Kezdőlap Blog Oldal 649

Ügyvédi irodák is választhatják a katát

0

A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (a továbbiakban: Katv.) módosításáról szóló 2017 évi CLVII. törvény egy újabb adózói kör részére ad lehetőséget a kisadózó vállalkozások tételes adója (a továbbiakban: kata) szerinti adóalanyiság választására – hívta fel a figyelmet a NAV.

A Katv. 3. §-ában foglalt rendelkezés 2018. január 1-jétől kiegészül azzal, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adójának alanya lehet az ügyvédi iroda is.

Átmeneti rendelkezés biztosítja azt, hogy a már tevékenységet folytató ügyvédi iroda kata-alanyisága 2018. január 1-jétől létrejöhessen. Eszerint az ügyvédi iroda a Katv. szerinti adóalanyiság választását legkorábban 2017. december 1-jétől kezdődően jelentheti be az állami adó- és vámhatósághoz.

A tevékenységet folytató ügyvédi irodák 2017 decemberében a 17T201 nyomtatványon jelenthetik be, hogy 2018. január 1-jétől a kisadózó vállalkozások tételes adójának szabályai szerint kívánják teljesíteni az adókötelezettségeiket.

Azok az ügyvédi irodák is megtehetik a kata választására vonatkozó bejelentést 2017 decemberében, amelyeket ebben a hónapban vesznek nyilvántartásba. Esetükben – tekintettel arra, hogy az adóalanyi kör bővítésére vonatkozó fenti szabály 2018. január 1-jén lép hatályba – a kata-alanyiság kezdő időpontja szintén 2018. január 1. napja lesz.

NAV-ellenőrzések a 49. héten – Mutatjuk a listát

0

Az adóhivatal jó szokásához híven közzétette, hol és kik számíthatnak operatív ellenőrzésekre 2017 49. hetében.

Észak-Budapest

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei 2017. november 20-tól fokozottan ellenőrzik a fővárosi adventi vásárokon és kitelepüléseken pl. fenyőfa árusítás a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, az online pénztárgépek használatát és az áruk eredetét.

Dél-Budapest

A NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 27-től kezdődően 3 héten keresztül fokozottan ellenőrzik a budapesti taxiállomásokat, ahol a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését és az online pénztárgépek használatát vizsgálják.

2017. december 1-től 8-ig a revizorok a nagyobb adventi vásárokban, kitelepüléseken, bevásárló központokban ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését és az online pénztárgépek használatát.

Kelet-Budapest

A NAV Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága 2017. december 1. és 8. között fokozottan ellenőrzi a kis- és nagykereskedelmi tevékenységet végző adózókat az Asia Center, a China Mart és az Eurosquare területén. A revizorok a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését és az online pénztárgépek használatát vizsgálják. Az ellenőrzések mellett forgalomszámlálásra is sor kerülhet.

Baranya megye

A NAV baranyai munkatársai december 1. és 10. között Pécsett, Komlón, Siklóson, Szigetváron, a mikulás ünnephez kapcsolódóan ellenőrzik a nyugtaadást, a munkavállalók szabályos foglalkoztatását, az áruk eredetét, és az online pénztárgépek használatát, elsősorban az édességkereskedőknél, gyümölcsárusoknál, a vásártereken és a vásárcsarnokokban. A megyében, a nagyobb ünnepi rendezvényeken is jelen lesznek a hivatal munkatársai. A próbavásárlások, próbaszolgáltatások igénybevétele mellett forgalomszámlálásra is számíthatnak a kereskedők, vendéglátósok és szolgáltatók.

Békés megye

2017. december 4. és 8. között a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai elsősorban édesség és ajándéktárgy kereskedőknél végeznek ellenőrzéseket. Az adóellenőrök és pénzügyőrök a próbavásárlások mellett a foglalkoztatottak bejelentését is ellenőrzik 4-én Orosházán, Szarvason, 5-én Battonyán, Mezőkovácsházán, 7-én Gyulán, Békésen, Mezőberényben, Szeghalmon.

Csongrád megye

A NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 27. és december 24. között a szegedi „Karácsonyi Ünnepi Hetek”rendezvényein ellenőrzik a kitelepülő vállalkozásokat. Kiemelten vizsgálják, hogy a gazdálkodók adnak-e nyugtát, bejelentik-e alkalmazottaikat és betartják-e a jövedéki termékek forgalmazására vonatkozó szabályokat.

Fejér megye

A NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. december 4. és 8. között a téli sporteszköz-, illetve az egyéb háztartási kisgép kölcsönzéssel foglalkozó adózókat, december 11. és 15. között a szépségiparban tevékenységet folytató fodrászok, kozmetikusok, műkörmösök adózókat ellenőrzik. Kiemelten vizsgálják az online pénztárgép megfelelő használatát, a nyugta-és számlaadást illetve a foglalkoztatás szabályszerűségét.

Győr-Moson-Sopron megye

A NAV Győr-Moson-Sopron Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. december 1. és 8. között fokozottan ellenőrzik az adventi vásárokat és kitelepüléseket Győrben és Sopronban. Az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, valamint a foglalkoztatottak bejelentését is.

Hajdú-Bihar megye

A NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket 2017. december 4. és 8. között:

  • december 5. kedd: Polgár
  • december 6. szerda: Berettyóújfalu
  • december 7. csütörtök: Kaba
  • december 8. péntek: Debrecen

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek megfelelő használatát és az alkalmazottak bejelentését ellenőrzik a kereskedőknél, szolgáltatóknál.

Az ellenőrök fokozott figyelmet fordítanak a jövedéki termékek forgalmának ellenőrzésére is. (A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.)

Heves megye

A NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai a karácsonyt megelőző időszakban a társhatóságokkal együtt fokozottan ellenőrzik Heves megye területén a piacokon, vásárokon, kitelepüléseken tevékenységet folytató vállalkozásokat. A NAV szakemberei az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos számlát, nyugtát, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára kötelezett kör ellenőrzésére, valamint az áruk eredetének vizsgálatára.

Jász-Nagykun-Szolnok megye

A NAV Jász-Nagykun-Szolnok megyében teljes bizonyossággal az alábbi időpontokban és helyszíneken ellenőriz a 49. héten:

  • december 5. kedd: Szajol
  • december 6. szerda: Szolnok
  • december 7. csütörtök: Tiszaderzs
  • december 8. péntek: Zagyvarékas

Az ellenőrzéseknél a revizorok az üzletekben, illetve a piacokon forgalomszámlálást végeznek, a számla- és nyugtaadást, az alkalmazottak bejelentését, a forgalmazott áruk eredetét, valamint az online pénztárgépekkel kapcsolatos kötelezettségeket vizsgálják. (A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy más településeken is lehetnek ellenőrzések.)

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága fokozott téli ellenőrzést tart november 27. és december 29. között. Az adóhatóság a 49. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • december 5. kedd: Salgótarján és környéke
  • december 6. szerda: Bátonyterenye és környéke
  • december 7. csütörtök: Balassagyarmat és környéke

A revizorok a téli ünnepekhez – Advent, Mikulás, Karácsony és Szilveszter – köthető szezonális termékek értékesítőinél, valamint az ünnepekhez kapcsolódó szolgáltatóknál vizsgálják a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgép használatát, az alkalmazottak bejelentését és a forgalmazott áruk eredetét. (A revizorok a hét valamennyi napján a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.)

Pest megye

A NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 27-től kiemelten ellenőrzik a vásárokon, piaci kitelepüléseken az ünnepekhez köthető vendéglátókat és szezonális termékeket árusítókat.

A NAV szakemberei elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, valamint az online pénztárgépek szabályos használatát vizsgálják. (A közzétett információ nem zárja ki, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.)

Somogy megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Somogy Megyei Adó- és Vámigazgatóságának revizorai december hónapban fokozottan ellenőrzik a téli ünnepekhez kapcsolódó szezonális termékek értékesítőit:

  • fenyőfát árusítók;
  • édességeket, szaloncukrokat értékesítők;
  • halárusítók;
  • téli sporttevékenység szolgáltatók;
  • vendéglátóhelyek.

Az ellenőrzések alatt elsőbbséget élveznek a forgalmas rendezvények, adventi vásárok, kitelepülések, piacok, bevásárló központok, ajándékboltok. Az adóellenőrök a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, az online pénztárgépek helyes használatát vizsgálják. (A közzétett információ nem zárja ki, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.)

A hivatal munkatársai a 47. héten fokozott ellenőrzéseket hajtanak végre Kaposvár területén található vendéglátó egységekben. Az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, a napi pénzkészlet bizonylatolását, valamint forgalomszámlálást is végrehajtanak.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

A NAV Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 49. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • december 5. kedd: Kisvárda, Döge
  • december 6. szerda: Vásárosnamény, Kisar
  • december 7. csütörtök: Fehérgyarmat
  • december 8. péntek: Balkány, Geszteréd

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást ellenőrzik. A revizorok a hét valamennyi napján, a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.

Vas megye

A Vas Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. december 1-től folyamatosan végeznek helyszíni ellenőrzéseket az ádventi vásárokon, alkalmi kitelepüléseken. A karácsonyi ünnephez kapcsolódóan a kereskedelmi szektort érintő ellenőrzések kerülnek lefolytatásra. A revizorok elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgépek használatát vizsgálják.

Veszprém megye

A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • december 5. kedd: Pápa
  • december 6. szerda: Ajka
  • december 7. csütörtök: Tapolca
  • december 8. péntek: Veszprém

A NAV munkatársai a nagyobb adventi vásárokban, kitelepüléseken ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek használatát, valamint az alkalmazottak bejelentését. (A revizorok a hét valamennyi napján, a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.)

ADÓtraffipax

A NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

Külföldről rendel karácsonyi ajándékot? – Ezekre kell figyelni

0

Karácsonyi ajándékot rendelne az EU más tagállamaiból vagy akár EU-n kívüli országokból? A rendeléssel, az értékhatásokkal és a vámokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás részlegének üzletágvezetője foglalta össze.

Közelegnek az ünnepek és sokan az internetes rendelés mellett döntenek, ahelyett, hogy hosszú sorokba rendeződve várakoznának a bevásárlóközpontok üzleteiben – kezdi friss bejegyzését Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás részlegének üzletágvezetője. Ennek legfőbb oka, hogy a külföldi weboldalak gyakran sokkal olcsóbban kínálják a termékeiket a Magyarországon kaphatók árához képest. De fontos tudnia, hogy ezen termékek áránál feltétlen kalkulálni kell a szállítási-, vám- és import áfaköltségekkel, mint beszerzési ár növelő tényezőkkel, tekintettel arra, hogy a külföldről – nem EU tagállamból – küldeményként érkező árukat alapvetően import ÁFA- és vámfizetési kötelezettség is terhelheti.

A felkészületlenség, valamint az információk hiánya hátráltatja a külföldről rendelt termékek kézbesítését

Fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet, hogy az EU-n kívülről érkező küldeményeket minden esetben vámkezeltetni kell. Sokan csak a csomag megérkezését követően szembesülnek azzal, hogy a küldemények kizárólag a szabadforgalomba helyezésüket követően juthatnak el a megrendelőhöz és az esetleges felkészülés hiánya miatt elhúzódó ügyintézés a végső kézbesítést is nagymértékben késleltetheti.

Így mindig, de különösen most, az ünnepek beköszöntével célszerű, hogy még a rendelést megelőzően ellenőrizzük a ránk vonatkozó kötelezettségeket. Így szükség esetén még felkészülhetünk az esetleges vámkezeléssel kapcsolatos teendőkre, elkerülve a későbbi kellemetlenségeket.

Külföldről interneten rendelt termékek vám- és adófizetési kötelezettsége

Az ünnepek közeledtével a külföldről interneten rendelt termékek egyre növekvő száma különösen aktuálissá teszi a vám- és adófizetési költségekre vonatkozó szabályok áttekintését. Alapvetően azzal kell tisztában lenni, ha az EU-területén kívülről rendelünk vagy ajándékba kapunk bármilyen terméket, az termékimportnak minősül. Ebből adódóan a behozatalra kerülő termékek vámellenőrzésén és meghatározott esetekben vámkezelésen esnek át.

Ne lepődjön meg senki azon, ha a megrendelt termék helyett egy értesítőt kap, amelyben adatokat, információkat kérnek a csomag tartalmára, értékére vonatkozóan. A jelenleg kialakított rendszer szerint a csomagok szállításával és kezelésével foglalkozó gazdálkodók vámügynöki szolgáltatásokat is ellátnak, amelynek keretében a harmadik országból érkező csomagküldeményeket a vámhatóság elé állítják és kezdeményezik azok megfelelő módon történő vámkezelését. A vámellenőrzés és a vámkezelés természetszerűen időt vesz igénybe, de amennyiben a szolgáltató megfelelően kialakított rendszerrel dolgozik, a vámadminisztráció nem növelheti jelentős mértékben a csomag célba érkezésének idejét.

A termék megrendelője, címzettje vagy feladója bizonyos mértékig segíteni tudja ezt a folyamatot azzal, hogy a csomag vagy az azt kísérő dokumentáció tartalmazza azokat az adatokat, amelyek a vámellenőrzés és amennyiben szükséges, akkor a vámkezelés elvégzéséhez szükségesek. Tapasztalatom szerint nem a vámhatóságon, hanem gyakran a vámszolgáltatást nyújtó gazdálkodón múlik, hogy mennyi időt vesz igénybe a csomagok vámellenőrzése és vámkezelése.

Az esetek jelentős részében a csomagküldő szolgáltatáson keresztüli áruforgalomban a címzett személyes jelenléte nem szükséges a vámadminisztrációk elvégzéséhez, beleértve ebbe az esetlegesen felmerülő vámteher kifizetését is. Ma már gyakorlat, hogy a vámszolgáltatást végző a címzett helyett, a vámkezelés során megfizeti a felmerülő vámterheket majd azt továbbhárítja a szolgáltatási díjjal együtt a címzettre. Ez a megoldás nagyban leegyszerűsíti a folyamatokat. A csomag megrendelője, címzettje ilyenkor észre sem veszi, hogy a megrendelt termék már átesett a vámigazgatási eljáráson. Erre csak a szolgáltatótól kapott dokumentumok utalnak, valamint a szolgáltatásról kiállított számla, amely tartalmazza a felmerült és megfizetett import áfát és a vámot.   

Az Európán kívülről hozott termékekre eső vámok, vámmentességi határok

A vámfolyamatok rutinszerűek, de vajon mikor, és mennyit kell fizetni az Európai Unió területén kívülről, vagyis harmadik országokból behozott, vagy interneten megrendelt termékekre? A harmadik országból beérkező termékeket alapvetően vámteher fizetési kötelezettség terheli. A vámteher két meghatározó eleme az import áfa, valamint a vám. Ezek megállapításának alapja az áru külföldi vételára.

Nem kell azonban minden termék után vámterhet fizetni, ugyanis meghatározott értékhatárokig a termékeket vám és import áfa mentesség illeti meg az alábbiak szerint.

A termékimport a hatályos áfaszabályok szerint:

  • 22 euró összegig – amely az alkalmazott átváltási kulcs alapján 6.000 forintnak felel meg – mentes az adó alól.

Ami a vámot illeti:

  • magánszemélyek közötti ajándékozás – ellenszolgáltatás nélküli forgalom – esetén 45 euró a vámmentes értékhatár (a meghatározott átváltási árfolyam alapján 14 000 forintnak felel meg);
  • amennyiben EU-s magánszemélyek, vagy jogi személyek részére érkeznek ellenszolgáltatás fejében „elhanyagolható értékű küldemények”, termékek, úgy a vámmentes értékhatár 150 euró, (amely közel 46,000 HUF-nak felel meg).

Összegezve a fentieket 22 euró értéket meghalódó harmadik országból érkező árura már jelentkezik az import áfa fizetési kötelezettség, amelyet vám csak abban az esetben növel, ha ajándék esetén az áru értéke meghaladja a 45 euró, vagy normál esetben a 150 euró értéket.

Tovább bonyolítja a helyzetet az, hogy a vám mértéke az esetek egy jelentős részében 0% is lehet. A vám mértéke ugyanis – eltérően az áfakulcs 27 százalékos mértékétől – nem egy általánosan meghatározott százalékos érték, hanem árucikkekként, azok vámtarifális besorolásának megfelelően, egyedileg meghatározott mértékű.  

A termék értékének kiemelt jelentősége van annak megállapítása miatt, hogy kell-e vámterhet fizetni, és ha igen akkor mennyit. Ez az információ gyakran nem áll rendelkezésre a csomagok megérkezésekor, ezért válik szükségessé a címzett nyilatkoztatása annak eldöntése érdekében, hogy felmerül-e vámteher fizetési kötelezettség.

Amikor a nyilatkozat nem elég a vámügyintézéshez

Nem minden esetben elég nyilatkozni az áru értékéről, azt megfelelő dokumentumokkal alá is kell támasztani. Ennek legkézenfekvőbb megoldása a vásárlás során kapott számla, míg ajándék esetében értéknyilatkozat adása. A vámjogszabályok értelmében meghatározott termékek behozatali engedélyhez kötöttek is lehetnek. Amennyiben ilyen termék behozatalát tapasztalják a vámosok, akkor az engedély beszerzésére felszólítják az érintetteket. Arra vonatkozóan, hogy melyek ezen a termékek a vámjogszabályokban lehet útmutatást keresni, vagy célszerű szakembertől tájékoztatást kérni.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a vámkezelés során a Vámhatóság munkatársai a csomagot akár át is világíthatják, és indokolt esetben tételesen is megvizsgálhatják. Ennek az eljárásnak azonban szigorú szabályai vannak, amelyek biztosítják azt, hogy a küldemény nem sérül és a címzettet kár nem éri.

A fentiekben a teljesség igénye nélkül próbáltunk rövid eligazítást adni a harmadik országból behozatalra kerülő áruk vámeljárásáról. Az egyedi esetek, vámmentességi jogcímek esetén érdemes a vásárlás előtt szakemberrel konzultálni a pontos eljárásról és előírásokról – hívja fel a figyelmet Falcsik István.

A régió legjobb startupjai Budapesten

Több mint 600 startup, befektető és vállalati partner részvételével zajlott le a V4 Startup and Innovation Tour budapesti záróeseménye. Idén először adták át a Hiventures által alapított Startup and Innovation Award of Hungary díjait, ahol négy kategóriában választották ki a magyar és régiós startup közösség kiemelkedően teljesítő tagjait.

Hatalmas sikerrel zárult a régió legjelentősebb startup és innovációs rendezvénye, a V4 Startup and Innovation Tour budapesti záróeseménye. A két nap alatt több mint 600 fő – hazai és regionális startupok, befektetők, inkubátorházak, valamint gazdasági és politikai szereplők – vettek részt a szakmai előadásokon, workshopokon. A leginnovatívabb hazai startupok pedig egy interaktív kiállításon mutathatták be ötleteiket.

Az idén első alkalommal megrendezett Startup and Innovation Award of Hungary díjátadón induló hazai és regionális startupok között a kockázati tőkebefektetőkből, inkubátor cégek képviselőiből, mentorokból álló, közel 30 fős zsűri négy kategóriában hirdetett győzteseket. A legígéretesebb startupok – a két évnél rövidebb ideje működő, az ötlet kidolgozásán vagy már a projekt fejlesztésén munkálkodó vállalkozások – közül a Smartsurance Technologies Kft kapta a fődíjat, a kirph.io névre keresztelt, közösségi alapokon működő okos-casco applikációjának köszönhetően. 

A legdinamikusabban fejlődő startupok kategóriájába a több mint két éve működő és már legalább 50 ezer eurós bevételt elérő, 2017-ben kiemelkedő eredményt produkáló cégek kerültek. Az alapítók tevékenysége, csapatuk összetétele, a cégben rejlő növekedési potenciál, a nemzetközi piaci kilátásaik, valamint termék egyedisége alapján az Ordit Hungary Kft megoldása nyert. Az év startup alapítója a Hiventures portfoliójába tartozó Neticle Technologies vezetője, Szekeres Péter lett. A V4 országok legjobb startupja kategóriában a rendezvénysorozat varsói, prágai és pozsonyi Fastlane állomásainak legjobbjai közül került ki. Ebben a kategóriában végül Angee Technology vihette haza a fődíjat.

A nyertesek részt vehetnek az egyik legnagyobb európai kockázati tőkebefektetési seregszemléjén, a bécsi Pioneers-en, 2018 első negyedében pedig hozzájuthatnak a Google startupokat segítő Launchpad platformjához, valamint egy évig ingyen használhatnak vállalati felhőmegoldásokat, testreszabott kommunikációs szolgáltatást kapnak, és akár 1,5 millió eurós tőkebefektetéshez is juthatnak a Hiventures-től.

A rendezvénysorozat zárásaként rendezték a „Visegrad in the ring” eseményt, ahol olyan nagy vállalati partnerek innovációs problémáját oldották meg a szereplő startupok, mint a Viber, GE, National Instrument, Invitech vagy MOL Csoport. Zárásként a Get in the ring döntőjében (képünkön) dőlt el, hogy ki lesz 2017-ben a régió legígéretesebb vállalkozása. A tét óriási volt, hiszen a nyertes 80 ezer eurós befektetéssel gazdagodva, profi befektetési szakemberek által felkészítve részt vehet a „Get in the ring” startup verseny nemzetközi döntőjén.

A rangos zsűriben a startup ökoszisztéma legjelentősebb szereplői között ott volt többek között Csendes Olivér, a Pioneers vezetője, vagy John Biggs a TechCrunch főszerkesztője. A versenyt végül Zyntern nyerte, akik a pályakezdők új generációs karrieroldalával, a fiataloknak segítenek a megfelelő gyakornoki és pályakezdő pozíció megtalálásában. Ezzel a győzelemmel a Zyntern egy lépéssel közelebb került a Hiventures befektetési programjaihoz.

Házvásárlást tervező kisgyerekes családoknak itt érdemes körülnézni Budapesten és környékén

0

Egészségügyi, oktatási ellátás, utazás és ingatlanárak alapján az agglomerációban Nagykovácsi, Diósd, Budajenő, Dunaharaszti és Telki a nyerő a kertes házra vágyó kisgyerekes családoknak. A fővárosban a XI., XIV. és a XVI. kerület lehet az ideális.

Az Otthon Centrum Budapest jellemzően családi házas beépítésű kerületeit, valamint Pest megye településeit vizsgálta meg a családosok számára fontos jellemzők alapján. Ilyen az óvodai és az orvosi ellátás, a fővárostól való távolság, valamint az ingatlanárak, de a kapott eredményeket az adott település lakásállományának mérete és lakásépítések alapján is korrigálták. Az elemzés összesen 182, ezer főnél népesebb településre, illetve fővárosi kerületre terjedt ki.    

Az első öt helyen Nagykovácsi, Diósd, Budajenő, Dunaharaszti és Telki végzett. Mindegyik település viszonylag jól elérhető távolságra van Budapest belső városrészeitől és mindenhol jelentősen magasabb az óvodai férőhelyek aránya az agglomerációs települések átlag értékéhez képest. Lényeges különbség közöttük az ingatlanárakban van: Nagykovácsiban, Diósdon és Telkiben jelentősen drágábbak a használt ingatlanok, mint a forgalmasabb településeken.

A családosok számára legkedvezőbb adottságú fővárosi kerületek és Pest megyei települések

Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy Dunaharaszti és Nagykovácsi ingatlanárai között háromszoros a különbség: az Otthon Centrum adatai alapján, míg Dunaharasztiban az idén értékesített átlagos családi ház ára 22 millió forint volt, addig Telkiben 55, Diósdon 67, míg Nagykovácsiban 71 millió forint. Budajenőn 35 milliót kell fizetnünk.

„Nem találtunk olyan települést mely minden mutatóban kiemelkedő értékkel bírna” – mondta Soóki-Tóth Gábor az Otthon Centrum elemzési vezetője, ami azt mutatja, hogy a vizsgált települések eltérő funkciókkal rendelkeznek. A főváros közeli csendes településeket kiemelkedően magas ingatlanárak jellemzik, és elsősorban a nyugalmat keresők számra lehetnek vonzóak; Nagykovácsi, Telki. Egy nagyobb lélekszámú, vagy központi helyen fekvő település ugyanakkor azért lehet vonzó választás fiatal családosok számára, mert az oktatás és az egészségügy terén megfelelő ellátással rendelkeznek. Ilyen például Dunaharaszti vagy Diósd.

A legrosszabbul teljesítő települések szinte kivétel nélkül az agglomeráció délkeleti részéből kerültek ki: Kocsér, Jászkarajenő, Tápiógyörgye, Tápiószőlős, Nyársapát, Szentmártonkáta. Ezek mindegyike messze, a reggeli csúcsidőben minimum 90 perc utazási távolságra van a fővárostól, és szinte minden más vizsgált mutatóban jóval az átlag alatti értékek jellemzők rájuk, kivéve az óvodai férőhelyek számában.

A fővárosi kerületek közül a XI., a XIV. és a XVI. kerület értékei a legkedvezőbbek. Ezek vannak legközelebb a belvároshoz, az új építés aránya is kiemelkedően magas, valamint a XVI. kerülettől eltekintve a lakásállomány forgása is igen kedvező, azaz az itt található lakások átlagnál nagyobb arányát adják-veszik évente. Ezer lakosra vetítve az óvodai férőhelyek száma viszont csak áltagosnak mondható. A legdrágább XI. kerületben idén az átlagos családi ház ára 59 millió forint volt, a XIV. kerületben 48-, míg a XVI.-ban 44 millió forint.

A XVI. kerülettől eltekintve az összes említett településre és kerületbe sokan költöztek, az elmúlt években, ami jelzi a költözők körében ezek kiemelkedő népszerűségét. Az elmúlt öt évben (ezer lakosra vetítve) legalább 5 százalékkal, Nagykovácsi esetében viszont 10 százalékkal többen költöztek be, mint ahányan elköltöztek. Abszolút számokat tekintve a XI.  és a XIV. kerületben telepedtek le a legtöbben (39 ezer fő, illetve 29 ezer fő öt év alatt).

Nem véletlen az sem, hogy a lakásépítések fajlagos számában az agglomerációs átlagot jelentősen meghaladó értékek jellemzőek ezekre a kerületekre és településekre. Az elemzésben vizsgált összes településen ezer lakásra átlagosan 3,8 új építés jutott, azonban a kiemelt városokban és kerületekben ennek legalább duplája jellemző, míg a XI. kerületben és a XIV. kerületben átadott több száz lakás abszolút értékben számít kiemelkedőnek, igaz itt a társasházas építkezések is jelentősen hozzájárultak a magas értékhez.

Az eladásoknál is gyorsabban bővül az autókhoz kapcsolódó lízingfinanszírozás

Folytatódik a növekedés a magyarországi járműpiacon. Az új autók piaca átlépte a 100 ezres határt, ami 21 százalékos növekedést jelent éves szinten, de a buszokra és a teherautókra sem lehet panasz.

Novemberben szintet lépett a magyarországi személyautó-piac. Az év első tizenegy hónapjában 105 421 darab új autó talált gazdára, ami 21,4 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben – idézi a Datahouse legfrissebb adatait a Magyar Lízingszövetség összeállítása. Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára a friss adatokat értékelve elmondta: „A személyautók piacán látható kimagasló növekedésben több tényező játszik szerepet. Egyrészt a lakossági fogyasztás bővülése segíti a növekedést, finanszírozási szempontból pedig az is látható, hogy az alacsony kamatkörnyezet és a kedvező jövőbeni kilátások miatt a lakosság bátrabban vásárol lízingkonstrukció segítségével új autót.”

Az autóeladások növekedésében fontos szerepe van a lízingtársaságoknak, az új személy- és kisteherautók több mint 30 százaléka lízingkonstrukciók segítségével kel el. “Az év első kilenc hónapjában ráadásul a magánszemélyek esetében az újautó-finanszírozás 70 százalékkal emelkedett” – tette hozzá Tóth Zoltán.

A lízingpiac szempontjából szintén nagyon fontos teherautóknál és buszoknál is növekedés volt az eladásokat tekintve. Tizenegy hónap alatt 546 új busz kelt el, ami 51 százalékos emelkedést jelent. A teherautókból pedig 5335 darab fogyott, ez 10 százalékos bővülésnek felel meg éves szinten. A legfontosabb kategóriákban (személyautó, kis- és nagyteherautó, busz, motorkerékpár) összesen 131 151 új jármű talált gazdára, ez pedig 16 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakában elért darabszámot.

A főtitkár az autópiaci adatok mellett idézte a magyar lízingpiaci eredményeket is, amelyek szerint az év első kilenc hónapjában a finanszírozott összeg 428 milliárd forintra rúgott, ami 19 százalékos emelkedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ezen belül a személy- és kishaszongépjárművek finanszírozása még ennél is erőseben, 23 százalékkal növekedett.

A Magyar Lízingszövetség előrejelzése szerint a következő időszakban a lízingpiac számára továbbra is fontos pillér lesz a járműfinanszírozás, de a lízingtársaságok többségének stratégiai célja, hogy univerzális eszközfinanszírozóvá váljanak, legyen szó bármilyen a magánszemélyek vagy vállalkozások számára szükséges eszközökről. 

Sorra járják az ellenőrök a karácsonyi vásárokat

Idén december 1-jétől 31-éig tart az immár hagyományosnak számító téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés. Az ország teljes területére kiterjedő akció során a szakemberek többek között az ünnepekhez kötődő termékeket, illetve az ilyenkor kiemelt forgalmat bonyolító kereskedelmi egységeket és vásárokat vizsgálják.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) koordinációjával, a hatóság és a megyei kormányhivatalok szakembereinek részvételével zajlik december 1-je óta az országos téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés. Az immár hagyományosnak számító ellenőrzés-sorozat során a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak az ünnepekhez kötődő termékekre, valamint az ezeket előállító és forgalmazó helyekre – derül ki a Nébih közleményéből.

Ennek megfelelően fokozottan vizsgálják például a hús és húskészítmény, illetve az édesipari termékek előállítását és forgalmazását, de az áruhalak értékesítését is. Az ellenőrök feltűnnek majd piacokon, karácsonyi ünnepi vásárokon, ahol a forgalmazott édességek ellenőrzése mellett a kitelepült vendéglátóhelyek szabályszerű működését is vizsgálják.

A kiemelt termékek között egyaránt megtalálhatóak a hal és haltermékek, a virsli, a különböző édesipari termékek, vagy épp a borok és a pezsgők. Az ellenőrök fokozott figyelmet fordítanak emellett a szezonális zöldségek és gyümölcsök származásának, eredetének és nyomon követhetőségének ellenőrzésére, valamint a Nébih laboratóriumában a szaloncukrok és töltött édességek allergén tartalmát is megvizsgálják.

A téli szezonális ellenőrzés egészen év végig tart, hogy mind a készülődés időszakában, mind az ünnepek idején kizárólag biztonságos élelmiszerek kerülhessenek a fogyasztók asztalára.

A szolgáltatószektor húzta a magyar gazdaság teljesítményét a harmadik negyedévben

0

A bruttó hazai termék (GDP) Magyarországon az idei harmadik negyedévben 3,9 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszak gazdasági teljesítményét. A növekedéshez elsősorban a piaci alapú szolgáltatások járultak hozzá.

A magyar GDP az idei harmadik negyedévben 3,9 százalékkal, szezonálisan és naptárhatással korrigálva pedig 4,1 százalékkal nőtt az előző év azonos negyedévéhez viszonyítva. Az idei második negyedévvel összevetve a gazdaság teljesítménye 0,9 százalékkal nőtt. Az idei első három negyedévben pedig összességében 3,8 százalékkal bővült a magyar gazdaság az egy évvel korábbihoz képest – közölte a KSH.

Az ipar hozzáadott értéke 3,7, ezen belül a feldolgozóiparé 4,9 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához mérten. A feldolgozóiparon belül a járműgyártás kivételével a jelentősebb súlyú ágazatok mindegyike bővült. Az építőipar teljesítménye 28 százalékkal emelkedett. Az ágazaton belül leginkább az egyéb építmények építése nőtt. A mezőgazdaság hozzáadott értéke 11 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi, magas bázishoz képest.

A szolgáltatások bruttó hozzáadott értéke együttesen 3,8 százalékkal nőtt. A szakmai, tudományos, műszaki és adminisztratív tevékenység együttes hozzáadott értéke 8,1 százalékkal bővült, ezen belül az adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység növekedése volt jelentős. Az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ág hozzáadott értéke 8,2 százalékkal nagyobb lett.

A kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás hozzáadott értéke 6,8 százalékkal emelkedett. A szállítás, raktározás ág teljesítménye 4,7 százalékkal növekedett. A pénzügyi, biztosítási tevékenység teljesítménye 0,6 százalékkal nagyobb lett, ugyanis a hitel- és betétállomány bővülése miatt a díjak és jutalékok emelkedtek. A közigazgatás, oktatás, egészségügy együttes teljesítménye 1,5 százalékkal csökkent.

A GDP harmadik negyedéves növekedéséhez a szolgáltatások 2,0, az ipar 0,8 és az építőipar 1,0 százalékponttal járult hozzá. A szolgáltatásokon belül a kereskedelem, szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás, valamint a szakmai, tudományos, műszaki tevékenység és adminisztratív és szolgáltatást támogató tevékenység együttes hozzájárulása (0,7, illetve 0,6 százalékpont) volt a legjelentősebb. A mezőgazdaság 0,6, a közigazgatás, oktatás, egészségügy 0,2 százalékponttal mérsékelte a GDP növekedési ütemét.

A háztartások tényleges fogyasztása 4,8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A tényleges fogyasztás összetevői között a legnagyobb arányt képviselő háztartások fogyasztási kiadása 4,7 százalékkal bővült, ezen belül szinte minden kiadási csoportban volumennövekedést mértünk. A kiadási csoportok közül a lakberendezés, lakásfelszerelés, az élelmiszerek, a vendéglátás, szálláshelyszolgáltatás, valamint az egyéb szolgáltatások esetében a volumen az átlagot meghaladóan emelkedett. A háztartások Magyarország területén realizálódó (hazai) fogyasztási kiadása 4,3 százalékkal nőtt.

A kormányzattól kapott természetbeni társadalmi juttatások volumene 3,4, a közösségi fogyasztásé 2,5 százalékkal bővült. A háztartásokat segítő nonprofit intézményektől kapott természetbeni társadalmi juttatások volumene 15 százalékkal nagyobb lett. A fenti folyamatok eredményeként a végső fogyasztás 4,4 százalékkal emelkedett.

A bruttó állóeszköz-felhalmozás nagy mértékben, 20 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszaki, alacsony bázist. Mind az építési beruházások volumene, mind a gép- és berendezésberuházásoké jelentősen emelkedett. A beruházási aktivitás növekedése a nemzetgazdasági ágak többségében, a nagyobb súlyú ágak mindegyikében erőteljes volt. A bruttó felhalmozás az egy évvel korábbihoz képest 19 százalékkal nőtt. A belföldi felhasználás a harmadik negyedévben összességében 8,0 százalékkal emelkedett.

Kiszállhat az áruházláncból a CBA egyik alapítója

Eladja üzleteinek legalább egy részét a milliárdos magyar üzletember, a CBA-alapító Baldauf László – értesült a Portfolio.

Baldauf László, a CBA üzletlánc korábbi elnöke, most tiszteletbeli elnöke már túl is adott egyik központi boltján, és további tárgyalások vannak folyamatban – tudta meg a Portfolio két forrástól. A Blaha Lujza téri CBA-t a Lidlnek adta el, és a Ferenciek terén található boltról is előrehaladott tárgyalások folynak, az üzletet a napokban üthetik nyélbe. Baldauf további boltok, illetve bérleti jogok értékesítését is tervezi. A portál kereste az üzletembert is, de kérdéseikre nem kaptak választ.

A cikk megjelenése után azonban nyilatkozott Baldauf a Független Hírügynökségnek. Úgy fogalmazott: „Részletekbe nem szeretnék bocsátkozni, de azt muszáj leszögeznem, hogy semmit nem kívánok eladni, nem volt és nincs is ilyen tervem.” A Lidlvel folytatott tárgyalásokkal kapcsolatban viszont azt mondta, hogy folynak tágyalások, de egyelőre semmi konkrétumot nem tud és nem is akar említeni.

Portugáliából jön az eurócsoport új elnöke

Mário Centeno portugál pénzügyminisztert választották az eurócsoport új elnökévé a közös fizetőeszközt használó uniós tagállamok tárcavezetőinek hétfői brüsszeli értekezletén.

Mário Centenót (a fotón) egyszerű többséggel választották meg két és fél évre az euróövezeti pénzügyminisztereket tömörítő testület tagjai – írja a hirek.sk.

A csoportot jelenleg vezető holland szociáldemokrata Jeroen Dijsselbloem mandátuma 2018. január 13-án jár le, a tisztséget ezután fogja átvenni az utódja.

Szakértők szerint a papírforma érvényesült, a legnagyobb esélyesként az 50 éves Centenót tartották számon, aki hivatalosan független politikusként tagja a szocialista portugál kormánynak.

A posztért Centeno mellett három jelölt szállt versenybe: Dana Reizniece-Ozola lett, Pierre Gramegna luxemburgi és Peter Kažimír szlovák pénzügyminiszter.

Irán Ikarusz autóbuszokat gyártana

Iránnak eltökélt szándéka, hogy hosszabb távon Ikarus autóbuszokat gyártson, így a legfontosabb feladat a szakmai partnerek megtalálása, és a tárgyalások megkezdése a gyártás előkészítéséről – mondta a Magyar Hírlapnak Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke, hozzátéve, hogy néhány héten belül kiválaszthatják a partnercéget.

Széles Gábor, aki tagja volt a hétvégén Iránba látogató magyar delegációnak, és öttezer busz szállításáról kötött szerződést, elmondta, hogy az Ikarus évente háromezer autóbusz gyártását tervezi, ebből kétezret a külpiacokra szán. Megkezdték a tárgyalásokat az orosz partnerekkel, amelyről még nem árult el részleteket, de úgy vélte, egyre biztosabb, hogy a Kamaz lesz a cég partnere.

Kína legnagyobb autóbuszgyártójával, a Yinlonggal a nyáron alapítottak vegyesvállalatot. Az iráni a harmadik pillére a stratégiának – mondta. Az ottani elvárások és a műszaki követelmények mások, ez a fejlesztési kapacitásokat illetően komoly kihívást jelent az Ikarusnak, de a beruházásoknak köszönhetően eleget tudnak tenni a megrendelői elvárásoknak.

Iránba városi és regionális, szóló és csuklós buszt szállítanak, a járművekbe Euro 4-es és Euro 5-ös környezetvédelmi norma szerint készült motorokat építenek, ugyanis az ottani finomítói adottságok miatt nem áll rendelkezésre olyan tisztaságú üzemanyag, amely az Euro 6-os motornál szükséges. (MTI)

Jól haladnak a BUD 2020 reptéri fejlesztéssel

0

Novemberben újra több mint egymillió utas fordult meg a Liszt Ferenc repülőtéren. Év végéig akár a 13 milliót is meghaladhatja a légi kikötő éves utasforgalma.

Ismét rekordot döntött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma, mivel november végéig 12 millió főnél is többen érkeztek és indultak a budapesti repülőtérről – írja a turizmus.com.

Tovább folytatódott a 14 százalékot is meghaladó utasforgalom-növekedés a budapesti repülőtéren, ennek köszönhetően novemberben 1 025 501 utas fordult meg a repülőtéren.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér történetében még sohasem fordult elő, hogy a novemberi forgalom elérte volna az egymillió utast.

Nagy valószínűséggel megjósolható, hogy idén a forgalom megközelíti vagy meg is haladhatja a 13 millió utast, jócskán meghaladva a tavalyi 11,4 millió fős rekordot.

A gyorsan növekvő utasforgalom igényeinek kielégítésére a Budapest Airport két éve elindította a BUD 2020 nevű, ötéves repülőtér fejlesztési programját 160 millió euró, 50 milliárd forint értékben.

Ennek részeként felújították az egyes futópályát, új és korszerűbb műszeres leszállító berendezést telepítettek. Rövidesen megnyílik a repülőtéri szálloda, jövőre pedig átadják a nem-schengeni forgalmat bonyolító B-oldali utasmoóót.

Egy év alatt harmadával nőtt a nyugdíjbiztosítások száma

Az adókedvezményes nyugdíjbiztosítások száma év végére elérheti a 250 ezres szintet. Ez azt jelenti, hogy 2016 év végéhez képest harmadával többen vennék igénybe ezt az immár közel négy éve elérhető termékkört, amelyet jelenleg 17 biztosító kínál egyenként átlagosan három verzióban.

A nyugdíjbiztosítások népszerűsége párhuzamosan nő a lakosság jövőbeli nyugdíjkilátásaival kapcsolatos tudatosságával. Az Union Biztosítónak az idei év elején végzett kutatása azt mutatta, hogy az emberek immár egyre kritikusabban szemlélik jövőbeli kilátásaikat. A megkérdezettek 40 százaléka arra számít, hogy a nyugdíja kevesebb mint felét teszi majd ki a fizetésének. Minden harmadik ember azt várja, hogy a megélhetése biztosítása érdekében nyugdíjasként is dolgoznia kell majd.

A statisztikák szerint a nyugdíjbiztosítások átlagos éves díja 220 ezer forint közelében jár, ami  évi 44 ezer forint adójóváírásra jogosít. A nyugdíjbiztosítás után járó adókedvezmény maximális igénybevételéhez (ez évi 130 ezer forintot jelent) éves szinten 650 ezer forintos díjat, vagyis havonta átlagosan 54 ezer forintot kell fizetni. Ezt a mértéket a statisztikák szerint azonban alig néhány százaléknyian érik el.

A  220 ezer forintos – vagyis havi 18 ezer forintos – díj is számottevő jövedelmet biztosíthat nyugdíjas korban, feltéve, hogy az ügyfél idejében kezdi a megtakarítást – mutat rá az előre gondolkodás szükségességére Bóna Katalin, az Union életbiztosítási ügyvezető igazgatója – 45 éves korban kezdve az öngondoskodást 65 éves nyugdíjkorhatárral számolva például a nyugdíjba vonulást követő 10 éven keresztül havi 50 ezer forint járadékot tesz lehetővé. Ha valaki ugyanezt 30 évesen kezdi el, csupán havi 9 ezer, míg 55 éves kezdéssel már havi 40 ezer forint befizetését kell vállalnia.

A befektetésekkel kombinált nyugdíjbiztosítások esetében az ügyfeleknek lehetőségük van kockázat és várható hozam alapján különféle eszközalapokba helyezni a biztosítónál lévő megtakarításaikat. Az Union eszközalapjai közül a különböző eszközökbe (bankbetét, állampapír kötvény, részvény) fektető úgynevezett vegyes eszközalapok a legnépszerűbbek. Ezen belül is – az elmúlt évek pozitív tőkepiaci folyamatait tapasztalva – egyre több ügyfél a hosszabb távra ajánlott, magasabb hozamú, de rövidebb időszakokra magasabb kockázatú növekedési és kiegyensúlyozott portfoliókat részesítette előnyben a konzervatív termékekkel szemben. Az egyes eszközalapok között az ügyfelek átcsoportosíthatják a befektetésüket, de a gyakorlatban ezzel igen kevesen élnek: eddig mindössze 7 százalékuk hajtott végre átváltási tranzakciót.

Az erre az évre járó maximum 130 ezer forintnyi adókedvezmény kihasználása miatt a következő hetekben piaci szinten további 15-20 ezer új nyugdíjbiztosítási ügyfélre számíthatunk – ad becslést Raveczky Zsolt, az Erste Biztosító elnök-vezérigazgatója. Az adójóváírás megszerzéséhez ugyanakkor nem elegendő biztosítást kötnünk: az idei évre szánt díjnak az év végéig be is kell érkeznie a biztosítóhoz. A jóváírás pedig még így sem automatikus: a következő szja-bevallásban majd külön be is kell jelölni a 2017-es befizetés utáni adójóváírási igényt.

Ajándékozás után nehezen indul majd a január

0

A magyar családok jelentős része túlköltekezik karácsony előtt,de hitel nem vesz fel. A decemberi átlagkiadásokkal jelenleg az európai középmezőnyben szerepelünk.

Jellemzően kevesen vesznek fel hitelt az ünnepek finanszírozására: tízből két emberre jellemző ez – derül ki az Intrum Justitia nemzetközi követeléskezelő legújabb reprezentatív kutatásából.

Az Európai fogyasztói fizetési jelentés rámutat: az adventi időszak megterheli a családok pénztárcáját, ennek hatása pedig januárban érződik – írja a Magyar Idők.

Az adatok szerint a magyarok közel fele szerint pénzügyi szempontból az év legmegterhelőbb időszaka az első hónap – erről főként az 50 évnél idősebb korosztály vélekedik így.

Érdemes tudatosnak maradni az ajándékok beszerzésekor, főként ha kölcsönhöz folyamodunk, hogy a családi kassza stabil maradhasson januárban is – hangsúlyozta Kis Annamária, az Intrum Justitia üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

Minden magyar harmadik fogyasztó úgy érzi, a közösségi média nyomásgyakorlása miatt többet vásárol, mint amire szüksége lenne. A többi visegrádi országban a válaszadók több mint fele látja így, míg Romániában a válaszadók majdnem kétharmada – állapítja meg a követeléskezelő.

Czesław Siekierski: tovább kell formálnunk és modernizálnunk az uniós agrárpolitikát

Az Európai Bizottság nem foglalkozik megfelelően az EU-beli mezőgazdasági problémákkal – mondja Czesław Siekierski, az Európai Parlament mezőgazdasági szakbizottságának elnöke.

Az EU agrárpolitikájának reformjára november 29-én tett javaslatot az Európai Bizottság. A közös agrárpolitika (KAP) reformjára tett javaslatok között szerepel például, hogy a tagállamoknak maguknak kell előállniuk egy, az ország igényeihez igazított stratégiával a reform megvalósítására. Czesław Siekierskit (néppárti, lengyel; képünkön), az Európai Parlament mezőgazdasági szakbizottságának elnökét a parlament sajtósai kérdezték.

– Miért van szükség az uniós agrárpolitika reformjára?

– Nem a közös agrárpolitika átfogó reformjára van szükség, hanem hogy tovább formáljuk és modernizáljuk azt. A mezőgazdasági terület sajátosságai miatt itt inkább továbbfejlesztésre, mintsem nagy forradalomra van szükség, hiszen nem egyik napról a másikra változnak a dolgok, a tőkemegtérülés hosszú ideig tart.

El kell érnünk, hogy a közös agrárpolitika gyorsabban válaszoljon az új kihívásokra, és alkalmazkodjon a változásokhoz, például a kereskedelmi egyezmények, a digitalizáció, vagy az új technológiai vívmányok terén.

– Az Európai Bizottság azt szeretné, ha egy általános megközelítés helyett az egyes tagállamokra szabott stratégiára váltana az EU, hogy hatékonyabban kezelje a helyi gazdák különböző igényeit. Mit gondol erről?

– Egyetértek a javaslattal, hiszen eddig nem vettük eléggé figyelembe, hogy milyen változatos képet mutat a mezőgazdaság Európában. A különbözőségek oka lehet az éghajlat, de lehetnek történelmi, vagy politikai okai is. A mezőgazdaság északon más, mint Európa déli részén. Más Finnországban, mint Franciaországban, vagy éppen Máltán és a tengerhez kapcsolódó területeken.

Az a lényeg, hogy közös célért és értékekért dolgozunk, de eltérő eszközökkel a különböző tagállamokban. Az új javaslat szerint az EU célkitűzéseket határoz meg, aztán a tagállamok javaslatot tesznek arra, hogy a lehetőségeikhez képest hogyan lehet azokat megvalósítani – hiszen nyilván ők ismerik legjobban a helyi körülményeket.

Egy nehéz útra lépünk rá. Eleinte nehéz lesz a tagállamoknak elkészíteni ezeket a stratégiai terveket, mivel még sosem csináltak ilyet. A bizottságnak sem lesz egyszerű dolga, amikor analizálja és értékeli ezeket a terveket. Mégis úgy gondolom, hogy ha a szándék megvan, akkor mindannyian tanulhatunk a folyamatból.

– Van valami, ami ön szerint hiányzik a bizottság javaslatából?

– Azt gondolom, hogy nem foglalkozik megfelelően a mezőgazdasági problémákkal az EU-ban: alacsony a bevétel, amelynek mintegy fele más csoportokhoz kerül, és felét uniós támogatások adják; fontos a beavatkozás a piaci folyamatokba a stabilitás érdekében, akár a többlet felhasználása más területeken, például az energiatermelésre, vagy a rászoruló országok támogatására. De ilyen probléma az is, hogy túlterhelik a munkásokat, hogy elöregszik a társadalom, a fiatalok nem igazán érdeklődnek a mezőgazdaság iránt, a vidéki területeken rossz a technikai és társadalmi infrastruktúra. Emellett a szektor nagyon ki van szolgáltatva az időjárási körülményeknek és a piaci változásoknak.

– A bizottság reformja javít majd a helyzeten?

– A reformjavaslatokat komoly konzultáció előzte meg a gazdákkal, a fogyasztókkal és a civil szervezetekkel, de még mindig csak a folyamat elején tartunk. Megvitatjuk majd a változtatásokat abból a szempontból is, hogy illeszkedjenek az EU többéves pénzügyi keretéhez. Habár az is fontos, nem a pénz az egyetlen fontos aspektus, hanem egy átfogó cselekvési terv kell, hiszen a mezőgazdaság számos más politikához kapcsolódik, mint a kohézió, a kereskedelem és a környezetvédelem. Ezért gondolom úgy, hogy további párbeszédre van szükség.

Ajándék könyvekkel kampányol a Libri karácsonyig

A december 1. és 24. között futó kampányban ezer ajándék könyvet helyez el Budapest mellett 20 vidéki városban a Libri.

A könyveket a Libri könyvszakértőinek ajánlásával kapják meg a megtalálók egy különleges helyszínen, különleges csomagolásban – írja a Kreatív Online.

A könyvszakértők havonta ajánlanak könyveket a Libri oldalán. Köztük nem csak ismert emberek, hanem a Libri dolgozói is ott vannak, a márkamenedzserük például az egyik kisfilmben is főszerepet kapott.

A kampányhoz hangulatos szpotok is készültek, például Jakupcsek Gabrielllával és a Libri márkamenedzserével, Tamasi Szilviával.

A kampány citylighton, épülethálón, metróban, printben és bannerhirdetésben is fut – a szpotok mellett.

Hat cég kapott idén K&H családi vállalatok kiválósági díjat

Családi értékrendjük, hosszú távú szemléletmódjuk és társadalmi felelősségvállalási tevékenységük elismerésére hat hazai cég kapott idén K&H családi vállalatok kiválósági díjat. A kitüntetéssel a családi vállalkozások társadalomban és gazdaságban egyaránt meghatározó szerepét kívánja tovább erősíteni a bank.

Hat hazai családi tulajdonú cég kapott idén K&H családi vállalatok kiválósági díjat. „A K&H társadalmi felelősségvállalásában régóta kiemelt figyelmet kap a környezetvédelem, az egészség és a pénzügyi oktatás. Ezek mellett jelent meg új területként két évvel ezelőtt a vállalkozásösztönzés, amelynek részeként kiemelt hangsúlyt fektetünk a hazai családi vállalatok igényeinek kiszolgálására, hosszú távon fenntartható működésük és a családi értékek továbbvitelének támogatására.

Éppen ezért idén is meghirdettük a K&H családi vállalatok kiválósági díjat, amellyel azokat a cégeket ismertük el, amelyek a hosszú távú stratégiai gondolkodás, a családi értékek vállalatvezetésbe történő beépítése és az aktív társadalmi felelősségvállalás terén példamutató gyakorlatot folytatnak. Az elismeréssel a családi vállalkozások társadalomban és gazdaságban egyaránt meghatározó szerepét kívánjuk tovább erősíteni” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője. 

A családi cégek igen stabil magját képezik a nemzetközi és a magyar gazdaságnak egyaránt. „A K&H-nál abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy közelről látjuk és értjük a családi cégeket foglalkoztató problémákat, és meggyőződésünk, hogy a tapasztaltabb cégek megoldásai példát mutathatnak más cégek számára is a sikeres fejlődéshez, növekedéshez” – mondta el Ékes Ákos.

„Nagy öröm számunkra, hogy a vállalatok idén is pozitívan reagáltak kezdeményezésünkre. A számos beérkezett pályamunka alapján azt látjuk, hogy a családi vállalatok számára kiemelkedően fontos a környezetvédelem, a munkatársak folyamatos képzése, valamint a fiatal generáció edukálása az egészséges életmódra. Többeknél pedig már javában zajlik a szektor egyik legégetőbb kihívása, a generációváltás sikeres levezénylése” – mondta el a szakértő.

„Utóbbi azért is kiemelkedően fontos témakör, mert a vállalatok felénél az elkövetkezendő 4-5 évben lesz esedékes az utódlás, miközben a cégek közel fele nem rendelkezik erre vonatkozó írásos tervvel. Bízunk benne, hogy a nyertes cégek gyakorlata irányt mutathat a generációváltás küszöbén álló családi vállalkozásoknak” – tette hozzá Ékes Ákos.

A pályázatok elbírálásánál a hattagú szakmai zsűri az adott kategóriában nyújtott kiemelkedő teljesítmény mellett a vállalat iparági jelentőségét, sikeres működését, a családi értékek továbbvitele iránti elkötelezettséget, valamint az egyedi ötletek, megoldások megvalósítását is értékelte.

Díjazottak:

  • „sikeres hosszú távú stratégia” kategória:
  • FERZOL Lemezmegmunkáló Kft. (Pest megye)
  • Naturtex Kft. (Csongrád megye)

 

  • „családi értékek a vállalatvezetésben és sikeres generációváltás” kategória:
  • Confector Mérnök Iroda Kft. (Budapest)
  • Ratskó-Bau Építőipari és Fővállalkozási Kft. (Budapest)

 

  • „elkötelezettség és felelősségvállalás a társadalom iránt” kategória:
  • BIO-FUNGI Termelő és Kereskedelmi Kft. (Pest megye)
  • HUNGERIT Baromfifeldolgozó és Élelmiszeripari Zrt. (Csongrád megye)

Lendületesen bővülnek a Hajdú-bihar megyei kisvállalkozók

Több mint a harmadával növekedett a kisvállalkozói folyószámla hitelkeret összege Hajdú-Bihar megyében az Erste Banknál. A bővülés üteme jelentősen meghaladja az országos átlagot, ami a vállalkozói kedv kiemelkedően gyors bővülésére, és élénkebb gazdasági növekedésre is utal.

A kisvállalkozások működése és igényei nagyban különböznek a kis- és középvállalatokétól, számukra ehhez igazodó egyszerű, testreszabott megoldásokat kell kínálni – hangsúlyozta Erdei Zsuzsa, az Erste Bank kisvállalkozási területének vezetője a pénzintézet debreceni fiókjában tartott sajtótájékoztatóján. A kisvállalkozók jelentős része mindent maga csinál, a vállalkozás mindenkori eredményéből függ a családjuk egzisztenciája, ebből finanszírozzák az életüket. Erdei Zsuzsa tapasztalatai szerint a válság megmutatta, hogy a családi kisvállalkozások pénzügyileg ugyan sérülékenynek látszanak, de az erős személyes motivációnak köszönhetően még rossz helyzetben is küzdenek azért, hogy egyenesbe kerüljenek, és rendben visszafizessék a hiteleiket.

A hitelfelvételek idei, dinamikus növekedése Erdei Zsuzsa szerint arra utal, hogy a gazdaság fellendülésével párhuzamosan a kisvállalkozások is gyors növekedésbe kezdtek. Különösen igaz ez Hajdú-Bihar megyében, ahol a kisvállalkozások az országos átlagot meghaladó mértékben növelik hitelkeretüket. A folyószámlahitelek szerződött összege a megyében összességében közel 35 százalékkal nőtt az idén a múlt évihez képest. Az új megoldások iránti érdeklődés növekedését jelzi, hogy a bank saját folyószámlahitel konstrukciójánál a növekedés több mint 160 százalék volt.

Az Erste Bank a sajtótájékoztatót követően egy Hajdú-bihar megyei vállalkozásnak adta át az első olyan Széchenyi Kártya Folyószámlahitelről szóló kártyát, amelynek keretösszege elérte az 50 millió forintot. Az 1+1 éves futamidejű konstrukció állami kamat- és garanciadíj-támogatással vehető igénybe, és kamatot csak a ténylegesen felhasznált hitelösszeg után kell fizetni. A kisvállalkozók ezt a kölcsönt ingatlanfedezet nélkül eddig 50 millió forintig igényelhették, ám a keretet a bank 75 millió forintra emeli. Hasonlóan kedvező feltételekkel vehetik fel a kisvállalkozások az Ersténél a Széchenyi Forgóeszközhitelt, melynek futamideje akár 36 hónap is lehet. Ezt a hitelt 25 millió forintig már azok a kisvállalkozások is igényelhetik, amelyeknek csak egy éves lezárt mérlegük van

Erdei Zsuzsa hangsúlyozta: az Erste a kisvállalkozások jobb kiszolgálása érdekében teljesen átalakítja a nekik szóló hitelezési rendszerét, sorozatban lép piacra kisvállalkozásoknak kínált új konstrukcióival. A bank új stratégiájának részeként olyan számlacsomagot kínál a kisvállalkozóknak, amelynek havi számlavezetési díja csupán 100 forint. Ezzel az alacsonyabb árbevételű vállalkozásoknak kínálnak olcsó megoldást. A Smart számlacsomag a kisvállalkozások bevételi és kiadási sajátosságaihoz alkalmazkodik: díja a havi forgalomhoz igazodik, az eseti forint átutalásoknál pedig csak a pénzügyi tranzakciós illetéket kéri el díjként a bank. (x)

Fotó: Bódi János, a debreceni Vár utcai fiók vezetője, Erdei Zsuzsa, az Erste Bank kisvállalkozási területének vezetője, és Fábián Tamás, az ALTE Hortobágyi Vállalkozásszervező Kft. vezetője

Majdnem 10 millió euró ment el mini vakációra Romániában

0

Mintegy 9,4 millió eurót költött el az a 88 000 romániai turista, akik a december 1-jét övező mini vakációt hazai helyeken töltötték el.

„1989 óta először fordult elő az, hogy az országban kínált üdülési csomagokat részesítették előnyben a romániai turisták a külföldi kirándulásokkal szemben” – számolt be a Romániai Turisztikai Munkáltatók Szövetsége (FPTR).

A turisták kihasználták azt, hogy a csomagárak akár 70 százalékkal is olcsóbbak voltak, mint a téli ünnepek alatt kínált szolgáltatások – írja a Krónika.

A szövetség adatai szerint több mint 88 000 román turista látogatott el az ország különböző pontjaira ebben az időszakban. Legtöbbjük a nagyvárosokba és a hegyvidéki üdülőtelepekre látogatott.

Az FPTR számításai szerint átlagosan 350 lejt költött szállásra és étkezésre egy romániai turista a hazai vendéglátó egységekben. Az utazásra és szórakozásra átlagosan további 300 lejt költöttek fejenként.

Az elemzés szerint 27 év óta először voltak népszerűbbek a hazai city-break csomagok, mint az európai városok turistacsalogató ajánlatai. A legnépszerűbb célpontok Gyulafehérvár, Nagyszeben, Brassó és Kolozsvár voltak.

A magyar bérek további emelkedésére számítanak az itt működő külföldi cégek

A Magyarországon működő nemzetközi cégek szerint 2018-ban a magyar bérek további emelkedése várható, mert a képzett munkaerőért folyó versenyben a bérezés továbbra is meghatározó tényező.

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Kienbaum Consultants International tanácsadó cég idén ősszel 19. alkalommal készítette el közös tanulmányát a magyarországi bérezésről, a felmérésben 76 munkakörben 16 ezer állásra vonatkozó fizetési adatot dolgoztak fel többségében a DUIHK-tagvállalatai körében.

Dirk Wölfer, a DUIHK kommunikációs osztályvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a kamara őszi konjunktúra felmérése szerint a megkérdezett vállalatok 75 százaléka elégedetlen a rendelkezésre álló szakképzett munkaerő létszámával, holott a vállalatok 56 százaléka számolt a beruházásuk növekedésével, 61 százalékuk pedig a foglalkoztatottak bővítésével.

Sághy András, a Kienbaum ország menedzsere elmondta, hogy felmérésük szerint tavaly a nemzetközi cégek a magyarországi bérezésre átlagban mintegy 4 százalékos emelkedést prognosztizáltak 2017-re, ezzel szemben 6 százalékos növekedés következett be, ezen belül is a magyar szakmunkások átlagosan 7,4 százalékos béremelést kaptak, az osztályvezetők és alkalmazottak fizetése 6 százalékkal, a vezető beosztású munkavállalók, csoportvezetők fizetése 5,8 százalékkal nőtt.

Felhívta a figyelmet arra, hogy jelentős eltérés mutatkozik a magyar régiók között a bérezésben, példaként említette, hogy Budapesten és vonzáskörzetében a bérek több mint 20 százalékkal haladják meg az országos átlagot. Sághy András kitért arra, hogy jövőre a vállalatok nem számítanak a bérnyomás csökkenésére, átlagosan 6,1 százalékos béremelésre készülnek, ezen belül is a szakmunkások, szellemi foglalkozásúak számolhatnak az átlagosnál nagyobb emelésre.

A tanácsadó cég ország menedzsere elmondta, hogy a munkaerőhiányon a vállalatok nemcsak béremeléssel próbálnak enyhíteni, hanem  fontos tényezőnek tekintik a stresszmentes légkört, a munka és a magánélet közötti egyensúly biztosítását, valamint a digitalizációt. Megemlítette az Amerikai Egyesült Államok példáját is, ahol a 65 év felettieket is egyre nagyobb arányban foglalkoztatják. (MTI)

Egyre több autópálya matricát vásárolunk alkalmazáson és interneten keresztül

0

Folyamatosan növekszik a Simple applikáción és az online felületen vásárolt autópálya matricák száma, az OTP Mobil szerint a tavalyi tranzakciószám a háromszorosára is növekedhet idén.

Az OTP Mobil adatai szerint 2016-hoz képest idén két és félszer több e-matricát vásároltak a vállalat online felületén és mobil applikációján keresztül. A Simple felületein 2017. november 24-ig bonyolított tranzakciók összértéke meghaladta a 600 millió forintot. Az alkalmazáson és a simple.hu weboldalon keresztül 2016-ban összesen 48 512 matricát váltottak, míg 2017-ben ez a szám már 122 ezer fölé emelkedett – számolt be az eredményekről Benyó Péter, az OTP Mobil ügyvezető igazgatója.

A legtöbb matricát továbbra is a személygépkocsival rendelkezők veszik, de háromszorosára nőtt a motorra és a teherautókra eladott vignetták száma is. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a következő két hónapban további emelkedésre lehet számítani, hiszen az éves matrica vásárlás szempontjából ez a csúcsidőszak – tette hozzá.

Az OTP Mobil adatai szerint a heti matricából fogyott a legtöbb közel 66 500 darab. A második helyen a 2015-ben bevezetett megyei éves matrica áll, ebből mintegy 33 ezer darabot vásároltak a sofőrök, míg havi matricából több mint 20 ezer fogyott. Az országszerte egész éves használatra jogosító verziót továbbra is kevesen választják, a Simple by OTP appon keresztül vásárlók mindössze hat százaléka ruházott be erre – bár ez is kétszeres növekedés a tavalyi számokhoz képest.

December elsejétől elindult az autópálya matrica elővásárlási időszak, aminek keretein belül a 2018-ra érvényes éves megyei és országos matricák vásárolhatóak meg. Érdemes azonban figyelni, mivel ezek a vignetták csak 2018. január 1-től érvényesek. Az idei év hátralevő részére még lehet akár éves megyei matricákat is vásárolni. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kimutatásai alapján a tavalyi matrica elővásárlási időszakban összesen 76 ezer jogosultságot vásároltak közel 1,1 milliárd forint értékben. Ezek közül 3300 darabot a Simple alkalmazáson vagy a www.simple.hu oldalon keresztül.

Jövő év január 1-től bővülni fog a fizetős útszakaszok száma is, az M85-ös Csornát elkerülő második szakaszával és az M35-ös Debrecen utáni folytatásának első ütemével. Érdemes a megfelelő matricák kiválasztásakor ezeket is figyelembe venni.

MFB-hitel segíti a szolnoki citromsav gyár építését

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) és a kínai-magyar vegyesvállalat, a BBCA Szolnok Zrt. aláírta a szolnoki citromsav gyár felépítéséhez szükséges 12 éves lejáratú, közel 32 milliárd forint keretösszegű hitel-megállapodást, amelynek köszönhetően elindulhat a beruházás.

Az MFB közleménye szerint a Szolnoki Ipari Parkba tervezett, mintegy 46 milliárd forint összértékű beruházás állami részvétellel és az MFB finanszírozásával épülhet fel. A 2011-ben indult tárgyalások során az MFB tulajdonában álló MFB Invest Zrt. segítette a projekt előrehaladását, amely a tőkefinanszírozásról már korábban megállapodott a kínai partnerrel.

A közlemény idézi Bernáth Tamást, az MFB elnök-vezérigazgatóját, aki az aláíráson hangsúlyozta: az MFB, mint a magyar kormány gazdaságpolitikájának egyik kulcsszereplője, továbbra is nagy hangsúlyt fektet a kínai gazdasági kapcsolatok ápolására. A hitel megállapodás révén olyan kínai termelő beruházás indulhat el Magyarországon, amely mintaként szolgálhat további hasonló kapacitások létesítéséhez, magyar és kínai tőkével megvalósuló projektekhez – tette hozzá.

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere kiemelte, hogy a beruházásnak köszönhetően várhatóan 255 új munkahely jöhet létre a térségben. A gyár üzemeltetése emellett jelentős beszállítói szolgáltatást és alapanyagot igényel, hosszútávon pedig számottevő iparűzési és egyéb helyi adóbevétellel járhat a beruházás megvalósulása. 

Az MFB közölte azt is, hogy a Szolnoki Ipari Parkban megépülő gyár környezetbarát és a citromsav gyártás piacán modernnek számító technológiai  eljárással évi 100 ezer tonna kukoricából 60 ezer tonna citromsav előállítására lesz alkalmas. Az így nyert termék felhasználása széleskörű az élelmiszeriparban, a gyógyszeriparban és a vegyiparban egyaránt. (MTI)

A millenniumi generáció alakítja a vállalatok működését

0

A márkáinknak megvan arra a lehetőségük, hogy a fogyasztóink számára igazán fontos témákban indítsanak párbeszédet – mondta Malgosia Rokita, a Procter&Gamble közép-európai régiójáért felelős marketingvezetője.

Az a legfontosabb, hogy a márkák olyan üzeneteket közvetítsenek, amelyek közel állnak a fogyasztóhoz, mind gondolkodásbeli, mind érzelmi szempontból, egyúttal igazak és eredetiek – mondta Malgosia Rokita, a Procter&Gamble közép-európai régiójáért felelős marketingvezetője a Kreatív Online-nak.

Malgosia Rokita Budapesten, a Nyitottak vagyunk kezdeményezés OPEN Conference című nemzetközi konferenciáján tartott előadást. Mint mondta: náluk a fogyasztók állnak mindennek a középpontjában. Nemcsak a termékeken keresztül szeretnék kiszolgálni őket, hanem olyan széleskörű témákkal is, amelyek iránt a P&G szintén elkötelezett.

A Procter&Gamble a márkáival naponta 5 milliárd embert ér el, jelentős részben nőket. Fontosnak tartják, hogy odaálljanak olyan fontos ügyek mellé, mint a nemek egyenlősége, valamint a nők és lányok önbizalma. Erről szól több kampányuk, például az Always Like a Girl kezdeményezés is.

Magyarországon elindítottak egy pubertás korban lévő lányoknak szóló edukációs kampányt. Az édesanyákat és lányaikat országszerte olyan hasznos információkkal látják el, amelyek segítik a pubertáskorról való kommunikációt.

A kommunikációs szakember szerint a millenniumi generáció hamarosan a népesség még nagyobb részét teszik majd ki és még hangsúlyosabb döntéshozó erővé válnak: a millenniumi generáció alakítja a vállalatok működését.

Akár évekig várhatunk a Windows 10 újdonságára

0

Olyan megoldáson dolgozik a Microsoft, amely a közös projekthez tartozó alkalmazásokat és dokumentumokat egyetlen böngésző jellegű, fülekkel ellátott ablakba rendezi.

A Microsoft bejelentette, hogy a Windows 10-et egy böngésző jellegű, füles alkalmazásnézettel kívánja kiegészíteni. Az újdonság megjelenése hónapokba, vagy akár évekbe is beletelhet – írja a Computerworld.

Az új nézet alapgondolata, hogy minden feladathoz bizonyos alkalmazásokra (szövegszerkesztőre, táblázatkezelő, böngészőre) van szükség. Gyorsítja a munkát, ha azokat a füleken kattintva egyetlen ablakból elérhetjük.

A Microsoft tisztában van vele, hogy az igazi gond a korábbi munkákkal a különféle kapcsolódó anyagok (dokumentumok, táblázatok) összegereblyézése. Az új szolgáltatás ezeket is begyűjti egy-egy Setbe (jelenleg ez a nézet neve), és amikor az egyiket megnyitjuk, a Windows a többit is felkínálja.