Az Irán elleni szankciók feloldása után beindul az üzleti élet. Gigantikus üzleteket köt Teherán, bepótolva évtizedes lemaradását.

Kis túlzással azt is állíthatjuk, hogy aki él és mozog, az most az iráni piacon akar minél nagyobb torta szeletet kihasítani magának. Szombaton Kína minden képzeletet felülmúló, 600 milliárd dolláros szerződést kötött Iránnal, a 17 megállapodás jó része energetikai beruházás. Peking ezzel 25 évre bebetonozta magát Iránban.

Irán nyit az európai piacok felé is. Az iráni elnök, Haszan Rohani (a fotón) hétfőn kezdődő olaszországi látogatását 18 milliárd dolláros megállapodásokkal készítették elő, majd csütörtökön Párizsban várhatóan immár hivatalosan is bejelentik, hogy Teherán 114 Airbust vásárol.

Irán nagy erőfeszítéseket tesz, hogy repülőgép flottáját lecserélje. A géppark átlagéletkora 27 év, vagyis igencsak ráfér a frissítés. A repülő bizniszben érdekelt az Egyesült Államok is, Boeingeket kínálva, míg az oroszok szintén versenybe szállnak az országon belül bevethető TU-204-es személyszállítókkal.

Moszkvának egyébként ennél sokkal jobbak az esélyei, hogy Irán hadi arzenálját gyarapítsa harci gépek és légvédelmi rendszerek eladásával.