Kezdőlap Blog Oldal 894

Ezekre a létrákra nem álljon fel, ha kedves az élete

A háztartásokban is közkedvelt, kétágú, beltéri létrákat vizsgált a fogyasztóvédelmi hatóság. Tízből négy létra nem bírta az előírt terhelést, használatuk balesetveszélyes.

Laboratóriumában tesztelt különböző létrákat a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). A szervezet beltéri, háztartásokban, irodákban, iskolákban használatos, maximum öt létrafokkal és fellépővel ellátott, kéttagú, egyoldalas, alumínium vagy acél létrákat ellenőrzött – derül ki az NFH közleményéből.

A hatóság egyebek mellett kíváncsi volt arra, mennyire bírják a szabvány által előírt terhelést a létrák szárai, lépcsői, illetve fellépői. Keletkezik-e bennük maradandó alakváltozás, hajlás, csavarodás. Kétágú létrákról lévé szó, külön figyelmet érdemeltek még a szétcsúszást gátló szerkezetek (például láncok, hevederek), és a csuklós illesztések. A szakemberek azt is tesztelték, hogy használat közben a fellépők terhelés hatására elmozdulnak, megbillennek-e.

A Nébih vizsgálata során tíz termékből négy nem felelt meg a szabvány előírásoknak. Három létránál a létraszár vége az előírt terhelés hatására elhajlott és berogyott. Ezen létrák szárai használat közben elhajolhatnak, amitől a létra felborul. Egy létra létrafoka hajlott meg az előírt terhelés hatására. Ez a létra szintén balesetveszélyes, hiszen használat közben a létrafok hirtelen összeesése leesést eredményez.

A veszélyes termékek forgalomból történő kivonásáról és visszahívásáról – a megállapított súlyos kockázat miatt – a területileg illetékes kormányhivatalok intézkednek. A vizsgált termékek listáját ITT tekintheti meg.

Több mint száz pályázatot nyújtottak be praxisvásárlásra

Az idei évre meghirdetett letelepedési és praxisvásárlási pályázatokra 112 pályázatot nyújtottak be az október 15-i határidőig. A kérelmeket legkésőbb a benyújtást követő 60 napon belül bírálják el, míg a támogatásokat egy összegben, december 20-ig fizetik ki.

A letelepedési és praxisvásárlási pályázatokra idén 112 kérelmet nyújtottak be – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egészségügyért felelős államtitkársága. (Ez nagyjából a harmada annak, amennyi háziorvosi praxis jelenleg tartósan, legalább 180 napja betöltetlen az országban – a szerk.) 

Az idén is olyan orvosok pályázhattak, akik képesítésük alapján önálló háziorvosi tevékenységet végezhetnek. A betöltendő háziorvosi szolgálatoknak legalább egy éven keresztül betöltetlennek kellett lenniük és ellátandó lakosságszámuknak meg kellett haladni az ezret, illetve gyermekszolgálat esetén az ötszázat. 

Az elnyerhető támogatási összeg nettó 6-10 millió forint között alakult. A tavalyi évhez hasonlóan idén is 500 millió forint áll rendelkezésre a tartósan betöltetlen háziorvosi praxisok betöltésére. Emellett a kormány az idén is 250 millió forintot biztosít praxisjogvásárlási program keretében azoknak a háziorvosoknak, akik praxisjogot szeretnének venni.

A pályázat elbírálása során továbbra is előnyt élveznek azok a háziorvosok, akik nyugdíjas korú kollégájuktól vásárolnak praxisjogot. A 250 millió forintos keretösszegből az egy háziorvos által elnyerhető támogatás összege maximum négymillió forint lehet. A nyertes pályázóknak mindkét pályázat esetében vállalniuk kell, hogy az adott háziorvosi szolgálatban legalább 4 éven keresztül önálló orvosi tevékenységet végeznek.

Az először 2014-ben meghirdetett háziorvosi letelepedési pályázat keretében az állam az Országos Egészségbiztosítási Pénztáron (OEP) keresztül két év alatt összesen 703 millió forint támogatást fizetett ki, amelynek eredményeképpen 63, korábban betöltetlen háziorvosi szolgálatot sikerült betölteni. A praxisjogvásárlási támogatásra összesen 181 millió forintot fordítottak, ennek köszönhetően 39 praxis talált gazdára.

Az „Egészséges Magyarország 2014-2020” egészségügyi ágazati stratégia egyik kiemelt eleme az alapellátás megerősítése, hiszen az egészségügyi rendszer fenntarthatósága elképzelhetetlen stabil alapellátás nélkül. Éppen ezért a kormány 2009-hez képest 2016-ban már 50 százalékkal több pénzt biztosított ennek a területnek a támogatására – emlékeztetett az egészségügyért felelős államtitkárság.

Minden második budapesti vendéglátóhelyen volt valami gond az italokkal

Csaknem száz budapesti vendéglátóhely italkínálatát ellenőrizték az augusztusi Csillagvizsgáló akció során, súlyos élelmiszerbiztonsági hiba és nyomon követési hiányosságok miatt két hely tevékenységét függesztették fel ideiglenesen a szakemberek.

Budapest tíz kerületében egy nap alatt 86 felügyelő ellenőrizte a részben kockázatelemzéssel, részben véletlenszerűen kiválasztott vendéglátó egységeket, 195 terméknél végeztek nyomon követési vizsgálatot, 184 terméket a laboratóriumban is ellenőriztek. A cél az ismeretlen eredetű, illetve hamisított alkoholos italok és borászati termékek forgalmazásának megakadályozása volt – számolt be a Földművelésügyi Minisztérium (FM) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) akciójáról Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár.

Csaknem 30 termék beszerzéséről a vállalkozások nem rendelkeztek igazolással, ezeket a nyomon nem követhető italokat zárolták az ellenőrök. A laboratóriumban megvizsgált tételekből 16 borászati termék nem felelt meg, további egy gyümölcsbornál, 9 pálinkánál és egy vodkánál mutattak ki analitikai problémát a laborvizsgálatok – ismertette Zsigó Róbert.

Az eljárás 27 ügyben még tart. Az államtitkár hangsúlyozta: mivel jellemzően kis- és középvállalkozásokat érintett az ellenőrzés, az elsődleges cél nem a büntetés, hanem a hibák javítása volt. Ezért 33 esetben figyelmeztetésben részesítették a vállalkozásokat az ellenőrök. Négy ügyben minőségvédelmi, kettőnél pedig eljárási bírság várható, ezek megállapítása folyamatban van – tette hozzá.

A Nébih korábban egy budapesti belvárosi vendéglátó egységben tartott ellenőrzést, ahol a forgalmazott 18 alkoholos italból kettő hamisított volt, 16 terméknél pedig a nyomon követést nem tudták igazolni. Tavasszal a Balatoni vihar elnevezésű, háromnapos borászati üzemellenőrzés során négy üzem ideiglenes bezárását kellett elrendelni Veszprém megyében. Mindkét ellenőrzés azt igazolta, hogy érdemes komplex akciókat szervezni – szögezte le az államtitkár.

Zsigó Róbert elmondta: az ágazat védelme érdekében a földművelésügyi tárca és a Nébih tervei között szerepel, hogy a borokhoz hasonlóan a pálinkák esetében is kötelező legyen a forgalomba hozatal előtti minősítés. A kereskedelmi pálinkafőzők segítésére a Nébih kidolgozta a pálinkatermékek speciális jelölési útmutatójának tervezetét. A termelőket, a kereskedőket és az ellenőröket is segítő dokumentum szakmai egyeztetése már megkezdődött – közölte. 

Folyik az aszúszüret kiemelt ellenőrzése, de a prémium éttermeknél is várható komplex, a termékek minőségére, a nyomon követhetőségre és a higiéniai feltételek teljesítésére kiterjedő vizsgálat – jelezte az államtitkár. (MTI)

Így küzd a Samsung a Galaxy Note7 akkumulátor-problémájával

0

A Samsung Electronics Europe bejelentette, hogy régió-szerte új szoftverfrissítést küld ki a Galaxy Note7 készülékekre, amely 60 százalékban maximalizálja az okostelefonok akkumulátorának feltölthetőségét.

A szoftverfrissítést október 31-én, hétfőn minden Európában működő készülék megkapja. A frissítés a vállalat legújabb intézkedése annak érdekében, hogy csökkentse a felhasználókat fenyegető kockázatot, és ezzel egy időben arra ösztönözze az európai Galaxy Note7 tulajdonosokat, hogy sürgősen cseréljék le készüléküket.

A Galaxy Note7 készülékek október 11-i visszahívását követően a Samsung az alábbi intézkedéseket hozta Európában:

  • Folyamatos kommunikáció a Galaxy Note7 felhasználókkal, hogy informálja őket a legújabb frissítésekről és tudnivalókról a www.samsung.com weboldalon és a Samsung közösségi média csatornáin.
  • Direkt kommunikáció a Galaxy Note7 tulajdonosok felé, ide értve az európai felhasználóknak szóló push notification üzeneteket, amelyekben arra ösztönzik őket, hogy a Galaxy Note7 készülékváltás program keretében mielőbb cseréljék le készüléküket.
  • Folyamatosan egyeztet és együttműködik a hazai beszállítókkal és viszonteladókkal annak érdekében, hogy minél hatékonyabbá tegye a készülékváltást a felhasználók számára.
  • Európa-szerte folyamatosan együtt dolgozik az illetékes szabályozó testületekkel és intézményekkel, hogy minden érintettet megfelelően informáljon terveiről és üzeneteiről. Így rendszeres párbeszédet folytat az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel (EASA) és a helyi légitársaságokkal, hogy pontos információt juttasson el a Note7 készülékek repülőn történő szállítására vonatkozó korlátozásokról.

Ez a kommunikáció járult hozzá ahhoz, hogy mára a Note7 készülékek kétharmadát visszaváltották Európában. A készülékváltási programban az ügyfelek több lehetőséggel élhetnek: a vételár teljes visszatérítésén kívül másik Samsung Galaxy okostelefonra cserélhetik készüléküket úgy, hogy az árkülönbözetet visszakapják.

Visszavásárolná a kormány az egykori MÁV Cargót

0

Magas szintű kormányzati egyeztetések folynak Ausztria és Magyarország a Rail Cargo Hungaria, az egykori MÁV Cargo részleges visszavásárlásáról.

Az osztrák szövetségi vasútnak (ÖBB) 2008-ban értékesítette az akkori kormány a céget, a MÁV teherszállítási üzletágát, amely nyereségesen működött. Az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot fizetett a MÁV Cargo részvényeiért, és öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget – írja a Magyar Idők.

A lap iparági forrásokból úgy értesült, a kormány most részben visszavenné az egykori MÁV Cargót, az egyeztetések sikerét elősegítheti, hogy az osztrák kancellár, Christian Kern jelenlegi posztjára éppen az osztrák szövetségi vasút vezetői székéből érkezett. Az egyébként magyar – bajai – felmenőkkel rendelkező politikus így pontosan ismeri mind a Magyarországon működő cargo-leány helyzetét, mind a magyar kormány törekvéseit a legalább részleges visszaállamosításra. A magyar tulajdonszerzés kérdése egyébként a 2010-es kormányváltás óta már többször felmerült.

Egyre több szakember hiányzik a piacról

0

A különböző iparágak számára egyaránt nehézséget okoz a megfelelő ember megtalálása és megtartása, ami kihat a gazdasági növekedésre és hatékonyságra.

A Hays felmérése szerint, az utóbbi években 14 százalékkal növekedett a szaktudáshiány Európa szerte, ezzel nehéz helyzetbe hozva a vállalatokat – írja a computerworld.hu. A munkáltatók kénytelenek növelni a béreket annak érdekében, hogy a megfelelő munkaerőt maguknál tartsák. Ezek a legfontosabb információk a Hays új kiadványából, a 2016-os Hays Global Skills Index-ből, amelyet az Oxford Economics-al közösen készítettek. A „The Global Skills Landscape – a complex puzzle” című felmérés 33 ország munkaerő piaci elemzését tartalmazza.

Magyarország gazdasági fejlődése a 2016-os év első negyedévében lassuló tendenciát mutatott, ami az elmúlt három év legkisebb növekedését eredményezte. Az előzetes adatok szerint, az építő- és ipari szektorban tapasztalható visszaesés okozhatta a gyenge GDP számot. Bár a kiadások általánosan nem változtak, az EU-s támogatások mértéke csökkent, ezáltal kevesebb volt az állami beruházás. Azonban az első negyedév gazdasági visszaesése csak átmeneti, hiszen a jövőben a GDP további növekedése várható – mondja Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezető igazgatója.

Társasági adó: nagyszabású uniós reformra készül az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság átalakítaná a vállalatok adóztatását az egységes piacon, hogy ezzel növekedésbarát és tisztességes társaságiadó-rendszert hozzon létre.

A társaságiadó-reformmal kapcsolatos átfogó csomagba beemelt közös konszolidált társaságiadó-alap (KKTA) könnyebbé és olcsóbbá teszi az üzleti tevékenységet az egységes piacon, és egyúttal az adókikerülés elleni küzdelem hasznos eszközeként szolgál – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Az első ízben 2011-ben előterjesztett KKTA célja az egységes piac megerősítése a vállalkozások javára. A tagállamok a KKTA-ra vonatkozó korábbi javaslat számos kulcseleme tekintetében lényeges előrelépést tettek, ennek ellenére mégsem tudtak végleges megállapodásra jutni.

A közös konszolidált társaságiadó-alap (KKTA)

A KKTA bevezetésével a vállalkozások most első ízben kapnak egy uniós szinten egységes szabálykönyvet adóköteles nyereségük kiszámítására vonatkozóan. A korábbi, 2011-es javaslathoz képest az új társaságiadó-rendszer:

  • kötelező lesz a nagy multinacionális vállalatcsoportokra nézve – amelyek leginkább képesek az agresszív adótervezésre –, biztosítva, hogy a globálisan évi 750 millió EUR-t meghaladó bevétellel rendelkező vállalatok a nyereségük tényleges keletkezési helyén adózzanak;
  • be fogja zárni azokat a kiskapukat, amelyek jelenleg az adózási célú nyereségátcsoportosítással hozhatók összefüggésbe;
  • arra fogja ösztönözni a vállalatokat, hogy tevékenységüket hitelfelvétel helyett sajáttőke-bevonással és a piaci lehetőségek kiaknázásával finanszírozzák;
  • támogatni fogja az innovációt a tényleges gazdasági tevékenységhez kapcsolódó kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenységre vonatkozó adóösztönzők révén.

A KKTA a társasági adó mértékét nem szabályozza, mivel ez a terület változatlanul a tagállamok hatáskörébe tartozik. Mindazonáltal átláthatóbb, hatékonyabb és tisztességesebb rendszert hoz létre a határokon átnyúló tevékenységet folytató vállalkozások adóalapjának számítását illetően, ami unió-szerte gyökeresen megreformálja a társasági adózást.

Következő lépésként a jogalkotási javaslatokat konzultáció céljából az Európai Parlament elé, illetve elfogadás céljából az Európai Tanács elé terjesztik.

A KKTA előnyösebbé teszi az egységes piacot

A vállalkozásoknak immár elég lesz egyetlen szabályrendszert alkalmazniuk, és valamennyi uniós tevékenységük vonatkozásában egyetlen adóbevallást benyújtaniuk hazai adóhatóságaikhoz. A KKTA a szabályoknak való megfeleléssel kapcsolatos intézkedésekre fordított időt éves szinten várhatóan 8 százalékkal, a leányvállalat létrehozásához szükséges időt pedig akár 67 százalékkal fogja csökkenteni, így a vállalkozások – köztük a kkv-k – könnyebben tudják majd elindítani külföldi tevékenységüket.

A rendszer különböző ösztönzőkkel támogatja a növekedésbarát tevékenységet – például a K+F beruházásokat és a sajáttőke-bevonást –, ezáltal hozzájárul a növekedés, a foglalkoztatás és a beruházások fellendítésére vonatkozó, tágabb célkitűzésekhez is. Teljes körű gyakorlati alkalmazása esetén a KKTA akár 3,4 százalékkal is megnövelheti a beruházások teljes összegét az Európai Unióban.

A vállalkozások az egyik tagállamban szerzett nyereségüket és egy másik tagállamban elkönyvelt veszteségüket egyaránt beszámíthatják adóalapjukba. A kettős adóztatás és a hasonló adóügyi akadályok megszűnnek, és a KKTA a szilárd és átlátható, uniós szintű társaságiadó-rendszer megteremtése révén fokozza az adózási biztonságot.

A KKTA támogatja az adókikerülés elleni küzdelmet

A KKTA áthidalja a nemzeti rendszerek közötti különbségeket, amelyekkel az agresszív adótervezők jelenleg vissza tudnak élni. Emellett felszámolja a transzferárazást és a preferenciális rendszereket is, amelyek ma az adókikerülés fő eszközei. A KKTA jól megalapozott visszaélés-ellenes intézkedéseket irányoz elő a vállalati nyereségek harmadik országokba történő átcsoportosításának megakadályozása céljából. A KKTA kötelező erejű lesz az unióban tevékenykedő legnagyobb multinacionális csoportokra nézve, így azoknak a vállalatoknak, amelyek esetében a legjelentősebb az agresszív adótervezés kockázata, nem lesz esélyük megkísérelni a nagyszabású adókikerülést.

Részvénykibocsátás: kedvezményes elbánás

A KKTA lépéseket tesz az idegen finanszírozás előnyben részesítéséből adódó adóügyi torzulás kiküszöbölése érdekében azáltal, hogy kedvezményes elbánásban részesíti a részvénykibocsátást. Az adóból évente levonható lesz a társaság új saját tőkéjének meghatározott hányada – ez az átalánykulcs egy kockázatmentes kamatlábból és egy kockázati prémiumból tevődik össze, és a jelenlegi piaci feltételek mellett 2,7 százalék lenne. Ez a lehetőség stabilabb finanszírozási források igénybevételére és a tőkepiaci lehetőségek kiaknázására ösztönzi a vállalatokat, a tőkepiaci unió céljaival összhangban. Emellett nyilvánvaló előnyökre lehet számítani a pénzügyi stabilitás terén, mivel a szilárdabb tőkebázissal rendelkező vállalkozások kevésbé lesznek kiszolgáltatottak a sokkhatásokkal szemben.

SMS-ben buktatnák le a hálapénzes orvosokat Romániában

0

Telefonos szöveges üzenetben mondhatnak véleményt Romániában a páciensek a kórházak minőségéről, illetve arról, hogy az alkalmazottak közül bárki kért-e tőlük csúszópénzt.

Az új, egyelőre kísérleti projektként az ország öt egészségügyi intézményében elindított rendszerről Vlad Voiculescu román egészségügyi miniszter számolt be – írja a Krónika.

Mint kifejtette: amikor a páciensek kijelentkeznek a kórházból, szöveges üzenetet kapnak, amelyben rákérdeznek arra, hogyan értékelik kezelésüket, ellátásukat. A kérdésekre SMS-ben és online is lehet válaszolni. A tárcavezető ígéretet tett arra, hogy mandátuma lejárta előtt az ország mindegyik kórházában bevezetik a programot.

„Alig néhány kérdés lesz, tíznél nem több, a válaszokból pedig általános képet kapunk arról, hogy milyen ellátásban részesült a páciens, mennyire elégedett a körülményekkel” – magyarázta Voiculescu.

Arra a felvetésre, hogy az üzenetben a csúszópénzről is érdeklődik-e majd a minisztérium, a tárcavezető úgy fogalmazott: „az alkalmazottak becsületességére” vonatkozó kérdéseket is feltesznek. Voiculescu arra is kitért: ő soha nem adott kenőpénzt a kórházi ellátásért, és ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy bűncselekménynek számít, ha valaki egy borítéktól teszi függővé a szolgáltatás biztosítását.

Újabb javaslat vasárnapi boltzárra

0

Havi két szabad vasárnapot és a hét utolsó napján legfeljebb napi nyolcórás munkavégzést tartalmaz az a törvénymódosító javaslat, amelyet a KDNP az év végéig a parlament elé terjeszt.

– Még idén a parlament elé terjeszti a kisebbik kormánypárt azt a törvényjavaslatot, amely a vasárnapi boltzár eltörlése után történt egyeztetéseink alapján készült. Harrach Péter pártelnök úgy tájékoztatott, a tervezet elemei még változhatnak, azonban biztos, hogy december végéig kezdeményezni fogják a kiskereskedelmi dolgozók érdekében, hogy a jövőben törvény biztosítson havonta két szabad vasárnapot, illetve azt, hogy vasárnaponként ne lehessen nyolc óránál többet dolgozni az áruházakban – közölte a Magyar Időkkel a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének (KDFSZ) elnöke.

Bubenkó Csaba elmondta, óriási a felháborodás a dolgozók körében, akikre azt kényszerítik, hogy november végéig vegyék ki idei szabadságaikat.

Decemberben minden munkaerőre szükség van a létszámhiányos boltokban. Mint mondta, nemcsak egy-egy cégnél, hanem általánosan jellemző ez a gyakorlat. Emiatt aláírásgyűjtést kezdeményeztek, mert úgy érzik, a vállalatok kihasználják, hogy jelenleg semmilyen piacszabályozó intézkedés nem védi a munkavállalókat.

Bubenkó Csaba jelezte: aláírásgyűjtésük arra is irányul, hogy a jövőben december 24-ét is nyilvánítsák a családok ünnepének, s így több százezer munkavállalónak ne kelljen a fogyasztást szolgálnia.

Cégautóadót kell fizetni a külföldön bérelt autó után

0

A külföldi kiküldetés alatt akár csak egyetlen napra bérelt gépkocsi után is cégautóadót kell fizetniük a vállalkozásoknak, ha a bérleti díjat költségként kívánják elszámolni.

Aki nem gondoskodik már a helyszínen a bérelt személygépkocsi teljesítményét és környezetvédelmi besorolását igazoló papírok beszerzéséről, gondba kerülhet az elszámoláskor, az adófizetés elmulasztása pedig büntetést von maga után – hívja fel a figyelmet a Mazars. A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat közleményében ismerteti, a gépjárműadóról szóló törvény szerint két esetben kell a gépkocsi után cégautóadót fizetni: ha az autó nem magánszemély tulajdonában áll, illetve, ha el akarják számolni a felmerült költségeket.

Főszabály szerint az adó alanya a személygépkocsi tulajdonosa, ha pedig az autó nem szerepel a nyilvántartásban, akkor az, aki a gépkocsi után költséget számol el. Az adó mértéke függ a gépjármű környezetvédelmi besorolásától és teljesítményétől is.

A közölték, a törvény szerint a hatósági nyilvántartásban nem szereplő gépkocsi után az adókötelezettség annak a hónapnak az első napján keletkezik, amelyet megelőző hónapban a személygépkocsi után költséget számoltak el. Az adókötelezettség viszont megszűnik annak a hónapnak az utolsó napján, amelyben az adóalany utoljára számolt el költséget.

A Mazars szerint ez a szabály azért furcsa, mert alkalmi bérlések esetén, például ha szeptember 1. és 30. között bérelnek külföldön autót, az adókötelezettség október 1-jén keletkezik, de szeptember utolsó napjával már meg is szűnik. Ha azonban szeptember 30. és október 2. között bérlik az autót, akkor a teljes október is adóköteles lesz.

Bár az ellentmondásos jogszabályszöveg jogvita alapjául is szolgálhatna, az adózó valószínűleg jobban jár, ha a törvényalkotó szándékából kiindulva az összes, ráfordítással érintett hónapra megfizeti a cégautóadót – írja közleményében a Mazars. (MTI)

Ötből négy magyar megszüntetné az óraátállítást

0

A magyarok 80 százaléka, ötből négy ember eltörölné az óraátállítást – derült ki a Szallas.hu felméréséből. A kutatás szerint minden ötödik válaszadó rosszul tudja, hogy október 30-án merre kell tekerni a vekkert.

Az ellenzők táborának kétharmada a fix nyári időszámítás híve, 23 százalékuk a téli időszámításra állna át, míg 13 százalékuk az időzónaváltást támogatná, és így a greenwichi középidőhöz nem 1, hanem 2 órát adna. (A Szallas.hu online kutatásában összesen 5776-an vettek részt, szeptember 24. és október 12. között.)

A válaszadók fele a biológiai egyensúly felborulását, valamint a nehézkes átállást említi elsődleges problémaként. A téli időszámítás ellenzőinek fő érve a korai sötétedés: 10 emberből 4 számára a korai órákban jelentkező sötétséghez rossz közérzet társul, a résztvevők kétharmada pedig ilyenkor munka után már nem is nagyon megy a szabadba. 

Az 55 év felettiek többségének egészségi problémái vannak az óraátállítást követően. A téli időszámításra átállás támogatottsága a településmérettel fordítottan arányos: a kisebb települések lakói között népszerűbb ez az elképzelés, mint a nagyobb városokban. Az idén október 30-án, vasárnap éjjel 3 órakor kell visszaállítani az órákat 2 órára, ekkor veszi kezdetét a téli időszámítás. (MTI)

Trump: Hillary Clinton Szíria-politikája harmadik világháborúhoz vezethet

0

Hillary Clinton amerikai demokrata párti elnökjelölt Szíria-politikája egy harmadik világháborúhoz vezethet – jelentette ki a Reutersnek kedden adott exkluzív interjújában a republikánus elnökjelölt, Donald Trump, aki elsősorban külpolitikai kérdésekről beszélt a brit hírügynökség munkatársának.

Donald Trump szerint a Szíria miatt Oroszországgal várható konfliktus vezethet újabb világháborúhoz, s Oroszország atomfegyverrel rendelkezik.  A republikánus elnökjelölt szerint Clinton a korábbiakhoz képest agresszívabb amerikai fellépéssel világháborúba sodorhatja az országot. Clinton a kampányban és az elnökjelölti viták egyikén is arról beszélt, hogy úgynevezett repülési tilalom alá eső és „biztonságos” övezeteket hozna létre Szíriában, s a Reuters ezzel kapcsolatban meg is jegyzi, hogy elemzők szerint e zónák védelme Oroszországgal, illetve orosz vadászgépekkel való közvetlen konfliktust idézhet elő.

Az interjúban Trump amellett tesz hitet, hogy az Iszlám Állam nevű terrorszervezet legyőzése sokkal fontosabb, mint Bassár al-Aszad elnök lemondásának kikényszerítése.

Ahogyan fogalmazott: „az Iszlám Államra kell összpontosítani, s nem Szíriára. Ha Hillary Clintonra hallgatunk, akkor Szíria miatt a harmadik világháborúban találhatjuk magunkat”. Hozzátette: „már nem Szíria ellen harcolnak, hanem Szíria, Oroszország és Irán ellen”. A republikánus elnökjelölt szerint Aszad elnök pozíciója most jóval erősebb, mint három évvel ezelőtt.

Oroszországról szólva Trump megkérdőjelezte, hogy Hillary Clinton szót tudna érteni az orosz elnökkel, miután a kampányban démonizálta Vlagyimir Putyint. „Ha megnyeri az elnökséget, hogyan ül vissza a tárgyalóasztalhoz ezzel az emberrel, azok után, hogy ördögként festette le?” – tette fel a kérdést.

Kárhoztatta Barack Obama elnököt is, mert amióta Rodrigo Duterte megnyerte a választásokat a Fülöp-szigeteken, nagyon megromlott az Egyesült Államok viszonya az ázsiai országgal, és Duterte elhíresült kijelentéseire utalva megjegyezte: „nem tiszteli országunkat”.

Bár az interjúban elsősorban külpolitikáról esett szó, a republikánus elnökjelölt utalt a kampányra is, és panaszkodott amiatt, hogy a republikánus pártvezetés nem áll egységesen mögötte. „Az emberek nagyon dühösek a párt vezetésére, mert száz százalékos lenne a győzelmünk, ha magunk mögött tudhatnánk a pártvezetés támogatását. De e nélkül is győzni fogunk” – szögezte le Donald Trump.

MTI/Járai Judit, Washington

Több ezer cég és magánszemély az adóhatóság feketelistáján

0

Továbbra is sokan tartoznak régóta, nagy összeggel a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV). Szeptember végén 2671 magánszemély és egyéni vállalkozó tartozott egyenként több mint 10 millió forinttal, valamint 2176 szervezet legalább 100 millió forinttal minimum 180 napja.

A NAV internetes oldalán negyedévente teszi közzé a tartós adósok listáit, amelyek csak az adózó nevét és címét, illetve székhelyét, valamint a társaságok, vállalkozók esetében az adóazonosítót tartalmazzák, a fennálló tartozás összegét nem ismertetik. A tartósan nagy összeggel tartozó vállalkozások közül 559 működik, 715 kényszertörlés alatt, 811 felszámolás alatt, 51 pedig végelszámolás alatt van.

A cégek és intézmények között továbbra is gyakorlatilag valamennyi ágazat fellelhető. Továbbra is a tartós adósok között van például a Hospinvest Egészségügyi Befektetési Zrt., a Gyöngyösi Kórház Egészségügyi Szolgáltató Kft., a Herz Szalámigyár Zrt., a Magyar Mozgókép Közalapítvány, a Marina Part Construction Ingatlanfejlesztő Kft. vagy például a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt., valamennyi felszámolás alatt áll. 

A magánszemélyek és egyéni vállalkozók a 10 milliós küszöbértékkel számolva mintegy 26,7 milliárd forinttal, a cégek a 100 milliós küszöbbel 217,6 milliárd forinttal tartoztak szeptember végén, együttes minimális tartozásuk mintegy 244,3 milliárd forintra rúgott. A valóságos tartozás azonban ennél nagyobb, hiszen vannak milliárdos tartozású cégek és olyan magánszemélyek is, akikkel szemben százmilliós követelése van az adóhatóságnak. (MTI)

Mától többe kerül a benzin és a dízel

0

Literenként három forinttal többe kerül mától a 95-ös benzin literje, illetve a dízel is ilyen mértékben drágult a hazai kutakon.

Emelte bruttó 3-3 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol. Az emeléssel a benzin átlagára 349-350 forintra, a gázolajé 364-365 forintra nőtt. Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

A gázolaj átlagára legutóbb múlt pénteken változott, bruttó két forinttal drágult, a benzin ára stagnált. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Tanoda programok: újra pályázhatnak, akik nem nyertek az első körben

Elindult a „Tanoda programok támogatása” című (EFOP-3.3.1-16) felhívás tervezetének társadalmi egyeztetése.

A projekteknek a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését és a hátrányos helyzetű, főként roma származású tanulók iskolai eredményességének növelését kell célozniuk. A felhívásra olyan egyházi és non-profit szervezetek jelentkezhetnek, amelyek az ugyanilyen című és tartalmú EFOP 3.3.1-15 felhívás keretében támogatási kérelmet nyújtottak be, de nem nyertek.

A felhíváshoz kapcsolódó észrevételeket, javaslatokat 2016. november 4-ig várjuk a véleményezésre kialakított partnerségi fórumban.

Az 5 milliárd forint keretösszegű EFOP 3.3.1-15 felhívást a kormány „a beérkezett támogatási kérelmek nagy számára és a rendelkezésre álló kötelezettségvállalási keret valószínűsíthető kimerülésére tekintettel” 2016. április 19-ével függesztette fel.

Az új felhívásban 2 milliárd forintot osztanak szét – a kormány becslése szerint – 103–133 pályázó között; egy pályázó 15–19,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaphat.

További részletek az alább letölthető felhívástervezetben.

Több külső forráshoz juthatnak az agrárvállalkozások

Tovább bővül a hitelfelvétel lehetősége – a számítások szerint mintegy 50 milliárd forinttal – a magyar agráriumban a kis-és közepes vállalkozások (kkv-k) számára.

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkára egy szakmai háttérbeszélgetést követően beszélt arról, hogy az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA) együttműködési megállapodást kötött az Európai Beruházási Alappal (EIF). Az EIF és az AVHGA megállapodása a gazdálkodók finanszírozását tovább bővíti, mégpedig úgy, hogy az EIF által biztosított viszontgarancia kiváltja a magyar költségvetési viszontgaranciát. Hozzátette: ez a magyar költségvetés számára 900 millió forint megtakarítást eredményez, és további előny, hogy emiatt a konstrukció keretében kötött ügyletek nem minősülnek állami támogatásnak.

Czerván György elmondta: kedvező fordulat tapasztalható a mezőgazdasági vállalkozások hitelezésében, amely megfigyelhető egyrészt az állománynövekedésben, másrészt a hitelfelvevők összetételének változásában. Miközben a nemzetgazdaság társas vállalkozásainak hitelállománya 2011-ről és 2015-re 23 százalékkal csökkent, a mezőgazdasági vállalkozásoké 12 százalékkal bővült. A hitelállomány 2012-től kezdve fokozatosan emelkedett, és 2015-ben az egyéni és a társas vállalkozások hiteleinek együttes összege már meghaladta a 472 milliárd forintot.

Az egyéni gazdaságok hitelállománya 51 százalékkal nőtt. A nemzetgazdasági ágak közül pedig itt a legalacsonyabb csődráta 1,9 százalék, a 2011-es 67 százalékról 76 százalékra nőtt az éven túli hitelek részaránya. Az élelmiszeripar a teljes nemzetgazdasági hitelállományból 2011-ben kevesebb, mint 5 százalékkal részesedett, de 2015-ben megközelítette a 390 milliárd forintot, ami 6,6 százalékos részesedésnek felel meg. Öt év alatt 80 milliárd forinttal nőtt az éven túli hitelek állománya, részarányuk 42 százalékról 62 százalékra emelkedett, a devizaalapú hitel állománya pedig 44-ről 37 százalékra mérséklődött. 

Az államtitkár kitért arra, hogy a mezőgazdaság szeptember végéig mintegy 20 százalékban, több mint 434 milliárd forint összegben részesedett a növekedési hitelprogram forrásaiból. Az igénybevett források mintegy 60 százaléka – 280 milliárd forint – beruházási célokat szolgált.

Czerván György megemlítette: az agrártárca célja, hogy  a kedvezőtlen piaci körülmények között működő tej- és sertéságazat vállalkozásai kiemelt támogatáshoz juthassanak. Így például az Agrár Széchenyi Kártya folyószámlahitelhez kapcsolódóan 100 százalékos kamattámogatást, 100 százalékos kezességi díj támogatást, valamint költségtámogatást vehetnek igénybe a tejhasznú tehén, és a sertéstartással foglalkozó kis-és középvállalkozások. Ez a támogatás december 31-ig benyújtott hitelkérelmek alapján megkötött, legfeljebb 1 éves futamidejű legfeljebb 50 millió forint összegű új hitelszerződésekhez vehető igénybe. 

Az államtitkár kiemelte: az intézményi kezességvállalásnak – ilyen az AVHGA –  kulcsszerepe van az agrárszektor hitelezésében. Agrár- Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány 1991 óta segíti készfizető kezességével a mezőgazdaságban és a kapcsolódó ágazatokban működő mikro-, kis- és középvállalkozások hitelhez jutását.

Herczegh András, az AVHGA ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a COSME viszontgarancia hozzájárul ahhoz, hogy az AVHGA minél több mikro-, kis- és középvállalkozás számára biztosítsa a hitelhez jutást. Az alapítvány így könnyíti meg  hitelhez jutást olyan gazdálkodók számára is, akik méretüknél, hitelmúltjuknál vagy egyedi kockázatuknál fogva nem hitelképesek a hagyományos finanszírozási rendszerben.

A COSME program által viszontgarantált alapítványi kezességet a vállalkozások forgóeszköz-, folyószámla- és beruházási hitelhez, valamint bankgaranciához is igénybe vehetik. A program 50 százalékos mértékű viszontgaranciát biztosít, amit az alapítvány saját forrásával kiegészíthet. Így 80 százalékos mértékű kezességvállalást is lehetővé tesz a kkv-k számára. Ez pedig egyedülálló módon kombinálja az EU-s forrást a hitelkezességgel. 

Fontos, hogy a COSME viszontgarancia nem minősül állami támogatásnak, nem terheli a vállalkozás által az uniós szabályok szerint igénybe vehető 15 000 eurós támogatási keretet. Így lehetővé válik, hogy a jövőben a vállalkozás további kedvezményes hitelprogramban vegyen részt, olcsó forráshoz jusson, kedvezőbb hitelkondíciót érjen el, vagy vissza nem térítendő támogatásra pályázzon.

Herczegh András kitért arra, hogy az alapítvány által garantált hitelek volumene és a hitelügyletek száma évről-évre nő. Míg 2010 elején 4725, addig ez év szeptember 30-án 14 216 készfizető kezességi szerződése volt az AVHGA-nak. A kezességgel  biztosított hitelek összege  206,5 milliárd forintot tett ki szeptember 30-án, és az elmúlt 7 év alatt több mint a duplájára emelkedett. (MTI)

Már csak Budapesten drágulnak a lakások, és ott is lassuló ütemben

0

Csökkentek a kínálati lakásárak a magyarországi lakáspiacon az idei harmadik negyedévben. Budapesten azonban a növekedés még mindig nem állt meg, csupán az üteme csökkent, igaz, jelentősen.

Az Otthontérkép ingatlankeresési portál több mint százezer hazai lakóingatlan friss eladási árát összevető kutatása szerint a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) első hónapjaiban, vagyis az év elején az azt megelőző negyedévhez képest 16 százalékkal voltak magasabban az árak, majd a növekedés üteme jelentősen lassult.

Az idei harmadik negyedév már megtorpanást hozott: az előző időszakhoz képest 2,84 százalékos csökkenést mértek, ezzel az országos kínálati átlagár 337 ezer forintra csökkent. Az elemzés szerint ugyanakkor a fővárosban továbbra is árnövekedés tapasztalható, bár üteme folyamatosan lassul. A harmadik negyedévben jelentősen, negyedére 2,4 százalékra esett vissza az árnövekedés az első negyedévhez képes. (MTI)

400 milliós mosoda a Venyige utcai börtönben

0

A kormány érdeke, hogy minél nagyobb legyen az önellátás a börtönökben, a büntetés-végrehajtásnál ebben jó úton a járnak – mondta Tasnádi László rendészeti államtitkár.

Tasnádi László a Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézet Venyige utcai részlegében tartott ünnepségen mondott beszédet, ahol kedden átadták a Pálhalmai Agrospeciál Kft. új mosodáját.

A 400 millió forintból megvalósult beruházásról – amely lehetővé teszi, hogy műszakonként három tonna textilt tisztítsanak meg – az államtitkár azt mondta: a fejlesztéssel újabb képességgel bővült és nagyobb hatékonysággal tud működni a büntetés-végrehajtás. Megjegyezte, hogy a kormány a jövőben is segíti a büntetés-végrehajtás fejlesztéseit.

2010 óta töretlen a fejlődés a fogvatartottak foglalkoztatásában, a korábbi mintegy 60 százalékról ez az arány 87 százalékra nőtt. Előrevetítette: a jövőben is sok feladat hárul majd a büntetés-végrehajtásra a börtönépítések miatt.

A büntetés-végrehajtási szervezet mosodai szolgáltatását a Pálhalmai Agrospeciál Kft. két üzemében, a pálhalmai börtönben és budapesti Venyige utcában kialakított mosodában végzi. A két mosoda összesen 3 millió kilogramm textilt képes kezelni évente, ezzel a büntetés-végrehajtás cége egyike lett az ország legnagyobb ágazati szolgáltatóinak.

A Fővárosi Büntetés-végrehajtási Intézetben korábban is működött egy kisebb mosoda, amely elsősorban a fogvatartotti formaruhák tisztítását végezte. Az épület átépítésében és felújításában a fogvatartottak is részt vettek: húsz rab dolgozott az új mosoda kialakításában.

Az új üzem megfelel a higiénikus mosoda követelményeinek, az energiatakarékos működést a lehető legkorszerűbb technológiai berendezések biztosítják. A mosodát a jelenleg legmodernebb gőzfejlesztő látja el energiával.

A mosodában a rabok tisztítják több fővárosi kórház textíliáit is.

A Pálhalmai Agrospeciál Kft. a tizenkét teljesen állami tulajdonban lévő büntetés-végrehajtási gazdasági társaság egyike. A Pálhalmai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet területén működő, sokrétű tevékenységet folytató kft. jelenleg 650-700 fogvatartottnak biztosít munkát, tevékenysége alapvetően mezőgazdasági jellegű, azonban a növénytermesztés és az állattenyésztés mellett egyre jelentősebb a cég ipari-szolgáltatási profilja.

A kft. mosodai partnereinek nagy része állami intézmény, de a kórházakon és a börtönökön túl piaci megrendelőknek, kollégiumoknak, neves szállodáknak is dolgoznak az elítéltek. (MTI)

Biogazdálkodás: Magyarország az unió sereghajtói között

Az Európai Unióban 2015-ben 11,14 millió hektár volt a biogazdálkodással művelt mezőgazdasági terület nagysága, 21,1 százalékkal nagyobb, mint öt évvel korábban – jelentette kedden az Eurostat.

A teljes mezőgazdasági hasznosítású területnek az EU-ban tavaly 6,2, 2010-ben 5,1 százalékán foglalkoztak biogazdálkodással. A biogazdálkodással művelt terület nagysága Spanyolországban (1,969 millió hektár), Olaszországban (1,493 millió hektár), Franciaországban (1,362 millió hektár) és Németországban (1,060 millió hektár) volt a legnagyobb 2015-ben, ez a négy ország együtt adja a teljes uniós bioterület 52 százalékát.

A teljes mezőgazdasági hasznosítású területhez viszonyított arányt tekintve a biogazdálkodással megművelt terület Ausztriában volt a legnagyobb 2015-ben (20,3 százalék), majd Svédország (17,1 százalék) és Észtország (15,7 százalék) következett. A biogazdálkodással megművelt terület aránya a legkisebb Máltán (0,3 százalék) és Romániában (1,8 százalék) volt.

Magyarországon tavaly 129 735 hektáron folyt biogazdálkodás, ez a teljes mezőgazdasági hasznosítású területnek mindössze 2,2 százaléka – az utóbbi arány a negyedik legkisebb az EU-ban. (A harmadik Írország 1,6 százalékkal – annak ellenére, hogy a terület nagysága több mint 50 százalékkal nőtt 2010-hez képest.)

Magyarországon alig nőtt a biológiailag művelt terület nagysága a szóban forgó öt év alatt: 2010-ben 127 605 hektáron folyt biogazdálkodás. Az 1,7 százalékos növekedési ütem a legkisebb az EU-ban – igaz, két ország is van (az Egyesült Királyság és Dánia), ahol a biológiailag művelt terület nagysága csökkent.

A hazai munkaadók több mint fele nehezen talál munkaerőt

Egy felmérésben a megkérdezett magyar munkaadók 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nehezen talál megfelelő munkaerőt, 32 százalékuk szerint a meghirdetett állásokra nincs jelentkező, 31 százalékuk pedig a szakképzett pályázókat hiányolja.

A ManpowerGroup munkaerőpiaci szolgáltató cég felmérése szerint Magyarországon a szakemberhiány 17 százalékponttal haladja meg a globális átlagot. A magyar munkaadók 31 százaléka úgy véli, hogy a munkaerőhiányra a már meglévő munkavállalók képzése jelenti a megoldást, globálisan azonban a munkáltatók 51 százaléka él ezzel a lehetőséggel. A legnehezebben betölthető munkakörök tízes listája Magyarországon és globálisan szinte megegyezik, mindkettőben szerepel a szakmunkás, a mérnök, a sofőr, az informatikus, a könyvelő és pénzügyi szakember.

Dalányi László, a ManpowerGroup magyarországi ügyvezető igazgatója kifejtette: a magyar munkaadókat a globális átlagnál azért sújtja jobban a munkaerőhiány, mert nem csupán a magyarországi konkurenciával kell versenyezniük a megfelelő szakemberekért, hanem a nyugat-európai és a környező országok munkaadóival is. Ebben a versenyben a legnagyobb hátrányt az alacsony bérek jelentik. A magyar munkaadók azonban úgy érzik, a bérek emelése a versenyképességüket veszélyeztetné, ugyanakkor a szakemberhiány már olyan méreteket öltött, hogy az ugyancsak a versenyképesség rovására megy.

A globális adatokat tekintve a legnagyobb munkaerőhiánnyal Japán küzd, csakúgy, mint az elmúlt években. Japánban a megkérdezett munkaadók 86 százaléka mondta, hogy nehezen talál megfelelő munkavállalót. A sorban 73 százalékkal Tajvan a második, ezután Románia, Hong Kong, Törökország és Bulgária következik. Ugyanakkor a kínai munkaadóknak csupán 10 százaléka panaszkodik munkaerőhiányra, de jóval a nemzetközi átlag alatt van Norvégia, Hollandia, az Egyesült Királyság, Írország és Svájc mutatója is. (MTI)

Munkáltatói egyoldalú jognyilatkozatok

0

Ezek a jognyilatkozatok az alábbi három kategóriába sorolhatók: (1) a munkaviszony egyes tartalmi elemeit módosító jognyilatkozatok; (2) a munkavállalói magatartással összefüggő jognyilatkozatok; (3) a munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok.

A rendszerváltozást követő első munka törvénykönyve, az 1992. évi XXII. törvény (régi Mt.) két évtizedig volt hatályban. Megjelenésének időszakához köthető a magántulajdonban lévő különböző vállalkozási formákban működő társaságok létrejötte és számuk rohamos léptekben való növekedése.

Elmondható, hogy a jelenleg is a gazdasági életben részt vevő vállalkozások zöme a piacgazdaság elveit figyelembe vevő régi Mt. rendelkezései mentén alakította ki belső jogviszonyát a munkavállalókkal.

A piacgazdaság rohamos változására tekintettel már nem volt elegendő a régi Mt. szabályainak folyamatos módosítása, hanem szükségessé vált egy teljesen új, az elvárásoknak mindenben megfelelni kívánó törvény megalkotása. Ennek eredményeként 2012. július 01-jén lépett hatályba a 2012. évi I. törvény (Mt.).

Jelen cikkben a hatályos szabályozásból a munkaviszonnyal kapcsolatos jognyilatkozatok közül a munkáltató által megtett egyoldalú jognyilatkozatokat emeljük ki.

Ezen jognyilatkozatokat az alábbi három kategóriába csoportosítjuk:

  1. Munkaviszony egyes tartalmi elemeit módosító jognyilatkozatok
  2. Munkavállalói magatartással összefüggő jognyilatkozatok
  3. Munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok

1. Munkaviszony egyes tartalmi elemeit módosító jognyilatkozatok

Ezen jognyilatkozatok utasítás formájában jelennek meg és ideiglenes jelleggel módosítják a munkaviszony valamely tartalmi elemét.

Az Mt. (53. §) alapján a munkáltató az alábbi tartalmú utasítások megtételére jogosult:

a) munkavállaló munkaszerződéstől eltérő munkakörben történő foglalkoztatása (átirányítás)

b) munkavállaló munkaszerződéstől eltérő munkahelyen történő foglalkoztatása (kiküldetés)

c) munkavállaló munkaszerződéstől eltérő, más munkáltatónál történő foglalkoztatása (kirendelés)

Az Mt. a régi szabályozással ellentétben fenti eseteket már nem nevesíti átirányításként, kiküldetésként, illetve kirendelésként. Megállapítható, hogy a felsorolt esetek egyikénél sem szükséges a munkavállaló hozzájárulása, tekintettel arra, hogy azok nem minősülnek a munkaszerződés módosításának.

Bár a jogszabály a munkáltató részére lehetőséget biztosít a fenti intézkedések egyoldalú megtételére, azonban a munkáltatónak a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás elrendelésekor figyelemmel kell lennie a munkavállaló érdekeire, nevezetesen arra, hogy intézkedése a munkavállaló oldalán aránytalan sérelemmel nem járhat.

Fontos kiemelni a fenti munkáltatói intézkedések ideiglenes jellegét, ugyanis amennyiben a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás nem átmeneti jellegű, az már a munkaszerződés egyoldalú módosítását eredményezi és jogszabályba ütközik.

A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásnak a jogszabály időbeli korlátot szab, mely naptári évenként nem haladhatja meg a 44 beosztás szerinti munkanapot, vagy 352 órát.

A főszabálytól eltérően az Mt. 58. § (3) bek. rögzíti azokat az eseteket ahol a fenti munkáltatói intézkedések hatályosulásához mégis szükség van a munkavállaló hozzájárulására:

a) a várandóssága megállapításától gyermeke hároméves koráig,

b) gyermeke tizenhat éves koráig, ha gyermekét egyedül neveli, valamint

c) hozzátartozójának tartós, személyes gondozása esetén, továbbá, ha

d) a rehabilitációs szakértői szerv legalább ötven százalékos mértékű egészségkárosodását megállapította.

Bár az Mt. az utasítástól eltérő helyen szabályozza, azonban logikailag ebbe a csoportba sorolandó a rendkívüli munkaidő munkáltató általi elrendelése (107-109. §).

Rendkívüli munkaidőnek minősül:

  • a munkaidő-beosztástól eltérő,
  • a munkaidő kereten felüli,
  • az elszámolási időszak alkalmazása esetén az ennek alapjául szolgáló heti munkaidő,
  • az ügyelet tartama.

A rendkívüli munkaidő elrendelése főszabály szerint nincs írásbeliséghez kötve, azonban azt írásba kell foglalni, amennyiben a munkavállaló kifejezetten kéri.

A jogszabály az elrendelhető rendkívüli munkaidő mértékét naptári évenként 250 órában (teljes napi munkaidő esetén) korlátozza.

2. Munkavállalói magatartással összefüggő jognyilatkozatok

A munkaviszonnyal kapcsolatosan a munkavállaló számára előírt kötelezettségeket az Mt. 52. § tartalmazza az alábbiak szerint:

a) a munkáltató által előírt helyen és időben munkára képes állapotban megjelenni,

b) munkaideje alatt – munkavégzés céljából, munkára képes állapotban – a munkáltató rendelkezésére állni,

c) munkáját személyesen, az általában elvárható szakértelemmel és gondossággal, a munkájára vonatkozó szabályok, előírások, utasítások és szokások szerint végezni,

d) a munkakörének ellátásához szükséges bizalomnak megfelelő magatartást tanúsítani,

e) munkatársaival együttműködni.

A munkavállaló vétkes kötelezettségszegése esetére az Mt. 56. § lehetőséget biztosít arra, hogy kollektív szerződés vagy munkaszerződés a kötelezettségszegés súlyával arányos hátrányos jogkövetkezményeket állapítson meg (fegyelmi intézkedésként).

A munkáltató fegyelmi jogkörében eljárva alkalmazhat olyan enyhe hátrányos jogkövetkezményt, melyet a bírói gyakorlat alapján egyoldalúan, külön megállapodás nélkül is megtehet. Ez a legenyhébb „büntetési” forma egy írásbeli nyilatkozat, mely rögzíti a vétkes kötelezettségszegés tényét, továbbá figyelmezteti a munkavállalót a rá irányadó szabályok betartására, valamint arra, hogy a további kötelezettségszegés esetén súlyosabb joghátrányokat fog alkalmazni.

Fenti egyoldalú jognyilatkozat megjelenhet figyelmeztetés (pl. munkára alkalmatlan állapotban való megjelenés miatt) vagy felszólítás (igazolatlan távollét) formájában.

Az Mt. a figyelmeztetés/felszólítás intézményét nem szabályozza, ezért azok alkalmazhatósága a törvény általános rendelkezéseiből és a gyakorlatból erednek.

3. Munkaviszony megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok

Ebbe a csoportba a felmondás és az azonnali hatályú felmondás tartozik. (A régi szabályozástól eltérően nem beszélhetünk már rendes és rendkívüli felmondásról.)

Fenti jogintézmények alkalmazhatóságát a törvény konkrétan szabályozza.

A munkáltató ezen egyoldalú jognyilatkozatait köteles – a törvényben meghatározott esetek kivételével (pl.: azonnali hatályú felmondás próbaidő alatt) – indokolni és az igény érvényesítésének módjáról és határidejéről a munkavállalót kioktatni.

A) Felmondás (Mt. 65. §)

A felmondást, mint jognyilatkozatot a munkaviszony mindkét jogalanya (munkáltató, munkavállaló) alkalmazhatja. Jelen cikkben azonban kizárólag a munkáltatói felmondás szabályaival foglalkozunk.

A felmondás egy olyan nyilatkozat, melyet minden esetben írásban kell közölni. A felmondás a másik féllel történő közléssel hatályosul, azonban a munkaviszony a felmondási idő leteltét követően a jövőre nézve szűnik meg.

Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a munkáltató a már közölt felmondást csak a munkavállaló hozzájárulásával vonhatja vissza.

Az Mt. 65. § (3) bek. az alábbi felmondási tilalmakat rögzíti:

A munkáltató felmondással nem szüntetheti meg a munkaviszonyt:

a) a várandósság,

b) a szülési szabadság,

c) a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság (128. §, 130. §),

d) a tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés, valamint

e) a nő jogszabály szerinti, az emberi reprodukciós eljárással összefüggő kezelésének, de legfeljebb ennek megkezdésétől számított hat hónap

tartama alatt.

A felmondás mint jognyilatkozat elengedhetetlen alaki kelléke az indokolás. A jogszabály nem határoz meg konkrét okokat, csupán összefoglalva jelöli meg a felmondás lehetséges indokait. Az indokolási kötelezettséggel kapcsolatosan tartalmi elvárásokat is előír az Mt.

Ennek értelmében a felmondás okának az indokolásból világosan ki kell tűnnie, az indoknak valósnak kell lenni és bizonyítani kell, hogy az indok okszerű is, azaz a felmondás indokolásának komolynak és meggyőzőnek kell lennie.

A vezető állású munkavállalók munkaviszonya fentiektől eltérően indokolási kötelezettség nélkül szüntethető meg felmondással.

Az Mt. 66. § (2) bek. értelmében a felmondás indoka a munkavállaló munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával, képességével vagy a munkáltató működésével összefüggő ok lehet.

A munkavállaló magatartásával összefüggő ok lehet rendszeres késés, igazolatlan távollét, munkaidő alatti alkohol fogyasztás stb.

A munkavállaló képességeivel kapcsolatos probléma lehet együttműködési kötelezettség folyamatos megszegése, munkavállaló fegyelmezetlensége, nem megfelelő munkateljesítménye, nem minőségi munkája stb.

A munkáltató működésével összefüggő körülmények közül önmagában a munkáltató személyében bekövetkező változás nem alapozhatja meg a felmondást. A munkáltató működésével összefüggő ok lehet átszervezés, létszámcsökkentés, minőségi csere (meglévő munkavállaló helyett magasabb végzettségű, képzettségű, szakmai tapasztalattal rendelkező más munkavállaló alkalmazása).

B) Azonnali hatályú felmondás (Mt. 78-79. §)

Az azonnali hatályú felmondást – a felmondással egyezően – a munkaviszony mindkét jogalanya (munkáltató, munkavállaló) alkalmazhatja. Alábbiakban a munkáltatói azonnali hatályú felmondás szabályait részletezzük.

A munkaviszony azonnali hatályú felmondással akkor szüntethető meg, ha a másik fél a munkaviszonyból származó lényeges kötelezettségét szándékosan vagy súlyos gondatlansággal jelentős mértékben megszegi, vagy egyébként olyan magatartást tanúsít, amely a munkaviszony fenntartását lehetetlenné teszi.

Az Mt. 79. § (1) bek. lehetővé teszi, hogy próbaidő alatt a munkaviszony indokolás nélkül, azonnali hatályú felmondással megszüntethető legyen.

Ugyanezen jogszabályhely kizárólag a munkáltatók részére biztosítja annak lehetőségét, hogy a határozott idejű munkaviszonyt azonnali hatályú felmondással indokolás nélkül szüntesse meg. (Felhívjuk a figyelmet arra, hogy ebben az esetben a munkavállaló jogosult 12 havi, vagy ha a határozott időből hátralévő idő egy évnél rövidebb a hátralévő időre járó távolléti díjára.)

Összességében megállapítható, hogy a munka törvénykönyve nem ír elő alaki kötöttséget valamennyi munkaviszonnyal kapcsolatos nyilatkozatra.

Álláspontunk szerint azonban a gyakorlatban célszerű, ha a munkáltató a fontosabbnak ítélt közléseket írásban teszi meg, figyelemmel arra, hogy így a későbbiekben azok tartalma és a közlés időpontja egyértelműen igazolható legyen.

Trükkös csalók ígérnek pénzt, tárgynyereményt telefonon

Újszerű trükkös csalásra hívta fel a figyelmet az ORFK. A telefonon jelentkező csalók nyereményekre hivatkozva próbálják megtéveszteni áldozataikat.

A módszer lényege, hogy ismeretlen személyek többnyire számkijelzés nélkül, esetenként számkijelzéssel telefonon felhívják a sértetteket. Közlik, hogy az egyik telefontársaság vagy valamilyen egyéb cég által meghirdetett nyereményjátékban pénzösszeget, vagy nagyértékű tárgyat nyertek. A csalásra irányuló telefonálás elkövetője arra kéri a sértettet, hogy telefonos egyenlegfeltöltést hajtson végre. A becsapott félt egy a lakhelyéhez közeli ATM automatához irányítja és ott az általa diktált tranzakció végrehajtására kéri. Ezt szabja feltételül annak érdekében, hogy az elnyert pénzösszeg átutalható legyen a sértett bankszámlájára.

A jóhiszemű és gyanútlan sértett, reménykedve az ígért több százezeres, de akár milliós nagyságú pénzösszeg, vagy nagyértékű tárgy elnyerésében, a felszólításnak eleget tesz és 15 ezertől akár 180 ezer forint nagyságig a csaló által diktált számsorra feltöltést hajt végre a kijelölt ATM automatánál.  Azonban ezt nem követi az ígért nyeremény átadása, átutalása. A csalók a hívott fél korosztályához igazodnak és készpénzt, vagy nagy értékű márkás termékek nyereményének ígéretével próbálják azokat megtéveszteni.

A rendőrség kéri, hogy a hasonló esetek elkerülésének érdekében fokozott fenntartással kezeljék a jelzett tartalmú telefonhívásokat. A csalást elkövetni szándékozó személyek utasításait ne hajtsák végre. Kérjenek egy visszahívható központi számot. PIN kódjukat illetékteleneknek ne adják meg. Amennyiben hasonló jellegű bűncselekmény áldozatává váltak jelentkezzenek az ingyenesen hívható 06-80-555-111-es „Telefontanú” zöld számán, a 107, vagy a 112 központi telefonszámok valamelyikén. 

Kérdései vannak a román kormánynak a frank hitelekkel kapcsolatban

0

A kormány nem azért emelt alkotmányossági kifogást a svájci frank-alapú hitelek lejre való átváltását szabályozó törvény ellen, mert ellenezné azt, hanem azért, hogy tisztázzanak néhány részletet – nyilatkozta kedden Dacian Cioloş román kormányfő.

A kabinet kedvezően véleményezte a jogszabályt, de javaslatot tett néhány módosításra, amelyeket azonban figyelmen kívül hagyott a parlament a törvény tárgyalásakor – írja az Agerpres hírügynökség magyar nyelvű szolgáltatásában.

A román kormányfő szerint a jogszabály néhány előírása tisztázásra szorul, és ezek alkotmányosságát most kell megvizsgálni, nem a jogszabály életbe lépését követően, akkor ugyanis sokkal több kellemetlenségük adódhatna ebből az érintetteknek, mint jelenleg. 

„Ígéretet teszek arra, hogy amint az Alkotmánybíróság dönt az ügyben, a kormány minden szükséges intézkedést meghoz a törvény hibás részeinek korrigálása érdekében, hogy ez a jogszabály tényleg a rászorulók megsegítését szolgálja, és ne a hitelspekulációkkal foglalkozók érdekeit. A pár ezer frankhiteles közül 200-an több mint 250 ezer svájci frank összegű hitelt vettek fel, néhányan árfolyam-spekulációs céllal. Nem szeretném, hogy miattuk problémáik adódjanak mindazoknak, akik tényleg gondban vannak. Ezért emeltünk alkotmányossági kifogást a törvény ellen” – nyilatkozta a miniszterelnök.

Programajánló a hosszú hétvége előtti napokra

A hét üzleti konferenciái, előadásai, workshopjai közül ajánljuk.

Október 25. Munkaidő EXPO 2016 (Lurdy Konferencia- és Rendezvényközpont, Budapest Könyves Kálmán krt. 12-14.)

Az elmúlt évben jelentősen, mintegy harmadával nőtt a munkaidő, pihenőidő szabálytalanságok kapcsán érintettek száma, ezek közül is a legtöbb hiba a munkaidő és pihenőidő adminisztrációjával kapcsolatos. A munkaidő nem csak humán kérdés, adminisztrációja rengeteg szabályhoz, feltételhez kötött. Ráadásul a papír alapú megoldások helyett minden cég igyekszik az elektronikus és automatizált megoldások felé mozdulni, ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni a munka- és adatvédelmi megfelelés kérdéseit sem.

Október 25. Egészség- és környezetvédelmi előadások a kerületekben (Kispesti Munkásotthon Művelődési Ház – KMO, Budapest, Teleki u. 50.)

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Szolgáltató Tagozatának és az újonnan alakult Környezet- és Egészségmarketing Szakmai Osztályának szervezésében, ötrészes előadássorozat.

Október 25. A 2017-es adóváltozásokról első kézből (CSMKIK székház, Szeged, Párizsi krt. 8-12.)

A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara idén is díjmentes tájékoztatót szervez a regisztrált vállalkozások számára a 2017-ben várható adózási változásokról, az adócsomag új elemeiről. Szabó Gábor, a NAV Bács-Kiskun Megyei Adó- és Vámigazgatóságának osztályvezetője mutatja be a legfontosabb változásokat, és válaszolja meg a felmerülő kérdéseket.

Október 25. Pályázati tájékoztató rendezvény – GINOP (SzSzB Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Nyíregyháza, Széchenyi u. 2.)

A rendezvényen Goda Szilárd, a Versenyhajó Kft. ügyvezető igazgatója fog áttekintést adni a résztvevőknek a pályázati ciklus végéig várható pályázati kiírásokról.

Október 25. Nyugat-afrikai Fórum (Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara székháza, VII. emelet, Széchenyi terem, Budapest, Krisztina körút 99.)

Nyugat-afrikai fórum a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Szubszaharai Tagozatának szervezésében, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Szubszaharai Szakmai Osztályával történő együttműködésben valósul meg.

Október 26. Modern Vállalkozások Programja – Vállalkozz digitálisan! – Információs Nap AJKA (Nagy László Városi Művelődési Központ, Ajka, Szabadság tér 13.)

A projekt célja, hogy olyan szemléletformáló tevékenységet végezzen, amelynek eredményeként a kkv-k megszabadulnak az informatikai eszközökkel szembeni fenntartásaiktól, meggyőződhetnek arról, hogy a vállalkozás életében a korszerű eszközök bevezetése a gazdaságosabb működést szolgálja, és ezáltal ledolgozzák a digitalizáció területén lévő hátrányukat, fokozzák versenyképességüket. Továbbá segítséget kapjanak ahhoz, hogy milyen pályázati források bevonásával tudnak elindulni a fejlődés irányába.

Október 26. EKÁER – mentesség, gyakorlati, ellenőrzési tapasztalatok (Gazdaság Háza – FMKIK, Székesfehérvár, Hosszúsétatér 4-6.)

A Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóságának együttműködésével, konzultációval egybekötött tájékoztató fórumának célja, hogy az EKÁER érintettjei számára segítséget nyújtson a rendelet és a mentességi szabályok értelmezésében. További cél, hogy az ellenőrzési tapasztalatokat is megismertessék az előadók a résztvevőkkel, annak érdekében, hogy az érintett vállalkozók megelőzzék, elkerüljék a problémákat.

Október 26. VIII. Nemzetközi Tanácsadói Konferencia (Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, Budapest, Krisztina krt. 99. VII. emelet Széchényi terem)

A KamaraOnline cikke itt olvasható.

Október 26. Controlling Workshop (SzSzB Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Nyíregyháza, Széchenyi u.2)

A Controlling workshop témakörei között megismerkedhetnek a résztvevők az üzleti tervezéssel, a termékköltség-kalkulációval, költségallokációval, fedezetelemzéssel, érzékenységvizsgálattal különféle beruházás gazdaságossági számításokkal. Lesz még szó adatmodellekről, adatbeviteli tippekről, trükkökről és egyéb ötletes megoldásokról.

Október 27. Venezuelai szakmai program (BKIK Székház, Budapest Krisztina krt. 99. VII. emelet, Széchenyi terem)

A megbeszélés fő résztvevői a Venezuelai Külkereskedelmi Bank (BANCOEX), a DOC Ron de Venezuela, a Santa Teresa rum és a Diplomático rum képviselői lesznek, akik megismertetik a jelenlévőkkel a venezuelai rum kiváló minőségét, exportjának lehetőségeit, kimeríthetetlen fogyasztási és kereskedelmi potenciálját, valamint magyarországi és európai forgalmazásának jelenlegi sikereit és jövőbeli perspektíváit.

Október 27. MODERN VÁLLALKOZÁSOK PROGRAMJA – Információs nap Kapuváron (Rábaközi Művelődési Központ Könyvtár és Muzeális Kiállítóhely, Kapuvár, Győri út 2.)

A hazai kkv-k jelentős lemaradásban vannak a digitális eszközök használatában európai versenytársaikkal szemben. A projekt célja, hogy olyan szemléletformáló tevékenységet végezzen, amelynek eredményeként a kkv-k megszabadulnak az informatikai eszközökkel szembeni fenntartásaiktól, meggyőződhetnek arról, hogy a vállalkozás életében a korszerű eszközök bevezetése a gazdaságosabb működést szolgálja, ezáltal csökkentik a digitalizáció területén lévő hátrányukat és fokozzák versenyképességüket. Továbbá segítséget kapjanak ahhoz, hogy milyen pályázati források bevonásával tudnak elindulni a fejlődés irányába. A gyakorlatban ez olyan fizikai eszközök, szoftverek vagy módszerek meghonosítását jelenti egy cég életében, amelyek kiváltják a hagyományos papíralapú feladatvégzést, vagy a meglévő – korszerűtlenné vált – informatikai megoldások cseréjét eredményezi.

Október 27. Osztrák-Magyar Gazdasági Fórum (Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Székesfehérvár, Hosszúsétatér út 2-6.)

A fórum fő témái a kétoldalú gazdasági kapcsolatok fejlesztése, üzleti lehetőségek feltérképezése, munkaerőhelyzet, különös tekintettel a szakképzési rendszerekre, tapasztalatcsere, jó gyakorlatok. A rendezvény keretében lehetőség nyílik nemzetközi kapcsolatteremtésre, kapcsolati tőke kiépítésére az információk szerzésére.