Kezdőlap Blog Oldal 1093

Ankara bombázná a terroristákat, de Moszkva zavarja

0

A török miniszterelnök szerint Oroszországnak abba kellene hagynia a szíriai hadműveletet, ha nem hajlandó egyeztetni a szövetségesekkel.

Az orosz légierő önkényesen, másokkal nem egyeztetve hajt végre légi csapásokat Szíriában, ezzel például lehetetlenné teszi, hogy a törökök bombázzák az Iszlám Állam állásait – nyilatkozta a török kormányfő.

Ahmet Davutoglu (a fotón) erről a Haber Turk tévé csatorna csütörtöki adásában beszélt. A török kormányfő szerint többször jelezték Moszkvának, hogy együtt kellene működnie a hatékonyabb hadviselés miatt, ám nem kaptak választ. A kormányfő érthetetlennek nevezte, hogy az oroszok eddig több iskolát és kórházat is megsemmisítettek, arra hivatkozva, hogy ott terroristák rejtőznek, s közben ártatlan civileket áldoztak fel.

Ankara szerdán amiatt fejezte ki aggodalmát, hogy Moszkva Szíria északi részén egyfajta törpeállamot akar létrehozni, pont azon a területen, ahol türkmének élnek. Törökország szerint a testvérnép ellen is háborúznak az oroszok.

Éppen emiatt robbant ki Moszkva és Ankara között a legkomolyabb konfliktus. Törökország állítja, hogy az oroszok türkmén falvakat is támadtak. Az egyik ilyen akcióból visszatérő vadászbombázót a török hadsereg lelőtte, mert az megsértette a török légteret.

Moszkva válaszul egy sor gazdasági büntető intézkedést vezetett be Törökország ellen.

Szép hozamot termeltek tagjaiknak a magánnyugdíjpénztárak

Átlag 5-8 százalékkal gyarapodott a magán-nyugdíjpénztári tagok megtakarítása tavaly. A legjobban teljesítő portfólióknál ez háromszázezer, míg a legrosszabbaknál ötvenezer forintos pluszt jelenthetett.

Az Azénpénzem.hu számításai szerint a magán-nyugdíjpénztári tagok többségnek 5-8 százalékkal gyarapodott a megtakarítása 2015-ben miközben infláció – a hivatalos adatok szerint – lényegében nem volt. A legnagyobb hozamot, 8,94 százalékot a Budapest Magánnyugdíjpénztár érte el a növekedési portfólióban, míg a legkevesebbet a Szövetség, 1,54 százalékot a klasszikus portfólióban. 

A portál – a pénztárak adatai alapján – úgy kalkulál, hogy 2014 végén a tagok átlagos vagyona hárommillió 394 ezer forint volt, így a pénztári hozamokkal számolva az átlagtagnak 303 424 forinttal lett több pénz a számláján a legnagyobb, és 52 267 forinttal legkisebb hozam esetében. 

Elindult a Józsefvárosi Mikrovállalkozások Kamattámogatási Programja

Józsefvárosi székhelyű mikrovállalkozások számára nyújt kedvező kamatozású hiteleket a Józsefvárosi Mikrovállalkozások Kamattámogatási Programja.

A program indulását 2016. január 13-án hirdette meg Kocsis Máté, a Józsefvárosi Önkormányzat polgármestere, és Szalai Piroska, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) kuratóriumi elnöke, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Fórum „A mikrovállalkozások szerepe Józsefváros gazdaságában” című konferenciáján a H13 Diák- és Vállalkozásfejlesztési Központban.

 „A vállalkozások támogatását, fejlesztését megtérülő befektetésnek tekintjük, ezért is csatlakoztunk a BVK programjához. Ezen elv szerint dolgozunk évek óta”– mondta Kocsis Máté. A polgármester felidézte, hogy néhány éve létrehozták a H13 Diák- és Vállalkozásfejlesztési Központot az induló vállalkozások támogatására, ahol rendszeresen üzleti klubokat tartanak, és itt indították el korábban az álláskeresők vállalkozóvá válását segítő programot is, melynek köszönhetően már több mint 20 korábbi álláskeresőből lett vállalkozó. Kocsis Máté azt is elmondta, hogy már látszanak az elmúlt évek eredményei és bízik benne, hogy minél több helyen segítséget tudnak adni a fiatal vállalkozóknak, például a most elindult kamattámogatási programhoz hasonló lépésekkel.

Szalai Piroska hangsúlyozta, hogy hazánkban a kkv-k biztosítják a munkaerőpiac stabilitását, a versenyszféra foglalkoztatottjainak 73 százaléka dolgozik ebben a szegmensben. A kkv-kon belül a mikrovállalkozások 38 százalékot képviselnek és a versenyszféra GDP-jének 20 százalékát termelik meg. A folyamatosan javuló magyar munkaerő piaci mutatókhoz a kkv-k, azon belül a mikrovállalkozások foglalkoztatás-bővülése is jelentősen hozzájárult. „Az elmúlt öt évben a foglalkoztatottak létszáma a fővárosban százezer fővel emelkedett, így 2015 III. negyedévében elérte a 800 000 főt. A hazai alkalmazottak közül minden nyolcadiknak budapesti kkv ad munkát” – mondta el a BVK kuratóriumi elnöke.

A Józsefvárosi Mikrovállalkozások Kamattámogatási Programjában azok a józsefvárosi székhelyű, életképes üzleti tervvel rendelkező mikrovállalkozások vehetnek részt, melyeknek az összes foglalkoztatotti létszáma 10 főnél kevesebb, valamint az előző éves nettó árbevétele vagy mérlegfőösszege nem haladja meg a 2 millió eurót (600 millió forintot).

Valamennyi kölcsön rendkívül kedvező, akár évi 2,9 százalékos kamat mellett, plusz költségek (pl. hitelbírálati díj, folyósítási jutalék) nélkül, 3–10 év futamidőre, forgóeszköz vásárlás és beruházás esetén maximum 10 millió forint összegig, visszatöltődő hitelkeret esetén maximum 7,5 millió forint összegig, ingatlanbiztosíték mellett vehető igénybe.

A Józsefvárosban székhellyel rendelkező női, illetve a fiatal mikrovállalkozások 2,4 százalékos kamat mellett juthatnak mikrohitelhez.

A Józsefvárosi Mikrovállalkozások Kamattámogatási Programja a Budapest Mikrohitel Program keretében valósul meg, és az ott jóváhagyott hitelekhez nyújtható. A hitelt igénylő vállalkozások személyre szabott tanácsadásban is részesülnek. Az érdeklődők a H13 Központban vagy a BVK-nál (www.bvk.hu) jelentkezhetnek.

Más néven rendezik és rövidebb lesz idén a borfesztivál

Ebben az évben már Budapest Borfesztiválként rendezik meg a Budavári Borfesztivált. Az eseményre szeptember 8. és 11. között kerül sor, négy napig tart, a korábbi öttel szemben.

A névváltozás sokaknak nem is fog feltűnni, hiszen egyik indoka épp az volt, hogy így emlegették legtöbben a rendezvényt korábban is – mondta a Borászportálnak Oláh Rita, a rendezvény egyik főszervezője.

Idén a szerdai, korábban „szakmaiként” emlegetett nap nem szerepel a programban. Akik rendszeresen látogatják a fesztivált, tudják, hogy évek óta nem szakmai az első nap, hiszen kifejezett borszakmai programok a rendezvény összes napján lesznek – mondta Oláh Rita.

2016-ban számtalan meglepetéssel, újítással, változással készülnek a 25., jubileumi Borfesztiválra. Részben azért lesz egy nappal rövidebb a rendezvény, mert a programokra jobban koncentrálnak.

Figyelembe vették a kiállító borászok kérését, akik sokszor mondták már, hogy elég nagy költséget jelent az 5 nap (parkolás, szállás, alkalmazottak), illetve szüret idején nem is szeretnek sokáig távol lenni a birtoktól.

A főszervező arra számít, hogy az első nap vendégköre ellátogat a rendezvényre valamelyik másik napon is.

Kivárnak a magyarországi kukoricatermesztők

0

Nem számítanak jelentősebb áremelkedésre a kukoricánál a szakértők. Bár a magyar termelők többsége a világpiacon kialakult alacsony árak miatt egyelőre kivár az értékesítéssel, a túlkínálat miatt vélhetően továbbra is alacsonyan maradnak az árak.

Az év elején is folytatódott a kukorica árának csökkenése az európai árutőzsdéken, a márciusi határidőre szóló jegyzés Párizsban már csak 160,5 eurón állt a múlt hét végén – írja a Magyar Idők.

Bár Chicagóban is olcsóbb lett a kukorica, néhány nappal később már felfelé indult a görbe. Németh István, a Magro.hu ügyvezetője, gabonapiaci szakértője szerint elképzelhető, hogy a párizsi árutőzsdén a következő hetekben tovább csökken a kukorica ára, az amerikai jegyzések iránya azonban ma még nem egyértelmű.

A tengerentúli és az európai árupiac a múlt év végén külön irányt vett. Míg az Egyesült Államokban decemberben megállt a kukorica árának csökkenése, az öreg kontinensen egyelőre nem látni, hogy hosszabb időre stabilizálódnának az árak – emelte ki. Meglátása szerint az áresés mögött egyértelműen a világban kialakult túlkínálat áll.

Tavaly és az azt megelőző évben is remek termést takaríthattak be a gazdálkodók, a kukorica termésmennyisége világszinten elérte az egymilliárd tonnát. Ezzel szemben a kereslet a kőolaj világpiaci árának mélyrepülése miatt visszaesett, a kukorica jelentős részét felvásárló bioetanol-gyártók ugyanis jelentősen csökkentették a termelést.

A magyarországi kereslet-kínálati viszonyokat jól mutató Magro.hu online piactéren kínált kukorica ára az utóbbi néhány napban emelkedett, elérte a tonnánkénti 44 ezer forintot, ám Németh István nem számít további jelentősebb emelkedésre. Szerinte a kínálat még ma is nagyon alacsony a fizikai piacon.

Az irodaházak egy része helyett inkább lakásokat építenek a fejlesztők

Az áfacsökkentés és a csok kibővítése miatt több olyan helyszínen is lakóingatlanok építésébe kezdhetnek az ingatlanfejlesztők, ahol eredetileg bérirodaházat terveztek.

A Magyar Időknek nyilatkozva Nagy Tibor, az Otthon Centrum Solutions üzletfejlesztési vezetője arról beszélt, hogy jelenleg az általános piaci tapasztalat szerint azok a helyszíneken, amelyek bériroda vagy lakóház építésére egyaránt alkalmasak, ott a fejlesztők inkább az előbbi lehetőséget választják – de már nem sokáig.

A lakóingatlanok építésének öt százalékra csökkentett forgalmi adója és a családok otthonteremtési kedvezményének (csok) bővítése ugyanakkor komoly változást hozhat ebben. Már most van olyan jó fekvésű budapesti telek, amelyre eredetileg irodaházat terveztek, de amelyért rövid idő alatt két-három, társasházat tervező érdeklődő is jelentkezett már. Ez a lehetőség alapvetően Bel-Budán, Pest központjában és a Váci úti folyosón adott.

Takács Ernő, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke szerint robbanásszerű változás nem várható, ám komplex fejlesztők – vagyis akik nem kizárólag irodaházakkal foglalkoznak – mérlegelhetik azt a lehetőséget, hogy a közeljövőben elsősorban lakóingatlanokkal foglalkozzanak. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy irodaházakból ettől még nem lesz kevesebb, hiszen azon a piacon is vannak igények.

A cikk arra is kitér, hogy közben a kormány – annak érdekében, hogy a családok mielőbb hozzájuthassanak a csokhoz – részletes tájékoztatást küldött a programról a bankoknak. A nemzetgazdasági tárca tájékoztatása szerint a kabinet minden bankot arra kért, tegyenek meg mindent azért, hogy a családok mielőbb élhessenek az otthonteremtési program kedvezményeivel és a támogatásokat minél hamarabb folyósítsák. Az FHB és az OTP után rövidesen az Erste Bankban is elérhető lesz a csok.

Ezekkel a számokkal nyertek másfél milliárd dollárt

0

Véget ért az Egyesült Államokban a lottóőrület, sok hét halmozódása után elvitték az 1,5 milliárd dolláros fődíjat a szerdai húzáson.

Fortuna ért a lottó-dramaturgiához, naná, hogy 13-án húzták ki a lottón azokat a számokat, amelyekkel a boldog nyertes 1,5 milliárd dollárt (440 milliárd forintot) vághatott zsebre. Az utóbbi hetekben háromszor-négyszer több Powerball szelvényt adtak el, mint korábban.

A Los Angeles Times azt írta, hogy a szelvényt Kaliforniában, Chino Hills városban adták fel. A Reuters viszont úgy tudja, hogy három szelvényen is eltalálták az összes számot. (A KamaraOnline megjegyzése: azért három felé darabolva is szép summa üti a nyertesek markát!)

A nyereményből levonják a 39,5 százalékos szövetségi adót, a nettó összegből most 600 milliót fizetnek ki, a maradék részt pedig 29 éven keresztül egyenlő részletekben folyósítják.

Ezek a számok hozták meg a hatalmas nyereményt: 4, 8, 19, 27, 34, a Powerball: 10. A telitalálat elérésének esélye 1 a 292 millióhoz.

A Mol több mint kétmilliárd forinttal támogatja az MLSZ-t

A Mol több mint kétmilliárd forinttal támogatja a Magyar Labdarúgó Szövetséget.

Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója és Csányi Sándor MLSZ-elnök szerdai közös sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a cég a társasági nyereségadón (TAO) keresztül 2 milliárd forinttal segíti a magyar labdarúgást, ebből az összegből folytatódhat majd a többi között az utánpótlás és az infrastruktúra fejlesztése. A Mol ezen kívül 285 millió forint szabadon felhasználható támogatást nyújt az MLSZ-nek.

Vági Márton, az MLSZ főtitkára elmondta, hogy a szervezet idei költségvetése hárommilliárd forint, ebből egymilliárdot emészt fel a válogatott szereplése, csak az Európa-bajnokság több mint 300 millió forint.

Hernádi Zsolt hangsúlyozta, megtiszteltetés, hogy támogathatják a magyar labdarúgást, a válogatottat, és bízik benne, hogy hozzá tudnak járulni a méltó Európa-bajnoki szerepléshez.A szponzorációval kapcsolatban megjegyezte, az összeg erre a naptári évre vonatkozik, a lehetséges folytatást pedig mindig felül fogják vizsgálni.

Hernádi Zsolt beszédében úgy fogalmazott, „támogatásunkkal azt is el szeretnénk érni, hogy mindenkiben felébredjen a szurkoló. Hogy ne tízmillió magyar, hanem tízmillió szurkoló hazája legyünk.”

Bostonba költözteti központját a General Electric

0

A jobb gazdasági környezet miatt a General Electric (GE) központja ezentúl a connecticuti Fairfield és a New York-i Manhattan helyett a massachusettsi Bostonban lesz – jelentette be Jeffrey Immelt, a GE ügyvezető igazgatója szerdán.

A repülőgép-motorokat, mozdonyokat, turbinákat, és háztartási berendezéseket gyártó világcég az idén nyárig bonyolítja le a költözést, s mintegy nyolcszáz dolgozóját 2018-ig viszi át Boston tengerparti negyedébe.

„Bostonban és környékén ötvenöt egyetem és főiskola van, Massachusetts állam többet költ kutatásra és fejlesztésre, mint a világ bármely más régiója, és  Boston csupa olyan képzett munkaerőt vonz, aki a kihívások megoldására koncentrál. Ezért boldogan hozzuk központunkat ebbe a dinamikus és kreatív városba” – olvasható Jeffrey Immelt közleményében.

A költözés másik oka: Massachusetts állam csökkentett ingatlanadóval és különféle kedvezményekkel ösztönzi a cégek letelepedését. A General Electric is egymillió dollár képzési támogatásra tarthat igényt, valamint ötmillió dolláros támogatást kap a szövetségi államtól az egyetemekkel és kutatóintézetekkel kiépítendő kapcsolatok elősegítésére.

Martin Walsh, Boston polgármestere külön üdvözölte a GE döntését. Mint fogalmazott, ez is bizonyítja, hogy a város eltökélt és kellőképpen kreatív ahhoz, hogy még a General Electricet is képes legyen magához vonzani.

Videómarketing-lehetőségek: Hogyan használhatják a cégek a YouTube-ot?

Milyen lehetőségek rejlenek a videó marketingben a cégek számára? Egyáltalán hogyan érdemes belevágni egy videó marketing kampányba? Cikkünkben összefoglaljuk a jó videó marketing alapjait, valamint megvizsgálunk néhány sikeres YouTube-csatornát, elemezve, hogy vajon mi lehet a titkuk.

Több mint egy milliárd felhasználó több milliárd videót néz a YouTube-on. A számok alapján nem csoda, hogy a YouTube rendkívül fontos marketingplatformmá vált, és épp ezért lehet majdnem ugyanolyan fontos a cégek számára, hogy jelen legyenek a videómegosztó oldalon, mint az, hogy létrehozzák a saját profiljukat a közösségi oldalakon. A videómarketing segítségével a cégek gyorsabban tehetnek szert nagyobb látottságra és könnyebben megszólíthatják ideális ügyfeleiket. További előnye a videómarketingnek, hogy hatással van a Google rangsorára is: ha jól alkalmazzuk, akkor előkelőbb helyet foglalhatunk el a keresőben. Kulcsfontosságú lehet a bizalom építésében és gyakorlatilag az ügyfelekkel való kapcsolat fejlesztésében is.

A videómarketing alapjai

Ahhoz, hogy YouTube-csatornánk, így videómarketingünk sikeres legyen, végig kell gondolni a hozzá kapcsolódó stratégiát: Mi a videó célja? Milyen üzleti célt fog elérni vele a cég? Ki fogja megnézni a videót, és mit szeretnénk, mit tegyen a megnézés után? Először a stratégiát kell végiggondolni, és csak utána rátérni az eszközökre és a technológiára.

A korábbi kérdések alapján a következőket érdemes figyelembe venni a videómarketing tervezése során.

  1. A cél. Stratégiailag végig kell gondolnunk, hogy a videónk milyen üzleti célt szolgál. Egy videó használható a tudatosság növelésére, a láthatóság növelésére, a bizalom és a hitelesség építésre, lead generálásra, egy termék bevezetésére, egy szolgáltatás eladására is, de valójában ez a lista végtelen. A cél megértése meghatározza az üzenetet, a platformot és még azt is, hogyan terjeszti majd a cég a videóját.
  2. Az üzenet. Ha egy cég tudja a videója célját, meg kell határoznia az üzenetét, forgatókönyvét vagy történetét. A cégnek el kell döntenie, hogy hogyan kommunikálja az üzenetét, és egyben ösztönözze cselekvésre a videó nézőit. A cégeknek érdemes odafigyelniük arra, hogy a nézők nagyon rövid ideig fognak a videóra koncentrálni, épp ezért világosnak, tömörnek és közvetlennek kell lenniük a siker érdekében: a legfontosabb információk a videó elején szerepeljenek, lehetőleg az első 5 másodpercben. Nem véletlen, hogy a YouTube-on a videók nagy része rövidebb, mint három perc. Ahhoz, hogy megfelelő üzenetet válasszon a cég, ismernie kell a célközönségét is.
  3. A platform. A cégek különféle videó típusok és stílusok között válogathatnak, a feladatuk az, hogy megtalálják a hozzájuk leginkább illőt. Választhatják a klasszikus kamerába beszélést, a videó interjút, a videó tippeket, sőt, akár élő videó adást is. Az on-camera típusú videókban a videó készítője jelen van a videóban, az arcát adva hozzá, ami lehetővé tesz egy személyesebb kapcsolatot a videó nézőjével. Ez például akkor segíthet egy cégnek, ha egy szolgáltatást kíván reklámozni, vagy bizalmat akar építeni. Sok információ megosztása esetében, például egy webinár vagy oktató videó esetében hasznos lehet az off-camera videó is, ahol a készítőnek nem kell szerepelnie a videón.
  4. A promóció. A 4. szempont, amit végig kell gondolnia a cégnek, hogy hol és hogyan fogja terjeszteni és megosztani a videóját. Ehhez ismernie kell a megcélzott piacot, és ott közzé tenni. Amint a videó felkerül a YouTube-ra, közvetlenül megoszthatóvá lehet tenni a Facebookon, a Twitteren, a LinkedInen vagy bármilyen más közösségi oldalakon. A blogon és saját  weboldalon való megosztást is segíthetjük az ehhez szükséges linkek elhelyezésével. A YouTube egy emailben küldhető linket is biztosít a feltöltő számára, ami remekül használható a cég hírleveléhez is. Érdemes tehát minél több platformon elérhetővé tenni a videót: minél több helyen terjeszti a cég a videóját, annál nagyobb az esélye arra, hogy megtalálják és megnézik.

Lehetőség a hirdetőknek

A YouTube lehetőséget ad a hirdetőknek arra, hogy feltöltsék videó hirdetéseiket, de bannerekkel is hirdethetnek. A bannerek segítségével gyorsan növekedhet egy cég ismertsége, így például a Google AdWords kampány felépítése során érdemes jól megválasztani, hogy a cég milyen videókon szeretne megjelenni. A bannernek érdemes tükröznie a márkát, szembetűnőnek lenni, és call-to-action lehetőséget használni, viszont kerülni a túl sok szöveget.

A hirdetőknek lehetőségük van arra, hogy a YouTube-on célzott hirdetéseket osszanak meg. Kapcsolhatják hirdetésüket specifikus videókhoz, vagy témákhoz, ezzel konkrétan az érdeklődésük szerint célozva az embereket, kontextuálisan, tehát olyan kulcsszavakkal, amelyek taralma megegyezik a cég által kínált termék vagy szolgáltatás kulcsszavaival, esetleg fordulhatnak azokhoz az emberekhez, akik már meglátgatták a cég oldalát (remarketing). Az érdeklődés mellett a demográfiai csoportokat is választhatják a hirdetők a célzáshoz, kortól és nemtől függően megjelenítve hirdetésüket. Sikert érhetnek el azzal is, ha több célzást kombinálnak.

Sikeres YouTube-csatornák és videóbloggerek

A cégek bátran tanulhatnak azoktól, akik már sikert értek el a YouTube-on!
Ilyen például a PrankvsPrank csatorna, amely egy házaspár, JesseWellens és Jeana Smith csínyháborújáról szól. A csatornára majdnem 9,5 millióan iratkoztak fel, és a sikere valószínűleg abban rejlik, hogy eredeti és szórakoztató. A csínyeik viccesek, megoszthatóak, a házaspár pedig teljesen önmagát adja a videókban. Ennél több nem is kellett nekik a népszerűséghez. Hasonlóképp csak magát adja Jenna Marbles is, csatornája ennek köszönheti, hogy jelenleg az ötven legnépszerűbb YouTube csatorna listáján a 18. helyen szerepel.

Másik jó példa Casey Neistat csatornája, aki New York-i filmkészítő, a Beme videómegosztó app társalapítója. A világ legnagyobb márkáinak készített már kreatív videókat, például a Nike-nak, amit már majdnem 17 millióan néztek meg. Csatornájára több mint 1,5 millióan iratkoztak fel, és talán a napi videóinak köszönheti a sikerét, amelyekben bevezeti az embereket a saját világába.

A céges csatorna kialakítása során érdekes példa lehet a TigerFitness is. A videóikban a MTS Nutrition és a EthitechNutrition cég vezérigazgatója, Marc Lobliner beszél kendőzetlenül mindenféle témáról, nem csak a fitneszről, hanem bármiről, ami érintheti a közönségét. Értéket teremt anélkül, hogy bármit is kérne cserébe, és ezzel kiépíti az ügyfelei hűségét.

Végül még egy remek példa arra, hogy hogyan lehet sikeres videó csatornát létrehozni a YouTube-on: a Superwoman, azaz Lilly Singht csatornája. Videói nem csak azért sikeresek, mert humorosak, hanem azért is, mert összefog YouTube-sztárokkal és más csatornákkal. Ez remek mód a reklámozásnak, és annak, hogy egy teljesen új közönségnek mutatkozzon be a márka. Nem utolsó sorban a feliratkozók száma is növekedhet egy-egy ilyen videó feltöltésével.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!

Megfigyelhetik alkalmazottaik levelezését a vállalkozások

0

A strasbourgi emberi jogi bíróság nem jogsértő, ha a munkáltató megfigyeli egy alkalmazott munkahelyi levelezését.

Az Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB) egy román panaszos ügyében hozott ítélete szerint nem jogsértő, ha a munkáltató megfigyeli egy alkalmazott munkahelyi levelezését – közölte szerdán az EJEB keddi döntését ismertető Hotnews.ro román hírportál. Romániát egy bukaresti mérnök, Bogdan Barbulescu panaszolta be Strasbourgban, miután a román bíróságok elutasították korábbi munkáltatója ellen indított keresetét, amelyben azt állította, hogy megsértették emberi jogait – számolt be az MTI.

Barbulescu 2004 és 2007 között értékesítőként dolgozott egy magáncégnél, ahol a munkáltató felkérésére egy Yahoo Messenger fiókot hozott létre az ügyfelekkel való kapcsolattartás céljából. A cég 2007 júliusában arról tájékoztatta, hogy levelezését egy héten keresztül megfigyelték, és kiderült, hogy az internetkapcsolatot magáncélra használja. Mikor ezt Barbulescu tagadta, a cég rendelkezésére bocsátotta a testvérével és szeretőjével folytatott intim magánlevelezésének átiratát.     

Barbulescut a cég eszközeinek magáncélú felhasználását tiltó belső szabályzatra hivatkozva 2007 augusztusában elbocsátották. A kirúgott mérnök beperelte volt munkáltatóját, mondván, hogy titkos megfigyelése alkotmányos, illetve emberi jogait sértette. Miután a román bíróságok elutasították panaszát, a strasbourgi bírósághoz fordult. 

Az EJEB mostani végzése szerint Románia nem sértette meg sem Barbulescu tisztességes tárgyaláshoz való jogát, sem a magán- és családi élet tiszteletben tartásához fűződő jogát, amikor a román bíróság a munkahelyi levelezését megfigyelő munkáltató javára döntött. Indoklásában a strasbourgi bíróság megállapította: Barbulescu feladatainak teljesítését munkáltatója csak munkahelyi postafiókja megfigyelésével ellenőrizhette, és jóhiszeműen járt el, amikor azt feltételezte, hogy abban nem talál magánéleti levelezést.

Magyarországon az adatvédelmi biztos állásfoglalásai alapján a munkáltató akkor jár el helyesen, ha a munkavállalók által használt számítógép és különösen a levelezés ellenőrzését megelőzően a részletekről a munkavállalókat megfelelő formában tájékoztatja. Megfelelő forma lehet a munkaszerződésben vagy egy munkáltatói utasításban történő tájékoztatás is.

A tájékoztatásnak ki kell terjednie arra, hogy az ellenőrzés milyen célból történik (például a látogatott internetes oldalak és a látogatás időtartamának megfigyelése a munkaidő alatti munkavégzés ellenőrzése okán), az adatokat meddig kezelik (a mentéseknek köszönhetően hány évig ellenőrizhető vissza a levelek tartalma), és az adatkezeléssel kapcsolatban milyen jogai vannak az érintett személynek.

Lényeges, hogy nem elég a szóbeli tájékoztatás, a munkavállalónak ezt írásban is tudomásul kell vennie. A munkaáltatói ellenőrzésnek pedig minden esetben célhoz kötöttnek kell lennie, aminek a levelek ellenőrzése, megőrzése minden szakaszában meg kell felelnie.

Jogállamiság: Lengyelországban indítja el az első vizsgálatot az Európai Bizottság

0

Az Európai Bizottság előzetes vizsgálatot indít a lengyelországi fejleményekkel kapcsolatban.

Az Európai Bizottság (EB) a jogállamisági mechanizmus keretében előzetes vizsgálatot fog lefolytatni a lengyelországi fejleményekkel kapcsolatban – jelentette be Frans Timmermans bizottsági alelnök szerdán, miután a brüsszeli végrehajtó testület „orientációs jellegű” vitát tartott az új varsói kormány tevékenységéről.

Az Európai Bizottság első alelnöke sajtótájékoztatóján elmondta, hogy az eljárást a lengyel alkotmánybíróság hatáskörének korlátozása miatt indítják meg, amely széles körű tiltakozást váltott ki Lengyelországban és külföldön egyaránt.

Frans Timmermans a szokatlanul hosszúra nyúlt biztosi kollégiumi ülés után hangsúlyozta, hogy az Európai Unió párbeszédre törekszik Lengyelországgal. Mint mondta, az eljárás célja, hogy objektív módon tisztázzák a tényeket, részletesen értékeljék a helyzetet és megkezdjék a párbeszédet a lengyel hatóságokkal.

Az alelnök közölte, hogy a lengyel közmédia vitatott átalakításával kapcsolatos törvénymódosításokat is vizsgálni fogják, valamint elmondta, hogy március közepén fognak visszatérni a témára, az arra szakosodott Velencei Bizottsággal szorosan együttműködve.

Nevük elhallgatását kérő uniós források arról számoltak be, hogy az EU-biztosok közül néhányan egyelőre inkább elhalasztották volna a mechanizmus megindítását. Az ülésen a varsói kormánynak nem volt jelen képviselője, Elzbieta Bienkowska lengyel EU-biztos azonban felszólalt. Őt még az előző kormány jelölte a posztra.

Ez az első alkalom, hogy beélesítik a jogállamisági mechanizmust egy EU-tagországgal szemben. Az uniós „jog őrzőjének” is tekintett brüsszeli bizottság tavaly márciusban kezdeményezte a mechanizmus létrehozását, amelynek célja az európai alapértékek határozottabb érvényesítése.

Az első fázisban a szervezet információt gyűjt és felméri, lát-e a jogállamiságot veszélyeztető, rendszerszintű veszélyt egy adott tagországban, és ha igen, akkor párbeszédet kezdeményez a tagállami kormánnyal.

A jogállamisági mechanizmus végső esetben akár az adott tagállam szavazati jogának felfüggesztését is maga után vonhatja. Mindazonáltal kérdéses, hogy ehhez meglenne-e az uniós tagországok támogatása. Orbán Viktor miniszterelnök például a múlt héten kijelentette, hogy a magyar kormány nem fog támogatni semmilyen szankciót Lengyelországgal szemben.

Bizonyos szakértők korábban arra figyelmeztettek, hogy a jogállamisági mechanizmus megindítása kontraproduktív lehetne, az ugyanis az „ostromlott vár” légkörét alakíthatná ki Lengyelországban, és megerősíthetné az euroszkeptikus erőket Közép-Európában.

Az utóbbi időben számos bírálat érte az októberi lengyelországi választások nyomán abszolút többséghez jutott Jog és Igazságosság pártot (PiS), elsősorban amiért szorosabb ellenőrzés alá vonta a közmédiát és korlátozta az alkotmánybíróság hatáskörét. Varsó szerint viszont a törvénymódosítások tökéletesen megfelelnek a jogállamiság elveinek.

MTI

Péntektől ismét olcsóbb lesz a benzin és a gázolaj

Ismét mérsékli az üzemanyagok árát a Mol. A gázolaj és a benzin péntektől négy, illetve öt forinttal lesz olcsóbb.

Csökkenti bruttó öt forinttal a 95-ös benzin és bruttó négy forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol Nyrt. – értesült piaci forrásokból szerdán az MTI. A csökkentéssel a 95-ös benzin átlagára 317-318 forintra, a gázolajé pedig 305-306 forintra mérséklődik. Legutóbb szerdán változott az ár, akkor a benzin és a gázolaj átlagára is bruttó három forinttal csökkent.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a töltőállomásoknál.

Mennyibe kerül az uniós elnökség?

0

Hollandia a becslések szerint 62,8 millió eurót költ az első félévben az unió elnökségével kapcsolatos feladatokra – olvasható az elnökség hivatalos oldalán.

Az összegből 46 milliót infrastruktúra-fejlesztésre, szervezésre és rendezvényekre fordítanak. Ez a tétel – többek között – magába foglalja a helyszínek előkészítését, a hangosítást és a világítást is. A fennmaradó 16,8 millió euró a miniszteri szintű találkozók költsége (tolmácsolás stb.).

Hollandia legutóbb 2004-ben töltötte be ezt a posztot, akkor az elnökség 97 millió (mai áron nagyjából 120 millió) euróba került. A költségek csökkenése döntően annak tudható be, hogy míg 2004-ben a rendezvényeket 27 helyszínen rendezték meg, addig 2016 első félévében egyetlen helyszínt jelöltek csak ki. Karcsúsítja a büdzsét az is, hogy a miniszteri és az egyéb hivatalos találkozók száma is csökkent.

Az elnökséggel kapcsolatos teendők szervezésére a holland külügyminisztérium egy 30 fős projekt csapatot állított fel.

Több mint 260 millió rubelt fizettek ki az áldozatok hozzátartozóinak

0

Az orosz állami biztosító társaság cáfolta azokat a sajtóhíreket, miszerint az Egyiptom fölött lezuhant utasszállító gép áldozatainak hozzátartozói kötelesek visszafizetni a kártérítést.

Az Ingoszsztrah orosz biztosító társaság igazgatója szerint teljesen megalapozatlanok a visszatérítésről szóló „információk”. Karen Aszonjan szerdán Moszkvában azt mondta, hogy eddig több mint 260 millió rubelt (3 milliárd forint) fizettek ki, s a kártérítés még nem fejeződött be.

Az orosz sajtóban néhány napja arról cikkeztek, hogy a felrobbantott gép esete nem tartozik a biztosítási kategóriába. Ezért a hozzátartozóknak bírósághoz kell fordulniuk a kártérítésért. Azok pedig, akik már kézhez kapták az összeget, kénytelenek lesznek azt visszautalni a biztosítónak, s erről hamarosan értesítik őket. Aszonjan szerint ebből semmi nem igaz.

A Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó Airbus A321-es gép október 31-én zuhant le a Sínai-félsziget fölött, fedélzetén 224-en tartózkodtak, valamennyien életüket vesztették. A vizsgálatok szerint a gép fedélzetén pokolgép robbant – a merényletért az Iszlám Állam terrorista szervezet egyiptomi szárnya vállalta a felelősséget. Vlagyimir Putyin orosz államfő elrendelte, hogy a merénylőket fogják el, legyenek bárhol is a világon. Egyben megtiltották az orosz utazási irodáknak, hogy Egyiptomba utakat indítsanak.

A biztosító a tragédia után néhány nappal azt közölte, hogy utasonként maximum 2 millió 48 ezer rubelt lehet kifizetni. A társaság egyébként tavaly év végén 1,6 milliárd rubelt fizetett a gépet üzemeltető légi társaságnak.

Pályázatot írt ki a felszámoló az Európa Center raktárbázisra

Nyolcmilliárd forintért kínálja a felszámoló a 20 hektáros budapesti Európa Center üzleti és logisztikai parkot. A beruházó Terra Invest csődjét a válság és a devizahitel okozta, az üzleten valószínűleg az állam is nagyot bukik.

Pályázatot írt ki a budapesti Európa Center üzleti és logisztikai parkra a beruházó Terra Invest Zrt. felszámolását végző Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. A főváros IV. kerületében, a Megyeri híd pesti hídfőjénél található, közel 22 hektáros területen – a létesítmény internetes oldala szerint – mintegy 60 ezer négyzetméter raktárhelyiség, nyolcezer négyzetméter bemutatóterem és kétezer négyzetméter irodaterület található – ezek jelentős részét bérlők használják.

Az Európa Center irányára nyolcmilliárd forint, ám ennél mélyebben kell a zsebébe nyúlnia annak, aki a logisztikai központot meg kívánja vásárolni. Az ingatlanra a Raiffeisen Banknak két jelzáloga is be van jegyezve, az egyetemleges értéke 10,7 milliárd, míg a keretbiztosítéki jelzálogé 2,7 milliárd forint. Emellett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal javára is be van jegyezve egy végrehajtási jog 72,2 millió forint értéken. Aki mindezek mellett is fantáziát lát a raktárbázisban, az január 18-ig tehet ajánlatot.

Az Európa Center üzleti és logisztikai parkot az egykori Dobó-laktanya területén alakította ki a Terra Invest. A társaság az egyik leggazdagabb magyar, az ingatlanfejlesztésben, turizmusban és energiaiparban érdekelt Wicha József érdekeltségébe tartozott, de 2006-ban beszállt a cégbe a Magyar Fejlesztési Bank fejlesztési tőkealapja is, amely 3,1 milliárd forintos alaptőke-emeléssel közel 49 százalékos részesedést szerzett.

A Terra Invest vesztét a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság nyomán kialakult helyzet okozta. A társaság devzahitelből fejlesztette az Európa Centert, a forint gyengülése nyomán emelkedő törlesztőrészleteket azonban nem tudta kigazdálkodni, ráadásul a krízis nyomán csökkent a kereslet az üzleti parki szolgáltatások iránt is. 

A társaság 2014 elején csődöt jelentett, ám nem tudott megállapodni a hitelező Raiffeisen Bankkal és így végül ősszel elindult a cég felszámolása. A kormány tavaly májusban stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a Terra Investet, ekkor került át a cég felszámolása a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft.-hez.

Mire költenek legtöbbet a világ háztartásai?

0

Alkoholra és dohánytermékekre az orosz, oktatásra a kínai, étteremre és szállodára az uniós és az egyesült államokbeli háztartások költenek a legtöbbet (az összes kiadásaik arányában) – derül ki az Eurostat „The EU and the World” című kiadványából.

Amennyiben a háztartások éves végső fogyasztását egy főre vetítjük, az összeg Ausztráliában megközelíti a 30 ezer eurót, míg az uniós átlag a 15 ezer eurót sem éri el – derül ki az Eurostat „The EU and the World” című összeállításából.

A bemutatott országok közül az egy lakosra eső „végső háztartási fogyasztás” az Egyesült Államokban haladja meg a 25 ezer eurót, Japánban és Kanadában még 20 ezer euró feletti, Indiában viszont az 1000 eurót sem éri el.

Az uniós statisztikai hivatal összesítette azt is, hogy a szóban forgó országok háztartásai mire mennyit költenek (teljes jövedelmük arányában). „Élelmiszerre, illetve és alkoholt nem tartalmazó italokra” megy el az orosz háztartások (éves szinten nagyjából lakosonként 5000 eurónyi) kiadásainak 30,7 százaléka, Indiában ugyanez az arány 29,9, az Európai Unióban 12,4, az Egyesült Államokban viszont csak 6,8 százalék.

Az „alkohol és dohánytermék” kategóriában (ahol ezt külön mérik) az orosz háztartások kiadásai a legjelentősebbek: az elköltött pénz 8,3 százaléka ezekre az „élvezetekre” megy el. Az uniós átlag itt 4,1 százalék, Szaúd-Arábiában viszont csak 0,5 százalék.

Az „élelmiszer, (bármilyen) ital, dohányáru” kategóriát több országban nem bontják meg, így csak összesített adatok állnak rendelkezésre. Indonéziában és Kínában ezekre a cikkekre költik a háztartások a legtöbbet (50,2 százalék, illetve 36,2 százalék).

„Ruhaneműre és lábbelire” megy el az uniós háztartások kiadásainak kereken 5 százaléka, ebben az árucsoportban a kiadások aránya Kínában a legmagasabb (10,9 százalék); Oroszországban 9,2, Indonéziában viszont csak 2,1 százalék.

 A „háztartási” kiadások (víz, villamos áram, gáz, egyéb fűtőanyag) Japánban jelentik a legnagyobb tételt (25,3 százalék), de az unióban és Kanadában is nagyjából a kiadások negyedét (24,7 százalék) képviselik. Ezek a tételek a kínai háztartások kiadásaiban 8,9 százalékos súllyal szerepelnek, ez az egyetlen 10 százaléknál kisebb adat.

Az egészséggel kapcsolatos kiadások tekintetében az USA toronymagasan vezet (20,9 százalék), az erősebb szociális háló miatt ez a mutató az EU-ban 3,8, míg Szaúd-Arábiában mindössze 1,7 százalék.

A közlekedési kiadások súlya az EU-ban 12,8 százalék, ez a tétel Mexikóban a legnagyobb (19,0 százalék), Szaúd-Arábiában ennek kevesebb mint fele (9,1 százalék).

„Rekreáció és kultúra” tekintetében a szaúd-arábiai háztartások a legvisszafogottabbak, kiadásaik 2,8 százaléka megy el efféle luxusra; az EU-ban ugyanez az arány 8,8, az USA-ban 8,9, Ausztráliában 10,0 százalék.

Az oktatás a kínai háztartásoknak kerül a legtöbbe (a kiadások 12,2 százaléka). Ahol az „állam” viseli a terheket (az adóterhekről egy külön cikkben emlékezünk majd meg), ott ez a mutató jóval alacsonyabb: az EU-ban és Oroszországban például csak 1,1 százalék, de Törökországban, Mexikóban és Kanadában is 2 százalék alatt van.

Az „étterem, szálloda” kategóriában a két szélső adat a Dél-afrikai Köztársaság 2,4 százalékos, illetve az EU és az USA (egyaránt) 8,2 százalékos mutatója. Az orosz háztartások kiadásai között az éttermek és a szállodák 3,4 százalékos súllyal szerepelnek – figyelembe kell venni azonban, hogy ez az adat 2011-ből, az embargó előtti időkből való. 

Nem bíznak az egyre gazdagabb ukrán elnökben

0

Az ukrán államfő bizalmi indexe a megválasztása óta 30 százalékot zuhant. Kevesebb bíznak benne, mint annak idején a megbuktatott, Oroszországba menekült elődjében.

Petro Porosenko ukrán államfőben a 2014-es megválasztásakor a polgárok 47 százaléka bízott. Ez azóta 17 százalékra apadt – a Gallup International felmérése szerint. A hírt az ukrán „24” tévécsatorna ismertette szerdán. A most publikált felmérést felmérést még tavaly július-augusztusban készítette a Gallup ezer fő személyes megkérdezése alapján.

A tévé műsor hírmagyarázatában azt mondták, hogy az ukránok általában nem bíznak az éppen hatalmi pozícióban lévő politikusokban. Másfelől a 2014-es „forradalmi ígéretekből” az emberek többsége szerint alig valósult meg valami. A kelet-ukrajnai háború és a Krím-félsziget elvesztése nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ország gazdasága két éve folyamatosan hanyatlik.

A válságot az emberek a bőrükön érzik meg, csökkentek a reálkeresetek, drágultak az alapvető élelmiszerek és szolgáltatások árai. A felmérésben megkérdezetteknek mindössze 5 százaléka tartotta úgy, hogy a Porosenko-érában a kormány hatékonyan lépett fel a korrupció ellen.

A gazdasági nehézségek mellett Kijev egyelőre abból sem profitált, hogy majdnem két évvel ezelőtt Porosenko és Arszenyij Jacenyuk kormányfő azt ígérte: belátható időn belül az ukránok vízummentességhez jutnak az Európai Unió tagállamaiba. Napjainkban ezen a téren nem látszik előrelépés.

Ukrajnának kibékíthetetlen konfliktusa van Oroszországgal. Ezt tetézi, hogy Kijev nem fizetett vissza 3 milliárd dolláros kölcsönt Oroszországnak. Ezért Moszkva január végéig egy londoni bírósághoz fordul az ukrán állam elleni keresettel – jelentette be szerdán az orosz pénzügyminiszter. A hírre Kijevben azonnal reagáltak, a pénzügyminisztérium közleménye szerint Ukrajna kész felújítani a tárgyalásokat a hitel átütemezésével kapcsolatban.

Eközben Porosenko magánvagyona egyre gyarapszik, becslések szerint elnökké választása óta plusz egymilliárd dollárt könyvelhetett el. Ezzel tavaly a hatodik leggazdagabb ukrán lett, a 2014-es kilencedik helyezéssel szemben.

A Gallup szerint a 2014 februárban megbuktatott államfőnek, Viktor Janukovicsnak az ukránok 20 százaléka szavazott volna akkor bizalmat. Janukovics Oroszországba menekült, azóta Vlagyimir Putyin orosz elnök vendégszeretetét élvezi. Az Interpolnál viszont változatlanul érvényben van a Janukovics elleni nemzetközi elfogatóparancs, igaz, a The Wall Street Journal néhány napja úgy értesült, hogy ezt hamarosan visszavonhatják.

A harmadik legjobb az EU-ban a magyar ipari adat

0

Éves összevetésben 1,4 százalékkal nőtt az ipari termelés az Európai Unióban 2015 novemberében – jelentette szerdán az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalát tájékoztató országok közül a legdinamikusabb, 14,2 százalékos éves szintű iparitermelés-növekedésről Írország számolt be. A második legerősebb adat Szlovákiából érkezett, ahol 11,9 százalékos növekedést regisztráltak. A „dobogó” harmadik fokán a 7,1 százalékos magyar adat áll.

A volumen több tagállamban elmaradt az egy évvel korábbitól. A legnagyobb mértékben, 8,0 százalékkal Hollandiában, de „mínuszos” volt a november Észtországban (6,2 százalék) és Luxemburgban (1,7 százalék; első becslés) is.

A legnagyobb gazdaságok vegyes képet mutattak: novemberben a német ipar éves összevetésben 0,3 százalékkal zsugorodott, Spanyolországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban viszont növekedést regisztráltak (rendre 4,6, 2,8, illetve 0,4 százalék).

Tavaszra és nyárra Alice-t ajánlja a Swatch

0

Csütörtöktől a világ több országában megvásárolható a Swatch tavaszi-nyári új kollekciója.

A svájci óragyár elsősorban az Alice Csodaországban szereplőire építi a következő hónapok kínálatát. Lewis Carroll meseregénye a Swatch szerint annyira népszerű ma is, hogy érdemes a színes órákon találkozni a szereplőivel. Így a Szív Királynő, a Fehér nyúl és a Vigyori macsek is rákerült az új kollekcióra.

Egy másik modellen viszont Batmant nézegethetik a vásárlók, és forgalomba kerül egy vámpíros óra is.

A Swatch-t 1983-ben alapították, a fő stratégia arra épült, hogy meghökkentő, vidám, színes dízájnnal hódítsák meg elsősorban a fiatalabb korosztályt.

Felügyelet: mielőbb váltsanak biztosítót az Astra ügyfelei!

Még mintegy 16 ezer ügyfele van Magyarországon a csődbe ment Astra Biztostónak. Nekik erősen ajánlott minél előbb biztosítót váltani, két hónapon belül ugyanis a felszámoló mindenki szerződését felmondja.

Mintegy 16 ezer olyan magyarországi ügyfele van még a felszámolás alatt lévő román Astra Biztosítónak, akiknek minél előbb át kellene menni másik biztosítóhoz, mivel „potenciális károkozók” is lehetnek az utakon – mondta a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője szerda reggel az M1 csatornán. Binder István hozzátette: ha ezt nem teszik meg, a román felügyelet tájékoztatása szerint két hónapon belül a felszámoló felmondja a szerződésüket.

A szóvivő kitért arra is, hogy bár a felszámolás még nem jogerős, mivel nem jelent meg a román közlönyben, már elkezdtek határidőket szabni az érintett ügyfeleknek. A legközelebbi január 18., amikor a 30 millió forint feletti kárral rendelkezőknek kell jelezni igényüket, mert az ezt meghaladó kárt nem térítik a garanciaalapok – mondta. Jó hír, hogy ez csak egy kis ügyfélkört érint, a kötelező biztosítással rendelkezőket pedig nem – tette hozzá.

5 százalékos lakásáfa vs. áfa-visszatérítési támogatás: mi a különbség?

Mi a különbség a kedvezményes 5 százalékos áfa kulcs és a CSOK keretében bevezetett áfa-visszatérítési támogatás között? Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője válaszol.

2016. január 1-től bizonyos új építésű lakások (többlakásos lakóingatlanok esetében maximum 150 négyzetméteres hasznos alapterületű lakások, egylakásos lakóingatlanok esetében (pl. családi házak) 300 négyzetméteres hasznos alapterületű lakások) értékesítésére a jogalkotó kedvezményes 5 százalék áfa mértéket vezetett be – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dániel.

Ezzel párhuzamosan 2016. január 1-től bevezettek egy támogatási formát is, amely szintén érinti mind az áfa, mind az ingatlan értékesítés témakörét. Az említett támogatás az úgynevezett „Áfa-visszatérítési támogatás”, amelyet a CSOK rendszerbe illesztve vezettek be.

A két jogintézmény egyértelmű elkülönítése érdekében lássuk, mire vonatkozik a CSOK és mire az 5 százalékos áfa, illetve mik a különbségek!

Adóvisszatérítés vagy támogatás?

Az új ingatlanok értékesítésére vonatkozó 5 százalékos áfa egy adó, míg az adó-visszatérítési támogatás egy támogatási forma. Első ránézésre ez a különbségtétel csak dogmatikai szócséplésnek tűnik, valójában azonban fontos különbség.

Az adó-visszatérítési támogatásnak csupán annyi köze van az adózáshoz, hogy annak mértékét az adó összegéhez igazították. Az adó-visszatérítési támogatás összege megegyezik az építkezés helyéül szolgáló építési telek, a lakás vagy lakóépület építéséhez megvásárolt anyagok és igénybe vett szolgáltatások számlájában szereplő és a kiállított számla szerint megfizetett áfa összegével, de legfeljebb 5 millió forinttal.

Milyen értékesítésekre vonatkozik?

Az 5 százalékos áfa mérték bizonyos új lakások értékesítésére vonatkozik, méghozzá mindenfajta értékesítésre, ideértve a kulcsrakész lakás átadását is, de például az építési telek értékesítésre nem.

Ezzel szemben az adó-visszatérítési támogatás az építési telkek beszerzésére, valamint az építéshez beszerzett anyagokra, illetve igénybe vett szolgáltatásokra vonatkozik (azaz 27 százalékos tranzakciókra), de lakás értékesítésére, kulcsra kész lakás átadására nem.

Kikre vonatkozik?

Az alanyi kör is más: az 5 százalékos áfát az áfa-alanyoknak kell alkalmazni, az általuk teljesített ügyletekre (új lakás értékesítése), míg a támogatás a végső fogyasztó magánszemélyekre vonatkozik, akik építési telket vásároltak, illetve új lakás, illetve lakóépület építéséhez, építtetéséhez termékeket vásárolt, szolgáltatásokat vett igénybe.

Hogyan alkalmazzák?

Az 5 százalékos adómértéket az áfa-törvényben felsorolt feltételeknek megfelelő új ingatlant értékesítő áfa-alanyoknak kötelező alkalmazni, az adó-visszatérítési támogatást a vonatkozó feltétek teljesülése esetén a hitelintézetektől igényelhető.

Kihez érdemes fordulni, ha kérdés merül fel?

Ha a támogatással kapcsolatos kérdése merülne fel, akkor a hitelintézetekhez érdemes fordulni, hiszen ők érintettek a támogatás pénzügyi lebonyolításában.

Ha Ön magánszemély és a lakás áfa mértékével kapcsolatban merült fel kérdése, akkor elsősorban a generálkivitelezőt, illetve értékesítőt érdemes megkeresni, illetve ha vita van a helyes adómértékkel kapcsolatban, akkor akár adótanácsadóhoz is fordulhat segítségért.

Ha Ön generálkivitelező vagy lakás értékesítője és a lakás áfa mértékével kapcsolatban merült fel kérdése, akkor a NAV-hoz vagy adótanácsadóhoz érdemes fordulnia – zárja bejegyzését Sztankó Dániel.

KSH: 2,4 százalékkal nőtt a szálláshelyek vendégforgalma novemberben

0

A kereskedelmi szálláshelyek vendégéjszakákban mért forgalma 2,4 százalékkal bővült tavaly novemberben, a szálláshelyek – folyó áron számolt – bruttó árbevétele 4,9 százalékkal, 26 milliárd forintra nőtt az előző év azonos hónapjához képest.

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 6,6 százalékkal nőtt, a külföldi vendégek által eltöltötteké 1,5 százalékkal csökkent a 2014 novemberihez képest – jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal.

Tavaly január-novemberben a szálláshelyek az egy évvel korábbinál 5,7 százalékkal több, 24 millió 258 ezer vendégéjszakát regisztráltak. A külföldi vendégek 12 millió 181 ezer, a belföldiek 12 millió 77 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, mindkét adat nőtt éves összevetésben, előbbi 5,1, utóbbi 6,3 százalékkal.

(Az idegenforgalom helyzetéről nyilatkozott a KamaraOnline-nak dr. Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Az interjút itt olvashatják.)

Novemberben a külföldi vendégek száma 0,7 százalékkal mérséklődött, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 762 ezerre csökkent. A külföldivendég-éjszakák száma a kilenc turisztikai régióból négyben csökkent.

A novemberi vendégforgalom alapján a legjelentősebb küldő országok közül Németországból és Csehországból mérsékelten, 1,0, illetve 1,8 százalékkal, Romániából dinamikusan, 48 százalékkal nőtt a kereslet. Az Ausztriából, az Egyesült Királyságból és az Olaszországból érkező vendégek 6,0, 1,9, illetve 16 százalékkal kevesebb vendégéjszakát vettek igénybe. A brit forgalomban 2014 májusa óta először következett be csökkenés a KSH közlése szerint.

A belföldi vendégek száma novemberben 9,4, az általuk eltöltött éjszakáké 6,6 százalékkal (761 ezerre) bővült. A belföldivendég-éjszakák alapján mért vendégforgalom hét turisztikai régióban nőtt, kettőben – Észak- és Dél-Alföldön – csökkent.

A szállodák szobakihasználtsága az előző év novemberéhez képest 0,8 százalékponttal, 48,9 százalékra javult. A KSH jelentése szerint 2015 novemberében az átlagos szobaár 16 074 forint volt, 4,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

Tavaly az év első tizenegy hónapjában a szobafoglaltság 54,9 százalék volt, 2,5 százalékponttal jobb, mint egy évvel korábban.

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele 4,9 százalékkal, 26 milliárd forintra nőtt novemberben éves bázison, ezen belül a szállásdíjbevétel 7,9 százalékkal, 14 milliárd forintra, a vendéglátásból származó, illetve az egyéb bevételek 2,1, illetve 1,1 százalékkal, egyaránt 6 milliárd forintra emelkedtek.

Az év első tizenegy hónapjában az összes bevétel 341,5 milliárd forint volt, 10,9 százalékkal haladta meg a bázisidőszakit.

Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok 15 százalékkal többet költöttek novemberben, mint egy évvel korábban. A működő kereskedelmi szálláshelyek jelentése alapján 1713 egység fogadott el pihenőkártyát, 945 millió forint értékben. Az év első tizenegy hónapjában a SZÉP-kártya felhasználási értéke 5,4 százalékkal, 16 milliárd forintra nőtt.

Külföldön próbálna szerencsét a magyarok hatoda

A teljes magyarországi lakosság 15 százaléka gondolkodik külföldi munkavállalásban, vagy abban, hogy végleg elhagyja az országot. A Tárki felmérése szerint a diákok körében az arány eléri a 67 százalékot.

A bármilyen típusú migrációt, azaz rövid távú vagy hosszú távú munkavállalást, illetve kivándorlást tervezők aránya a teljes lakosság körében eléri a 15 százalékot – derül ki a TÁRKI tavaly októberi adatfelvételéből. Áprilisban a kivándorlást tervezők aránya már a korábbi kétszerese volt (17 százalék), júliusra kismértékben csökkent, míg októberre összességében változatlan maradt.

A magyar lakosság migrációs potenciálja a kilencvenes évekhez képest a 2000-es évek elejére megnőtt, és a 2010-ben tapasztalt töréstől eltekintve 2012-ig előbb nőtt (a 19 százalékot jelentő csúcspontot ebben az évben érte el), majd 2014-ig csökkent. Azóta kis ingadozással 10–14 százalékos szinten maradt.

Csak rövid távú munkavállalást kilenc százalék tervez, hosszú távra kimenni dolgozni 11 százalék, kivándorlásban pedig kilenc százalék gondolkozik. Míg a csak munkavállalásra hajlandóak száma fokozatosan csökkent az elmúlt években, a kivándorlásra gondolóké soha nem volt olyan magas, mint 2015-ben.

Az átlagnál jóval magasabb az arány a tanulók között, a diákok 67 százaléka tervez kivándorlást, míg a munkanélküliek 27 százaléka számol azzal, hogy elhagyja az országot. Az érettségivel (16 százalék) és a diplomával (21 százalék) rendelkezők szintén nagyobb arányban terveznek kivándorlást, mint az országos átlag. Az országon belül a dél-alföldi régióból (19 százalék) és a nyugat-dunántúli területekről (17 százalék) mennének el a legtöbben.

Azok körében, akik nem tudják eldönteni, hogy elmennének-e szavazni, jelentősen magasabb a migrációt tervezők aránya az átlagnál, 29 százalékos. Pártpreferencia alapján jelentős különbségeket tapasztalhatunk a migrációs hajlandóság terén: a Fidesz–KDNP, illetve az MSZP szavazói körében alacsony, a bizonytalanok és különösen a Jobbik-szimpatizánsok körében magasabb a migrációs hajlandóság. Ám emögött feltehetően más tényezők, például a kor hatása húzódik meg az elemzők szerint.

A munkaerő-piaci szempontból aktív népességhez képest a migrációt tervezők körében jóval magasabb arányban vannak azok, akik a munkanélküliség elkerülése érdekében hajlandóak lennének az országon belül ingázni: míg a migrációt tervezők háromnegyede, addig az aktív népességnek csupán valamivel több, mint fele ingázna. Ugyanez igaz az országon belüli költözésre is: míg az aktív lakosság kevesebb mint harmada lenne hajlandó az országon belül másik településre költözni egy állás érdekében, addig ez az arány a migrálást tervezők körében majdnem kétszeres.