Kezdőlap Blog Oldal 1105

Az álláskeresők 12 százaléka pályakezdő volt novemberben

0

Több mint 14,1 százalékkal csökkent az álláskeresők száma az elmúlt egy év alatt, a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat nyilvántartásában a novemberi zárónapon 350,5 ezer álláskereső szerepelt, több mint 57,8 ezerrel kevesebb, mint 2014 novemberében.

Az elmúlt tíz év novemberi hónapjait vizsgálva soha nem volt még ilyen alacsony az álláskeresők száma. Novemberben a nyilvántartott álláskeresők aránya a gazdaságilag aktív népességhez viszonyítva 7,9 százalék volt, a munkavállalási korú népességhez mért relatív ráta pedig 5,1 százalék.

Novemberben összesen 62,9 ezer álláskereső kérte nyilvántartásba vételét a kirendeltségeken, 7,6 százalékuk első alkalommal regisztrált. Az új belépők száma egy év alatt 10,9 százalékkal esett vissza.

Az álláskeresők 28,1 százaléka – összesen 98,3 ezer ember – tartósan, vagyis több mint egy éve keresett már munkát, ez 2,9 százalékponttal jobb arány az egy évvel korábbinál. Az összes álláskereső 12,0 százaléka (42 ezer ember) pályakezdő volt.

Az NFSZ adatai szerint novemberben 175,6 ezer álláskereső volt jogosult pénzbeli ellátásra, 33,4 százalékuk álláskeresési ellátásban, a többiek szociális jellegű támogatásban részesültek. Az álláskeresők közel fele (49,8 százalék) semmilyen pénzbeli támogatást nem kapott.

A foglalkoztatók összesen 75,2 ezer üres álláshelyet jelentettek be novemberben, ezek 81,0 százalékához igényeltek támogatást. Az újonnan bejelentett támogatott álláshelyek száma 57,3 ezer volt, amelynek túlnyomó része a közfoglalkoztatáshoz tartozott.

Novemberben 626 munkavállalót bocsátottak el csoportos létszámleépítés során, közülük 234 embert Komárom-Esztergom megyéből küldtek el.

A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) által használt definíció szerinti 15-74 éves munkanélküliek száma a 2015 augusztus-októberi gördülő negyedévben 290,1 ezer volt, ez 6,4 százalékos munkanélküliségi rátát eredményezett. A munkanélküliségi ráta az előző év azonos időszakához képest 0,7 százalékponttal volt alacsonyabb.

2015 legsikeresebb online marketing kampányai

2015 a legtöbb márka számára a digitális fordulat éve volt: felismerték az online jelenlét fontosságát, hiszen a fogyasztók döntését egyre inkább az online világ befolyásolja. Hamarosan elérkezünk az év végére, itt az ideje áttekinteni, melyek voltak az év legsikeresebb online marketing kampányai.

Az idei év online marketing kampányai közül számos sikeres videóhirdetést válogathatunk ki, melyek felkeltették a videókat megosztók figyelmét, valódi vírusvideókká válva a közösségi oldalakon. Ennek oka lehetett egy kreatív ötlet, vagy egy pozitív üzenet, ami megérintette a nézőket, de sok esetben elegendő volt az is, ha a sikerült olyan állatos videót választaniuk a készítőknek, amely hatással volt a videó megtekintőire. Ilyen állatos videóválogatást készített az Android, mely az idei év legtöbbször megosztott videója lett a közösségi oldalakon. A különféle állatpárokról készült videót több mint hatmilliószor osztották meg a videók nézői.

Nem csak az Android választott állatokat a sikeres videó marketing kampányhoz, hanem például a Purina és a Buzzfeed is a közös videójukban, a Puppyhoodban, ahol egy férfi és egy kiskutya kapcsolatának kezdetébe tekinthetnek bele a nézők. Az idei Super Bowlra a Budweiser is egy kutyás reklámvideóval készült. Az állatos videók a karácsonyi reklámháborúból sem maradhattak ki: a karácsonyt megmentő cica a Sainsbury „Mog karácsonya” című videójában igazán sikeres lett az aranyos animált cicának és a pozitív üzenetnek köszönhetően.

Nem csak az állatos videók lehettek befutók az idén: rengetegen osztották meg az olyan megható üzenetű reklámfilmeket is, mint a Metlife „My dad’s story: Dream for My Child” című klipje, mely egy apát mutat be a gyermeke szemével. Ugyanezért lehetett sikeres a közösségi oldalakon Pandora ékszermárka „The unique connection” című videója, melyben a kisgyerekek bekötött szemmel is megtalálták a saját anyukájukat. Természetesen a karácsonyi reklámok között is volt olyan, amely megható, karácsonyi hangulattal aratott sikert, mint a John Lewis „Ember a Holdon”. Egy jó, pozitív hangvételű történet népszerűvé tehet egy reklámot, erre jó példa a Kleenex reklámvideója egy fogyatékkal élő kutya, “Chance”, azaz „Esély” és fogyatékkal élő gazdája történetéről.

Mi tehetett még sikeressé egy videót a közösségi oldalakon? A sztárok szerepeltetése!

Az Adidas idei legsikeresebb reklámjaiban híres focistákat szerepeltetett, a Microsoft reklámjában Robert Downey Jr. tűnt fel, a Clash of Clans mobiljáték Super Bowl reklámjában pedig Liam Neeson alakított kellő humorral ahhoz, hogy megosztásra ösztönözze a nézőket. Nem csak a sztárok, az aktuális pop-kulturális utalások is megosztásra ösztönözhetik az online videók megtekintőjét. A Coldplay Trónok harca musicalje valódi werkvideós stílusban készült zenerészletekkel, a sorozat sztárjaival és kellő mennyiségű humorral, és a „Red Nose Day” számára gyűjtött adományokat.

Idén sikeresek lettek még olyan kísérleti marketinghez tartozó reklámok is, mint a Roc by Ronaldo/Monster videója, amely azt mutatja be, ahogy Cristiano Ronaldo álruhában ejt zavarba egy csoportnyi embert. Ehhez hasonlított a Disney videója, melyben azt rögzítették, amikor egy bevásárlóközpont látogatóit a Disney karakterei lepték meg. Az Ad Council is hasonlóval rukkolt elő a „Diversity & Inclusion – Love Has No Labels” reklámjában, ahol röntgengéppel hívta fel a figyelmet az előítéleteinkre. Ezek a kreatív ötletek nem csak azoknak keltették fel az érdeklődését, akik jelen voltak a készítésükkor, hanem azoknak is, akik online nézték meg a videót.

A vírusvideók népszerűségét jelzi, hogy a 20 leggyakrabban megosztott videót összesen 40 millióan osztották meg a Twitteren, Facebookon és a blogszférában. Persze a vírusvideók mellett más sikeres online marketing kampányokat is említhetünk 2015-ből.

A TOMS Shoes Instagramon fogott sikeres közösségi média marketing kampányba. Aki május elején #withoutshoes hashtaggal nyilvánosan feltöltötte a mezítlábas képet az Instagramra, az segíthetett egy rászoruló gyermeknek, ezúttal anélkül, hogy vásárolt volna egy cipőt. A TOMS Shoes ugyanis minden feltöltött kép után adományozott egy cipőt egy gyereknek. Az eredmény több mint 200.000 eladományozott cipő lett.

A L’Oreal Paris a Golden Globe gálához kapcsolata saját közösségi marketing kampányát, melyben különböző képekkel azt mutatta be, hogy termékeinek fogyasztói is elkészíthetik azokat a sminkeket, melyeket a sztárok viseltek a vörös szőnyegen. Az átlagemberek számára elkészített sminkekkel igyekeztek bevonni azokat, akik a közösségi oldalakon megtekintették az elkészült Golden Globe stílusú fotókat.

Összességében az idei év legsikeresebb online marketing kampányairól elmondható, hogy valamilyen formában megérintették az internethasználókat. Mindegy, hogy a pozitív üzenet, a jótékonysági vágy, esetleg a humor volt az oka: a hirdetéssel találkozók képesek voltak érzelmileg azonosulni ezekkel a hirdetésekkel.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!

Államigazgatási humánerőforrás-fejlesztés: 9,2 milliárd forintra „pályázhat” a Miniszterelnökség

A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Területi államigazgatási szervek humánerőforrásának fejlesztése” című (KÖFOP-2.1.3-VEKOP-15) felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 9,2 milliárd forint. A kiemelt projektfelhívás országos hatáskörű, az országos kihatású projektek támogatása a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) és a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-Fejlesztési Operatív Program (KÖFOP) keretéből arányosítás alapján történik: a projekt összes elszámolható költségének 80,9 százalék KÖFOP forrásból, 19,1 százalék VEKOP forrásból kerül kifizetésre.

A felhívás kiemelt, azaz a kiíró határozza meg a pályázók körét: a Miniszterelnökség vagy az általa vezetett konzorcium nyújthat be támogatási kérelmet; 2016. január 11-től 2016. augusztus 12-ig.

A projekt célja: „a szolgáltatói szemléletű feladatellátáshoz szükséges kompetenciákat nyújtó, az életpályamodellnek megfelelő emberierőforrás-menedzsment rendszer bevezetése a közigazgatás kulcsterületein”.

Létszámbővítés, fizetésemelés? – A kkv-k többsége nem tervez ilyesmit

A hazai kkv-k döntő többsége nem akar több munkavállalót felvenni a következő egy évben, fizetésemelésre a cégek 22 százalék készül – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás adataiból.

A kkv vezetők körében végzett legutóbbi felmérés azt mutatja, hogy a vállalkozások túlnyomó része meg van elégedve a jelenlegi dolgozói létszámával, és kevés cég fog álláshirdetést kiírni a következő egy évben. A létszámbővítést tervező cégek aránya ugyanis 21-ről 13 százalékra zuhant, és közülük is legtöbben csupán néhány főt fognak felvenni. Jó hír azonban, hogy az elbocsátások aránya sem növekedett (3 százalék). „A megkérdezett cégvezetők válaszai alapján továbbra sem várható a kkv szektorban a foglalkoztatás látványos javulása. Nem mindegy azonban, mekkora a vállalkozás, ugyanis a cégmérettel párhuzamosan az elhelyezkedés esélye is egyértelműen javul. Míg a mikro- és kisvállalkozások csupán 12 százalék, illetve 13 százaléka tervez létszámbővítést, addig a középvállalatok esetében már 23 százalék ez az arány” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Kevesen terveznek fizetésemelést

A fizetésekre inkább a jelenlegi jövedelem szinten tartása a jellemző, hiszen a cégvezetők túlnyomó része (70 százalék) változatlan bért fog utalni a következő egy évben. Fizetésemelésre a cégek 22 százaléka készül a félévkori 30 százalék helyett, ilyen alacsony arány mindössze egyszer fordult elő az elmúlt tíz évben. Régiós szinten azonban jelentős eltérések vannak a bérezésben. Nagyobb fizetésre a Dél-Dunántúlon és a fővárosban dolgozók számíthatnak a leginkább (29 százalék és 25 százalék), míg a Nyugat-Dunántúlon dolgozók a legkevésbé (16 százalék).

Szerényebb sebességre kapcsolt a Volkswagen

A Volkswagen a következő kampányokban mellőzi 8 éve használt szlogenjét, a Das Auto-t (Az autó). A cég vezére szerint már nem akarnak mindenáron világelsők lenni.

Matthias Müller, a Volkswagen vezérigazgatója szakít elődje célkitűzésével. Müller a Wirtschaftswoche lapnak azt mondta, hogy nem érdemes folyamatosan az értékesítési számokat figyelni, újabb rekordokat hajszolni. Személy szerint számára mindegy, hogy a VW a világon az első vagy a harmadik autós cég lesz. Ezzel eldőlni látszik, hogy a Toyota marad a világ tetején, mert a VW szerényebb sebességre kapcsol.

Múlt héten a VW kétezer csúcs mérnöke és menedzsere tanácskozott zárt ajtók mögött Drezdában, ahol a Reuters értesülései szerint a jövőben a nagyobb precizitás mellett, csendesebb, visszafogottabb üzletpolitikát hirdettek meg. Ennek része lesz az is, hogy felhagynak az évenkénti 4-5 nagy „durranással”, a sok millió eurót felemésztő látványos bemutatókkal is.

És része lehet az új irányvonalnak a 2007 óta használt Das Auto szlogen talonba helyezése. A dízelbotrány miatt a szlogent túl harsánynak és önteltnek tartják, ezért a legfrissebb reklámkampányban már nem is vetették be.

111 ezer a bruttó minimálbér, 129 ezer a garantált bérminimum

0

Bruttó 111 000 forintos jövő évi minimálbérről és bruttó 129 000 forintos garantált bérminimumról írt alá egyezséget három munkaadói szervezettel és két szakszervezeti szövetséggel Cseresnyés Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára.

Az államtitkár elmondta, ezt a javaslatot teszik a kormány döntéséhez. A kabinet a következő napokban rendeletben hirdeti ki a minimálbér és a garantált bérminimum 2016. évi összegét.

Az 1,6 százalékos tervezett infláció mellett, a személyi jövedelemadó 1 százalékpontos csökkenését is figyelembe véve a minimálbérnél 5,6, a garantált bérminimumnál 5,7 százalékos reálbér emelkedés valósulhat meg. Ilyen mértékű reálnövekedés a kötelező legalacsonyabb béreknél 2002 óta nem volt – közölte Cseresnyés Péter.

A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) egy tagja, a Magyar Szakszervezeti Szövetség nem ért egyet a tárgyalások során kialakult javaslatokkal, és nem vett részt az aláíráson. Így a konzultációs fórumon nem született megállapodás, a tagok döntő többsége írta alá az egyezséget.

Az egyezségben az NGM vállalta, hogy a VKF monitoring bizottságában a jövő év elején folytatják az egyeztetéseket a versenyszféra 2016. évi bérajánlásáról, a Munka törvénykönyve módosításáról, a sztrájktörvény problematikus pontjairól, valamint a különösen nagy mértékű fizikai, illetve pszichés megterhelést okozó munkakörülmények között dolgozó munkavállalók helyzetének javításáról – ismertette az államtitkár.

Egyezségre jutottak abban is, hogy a 2017. évi bértárgyalásokat az eddiginél korábban, a 2017. évi adó- és költségvetési törvények előkészítésével együtt várhatóan tavasszal megkezdik.

Az egyezséget a munkaadók részéről a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára, Dávid Ferenc, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke, Futó Péter, valamint az ÁFEOSZ-COOP Szövetség elnöke, Zs. Szőke Zoltán, a szakszervezetek részéről pedig a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligájának elnöke, Gaskó István és a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke, Palkovics Imre írta alá.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára hangsúlyozta, hogy az egyezséggel a munkaadói oldal jelentős vállalást tett, a két bértétel közvetlen hatása mintegy 80 milliárd forintos terhet jelent az üzleti szférának. Kérdés ugyanakkor, hogy a kötelező emelések megtétele után lesz-e forrás a vállalkozásoknál arra, hogy a valóban kvalifikált munkát meg tudják fizetni, differenciáljanak és ösztönözzenek – fogalmazott a főtitkár.

MTI

Mi van, ha nem EU-konform az 5 százalékos újlakás-áfa?

0

Vajon EU-konform az 5 százalékos újlakás-áfa? – teszi fel a kérdést Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője.

2016. január 1-jétől egyes új építésű lakások esetén 2016–2019 között a kedvezményes 5 százalékos kulcs kerül alkalmazásra – emlékeztet Sztankó Dániel friss bejegyzésében. A kedvezményes adómérték két esetre vonatozik:

  • többlakásos lakóingatlanok esetében maximum 150 négyzetméteres hasznos alapterületű lakásokra, illetve
  • egylakásos lakóingatlanok esetében (pl. családi házak) legfeljebb 300 négyzetméteres hasznos alapterületű lakásokra.

Első ránézésre az 5 százalékos áfa minden piaci szereplő részére kedvező, pontosabban fogalmazva egyik szereplő részére sem kedvezőtlen. A jogszabály pontos szövegének áttanulmányozása után azonban ebben már nem lehetünk ennyire biztosak, különösen, ha a magyar jogszabályt összevetjük az EU HÉA Irányelvvel (A Tanács 2006/112/EK Irányelve a közös hozzáadott értékadó-rendszerről, más néven HÉA Irányelv).

Szinkronban van-e az uniós szabályozással a magyar áfaszabályozás ?

A HÉA irányelv 97. cikkelye meghatározza, hogy az általános adókulcs nem lehet alacsonyabb, mint 15 százalék, a 98. cikkelye pedig lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy egy vagy két kedvezményes adókulcsot alkalmazzanak, amely nem lehet alacsonyabb, mint 5 százalék (99. cikkely). Az Irányelv 98. cikkelyének 2. bekezdés3 szerint azonban a kedvezményes adókulcsot csak azokra a termékekre vagy szolgáltatásokra lehet alkalmazni, amelyek az Irányelv III. mellékletében szerepelnek. Ebből logikusan következik az is, hogy, amennyiben egy adott termék vagy szolgáltatás nem szerepel az Irányelv III. mellékletében, arra kedvezményes adókulcsot – alapesetben – nem lehet alkalmazni.

Az Irányelv III. mellékletének 10. pontja szerint kedvezményes adókulcsot lehet alkalmazni a szociálpolitika keretében biztosított lakásra, lakásépítésre, -felújításra és -átalakításra. Az elfogadott jogszabály indoklása is az Irányelv e pontjára hivatkozik! Másképp megfogalmazva, a kedvezményes adókulcsot lakásokra akkor vezethetik be a tagállamok, ha az szociálpolitikai célból történik. Ebből logikusan következik az is, hogy amennyiben a tagállamok a lakások értékesítésére nem szociálpolitikai célból vezetik be a kedvezményes adókulcsot, akkor az a rendelkezés ellentétes a HÉA Irányelvvel.

A magyar állam érvelhet azzal, hogy a kedvezményes adókulcsot nem akármilyen lakásokra vezették be, hanem többlakásos lakóingatlan esetén csak a maximum 150 négyzetméteres, illetve egylakásos lakóingatlanok esetén (pl. családi házak) 300 négyzetméteres lakásokra – ezzel ki is merítettük a szociálpolitikai célt. Ezt még egy példával is illusztrálhatja, mondván, nem illeti meg a kedvezményes adókulcs azon réteget, amely 150, illetve 300 négyzetméternél nagyobb lakásokat képes megengedni magának, más szóval a kedvezményes adókulcs csak a szociálisan rászorulók esetében jár, vagyis azoknak, akik legfeljebb 150 négyzetméteres lakást, illetve 300 négyzetméteres házat képesek megengedni maguknak – és máris megvan a szociálpolitikai cél.

Próbáljuk ezt az érvet komolyan venni, és szélsőséges példán keresztül bemutatni, hogy mit is jelent a gyakorlatban. A következő példa illusztratív jellegű, a valós árak a példában leírtaktól eltérőek lehetnek. Egy ingatlanportálon elérthető (nem hivatalos) statisztika szerint például a Budapest II. kerületi Hárshegyen a 2014-ben eladott lakások átlagos kínálati négyzetméterára több mint 600 ezer forint volt. Eszerint, aki 150 négyzetméteres lakást szeretne vásárolni ott, akár 90 millió forintos átlagárral is számolhat. Ha egy ilyen ingatlan újnak minősül, akkor a lakás – szociálpolitikai célból bevezetett – kedvezményes adókulccsal  kerül értékesítésre? Még mindig szociálpolitikai célról beszélünk?

Mi is a szociálpolitikai cél? A kérdés megválaszolásához segítségül hívjuk az Európai Bíróság C-161/14 ügyben 2015. június 4-én született határozatában leírtakat. Az adott ügyben ugyanis az Európai Bíróságnak azt kellett mérlegelni, hogy az energiatakarékos anyagok beépítésére vonatkozó kedvezményes adókulcs bevezetése valóban szociálpolitikai célú volt-e. Az ügy háttere röviden: az Egyesült Királyság kedvező áfa-kulcsot vezetett be energia-takarékos anyagok beépítésére, a bíróság pedig – jogsértési eljárásban – egyrészt jelezte, hogy kedvezményes áfakulcsot csak szociálpolitikai célból lehet bevezetni, másrészt megkérdőjelezte, hogy a szabályozás bevezetése valóban szociálpolitikai célból történt-e. Az ítélet hasznos szempontokat fogalmaz meg arra vonatkozóan, hogy mi minősül szociálpolitikai célnak. Az Európai Bíróság többek között azt is kimondta az ítélet 31. pontjában, hogy nem tekinthető szociálpolitikai célúnak az a rendelkezés, amely nincs tekintettel a lakásban élők keresetére, életkorára és más hasonló kritériumokra, illetve amely nem tekinti célnak segíteni azon rászorulóknak, akiknek nehézséget jelent rendezni a közüzemi energia-számlákat.

A fentiek alapján elképzelhető, hogy a jelenlegi szabályozást finomítani kell, hozzárendelni egy már meglévő vagy új szociálpolitikai célhoz és ezt egyértelművé kell tenni jogszabályi szinten. Szabályozástechnikai szempontjából ez nem lehet különösen nehéz, hiszen az idézett ítéletben, illetve a tárgyalásokon várhatóan megfogalmazásra kerülő szempontok hasznos támpontot jelenthetnek a jogalkotónak. A gazdasági szereplőknek viszont fel kell készülni egy esetleges jövőben törvénymódosításra.

Mi történik, ha a magyar szabályozás nem EU- konform?

A továbbiakban tételezzük fel, hogy a magyar szabályozás valóban nem EU-konform – mi történik ekkor és mivel járhat ez?

Tételezzük fel, hogy évekkel később, pl. 2018-ban az Európai Bíróság olyan döntést hoz, ami szerint a magyar szabályozás a Közösségi jogba ütközött, így a 2016-ban értékesített lakásra mégsem 5 százalékos áfa kulcsot kellett alkalmazni, hanem 27 százalékos kulcsot. Vajon bekövetkezhet-e olyan eset, amikor piaci szereplők szenvedhetnek egy ilyen döntéstől? Általánosságban kimondható, hogy ha egy tagállam szabályozása ütközik az európai jogba, akkor az Európai Bíróság kötelezheti az adott tagállamot, hogy a jogellenességet szüntesse meg. Általában az ítéletekben a bíróság nem tér ki arra, hogy a szabályozást visszamenőlegesen vagy a jövőre nézve kell összhangba hozni a közösségi joggal – ezt a kérdést a tagállamokra bízza. 2018-ban aligha valószínű, hogy a kérdést bárki visszamenőlegesen szeretné rendezni.

A piaci szereplőknek nem kell ilyen forgatókönyvek miatt aggódniuk, még akkor sem, ha az Európai Bíróság kimondja a magyar szabályozás jogellenességét. Ugyanis a bíróság több ítélete is kimondta, hogy amennyiben egy adott tagállam elmulasztja megfelelően implementálni a közösségi jogot, akkor a piaci szereplőket emiatt nem érheti kár, sőt, amennyiben mégis kár érné, akkor akár kártérítést is követelhet az adott tagállamtól (lásd pl. a C-6/90  számú Frankovich esetet).

Összefoglalva: a piaci szereplők jelenleg ugyan még nyugodtan alhatnak az 5 százalékos áfa-mérték bevezetése miatt, de ha az Európai Bíróság kimondja, hogy az 5 százalékos áfa-mérték bevezetése ellentétes a közösségi szabályozással, akkor a 2019. december 31-én még folyamatban lévő ügyletek kezelésére érdemes előre felkészülni. Arra a kérdésre kell majd figyelni, hogy mi fog történni a már befizetett előlegeken felül fizetendő összegekkel, adott esetben kit terhelhet a vélelmezett áfakulcs-változásból eredő kockázat – zárja bejegyzését Sztankó Dániel.

És akkor megállt a BKV-busz a főváros határánál…

Tarlós István az államhoz, egészen pontosan Orbán Viktorhoz passzolta az agglomerációs közlekedés labdáját. A főváros nem finanszírozza tovább a veszteséges vállalkozást, a miniszterelnök majd kerít rá pénzt. Vagy nem?

A 22A buszjáraton ért kedden a hír Tarlós István főpolgármester sajtónyilatkozatáról. (Kérdéseket ugyanis nem tehettek fel az újságírók. Csak tudnám, hogy akkor minek kell tájékoztatót szervezni? El kell küldeni e-mailben a nyilatkozatot, oszt jó reggelt, Budapest!) A busz csak mini dugókon verekedte át magát Budakeszi és a Széll Kálmán tér között, volt idő a mobilon az internetet böngészni.

A hírben nem volt semmi meglepő. Év vége felé Tarlós István mindig szóba hozza a fővárosi közlekedést (a közlekedők ezt megteszik naponta többször is), felemlegeti a veszteséges BKV-t, s az utóbbi időben nem feledkezik meg arról sem, hogy bejelentse: veszélyben az agglomerációs közlekedés. Gyorsan megjegyzem: érintett vagyok a kérdésben, Budakeszin lakom.

A főpolgármester kedden a korábbiaktól eltérően tovább ment a kinyilatkoztatásban, egyszerűen közölte: a főváros nem áldoz többet az agglomerációból bejárásra, mert ez nem is dolga. Így van. Eddig sem volt az. Az állam mindig nagy csomagban adott jó néhány milliárdot a BKV-nak, abba burkolták a közigazgatási határon kívül eső települések közlekedési támogatását Törökbálinttól Dunakeszin át Budakesziig.

Tarlós Istvántól megtudhattuk, hogy idén az agglomeráció települései csak 600 milliót fizettek, míg a buszozás 11 milliárd forint veszteséget termelt. A BKV „természetesen” e nélkül is ráfizet, ha az állam nem támogatná a fővárosi közlekedést, az már régen bedőlt volna. Nem mellesleg a legutóbbi agglomerációs csata után ezeket a járatokat átszervezték a Volánhoz, és tessék: semmi változás.

Nem értem. A BKV havi bérletért 9500 forintot fizetek, míg Budakeszin az írd és mondd hat megállós hálózatért 5200 forintot. (A fővárosi szakaszra 15 megálló esik.) Demagóg okoskodásom szerint így aránytalanul többe kerül az agglomerációs bérlet, mint a nagy székesfővárosé, s lám, még ez sem elég, hogy null szaldóra jöjjön ki az egyenleg.

A BKV emberemlékezet óta veszteséges, évtizedek óta nem volt főpolgármester, aki az állam nélkül megoldotta volna a problémát. Így külön jól jön (most már csak jött) hivatkozási alapként az agglomerációs mostohagyerek, el lehet verni rajta a port. El is verik.

Sokakkal ellentétben mégsem aggódom, hogy nem jutok majd be busszal a mostanihoz hasonló áron, dolgozni Budapestre. Elképzelhetetlennek tartom, hogy immár és megint ne oldja meg a problémát a gondoskodó állam. A főváros vezetői pedig törjék csak a fejüket, hogy mit tesznek a BKV-val. Így jövő ilyenkor Tarlós Istvánnak már az agglomerációs járatok nélkül kell a kormányfőt ostromolnia plusz pénzért. Egy gonddal kevesebbje lesz.

A 22A közben befutott a Széll Kálmán térre. Jóleső érzéssel vágtam át a több hónapos csúszással épülő téren a 18-as villamosig, amelyet egyetlen pillanatig sem fenyeget a leállítás veszélye.

Szerdahelyi Csaba

GINOP-VEKOP: 2,86 milliárd forint állami hálózatfejlesztésre

A Széchenyi 2020 keretében megjelent az „Intézmények hálózati hozzáféréseinek, kapcsolatainak fejlesztése” című (GINOP-3.4.2-VEKOP-15) kiemelt felhívás.

A felhívás meghirdetésekor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 2,86 millárd forint (ebből 860 millió forint VEKOP forrás), ami az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és hazai központi költségvetési előirányzatból lesz finanszírozva.

A támogatást igényelheti

  • a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság;
  • az MVM Net Távközlési Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság;
  • az ANTENNA HUNGÁRIA Magyar Műsorszóró és Rádióhírközlési Zártkörűen Működő Részvénytársaság; és
  • a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség.

A projekt célja: nagy sávszélességű hálózati kapcsolat biztosítása az ilyen kapcsolattal nem rendelkező állami, közigazgatási és önkormányzati intézményeknél.

Kkv-kapacitásbővítés, versenyképességi együttműködések: módosultak a kiírások

A Széchenyi 2020 keretében megjelent „Mikro-, kis- és középvállalkozások kapacitásbővítő beruházásainak támogatása” című (GINOP-1.2.2-15) felhívást több ponton is módosította a kormány.

A legfontosabb változás: a támogatásra rendelkezésre álló keretösszeg 10 milliárd forintról 30 milliárd forintra nőtt a 27/2013 (II.12.) a szabad vállalkozási zónának minősülő településen megvalósuló fejlesztések esetén.

Nemcsak a keretösszeg, maga a zóna is bővült: a Magyar Közlöny 2015. évi 187. számában, 2015. december 2-án megjelent a 361/2015. (XII. 2.) kormányrendelet alapján a korábbi 1 080 településen felül további 122 település válik szabad vállalkozási zónává.

A változások itt olvashatók.

Tovább is van

Módosult a „K+F versenyképességi és kiválósági együttműködések” című (GINOP-2.2.1-15) felhívás is. A technikai jellegű módosulásokkal együtt bővült a támogatást igénylők köre és a felhívásban nevesítésre kerültek a többségi állami tulajdonú non-profit gazdasági társaságok, illetve megfogalmazódott egy feltétel a konzorciumi megállapodásra vonatkozólag.

További részletek itt olvashatók.

Az Egyesült Államokba gurul a győri Audi háromszázezredik autója

Elkészült a háromszázezredik autó az Audi Hungaria Motor Kft.-nél, Egy viperazöld S3 Limousine lett az Audi Hungaria Motor Kt.-nél készült háromszázezredik autó, amelyet az Egyesült Államokban rendeltek meg.

2013 óta folyik az üzemben a teljes gyártási folyamatot lefedő járműgyártás. Győrben készül az első karosszériaelemtől az utolsó csavarig az A3 Limousine, az A3 Cabriolet, a TT Coupé és a TT Roadster, mintegy 4300 munkatárs segítségével.

Az Audi Hungaria járműgyártásában az A3 Limousine volt az első modell, amelyet az A3 Cabriolet követett. 2014-ben indult meg a TT Coupé, majd Roadster harmadik generációjának sorozatgyártása. 

Győrben tavaly 135 ezer  autót készítettek. A járműgyártás a vállalatnál már a kilencvenes évek végén megkezdődött. 1998-2014 között az Audi TT, illetve az A3 Cabriolet modellek összeszerelését végezték Győrben, az ingolstadti gyárral együttműködve.

Az Audi Hungaria Motor Kft. az Audi- és Volkswagen-konszern központi motorszállítója, az idén novemberben készült el itt a hárommilliomodik hathengeres motor 1997 óta.

Tarlós: a főváros nem finanszírozza tovább az agglomerációs közlekedést

0

Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával – közölte Tarlós István főpolgármester kedden Budapesten adott sajtónyilatkozatában.

Tarlós István hangsúlyozta, a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk. Kitért arra is, hogy főpolgármesterként nem fogadhatja el azokat az előző héten megszavazott törvénymódosításokat, amelyek – közlése szerint – Budapest költségvetésében 20,7 milliárd forintos működési hiányt okoznak.

Tarlós Istvánt sajtónyilatkozata végén nem lehetett kérdezni, ugyanakkor jelezte: Orbán Viktor kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.

A főpolgármester emlékeztetett, hogy az Országgyűlés által december 15-én elfogadott úgynevezett salátatörvény rendelkezik a helyi adókról, illetve a forrásmegosztásról szóló törvény módosításáról.

Ezek a módosítások elvileg a fővárosi tömegközlekedés működési finanszírozását hivatottak biztosítani – mondta a főpolgármester. „A módosításokban foglaltak nem azt tartalmazzák, amit én kezdeményeztem” – jelentette ki Tarlós István, majd úgy folytatta: a fővárosi tömegközlekedés 25 éves finanszírozási problémáját csak azon az áron „oldja meg” az új törvény, hogy a fővárosi önkormányzat többi kötelező feladatát teszi forráshiányossá.

Az állam a módosítással semmit nem tett hozzá az általa adott feladat ellátásához, hanem az eddigieknél is kevesebbel járul hozzá a kötelező önkormányzati feladatok ellátásához – mondta Tarlós István, hozzátéve, hogy a 2016. évi elvonásnál jóval kevesebb a helyi iparűzési adó fővárosi részesedésének kismértékű, 1,5 százalékos emelése, de azt sem az állam adja többletként, hanem a kerületeknek eddig átadott kontingensből – a kerületi költségvetésekből – veszi el.

Tarlós István kiemelte: ezzel az intézkedéssel a főváros költségvetésében 20,7 milliárd forint működési hiány keletkezik. Ezen kívül a módosított törvény figyelmen kívül hagyja a főváros nagyon indokolt, előkészített fejlesztési igényeit, illetve európai uniós pályázatai önrészeit.

A 2014-2020 között Magyarországra érkező uniós pénzeknek amúgy is mindössze mintegy 3 százaléka kerül jelen tervek szerint Budapestre – jegyezte meg. Tarlós István közölte, Orbán Viktorral ezért a hétfői, hosszú egyeztetésen – bár tettek kisebb lépéseket – ebben a kérdésben nem egyeztek meg.

Megegyeztek viszont abban, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros. A törvény alapján ez nem is feladata – tette hozzá.

A Budapesti Közlekedési Központ és a szakminisztérium közötti korábbi megállapodásban foglaltak szerinti, a „Budapest 21” szerződés alapján megfogalmazott finanszírozás nem realizálódott, az agglomerációs önkormányzatok csak 0,6 milliárd forinttal járultak hozzá a költségekhez, így a fővárosnak a nem rá tartozó szolgáltatásból évi nettó 11 milliárd forint vesztesége képződött.

17,5 milliárd forint pályázati pénz a közszolgáltatás fejlesztésére

A Széchenyi 2020 keretében megjelent „A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése” című (KÖFOP-2.1.1-VEKOP-15) felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 17,5 milliárd forint. A kiemelt projekt felhívás országos hatáskörű, az országos kihatású projektek támogatása a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) és a Közigazgatás– és Közszolgáltatás- Fejlesztési Operatív Program (KÖFOP) keretéből arányosítás alapján történik: a projekt összes elszámolható költségének 80,9 százaléka KÖFOP forrásból, 19,1 százaléka VEKOP forrásból kerül kifizetésre.

A felhívásra a Nemzeti Közszolgálati Egyetem nyújthat be támogatási kérelmet. A támogatási kérelem benyújtására 2016. január 11-től 2016. augusztus 12-ig van lehetőség.

A projektmegvalósítás során elvárt eredmények:

  • A kompetenciafejlesztés egyéni igényeire épülő, kifejlesztett továbbképzést eredményesen teljesítő 65 000 tisztviselő.
  • Rendelkezésre áll a tisztviselők egyéni fejlesztési terveit és a képzéstervezést összehangoló, teljes körű, web alapú kifejlesztett informatikai rendszer.
  • 120 db kifejlesztett képzési program, amely a tisztviselők egyéni fejlesztési tevékenységigényein alapulnak.
  • 10 db kifejlesztett képesítő program, amely a tisztviselők egyéniesített életpályán belüli mobilitását segíti elő.
  • 1 db kialakított országos közszolgálati továbbképzési szakértői-oktatói hálózati rendszer, amely megyei szintű szervezői kapacitás beépítésével működik.
  • 20 000 tisztviselő sikeres kompetenciamérése az Egyéni Tisztviselői Kompetencia-mérés (a tisztviselő számára releváns ismeretek, képességek és magatartások szintjének azonosítását szolgáló mérőrendszer) rendszerében.

Egyedülálló is igényelheti az új otthonteremtési támogatást

0

Még december végéig megszületnek az új otthonteremtési támogatás részletszabályai – közölte az emberi erőforrások minisztere.

A konstrukció még nem végleges, de „az alapirányok megvannak”, és még ebben az évben ismertetik a részleteket is – mondta Balog Zoltán kedden a TV2 Mokka műsorában.

A három gyermeket vállaló vagy három gyermeket nevelő családok 10 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapnak, valamint további 10 millió forint garantált 3 százalék alatti hitelt és – amennyiben ők építkeznek – még 5 millió forint áfavisszaigénylést vehetnek igénybe. Szavai szerint gyakorlatilag ajándékba ad egy lakást a magyar kormány ebben a konstrukcióban. 

Egyedülállókra is vonatkozik a konstrukció. A kormány azt szeretné, ha házastársak igényelnék az otthonteremtési kedvezményt, de igényelheti egyedülálló is.

Arra a felvetésre, hogy mi történik akkor, ha valakinek már van két gyermeke és vállal egy harmadikat, azonban nem tudja teljesíteni a vállalást, Balog Zoltán azt mondta, ez olyan kérdés, amelyet még pontosítani kell. Hozzátette: úgy korrekt, ha valamennyit visszafizetnek, például a két gyermekre járó családi otthonteremtési kedvezményt az állampolgár megtarthatja és ennek, valamint a három gyerekért járó támogatásnak a különbségét kellene visszafizetnie.

Nem esik majd azonos megítélés alá, ha valaki önhibájából vagy önhibáján kívül nem teljesíti a vállalást, azokban az esetekben, ha valaki „bemondta” és mégsem vállal gyermeket, büntetőkamattal kell visszafizetnie a pénzt.

Illegális bevándorlás – 22 önkormányzat kapott rendkívüli támogatást

0

Az illegális migrációban fokozottan érintett 22 önkormányzat támogatást kapott rendkívüli költségeik fedezetére – mondta a Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára.

A költségvetési törvény olyan keretet biztosít a BM számára, amelyet az önkormányzatok rendkívüli helyzeteinek kezelésére fordíthatnak. Megjegyezte: eddig is volt úgynevezett vis maior keret, de abból elsősorban az árvízi, belvízi kiadásokat lehetett támogatni – mondta Pogácsás Tibor az M1 keddi műsorában.

Most egy külön alap létrehozásáról döntöttek elsősorban azon határ menti települések számára, amelyeket a migráció első hullámában az illegális bevándorlók „lerohantak” – közölte. A települések között 146 millió forintot osztottak szét. A legnagyobb összeg, amelyet egy önkormányzat kapott 44 millió forint volt.

A kapott forrást alapvetően közterületfenntartásra, hulladékszállításra, szociális létesítményekre, időszakos illemhelyek kihelyezésére fordították.

Pogácsás Tibor közölte: az illegális migráció nyomán kialakult helyzethez a kis falvak zárt közösségei nem voltak hozzászokva, biztonságérzetük jelentősen romlott. Ezért sokan kérték térfigyelő rendszer kiépítését, illetve a meglévő bővítését. Ez hosszabb folyamat, de a munkálatok már megkezdődtek.

Panaszkodik India az orosz vadászgépekre

0

Az indiai seregben hadrendbe állított orosz vadászrepülők több mint fele nincs megfelelő műszaki állapotban – állapítja meg egy jelentés, amelyet az indiai parlament védelmi bizottsága tárgyal.

A Comptroller and Auditor General (CAG) független auditáló cég az indiai kormány megbízásából 218 oldalas jelentésben vázolta az orosz Szu-30MKI vadászgépekkel kapcsolatos helyzetet. Megállapították, hogy a 210 hadrendbe állított gép közül jelenleg 115-126 nincs bevethető állapotban, a többi repülő 60 százaléka is csak korlátoltan használható.

Elsősorban elektronikai hiányosságokat találtak, szükség lenne több alkatrész sürgős cseréjére. Az orosz védelmi minisztérium szerint előrehaladott tárgyalásokat folytat, hogy öt éven belül minden igényelt alkatrészt leszállítanak. Az erről szóló dokumentumot még az idén aláírhatják. Egyben azon is dolgoznak, hogy a rendelés és a szállítás közötti 12 hónapos időt 30 napra csökkentsék.

Narendra Modi indiai miniszterelnök Moszkvába készül hivatalos látogatásra, a tárgyalások egyik témája minden bizonnyal a vadászgépek ügye lesz.

Nincs még államcsődben Ukrajna – mondja Moszkva

0

Az orosz pénzügyminisztérium közleménye szerint bár Ukrajna nem fizette vissza adósságát, december 31-ig tart a türelmi idő, addig nem beszélhetünk államcsődről.

December 20-án éjfélkor lejárt a határidő, hogy Ukrajna visszafizesse Oroszországnak 3 milliárd dolláros tartozását. Az orosz pénzügyminisztérium kedden azt közölte, hogy az adósság rendezésére az év végéig türelmi időt hagyott Kijevnek, s ha az összeg nem érkezik meg legkésőbb december 31-én, csak akkor beszélhetünk Ukrajna technikai államcsődjéről.

Kijev az utóbbi hetekben többször deklarálta, hogy nem fizet, mert Oroszországot a többi külföldi hitelezővel azonos kategóriába sorolja. Ők pedig elengedtek 20 százalékot a hitelekből, és a törlesztés dátumát is későbbre halasztották. Moszkva minderre nem hajlandó.

A Kreml legutóbb azt ajánlotta, hogy Kijev a következő három évben 1-1 milliárd dollárt törlesszen, de az ukrán államfő és a kormány ezt nem fogadta el.

A háttérben tovább tart Ukrajna győzködése, mind az Európai Bizottság, mind a Nemzetközi Valutaalap igyekszik rávenni az ukránokat a fizetésre – azonban egyelőre patt helyzet alakult ki.

Vészharangot kongatnak a magyar sertéstartók

0

A kormánytól kérnek segítséget a sertéstartók, az elmúlt hetekben kialakult átvételi árak ugyanis csaknem 20 százalékkal maradnak el a termelők költségeitől. A szakma több pontból álló javaslatcsomagban vázolta fel a legfontosabb intézkedéseket.

A kormányhoz fordul a sertéságazatban kialakult válságos helyzet miatt a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (VHT) – írja a Magyar Idők.

A szervezet legutóbbi elnökségi ülésén komplex javaslatcsomagot fogadott el, amit hamarosan a Földművelésügyi Minisztériumnak és a Miniszterelnökség vidékfejlesztési államtitkárságnak is eljuttatnak majd. Németh Antal, a VHT elnöke a lapnak elmondta: vészhelyzet van, a cégek léte forog kockán, ezért komoly intézkedésekre és elhatározásokra van szükség.

Az elnök szerint a szakma tisztában van azzal, hogy a kormánynak az év végéhez közeledve nincsenek forrásai arra, hogy pénzzel segítse az ágazatot. Éppen ezért olyan javaslatcsomagot állítottak össze, amely különböző intézkedésekkel, pluszforrás bevonása nélkül segítheti a termelők életben maradását.

– A kért intézkedések egy része a már megítélt támogatások gyorsított kifizetését érinti. Emellett a termelők szeretnének biztosítékot kérni arra, hogy a hízóállat-támogatások a korábbi 8,6 milliárd forintról az ígéretek szerint valóban 9,2 milliárd forintra nőnek. A javaslatcsomag része egy új, kamattámogatott hitelkonstrukció is. Áthidaló kölcsönmegállapodást szeretnénk kötni a pénzintézetekkel, amihez állami támogatást kérünk – jegyezte meg Németh Antal.

Szintén a gazdálkodók likviditását segítené, ha sikerülne elérni, hogy a vágóhidak mielőbb kifizessék az átvételi árat a gazdáknak, emellett az integrációk minél szélesebb fejlesztését is szorgalmazzák.

Milliárdokat söpörtek volna el a 19. századi brutális viharok

A 19. századi brutális viharok Európában mai értéken számolva akár 8-14 milliárd euró körüli biztosítási kárt is eredményeztek volna. Három ilyen téli vihart is kielemzett a világ legnagyobb viszontbiztosítója.

A Swiss Re légköri veszélyekkel foglalkozó szakértői friss tanulmányukban múltbeli eseményeket járnak körül, amelyekből az Európát érintő jövőbeli viharokat, illetve azok várható veszteségeit próbálják értékelni. Három nagy téli vihar söpört végig a 19. század végén Európában, melyek elemzése a szerzők szerint legalább olyan hasznos, mint az időjárási, vagy éghajlati modellek alapján generált fiktív forgatókönyvek vizsgálata – olvasható a Mabisz honlapján.

A Swiss Re azért is szentelt időt ezen viharok elemzésének, mert egy új modellt fejlesztett ki az európai téli vihar-kockázatok elemzéséhez, amihez elengedhetetlen a múltbeli adatok ismerete.

Lothar vihar: 1876 március
1876 februárjában az időjárás Európa-szerte szokatlanul nedves és szelessé vált, majd március 12-én, a korai órákban egy kicsi, de nagyon intenzív vihar érkezett az Atlanti óceán felől, Dél-Írország és Anglia partjaihoz, majd később Európa nagy részén végigsöpört.

A Swiss Re azt is megbecsülte, hogy az akkori viharok mekkora biztosítói kárt okoztak volna, ha 2014-ben következnek be. Ehhez az európai biztosítási iparág számára katasztrófa-biztosítási adatokat szolgáltató független szervezet, a Perils adatait használta fel, amely szerint összesen több, mint 10 milliárd eurónyi kár keletkezett volna.

Daria vihar: 1884 január
Az 1884 január 26-i vihar az előzőnél egy sokkal ismertebb és pontosabban dokumentált esemény volt, főleg azért, mert ekkor mérték minden idők legalacsonyabb nyomását a Brit-szigeteken és kontinentális Európában.

Az egész Egyesült Királyságon és közel Franciaország nagy részén átsöprő, Németországot, Belgiumot és Hollandiát is érintő vihar jelentős károkat okozott. Franciaországban például egy acél rácsot fújt le a szél egy Gustave Eiffel által tervezett vasúti hídról a szakadékba.

A Swiss Re becslései szerint ez a vihar 2014-ben közel 14 milliárd eurónyi biztosítói kárt okozott volna, ami messze a legmagasabb az európai szélviharok történetében.

1894 február, Észak-Németország
Bár Dánia déli része és az észak-német part menti régiókban egyáltalán nem ritka az erős szél, az 1894 február 12-i viharban fák és épületek sem maradtak érintetlenül, sőt, a szigetországon is végigsöpört. Az akkori megemlékezések szerint még Hamburg 130 méter magas Szent Petri temploma is majdnem összeomlott a szélben. Több száz épület kéménye, köztük gyárkémények is leomlottak, mint ahogy néhány épület is a vihar áldozatául esett.

Ha ez a vihar ma következne be, a károk igen jelentősek lennének. A Perils adatai alapján számolva egyedül a biztosított vagyoni károk értéke meghaladná a 8 milliárd eurót.

Elmű-Émász: határozott a közgyűlés a részvények átruházásáról

Az Elmű Nyrt. és az Émász Nyrt. hétfői rendkívüli közgyűlése döntött a közös tulajdonú Elmű-Émász Energiaszolgáltató Zrt.-ben lévő részesedésük átruházásáról az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. részére 2016. január 1-jei hatállyal.

A rendkívüli közgyűléseken döntöttek az Elmű és az Émász Elmű-Émász Ügyfélszolgálati Kft.-ben fennálló részesedésének átruházásáról is az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató részére. Az üzletrészek 50 százalékát 2016. január 1-jével, másik 50 százalékát pedig 2017. január 1-jével adják át a társaságok.

A közgyűlések a határozati javaslatok szerint felhatalmazzák a két cég igazgatóságát, hogy meghozzanak minden olyan döntést, megtegyenek minden olyan nyilatkozatot, és aláírjanak minden olyan okiratot, amely szükséges az intézkedések végrehajtásához.

Az Elmű-Émász Energiaszolgáltató Zrt.-t 2015 augusztusában hozta létre az Elmű Nyrt. és az Émász Nyrt. azzal a céllal, hogy ebbe a cégbe szervezzék az egyetemes szolgáltatási tevékenységet, majd pedig ennek a cégnek a részvényeit a tulajdonos RWE és a magyar kormány között kötött megállapodás értelmében átruházzák a nemzeti közműszolgáltatóra.

A német RWE energiakonszern tulajdonában lévő Elmű Nyrt. és az Émász Nyrt. együtt Magyarország egyik legnagyobb áramszolgáltató vállalata jelenleg. Az Elmű Nyrt. Budapesten és agglomerációjában, az Émász Nyrt. Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves és Nógrád megyében, valamint Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megye egyes részein mintegy kétmillió ügyfél számára biztosította az elmúlt évtizedekben a villamos energiát egyetemes szolgáltatóként.

A két cég kisfogyasztói számára 2016 januárjától az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. nyújtja az egyetemes áramszolgáltatást.

Kisebb területet bitorol az Iszlám Állam Szíriában

0

Az előző évhez képest tizennégy százalékkal csökkent az Iszlám Állam dzsihadista szervezet által Irakban és Szíriában uralt területek mérete idén – közölte az IHS Jane’s biztonságpolitikai elemzőcég.

Az IÁ 12 800 négyzetkilométernyi terület felett vesztette el az ellenőrzést 2015-ben, ezzel az uralma alatt lévő területek – amelyeket a dzsihadista szervezet kalifátusának nevez – 78 ezer négyzetkilométerre csökkentek.

A szervezet idén jelentős területeket vesztett Szíria északi részén, a török határ mentén, ahol egy kulcsfontosságú határátkelő felett is megtört a szélsőségesek uralma. A kurd milíciák által elfoglalt Tell-Abjad átkelője volt a fő összeköttetés a török határ és az IÁ kvázi székhelyének számító szíriai Rakka városa között.

Irakban Tikrít városának elvesztése, illetve az ország legnagyobb olajfinomítója, Beidzsi térségében szenvedett vereség volt a dzsihadisták legsúlyosabb kudarca. Elvesztették az ellenőrzést a Rakkát Irak második legnagyobb városával, az IÁ kezén lévő Moszullal összekötő autóút felett is, ami megnehezíti a fegyveresek és az utánpótlás mozgatását a dzsihadisták két fő központja között.

Az ókori Palmüra romváros mellett fekvő nyugat-szíriai Tadmúr és a nyugat-iraki Ramádi elfoglalásával ugyanakkor harci sikereket is elkönyvelhetett az IÁ idén, bár ezeket a kurdokkal szembeni észak-szíriai vereségek árán érték el.

Az IHS Jane’s adatai szerint a szíriai konfliktus legnagyobb nyertesei idén a kurdok voltak, akik 186 százalékkal, 15 800 négyzetkilométerre növelték a kezükben lévő területeket, és ellenőrzésük alá vonták az összes, hagyományosan kurdok lakta térséget az országban.

A MaSzSz nem fogadta el a tervezett 110 ezres minimálbért

0

A Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának szociális partnerei közül csak a Magyar Szakszervezeti Szövetség nem fogadta el a hétfői tárgyaláson meghatározott bruttó 111 000 forintos minimálbért és a bruttó 129 ezer forintos garantált bérminimumot.

Azért nem járultak hozzá a megállapodáshoz, mert elfogadhatatlannak találják az abban szereplő béreket – mondta Kordás László, a MaSzSz elnöke az MTI-nek. Kifogásolják, hogy a kormány és a munkáltatói oldal nem a szakszervezetek által szorgalmazott számokban, hanem elvekben kívánta a bérajánlást megfogalmazni.

A MaszSz döntését az is befolyásolta, hogy a munkaadói oldal és a kormány nem kívánta rögzíteni, hogy a minimálbér nettó értéke 2018-ra érje el a létminimum szintjét. A hétfői VKF-fórumon kidolgozott béremelési javaslatot a munkavállalói oldal másik két szereplője támogatta.

Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára elmondta, hogy a munkáltatói oldal azért akarja csupán a bérajánlás elveit meghatározni, mert az egyes ágazatokon belül túl nagy az eltérés.

A munkáltatói oldal nem tudja támogatni kidolgozott adó- és költségvetési pálya nélkül a létminimum és a minimálbér nettó értékének közelítéséről szóló megállapítást.

Összeszokott csapat biztosítja a paksi atomerőművet

Az Allianz Hungária Zrt. vezette csoport nyújthat jövőre nukleáris kárfelelősség-biztosítást az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. számára. A szolgáltatás éves díja 1,29 millió euró.

A hétfői Közbeszerzési Értesítőben megjelent tájékoztató szerint az Allianz mellett a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt., a Generali Zrt., a Groupama Biztosító Zrt., a HDI Versicherung AG Magyarországi Fióktelepe, valamint az Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. és az Uniqa Biztosító Zrt. alkotja a paksi atomerőművet biztosító csoportot.

Az Allianz vezette csapat zsinórban ötödször nyerte el az atomerőmű nukleáris kárfelelősség-biztosítására kiírt közbeszerzést. A biztosítók 2012-ben 1,17 millió euróért, 2013-ban 1,26 millióért, tavaly 1,28 millióért, míg 2015-ben1,29 millió euróért vállalták a feladatot – vagyis a tarifa jövőre nem emelkedik az ideihez képest. A csoport tagjaiban sem volt eddig különösebb mozgás: az Uniqa az egy évvel korábbi pályázat során csatlakozott a többiekhez.

További hat hónap büntetést kapott Moszkva

0

Az Európai Bizottság hétfőn bejelentette, hogy július 31-ig meghosszabbítja az Oroszország elleni büntető intézkedéseket.

Brüsszelben úgy döntöttek, hogy a január 31-ig érvényes szankciókat további hat hónappal meghosszabbítják. A múlt pénteken hozott döntés kedden lép hatályba.

Oroszországot azért büntetik, mert 2014-ben népszavazás útján az országhoz csatolta a Krím-félszigetet, illetve az ukrajnai politizálását is törvénysértőnek ítéli meg az Európai Unió.

Brüsszeli diplomáciai források ugyanakkor azt közölték, hogy a szankciók ellenére meg kell találni a hangot a Kremllel a terrorizmus elleni közös küzdelemhez, illetve a szíriai válság megoldásához.

Moszkvában még a döntés bejelentése előtt tudatták, hogy január 1-tól megszűnik Ukrajnával a szabadkereskedelmi megállapodás, amelynek értelmében eddig a cukor kivételével minden ukrajnai áru vámmentességet élvezett. Januártól minden olyan orosz szankció is érvényes lesz Ukrajnára, amellyel eddig az európai uniós államokat sújtották.