Kezdőlap Blog Oldal 1070

Befektetési alapi hitel romániai kkv-knak

0

Az Európai Befektetési Bank tavaly 228 millió euró értékben nyújtott hitelt Romániának, az elmúlt 25 év leforgása alatt pedig több mint 10,6 milliárd eurót bocsátott rendelkezésre hosszú távú beruházásokra.

Mint a nemzetközi pénzintézet közleményéből kiderül, az elmúlt öt évben (2011–2015) nyújtott hitelek összege eléri a 2,6 milliárd eurót. A hitelezés mellett az EIB műszaki támogatást is nyújt az EU által rendelkezésre bocsátott strukturális alapok lehívása terén, illetve abban, hogy Románia pluszberuházásokhoz férhessen hozzá – írja a kronika.ro.

Az EIB segítségével 230 projektet sikerült lezárni, amelyekre 18,5 milliárd euró EU-forrás érkezett, továbbá 96 finanszírozási tervről is beszélnek összesen 11,5 milliárd euró értékben.

Az EIB keretében működő Európai Befektetési Alap olyan kockázatfinanszírozási megoldásokat bocsát a pénzügyi közvetítők rendelkezésére, amelyek támogatási lehetőséget jelentenek a kkv-k és közepesen feltőkésített vállalatok számára, illetve az európai innovációt segítik. Az elmúlt öt év alatt az EIF vállalásai Romániában elérték a 264,8 millió eurót, a kkv-k számára mozgósított összeg pedig 663,7 millió euróra rúg.

Népszerűbbek lettek a hazai élelmiszerek Szlovákiában

0

A szlovákiai élelmiszeripari termékek eladási aránya a 2015-ös esztendő második felében elérte a 62,5 százalékot, ami a korábbi évekhez képest enyhe emelkedést mutat.

Lubomír Jahnátek mezőgazdasági miniszter tájékoztatása szerint 2013 első felében a szlovákiai élelmiszeripari termékek eladási aránya még csak 51,8 százalék volt, tavaly a második félévben már elérte a 62,5 százalékot. A tárcavezető kijelentését 46 üzletlánc forgalmának megfigyelésére alapozta – írja a hirek.sk.

A miniszter szerint az Oroszország elleni szankciók, illetőleg a tejkvóta európai piacon való eltörlése kedvezőtlen hatása ellenére ez jó eredménynek számít. A szlovákiai élelmiszerek eladási aránya növekedésének okát részben az árak csökkenésére hatást gyakorló deflációban, illetőleg az áruházláncok év végi, tehát az ünnepek előtt nyújtott árkedvezményekben látják.

Az élelmiszeripari termékek fogyasztása terén az elmúlt évben a legnagyobb, 86,4 százalékos forgalom a baromfiiparban figyelhető meg. A méz értékesítési aránya 85,8 százalék, a cukoripari termékeké 80,9 százalék. Az eladási arányt tekintve az utolsó helyen 21,4 százalékkal a cukrászati ipar termékei foglalnak helyet.

Részmunkaidős álláshoz is igényelhető támogatás

0

Legalább egy hónapos közfoglalkoztatotti jogviszony szükséges ahhoz, hogy egy álláskereső jogosult legyen az elhelyezkedési juttatásra, de az nem befolyásolja a folyósítást, hogy próbaidejét tölti-e még, vagy már véglegesítették.

A támogatást addig kapja – havi bontásban utólag – a volt közmunkás, ameddig a közfoglalkoztatási jogviszonya munkaviszony nélkül fennállt volna – írja a Magyar Idők.

A foglalkoztatást helyettesítő támogatás havi 22,8 ezer forintos összegével megegyező juttatáshoz úgy juthat hozzá az álláskereső, hogy ha saját maga, vagy a területileg illetékes foglalkoztatási szerv közvetítésével versenyszférabeli állást talál, akkor a munkaszerződésével együtt egy kérelmet kell benyújtania a kormányhivatalhoz.

Az elhelyezkedési juttatás megállapításának feltétele, hogy a közfoglalkoztatottnak határozatlan idejű vagy legalább egy évre szóló határozott idejű munkaviszonyt kell létesítenie – a munkáltató gazdasági társaság, közkereseti társaság, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság vagy részvénytársaság, egyéni vállalkozó, egyéni cég, vízi társulat vagy erdőgazdálkodó is lehet –, amely esetben a munkaidő eléri a legalább napi hat, megváltozott munkaképességű személy esetében a legalább napi négy órát.

A munkaviszonyt a munkaadó havonta igazolja, ehhez a bérjegyzék hitelesített másolatát kell bemutatni a hivatalban. Ha a munkaviszony a támogatási időszaknak csak egy részében áll fenn, és a munkavállaló azonnali hatályú felmondásával vagy a munkáltató részéről felmondással szűnt meg, akkor az elhelyezkedési juttatás is csak erre az időtartamra jár.

Hat forinttal csökkent a benzin ára

0

Csökkentette bruttó 6 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát a Mol pénteken, a gázolaj ára nem változott.

A mérsékléssel a benzin átlagára 300-301 forintra csökkent, a gázolaj ára 299-300 forint maradt. Legutóbb szerdán változtak az átlagárak, akkor a 95-ös benzin átlagára bruttó 8 forinttal csökkent, a gázolaj ára nem változott.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Lázár János: „szakmai kérdésekben nyitott kapukat döngetnek a pedagógusok”

0

A kormány azt kéri a pedagógusoktól, különösképpen a Pedagógusok Szakszervezetétől (PSZ), hogy a közoktatás problémáinak megoldása érdekében üljenek le tárgyalni a kormánnyal – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Lázár János azt mondta, példátlan az elmúlt 25 évben, hogy egy olyan komoly szakszervezet, mint a PSZ visszautasította a kormány tárgyalási szándékát, ugyanakkor jelezte: tiszteletben tartják, hogyha tüntetni akarnak. Sztrájkkal és tüntetéssel azonban nem oldódnak meg a problémák – tette hozzá. A miniszter szerint ha a PSZ felelősen gondolkodik az oktatásról, akkor „nem balhéval, hanem tárgyalással és a tárgyalásokon keresztül változásokkal tudja elérni”, hogy a pedagógusok helyzete és a gyerekek oktatásának minősége javuljon. „Adjanak esélyt a tárgyalásnak, hiszen a kormány nem vitatja a pedagógusok szándékait, a pedagógusok se vitassák azt, hogy az ország választott képviselői is abban érdekeltek, a helyzet jobb legyen.”

Lázár János felvetette Galló Istvánnénak, a szakszervezet elnökének személyes felelősségét is, aki szerinte 2009-ben lebeszélte a pedagógusokat a tüntetésről, amikor megszüntették a 13. havi fizetést. Mint mondta, reméli, hogy Galló Istvánnéban most is megvan a személyes felelősség, hogy nem politikát akar csinálni az iskolában.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta azt is, meg kell vizsgálni, ki miatt vannak hiányosságok, ki miatt nincs kréta, WC-papír az iskolákban, a fenntartó állam vagy az üzemeltető önkormányzatok miatt. „Ha az önkormányzatok nem tudják megoldani, meg kell fontolni az üzemeltetés állami kézbe vételét.”

Úgy fogalmazott: nem a felelősséget akarják elhárítani, de ha egy önkormányzat számára nehézséget okoz az üzemeltetés, akkor jobb, ha „az önkormányzatok kiterítik a lapjaikat”, elmondják, hogy ez meghaladja a képességeiket, forrásaikat. Az államnak pedig meg kell vizsgálni azt a lehetőséget, hogy átveszi az üzemeltetést. A miniszter elmondta, hogy a kormány ülésén Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatási államtitkára beszámolt a közneveléssel kapcsolatos kérdésekről, a köznevelési kerekasztal elindulásáról.

Lázár János azt mondta, nagyra értékelik azt, hogy nagyon sokan elfogadták a meghívásukat a kerekasztalra.

Kérdésre válaszolva a miniszter a pedagógusok 25 pontja kapcsán azt mondta, hogy abból szerinte 15–20 százalékos béremelés következik, úgy, hogy a korábbi béremelésnek még nincs vége. Hozzátette: tudomásul kell venni, ez az ország nem tud minden évben 20 százalékos béremelést végrehajtani a pedagógusoknál. Jelezte ugyanakkor, szakmai kérdésekben nyitott kapukat döngetnek a pedagógusok, szakszervezetek, ezért nem kell tüntetni.

Kérdésre válaszolva Lázár János azt mondta, hogy megkérdőjelezhetetlennek tekintik azt, hogy vannak olyanok, akiknek az áll érdekében, hogy a pedagógusok akciója politikai akcióvá váljon. „Olyan szervezetekről van szó, akik a kormányzattal szemben állnak.” Hozzátette: „ennek a politikai balhénak” a szervezői között vannak olyanok, akik évek óta szervezik a tüntetéseket a kormánnyal szemben, a finanszírozók között pedig olyanok vannak, akik évek óta finanszírozzák a kormánnyal szemben álló ellenzéki erőket.

Beszélt a szerdán a Magyar Közlönyben megjelent, a családi otthonteremtési kedvezménnyel (csok) kapcsolatos két kormányrendeletről is. Megerősítette, hogy a program elsődleges célja a gyerekvállalás támogatása, másodlagos célja a lakásépítések számának növelése, amely hozzájárulhat az ország gazdasági növekedéséhez. Azt mondta, arra biztatják a pénzintézeteket és a lakosságot, minél hamarabb kezdjék el a csokkal kapcsolatos ügyintézést. Ismertetése szerint használt ingatlanok esetén jelentős könnyítéséket hajtottak végre és az új lakások megszerzésének is tisztázták a szabályait.

A miniszter közölte: megnyílik a lehetősége annak, hogy külterületi ingatlanok esetében is igényeljék a csokot. Hozzátette: tisztázták az infrastrukturális feltételeket, így a fúrt kutat is elfogadják, illetve nem kell szennyvízhálózatnak sem lennie. Szerinte így akár a tanyavilágban is épülhetnek a csok révén házak.

A közfoglalkoztatottak helyzetével kapcsolatban Lázár János azt hangsúlyozta: új lakás építésébe nem tudnak belevágni a jelenlegi jövedelemviszonyok mellett, számukra a használt lakáshoz jutás, illetve a lakásfelújítás lehet realitás. Ehhez hozzáférnek, a megfelelő támogatás rendelkezésre áll.

112: az európai uniós lakosság alig fele ismeri az egységes segélyhívó számot

Friss felmérések szerint az európai uniós lakosságnak még mindig csak alig fele ismeri az életmentésre szolgáló közös európai segélyhívó számot, a 112-t, ezért további erőfeszítésekre van szükség annak megismertetése érdekében – tájékoztatott közleményében az Európai Bizottság csütörtökön.

A 25 éve bevezetett közös segélyhívó napján, február 11-én közzétett közlemény szerint az uniós polgárok 48 százaléka tud a telefonszámról, amely a tagországok mindegyikében hívható, és azonnali bejelentést tesz lehetővé. Lengyelországban ismerik a legtöbben, 83 százalék, a második Luxemburg 80 százalékkal.

Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportért felelős biztosa és Günther Oettinger, a digitális gazdaságért és társadalomért felelős biztos elmondták, hogy a 112-es hívószám ismerete leginkább a fiatalok számára fontos, akik egyre többet utaznak, dolgoznak és tanulnak más uniós tagállamokban. Ezért az Erasmus+ program segítségével további erőfeszítéseket tesznek a segélyhívó szám megismertetéséért.

Az Európai Unió tagországaiban 1991-ben vezették be az ingyenes segélyhívó számot. A kezdeményezéshez EU-n kívüli országok is csatlakoztak, így Izland, Svájc és Törökország.

A 25 éves évforduló alkalmából az Európai Bizottság egységes logót készített, valamint ismeretterjesztő és oktatófilmet tett elérhetővé internetes oldalán.

A régi logó:

Komoly bírságra számíthat az a cég, amely nem vigyáz ügyfelei adataira

0

Akár árbevételük négy százalékára rúgó bírságra is számíthatnak azok a vállalkozások, amelyek nem fordítanak kellő figyelmet ügyfeleik adatainak védelmére. Az adatvédelmi hatóság idén kiemelten vizsgálja az adatalanyok előzetes tájékoztatásával kapcsolatos követelmények betartását.

Az európai-amerikai adatcsere feltételeinek változásai és az új, általános európai adatvédelmi rendelet komoly kihívások elé állítja a nemzetközi vállalatokat. A rendelet változásaira két év alatt kell felkészülni – hangzott el a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda és a Vállalati Jogtanácsosok Európai Egyesülete (ACCE) napokban megrendezett konferenciáján. Az adatvédelmi hatóság szerint 2018-tól a vétkes vállalatok akár a globális árbevételük négy százalékának megfelelő adatvédelmi bírsággal is számolhatnak.

Dr. Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke hangsúlyozta, hogy a hatóság az idei évben kiemelten vizsgálja az adatalanyok előzetes tájékoztatásával kapcsolatos követelményeket, valamint az anonim álláshirdetések kérdését. A NAIH emellett ajánlást készül kiadni a telefonos hangfelvételek rögzítéséről, illetve a közterületi kamerázást érintő kérdésekről. A hatóság vezetője kitért a 2018-ban hatályba lépő új európai adatvédelmi rendeletre, amely egységes adatvédelmi szabályokat rögzít az EU területén. A rendelet adatvédelmi jogsértés esetén az elkövető társaság globális nettó árbevételének 4 százalékában határozza meg a kiszabható adatvédelmi bírság maximumát, amellyel kapcsolatosan Péterfalvi Attila kiemelte, hogy a jövőben várhatóan a jelenlegi többszörösére nő majd a NAIH által kiszabott bírságok összege.

Több mint négy hónap telt azóta, hogy az Európai Bíróság azonnali hatállyal érvénytelennek nyilvánította az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti adatcsere feltételeit megkönnyítő „biztonságos kikötő” (Safe Harbor) európai bizottsági határozatot. A bíróság megállapítása szerint a Safe Harbor az amerikai kormányzattal szemben nem nyújtott megfelelő adatvédelmi garanciákat az európai polgárok tömeges, titkos megfigyelése ellen. Az európai adatvédelmi hatóságok 2016. január 31-ig adtak határidőt az Európai Unió és az Egyesült Államok tárgyalói részére, hogy a transzatlanti adattovábbítások rendszerét az érvénytelen Safe Harbor rendszer helyett új alapokra helyezzék.

A transzatlanti adattovábbítások ügyében a hatóság elnöke utalt arra, hogy 2016. február 2-án az Európai Bizottság és az Egyesült Államok között politikai egyezség született a „biztonságos kikötő” rendszert jövőben felváltó „Privacy Shield” keretrendszerről. A megállapodás szövegét az európai adatvédelmi hatóságok nem kapták kézhez, ezért február végéig szabtak határidőt az Európai Bizottság részére, hogy a megállapodás konkrétumaival szolgáljanak.

Péterfalvi Attila úgy látja, hogy az európai adatvédelmi hatóságok olyan általános jogi garanciák nyújtását várják el, amelyek képesek határt szabni az európai polgárok Egyesült Államokba továbbított személyes adatai korlátlan nemzetbiztonsági felhasználásának. Amennyiben az Egyesült Államok ilyen általános vállalásokat nem nyújt, úgy a hatóság elnöke szerint a transzatlanti adattovábbítások egyéb, alternatív megfelelőségi mechanizmusai is megkérdőjelezhetők. Ennek kérdését az európai adatvédelmi hatóságok az Egyesült Államok által nyújtott biztosítékok fényében, februárt követően vizsgálják majd meg.

Figyelembe véve az európai adatvédelmi hatóságok által támasztott szigorú feltételeket, jelenleg még mindig bizonytalan, hogy az Európai Unió és az Egyesült Államok képes-e egy szilárd jogi alapokon nyugvó újabb adattovábbítási keretrendszer létrehozására – jelezte előadásában dr. Liber Ádám ügyvéd, a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda adatvédelmi ügyekre szakosodott szakértője. Az európai adatvédelmi jog tiltja a személyes adatok külföldre történő továbbítását, kivéve, ha a továbbított személyes adatok megfelelő szintű védelme biztosított. Az Egyesült Államok esetében a Privacy Shield bevezetéséig a szükséges adatvédelmi garanciákat többek között adattovábbítási szerződések megkötése biztosíthatja. 

Dr. Liber Ádám szerint az adattovábbítási szerződések megkötése során már most érdemes tekintettel lenni az egységes európai adatvédelmi rendeletre, amelynek az Európai Tanács és az Európai Parlament által jóváhagyott végleges szövegtervezetét 2015 decemberében tették közzé. Az európai általános adatvédelmi rendelet a határokon átnyúlóan működő vállalkozások adminisztratív terheit csökkenti. Ezzel egyidejűleg az európai adatvédelmi hatóságok a jelenleginél jóval erősebb felügyeleti jogosítványokat és szankcionálási lehetőséget kapnak.

Az új szabályok szigorúbb feltételeket és adminisztratív kötelezettséget rögzítenek többek között az adattovábbítás, az adatvédelmi incidensek bejelentése, az adatalanyi hozzájárulás, a szerződéskötés és az adatkezelési tájékoztatók vonatkozásában. A jogszabályi változások és a globális vállalati árbevétel 4 százalékáig terjedő adatvédelmi bírság lehetősége merőben új kockázatértékelést, valamint az adatvédelmi megfelelőség kiemelt prioritásként való kezelését teszi majd szükségessé a vállalati compliance területén – hívta fel a figyelmet dr. Liber Ádám, aki úgy látja, a kétéves felkészülési határidő igen szoros lesz az átálláshoz.

Évről-évre növekszik a több országra kiterjedő vállalati belső vizsgálatok száma. A vizsgálattal érintett személyek adatvédelmi jogai eleve kihívás elé állítják a visszaéléseket felderíteni kívánó szakembereket. A személyes adatok továbbítását korábban számos esetben jogszerűvé tevő Safe Harbor érvénytelenné nyilvánítása pedig az amerikai vállalatok esetén tovább nehezíti a belső vizsgálat során megismert adatok Európából az Egyesült Államokba továbbítását – tette hozzá Dr. Puskás János, a Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda compliance és belső vizsgálat szakértője.

Szalai Piroska: 2016 a kerületekkel való együttműködés erősítésének éve lesz

Józsefvárossal már megkötötte az első – mikrohitelkamattámogatásról szóló – megállapodást a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK), de ez csak a kezdet, a BVK a tavalyi lendülettel kívánja folytatni – és bővíteni – tevékenységét. Szalai Piroskával, a közalapítvány kuratóriumának elnökével beszélgettünk.

A Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítványt a főváros közgyűlése hozta létre 1993-ban budapesti mikro-, kis és közepes vállalkozások támogatására. Annak idején minden megyében létrejöttek hasonló szervezetek, amelyek – az Európai Unió javaslatára és támogatásával – a legkisebb cégeket nem banki eszközökkel, hanem mikrohitelezés formájában támogatták. A nonprofit mikrohitelezésnek a pénzügyi szolgáltatás csak az egyik (bár nyilván a legfontosabb) eleme, emellett üzletfejlesztési szolgáltatást, egy „vállalkozásfejlesztési csomagot” is kapnak a vállalkozások – ami nem kis részben azt célozza, hogy a hitel felvevője a kölcsönt vissza is tudja fizetni.

Új alapok

A szervezet 2013-ig lényegében változatlan vezetéssel működött, Szalai Piroska az év végén vette át a feladatot. 2014-ben és 2015-ben új alapokra helyezték a BVK tevékenységét. Mindenekelőtt a vállalkozásfejlesztés pillért alakították át, két nagy uniós pályázathoz csatlakozva.

Az egyik a kézművesipari szakpolitikákat kidolgozó pályázat volt, amelyben a BVK feladatai közé tartozott budapesti és magyar jó gyakorlatok összegyűjtése és bemutatása is. A szervezet a feladatot túlteljesítette: a vállalt 4–5 helyett 15 példát gyűjtött össze. A „gyűjtés” azóta is folyik, az újabb és újabb követendő példákat az online felületeken – a BVK oldalain és a közösségi portálokon –, valamint rendezvényeiken, vállalkozói kerekasztal-beszélgetéseken is bemutatják. A másik a fiatal vállalkozókat fejlesztő SMART program, amelyben hat közép-európai ország vett részt, és amelyben az egyik feladat egy SMART Vállalkozásfejlesztési Pont kialakítása volt – ez Budapesten a BVK központjában, a Rákóczi út 18. I. emeletén működik. A BVK ezt a vállalást is túlteljesítette: létrehoztak egy „mobil SMART Pontot” is, amely szintén hiteltanácsadással, mentorálással segíti a vállalkozásokat. A munkatársak egy része a BVK saját alkalmazottja, de a rendszeresen szervezett workshopokra természetesen számos külső szakértőt is meghívnak.

Tavaly több mint 60 jó gyakorlatot mutattak be, miközben javultak a kapcsolataik a médiával is, a Startupok Éjszakáját vagy a Budapest Design Weeket immár komoly érdeklődés kíséri. A rendszeresen megrendezett vállalkozásfejlesztési fórumok általában „tematikusak”: 2015-ben például a Nőnap alkalmából női vállalkozásfejlesztési fórumot szerveztek, amelyen részt vett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Tarlós István főpolgármester is.

A kkv-k a gazdaságban – és a fővárosban

A magyarországi kkv-k nagyobb arányban veszik ki részüket a foglalkoztatásból, mint az uniós átlag: míg az EU átlagában a kkv-k a versenyszférában foglalkoztatottak 2/3-ának adnak munkát, addig hazánkban ez az arány 73 százalék, és ebből 38 százalékot a legfeljebb öt főt foglalkoztató mikrovállalkozások képviselnek. A válság mélypontján a kkv-k foglalkoztatásbeli súlya a 75 százalékot is elérte, azóta szerencsére a nagyobb cégek is „magukhoz tértek”, de örvendetes, hogy a foglalkoztatottak száma 2011-12 óta a kkv-knál is növekszik – hangsúlyozza Szalai Piroska. Az önfoglalkoztatók – akik a versenyszférában foglalkoztatottak nagyjából 10 százalékát teszik ki – leginkább a legkisebb vállalkozásokra jellemzők. Az önfoglalkoztatottak száma 2013-ban volt a legalacsonyabb, azóta növekszik, ez is a válságból való kilábalás jele.

A mikrovállalkozások amellett, hogy családok százezreit tartják el, a GDP-hez nagyjából 20 százalékkal járulnak hozzá. A foglalkoztatás terén pedig sokkal rugalmasabbak, mint a nagy cégek: a kisgyermeket nevelő anyák például a legkisebb cégek alkalmazottjaiként sokkal könnyebben tudnak részmunkaidőben vagy távmunkában dolgozni, mint a nagyvállalatoknál.

A kkv-kat nemcsak megtalálni nehéz, meg is kell szólítani őket, méghozzá a saját nyelvükön. A BVK egyik feladata ennek megfelelően az, hogy olyan „információkonverter” legyen, amely azokhoz a kis cégekhez is el tudja juttatni a legfontosabb számviteli, adóügyi, hr- stb. tudnivalókat, amelyekre méretükből adódóan nincsenek saját szakembereik. A maga területén nyilván minden vállalkozó szakértő, de a törvényeket sokszor „le kell a számukra fordítani”, akár csak azért, hogy el tudja mondani a könyvelőjének.

Budapest kerületei között hatalmas eltérések vannak a vállalkozások tekintetében is. A II. kerületben például – említ egy érdekességet Szalai Piroska – sokkal több kkv működik, mint azt gondolnánk. A szakértői tevékenységet, egyéb szolgáltatásokat nyújtó sok kis cég ugyanis az „utcáról nem látható”.

Az első „kerületi” együttműködést tavaly nyáron kötötte meg a BVK a XI. kerülettel: a keretszerződés az újbudai vállalkozások fejlesztésében való együttműködésről szólt.

A józsefvárosi mikrohitelprogram

A következő ilyen együttműködés a Józsefvárosi Mikrovállalkozások Kamattámogatási Programjának elindítása volt. Kocsis Máté polgármesterrel közös sajtótájékoztatón, január 13-án jelentették be, hogy a VIII. kerület az idén 15 millió forinttal támogatja a BVK mikrohiteleit igénybe vevő vállalkozókat. A kerület vállalkozói így 2,9 százalékos kamat mellett juthatnak finanszírozáshoz, a 40 évnél fiatalabbaknak, illetve a női vállalkozóknak pedig ennél is kevesebbet, mindössze 2,4 százalékos kamatot kell fizetniük. (A női vállalkozókat támogató hitelek ritkaságszámba mennek, európai példákat is alig lehet találni, Szalai Piroska az EBRD egy törökországi projektjét említi.) A 10 éves futamidejű hitelek esetében a támogatás a futamidő felére jár. Hasonló programok már léteznek Zalaegerszegen és Székesfehérváron, az utóbbi még új – tavaly novemberben indult –, az előbbi tapasztalataira azonban már lehetett építeni.

Budapesten az új konstrukció évtizedes újdonság. Bár mikrohiteleket már a 90-es évek óta nyújt BVK, a legutóbbi új termék 2006-ban, még a válság előtt jelent meg, így érthető, hogy 2014-ben már nem volt piacképes. Ezért is volt fontos, hogy 2015-ben létrejöjjön az új budapesti termék teljes szakmai háttere – emeli ki Szalai Piroska.

A folytatásra nem kell már sokáig várni. Több kerület érdeklődik, így 2016-ban várhatóan sorra jelentik majd be az újabb és újabb kerületi együttműködéseket is – a feltételek és a kedvezményezetti körök persze nem feltétlenül lesznek ugyanazok, mint a VIII. kerülettel kötött megállapodásban.

Mi lesz még 2016-ban?

A már 2014-ben, részben brüsszeli forrásokból megújított üzletfejlesztési szolgáltatások nem csupán a mikrohitelt felvevők előtt nyitottak. A SMART Pont nemrég hirdette meg startupokat célzó Be SMART Üzleti Versenyét. Folytatni szeretnék azt a tavalyi gyakorlatot is, hogy a győzteseket egy nemzetközi rendezvényre – ahogy tavaly a tel-avivi DLD Innovációs Fesztiválra – is kijuttatják.

A Be Smart versenyek zsűrijének állandó tagja Kovács László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnökségi tagja is, de a két szervezet együttműködése szélesebb körű. A BVK a BKIK-val kötötte meg egyik első partneri szerződését, így részt vettek több kamarai rendezvény – többek között az Állásbörze, a kamarai bál vagy az Idegenvezetői Világnap – szervezésében, illetve lebonyolításában is.

A SMART Pont rendezvényein túl – amelyekről az érdeklődök a Facebookon is tájékozódhatnak – a BVK az idén is rendez tematikus vállalkozói fórumokat. Mikrofinanszírozási nap például idén is lesz, de a startupok, kreatív és női vállalkozók is számíthatnak „saját” budapesti fórumra.

Vannak persze hosszabb távú feladatok is. Tavaly nyáron született meg a Budapesti Gazdaságfejlesztési és Munkahelyteremtési Stratégia. A 2030-ig tartó programnak, amelynek első éves akciótervei most készülnek el, több olyan intézkedés is része, amelynek végrehajtása a BVK feladata. A nonprofit mikrofinanszírozás fejlesztése mellett egy információs központot és egy gazdaságfejlesztési hálózatot is létre kell hozni: ez „SMART alapokon” valósul majd meg, az előkészítés már folyamatban van.

Csaba Ferenc

Soha nem járt még annyi magyar Horvátországban, mint tavaly

0

Csaknem 465 ezer magyar turista majdnem 2,5 millió vendégéjszakát töltött tavaly Horvátországban a végleges adatok szerint. A horvát állam 20 éves története során soha ennyi magyar nem járt még az adriai országban – közölte a Horvát Idegenforgalmi Közösség csütörtökön az MTI-vel.

Marin Skenderovic, a horvát állami szervezet budapesti képviseletének vezetője kifejtette: az idegenforgalmi adó alapján számított adatok szerint közel 465 ezer magyar vendég járt a múlt évben Horvátországban, 16,8 százalékkal több, mint 2014-ben. A magyarok 2,493 millió vendégéjszakát töltöttek el a tengerparti államban, s ez a szám 15,5 százalékkal haladja meg a 2014-ben mért adatot.

Magyarország a legfontosabb küldő államok között vendégszámban a 9., a vendégéjszakákat illetően pedig a 10. helyen áll. Az első 10 ország összehasonlításában a két magyar adat nőtt a legnagyobb arányban, a teljes horvát idegenforgalom növekedését is két-háromszorosan meghaladva – jegyezte meg a horvát turisztikai szakember.

Az elmúlt évben 8,5 százalékkal növekedett a horvátországi turizmusban a vendégek száma, ami megközelítette a 14,874 milliót. Ebből a külföldiek száma 13,163 millió volt, 6,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A Horvátországot felkereső turisták 80,022 millió éjszakát töltöttek pihenéssel, 6,9 százalékkal többet a 2014-es adatnál. Mindebből a külföldiek 72,283 millióval részesedtek, 6,8 százalékos bővülést produkálva.

Marin Skenderovic elmondta: a magyar turisták száma az idén valószínűleg nem nő ilyen mértékben, de továbbra is emelkedésre számítanak. Úgy vélekedett, hogy a mediterrán térségben tapasztalható politikai és migrációs helyzet miatt vélhetően kevesebb magyar vállalkozik 2016-ban a repülőgéppel megközelíthető tengerparti országok felkeresésére, ezért talán többen választják az autóval is könnyen elérhető horvát Adriát.

Szigorúan ellenőrzik az árubemutatókat a hatóságok

Együtt ellenőrzi a pénzügyi felügyelet, a versenyhivatal és a fogyasztóvédelmi hatóság az árubemutatót szervező cégek működését. A társaságokra vonatkozó előírásokat decemberben szigorította jelentősen a parlament.

Sem hitelnyújtásra, sem árengedmények és ajándéksorsolások reklámjára nincs már lehetősége az árubemutatót szervező cégeknek egy tavaly decemberi törvénymódosítás nyomán. A korábban jellemzően ajándékígéretekkel és hitelfelvétel ösztönzésével manipuláló vállalkozások sok idős fogyasztót tévesztettek meg, és bírtak rá a túlárazott termékek átgondolatlan megvételére. A területet ellenőrző hatóságok együttműködnek a jogsértő vállalkozások kiszűrésére, szükség esetén pedig szigorúan fellépnek e vállalkozásokkal szemben – olvasható a Magyar Nemzeti Bank, a Gazdasági Versenyhivatal és Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közös közleményében.

A szigorítások kapcsán fontos, hogy a fogyasztók, és az árubemutatókat szervezők is körültekintően járjanak el. A fogyasztók esetében lényeges, hogy fontolják meg, ténylegesen szükségük van-e az adott termékre, tájékozódjanak arról, az máshol mennyibe kerül, és ha ajándéksorsolás reklámját látják, hitelt kínálnak számukra, jelezzék a hatóságok felé.

A termékbemutatókat szervező vállalkozások hitel felkínálása esetén pénzügyi közvetítőkként jártak el. A hitelintézeti törvény azonban 2015. december 12-től megtiltotta az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás nyújtását. Az új szabályozás kizárólag a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz (például bankkártya) használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatásra ad lehetőséget.

Az elmúlt évek kedvezőtlen tapasztalatai sarkallták arra a jogalkotót, hogy szigorítsa az árubemutatókon történő termékértékesítés jogszabályi hátterét. A termékbemutatókon részt vevő fogyasztók nagy része ugyanis a 70-80 év feletti korosztályba tartozik, amely kiemelten kiszolgáltatott és sérülékeny. Ezzel visszaélve egyes vállalkozások a bemutatókon nem ritkán jelentősen túlárazták a termékeiket, tevékenységük sikerét pedig gyakorta megtévesztésen alapuló tájékoztatásokkal, értékesítési technikákkal is fokozták, amelyek nyomán a fogyasztót megalapozatlan és azonnali döntések meghozatalára késztették.

Mivel az árubemutatókon felkínált termékek ára többnyire meghaladta a fogyasztók pénzügyi lehetőségeit, a vállalkozások jellemzően lehetővé tették a hitelfelvétel útján történő vásárlást. Ilyenkor a vállalkozás – egy pénzügyi intézmény közvetítőjeként – az árubemutató során adott lehetőséget arra, hogy a fogyasztó rajta keresztül hiteligényléssel forduljon az adott pénzügyi intézményhez.

A hitel- vagy kölcsönszerződés megkötésének elősegítése jogi értelemben pénzügyi szolgáltatás nyújtásának minősül. Így jogellenes az is, ha az értékesítés során egy – nem pénzügyi – vállalkozás olyan információt közöl, amely alapján végül hitelfelvétel történik. Minden olyan esetben, ahol a termék árubemutatón történő megvásárlásához a fogyasztó hitelt igényel, felveti a jogsértés gyanúját, ha az árubemutatót szervező, a terméket értékesítő, s a hitelt nyújtó vállalkozás között üzleti (közvetítői) kapcsolat mutatható ki. Hasonlóan jogsértésre utalhat az a körülmény is, ha egy vállalkozás árubemutatós értékesítéseihez visszatérően azonos pénzügyi intézmény hitelnyújtása kapcsolódik.

Előbbiek mellett a szervezők számára a gazdasági reklámtevékenység szóló törvény módosítása értelmében az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan immár tilos az ajándékjuttatás, az árengedmény, a kedvezmény, a vagyoni előny és az ajándéksorsolás reklámja is. A szabályozás által feltételezhetően csökken a részvételi kedv, így csökken a potenciálisan veszélyeztetett vásárlók száma is.

A szigorú ügyfélszolgálati előírások – melynek köszönhetően, a vásárlók a cégeket el tudják érni és élni tudnak az elállási jogukkal – szintén az árubemutatón részt vevő fogyasztók érdekeit szolgálják. Az árubemutató törvényi fogalma kapcsán az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés fogalmi körébe sorolható bármely, a termék bemutatása, illetve forgalmazása céljából szervezett utazás vagy rendezvény.

Az egyes tilalmak betartása érdekében fellépő hatóságok az „árubemutató” jogalkotói célokkal ellentétes, szűkítő jellegű jogértelmezését nem tartják megengedhetőnek. Nem tartják elfogadhatónak a pénzügyi szolgáltatásnyújtást tiltó rendelkezések olyan megkerülését sem, amely esetében egy vállalkozás fizikailag vagy időben választja el a termékértékesítést és a hitelnyújtást, vagy ennek látszatát kívánja kelteni.

A hatóságok az árubemutatókkal kapcsolatos eljárásaik során folyamatosan együttműködnek, kiemelt hangsúlyt fektetve arra, hogy a törvénymódosítások elérjék a jogalkotó által kitűzött célokat. Ha bármelyik ellenőrző hatóság jogszabálysértést, az előírások megkerülésére irányuló magatartást, vagy erre utaló körülményt észlel, haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket.

Dilettantizmus ellen nincs orvosság: hekkertámadás a Superbowl alatt

0

Egy magányos hekker az amerikai Nemzetbiztonsági Minisztérium (Department of Home Security) kilencezer alkalmazottjának adatait szerezte meg a Super Bowl alatt, miután meghekkelt egy e-mail fiókot, aztán új felhasználóként kért és kapott hozzáférést a rendszerhez. „A világ legjobb eszközei sem védenek meg, ha az alkalmazottak dilettánsak” – mondja Sallai György, a KPMG információbiztonsági szakértője.

Kilencezer nemzetbiztonsági alkalmazott nevét, telefonszámát és más személyes adatát töltötte fel a netre egy amerikai hekker, miután a Super Bowl ideje alatt a social engeneering legegyszerűbb módszerével szerzett hozzáférést a drága szoftver- és hardvereszközökkel védett amerikai hivatalok rendszereihez. A hekker azt állítja, további 20 ezer FBI-alkalmazott adatait is megszerezte, és azokat is hamarosan közzéteszi. Erről szóló posztjában az is szerepel, hogy 200 gigabájtnyi nemzetbiztonsági adatot töltött le, pedig az akció alatt 1 terabájthoz volt hozzáférése.

A hekker előbb feltört egy e-mail fiókot, azután betelefonált a hivatalba azzal, hogy új felhasználóként elakadt és nem tud továbblépni a rendszerben. A megkeresett alkalmazott ekkor megkérdezte, van-e kódja, a nemleges választ követően pedig megadta a sajátját. A hekker ezután belépett a rendszerbe, és a már meghekkelt e-mail fiókon keresztül hozzáférést szerzett egy hálózatra kötött működő géphez, ahonnan belépett az intranetre.

„Ez egészen egyszerűen hihetetlen, ám a jelek szerint mégis igaz – mondja Sallai György, a KPMG információbiztonsági tanácsadásért felelős igazgatója, majd így fogalmaz: – A világ legdrágább védelmi rendszere sem sebezhetetlen, ha az alkalmazottak egyszerűen dilettánsak. Nagyon kíváncsi lennék, hogy az illető megadta volna-e a saját bankjától a tokenjére érkező jelszót, ha valaki felhívja. Talán igen, de nagyobb a valószínűsége annak, hogy nem: ez pedig kiválóan mutatja, hogy alkalmazottként milyen felelőtlenek tudnak lenni az emberek.”

Sallai szerint minden informatikai rendszer annyit ér, amennyit a hozzá kapcsolódó szabályzatból az emberek betartanak. Ehhez folyamatos képzés és az egész intézményrendszer minden szintjét átható fenyegetettségtudat szükséges. A szakértő arra figyelmeztet, hogy a social engeneering módszerekkel szemben a legjobb szoftveres és hardveres védelem is kevés, sőt minél drágább és ismertebb a védelmi rendszer, annál könnyelműbbé teheti az alkalmazottakat. „Ráadásul olyan ez, mint a kiemelt személyek biztonsági védelme vagy a tűzriadók: ha nem tesztelik olykor a működésüket, egy idő után sokkal támadhatóbb lesz a célszemély, vagy nagyobb az emberveszteség” – teszi hozzá  a szakértő.

Sallai György szerint az információbiztonság érdekében a különböző hardveres és szoftveres megoldások mellett öt további intézkedés megkerülhetetlen:

1. A fenyegetettségek hierarchikus kezelése

Nem elegendő, ha az IT-szakemberek technikai eszközökkel harcolnak a rendszer sérülékenységei ellen. Egy biztonsági szabály figyelmen kívül hagyása, egy olcsó beszállító bevonása vagy egy belső ellenőrzési jelentés alulértékelése mind gyors üzleti eredménnyel kecsegteti az adott szintű vezetőt, aki éppen ezért nem maradhat ki a kockázatkezelés látóköréből. A szervezeti hierarchia helyes megválasztása fontos szempont, éppen úgy, mint az, hogy a védelmi intézkedések áthassák a szervezetet egészét.

2. Munkavállalók képzése

Az adatvesztések második leggyakoribb oka humán kockázatra vezethető vissza. Ezeket akár egy olyan költségkímélő biztonsági tréninggel is meg lehet akadályozni, amelyik nyomatékosan felhívja a dolgozók figyelmét a „Password1234” jelszó használatának veszélyeire vagy a post-it cédulákra írt jelszavak kockázatára. Ha a szervezet nem látja az előtte álló kockázatok erdejét, social engineering vizsgálattal feltárhatja a neuralgikus pontokat.

3. Beszállítók monitorozása

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyik legnagyobb biztonsági kockázat olyan harmadik személy – azaz a legtöbb esetben valamelyik beszállító –, amellyel számítógépen kommunikálunk. Az üzleti racionalitás érdekében beszállítók egész sora fér hozzá felhasználói vagy üzletileg érzékeny adatokhoz. Éppen ezért vizsgálni kell, hogy a beszállítók milyen rendszereket, adatokat és munkafolyamatokat érnek el, és az adott hozzáférés valóban szükséges-e a munkavégzéshez.

4. Biztonsági szabályok alkalmazása

Itt lényegesen többről van szó, mint a szabályok kialakításáról. A gyakorlati alkalmazáson, betartatáson van a hangsúly, mert minden szabály annyit ér, amennyire komolyan veszik. A legkisebb változtatás kockázatait is mérlegelni kell, és a szabályok alkalmazását minden esetben kockázatarányos módon kell kikényszeríteni.

5. Sérülékenységek rendszeres ellenőrzése

A rendszeres ellenőrzés a leghatékonyabb módja a külső támadások megakadályozásának. Nem elég azonban egy rendszer gyenge pontjait a bevezetés pillanatában vizsgálni, sőt még az éves felülvizsgálat is kevésnek bizonyulhat, ha a struktúrákban sűrűn történik változás. A vizsgálatok tervezésénél fontos szempont a proaktivitás. Minden változás alkalmával érdemes a vele járó kockázatokat előre számba venni, és felkészülni a kezelésükre. A sérülékenységek túlnyomó többsége már a tervezési-fejlesztési szakaszban látszik. Helyes szabályok, rutinok és kockázatelemzés alkalmazásával még a rendszer elkészülte előtt láthatóvá válnak a gyenge pontok.

A Budapest Taxinál már bitcoinnal is lehet fizetni – a felügyelet nem örül

Éttermek és fogászati szalonok után már a Budapest Taxinál is lehet fizetni bitcoinnal. A virtuális pénz térhódítását azonban rossz szemmel nézi az MNB. A pénzügyi felügyelet szerint a fogyasztók nincsenek tisztában a kockázatokkal.

Februártól akár már a bitcoin virtuális pénzzel is lehet fizetni a Budapest Taxi flottájához tartozó autókban. Ez lényegében egy mobilfizetési rendszert jelent: ha az utas rendelkezik bitcoinnal és a mobiltelefonján elérhető a „bitcoin tárca” szolgáltatás, akkor nincs más dolga, minthogy a célállomáshoz megérkezve a taxi saját QR-kódjának beolvasása után megadja telefonján a fizetni kívánt összeget. A sofőrök ilyen esetben is ugyanúgy adnak számlát, mintha készpénzben vagy bankkártyával fizetett volna az utas – mondta el Horváth Csaba, a Budapest Taxi ügyvezetője. A fizetett összegről – forintban – a sofőr sms-ben kap értesítést.

Mind többen vásárolnak itthon is bitcoinnal

A Budapest Taxi által használt bitcoin elfogadó rendszert, illetve az ahhoz tartozó szolgálatást a CoinPay Zrt. fejlesztette ki és üzemelteti. A társaság szolgáltatását használja több budapesti étterem, fogászati szalonok, illetve buszos városnézést kínáló cég is. A CoinPay Budapesten két bitcoin ATM-et is üzemeltet. Ezek forgalmából és a felhasználók megkérdezésével jutott a társaság arra a következtetésre, hogy nem csak az idelátogató turisták, hanem magyarok is egyre nagyobb számban fogják használni a bitcoint vásárlásra is – fejtette ki Lőwy András, a CoinPay vezérigazgató-helyettese. A társaság becslése szerint mintegy nyolcmilliárd forint értékben birtokolnak bitcoint a magyarok.

A bitcoinnal történő fizetéstől az elfogadóhelyek leginkább az árfolyamkockázat miatt félnek. Nem csoda, hiszen ha egy kávézó két cappuccinoért meghatározott összegű bitcoint kap, az akár már a következő percben is érhet sokkal kevesebbet, eliminálva a remélt árrést. A CoinPay ezt úgy oldotta meg, hogy a tranzakciót követően azonnal konvertálja váltási költség nélkül az elfogadóhely vállalkozása által kívánt devizára – Magyarországon nyilván forintra – a bitcoinban fizetett összeget. A vállalkozás pedig 48 órán belül a számláján tudhatja a bevételt. A rendszer éjjel-nappal működik, magyar ügyfélszolgálattal, csupán a mobillefedettség hiánya jelenthet korlátot fizetéskor – tete hozzá Lőwy András.

Kockázatokra figyelmeztet az MNB

Nem üdvözli a bitcoin hazai elterjedését a pénzügyi felügyelet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint az egyes fizetésre használható virtuális eszközök (így különösen a bitcoin) sokkal kockázatosabbak, mint a felhasználók által már jól ismert elektronikus fizetési megoldások, például a bankkártya vagy az elektronikus pénz. Az olyan virtuális fizetőeszközöknek, mint a bitcoin, nincs kibocsátójuk, nem tartoznak egyetlen ország hatóságának, jegybankjának felügyelete alá sem, nincsenek megfelelő felelősségi, garanciális, kárviselési szabályok, amelyek például visszaélés, lopás esetén védenék a felhasználók érdekeit. Az MNB szerint mindemellett a felhasználási értékük is gyorsan változhat, amely tovább növeli kockázatosságukat. Az MNB ezért azt javasolja, hogy a felhasználók legyenek rendkívül körültekintőek, fokozott óvatossággal járjanak el, mielőtt ilyen eszközöket, például bitcoint használnak.

A bitcoin digitális pénz, a felhasználók között gyakorlatilag díjtalan, azonnali pénzmozgást garantál. A Számvitel Adó Könyvvizsgálat (SZAKma) című szafolyóiratban idén januárban megjelent egyik tanulmány ismertetése szerint a bitcoin olyan anonim fizetést biztosító virtuális eszköz, amelyet egy IT támogatású hálózaton keresztül használhatnak fel fizetésre annak tulajdonosai. A bitcoin eszközöket maga a bitcoin-hálózat (számítástechnikai támogatással működő fizetési rendszer) hozza létre egy véletlenszerű folyamattal úgy, hogy az új eszközöket elosztja azok között a számítógépek között, amelyek támogatják és üzemeltetik a hálózatot. Az ilyen módon létrehozható eszközök számát egy matematikai rendszer korlátozza. A bitcoin keletkezését, árfolyamának alakulását tehát semmilyen központi szervezet nem irányítja, és nem ellenőrzi, az a kereslet-kínálat eredményeként alakul ki abban a rendszerben, amely a keletkezését is lehetővé teszi – áll a szaklapban.

Mozgó célpont a bitcoin árfolyama

A bitcoinhoz jelenleg három módon lehet hozzájutni. Pénzért vásárolható (napi ára, illetve árfolyama van, amely napon belül is folyamatosan mozog) illetve bármilyen termékért vagy szolgáltatásért cserébe elfogadható ellenértékként, de elfogadásáról nem jogszabályi előírások rendelkeznek, az elfogadásról a termék vagy szolgáltatás nyújtója dönt arról. A bitcoin szerzés harmadik módja az úgynevezett „bányászat”. Ekkor a bitcoin-hálózathoz kapcsolódó speciális számítógépek bonyolult matematikai számítási műveleteket végeznek, és a rendszer mindig a számítást elsőként elvégző és publikáló gép tulajdonosának ítéli oda a virtuális fizetőeszközt, mintegy jutalomként. 

A bitcoinnak, mint fizetésre használt virtuális pénznek sem az Európai Unióban, sem Magyarországon nincs jogi szabályozása. Néhány ország helyi szabályokat ugyan megfogalmazott, ezek azonban nem egységesek, leginkább a bitcoin használatából fakadó kockázatok mérséklésére irányulnak. A bitcoin nem tekinthető hagyományos értelemben fizetőeszköznek, mert fedezetét nem egy nemesfém vagy egy kormány, hanem a piac és a hálózat biztosítja. A bitcoinnak attól van értéke, hogy a piaci szereplők közül egyesek elfogadják fizetőeszközként.

Több mint 600 étterem csatlakozott a torkos csütörtökhöz

A torkos csütörtökkel kezdetét vette a Magyar Turizmus (MT) Zrt. Gasztroélémények éve 2016 programsorozata, a néphagyományra épülő gasztronómiai akcióhoz idén több mint 600 étterem csatlakozott, ahol ezen a napon fél áron lehet fogyasztani – jelentették be a szervezők képviselői sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.

Ruszinkó Ádám, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára azt emelte ki, hogy a magyar turizmus 2015-ben rekordévet zárt, minden várakozást felülmúlva. Több mint 10 millió vendég, 25,6 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon. A kereskedelmi szálláshelyek bevételei 368 milliárd forintot tettek ki, a vendégek száma 7,4, a vendégéjszakák száma 5,4 százalékos növekedést mutat, a bevételek pedig 10 százalékot meghaladóan nőttek. A vendéglátás forgalmának bővülése 11 százalékos volt.

Ruszinkó Ádám elmondta, hogy az étterembe járás, a gasztronómia és az új ízek kipróbálásának népszerűsítésére létrehozott torkos csütörtökkel kezdetét vette a Gasztroélmények éve 2016. A magyar gasztronómia akkor lehet nemzetközileg is sikeres, ha belföldön is van kereslet a minőségi szolgáltatásokra, az akció ezt célozta meg – mondta.

Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója közölte: a torkos csütörtök rendezvény során együttműködnek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal (NFH), kiemelt figyelmet fordítva a szabályok betartására, hogy a vendégek és a vendéglátóhelyek elégedettsége a lehető legmagasabb legyen. Az idei újdonságok között említette a megújult arculat mellett, hogy a vendéglátóhelyeknek nem kötelező az alkoholtartalmú italokra 50 százalékos kedvezményt adni, minden másra azonban továbbra is 50 százalékos kedvezményt kell nyújtaniuk.

Kiemelte: az ágazat 2015-ös rekordévéhez a társaság marketingtevékenysége is hozzájárult. A Gasztroélmények éve kampány több gasztronómiai eseményt ölel fel, regionális, helyi rendezvényekkel, külképviseleti és agrármarketing termékpályákhoz kapcsolódó aktivitásokkal kiegészülve. Példaként említette az április végén megrendezendő országos pikniket, vagy a Bocuse d’Or szakácsverseny májusi európai döntőjét Budapesten. Az eseményekről részletesen a márciusban induló Gasztroélmények éve weblap tájékoztat majd.

Faragó Péter emlékeztetett: a torkos csütörtököt először 2006-ban rendezte meg az MT Zrt., a társaság felmérése alapján az éttermek 95 százaléka az évszakhoz képest kedvezőbb vendégforgalmat ért el. Az 50 százalékos kedvezmény ellenére a felmérésben részt vevők 87,3 százalékánál a bevétel is kedvezőbben alakult. Tavaly több mint 110 ezer vendég torkoskodott ezen a napon a csatlakozott éttermekben. A gasztronómiai turizmus mára az idegenforgalom egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense lett, a turisták költésének több mint harmada gasztronómiai termékek fogyasztásához kötődik – mutatott rá.

MTI

Közösségi finanszírozás: mire kell figyelni a kickstarter siker után?

0

Mire kell figyelni áfa szempontjából akkor, ha egy projekt a sikeres közösségi finanszírozás révén elkezd termékeket érékesíteni és/vagy szolgáltatásokat nyújtani? A kérdésre Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi csoportvezetője válaszol.

A crowdfunding, azaz a közösségi finanszírozás napról napra egyre népszerűbb. Az RSM Hungary egy korábbi bejegyzésében a témát a bejövő oldalról, azaz a pénz gyűjtése szempontjából közelítette meg dr. Fekete Zoltán Titusz. Most arról lesz szó, hogy mire kell figyelni áfa szempontjából akkor, ha az adott projekt sikeres lesz és a kimenő oldalon is beindul a folyamat, azaz az induló vállalkozás elkezd termékeket érékesíteni és/vagy szolgáltatásokat nyújtani – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dániel.

Hol teljesül az ügylet?

Áfa szempontjából az első és legfontosabb kérdés, akár termékeket értékesít, akár szolgáltatásokat nyújt a cégünk, annak eldöntése, hogy hol lesz a teljesítési helye az adott ügyletnek. Ez fogja ugyanis meghatározni, hogy mely ország áfa jogszabályait kell alkalmaznunk. Abból ugyanis, hogy egy cég (elsődlegesen) Magyarországon tevékenykedik, nem következik, hogy az általa teljesített értékesítések, nyújtott szolgáltatások után automatikusan Magyarországon is kellene áfát fizetnie.

Termékek esetében a teljesítési hely meghatározása szempontjából elsősorban, az értékesítési struktúra, a szállítási folyamat, illetve az fogja meghatározni a teljesítési helyet, hogy az értékesítés egy másik áfa alany vállalkozásnak vagy egy nem áfa alanynak (pl. magánszemélynek) történik-e, más szóval, hogy B2B vagy B2C értékesítésekre kerül-e sor.

Szolgáltatások esetében az igénybevevő személyén (adóalany vagy sem) kívül, a szolgáltatás jellege is meghatározó lesz, hiszen a különböző jellegű szolgáltatásokra különböző teljesítési hely szabályok vonatkozhatnak. Fontos, hogy az áfa törvény teljesítési helyre vonatkozó szabályai sokszor nem egyeztethetőek össze a hétköznapi logikával, így azokat mindenképpen alaposan meg kell vizsgálni, az adott ügylet körülményeinek ismeretében.

Kell-e a külföldi adószám? 

Olyan esetben, ha az ügylet áfa szerinti teljesítési helye külföld, úgy könnyen előfordulhat, hogy a cégünknek külföldön (is) áfa regisztrációt kell kérnie.

A bejelentkezés kérdésköréhez kapcsolódóan, több fontos dolog is van, amivel érdemes tisztában lenni.

Az olyan cégeknek például, akik magánszemélyeknek értékesítik termékeiket az Európai Unió egy vagy több tagállamába, mindenképpen figyelemmel kell lenniük az ügynevezett távolsági értékesítés szabályaira. A távolsági értékesítés szabályai alapján az, hogy a cég hol fizet áfát, egy bizonyos értékhatár eléréséig (Magyarország esetén ez 35 ezer euró) az adóalany választásától függ. Ez a választás, mivel az egyes EU-s tagállamokban az áfa mértéke eltérő lehet, igen nagy jelentőséggel bír. Könnyű belátni, hogy a versenyképességünk szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy az adott eladásra 27 százalékos vagy mondjuk 18 százalékos áfát kell felszámolnunk.

Szolgáltatásnyújtások esetén szintén nagyon fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy hol teljesülnek az általunk nyújtott szolgáltatások. Ugyanakkor önmagában az, hogy az adott szolgáltatás például egy másik EU-s tagállamban teljesül, nem jelenti automatikusan, hogy a cégünknek be is kell jelentkeznie ebbe a tagállamban. A bejelentkezés előtt mindenképpen figyelemmel kell lennünk például az adott országban bevezetett fordított adózási szabályokra. Ha ugyanis cégünk egy más tagállami cégnek nyújtja szolgáltatását, előfordulhat, hogy az adott EU-s tagállam szabályai alapján az áfát nem a mi cégünknek kell majd felszámolni, hanem az a megrendelőnk lesz a reszortja. Ezek a szabályok pont azért kerültek kitalálásra, hogy megkönnyítsék a szolgáltatások mozgását az Európai Unióban, azzal, hogy ilyen esetben ne kelljen áfa regisztrációt kérnünk az adott tagállamban. Ez mind a felmerülő költségeink, mind az adminisztrációs kötelezettségeink szempontjából jelentős lehet.

Szolgáltatást nyújtók esetében fontos említést tennünk még, az úgynevezett Mini Egyablakos Rendszerről (MOSS). Ha a cégünk nem áfa alanyoknak (például magánszemélyeknek) nyújt távközlési szolgáltatást, műsorszolgáltatást vagy elektronikus szolgáltatást Európa szerte, vagy csak néhány EU-s tagállamban, úgy elkerülhetjük a helybeni áfa regisztrációval járó többlet adminisztrációt, amennyiben nincs az adott tagállamban telephelyünk. Ugyanis ha már van egy áfa regisztrációnk Magyarországon, úgy a MOSS rendszer használatával, az összes többi EU-s tagállam vonatkozásában lehetőségünk van a cégünk áfa kötelezettségeit, az erre kialakított magyar webes portálon keresztül teljesíteni.

Az említett szolgáltatások a szolgáltatást igénybevevő tagállamában teljesülnek, így a MOSS használata nélkül minden egyes EU-s tagállamban áfa regisztrációt kellene kérni a cégünknek, ami igen jelentős adminisztrációs teher. A MOSS használata ugyanakkor csak egy lehetőség, így annak használat nem kötelező.

Ki a megrendelőm? B2B vagy B2C?

Ahogy az eddigiekből is jól látszik, nagyon fontos, hogy ki lesz a cégem megrendelője, azaz hogy áfa alanyoknak vagy nem áfa alanyoknak értékesítem a termékeimet, nyújtom a szolgáltatásaimat.

Amennyiben áfa alanyok a megrendelőim és az eladott termékek más EU-s tagállamba kerülnek elszállításra, úgy a cégemnek áfa mentesen kell számláznia a termékértékesítést. Ehhez azonban tudnom kell igazolni, hogy a cég vevője valóban áfa alany-e és az eladott áru tényleg kikerült-e Magyarországról.

Amennyiben más EU-s tagállami, nem adóalanyok a megrendelőim, úgy a távolsági értékesítés szabályait kell elsődlegesen megvizsgálnom, hiszen azok alkalmazása nagy hatással lehet a cégem versenyképességére (elsősorban az eltérő áfa kulcsok miatt). Ezeknek a szabályoknak a vizsgálata előtt azonban azt kell tisztáznom, hogy valóban nem áfa alanyoknak adom e el a termékeimet. A távolsági értékesítés szabályai ugyanis magánszemély megrendelők esetében (B2C), minden további nélkül alkalmazhatóak lesznek.

Szolgáltatások esetén szintén kulcskérdés, hogy a megrendelőm áfa alany-e vagy sem. A teljesítési hely meghatározása mellett, a fordított adózás alkalmazhatósága, illetve a bizonyos szolgáltatások esetében a MOSS alkalmazása is ezen múlhat.

Következtetések

A fentiekből jól látszik, hogy egy kickstarter projekt sikere nem csak azon múlik, hogy mennyire jó maga az ötlet, illetve, hogy sikerül-e kellő forrásokat előteremteni rá a közösségi finanszírozásból.

Nagyon fontos előre felkészülni a projekt adózási következményeire, akár már az ötlet kimunkálásával párhuzamosan.

A lehetőségek, illetve a lehetséges kötelezettségek felméréséhez fontos és elengedhetetlen megismerni a magyar, illetve a szóba jöhető más országok áfa szabályait. A szabályok előzetes ismerete nélkül már a tevékenységünk kezdetekor versenyhátrányba kerülhetünk, egész egyszerűen amiatt, hogy nem vagyunk tisztában a lehetőségeinkkel és nem használjuk ki a jogszabályok adta lehetőségünket, az egyszerűbb és hatékonyabb működés kialakítására. Legjobb, ha ezekkel a lehetőségékkel már az értékesítési struktúra, valamint az elérni kívánt megrendelői kör tervezésekor tisztábban vagyunk.

Régiós szintű innovációs konferenciát rendez Budapest

Márciusban Magyarországon rendezik meg a think.BDPST régiós innovációs konferenciát. A kormány 700 milliárd forintot szán az innovációs tevékenységek támogatására, európai uniós támogatások formájában.

Budapesten tanácskoznak március 8-10. között az innováció legmeghatározóbb szakértői és szakpolitikai irányítói az első alkalommal idén megrendezett think.BDPST konferencián. A szervezők célja, hogy a tervek szerint évente megrendezett szakmai fórumon fűzzék szorosabbra az üzleti, kormányzati és civil szféra közötti régiós együttműködést az innováció és a kutatás-fejlesztés területén – mondta Antall Péter, a konferenciát szervező Antall József Tudásközpont igazgatója (képünkön).

A háromnapos esemény témái között szerepelnek a kutatás-fejlesztés gazdasági hatásai, az innováció szociális, oktatási és munkaerő-piaci dimenziói, valamint a tartalomfogyasztás átalakulása, a közösségi vállalkozások, a közszolgáltatások és a városi infrastruktúra jövője, illetve az új technológiák hordozta biztonsági kockázatok is.

A think.BDPST konferencia innovációs stratégiai fórumként kívánja elősegíteni a közép-európai régió fejlesztését, akár rövidtávon is komoly eredményeket kínáló területeken. A méretgazdaságosság miatt a visegrádi országokat tömörítő Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország  csupán együttműködve tud kiemelkedő eredményeket elérni a globális innovációs piacon – tette hozzá Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkára. Az együtt gondolkodás, a közös fellépés és a kooperáció eurómilliárdokban mérhető többletet jelenthet a résztvevő országok számára, ami a GDP-növekedésben is kimutatható tényező lehet a jövőben.

Magyarországon jelenleg a GDP 1,4 százalékát fordítják kutatás-fejlesztésre, az évtized végére azonban 1,8 százalék körüli részarány a cél – ennek eléréséhez pedig elengedhetetlen a visegrádi innovációs együttműködés elmélyítése. A visegrádi országokban ugyanakkor egyelőre elmarad a kis- és középvállalkozások innovációs teljesítménye az uniós átlagtól. Az EU-ban a kisvállalkozások átlagosan 30, illetve a közepes cégek mintegy 50 százalékához kapcsolódik valamilyen innovációs teljesítmény, régiónkban azonban – Csehország kivételével –  e számoknak nagyjából a fele teljesül (Magyarországon 12 és 26 százalék az arány).

Az MVM mint a legnagyobb nemzeti tulajdonú, regionálisan is meghatározó energetikai társaság kiemelt hangsúlyt fektet a kutatás, fejlesztés és innováció támogatására, valamint a megújuló energiaforrások bővítésére. Az energiaszektorban is számos olyan újítás – akár teljesen új elképzelés – létezik, amelyek felkarolása nagy lehetőségeket hordoz magában – mondta Dr. Bentzik Réka, a konferencia főtámogatója, az MVM Zrt. kommunikációs igazgatója.

A konferencia előadói között szerepel többek között George Pataki New York állam volt kormányzója, Edmund Stoiber volt bajor miniszterelnök, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, Cséfalvay Zoltán az OECD magyar állandó képviseletének vezetője, Robert-Jan Smith, az Európai Bizottság kutatási és innovációs főigazgatóságának vezetője, dr. Pálinkás József az NKFIH elnöke, Tom Szaky, a TerraCycle vezérigazgatója, Horváth Anna a Nesst Hungary országigazgatója, Bertalan Zsolt, a HUPX Zrt. vezérigazgatója, Pásztor János, az ENSZ főtitkár-helyettese, Fadi Swiden a Narateth Accelerator alapítója, Pongrácz Ferenc az IBM dél-kelet európai fejlesztési igazgatója, az AmCham elnöke, Richard A. Plunz, a Columbia Egyetem professzora, valamint Martin Kern, az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) megbízott igazgatója.

Menekültválság: javult az ujjnyomatvétel aránya

A menekültügyi válság mindaddig nem fog megszűnni, amíg végleges megoldások nem születnek a kiváltó okok – az Európa közvetlen szomszédságában fennálló instabilitás, háborús helyzet és terror, különösen a Szíriában dúló háború és folyamatos atrocitások – kezelésére, olvasható az Európai Bizottság friss közleményében.

A bizottság javaslatcsomagot terjesztett elő annak érdekében, hogy biztosítsa a tagállamok számára a tömeges beáramlás kezeléséhez szükséges eszközöket – emlékeztet a közlemény.

  • A tengeri jelenlét háromszorosára növelése,
  • a menedékkérőknek egy új szükséghelyzeti szolidaritási rendszer révén a leginkább érintett tagállamokból történő áthelyezése,
  • a menekültügyi válság kezelésére és a leginkább érintett országok megsegítésére minden korábbinál nagyobb, több mint 10 milliárd euró értékű uniós költségvetési támogatás mozgósítása,
  • a nyugat-balkáni országok számára új koordinációs és együttműködési keret kidolgozása,
  • a Törökországgal létrehozott új partnerség, valamint
  • az Európai Határ- és Parti Őrségről szóló javaslat

révén az Európai Unió megerősítette az európai menekültügyi és migrációs politikát az előtte álló kihívások leküzdése érdekében. Jóllehet a fontos építőelemek már léteznek, ezek teljes mértékű gyakorlati végrehajtása még hiányzik. A migrációkezelés fenntartható rendszerének eléréséhez még egyértelműen sokat kell tenni – figyelmeztet a bizottság.

Frans Timmermans, az Európai Bizottság első alelnöke így nyilatkozott: „2015 második felében minden eddiginél magasabb volt az Európába szabálytalanul belépők száma. A védelemre szorulóknak abban az uniós országban kell menedékkérelmet benyújtaniuk, ahová először megérkeznek. Szükség esetén – a méltányosabb elosztás érdekében – áthelyezhetők egy másik tagállamba. Gyorsan és hatékonyan azonosítani kell azokat, akik nem kérnek menedékjogot vagy akik arra nem jogosultak, és hasonlóképpen gondoskodni kell visszatérésükről. A migrációs áramlások rendezett kezelése napjaink legfontosabb prioritása. Az Európai Bizottság támogatja a tagállamokat a koordinált európai válaszlépések megtételében, ideértve a jelentős pénzügyi és gyakorlati segítségnyújtást is.”

Dimitrisz Avramopulosz, a migrációs ügyekért, az uniós belügyekért és az uniós polgárságért felelős biztos a következőket mondta: „Még mindig magas az Európába érkező migránsok száma, ezért fel kell gyorsítanunk a megállapodás szerinti európai válaszlépést, amely egyensúlyt teremt a felelősségvállalás és a szolidaritás között. Az unióba érkező személyeknek tisztában kell lenniük azzal, hogy ha védelemre szorulnak, megkapják azt, annak helyéről azonban nem dönthetnek. Amennyiben nem jogosultak védelemre, vissza kell térniük. A migránsok beáramlásának jobb kezelése és az európai határok biztonsága érdekében valamennyi tagállamnak teljesítenie kell kötelezettségvállalásait, szigorúan alkalmaznia kell az uniós menekültügyi és határellenőrzési szabályokat, valamint megfelelő segítséget kell nyújtania a leginkább érintett tagállamoknak.”

Decemberben az Európai Bizottság jelentést készített a tagállamok által hozott határozatok végrehajtása terén tett előrelépésről, és úgy találta, hogy a végrehajtás túl lassú volt. Két hónappal később számos kérdésben történt némi előrelépés. Például javult az ujjnyomatvétel aránya, ami a menekültügyi rendszer megfelelő irányításának kulcsfontosságú eleme. Azon migránsok aránya, akiknek ujjnyomatai bekerültek az Eurodac-adatbázisba, 2015. szeptember és 2016. január között Görögországban 8 százalékról 78 százalékra, Olaszországban pedig 36 százalékról 87 százalékra nőtt. Több határidőt azonban továbbra sem tartottak be és a kötelezettségvállalások teljesítése is lassú – emlékeztet az Európai Bizottság közleménye, amely teljes egészében itt olvasható.

Alig egy százalékkal drágult az élet januárban

0

A pénzromlás üteme tavalyhoz képest emelkedett ugyan valamelyest, de az infláció továbbra is alacsony szinten mozog. A sertéshús és a tejtermékek ára jelentősen csökkent éves összevetésben, a krumpli és a cukor viszont nagyot drágult.

Idén januárban a fogyasztói árak átlagosan 0,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet – derül ki a KSH adataiból. Az infláció mértéke megegyezik a tavaly decemberivel, és elmarad az elemzők által várt 1,2 százaléktól, ugyanakkor egy évvel korábban még csökkentek az árak, átlagosan 1,4 százalékkal. Mindez azt jelenti, hogy az bár az infláció mértéke nőtt tavalyhoz képest, az áremelkedés üteme a korábban várttól.

Az élelmiszerek ára idén januárban átlagosan 1,4 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára 22,8, a cukoré 13,1, az étolajé 12,5 százalékkal nőtt. Ezzel szemben a sertéshús ára 17,2, a tejé 9,9, a sajté 6,9 százalékkal mérséklődött. A sertéshús az áfakulcs csökkentése, míg a tej és tejtermékek a felvásárlási árak zuhanása miatt csökkent eredményeként annak, hogy Oroszország az élelmiszerimport korlátozásával válaszolt a vele szemben bevezetett uniós szankciókra.

Az elmúlt hónapban a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett, átlagosan 3,5 százalékkal, míg a tartós fogyasztási cikkek kettő, a szolgáltatások 1,3, a ruházkodási cikkek 0,1 százalékkal drágultak. Az egyéb cikkekért (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 1,3, ezen belül a járműüzemanyagokért 5,4 százalékkal kevesebbet kellett fizetni. A háztartási energia ára átlagosan 0,2 százalékkal csökkent, ezen belül a palackos gázé 13 százalékkal.

Összebútorozik az Extreme Digital a Kikával

Üzleteket alakít ki a Kika áruházakban az Extreme Digital, amely amellett Ausztriában terjeszkedik egy új webáruházzal. Az Extreme Digitalba tavaly vásárolta be magát a Kika tulajdonosa.

Ausztriai webáruházat indít április végén az Extreme Digital Zrt., amely tavaly közel negyedével, 29,5 milliárd forintra növelte árbevételét – írja csütörtöki számában a Világgazdaság.

Várkonyi Balázs vezérigazgató a lapnak elmondta: idehaza a Kika két bútoráruházában nyitnak üzletet, online boltjukban pedig 3-4 ezer darabos bútorkínálat jelenik majd meg. Ha eredményes lesz az együttműködés, akkor Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában és Romániában is bevezetik.

A lap emlékeztet arra: tavaly 50,8 százalékos részesedést szerzet az Extreme Digitalban a dél-afrikai központú Steinhoff International, amelynek érdekeltségi körébe tartozik a Kika, valamint a Magyarországon nemrég megjelent Pepco kiskereskedelmi hálózat is.

Vidékfejlesztési Program: 1300 milliárdból 610 milliárd forint már „kipipálva”

Hat új pályázati felhívás jelent meg a Vidékfejlesztési Program keretében, mintegy 138 milliárd forint keretösszegben. A Miniszterelnökség az eddig kiírt pályázatokkal a rendelkezésre álló 1300 milliárd forint forrás csaknem 50 százalékát a gazdák rendelkezésére bocsátotta.

A 2016. február 9-én megjelent pályázati felhívások az önkormányzatok, a mezőgazdasági termelők, valamint a magánjogi erdőgazdálkodók számára biztosítanak fejlesztési forrást – olvasható a hivatalos pályázati oldalon megjelent közleményben.

A 2000 lakos egyenérték alatti települések autonóm és természetközeli szennyvízkezelési megoldásait 12 milliárd forint, a vidéki térségek kisméretű infrastruktúrájának és alapvető szolgáltatásainak fejlesztését 26,9 milliárd forint szolgálja. A gazdálkodók a most megjelent pályázatoknak köszönhetően a Natura 2000 erdő-, valamint mezőgazdasági területek, illetve a természeti hátránnyal érintett területek számára nyújtott kompenzációs kifizetésekre is beadhatják kérelmüket, mintegy 74,97 milliárd forint kimerüléséig. A mezőgazdasági biztosítási díjhoz 23,7 milliárd forint támogatást különített el a szaktárca.

A most megjelent felhívásokkal együtt a Miniszterelnökség mintegy 610 milliárd forint pályázati forrást nyitott meg a Vidékfejlesztési Program keretében. Ez a 2014–2020 közötti uniós programozási időszakban a rendelkezésre álló keretösszeg közel fele. A fennmaradó forrás az éves fejlesztési keretben foglaltak szerint még az idei évben kiírják.

Megjelentek a csok végleges szabályai: így kaphat támogatást lakásvásárláshoz

A módosított szabályok szerint értékhatár nélkül vásárolhatnak új lakást családi otthonteremtési kedvezménnyel a gyermeket nevelők vagy a gyermeknevelést vállalók. Használt lakás esetében legfeljebb 35 millió forint értékű ingatlanhoz jár támogatás.

Megjelentek az új lakások építéséhez és vásárlásához, valamint a használt otthonok vásárlásához igényelhető családi otthonteremtési kedvezményről (csok), továbbá a legfeljebb 5 millió forintos adó-visszatérítési lehetőségről, illetve a három vagy több gyermekes családok otthonteremtési kamattámogatásáról szóló kormányrendeletek a Magyar Közlönyben.

Új lakás vásárlása és építése esetén

A csok összege új lakás vagy családi ház építésénél illetve vásárlásánál egy gyermek esetén 600 ezer, kettőnél 2 millió 600 ezer, három vagy több gyermeknél 10 millió forint. A rendelet a vételárat nem korlátozza. A családi otthonteremtési kedvezményt házastársak, fiatal házaspárok és élettársak egyaránt igényelhetik, ugyanakkor vállalt gyerekek utáni támogatás feltétele a házasság megléte, úgy, hogy a kérelem benyújtásának időpontjában legalább az egyik félnek 40 év alattinak kell lennie. 

Gyermektelen fiatal házaspár legfeljebb három, egygyermekes fiatal házaspár legfeljebb kettő, kétgyermekes fiatal házaspár egy gyermek születését vállalhatja a családi otthonteremtési kedvezménnyel összefüggésben. A rendelet szabályozza gyermekvállalásának teljesítésére előírt határidőt, amely egy gyermek vállalása esetén 4 év, kettőnél 8 év, három vagy több gyermek esetén pedig 10 év

A gyermekvállalás teljesítéseként kell elfogadni a támogatott által örökbefogadott, valamint bírósági vagy hatósági határozat következtében utóbb a háztartásába került vér szerinti gyermekét is. A rendelet rögzíti, hogy az élettársak a csokot a velük közös háztartásban élő nem közös gyermekeik után is igényelhetik, a kapható támogatási összeget mindkét fél esetében – a saját gyermekeik után – ki kell számolni és a számukra kedvezőbb konstrukciót alkalmazhatják.

A csok minden olyan új lakás építéséhez igényelhető, amely rendelkezik 2008. július 1-jén vagy azt követően kiállított építési engedéllyel vagy az építési tevékenység bejelentését igazoló dokumentummal. Illetve minden olyan új lakás vásárlásához, amely rendelekzik 2008. július 1-jén vagy azt követően kiállított használatbavételi engedéllyel, használatbavétel tudomásulvételét igazoló hatósági bizonyítvánnyal, az épület felépítéséről szóló hatósági bizonyítvánnyal. Ugyanakkor csak azon épületekre kérelmezhető a támogatás, amelyeket a gazdálkodó szervezet természetes személy részére való értékesítés céljára épít vagy építtet, és amelyet első ízben természetes személy részére értékesítenek. 

A csokkal építhető, illetve vásárolható új lakás hasznos alapterülete egy gyermek esetén legalább 40 négyzetméter, két gyermek esetén legalább 50 négyzetméter, három vagy több gyermek esetén legalább 60 négyzetméter kell legyen. Kedvezménnyel építhető, illetve vásárolható egylakásos ház esetén a hasznos alapterület mérete 70-80-90 négyzetméter lehet.

Új lakás építésénél és vásárlásánál a támogatott személy és azon gyermek, akire tekintettel a családi otthonteremtési kedvezmény folyósításra került, a támogatás utolsó részfolyósítását követően – bizonyos körülmények kivételével – 10 évig életvitelszerűen az új lakásban kell, hogy lakjon.

Használt lakás vásárlása esetén

A használt lakások vásárlásához, bővítéséhez biztosított csok egy gyerek után 600 ezer, két gyerek után 1 millió 430 ezer, háromnál 2 millió 200 ezer, négy vagy több gyerek esetén pedig 2 millió 750 ezer forint vissza nem térítendő támogatás igényelhető. Az ingatlan vételára legfeljebb 35 millió forint lehet, és maximum 20 százalékkal haladhatja meg a hitelintézet által megállapított forgalmi értéket.

A csokot a meglévő gyerekek után életkori korlátozás nélkül igényelhetik a párok, gyerekvállalásnál azonban feltétel a házasság megléte, illetve, hogy a házaspár legalább egyike 40 év alatt legyen a kérelem benyújtásakor. A fiatal házaspárok legfeljebb két vállalt gyerek után kaphatnak támogatást használt lakás vásárlásánál vagy bővítésénél. A rendelet előírja, hogy a kedvezmény a lakás vételárának megfizetésére vagy a meglévő lakás bővítésének bekerülési költségére használható fel. A kedvezményt házastársak vagy élettársak kizárólag együttesen igényelhetik.

A támogatás szempontjából gyermeknek számít a magzat a várandósság betöltött 24. hetét követően, a vér szerinti vagy örökbefogadott 20 év alatti eltartott, illetve a felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulóknál a korhatár 25 év. Előírás továbbá, hogy a lakás hasznos alapterületének el kell érnie egy gyermek esetén a 40 négyzetmétert, két gyermeknél az 50 négyzetmétert, háromnál a 60 négyzetmétert, négy vagy több gyermek esetén a 70 négyzetmétert. Lakás bővítésének minősül a lakás hasznos alapterületének legalább egy lakószobával történő növelése, ideértve a tetőtér-beépítést is.

Az igénylés feltétele, hogy az igénylő büntetlennek számítson, az adóhatóságnál nyilvántartott köztartozása ne legyen, illetve igazolni kell, hogy az igénylő, együttes igénylés esetén legalább az egyik igénylő minimum 180 napja rendelkezik társadalombiztosítással (legfeljebb 30 nap megszakítással).

Az igénylőnek más lakásban legfeljebb 50 százalékos tulajdoni hányada lehet, és vállalnia kell, hogy ő és az a gyermek, akire tekintettel a kedvezményt kérte 10 évig – a meglévő gyermek legalább nagykorúvá válásáig – a lakásban életvitelszerűen lakik. Az állam 10 évre jelzálogot jegyez be az ingatlanra.

A fiatal házaspár gyermekvállalásának teljesítésére (ami örökbefogadás is lehet) előírt határidő egy gyermeknél 4 év, kettőnél 8 év. Ha a fiatal házaspár a gyermekvállalást a határidőig vagy a házasság felbontásának vagy érvénytelenítésének időpontjáig nem, vagy csak részben teljesíti, a támogatást kamatokkal kell visszafizetni. Lakáscélú bankkölcsönnel rendelkezők a családi otthonteremtési kedvezményt a később született gyermekek után is igényelhetik, ennek összege gyerekenként 400 ezer forint, de ez a hitel törlesztésére kell fordítaniuk.

Adó-visszatérítés saját ház építéséhez    

Új ingatlan építése esetén a legfeljebb 150 négyzetméter hasznos alapterületű lakás vagy a legfeljebb 300 négyzetméter hasznos alapterületű ház építője vagy építtetője az építési bekerülési költség megfizetéséhez, illetve az építkezés helyéül szolgáló építési telek vételárához adó-visszatérítési támogatást igényelhet.

Az adó-visszatérítési támogatás egyidejűleg és legfeljebb egy alkalommal, 2015. január 1-jén vagy azt követően kiállított számla alapján legkésőbb 2019. december 31-ig igényelhető. A támogatás összege megegyezik az építéséhez megvásárolt anyagok és igénybe vett szolgáltatások számlájában feltüntetett és a kiállított számla szerint megfizetett általános forgalmi adó összegével, de legfeljebb 5 millió forint lehet.

Kamattámogatott hitel új lakás vásárlásához 

A három vagy több gyermekes családok új lakás építéséhez vagy vásárlásához felvett hitelintézeti kölcsönükhöz kamattámogatásra is jogosultak. Legfeljebb 10 millió forintig a hitel kamata három százalék.

Újlipótváros is profitál majd a vizes világbajnokságból

Újlipótváros vállalkozói inkább az üzlettel voltak elfoglalva. Legalábbis a BUM szerdai rendezvényén nem képviseltették magukat a hallgatóság soraiban, pedig a fórumon sokan kíváncsiak lettek volna arra, melyek a terveik, mit várnak az önkormányzattól, milyennek tartják a kapcsolatukat a lakossággal, vagyis a fogyasztókkal.

A fórum vége felé talán provokatívnak tűnt a kérés az egyik hozzászólótól: tegye fel a kezét, aki a környék valamelyik vállalkozását képviseli. Egyetlen kéz sem lendült a magasba. A moderátor meg is jegyezte, a jelek szerint a civilek most sokkal aktívabbak voltak a vállalkozóknál. Pedig Újlipótvárosban 1500 kisebb-nagyobb vállalkozást regisztráltak, fájó volt részükről az érdektelenség.

Téma természetesen volt bőven nélkülük is, csak épp így felemásra sikeredett a délelőtt. A téma egyébként ez volt: A Pozsonyi út és környékének jövője. A fórumot a BUM (Bevásárló és Tematikus utcák) Nonprofit Kft., valamint a Pozsonyi Piknik Egyesület  szervezte az Újlipótvárosi Klub-Galériában.

Közelebb kerülnek a Dunához

A XIII. kerület alpolgármesterétől, Borszéki Gyulától megtudhattuk, hogy az önkormányzat sokat vár a 2017-es vizes világbajnokságtól. A tervek szerint a Dagálytól az Országházig a dunai alsó rakparton olyan sétányt alakíthatnak ki, amely nagyobb részt a gyalogosoké lesz, igaz, az autós forgalmat is biztosítják kétszer egy sávon. Ez ugyan fővárosi projekt, ám az újlipótvárosiak bőven profitálnak belőle – régi vágyuk teljesülhet, közelebb kerülnek a folyóhoz. A terv hozzávetőlegesen 3 milliárd forintba kerül, ennyit költenek arra, hogy újfajta pezsgés költözzön a környékre.

Az alpolgármester szerint az egyik legnagyobb probléma a forgalom ésszerű mérséklése és a parkolási gondok megoldása. A kerületben 21 ezer lakásban élnek, ám csak 6,5 ezer közterületi parkolóhely van, amelynek egy részét, főleg napközben, nem csak a helyi lakosok autói foglalják el. Készültek számítások, hogy földalatti garázsok építésével parkolóhelyenként 2–4 millió forintot kellene költeni. Van olyan elképzelés is, hogy egy-egy nagyobb tömb belső udvarán alakítanak ki helyeket, de ehhez mindenképp kell az ott lakók beleegyezése.

Az önkormányzat igyekszik jó kapcsolatot ápolni a helyi vállalkozókkal. Az Év üzlete pályázatra sokan jelentkeznek, annak ellenére, hogy nem jár vele pénzdíj. A sors fintora, hogy a tavalyi győztes azóta bezárta boltját. Egy másik verseny győztese viszont anyagi hasznot is élvezhet. Az úgynevezett kitelepülések, előkertek versengésében az első helyezett egy évig nem fizet közterület foglalási díjat.

Örök kérdés, hogy milyen üzletekre van szükség, a kicsik hogyan tudnak versenyben maradni a nagy plázákkal vívott csatában – a szomszédban például ott a konkurencia, a Westend City Center. Borszéki Gyula megerősítette: Újlipótvárosból nem lesz „vigalmi negyed”, a lakók véleménye eleve nagyon fontos, hogy milyen kereskedelmi környezetben akarnak élni.

A kérdés persze nem egyszerű, hiszen egy vállalkozásnak csak bejelentési kötelezettsége van az önkormányzatnál. Egyértelmű viszont az is, hogy ellenséges környezetben senki nem tud eredményesen dolgozni. Arra is figyelnek, hogy valós problémákat tárjanak fel, mert elég gyakori, hogy egy-két személyeskedő vitából komoly indulatokat lehet gerjeszteni.

Megbizhatóbb lett a partnerválasztás

Szatmáry-Jähl Angéla, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Kereskedelmi Tagozatának elnöke fontosnak nevezte ezeket a fórumokat, s mint mondta: a BKIK-nak 1998 óta ma is élő megállapodása van a XIII. kerületi önkormányzattal. Ennek értelmében a kamara szakemberei tanácskozási joggal részt vesznek az önkormányzat különböző bizottságainak munkájában. Vagyis a rendeletalkotási folyamatban nincsen olyan fontos téma, amikor ne tudnák képviselni a helyi vállalkozók érdekeit.

Az elnök szerint azért is fontos volt, hogy 2012-ben bevezették a kötelező kamarai regisztrációt, mert így kiestek a csak papíron létező „cégek”. Aki partnereket, szolgáltatókat keresett, annak biztos információi voltak, hogy kikkel kerül kapcsolatba. Emlékeztetett rá, hogy a fővárosban 200 ezer vállalkozást jegyeztek be, az itt dolgozó cégek a magyar GDP több mint egyharmadát termelik.

Mint mondta, ő már akkor is vállalkozóként dolgozott, amikor a bevásárló központoknak nyoma sem volt Magyarországon. A magyar vállalkozókkal közösen élte át a megpróbáltatásokat, amikor a kis üzleteket kiszorították a piacról. A BKIK több mint tíz éve foglalkozik a bevásárló és tematikus utcák kérdésével, 2013-ban megalakította a BUM-ot, amely azóta sok rendezvényt szervezett, felépítette azt az információs rendszert, amely a vállalkozónak és a fogyasztónak egyaránt hasznos lehet.

Felülről és alulról érkező kezdeményezések

Király Gabriella, a BUM menedzsere elmondta, hogy két alap üzletfejlesztési modell létezik. Az angolszász gyakorlat a kormánytól felülről jövő kezdeményezésekre épít, míg a spanyolok főleg a vállalkozóktól, „alulról” érkező ötleteket karolják fel. Szerinte nálunk inkább a bécsi példát követik, ahol a kettőt ötvözik. A bécsi kamara egyébként felajánlotta együttműködését, tapasztalatai átadását a bevásárló utca szisztéma fejlesztéséhez, nyilván van mit tanulni tőlük.

A BUM az elmúlt két évben több mint 50 eseményt szervezett, jelenleg kilenc tematikus utca partnere van, az idei tervek között szerepel ezek bővítése. A főleg Facebookra építő online-marketing mellett offline marketingfogásokat is bevetnek. A legsikeresebbnek és egyben leghatékonyabbnak az úgynevezett történelmi sétákat tartja, amelyeken a kerületek nevezetességei mellett a vállalkozásokra is felhívják a figyelmet.

Egyediség és pezsgés

Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont ügyvezető igazgatója jónak értékelte Újlipótváros PR-ját, szerinte a kívülről érkezőknek is el tudják „adni” lakóhelyüket és vállalkozásaikat. Budapesten ez egyébként csak néhány kiemelt, főleg turisztikai szempontból futtatott környékére igaz. Olyan lakó- és üzleti környezet megteremtését tartotta fontosnak, amely egyszerre sugározza az egyediséget, a megbízhatóságot és a pezsgést. Unalmas helyen lakni sem jó, és a boltoknak sem lesz nagy a forgalmuk.

Bár a shopping mixet gyakran az élet magától kitermeli, fontos, hogy a vállalkozások ne ellenséges konkurenciát lássanak a másikban, hanem közösen gondolkodjanak. Újlipótvárosra nem jellemző az igazán tematikus utca kialakítása, itt nincsenek kulturális, gasztronómiai egybefüggő tömbök, inkább város a városban szerepet tölt be, és a sok színűség jellemzi. A galériától néhány méterre például egy gumis cég működik, ami egyáltalán nem jellemző ma már a belvárosra.

Újlipóciában lenne jó élni!

A fórum tapsban is mérhető legnagyobb sikerét egyértelműen Rédei Éva aratta. A Láng Téka résztulajdonosa azzal büszkélkedhet, hogy 1989-ben az övé volt Magyarországon az első magánkézben lévő könyvesbolt. És büszke arra is, hogy 2009-ben megálmodta a Pozsonyi Pikniket, amely a közösségi együttlét jeles eseményévé nőtte ki magát. Más kérdés, hogy a vállalkozások többsége nem érzi a magáénak. Nem érti meg, hogy egy évben egy napon nem a minél nagyobb profit beseprése a cél, hanem az, hogy közösen alkossanak valami jót, ami élővé és élhetővé teszi a lakóhelyet.

A könyvesboltot nem üzletnek, hanem közösségi térnek tartja, ahol minden vasárnap ő dolgozik, hogy nyitva tudjon ilyenkor is tartani. Mindig van valami ötlete, rengetegen ismerik és szeretik, a következő hetekben például Szinetár Miklóst és Bródy Jánost látja vendégül. Az Oscar-díj átadásának éjszakájára egy vendéglőssel közösen megszervezi a szurkolás éjjelét, amelyet egy közös, jó ízű reggelizés követ majd, attól függetlenül, hogy a magyar film nyer-e.

Ezt a közösségi érzést, polgári értéket, klasszikus (és ma már egyesek szerint régimódinak csúfolt) kereskedői hozzáállást szeretné ismét visszaadni a mindennapok emberének. Ahogy Bächer Ivánt idézte: Újlipótvárosból Lipóciát kell csinálni, mert akkor lesz rendben minden.

Ennél többet nem is kell hozzátenni ehhez a fórumhoz. Van min dolgozni. De mit szól mindehhez a sok újlipótvárosi vállalkozó?

Szerdahelyi Csaba

(A fotón: Borszéki Gyula, Szatmáry-Jähl Angéla, Ongjerth Richárd és Rédei Éva)

Nagyvárad nem akar Kolozsváron adózni

0

A Románia észak-nyugati térségében lévő középvállalkozások adóügyei Kolozsvárra költöztetésének azonnali felülvizsgálatát és eltörlését kéri Bihar megye valamennyi parlamenti képviselője.

A tavaly decemberben kiadott rendelet alapján február elseje óta a kolozsvári székhelyű Közpénzek Regionális Igazgatósága vette át a Bihar, Beszterce-Naszód, Máramaros, Szatmár és Szilágy megyei közepes vállalkozások adóügyeinek intézését – írja a kronika.ro.

A tiltakozást kezdeményező RMDSZ-es képviselő, Cseke Attila szerint a rendelet ellentmond annak az elvnek, hogy a közintézmények működését leegyszerűsítsék, és közelebb vigyék azokat az adófizető állampolgárokhoz és vállalkozásokhoz.

Mivel a rendeletet nem bocsátották közvitára, annak jóváhagyása ellentmond a hatályban lévő törvényeknek.

„Vissza kell állítani az előző adóügyi rendszert, amely az 1082 bihari vállalkozásnak, cégnek biztosította, hogy ügyeiket Nagyváradon rendezhetik. Elfogadhatatlan módon próbálja decentralizálni az országos adóhivatal elnöki rendelete az adóügyi kötelezettségeket: Bihar megyében akár száz-kétszáz kilométeres utak megtételére kötelezik a cégeket az illetékek befizetése céljából, holott mostanáig az érintettek ezeket az ügyeket elfogadható módon intézhették Nagyváradon, illetve a megyében” – nyilatkozta a Bihar megyei honatya.

Nagy a veszteség a krasznahorkai vár lassú felújítása miatt

0

Csaknem négy év telt el a krasznahorkaváraljai gyújtogatás óta, ám a közvetlenül a váron végzett munkálatokat a felújítás harmadik, zárószakasza előtt félbeszakította a tél.

A legfrissebb értesülések szerint a műemléket leghamarabb egy év múlva nyitják meg a látogatók előtt, de akkor is csak bizonyos részeit. Bollo Péter, Krasznahorkaváralja polgármestere szerint a község a túl lassan folyó munkálatok miatt komoly összegeket veszít – írja a hirek.sk.

„Községünk évente hozzávetőleg 35 ezer eurót veszít az adókon és különféle illetékeken. A vár bezárását jelentős mértékben megérezték a helyi vállalkozók is, mert az idegenforgalom gyakorlatilag nem létezik. A tervező kiválasztásával kapcsolatos hosszadalmas eljárás, a közbeszerzés és az azt követő kivitelezés miatt a vár teljes megnyitását leghamarabb 2022 márciusára, azaz a tűzvész 10. évfordulójára becsülöm“ – fogalmazott a polgármester.

A vár a Szlovák Nemzeti Múzeum (SNS) fennhatósága alá tartozik. „A pusztító tűz és az igényes felújítás után részenként valósítjuk majd meg Krasznahorkaváralja teljeskörű revitalizációját. Jelenleg a 2. szakasz kollaudációja, a vár befedése készül. Bízunk abban, hogy a vár 2017-ben vagy 2018-ban majd fogadhatja a látogatókat“ – nyilatkozta a múzeum szóvivője, Dagmar Brisudová.

 „Az ideiglenes tetőzetkészítés első szakaszának rejtett hibáit, amelyek az átadás utáni jótállási idő alatt bukkantak fel, csak az időjárás javulását követően, tavasszal küszöbölhetjük ki. A használt technológiák során ugyanis a levegő hőmérséklete nem csökkenhet 5 Celsius-fok alá“ – ismertette a múzeum szóvivője.

A történelmi fegyverek közül eddig 77 olyan darabot restauráltak vagy konzerváltak, amelyeket a tűz óta a brünni műszaki múzeumban őriznek. Összesen 342 tárgyról van szó, amelyek felújításába az egri Dobó István Múzeum és a budapesti Magyar Nemzeti Múzeum is besegített, száz kevésbé megrongálódott darabot pedig házon belül tisztítottak meg és hoztak rendbe.

Kasszasiker a Majom éve első napja

0

Több mint 100 millió dolláros egynapi jegyeladási rekordot hozott a kínai holdújév, a majom évének első napja a kelet-ázsiai országban.

A majom éve előtt a korábbi napi csúcsot tavaly július 18-án jegyezték, amikor 425 millió jüan (64,5 millió dollár) folyt be a kasszáknál a mostani 660 millióval szemben. A sikert a szakemberek egyértelműen a hongkongi Stephen Chow The Mermaid (A sellő) című frissen bemutatott filmjének tulajdonítják. A vígjáték egymaga 270 millió jüant (41 millió dollár) hozott.

A kínai mozijegybevételek tavaly 49 százalékos emelkedést mutattak, meghaladták a 44 milliárd jüant (6,7 milliárd dollár). Piaci megfigyelők megjegyzik, hogy összehasonlítva az észak-amerikai helyzettel, Kína még mindig jelentős lemaradásban van, de mint hozzáteszik, ebben a kínai sajátosságok, például a külföldi filmek számát korlátozó helyi szabályozók is szerepet játszanak.

Az észak-amerikai, vagyis az Egyesült Államokat és Kanadát együtt alkotó piac tavaly 7 százalékkal bővült, meghaladva a 11 milliárd dollárt. Az Egyesült Államokban tavaly decemberben a Star Wars: Az ébredő Erő premierjén 120,5 millió dollárért váltottak jegyet.