Kezdőlap Blog Oldal 1100

Hamarosan jönnek a foglalkoztatást segítő pályázatok

Még az első fél évben több, a foglalkoztatás növelését támogató pályázatot is kiír a kormányzat. Elsőként, februártól a közfoglalkoztatottak elhelyezkedését segítő pályázat indul el.

A kormány újabb foglalkoztatást segítő programokat indít az év első felében, elsőként a Közfoglalkoztatásból a versenyszférába nevet viselő program kezdődik el – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára keddi sajtótájékoztatóján. 

Cseresnyés Péter kiemelte: a február 1-én induló program tervezett keretösszege hárommilliárd forint, amelynek révén a kormány tervei szerint 20-25 ezren léphetnek át a közfoglalkoztatásból az elsődleges munkaerőpiacra. Ha egy közfoglalkoztatott a szerződése lejárta előtt piaci állást talál, akkor havonta felveheti a közfoglalkoztatási jogviszonyból a hátralévő időszakra a foglalkoztatást helyettesítő támogatás összegét is – számolt be az MTI.

A kormány tervei között szerepel még a gyakornoki program kibővítése a szakképzettséggel rendelkező pályakezdők támogatása érdekében, valamint a rugalmas foglalkoztatási formák és munkaszervezési módok bevezetése is. Kifejtette: a gyakornoki programra azok a mikro-, kis- és közepes vállalkozások pályázhatnak majd, amelyek vállalják a 25 év alatti szakképzettséggel rendelkező fiatalok foglalkoztatását.

A munkaerőpiaci adatok alapján nagy szükség lenne a közfoglalkoztatottak, valamint a fiatal pályakezdők elhelyezkedésének támogatására. A kormány mind többet költ a közfoglalkoztatásra, az idei költségvetésben átlagosan 240 ezer ember foglalkoztatásával számol, amelyre összesen 340 milliárd forintot tervezett be, szemben a tavalyi 200 ezerrel illetve 270 milliárd forinttal.

Ami pedig a pályakezdőket illeti: messze itt a legmagasabb a munkanélküliek aránya, a KSH adatai szerint a tavaly szeptember-novemberi időszakban átlagosan 15,1 százalék volt a munkanélküliségi ráta, szemben a teljes, munkaképes korú lakosság körében mért 6,1 százalékkal. Minden ötödik munkanélküli fiatal pályakezdő.

A kormány tavaly ősszel két pályázatot is kiírt az álláskeresők és inaktívak, különösen az alacsony iskolai végzettségűek foglalkoztathatóságának javítása, nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedésének támogatása érdekében, s mindkét esetben célként jelölte meg a közfoglalkoztatásban résztvevők visszairányítását a munkaerőpiacra.

Szemben a most februárban induló program hárommilliárd forintos keretösszegével, a két tavalyi programból a VEKOP-os kiírás esetében 10,4 milliárd, míg a GINOP-os pályázatnál összesen 102 milliárd forintot lehetett igényelni – igaz, azokon a pályázatokon az uniós forrásokért csak a Nemzetgazdasági Minisztérium indulhatott.

Még titok, de 100 millió eurós beruházások készülnek Szlovákiában

0

Öt nagy beruházás érkezhet Szlovákiába, ezek összértéke több mint 100 millió euró – jelezte Vazil Hudák gazdasági miniszter.

„Az öt nagyobb beruházási projekt közül kettő új, három beruházó pedig szlovákiai tevékenysége kibővítését tervezi” – jelentette be Pozsonyban Vazil Hudák (a fotón), aki konkrétumokat nem akart elárulni a hirek.sk keddi beszámolója szerint.

A gazdasági miniszter nem tudta megmondani, hogy a közelgő parlamenti választásokig sikerül-e aláírni a vonatkozó szerződéseket a beruházókkal.

„A Szlovák Beruházás- és Kereskedelem-fejlesztési Ügynökséggel (SARIO) együttműködve dolgozunk az új beruházási projekteken. Egyelőre nem tudni, hogy a választásokig sikerül-e szerződéseket kötni a beruházókkal. Ezen a téren azonban nem a politikáról van szó, illetve nem arról, hogy megkössük a szerződéseket a választásokig. Az a cél, hogy korrekt megállapodásra jussunk” – közölte Hudák.

Robert Fico miniszterelnök decemberben arról beszélt, hogy az állam egymilliárd euró értékű beruházásokról tárgyal. A jelentős IT-beruházás a kormányfő tájékoztatása szerint Besztercebánya mellett létesülne. Ebbe a térségbe állítólag egy további befektető készül.

Nekik közösen 2500 új munkahelyet kellene létesíteniük. Fico szerint a kabinet tudomására jutottak olyan információk, hogy további – például a papíripar területén tevékenykedő – beruházók is szeretnének beruházási ösztönzőket kérni a kormánytól.

Nem volt elég Pepsi-labda, negyvenmilliós bírság

0

A Fővárosi Ásványvíz és Üdítőipari Zrt. jogsértő módon reklámozta Pepsi Funball promócióját, mert a vállalkozás nem tudta biztosítani a garantált ajándékként ígért labdát az akció teljes időtartama alatt, a jogsértésért 40 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal.

A GVH megállapította, hogy a zrt. 2014. június 15. és 2014. augusztus 31. között zajló nyereményjátéka népszerűsítésekor megtévesztette a fogyasztókat a garantált labda nyereményre utaló állításaival.

Az ígért világító labda megszerzésére 2014. augusztus 10-től korlátozottan, augusztus 15-től pedig már egyáltalán nem volt lehetőség.

A versenyhatóság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a zrt., valamint az általa teljes körű projekt-menedzsmenttel és végrehajtással megbízott Adamsky Kft. törekedett a fogyasztói panaszok kezelésére, a játékosokat igyekezett kárpótolni helyettesítő ajándékok kiosztásával, és a társaságok megjelentették az „elfogyott a labda” felhívást az egyes reklámokban, leállították a tévéreklám sugárzását még a labda tényleges elfogyása előtt a készletjelentések alapján.

„Centralizált” a NAV: január 1-től egységesek az adó- és vám folyószámla nyilvántartások

0

Az adószámla létrehozása elsősorban az adóhatóság szolgáltatási szintjének emelkedését jelenti az adózók felé – írja Ruthmayer János, a NAV Folyószámla-Felügyeleti Főosztályának vezetője az Adóvilág legfrissebb számában.

Több adózó tette fel a kérdést 2016. január 1. és 5. között: „Mi történhetett a gépemmel, a jelszavammal stb., hogy nem tudom lekérdezni a folyószámlámat az interneten? Hiába voltam január 4-én, de még 5-én is bent az ügyfélszolgálaton, ott is csak azt mondták nekem a hivatali dolgozók, hogy a 2015. december 31-i folyószámla egyenlegemet tudják csak megmondani, és azonnal nem kaphattam meg az adóigazolásomat sem! Jöjjek vissza január 6-án, mert akkor már elhárul ez a probléma!”

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2011. január 1-gyel történt megalakulása meghatározó volt a két jogelőd szervezet, az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, valamint a Vám- és Pénzügyőrség számára. Legalább ennyire meghatározó volt az adózók számára is, akik a kezdetekben talán kevésbé érzékelték a döntés pozitív hatásait, legyen az akár az adózók, akár a költségvetési bevételek szempontjából mérhető.

A két szervezet integrációjának már a kezdetén jogos szakmai igényként merült fel mind a belső működés és feladatellátás, mind az ügyféli oldal részéről, hogy a NAV – mint egységes adóztatási és vámszak egy adózói folyószámlán tartsa nyilván az adózói kötelezettségeket és a pénzforgalmat. A két folyószámla integrálásával járó feladatok távolról, külső szemlélők számára nem feltétlenül voltak érzékelhetők, a szervezeti integráció óta eltelt időszak azonban bebizonyította, hogy igen jelentős feladatról volt szó.

A korábbi adózói folyószámla nyilvántartás, illetve vámhatósági folyószámla rendszer önmagában – jogi, szervezeti, ügyviteli és informatikai szempontból is – külön-külön integrált környezetben működött. A folyószámla nyilvántartás sajátossága, hogy számos szakmai feldolgozó rendszerrel áll kapcsolatban, az ott elvégzett feldolgozások eredményeként „épül” fel és a döntések végeredményeként keletkező kötetelezettség és pénzforgalmi eseményeket tartja nyilván. Ezek az események a két hatósági oldalon – állami adóhatóság, illetve vámhatóság – más-más jogszabályi környezetből, eltérő szervezeti feladatmegosztásból születtek, más elveken szerveződött informatikai támogatással és eltérő könyvelési elvek mentén kerültek a folyószámlára.

Az egységes nyilvántartás megteremtése érdekében tehát egy komplex feladathalmazzal szembesült a jogalkotó, a döntéshozó és a szervezet.

A szakmai és informatikai szereplők együttes munkájának terméke, a 2016. január 1-jével bevezetett Centralizált Egységes Folyószámla.

Első lépések: az eltérések feltárása, előkészületek

Az adózói oldalról megközelítve 4 fő elem emelhető ki a folyószámla nyilvántartások eltérései közül. Ezek a következők:

A két folyószámla közötti átjárhatóság korlátozott volt, azaz szakterületeken átívelő ügyekben szervezetileg és informatikailag is áttételekre volt/lehetett szükség, mely a folyószámla érintettségű eljárások végrehajtásának, vagy egyes feladatokhoz kapcsolódó szempontok ellenőrzésének időszükségletére nem feltétlenül volt jó hatással. Lényegében az egységes folyószámla nyilván – tartás kialakításának egyik fő indoka ennek a korlátozottságnak a feloldása, megszüntetése volt. Mit jelent ez? Az adózók számára elsődlegesen azt, hogy a vámszakmai folyószámlán lévő adónemen nyilvántartott túlfizetése, téves befizetése például nem csökkentette az adószakmai folyószámlán fennálló tartozását, így a nettó pótlékolás elve sem érvényesülhetett. De jelentette azt is, hogy együttes adóigazolás iránti kérelmet kellett előterjeszteni akkor, ha az adó- és vám hatóságnál fennálló tartozás tekintetében volt szükség igazolásra. A szervezeti változással érintett társaságoknál – az úgynevezett jogelőd-jogutód átvezetések esetén – sem történt meg egy időben az átvezetés, ugyanis a vámfolyószámlán 2015. január 1-ig jogszabályi rendelkezés volt arra, hogy Az adó- és vám folyószámla nyilvántartások egységesítése Adóvilág – 2016. január XX. Évfolyam 01-02. szám 2 ezt csak adózói kérelemre lehetett teljesíteni. A fentiek adminisztrációs többletterhet jelentettek.

A két jogelőd szakterületen más az adózó azonosításának a módja is. Az állami adóhatóság az adóazonosító jel/adószám alkalmazásával azonosítja adózóit, a vám – hatóság VPID számmal azonosítja ügyfeleit és a folyó- számlákat is ezen azonosítókra vetítve vezették. A két azonosítási rendszer közötti szinkronizációt meg kel – lett teremteni ahhoz, hogy az egységes folyószámla nyilvántartás értelmezhetővé váljon. Ugyan ez adó- alany nyilvántartási kérdés, mégis fontos kiemelni, hogy az ügyfél azonosítási nyilvántartások szinkronizálása nélkül nem kezelhető egységes folyószámla nyilvántartás sem.

Két elektronikus felület létezett, ahol az adózók a folyó- számláikra vonatkozó információkhoz korszerű módon hozzáférhettek. Emiatt azok, akik teljes körű információkat kértek a NAV-val szemben fennálló pénzügyi kondíciójukról, azoknak két felülethez kellett adatlapokat kitölteniük, jogosultságokat kérniük és két felületen eltérő tartalmi elemekkel találkoztak. A 2016. január 1-jét követően könyvelt analitikus tételek te – kin tetében már egy felületen, egységes megjelenéssel és tartalommal szolgáltatja a NAV az adószámlán lévő információkat az adózók felé. A folyószámla lekérdezés az eBEV jelenlegi szolgáltatására épül, már az adószámláról biztosítja az információkat. A korábbi Elektronikus Vám Portálon elérhető vámszakmai folyószámla információk megtekintési lehetősége megszűnik és a vámhatósági ügyfelek bővebb adattartalommal találkoznak majd az eBEV felületen.

Az adózók részére a két folyószámláról két folyószámla kivonat készült – részben azonos jogszabályi hely alapján –, eltérő tartalommal. Az egységes nyilvántartás 2016. január 1-i indulásából fakadóan 2017-ben kapnak először egy azonos tartalmú, egységes elvek mentén előállított folyószámla kivonatot és pótlékértesítőt az adózók. Miként kell ezt értelmezni? A vám – folyószámláról szóló kivonat az analitikus tételeket nem tartalmazta, kizárólag az egyes adónemek egyenlegeiről adott tájékoztatást az adózók részére, így további adatkérést igényelt, ha valamely adózó a kivonaton látható egyenlegével nem értett egyet (2016-ban még ilyen kivonatot kapnak adózóink). A jövőben – 2017- től – az egységes nyilvántartás alapján a jelenlegi adó- szakmai folyószámla kivonat tartalmi elemeinek megfelelő kivonat készül minden adózó számára, az adó nem egyenlegre vonatkozóan így látható lesz annak analitikus összetétele is. Utóbbi két témakör tekintetében a párhuzamosság meg – szüntetése és az azonosság megteremtése alapkövetelmény ként volt definiálható.

Az egységes folyószámla – „adószámla”

A külön-külön vezetett adó- és vámhatósági folyószámla 2016. január 1-től megszűnt, helyüket az Adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) 178. §. 3a.1 pontjában definiált „adószámla” elnevezéssel azonosított egységes nyilvántartás vette át. Az állami adóhatóság adózói folyószámlájának megszűnése csak képletes, mivel az egységes nyilvántartás ennek alapjain épült és e nyilvántartás könyvelési elveinek alapulvételével jött létre. Az adószámla ezen időponttól kezdődően az adó és a költségvetési támogatás elszámolása mellett, a közösségi vámjog végrehajtását szabályozó törvények által megállapított fizetési kötelezettségek (adó, vám, díj stb.) és a vámhatóság hatáskörébe tartozó fizetési kötelezettségek elszámolását is szolgálja – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az Art. eljárási szabályainak alkalmazásával.

A korábbi állami adóhatóság adóztatási területén ismert adónemek tekintetében az egységes nyilvántartás nem hoz újdonságot, azonban megjelennek a vámszakmai terület adóztatási számlái – jövedéki adók – és egyéb specialitások. Melyek ezek?

  • vám – és regisztrációs adó eljáráshoz kapcsolódó adó- nemek, melyeket az Art. 178. §. új 27a. pontja definiál: „vám, importtermék általános forgalmi adó, regisztrációs adó, importtal kapcsolatos jövedéki adó”. Ezen adó nemek specialitása, hogy az egyes kötelezett sé gekhez tételesen szükséges hozzárendelni a teljesítést (befizetést), azaz mind a kötelezettségnek, mind a befizetésnek szükséges hordoznia a konkrét ügyre vonatkozó információt, az ún. határozatszámot. Az Art. 43. §. (5) bekezdése határozza meg, hogy a fennálló túlfizetést az adózó kérelmére konkrét fizetési kötelezettségre számolja el a hatóság.
  • letéti számlák, melyek kizárólag pénzforgalmi tételeket tartalmaznak (befizetések, átvezetések, kiutalások), és a vámhatóság által működtetett garanciakezelési rendszerrel függően kerültek megnyitásra. Ezek a vámletétek letéti számla, a jövedéki letétek elszámolási számla, a fémkereskedelmi letétek elszámolási számla, és a bérfőzési szeszadó letétek elszámolási számla. Az utóbbi számla új elem az eddigiekhez képest, vezetését az Art. 43. §. (9) bekezdése indukálta. Célja, hogy a szeszfőzdék által e számlára befizetett összegek az időszaki elszámolás megtörténtéig elkülönítetten kimutathatóak legyenek. A letéti számlák sajátossága, hogy azok a nettó pótlékszámításban nem vesznek részt.
  • nem adónak minősülő egyéb köztartozások nyilvántartására szolgáló számlák körébe sorolandó minden olyan adónem, melyek valamilyen szankcióhoz köthető kötelezettségeket tartalmaznak, úgymint pénzmosás elleni bírság, szabálysértési bírság, vámigazgatási bírság, stb.

A befizetés – teljesítés – szabályai a könyvelési elvek egységesítése és az adónem kör bővülése mellett változatlanok maradnak. Az Art. hatálya alá tartozó adó- nemek esetében a teljesítés napja az a nap, amikor a pénzforgalmi szolgáltató az adózó számláját megterhelte, postai teljesítés esetén a postai befizetés napja, míg a Vtv.2 hatálya alá tartozó adónemek esetében a nemzetgazdasági számlán történő jóváírás napja.

Az egységes adószámla jellemzői:

  • egy adózónak egy adószámlát vezet a NAV, amennyiben az adózót nyilvántartásba vettük,
  • az első kötelezettség vagy pénzforgalmi tétele megnyitja az adózó saját adószámláját,
  • egyéni vállalkozó, adószámos magánszemély, illetve magánszemély esetében a könyvelés adóazonosító jelen, társaságok esetében az adószám törzsszám részén történik, de vámszakmai tételek esetében az ügyfél VPID számát is feltüntetjük,
  • egy időben fog megtörténni a szervezeti változással érintett adózói folyószámlák összevezetése,
  • téves számlára befizetett összegnél nem fogunk késedelmi pótlékot felszámítani, mert a számlák döntő többségénél a nettó módon történő figyelembe vétel valósul meg,
  • adószámlán fennálló túlfizetés felett a valamennyi számlát kezelő 1617. számú bizonylattal tudnak rendelkezni az adózók,
  • a NAV évenként fogja az adószámlát zárni, a zárás után a nyi tóegyenleget minden adónemen feltüntetve,, így az adózók jobban nyomon tudják követni a felszámított késedelmi pótlék alapját módosító könyvelt tételeiket,
  • tekintettel arra, hogy az egységes adószámla tartalmaz valamennyi adószakmai és vámszakmai adónemet, meg – teremtődött a lehetősége a nettó tartozásvizsgálatnak, mivel valamennyi adó- és vámtartozást illetve túlfizetést figyelembe lehet – és kell – venni a nettó tartozás meg – határozásakor. A nettó tartozás megállapítása során azonban speciális szabály is érvényesül, miszerint a letétként nyilvántartott összeget nem lehet figyelembe venni az adóigazolás kiállítása iránti eljárásban, valamint ha jogszabály valamely kedvezmény igénybevételének lehetőségét fennálló tartozás hiányához köti.

Fontos kiemelni: az egységes nyilvántartás működése elsődlegesen a nagyobb adózói kört érintő adószakmai adózói folyószámla elveit követi, míg a vámszakmai ügyfeleket érintő specialitások integrálása is meg tudott valósulni. Ezáltal az adószámlán a megszokott adószakmai adattartalom mellett megjelennek a vámszakmai ügyfelek számára szükséges információk is.

Az adószámla bevezetésével, a cikk korábbi részében bemutatott eltérések megszűntek, vagy jelentős közelítés történt. A közös eBEV adószámla lekérdező felület kialakítása mellett az adószakmai területen korábban is alkalmazott 17-es bizonylatcsalád kiterjesztésre került a vámszakmai adónemekre is. Ezzel az informatikai támogatással a NAV valamennyi ügyfele számára elérhetővé vált a túlfizetések, téves befizetések kiutalása, átvezetése iránti kérelmek elektronikus úton történő előterjesztési módja. Az eBEV portálon továbbá olyan lehetőség nyílt, mely alkalmas a teljes – valamennyi adónemet tartalmazó – adószámlán kívül egy-egy adónem, vagy meghatározott adónemek külön-külön történő lekérdezésére is. Ezzel – az adózói választásnak megfelelő – „paneles” lekérdezés is biztosított.

Az átmenet lebonyolítása

Az adószámla használatára történő átállás jelentős feladat, melynek végrehajtását nem lehetett egy határnaphoz kötni, annak komplexitása miatt. Lényegében azt kell elképzelni, amikor egy pénzforgalmi szolgáltató számla vezető rendszert vált, azt egy hétvége alatt bonyolítja le. A NAV esetében ez több mint 10 millió adózói folyószámlát, elvek egységesítését, lényegesen több elemet érintett, mint egy pénzforgalmi szolgáltató esetében, így az átállás is idő- igényesebb volt. Kellemetlenséget jelentett ez az adózók számára, mivel az egységes nyilvántartás 2016. január 6-tól válik elérhetővé. Ezen időpontig kérjük valamennyi érintett adózónk szíves türelmét.

Az átállási feladatok végrehajtásához hozzátartozik, hogy a garanciakezelési folyamatok – EKAER, illetve vámeljárások tekintetében – biztosítottak, az átállás időszaka alatt folyamatosan történik minden feldolgozás. Az ügyintézések során tapasztalható csökkentett működés elsősorban a folyószámla vizsgálatot igénylő ügycsoportokra érvényes (pl. fizetéskönnyítés, adóigazolás kiadása).

Az adószámla szolgáltatásainak indulását követően az eBEV felületen a folyószámla lekérdezések adószakmai adónemek tekintetében 2015. január 1-től, míg vámszak – mai adónemek tekintetében 2016. január 1-től könyvelt tételeket mutatják.

Összegzés

Az adószámla létrehozása elsősorban az adóhatóság szolgáltatási szintjének emelkedését jelenti az adózók felé. A szakterületeken átívelő, adószámla érintettségű ügyekben és ilyen típusú feltételek vizsgálatát igénylő feladatok ellátása során egységes szabályrendszer jelenik meg az egységes nyilvántartásra épülve, melynek pozitív hatását kell kihasználnia a hatóságnak az ügyintézési folyamatokban. Lényegében ezzel sikerül hozzájárulni a szakterületek közötti átjárhatóság korlátjának felszámolásához, sikerül hozzájárulni az adózói minősítési modell működéséhez. További eredményként értékelhető, hogy a párhuzamosságok felszámolása egyben adminisztrációs teher csökkenését eredményezi a vállalkozói, adózói oldalon, az egy és egységes adószámla lekérdezési lehetőség megteremtésével, az egy és egységes folyószámla kivonat és pótlék – értesítő biztosításával, az elektronikus ügyintézési lehetőségek kiterjesztésével.

Az eredmények mellett ugyanakkor már most érdemes a további szolgáltatási szint növelésének lehetőségeit keresni. Célszerű gondolkodni az adózói elégedettséget növelő megoldások kialakításán, melynek során a NAV szervezeti átalakulását, mint lehetőséget, az integráció mélyítésének lehetőségét kell értelmezni. Az adószámla további fejlesztései előtt azonban még előttünk áll egy konszolidációs időszak, melynek során az adószámla működésével össze – függő, esetlegesen felmerülő problémákat szükséges meg – szüntetni és a működést stabilizálni, zárja cikkét Ruthmayer János.

Február közepétől lehet pályázni élelmiszeripari támogatásra

Az élelmiszeripari fejlesztéseket segítő támogatásra pályázhatnak a vállalkozások február közepétől. A rendelkezésre álló 151 milliárd forintból a kormány várakozása szerint mintegy ötezer, elsősorban mezőgazdasági termelő juthat forráshoz.

Február 15-től lehet benyújtani a pályázatokat az élelmiszeripari fejlesztéseket segítő, 151 milliárd forint keretösszegű kiírásra – hívta fel a figyelmet Kis Miklós Zsolt, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkára keddi sajtótájékoztatóján. A tavaly év végén meghirdetett forrásra nemcsak mezőgazdasági termelők jelentkezhetnek, de a pályázat legfőbb nyertesei a gazdák lehetnek, mert olyan fejlesztéseket valósíthatnak meg, amelyekre korábban nem volt lehetőségük, illetve nem állt ekkora összeg a rendelkezésükre – fogalmazott az MTI beszámolója szerint.

Amint arról korábban a KamaraOnline már beszámolt: a felhívás célja az élelmiszer-ipari innováció ösztönzése, az elavult technológiai módszerek fejlesztése és új munkahelyek teremtése. A feltételeknek megfelelő egyéni projektek maximum 500 millió, a kollektív projektek maximum 1,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesülhetnek. Az igényelhető támogatás mértéke 50 százalék, a közép-magyarországi régióban 40 százalék lehet. A kormány előzetesen ötezer támogatott projekttel számol. A támogatási kérelmek benyújtására 2018. február 15-ig van lehetőség. A pályázati felhívást megtekintheti itt.

A nem mezőgazdasági termeléssel foglalkozók közül csak a mikro- és kisvállalkozások juthatnak hozzá ehhez a támogatáshoz. Az élelmiszeripari közepes és nagyvállalatok a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) keretéből, illetve a magyar költségvetésből juthatnak forrásokhoz – tette hozzá. Az államtitkár felidézte: az élelmiszeripar fejlesztésére a kormányzat összesen mintegy 300 milliárd forintot biztosít, ennek jelentős részét, 206 milliárd forintot a 2014-2020 közötti uniós programozási időszak Vidékfejlesztési Programjának keretében.

Az államtitkár kitért arra is, hogy tavaly ősszel megjelentek az agrár-környezetgazdaságot, valamint az ökológiai termelést segítő pályázati felhívások. Az agrár-környezetgazdálkodási kiírásra több mint 18 ezren adtak be támogatási kérelmet az év végi határidőig, mintegy 1,2 millió hektárra. Azt a pályázatok feldolgozása után tudják majd megmondani, hogy mennyi pénzt igényeltek a jelentkezők. Rendkívül nagy volt az érdeklődés, az igény várhatóan meghaladja a rendelkezésre álló forrásokat – jelezte. 

Ökológiai gazdálkodásra 2242 kérelem érkezett, valószínűleg elég lesz a rendelkezésre álló pénz – tette hozzá. Az államtitkár felhívta a figyelmet arra is, hogy tavaly év végén megjelent két új pályázati felhívás, a ritka és veszélyeztetett növényfajták genetikai erőforrásainak megőrzésére, valamint a védett őshonos és veszélyeztetett mezőgazdasági állatfajták genetikai állományának megőrzésére.

Kis Miklós Zsolt összegzése szerint a 2007-2013-as uniós programozási időszakot sikeresen zárták, a forrásokat teljesen fel tudták használni. Az idei év első hónapjaiban megjelennek azok a pályázati felhívások, amelyeket tavaly nem sikerült meghirdetni, illetve minden új vidékfejlesztési pályázati felhívást meghirdetnek még ebben az évben – közölte.

Csak 15 ezer rúd készült a színezüst bevonatú Magányos cédrusból

Személyre szóló elektronikus levélben is kínálja kedvezményes áron a Magyar Éremkibocsátó Intézet Kft. a Magányos cédrus éremművészeti újdonságot.

Ezekben a napokban valószínűleg több ezren kapnak e-mail üzenetet a Magyar Éremkibocsátó Intézet Kft. igazgatójától, Zielinski Adamtól. A cég így ajánlja a gyűjtők figyelmébe Csontváry Kosztka Tivadar Magányos cédrus mesterművét megörökítő éremművészeti újdonságot.

A színtiszta ezüsttel bevont, tükörverettel készült rudat limitált, 15 ezres darabszámban hozzák forgalomba. Mint írják: a rúd nem csupán az élethű megjelenítésnek köszönhetően képvisel büszkén továbbörökíthető értéket, hanem azért is, mert a Magányos cédrus a magyar történelem, kultúra és nemzeti identitás szerves részét képezi.

Az előlapon a világhírű festmény látható, mellette a festő születési és halálozási évszáma, valamit a kép címe és keletkezési dátuma. A rúd hátlapját festékpaletta motívum díszíti.

Háztartásonként csak egy rúd rendelhető, és a cég 14 napos pénz-visszafizetési garanciát vállal, ha az alkotás mégsem nyeri meg a vásárló tetszését.

Új otthonteremtési program – ez már a végleges változat

0

A csalad.hu portálon ismerteti a kormány az új otthonteremtési programjának részleteit. A családosoknak vagy a gyerekeket vállalóknak szóló tájékoztató tartalmazza a kedvezmény igénybevételének feltételeit.

A tavaly július 1-jével bevezetett egyösszegű, vissza nem térítendő lakáscélú támogatás, a családok otthonteremtési kedvezménye (csok) január 1-jétől még kedvezőbb feltételekkel igényelhető – áll az Emberi Erőforrások Minisztériuma háttérintézménye, a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet honlapján, a csalad.hu-n.

A legfontosabb változások között található, hogy a lakóingatlanok energiahatékonysági szintjét a jövőben nem kell figyelembe venni a kedvezmény összegének megállapításánál.

Eltörlik az ingatlanokra előírt 160 négyzetméteres felső határt, ez azt jelenti, hogy az ennél nagyobb hasznos alapterületű ingatlanokra is igényelhető lesz a csok.

Januártól a külföldön szerzett biztosítási jogviszony is beleszámít az előírt fél éves biztosítási időszakba, ez elősegítheti, hogy a külföldön munkát vállaló fiatalok hazatérve le tudjanak telepedni.

Az előre vállalt gyermekek esetében elegendő, ha csak az egyik szülő 40 év alatti. A változások közé tartozik, hogy az igénylésnél már nemcsak a 16, hanem a 20 év alatti eltartottakat is figyelembe lehet venni, felsőoktatási továbbtanulás esetén pedig a 25 év alattiakat is.

A használt lakóingatlanok vásárlása vagy bővítése esetén járó csok alapösszege 10 százalékkal emelkedik, így egy gyermek után 550-660 ezer forint, két gyermek után 880 ezer-1,43 millió, három gyermek után 1,32-2,2 millió, négy vagy több gyermek után 1,76-2,75 millió forint jár.

Az újonnan épített vagy vásárolt lakóingatlanok esetében a kedvezmény egy gyermek esetén 600 ezer forintra nő, két gyermek esetén 2,6 millióra, míg három vagy több gyermek esetén 10 millió forintra.

Az új lakóingatlant építő vagy vásárló családok közül azoknál, akik jelenleg három vagy több gyermeket nevelnek, illetve a jövőben (a meglévő gyermekeket is figyelembe véve) legalább három gyermek felnevelését vállalják, a normál szabályokhoz képest többletkedvezmények is vannak.

Eszerint akár három gyermeket is lehet majd előre vállalni, melynek határideje 10 év lesz. Ez a határidő akkor is, ha a meglévők mellé csak egy vagy két gyermeket vállalnak, de ezzel a gyermekek létszáma eléri a legalább hármat.

Azokat a gyermekeket is figyelembe lehet venni a kedvezmény összegének megállapításánál, akik után korábban már igénybevettek csokot, vagy a szocpolt, de a korábban kapott támogatás összegét a 10 millió forintos kedvezményből le kell vonni.

A megvásárolandó új lakásnak legalább 60 négyzetméternek, míg családi ház esetén legalább 90 négyzetméternek kell lennie.

Nem feltétel, hogy az igénylőnek vagy családtagjainak ne legyen meglévő lakástulajdona vagy haszonélvezeti, használati joga a kedvezmény igénylésekor.

A háromgyermekes családok az általuk felvett lakáscélú kölcsönhöz kedvezményes állami kamattámogatást is igényelhetnek. A kamattámogatás maximális időtartama 25 év, és legfeljebb 10 millió forint kölcsönösszegig igényelhető.

A csok bővítésével egyidejűleg a visszaélések kiszűrése érdekében több plusz feltételt is beépítettek rendszerbe, ezek közé tartozik a büntetlen előélet (vagyon elleni bűncselekmények tekintetében).

A három- vagy többgyermekes, új ingatlant építő vagy vásárló családoknál a feltételek közé tartozik, hogy az igénylő nem szerepel a Központi Hitelinformációs Rendszerben, továbbá az igénylést megelőzően legalább 2 évig folyamatosan biztosított volt, ezen belül pedig minimum az igénylést közvetlenül megelőző 180 napban keresőtevékenységet is végzett. A tájékoztatás szerint ebbe nem számít bele a közfoglalkoztatás.

Nukleáris veszélyt lát Moszkvában az amerikai tábornok

0

Nukleáris és kiber veszélyt jelent Oroszország új nemzetvédelmi stratégiája – jelentette ki Joseph Dunford, az USA vezérkari főnöke.

Az amerikai tábornok, a tengerészgyalogosok korábbi főnöke szerint egyelőre nem kell új intézkedéseket hozni. Joseph Dunford Vlagyimir Putyin tavaly év végi rendeletére utalt, amelyben Oroszország „a NATO-tagállamok lehetséges fenyegetése és az orosz határokhoz közeledése miatt” új stratégiai irányvonalat határozott meg. Ennek lényege, hogy végső esetben akár a nukleáris erő bevetését is kilátásba helyezik az ország védelmében.

Dunford tábornok azt mondta, egyelőre nem ismeri az orosz stratégia pontos szövegét, majd ha elolvasta, részletes tervet dolgoztat ki. Azt viszont már most is fontosnak tartotta megjegyezni, hogy Oroszország fegyverkezése egyértelműen nukleáris és kiber veszélyt jelent az Egyesült Államok számára.

A vezérkari főnök korábban úgy nyilatkozott, hogy az Ukrajnát és a balti államokat fenyegető orosz lépések miatt szükséges ezekbe az országokba amerikai fegyvereket szállítani. 

Gablini Gábor: bérreform kell a szakemberek megtartásához

0

További autógyárak Magyarországra csábításához a szakképzés átalakítása mellett egy átfogó bérreformra is szükség van – véli Gablini Gábor. A Gémosz elnöke szerint ehhez csökkenteni kell a magas járulékterheket.

A tavalyi 14-15 százalékos bővülés után idén 8-10 százalékkal növekedhet az új autók értékesítése Gablini Gábor szerint. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke a Magyar Időknek adott interjúban arról beszélt, hogy a céges vásárlások értéke elérte a válság előtti szintet, arányuk a 30-35 százalék a jelenleg évi 70-80 ezer darabos piacból. A magánvásárlások száma azonban egyelőre alig a fele a korábbinak, de Gablini szerint 2020-ra ez is elérheti a krízis előtti szintet.

Továbbra is problémát jelentenek ugyanakkor a külföldről behozott használt járművek. Tavaly 130-140 ezer autót hoztak be az országba. A járművek átlagéletkora 14-18 év, és szakértők szerint 90 százalékuknál visszapörgették a kilométerórát. A Gémosz elnöke úgy látja: korlátozni kellene, hogy milyen környezetterhelési mutatóval jöhet be egy jármű, valamint azt is szabályozni kell, hogy használt autót csak legális, bejegyzett cég forgalmazhasson.

A Gémosz elnöke úgy látja: Magyarország azért csúszott le a Land Rover beruházásról, és azért kétséges, hogy az Aston Martin itt építené fel új gyárát, amelyhez most keres helyszínt, mert hiányzik a megfelelő képzettségű munkaerő. Problémák vannak a szakképzéssel, de azt sem tudjuk garantálni a beruházóknak, hogy a képzett munkaerő nem hagyja el az országot és vállal munkát külföldön. A kormánynak a szakképzés átalakítása mellett át kellene gondolnia egy bérreform végrehajtását is.

Az év végi minimálbér-alkudozás helyett új bérpolitikára van szükség, mert a jelenlegi nem alkalmas a folyamat lelassítására. – fogalmazott. A munkabérre rakodó magas járulékterhek miatt a cégek nem vagy csak igen szerény mértékben tudnak bért emelni. Ma egy autószerelő Ausztriában nettó 1200-1500 eurót keres havonta. Ahhoz, hogy itthon tudjuk tartani, legalább 800-1000 eurót kellene neki fizetni.

A Gémosz javaslata szerint ha egy cég száz egység járulékot fizet adott évben alkalmazottai után, majd a következő esztendőben bért emel, akkor az előző évi járulékot kelljen befizetnie, a plusz bérkifizetés után csak a személyi jövedelemadót (szja) szedje be az állam. Ezzel nem érné kár a költségvetést, hiszen teljesül az előző évi járulékbevétel, míg a béremelés az szja, valamint a fogyasztás bővülése révén az áfán és egyéb adókon keresztül többletbevételt eredményez.

Nem létezik haszontalan diploma

Legfeljebb kevésbé hasznos.

A legtöbb szakon egy diploma megszerzése inkább kompetenciát jelent, mint garanciát egy bizonyos szakmai tudásra. A munkáltató számára a diploma biztosíték arra, hogy a jövendőbeli munkavállaló komplexebb szellemi feladatokat is eltud látni, hogy pontosan milyen szakmai tudással rendelkezik, sok esetben másodrendű. (Kivételt képeznek a szaktudást megkövetelő munkakörök, például az egészségügyi, mérnöki, jogi stb. területeken.)

A diploma szükséges, de nem elégséges – mondja Csaposs Noémi (képünkön), a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke. A munkáltatók sokkal inkább keresik az erős személyes kompetenciákat, szakmai tudást és az igazi, aktívan használható nyelvismeretet. Nem kell elkeserednie annak, aki nem tudja, vagy nem tudta biztosan, milyen karriert választana a középiskolából kikerülve. A diplomások kisebb százaléka dolgozik a szakmájának megfelelő területen, ma már sok lehetőség van a pályamódosításra. Ilyen opció lehet, ha a fiatal az alapképzés után felfüggeszti tanulmányait, és csak később, egy cégnél elhelyezkedve, az adott tudásigényt szem előtt tartva iratkozik be a mesterképzésre. Ezt sok esetben a cég is támogatja, akár anyagilag, vagy a képzéshez szükséges idő garantálásával, a munkaidő rugalmassá tételével. Jó lehetőség a felsőfokú tanulmányok kiegészítése rövidebb szakmai képzésekkel, OKJ-s képzéssel. (Például a közgazdász diploma mellé jól jöhet egy mérlegképes könyvelő képesítés.)

Azért napjainkban is megvannak azok a szakok, amelyekről kikerülve a friss diplomásokat gyorsan szívja fel a munkaerőpiac, méghozzá versenyképes kezdő fizetéssel. Ilyenek továbbra is a műszaki képzések (gépész-, villamosmérnök stb.), az informatika (főként programozókat és rendszermérnököket vadásznak), valamint a gazdasági képzések gyakorlatorientált része, amilyen a pénzügy és számvitel. Továbbra is hatalmas a hiány kémia-, fizika- és biológiatanárokból, a kikerült pályakezdők azonnali elhelyezkedésre számíthatnak. A tanári állások alulfizetettsége miatt ugyanakkor kérdéses, hogy ez a probléma enyhül-e a jövőben. 

Minden háztartásban látható keddtől a Fradi TV

A Sportklub helyett az M4 Sporton lesz látható a Fradi TV, így minden magyar háztartásban elérhetővé válik az FTC műsora.

A klub 2014 decemberében indította el a Fradi TV-t a Sportklubon, valamint tíz regionális csatornán, azóta ötvenhárom adást láthattak nézőik – olvasható a Fradi.hu-n. Az elmúlt egy évben az összes labdarúgó-mérkőzést és annak háttértörténetét bemutatták, az edzőtáborról, felkészülési találkozókról máshol nem látható jelenetekkel szolgáltak.

Januártól az M4 Sporton látható az adás, a megújult Fradi TV-ben a közvetítési jogoknak köszönhetően a sportesemények legfontosabb mozzanatait is meg tudjuk mutatni, emellett számos új ötlettel, exkluzív tartalommal készülünk, így a heti magazinműsor még izgalmasabb és színesebb lesz. 

A kedd esti adásban beszámolnak az Újpest elleni bajnoki mérkőzésen megsérült Böde Dániel állapotáról. A csapatorvosokkal kielemezték a csatár sérülését és bemutatják, miként halad lépésről lépésre a visszatérés felé. Dani sérülésével kapcsolatban ez lesz az első hivatalos tájékoztatás. Az FTC Labdarúgó Zrt. vezérigazgatóját, Orosz Pált az igazolásokról, játékosaink megtartásáról kérdezték, összefoglalják Kubatov Gábor elnök évértékelőjét, míg Gyömbér Gáborral és Busai Attilával az NB I-es listavezető hamarosan induló felkészülésére hangolnak.

A megújult Fradi TV első adását január 5-én, kedden 21.30-tól láthatják az M4-en. A műsorvezető továbbra is Kovács Kokó István és Tóth Tímea lesz

Jelentős változás a biztosítottak bejelentésében

2016. január 1-től jelentős változás következett be a biztosítottak bejelentésében – hívja fel a figyelmet Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője.

Már nem elég a foglalkoztatásra vonatkozó adatokat (jogviszony típusa, kezdete, heti munkaidő, Feor szám) megadni, egy plusz adminisztrációs feladattal is számolnia kell a HR és bérszámfejtési szakembereknek, amikor új munkavállalót jelentenek be – emeli ki Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője.

A munkáltató vagy a kifizető által foglalkoztatott biztosítottak adatairól 16T1041-es bejelentő adatlap és változás bejelentő nyomtatvány egy új pótlappal bővült, amin a biztosított szakképzettségi adatait is meg kell adni az alábbiak szerint:

  • biztosított magánszemély végzettsége, képzettsége, szakképesítése,
  • az ezt igazoló okiratot kibocsátó intézmény neve és
  • az okirat száma.

Az adatlap kitöltése új biztosítási jogviszony bejelentése esetén kötelező. A nyomtatványon egy magányszemélyhez négy, a szakképzettséggel összefüggő adat megadására van lehetőség. A NAV az adatokat ellenőrzést követően, elektronikusan az állami szakképzési és felnőttképzési szerv pályakövetési rendszert működtető nyilvántartása részére továbbítja.

Ha a biztosított végzettséggel, képzettséggel, szakképesítéssel nem rendelkezik, akkor ezt e tényre való utalással – pl. „szakképzettséggel nem rendelkezik” – jelezni kell.

A bejelentéssel kapcsolatos határidők nem változtak. A foglalkoztatás megkezdése előtt kell bejelenteni az új biztosítási jogviszonyt, így a szakképzettségi adatokkal is már a bejelentésnél rendelkezni kell! A jogviszony megszűnését, a szünetelés kezdetét és befejezését követő 8 napon belül kell teljesíteni a bejelentést, a munkaidőben, FEOR kódban történő változásról 15 napon belül kell adatot szolgáltatni az adóhatóság felé – zárja bejegyzését Pentz Edina.

Hatvannégy orvos nyert a praxispályázaton

Az OEP hatvannégy háziorvossal kötött támogatási szerződést a tavalyi praxispályázaton. Tender idén is lesz, az ehhez szükséges összeget elkülönítették a 2016-os költségvetésben.

Nyolcvanegy pályázatot nyújtottak be az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) által meghirdetett háziorvosi letelepedési, illetve praxisvásárlási program keretében. A pályázatok közül hetvenegyet minősítettek sikeresnek és ezek közül végül hatvannégy esetben kötötték meg a támogatáshoz szükséges szerződést – derült ki az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) közleményéből.

Az MTI úgy tudja, hogy a többi között Borsod-Abaúj-Zemplén megyében hat, Heves, Vas és Pest megyében öt-öt, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Bács-Kiskun megyében kettő-kettő, Békés és Csongrád megyében négy-négy pályázóval kötötték meg a támogatási szerződést. A megállapodásokban az orvosok vállalták, hogy az adott praxisban legalább négy éven keresztül önálló orvosi tevékenységet végeznek. Az összesen 471,6 millió forint értékű támogatást az OEP a múlt év végén átutalta.

A letelepedési, illetve praxisvásárlási programot az alapellátási rendszer hatékonyságának növelése érdekében hirdették meg tavaly július 30-án, a pályázatokat október 31-éig várták. A betöltetlen háziorvosi praxisok betöltését segítő támogatásra az idei költségvetésben is elkülönítettek fedezetet, így ebben az évben is lehetőség nyílik a pályázat meghirdetésére.

Hárommilliárd dolláros abszurd dráma

Ukrajna nem hajlandó visszafizetni az adósságát Moszkvának. Ez ugyanolyan abszurdum, mint ahogy Oroszország népszavazással magához csatolta annak idején a Krím-félszigetet.

Kijevben egy pillanatig sem gondolták komolyan, hogy Moszkva elengedi a 3 milliárd dolláros tartozás egy részét. Pedig Ukrajna mindent megpróbált. Először arra hivatkozott, hogy a hitelszerződést még a bukott ukrán államfő garnitúrája hozta tető alá Moszkvával, egyértelműen azért, mert az oroszok így akarták eltántorítani az ukránokat az európai uniós románctól.

Az eredmény ismert, Moszkva fizetett, az ukránok valamiféle forradalommal kisöpörték Viktor Janukovicsékat, és ölelő karokkal Brüsszel nyakába ugrottak. Az is ismert, hogy Moszkva hathatós támogatásával a Donyec-medence térségében polgárháborús állapotok alakultak ki, és a Krím-félszigetet ijesztő népszavazósdival Oroszországhoz csatolták.

Az Európai Unió, az Egyesült Államok és több nyugati állam büntető intézkedéseket fogadott el a Kreml ellen a Krím és a donyeci játszma miatt, egyben felpörgették az ukrajnai segélyprogramot, amelyet gyökeres reformokhoz kötöttek. Ukrajna nehezen mozduló ország, évtizedeken át a szovjet bürokrácia és gazdasági tehetetlenség jegyeit viselte, amelyet nem rázhat le magáról néhány év alatt – még hozzáértő, kapitalista magánvállalkozásokon izmosodó új államfővel és miniszterekkel sem.

Brüsszel és Washington nem tehet mást: pumpálja a pénzt Kijevnek, amely nagy tempóval nyel be mindent, mint egy megviselt szomjas szivacs, ám előre mutató lépéseket alig tesz. Néhány év alatt nem lehet átformálni a társadalmat, a gazdaságot, az agyakat – főleg nem háborús körülmények között. Az EU most a potenciális, hatalmas piac reményében – és az orosz agresszív nagyhatalmi politizálás ellensúlyozására –ütköző államba ruház be, vállalva annak kockázatát, hogy euró tízmilliárdokat veszít az orosz kapcsolat meglazításával.

Oroszországot megviselik a szankciók következményei, az olajár zuhanása nem kedvez a régi-új birodalomnak, és az új piacok felhajtása is lassabban megy, mint ahogy a Kremlben gondolták. És még ilyen körülmények között is rendíthetetlen Vlagyimir Putyin hatalma, az államfő a következő években is azt tesz majd országával, amit akar. Kívülről nézve elképesztőnek tűnik, hogyan tűrik a vasmarok szorítását. A vezetői irányításhoz szoktatott, cár atyuskákat szerető/rettegő oroszok megértéséhez ajánlom a Nobel-díjas Szvetlana Alekszijevics Elhordott múltjaink című könyvét. Az orosz (szovjet) birodalmat nem ismerők meg fognak lepődni, sokan el is borzadnak majd.

Míg a Nyugat képtelen volt hatékony gazdasági satuba szorítani Oroszországot, addig Ukrajna sem képes lábra állni. A Nemzetközi Valutalap dollármilliárdjait Kijev nem a reformok elkezdésére fogja költeni, hanem a hitelek törlesztésére. Már amit nagyon muszáj törlesztenie. Az oroszok 3 milliárdja egyértelműen politikai ügy. Kijev hiába mondja, hogy megegyezett nemzetközi hitelezőivel, Oroszországot ez nem izgatja.

Moszkva december 31-én deklarálta, hogy Ukrajna a nemfizetés miatt technikai államcsődbe jutott, ezért Oroszország egy brit bírósághoz fordul. És ezt az államcsődbe jutott Ukrajnát kénytelen továbbra is finanszírozni az EU, a Nemzetközi Valutaalap, az Egyesült Államok. Nem léphetnek el mellőle, mert nincs hová visszalépni, hiszen akkor megint csak Oroszország járna jobban.

Ennyire abszurd és drámai a helyzet.

Szerdahelyi Csaba

Tao. törvény: módosult az adókedvezmény igénybevételének szabályozása

0

A 2015. évi CXCI. törvény és a 2015. évi CCXII. törvény egyes rendelkezései módosították a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvénynek (Tao. tv.) a látvány-csapatsport támogatásának adókedvezményére vonatkozó szabályait.

A módosítások érintik az „alaptámogatás” és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás bejelentésére nyitva álló határidőt, illetve az adókedvezmény érvényesítésre vonatkozó jogosultságot is – olvasható a NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztályának tájékoztatójában.

I.

Változott a látvány-csapatsportok támogatásával összefüggésben a bejelentési kötelezettségre nyitva álló határidő [Tao. tv. 22/C. § (3d) bekezdés] mind az „alaptámogatás”, mind pedig a kiegészítő sportfejlesztési támogatás vonatkozásában. Az új szabályok szerint az adózó a támogatás és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás kifizetésének tényét – annak pénzügyi teljesítésétől számított 30 napon belül – köteles az állami adóhatóság részére bejelenteni. E változás következtében a korábbi 8 napos bejelentési határidő meghosszabbodott, továbbá a bejelentési határidő elmulasztása nem tekinthető jogvesztőnek. Ez utóbbi módosítás azt eredményezi, hogy a határidő elmulasztása esetén igazolási kérelmet lehet előterjeszteni. Az igazolási kérelem előterjesztése vonatkozásában a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény66-67. §-ában foglaltak irányadók. E rendelkezések értelmében a határidő elmulasztása esetén az igazolási kérelemmel egyidejűleg pótolni kell az elmulasztott cselekményt is (jelen esetben a SPORTBEJ nyomtatvány benyújtását). Az igazolási kérelmet a mulasztásról való tudomásszerzést vagy az akadály megszűnését követő 8 napon belül, de legkésőbb az elmulasztott határidő utolsó napjától számított 6 hónapon belül lehet előterjeszteni.

A 30 napos bejelentési határidőre vonatkozó rendelkezés hatálybalépése tekintetében úgy rendelkezik a Tao. tv. 29/A. § (16) bekezdése, hogy az új szabályt első alkalommal a 2015-2016-os támogatási időszakra 2016. január 1-jét követően benyújtott új sportfejlesztési programok támogatásával (juttatásával) összefüggésben kell alkalmazni. Ebből adódóan nem alkalmazható a 30 napos meghosszabbított bejelentési határidő

  • a 2015-2016-os támogatási időszakra 2016. január 1-jéig benyújtott sportfejlesztési programokra, továbbá
  • a látvány-csapatsport támogatását biztosító támogatási igazolás kiállításáról, felhasználásáról, a támogatás elszámolásának és ellenőrzésének, valamint visszafizetésének szabályairól szóló 107/2011. (VI. 30.) Kormányrendelet 14. § (4), (4a) és (4b) bekezdése alapján meghosszabbított sportfejlesztési programokra sem.

Ezen körbe tartozó sportfejlesztési programok támogatása esetén az adózónak továbbra is a 8 napos, jogvesztő határidőn belül kell teljesíteni a bejelentési kötelezettséget, amely az adókedvezmény igénybevételének egyik feltétele.

II.

A Tao. tv. 29/A. §-ába 2016. január 1-jei hatállyal beiktatott (17) bekezdés szerint az adózó a 2015. adóévi társasági adóbevallás benyújtására nyitva álló határidő utolsó napjáig az adóhatósághoz benyújtott kérelme alapján mentesül a Tao. tv. 22/C. § (3d) bekezdése szerinti, a támogatás, kiegészítő sportfejlesztési támogatás bejelentésére nyitva álló, korábbi 8 napos határidő elmulasztásával összefüggő, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerinti jogkövetkezmények és a Tao. tv. 22/C. § szerinti adókedvezményre vonatkozó jogosultság elvesztése alól.

Amennyiben az adózó azért esett el az adókedvezmény igénybevételétől, mert akár az „alap-” akár a kiegészítő sportfejlesztési támogatás vonatkozásában a 8 napos, jogvesztő bejelentési határidőnek 2013-ban vagy 2014-ben nem tett eleget, akkor kérelmet nyújthat be az adóhatósághoz annak érdekében, hogy az adókedvezmény érvényesítésére utólag mégis jogosulttá váljon. Az erre irányuló kérelmet – általános esetben – 2016. május 31-éig kell benyújtani az illetékes megyei adó- és vámigazgatósághoz. Az adóhatóság helyt adó határozata alapján az adózó érvényesítheti az adókedvezményt, akár a korábbi adóévek társasági adóbevallásainak önellenőrzése útján is. Amennyiben a 2013-as, 2014-es adóév a társasági adó vonatkozásában ellenőrzéssel lezárt időszaknak minősül, úgy az adókedvezmény igénybevétele céljából ismételt ellenőrzés kezdeményezhető.

III.

A Tao. tv. 22/C. § (3) bekezdés a) pontját, illetve az (5) bekezdés i) pontját érintő 2015. december 17-étől hatályos módosítás értelmében bővültek az adókedvezmény igénybevételére vonatkozó feltételek, ugyanis egy támogatói szándéknyilatkozat rendelkezésre állása is szükséges az adókedvezmény érvényesítéséhez. A támogatás igénybevételére jogosult sportszervezetnek a támogatási igazolás kiállítására jogosult szerv felé előzetesen igazolnia kell, hogy részére, legalább a kiállítani kért támogatási igazolás iránti kérelemben szereplő összegű támogatást, a kérelemben megjelölt támogató szervezet (adózó) a támogatási szándéknyilatkozat alapján rendelkezésre bocsátja. A támogatási igazolás csak akkor állítható ki, ha a sportszervezet csatolja a támogatási szándéknyilatkozatot.

Az itt említett új szabályt első alkalommal annak hatályba lépését követő naptól (azaz 2015. december 18-ától) benyújtott támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelmek esetén kell alkalmazni [Tao. tv. 29/Q. § (7) bekezdés].

E módosítás elfogadásával a Tao. tv. 22/C. § (2) bekezdése szerinti adókedvezmény az alábbi feltételek együttes teljesítése esetén vehető igénybe:

  • a támogatási szándéknyilatkozat az adózó rendelkezésére áll;
  • az adózó a támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelemnek a támogatás igénybevételére jogosult szervezet általi benyújtásakor köztartozásmentes;
  • az adózó rendelkezik az arra jogosult szerv által kiállított támogatási igazolással;
  • az adózó a támogatási igazolásban szereplő összegű „alaptámogatást”, illetve a kiegészítő sportfejlesztési támogatást az arra jogosult(ak) számára  az adóévben átutalja;
  • az adózó az „alaptámogatás” és a kiegészítő sportfejlesztési támogatás átutalásának megtörténtét az adóhatóság részére a pénzügyi teljesítéstől számított 30/8 napos határidőn belül bejelenti a SPORTBEJ jelű nyomtatványon;
  • az adózó az úgynevezett 1 százalékos befizetési kötelezettségét teljesíti.

Nőtt a foglalkoztatottság, csökkent a munkanélküliség

Nagyobb részt a közfoglalkoztatásnak köszönhetően többen dolgoztak tavaly ősszel Magyarországon, mint egy évvel korábban, de a vállalkozások is növelni tudták alkalmazottaik számát. A KSH adatai szerint csaknem 113 ezren dolgoztak külföldön.

A tavaly szeptember-novemberi időszakban átlagosan négymillió 273 ezren dolgoztak, amely 2,8 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest – közölte a KSH. A foglalkoztatottak száma 118 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbit: az állami és a versenyszférában dolgozók száma 51 ezer fővel nőtt, míg a közfoglalkoztatottak köre 61 ezerrel bővült, külföldön pedig újabb hatezer embert talált munkát, számuk így már megközelítette a 113 ezret.

A foglalkoztatottak közül 4 millió 235 ezren tartoztak a 15–64 évesek korcsoportjába, foglalkoztatási arányuk 2,2 százalékponttal, 65 százalékra emelkedett. A 15-64 éves férfiak közül 2 millió 299 ezren dolgoztak, amely három százalékos javulást jelent éves összevetésben, a foglalkoztatási ráta ebben a körben 2,5 százalékponttal, 71,4 százalékra nőtt. A 15-64 éves női foglalkoztatottak száma 2,4 százalékkal, 1 millió 936 ezer főre emelkedett, foglalkoztatási rátájuk két százalékponttal, 58,7 százalékra javult.

A foglalkoztatottság javulásával párhuzamosan csökkent a munkanélküliek száma. A tavaly szeptember-novemberi időszakban 284 ezren voltak munka nélkül, 37 ezerrel kevesebben, mint egy évvel korábban, s így a munkanélküliségi ráta egy százalékponttal 6,2 százalékra csökkent. A férfiak esetében a munkanélküli száma 17 ezerrel 152 ezer főre csökkent, amely az átlagnál valamivel jobb, 6,1 százalékos munkanélküliségi rátát jelent, míg a nőknél az állástalanok száma 20 ezerrel 132 ezer főre csökkent, amely 6,3 százalékos mutatót jelent.

Kész a szuperszámítógép a vezető nélküli autóhoz

A Nvidia bejelentette Las Vegasban, hogy elkészült a vezető nélküli autóhoz kifejlesztett szuperszámítógépe.

A 12 processzoros Drive PX 2 összesen 150 Apple notebook tudását és erejét egyesíti, másodpercenként 24 trillió műveletre képes és egyidejűleg 12 videokamerát vezérel – ismertette újságírókkal a világszenzációt a Nvidia elnök-vezérigazgatója, Huang Zsen-hszün.

A kaliforniai cég a Volvóval és az Audival és megállapodást kötött a tesztüzemre. A Nvidia elsősorban videotérképek gyártására specializálódott számítástechnikai vállalat, évek óta részt vesz fejlesztéseivel a vezető nélküli autó programban.

A CES-t 1967 óta rendezik meg Las Vegasban, idén január 6-9. között tart nyitva a kiállítás, de az újságírók már hétfőn és kedden ismerkedhetnek az újdonságokkal.

„Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása”: ennyi volt

Túl sok a pályázó, túl kicsi a keret: felfüggeszti a kormány az 50 milliárd forintos K+F+I pályázatot.

A beérkezett támogatási kérelmek nagy számára és a rendelkezésre álló keret valószínűsíthető kimerülésére tekintettel a Gazdaságfejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság 2016. január 11-i határnappal felfüggeszti a „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása” című (GINOP-2.1.1-15) felhívást – jelent meg a hivatalos pályázati honlapon.

2016. január 12-én 0 órától – a felfüggesztés esetleges feloldásáig – támogatási kérelmek nem lesznek benyújthatók.

Január 11-én kívül az 50 milliárd forintos keretösszegű pályázatnak eredetileg további négy értékelési határnapja is volt (2016. április 25., 2016. augusztus 29., 2017. február 6. és 2017. november 2.). 

Vízügyi kockázatokkal kell számolniuk a legnagyobb cégeknek

A világ legnagyobb cégeinek közel kétharmadát (68 százalék) fenyegetik vízügyi kockázatok, ami jelentős hatással lehet az üzleti tevékenységükre és bevételeikre – állapítja meg egy fenntarthatósági szervezet jelentése.

A CDP felmérésében résztvevő cégek összesen 8 olyan vízkockázatot azonosítottak, amelyek hatással lehetnek az üzletmenetükre. Ezek közé tartozik például a vízhiány, illetve a víz árának emelkedése is – olvasható a Mabisz honlapján.

A CDP felmérésében 405 cég vett részt, összesen mintegy 2413 egyéni kockázatot azonosítottak a közvetlen műveletek, további 788-at pedig az ellátási lánc különböző pontjai mentén. Ezek közel fele (44 százalék) ráadásul a következő három évben be is következhet.

A vízkockázatok leginkább a feltörekvő piacokat – például Brazíliát, Kínát, Indiát és Mexikót – érintik majd, ahol a befektetők egyébként komoly növekedési lehetőségeket látnak. Dél-Amerika legnagyobb és leggazdagabb városa, Sao Paulo például már vészesen közel áll ahhoz, hogy kifogyjon a vízkészleteiből.

A cégek több mint fele (53 százalék) nem végez átfogó kockázatértékelést, holott ez az első lépés ahhoz, hogy az üzletmenet folytonossága biztosítható legyen olyan fenyegetések esetén, mint egy esetlegesen fellépő vízhiány, a korlátozott hozzáférhetőség vagy a vízminőség romlása.

„Innovációs voucher”: új GINOP-pályázat kkv-knak

A Széchenyi 2020 keretében megjelent az „Innovációs voucher” című (GINOP-2.1.4-15) felhívás.

A meghirdetéskor a támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 3 milliárd forint; a támogatott támogatási kérelmek várható száma: 150-1000 db. A támogatási kérelmeket 2016. március 21-től 2018. március 20-ig lehet benyújtani. (Amennyiben a keret hamarabb kimerül, a felhívást fel fogják függeszteni – olvasható a tájékoztatóban.)

A felhívás célja, hogy kis- és középvállalkozásnak

  • innovációs tanácsadás (a tudástranszfer, az immateriális javak megszerzése, védelme és kiaknázása és az ezeket magában foglaló szabványok és szabályozások alkalmazása terén történő tanácsadás, segítségnyújtás és képzés) és
  • innovációs támogató szolgáltatások (irodahelyiség, adatbankok, könyvtárak, piackutatás, laboratóriumhasználat, minőségtanúsítás, tesztelés és tanúsítás biztosítása hatékonyabb termékek, eljárások és szolgáltatások fejlesztése céljából)

igénybevételéhez nyújtson támogatást.

Támogatási kérelmet nyújthatnak be olyan mikro-, kis-, és középvállalkozások, amelyek

  • rendelkeznek legalább két lezárt (beszámoló/SZJA bevallással alátámasztott), teljes (365 napot jelentő) üzleti évvel (az előtársaságként való működés időszaka ebbe nem számít bele),
  • éves átlagos statisztikai állományi létszáma a támogatási kérelmek benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben minimum 3 fő volt,
  • Magyarországon székhellyel rendelkező kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok, vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel rendelkező kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok fióktelepei,
  • nem tartoznak az EVA hatálya alá.

További részletek a csatolt Felhívásban.

Szaúd-Arábia kemény feltételeket szabott Iránnak

0

Ha Teherán nem avatkozik többé más országok belügyeibe, akkor Rijád kész helyreállítani a diplomáciai kapcsolatokat, amelyeket vasárnap szakított meg.

Abdalla al-Muallimi, Szaúd-Arábia ENSZ-nagykövete New Yorkban újságírókkal közölte: a vahhábita királyság keményen dolgozik azért, hogy Szíriában és Jemenben béke legyen. Al-Muallimi azután találkozott újságírókkal, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsa határozatban ítélte el Rijád teheráni nagykövetsége elleni támadást. 

Rijádban a szombaton (másik 46 elítélttel) kivégzett síita főpap testvére, Mohammed al-Nimr a Yahoo Newsnak Szaúd-Arábiából adott telefoninterjújában az amerikai elnököt hibáztatta a történtekért. Úgy vélte, Barack Obama nem vetette be minden befolyását a szaúdi kormánynál annak érdekében, hogy megakadályozza a síita főpap kivégzését.

„Az amerikai kormányzat egyáltalán nem ajánlott fel segítséget, jóllehet, tisztában volt azzal, milyen veszélyei és következményei lesznek e kivégzésnek” – fogalmazott Mohammed al-Nimr.

Azt is mondta, hogy egyértelműen kérték az amerikai elnököt, járjon közben Nimr al-Nimr sejk megmentése érdekében, ő maga személyesen is járt a szaúdi amerikai konzulnál, hogy adjon ki egy, a halálos ítéletet elítélő nyilatkozatot.

Politikai elemzők szerint a két ország nem törekszik egymás közötti háborúra, mert tisztában vannak azzal, hogy azzal lángba borítanák a térséget. A feszültség enyhítésére Oroszország közvetítői szerepet ajánlott fel, de érdemi választ egyik féltől sem kapott.

Még egyeztetik David Cameron budapesti programját

0

David Cameron csütörtökön munkalátogatásra érkezik Budapestre, Orbán Viktor miniszterelnök és a brit kormányfő délután tárgyal egymással.

A még szervezés alatt álló program szerint Orbán Viktor az Országházban fogadja David Cameront, majd a megbeszélések után közös sajtótájékoztatót tartanak a Parlament Delegációs termében. Ezt követően Áder János köztársasági elnök a Sándor-palotában fogadja a brit miniszterelnököt.

Orbán Viktor legutóbb a decemberi EU-csúcsot megelőzően Brüsszelben egyeztetett brit kollégájával, és ezután jelentette be, hogy David Cameron január 7-én Budapestre látogat.

Két év múlva nyereséges lenne a Tokaj Kereskedőház

A napokban kerül a kormány elé a Tokaj Kereskedőház négyéves fejlesztési terve, amely alapján az évtized végére a most még komoly anyagi támogatásra szoruló cég nyereséges lesz – írja a Magyar Idők.

A 2013-ban indult komplex megújulási programban rögzített fejlesztések várhatóan 2017 végére készülnek el – mondta el Szappanos Péter, az állami tulajdonú társaság nemrég kinevezett vezérigazgatója a Magyar Időknek.

„Elsőként egy irányított erjesztésre alkalmas hűtőtartálycsarnokot építettünk meg. Emellett modernizáljuk az átvevő- és feldolgozóközpontot, a készáruraktárt, elkészül a hűtőtartálycsarnok második üteme, a szegi pincében kialakítunk egy, a teljes borvidéket bemutató látogatóközpontot és egy új irodaépület is épül. Az új palackozóüzemben várhatóan 2016 szeptemberében indulhat meg a munka” – mondta a vezérigazgató.

Januárban kerül a kormány elé az a négyéves üzleti terv, amely összesen 16,6 milliárd forint forrásigénnyel számol. „Célunk, hogy 2019-re nyereségessé váljon a társaság, de az értékcsökkenés és amortizáció előtti üzemi eredmény már 2018-ra pozitív lehet” – tette hozzá.

A kereskedőház kapacitása évi 10 millió palack. A cég  jelenleg elsősorban a volt keleti blokk országaiba szállít, a következő években azonban szeretne nyitni Kína, az Egyesült Államok, a skandináv országok és az Egyesült Királyság irányába.

Opelból adtak el legtöbbet decemberben

0

Tavaly decemberben az egy évvel korábbinál 17 százalékkal több, 7107 új személygépkocsit, valamint 2294 kishaszon-járművet helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 16 százalékos növekedés.

A Jato Dynamics autóipari információszolgáltató tájékoztatása szerint a személyautóknál a tavalyi év utolsó hónapjának győztese az Opel volt 808 darabbal és 11,4 százalékos piaci részesedéssel. A második Suzuki 742 autót értékesített, a harmadik a Ford lett 716 darabbal, majd a Skoda és a Volkswagen következik, 599 és 520 autóval.

A 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó kishaszon-járművek közül a december a Fordnak kedvezett, 259 Transitot helyeztek forgalomba a múlt hónapban, mögötte a Ford Ranger következik 181 darabbal, majd a FIAT Ducato 169-cel és a Renault Master 168 eladott járművel.

Az újautó forgalomba-helyezések többsége, 81 százaléka céges, a magán eladások a piac 19 százalékát teszik ki.

Tavaly összesen 103 ezer új járművet értékesítettek Magyarországon, ami 13,8 százalékos növekedés éves összevetésben, 2013-hoz viszonyítva pedig csaknem 40 százalékos bővülésnek felel meg – közölte a Magyar Lízingszövetség a Datahouse adatai alapján az MTI-vel.

Tavaly 77,2 ezer új személyautót adtak el a kereskedők, ez 2014-hez képest 14,3, 2013-hoz viszonyítva pedig 37,4 százalékos növekedés. A kisteherautókból 17,5 ezer fogyott, ami az előző évi adatot 9,9 százalékkal haladja meg.

Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a tájékoztatásban kiemelte: fejlődésben van a válság során beszűkült magyar járműpiac. Hozzátette: az eladások növekedésében tavaly szerepet játszottak a vállalkozások – részben a jegybanki hitelprogram segítségével megvalósított – vásárlásai.