Kezdőlap Blog Oldal 1013

Fogorvosokkal és védőnőkkel osztoznak a háziorvosok a 10 milliárdos többleten

0

A háziorvosi keret egy része direkt finanszírozásként jut el a praxisokhoz júniustól. A másik részét a törzskartonok megújítására fordítják – mondta Beneda Attila egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkár.

A szükséges protokollok kidolgozása után a laborvizsgálatok októbertől bekerülnek a már évek óta működő indikátori körbe. Ezt megelőzően áprilistól a háziorvosok havonta kapnak visszajelzést arról, hogy az országos átlaghoz képest mekkora részt foglalnak el a kasszából, milyen típusú vizsgálatokat rendelnek – mondta Beneda Attila a Medicalonline.hu-n olvasható interjúban.

A praxisok lakossági összetétele nagyon változó. Van, ahol például több az idősebb, különféle krónikus betegségekben szenvedő páciens. Ezért az országos átlagtól plusz-mínusz 20 százalékos eltérést tolerálna a rendszer. Jövő januártól kettéválna a laborkassza szakellátó és háziorvosi részre. Ami az utóbbit illeti, ezt fejkvóta alapján osztják szét.

A laborkassza körülbelül 20 milliárd forint, ennek 40 százalékát, nagyjából 8 milliárdot használnak fel a háziorvosok. Ezt az összeget a 7500 praxishoz bejelentkezett betegek arányában osztják szét. Ezzel együtt a jelenleginél nagyobb rendelési szabadságot biztosítanának a kollégáknak. Olyan vizsgálatokat is kérhetnek majd, amelyeket jelenleg csak szakorvosok kezdeményezhetnek – mondta a helyettes államtitkár.

Végleges döntés még nincs az idei 10 milliárd forintos plusz elosztásáról. A terveik szerint a háziorvosi keret egy része direkt finanszírozásként jut el a praxisokhoz júniustól. A másik részét azonban – indikátor jelleggel – a törzskartonok megújítására fordítják.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nővérek, asszisztensek bevonásával a jelenleginél sokkal szélesebb, a bejelentkezett állampolgárokról lényegesen több egészségügyi információt tartalmazó adatot kell rögzíteni.

A teljes interjút itt olvashatja.

Rendeltetésellenes joggyakorlás, avagy az egyenlő bánásmód megsértése

0

Az iLex Systems Zrt. együttműködő partnerei közreműködésével megjelenő cégjogi cikksorozat 41. részében dr. Kovács Veronika jogász mutatja be a munkajogi rendeltetésellenes joggyakorlás helyes értelmezését.

Jelen korunk embere önérzetes, ismeri a jogait és munkahelyén érdekei érvényesítését – ameddig az nem minősül politizálásnak – gyakorolja. Nem biztos azonban, hogy a munkáltató intézkedése ellen a rendeltetésellenes joggyakorlás mellett az egyenlő bánásmód megsértésére is automatikusan hivatkoznunk kell, mivel utóbbi esetben igen nehéz a bizonyítás. Ahogyan az alábbi jogesetben is rámutatunk erre egy munkahelyi konfliktus kapcsán.

A munkavállaló és a felettese közötti személyes ellentét, kialakult konfliktus a rendeltetésellenes joggyakorlás körében értékelhető. A munkavállaló korábbi vezetői tapasztalata az egyenlő bánásmód megsértése vizsgálatánál nem minősül egyéb védett tulajdonságnak.

Az elsőfokú bíróság a munkavállaló felperes munkavégzési helyet megállapító munkáltatói intézkedése ellen benyújtott, valamint 2 éves részére járó jutalom megfizetése iránti keresetét elutasította. Az általa megállapított tényállás szerint a jutalmazásból az alkalmazottak közül egyedül a felperes nem részesült.

Az elsőfokú bíróság megállapította, hogy a munkáltatót a jutalom kiosztásánál megilleti a differenciálás joga, ezt azonban rendeltetésszerűen köteles gyakorolni és nem alkalmazhat hátrányos megkülönböztetést.

Nem találta alaposnak a felperesnek a munkáltatói jogkör gyakorlójával szemben fennálló személyes ellentétére és személyes bosszújára való hivatkozást, mivel a felperes hivatalos fórumon a munkáltató és annak vezetője jó hírnevét sértő bejegyzéseket tett közzé, amellyel összefüggésben magánvádas eljárás is folyt. A felperes felettesével való kapcsolatát folyamatos feszültség jellemezte, nem kívánt együttműködni vele. A rendezvényeken nem vett részt, kiemelkedő szakmai munkát vagy többletmunkát nem teljesített. Mindezen körülményeket a munkáltató jogszerűen értékelhette a jutalmazásból való kihagyás során, így nem minősült indokolatlan hátrányos megkülönböztetésnek. A jutalmazásból történő kizárás a munkáltatói jogkör gyakorlójának jó hírét sértő felperesi lejáratni kívánó kommunikáció miatt is elfogadható.

A felperes fellebbezésében az elsőfokú ítélet részbeni megváltoztatását és az alperes marasztalását kérte a 2 évre szóló jutalom összegében. Hangsúlyozta, hogy a munkáltató vele szemben tett diszkriminatív intézkedésének hátterében az állt, hogy az új vezető nem rendelkezett igazgatási tapasztalattal, míg ő maga igen.

A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv. (Mt.) 12. § (2) és (3) bekezdésére utalással felperes kiemelte, hogy az alperes nem tudta indokát adni annak, hogy a jutalmak elosztásánál melyek voltak a differenciáló tényezők, állítása szerint más beosztotthoz képest nem dolgozott sem kevesebbet, sem rosszabb minőségben felperes, és ugyanolyan szakképzettséggel rendelkezik, továbbá korábbi évtizedes vezetői tapasztalata ellenére a munkáltató diszkriminatív intézkedései kizárólag személyes ellentétekből eredtek. Az SZMSZ által előírt egyeztetés nem történt meg, a tanúk és az alperes eltérően nyilatkoztak a differenciás alapelveiről.

Az alperes fellebbezési ellenkérelmében az elsőfokú ítélet helybenhagyását kérte.

A másodfokú bíróság a fellebbezést részben alaposnak találta.

Felperes ugyanis már többször kérte a jutalmazási szempontok közlését hátrányos megkülönböztetésre hivatkozva, ám választ nem kapott. Összesített hiányzásai nem indokolták a jutalommegvonást.

Felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy felperes az eljárás során több ízben használta a diszkriminatív megkülönböztetés kifejezést, nyilatkozataiban azonban nem válik el a rendeltetésszerű – jóhiszemű – joggyakorlás követelménye, illetőleg az egyenlő bánásmód (hátrányos megkülönböztetés) követelményének megtartására vonatkozó hivatkozás.

Felperes szerint a járandóság kifizetésekor irányadó 1992. évi XXXI. törvény (régi Mt.) 142/A. § (1) bekezdése szerint az egyenlő, illetve az egyenlő értékűként elismert munka díjazásának meghatározása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani valamint az egyenlő érték megállapításánál különösen az elvégzett munka természetét, minőségét, mennyiségét, a munkakörülményeket, a szükséges szakképzettséget, erőfeszítést és tapasztalatot kell figyelembe venni. A (3)-(4) bekezdés alkalmazása folytán a jutalmat az egyenlő bánásmód követelményeinek megtartásával kell megállapítani és kifizetni.

A felperes tehát a munkáltató intézkedéseire és mulasztásaira két jogszabály szempontjából is hivatkozott, a bizonyítási szabályok azonban eltérőek. A rendeltetésellenes joggyakorlás következményei esetében a bizonyítás őt terhelte, az egyenlő bánásmód esetében a bizonyítás szabályai kimentésesek, a bizonyítás indirekt, az egyenlő bánásmódról és esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (Ebktv.) 19. § (1) bekezdése értelmében.

Az Ebktv., azaz Esélytörvény szerint a felperesnek kellett valószínűsíteni, hogy hátrány érte, illetőleg, hogy rendelkezett a 8. §-ban meghatározott védett tulajdonsággal.

A 8.§ szerint hátrányos megkülönböztetésnek minősül az olyan rendelkezés, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport valós vagy vélt: neme, faji hozzátartozása, bőrszíne, nemzetisége, nemzetiséghez való tartozása, anyanyelve, fogyatékossága, egészségi állapota, vallási vagy világnézeti meggyőződése, politikai vagy más véleménye, családi állapota, anyasága (terhessége) vagy apasága, szexuális irányultsága, nem identitása, életkora, társadalmi származása, vagyoni helyzete, foglalkoztatási jogviszonyának vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyának részmunkaidős jellege, illetve határozott időtartama, érdekképviselethez való tartozása, egyéb helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője (továbbiakban: tulajdonsága) miatt részesül kedvezőtlenebb bánásmódban, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport részesül, részesült vagy részesülne.

Megjegyzést igényel, hogy e törvény rendelkezik a közvetett hátrányos megkülönböztetés tilalmáról is, ahol a látszólag az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő rendelkezés meghatározott tulajdonságokkal rendelkező egyes személyeket vagy csoportokat lényegesen nagyobb arányban hátrányosabb helyzetbe hoz, mint amilyenben más, összehasonlítható helyzetben lévő személy vagy csoport volt, van vagy lenne.

Az Esélytörvény 21.§-a szerint a foglalkoztatás körében az egyenlő bánásmód követelményének sérelmét jelenti különösen, ha a munkáltató a munkavállalóval szemben közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetést alkalmaz: különösen, ha a munkához való hozzájutásban, elsősorban a nyilvános álláshirdetésben, a munkára való felvételben, az alkalmazási feltételekben vagy a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony létesítését megelőző, azt elősegítő eljárással összefüggő rendelkezésben; avagy a foglalkoztatási jogviszony vagy a munka- végzésre irányuló egyéb jogviszony létesítésében és megszüntetésében avagy a munkavégzést megelőzően vagy annak folyamán végzett képzéssel kapcsolatosan, továbbá a munkafeltételek megállapításában és biztosításában; a foglalkoztatási jogviszony vagy a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony alapján járó juttatások (a Munka törvénykönyvébe foglalt munkabér) megállapításában és biztosításában; a tagsággal vagy részvétellel kapcsolatban a munkavállalók szervezetiben; az előmeneteli rendszerben; a kártérítési illetve a fegyelmi felelősség érvényesítése során valamint a munkavállalók szülői és munkavállalói kötelezettségeinek összehangolását és a gyermek gondozására fordítható idő növelését elősegítő szülői szabadság kérelmezésével, illetve igénybevételével összefüggésben.

A felperes a jutalmazásból tehát kimaradt és megjelölte azokat az ismérveket és azt a csoportot is, amelyhez képest hátrányos megkülönböztetésben részesült, védett tulajdonságként korábbi vezetői megbízatását, szakmai tapasztalatát jelölte meg.

A 2011-ben hatályos közalkalmazotti szabályzat szerint a jutalmazás elsődleges szempontja a munka minősége, ilyen juttatást az kaphat, aki kötelezettségét maradéktalanul teljesíti, a tárgyévben kimagaslóan jól dolgozik, önként vállal feladatokat és aktívan részt vesz a programok szervezésében. Kizárt a jutalomból, aki összesen 5 hónapnál többet volt távol, akivel szemben fegyelmi eljárás indul, munkája, magatartása miatt kifogás merült fel és megsértette a hivatali szabályokat.  

A fellebbviteli bíróság álláspontja szerint a személyi ellentétekre történő hivatkozás a rendeltetésellenes joggyakorlás körében értékelhető.

Megállapította, hogy felperes vezetői megbízatásának visszavonása után szakmai konfliktus alakult ki felettesével. Bizonyított, hogy a felperes a felettese által tervezett intézkedéstől eltérő véleményt alakított ki, vezetői megbízása visszavonásának indoka az okirat szerint is a személyi ellentéttel függött össze. A másodfokú bíróság igazoltnak találta a rendeltetésellenes joggyakorlást, ezért az Mt. 4. § (3) bekezdése szerinti megfelelő orvoslás keretében kötelezte a munkáltatót 1 éves jutalom felperes által igényelt összegének megfizetésére.

Az egyenlő bánásmód megsértése kapcsán utal a bíróság arra, hogy a korábbi vezetői tapasztalat nem minősül védett tulajdonságnak. Az Ebktv. 8. § t) pontjában megjelölt egyéb védett tulajdonságnak a személyiség lényegéhez közvetlenül kapcsolódónak kell lennie, a személyhez fűződő tulajdonságnak kell lennie. Az egyenlő bánásmód megsértése során az egyéb tulajdonság nem lehet azonos az elszenvedett hátránnyal, a megkülönböztetést megvalósító magatartásként meghatározott megtorlás nem azonos az ezen törvényben definiált tulajdonsággal. Önmagában tehát a kialakult gyakorlat alapján a munkavállalóval szembeni rokon- vagy ellenszenvre történő hivatkozás nem alapozza meg az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére alapított igényt.

Az M.22. Munkaügyi elvi döntés szerint a rendeltetésellenes joggyakorlás bizonyítása az erre hivatkozó munkavállalót terheli, míg az egyenlő bánásmód követelményének megsértését állító munkavállalónak valószínűsítenie kell, hogy hátrány érte és rendelkezett valamely védett tulajdonsággal. Ez esetben a munkáltatót kimentő bizonyítás terheli az 1992. évi XXII. tv.- régi Mt.- 4. §; az 2003. évi CXXV. tv. (Ebktv.) 8. § t) pont, és 19. §-a alapján.

Ha azonban a hatóság megállapítja az egyenlő bánásmód követelményének megsértését, elrendelheti a jogsértő állapot megszüntetését; megtilthatja a jogsértő magatartás jövőbeni tanúsítását; elrendelheti a jogerős határozatának – a jogsértő nyilvános adatainak kivételével személyazonosításra alkalmatlan módon – nyilvános közzétételét; bírságot szabhat ki; külön törvényben meghatározott jogkövetkezményt alkalmazhat.

Ezen jogkövetkezmények együttesen is alkalmazhatók és a bírság összege ötvenezer forinttól hatmillió forintig terjedhet.

Ilyen összeget mai magyar joghatóság még nem szabott ugyan ki, és a társadalmi folyamatok sem mutatnak még abba az irányba, ahol az egyenlő bánásmód iránti igényünk teljes körűen kiszolgálásra kerülne, azonban az Európai Unió fejlettebb országaihoz hasonlóan Magyarországon sem állítható meg ez a folyamat a jövőben.

dr. Kovács Veronika jogász
iLex Systems Zrt. együttműködő partner
kérdések/észrevételek: ilex@ilexsystems.com

Mobil vonalon erősít a Főtaxi

A Főtaxi új mobilalkalmazásán keresztül történő taxi hívásakor a rendszer már a megrendelés felvételekor visszaigazolja a címállomás távolságát, a várható menetidőt és megad egy előzetes költségkalkulációt.

A magas minőségű szolgáltatások mellett a felhasználói élmény is szerethetővé teszi a budapesti taxis piac legnagyobb dobását, a Főtaxi továbbfejlesztett új taxi-rendelő applikációját, amelynek Budapest egyik legszebb szögből fotózott arca a nyitóképe – írja az mmonline.hu.

Az Androidon és iOS-en e héttől elérhető új Főtaxi mobil megoldás számos, az utasok kényelmét és biztonságát szolgáló megújult funkciót is tartalmaz.

A GPS alapú rendelés meggyorsítja a legközelebbi taxi kiválasztását, extrákat is kérhetünk előre (mekkora legyen az autó, kérjük-e nyáron előhűtve, viszünk-e magunkkal házi-kedvencet).

A taxi érkezését telefonunk hangjelzéssel jelzi.

Az alkalmazás már a rendeléskor elküldi az úton lévő autóról és a sofőrről egy fotót és a várható kiszállási időt. Akár valamennyi utazásunkat visszanézhetjük a Korábbi Rendelések menüben térképen, teljes útvonallal, az utazási idővel, a kifizetett összegekkel, a korábbi szolgáltatást végző sofőrökkel és taxikkal együtt. A sofőröket az utasok értékelik, amelyet már érkezéskor látnak a megrendelők és később ők maguk is véleményezhetnek.

Már a megrendelés felvételekor visszaigazolja a rendszer a címállomás távolságát, a várható menetidőt és ad egy előzetes költségkalkulációt.

A bankkártyás regisztrációt követően mobillal is lehet fizetni, bármilyen típusú és akár több bankkártyát is rögzíthetünk! A postpaid és prepaid fizetést biztosító Fizetés menüben kiválasztható, hogy a rögzített bankkártyák közül éppen melyiket szeretnénk használni.

Ők a legbefolyásosabb vezetők a magyar médiapiacon

0

A múlt évhez hasonlóan idén is Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezetője végzett az első helyen a Marketing&Media magazin „Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban” rangsorában.

Csütörtök este a Marketing&Media magazin és a Magyar Reklámszövetség által szervezett ünnepélyes díjkiosztó gálán mutatták be a legbefolyásosabb hazai médiaszemélyiségek rangsorát. Az idén kilencedik alkalommal készült el a „Top 50 – A legbefolyásosabb emberek a magyar médiaiparban” összeállítás.

Az első helyezett Vidus Gabriella tavaly még kereskedelmi igazgatói pozícióban volt az RTL Magyarországnál. A második helyre került a toplista egyik új szereplője, Andy Vajna, a TV2 Média Csoport új tulajdonosa. Habony Árpád, a Modern Media Group vezetője egy helyezést javítva idén harmadik lett.

2016-ban Varga Zoltán, a Central Médiacsoport tulajdonos-vezérigazgatója negyedik lett a listán, ötödik helyen pedig Bayer József a Ringier Axel Springer vezérigazgatója végzett.

Idén először létszámban kiegyenlített a két nagy kereskedelmi csatorna képviselete a top10-ben. Amíg korábban RTL-es fölény volt tapasztalható, 2016-ban először 2-2 személy képviseli a tévéket. Kolosi Péter, az RTL programigazgatója hatodik lett, Dirk Gerkens pedig a TV2 képviseletében tért vissza a lista kilencedik helyére.

Új szereplő a mezőnyben Lukács Csaba, az Atmedia ügyvezető igazgatója, aki a hetedik helyre került, Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója a tavalyi eredményéhez hasonlóan most is nyolcadik lett. Tizedik helyen idén a MEC Hungary ügyvezetője, Gulyás János végzett.

A kárpátaljai kormányzó félreáll a maffia miatt

0

A kárpátaljai régió vezetője úgy látja, hogy a cigaretta maffia érdekeit szolgálja az, hogy új vezetőt neveztek ki a vámhivatal élére. Ezért lemond tisztségéről.

Gennagyij Moszkal írásban nyújtotta be lemondását az új ukrán miniszterelnöknek, Vlagyimir Hrojszmannak, akit arra kért, hogy továbbítsa azt Petro Porosenko államfőnek.

Kárpátalja kormányzója szerint a vámparancsnokság élén korábban történt személyi változások egyértelműen a cigaretta maffia érdekeit szolgálják. A váltáskor ezt jelezte is Kijevnek, azonban nem vették figyelembe az érvelését.

Az Európai Unió országaiba Kárpátalja az egyik nagy „cigis áteresztő állomás”, évek óta reménytelen harcot folytatnak a hatóságok a csempészekkel, akiknek a hálózatát képtelenek felszámolni.

A kormányzó ezt elégelte meg. Pénteken még nem volt hír róla, hogy Kijevben elfogadták-e Moszkal lemondását.

Leggazdagabb magyarok: Csányi Sándor az élen, Andy Vajna már az első 20-ban

200 milliárd forintra gyarapodott vagyonával az idén is Csányi Sándor vezeti a leggazdagabb magyarok Napi.hu által összeállított toplistáját, a 100-as klubba 6,8 milliárd forint volt a belépő.

Az OTP Bank első emberét Bige László, a Nitrogénművek Zrt. tulajdonosa követi 175 milliárd forinttal, míg a harmadik helyre – öt év után újra – Demján Sándor került, akinek vagyona 2016-ban 120 milliárd forintra nőtt, olvasható a Napi.hu cikkében.

Az első tízbe került még Széles Gábor (100 milliárd forint), Veres Tibor (97 milliárd forint), Gattyán György (96 milliárd forint), Wáberer György (90 milliárd forint), Rákosi Tamás (87 milliárd forint), Simicska Lajos (83 milliárd forint) és Kasza Lajos (71 milliárd forint).

Az első 20-ban „új név” a 16. helyre befutott Andy Vajna, akinek vagyonát a Napi.hu 44 milliárd forintra taksálja; a 100-as listán összesen 10 új szereplővel találkozhatunk.

A 100 leggazdagabb magyar összvagyona megközelíti a 2800 milliárd forintot, ez 180 milliárd forinttal több a tavalyi – valamelyest más összetételű – top 100-as összvagyonnál.

Megtorpant az ipar márciusban

0

A februári 1,6 százalékos emelkedés után márciusban 2,4 százalékkal csökkent az ipari termelés volumene a munkanaphatással kiigazított adatok szerint – jelentette pénteken a KSH.

A nyers adatok szerint az év harmadik hónapjában a volumen 4,6 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Ehhez az előző évi magas bázis is hozzájárult – jegyzik meg a KSH szakértői.

A termelés az év első három hónapjában mindössze 0,3 százalékkal nőtt.

Árubemutatók: csökkent a visszaélések száma, de a cégek sem adják fel

A tavaly decemberben elfogadott törvényi szabályozás eredményeként az utóbbi időszakban jelentősen kevesebb fogyasztói panasz érkezett a hatóságokhoz – áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.

Az új szabályozás azt a célt tűzte ki, hogy a fogyasztók érdekeit minden eddiginél hatékonyabban védve szigorú keretek közé szorítsa az árubemutatós cégek működését.  A törvény értelmében tilos az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódó ajándék, árengedmény, vagyoni előny reklámja, nem lehet a bemutatókon hitelt kínálni a részvevőknek, és kötelező az ügyfélszolgálat bevezetése, működtetése.

Az új jogszabályok betartása érdekében a fővárosi és megyei kormányhivatalok az elmúlt hetekben átfogó ellenőrzéseket végeztek országszerte. A vizsgálat április végén lezárult.

Az egyik legfőbb megállapítás, hogy a termékbemutatókkal kapcsolatos fogyasztói megkeresések száma az elmúlt hónapokban nagymértékben csökkent. A kormányhivatalokhoz beérkező panaszok jellemzően az előzetes tájékoztatás hiányát, az elállási jog érvényesítésének nehézségeit, a termékek irreálisan magas árait kifogásolták.

A megyékben végzett helyszíni ellenőrzések megállapították, hogy a reklámtilalomra vonatkozó új, hatékony szabályozásnak köszönhetően sokkal kevesebb olyan termékbemutatót szerveztek, amelyek korábban sorozatos visszaélésekre adtak alkalmat a vásárlók átverésére szakosodott cégeknek. A régebbi időszakhoz képest érezhetően visszaszorult a hitel- és kölcsönszerződések megkötésének gyakorlata is.

Bár az utóbbi hónapok tapasztalatai azt mutatják, hogy a termékbemutatókat szervező vállalkozások eltűnni látszanak, ez azonban nem jelenti azt, hogy tevékenységükkel teljesen felhagytak volna.

A cégek újabb módszereket találnak ki és az eddig szervezett keretek között megtartott termékbemutatókat esetenként magánlakásokon tartják. Egyre elterjedtebb az a gyakorlat is, hogy az árubemutató helyszínén a fogyasztóknak szerződéskötésre nincs lehetőségük, a bemutatott termékeket kizárólag a vállalkozás üzletében tudják megvásárolni, ezzel a fogyasztót egy fontos garanciától, az elállási jogtól fosztják meg. 

Újra csomagosztással segítenének a rászorulókon Szlovákiában

0

A szlovák munkaügyi tárca ismét élelmiszercsomagokat osztana az arra rászorulóknak, idén már higiéniai eszközökkel kiegészítve.

Szlovákiában csökken a szegénységi küszöb alatt élők száma – nyilatkozta Michal Stuška, a munkaügyi minisztérium szóvivője. Másrészt elismerte, hogy ennek ellenére a szegénység kockázatának – még a munkahellyel rendelkezők esetében is – vannak bizonyos jelenségei – írja a hírek.sk.

A hajléktalanság kérdése sok esetben életformának tekinthető. Vannak emberek, akik az állam vagy az önkormányzatok segítségét egyszerűen elutasítják.

A tárca szóvivője szerint a menhelyek támogatása jelent egy bizonyos mértékű megoldást, legalábbis a tartósan rászorulók számára – étel, ruházat formájában, vagy higiéniai szükségletek megoldása esetén. A tárca ezeken kívül különféle csomagokkal kívánja bővíteni szolgáltatásait. Stuška jelentős támogatás bevezetését jelezte.

Az új javaslat szerint az élelmiszercsomagokat higiéniai eszközökkel egészítenék ki. Egy humanitárius elosztóláncot hoznak létre a lakosság körében, s a csomagokat évente több alkalommal osztják ki.

A csomagosztási segítséget a múltban számtalan bírálat érte. Egyrészt a csomagokba került árucikkek kiválasztása, másrészt a kiosztás terén felmerült gondok miatt, ugyanis s csomagok nem minden esetben az arra valóban rászorulókhoz kerültek.

Facebook: változik a hírfolyam algoritmusa

A minőségi tartalmak érvényesülésére helyezi a hangsúlyt a Facebook a hírfolyam-algoritmus módosítása során, hogy olyan cikkek jelenjenek meg, amelyek valóban érdeklik a felhasználókat.

A Facebook tavaly jelentette be, hogy több tartalmat jelentetnek meg a felhasználók hírfolyamában úgy, hogy az a felhasználók számára érdekes anyagokat, és ne kattintásra csábító linkeket tartalmazzon. A hírfolyamban megjelenő posztoknál figyelembe veszik majd az olvasással töltött időt és a cikkek sokszínűségét is.

A változással többek között a klikkvadász oldalakat szeretnék kiszűrni, ahol nem a minőség, hanem a mennyiség a lényeg.

Az újítás egyelőre a mobilos böngészésre lesz hatással, ahol mérni tudják a megnyitott cikkekre fordított időt. Ezzel a módosítással pontosabb adataik lesznek arról, hogy egy adott felhasználót milyen tartalmak érdekelnek. Ennek köszönhetően nagyobb lesz a valószínűsége annak, hogy a hírfolyamunkban olyan posztok jelennek meg, amelyek iránt valóban érdeklődünk.

Továbbá a változtatásokkor törekedni fognak arra, hogy a hírfolyamban megjelenő cikkek többféle forrásból származzanak, így színesebb lehet a felhasználók fala.

„Minden hírfolyamalgoritmus-változás előtt közösségi média menedzserként kicsit megremegünk. Sosem lehet tudni, hogy mennyire lesz ez jó a cégeknek. Sőt, azt mondhatjuk, hogy az esetek többségében sajnos nem lesz jó a cégeknek” – mondta el Klausz Melinda közösségi média szakember. „Három évvel ezelőtt, amikor első sokként 30 százalékra csökkent a bejegyzések elérése az oldalakon, megtanultuk, hogy és mit posztoljunk, hogy érdekes és hasznos legyen az olvasóknak, a legutóbbi 2–6 százalékra történő csökkentés hozta magával a még blikkfangosabb tartalmakat, címeket és kattintásvadászatot. Most ezt igyekszik majd kiszűrni a Facebook, ami a minőségi tartalmakat szolgáltatók számára igazán hasznos lesz. Kérdés az, hogy pontosan milyen algoritmusok szerint méri az oldalak sokszínűségét. Egyelőre nagy hibalehetőséggel számolok a témában, mindenesetre a szándék jó és kedvező mindenkinek!”

Az újításokat már elkezdték tesztelni a mobilos felhasználók körében, az asztali változatot a tapasztalatok alapján fogják módosítani.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!

Több jut a korkedvezménnyel nyugdíjba vonuló nőknek

0

Az idei 195 milliárd forintról 233 milliárd forintra nő az a keretösszeg, amelyet a kormány a nők korhatár alatti nyugellátására szán – derül ki a 2017-es költségvetési javaslat Nyugdíjbiztosítási Alapra vonatkozó fejezetéből.

A számok alapján a kormány a szociális hozzájárulási adó nyugdíjalapot megillető részéből és a munkáltatói nyugdíjbiztosítási járulékból az ideinél valamivel kevesebb bevétellel, 2014 milliárd forint helyett 1989 milliárd forinttal kalkulál – olvasható a Biztosítási Szemlében.

A biztosított által fizetett nyugdíjjárulék esetében 1015 milliárd forint helyett 1094 milliárd forint bevétellel, az egyszerűsített foglalkoztatás utáni közteher esetében 11 milliárd forint helyett 15 milliárd forint bevétellel számolnak.

A nők korhatár alatti nyugellátása mellett a korhatár felettiek öregségi nyugdíjára szánt összeg is nagyobb a jövő évre tervezett büdzsében az ideinél, 2473 milliárd forint helyett 2501 milliárd forint.

Csökken ugyanakkor a hozzátartozói nyugellátások összege: árvaellátásra az idei 34 milliárd forinttal szemben jövőre 31 milliárd forinttal kalkulál a kormány, míg az özvegyi nyugellátásra az idei 338 milliárd forinttal szemben 334 milliárd forintot szánnak.

Betiltatnák a mozgó radart Romániában

0

Csökkenne a balesetek száma, ha a településeken belül csak indokolt esetben és meghatározott szakaszokon lenne érvényes az óránkénti 50 kilométer alatti sebességkorlátozás – állítja Márton Árpád parlamenti képviselő.

A háromszéki politikus szerint a közlekedésrendészeti szabályzat (KRESZ) hiányos, és többféleképpen értelmezhető paragrafusokat tartalmaz, ami hatósági visszaélésekre ad lehetőséget.

„A tervezetben szó sincs arról, hogy a sebességkorlátozásra vonatkozó értékeket meg kell változtatni – szögezte le a Krónika érdeklődésére Márton Árpád. – A módosító javaslatom arra vonatkozik, hogy ne lehessen indokolatlanul ennél lassúbb ütemre kényszeríteni a gépkocsivezetőket.”

A közlekedésrendészeti szabályzat szerint a maximális sebesség lakott területen 50 km/óra, országutakon 90, gyorsforgalmi utakon 100, autópályán pedig 130. A politikus tervezete szerint a sebességkorlátozás a település határától az első útkereszteződésig lenne érvényes, ha ezt nem jelzi tábla másként.

Lakott területen kívül legtöbb három kilométeres szakaszon lehetne korlátozásokat bevezetni, csak ha ezt útjavítások vagy az útviszonyok indokolják.

„A jelenlegi szabályozás szerint 30-ra is lehet csökkenteni a sebességet településen belül, ez a minimum. Ha valaki úgy látja jónak, az egész ország területén bevezethetné a 30-as korlátozást, mert erre a törvény lehetőséget ad. Ezt kell jobban szabályozni” – magyarázta a képviselő.

Törvénytervezetet nyújtana be a parlamentben Cătălin Marian Rădulescu, a szociáldemokrata (PSD-s) parlamenti képviselő is, aki a rendőrautóból végzett sebességellenőrzések betiltását próbálja elérni. A politikus Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében közölte, a tervezetének az a célja, hogy „a civilizált országokhoz hasonlóan” Romániában is csak fix radarokat lehessen használni a közutakon.

Harvardi professzor a CEU új elnök-rektora

Michael Ignatieffet, a Harvard Egyetem Kennedy Kormányzástudományi Iskolájának professzorát választotta egyhangúlag a Közép-európai Egyetem (CEU) szenátusa és kuratóriuma az intézmény ötödik elnök-rektorává.

Díjnyertes kanadai író, tanár, korábbi politikus és Kelet-Közép-Európát kiválóan ismerő történész a jelenlegi elnök-rektort, John Shattuckot követi, akinek vezetése alatt dinamikusan fejlődött az egyetem.

Az 1991-ben a magyar-amerikai filantróp, Soros György által alapított CEU az Egyesült Államokban és Magyarországon akkreditált posztgraduális felsőoktatási intézmény, amelynek küldetése a nyílt társadalom és a demokrácia eszméjének tanulmányozása és támogatása.

A CEU közleményben idézte Soros Györgyöt, aki szerint John Shattuck vezetése alatt egyedülálló, globális intézménnyé fejlődött az egyetem, Michael Ignatieff pedig tudós, de jártas a politika világában is, ezért ideális választás a CEU vezetésére a kihívásokkal teli időkben.

Michael Ignatieffet az egyetem új rektorának kiválasztására alakult, Jonathan Cole, a CEU kuratóriumi tagja és a Columbia Egyetem korábbi rektorhelyettese által vezetett bizottság javasolta és választotta ki, miután John Shattuck, aki hét éven át volt a CEU elnök-rektora, 2015 szeptemberében bejelentette, hogy az előzetes terveknek megfelelően július végével leköszön posztjáról. Az egyetem fenntartója a felsőoktatási törvénynek megfelelően az illetékes magyar hatóságoknál kezdeményezni fogja a kanadai professzor rektori megbízását.

John Shattuck vezetése alatt a CEU – 107 országból érkező hallgatói közösségével – a világ egyik leginkább nemzetközi egyeteme lett. A rektor vezetése alatt a CEU tantestülete rekordösszegű kutatási támogatást nyert, nagymértékben nőtt a jelentkező diákok száma, valamint az egyetem adományozóitól beérkezett pénzügyi támogatás mértéke is emelkedett. Az intézmény tudományos eredményeit nemzetközileg is magasan jegyzik.

Nem kér Trumpból a konzervatív pártelit

0

Nemet mondott az amerikai elnökségre pályázó republikánusok között lényegében egyedül maradt Donald Trump üzletember jelöltségére Paul Ryan republikánus párti házelnök egy csütörtöki interjúban.

Miközben Trump a pártegységet próbálja összekovácsolni, egyelőre kevesen támogatják.

A milliárdos üzletembernek a hátralévő előválasztásokon még mintegy 200 delegátust kell megnyernie, ennek ellenére már őt tekintik a Republikánus Párt leendő elnökjelöltjének. Trump azt ígérte, hogy a clevelandi országos elnökjelölt-állító konvencióig megteremti a pártegységet.

Azt, hogy ez milyen nehéz feladatnak ígérkezik, jól jelzi Paul Ryan nyilatkozata, amelyben a képviselőházi elnök azt mondta: egyelőre nem áll készen arra, hogy támogassa Donald Trump elnökjelöltségét. 

Trump kampányirodája azonnal reagált, egy közleményben leszögezve, hogy az üzletember egyelőre nem áll készen arra, hogy Ryan házelnöki programját támogassa. Talán a jövőben együtt dolgozhatunk és megállapodhatunk abban is, hogy mi a legjobb az amerikai népnek – tették hozzá.

Két nappal az indianai előválasztásokon elért nagy győzelem után Donald Trump a nagy republikánus adományozókhoz fordult anyagi támogatásért. A milliárdos ingatlanmágnás ugyanis eddig jórészt saját zsebből fizette a kampányát. Elemzők szerint azonban Ryan nyilatkozata, valamint a Bush-család támogatását elutasító álláspontja valószínűleg nem segíti Trump törekvéseit.

Csütörtökön Trump új pénzügyi vezetőt nevezett ki kampánya élére: Steven Mnuchin befektetőt, aki kiváló New York-i és hollywoodi kapcsolatairól ismert.

A vártnál kevésbé csökkent a Mol első negyedéves eredménye

A Mol-csoport eredménye csökkent 2016 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest, de így is meghaladta a szakértők által vártat – derül ki a Budapesti Értéktőzsde honlapján pénteken közzétett jelentésből.

A konszolidált, nemzetközi számviteli elvek (IFRS) alapján készült pénzügyi gyorsjelentés szerint az olajkonszern idei első negyedéves, újrabeszerzési árakkal becsült, tisztított, kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredménye (EBITDA) 144,4 milliárd forint, 8 százalékkal alacsonyabb az előző év azonos időszakában elért 157 milliárd forintnál.

Elemzők 137,9 milliárd forint körüli negyedéves tisztított EBITDA-ra számítottak a portfolio.hu által készített konszenzus szerint.

Az értékesítés nettó árbevétele 699,4 milliárd forint volt az első három hónapban, ez 24 százalékkal alacsonyabb a 2015. első negyedévi 921,8 milliárd forintnál.

A jelentés idézi Hernádi Zsoltot, az olajipari vállalat elnök-vezérigazgatóját, aki szerint a Mol 2016-ban is képes lesz teljesíteni az éves előirányzott 2 milliárd dollárt meghaladó tiszta EBITDA-t. Hozzátette: a feldolgozási és kereskedelmi (downstream) üzletág minden idők legmagasabb első negyedéves eredményét érte el, ellensúlyozva ezzel az upstream (kutatás és kitermelés) szegmens profitkiesését.

Az első negyedévben a Mol-csoport speciális tételek nélküli EBITDA-ja 128,6 milliárd forint volt, ami 9 százalékkal alacsonyabb az előző év első negyedévi bázisnál.

Az upstream üzletág speciális tételek nélküli EBITDA-ja 42,2 milliárd forintra csökkent az első negyedévben, ez mintegy 4 százalékkal alacsonyabb az előző negyedévi szintnél, és 30 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A szegmens teljesítményére továbbra is nyomást gyakorol az olaj- és gázárak csökkenése, amelyet csak részben tudott ellensúlyozni a magasabb csoportszintű kitermelés, a New Upstream Program első eredményei és a visszaeső kutatási költségek.

Profession.hu: a munkavállalók támogatják a távmunkát

A Profession.hu állásportál idén márciusban készített nem reprezentatív felmérésben megkérdezett munkavállalók 53 százaléka teljes mértékben, 30 százaléka pedig inkább támogatja a távmunkát, míg 3 százalékuk egyáltalán nem dolgozna így.

Az 1193 emberre kiterjedő felmérés eredményeit a Profession.hu által szervezett Távmunka meetup című rendezvényen mutatták be.

Martis István, az állásportál ügyvezető igazgatója elmondta: a munkaerőpiacon tapasztalható strukturális problémák megoldását – szakképzett munkaerő hiánya, munkaerő kivándorlás, több a betöltetlen állások nagy száma – segítheti a távmunka terjedése, mert így olyanok is dolgozhatnak, akik valamilyen okból otthonukhoz kötöttek.

A távmunkában a munkavállalónak a vállalati központtól eltérő helyen biztosított egy olyan munkakörnyezet, ahol infokommunikációs eszközök segítségével teljes értékűen el tudja végezni feladatait – tette hozzá.

A felmérés szerint a válaszadók 46 százaléka szívesen dolgozna távmunkában, de 43 százalékuk úgy látja, hogy – ahol dolgoznak – a cég tevékenységéből adódóan nincs rá lehetőség, 30 százalékuk pedig az atipikus foglalkoztatáshoz szükséges vállalati kultúrát hiányolta. A megkérdezetteknek csupán 12 százaléka jelezte, hogy van vagy volt tapasztalata a távmunkáról – írták.

A felmérésben kiemelték: a távmunka legfőbb előnyei közül a válaszadók a többsége a rugalmasságot, a közlekedésre fordított idő és pénz csökkenését jelölte meg. Ugyancsak többségi vélemény volt, hogy a távmunka segíti a munka és magánélet összehangolását, növeli a munkavállalók önállóságát.

A válaszadók 66 százaléka azonban úgy véli, hogy kevés az olyan pozíció, ami távmunkában betölthető.

MTI

Megújult az ÜCC: kényelmesebb a telefonos ügyintézés a NAV-nál

0

2016. május 2-tól megújult a Nemzeti Adó- és Vámhivatal telefonos Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszere (ÜCC).

Egyszerűbbé és átláthatóbbá vált a menürendszer, és akár diszpécser is segít az ügyintézéshez szükséges menüpont kiválasztásában – olvasható az adóhivatal közleményében. (Az ÜCC megújult menütérképe alább letölthető.)

További változás, hogy 2016. május 2-tól már az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerinti adózói minősítéssel kapcsolatban is kérhető konkrét felvilágosítás az ÜCC-ben. Ha a minősítéssel összefüggésben az adózónak esetleges észrevétele, kifogása van, akkor azt telefonon is megteheti.

Az ügyfelek az ÜCC eddigi „jól bevált” szolgáltatásai segítségével továbbra is intézhetik adóügyeiket személyes megjelenés nélkül: például telefonon javíthatják bevallásaikat, kérdezhetik le adófolyószámlájuk adatait vagy kezdeményezhetik az adóhatóságnál nyilvántartott adataik módosítását.

Az ÜCC elérhetősége:

  • belföldről: 06 (40) 20-21-22
  • külföldről: +36 (1) 441-9600

Ügyfélfogadási idő:

  • hétfőtől csütörtökig: 8:30–16:00
  • pénteken: 8:30–13:30

Az ÜCC használatához egyedi ügyfélazonosító-szám (PIN-kód) szükséges, melyet a TEL nyomtatvány papír alapú, vagy elektronikus (Ügyfélkapun keresztül történő) benyújtásával lehet kérni. A könnyű megjegyezhetőség érdekében az azonosítás céljára szolgáló PIN-kód 4 számjegyű és szabadon megváltoztatható. A már meglévő 8 jegyű ügyfélazonosító-számok módosítása is elérhető az ÜCC rendszer hívásával közvetlenül a hangos menüben.

A boldogság receptje: fiatalság, diploma, esetleg a kettő együtt

0

A fiatalok nagyobb arányban érzik magukat boldognak, mint az idősebbek; a boldogok aránya a végzettséggel együtt is növekszik – derül ki a KSH felméréséből.

2015-ben hazánkban arra a kérdésre, hogy az elmúlt hónapban milyen gyakran volt boldog, a felnőtt lakosság 57 százaléka (2013-ban 56 százaléka) számolt be arról, hogy általában (többnyire vagy mindig) annak érezte magát. A megkérdezettek 15 százaléka (2013-ban 18 százaléka) ugyanakkor ritkán vagy soha, 28 százalékuk (2013-ban 26 százalék) csak időnként érezte boldognak magát – olvasható a KSH „Magyarország, 2015” című kiadványában.

A fiatalok körében lényegesen magasabb volt azok aránya, akik általában boldognak érezték magukat, a hosszabb munka- és élettapasztalattal rendelkező közép- és időskorúak között ugyanez a mutató jóval alacsonyabb. Nemek szerint nincsenek markáns különbségek, ugyanakkor az iskolai végzettség e mutató esetében is egyértelműen arra utal, hogy a magasabb végzettség az életminőség kedvezőbb értékelését eredményezi.

A boldogság

A boldogság nehezen definiálható fogalom, ugyanakkor az életminőséggel való kapcsolata vitathatatlan, és gyakori megléte, illetve hiánya az egyik legfontosabb dolog az emberek életében. Az örömérzet életünk egyik hajtóereje és célja is egyben – magyarázzák a statisztikai hivatal szakemberei.

Világszerte – a gazdag országokban éppúgy, mint a szegényekben, a demokratikus államokban éppúgy, mint a diktatúrákban – a boldogság a legtöbb ember számára a mindennapi életben való sikereket jelenti – írja Richard A. Easterlin, a University of Southern California professzora. Ez lehet a biztos megélhetés, a család, a jó egészségi állapot, a biztos és érdekes munkahely is. A mindennapi életet ezek a tényezők határozzák meg: olyan dolgok, amelyekkel az emberek foglalkoznak, és amelyekről úgy vélik, hogy bizonyos mértékig befolyásolni képesek őket. 

Sok országban már hivatalosan is mérik a boldogságot (a 2013-as boldogság-világjelentés itt olvasható). A felmérések vizsgálata azt mutatja, hogy a boldogság és a különböző élethelyzetek közötti kapcsolat minden országban ugyanaz. A munkanélküliek, az egyedül élők, a rossz egészségi állapotban lévők, a kisebbségek tagjai és az alacsonyabb végzettséggel rendelkezők mindenütt szignifikánsan kevésbé boldogok, mint az átlag.

Hozzá képest Putyin papíron csak szegény ember

0

A tavalyi vagyonnyilatkozatok alapján Vlagyimir Putyinénál 112-szer nagyobb éves jövedelmet vallott be a kamcsatkai szenátor, ezzel ő vezeti a leggazdagabb orosz politikusok listáját.

Valerij Ponomarjov szenátorhoz képest az orosz államfő akár szegénynek is gondolhatja magát. Hiszen a május 4-én benyújtott tavalyi évre szóló vagyonnyilatkozatok alapján Vlagyimir Putyin mindössze 8,9 millió rubelt (35 millió forintot) keresett. Ezek a hivatalos számok, amelyeknek persze ellentmond, hogy Putyin vagyonát nagyon sok milliárd rubelra (vagy éppen dollárra) teszik.

Nem mellesleg az államfő szóvivője, Dmitrij Peszkov is sokkal gazdagabb papíron a főnökénél, hiszen 2015-ben 120 millió rubellal gyarapította a vagyonát. Ezzel természetesen ő lett a leggazdagabb közszolga Oroszországban.

A kamcsatkai szenátorról megjegyzik, hogy évek óta az élmezőnyhöz tartozik, ráadásul olyan ember, aki soha nem szégyellte a gazdagságát. A bevallásában az áll, hogy kereken 1 milliárd rubelt (4 milliárd forintot) keresett, a 2014-es 372,8 millióval szemben. Az orosz politikusok családi bevallást nyújtanak be, de Valerij Ponomarjov felesége csupán néhány millió rubellal járult hozzá a családi kasszához.

A szenátornak két lakása van, egy 360 és egy 175 négyzetméter alapterületű. Imádhatja az autókat, amelyekből most négyet tüntetett fel, egy Bentley Arnage R-t, egy GAZ-21-est, egy Porsche Cayenne Turbót és egy Ferrari F430-ast.

„Balatoni Vihar”: végigsöpört a NÉBIH a borászatokon

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) koordinálásával három nap alatt 89 észak Balaton-parti borászatot és 300 000 hektoliter bort ellenőriztek az élelmiszerlánc-biztonsági szakemberek.

A „Balatoni Vihar” elnevezésű akció előzményeként 1 000 hektoliter hamisított terméket foglalt le a NÉBIH. Az ellenőrzéssorozaton négy borászat működését kellett ideiglenesen felfüggeszteni. A kisebb, például jelölési, higiéniai hibák miatt pedig figyelmeztetésben részesítették a vállalkozásokat az ellenőrök.

A „Balatoni Vihar” akcióban 32 borászati felügyelő 89 északi parti borászatot ellenőrzött április 25-27. között. Az ellenőrzéssorozatot a NÉBIH szervezte és koordinálta. Az akció előzményeként a NÉBIH 1 000 hektoliter hamisított bort foglalt le egy tapolcai borászatnál, a Világos Kereskedelmi Bt.-nél. A hatóság a termékeket azonnali hatállyal zárolta, továbbá az üzem működését is felfüggesztették a szakemberek.

Az ellenőrzéssorozatot e jelentős hamisítási eset miatt, valamint a balatoni bor jó hírének megőrzése érdekében indította a hatóság. Az akció célja az volt, hogy a szakemberek még szezon előtt meggyőződhessenek arról, megfelelő-e a borok minősége, valamint eleget tesznek-e az élelmiszerbiztonsági előírásoknak.

Az akció során mintegy 300 000 hektoliter terméket vizsgáltak meg a szakemberek. Nyomon követési hibát az ellenőrzött termékek 2 százalékánál, 6740 hektoliternél találtak, a laboratóriumi vizsgálatok során pedig egyetlen tételnél sem állapítottak meg minőségi problémát. A Balaton-felvidéki borok tehát mind élelmiszerbiztonsági, mind minőségi szempontból megfelelőek.

A borászatok készletellenőrzésekor feltárt nyomon-követési jogsértések miatt 4 borászati üzem működését kellett ideiglenesen felfüggeszteni. Az üzemek csak a hibák kijavítása, majd ismételt hatósági szemle után folytathatják a tevékenységüket. A többi borászatnál csak kisebb, például jelölési, higiéniai hibákat találtak az ellenőrök, amelyek miatt figyelmeztetésben részesítették a vállalkozásokat. Ezek javítását szintén igazolni kell a hatóság felé.

A NÉBIH Navigátor mobiltelefonos applikáció segítségével már a vásárlók maguk is bármikor borászati felügyelőkké válhatnak. Az alkalmazásban ugyanis a bor címkéjén található azonosítók valamelyikének megadásával ellenőrizhetik, hogy a termék rendelkezik-e a szükséges engedéllyel, de további hasznos, vásárlást segítő információkat is olvashatnak az érdeklődők. 

Megbízható adós, kockázatos adós – A legfontosabb tudnivalók

0

A NAV a héten értesíti a vállalkozásokat arról, hogy melyik adózói kategóriába kerültek. Az adóhivatal ebből az alkalomból összefoglalta a minősítéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 2016. január 1-jétől vezette be az adózói minősítés intézményét. Az adó- és vámhatóság negyedévenként megvizsgálja, hogy a cégjegyzékbe bejegyzett (és az úgynevezett áfa-regisztrált) adózók megfelelnek-e a megbízható adózókra, illetve a kockázatos adózókra vonatkozó, az Art.-ban részletesen felsorolt feltételeknek. A vizsgálat eredményeként az adózó megbízható vagy kockázatos minősítést kap. A megbízható adózók törvényben rögzített előnyöket élvezhetnek, míg a kockázatos adózók az eddiginél szigorúbb megítélés alá esnek. Amennyiben az adózó egyik kategóriába sem sorolható be, úgy rá az általános eljárásjogi szabályok vonatkoznak.

A minősítéssel érintett adózói kör

Cégjegyzékbe bejegyzett adózónak azon adóalanyokat tekintjük, melyek a cégnyilvántartásba törté- nő jogerős bejegyzéssel jönnek/jöttek létre és a minősítés időpontjában is szerepelnek e nyilvántartásban. Az áfa-regisztrált adóalany az Art. 178. § 6a. pontjának fogalom-meghatározása szerint: olyan, belföldön gazdasági célú letelepedéssel, lakóhellyel vagy állandó tartózkodási hellyel nem rendelkező adóalany, aki (amely) belföldön általános forgalmi adó köteles tevékenységet folytat, amely tekintetében ő az adófizetésre kötelezett.

A minősítési eljárás menete (Art. 6/J. §)

A minősítési kritériumok vizsgálata során az adó- és vámhatóság a saját hatósági döntéseit, eljárási cselekményeit (például adókülönbözet megállapítása, végrehajtási eljárás indítása, kiszabott mulasztási bírság, adószám felfüggesztése és törlése), illetve a Cégbíróságtól elektronikus úton érkezett adatokat (például a cég működésének kezdete, illetve különféle cégbírósági eljárások – csődeljárás, végelszámolás, felszámolás, kényszertörlés kezdete és vége) veszi alapul.

  • A minősítés negyedévenként történik, az első minősítési időszak 2016 első negyedéve.
  • A minősítés alapjául szolgáló feltételeket az adó- és vámhatóság a negyedév utolsó napján aktuális adatok alapján vizsgálja. Fontos ugyanakkor, hogy a megbízható adózói minősítéshez a feltételek többségét több évre visszamenőleg kell figyelembe venni.
  • A minősítés eredményéről az adózók a minősítési folyamat lezárását (a minősítési időszakot követő hónap utolsó napját) követően Ügyfélkapun keresztül, elektronikus úton kapnak tájékoztatást. Amennyiben a minősítésben a későbbiekben változás nem következik be, az adó- és vámhatóság az értesítést mellőzi.

Az Art. meghatározza azokat a feltételeket, amelyek alapján az adó- és vámhatóság megbízhatónak vagy kockázatosnak minősíti az adózót, vagy áfa-regisztrált adóalanyt.

Megbízható adózónak minősítés feltételei (Art. 6/A. § (1) bekezdése)

Az adó- és vámhatóság megbízhatónak minősíti az adózót, ha a következő, együttes feltételeknek megfelel:

  1. legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfa-regisztrált adóalanynak minősül,
  2. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság által az adózó terhére megállapított összes adókülönbözet nem haladja meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3 százalékát,
  3. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást, ide nem értve az átvezetést és a visszatartási jog gyakorlását,
  4. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt,
  5. nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással,
  6. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll az Art. 24/A. § (1) bekezdés c) pontja szerinti (bevallási vagy adófizetési kötelezettség elmulasztása miatti) adószám felfüggesztés hatálya alatt,
  7. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll adószám törlés hatálya alatt,
  8. a terhére az állami adó- és vámhatóság által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1 százalékát,
  9. a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll fokozott adóhatósági felügyelet alatt, és
  10. nem minősül kockázatos adózónak.

Ha az adózó a tárgyévet megelőző öt évben nem működött, illetve nem minősült áfa-regisztrált adóalanynak, akkor az adó- és vámhatóság a megbízható minősítés feltételeinek fennállását a működés megkezdésétől, illetve az áfa-regisztrált adóalanyiság fennállásától vizsgálja.

Az 1. pont szerinti feltételnek megfelelően, az újonnan alakult adózó, ameddig legalább 3 éve folyamatosan nem működik, megbízható adózó minősítést nem szerezhet. Ebben az időszakban is vizsgálja azonban az adó- és vámhatóság a működés megkezdésétől, illetve az áfa-regisztrált adóalanyiság kezdetétől a minősítés jogszabályi feltételeit, annak megállapítása érdekében, hogy adózót kockázatos adózónak kell-e minősíteni.

A folyamatos működés időtartamának megállapításakor, jogutódlással létrejött adózó esetén jogelődjének működési idejét is figyelembe kell venni, tehát az adó- és vámhatóság az időtartamot a jogelőd működési idejének kezdetétől számítja.

A 2. pont szerinti feltétel vizsgálatakor az adó- és vámhatóság összegzi a tárgyévben és az azt megelőző öt évben – vagyis első alkalommal 2011. január 1-től a minősítést megelőző negyedév utolsó napjáig tartó időszakban – az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany terhére jogerősen megállapított adókülönbözet összegét, és megvizsgálja, hogy ez az összeg meghaladja-e az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3  százalékát. Az adókülönbözet megállapításakor természetesen figyelembe vételre kerül, hogy annak összege a rendelkezésre álló jogorvoslati eljárások eredményeként – pl. bírósági eljárás, vagy felügyeleti intézkedés során hozott döntés miatt – változhat.

Az adókülönbözet és az adóteljesítmény meghatározását jogszabály rendezi, a 2. pont szerinti feltétel vizsgálatakor az adó- és vámhatóság is ezeket a meghatározásokat veszi alapul. Az adóteljesítmény – az Art. 178. § 5. pontja, illetve a kiemelt adózók kijelöléséről, valamint a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók körének megállapításáról szóló 4/2012. (II. 14.) NGM rendelet 3. §-ában meghatározottak szerint – az adózó költségvetési támogatással, adókedvezménnyel, adómentességgel növelt elévülési időn belüli adókötelezettségének egy évre vetített átlaga, amelyben az általános forgalmi adó esetében a fizetendő illetve az előzetesen felszámított és levonható adó értékei közül a nagyobb érték kerül figyelembe vételre.

A 3. pontra figyelemmel az adó- és vámhatóság az Art., valamint a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (Vht.) vonatkozó rendelkezései alapján vizsgálja azt, hogy az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany ellen köztartozás meg nem fizetése miatt a vizsgálandó időszakban indítotte végrehajtási eljárást.

Amennyiben bármilyen végrehajtási cselekmény foganatosítására sor került, az adózó, vagy áfaregisztrált adóalany nem minősülhet megbízható adózónak. Ez alól a jogszabály kivételt enged, amennyiben a tartozás kizárólag végrehajtási átvezetéssel, vagy visszatartással rendeződött, és más végrehajtási cselekmény az ügyben nem történt. Tartozásnak minősül az adótartozáson felül az adók módjára behajtandó köztartozás is.

A 4. pont szerinti feltétel esetén az vizsgálandó, hogy az adózó csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt áll, vagy állt-e, a minősítés tárgyévében, illetve a megelőző öt naptári évben. A feltétel fennállását nem befolyásolja az eljárás eredménye, azaz amennyiben az adózó a felsorolt eljárások alatt állt korábban, mely nem eredményezte az adózó megszűnését, az a feltétel teljesülésének vizsgálata során nem értékelhető.

Az 5. pont szerinti feltétel esetén az vizsgálandó, hogy a tárgynegyedév utolsó napján fennálló adatok (az eddig a napig esedékes tételek) alapul vételével az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany rendelkezik-e 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással, mely körülmény kizárja megbízható minősítését. A nettó adótartozás megállapítása során a behajthatatlanság miatt törölt tartozásokat is figyelembe kell venni.

Az adószám felfüggesztése, mely a 6. pont szerint vizsgálandó, abban az esetben zárja ki az adózó megbízható minősítését, ha az adózó adószámát az adó- és vámhatóság a vizsgálandó időszakban azért függesztette fel, mert az adózó felszólítás ellenére nem tett eleget bevallási vagy adófizetési (adóelőlegfizetési) kötelezettségének – a törvényi határidőtől, illetve az esedékességtől számított – 365 napon belül.

A 7. pont szerint az vizsgálandó, hogy az adózó áll-e, állt-e ún. szankciós adószám törlés hatálya alatt, mely körülmény kizárja megbízhatóvá minősítését. Az adószám törlésének szankciójával az adó- és vámhatóság a következő jogszabályhelyek alapján élhet: Art. 24/A. § (4) bekezdése vagy (12) bekezdése, 24/B. § (1) bekezdése, 24/C. § (12) bekezdése, 24/D. § (2) bekezdése, 24/F. § (6) bekezdése, vagy 174/A. § (1) bekezdése.

A 8. pontban hivatkozott feltétel szerint vizsgálandó, hogy az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany terhére az adó- és vámhatóság által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege meghaladta-e az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1  százalékát, mely körülmény kizárja megbízható minősítését. A vizsgálat során az adószámla 215-ös adónemén (NAV Adóztatási tevékenységgel összefüggő bírság, mulasztási bírság és önellenőrzéssel kapcsolatos befizetések) és 415-ös adónemén (EKAER Igazolatlan eredetű áru miatt kiszabott mulasztási bírság) nyilvántartott mulasztási bírság tételeket kell figyelembe venni, melyek a tárgyévet megelőző két évben váltak esedékessé.

A minősítésnél kizárólag olyan egyéb eljárási cselekmény vehető figyelembe, mely a mulasztási bírságot megállapító határozat jogszerűtlenségének megállapítása mellett a mulasztási bírság eredeti esedékességgel történő végleges törlését, vagy részbeni törlését eredményezi.

A 9. pont alapján annak vizsgálatára kerül sor, hogy az adózó, vagy áfa-regisztrált adóalany a tárgyévben és az azt megelőző öt évben állt-e az Art. 24/F. § (2) bekezdése szerinti fokozott adóhatósági felügyelet alatt.

Kockázatos adózónak minősítés feltételei (Art. 6/E. § (1) bekezdése és 212. §)

Az adó- és vámhatóság meghatározott feltételek fennállása esetén minősíti az adózót, vagy áfaregisztrált adóalanyt kockázatosnak, azonban csak akkor, ha azok elkövetésére 2016. január 1. után került sor.

Az adó- és vámhatóság kockázatosnak minősíti a felszámolás, végelszámolás, kényszertörlési eljárás alatt nem álló adózót, vagy áfa-regisztrált adóalanyt, ha esetében az alábbi feltételek valamelyike fennáll:

  • szerepel a nagy összegű adóhiánnyal rendelkező adózók közzétételi listáján (Art. 55. § (3) bekezdés),
  • szerepel a nagy összegű adótartozással rendelkező adózók közzétételi listáján (Art. 55. § (5) bekezdés),
  • szerepel a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató adózók közzétételi listáján (Art. 55. § (6) bekezdés),
  • egy éven belül az állami adó- és vámhatóság ismételt üzletlezárás intézkedést alkalmazott vele szemben.

A kockázatos adózói minősítés a minősítésre okot adó feltétel bekövetkezésétől számított egy évig áll fenn. Az adó- és vámhatóság az adózó kockázatos adózói minősítését a soron következő negyedéves minősítéskor megszünteti, ha az adóhiányt, valamint az ahhoz kapcsolódó bírságot és pótlékot, illetve adótartozást, melyre tekintettel a nagy összegű adóhiánnyal rendelkező, illetve nagy összegű adótartozással rendelkező adózók közzétételi listájában szerepel, az adózó megfizette, és nem áll fenn más, e minősítést kiváltó ok.

Értesítés a minősítés eredményéről

A minősítés eredményéről az adó- és vámhatóság az adózót elektronikus úton értesíti. Amennyiben a minősítésben változás nem következik be, az adó- és vámhatóság az értesítést mellőzi. A második minősítési időszaktól az eBEV portál felületen is lekérdezhető a minősítés eredménye. A kizárólag elektronikus úton teljesíthető bevallások benyújtására egyébként nem kötelezett, illetve elektronikus hozzáféréssel (ügyfélkapuval) nem rendelkező adózók nem értesülnek a minősítés eredményéről automatikusan, ezért a hozzáférés beszerzése mindenképpen javasolt.

Amennyiben a minősítéssel érintett adózó az adó- és vámhatóságnál nyilvántartott olyan állandó meghatalmazottal, megbízottal rendelkezik, akinek képviseleti joga alapján az értesítés megküldhető, és a meghatalmazott rendelkezik ügyfélkapuval, az adó- és vámhatóság az értesítést e személy részére küldi meg.

Kifogás a minősítéssel szemben

Ha az adózó vitatja a minősítését, akkor a minősítéstől vagy annak elmaradásától számított 6 hónapon belül, kötetlen formában papíralapon, illetve az állami adó- és vámhatóság által működtetett Ügyféltájékoztató és Ügyintéző Rendszeren keresztül kifogást nyújthat be az adó- és vámhatósághoz. A határidő elmulasztása esetén igazolási kérelemnek helye nincs. Ha az adó- és vámhatóság a kifogásnak helyt ad, határozathozatal nélkül a kifogásnak megfelelően módosítja az adózó minősítését, melyről az adózót elektronikus úton értesíti. A kifogás elutasításáról az adó- és vámhatóság határozatban rendelkezik

A minősítéshez kapcsolódó jogkövetkezmények

Az Art. 6/B-D. illetve 6/F-I. §-ai alapján az adó- és vámhatóság a minősítés eredményétől függően különböző jogkövetkezményeket alkalmaz a minősített adózókkal szemben.

A minősítési rendszer szerint megbízható adózónak azok az adózók tekinthetők, akik alapvetően jogkövető magatartást tanúsítanak, adókötelezettségeiket teljesítik. A törvény ezen adózók részére kedvezményeket biztosít. Ezzel szemben kockázatos adózóknak azok minősíthetők, akiknek/amelyeknek a működése kimutathatóan sérti az adójogszabályokat pl.: nagy összegű adóhiányt, adótartozást halmoznak fel. Őket a jogalkotó szigorúbb szabályozás alá vonja, így szorítva rá őket a jogszabályok betartására.

Miért jó megbízható adózónak lenni? – A megbízható adózókat érintő (pozitív) jogkövetkezmények (Art. 6/B-D. §)

Megbízható adózók esetén a jogkövetkezmények célja kedvezmények nyújtása azon ügyfelek részére, akik adókötelezettségeiket határidőben teljesítették, és nem állnak vagy álltak olyan eljárás alatt, amely a későbbiekben veszélyeztethetik az Art. vagy az anyagi adójogszabályok szerinti kötelezettségeik teljesítését. Ezek az alábbiak:

  1. Az állami adó- és vámhatóság által végzett ellenőrzés időtartama nem haladhatja meg a 180 napot, ha az adózó ezen időtartamon belül folyamatosan megbízható adózónak minősül. Nem alkalmazható ugyanakkor ez a kedvezmény, ha az adózó az ellenőrzést akadályozó módon nem tesz eleget az együttműködési kötelezettségének. Ilyennek minősül, ha az adózó az ellenőrzés időtartama alatt az adó- és vámhatóság számára nem elérhető, iratait teljes körűen az ellenőrzés 180 napon belüli lezárását biztosító időpontban nem bocsátja az adó- és vámhatóság rendelkezésére.
  2. Felhívás elmulasztott adókötelezettség teljesítésére mulasztási bírság alkalmazása helyett. A bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási kötelezettség – a foglalkoztatotti bejelentés és az Art. 22/E. §-a szerinti kötelezettség kivételével – elmulasztása vagy hibás teljesítése esetén az állami adó- és vámhatóság csak a kötelezettség teljesítésére való felhívás eredménytelensége esetén alkalmazza a mulasztási bírságot.
  3. Csökkentett mértékű mulasztási bírság alkalmazása. A kiszabható mulasztási bírság felső határa, ha az adózó a jogszabálysértés elkövetésének időpontjában vagy a jogszabálysértés feltárásának (jegyzőkönyvezésének) időpontjában megbízható adózónak minősült, az általános szabályok szerinti bírságtételek 50 százaléka, azaz a nem magánszemély adózó esetén ez a határ 250.000 forint az általános 500.000 forint helyett.
  4. Csökkentett mértékű adóbírság alkalmazása. Az adóbírság felső határa, ha az adózó az utólagos ellenőrzés alá vont adómegállapítási időszak egészében vagy az utólagos ellenőrzés megállapításairól szóló jegyzőkönyv keltének időpontjában megbízható adózónak minősült, az adóbírság felső határának 50 százaléka, azaz az adóhiány 25 százaléka, az általános 50 százalékos mérték helyett.
  5. Automatikus részletfizetés biztosítása. A megbízható adózók részére nyitva áll az a lehetőség, hogy a 10.000 forintot meghaladó, de 500.000 forintot el nem érő tartozására évente egy alkalommal 12 havi pótlékmentes részletfizetést kérjen, amelynek egyik módja az ügyfél kérelme, illetve ezzel egyenértékű, ha az ügyfél elfogadja az állami adó- és vámhatóság erre irányuló ajánlatát. Az adó- és vámhatóság a tartozással rendelkező megbízható adózó részére az automatikus részletfizetési kedvezmény lehetőségére vonatkozóan negyedévente elektronikus úton felhívást küld. Az adózó a kézbesítést követő 8 napon belül elektronikus úton nyilatkozhat a kiküldött felhívásban foglalt részletfizetés elfogadásáról. A nyilatkozat megtételére előírt határidő jogvesztő. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az automatikus részletfizetés lehetősége nem terjed ki az Art. 133. § (3) bekezdésében meghatározott tartozásokra, továbbá, hogy a részletek befizetésének elmaradása esetén a kedvezmény érvényét veszti, és a tartozás egy összegben esedékessé válik, melyhez kapcsolódóan az eredeti esedékességtől késedelmi pótlék kerül felszámításra.

Miért hátrányos kockázatos adózónak lenni? – A kockázatos adózókat érintő (negatív) jogkövetkezmények (Art. 6/F-I. §)

A kockázatos adózók esetén az eltérő jogkövetkezmények célja, hogy az állami adó- és vámhatóság fokozott figyelemmel kísérhesse az e körbe tartozó ügyfelek működését, illetve, hogy az e minősítést megalapozó tényezők kiküszöbölése érdekében felhívással élhessen az ügyfelek felé. Az alábbiak szerint:

  1. Kiutalási határidők meghosszabbodása. Az általános forgalmi adó kiutalásának határideje kockázatos adózó esetén 75 napra emelkedik és nem alkalmazhatók az áfa kiutalására az Art. 37. § (4a) bekezdésében foglalt kedvezőbb (30 illetve 45 napos) határidők.
  2. Ellenőrzési határidők meghosszabbodása. Kockázatos adózók esetén az általános ellenőrzési határidők 60 nappal meghosszabbodnak, abban az esetben, ha az adózó az ellenőrzés alá vont időszakban, illetve annak egy részében, vagy az ellenőrzés időtartama alatt, illetve annak egy részében kockázatos adózónak minősül.
  3. Emelt összegű késedelmi pótlék alkalmazása. A késedelmi pótlék megállapítása időpontjában kockázatosnak minősülő adózó esetén az adókülönbözet után felszámított késedelmi pótlék mértéke a felszámítás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat ötszörösének 365-öd része.
  4. A késedelmi pótlék megállapításának rögzített kezdő időpontja. A késedelmi pótlék megállapítása időpontjában kockázatosnak minősülő adózó esetén az állami adó- és vámhatóság nem állapíthat meg későbbi időpontot a pótlékfizetés kezdő napjaként, mint az adó esedékességének, illetve a költségvetési támogatás igénybevételének a napja, azaz nincs lehetőség a késedelmi pótlék összegének méltányossági alapú mérséklésére.
  5. Adóbírsággal és mulasztási bírsággal kapcsolatos jogkövetkezmények (kiszabás, bírságmérték). Ha az adózó a jogszabálysértés elkövetésének időpontjában vagy a jogszabálysértés feltárásának, illetve az adóhiány megállapításának (jegyzőkönyvezésének) időpontjában kockázatos adózónak minősült, az adóbírság és mulasztási bírság kiszabása nem mellőzhető. A kiszabható adó- és mulasztási bírság legkisebb mértéke az általános szabályok szerint kiszabható bírság felső határának az 50 százaléka, azaz (a) mulasztási bírság esetén a nem magánszemély adózóra vonatkozó határ 250.000 forint, az általános 500.000 forintos határt alapul véve, (b) adóbírság esetén az általános 50 százalékos mértéket alapul véve 25 százalék. Ha az adózó a jogszabálysértés elkövetésének időpontjában vagy a mulasztás feltárásának (jegyzőkönyvezésének) időpontjában kockázatos adózónak minősült, a kiszabható mulasztási bírság felső határa az általános szabályok szerint kiszabható mulasztási bírság felső határának 150 százaléka, azaz az 500.000 forintos határ alapul vételével 750.000 forint.

NAV

Kilenc éves gyerekek kerülnek a holland terrorista listára

0

A holland biztonsági szolgálatok titkos listáját tovább bővítik, arra már a 9 éves, terrorizmussal gyanúsítható gyerekek neve is felkerülhet.

A hollandiai terrorizmus elleni szolgálatok legfrissebb adatai szerint jelenleg 170 felnőtt és 70 holland állampolgárságú gyermek harcol az Iszlám Állam soraiban. A biztonsági erők úgy értesültek, hogy a gyerekek között vannak mindössze 9 évesek is, akiket speciális akciók végrehajtására képeznek ki Irakban és Szíriában, hogy később visszaküldjék őket Európába.

A kisfiúk mellett kislányokat is kiképeznek, akiket nem csak a robbanószerkezetek kezelésére és a fegyverhasználatra tanítanak meg, hanem arra is, hogyan kell majd segíteniük a harcokban megsebesült bajtársaikon.

Az Iszlám Állam nagy hangsúlyt fektet a gyerekek ideológiai „képzésére”, a külföldnek szánt propagandában egyre többször mutatnak be gyerek katonákat. A világot tavaly bejárták például azok a felvételek, amelyeken a szíriai Palmürában 25, 12-13 éves fiú kivégez 25 foglyot.

Oroszország tiszta vizet öntene a világpiacra

0

Oroszország számára nagy lehetőség lenne, ha a jövőben ráállna az ivóvíz exportálására – jelentette be Vlagyimir Putyin tanácsadója.

Az orosz államfő tanácsadója, Szergej Glazjov nem találta fel a spanyol viaszt, csupán egy régi projekt felmelegítésén gondolkodik. Oroszország, amely a világ legnagyobb víztartalékával rendelkezik, egy időben tervek kidolgozását kezdte el, hogyan lehetne nagy mennyiségben exportálni a vizet. A terv elhalt, de most leporolhatják az aktákat.

Glazjov szerint a projekt kidolgozását gyorsíthatja az a tény, hogy Oroszország mind kevesebb bevételre tesz szert a kőolaj és a földgáz eladásából a zuhanó világpiaci árak miatt. Ráadásul az orosz vízkészlet sokkal tovább elegendő, mint az olaj- és gáztartalék. Az ivóvíz már most hatalmas biznisz, és a következő évtizedekben a jelenleginek többszöröse lesz a kereslet.

A tanácsadó úgy látja, sürgősen hozzá kell fogni a tervek kidolgozásához, figyelembe véve egy sor ökológiai problémát és veszélyt. Azt mondja: nem szabad a szovjet időkben elkövetett környezetvédelmi bűnöket elkövetni, viszont nem lehet figyelmen kívül hagyni a kínálkozó üzletet.

Egy ideje felmerült, hogy Oroszország első nagy vízvásárló partnere Kína lehet. Alekszandr Tkacsov orosz mezőgazdasági miniszter kedden kínai tárgyalásai alatt egyeztetett is a kérdésről. A vizet az Altaj gazdaságilag ma még érintetlen térségéből Kazahsztánon át csőrendszeren szállítanák Kínába. Azonban egyelőre a kazahokkal nem kezdték el a megbeszélést a kivitelezésről.

Fagykár után: nehéz év előtt a kukoricások

0

A késői fagy okozta sérülésből többségében képesek lesznek regenerálódni a növények – mondta Takács Géza, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke.

A kukorica is fagykárt szenvedett az elmúlt napokban több térségben. Az elmúlt napokban főként Bács-Kiskun, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Zala megyékből érkeztek aggasztó hírek arról, hogy a szőlőültetvényekben és gyümölcsösökben nagy károkat okozott a későn érkezett hideg időjárás.

A fagy nemcsak itt, hanem a kukoricaföldön is otthagyta nyomát. A károk összegzése jelenleg is tart, de az bizonyos, hogy nehéz szezon elé néznek az érintett gazdálkodók.

– Több kukoricatermő területről kaptunk olyan visszajelzést, hogy a korán vetett egy- vagy kétleveles állapotú kukorica felső levelei elfagytak – mondta Takács Géza, a Vetőmag Szövetség Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke.

– Amennyiben megbízható, jó minőségű nagy stressztűrő-képességű vetőmag került a földbe és a vetési technológia is megfelelő volt, úgy a fagy feltételezhetően nem érintette a tenyészőcsúcsot, azaz a növény képes a továbbfejlődésre. Ellenkező esetben viszont ezeket a területeket újra kell vetni, amely nagy többletköltséggel jár a gazdák számára.

A klímaváltozás miatt a jövőben egyre gyakoribbá válnak majd az elmúlt hetekhez hasonló szélsőséges időjárási körülmények hazánkban, s ezért a gazdálkodóknak jobban oda kell figyelniük mind a vetőmag kiválasztására, mind pedig a vetéssel kapcsolatos igényes szakmai munkára.

A vetőmag szektor már most figyelembe veszi a változásokat, és megpróbál hő-, hideg- és aszálytűrő, azaz komplex stressztűrő-képességű új fajtákat és hibrideket fejleszteni.