Kezdőlap Blog Oldal 1072

Újabb kedvezmény a sportot támogató cégeknek

0

A látvány-csapatsportok támogatásához hasonlóan a 2024-es tervezett budapesti olimpia dotálása után is adókedvezményt kapnának a vállalkozások a kormány elképzelése szerint.

Új, az olimpiai pályázat támogatásához kötődő adókedvezményt vezetne be a kormány által az Országgyűlésnek benyújtott törvényjavaslat. Az indoklás szerint a társasági és az osztalékadóról, valamint a sportról szóló törvényt módosító javaslat kimondja: a Fővárosi Önkormányzat és a Magyar Olimpiai Bizottság közös tulajdonában lévő, az olimpiai pályázat lebonyolításáért felelős nonprofit cég legfeljebb 19 milliárd forinthoz juthat az idén és jövőre cégek adókedvezményben részesülő támogatásából.

A társaságnak a 2017. december 31-ig fel nem használt támogatást a központi költségvetés számára kell visszautalnia 2018. december 31-ig a javaslat értelmében. Az indoklás szerint az olimpiai pályázat előkészítését e módon segítő cégek ugyanolyan adóelőnyben részesülnének, mint az előadó-művészeti szervezeteket és filmalkotásokat, illetve a látvány-csapatsportokat támogató vállalkozások.

Szerdától nyolc forinttal olcsóbb a benzin

0

Nyolc forinttal csökkentette a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát szerdától a Mol, a gázolaj ára nem változott.

Csökkentette bruttó 8 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol Nyrt., a gázolaj ára nem változott. A mérsékléssel a benzin átlagára 306-307 forintra csökkent, a gázolaj ára 299-300 forint maradt. Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között – írja az MTI.

Legutóbb egy hete változott az üzemanyagok ára, akkor bruttó 2 forinttal emelkedett a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi ára. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Április végéig összeáll az új adótörvény

0

A gazdasági tárca április 30-ig elkészíti és benyújtja a kormánynak az adózás rendjéről szóló új törvénytervezetet, jelenleg ezen dolgozik az érintettek bevonásával.

Az MTI azt követően kereste meg a Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM), hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, ma Magyarországon egy átlag magyar vállalkozásnak 277 munkaórára van szüksége évente, hogy adókötelezettségeit teljesítse.

„Fordulópont jött el a magyar adórendszerben, olyan adóhatóságot alakítunk ki, amely tevőlegesen segíti a magyar gazdaság fejlődését. Az adóhivatalnak partnerként kell támogatnia a vállalatokat, vállalkozásokat és a magánszemélyeket, hogy minél egyszerűbben, gyorsabban, könnyebben tehessenek eleget adófizetési kötelezettségüknek. Ehhez az új modellhez új eljárási szabályokra van szükség” – fejtette ki az NGM.

A szaktárca közölte: többek között adótanácsadó cégek és különféle szervezetek bevonásával dolgoznak a törvénytervezeten. Olyan ügyfélbarát adózási rendszert szeretnének kialakítani, amely gyorsabb az eddigieknél, és kevesebb adminisztrációs terhet ró az emberekre és a vállalkozásokra.

Elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni minden parkolóban

0

A felszíni parkolóhelyeket fásítani kell, az újonnan létesített, illetve már meglévő parkolóhelyeken pedig elektromos gépjármű töltőállomásokat kell kiépíteni – döntött a kormány.

Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendelet módosítása értelmében a 10 gépjárműnél több befogadására képes felszíni parkolóhely fásítását úgy kell megoldani, hogy minden megkezdett 6 parkolóhely után egy nagy lombkoronát nevelő, környezettűrő, túlkoros, allergén pollent nem termelő lombos fát kell  telepíteni. Minimum egy négyzetméter szabad földterületet kell biztosítani erre, amelynek egy négyzetméter alatti területei a telek zöldfelületébe nem számíthatók be.

Az újonnan létesített parkolóhelyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 parkolóhely után legalább tízben elektromos gépjármű töltőállomás legyen kiépíthető a burkolat megbontása nélkül. A meghlévő parkolóknál minden megkezdett 100 parkolóhelyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni – számolt be az MTI a Magyar Közlönyben megjelent jogszabály alapján. 

Az 1500 négyzetméter nettó árusítótérnél nagyobb üzletek esetében 2019. január 1., a 300-1500 négyzetméter közötti nettó árusítótérrel rendelkező üzletek esetében, amelyek 50 ezer lakosnál nagyobb településen találhatók, 2019. január 1. a határidő a rendeletben foglaltak teljesítésére. A 20-50 ezer lakosú településeken 2020. január 1-jéig, a 20 ezer lakosnál kisebb településen pedig 2026. január 1-jéig kell kivitelezni a rendelet szerint a parkolókat.

Az ellenérték fejében parkolóhely értékesítésére szolgáló építmények létesítése esetén a parkolóhelyeket szintén úgy kell kialakítani, hogy 100 parkolóhely után legalább tízben kiépíthető legyen az elektromos gépjármű töltőállomás a burkolat megbontása nélkül. A pénzdíjas parkolóhely értékesítését szolgáló, meglévő építményeknél minden megkezdett 100 parkolóhelyből 2017. január 1-jéig legalább egyet, 2019. január 1-jéig legalább kettőt kell elektromos gépjármű töltőállomással ellátni. A rendelet a kihirdetését követő harmincadik napon lép hatályba.

A keddi közlönyben egy másik kormányrendelet is megjelent, amely az elektromos autókat érinti. A rendelet szerint a nemzetgazdasági miniszternek a Miniszterelnökséget vezető miniszter és a nemzeti fejlesztési miniszterrel közösen kell megvizsgálnia, miként növelhető a központi költségvetési szervek és az állami tulajdonban lévő gazdasági társaságok személygépjármű-parkjában a környezetkímélő járművek részesedése. A cél az, hogy ezen járművek aránya 2030-ra elérje a 30 százalékot. Az előterjesztésért, amelynek 2016. május 31-e a határideje, a felsorolt miniszterek a felelősek. 

A nemzeti fejlesztési miniszternek a nemzetgazdasági miniszter bevonásával kell megvizsgálnia azt is, milyen kormányzati intézkedésekkel lehet segíteni a két- és háromkerekű elektromos járművek szélesebb körű magyarországi elterjedését. A javaslatok kidolgozásának határideje szintén 2016. május 31.

Cisco: a cégek határozottabban lépnek fel a kiberfenyegetésekkel szemben

0

A kiberbűnözők egyre merészebb és rugalmasabb aktivitása, a nagyobb károkozás miatt a gazdálkodó szervezetek fokozott éberséggel és határozottabb fellépéssel kezelik az informatikai kihívásokat – állapítja meg az amerikai Cisco Systems internetes hálózati berendezés gyártó és infokommunikációs szolgáltató vállalat éves kiberbiztonsági jelentése.

A Cisco Systems Magyarország Kft. kedden közölte: a felmérésbe 12 országból bevont 2400 IT biztonsági szakértő közül 2015-ben 10 százalékkal kevesebben tartották szervezetük biztonsági rendszerét naprakésznek, mint 2014-ben.

Ugyanakkor a felmérés megállapította, hogy egyre több szervezet igyekszik aktív válaszlépésekkel garantálni a biztonságot, 90 százalékuk fejleszti alkalmazottai biztonsági tudatosságát, például oktatással, a biztonságos magatartás házon belüli szabályozásával.

Nőtt a gazdálkodó szervezetek körében a biztonsági ellenőrzést és az incidenskezelést külső szakértőkre bízó gazdálkodó szervezetek aránya is tavaly. Különösen a kis- és középvállalatok körében jellemző ez, 2014-ben 14, tavaly 23 százalékuk vett igénybe külső segítséget.

Egyre több nagyvállalat világíttatja át kiberbiztonsági szempontból a beszállítói láncát és a partneri hálózatát alkotó kis- és középvállalatokat, mert a kisvállalati beszállítói kör által képviselt strukturális sebezhetőség nagy kockázatot jelent a nagyvállalatok számára.

A kockázati tényezők köre a támadási infrastruktúrának a közösségi média felületeire való kiterjedésével is jelentősen bővült tavaly a Cisco tanulmányának megállapítása szerint.

Kedvező fejleményként állapítja meg a tanulmány a kiberbiztonsági incidensek felderítési idejének a csökkenését, amit a Cisco tavaly októberre 17,5 órára tudott csökkenteni a júniusi 35,3 óráról. A rövidebb felderítési idő jelentősen enyhíti a kibertámadások által okozott károkat.

Ács György, a Cisco regionális hálózatbiztonsági szakértője a jelentés megállapításainak magyarországi vonatkozásairól szólva elmondta, hogy a sok esetben elöregedett infrastruktúrák, valamint az elavult vállalati rendszerek és gyakorlatok fokozott veszélynek teszik ki a cégeket.

A nagyvállalatok Magyarországon is elkezdtek rájönni, hogy fontos a biztonsági támadások elleni védekezés, de nem elégséges – mutatott rá, hangsúlyozva: egyre több cég foglalkozik már azzal, hogy mi fog történni támadás után, hogyan lehet minél hamarabb a támadást lokalizálni, nyomon követni, és a költségeket csökkenteni.

Szép hozamoknak örülhettek a nyugdíjpénztári tagok

Tavaly nyolc százalékkal nőtt az önkéntes nyugdíjpénztári tagok vagyona, az ügyfelek átlag egymillió forintot tartottak a kasszáknál.

Tavaly hat százalékkal, 1070 milliárd forintra nőtt a magyarországi önkéntes nyugdíjpénztárak által kezelt vagyon – mondta sajtótájékoztatóján Kravalik Gábor, az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetsége elnöke. Az egy tagra jutó vagyon ennél is nagyobb mértékben, nyolc százalékkal gyarapodott 2015-ben és meghaladta az egmillió forintot.

Míg az önkéntes pénztárak taglétszáma csökkent (1,063 millió fő volt az év végén) tavaly, addig a pénztárszövetséggel együttműködő egészségpénztáraknál a tagok száma két százalékkal nőtt és meghaladta a 740 ezret. Az egészségkasszák összvagyona 2014-hez képest egy százalékkal, 45,53 milliárd forintra emelkedett.

Tavaly befektetési szempontból több nehéz negyedévvel is szembesültek a kasszák, látható volt, hogy a korábban megszokott, akár kétszámjegyű hozamok a következő években már nem lesznek reálisak. A pénztárszövetség elnöke kiemelte: ennek ellenére becslésük szerint tavaly legalább négy százalékos reálhozamot érhettek el a szövetséghez tartozó önkéntes nyugdíjpénztárak.

Az elmúlt évben az egyéni befizetések összege 65,2 milliárd forintot tett ki, ami 7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A tagok mellett a munkáltatók is aktívabbak voltak az év utolsó három hónapjában. A munkáltatói befizetések összege 9,8 milliárd forintra rúgott a múlt év utolsó negyedében, ami a harmadik negyedévhez képest 7,5 százalékos emelkedést jelentett, de az egy évvel korábbi összegtől 1 százalékkal elmaradt. 

Kravalik Gábor elmondta: az egészségpénztárak esetében tetemesen nőttek a pénztártagok egyéni befizetései, az elmúlt év utolsó negyedévében 6,7 milliárd forintot tett ki ez az összeg, ami két és fészerese a harmadik negyedévben elkönyveltnek, 2014 utolsó negyedévéhez képest pedig 17 százalékos bővülés. A befizetésekből finanszírozott szolgáltatások száma négy százalékkal emelkedett negyedéves összevetésben. Az egészségkasszák tavaly az utolsó negyedévben 1,85 millió alkalommal, esetenként átlagosan 5800 forint értékben finanszíroztak egészséggel összefüggő szolgáltatást. 

Orbán Viktor: Kecskemét városával könnyű megállapodást kötni

0

Huszonötmilliárd forintot bocsát Kecskemét rendelkezésére a kormány, hogy a város létrehozhasson egy gazdaságfejlesztési alapot, amely visszatérítendő forrást biztosít életképes, üzleti alapú vállalkozások támogatásához – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök kedden Kecskeméten, ahol a Modern városok program részeként megállapodást írt alá Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz-KDNP) polgármesterrel.

A kormányfő a Városháza dísztermében tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy egy polgári célokat szolgáló új kifutópályát építenek a kecskeméti repülőtérre. Az ipartelepek folyamatos áramszolgáltatásának biztosítása érdekében fejlesztik a hálózatot.

A közlekedési fejlesztések között a városi körgyűrű utolsó szakaszának megépítéséhez nyújtandó 18 milliárd forint összegű támogatásról, valamint az 52-es út városi bevezető szakaszának négysávossá bővítéséről számolt be. Egy egyetemi kutatóközpont létrehozásáról is szólt, amelyről azonban még egyeztetések szükségesek.

Orbán Viktor bejelentette, hogy a főpályaudvar rendbetétele, egy új P+R parkoló megépítése és az elővárosi közlekedés fejlesztése is a megállapodás része.

A miniszterelnök beszélt a világhírű Kodály Intézet fejlesztésről, egy új 250 fős koncertterem építéséről, amelyhez 3 milliárd forintot biztosítanak.

Egy középfokú, duális szakképzést szolgáló, gazdasági területen működő két tannyelvű iskola és kollégium megépítését is bejelentette, mintegy 1,5 milliárd forint forrásból.

Orbán Viktor a Városháza épületét a nemzeti vagyon részének nevezte, és közölte, annak felújításához 4 milliárd forint támogatást biztosít a kormány.

Hangsúlyozta: Kecskemét városával könnyű megállapodást kötni, mert „nem feneketlen kútba” érkeznek az adóforintok, hanem „megfialnak”.

Emlékeztetett arra, hogy az elmúlt 5 évben a kormány 16,7 milliárd forint adósságot vállalt át Kecskeméttől, amelyhez hozzáadva a 80-85 milliárd forint állami és uniós forrást, mintegy 100 milliárd forintnyi fejlesztési lehetőséget teremtett a városnak.

A kormányfő a város vezetőivel folytatott tárgyalások kulcskérdésének nevezte, hogy az elmúlt 10 éves fejlődési szakasz sikerül-e újabb 10 évvel megtoldani.

Orbán Viktor szólt arról, hogy a jelenlegi támogatásokat egy olyan ország tudja teljesíteni, amelyik 6 évvel ezelőtt pénzügyileg összeomlott, csak a hitelek tartották életben. Fontosnak nevezte, hogy az IMF-hitelek korábbi visszafizetése után Magyarország 2016-ban az Európai Uniótól felvett hitelek utolsó részletét fogja visszafizetni, mintegy 600 milliárd forintot.

Orbán Viktor beszélt arról, hogy a jelenleg 110 ezer lakosú város a becslések szerint 10 év alatt 130 ezresre is bővülhet. Azt mondta, hogy „Kecskemét össze fog kapcsolódni Szolnokkal, Cegléddel és Dunaújvárossal” és egy nagy régió meghatározó központja lesz, ennek tükrében kell a fejlesztési forrásokat is értékelni.   

A kormányfő kérdésre válaszolva elmondta: az EU-s támogatásokról van Magyarországon egy olyan közfelfogás, hogy az talált pénz. Ez nem így van – hangsúlyozta, hozzátéve: ha megnézzük a Magyarországra beáramló fejlesztési forrásokat és az országból külföldiek által, különböző jogcímeken kiáramló pénzeket, akkor az nagyságrendileg megegyezik.

Orbán Viktor kitért arra, hogy a Mercedes gyárral nem nyilvános tárgyalásokat folytat a kormány. Elmondta, hogy a Mercedesnek több elképzelése is van a fejlesztések ügyében, amelyek között három lengyel, két cseh és egy magyar helyszín versenyez, és van olyan fejlesztés is, amely korábbi beruházásokhoz kapcsolódik. Lesz olyan is, amely a magyar beszállítók számára nyit újabb lehetőséget – tette hozzá.

Szemereyné Pataki Klaudia kiemelte azokat az erőfeszítéseket, amelyeket a város azért tett, hogy gazdaságilag megerősödjön. Szólt a vállalkozásokat terhelő adók 20 százalékos csökkentéséről, amelyek ellenére nőtt, tíz év alatt megduplázódtak a város helyi adóbevételei.

A polgármester emlékeztetett arra, hogy lakosságszámát tekintve az ország 7. városa Kecskemét, gazdasági és kulturális értelemben azonban Debrecen és Győr után következik. Úgy fogalmazott: Kecskemét egy olyan regionális főváros, amelyik gazdasági, oktatási, kulturális és nem utolsósorban közigazgatási értelemben is a térség központja.

MTI

Globális automatikus adóügyi információcsere: elindult az első fázis

0

A 2016-os esztendő lényeges változást hozott az államok közötti banki adatcserében. Elkezdődött az automatikus adóügyi információcsere első fázisa, amely keretében bizonyos országok már idén januárban elkezdték az adatgyűjtést, majd az ügyfelekre és azok számláikra vonatkozó adatokat 2017-től továbbítják az illetékes országok adóhatóságai felé – hívják fel a figyelmet a Mazars szakemberei.

Az új rendszer nem titkolt célja az, hogy az adóhatóságok tudomást szerezhessenek a külföldi országban lévő magán és céges számlákról, ezáltal megnehezítve az adóeltitkolást – olvasható a Mazars február 9-i adóhírlevelében.

A globális automatikus adóügyi információcsere lépései

Korábban számos ország, illetve azok pénzügyi szervezetei és biztosító társaságai nem mutattak hajlandóságot a banki információk kiszolgáltatására, emiatt pedig jelentős adóösszegek maradhattak eltitkolva az egyes adóhatóságok elől.

2014 októberében azonban – az OECD és a G20 szervezésében – megrendezték a 7. Átláthatóságról és Adóügyi Információcseréről szóló Globális Fórumot. A konferencia fő célja az országok közötti banki adatok nemzetközi információcseréjének megvalósítása volt, indirekt módon hozzájárulva a tömeges méreteket öltő adóeltitkolás meggátolásához.

A konferencia legnagyobb eredménye, hogy mostanáig már 85 ország aláírta az automatikus adóügyi információcseréről szóló többoldalú megállapodást (Multilateral Competent Authority Agreement, MCAA). Az MCAA-hoz történő csatlakozás a gyakorlatban azt eredményezi, hogy egyes országok banki-és pénzintézetei és biztosító társaságai már 2016-ban, további országok pedig 2017-ben elkezdik az adatgyűjtést az ügyfeleikről, illetve a hozzájuk tartozó számlákról. Az adatgyűjtést követő évtől pedig a csatlakozó országok továbbítják az összegyűjtött adatokat az illetékességgel rendelkező másik ország adóhatóságának.

Mivel a konferencián résztvevő országok közül nem mindenki írta alá a megállapodást, így az országok között három csoportot kell elkülönítenünk a helyszínen tett szándéknyilatkozatok alapján:

  • a 2017-től automatikusan banki információt szolgáltató országok (első fázis),
  • a 2018-tól információt szolgáltató országok, illetve
  • azon országok, amelyek egyelőre nem vállalják az automatikus információ- szolgáltatást.

Meglepetések a csatlakozó országok névsorában

A hagyományosan offshore központoknak tekinthető országok közül legtöbben aláírták az MCAA-t, néhány kivétellel. Többek közt a Brit Virgin-szigetek, a Kajmán-szigetek, Ciprus, Málta, Gibraltár, a Man-szigetek, Guernsey, Jersey, Mauritius, Belize, Grenada, valamint a Szent Vincent és Grenadine szigetek is automatikusan jelenteni fog a bankszámlák tulajdonosairól. Viszont nem adta be még a derekát eddig Hongkong, Makaó, Dubai, Szerbia, illetve Montenegró sem.

Az automatikus információcsere várható hatásai

Az egyezmény rákényszeríti a csatlakozó országok pénzintézeteit arra, hogy beépítsék ügyfél-átvilágítási eljárásaikba az új szabályokat. Elvárás lesz velük szemben az is, hogy releváns pénzügyi adatokat továbbítsanak. Megjegyezendő azonban, hogy a FATCA korábbi bevezetésével legtöbben bizonnyal felkészültek már, így a technikai nehézségek várhatóan elhanyagolhatók lesznek. A változás érinteni fogja a magyar adójogi rendszerben már eddig is ismert ellenőrzött külföldi társaságokat is. Egyik szankcióként a magyar adóhatóság a magyar illetékességgel rendelkező természetes személy esetén egyéb jövedelemként állapíthatja meg az automatikus információcsere keretében kapott adatok alapján a társaságban felhalmozott fel nem osztott eredményt.

Hatalmas az érdeklődés a CSOK iránt Győrben

Győr-Moson-Sopron megyében az ingatlanok 16 százalékát lehet 10+10 millió forintos támogatásból megvenni.

Az országban jelenleg 9 százalék azon ingatlanok aránya, amelyeket a 10+10 millió forintos támogatásból meg lehet vásárolni. Győr-Moson-Sopron megyében viszont ennél jobb a helyzet, itt 16 százalékon áll ez a mutató, míg a megyeszékhelyen már minden harmadik eladó ingatlanra lehet igényelni a milliós támogatást.

Többek között ez derült ki hétfő este Győrben a Portfolio, az FHB Bank, a Takarékok, és az Otthontérkép által szervezett országos CSOK-roadshow állomásán. A rendezvényen a szervezők többek között kitértek az otthonteremtési program építőiparra és lakáspiacra gyakorolt várható hatásaira, de górcső alá vették a CSOK igénylésének gyakorlati tudnivalóit.

A fórumon Nagy Bálint, a Pénzcentrum vezető szerkesztője az Otthontérkép statisztikáira alapozva kiemelte, hogy az országban jelenleg 9 százalék azon ingatlanok aránya, amelyeket a 10+10 millió forintos támogatásból meg lehet vásárolni. Győr-Moson-Sopron megyében viszont ennél jobb a helyzet, itt 16 százalékon áll ez a mutató, míg a megyeszékhelyen már minden harmadik eladó ingatlanra lehet igényelni a milliós támogatást.

Tokodi Gábor, az FHB Bank Zrt. vezérigazgató-helyettese előadásában arról beszélt, hogy várakozásaik szerint a program hatására az idei évtől várhatóan változnak majd az ingatlanvásárlási szokások, és az új ingatlanok vásárlása kerül többségbe, szemben a használt lakások eddig túlsúlyával. Tokodi Gábor emellett kiemelte, hogy területi elosztásban a legtöbben egyelőre a fővárosban igényelték a támogatást, az igénylők 35 százaléka budapesti. A Győr-Moson-Sopron megyeiek aránya 7,5 százalék, míg Jász-Nagykun-Szolnok és Tolna megye 1-1 százalékkal részesedik – tette hozzá.

A több mint 400 fő részvételével megrendezett, teltházas győri állomáson a szakértők ugyanakkor azt is hangsúlyozták, hogy nagyon fontos a jól átgondolt és felelősségteljes döntés, főleg azok részéről, akik még nem nevelnek legalább 2 vagy 3 gyermeket.

A CSOK-ot ismertető fórumsorozat következő állomását kedd este tartják meg Debrecenben, csütörtökön pedig Székesfehérvárra látogatnak a szervezők. A jövő héten pedig Pécsett, Szegeden, Szombathelyen és Kecskeméten mondják el a részleteket az érdeklődőknek.

Három karriertípus közül választhatnak a nők

A munkaerőpiachoz való viszony szempontjából a nők háromféle karriertípusba sorolhatók – írja nemrég megjelent cikkében Koncz Katalin, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora.

A köznapi karrier fogalom szerint – akár pejoratív, akár pozitív kicsengéssel – ha valaki „karriert futott be”, azt jelenti, hogy „vitte valamire”, elért valamilyen társadalmilag magasra értékelt pozíciót. A karriert építő nő ugyanakkor meglehetősen gyanús, aki vélhetően elhanyagolja „eredeti” hivatását, az anyaságot. A munkaerőpiachoz való viszony szempontjából a nők háromféle karriertípusba sorolhatók írja – írja Koncz Katalin, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora a Munkaügyi Szemle idei első számában megjelent cikkében. Az alábbiakban a cikkből közlünk részleteket.

A karrier társadalmi minősítése

A társadalom karrierként csak a társadalmilag szervezett (kereső) munkát értelmezi, azt értékeli, és ruházza fel presztízs javakkal (címek, rangok, előmenetel, anyagi és nem anyagi ellenszolgáltatás), amelyből a nők jelentős tömegei kiszorulnak. A háztartás kereteiben kifejtett hatalmas – az iparban végzett munkaórákkal azonos nagyságrendű vagy kiterjedtebb – mennyiségű munkát a társadalom semmilyen módon nem honorálja. Az elismerés hiánya gyengíti az egyéni pozitív életérzést, fontosságtudatot, megelégedettséget. Rontja az önismeretet és az önértékelést, leépíti az önbizalmat. Következményeként korlátozza a karrierutak közötti választás szabadságát. A háztartás keretében végzett munkát értelmetlen, időrabló, felesleges tevékenységként közvetíti a jövő generációk felé. Ezzel rombolja a családi kereteket, rontja a népesség újratermelésének feltételrendszerét, a szülői feladatokra felkészítő szocializációs folyamat hatékonyságát.

A karrier társadalmi és egyéni értékelése a férfiak esetében többnyire összhangban van, azonos, a nők nagy csoportja esetében különbözik. A férfiak társadalmi szerepüknek és a szocializációs mintáknak megfelelően azonosulnak a családfenntartó szereppel, a kereső munka elsődlegességét vallják, anyagi értékeknek elkötelezettek, szívesen versengnek, általában kedvelik a hatalmat, és mobilak. A munkaerőpiac (a társadalom) ezt a magatartást értékeli nagyra, visszacsatolási rendszerével ezeket a normákat erősíti meg. A nők jelentős hányada azonban a gyermekszülést, gyermekgondozást a kereső munkával azonos értékűnek, vagy fontosabbnak tarja. Ezt a társadalom – lévén piacgazdaság – nem jutalmazza az áruvilágéval egyenértékű szimbólumokkal, ami a családalapítási, gyermeknevelési kedv lanyhulásához vezet, végeredményében a népesség egészséges újratermelését korlátozza.

Női karriertípusok a munka-erőpiaci integráció szemszögéből

A munkaerőpiachoz való viszony szempontjából a nők háromféle karriertípusba sorolhatók.

  • A „családi karrier” a családgondozásra, háztartásra berendezkedett nők munkatapasztalatainak sorával jellemezhető. A politikai hatalomban való részvétel iránt nem támasztanak igényt. A férfiak számára ez a karriertípus csak csekély mértékben és átmenetileg jellemző, amikor a gyermekgondozás fizetett formáját választják.
  • A „munkaerő-piaci karrier” elsődlegességét preferáló karrier esetében a kereső munka kap prioritást az egyéni életpálya teljes hosszán. Az e rétegbe tartozó nőket a szakirodalom általában „karrierorientált” nőknek nevezi. A szülést követően nem, vagy rövid ideig veszik igénye a fizetett gyermekgondozási rendszereket. Körükben találhatók nagyobb arányban azok a nők, akik karrierjüket a politikai és gazdasági vezetésben teljesítik ki.
  • A „kettős kötődésű” karrier a családi karriert és a munkaerő-piaci karriert egyaránt preferáló nőket jellemzi. Ők a kereső munka és a családi feladatok párhuzamos teljesítését tekintik életpálya célnak. A kétfajta feladat fontossága társadalmi-foglalkozási rétegenként eltérő. A kettős szerep összehangolása munkaköri feladatoktól függően különböző nehézséget okoz. Ezért vállalják szívesen az e réteghez tartozó nők a kötetlen munkaidőt, a hosszú nyári szabadságot, a rugalmas munkaidőt. A kisgyermekkel rendelkező nőket állítja különösen nehéz feladat elé a vezető pozíció ellátásának korlátlan idő- és feladatéhsége.

A családi karrier jellemzői

A hagyományos egykeresős családmodellben a nők a családi feladatokat látják el, a férfiak a családfenntartó szerepére vállalkoznak. A háztartás ellátására, családgondozásra berendezkedett nők egy része megszünteti korábbi munkaviszonyát, más része eleve nem is létesített munkaviszonyt, semmilyen kereső munkatapasztalattal nem rendelkezik. A férfiakra a családi karrier kizárólagossága csak ritkán jellemző, és többnyire csak átmeneti jelleggel, például, amikor ők élnek a fizetett gyermekgondozás valamelyik formájával.

A „családi karrierre” berendezkedett nők számára előnyt jelent, hogy az otthon falai védelmet nyújtanak a versenyszféra követelményeitől, stresszeitől. Időkorlát nem nehezíti a családgondozási-háztartási feladatok ellátását. A férfiak e szerepvállalásának megéléséről nincsenek tudományos vizsgálatok.

A „családi karrier” hátránya a gyenge társadalmi elismerés és az önálló jövedelem hiányával összefüggő kiszolgáltatottság, amelyről a hatvanas-hetvenes években sokat cikkezett a szépirodalom és a szakirodalom. Evidencia, hogy a társadalom perifériájára sodródás, a szegények közé kerülés esélye a kereső munkával nem rendelkezők soraiban a legnagyobb, főként ha gyermekek eltartásáról is gondoskodik a család. A fogyasztói társadalomban, ahol a pénz „szentség”, ahol a létfenntartás kényszerén túl mindent, beleértve az emberi kapcsolatokat is, átsző a pénz mindenhatósága, ennek a karriernek kicsi a társadalmi presztízse.

Munka alatt még az Eurostat és a Központi Statisztikai Hivatal felméréseiben is a kereső munkát értik, a „dolgozik” kifejezés a kereső világra fenntartott kategória. De ekként fogalmaznak a politikai pártok, a kutatók, és a közbeszéd is ezt használja. Pedig a társadalom számára legfontosabb tevékenység folyik a családi-háztartási keretek között, a jövő generációk fizikai, szellemi állapota formálódik az itt kifejtett munka révén. Szűk látókörű megközelítéssel a jelen generációk tagjainak jövőbeli eltartói készülnek fel a munkaerő-piaci karrierre.

A kizárólagos otthoni lét természetesen nem mindenki számára követendő alternatíva. A társadalmi kapcsolatok beszűkülésének, a négy fal közé szorítottság neurotizáló hatását „gyesszindrómaként” írták le a témával foglalkozó kutatók a hetvenes évek elején. A munkaerő-piaci kirekesztettség az információs társadalomban különösen nagy veszélyt jelent, ahol a megszerzett ismeretek elavulása a korábbiaknál gyorsabb, ahol a társadalmi integrációhoz szükséges új ismeretek rohamosan bővülnek. A háztartásbeliek újratermelődésével fel kell figyelni az új-régi jelenségre: az egyedül maradt, a társadalmi, munkaerő-piaci integrációra nem képes, megélhetési forrással, nyugdíjjal nem rendelkező nők veszélyeztetettségére. A csökkenő állami gondoskodás, és a másokért felelősséget nem vállaló hedonista életvezetés miatt e réteg magára maradása és ellehetetlenülésének veszélye ma nagyobb, mint a korábbi évtizedekben.

A munkaerő-piaci karrier jellemzői

A „munkaerő-piaci karriert” választókra a folyamatos (megszakítás nélküli) munkaviszony jellemző az életpálya teljes hosszán. Élénk munkaerő-kereslet mellett az iskolázott, főként a felsőfokú végzettségű és/vagy magas beosztású nők vállalják nagyobb arányban ezt az életformát. Ők vagy gyermektelenek, illetve egyedülállók, vagy gyermekszülés esetén sem szakítják meg kereső munkájukat. Társadalmi jelenséggé vált a „szingli életforma”. A kereső munkára épülő karriert előnyben részesítő, magas beosztású egyedülálló nők és férfiak rétege ma már fontos fogyasztói célcsoporttá vált.

A munka-erőpiaci karriert preferáló nők számára előnyt kínál az önálló (gyakran átlagot meghaladó) jövedelem, a munka nyújtotta belső jutalom, az önmegvalósítás lehetősége, az előmenetel a szakértői és vezetői ranglétrán, a társadalmi kapcsolatok széles köre, a presztízsszimbólumok birtoklása. A kereső munka jelentősége az anyagi biztonság mellett a társadalmi integráció szempontjából is elsődleges fontosságú, mivel a társadalmi kapcsolatok alapvető színtere.

Hátránya – kedvezőtlen munkaerő-piaci viszonyok mellett – az elhelyezkedési nehézség, a munkanélküliség fenyegetettsége, a munka túlhajtásának kedvezőtlen következményei (munka alkoholizmus, stressz, kiégés). A munkaerő-piaci karriert választó gyermekes nők esetében gondot jelent a családi szerep zavartalan ellátása. Esetükben a hatékony társadalmi integráció feltétele a gyermekelhelyezés megoldása magán jelleggel vagy intézményi keretekben.

A „kettős kötődésű karrier” jellemzői

A „kettős kötődésű karriert” választó nőkre a munkahelyi karrier megszakítottsága jellemző. A családos nők rövidebb-hosszabb ideig felfüggesztik munkahelyi életpályájukat a gyermekszülés, gyermekgondozás miatt. A munkahelyi életpálya folytonosságának hiánya korlátozza előmenetelüket és hozzájárul a keresetkülönbség állandósulásához.

A „kettős kötődésű karrier” előnye az előbbi két karrierút egyoldalúságának feloldása, mivel a nők mindkét szerepe iránti igényt kielégíti (amennyiben nem kényszer, hanem szabad választás eredménye). A keresőmunka biztosítása meghatározó a szegénység leküzdésében. Lehetőséget teremt a szerepek közötti váltásra. A munkanélküliségi fenyegetettség nem annyira erőteljes, mint a kizárólag kereső munkára építő nők, vagy a férfiak esetében. A munkanélküliség ellen biztonságos hátteret nyújtanak a családi-háztartási keretek.

A „kettős kötődésű karrierű” nők esetében a karrier és a családi teendők összehangolása az életpálya menedzselésének legkritikusabb eleme. Az e csoportba tartozó nők az „akrobaták”, akik a kereső munka és az otthoni feladatok összehangolását művészi fokon végzik. A kettős kötődésű karrier örök dilemmája a túlterheltség, a kevés szabadidő, ezzel összefüggésben, a képzésben való részvétel, a kapcsolatépítés korlátozottsága, amely az élethosszig tartó képzés követelménye közepette a szakmai lemaradás veszélyével jár. Főként a kisgyermek nevelésének követelménye ütközik a kereső munkával, amely sokszor a munkahelyi előmenetel átmeneti vagy végleges feladását eredményezi. A kereső munka megszakításával e réteg jelentős része átmenetileg vagy véglegesen a szegények közé kerül. Hogy sikerül-e kiemelkedniük a szegénységből, az a munkaerő-piaci reintegráció esélyétől függ. Újabb tendencia – amely elsőként az Egyesült Államokban jelent meg –, hogy a kettős kötődésű karrierre igényt tartó, magasan képzett nők időben előbbre hozzák a munkahelyi karriert, majd ezt követően alapítanak családot és szülnek gyermeke/ke/t, sokszor a szülőképes kor végső határán. Ez hozzájárul a tervezett gyermekvállalás teljesítésének elmaradásához, a kedvezőtlen népesedési tendenciák erősödéséhez.

A kettős kötődésű karriert vállaló nők másik nagy kockázata a munkaerő-piaci reintegráció nehézsége. A munkaerő-piacról rövidebb-hosszabb időre kiszorulók visszakerülési esélye napjainkban rosszabb, mint korábban volt. A TÁRKI felmérése szerint a GYES-en, GYED-en levő nők több mint a felének (51 százalékának) nincs munkahelye, ahová visszamehet dolgozni. A 40-45 éven felüli nők érdekérvényesítési esélye és munkaerő-piaci pozíciója egyébként is gyenge, és elhelyezkedésük még akkor is majdnem lehetetlen, ha folyamatos munkaviszony mellett veszítik el állásukat. Lényegesen nehezebb a munkaerő-piacról hosszú időre kivált nők reintegrációja, vagy azok integrációja, akiknek soha nem volt állásuk. A 15-25 évre a háztartás szervezésére, családgondozásra berendezkedett nők reintegrációs kockázatát növeli, hogy megszerzett ismereteik elavulnak. Az újbóli munkavállalás során a nők veszítenek munkaerő-piaci pozíciójukból. Amerikai vizsgálat szerint három év kihagyása után a nők 37 százalékkal keresnek kevesebbet.

Koncz Katalin cikke – amelyből ehelyütt csak részleteket idéztünk – itt olvasható.

Eladó a Jógazda takarékszövetkezet szlovákiai üzletháza

A Jógazda takarékszövetkezet szlovákiai üzletházára írt ki pályázatot a pénzintézet felszámolója. A több mint 1700 négyzetméter összalapterületű ingatlan irányára 387,5 millió forint.

Pályázatot írt ki a Jógazda takarékszövetkezet szlovákiai érdekeltségére a pénzintézetet felszámoló Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. A J Kassa s.r.o. nevű, 66,3 ezer eurós törzstőkéjű cég 100 százalékos üzletrésze, valamint a vállalkozással szembeni 823,6 millió forint értékű követelés (tulajdonosi kölcsön) irányára 387 millió 578 ezer forint. Az ajánlatokat február 19. és március 21. között várja a felszámoló.

Az eladásra kínált J Kassa s.r.o. ingatlanhasznosítással foglalkozik, a társaság tulajdonában van egy kassai épület, amely a céggel együtt átkerül a vevő tulajdonába. (Feltéve, hogy lesz, aki megveszi: a felszámoló tavaly már egyszer meghirdette a társaságot, az akkor 478 millió 576 ezer forintért kívált cégre egyetlen ajánlat sem érkezett.)

Az épület Kassa óvárosi részén egy, a szlovák állam tulajdonában lévő telken áll. A 993 négyzetméteres területet jelenleg bérleti szerződés alapján használja a J Kassa s.r.o., de a szlovák kormány –  felszámoló tájékoztatása szerint – nem zárkózik el a telek eladásától sem.

Maga az épület három szintes, ebből az étterem kialakítására alkalmas boltíves pince 460 négyzetméteres. A földszinti rész alapterülete 736 négyzetméter, amelyen egy konferencia terem (143 négyzetméter), egy 90 és egy 100 négyzetméteres üzlethelység, egy  kávézó (110 négyzetméter), valamint nyolc gépkocsi parkoló kapott helyet.

Az 555 négyzetméteres emeleti részen három studió appartmant alakítottak ki (40, 60 és 120 négyzetméteresek), illetve egy fittness- (90 négyzetméter) és egy tárgyalóterem található még. A per, igény és tehermentes épület felújítása 2011-ben fejeződött be. Az ingatlan a használatbavételi engedélyt megkapta, ám azóta sem használták, így állapota megmaradt újszerűnek.

A Jógazda takarékszövetkezethez 2010 végén rendelt ki felügyeleti biztosokat a pénzügyi felügyelet, miután súlyos szabálytalanságokat tárt fel a pénzintézetnél. Hamar kiderült azonban, hogy a takarék menthetetlen, és 2011 januárjában a felügyelet visszavonta a Jógazda engedélyét és egyúttal elrendelte a hitelintézet felszámolását. A takarék mintegy 6500 betétesének közel tízmilliárd forinttal maradt adósa, amelyből az Országos Betétbiztosítási Alap végül 8,5 milliárd forintot térített meg.

20 millió forintos bírságot is jelenthet az e-hírlevél küldés

0

Direkt marketing anyagok küldése e-mailen keresztül? Van néhány fontos szabály, amivel nem árt tisztában lenni, ha el akarjuk kerülni a büntetést. A legfontosabb tudnivalókat a Sár és Társai Ügyvédi Iroda foglalta össze.

Az eDM elektronikus direkt marketing anyagok küldése, és a hazai E-kereskedelemről szóló törvény és a Reklámtörvény szerint ennek minősül bármely olyan hirdetés, amelyet e-mail vagy privát közösségi média fiókon keresztül egyenesen az ügyfél elektronikus címére juttatnak el.

Az E-kereskedelmi, valamint a Reklámtörvény alapján reklámnak minősül minden olyan tájékoztatás, amely valamely vállalkozás neve, megjelölése, tevékenysége, az általa értékesített termékek, nyújtott szolgáltatások népszerűsítésére, ismertségének növelésére, megvásárlásának ösztönzésére irányul. Tehát azt mondhatjuk, hogy e-mailek, e-brosúrák, bemutatkozó anyagok, képek, promóciókról, kiárusításról, játékokról, nyereményjátékokról, ajándékról, kedvezményekről, kuponokról, valamint új termékekről és szolgáltatásokról szóló e-hírlevelek, elektronikus megkeresések mind-mind eDM-nek tekinthetők. Sőt, csupán azzal, ha egy ügyféltől elektronikus direkt marketing anyagok küldésére kér engedélyt, levele máris az eDM kategóriája alá esik.

Akkor mégis mi az, ami nem minősül eDM -nek?

„Minden további nélkül küldhet rendszerüzeneteket rendszerhibákkal, üzemzavarral, hibaelhárítással kapcsolatban; műszaki információkat a rendszer használatáról vagy a szolgáltatásokról, ha azok nem jelenítik meg a társaság logóját, illetve semmiféle utalást nem tartalmaznak a társaság által kínált szolgáltatásokra. Ezen túl küldhet vállalkozásoknak vagy hírlevélre feliratkozóknak e-maileket, ha az üzenetet olyan e-mailcímre küldi, amely nem tartalmaz személyes információt, abban a tudatban, hogy ezek biztosan nem tekinthetőek majd eDM-nek” – magyarázza dr. Horváth Katalin, a Sár és Társai Ügyvédi Iroda internetjogi szakértője.

Opt-in rendszer

Beleegyezést szeretne kapni direkt marketing anyagok küldéséhez? Nemzetközi viszonylatban három különböző lehetőség is rendelkezésre áll: opt-out, opt-in és soft opt-in.  Ugyanakkor a magyar jog rendkívül szigorú ebben a kérdésben, és jogi szempontból csak az opt-in eDM küldés lehetősége megengedett. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ügyfél külön jelzi az igényét az ilyen e-mailek fogadásával kapcsolatban – méghozzá a szerződés adatainak megadásakor – kifejezetten és egyértelműen előzetes beleegyezését adja a honlapon vagy a mobil applikációban található jelölőnégyzet kipipálásával ahhoz, hogy részére direkt marketing anyagokat küldjenek. Természetesen azt is biztosítani kell, hogy a címzett bármikor leiratkozhasson bármelyik hírlevélről vagy eDM anyagról.

Milyen információkat kell közölni, mielőtt a címzett beleegyezését adja?

Valamennyi hírlevélben és eDM anyagban világosan meg kell határozni néhány lényeges információt. Ez talán magától értetődőnek tűnhet, de meg kell jelölni, hogy a levél elektronikus hirdetés vagy kereskedelmi kommunikáció. Egyértelműen meg kell jelölni azt a személyt is, aki az eDM -et küldte, amely nem lehet kitalált kereskedelmi név, csak a hivatalos cégnév. Tehát fiktív példával élve az Állat-étel Kft. lehet a küldő, nem pedig az általuk üzemeltett kisallat-tap.hu fantázianevű webáruház. Továbbá egyszerű hozzáférést kell biztosítani az ügyfél részére a hirdetésben szereplő kedvezmények, díjak, ajándékok, promóciós versenyekre való felhívások, játékok, nyereményjátékok feltételeihez, ami lehet például egy, a hírlevélben elhelyezett, közvetlenül a szabályzatra mutató link is.

Bizonyosodjon meg róla mielőbb, hogy nincs feketelistán!

A Nemzeti Adatvédelmi és Információs Hatóság (NAIH) joggyakorlata alapján kialakult egy lista azokról a kifejezett eDM tevékenységekről, amelyeket a NAIH tipikusan törvénybe ütközőnek minősít, és amelyekért 2015. október 1. óta jogában áll valamennyi olyan céget akár 20 millió forintra is megbírságolni, amely nem tartja be a fenti játékszabályokat. Többek között NAIH bírságra lehet számítani a következő esetekben:

  • ha a hozzájáruló checkboxot előre kipipálták,
  • a hozzájáruló nyilatkozat nem önkéntes beleegyezésen alapult,
  • a hozzájáruló nyilatkozat megadása nem kellően részletes tájékoztatást követően történt, vagyis, ha nem volt olyan adatvédelmi szabályzat, amely részletesen tartalmazta volna az eDM küldés adatkezelési szabályait, amely az egyik leggyakoribb oka a NAIH bírságok kiszabásának,
  • a hozzájárulás megadása nem lehet a szolgáltatásra, honlapon vagy a mobilapplikációban való regisztráció, azok használatának, vagy a meghirdetett játékban, promócióban történő részvétel előfeltétele,
  • nem küldhető eDM annak, aki ahhoz nem járult hozzá, és annak sem, aki a hozzájárulását visszavonta,
  • a hírlevélről való leiratkozás nem lehet a szolgáltatásból, honlap használatból, mobilapplikációból, játékból, promócióból való kizárás oka,
  • hírlevélről való leiratkozás bonyolulttá vagy indokolatlanul lassúvá tétele, mint például kizárólag tértivevényes, papír alapú levél útján vagy csak személyes bejelentéssel).

„A hírlevél és egyéb anyagok küldésére vonatkozóan mindenképp külön rendelkezések szükségesek vagy az általános szerződési feltételekben (ÁSZF) vagy külön adatvédelmi szabályzatban, ha ezeket adatvédelemben jártas jogi szakértő igénybevételével rögzítik, akkor kivédhető a NAIH bírság is” – hívja fel a figyelmet dr. Horváth Katalin.

Menekültválság: Törökországba utazik az Európai Parlament delegációja

Az Európa Parlament képviselői is megvizsgálják, miként kezeli Törökország a szír menekültválságot.

A menekültválság egyik gócpontja Törökország, ahol eddig mintegy 2,5 millió szír menekültet regisztráltak. Az EP-képviselők a kezdetektől fogva figyelemmel követik a problémát, a januári plenáris ülésén arra kérték a tagállamokat, hogy mielőbb folyósítsák Törökországnak a beígért 3 milliárd eurós menekülttámogatási keretet. Az EP két delegációja Törökországba utazik a héten, hogy első kézből vizsgálja, hogyan kezeli az ország a menekültválságot.

A szír polgárháború a II. világháború óta nem látott mértékű humanitárius válságot idézett elő. A mintegy öt éve tartó harcok következtében már 6,5 millió szíriainak kellett elhagynia az országon belül otthonát, és több mint 4,6 millió menekült vár arra, hogy regisztrálják őket a szomszédos országokban. Miközben mintegy 35 ezer ember menekült már el Szíria legnagyobb városából, Aleppóból, még mindig nem látni a válság közép- vagy hosszú távú megoldását.

Menekültek Törökországban

Az ENSZ menekültügyért felelős ügynökségének adatai alapján 2015 decemberéig már több mint 2,5 millió szír menekültet regisztráltak Törökországban, amely így a legtöbb menekültet befogadó ország lett a világon.

A menekültek mintegy 90 százaléka a táborokon kívül él és becslések szerint minden második gyermek. Az EU szorosan együttműködik a török hatóságokkal, az ENSZ ügynökségeivel és humanitárius szervezetekkel, hogy mielőbb megoldást találjon a rászorulók problémáira.

Törökország emellett a legnépszerűbb tranzitország is a menekültek számára, akik akár életük kockáztatása árán is útnak indulnak Európába. 2015-ben több mint 850 ezer, Törökországból a tenger felől Görögországba érkező menekültet regisztráltak, többségük szíriai.

Az uniós tagországok február 3-án megállapodtak, hogy 3 milliárd euró összegű uniós menekülttámogatási keretet folyósítanak Törökországnak a menedékkérők befogadására.

Az Európai Parlament két szakbizottságának delegációja Törökországba utazik a héten, hogy a helyszínen vizsgálja, hogyan kezeli az ország a menekültáradatot.

Állampolgári jogi szakbizottság

Sylvie Guillaume (szocialista, francia), a Parlament alelnöke vezeti az állampolgári jogi szakbizottság delegációját, amelynek hét tagja a menekülteket támogató projekteket vizsgálja, civil szervezetekkel találkozik és a menekültáradat kezelését értékeli a helyszínen.

Sylvie Guillaume szerint a delegáció célja, hogy jobban megértse és tisztábban lássa az eseményeket, hogy hatékonyabban tudja kezelni a válságot. Az EP-képviselő elmondta: „Hosszú a megbeszélendő ügyek listája: a menekültek fogadása, védelme, integrációja, visszaküldése, a letelepedés, a határellenőrzés, a vízum, a harc az embercsempészek ellen és így tovább.”

Syvie Guillaume azt reméli, hogy a látogatásnak köszönhetően az EP-képviselők „jobban átlátják a problémát és hatékonyabb tanácsokat tudnak adni a menekültáradat kezelése, illetve az EU–Törökország kapcsolatok tekintetében”.

Költségvetési szakbizottság

A költségvetési szakbizottság tizenegy tagja szintén ezen a héten utazik Törökországba, hogy az országnak folyósított, szír és iraki menekültek befogadására szánt uniós támogatások felhasználásáról egyeztessen a török hatóságokkal. A delegáció egy menekülttáborba is ellátogat.

Jean Arthuis (liberális, francia), a költségvetési szakbizottság elnöke elmondta: „Azért megyünk Törökországba, hogy egyeztessünk és felülvizsgáljuk, hogyan és mennyire hatékonyan hajtják végre az uniós támogatás felhasználásával finanszírozott projekteket. Az ENSZ szervezeteivel, a tagállamokkal, civil szervezetekkel és természetesen a török hatóságokkal összehangolt, ambiciózus fellépés szükséges a válság megoldása érdekében.”

Ötszörös béremelést javasol az ukrán miniszter

0

A gazdasági nehézségekkel küzdő Ukrajnában az infrastruktúráért felelős miniszter szerint az apparátusban dolgozók bérét a jelenlegi négyszeresére kellene emelni.

A minisztériumi apparátus alkalmazottainak 170-200 dolláros havi fizetését 400 százalékkal emelné Andrej Pivovarszkij . Az infrastrukturális fejlesztésekért felelős miniszter erről egy hétfő esti televíziós műsorban beszélt. Azt mondta, több minisztertársával egyeztetett, akik szerint szintén elfogadhatatlan a jelenlegi bér. Azt nem részletezte, hogy a minisztereknek mennyit kellene keresniük.

Az ukrán statisztikai hivatal adatai szerint tavaly 1378 hrivnya volt a minimálbér, amelyet január 1-jével 1550 hrivnyára (67 dollár) emeltek. A miniszterek alapbérét 230 dollárban állapították meg, míg Petro Porosenko államfőnek 360 dollárnyi összeget utaltak át havonta. Tavaly Ukrajnában az átlagkereset 170 dollár volt.

A miniszteri interjút egyelőre nem kommentálta Arszenyij Jacenyuk kormányfő. Pivovarszkij felvetése mindenesetre nem a legjobbkor érkezett, hiszen napok óta a kormányválság híreitől hangos az ország. A miniszterelnök közölte, hogy milyen feltételek mellett hajlandó a posztján maradni.

Ezekkel kenjük a szánkat: ajakápolókat vizsgált a fogyasztóvédelem

Az ajakápolók jelentős része ma már az UV-fénytől is véd, a túl sok adalék azonban allergiás reakciót válthat ki. A fogyasztóvédelem most másfél tucat terméket vizsgált meg, hogy megtudja, betartják-e az egészségügyi határértéket.

Ajakápoló termékeket vizsgált a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). Az ellenőrzés célja annak megállapítása volt, hogy az ajakápolókban lévő UV-szűrő komponensek mennyisége nem haladja-e meg a megengedett felső határértéket. A vizsgált 17 termék közül valamennyi megfelelt a jogszabályi előírásoknak – derült ki az NFH közleményéből. (A vizsgált termékek listáját megtekintheti ITT.)

Napjainkban számos kozmetikai termék, így az ajakápolók is tartalmazhatnak UV-sugárzást szűrő komponenseket. Ezeknek az összetevőknek az a szerepe, hogy mérsékeljék a napsugárzás káros, azaz karcinogén, valamint a bőröregedést gyorsító hatását, hiszen nemcsak nyáron, illetve napsütésben szükséges, hogy az ultraibolya sugárzás ellen védjük bőrünket.

Az NFH vizsgálatának célja annak megállapítása volt, hogy ajakápoló termékek esetében az UV-szűrő komponensek mennyisége meghaladja-e a jogszabályban rögzített felső határértéket. Fontos, hogy az UV-szűrő komponens mennyisége ne legyen magasabb az ajakápoló termékekben, mint amit a jogszabály meghatároz, hiszen számos UV-szűrő allergizálhat és egyre több bejelentés érkezik az uniós országok allergia központjaiba.

Védőháló a családokért: 6,5 milliárd forintra lehet pályázni

A Széchenyi 2020 Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programjának keretében megjelent a „Védőháló a családokért” című (EFOP-1.2.1-15) felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 6,2 milliárd forint.

A felhívásra civil szervezetek – konzorciumi tagként egyházi szervezetek – nyújthatnak be támogatási kérelmet 2016. március 10-től 2018. március 10-ig.

A projektek, amelyek 20–40 millió forintos támogatásban részesülhetnek, „hozzájárulnak a család társadalmi szerepének megerősítéséhez, a családi kohézió növeléséhez, a családok életvezetési kompetenciáinak fejlesztéséhez, elősegítve a fiatalok családi életre való felkészülését, a nők és férfiak társadalmi egyenlőségét, ösztönözve a generációkon átívelő együttműködést, valamint szolgáltatásokkal segítik a krízishelyzet megelőzését és támogatják a már krízishelyzetbe került családokat”.

További részletek a csatolt felhívásban.

Kétszázmilliós áfacsalás csirkével és sertéshússal

0

Hetente érkezett Lengyelországból kamionszámra csirke és sertésszállítmány annak a kft-nek nevére, amelyet a NAV pénzügyi nyomozóinak és adórevizorainak sikerült lebuktatni. A cég az EKÁER-ben rögzített valótlan bejelentésekkel a biztosítékfizetést is megpróbálta elkerülni.

A kft. nevére Lengyelországból hetente több kamion hús érkezett egy budapesti ipari raktár területére, amely több húskereskedelemmel foglalkozó cég telephelyeként szolgál. A gyanú szerint a kft virtuálisan működött: nem voltak alkalmazottai, a megrendelt áru közvetlenül a kft. vevőinek raktárába került. Innen szállították tovább áruházláncokhoz – olvasható a NAV honlapján.

A cég 2015 második felében egyáltalán nem tett áfabevallást, és belföldi értékesítései után fizetendő áfát sem fizette be. Így jutott jogosulatlanul árelőnyhöz a tisztességes kereskedőkkel szemben. Több mint 215 millió forint áfát csalt el.

A NAV pénzügyi nyomozói az ügyben több mint ötven helyszínen tartottak házkutatást, és bizonyítékokat foglaltak le. Az adórevizorok több mint hárommillió forint adótartozást végrehajtás alá vontak.

A pénzügyi nyomozók különösen nagy vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás miatt indítottak nyomozást.

Használhatatlan szemüvegért kértek 89 ezer forintot

A fogyasztó azzal a panasszal fordult a Budapesti Békéltető Testülethez, hogy az egyik szemüvegeket árusító vállalatnál olyan terméket vásároltattak vele, amire nem is lett volna szüksége. A kérelmező teljesen elégedett volt a saját szemüvegével, amit már 4 éve hordott.

A fogyasztó elmondása alapján a látásával nem volt gond, de mivel tisztában volt vele, hogy az életkor előrehaladtával általában romlik a szem, szakemberhez szeretett volna fordulni.

A vállalkozás ingyenes vizsgálatot ígért, így a kérelmező élt is a lehetőséggel, de még előzetesen kikötötte, hogy csak abban az esetben hajlandó új szemüveget vásárolni, amennyiben az orvos szerint ez indokolt. A vállalkozás el is végezte a kért vizsgálatot és azt állapították meg, hogy a bal szeme 1,25 dioptriát romlott.

A fogyasztó, bízva szakvéleményben vett egy szemüveget több mint 89 ezer forintért. Az új termékkel nem látott jól, hiába végeztek korrekciókat is, ezért elment egy szemészeti szakrendelőbe, ahol azt a felvilágosítást kapta, hogy a látása csupán 0,25 dioptriát romlott. Ennek megfelelően az új szemüveg készítése nem volt indokolt, sőt a minimális eltérés kifejezetten hasznos, mert így nem kényelmesedik el a szem.

Ezután a fogyasztó alapos volt, és még a panaszoltnál is kért egy új vizsgálatot, ami a korábbi, szakorvosi véleménnyel azonos eredményt hozott. A kérelmező természetesen szerette volna visszakapni a pénzét, mivel a vásárolt terméket így nem tudta használni és nem is volt rá szüksége.

Az eljáró tanács végül ajánlásában arra kötelezte az ellenérdekű felet, hogy fizesse vissza a fogyasztó részére a kifizetett összeget. Az ügy pozitívan zárult, mivel a panaszos jelezte a testületnek, hogy a vállalkozás maradéktalanul eleget tett az ajánlásban foglaltaknak.

A Budapesti Békéltető Testülethez érkezett esetekről itt olvashat.

Budapest-Kolozsvár: fapados járatok a Blue Airtől

0

Rendszeres Kolozsvár–Bukarest járatot indít a Blue Air fapados légitársaság június harmadikától – jelentette be a kolozsvári nemzetközi repülőtér vezetősége hivatalos közleményében.

Heti négy alkalommal repülnek majd, a legolcsóbb jegy 89,99 lejbe kerül. A Bukarest–Kolozsvár–Bukarest útvonalon hétfőn, kedden, szombaton és vasárnap indulnak a repülőgépek. A kincses városból a román fővárosba délután, visszafelé reggel lesznek a járatok – írja a kronika.ro.

Január közepén a Wizz Air fapados légitársaság bejelentette: két új járatot indít ebben az évben Romániában. Júliustól Kolozsvár és Bukarest között, míg szeptembertől a Bukarest–Budapest útvonalon lehet majd repülővel közlekedni. Július 22-én indítják a Kolozsvár–Bukarest légi járatot, amely szombaton kívül naponta fog közlekedni, a repülőjegyek ára 39 lejtől kezdődik.

A Bukarest–Budapest útvonalon szeptember 19-étől lehet majd utazni hétfőn, szerdán, pénteken és vasárnap, a díjszabások pedig 99 lejtől kezdődnek.

A Wizz Air még októberben bejelentette: Kolozsvár számára új repülőgépet vásárolnak: az Airbus A320 típusú, körülbelül 180 férőhelyes légi járművet ugyancsak idén júliusban helyezik forgalomba.

Jobban keres a szlovák informatikus a bankosnál

0

Az információs technológiák területén dolgozók havonta átlagosan 1 299 eurót keresnek. Az informatikusok jobban keresnek, mint a bankszektorban dolgozók.

Az országos átlaggal szemben az információs technológiák területén dolgozók a Kassai kerületben 6 százalékkal keresnek többet. Az IT területén a legtöbbet az igazgatók, az IT építészek és a projektmenedzserek keresnek. Az értékelésük áttekintése alapján egy IT építész átlagos havi bruttó bére 2 373 euró – írja a hirek.sk.

Öt évvel ezelőtt az informatikusok átlagkeresete bruttó 1.056 euró volt. Azóta fizetésük fokozatosan növekedett, átlagosan 4 százalékkal. Öt év alatt így az információs technológiák területén dolgozók bére bruttó 243 euróval nőtt.

Az informatikusok fizetése 50 százalékkal magasabb, mint a szlovák átlagfizetés. Szlovákiában a havi bruttó átlagkereset 859 euró.

Ha megnézzük az IT területén dolgozók fizetését, eltekintve a menedzserek fizetésétől, látható, hogy a Pozsonyi, Kassai és Zsolnai kerületben dolgozó informatikusok keresnek a legjobban az összes kerület közül. A Pozsonyi és az Eperjesi kerületben dolgozó informatikus bére között 598 euró különbség van.

Késtek a vonatok, megfizetett érte a MÁV

Több mint százmillió forint kártérítést fizetett ki tavaly a MÁV a vonatok késése miatt. Az összeg elsősorban a menekültek miatt ősszel átmenetileg leállított Budapest-Hegyeshalom szakasz miatt ilyen magas.

Összesen csaknem 110 millió forint kártérítést fizetett ki tavaly közel 12 ezer esetben a MÁV Zrt., javarészt késések miatt – írta a Magyar Nemzet a vasúttársaság tájékoztatása alapján. A belföldi átalány kártérítés 7400 esetet és 8,8 millió forintot tett ki, nemzetközi viszonylatban azonban 4450 eset és 100 milliós kártérítés volt.

A nemzetközi járatok esetében a késések oka elsősorban a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon közlekedő szerelvények késése, illetve a forgalom átmeneti szünetelése volt főként rendőrségi intézkedések, hatósági ellenőrzések miatt. A belföldi esetek és kártérítési összegek száma csökkent, nemzetközi viszonylatban viszont jelentős növekedés volt tavaly. „A jelek szerint a migránsáradat sokba került a vasúttársaságnak” – írja a lap

Vasút lesz a szentendrei, gödöllői és ráckevei HÉV-ből

0

Az utazóknak nem jelenthet többletköltséget az agglomerációs közösségi közlekedés állami átvétele, és nem eredményezheti a menetrend romlását sem – hangzott el a szaktárca, az érintett települések vezetői egyeztetésén hétfőn.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára Gyálon találkozott a főváros vonzáskörzetének helyi politikusaival, ahol az agglomerációs tömegközlekedés állami átvételének kérdéseit vitatták meg – tájékoztatta az NFM a találkozót követően az MTI-t.

Az államtitkár ismertette, hogy a szentendrei, a gödöllői és a ráckevei HÉV elővárosi vasútként fog üzemelni. A polgármesterek azt javasolták, hogy az átvételt követően a FUTÁR tájékoztató és a korszerű jegyértékesítési rendszer maradjon meg.

A Fővárosi Közgyűlés január 27-i ülésén döntött arról, hogy a főváros legkésőbb március 31-ig tartja fenn az agglomerációs tömegközlekedést, mivel az állam 2015-ben és 2016-ban nem biztosított forrást a szolgálgatáshoz. A kormány vállalta a feladat visszavételét.

A döntés értelmében ha a határidő lejártáig nem történik meg az átadás-átvétel, akkor az állam és a főváros ideiglenes megállapodást köt a költségek megtérítése mellett. A főváros a folyamat befejezéséig biztosítja a szolgáltatást.

Tovább marad nyitva az élelmiszeripar támogatására kiírt pályázat

Meghosszabbították az élelmiszeripar támogatására kiírt pályázat határidejét. A vállalkozások április végéig jelentkezhetnek a 151 milliárd forint keretösszegű kiíráson.

Meghosszabbították az élelmiszeripari ágazat támogatására kiírt pályázat határidejét, így az első körben a kérelmeket ez év február 25. és április 25. között küldhetik be az érintettek elektronikus úton – közölte a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkársága az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a „Mezőgazdasági termékek értéknövelése és erőforrás- hatékonyságának elősegítése a feldolgozásban” címmel megjelent pályázatot, azért módosították, hogy a gazdálkodóknak elegendő idejük legyen előkészíteni a pályázati dokumentumokat. 

A Vidékfejlesztési Program (VP) keretében tavaly december 28-án megjelent pályázati felhívással a kormány olyan fejlesztések támogatására nyújt lehetőséget, melyek összhangban vannak Magyarország közép- és hosszú távú élelmiszeripari fejlesztési stratégiájával, valamint az egyes szakágazati stratégiákkal. A célok elérése érdekében döntött a Miniszterelnökség a 151 milliárd forint keretösszegű felhívás módosítása mellett. 

A szaktárca a beérkezett észrevételek felülvizsgálatát követően értelmezést segítő pontosításokat, egyszerűsítéseket végzett a felhívás szövegében. Többek között meghatározta a monitoring adatszolgáltatás részét képző adatokat; a foglalkoztatotti létszám növelésére pedig új értékelési rendszert, valamint a felhívás mellékletébe üzleti tervet dolgozott ki – olvasható a tájékoztatásban.

Új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyalt az NFM a Szuhojjal

Egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyalt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője hétfőn Budapesten.

A tervek szerint a gyártó hat új repülőgépet és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához. Az orosz cég először tavaly októberben egyeztetett erről a minisztériummal. A felek becslése szerint a magyar bruttó hazai terméknek (GDP) évente 110 millió eurós (34 milliárd forint) hasznot termelne egy nemzeti légitársaság létrehozása – hangzott el az M1 csatorna híradójában hétfőn.

Jevgenyij Andrasnyikov, a Szuhoj polgári repülőgépek gyártásáért felelős vezérigazgató-helyettese a hírműsornak azt mondta, a cégnek és Superjet 100-as gépüknek kiváló ugródeszka lenne a magyar nemzeti légitársaság, ugyanakkor megbízható partnerek lennének, nem csak az új vállalat sikereit, hanem a kockázatait is vállalnák.

Tasó László, a szaktárca közlekedéspolitikáért felelős államtitkár azt mondta, valamennyi ilyen vagy ilyen jellegű projektet, amely a lakosság, az ország érdekeinek a szolgálatában áll vagy állhat, azt megvizsgálják és támogatják.

A Malév, az egykori magyar nemzeti légitársasága, 4 évvel ezelőtt, 2012. február 4-én állt le szinte folyamatos 66 évnyi működés után.

A Szuhoj 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású repülőgépét, amely 2011-ben mutatkozott be az Armavia flottájában. A konfigurációtól függően 78-98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el, elsősorban orosz légitársaságok állították eddig üzembe a típust.