatták az érdeklődőket. A még bizonytalan felvételizőket pályaorientációs tanácsadással várták, és sokakat vonzott az idei év újdonsága, a duális képzésekről folytatott beszélgetés is.

„Az idei program szervezésénél nagyban támaszkodtunk a korábbi évek tapasztalataira, de igyekeztünk minél több érdekes újdonságot is bemutatni. Úgy láttuk, érezhetően megnőtt a mesterképzések iránti érdeklődés, így nyitottunk a már végzett hallgatók felé is, de a pedagógusok munkáját is igyekeztünk segíteni új módszertani eszközök bemutatásával” – mondta el Maszlavér Gábor, a kiállítás főszervezője, és hozzátette, a rekordlátogatottság is mutatja a fiatal generáció körültekintő jövőtervezését.

Féláron kínálja a Helyi Témát a lapkiadó felszámolója

A korábbi 828 millióval szemben ezúttal 414 millió forintos irányáron hirdette meg a Helyi Témához kapcsolódó védjegyeket a lapkiadó felszámolója.

Újra meghirdette a tavaly csődbe ment hetilap, a Helyi Témához kapcsolódó védjegyeket a Théma Lapkiadó Kft. felszámolója, a Pro Bonum Kft. A HETI Téma, a Helyi Téma, a HELYI Téma és a Théma védjegy irányára ezúttal 414 millió 215 ezer forint, míg az első meghirdetés alkalmával, tavaly novemberben még 828 millió 430 ezer forintot kért a felszámoló. Az érdeklődők február 22. és március 8. között tehetnek ajánlatot a vagyonelemekre.

A milliárdos üzletember, Vitézy Tamás érdekeltségébe tartozó Théma Lapkiadó 2004-ben jelentette meg az eleinte Budpesten, majd országosan terjesztett közéleti hetilapot. A Helyi Téma 2012-ben közel 700 ezer példányban jelent meg, de még 2014-ben is meghaladta a félmilliót a lapszám. A kiadó árbevétele az évtized elején még több mint egymilliárd forint volt, amely 2014-re 658 millió forintra zuhant, míg tavaly, a felszámolás júliusi elrendeléséig mindössze 16 millió forint érkezett be a társaság számlájára.

A Théma Lapkiadóval szemben a hitelezők összesen 305 millió forint követelést jelentettek be, amely banki- és szállítói tartozásból, adó- és dolgozói kötelezettségből áll össze. Ezzel szemben a társaság vagyona elégségesnek tűnik, ám kérdéses, hogy az évek óta nehézségekkel küzdő print lappiacon ki invesztálna ennyit abba, hogy megszerezze a Helyi Téma nevet. Az ingyenes lapok piacán ráadásul már betöltötték az újság eltűnésével megüresedett helyet: tavaly tavasszal elndult a Lokál című lap. Mellette továbbra is jelentős szereplő még a területen a Metropol.

A hét az Európai Parlamentben: titkok, kikötők, alapok

Dánia új menedékjogi szabályai, a kereskedelmi titkokról szóló előzetes megállapodás, a kikötői szolgáltatások szabályozása, visszaélések az uniós alapokkal, Szerbia uniós tagsága, az EKB éves jelentése, tömeges megfigyelések: a heti menü az Európai Parlamentben.

A dán kormány új törvényjavaslata szerint elvennék a menedékkérők értékeit, hogy ebből fedezzék szállásuk, étkeztetésük és a befogadásukkal járó egyéb költségeket. Sokan úgy vélik, hogy ezzel megfosztanák a menekülteket azon legfontosabb értékeiktől, amelyeket kimentettek és magukkal hoztak a háborús övezetekből. Az állampolgári jogi szakbizottság hétfőn délután vitatta meg a témát.

A kereskedelmi titokkal való visszaélés áldozatai bírósághoz fordulhatnak kártérítésért egy új uniós irányelv tervezete szerint, erről szavaz a jogi szakbizottság csütörtökön. Az EP-képviselők az elmúlt időszakban számos tagállam kormányával egyeztettek, hogy megbizonyosodjanak róla, az új szabályozás nem áll a közérdekű adatokat kiszivárogtatók és az újságírók munkája útjába.

A közlekedési szakbizottság hétfőn vitázott és fogalmazta meg álláspontját az Európai Bizottság kikötői szolgáltatások szabályozására vonatkozó javaslatáról. Az új szabályozás célja, hogy a kikötői szolgáltatások árszabása átlátható és összehasonlítható legyen, így emelkedjen a szolgáltatások színvonala és hatékonysága.

A külügyi szakbizottság csütörtökön szavaz éves jelentéseiről, amelyek a Szerbia EU-tagság iránti kérelmét, valamint a Koszovóban az uniós tagság érdekében bevezetett reformokat vizsgálják.

A költségvetési szakbizottság csütörtökön szavaz jelentéséről, amelyben javaslatokat tesz arra, hogyan lehet megelőzni az uniós alapokkal történő visszaéléseket. A szakbizottság a jelentést az Európai Bizottság 2014-es költségvetést vizsgáló dokumentumának eredményeire alapozza.

Az Európai Központi Bank éves jelentéséről vitázott a gazdasági szakbizottság hétfőn. Az EP-képviselők nyilvános meghallgatás keretében megvitatták a virtuális pénzek, mint például a Bitcoin használatának előnyeit és hátrányait.

Az Európai Unió Alapjogi Ügynöksége tömeges megfigyelésekről és azok alapvető jogokra gyakorolt hatásáról szóló jelentését Michael O’Flaherty, az ügynökség igazgatója ismertette az állampolgári jogi szakbizottságban hétfőn.

Az Aegon és a Mapfre az elmúlt év ügyfélbarát biztosítója

A nagy biztosítók közül az Aegon, a kis- és közepes biztosítók kategóriájában a Mapfre biztosító nyerte el „Az év ügyfélbarát biztosítója 2015” díjat a Netrisk.hu tavaly decemberben meghirdetett közönségszavazásán.

A nagy biztosítók közül az Aegon, a kis- és közepes biztosítók kategóriájában a Mapfre biztosító nyerte el „Az év ügyfélbarát biztosítója 2015” díjat a Netrisk.hu tavaly decemberben meghirdetett közönségszavazásán.

Az online biztosításközvetítő portál több mint 52 ezer ügyfélszavazat alapján ítélte oda a díjat.

A hétfői, budapesti sajtótájékoztatóval egybekötött eredményhirdetésen Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója elmondta: a nagy biztosítók között a második az Allianz lett, harmadik helyen a Magyar Posta Biztosító végzett.  A kis- és középes biztosítók közül a Vienna Life a második helyezést, a K&H Biztosító a harmadik helyezést érte el a közönségszavazáson.

A nagy biztosítók közé a díjbevételük alapján legalább 5 százalékos, míg a kis- és középbiztosítók körébe az ez alatti piaci részesedéssel rendelkező társaságok kerültek.

Mivel egy ügyfélnek több biztosítónál is lehet szerződése, a szavazáson résztvevők több biztosítót is értékelhettek 1 és 5 közötti osztályzataikkal. A szavazás során a meglévő biztosítói kapcsolattal rendelkező, megkérdezett ügyfelek nemcsak általános értékelést adhattak a biztosítók működéséről, hanem a válaszadók az egyes biztosítók ügyintézéséről, az ügyfél-tájékoztatásról, illetve a biztosító kárrendezéséről is véleményt mondhattak.

Az értékelt biztosítókat átlagosan 3,21-es értékre osztályozták az ügyfelek. A válaszadók a legelégedettebbek az ügyfélszolgálatok teljesítményével voltak (az osztályzatok átlaga 3,36 volt erre a kérdésre).

Az 1994. január 31-én alapított Netrisk.hu regisztrált ügyfeleinek száma meghaladja az egymilliót.

MTI

Mindennapos testnevelés: 3,3 milliárd forint uniós támogatásra pályázhat a KLIK

A Széchenyi 2020 Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programjának keretében megjelent a „Testmozgást javító infrastrukturális fejlesztések” című (EFOP-4.1.3-15) felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 3,29 milliárd forint, támogatási kérelmet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ nyújthat be, 2016. február 15-től április 15-ig.

A cél: „tornatermi infrastrukturális fejlesztések megvalósítása a mindennapos testnevelésre, a sport tehetséggondozásra és a fizikai aktivitás növelésére is alkalmas színterek kialakítása érdekében”.

Elvárás, hogy legalább 10 köznevelési intézmény „a fejlesztés által érintett legyen”.

További részletek a kapcsolt Felhívásban.

Aki él és mozog, az most Iránnal üzletelne

0

Az Irán elleni szankciók feloldása után beindul az üzleti élet. Gigantikus üzleteket köt Teherán, bepótolva évtizedes lemaradását.

Kis túlzással azt is állíthatjuk, hogy aki él és mozog, az most az iráni piacon akar minél nagyobb torta szeletet kihasítani magának. Szombaton Kína minden képzeletet felülmúló, 600 milliárd dolláros szerződést kötött Iránnal, a 17 megállapodás jó része energetikai beruházás. Peking ezzel 25 évre bebetonozta magát Iránban.

Irán nyit az európai piacok felé is. Az iráni elnök, Haszan Rohani (a fotón) hétfőn kezdődő olaszországi látogatását 18 milliárd dolláros megállapodásokkal készítették elő, majd csütörtökön Párizsban várhatóan immár hivatalosan is bejelentik, hogy Teherán 114 Airbust vásárol.

Irán nagy erőfeszítéseket tesz, hogy repülőgép flottáját lecserélje. A géppark átlagéletkora 27 év, vagyis igencsak ráfér a frissítés. A repülő bizniszben érdekelt az Egyesült Államok is, Boeingeket kínálva, míg az oroszok szintén versenybe szállnak az országon belül bevethető TU-204-es személyszállítókkal.

Moszkvának egyébként ennél sokkal jobbak az esélyei, hogy Irán hadi arzenálját gyarapítsa harci gépek és légvédelmi rendszerek eladásával.

Londonban is pereskednek a taxik

0

Eddig védjegyoltalom védte a klasszikus londoni taxiformát, de ennek mostantól vége.

Angliában a minap született Legfelsőbb Bírósági döntés elutasította a The London Taxi Company nevű cég Frazer-Nash Research vállalattal szemben bitorlás miatt előterjesztett keresetét, és egyben törlésre került a The London Taxi Company 3 dimenziós védjegye is. Ez oltalmazta mostanáig a híres londoni fekete taxik designját, azaz a Metrocabet.

Mi történt?

A jogvita közvetlen előzményeként az szolgálhatott, hogy öt különböző, taxijárművek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cég kapott működési engedélyt új, környezetkímélőbb Metrocab-ek forgalmazására, vélhetően megszüntetve ezzel a korábbi monopol piaci helyzetet. A The London Taxi Company keresete egész pontosan annak megállapítására irányult, hogy az új Metrocabek külső megjelenése bitorolja a 3 dimenziós, a hagyományos londoni fekete taxik formáját oltalmazó védjegyeiket. A bíróság a bitorlási keresetet végül elutasította, és törölte az alapul szolgáló védjegyeket is, méghozzá azon az alapon, hogy azok nem rendelkeznek megkülönböztető képességgel.

Mit mond a jog?

„A közösségi és magyar védjegyjogban a megkülönböztető képesség fennállta talán az egyik legfontosabb kritérium; a védjegy alapvető funkciója ugyanis, hogy összekapcsolja a védjegy bejelentőjét a bejelentő termékével vagy szolgáltatásával, illetve valamely árut vagy szolgáltatást megkülönböztessen mások áruitól illetve szolgáltatásaitól” – magyarázza Hennelné dr. Komor Ildikó (képünkön) védjegyjogász, a Sár és Társai ​Ügyvédi Iroda partnere. Megkülönböztető képesség hiányában nem kerülhet sor a védjegyoltalom megszerzésére, mert a védjegy az alapvető funkcióját sem tudja ilyenkor betölteni. Amennyiben azonban egy meglévő védjegy később, az oltalmi ideje alatt veszíti el a megkülönböztető képességét a védjegyjogosult közrehatása következtében, annak részleges vagy teljeskörű törlésére kell, hogy sor kerüljön.

A megszokás hatalma

Bár a híres londoni fekete taxi formája, külső kialakítása Londonra jellemző és különleges, védjegyjogi értelemben a megkülönböztető képesség elvesztése következhet be akkor, ha a védjegy illetve annak használata olyannyira szokásossá és széleskörűvé válik azon áruk, illetve szolgáltatások tekintetében, amelyekre a védjegyet lajstromozták, hogy az már nem kizárólag a védjegyjogosulthoz, hanem több személyhez is köthető. Megkülönböztető képesség elvesztéséről van szó továbbá akkor is, amikor például a piaci monopolhelyzetből adódóan a fogyasztók széles köre a védjegyet már magával az adott terméktípussal vagy szolgáltatással azonosítja, mint a Patyolat megjelölés esete a mosodai szolgáltatásokkal, a Mirelit a fagyasztott ételekkel vagy a Jakuzzi a pezsgőfürdővel.

Jövő nyárra újjáépül a Budai Vár királyi lovardája

Kétmilliárd forintból, a tervek szerint jövő nyárra újjáépül a Budai Vár királyi lovardája, amely még a második világháborúban semmisült meg. A kivitelezési munkákra most közbeszerzésen keresnek vállalkozót.

Közbeszerzési pályázatot írt ki a Budai Vár királyi lovardájának újjáépítésére a Budavári Ingatlanfejlesztő és Üzemeltető Nonprofit Kft. A nyertesnek igyekeznie kell: a négyszintes, 723 négyzetméter beépített alapterületű épületet a szerződéskötéstől számított 400 nap alatt kell visszaépíteni az eredeti Hauszmann-tervek alapján. A pályázatra március 3-ig lehet az ajánlatokat benyújtani.

A kormány 2014 végén döntött arról, hogy a Budai Vár rekonstrukciója, a Hauszmann-program részeként a vár Tabán felőli oldalán újjáépítik az egykori lovardát és istállót, a Főőrségi épületét, valamint a Stöckl-lépcső és a lovarda mögötti feljárót, amellyel ismét megközelíthetővé válik a várnegyed a Tabán irányából. A budavári Csikós-udvar és környezete látványtervét (képünkön) tavaly ősszel mutatták be, az egykori királyi lovarda újjáépítésének becsült költsége mintegy kétmilliárd forint.

A Budai Vár nyugati falszorosának külső felén épült fel 1899-ben a Királyi Palota lovardája, majd fölötte tíz évvel később a Hunyadi-udvar peremén a Főőrségi épület – addigra már állt a két udvart összekötő Stöckl-lépcső és rámpa is. A lovarda az 1944-45-ös ostrom során találatot kapott és elbontották, majd később ugyanerre a sorsra jutott a Főőrségi épület is, amelyben a hetvenes évek elejéig irodák működtek.

A lovardát korábbi helyén építik vissza Hauszmann Alajos tervei alapján, eredeti funkcióin túl az épület rendezvénytérként is működik majd, így többek között bálokat, művészeti vásárokat is befogadhat. A lovas programok kiszolgálására 16 ló tartásához megfelelő istállót alakítanak ki a várfal alatti földrézsűbe rejtetten, a Csikós-udvarból pedig a szintén újraépítendő Stöckl-lépcső és fal melletti rámpa biztosítja a feljutást.

Szintén eredeti helyén épül újra a Főőrségi épület, amelyben az újjáalakuló palotaőrség, valamint kiállító- és vendéglátóhelyek kapnak otthont. Innen lesz megközelíthető a középkori vár maradványainak feltárása után kialakítandó, térszint alatti régészeti bemutatótér is. A beruházás során megerősítik az Ybl-féle támfalakat, illetve felújítják és funkcióval látják el a Karakas pasa tornyát is.

Véget érhet a Nyugat Moszkva elleni szankciós politikája

0

Washington után Párizs is jelezte, hogy néhány hónapon belül befejeződhet az Oroszország elleni büntető intézkedések sora. Moszkva szerint ez elsősorban a nyugati országok érdeke.

Nem foglalkozunk érdemben a szankciók eltörlését előrevetítő hírekkel – reagált az orosz elnöke szóvivője a párizsi bejelentésre. A francia gazdasági miniszter, Emmanuel Macron vasárnap jelezte, hogy néhány hónap múlva véget érhet a szankciós politika. Dmitrij Peszkov hétfőn erre azt válaszolta, hogy ezeknek a lépéseknek a meghozatala elsősorban a Nyugat érdeke, hiszen a szankciókkal jelentős gazdasági károkat okoztak saját maguknak.

Néhány napja az amerikai külügyminiszter, John Kerry szintén kilátásba helyezte a gazdasági szankciók eltörlését, mondván, a minszki megállapodás végrehajtása a kelet-ukrajnai helyzettel kapcsolatban derűlátásra ad okot.

A szankciókat először az Egyesült Államok vezette be 2014 márciusában azt követően, hogy a Krím-félsziget népszavazással Oroszországhoz került, majd a lépéssorozathoz csatlakozott az Európai Unió és a világ több állama. A büntető intézkedéseken tovább szigorítottak, amikor a kelet-ukrajnai térségben, Moszkva támogatásával háborús helyzet alakult ki.

Oroszország 2014 augusztusában agrárstop elrendelésével válaszolt, amelyet 2015 augusztusban újabb egy évvel meghosszabbított. Az EU szankciók többszöri módosítás után 2016. július 31-ig vannak érvényben. Brüsszeli források néhány napja szintén azt sugallták, hogy újabb hosszabbításra valószínűleg nem kerül sor, noha Ukrajna ezt változatlanul szorgalmazza.

Brüsszelben úgy vélik, hogy a kelet-ukrajnai helyzet nyárig rendeződhet. Más kérdés, hogy nyugati körökben szinte elkönyvelték a Krím Oroszországhoz tartozását, pedig ez váltotta ki a lépések sorozatát.

Olajradiátorok, hősugárzók: jó tanácsok a fűtési szezonra

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal szakemberei összefoglalták, mire kell ügyelnie annak, aki olajradiátort vagy hősugárzót használ.

A fűtési szezonban számos háztartásban és munkahelyen olajradiátorok és hősugárzók segítségével igyekeznek fűteni. Egy portásfülkében vagy egy újságos bódéban nincs is lehetőség mással fűteni. Előfordul az is, hogy kiegészítésként használjuk ezeket az eszközöket az alulméretezett fűtőrendszerek mellé, illetve távfűtéses lakásokban a fűtési szezon előtt és után, amikor az időjárás indokolttá teszi.

Oda kell azonban figyelnünk ezekre az eszközökre, amelyek olykor a rendeltetési célnak megfelelően használva is okozhatnak balesetet, akár tüzet is.

  • Fontos az elhelyezés helyes megválasztása (a használati útmutatóban megtaláljuk az erre vonatkozó előírásokat).
  • A fűtőkészülékeket a nagy hőkibocsátás miatt ne tegyük közel gyúlékony anyagokhoz (különös tekintettel a függönyökre).
  • A ventillátoros hősugárzókban a fűtőszál hőjét egy ventilátor fújja ki. Ha a ventilátor meghibásodik, vagy szennyeződések bekerülése miatt forgása lelassul, akkor a készülék hűtése lecsökken, ami a készülék túlmelegedéséhez vezethet.
  • Vannak ventillátorral nem rendelkező készülékek is, mint pl. a kvarccsöves hősugárzó, és az olajradiátor. Ezek a fűtőberendezések jellemzően földelt kialakításúak.
  • A földelt készülékek esetén a csatlakozódugónak védőérintkezőkkel kell rendelkeznie, valamint azt, hogy a kettős szigetelésű készülékeknél várhatóan nem lesz megfelelő a jól ismert lapos dugó, mert az csak 575 W-ig terhelhető, a hőkészülékek pedig jellemzően ennek a többszörösén üzemelnek.
  • A hálózati vezetéknek rendelkeznie kell tehermentesítővel, ami megakadályozza a vezeték ki-be mozgását a belépési ponton, így a villamos csatlakozás nem terhelődik, és a vezeték nem tud kiszakadni a készülékből ezzel áramütés kockázatát okozva, valamint benyomódni sem, mely szintén veszély forrása lehet.
  • Szintén áramütés-veszélyes, ha a kezelőszerv rögzítése nem megfelelő, az könnyen eltávolítható, és az alatta lévő kezelőelem szigetelése nem megfelelő.
  • Ha a burkolat egyes részei vagy a kezelőszervek a megengedett értéknél magasabb hőmérsékletre melegednek, akkor égési sérülést okozhatnak.

Ha a készüléket nem megfelelően tervezték vagy építették meg, akkor még a biztonsági előírásokat betartva is balesetet vagy tüzet okozhat.

Akinek fontos, hogy a cége által gyártott/forgalmazott termékek megfeleljenek a műszaki biztonsági követelményeinek, forduljon bizalommal a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Mechanikai és Villamos Laboratóriumához – javasolják az NFH szakemberei. A jól felszerelt, korszerű műszerezettséggel rendelkező akkreditált laboratórium gyors, pontos, szakszerű vizsgálatokat végez és az eredményekről vizsgálati jegyzőkönyvet készít.

A régióban csak Ukrajnában tankolnak olcsóbban nálunk

0

A magyarországi benzinár Európában a hetedik, míg a gázolaj a tizenegyedik legolcsóbbnak számít. A régióban egyedül Ukrajnában lehet alacsonyabb árak mellett tankolni, mint idehaza.

A térség államai közül Magyarországon a második legolcsóbb a benzin és a gázolaj – írja a Népszabadság. A lap a Magyar Autóklub honlapján közölt múlt pénteki adatok alapján végezte el számítását. E szerint a térségben csak Ukrajnában kerül kevesebbe a benzin és a gázolaj, mint Magyarországon.

Az évekig a legolcsóbbak közé tartozó Romániában átlagosan közel húsz százalékkal drágább a benzin, mint a magyarországi kutakon. A hazai autósoknak tágabb összevetésben sincs okuk panaszra, ugyanis 36 európai állam összevetésében Magyarországon a benzin a hetedik, a gázolaj pedig a tizenegyedik legolcsóbbnak számít.

A lap kitér arra is, hogy a GKI Energiakutató erre a hétre alapvetően változatlan üzemanyagárakat jósol, bár – mint megjegyzik – a benzin esetében egy-két forintos áremelés nem kizárt. Így a benzin ára 315-317, a gázolajé 296-298 forint körül állhat be.

Hogyan rendelkezzünk az szja 1+1 százalékáról?

0

Minden évben jelentős összeg az, „ami a költségvetésben marad”, azaz sokan vannak, akik nem élnek a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.) 45. §-ában biztosított lehetőséggel – hívja fel a figyelmet az Adóvilág idei 3. számában megjelent cikkében dr. Székely Zsuzsanna, a NAC ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztályának szakreferense.

A rendelkezésre vonatkozó részletszabályokat a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996. évi CXXVI. törvény (továbbiakban: Szftv.) határozza meg.

Kik rendelkezhetnek?

Rendelkezhet minden olyan magánszemély, aki személyi jövedelemadó bevallási kötelezettségének eleget tesz, függetlenül attól, hogy adóhatósági közreműködés nélküli személyi jövedelemadó-bevallást, adónyilatkozatot, egyszerűsített bevallást nyújt be vagy adóbevallási kötelezettségét bevallási nyilatkozat vagy munkáltatói adómegállapítás útján teljesíti.

A magánszemély az összevont adóalapja adójának az adó kedvezmények, továbbá az önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozat, a nyugdíj-előtakarékossági nyilatkozat és a nyugdíjbiztosítási nyilatkozat szerinti átutalás(ok) levonása után fennmaradó része, azaz a megfizetett adó 1+1 százalékáról rendelkezhet.

Az összevont adóalap része az önálló tevékenységből (pl. egyéni vállalkozói, őstermelői tevékenységből), nem önálló tevékenységből (pl. munkaviszony), és az egyéb jövedelemből származó jövedelem. Ennek megfelelően az egyéni vállalkozók és az őstermelők is jogosultak rendelkezni, ha az említett tevékenységből vagy más jogcímen szereznek az összevont adóalapba tartozó jövedelmet.

Nem része az összevont jövedelemnek többek között az ingó és ingatlan értékesítésből származó jövedelem, a tőkejövedelmek.

A rendelkezési jogosultságot nem érinti az, ha a magánszemély bevallásban fizetendő adója 0 forint (például az egyes adókedvezmények miatt). Egyházi kedvezményezett részére még ebben az esetben is érdemes rendelkezni, mivel az egyházak – az 1 százalékon túli – kiegészítő támogatása a rendelkező magánszemélyek száma alapján történik, így a 0 forintról történő rendelkezés is növeli az adott egyház részére juttatott állami támogatás összegét.

Az adóhatóság az utalást csak akkor teljesíti, ha a kedvezményezett részére utalandó összeg legalább 100 forint.

Kinek vagy inkább kiknek a javára lehet rendelkezni? A magánszemélyek egy civil és egy egyházi kedvezményezett/kiemelt költségvetési előirányzat részére tehetnek felajánlást. Lényeges, hogy a felajánlások nem vonhatóak össze, mindkét kategóriából csak egy kedvezményezett választható.

Civil kedvezményezettek

A civil kedvezményezettek körébe tartoznak az egyesületek, az alapítványok, a közalapítványok, ha bírósági nyilvántartásba vételük a 2014. év előtt már jogerőre emelkedett, ha a székhelyük belföldön van és nyilatkozatuk szerint közhasznú tevékenységet folytatnak.

Az egyesületek, alapítványok és közalapítványok akkor lehetnek kedvezményezettek, ha közvetlen politikai tevékenységet nem folytatnak, szervezetük pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújtanak. Közvetlen politikai tevékenység az országgyűlési képviselői választáson történő jelöltállítás, a megyei, fővárosi önkormányzat képviselő testületébe történő jelöltállítás, az Európai Parlament tagjának történő jelölés, a megyei jogú város képviselő testületébe történő jelöltállítás, valamint a polgármester jelölése.

A kedvezményezhetőségük szempontjából fontos, hogy milyen tevékenység minősül közhasznúnak. A Civil tv. 2. § 20. pontja határozza meg a közhasznú tevékenység fogalmát, mely szerint közhasznú tevékenység minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez.

Nem lehetnek kedvezményezettek a pártok, a biztosító egyesületek, a munkaadói és a munkavállalói érdekkép viseletek.

  • Ugyancsak civil kedvezményezettként fogadhatnak felajánlásokat az Szftv.-ben felsorolt következő kedvezményezettek:
  • a Magyar Tudományos Akadémia;
  • az országos közgyűjtemények;
  • a Magyar Állami Operaház,
  • a Magyar Országos Levéltár,
  • az Országos Széchényi Könyvtár,
  • a Magyar Nemzeti Filmarchívum,
  • a Neumann János Multimédia Központ és Digitális Könyvtár;
  • az országos szakmúzeumok;
  • az a könyvtári, levéltári, múzeumi, egyéb kul urális, illetve alkotó- és előadóművészeti tevékenységet folytató szervezet, amely a rendelkező nyilatkozat évének első napja előtti három év valamelyikében a helyi önkormányzattól, az országos, illetve a helyi kisebbségi ön kormányzattól vagy a központi költségvetéstől egyedi támogatásban részesült és nem tartozik az előző kategóriákba; a felsőoktatási intézmények;
  • a Nemzeti Együttműködési Alap és
  • a Magyar Művészeti Akadémia.

A feltételek igazolása

Az 1 százalékos felajánlásokra való jogosultság igazolásának menete a civil szervezetek esetében az elmúlt időszakban jelentősen változott.

A magánszemély rendelkező nyilatkozatában felajánlásra kerülő összegre igényt tartó szervezetnek az adóhatóságnál kell előzetesen – elektronikus úton – regisztrálnia és igazolnia a kedvezményezetté válás Szftv.-ben meghatározott, előzőekben ismertetett feltételeit, valamint bejelenteni a kiutaláshoz szükséges adatokat. A regisztrációs kérelem benyújtásának határideje a rendelkező évet megelőző év szeptember 30-a, amely határidő jogvesztő. A szervezet a nyilvántartásba vételt követő évben válik kedvezményezetté, a regisztráció visszavonásig érvényes. Az előzetes regisztrációnak megfelelő civil szervezetek listáját a NAV honlapján közzéteszi, „Regisztrált és kizárt civil kedvezményezettek 2016” címen.

Aki ezen szervezetek közül választ, az biztos lehet benne, hogy a jogszabályi feltételeknek megfelelő szervezetnek ajánlja fel adója 1 százalékát.

Azok a civil szervezetek, akik jogszabályban meghatározott elszámolási kötelezettségüknek nem tettek eleget, a kizárt civil szervezetek listájában szerepelnek, a felajánlott összegből nem részesülhetnek.

Egyházi kedvezményezettek

A személyi jövedelemadó másik 1 százalékát egyházi kedvezményezettnek lehet felajánlani. Egyházi kedvezményezettként megjelölhető a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény (Ehtv.) szerinti bevett egyház. Az egyházi kedvezményezettnek technikai számmal kell rendelkeznie, amely az állami adó- és vámhatóságtól kérhető. Abban az esetben, ha az állami adó- és vámhatóság a technikai számot kiadta, a bevett egyház a technikai szám kiadásának évét követő évben válik kedvezményezetté.

Akik vallási meggyőződés híján vannak, egyház helyett kedvezményezettként az Országgyűlés által, a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott kiemelt előirányzatot jelölhetik meg. A költségvetési törvényben meghatározott kiemelt előirányzat hivatalból kap technikai számot a NAV vezetőjétől. A Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény 43. §-a alapján az előirányzat: a Nemzeti Tehetség Program, amelynek technikai száma: 1823.

A 2016. évben egyházi kedvezményezettként a rendelkező nyilatkozaton megjelölhető bevett egyházak listája, és a kiemelt előirányzat a www.nav.gov.hu internetes honlapon is megtalálható ezen a linken.

Hogyan és meddig lehet rendelkezni?

A rendelkező nyilatkozatot a magánszemély többféle módon is eljuttathatja a NAV-hoz. A rendelkező nyilatkozat érkezhet az szja bevallás részeként. A rendelkező nyilatkozat a bevallási nyomtatvány részét képezi.

Aki

  • a 1553 számú szja bevallást nyújtja be, vagy
  • adónyilatkozatot (1553ADO), vagy
  • az egyszerűsített bevallási lehetőség választására vonatkozó nyomtatványt (1553NY), vagy
  • munkáltató hiányában a bevallási nyilatkozat választását a 15NY31 jelzésű nyomtatványon küldi meg az adóhatóságnak,

az „EGYSZA” lap kitöltésével élhet rendelkezési jogával.

Az „EGYSZA” lapon mindkét kedvezményezetti kör részére lehet rendelkezni. Amennyiben valaki csak egy kedvezményezettet kíván megjelölni, a másik rubrikát üresen hagyhatja. A bevallások és a bevallás részét képező rendelkező nyilatkozat kitölthető a NAV honlapján megtalálható nyomtatványkitöltő programok segítségével, melyek ezen a linken keresztül tölthetőek le.

Az így kitöltött bevallást ki lehet nyomtatni és postán el lehet küldeni, de azok, akik regisztráltak az ügyfélkapun, elektronikus úton is eljuttathatják az elkészített bevallást a NAV-hoz.

A magánszemély a rendelkező nyilatkozatot – függetlenül a személyi jövedelemadó megállapításának és bevallásának módjától – az adóévet követő év május 20-áig juttathatja el a NAV-hoz. E határidő elmulasztása jogvesztő.

Akinek van munkáltatója és megfelel az Szja tv-ben meghatározott feltételeknek, bevallási kötelezettségét munkáltatói adómegállapítás útján is teljesítheti.

Munkáltatóval rendelkező magánszemély bevallási nyilatkozatot is választhat. Erre 2016-ban először van lehetőség. A bevallási nyilatkozat választását a munkáltatóval rendelkező magánszemélyek a munkáltatójuk felé jelzik.

Ezekben az esetekben a magánszemély az 1+1 százalékos rendelkezési jogát a munkáltatója útján gyakorolhatja.

A rendelkező nyilatkozatot lezárt, adóazonosító jellel ellátott, ragasztott felületére átnyúlóan saját kezűleg aláírt postai borítékban elhelyezve kell átadni a munkáltatónak legkésőbb május 10-ig. A munkáltató a nyilatkozatokról kísérőjegyzéket készít, amely tartalmazza a rendelkező nyilatkozatot tevő személyek nevét, adóazonosító jelét és a boríték átadását igazoló aláírást. A munkáltató a rendelkező nyilatkozat tartalmát nem ismerheti meg, az azt tartalmazó borítékot sértetlen állapotban, a kísérőjegyzékkel együtt, május 20-ig zárt csomagban küldi meg a NAV-nak.

Aki a bevallásához elfelejtette csatolni a rendelkező nyilatkozatát, azt május 20-ig közvetlenül a NAV-nak is elküldheti zárt postai borítékban. A borítékon fel kell tüntetni a magánszemély adóazonosító jelét.

Önálló elektronikus űrlapon is lehet rendelkezni, erre a „15EGYSZA” elnevezésű, a nyomtatvány kitöltő programok közül letölthető rendelkező nyilatkozat szolgál. Az elektronikus nyomtatvány ügyfélkapun keresztül küldhető be a NAV részére 2016. május 20-ig.

A rendelkezés tartalma adótitoknak minősül, arról a NAV nem ad információt. Az információ kiadására csak egy esetben van lehetősége a NAV-nak, ha a magánszemély erre felhatalmazást ad. A rendelkező magánszemély a rendelkező nyilatkozaton felhatalmazhatja a NAV-ot arra, hogy nevét és postai, illetve elektronikus levelezési címét az általa kedvezményezettként feltüntetett civil szervezettel közölje.

Aki ezt megengedi, annak számolnia kell azzal, hogy őt a kedvezményezettként megjelölt szervezet megkeresi, részére tájékoztatást nyújt és adatait a rendelkezéstől számított öt évig kezeli. Az adatok feltüntetése az EGYSZA lapon önkéntes, mindenki szabadon eldöntheti szeretné-e, hogy a felajánlásán kívül adatai is eljussanak a választott civil szervezethez.

Mire érdemes figyelni, hogy érvényes legyen a nyilatkozat?

A rendelkező nyilatkozat mind a magánszemély, mind a kedvezményezett hibájából érvénytelen lehet. Érdemes figyelni a május 20-i határidő betartására, a pontos ki töltésre, az adó határidőben történő megfizetésére és a rendelkező nyilatkozatot tartalmazó boríték jogszabályban előírt alaki feltételeinek a betartására. A magánszemély nyilatkozata érvénytelen, ha

  • a rendelkező nyilatkozatot május 20. után küldték el a NAV részére,
  • a nyilatkozat a civil kedvezményezett adószámát nem tartalmazza, illetve az nem pontos, nem olvasható,
  • a magánszemély olyan szervezetet, személyt jelölt meg kedvezményezettként, amely a törvény alapján nem lehet kedvezményezett (például párt, vagy olyan alapítvány, amely nem végez közhasznú tevékenységet),
  • a magánszemély által megjelölt szervezet nem igazolta regisztrációs eljárásban azt, hogy megfelel a törvény feltételeinek,
  • a magánszemély által választott szervezet nem tett eleget a törvényben meghatározott kötelezettségének és nem teljesítette elszámolási kötelezettségét arra vonatkozóan, hogy a korábbi év(ek)ben a számára felajánlott összeget hogyan használta fel,
  • a nyilatkozat az egyházi kedvezményezett technikai számát nem tartalmazza, illetve az nem pontos, nem olvasható és a technikai szám hiányában a nyilatkozaton feltüntetett elnevezés alapján az egyházi kedvezményezett nem azonosítható,
  • két beküldött rendelkező nyilatkozat esetén mindkét nyilatkozat ugyanazon kedvezményezetti körbe tartozó két szervezetet jelöl (például: két alapítvány),
  • a rendelkező nyilatkozatot tartalmazó borítékon nem szerepel a magánszemély adóazonosító jele, illetve az nincs lezárva,
  • a rendelkező magánszemély a munkáltatónak átadott lezárt borítékot annak ragasztási felületére átnyúlóan nem írta alá,
  • a magánszemély az adóját határidőig nem fizette meg, illetőleg
  • az esedékesség előtt benyújtott kérelem alapján legfeljebb 12 havi részletfizetést vagy halasztást engedélyezett az adóhatóság, a magánszemély a részletfizetéseket nem teljesítette.

Érvénytelen rendelkezés esetén erről a tényről a NAV határozatot hoz. A rendelkező nyilatkozat érvénytelenségét megállapító határozattal szemben a magánszemély illetékköteles fellebbezéssel élhet.

Ha a rendelkezés érvényes, és a NAV a kedvezményezett részére a felajánlott összeget átutalta, akkor erről az ügyfélkapuval rendelkező magánszemély tárhelyére értesítést kap. Az ügyfélkapuval nem rendelkező magánszemély rendelkezése érvényesnek tekinthető, ha a NAV-tól nem kapott határozatot rendelkező nyilatkozata érvénytelenségéről és az általa megjelölt kedvezményezett szerepel a www.nav.gov.hu honlapon közzétett kedvezményezett szervezeteket felsoroló tájékoztatóban – zárja cikkét dr. Székely Zsuzsanna.

A 2015-ös toplista

A NAV tavaly szeptemberben tette közzé a 2015. rendelkező évben a magánszemélyek által érvényesen megjelölt, legalább 100 forintos 1 százalékos szja-felajánlással érintett regisztrált kedvezményezettekről szóló (a 2015. szeptember 1-i állapot szerinti) listát.

A kimutatásban azon kedvezményezettek tételes adatai szerepelnek, amelyeket a magánszemélyek érvényesen jelöltek meg a 2014. adóévi (2015. rendelkező évi) szja 1 százalékos rendelkező nyilatkozataikban, és a javukra érvényesen felajánlott összeg eléri vagy meghaladja a 100 forintot.

Mind a felajánlók számát, mind a felajánlott összeget tekintve a Magyar Katolikus Egyház az első, amelynek több mint 620 ezren összesen több mint 2,4 milliárd forintot ajánlottak fel. A felajánlott összeg szerinti első 20 kedvezményezettet az alábbi táblázatban soroltuk fel. (A teljes lista elérhető itt.)

Az érvényesen támogatottak 25 ezres listájának sereghajtója az egri Dumdumgolyó Lövészegylet Közhasznú Egyesület volt, amelyet egyetlen felajánló támogatott, 111 forinttal.

Bezáratott egy fővárosi péküzemet a Nébih

0

Súlyos higiéniai problémák és a nyilvántartás teljes hiánya miatt azonnali hatállyal bezárt egy fővárosi péküzemet a Nébih, az ellenőrzés során több mint egy tonna pitát is kivontak a forgalomból.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hétfői közleménye szerint az üzemben a falakat, a padozatot, az ajtókat és a berendezési tárgyakat vastagon, nagy felületen ellepte a penész. Az épület takarítatlan volt, a padlót egérürülék és eldobott cigarettacsikkek borították. Az ellenőrök döglött és élő egereket is találtak a helyiségekben. 

Az üzemben kizárólag pitát gyártottak, amit a tulajdonos nyilatkozata szerint vendéglátóhelyeknek értékesítettek, de más kötelező adatokhoz hasonlóan erről sem vezettek nyilvántartást. A Nébih szakemberei a helyszínen több mint egy tonna készterméket foglaltak le, valamint az üzem működését azonnali hatállyal megtiltották.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a foglalkoztatottak bejelentését is vizsgálta, de itt sem volt minden rendben, kilencből hármat egyáltalán nem, egy alkalmazottat pedig késve jelentett be a vállalkozás. Az ügyben mindkét hatóság részéről milliós nagyságrendű bírság kiszabása várható – közölték.

„K+F+I”: 5 milliárd forintra pályázhatnak a versenyképes közép-magyarországi cégek

A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása” című (VEKOP-2.1.1-15) felhívás.

A felhívás célja a hazai vállalkozások kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységének növelése olyan hazai kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek támogatásával, amelyek jelentős szellemi hozzáadott értéket tartalmazó, új, piacképes termékek, szolgáltatások, technológiák, továbbá ezek prototípusainak kifejlesztését eredményezik – olvasható a hivatalos pályázati oldalon közzétett felhívásban.

A fejlesztés megvalósulásának helyszíne kizárólag a közép-magyarországi régió területe. A meghirdetéskor rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 5 milliárd forint.

Hasonló pályázatot a GINOP-ban is kiírtak, ennek 50 milliárdos keretösszege azonban gyorsan kimerült, ezért felfüggesztették, január 12. után már nem fogadnak be pályázatokat.

Az idei GINOP-kiírásokról itt olvashat.

Csonka Tibor: Hitel nélkül a hazai vállalkozások nagy része a támogatás mellett is nehezen fejleszt

A jelenlegi uniós ciklusban Magyarország rendelkezésére álló forrásokat akkor használjuk fel jól, ha megduplázzuk a leghatékonyabb magyar középvállalkozó exportcégek számát – nyilatkozta a KamaraOnline-nak Csonka Tibor, az OTP Business ügyvezető igazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke.

– A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az utóbbi évek csökkenése, majd stagnálása után a tavalyi harmadik negyedévben már több mint három százalékkal bővült a kkv-szektor hitelállománya éves összevetésben. A vállalkozások részéről nőtt a kereslet, vagy a hitelintézetek váltak aktívabbá?

– A növekedés nagyrészt az uniós támogatásokkal van összefüggésben. Tavaly rekordösszegben, 2500 milliárd forint értékben sikerült forrást lehívni és kifizetni, s az ehhez kapcsolódó hiteligény (saját erő biztosítása, előfinanszírozás) számottevő pluszt jelentett a keresleti oldalon. A bővülés másik jelentős hajtóereje az MNB Növekedési Hitelprogramja (NHP) volt. Az NHP nagy segítséget jelentett a vállalati hitelezésben, ugyanakkor az is igaz, hogy az alacsony kamatok miatt a cégek olyan fejlesztéseket is előrehoztak 2014-2015-re, amelyeket csak később terveztek megvalósítani. Az így generált beruházási hullámot azonban egy hullámvölgy követheti, miként az is valószínűtlen, hogy az uniós pénzek lehívásában tavaly elért eredményeket meg lehet ismételni 2016-ban, vagy akár csak megközelíteni a tekintélyes kétezer milliárd forintos szintet. A kérdés az, hogy ezeket a hatásokat mennyire lehet tompítani a brüsszeli források tervezett, a korábbinál gyorsabb pályáztatásával, majd folyósításával.

– Az utóbbi fél évben – jó pár év szünet után – megjelentek a vállalkozásoknak szóló első uniós pályázatok. Mik az eddigi tapasztalatok, illetve milyen feladatokat jelent ez a pénzintézetek számára?

– A jelenlegi, 2014–2020-as költségvetési ciklus már részben arról szól, hogyan tudunk felkészülni a 2020 utáni időszakra, amikor csökkennek a Magyarországnak jutó uniós források. A kormány ezért olyan pályázatokat ír ki, amelyek nem csak rövidtávon, hanem 2020 után is hozzá tudnak járulni a gazdasági növekedéshez. Ma Magyarországon nagyjából 500–600 olyan, exportra termelő középvállalkozás működik, amely nem csak belföldön, de nemzetközi összehasonlításban is versenyképes, a külföldi konkurensekkel szemben is megállja a helyét. A mostani uniós ciklusban elérhető forrásokat akkor használjuk fel jól, ha az időszak végére ezen társaságok száma eléri az 1000–1500-at. A hazai cégvezetők jelentős része ma még nem hiszi el, hogy lehet keresnivalója egy olyan piacon, amelyen multinacionális nagyvállalatok működnek, nem hiszi el, hogy ő is konkurálhat ezekkel a társaságokkal. A következő évek legfontosabb feladata felkutatni azokat a vállalkozásokat, amelyekben megvan ehhez a potenciál, és hozzásegíteni őket azokhoz az uniós forrásokhoz, amelyek multipilkátorhatása szinten tudja tartani a gazdasági növekedést.

Az előző, 2007–2013-as uniós költségvetési időszak tapasztalata alapján a vállalkozások 70–75 százaléka csak akkor fejleszt, ha ehhez támogatást kap. Az OTP felmérése szerint most is ez a helyzet, a cégek tervezett beruházásaik elindításával arra várnak, hogy kapjanak hozzá forrást, támogatást. A jelentősen növekvő pályázati források sikeres felhasználása hitel nélkül nehezen valósítható meg. A vállalkozásoktól kapott válaszok alapján a támogatást elnyerő társaságok négyötöde szívesen vonna be banki forrást – mi pedig ezt szívesen biztosítjuk a számukra. Igyekszünk megkeresni a pályázaton nyertes cégeket, és végigbeszélni velük, hogy saját forrásból tervezik-e előfinanszírozni a tervezett fejlesztést vagy igényelnek ehhez, illetve a saját erő biztosításához bankhitelt. Úgy látjuk, hogy sok vállalkozásnak nem csak a külső forrásokra van szüksége, hanem hiányzik az uniós pénzek elnyeréséhez, illetve a felhasználásához, az elszámoláshoz szükséges szaktudás is. Az OTP-nél azon dolgozunk, hogy országos lefedettségű tanácsadói csapatot alakítsunk ki, amely nem csak átlátja az adott vállalkozó pénzügyeit, hanem azt is megérti, milyen igényei, fejlesztési lehetőségei vannak a cégnek az adott szektorban, és ahhoz mennyiben tudnak segítséget adni az uniós források. Kifejezetten ezt a célt szolgálja az OTP Hungaro-Projekt Kft, amely az uniós pénzek elnyeréséhez, a pályázatok lebonyolításához, az elszámolás menedzseléséhez nyújt segítséget.

– Az MNB Növekedési Hitelprogramja 2013-as indulása óta jelentős hatással van a vállalati hitelezésre. Idén az NHP harmadik, kivezető szakaszába lépett, ami a keretfeltételekben is változást hozott. Mire számíthatnak 2016-ban a vállalkozások?

– Az egyik legfontosabb változás, hogy kikerült a programból a forgóeszköz hitelezés, az NHP-t már csak új beruházások finanszírozásához, illetve uniós pályázatokhoz az önrész biztosítására lehet igénybe venni. A maximális hitelösszeg a korábbi tízmilliárdról egymilliárd forintra csökkent. Idén összesen 600 milliárd forint áll rendelkezésre: fele forinthitel, a másik fele pedig devizaforrás, amelyet olyan exportcégek vehetnek igénybe, amelyeknek az adott devizában bevételük és így természetes fedezet áll rendelkezésükre. Az amúgy is szűkebb források egy részét ráadásul elviszik a földpályázatokhoz igényelt hitelek – a földvásárlás ugyanis továbbra is szerepel a támogatott célok között. Szerintem ezeket a forrásokat inkább a gazdaság élénkítésére, az új beruházások támogatására kellene fordítani és a földvásárlásokhoz más forrásból pénzt elkülöníteni, vagy annyival megemelni az NHP keretét, hogy mindkét célra jusson.

– Az MNB idén év végével lezárja az NHP-t. Nem hiányzik majd ez a forrás a rendszerből? Megáll már a saját lábán a vállalati hitelezés?

– Az OTP Bank eddig is aktívan hitelezett, vállalati hitelállományunk 2008 és 2015 között a duplájára nőtt, de a helyzet bankonként eltérő, általánosságban, szektorszinten nyílván erősödnie kell a piaci alapú hitelezésnek. Ehhez nagyban hozzá tudnak járulni a garantőr intézmények, a Garantiqa Zrt. és az Agrár-vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány. Az OTP-nek mindkét szervezettel jó a kapcsolata, hiszünk benne, hogy ezek az intézmények képesek kezelni a szektor kockázatvállalási szándékát. A magyar bankszektorban forrásoldalról adottak a feltételek a vállalati hitelezéshez, a kérdés inkább az, hogy ezek a források miként jutnak el a vállalkozásokhoz. Ezt segítheti elő az állami kamattámogatás, vagy a kockázatok mérséklése a garantőr szervezetek révén.

Az NHP mellett pedig most is rendelkezésre állnak egyéb támogatott források az Eximbank, a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és a Széchenyi Hitelkártya Program révén. A vállalkozások tehát nem maradnak támogatott források nélkül az NHP átalakítása, szűkítése, az idei év végével tervezett lezárása után sem. Az Eximbank és az MFB forrásait főleg a középvállalkozások számára lehet hatékonyan kihelyezni, a Széchenyi Hitelkártya Program pedig inkább a mikro vállalkozásoknak jelent segítséget, így a bankoknak elsősorban a kettő közötti csoportra érdemes koncentrálniuk piaci konstrukcióikkal.

– A lakossági szegmens túlszabályozása miatt a pénzintézetek mind nagyobb figyelmet szentelnek a vállalkozásoknak. Mit érzékelhetnek a cégek ebből, illetve mire számíthatnak a közeljövőben a különféle banki szolgáltatások esetében?

– Egészen a közelmúltig valóban ez  volt a tendencia, a családok otthonteremtési kedvezményének tavaly év végén bejelentett kibővítésével azonban a lakossági szektorra újra nagyobb figyelem irányul. Ugyanakkor jól láthatóan elindult egy folyamat, a jogszabályi környezet változása miatt a legtöbb hitelintézet a korábbinál is nagyobb figyelmet szentel a kkv-szektornak. Az árakban, a hitelkamatokban azonban már nehéz versenyezni az alacsony jegybanki alapkamat, illetve a támogatott hiteleknél a szűkre szabott mozgástér miatt, így mind nagyobb hangsúlyt kapnak a banki szolgáltatások. A kkv-szektorra irányuló nagyobb figyelem a rugalmasabb, a kor követelményeinek megfelelő szolgáltatások nyújtása, vagy a hitelezési aktivitás mellett megjelenik abban is, hogy igyekszünk piacot találni ügyfeleinknek. Az OTP a legnagyobb lakossági bank Magyarországon, több millió ügyfelünk van, és azon dolgozunk, hogyan tudjuk összekötni a vállalati és lakossági ügyfeleinket. Szorosan együttműködünk a kamarákkal is, folyamatosan kapjuk a jelzéseket arról, hogy mire van szükségük a vállalkozásoknak, hogyan tudjuk számukra minél egyszerűbbé tenni a pénzügyek intézését.

A cégek egy része, főleg a kisebb vállalkozások a bankolásra ma még szükséges rosszként tekintenek – még akkor is, amikor hitelre van szükségük. Azon dolgozunk, hogy az ügyfelek egyszerűen és gyorsan tudjanak számlát nyitni, pénzügyeiket intézni. A napi működésben pedig két területen tudunk igazán segíteni egy vállalkozónak: az adminisztráció csökkentésével és a piacszerzésük támogatásával. Előbbi főleg a mikro- és kisvállalkozásoknál számít sokat, ahol a cégvezető intézi ezen feladatok nagy részét is. Egy olyan új, a tervek szerint még az idén elinduló szolgáltatáson dolgozunk, amely összeköti a vállalkozás számlázását és könyvelését az internetbanki funkcióval, ezzel lényegesen leegyszerűsítve és egyszerűbbé téve egy sor adminisztrációs feladatot. Ugyancsak idén szeretnénk eljutni odáig, hogy egy új számla nyitásakor az ügyfélnek csak a folyamat legvégén, a törvényben előírt kötelező azonosítás miatt kelljen bemennie a bankfiókba, minden mást pedig elektronikusan, az interneten keresztül el lehessen intézni. A már meglévő ügyfeleknek  egy egyszerű folyószámlahitelért vagy számlafaktorálásért  sem kell  felkeresnie személyesen az OTP Bankot: minden, a szerződéskötéshez kapcsolódó folyamatot elektronikusan is el lehet majd intézni.

– Az NHP kivezetésével párhuzamosan az MNB elindította piaci hitelprogramját (PHP). Milyen hatással lesz a PHP a vállalati hitelezésre?

– Ezt egyelőre nehéz megmondani. Az MNB célja a PHP-val a bankok piaci alapú hitelezésének ösztönzése, támogatása, ám ahhoz, hogy a jegybank által biztosított kedvezményekhez hozzájussanak, a bankoknak vállalást kell tenniük a hitelállományuk növelésével kapcsolatban. A vállalati hitelezésben a következő évek meghatározó elemei az uniós pályázatokhoz kapcsolódó finanszírozás, a visszatérítendő források kiosztása, valamint a földfinanszírozás. Ám amíg nem látjuk, hogy ezekben miként tudunk részt venni, addig nagyon nehéz bármilyen vállalást tenni a vállalati hitelezés jövőbeli alakulásával kapcsolatban. Az OTP nem indult el azon a közbeszerzési pályázaton, amelyet az MFB írt ki a visszatérítendő uniós források kiosztásának támogatására, de ennek ellenére továbbra is részt kívánunk venni a folyamatban. Úgy gondoljuk, ha a kormányzat szeretné ezeket a támogatásokat már 2016–2017-ben is megfelelő mennyiségben eljuttatni a vállalkozásokhoz, ahhoz szükség lesz a pénzintézetek bevonására.

– A PHP egyik eleme egy új vállalati hitelinformációs rendszer kialakítása. Hogy állnak a munkával a bankok illetve az MNB, mikor kezdhetik el használni a hitelintézetek az adatbázist? Mit jelent, mit hoz ez a vállalkozások számára?

– A munka még jelenleg is zajlik, az indulást az idei évre ígérik, de az már most látszik, hogy a hitelinformációs rendszer nem lesz ügyfélszintű. Különböző szűrőket építenek be, például egy adott ágazatra, vagy azon belül adott méretű cégekre vonatkozó adatokat kérhetnek le a bankok, ám azt, hogy egy adott vállalkozás hitelképes és ha igen, milyen mértékben, azt minden pénzintézetnek továbbra is a saját hitelbírálati rendszere és kockázatvállalási hajlandósága alapján, magának kell eldöntenie. Igazán nagy segítséget nyilván az jelentene, ha ügyfélszintű adatokkal dolgozhatnánk, és a rendszer úgy működne, mint egy pozitív adóslista, de a jelenlegi törvényi feltételek mellett erre nincs lehetőség. Nyugat-Európában erre van példa, de van olyan ország is, ahol ugyan az adott cég vagy akár magánszemély „előéletét” ugyan nem látják a bankok, de lekérhetnek egyfajta minősítést, amelyből látják, hogy megbízható vagy problémás adósról van-e szó. Mi azt szeretnénk, ha a magyar vállalati hitelinformációs rendszer ezt is tudná. Azon dolgozunk, hogy ezt a szándékunkat a jogalkotók is támogassák.

Horniák Balázs

Próbaidő alatt is próbálkozott a cigarettacsempész, megint lebukott

0

A NAV dél-dunántúli pénzügyi nyomozói egy bűnismétlő cigarettacsempésztől száz kilogramm vágott dohányt foglaltak le. A fiatal férfit őrizetbe vették, jelenleg előzetes letartóztatásban van.

A NAV pénzügyi nyomozói a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság autópálya rendőreivel közösen közúti ellenőrzést folytattak az M6-os autópálya egyik baranyai pihenőjében, amikor feltűnt nekik, hogy az egyik intézkedés alá vont sofőr feltűnően zavartan és idegesen viselkedik. Az egyterű személygépkocsit vezető 23 éves férfi a feltett kérdésekre válaszolva mondandójába is belekeveredett, és nem tudta megúszni az átvizsgálást.

A gyanú nem volt alaptalan. A csomagtartóból nagyjából száz kilogramm, vászonzsákokba csomagolt vágott dohány került elő, amelyről a férfi azt állította, hogy Nyíregyházán vásárolta.

A pénzügyi nyomozók a dohányt lefoglalták, a sofőrt gyanúsítottként kihallgatták, majd őrizetbe vették, mivel nem első ízben próbálkozott füstölnivaló csempészésével: a bíróság korábban hasonló bűncselekmény miatt próbára bocsátotta. Most előzetes letartóztatásba került.

A nyomozás orgazdaság miatt folyik. A gyanúsított akár 3 év börtönbüntetésre is számíthat, ám ezt várhatóan súlyosbítja majd, hogy a bűncselekményt próbaidő alatt követte el – olvasható az adóhivatal közleményében.

4,3 százalékkal nőtt novemberben a kiskereskedelmi forgalom

0

2015 novemberében a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 4,8, naptárhatástól megtisztítva 4,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest; a forgalom folyó áron 801 milliárd forint volt – derül ki a KSH hétfőn közzétett második becsléséből.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,7, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 7,7, az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,7 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene. 2015. január–novemberben a forgalom volumene – szintén a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 5,7 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit.

2015 novemberében az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 801 milliárd forint volt; ennek 45 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 39 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 16 százaléka az üzemanyagtöltő állomások hálózatában realizálódott.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene novemberben (a naptárhatástól megtisztított adatok szerint) 1,7 százalékkal emelkedett. Az élelmiszer-kiskereskedelem 78 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 0,6, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 6,1 százalékkal nőtt. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 7,7 százalékkal emelkedett. Növekedtek az eladások az iparcikk jellegű vegyes- (20 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (14 százalék), a használtcikk- (11 százalék), a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk- (4,3 százalék), a gyógyszer-, gyógyászatitermék- és illatszerüzletekben (3,4 százalék), valamint a bútor-, műszakicikk-üzletekben (2,3 százalék).

Az árucikkek széles körére kiterjedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 26 százalékkal emelkedett, ezzel folytatódott az évek óta tartó bővülés. Az üzemanyagtöltő állomások forgalma 4,7 százalékkal nőtt. Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 2,7 százalékkal csökkentek novemberben.