Kezdőlap Blog Oldal 1081

Felmentették a vörösiszapper valamennyi vádlottját

Bűncselekmény hiányában felmentette a vörösiszapper mind a tizenöt vádlottját első fokon a Veszprémi Törvényszék csütörtökön. Egy tervezési hiba vezetett a katasztrófához.

A bíróság a vádlottakat a halált okozó gondatlan közveszélyokozás vétsége, a gondatlanságból elkövetett környezet- és természetkárosítás, továbbá a hulladékgazdálkodás rendjének megsértésének vádja alól is felmentette. A törvényszék szerint a 2010. október 4-én bekövetkezett katasztrófa oka „altalaj eredetű stabilitásvesztés” volt, ami miatt a töltés tönkrement – derül ki az MTI tudósításából. 

Szabó Györgyi, a büntetőtanács elnöke az ítélet indoklásában azt hangsúlyozta, hogy a perben a Mal Zrt. „nem ül a vádlottak padján”. A cég ellen indított polgári, közigazgatási és egyéb ügyek nem azonosak a büntetőeljárásban vizsgált objektív felelősséggel. A törvényszék személyek büntetőjogi felelősségét vizsgálta, így született meg a felmentő ítélet – hangsúlyozta. 

A katasztrófát okozó 10-es számú kazetta körüli közveszélyokozás a kazetta létesítését célzó „első kapavágással” kezdődött, amikor alapozás nélkül kezdték el kialakítani, majd 1998 decemberében, amikor megkezdték a betöltését. Ellentmondásos, a kazetta és a hozzá tartozó egyéb építmények létesítésével kapcsolatos engedélyek kiadása is, hiszen nem volt egyértelmű, hogy melyik hatóság hatáskörébe tartozott – közölte Szabó Györgyi. 

A szakértők a tervezés körében felmerült hibaként értékelték az altalaj tönkremenetelét, azt állapították meg, hogy nem történt alapozás az építés során. A szakértői csoport szerint a kazetta a kezdetek kezdetétől halálra volt ítélve, úgy fogalmaztak, hogy „ketyegő bombán ültek”, a katasztrófa bekövetkezte csak idő kérdése volt ilyen altalajjellemzők, tervezés és az építés során történt hiányosságok miatt – ismertette a bíró.  

Nem volt megfelelő a monitoringrendszer sem, de a szakértők véleménye szerint ha az lett volna, akkor sem akadályozta volna meg a katasztrófát – közölte. Bár az addigi élettartama alatt a legnagyobb terhet a tragédia bekövetkeztekor hordta a kazetta, nem volt benne az engedélyezettnél több anyag – fűzte hozzá.

Két Combino már FUTÁR-ral felszerelve fut

0

Forgalomba álltak az első FUTÁR-ral felszerelt Combino villamosok a fővárosban, emellett folytatódik az utastájékoztatási rendszer kiépítése a 4-es és a 6-os vonalakon közlekedő összes járművön.

Forgalomba állt a Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer (FUTÁR) eszközeivel felszerelt első két Combino villamos. A járművek már korábban teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság által előírt minimum ezer kilométeres, utasok nélküli próbafutást – olvasható a BKK honlapján.

Az állópróbákon kívül élesben, menet közben is vizsgálták a beépített új rendszert, hogy a vizsgát követően az utasforgalomban már hibátlan szerelvények közlekedhessenek. A két jármű forgalomba állításával párhuzamosan elkezdődik a többi Combino villamos szerelése, valamint hatósági vizsgáztatása is.

Bár a járművek a szükséges hatósági engedélyekkel már rendelkeznek, ennek ellenére a BKK a kezdeti időszakban továbbra is figyelemmel kíséri a villamosok közlekedését és a FUTÁR rendszer működését. Ez ugyanis az első alkalom, hogy a fővárosban közlekedők a 4-es és a 6-os villamos vonalain is találkoznak az új utastájékoztatási rendszerrel.

A Budapesti Közlekedési Központ eredeti terveinek megfelelően a FUTÁR telepítésével párhuzamosan zajlik a fedélzeti videó-megfigyelőrendszer kiépítése. A forgalomba állt első két villamoson a FUTÁR eszközei mellett már kiépítették az utasteret figyelő kamerákat. A FUTÁR rendszer felszerelése a Combino villamosok esetében sokkal bonyolultabb, mint más járművön, mivel a rendszernek a korábbi fedélzeti számítógép egyes funkcióit is ki kell váltania.

A Combino típusú villamosokat eredetileg kamera nélkül rendelték meg, azonban később, épp a BKK közreműködése révén fogadta el az Országgyűlés azt a törvényt, mely 2011-től kép- és hangfelvételek készítésére jogosítja fel a közlekedési cégeket járműveiken. A kamerák felszerelésével a BKK arra számít, hogy az visszatartó erővel fog bírni, azaz kevesebb erőszak, bántalmazás és rongálás lesz a járműveken.

Újabb ukrán csavar a gázos csatározásban

0

Kijev mégsem érvényesíti a gáz tranzitért megszabott magasabb árat, amíg nem írják alá a megállapodást az orosz Gazprommal.

Ukrajna részben visszakozott a Gazprommal folytatott üzleti csatározásban. Csütörtökön Kijevben Vlagyimir Gyemcsisin energetikai miniszter bejelentette, hogy egyelőre mégsem kérnek magasabb árat a Gazpromtól a földgáz Ukrajnán át történő szállításáért.

A miniszter szerint az új árról tárgyalnak az orosz céggel, s a szerződés módosításáig a régi alapján számláznak. Kijev január 19-én jelentette be, hogy január 1-jei hatállyal emeli az árat. A korábbi ezer köbméter/100 kilométer szállítási díjat, amely 2,7 dollár volt, 4,5 dollárra változtatják. A szerződést 2009-ben kötötték tíz éves időtartamra, azt egyoldalúan nem lehet módosítani.

A drágításra a Gazprom közölte, hogy nemzetközi bírósághoz fordul, ám a jelek szerint erre nem lesz szükség. Egy másik ügyben viszont változatlanul peres eljárás elé néznek az oroszok. Abban ugyanis nincs változás, hogy az ukrán versenyjogi bizottság 3, 47 milliárd dollárra büntette a Gazpromot, mert az visszaél erőfölényével.

Nem kelendők a Buda-Cash-csoport eszközei

Érdektelenség, túl alacsony árajánlat vagy a nyertesek visszakozása miatt sorra fuccsolnak be a felszámolás alatt álló Buda-Cash-csoport eszközeinek eladására meghirdetett árverések.

Nem érkezett ajánlat a tavaly február végén bedőlt ÉRB Észak-magyarországi Regionális Bank öt bankautomatájára és a felszámoló egy kivételével az ÉRB öt ingatlanjával is bakot lőtt – írja a Világgazdaság. Nem volt sikeres a Buda-Cash két autójára tartott lcit sem, pedig a kikiáltási árát megadták volna, 3,1 milliót a 2011-es évjáratú, mindössze 25,6 ezer kilométert futott Ford Focus Kombiért, 3,3 milliót pedig a 2010-ben gyártott, de csak 2012-ben üzembe helyezett, 62 ezer kilométert megtett Ford Grand-C Maxért.

Mégis a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. (PSFN) eredménytelennek minősítette az árveréseket. Kacifántos indoklásából az hámozható ki, hogy azért, mert a nyertes licitálóval „az annak érdekkörében felmerült okból” nem jött létre a szerződés, az utána következő legnagyobb ajánlatot tevők pedig a felszámoló szerint túl keveset fizettek volna – tette hozzá a lap.

Harmadjára próbálja elpasszolni a PSFN a 2015 augusztusa óta felszámolás alatt álló Széchenyi Bank három Honda és egy-egy Volkswagen és Audi típusú személygépkocsiját is. November végén a 31,7 millió forintos irányárat senki nem volt hajlandó megadni. Ezért azt a felszámoló ötmillió­val lejjebb vitte, és már csak 26,7 millió az irányár a február 4–19. közötti ajánlattételi időszakban.

Építőipari csúcstalálkozó: vissza a stabil növekedés pályájára!

2016-ban számos lehetőség megnyílik, az építőipar visszatérhet a stabil növekedési pályára – mondta Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős helyettes államtitkára a szerdai Építőipari csúcstalálkozón.

Az építőipar több, mint egy ágazat, különleges lélektani helyet is betölt egy gazdaságban. Azt az országot, ahol építkezések folynak, a tudat alatti énünkben erősnek látjuk. Az építkezés az optimizmus jele – hangsúlyozta a csúcstalálkozót szervező Gulyás József, a KKVHÁZ vezérigazgatója. A rendezvényt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara székházában, január 27-én tartották meg.

2–4-szeres növekedés jöhet a lakásépítésben

Az elmúlt évtizedben a magasépítés mélyrepülésben volt és most is abban van – kezdte hozzászólását Csuri Ferenc, a Kludi Szerelvények Kft. ügyvezetője. Az elmúlt években Magyarországon évente mindössze 9000 új lakás épült, ami 10 ezer lakosra 8,5–9 új lakást jelent – összehasonlításképpen: ez az arány Ausztriában 50, de még Romániában is 27. A lakásépítést ösztönző kormányzati intézkedések (áfacsökkentés, CSOK) és az alacsony piaci kamatok hatására azonban az ágazat lendületet vesz, és 2–4-szeres növekedés várható.

A munkadíjak emelkedni fognak – prognosztizálta Csuri Ferenc. A jelenlegi bérszinteken ugyanis sem szakipari dolgozókat, sem segédmunkásokat nem lehet találni. Az pedig illúzió, hogy a hazai építőipar nagy tömegben tud felvenni és foglalkoztatni képzetlen munkaerőt – tette hozzá.

Komoly kihívások a vállalkozók előtt

A kormányzati intézkedések a vállalkozókat is komoly kihívások elé állítják – figyelmeztetett Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének elnöke, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke. A magas áfa miatt korábban a „szóbeli megállapodások” voltak jellemzőek, miután azonban az áfa 5 százalékra csökkent, talán mindenki meg tud majd állapodni írásban is. A hazai mikro- és kisvállalkozások azonban nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy a lakossággal írásban szerződjenek. Ennek oka részben abban keresendő, hogy a jogszabályok rendkívül gyakran változnak, a hatalmas joganyag nehezen áttekinthető. A vállalkozók dolgát az ÉVOSZ azzal is igyekszik könnyíteni, hogy honlapján több mintaszerződés is elérhetővé tett.

Az építési engedély kiadásának egyszerűsítéséről Koji László megjegyezte: azzal, hogy már csak bejelentési kötelezettség van, megnő a tervező és a kivitelező felelőssége is. A biztosítóknak meglehet, el kellene gondolkodniuk, hogy számukra is kifejlesszenek felelősségbiztosításokat.

A szakemberhiányról az ÉVOSZ elnöke elmondta: a szakmának is részt kellene vállalni a képzésben, azonban amíg a vállalkozóknak sincs munkájuk, nem lehet tőlük elvárni, hogy duális képzés keretében még gyerekekkel is foglalkozzanak. Szükséges tehát az állam részvétele, esetleg a németországi „Ausbildungszentrumok” mintájára.

Nehezen áttekinthető a szabályozás

A magyar építési jog túlszabályoz, nehezen áttekinthető – csatlakozott az előtte szóló Koji Lászlóhoz dr. Balázs Tamás ügyvéd, építőipari szakjogász. A szakember leginkább a jogi gyakorlatot bemutató szakkönyveket, kiadványokat hiányolta. A jogalkotóknak és a jogalkalmazóknak is vannak tennivalói – jegyezte meg.

Lenyeli-e az építőipar az áfacsökkentést?

Az ingatlanszakma azt várja, hogy legyen munkája – összegezett dr. Sztranák József, a Magyar Ingatlan Tanács elnöke. A jelek biztatóak: a válság után eltűnt befektetők kezdenek visszatérni, nő a telkek iránti kereslet, emelkednek a telekárak, de a lakásépítésben ez 12–16 hónapos felfutási idő után fog csak megmutatkozni. Az újlakáspiaccal ellentétben a használtlakáspiacon az elnök ugyanakkor nem vár komoly változást.

Lenyeli-e az építőipar az áfacsökkentést? Ahhoz, hogy a kérdésre válaszolhassunk – mondta Sztarnák József –, figyelembe kell venni, hogy egy ingatlanfejlesztés 100 egységnyi árához maga az építés mindössze 35 egységgel járul hozzá. Ha ez a tevékenység 10 százalékkal drágul (ami reális feltételezés), akkor a 22 százalékpontos áfacsökkentés után „lényegében nullán vagyunk”.

Van pénz a piacon!

Aladics Sándor, az OTP Kis-, Középvállalati Igazgatóságának igazgatója arra számít, hogy a bankrendszerbe visszatér a 2007–2008-ra jellemző kockázatéhség. Az alacsony kamatok és a kormányzati intézkedések „komplex csomagban” segítik a lakosságot és a kivitelezőket. A követező 3 évben mintegy 300 milliárd forintnyi forrásnak (állami támogatás, bankhitel, pályázati támogatásnak kell megmozdulnia, aminek következtében az elmúlt évekre jellemző 50 százalékos sajáterő szint 35 százalékra vagy akár az alá is csökkenhet. A sajáterővel kapcsolatban ugyanakkor kérdés, hogy ebbe miként számít bele a telek; sokan kérik a megemelkedett telekárak miatt az újraértékelést – jegyezte meg az igazgató.

A piacon van pénz, csak az OTP-nek közel 2000 milliárd forint áll rendelkezésére – zárta felszólalását Aladics Sándor.

Hatékonyabban kell dolgozni!

300 kilométerrel nyugatabbra a Zatik Faáruház Fatelep árukészlete 3–4-szer annyit érne, mint Magyarországon, ahol működik – mondta Zatik József, a Zatik Kereskedelmi Kft. tulajdonos-ügyvezetője. Ahhoz, hogy a nyomott árak mellett a bérek szinten tudjanak maradni, a legjobb technológiákat kell alkalmazni, a szakembereket pedig folyamatosan kell képezni – hangsúlyozta. A Zatik Faáruház Fatelepnél pontosan ezt az utat követik: munkatársaiknak folyamatosan tartanak képzéseket.

Hol lesznek az árak fél év múlva?

A lakásépítés olyan igényt generál, hogy mindenképpen szükség lesz a jól képzett szakemberekre – hangsúlyozta Simon Andea. A Laterex Zrt. vállalkozási igazgatója szerint 20–30 százalékos béremeléssel sok külföldön munkát vállaló építőipari szakembert haza lehetne csábítani.

Már érkeznek az első konkrét ajánlatkérések – számolt be Simon Andrea –, hozzátéve: nagy kérdés, hogy miként alakulnak majd az árak hat hónap múlva.

Javaslatok

A konferencia résztvevői több konkrét javaslatot is megfogalmaztak, többek között az alábbiakat:

  • A kormányzati intézkedéscsomag társadalmi hatása nagy, a szakmai vitát ezért mindenképpen folytatni kell, például az önkormányzatok szerepéről.
  • Ahol megvalósítható, „szét kell szedni” a szakképzést, a dolgozni kívánóknak 3–4 hónap alatt meg lehet tanítani bizonyos részfeladatokat.
  • Az operatív programokban ki kellene írni a korábban rendkívül népszerű telephely-fejlesztési pályázatokat is.
  • Nemcsak a lakásépítésben, az egyéb építőipari beruházásokban is szükség lenne áfacsökkentésre.
  • Az új projektek költségénél figyelembe kellene venni a béremelést.
  • Az építési jogi szabályozásban deregulációra van szükség.
  • A hatékonyságot növelő intézkedéseket kell hozni, például – esetleg kamarai közreműködéssel – területi „mentorsejteket” lehetne létrehozni, amelyek számviteli, pénzügyi vagy adótanácsokkal segítenék a vállalkozókat.
  • A projektcégeknek – a lánctartozások visszaszorítása érdekében – nagyobb anyagi felelősséget kellene vállalniuk.
  • Ugyanezt a célt szolgálná, ha kibővülne azok köre, akik a Teljesítésigazolási Szakértői Szervhez fordulhatnak.
  • Államközi egyezményekkel meg kellene könnyíteni az ukrán, moldáv stb. építőipari szakemberek magyarországi munkavállalását.
  • Ágazati kedvezményekkel kellene segíteni a feketegazdaság visszaszorítását.

Az építőipar visszatalálhat a stabil növekedési pályára

2016-ban számos lehetőség megnyílik, az építőipar visszatérhet a stabil növekedési pályára – mondta a konferenciát záró felszólalásában dr. Lenner Áron Márk. A Nemzetgazdasági Minisztérium belgazdaságért felelős helyettes államtitkára felidézte: a gazdasági válság súlyosan visszavetette a korábban húzóágazatként működő építőipart. Az ágazatnak a 2007/13-as pénzügyi ciklus végén felpörgetett beruházások átmenetileg lendületet adtak ugyan, de a növekedés 2015 második felére leállt.

Magyarországon nagyjából 4 millió lakóingatlan van, így ha évente csak 10 ezer lakás épülne, akkor az állomány teljes cseréje 400 évig tartana. Ez is szempont volt a kormány intézkedési csomagjának összeállításakor – mondta a helyettes államtitkár.

Kifejezetten építőipari pályázatokat az EU nem enged meghirdetni, telephelyfejlesztésre pedig a kormány döntése értelmében nem lesznek felhívások, mivel a mostani ciklusban mindenekelőtt a feldolgozóipart kívánják erősíteni. Ez azonban nem jelenti azt – hangsúlyozta Lenner Áron Márk –, hogy az építőipar kimarad a pályázatokból. A ciklus közepétől elindulnak az infrastrukturális fejlesztések, és nagy lehetőségek nyílnak az épületenergetikai fejlesztésekben is, amelyekre 2020-ig több száz milliárd forintot fognak költeni.

A helyettes államtitkár elmondta: bízik abban, hogy az év folyamán jelentős béremelkedés lesz az ágazatban, enélkül ugyanis nem lesz elegendő szakember a megugró kereslet kielégítésére.

A lánctartozások problémája Lenner Áron Márk szerint 2013-ban, a Teljesítésigazolási Szakértői Szerv felállításával megoldódott. A politikus úgy vélte: a fekete foglalkoztatás elleni küzdelemben nem a kedvezmények, hanem a megerősített ellenőrzés a hatékony megoldás. Áfacsökkentés a lakásépítésen kívül az építőipar más alágaiban nem lesz – szögezte le.

Hétfőn alaposan meglepődhet az autópályán

0

Január 31. vasárnap éjfélig érvényesek a tavalyi megyei autópálya matricák és az országos éves jogosultságok, ezért aki idén is ezekkel az e-matrica típusokkal szeretné használni a díjköteles autópályákat és autóutakat, érdemes minél hamarabb megváltania az új, 2016-os jogosultságokat.

Az e-matricát legegyszerűbben az interneten keresztül lehet beszerezni, mindössze néhány kattintással az ematrica.autopalya.hu oldalon, vagy okostelefonról mobil alkalmazással vagy SMS-ben. A megszokott értékesítési pontokon, így a benzinkutakon is lehet jogosultságot váltani, mint ahogy a NÚSZ országszerte 18 helyen megtalálható ügyfélszolgálati irodáiban – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.

2016-ban nincsenek érdemi változások az e-matricás útdíjszedési rendszerben. Nem emelkedtek az árak, nincsenek újabb díjkategóriák, a díjköteles úthálózat pedig csak az M43 és M85 tavaly átadott szakaszaival bővült.

Fontos újdonság azonban, hogy a nagycsaládosok és mozgáskorlátozottak kedvezményüket ezentúl egy kormányablakon keresztüli előzetes bejelentést követően, már a vásárláskor érvényesíthetik a D2 kategóriába tartozó gépjárműveikre.

Idén 4 hét alatt közel félmillió megyei matricát vettek az autósok, vagyis a tavalyi egész éves megyei értékesítés egyharmadát. Az összes matricatípusból januárban mintegy 1,2 millió darab fogyott, ami mennyiségét tekintve 6,5 százalékkal, a bevételeket tekintve azonban csupán 2,1 százalékkal marad el a tavalyi év hasonló időszakának eredményeitől. Ennek oka a tavalyi, jelentős változásoknál tapasztaltakhoz képest mérsékeltebb érdeklődésre, és az autósok új rendszerben kialakult vásárlási szokásaira vezethető vissza.

Az ellenőrzési tapasztalatok szerint a bliccelők aránya csupán kismértékben nőtt, éves átlagban 2-3 százalék körül mozog, ami nemzetközi szinten is kedvező arány.

Az e-matricás rendszerben a hazai díjköteles úthálózaton autózók 2015-ben közel 28 százalékkal több országos éves jogosultságot vásároltak, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ugyanakkor a havi matricából kevesebb fogyott 22 százalékkal.

Míg a heti-10 napos matricák iránti kereslet nem változott, az új, megyei matrica típusból 2015-ben több mint 1,3 milliót váltottak az autósok, elsősorban a havi matricák rovására. Tavaly több százezer új felhasználó jelent meg, ők azok az autósok, akik korábban alsóbbrendű utakon közlekedtek.

Lassabban bővül a gazdaság, gyenge marad a forint

0

Főleg az olajár alakulásának köszönhetően továbbra is alacsony infláció mellett lassuló gazdasági növekedésre számít idén az Equilor. Akár két hitelminősítő is javíthat 2016-ban Magyarország besorolásán, amely rövid távon erősítheti a forintot, ám összességében a jelenlegi gyenge árfolyam marad a jellemző.

A magyar gazdaság növekedésének fő motorja tavaly az ipar, a kereskedelem, a szálláshely-szolgáltatás, valamint vendéglátás teljesítményének javulása volt. Az év első három negyedévét tekintve a GDP növekedési üteme 2,8 százalékra lassult az első félévben mért 3,1 százalékról, míg az év egészét tekintve 2,9 százalék lehetett – olvasható az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésében.

Hiányoznak az uniós források

Miután az uniós finanszírozású szállítási beruházásoknál bekövetkezett a vártnak megfelelő visszaesés, egyelőre nem várható előretörés a feldolgozóipari vagy más ipari beruházásokban. Ez pedig kulcskérdés lehet 2016-ban, mivel a fogyasztás dinamikája hosszabb távon már nem tudja ellensúlyozni az uniós finanszírozás csökkenését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) várakozásai szerint 2016 második felétől élénkülhet a hitelezési aktivitás, amit kiegészíthet a lakáspiac felívelése, de ezen pozitív folyamatokat részben ellensúlyozhatják a külső, deflációs környezetből származó negatív hatások. Mindezek eredményeként idén az Equilor 2,2 százalékos GDP növekedési ütemmel számol, és egyelőre hosszabb távon sem lát olyan húzóerőt, amely ennél gyorsabb növekedést eredményezhetne.

Olajozottan alacsony az infláció

Az inflációt hazánkban is elsősorban az olaj tartósan alacsony árfolyama befolyásolja, melynek hatására a pénzromlás üteme 0,6 százalék lehet éves szinten. Az államháztartás hiánya tavaly alacsonyabb, 1,9 százalékos lehetett az előzetesen tervezett 2,4 százalékkal szemben, míg idén 2 százalékra emelkedhet a GDP arányában. A folyó fizetési mérleg többlete továbbra is erős, ami támaszt nyújt a forintnak. 

Az Equilor várakozása szerint idén akár két hitelminősítőnél is befektetésre ajánlott kategóriába kerülhet Magyarország. Ez a nemzetközi alapkezelők esetében vételi érdeklődést válthat ki a magyar részvények esetében, és rövid távon erősítheti a forint árfolyamát is. Hosszabb távon azonban a tavaly is tapasztalt forintgyengülést több más folyamat támogatja.

Marad az alapkamat és a gyenge forint

A kormányzat a jelek szerint arra rendezkedett be, hogy tartósan alacsony marad az alapkamat, és az államadósságot a lakossági megtakarításokból és a banki kötvényvásárlásokból finanszírozza. Ennek megfelelően az elmúlt hónapok 306-317 forintos sávja után az év elején a felminősítési várakozások miatt a sáv erősebbik feléhez közelíthet az euró árfolyama, míg az év végéig folyamatos gyengülés mellett 320 forintig süllyedhet az árfolyam.

Az MNB a tavalyi kamatvágási sorozat után tartósan, 2017 végéig a jelenlegi szinten kívánja tartani az alapkamatot. Az Equilor várakozása szerint a lengyel alapkamat a következő hónapokban fél százalékkal csökkenhet. Amennyiben ez és az EKB újabb monetáris lazítása megtörténik márciusban, az az MNB-t nem újabb kamatvágásra, hanem további nem-konvencionális intézkedések bevezetésére ösztönözheti, így az év végén is 1,35 százalékon állhat az irányadó magyar kamatláb.

Ne felejtsen el nyilatkozni az adóalapot csökkentő kedvezményekről!

0

Ezekben a napokban nyilatkozhatnak az alkalmazottak arról, hogy ebben az évben milyen kedvezményekkel csökken a személyi jövedelemadójuk, illetve adóalapjuk. A munkáltató ezt figyelembe véve állapítja meg a levonandó adóelőleg összegét.

A legtöbbeknek családi kedvezmény jár, amely az adóalapot, és kiegészítésként – ha az nem teszi ki a teljes keretet – a járulékokat csökkenti. Erről az eltartott családtagok felsorolásával kell nyilatkozni – hívja fel a figyelmet a NAV.

Meg kell jelölni a kedvezményezett eltartottakat, akik után a családi pótlék is jár. Idén még elég megadni az eltartottak nevét, születési helyét és idejét, édesanyjuk nevét és lakcímét. A gyerekek adóazonosító jelét nem kötelező feltűntetni.

A családi kedvezmény kedvezményezett eltartottanként, havonta, egy eltartott esetén 10 000 forinttal, két eltartott esetén 12 500 forinttal, három vagy annál több eltartott esetén 33 000 forinttal kevesebb adóelőleg levonását eredményezi.

A kedvezmény teljes összegét befolyásolja az eltartottak és a kedvezményezett eltartottak száma. A kétgyermekes szülők családi kedvezménye idén 25 százalékkal emelkedett, 2019-re pedig a duplájára nő, vagyis gyermekenként, havonta 20 000 forinttal több maradhat a családoknál.

Az első házasok kedvezménye január 1-jétől – legfeljebb 24 hónapig – 33 335 forint, azaz házaspáronként havi ötezer forinttal több jut a kiadásokra. A 24 hónapon belül a kedvezmény abban a hónapban már nem jár, amikor magzatra vagy gyermekre tekintettel először érvényesíthetnek családi kedvezményt a szülők.

Idén havi 5 550 forint személyi kedvezmény jár az adóból azoknak, akik rokkantsági járadékban illetve fogyatékossági támogatásban részesülnek és azoknak, akik olyan betegségben szenvednek, amely súlyos fogyatékosságnak számít.

Ha év közben a kedvezmények szempontjából változik a munkavállaló helyzete, új nyilatkozatot kell kitöltenie a munkahelyén.

Az egy évvel ezelőttinél 118 ezerrel dolgoznak többen Magyarországon

0

Tavaly október–decemberben a foglalkoztatottak létszáma 4 millió 259 ezer fő volt, 118 ezer fővel több, mint egy évvel korábban. A 15–64 évesek foglalkoztatási rátája 64,8 százalékra emelkedett, a férfiak foglalkoztatási mutatója nagyobb mértékben javult – jelentette csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal.

2015-ben a foglalkoztatottak éves átlagos száma 4 millió 210 ezer fő volt, 110 ezer fővel haladta meg a 2014. évit. A 15–64 évesek körében 63,9 százalékos volt a foglalkoztatási ráta, 2,1 százalékponttal magasabb az előző évinél.

2015 október-decemberben az egy évvel korábbihoz képest:

– A foglalkoztatottak létszáma 2,8 százalékkal magasabb, 4 millió 259 ezer fő volt. Az összességében 118 ezer fős növekedéshez a hazai elsődleges munkaerőpiac 58 ezer fővel járult hozzá, a közfoglalkoztatottak köre 54 ezer fővel bővült, miközben külföldi telephelyen 6 ezer fővel dolgoztak többen.

– A foglalkoztatottak közül 4 millió 221 ezren tartoztak a 15–64 évesek korcsoportjába, foglalkoztatási arányuk 2,2 százalékponttal, 64,8százalékra emelkedett. A 15–64 éves férfi foglalkoztatottak létszáma 3,3 százalékkal, 2 millió 295 ezer főre bővült, foglalkoztatási rátájuk 2,8 százalékponttal, 71,4 százalékra nőtt. A 15–64 éves női foglalkoztatottak száma 2,0 százalékkal, 1 millió 927 ezer főre emelkedett, foglalkoztatási rátájuk 1,6 százalékponttal, 58,4százalékra javult.

– A 15–24 éves foglalkoztatottak létszáma 292 ezer fő volt, foglalkoztatási arányuk 2,2 százalékponttal, 26,8 százalékra nőtt. Az úgynevezett legjobb munkavállalási korú, 25–54 éves, valamint az idősebb, 55–64 éves foglalkoztatottak száma egyaránt emelkedett, előbbiek foglalkoztatási rátája 1,3 százalékponttal, 81,1 százalékra, utóbbiaké 3,8 százalékponttal, 46,7 százalékra.

– A 20–64 éves korcsoport esetében – amely az Európa 2020 stratégiában meghatározott foglalkoztatási célok alakulásának megfigyelési köre – a foglalkoztatási ráta 2,2 százalékponttal, 69,7 százalékra nőtt. Az Európai Unió 2020-ra 75 százalék célértéket tűzött ki, Magyarországon jelenleg a korcsoportra vonatkozó foglalkoztatási ráta a férfiaknál 76,8, a nőknél 62,7 százalék.

– A foglalkoztatás szintje a 15-64 évesek körében valamennyi régióban emelkedett, a legjelentősebben – 3,2, illetve 3,1 százalékponttal – Észak-Magyarországon és Közép-Dunántúlon. A foglalkoztatási ráta Közép-Dunántúlon volt a legmagasabb (68,8 százalék), Észak-Alföldön a legalacsonyabb (59,9 százalék).

A hagyományos életbiztosításokat is össze lehet hasonlítani

A nyugdíjcélú és a befektetési életbiztosítások után a biztosítóknak ez évtől közzé kell tenniük a hagyományos megtakarítási életbiztosítások teljes költségmutatóját is. így az ügyfeleknek pontosabb képük lesz arról, mit kapnak a pénzükért.

A biztosítóknak az idei évtől a hagyományos megtakarítási jellegű életbiztosítások esetében is ki kell számítniuk és publikálniuk a különféle termékek költségének összehasonlítását segítő teljes költségmutatót (tkm). Ez eddig csak a befektetési eszközalapokhoz kötött (unit-linked) és a nyugdíjbiztosítási termékeknél volt kötelező. A unit-linked biztosításoknál ráadásul a költségmutatót mostantól eszközalaponként is közzé kell tenni – derült ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményéből.

A hagyományos életbiztosítások esetében az előírásoknak július 1-jétől kell megfelelni a biztosítókanak. Jövő januártól viszont változik a tkm módszertana is, amely jelenleg önszabályozáson alapul. Várhatóan még az idén lezárul az európai szintű szabályozás kidolgozása, és az MNB szerint lehetőség lesz rá, hogy ennek megfelelően még finomítsák a jövő januártól hatályos új módszertant.

Az évente július 1-jén publikálandó tkm-mutatókat egy 35 éves biztosítottra kell kiszámítani, a költségeket kizárólag a kötelezően választandó biztosítási kockázatokra és díjemelésekre modellezve. A számításnál évi 210 ezer forint, évente egyszer befizetett rendszeres díjjal vagy 2,2 millió forint egyszeri díjbefizetéssel kell kalkulálni az ügyfél részéről. A tkm-számításokat a biztosítóknak rendszeres díjas és élethosszig tartó biztosításoknál 10, 15 és 20 éves, az egyszeri díjasoknál 5, 10 és 20 éves futamidőre kell elvégezniük.

A négy tizedesjegy pontossággal, százalékos formában közzéteendő rkm-mutató valamennyi közvetlen és közvetett költséget figyelembe vesz, így a kockázati díjrész mellett a mögöttes alapok vagyonkezelési, a befektetési egységek vételi és eladási árfolyam-különbözetéből adódó, a bruttó díjra vetített lejárati, illetve a nyereségmegosztás alapján a biztosítónál maradó rész ügyfélterheit is.

A biztosítási szektor által már hat éve önszabályozás keretében működtetett, és 2016-tól a biztosítók honlapja mellett az MNB internetes oldalán is közzéteendő tkm-mutatók egységes, előre meghatározott paraméterek felhasználásával megmutatja, hogy megközelítőleg mekkora hozamveszteség éri az ügyfelet egy olyan elméleti költségmentes hozamhoz képest, amit az adott terméken érne el.

Az MNB felügyeleti stratégiája célkitűzéseivel összhangban és korábbi nyugdíjbiztosítási ajánlása pozitív hatásainak ismeretében a jegybank 2015-ben hirdette meg etikus életbiztosítási koncepcióját. Ennek fő célja a (hagyományos és unit-linked) megtakarítási életbiztosításoknál a biztosítók által megnevezett, illetve a valós költségek közti összhang megteremtése; a biztosítók ügyfeleinek döntését elősegítő tájékoztatás; illetve a termékekhez kapcsolódó költségek átláthatóságának elősegítése.

A Samsungé Magyarország legjobb telefonos és online ügyfélszolgálata

A Samsung ügyfélszolgálatát két díjjal jutalmazták a „Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban” üzleti versenyen. A hetedik alkalommal megrendezett megmérettetés célja a magyarországi ügyfélkiszolgálási kultúra fejlesztése volt.

A Client First tanácsadó cég minden évben három kategóriában (személyes, telefonos és elektronikus), két vállalati méretre bontva díjazza a hazai cégek ügyfélkiszolgálásának minőségét. Idén nagyvállalati szinten a telefonos és az elektronikus szolgáltatásban egyaránt a Samsung Electronics Magyar Zrt. ügyfélszolgálatát választották a legjobbnak.

A sorrend kialakításához 6500 ügyfél véleményét elemezték, akik 210 000 kérdésre adtak választ.  Emellett próbavásárlásokat is végeztek, 1500 üzletet és ügyfélkiszolgálási pontot teszteltek. A „Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban” pályázat jelenleg a legnagyobb és legalaposabb ügyfélelégedettséget mérő verseny Magyarországon.

„Az ügyfélszolgálaton dolgozó kollégák éves szinten 160 000 bejövő hívásra válaszolnak, illetve 30 000 e-mailes és 13 000 élő chaten érkező megkeresést kezelnek” – mondta Gerzsei Attila, a Samsung Smart & Prémium Megoldások üzletágának igazgatója.

A fotón Gerzsei Attila veszi át a díjakat.

Hat embert keresnek az orosz gép elleni merénylet miatt

0

Hat embert gyanúsítanak az orosz és egyiptomi hatóságok, hogy részt vettek a Sínai-félsziget fölött lezuhant A321-es gép elleni merényletben.

A Sarm-es Sejk-i repülőtér egyik hordára vitte fel a pokolgépet az orosz személyszállító fedélzetére – állítják az orosz és egyiptomi vizsgáló bizottság nyomozói, akik rajta kívül további öt személyt hoztak kapcsolatba a merénylettel. Korábbi hírekkel ellentétben a pokolgépet a gépen elhelyező férfit nem fogták el, továbbra is kutatnak utána. Az orosz titkosszolgálatok utolsó információja szerint Törökországban vélték felfedezni.

A Szentpétervárra tartó repülő tavaly október 31-én zuhant le, fedélzetén 224 emberrel, akik valamennyien meghaltak. Az egyiptomi hatóságok az első hetekben kizárták a merényletet, ám később orosz és brit titkosszolgálati források határozottan azt állították, hogy pokolgépes akciót hajtottak végre. A merényletet az Iszlám Állam nemzetközi terrorszervezet egyiptomi szárnya vállalta magára.

Vlagyimir Putyin orosz államfő vérdíjat tűzött ki az elkövetők fejére, s egyben megtiltotta, hogy utazási irodák Egyiptomba szervezzenek utakat. 

Elfogták az orosz gépre bombát felvivő férfit

0

Hat embert gyanúsítanak az orosz és egyiptomi hatóságok, hogy részt vettek a Sínai-félsziget fölött lezuhant A321-es gép elleni merényletben.

A Sarm-es Sejk-i repülőtér egyik hordára vitte fel a pokolgépet az orosz személyszállító fedélzetére – állítják az orosz és egyiptomi vizsgáló bizottság nyomozói, akik rajta kívül további öt személyt hoztak kapcsolatba a merénylettel.

A Szentpétervárra tartó repülő tavaly október 31-én zuhant le, fedélzetén 224 emberrel, akik valamennyien meghaltak. Az egyiptomi hatóságok az első hetekben kizárták a merénylet valószínűségét, ám később orosz és brit titkosszolgálati források határozottan azt állították, hogy pokolgépes akciót hajtottak végre. A merényletet az Iszlám Állam nemzetközi terrorszervezet egyiptomi szárnya vállalta magára.

Vlagyimir Putyin orosz államfő vérdíjat tűzött ki az elkövetők fejére, s egyben megtiltotta, hogy utazási irodák Egyiptomba szervezzenek utakat.

Sok volt a panasz, megszünteti a kék számokat az NMHH

0

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a fogyasztói érdekekre tekintettel fokozatosan kivezeti a kék számokat úgy, hogy azok 2016. június 30-ától jövő év végéig zöld számként továbbra is használhatóak maradnak.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a kék számok hívásdíjával kapcsolatos sokasodó fogyasztói panaszok miatt elrendelte a kékszám-szolgáltatás hazai megszüntetését. Ennek legfőbb oka az, hogy a hatályos szabályozás ellenére ugyanis az előírás szerinti – a hívó és a hívott előfizető között – osztott díjas hívás teljes díját a szolgáltató sokszor a hívó előfizetőkre hárította, a többfordulós szolgáltatói egyeztetések pedig eredménytelennek bizonyultak. A fogyasztói érdekeket figyelembe véve a hatóság az SHS=40 kékszámtartomány használatát jövő év december 31-ig fokozatosan kivezeti és emellett módosítja a 14cde rövidszámtartomány használati feltételeit is.

A hatóság az SHS=40 kékszámtartományt két lépésben, megfelelő felkészülési idő elteltével szünteti meg. A rendelet életbe lépése után, 2016. január közepétől már nem igényelhető új kék szám, a már használatban lévő számok azonban a szolgáltatás megszűnése, 2016. június 30. után egy átmeneti időszakban díjmentes szolgáltatás számként, azaz zöld számként továbbra is használhatók maradnak. Az átmeneti időszak után a számokra kiadott engedélyeket a hatóság 2017. december 31-ével végleg visszavonja. A 14cde rövidszámtartomány számai, melyek jelenleg kékszám- és zöldszámdíjazásúak is lehetnek, 2016. június 30. után csak zöld számként, díjmentesen lesznek hívhatóak – olvasható az NMHH közleményében.

Környezetvédelmi termékdíj: kis módosítás, nagy változás

0

Első olvasatra úgy tűnhet, hogy új az év nem sok újdonságot hozott a környezetvédelmi termékdíj szabályozásban. Kicsit mélyebbre ásva ugyanakkor, kiderül, hogy vannak olyan módosítások, amelyek gyakran használt konstrukciók újragondolását is szükségessé tehetik – hívják fel a termékdíjban érintett vállalkozások figyelmét a Mazars szakértői.

A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat rámutat: az egyik legjelentősebb változás, hogy a jövőben a készletre vétel alapján történő termékdíj fizetés mellett a kötelezettség-átvállalás már nem működik.

Január 1-jétől kibővült a környezetvédelmi termékdíj-kötelezettség keletkezés jogcímeinek köre.  Az év első napjától az „első belföldi forgalomba hozatal” és a „saját célú felhasználás” mellett a „készletre vétel” is keletkeztethet termékdíj-kötelezettséget – áll a Mazars legfrissebb összefoglalójában.

Erre akkor kerül sor, ha az adófizetésre kötelezett a készletre vétel időpontját jelöli meg a termékdíjfizetési kötelezettség keletkezése időpontjának, és ezt be is jelenti az adóhatóságnak a tevékenység megkezdését követő 15 napon belül, vagy folyamatosan működés esetén – a tárgyévre vonatkozó választását – január 31-éig, írja a jelentés.

„Bár a készletre vételt a gyakorlatban a múltban is önálló jogcímkét kezeltük, a törvénymódosítás két nagyon lényeges dologra hívja fel a figyelmet” – mutat rá Csizmadia Heléna, a Mazars adóigazgatója.

Egyrészt a módosításnak komoly következményei vannak azokra nézve, akik készletre vételkor fizetik meg a termékdíjat, és emellett átvállalási szerződésekkel rendelkeznek.

Azzal ugyanis, hogy a készletre vétel önálló jogcímként került be a törvénybe, a készletre vételkor tényleges fizetési kötelezettség keletkezik, és azonnal esedékessé válik a termékdíj fizetés.

Eddig ez a kitétel azért nem okozott gondot, mert a forgalomba hozatalig nem volt olyan törvényi jogcím, amely alapján fizetési kötelezettség keletkezett volna, forgalomba hozatalkor pedig ez a teher automatikusan átszállt az átvállalóra.

„Ez azt jelenti, hogy a továbbiakban a készletre vételkori megfizetés és a fizetés átvállalása együtt nem működik. Az ilyen konstrukciókat meg kell vizsgálni és úgy kell módosítani, hogy az a lehető legkedvezőbb legyen minden érintettnek.” Erre már csak kevés idő van, mert – ahogy a készletre vételkori fizetési kötelezettség választására – úgy az attól való eltérés bejelentésére is január 31-éig van lehetőség.  „A határidő jogvesztő, így a döntés nem tűr halasztást” – figyelmeztetett Csizmadia Heléna.

Másrészt a törvényváltozás egy – széles körben elterjedt – hibás gyakorlatra is ráirányítja a figyelmet.  A Mazars szakértői szerint ugyanis az érintett vállalkozások nem mindig kezelték a szabályoknak megfelelően azt a speciális helyzetet, ha készletre vételkori fizetési kötelezettséget választó kötelezett külföldről termékdíjköteles terméket hozott be, de azt végül mégsem hozta forgalomba itthon vagy használta fel saját célra, hanem visszaszállította a külföldi partnernek, vagy – nagykereskedőként – változtatás nélkül továbbértékesítette külföldön.

Ezt az egyszerűség kedvéért sokan úgy kezelték, hogy készletre vételkor megfizették, kiszállításkor pedig visszaigényelték a termékdíjat. A visszaigénylés ilyen esetben azonban jogosulatlan volt, hiszen termékdíj fizetési kötelezettség sem keletkezett.

Valójában a termékdíj-kötelezettség az első belföldi forgalomba hozatalkor vagy a saját célú felhasználásakor állt volna be – visszamenőlegesen a készletre vétel időpontjára.  Mivel azonban egyik sem történt meg, így fizetési kötelezettség sem keletkezett, azaz sem fizetni sem visszaigényelni nem kellett volna a termékdíjat. 

A helytelen eljárás többlet adófizetési kötelezettséget ugyan nem jelent, de a jogosulatlan visszaigénylés miatt adóbírságot eredményezhet, ezért az eljárási szabályok megfelelő alkalmazására érdemes odafigyelni, és a múltbeli hibákat javasolt önellenőrzéssel korrigálni. A 2016-os szabályváltozásokkal ez a hibalehetőség megszűnik.

A Mazars gyakorlatában sokszor felmerült az a kérdés, hogy pontosan ki minősül kötelezettnek olyan esetekben, amikor egy társaság logisztikai szolgáltató segítségét veszi igénybe a termékek behozatalához. Ilyen esetekben ugyanis gyakran előfordul, hogy a logisztikai szolgáltató lebontja a szállítói csomagolást (esetleg át is csomagolja a termékeket), és kisebb egységekben szállítja ki a termékeket a címzetteknek.  A terméknek a logisztikai szolgáltató soha nem lesz a tulajdonosa, de mi a helyzet a lebontott csomagolással?

A törvény 2016. január 1-jétől egyértelműen kimondja, hogy kötelezettnek a csomagolási hulladék első birtokosa számít, tehát ilyen esetekben a logisztikai szolgáltató.

Bár a hatóságok jogértelmezése miatt ezt eddig is így kellett volna kezelni, mégis gyakran tapasztaltuk, hogy a logisztikai szolgáltatók nem voltak hajlandóak ezt a kötelezettséget felvállalni, ami mind a szolgáltatást megrendelő, mind a logisztikai szolgáltató szempontjából tarthatatlan.

„A szolgáltatást megrendelő feleslegesen fizeti meg a termékdíjat, míg a logisztikai társaság esetében komoly adóhiánnyal és büntetéssel lehet számolni. Az ilyen ügyletek átgondolása, és az esetleg aggályos múlt rendbetétele mindenképpen javasolt” – állítja Csizmadia Heléna.

A törvény eddig is tartalmazott kitételeket a háromszögügyletekre vonatkozóan, ezek gyakorlati alkalmazására mégis igen ritkán került sor. „A módosítás ebben az esetben könnyítést jelent, amely kapcsán érdemes átgondolni a múltbeli és a jövőbeli ügyleteket is” – javasolja a szakértő.

A szabályozás értelmében, ha belföldi vevőnek értékesítünk termékdíjköteles terméket úgy, hogy az értékesítés következtében a termék közvetlenül külföldre kerül kiszállításra, nem keletkezik termékdíj-kötelezettség. Eddig a szabályozás feltételként szabta, hogy a fuvart az értékesítőnek magának kell végeznie vagy megrendelnie, de ez a korlátozás 2016. január 1-jétől kikerült a törvényből.

A Mazars tapasztalatai szerint ezzel a könnyítéssel eddig még nagyon kevesen éltek, pedig komoly adminisztrációs terhektől szabadíthatja meg mind az értékesítőt, mind pedig a beszerzőt: nincs szükség a termékdíj megfizetéséhez kapcsolódó nyilvántartás vezetésére, a visszaigénylési számlazáradék szerepeltetésére és a visszaigényléshez kapcsolódó adminisztrációra sem.

Dízelbotrány: alapjaiban változtatja meg a szabályozást az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság jogalkotási javaslatot nyújtott be, melynek révén biztosítani kívánja, hogy a gépjárműgyártók pontosan betartsák az uniós biztonsági, környezetvédelmi és gyártási követelményeket.

A bizottság alapjaiban kívánja megreformálni az úgynevezett EU típus-jóváhagyási keretrendszerét. Jelenleg a nemzeti hatóságok kizárólagos felelősségi körébe tartozik annak igazolása, hogy egy jármű megfelel-e valamennyi forgalombahozatali követelménynek, valamint annak felügyelete, hogy a gyártók a vonatkozó uniós jogszabályok szerint járnak-e el. A javaslat szerint a járművek vizsgálata egy függetlenebb rendszer szerint fog működni, és szigorodni fog a forgalomban lévő autók felügyelete. Az európai szintű ellenőrzés fokozása pedig a rendszer egészének erősödését fogja magával vonni.

Az Európai Bizottság már azt megelőzően nekilátott az EU-típusjóváhagyási keretrendszer felülvizsgálatának, mielőtt napvilágra kerültek volna a Volkswagennel kapcsolatban feltárt tények – szögezi le a szervezet közleménye. Az események után azt a következtetést vonták le, hogy még átfogóbb reformokra van szükség annak érdekében, hogy a jövőben ne fordulhassanak elő ilyen szabályszegések. A gépjárművek jóváhagyásáról és piacfelügyeletéről szóló bizottsági javaslat egy egységben tekintendő a szigorúbb kibocsátás-vizsgálatok (valós vezetési körülmények között végzett kibocsátási vizsgálatok) bevezetésére irányuló kezdeményezéssel.

Jyrki Katainen, a munkahelyteremtésért, növekedésért, beruházásokért és versenyképességért felelős bizottsági alelnök a következőket nyilatkozta: „Egy olyan egységes piacon, ahol az áruk szabadon mozognak, mindenkinek be kell tartania a játékszabályokat. A Volkswagenről nyilvánosságra került adatok megerősítették, hogy javítani kell a gépjárművek forgalombahozatali engedélyezését szabályozó rendszert. Ahhoz, hogy vissza tudjuk szerezni a fogyasztók bizalmát e kulcsfontosságú ágazat iránt, szigorúbb szabályozást kell bevezetnünk, és egyben gondoskodnunk kell a szabályok tényleges betartásáról is. Elengedhetetlen, hogy a piacon újra egyenlők legyenek a versenyfeltételek.”

Elżbieta Bieńkowska, a belső piacért, valamint az ipar-, a vállalkozás- és a kkv-politikáért felelős biztos leszögezte: „Az egységes piac működéséhez az előírásokat valamennyi ágazatban pontosan be kell tartani, ami a gépjárműágazatra is vonatkozik. A javaslat minőségi javulást és függetlenedést fog eredményezni a gépjárművek vizsgálatában, és szigorítani fogja a már forgalomban lévő járművek felügyeletét. Mindez kiegészítő jelleggel fogja erősíteni azon erőfeszítéseinket, hogy a világon az Unióban legyen a legszigorúbb a kibocsátásvizsgálat. Ezen eljárás folyamatos kiigazítása és felülvizsgálata révén fogjuk biztosítani a legszigorúbb kibocsátási határértékek tényleges betartását.”

A jelenlegi típus-jóváhagyási rendszer a kölcsönös elismerés elvén alapul: ha egy járműtípust jóváhagytak valamelyik tagállamban, azt az egész EU-ban szabadon forgalomba lehet helyezni. Míg a jogi keretet az unió határozza meg, annak ellenőrzése, hogy a gépjárműgyártók megfelelnek-e a szabályoknak, teljes mértékben nemzeti hatáskörbe tartozik. A gépjárművek jóváhagyására és piacfelügyeletére irányuló rendeletjavaslat nem fog változtatni a kölcsönös elismerés mint az uniós egységes piac központi alapelvén, hiszen ez az uniós egységes piac sarokköve, de fel kívánja számolni a rendszer hiányosságait.

A javaslat három célkitűzés eléréséhez nyújt segítséget:

  • Minőségi javulást és függetlenedést fog eredményezni a gépjárművek forgalomba hozatal céljából történő vizsgálatában: a tagállamok többségében az a gyakorlat, hogy a járművek EU-típusjóváhagyási követelményeknek való megfelelőségét olyan műszaki szolgálatok vizsgálják és ellenőrzik, akiket közvetlenül a gyártók fizetnek. A Bizottság a javadalmazási rendszer módosítását javasolja azt elkerülendő, hogy a műszaki szolgálatok és a gyártók pénzügyi kapcsolatban álljanak egymással, mivel az érdekellentétekhez vezethet és veszélyeztetheti a vizsgálat függetlenségét. A javaslat szigorúbb feltételeket támaszt a műszaki szolgálatok teljesítményével szemben, ennek megfelelően megbízásuk elnyerésének és megtartásának feltételeként előírja azok rendszeres és független ellenőrzését. A nemzeti típusjóváhagyó hatóságok egy szakértői értékelési rendszer alá fognak tartozni, így biztosítva a vonatkozó szabályok uniós szintű végrehajtását és következetes betartatását.
  • Hatékony piacfelügyeleti rendszert vezet be a már forgalomban lévő gépjárművek megfelelőségének ellenőrzése céljából: míg a jelenlegi szabályozás főként az előzetes (ex ante) ellenőrzésekre terjed ki, a jövőben a tagállamok és a Bizottság a már piacon lévő járművek szúrópróbaszerű ellenőrzését tervezi. Ennek révén már korai szakaszban fény derülhetne a megfelelőség hiányára, és azonnali, szigorú fellépésre lenne lehetőség a szabályoknak meg nem felelő, illetve komoly biztonsági kockázatot hordozó vagy fokozottan környezetkárosító járművek esetében. Valamennyi tagállam számára biztosítani kell, hogy határain belül védőintézkedéseket tehessen, ha úgy ítéli meg, hogy egy jármű nem felel meg a jogszabályoknak, anélkül, hogy várnia kelljen a típusjóváhagyást kiadó hatóság lépésére. A tagállamoknak rendszeresen felül kell vizsgálniuk a területükön folytatott piacfelügyeleti tevékenységek működését, és az eredményeket hozzáférhetővé kell tenniük a nyilvánosság számára.
  • Megerősíti a típus-jóváhagyási rendszert, amennyiben európai szinten nagyobb felügyeletet biztosít e téren: a bizottságnak felhatalmazása lesz arra, hogy felfüggessze, korlátozza vagy visszavonja az olyan műszaki szolgálatok kijelölését, amelyek alulteljesítenek és túl lazán alkalmazzák a szabályokat. A jövőben a bizottságnak lehetőségében áll – a Közös Kutatóközponton keresztül – a járművek utólagos megfelelőség-ellenőrzési vizsgálatának elvégzése is, és szükség esetén joga lesz azok visszahívására. A javaslat feljogosítja a bizottságot arra, hogy szankciókat szabjon ki, ami vissza fogja tartani a gyártókat és a műszaki szolgálatokat attól, hogy a követelményeknek meg nem felelő járműveket engedjenek a piacra. A bizottság elnökletével létrejön egy végrehajtási fórum is a tagállamokkal közös megfelelőség-ellenőrzési stratégiák kialakítása, valamint a műszaki szolgálatok közös ellenőrzésének és a típusjóváhagyó hatóságok szakértői értékelésének megszervezése céljából.

A bizottság javaslata a jelenlegi szabályozást fenntartva továbbra is tiltja az úgynevezett kiiktató eszközök használatát, amely tilalom felügyelete és érvényesítése a nemzeti hatóságok kötelezettsége marad, de egy lépéssel továbbmegy. A rendeletjavaslat szerint a gyártóknak betekintést kell engedniük a járművek szoftverprotokolljaiba. Ez az intézkedés kiegészíti a valós vezetési körülmények között végzett kibocsátási vizsgálatokra vonatkozó csomagot; ennek megfelelően igen nehéz lesz megkerülni a kibocsátási követelményeket, a gyártóknak pedig, akárcsak az USA-ban, kötelezően közzé kell tenniük kibocsátás-csökkentő stratégiájukat.

A bizottság elfogadás céljából megküldi a rendelettervezetet az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. Elfogadása után a rendelet közvetlenül alkalmazandó lesz. A rendelet hatályon kívül helyezi és felváltja a 2007/46/EK irányelvet (a keretirányelv), és módosítja a 765/2008/EK és a 768/2008/EK rendeletet.

A finn Profile Vehicles szállítja az új mentőautókat

Ismét a finn Profile Vehicles Oy szállíthat mentőautókat az Országos Mentőszolgálatnak. A sorozatos megrendeléseket kistarcsai üzeméből teljesíti a társaság.

Egyetlen ajánlattevőként a finn Profile Vehicles Oy magyarországi fióktelepe nyerte az Országos Mentőszolgálat mentőautók beszerzésére kiírt újabb tenderét – az eredmény a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. 

Az Országos Mentőszolgálat a nyílt közbeszerzési pályázaton 80 darab kétkerék-meghajtásos járműre kért ajánlatot. A nyertes nettó 1 milliárd 613 millió forintos ajánlatot tett. A szerződés eredetileg becsült összértéke nettó 1 milliárd 614 millió forint volt.

Az eredmény nem meglepő, évek óta minden, mentőautók beszerzésére kiírt pályázatot a finn társaság nyer meg. Legutóbb, 2013 őszén 178 jármű leszállítására kapott megbízást netttó 3,1 milliárd forintért, míg korábban 83 autót vett a cégtől a mentőszolgálat 1,6 milliárd forint értékben.

A sorozatos megrendeléseknek köszönhetően a finn társaság Kistarcsán hozott létre üzemet, ott alaktíják át a járművek belsejét, hogy mentőautóként tudjanak üzemelni. A Profile Vehicles Oy magyar üzeméből látja el a közép-európai és a közel-keleti piacokat is.

Budapest és Thesszaloniki között indít járatot az Ellinair

Újabb légitársaság érkezik Ferihegyre. Az Ellinair Budapest és Thesszaloniki között indít járatot június közepétől.

A Mouzenidis-csoporthoz tartozó Ellinair görög légitársaság heti közvetlen járatot indít Budapest és Thesszaloniki között június 19-től. A járatok hetente egy alkalommal, vasárnaponként közlekednek majd – írta a turizmus.com és az airportal.hu.

A járaton elérhető helyekre részben az utazási irodák kínálnak jegyeket, de az ülőhelyek egy részére a netes repülőjegy-keresőkben közvetlenül is lehet foglalni. A Budapest-Thesszaloniki útvonalon amúgy a Wizz Air is repül, a nyári menetrendben hetente két alkalommal, szerdánként és vasárnaponként.

Az Ellinairt 2013. februárjában alapította az első sorban ingatlanfejlesztéssel, üzemeltetéssel, turisztikai szolgáltatásokkal és hotelüzemeltetéssel foglalkozó, Boris Mouzenidis üzletemberhez kötődő holdingcég, a Mouzenidis Group, amely hazánkban is utazásszervező irodát működtet.

Kocsmákban tilos, börtönökben szabad cigarettázni Romániában

0

Nem ellentétes az alaptörvénnyel a nyilvános helyeken történő dohányzást betiltó, decemberben elfogadott törvény – döntött szerdán a román alkotmánybíróság. A taláros testület ezzel elvetette a jogszabály ellen a szenátus több tagja által emelt kifogásokat.

Augustin Zegrean, a taláros testület elnöke az ülés előtt leszögezte: a dohányzáshoz való jog nem alkotmányos jog. Megjegyezte: a magánlakások nem minősülnek nyilvános helynek, és a jogszabály nem minősül diszkriminatívnak csak azért, mert a repülőtereken és a börtönökben engedélyezi a dohányzást.

A jogszabály a következő lépésben Klaus Johannis államfőhöz kerül kihirdetésre, majd 45 nappal a Hivatalos Közlönyben való megjelenése után lép hatályba – írja a kronika.ro.

A képviselőház által decemberben elfogadott, és Klaus Johannis államfőnek kihirdetésre elküldött törvényt 33 szenátor megtámadta az alkotmánybíróságon. Alfred Laurențiu Mihai független szenátor az Agerpres hírügynökségnek elmondta: a beadványt aláíró szenátorok szerint a törvény szövegében több alkotmánysértő cikkely is szerepel, mivel nem határozza meg egyértelműen a nyilvános, zárt tér fogalmát, így akár úgy is értelmezhető, hogy a nyilvános, magántulajdonban álló terekben, így a lakásokban sem szabad dohányozni.

Azt is kifogásolják, hogy a jogszabály megkülönböztetést alkalmaz a dohányosok között is, mivel bizonyos helyeken – a börtönökben és a reptereken – lehetővé teszi a dohányzást.

A törvény szerint nyilvános helynek számít minden olyan, bárki által látogatható vagy közös használatra szánt helyiség, tulajdonformától vagy a belépési jogtól függetlenül, amelynek van ideiglenes vagy állandó tetőzete, mennyezete és legalább két oldalfala.

Szlovákiában 48 millió euróba kerül a gázár-visszatérítés

0

A gázár-visszatérítés összesen 48 millió eurójába kerül az államnak, ebből megközelítőleg egymillió euró a postaköltség – közölte Robert Fico miniszterelnök, aki személyesen adta postára az első értesítőket.

A gázár-visszatérítés a D1 díjszabási kategóriába tartozó háztartások (amelyek csak főzésre használják a gázt) közül megközelítőleg 680 ezret érint. A D2-es tarifa (a gázt vízmelegítésre használják) esetében körülbelül 350 ezer, a D3 tarifa (főzés és fűtés) esetében pedig 380 ezer háztartás kap támogatást – írja a hirek.sk.

Az állam a gazdasági minisztérium közreműködésével megközelítőleg 47 millió eurót fordít a visszatérítések kifizetésére.

A támogatások kifizetésének megkezdéséről a miniszterelnök már a múlt héten tájékoztatott. A 10 – 165 euró közötti összegről szóló postai utalványt kézbesítik a háztartásoknak, s azt a postákon lehet majd beváltani.

Robert Fico szerint a háztartási gáz ára – a visszatérítéssel együtt – 2016-ban kétszámjegyű mértékben, 14,5 százalékkal csökken. A visszatérítés megközelítőleg 1,4 millió háztartást érint. „Olyan előfizetőkről van szó, akik valamely szlovákiai energiaszolgáltató ügyfelei, tehát nemcsak a Szlovák Gázművekről (SPP) beszélünk, de az alternatív gázszolgáltatókról is” – közölte a szlovák kormányfő.

Felügyeletet kaphatnak a könyvelők és adótanácsadók

0

Célegyenesbe fordultak az új közpénzügyi hatóság kialakításának kormányzati munkálatai. A szervezet a könyvelők, az adótanácsadók, az adószakértők és a könyvvizsgálók ellenőrzéséért felelhet.

Az egység létrehozásának kormányzati teendőin már javában dolgoznak, így nincs különösebb akadálya annak, hogy a hatóság idővel megkezdje munkáját – írja a Magyar Idők.

Az új hatóság számos teendőért, például a képzési követelmények meghatározásáért, a működési engedélyek kiadásáért és a hiányosságok feltárásáért felelhet. A könyvelési és más díjak figyelemmel kísérése, az irreális árverseny megfékezése szintén az elképzelhető feladatok között szerepel.

Utóbbi elem kapcsán felidézhető a szaktárca adóügyi helyettes államtitkárának minapi beszéde. Pankucsi Zoltán január közepén, az év könyvelőjének és adótanácsadójának járó szakmai díjak átadásakor azt mondza: a pénzügyi-számviteli szakmának el kell kerülnie az olyan árversenyt, amely már a szolgáltatások színvonalát veszélyezteti.

A minisztériumi vezető rámutatott arra is, hogy a szakmában dolgozóknak követniük kell a jogszabályok változásait, be kell tartaniuk a határidőket, munkájuk ellátásához pedig figyelniük kell a piac működését.

Garantiqa: a kisvállalkozások 57 százaléka pályázna uniós forrásra

A mikrovállalkozások 41 százaléka, a kisvállalkozásoknak pedig az 57 százaléka pályázna uniós forrásra a mostani uniós költségvetési ciklusban – derül ki a Garantiqa felméréséből.

Magyarországon nehéz megfelelő munkaerőt találni, ennek ellenére a válaszadó mikrocégek 86 százaléka, a kisvállalkozások 91 százaléka kizárólag Magyarországon keresne új alkalmazottakat – derül ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. tavaly év végi felméréséből.

 A mikrocégek 11 százaléka, a kisvállalkozások 9 százaléka volt azon a véleményen, hogy a belföldi munkaerőpiac mellett külföldön is keresnének dolgozókat.

A felmérésben részt vevő vállalkozások számára a meglévő munkatársak véleménye számít a leginkább a létszámbővítés során. A mikrovállalkozások esetében 83 százalék, a kisvállalkozásoknak pedig a 82 százaléka a kollégák javaslata alapján vesz fel újabb dolgozókat – derül ki a felmérésből.

A jövőbeni fejlesztésekhez szükséges létszámmal jelenleg nem rendelkező mikro- és kisvállalkozásoknak az 54, illetve 59 százaléka tervez létszámbővítést.

A kutatás arra is választ keresett, hogy a korábbi uniós pályázatokon elinduló cégek milyen célra fordították a forrásokat. A válaszok alapján mind a mikro-, mind a kisvállalkozások körében az eszközvásárlás volt a fő cél, 46, illetve 50 százalékban erre költötték a pályázati forrásokat.

LED-es csokor és más újdonságok a hétvégi Esküvői Kiállításon

Telefontöltőről tölthető LED-es ékszercsokorral, a legújabb esküvői ruha- és sminktrendekkel, a legjobb esküvői zenékkel és helyszínekkel is megismerkedhetnek az érdeklődők 12. Esküvői Kiállításon a Papp László Budapest Sportarénában szombaton és vasárnap.

Az elmúlt évekhez hasonlóan az idei menyasszonyiruha-kínálatban is megtalálhatók lesznek a neves külföldi divatcégek és a magyar tervezők legújabb modelljei: többek közt Tarjáni Andrea és Lovász Márta tervezők divatbemutatóját láthatja a közönség.

Az érdeklődőket cukrászdák, autókölcsönzők, dekorációk és kiegészítők gazdag választéka várja, utóbbiak között szerepel például a világító menyasszonyi ékszercsokor, a tavalyi „csodacsokrok” továbbfejlesztett változata, amely LED-es lámpáinak köszönhetően több mint egy napig képes világítani, és miután lemerül, telefontöltővel azonnal tölthető.

A strasszokkal, brossokkal, gyöngyökkel, ékszerekkel, de akár tollakkal és tüllel díszített egyedi csokrok karakterét a szaténszalagokból készült virágok adják, bármilyen dekorációhoz és ruhához illeszkednek, lakásdíszként is megállják a helyüket és környezetkímélők.

A nagyszabású kiállításon fellép a Group’N’Swing együttes és a Wedding Project Band, ötleteket ad az esküvői frizurákhoz a Marilyn Dream Hair fodrászat, a Ceremóniamester Szövetség képviselőjének előadása pedig a leggyakoribb esküvői bakikra hívja fel a figyelmet. Mindezek mellett társastánc-bemutatók is színesítik a programot, a látogatók között pedig a két nap során luxus kozmetikai csomagokat, könyveket, ruhakölcsönzési utalványokat, fotóajándékokat és kiegészítőket sorsolnak ki.

Ha akar, itt találkozhat a legtöbb orosz turistával

0

Az egyiptomi és török turisztikai piac összeomlása után az oroszok ellepték Thaiföldet. Január első két hetében 6,5-szer többen utaztak Phuketre, mint egy évvel korábban.

Bár 12-15 százalékkal visszaesett az orosz idegenforgalom a téli szezonban, Egyiptom és Törökország helyett találtak maguknak más úti célt. (A fenti két országba ideiglenesen megtiltotta Moszkva az utak szervezését.)

Egyiptomban jelenleg alig van orosz turista, és a török szállodákban is 78 százalékkal kevesebben foglaltak szobát a 2014 januári állapotokhoz képest – ezzel Törökország 14 hellyel hátrább került az idegenforgalmi népszerűségi listán.

Ezzel szemben jelentősen nőtt a Thaiföldre utazó oroszok száma, ott Phuket szigete lett a legújabb orosz bázis. A második helyen Bangkok szerepel (plusz 12 százalék), míg Róma a harmadik 9 százalékos forgalmi növekedéssel.

Az első tízben található Tbiliszi, München, Milánó, Minszk, Genf, Kijev és Barcelona. Közülük Kijev kilencedik helyezése figyelemre méltó a feszült orosz-ukrán helyzet miatt. A sikerhez hozzájárulhatott, hogy néhány útvonalon csökkent a repülőjegyek ára. Rómába például 7, Minszkbe pedig 18 százalékkal olcsóbban lehetett repülni, mint 2014 januárjában.