Kezdőlap Blog Oldal 1065

Energetikai innováció a jövő generációinak szolgálatában – II.

0

A XXIII. Nemzetközi Energia és Innovációs Fórum második napján a gázhasznosítás és a települési, megújuló energiához köthető megoldások kerültek fókuszba. A konferencia résztvevői több nagy fejlődési potenciállal rendelkező pilótaprojektről és regionális jó gyakorlatról hallgathattak beszámolókat.

A fórum első napáról szóló összefoglalónk itt olvasható.

Árzuhanás és palagáz-forradalom

Dr. Szabó György, a Falcon-Oil igazgatója a földgázpiac globális trendjeiről tartott előadásában elmondta, hogy a szénhidrogének túlzott kitermelése és politikai okok miatt tartósan alacsony olajár a szereplőket költséghatékonyabb kitermelésre és innovációra készteti. A földgáz ára az elmúlt években a negyedére csökkent, ami a csökkenő keresletnek és a palagáz-forradalomnak köszönhető. A palagáz kitermelésben használt hidraulikus rétegrepesztéses technológiának sajátossága, hogy a horizontális feltárási folyamatot nem lehet megszakítani, így az alacsony ár nem vezet a működő kutak bezárásához, azonban negatívan befolyásolja az új projekteket. Mégis nagy lehetőség van a palagáz előtt, a berendeződések mára vízszintesen is több kilométer hosszú feltárásra képesek. A palagázzal kapcsolatos legsúlyosabb probléma a talajmozgások előidézése volt, ami azonban mára rendkívül olcsón kiküszöbölhető felületi monitorozással. A megújuló energiaforrások dinamikus térnyerése ellenére az előrejelzések szerint 2050-ben még mindig 30 százalék körül lehet a fosszilisok felhasználása és a nukleáris technológiák mellett a villamos energia termelésben is komoly szerep juthat a földgáznak.

Rendkívül sok alapvető tévedés él az emberekben az európai gázellátással kapcsolatban – véli Miklós Lászó, az FGSZ Zrt. igazgatósági tagja. Jelenleg az Európai Unió földgázszükségleteinek 53 százalékát importálja (Oroszországból, Norvégiából, Hollandiából és más országokból), ebből körülbelül 20 százalékért felelős a régiónk. A jelentős mértékű import kapcsán ugyanakkor félrevezető a függés szó használata, mert ugyan – sok más nyersanyaghoz hasonlóan – a szénhidrogének is rendkívül egyenlőtlenül és koncentráltan oszlanak el bolygónkon, az emberiség évszázadok óta kereskedik, és ez nem okoz nagy problémát. Az Európába érkező gáz útja jól megszervezett, az LNG terminálok szerepének növekedése pedig tovább diverzifikálja a beszerzési csatornákat, ellensúlyozva ezzel a csökkenő ukrán transzfert. Földrajzi közelsége miatt Oroszország a jövőben is fontos partner marad. Az orosz-európai kapcsolat kétirányú függés, mert Oroszország ilyen áron nem volna képes máshova eladni földgázát (az aktuális hírek, miszerint Európa helyett Kínába értékesítene, megalapozatlanok, mert a távoli ázsiai ország körülbelül az európai ár feléért vásárolná meg erőforrását). Oroszország negatív színben való feltüntetése egyébként is félrevezető, mert – más országokhoz hasonlóan – elsősorban itt is az üzleti érdekek számítanak, az eladási ajánlatok pedig az alternatív beszállítók által kínált árakhoz igazodnak (az északi területeken például Norvégia sem bizonyul „puhább” tárgyalópartnernek). Ezért is fontos a szlovák-magyar vezeték megléte, mert így országunk más árazási kategóriába kerül.

A szakértők sokáig azt gondolták, hogy Iránból szárazföldön át érdemes gázt importálni, most azonban egyre növekednek a cseppfolyósított gázhoz (LNG) fűződő várakozások, ezzel ugyanis Európa hozzáférhetne a – konvencionálisan kitermelhető mezők többszörösében rendelkezésre álló – nem-konvencionális eredetű földgázhoz, javítva ezzel tárgyalási pozícióját. Ezt segítheti a meglévő tárolási kapacitások helyes használata, bővítése (ebben a tekintetben országunk jól áll).

Az EU-ba való belépési pontokon fontos a hálózatsűrűség fejlesztése. Erre úgy érdemes gondolni, mint a közúti infrastruktúrára: több jobb minőségű úttal jelentősen javítható a forgalom. Magyarország a határkeresztező és a belső vezetékek tekintetében is igen jól áll.

A földgázkereskedők mindegyikére jellemző, hogy több beszállítótól jut gázhoz. A többi nyersanyaggal való kereskedőkhöz hasonlóan ezen a piacon is van néhány nagy, globális szereplő és sok kicsi. Ez a rendszer – az Energiaunióhoz kapcsolódó közös beszerzés gondolatával ellentétben – hatékonyan működik. A piaci liberalizáció célja, hogy az energia a többi közönséges áruhoz hasonló legyen, ennek megteremtése azonban sokkal keményebb szabályozást igényel, mint a korábbi, vállalatok által uralt vertikálisan integrált piac. Erre nemzeti keretek közt nincs jó megoldás. Ahogy a közlekedésnek elengedhetetlen feltétele a nemzetek között harmonizált KRESZ, úgy a földgázpiacon is szükséges a közös szabályozás, ezért üdvözítők az Energiaunió deklarációjának erre vonatkozó passzusai, amelyek betartását az Európai Bizottság előreláthatóan ki fogja kényszeríteni. A betartásban Magyarország kevésbé renitens, mint a környező országok – jegyezte meg Miklós László.

Dr. Szilágyi Zsombor gázpiaci szakértő a magyar viszonyokról beszélt. Országunkban 2009 óta ellátási probléma nem volt, a tárolók helyes használatának köszönhetően alapvetően gázbőség van. A lakossági primer energiaigény 2010 és 2013 között csökkent, azóta enyhe emelkedést mutat. Az országon belüli gázhálózat csekély mértékben növekedett, ami a hatóságilag megszabott alacsony árakra és gyér lakásberuházásokra vezethető vissza. Gázimportunk lényegében állandónak tekinthető, kis mértékben exportáltunk is (az orosz-ukrán konfliktus alatt rövid ideig Ukrajnának is). A lakossági gázfogyasztás folyamatosan csökken, ennek okai: a kivándorlás (a KSH szerint több, mint 600 000 ember tartózkodik egy évnél hosszabb ideje külföldön), a népesség csökkenése, a kikapcsolások (évente mintegy 40 000 háztartást kapcsolnak ki, jellemzően fizetési elmaradás miatt, ennek durván a fele tér vissza) és a gázlopások. A más tüzelőanyagra való átállás ebben a tekintetben nem jelentős (évente néhány ezer lakos).

A gázfelhasználás mélypontja 2014-ben volt, azóta kis mértékben növekszik, ennek fő oka az építőipar alacsony teljesítménye és a magas arányú villamosenergia-import: a Dunamenti Erőműben mindössze egy blokk üzemel, a Tisza II. Erőmű kivonult, a gönyűi és más erőművek pedig mindössze az üzemkészséghez szükséges évi néhány napot üzemelnek. A gázpiacra ható fontos további tényezők: a válság óta megfigyelhető ipari átrendeződés, az energiahatékonyság/takarékosság növekedése és a kőolaj alacsony ára.

2016 első negyedévében a hosszútávú orosz gázszerződés szerinti beszerzési ár 53 forint/köbméter volt, míg a hét elején a kereskedelminek tekinthető TTF (holland tőzsdei) ár 36 forint/köbméter körül mozgott. Magyarországon az egyetemes szolgáltatásban a lakossági fogyasztóknak 81 forintot kell fizetniük a gáz köbméteréért, az adatok tehát egy újabb rezsicsökkentést vetíthetnek előre. Jelenleg a magyar gázinfrastruktúra kapacitása nagyobb, mint amekkorát a fogyasztás volumene indokolna, ezért a rendszerhasználati díj – európai viszonylatban – rendkívül magas, átlagosan a lakossági számlák 20 százaléka.

A jövőben elképzelhető, hogy az elosztói engedéllyel rendelkező társaságok is állami kézbe kerülnek és, hogy tovább folytatódik a rezsicsökkentés. A hazai nemkonvencionális termelésnek a közeljövőben igen kicsi a valószínűsége. Fontos fejlődési irányt jelenthet a két oldalú kommunikációra alkalmas okosmérők felszerelése, amik jelentősen csökkenthetik az ellenőrizhetetlen fogyasztók okozta jelenlegi bizonytalanságot, az azonban, hogy a rendkívül költséges beruházást ki finanszírozza majd, egyelőre nem látható – zárta előadását dr. Szilágyi Zsombor.

Bevezetés előtt az LNG

Domanovszky Henrik, a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület elnöke sokéves előkészület után végre megvalósíthatónak látja a közlekedési célú LNG magyarországi bevezetését. A Volkswagen-botrány is jól mutatja, hogy a 94 százalékban kőolaj alapú európai közlekedés komoly fejlesztésekre szorul, a gond azonban nem a belsőégésűmotor-technológiával, hanem a tüzelőanyaggal van. A gáz közlekedési célú hasznosítása megoldást kínál mind a korom, mind a nitrogén-oxidok kibocsátásának problémájára. Az LNG nagy előnye az elektromos hajtással szemben, hogy sokkal olcsóbb, hiszen nincs szükség nagy kapacitású akkumulátorokra. Probléma azonban, hogy lakossági terjedéséhez nagy számú töltőállomás szükséges, ezeknek a telepítése pedig igen drága. Magyarországon most nyílik a kilencedik kút, ezzel szemben Németországban vagy Olaszországban már közel ezer gáztöltő van. Nagy előnye az LNG-nek a sűrített földgázzal (CNG) szemben, hogy könnyebben tárolható, így nem csak a lokális közlekedést teszi lehetővé. Az egyesület célja, hogy 2017-ig országunk három fő szállítási folyosója mellett öt új töltőállomást létesítsen, továbbá bevezesse a technológiát a vasúti és vízi közlekedésbe is.

Major Ferenc, a Gilbarco ACIS Kft. vezetője a két legfrissebb, kaposvári és miskolci CNG töltőállomás-beruházási projektekről beszélt. A 2015-ben épült kaposvári állomás 50 nap alatt készült el és két kompresszorral 40 autóbusznak (egyszerre két beállóval) biztosít folyamatos töltési lehetőséget. A miskolci töltőállomást a napokban fogják átadni, ez három kompresszorral, hat állomáson 75 buszt lát majd el, emellett két önkiszolgáló állomáson várja a civil fogyasztókat is. Az állomáshoz a hálózat zavarása ellen külön puffertartályt is építettek. A CNG töltők fenntartható üzemeltetéséhez magas műszaki színvonalú vezérlőrendszerre (a különböző beállókban töltendő buszok tartályában különböző nyomás van), továbbá jól átgondolt villamos- és gázszerződésekre van szükség.

A nem lakossági fogyasztók esetében érdemes lehet elgondolkodni a szintetikus gázkeverő berendezések alkalmazásán, vagy más néven a gáz csúcslevágáson – mondta Tolnai György, a Termoszervíz Kft. Képviselője. Ennek lényege, hogy a maximum gázfogyasztásakor szintetikus gázt kevernek (maximum 30 százalék arányban) a vezetékről áramló gázhoz, így az adott vállalatnak elegendő alacsonyabb teljesítményt lekötnie, így tervezhetőbbé és olcsóbbá válik a fogyasztása. A berendezés megtérülési ideje 2-4 év. A beszerelendő berendezéseknek 0 és 0,5 bar között injektoros, 0,5 és 4 bar között keverőszelepes elven működnek. A nagyobb teljesítményű rendszereknél a hálózati rántás ellen érdemes lehet puffertartályt beépíteni.

Zöld energia a régiófejlesztés szolgálatában

Idén országunk Nagypálit nevezte a Nemzetközi Falumegújítási Programba – tájékoztatott Köcse Tibor, a település polgármestere. Az elismerést az ökofalu azzal vívta ki, hogy az elmúlt húsz évben mind gazdasági, mind szimbolikus értelemben több ízben bizonyította az elkötelezettségét a megújuló energiaforrások felé. Nagypáliban napelemes köz- és térvilágítás működik, az önkormányzati épületet napkollektorral és biomasszával látják el, utóbbit saját smaragdfa és japán fűz ültetvényeikről szerzik be. A gazdaság fejlesztésére néhány évvel ezelőtt építettel egy logisztikai központot, amelyet hőszivattyúval fűtenek és napelemekkel szereltek föl, továbbá a mosdók öblítését esővízzel látják el. Tavaly idegenforgalmi központot fejlesztettek, amely aktív épület (azaz több áramot termel, mint amennyit fogyaszt). Az egyes megújuló technológiák bemutatására ökocentrumot üzemeltetnek. Szimbolikus jelentőségű, hogy a karácsonyi díszvilágításhoz is napelemeket és LED-technológiát szereltek föl, és hogy új címerükben is szerepelnek a fő  energiaforrásaik (nap, biomassza). A falu ezeket a fejlesztéseket jelentős részben uniós forrásból valósította meg.

Fodor Gábor, az Economizer tanácsadója egy új technológiát mutatott be, amely a biogázüzemek működését segíti. A biogáz technológia kulcsa a megfelelő minőségű bemenő anyagokban rejlik, ez azonban korlátozza az elterjedésüket. Az Economizer erre a problémára egy kiegészítő berendezéssel kínál megoldást. A kuktához hasonló funkciót ellátó gépet a nyersanyag előkészítő fázisa és a fermetációs fázis közé kell beékelni. Az előkészített és betáplált anyagot az Economiser felhevíti, hidrolizálja, majd expanderbe vezeti, így a nyomásváltozás miatt, a cellulóz anyagrostok belsejében keletkező gőzbuborékok szétrobbantják a rostszerkezetet. Az Economizer kimeneti oldalán egy kemény héjaktól mentes, homogén, steril, feltárt, pépes állagú anyagot kapunk, amit a fermentorban a baktériumok gyorsabban és jobban képesek bontani. A technológia segítségével tehát a kiadott gázmennyiséghez többféle és kisebb mennyiségű nyersanyag, vagy kisebb fermentor is elegendő, továbbá az eljárással termelt metán minősége is javul. A beépített berendezés a teljes ciklus hatékonyságát jelentősen javítja.

Hortay Olivér

Visszaállítaná a kötelező kamarai tagságot a vagyonőrkamara

A terrorveszélyre hivatkozva írna elő kötelező kamarai tagságot és auditálást a vagyonőröknek, vállalkozásoknak és magánszemélyeknek egyaránt a vagyonőrkamara.

Visszaállíttatná a kötelező kamarai tagságot a cégek és magánszemélyek részére a Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara – írta a Népszabadság pénteken Valenta László társadalmi elnökre hivatkozva. A cikk szerint a szervezet kezdeményezte a 2005 óta hatályos vagyonvédelmi törvény módosítását, s külön szabályozást a magánnyomozásra. A kamara azt szeretné, ha hosszabb távon nem működhetne olyan vagyonvédelmi cég, amelynek nincs elfogadott szakmai auditja. 

Ezeket a változtatásokat elsősorban a migráció és a terrorfenyegetettség indokolja szerintük, mert például másképp kiképzett, más felszereltségű és öltözékű vagyonőrökre van szükség egy bank őrzésére, mint egy diákrendezvény vagy sportesemény biztosítására. A lap kitér arra is, hogy egyre nehezebb jól képzett vagyonőrt találni: öt év alatt hivatalosan mintegy ötvenezerrel csökkent a biztonsági emberek száma. Egy részük kiöregedett, a többség azonban feketén vagy bújtatott státuszban dolgozik – teszik hozzá.

Ezrek ellenőrzik értékpapírszámláikat az MNB rendszerében

Csak mos indult, de máris több mint 14 ezren használták az MNB internetes oldalán elérhető értékpapír- és ügyfélszámla-lekérdező programot. Az ügyfelek ellenőrizhetik, hogy valóban olyan és annyi értékpapír van a birtokukban, mint amiről a befektetési szolgáltatójuktól tájékoztatást kaptak.

Az indulás időszakában (február 16-ig) máris több mint 14 ezren keresték fel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elektronikus felületén elérhető Értékpapírszámla-lekérdező alkalmazást (ÉSZLA). Ezen belül a ténylegesen belépők száma is folyamatos emelkedést mutat – közölte az MNB. A befektetők négyötöde a jegybank, tizede keresőprogramok felületéről jut el az ÉSZLA-hoz, az érintett ügyfelek mintegy 7,5 százaléka ugyanakkor valamelyik befektetési szolgáltató, illetve pénzügyi internetes portál felületéről lép tovább ide.

Érdekesség, hogy az ÉSZLA-t felkeresők mintegy 15 százaléka nem magyar, hanem angol nyelven kommunikál az alkalmazáson, mintegy öt százalékuk pedig más állam területéről, elsősorban Nagy-Britanniából, Németországból, Ausztriából, de például Csehországból és Belgiumból lép be ide.

A tőkepiaci törvény alapján az értékpapír- és ügyfélszámlát vezető befektetési szolgáltatóknak a tárgyhót követő 5. munkanapig át kell adniuk az ügyfeleik értékpapír- és pénzegyenlegeire vonatkozó anonim – ügyfél-információt nem tartalmazó – adataikat a jegybanknak. Ezeket a számlatulajdonosok legkésőbb az átadást követő 5. munkanaptól, a következő havi egyenleg adatainak feltöltéséig, de legkésőbb a következő hó 10. munkanapjáig ellenőrizhetik a https://eszlaweb.mnb.hu honlapon.

Jelenleg 42 értékpapírszámlákat kezelő társaság (bankok, befektetési vállalkozások, alapkezelők, vagyonkezelők) szolgáltat adatokat az alkalmazás számára. A befektetők az ezek által küldött 24 jegyű belépési azonosító és havonta változó 12 karakteres jelszó alapján tudják lekérdezni az ÉSZLA felületén az előző tárgyhó végén felhasználható pénzeszközük hó végi egyenlegét, illetve a számlán vezetett értékpapírok azonosítóját, elnevezését, mennyiségét, s az elszámolás devizanemét, illetve hitelviszonyt megtestesítő értékpapíroknál (például állampapír) a névértéket is.

Az ÉSZLA használata azért erősíti a pénzügyi szektorba vetett bizalmat, mert a lekérdezési lehetőséggel élve minden ügyfél ellenőrizheti, hogy egyezik-e a számlaértesítőben foglalt adattartalom az MNB részére megküldött adatszolgáltatással. Éppen ezért fontos, hogy minél többen és minél gyakrabban éljenek lekérdezési jogosultságukkal. A számlatulajdonosok belépési azonosítóinak, jelszavainak megképzési szabályait, a kapcsolódó adatbiztonsági és egyéb követelményeket a jegybank külön rendeletben határozta meg.

Az ÉSZLA-ra való bejelentkezéshez a jelszó kis- és nagybetűket, s egyéb, esetleg más karakterekkel összetéveszthető jeleket is tartalmazhat. Ezeket a beírás után érdemes ellenőrizni (például 1-es szám és l betű, illetve a 0 szám és az O betű nem tévesztendő össze). Célszerű ellenőrizni, a befektetési szolgáltatótól elektronikus úton kapott, s kimásolt, illetve beillesztett jelszót is (mivel abba esetleg egyéb karakterek is bekerülhettek). A beírt jelszó helyett csak pontok láthatók, ám ezek a jelszó mező jobb oldalán lévő szemet formáló ikonra kattintva láthatóvá válnak. Az azonosítót és jelszót ellenőrző kód egészíti ki a felületen. Érdemes ügyelni ennek helyes begépelésére is, ha a kód nem egyértelmű, a megfelelő ikonra kattintva újabb kérhető.

Az ÉSZLA-val kapcsolatos technikai segítségnyújtás hétköznap 8-20 óráig a 061-550-1826-os telefonszámon vagy az eszla@1818.hu e-mail címen érhető el. Az online lekérdezéssel kapcsolatban gyakori kérdések és válaszok, illetve a témában készült Navigátor Extra tájékoztató füzet, illetve további hasznos tudnivalók a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának internetes aloldalán érhetők el.

Igazgatói versenyvizsga: aki nem megy át, Romániában nem vezethet iskolát

0

Stabilitást, az oktatási rendszer fejlesztését remélik a tanügyi szakemberek, pedagógusok az igazgatói versenyvizsgától, amelyet a tervek szerint ősszel szervezhetne meg a román oktatási minisztérium.

Stabilitást hozna, és a hosszú távú tervezést tenné lehetővé, ha kinevezés helyett versenyvizsgával választanák ki az iskolaigazgatókat Romániában – vallják a kronika.ro által megkérdezett oktatási szakemberek, pedagógusok.

Az illetékesek szerint a megmérettetés véget vetne a jelenlegi áldatlan helyzetnek, amikor a tanfelügyelőségek kénytelenek meghosszabbítani a tanintézetek vezetőinek mandátumát, és a visszaéléseknek is elejét venné. Fájlalják azonban, hogy a módszertan késlekedése miatt a vizsgáztatásra leghamarabb októberben kerülne sor.

Andrei Curaj oktatási miniszter a múlt héten közölte, hogy előrehaladott szakaszban van az iskolaigazgatók és főtanfelügyelők versenyvizsgájának szervezésére vonatkozó módszertan kidolgozása. „Aki nem megy át a vizsgán, nem lehet kinevezni” – jelentette ki a tárcavezető.

Az oktatásügyi miniszter emlékeztetett, amikor a tárca élére került, véget ért a főtanfelügyelők kiválasztását szolgáló vizsgaidőszak, és hat megyében nem sikerült vezetőt találni.

Időszerű az iskolaigazgatók és helyetteseik versenyvizsgájának megszervezése, szögezte le a kronika.ro-nak Király András oktatási államtitkár, aki szerint erre ősszel kerülhet sor. A vizsga lebonyolításának módszertana most közvitán van.

A vadgazdálkodásban is csökkentik a bürokráciát

0

Elkészült a január elsejétől életbe lépett új vadászati törvény végrehajtási rendeletének tervezete. A tervezet meghatározza a vadászterületek kijelölésének menetét, a nyilvántartásba vételi eljárást, valamint a kijelölhető vadászterületek határait is.

A korábbi, nagyobb kiterjedésű körzetekkel szemben az új rendszer jobban figyelembe veszi a helyi ökológiai sajátosságokat, az eltérő élőhelyi adottságokat – közölte a Magyar Időkkel a tervezetet előkészítő Földművelésügyi Minisztérium.

A vadászati hatóság feladatát továbbra is a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal látja el, a hatósági ügyekben pedig az érintett vadászterület fekvése szerint illetékes megyei kormányhivatal jár el. A hamarosan hatályba lépő rendeletek a törvényi rendelkezések értelmezésében segítenek; a vadászatra jogosultaknak azok betartásában, a vadászati hatóságoknak pedig betartatásukban.

Az egyik legfontosabb szempont, hogy a földtulajdonosi érdekek továbbra is érvényesíthetők lesznek, a jövőbeni vadászatra jogosultaknak ehhez és a stabil jogszabályi környezethez igazodva kell megvalósítaniuk gazdálkodásukat.

A január elsején életbe lépett új szabályozás számos bürokratikus előírást szüntet meg, emellett új alapokra került a vadkár rendezése, és a trófeagazdálkodásban is arra szeretnék ösztönözni a vadászokat, hogy megfontoltan ejtsék el a vadat. Fontos újdonság, hogy az új vadgazdálkodási üzemtervi ciklus a korábbi tíz helyett húsz évre emelkedik.

Nem tetszik a madridi taxisoknak a személyszállítás liberalizációja

0

Mintegy 1500 taxis tüntetett csütörtökön a spanyol fővárosban a személyszállítás liberalizációjára vonatkozó javaslat ellen, amely az Uberhez hasonló közösségi szolgáltatások előtt nyitná meg a piacot.

A vonuló tömeg több mint két órára bénította meg Madrid forgalmát. A menetet dobosok vezették fel, a résztvevők transzparenseket, molinókat tartottak a magasba, de emellett füstbombával és petárdával is igyekeztek felhívni a figyelmet tiltakozó akciójukra.

100 ezer család túléléséért – ez volt a tüntetés jelszava, amelyet a spanyol taxisszövetség hirdetett meg a piaci versenyért felelős állami szervezet (CNMC) javaslata ellen.

A CNMC január végén fordult a fejlesztési minisztériumhoz azzal, hogy meglátása szerint a hatályos jogszabályok korlátozzák a személyszállítási piac szabad működését, és ezáltal a fogyasztók szabad választásának jogát is. Lényegében azt kéri, hogy a minisztérium tegye lehetővé a taxi alternatíváját nyújtó szolgáltatások elterjedését Spanyolországban. A CNMC-nek az a feladata, hogy megvédje azokat az előnyöket, amelyeket a verseny jelent a fogyasztók számára – nyilatkozta José María Marín Quemada, a szervezet elnöke.

A taxisok szerint viszont a CNMC veszélybe sodorja a megélhetésüket, ráadásul ki akarja szolgáltatni a személyszállítást a multinacionális cégeknek.

A dél-európai országban több mint 70 ezer taxis dolgozik.

A támogatások csökkentésével fenyegette meg a V4-eket az olasz kormányfő

A fejlesztésekre szánt uniós támogatások csökkentésével fenyegette meg a visegrádi országokat Matteo Renzi olasz kormányfő, amennyiben nem vesznek részt a migrációs krízis hatékony kezelésében – közölte újságírókkal brüsszeli forrás péntek hajnalban.

Az uniós vezetők csúcstalálkozóján a migrációs válság lehetséges megoldásairól folytatott vitán Matteo Renzi azzal fenyegette meg Magyarországot, Csehországot, Lengyelországot és Szlovákiát, ha nem vesznek részt a menedékkérők tagországok közötti elosztásának rendszerében, csökkenthetik a fejlesztésekre szánt kohéziós alapból származó uniós pénzeket.

„A migrációs krízis minden európai országot érintő közös európai probléma” – hangsúlyozta az olasz kormányfő. Ha ezek az országok nem mutatnak szolidaritást, akkor az unió költségvetése is kevesebb szolidaritást fog mutatni irányukban – tette hozzá.

Ez a támogatás a volt szocialista országok elmaradottabb régióinak felzárkóztatására szánt, hétéves, 2014-2020 közötti periódusban folyósítandó strukturális alapokra vonatkozó támogatást érintheti – tájékoztatott a neve mellőzését kérő brüsszeli forrás.

Az alap legnagyobb befizetője Németország és Franciaország után Olaszország.

Mivel a menedékkérők számának növekedésével a befogadó országok kiadásai fedezésére uniós támogatáshoz folyamodnak, az unió hat hónapos elnökségét ellátó Hollandia felvetette annak lehetőségét, hogy a strukturális alapok egy részét szükség esetén a migrációs válság kiadásaira fordítanák.

Kormányszóvivő: Olaszország politikailag megzsarolta a V4-eket

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint Matteo Renzi olasz kormányfő politikailag megzsarolta Magyarországot és a V4-eket, amikor hírek szerint azt mondta, csökkentik az uniós pénzeket, ha a négy ország nem fogadja el a kvótáról szóló uniós javaslatot.

A kormányszóvivő az M1 aktuális csatorna péntek reggeli műsorában azt mondta, a visegrádi országoknak szilárd álláspontja, hogy nincs helye a kötelező kvótáknak, nem ez lesz a megoldás Európa számára. Hozzáfűzte, hogy ezzel nem szemben álló, hanem valódi uniós megoldást vázoltak fel korábban.

Kovács Zoltán beszélt arról is, hogy az eddigi bevándorláspolitika megbukott, mert végrehajthatatlan, és mindenkinek elemi érdeke lenne, hogy az eddigi kezdeményezéseket, deklarációkat végrehajtsa. Példaként említette, hogy szükség lenne egy EU-török megállapodásra és arra is, hogy Görögország tartsa be a schengeni szabályokat.

A V4-ek fellépésén túl kevés olyan lépés történt az elmúlt időszakban, amely megállítaná az illegális migrációt – értékelt.

MTI

Széll Tamás jutott be a Bocuse d’Or európai döntőjébe

Széll Tamás, a budapesti Onyx étterem séfje nyerte csütörtökön a Bocuse d’Or nemzetközi szakácsverseny Budapesten megrendezett magyarországi döntőjét, és ezzel a lehetőséget arra, hogy az országot képviselje az európai kontinensdöntőn május 10-11-én, szintén Budapesten.

A világ egyik legrangosabb szakácsversenye, a Bocuse d’Or európai döntőjébe jutásért hat séf versengett: Széll Tamás – segédjével, Szabó Kevinnel – Pohner Ádám (Olimpia Étterem), Győrffy Árpád (Kollázs), Sándor Rodrigo (Costes Downtown), Szabó László (Sodexo) és Volenter István (67 Étterem és Bistro) séf és commis-ja (segédje) felett aratott győzelmet. A szakmai zsűri a döntősök által meghívott, egy-egy, őket képviselő magyar séfből, valamint hat további nemzetközi szaktekintélyből állt.

Széll Tamás már tapasztalt versenyzőként indult a versenyen, hiszen 2013-ban Magyarországot képviselve a 10. helyen végzett Lyonban, a Bocuse d’Or világdöntőjén.

„Nagyon szép munkát végeztünk a mai napon, elégedett vagyok vele. A tapasztalataimat kihasználva sokkal koncentráltabban tudtam felkészülni és hatékonyabban dolgozni” – mondta Széll Tamás. „Kőkemény munka kezdődik most, de csapatban dolgozunk. Az ötletelés után állunk neki az edzéseknek, a versenykörülmények és a versenyidő gyakorlásának. Szerintem hatékonyan tudunk felkészülni, ráadásul az európai döntő itt lesz Budapesten: sokan állnak majd mögöttem.”

A magyarországi döntősök már most az európai döntő – magyar – alapanyagaival dolgozhattak: a halételhez szolgáló dunai kecsege és kaviárja, valamint a hústál alapjául szolgáló gímszarvasborjúcomb és -gerinc.

A Bocuse d’Or történetében ez lesz az első alkalom, hogy a kontinensdöntő mindkét versenyételének fő összetevője a vendéglátó nemzet konyhájának alapanyagai közül kerül ki, ráadásul a versenyhez kapcsolódó eseményeken kizárólag magyar borokat szolgálnak fel.

Májusban Budapesten Széll Tamás mellett további 19 ország képviselője verseng a Bocuse d’Or Europe 2016-os címért. 2017-ben, a lyoni világdöntőn az amerikai, az európai és az ázsiai kontinentális döntő legjobbjai, összesen 24 ország séfje vesz majd részt.

MTI, Fotó: Kovács Tamás

Varga Mihály: a svéd modell a NAV elé kitűzött cél

0

A kormány jelenleg az adóeljárás radikális egyszerűsítésén dolgozik, a felesleges bürokratikus szabályok megszüntetése van napirenden – fogalmazott Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) országos vezetői operatív értekezletén.

A fiskális fegyelem a magyar gazdaságpolitika hitelességének sarokköve – jelentette ki Varga Mihály. Mint fogalmazott: az államadósság további csökkentése, illetve az államháztartás hiányának kordában tartása nagy mértékben múlik azon, hogy a NAV miként tudja biztosítani az államháztartás bevételeit.

Az államadósság további csökkentése, illetve az államháztartás hiányának kordában tartása nagy mértékben múlik azon, hogy a NAV miként tudja biztosítani az államháztartás bevételeit

A tárcavezető kiemelte: mivel az adózás kivétel nélkül minden vállalkozást és gyakorlatilag valamennyi embert érint, olyan szabályozásnak kell születnie, amely társadalmi konszenzuson alapul. Hozzátette: ezért döntött úgy a kormány, hogy új elvek mentén működve, új szervezeti keretek között dolgozik tovább az adóhivatal.

A NAV működtetésért felelős tárca vezetőjeként Varga Mihály arra is felhívta a figyelmet, hogy az átalakítás elsősorban nem szervezeti kérdés, sokkal fontosabb a tartalom változása. Mint fogalmazott: olyan új adóhatóságot alakítanak ki, amely képes arra, hogy tevőlegesen segítse a magyar gazdaság fejlődését. Ezért az adóhivatalnak a jövőben partnerként kell támogatnia a vállalatokat abban, hogy jobban eligazodjanak az adózás kérdéseiben, hogy minél kisebb adminisztrációs teher nehezedjen rájuk, és hogy minél kisebb időráfordítással tehessenek eleget adókötelezettségeiknek – emlékeztetett a szakminiszter.

A kitűzött cél nem lehet más, mint a „Svéd modell” elérése, ahol a közigazgatási szervek népszerűségi listájának élén az adóhivatal áll – szögezte le Varga Mihály, aki a szemléletváltást a következő időszak legfontosabb feladatai közé sorolta. Mind mondta: a hivatal munkatársainak el kell érniük, hogy az adóhatósághoz bizalommal forduljanak az adózók, ahol hathatós segítséget kapnak, és ahol egy-egy ügy intézése kiszámítható ideig tart.

A hivatal munkatársainak el kell érniük, hogy az adóhatósághoz bizalommal forduljanak az adózók, ahol hathatós segítséget kapnak, és ahol egy-egy ügy intézése kiszámítható ideig tart

Köztudott, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a magyar közigazgatásban a legnagyobb ügyfélszámot fogadó szervezet. Ezért is kiemelten fontos, hogy ezt a feladatot szakszerűen, hatékonyan, rugalmasan, az ügyfelek igényeihez alkalmazkodva végezze az adó- és vámhatóság – fogalmazott Varga Mihály.

Törökország: óvatosságra int és regisztrációt javasol a KKM

0

A szerdai ankarai merényletet követően a Külgazdasági és Külügyminisztérium konzuli szolgálata csütörtöki figyelmeztetésében azt kéri a kiutazó magyar állampolgároktól, hogy legyenek az általánosnál körültekintőbbek.

Szerdán helyi idő szerint az esti órákban nagy erejű robbanás történt Ankara központi részében, mintegy 300 méteres távolságra a nemzetgyűlés, a légierő és a vezérkar épületeitől. A robbantásnak az eddig közzétett adatok szerint 28 halálos áldozata és 61 sérültje van.

A robbantásnak külföldi állampolgárságú áldozata vagy sérültje nem volt.

A konzuli szolgálat ezúttal is javasolja a Törökországban tartózkodó vagy odautazni kívánó magyar állampolgároknak, hogy a konzuli szolgálat honlapján regisztrálják utazásukat.

A robbanással kapcsolatosan szükség szerint a nagykövetség a 00 90 533 699 3694-es ügyeleti telefonszámon továbbra is elérhető.

A szolgálat javasolja továbbá, hogy a kiutazók kerüljék a nagy tömegeket vonzó rendezvényeket, és az általánosnál körültekintőbben járjanak el mind az utazás, mind pedig az ott tartózkodásuk ideje alatt.

„A Zika-vírus gyenge és képesek vagyunk kontrollálni”

Jó esélyünk van rá, hogy a Zika-vírus ellen legalább egy előzetes vakcinát kifejlesszünk a következő 15–18 hónapban – véli Roberto Bertonllini, a WHO szakértője.

A rohamtempóban terjedő Zika-vírus, amely a gyanú szerint kisfejűséget okoz a megfertőződött babáknál, világszerte a címlapokon szerepelt az elmúlt hetekben. Az Európai Parlament  környezetvédelmi szakbizottságának tagjai az Egészségügyi Világszervezet (WHO) képviselőivel vitatták meg a vírus terjedését és a szükséges lépéseket szerdán. A meghallgatást követően a parlament sajtósai Roberto Bertonllinit (képünkön), a WHO szakértőjét kérdezték, aki szerint a Zika-vírus „gyenge” és képesek vagyunk kontrollálni.

­– A Zika-vírus 1947 óta ismert, hogyan lehetséges, hogy eddig nem fejlesztették ki a vírus elleni védőoltást?

– Ez a vírus egy azok közül, amelyeket ismerünk, de nincs ellene védőoltás, mert csak egy meghatározott területre korlátozódik, vagy nem jelentős mértékű, mint ahogyan a Zika-vírus sem. Csak nemrég, a Francia Polinézia szigetein 2013–2014-ben tapasztalt kisfejűség néhány esete kapcsán kezdtünk el felfigyelni rá. Mára a helyzet súlyosabbá vált és erős a nyomás a közvélemény és a kormányok részéről, hogy fejlesszünk ki egy oltóanyagot.

– Mennyi időbe telik egy ilyen vakcina kifejlesztése és mi garantálja, hogy hatásos lesz?

– Valószínű, hogy hatásos lesz. Sok tapasztalatot gyűjtöttünk az ebola kapcsán és egy csaknem végleges ebola elleni oltást fejlesztettünk ki nagyon rövid idő alatt. Jó esélyünk van rá, hogy legalább egy előzetes vakcinát kifejlesszünk a következő 15–18 hónapban tervezett kísérletekhez.

– Van rá esély, hogy a vírus Európában is megjelenik? Mi a legjobb, illetve a legrosszabb forgatókönyv?

– A legrosszabb forgatókönyv az, hogy a vírust terjesztő szúnyog Európában is megjelenik és elkezdi terjeszteni a betegséget. Eggyel kevésbé rossz forgatókönyv, hogy a már Dél-Európa néhány országában honos szúnyogok kezdik terjeszteni a betegséget.
A legjobb forgatókönyv pedig, ami véleményem szerint egyben a legvalószínűbb is az, hogy eléggé fejlett az egészségügyi rendszerünk ahhoz, hogy most, hogy ismerjük a problémát, képesek legyünk nagyon gyorsan kezelni, ha megjelenik. Lezárhatjuk az érintett területet, kiirthatjuk a szúnyogokat és így kontroll alatt tarthatjuk a fertőzést.

– Biztosak lehetünk benne, hogy a kisfejűséget a Zika-vírus okozza, vagy más tényezők is szerepet játszanak a kialakulásában?

– A vírust csak a betegséggel született kisbabáknál találták meg, ezért nagyon szoros az összefüggés. Ennek ellenére természetesen nem zárhatjuk ki, hogy más tényezők, a genetika, vagy más vírusok is szerepet játszottak a kialakulásában.

– Sokan úgy vélik, hogy a kisfejűség az ivóvízben talált rovarölő szer hatása. Mit gondol erről?

– Ez egy olyan rovarirtó, amelyet már 20 éve széles körben használnak, mégsem észleltek eddig soha fejlődési rendellenességet ezzel összefüggésben. Ezt a szert olyan biztonságosnak találták, hogy az ivóvíz fertőtlenítésére használják, ezért egyelőre nem látok rá okot, hogy helyt adjunk ennek az állításnak.

– Mi a véleménye a szúnyogirtási programról, illetve a génmódosított, vagy wolbachia-baktériummal fertőzött szúnyogokra vonatkozó tervekről?

– A szúnyogok mára ellenállóvá váltak jó néhány rovarölő szerrel szemben, ezért új fegyverhez kell nyúlnunk. Három lehetőségünk van. Az első az olyan génmódosított szúnyogokra vonatkozik, amelyek nem terjesztenek betegséget. A második a hím szúnyogok sterilizálása sugárzáson keresztül. A harmadik a baktérium, amelynek szintén ez lenne a hatása. Úgy gondolom, hogy ezek nagyon hatékony módszerek és jóval többet érnének, mint a rovarirtók használata, amelyekkel szemben a szúnyogok egyre inkább ellenállóvá válnak.

– A WHO nemrég bejelentette, hogy több millió dollárra lesz szüksége a kutatásokhoz. Számítanak az EU hozzájárulására is?

– Igen. Mintegy 53 millió dollárra lesz szükségünk, amelyből 25–28 millió dollárt kapna a WHO, a többit pedig más ügynökségek, mint például a UNICEF.

Eladja a felszámoló a majdnem Hilton Visegrádot

Egykor Hiltont álmodtak a beruházók a lepencei strand fölé, a gazdasági válság miatt azonban a szálloda építése leállt. A félkész, 230 szobás hotelt most a fejlesztő cég felszámolója árulja 1,8 milliárd forintért.

Pályázatot írt ki a Visegrádon, a lepencei strandfürdő fölött épített, félkész szállodára a beruházó Tourist Projects 2004 Kft.-t felszámoló Factor Kft. A közel két hektáros telken, a fürdőtől alig 500 méterre álló 230 szobás hotel készültségi foka 66 százalék – vagyis bőven van még vele munka. Az ingatlant az MKB jelzálogjoga terheli 30 millió eurót (mintegy tízmilliárd forint) meghaladó értékben. A pályázatokat március 4. és 21. között lehet benyújtani, az ingatlan irányára 1,8 milliárd forint – annyi, mint a tavalyi meghirdetés során volt, amikor végül egyetlen ajánlat sem érkezett a szállodára.

A visegrádi hotel lett majdnem a Hilton harmadik magyarországi, és egyben az első vidéki egysége, a Hilton International és a Hilton Budapest után. A szállodát a 2000-es évek második felében kezdték el építeni a beruházó Tourist Projects 2004 mögött álló ír befektetők. A Hilton 2007-ben kötött üzemeltetési szerződést a szobák mellett két éttermet, uszodát, konferenciatermeket és báltermet is magában foglaló szállodára.

A Hilton azt várta a visegrádi létesítménytől, hogy fontos üdülés előtti, illetve utáni célpont lehet a lánc két budapesti szállodáját felkereső vendégek számára, emellett jelentős konferencia-központtá is válhat – mondta még 2007-ben egy sajtótájékoztatón  Wolfgang M. Neumann, a Hilton európai és afrikai alelnöke, aki akkor még úgy nyilakozott, hogy a magyarországi turizmus dinamikusan bővül, köszönhetően a gazdaság erősödésének és a külföldi látogatószám gyors növekedésének.

Egy évvel később azonban beütött a válság, a krízis 2009-es elmélyülése pedig érzékenyen érintette a turizmust – nem egy szállodaépítés esetében a beruházás átgodolására kényszerítve a befektetőket. Így volt ez a Hilton Visegrád esetében is, amelynek építését először bizonytalan időre felfüggesztették, majd a Hilton is kihátrált a projektból, végül 2012-ben elindult a beruházó cég, a Tourist Projects 2004 felszámolása.

Kétszáz terméket vonultat fel az idei KávéBár Bazár

Február 20-21-én immár hetedik alkalommal zajlik a hazai kávé- és bárvilág meghatározó eseménye, a KávéBár Bazár, melynek idén is az Erzsébet körúti, ötcsillagos Corinthia Hotel Budapest ad otthont.

A látogatók a belépőjegy megvásárlásával ötven kiállító több mint kétszáz termékét – kávékat, borokat, párlatokat, kísérőfalatokat – kóstolhatják végig. A kiállítás nemcsak a szakmabeliek, hanem a fogyasztók részére is rengeteg újdonságot, ínyencséget és látványos programokat kínál – olvasható a Turizmus Online-on.

A kétnapos KávéBár Bazár látogatói bepillantást nyerhetnek a szakma fortélyaiba, elsajátíthatják, hogyan kell profin készíteni a kávékat vagy koktélokat, és rengeteg izgalmas terméket fedezhetnek fel. Jól ismert márkák és a piac új szereplői egyaránt jelen lesznek, előadások, bajnokságok kísérik a hétvégi rendezvényt.

A belépőjegy a programokon, előadásokon való részvétel mellett korlátlan kávékóstolást biztosít, valamint párlatok, koktélok és borok tételes, ingyenes kóstolását délelőtt tíztől este hét óráig.

A szlovákiai nővérek nem hagyják kibújni Ficót

0

A Nővérek és Szülészasszisztensek Szakszervezeti Szövetsége arra szólította fel Robert Fico miniszterelnököt, hogy teljesítse a február 5-én tett ígéretét, miszerint a nővérek visszatérhetnek a kórházakba.

A kormányfő ígérete alapján a nővérek tárgyalásokba kezdtek visszatérésük feltételeiről a kórházigazgatókkal – emlékeztetett állásfoglalásában a Nővérek és Szülészasszisztensek Szakszervezeti Szövetsége (OZSaPA), amely szerint több kórházi részlegen nővérhiány mutatkozik, ami az ottani egészségügyi ellátás kárára válik – írja a hirek.sk.

„Az adott állapotot az indokolja, hogy vagy Robert Fico nem gondolta komolyan a nyilvánosan tett ígéretét, vagy az igazgatók nem voltak hajlandók utasításai teljesítésére, inkább egy másik csoportosulás iránt mutatnak felelősséget, amely régóta ténykedik az egészségügy terén, s azt sajtóértesülések szerint Pavol Paška vezeti” – áll az állásfoglalásban.

A nővérek és a szülészasszisztensek a kormányfőtől továbbá azt kérdezik, hogy végül is ki dönt a szlovákiai egészségügy sorsáról. „A felmondások által érintett kórházakban uralkodó állapotra való tekintettel szükséges megállapítani, hogy kivel kell egyezkedni a nővérek pácienseikhez történő visszatéréséről. Ha szükségessé, akkor a páciens érdekében hajlandóak vagyunk magával Pavol Paškával is tárgyalni” – fogalmaznak a nővérek. 

Robert Fico kormányfő február 5-én a felmondásukat benyújtott nővéreket arra szólította fel, hogy térjenek vissza a kórházakba. Hozzátette: munkáltatóik kifizetik azokat a napokat is, amikor már nem voltak alkalmazásban.

Február 6-án Fico a kórházakba visszatérni akaró nővéreknek azt üzente, közvetlenül a vezetőséggel tárgyaljanak. Ekképp reagált azon szakszervezeti képviselők kijelentésére, akik elfogadták az indítványát, hogy térjenek vissza a munkahelyükre. Eközben a kormányfőt arra kérték, hogy szavatolja számukra a határozatlan időre szóló, bérköveteléseiket figyelembe vevő munkaszerződést, amely meghagyná a jelenlegi pozíciójukat.

Csúnyán indult az év – Fogunk még örülni az olcsó olajnak?

0

Csúnyán indult az év a tőzsdéken, de a fő piacok között voltak érdemi különbségek, ami azt mutatja, hogy az olajár és a kínai gazdaság lassulása miatti pánik különböző állapotban találta a fejlett gazdaságokat. „A fertőzésveszély nem minden nagy gazdasági régióra áll fenn egyformán, bizonyos piacokon a pánikhangulat gyorsan el is múlhat” – mondja Pálinkás Ervin, a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési vezetője.

A tavaly év végi várakozásoknál sokkal rosszabbul indult a 2016-os év, de nem biztos, hogy az idei forgatókönyveket teljesen át kell írni emiatt” – mondta Pálinkás Ervin a Pioneer Alapkezelő ma reggeli sajtóbeszélgetésén.

Bár az olajárak alakulásában nem számíthattunk gyors megnyugvásra, az évkezdés ezzel együtt is durvára sikeredett. Szintén borzolta a befektetők kedélyét, hogy a várakozásoknál rosszabb makrogazdasági és növekedési adatok érkeztek az év eddig eltelt részében Kínából, de ezek a tavaly év végén forgalomban levő előrejelzésekhez képest már csak kisebb csalódást okozhattak. Minek tulajdonítható mindezek fényében az ázsiai piacok 20, az európaiak 15 és az amerikaiak 10 százalékos idei visszaesése? – tette fel a kérdést a befektetési szakember.

Az első számú forgatókönyv úgy szól, hogy az olaj- és nyersanyagárak évtizedes mélypontokra zuhanása fertőzésveszélyt hordoz. Az alacsony árak egész szektorokat tehetnek tönkre (elsősorban az olaj- és bányaipart), emiatt megégethetik magukat az ezeket finanszírozó nagy nemzetközi bankházak is, végső soron pedig egész országok eshetnek el, miután államháztartásuk finanszírozása főképp a nyersanyagokra épül. A részvénybefektetési szakértő a bánya- és olajtársaságok összeomlásának bankszektorra gyakorolt hatását tartja a legkomolyabb fenyegetésnek, a világgazdasági folyamatok szempontjából fontos államok csődjét viszont egyelőre nem látja valószínűnek.

A másik – az olajártól nem teljesen független – fertőzési forgatókönyv arról szól, hogy a kínai gazdaság lassuló ütemben bővül, ezért visszaesik a fejlett országok odairányuló exportja. Ugyanakkor a piacok mintha megfeledkeznének arról, hogy az alacsony olajárral sokan, főként a fejlett régiókban, nagyon jól járnak – véli a Pioneer Alapkezelő részvénybefektetési szakértője. A csökkenő utazási és szállítási költségek miatt több pénz marad a fogyasztók zsebében, ami élénkíti a belső fogyasztást, és csökkenti a vállalati szektor költségeit. Márpedig az európai és amerikai vállalatok értékesítéséből jóval nagyobb részt képvisel a belső piac, mint az export, amit remekül illusztrál az európai autóértékesítések és a fogyasztói bizalmi indexek kedvező alakulása.

A kínai lassulás tovagyűrűző hatásaként írják le a piaci kommentárok az árnyékbankrendszer esetleges összeomlását, ami alááshatja a fejlett országok bankrendszereinek stabilitását is. „Az ilyen félelmek beigazolódásához nem lassulásnak, hanem egyenesen recessziónak kellene bekövetkeznie Kínában, ráadásul kimarad a számításból, hogy a kínai vezetők erősen elkötelezettek a megrázkódtatások elkerülése mellett, amihez elképesztő tartalékokat tudnak mozgósítani. Az elmúlt húsz év expanzív növekedése Kínában erőteljes külkereskedelmi mérlegtöbblet mellett játszódott le, ami miatt az ország devizatartaléka még ma is bőven 3000 milliárd dollár fölött van. Nem könnyű olyan szintű összeomlást elképzelni a kínai bankrendszerben, amit a vasfegyelem és ez a devizatartalék ne tudna kivédeni” – fogalmazott a Pioneer portfóliómenedzsere.

„Nagyon úgy tűnik, hogy a fertőzésveszély-szcenáriók önmagukban nem állnak meg mint a visszaesés magyarázatai. Érdemes ezért körülnézni a fejlett piacok háza táján, vajon ezek a közepesen ijesztő események miért hullottak termékeny talajra, és mitől erősödtek fel” – mutatott rá Pálinkás. A sort érdemes Japánnal kezdeni, ahol a válasz egyértelmű: a szigetország sokkal intenzívebb gazdasági kapcsolatokat ápol az ázsiai térségben, mint a többi fejlett régió, ezért valóban kitettebb az ottani keresleti hatásoknak. Csakhogy a japán társaságok sikeresen megőrizték nyereségtermelő képességüket, hiszen az olcsó nyersanyagok támogatják eredményességüket, így stabilitási kockázataik is mérsékeltek maradtak.

Az USA-ban a vállalati profitok enyhe lemorzsolódása csalódást jelenthet, de a társaságok döntő többsége még így is a várakozásoknál jobb eredményekről számolt be. Tovább hajthatja a részvénypiacokat, hogy az elvárt hozamok, illetve az alternatívaként felmerülő banki vagy egyéb megtakarítások a decemberi kamatemelés ellenére sem váltak vonzóvá, így a vállalatok nyereség- és osztaléktermelő képessége felértékelődik.

Más a helyzet Európával, ahol a belső feszültségek megágyaznak a rossz hangulatnak. Az utóbbi időben felerősödtek az európai monetáris lazítás (QE) sikerével kapcsolatos aggodalmak, sokan ennek kudarcaként értelmezik, hogy a vállalati eredmények nem növekednek. Különösen a pénzügyi szektor mutat aggasztó jeleket, annak ellenére, hogy a lakossági és a jelzálog-hitelezés is beindulni látszik. „A helyzet javulásához egyértelműen szükség van az EKB további elköteleződésére, a hitelezés és a fogyasztás területén látható biztató jelek csak így erősödhetnek meghatározó trendekké” – mondja a Pioneer szakértője.

A nyersanyag- és energiafüggő közép-európai piacok most éppen jól járnak. A térség tőzsdéi eddig jobban viselték turbulenciát, egy esetleges konszolidáció pedig még jobban rávilágíthat a régió előnyös helyzetére. Közép-Európa az EU legdinamikusabban növekvő térsége lett, ami az általános idegesség mérséklődésével komoly felértékelődési potenciált jelenthet, addig azonban csak arra elég, hogy kevesebbet essenek az itteni tőzsdék, mint a nyugat-európaiak. Ebből a közegből is felfelé lóg ki a Budapesti Értéktőzsde teljesítménye. A magyar eszközök ütésállósága az év elején feltűnő volt, amit Pálinkás Ervin többek között a közelgő felminősítésünknek tulajdonít.

Miért keresnek kevesebbet a nők, mint a férfiak? A matematika is szerepet játszhat

Abban, hogy a női átlagbér globálisan csak alig több mint fele a férfiak átlagkeresetének, a gyereknevelés mellett döntően az játszik szerepet, hogy a nők bizonyos „matematika-intenzív” területeken alulreprezentáltak a munkaerőpiacon – olvasható a National Bureau of Economic Research (NBER) két kutatójának friss tanulmányában.

A Világgazdasági Fórum Global Gender Gap Report 2015 című jelentéséből megtudhatjuk: míg 2006-ban 1,5 milliárd, addig 2015-ben már 1,75 milliárd nőnek volt (kereső) állása. Ehhez képest a globális női átlagkereset tavaly 11 ezer dollár volt, 5 ezer dollárral több, mint 2006-ban. A női átlagkereset/férfi átlagkereset arány azonban nem javult, sőt: míg a nők tavaly 11 ezer dollárt vihettek haza évente, pont annyit, mint a férfiak 2006-ban, addig a férfi átlagkereset 2015-ben 21 ezer dollár volt.

A politikában sem sokkal jobb a helyzet: a vizsgált 145 országban – átlagosan – a parlamenti képviselők 19 százaléka, a minisztereknek pedig 18 százaléka nő, az országok nagyjából felében volt/jelenleg is nő az államfő. A nők bérének felzárkóztatása tehát – ha egyáltalán, akkor is csak – nagyon lassan halad. Az ENSZ becslése szerint a „paritás” eléréséig a jelenlegi ütem mellett nagyjából 70 évnek kell eltelnie…

A National Bureau of Economic Research két kutatója, Francine D. Blau és Lawrence M. Kahn egy  nemrég megjelent tanulmányban arra vállalkozott, hogy a női és férfi bérek különbségének okait is feltárja. A szakemberek az Egyesült Államokra koncentráltak, az általános tendenciák azonban másutt is érvényesnek tűnnek. Az eltérést szerintük döntően két tényező magyarázza.

Az egyik természetesen a szülés és a gyereknevelés. „A jelenlegi kutatások megerősítik, hogy a munkaerőpiac az anyaságot bünteti, míg a férfiaknál a házasság prémiumot jelent” – jegyzik meg a kutatók. Az anyákat a munkaadók gyakran kevésbé kompetensnek tekintik, akiknek ennek megfelelően kisebb fizetés jár. Hasonló eredményre jutottak a Chartered Management Institute kutatói is, akik azt állapították meg, hogy a szülési szabadságról a munkába visszatérő nőket nagyon gyakran évtizedeken át „büntetik” alacsonyabb fizetéssel, és nemritkán részállásba vagy kisebb kihívást jelentő pozíciókba helyezik őket.

A női és férfi átlagbér eltérésének másik fő oka, hogy a nők bizonyos – jellemzően az átlagnál magasabb béreket kínáló – „matematika-intenzív” szakterületeken „alulreprezentáltak”. Ezek a természettudományos, technológiai, mérnöki és matematikai területek, amelyekre az angol nyelvű szakirodalom a STEM rövidítéssel (science, technology, engineering, mathematics) hivatkozik.

Az Egyesült Államokban a „STEM-állások” kevesebb mint negyedét töltik be nők. Ennél is rosszabb a helyzet az Egyesült Királyságban, ahol ugyanez az arány 15 százalék. Ugyanezt erősíti meg az UNESCO felmérése is, amely szerint a k+f területeken dolgozóknak globális átlagban mindössze 28 százaléka nő. A jól fizetett állások egy jelentős részében tehát a férfiak vannak „minősített” többségben – ez pedig megnehezíti a „gender pay-gap” szűkülését.

Másfél milliárd forinttal lett nagyobb tavaly a tévés reklámtorta

0

Mintegy három százalékkal 51,5 milliárd forintra emelkedtek tavaly a hazai televíziós reklámköltések a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesülete (MEME) adatai szerint.

Az ismertetett adatok alapján 30 százalékkal emelkedett a kábelcsatornák bevétele, amely 2015-ben az összköltés 45 százalékát tette ki; a fennmaradó 55 százalékot a korábban földfelszíniként említett televíziók (az M1, majd a Duna, valamint az RTL Klub és a TV2) vitte el, ám e három szereplő bevétele 12 százalékkal csökkent tavaly az önbevalláson alapuló kutatás eredményei szerint. 

Ez számadatokban annyit jelent, hogy a három nagy csatorna 28,425 milliárdos reklámbevételt könyvelhetett el tavaly, míg a kábeltévék kasszájába 12,156 milliárd forint folyt be. A televíziós reklámbevételek megoszlásában tavaly is látványos eltolódást figyelhettünk meg a korábbi földfelszíni sugárzású csatornáktól az egyéb (kábel) csatornák irányába – mondta Rencz Botond, az EY vezérigazgatója.

Bindics Judit, az adatokat összegző EY tanácsadói üzletágának képviselője az eseményen arról beszélt: a kutatásban ugyanaz az 56 televízió vett részt, amely tavaly; az általuk közölt számok pedig a hazai televíziós reklámköltés 99 százalékára kínálnak rátekintést. Közlése szerint tavaly hatról öt százalékra csökkent a televíziós reklámtortán belül a nem szpotokból származó bevétel; ennek összege 2,821 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 2,843 milliárddal, ami akkor majdnem harminc százalékos bővülést jelzett.

Jelezte: az úgynevezett net-net adatok nem tartalmazzák a bartertevékenység értékét, valamint olyan egyéb bevételeket, mint az emelt díjas hívásokból vagy sms-ekből, a rendezvényekből és a saját márkás termékekből származó pénzek, ahogy a szponzorált műsorok gyártási költségeit sem vették számba a kalkulációnál. 

Kovács Krisztián, a MEME elnöke az eseményen jelezte: a tizenegyedik alkalommal elkészített összegzés adatai azt mutatják, hogy Nyugat-Európához képes kicsit lemaradtunk a válságból való kilábalásban; emlékeztetett arra: 2013-ban még hat százalékkal csökkent a piac, ezt követte a tavalyelőtti tíz, majd a tavalyi három százalékos bővülés.

Visszakapják pénzüket a megtévesztett groupamások

A Groupama a díjnemfizetés miatt törölt kgfb-szerződéseknél nem a megszűnés tényleges dátumát, hanem egy későbbi időpontot közölt az érintett ügyfelekkel. Az ezzel okozott kárt megtéríti a biztosító, amelyet négymillió forintra bírságolt az MNB.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megállapította, hogy a Groupama – 2013 októberétől kezdődően – egy negyedévet meghaladó időszakon át négyezernél is több fogyasztó számára téves információt közölt a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződések megszűnéséről szóló törlésértesítő levelekben. A biztosító a díjnemfizetés miatt törölt szerződéseknél az érintett ügyfeleknek adott tájékoztatás során nem az adott kgfb-szerződés megszűnésének tényleges dátumát, hanem több nappal későbbi időpontot közölt.

A biztosító törlésértesítő levelekben nyújtott tájékoztatása befolyásolhatta a fogyasztók új biztosítási szerződés megkötésére irányuló ügyleti döntését, ők ugyanis nem rendelkezhettek valós információval a szerződés tényleges megszűnésének időpontjáról. Az MNB mindezek nyomán – a jogszabálysértéssel érintett fogyasztók számára is tekintettel – négymillió forint összegű fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a biztosítóval szemben.

Az MNB a bírság kiszabása során értékelte, hogy a biztosító a jogsértést a korábbi években valósította meg, ugyanakkor a jogsértés jellege, valamint a jövőbeni ismétlődés megelőzésének a szükségessége mégis indokolttá tette a szankció alkalmazását a hiányosság feltárását követően.

A cselekmény súlyát enyhítette, hogy a Groupama Biztosító minden olyan ügyfele számára, akik a kgfb-szerződés megszűntetéséről szóló levél kézhezvételét követő 14 napon belül újrakötötték e szerződésüket a biztosítónál, jóváírja a szerződés megszűnése az újrakötés közötti időszakra vonatkozó fedezetlenségi díj összegét. Az érintett fogyasztóknak tehát nincs teendőjük.

Tekintettel arra, hogy a kgfb-ről rendelkező törvény szerint a díjnemfizetéssel megszűnt szerződéseket az ügyfelek az adott biztosítási időszak végéig csak a korábbi biztosítójuknál köthetik meg ismét, azon további ügyfelek, akik 14 napon át nem szerződtek vissza a Groupama Biztosítóhoz, a kockázatviselés nélküli időszak tekintetében – a törvény erejénél fogva – kényszerültek a fedezetlenségi díj fizetésére.

A kgfb-szerződés megszűnése minden, a közúti közlekedésben részt vevő ügyfelet érintő jelentős hátránnyal járhat, így a fogyasztó köteles folyamatosan fenntartani a biztosítási jogviszonyt. Emiatt a szerződés megszűnésének időpontjára vonatkozó pontos tájékoztatás mind a fogyasztó, mind a közlekedésben részt vevő más személyek elemi érdeke.

Újra Futó Pétert választotta elnökének az MGYOSZ

Az MGYOSZ tisztújító közgyűlésén további négy évre elnökévé választotta dr. Futó Pétert, a Futureal-csoport alapító társtulajdonosát.

A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) február 16-án tartotta éves közgyűlését. Az eseményen a közgyűlés elfogadta az MGYOSZ előző évben végzett tevékenységéről szóló beszámolót és mérleget, jóváhagyta a 2016. évi költségvetését, illetve a közgyűlés tagjai megválasztották a szövetség új tisztségviselőit a következő ciklusra – derül ki az MGYOSZ közleményéből.

A tisztújító közgyűlésen a szavazásra jogosult képviselők egyhangú döntése alapján újabb négy évre megválasztották dr. Futó Péter az MGYOSZ elnökévé és dr. Vadász Pétert a szervezet társelnökévé. Az esemény napirendjének megfelelően megválasztották a szervezet alelnökeit, az elnökség, valamint a mandátumvizsgáló-, az ellenőrző- és az etikai bizottság tagjait is.

Dr. Futó Péter, az újraválasztásával kapcsolatban elmondta: „Nagy megtiszteltetésnek tartom, hogy a legnagyobb hazai munkaadói érdekvédelmi szervezet, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségre újra bizalmat szavazott nekem az elnöki teendők ellátására. Megígérhetem, hogy a következő négy évben is segítjük majd az általunk képviselt, nagyságrendileg hatezer közép- és nagyvállalatot abban, hogy minél sikeresebbek legyenek a hazai és a nemzetközi piacokon egyaránt, ezáltal pedig az egész magyar gazdaság is tovább fejlődhessen.”

Tűzveszélyes a gyermekeknek szánt farsangi kiegészítők fele

Gyermek maszkokat, jelmezeket és parókákat vizsgált a fogyasztóvédelmi hatóság. A termékek több mint fele tűzveszélyes volt, így azokat kivonta a forgalomból az NFH.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) gyermek maszkokat, jelmezeket és parókákat ellenőrzött. A vizsgált 30-féle termékből 16 nem felelt meg a követelményeknek, tűzveszélyesnke bizonyult – derült ki az NFH közleményéből. Miként az előző években, úgy a parókák most is csaknem mind egy szálig (mindössze egyetlen kivétel akadt) elbuktak a vizsgálaton. (Az ellenőrzött termékek listáját ITT találja.)

A műanyagból készült álarcok – legyen az merev, félmerev, gumiszerű vagy szivacs­szerű formázott műanyag – általában megfelelnek a követelményeknek, de a szakemberek idén talál­tak kétféle nagyon vékony anyagú, silány minőségű műanyag álarcot, amelyek megbuktak a vizsgálaton. Emellett szintén nem felelt meg a követelmé­nyek­nek egy gumiszerű anyagból készült maszk sem.

A textilből készült jelmezekkel idén sem volt probléma, azonban a hatóság ismét talált két olyan jelmezt, amelyet a két évvel ezelőtti témavizsgálat alkalmával a legveszélyesebb­nek ítélt. Ezek a jelmezek műanyag fóliából készültek, ami rendkívül hevesen és gyorsan, a lángterjedési sebességre a szabvány által meghatározott határérték duplájá­val égett, ezért az idei mintavétel termékei közül ismét ezek voltak a legveszélyeseb­bek.

A nem biztonságos maszkok és jelmezek esetében az NFH haladéktalanul elrendeli azok forgalomból történő kivonását és visszahívását. A veszélyes termékek magas aránya miatt a hatóság továbbra is szükségesnek tartja a következő években a termékkör rendszeres, átfogó ellenőrzését, a termékbiztonsági vizsgálatokat, és a veszélyes termékek forgalomból való kiszűrését.

A gyermekeknek szánt maszkok és jelmezek jellemzően műanyagból, illetve műszálas anyagból készülnek, melyek égésgátló adalék nélkül jól égnek. Az ilyen égésgátló nélküli műanyagok gyorsan, nagy lánggal égnek, így igen hamar nagy felületű égés alakulhat ki. A heves égés hamar súlyos égési sérülést okozhat, mely maradandó hegeket jelent a bőrfelületen és ezen túlmenően jelentős, akár az életveszélyes állapotig terjedő folyadék és só veszteséggel is járhat. A problémát tovább súlyosbítja az, hogy a műanyag eközben ráolvad a bőrre, így azt az égő anyagot már a szülő sem tudja egyszerűen levenni a gyermekről.

Éppen ezért az ilyen jellegű termékek előállítása során – a fogyasztók testi épségének megóvása érdekében – a gyártók kötelezettsége szem előtt tartani, hogy a maszkok, parókák, jelmezek lánggal érintkezve vagy meg se gyulladjanak, vagy ha meggyulladnak, a láng eltávolodása után azonnal, vagy nagyon rövid időn belül (két másodpercen belül) kialudjanak, ezzel megelőzve a súlyos égési sérülést.

 

Elektronikus piactereken nyújtott elektronikus szolgáltatások: mi a helyzet az áfával?

0

Az elektronikus piactereken keresztül értékesített távközlési, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatások áfakezeléséről adott ki tájékoztatást a NAV.

A nem adóalany részére nyújtott távközlési, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, elektronikus úton nyújtott szolgáltatások (a továbbiakban: távolról is nyújtható szolgáltatások) tekintetében a teljesítési helyet (2015. január 1-jétől) egységesen az igénybevevő letelepedése határozza meg, tehát a távolról is nyújtható szolgáltatások után az áfát az igénybevevő letelepedése szerinti államban kell megfizetni. Következésképpen amennyiben a belföldön letelepedett szolgáltató ezen szolgáltatásokat másik tagállamban letelepedett nem adóalany igénybevevő részére nyújtja, úgy ezen szolgáltatások után az áfát abban a tagállamban kell megfizetni, ahol az igénybevevő letelepedett. [Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 45/A. §].

Annak érdekében, hogy a fenti rendelkezés egységes alkalmazását biztosítsák az Európai Unió tagállamaiban, a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv végrehajtási intézkedéseinek megállapításáról szóló 282/2011/EU tanácsi végrehajtási rendelet (a továbbiakban: Vhr.) állapít meg egyes esetekre kötelezően alkalmazandó rendelkezéseket. A Vhr. az Áfa tv. alapját adó 2006/112/EK tanácsi irányelv egyes rendelkezéseit értelmezi, mely értelmezések kötelező érvényűek, és közvetlenül alkalmazandóak a tagállamokban, így Magyarországon is.

A Vhr. 9a. cikke arra vonatkozóan ad iránymutatást, hogyan kezelendő áfa szempontból, ha távközlési hálózaton vagy portálon (például alkalmazásokat összegyűjtő elektronikus piactéren) keresztül vesz igénybe nem adóalany elektronikus szolgáltatást (pl. valaki a telefonjára tölt le csengőhangot, vagy bármilyen más alkalmazást vásárol a piactéren). Ez esetben ugyanis a távközlési szolgáltatást nyújtó vagy portál üzemeltető (a továbbiakban együtt: távközlési szolgáltató) és az elektronikus szolgáltatást nyújtó (tartalomszolgáltató) adóalany egymástól eltérő személyek. A kérdés, ami felmerül, hogy

a távközlési szolgáltató a saját nevében más javára (közvetített szolgáltatásként), vagy

más nevében más javára (ügynökként) jár-e el,

amikor lehetővé teszi az elektronikus szolgáltatás igénybevételét a távközlési hálózatán keresztül.

Amennyiben ugyanis a távközlési szolgáltató az 1. pont szerinti, az Áfa tv. 15. §-a értelmében vett közvetített szolgáltatást nyújt, úgy áfa szempontból a távközlési szolgáltató minősül az elektronikus szolgáltatás nyújtójának is, ezért főszabály szerint őt terheli az adófizetési kötelezettség a távközlési és az elektronikus szolgáltatás nyújtása után egyaránt.

A 2. pont szerinti ügynöki konstrukciót fetételezve viszont a tartalomszolgáltatónak kell az áfát a (végső) fogyasztó részére nyújtott elektronikus szolgáltatás után megfizetnie. Ez utóbbi eset áfa kezelése azonban gyakorlati gondot okoz a tartalomszolgáltatók számára, mivel nehezen tudják beazonosítani a (végső) fogyasztót, nem utolsó sorban azért, mert az elektronikus szolgáltatás értékesítésének láncolatában több szereplő is lehet a tartalomszolgáltató és a (végső) fogyasztó között. Másrészt a (végső) fogyasztó sem tudja, hogy ténylegesen ki teljesítette részére az elektronikus szolgáltatást (ki a tartalomszolgáltató), mivel a fogyasztó alapvetően a távközlési szolgáltatóval áll kapcsolatban.

Ennek a kérdésnek a kezelésére a Vhr. 9a. cikke megdönthető vélelmet állít fel. Így ezen cikk értelmében főszabály szerint azt kell vélelmezni, hogy amennyiben az elektronikus szolgáltatást távközlési hálózaton vagy portálon keresztül nyújtják, úgy a távközlési szolgáltatást nyújtó adóalany az 1. pont szerinti közvetített szolgáltatásként nyújtja az elektronikus szolgáltatást, tehát ő az adófizetésre kötelezett.

Ezt a vélelmet úgy lehet megdönteni, ha a távközlési szolgáltató kifejezetten a tartalomszolgáltatót jelöli meg, mint az elektronikus szolgáltatás nyújtóját, és ez a felek közötti szerződéses megállapodásból is kitűnik. A Vhr. 9a. cikk (1) bekezdése előírja, hogy milyen feltételeket kell teljesítenie a távközlési szolgáltatónak ahhoz, hogy kifejezetten a tartalomszolgáltatót jelölhesse meg az elektronikus szolgáltatások nyújtójaként, vagyis ahhoz, hogy a vélelmet megdönthesse. Ehhez az elektronikus szolgáltatásról kiállított számlán vagy nyugtán fel kell tüntetni az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokat és azok nyújtóját. Amennyiben az értékesítési láncolatban több adóalany van, úgy minden egyes adóalany által kiálltott bizonylatnak teljesítenie kell ezt a feltételt. Amennyiben a vélelem megdöntésre kerül, vagyis az előzőekben részletezett feltételek teljesülnek, akkor az ügyletet már nem a főszabály szerint, hanem a 2. pontban részletezett ügynöki konstrukció szerint kell adójogilag minősíteni. Ez nem jelenti azonban azt, hogy a távközlési szolgáltató minden esetben megdöntheti ezt a vélelmet. Ugyanis, ha a távközlési szolgáltató jogosult arra, hogy az elektronikus szolgáltatások tekintetében jóváhagyja a díjnak az igénybevevő részére történő felszámítását, vagy jóváhagyja a szolgáltatások nyújtását vagy megállapítja az általános szolgáltatási feltételeket, nem jelölhet meg más személyt az elektronikus szolgáltatás nyújtójaként, vagyis ez esetben ő lesz az adófizetésre kötelezett az elektronikus szolgáltatások tekintetében, tehát az 1. pontban részletezett főszabály szerinti közvetített ügylet jön létre.

A fentiek tehát azt jelentik, hogy amennyiben a tartalomszolgáltató elektronikus piactéren keresztül nyújt szolgáltatást nem adóalany igénybevevő részére (értékesít digitális tartalmat), akkor a Vhr. 9a. cikke szerinti vélelem alapján főszabály szerint úgy kell tekinteni, hogy a tartalomszolgáltató az elektronikus szolgáltatást az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany részére nyújtotta, és az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany nyújtotta tovább ezt az elektronikus szolgáltatást az igénybevevő nem adóalany részére. Amennyiben az elektronikus úton nyújtott szolgáltatást adóalany részére nyújtják, úgy annak teljesítési helyét az Áfa tv. 37. § (1) bekezdése értelmében az igénybevevő gazdasági célú letelepedése határozza meg, gazdasági célú letelepedés hiányában pedig az a hely, ahol lakóhelye vagy szokásos tartózkodási helye van. Így amennyiben egy belföldön letelepedett tartalomszolgáltató egy kizárólag külföldön letelepedett, elektronikus piacteret üzemeltető szolgáltató részére nyújtja az elektronikus szolgáltatást, úgy a teljesítési hely külföldön lesz, és ezen szolgáltatás utáni áfa megfizetésére az igénybevevő adóalany kötelezett, így a tartalomszolgáltató áfa felszámítása nélkül állítja ki ezen szolgáltatásáról a számlát. Az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany nyújtja az elektronikus szolgáltatást a saját nevében a nem adóalany igénybevevőknek, ez esetben ő lesz az, akinek ezen szolgáltatás után az áfát fel kell számítania, és amelyhez – a feltételek fennállása esetén – igénybeveheti a 2015. január 1-jétől erre a célra felállított úgynevezett egyablakos rendszert (MOSS) abban a tagállamban, ahol gazdasági céllal letelepedett.

Ellenben, ha az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany megdönti a fenti vélelmet, úgy az ügynöki konstrukció szerint az elektronikus szolgáltatást a nem adóalany igénybevevő részére a tartalomszolgáltató nyújtja, míg az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany ilyenkor például tárhely vagy egyéb szolgáltatást nyújt a tartalomszolgáltató részére, amely után ellenértéket számít fel a tartalomszolgáltatónak. Ez esetben a tartalomszolgáltatót terheli a nem adóalany részére nyújtott elektronikus szolgáltatás után az áfa fizetési kötelezettség, amelynek teljesítéséhez az úgynevezett egyablakos rendszer vehető igénybe. Belföldön letelepedett tartalomszolgáltató a másik tagállamban letelepedett nem adóalanyok részére nyújtott elektronikus szolgáltatások utáni adófizetési kötelezettség teljesítéséhez az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 10. számú mellékletében meghatározott feltételek mellett vétetheti magát nyilvántartásba az egyablakos (MOSS) rendszerbe. Az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany által a tartalomszolgáltató részére nyújtott szolgáltatás teljesítési helyét az Áfa tv. 37. § (1) bekezdése szerint az igénybevevő gazdasági célú letelepedése határozza meg. Így, ha az igénybevevő tartalomszolgáltató belföldön telepedett le, az adót belföldön kell megfizetni. Amennyiben az elektronikus piacteret üzemeltető adóalany belföldön nem telepedett le gazdasági céllal, úgy az Áfa tv. 140. § a) pontja értelmében a belföldön letelepedett tartalomszolgáltató fizeti meg a saját nevében az adót a részére nyújtott szolgáltatás után.

Rádiós műsorkészítésre és forgatókönyvírásra írtak ki pályázatokat

Rádiós műsorok támogatására 300 millió forintos, forgatókönyvírásra 10 millió forintos kerettel hirdetett meg pályázatokat Magyar Média Mecenatúra programjának keretében a médiatanács.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleménye szerint a jövő hét elejétől elektronikus úton március 17-ig adhatók be a pályázatok az első fordulóra a rendszeresen jelentkező rádiós műsorok készítésének és adásba szerkesztésének támogatására. A pályázat 300 millió forintos keretösszegének tizedét a kisközösségi rádióknak tartja fenn a testület, az elnyerhető támogatás hírműsor esetén adásonként maximum kilencezer forint, a magazin kategóriákban adásonként 45 ezer forint.

A hírműsor, közérdekű szolgáltatómagazin-műsor és tematikus magazinműsor kategóriákban pályázható, négyfordulós felhívásra olyan helyi és körzeti rádiók jelentkezhetnek közszolgálati műsoraikkal, amelyek legalább három hónapja működtetik szolgáltatásukat, és amelyeknek a támogatásért pályázó műsorát korábban még nem finanszírozta a médiatanács. 

Emellett meghirdették a médiatanács idei forgatókönyvíró- és filmtervfejlesztő felhívását is. A tízmillió forint keretösszegű Egri Lajos pályázat keretében forgatókönyvre legfeljebb egymillió forintot, filmtervfejlesztésre maximum 2,5 millió forintot lehet elnyerni tévéfilmekhez, animációs alkotásokhoz, illetve sorozataikhoz. 

Gyermek- és ifjúsági témájú filmterveket, illetve történelmi, kulturális évfordulókhoz köthető alkotásokat, adaptációkat támogatnak – fejtette ki az NMHH, megjegyezve: „szitkomokra, tévésorozatra, illetve minisorozatra nem nyújtható be pályázat”. A pályázaton nyertes alkotóknak vállalniuk kell, hogy az eljárásban támogatott forgatókönyvvel, illetve filmtervvel pályázni fognak a soron következő tévéfilmes pályázatra. 

Az Egri Lajos pályázatra szintén a jövő hét elejétől március 21-ig – ugyancsak elektronikus úton – lehet jelentkezni. A műveket legkésőbb idén december 15-ig kell elkészíteni – írta az NMHH, kiemelve: a médiatanács öt év alatt 57 filmtervet, illetve forgatókönyvet támogatott 73,8 millió forinttal, amelyekből többek között a népszerű Félvilág, a Ketten Párizs ellen és A berni követ című tévéjátékfilmeket is forgatták. 

Az NMHH közleménye szerint a mecenatúrapályázatokat lebonyolító Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Mecenatúra Igazgatósága – a filmes pályázatokhoz hasonlóan – napokon belül külön tájékoztatót szervez a médiaszolgáltatóknak az idén bevezetett elektronikus pályázati rendszer tudnivalóiról. (MTI)

Energetikai innováció a jövő generációinak szolgálatában – I.

0

2016. február 17-én Visegrádon vette kezdetét a XXIII. Nemzetközi Energia és Innovációs Fórum, amelynek célja, hogy – hagyományaihoz híven – közös platformot kínáljon a magyar energiapiac szereplőinek, a tudományos élet képviselőinek és a határterületekről érkező vállalatoknak.

„Napjainkban energetikai forradalom zajlik, melyben elengedhetetlenül fontos, hogy a jövő motorját jelentő innovációs szemléletet és az évek során felhalmozott tapasztalatokat összefésülve segítsük hozzá a következő generációkat egy élhetőbb, jobb társadalomhoz” – mondta Dr. Steier József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Energiaipari Szakmai Osztályának vezetője, a rendezvény házigazdája.

Nemzetközi és hazai trendek

A fórum megnyitójában dr. Aradszki András energiaügyért felelős államtitkár Magyarország helyzetéről és kilátásairól beszélt. Ugyan az energiapolitikai döntések mögött húzódó, 2011-ben elfogadott Nemzeti Energiastratégiában szereplő alapvető célok nem változtak, az elmúlt időszak eseményei (a geopolitikai konfliktusok, a palagáz-forradalom, a német árampiac átrendeződése) folyamatos felülvizsgálatra, a prioritásokat és a végrehajtást illetően pedig rugalmasságra ösztönzik a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot.

A magyar energiapiac jövőképét rendkívül nagymértékben befolyásolják a vonatkozó Európai Uniós határozatok és megállapodások. Országunk vállalásait a 20/20/20-as programban (20 százalékos hatékonyság növekedés, elérni a 20 százalékot a megújulók arányában és az üvegház hatású gázok kibocsátását 20 százalékkal csökkenteni Európában) teljesíteni fogja. Fontos elképzelés az Energiaunió, amely céljainak teljesítésében (az országok közötti villamos energia hálózatok 10 százalékos összekapcsolása 2020-ig, 15 százalékos 2030-ig) szintén igen jól áll Magyarország. Dr. Aradszki András igen pozitívan értékelte a 2015-ös Párizsi Éghajlatcsúcs alakulását, lényeges eredmény, hogy az egyes nemzeteknek sikerült politikai konszenzusra jutniuk a maguk által kitűzött klímavédelmi célok összehangolásában. A magyar energiapolitika céljai tehát továbbra is a következők: az ellátásbiztonság fenntartása, a versenyképesség biztosítása, a fenntartható termelés elősegítése.

A magyar energiamix alapvetően három lábon fog állni a következő években: nukleáris energián, megújuló forrásokon és szénen. A minisztérium szándékai szerint a karbonszegény energiatermeléshez nélkülözhetetlen nukleáris kapacitásokat a paksi bővítéssel – az Európai Unió aggályainak készséges megvitatásával, normáinak betartásával – fenntartja. Ugyan a szén tüzelése nem karbonbarát technológia, mégis fontos szerepet játszik a külső gázfüggés csökkentésében és a munkahelyek megtartásában, így 2030-ra körülbelül 5 százalékos szénarányra számítanak. Magyarországon a mélyművelésű szénkitermelés nem gazdaságos, így a megfelelő tüzelőanyag továbbra is a lignit lesz.

Dr. Aradszki András szerint a hazánkban található több, mint 6 milliárd köbméternyi földgáztároló kapacitásban való megnövekedett állami szerepvállalás igen fontos az ellátásbiztonság megteremtéséhez. Az idei évben kevesebb gázt kellett tárolni, mert a magyar–szlovák vezeték stratégiai deiverzifikációjából fakadóan kevésbé vagyunk kiszolgáltatottak. Fontos kérdés, hogy a politikai és gazdasági okokból meghiúsult Déli Áramlat és Nabucco vezetékek helyett lesz-e és ha igen, milyen földgázhálózat fejlesztési projekt. Ezen a területen igen fontos lesz országunk érdekérvényesító képessége, mert – különösen, ha az oroszok 2019-ben leállítják az ukrán tranzitot – az új hálózatok alapjaiban befolyásolhatják hazánk energetikai adottságait.

A tavalyi évben – a határkeresztező kapacitásokat kihasználva – Magyarországon 40 százalékra növekedett az import villamos energia aránya. A fogyasztói oldalra az enyhe növekedés volt jellemző, forrásoldalon pedig (Paks és Visonta állandó működésén túl) a gáztüzelésű erőművek az alacsony árak miatt készenléti állapotban álltak/állnak. Összességében elmondható, hogy Magyarország a dinamikusan változó helyzetben folyamatosan figyeli az energiapiaci trendeket és igyekszik az ország jövőjét figyelembe véve reagálni azokra – adott helyzetképet az államtitkár.

Ma egy nemzet erejét a bitek és byte-ok határozzák meg

„Gábor Dénes szerint az emberiség három dolog miatt pusztulhat ki: egy nukleáris háború, a túlnépesedés, vagy a lustaság miatt. Ez utóbbi ma rendkívül fenyegető Európára nézve” – kezdte jövőbe tekintő előadását Dr. Kroó Norbert fizikus, a Magyar Tudományos Akadémia tagja. Míg a népesség, a forrásfelélés és a károsanyag-kibocsátás növekszik, a bolygónk mérete stagnál, így – néhány évtizeddel ezelőtthöz képest – olyan, mintha egy új bolygón élnénk. Ebből a problémából csak szemléletváltással lehet kilépni: az emberiség életstílusát globálisról lokálisra kell áthelyezni. A jelenlegi technológiai színvonal mellett lehetetlen 10 milliárd embernek fenntarthatóan biztosítani az energiaellátását, ezért olyan új technológiákra van szükség, amelyek a sokszor ellentmondásos környezeti és gazdaságossági előnyök magasabb optimumát képesek elérni. Legalább ennyire fontos az energiahatékonyság javítása. A problémákra a tudománynak kell megoldást találnia, ahol a tehetségek szerepe egyre növekszik, számuk azonban olyannyira csekély, hogy a hatalmi egyensúly az elmúlt években az intézmények oldaláról átbillenni látszik a tehetségek oldalára.

A tudomány szerepe igen sokrétű: előfordul, hogy a haszontalannak hitt kutatások beérnek és a mindennapjaink részévé válna, de az is, hogy olyan általános illetve konkrét célokat kell követniük, mint a nano- és biotechnológia vagy az információ sebességének gyorsítása, de jellemző az is, hogy a tudomány ad szakembereket az iparnak.

A megújuló technológiák messze vannak attól, hogy igazán jelentős arányban képviseltessék magukat az energiamixben, ráadásul vannak olyan nem gazdaságos vadhajtások is, mint például a termőföldön installált napelemparkok.

Dr. Kroó Norbert szerint három gyakran egymással is összefüggő területen zajlik – az ipari forradalom jelentőségét meghaladó – forradalom napjainkban: a nanotechnológia, a biotechnológia és az információs technológia területén. Néhány évvel ezelőttig mindig valamilyen nagyobb anyagból csináltunk kisebb anyagot, ennek a gondolatnak azonban teljesen ellentmond a nanotechnológia, ahol rendkívül kis anyagokból építhetjük föl a nagyobbakat. Az információs technológia – rengeteg más társadalmi és egyéb hatás mellett – igen nagy változtatást jelent abban, hogy míg a 20. században csináltunk valamit, majd azt megmértük, ma az óriási számítási kapacitás miatt képesek vagyunk szimulálni, és így előbb mérni, aztán létrehozni. A rendkívül gyors technológiai fejlődésre szinte minden tudományterületnek reagálnia kell, amit jól mutat az is, hogy ma minden eddiginél nagyobb generációs szakadékok alakulnak ki, amit a társadalomtudományoknak valahogy kezelniük kell.

Sokat lehet olvasni arról, hogy milyen jelentős hatásokkal járna egy anyagtechnológiai áttörés a napelemek tekintetében. Ma – laboratóriumi körülmények között – a polimer napelemek hatásfoka körülbelül 6 százalékos, ami nanotechnológiai felületi kezeléssel feltornázható 17,5 százalékra: ez jól mutatja, hogy komoly fejlődési tartalékok vannak az energetikában.

Dr. Csernai László, a Bergeni Egyetem fizikaprofesszora az Energiaunióval kapcsolatos problémákra hívta föl a figyelmet. A deklaráció fő problémája, hogy uniformizálni kívánja az Európai Unió különböző adottságú országainak energiapolitikáját, ráadásul ezt negatívan befolyásolhatja az is, hogy egyes nemzetek a saját hibáik javítását mások kárára érvényesíthetik. Például Németországban a megújulók magas támogatása miatt 36 GW beépített szélkapacitás üzemel, amely igen komoly rendszerkockázatokat hordoz. Ha túl magas, vagy alacsony a szélsebesség, és a szélerőművek leállnak, más erőművek bekapcsolására van szükség, mivel azonban a gáztüzelésű erőművek beindítása túlságosan drága, ezt a feladatot folyamatosan felfűtött barnaszén-tüzelésű keletnémet berendezésekkel látják el. Ennek köszönhetően Németországban a légszennyező anyagok kibocsátása ma magasabb, mint a nukleáris reaktorok leállítása előtt volt. A német tanulság alapján Magyarország helyesen cselekszik, amikor óvatosan növeli a megújulók részarányát az energiamixében.

A megújuló alapú villamos energia termelésének terjedésében az egyik fő kérdés a tárolhatóság, amelynek fejlesztésére igen komoly erőforrásokat áldoznak világszerte. A tárolás alapvetően két módon oldható meg: kisléptékű (például akkumulátorok) vagy nagyléptékű módszerekkel (például vízerőművek vagy nyomásos tárolók). Jelenleg általánosságban a nyugati társadalmakban élő embereknek van elegendő forrásuk, hogy a kisléptékű technológiákba beruházhassanak (például Tesla Ball) és ezzel önellátóvá válhassanak. A kevésbé gazdag régiókban inkább a nagyléptékű megoldásoknak van realitása. Ma Magyarországon a beépített szél- és napkapacitás volumenét kompenzálja a piac azonban, ha országunk bővíteni kívánja ezen technológiákat, elengedhetetlenül szükséges lesz a tárolás megoldása, amely főleg nagy léptékben, vízhasznosítással lehetséges.

Hatékony és fenntartható távhő

Az ellátásbiztonságnak nincs definíciója: a tökéletes ellátásbiztonság végtelenül nagy költséggel jár. Éppen ezért, a szabályozó feladata, hogy az ellátás biztonságát és költségeit optimalizálja – mondta Tilesch Péter a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) főosztályvezetője. Az energiapiac szabályozása igen nagy változásokon megy keresztül, sorra lépnek hatályba az uniós network code-ok (a hatályba lépéstől mindenkire egyaránt kötelező érvényű, közvetlenül alkalmazandó szabályok), a tagországoknak alkalmazkodniuk kell az új megújuló támogatási rendszer előírásaihoz és más iránymutatásokhoz. A MEKH legfontosabb feladata a 2017-től hatályba lépő új árszabályozási ciklus szabályainak kidolgozása, amelynek komplexitása jól szemléltethető a háztartási napelemek dinamikus terjedésének példáján. A jelenlegi díjszabásban a rendszerhasználati díj minimális, a költségek jelentős részét a fogyasztott kWh-k után fizetendő energiaköltségekben érvényesítik. Amennyiben azonban egy háztartás áttér a napelemre, fogyasztásának jelentős részét megtermeli (ráadásul a fogyasztás és a termelés időben elválik egymástól), és a rendszert mint kiegyenlítőt, vagy tartalékot használja, az általa fizetett költségek nem reprezentálják a szolgáltatás valódi költségeit. Ez – főleg a napelemek további terjedése esetén – komoly problémákat okozhat.

A magyar távhőszolgáltatás volumene elmarad a Nemzeti Cselekvési Tervben foglaltaktól. Ennek – Orbán Tibor, a FŐTÁV Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese szerint – alapvetően két oka van: az első, hogy a távhő fejlesztése nem épült be a nemzetgazdasági fejlesztések közé, a második a szakmai megosztottság. A megújuló erőforrások felhasználásával kapcsolatban vannak bevált módszerek (például a kapcsolt termelés biomasszából) és rossz elképzelések (például geotermikus áramtermelés Magyarországon). Sokszor tévesen hozzák föl a megújulókat – mint a paksi bővítés konkurenciáját –, pedig országunkban ezeknek az erőforrásoknak elsősorban a hőtermelésben lehet nagy szerepük. Ráadásul ezen technológiák erősen összefüggnek a régiófejlesztéssel, hiszen mind a biomassza, mind a geotermikus hőtermelés új munkahelyeket, beszállítói igényeket teremt. Fontos szempont továbbá, hogy a távhőköltségek 80 százaléka az energiaforrások költsége, így – a földgázfüggés csökkentése mellett – ezen megújulók használatának a távhő árára is pozitív hatásai lehetnek. Jelenleg mintegy 400MW potenciális geotermikus, vagy biomassza-hőkapacitás van országunkban, amelyhez körülbelül 50 milliárd forint beruházásra van szükség.

A biomassza és geotermikus erőművek mellett igen izgalmas terület a hulladékégetés is, aminek jelenlegi legnagyobb akadálya a téves társadalmi ellenérzés. Ma Európában 450 hulladékégető mű van, a fejlett országokban jellemzően a kummunális hulladék egyik részét újrahasznosítják, a másik részét pedig elégetik. Jelenleg két helyszínen lehet létjogosultsága új hulladékégető fejlesztésének: Budapesten és Debrecenben.

Az energiahatékonysági beruházások miatt zsugorodó magyar hőpiacon a távfűtés aránya növekszik, ráadásul ha más európai országokhoz hasonlítjuk magunkat, azt tapasztaljuk, hogy a legsűrűbben lakott területeken ez az arány elmarad a többi országhoz képest. A távhő fejlesztése ezért fontos feladat a jövőben – mondta Orbán Tibor.

Hortay Olivér

Klicsko is kiütné posztjáról az ukrán miniszterelnököt

0

Arszenyij Jacenyuk ukrán kormányfő sorsa a saját kezében van. A parlament nem tudta elmozdítani posztjáról, így csak akkor távozhat, ha lemond.

Ukrajna egyik fele azon dolgozik, hogy távozzon a bársonyszékből Arszenyij Jacenyuk (a fotón). Az ország másik fele viszont úgy tartja, teljesen mindegy, hogy ki a miniszterelnök, úgysem változik semmi.

Előbbiek csapatát erősíti Kijev főpolgármestere, az egykori profi ökölvívó bajnok, Vitalij Klicsko is. Facebook bejegyzésében távozásra szólította fel Jacenyukot, mint írta: ez a kormány semmit nem tett a valódi reformok bevezetéséért. Klicsko sarkosan fogalmazott: „azt nem lehet mondani, hogy semmi nem változott, mert minden rosszabb lett”.

Arszenyij Jacenyuk hetek óta lebegteti távozását. Két napja erre maga az államfő, Petro Porosenko is felszólította. Helyette a kormányfő a parlamentben bizalmatlansági szavazást indítványozott maga és kabinetje ellen, azonban ez elbukott. A távozáshoz szükséges 226 szavazat helyett ugyanis 194-en nyomtak igen gombot. Ez azt jelenti, hogy a törvény értelmében hasonló procedúrát legközelebb a parlament őszi ülésszakán lehet kezdeményezni.

A miniszterelnök persze még dönthet úgy, hogy lemond. A volt kormányfő, a börtön évei után ismét a parlamentben politizáló Julija Timosenko szerint ezt minnél előbb meg kellene tennie, és szakértői kormányt kellene felállítani.