Kezdőlap Blog Oldal 1014

Tőkekedvezménnyel ösztönzi a jegybank a kkv-hitelezést

Új hitelezési ösztönző eszközt vezet be az MNB, amelynek keretében elengedi a kis- és középvállalatokat aktívan hitelező pénzügyi intézményeknek az e hitelek után megképzendő tőkéjének egy részét vagy egészét, öt éven át.

Az így felszabaduló szabad tőke támogathatja a piaci hitelezés további felfutását, s jobb tőkearányos megtérülést is nyújt a hazai hitelpiaci szereplőknek – olvasható a jegybank közleményében.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a felügyeleti felülvizsgálati (SREP) folyamat során évek óta felülvizsgálja a hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások prudenciális szabályait meghatározó uniós rendelet (CRR) hatálya alá tartozó hazai pénzügyi intézmények belső tőkeszámítását. Az adott pénzügyi intézmény kockázatait értékelve a jegybank meghatározza az intézmény által tartandó minimális tőke nagyságát.

Az MNB a gazdaság élénkítésének eszközeként a SREP vizsgálatok keretében új, az intézmények tőkemegfelelésén keresztül ható ösztönzőt vezet be. A jegybank ennek keretében úgy ösztönözni a pénzügyi intézmények kis- és középvállalkozói (kkv) hitelezését, hogy a teljes 2016. évi nettó kkv-hitelkihelyezésük tőkekövetelményének egy részét vagy egészét elengedi. A kedvezmény – amelynek mértéke legfeljebb a tőkefenntartási puffer lehet – attól függ, hogy mekkora volt az adott pénzügyi intézmény tényleges kkv-hitelezése ahhoz viszonyítva, amit az intézmény az MNB által korábban meghirdetett Piaci Hitelezési Programban (PHP) vállalt.

A tőkekövetelmény-kedvezmény számítási alapja a 2016. évi nettó kkv-hitelkihelyezés összege és a PHP keretein belül vállalt érték hányadosa. A cél a minél nagyobb volumenű kkv-hitelezés, ezért a kedvezmény mértéke az aktívan hitelező pénzügyi intézményeknél exponenciálisan nő.

A kedvezmény alapját az MNB először 2016. év alapján tudja mérni 2017 elején, de a kedvezményt már az idei SREP-vizsgálatokban számszerűsíti. Ennek érdekében 2016-ban a jegybank azt vélelmezi, hogy a pénzügyi intézmények vállalásaikat 100 százalékban teljesítik, s így 75 százalékos kedvezmény számszerűsíthető. A kedvezmény végleges mértékét a tényleges nettó kihelyezések tervezettől való eltérésének függvényében az MNB a 2017. évi vizsgálatok során állapítja meg.

A tőkekedvezményt 5 évig biztosítja az MNB a 2016-os kihelyezés alapján, azaz a 2017. évi vizsgálatokban véglegesített kedvezmény lesz állandó 2021-ig. Azon intézmények, amelyek nem tettek PHP-vállalást, 2017-től szintén igénybe vehetik a kedvezményt, ők a 2016-os tényleges kihelyezés 75 százaléknak megfelelő kedvezményre jogosultak 5 éven át.

A kedvezmény mértékét, az új kihelyezések tőkekövetelményét az MNB a fennálló kkv-portfólió magasabb kockázatú ügyleteinek átlagos tőkekövetelményével számszerűsítette, és ez alapján 150 százalékos kockázati súlyt állapított meg. A jegybank az egyedi banki portfólióktól függetlenül e kockázati súlyt alkalmazza a programban nyújtott kihelyezések tőkekövetelményének meghatározásakor.

Ha például egy bank teljes, kedvezmény SREP-tőkekövetelménye 50 milliárd forint, nettó kkv-kihelyezése 2016-ban 30 milliárd forint és ugyanennyit vállalt a PHP-ban, akkor a kedvezmény utáni tőkekövetelménye ez utóbbi összeg feltételezett tőkekövetelményének (30 milliárd x 8 százalék x 150 százalék, azaz 3,6 milliárd forint) 75 százalékával alacsonyabb, 47,3 milliárd forint.

Az, hogy a kedvezmény – az évente változó – tőkefenntartási puffer mértékéig maximált, biztosítja a korlátot az extrém kockázatvállalásokkal szemben – hangsúlyozzák az MNB szakértői. 

Távozik a Médiaworks kutatási igazgatója

Máth András 13 évig töltötte be a kutatási igazgató pozíciót, tanácsadóként továbbra is segíti a kiadó munkáját.

Máth András 2003 óta dolgozott a Mediaworks, illetve a Ringier és az Axel Springer egyesülése előtt a Ringier kiadó kutatási vezetőjeként, a kiadó print és digitális termékeit egyaránt érintő projektekben és feladatokban vett részt – írja a Kreatív.

Részese volt termékindításokhoz kapcsolódó piaci előzetes felméréseknek, vállalati stratégiaalkotásnak, kialakította a hirdetés-támogató kutatási módszertant, képviselte a kiadót olyan lappiaci projektekben, mint „Az Írás megmarad”, a Nemzeti Olvasottsági Kutatás megalapítása, Magyar Lapkiadók Egyesülete sajtópiaci becslés módszertan kidolgozása vagy a Digitális Közönségmérési Tanács megalapítása és vezetése.

Az elmúlt 3-4 évben a szakember számos olyan projektet koordinált, melyek kilépést jelentenek a kutatás területéről. „Az új tennivalók iránti érdeklődésem egyre inkább eltér egy hagyományos nagy kiadóvállalat keretein belül ellátott pozíciótól” – mondta Máth András.

A Médiaworks és a szakember együttműködése nem szakad meg, a továbbiakban közösen, projektenként határozzák meg, hogy az egyes feladatokon miként dolgoznak együtt.

Első negyedév: 1407 új lakás, 4765 engedély és bejelentés

0

2016 I. negyedévében 1407 új lakás épült, 10 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban; a kiadott lakásépítési engedélyek és az új lakóépület építésére vonatkozó egyszerű bejelentések együttes száma 4765 volt, kétszer annyi, mint 2015 I. negyedévében – jelentette csütörtökön a KSH.

2016 I. negyedévében az előző év azonos időszakához képest

  • az épített lakások száma Budapesten 19, a községekben 41 százalékkal csökkent, miközben a megyei jogú városokban 37 százalékkal nőtt;
  • a természetes személyek által épített lakások aránya 56-ról 49 százalékra esett, a vállalkozások által építetteké 44-ről 50 százalékra emelkedett;
  • az újonnan épült lakóépületek között a családi házak aránya 54-ről 45 százalékra csökkent, míg a többszintes, többlakásos épületeké 25-ről 48 százalékra nőtt;
  • a használatba vett lakások átlagos alapterülete 4 négyzetméterrel, 96 négyzetméterre csökkent;
  • a  300 négyzetméter alatti lakóépületek építésére benyújtott bejelentések és a kiadott lakásépítési engedélyek száma együtt 4765, duplája az előző évinek, a megyei jogú városokban közel két és félszeres a növekedés;
  • a kiadott új építési engedélyek (bejelentések) alapján 39 százalékkal több, összesen 1715 lakóépület építését tervezik, a nem lakóépületekre kiadott engedélyek száma (1266 darab) 46 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi alacsony bázishoz képest.

Mit tehet meg a webáruház a vásárlóval? Ezt biztos nem!

Vissza lehet tartani a pénzt csak azért, mert a fogyasztó kipróbálta a terméket? Lemondható-e a rendelés, ha még a kiszállítás sem történt meg? – teszik fel a kérdéseket teszik fel a fogyasztók a Budapesti Békéltető Testülethez érkező kérelmekben.

Számos probléma merül fel az interneten vásárolt termékekkel kapcsolatban. Sokszor azt kifogásolják, hogy hiába küldik vissza az árut, csak csökkentett vételárat hajlandó a vállalkozás átutalni vagy néha még azt sem.

Az egyik ügyben például a fogyasztó egy drága, márkás fényképezőt vásárolt a webáruházban, és azt személyesen vette át. Az eladó megnyugtatta, hogy nyugodtan próbálja ki és döntse el a próbafelvételek alapján, szüksége van-e az árucikkre, ha nem, akkor 14 napon belül meggondolhatja magát.

A vásárló így is tett, de látta a felvételekből, hogy az objektív nem hozza az elvárt minőséget, ezért, hogy biztos legyen a dolgában, telefonált és e-mailben is jelezte, hogy visszaadja a fényképezőt. Annak rendje s módja szerint visszavitte a készüléket, ahol hidegzuhanyként érte az indok: túllépte a megengedett exponálási lehetőséget, ezért nem kaphatja vissza a teljes vételárat.

A vállalkozás csak 15 százalékos használati díj levonása mellett lett volna hajlandó a pénz kifizetésére. Ezt természetesen a fogyasztó nem fogadta el, és ezt jól tette!

Ugyanis a fogyasztó és a vállalkozás között kötött szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet (Korm. rendelet) szerint internetes vásárlásnál a tizennégy napos indokolás nélküli elállás esetében haladéktalanul, de legkésőbb az elállásról való tudomásszerzéstől számított tizennégy napon belül meg kell téríteni a fogyasztó által kifizetett teljes összeget (még a kiszállítás díját is).

Ilyenkor lehet ugyan értékcsökkenést levonni, de csak akkor, ha ez abból eredt, hogy a fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a terméket. Erről is viszont tájékoztatni kell előzetesen a fogyasztót, ha pedig ez nem történt meg, akkor nem lehet levonni semmilyen költséget, így használati díjat sem.

A webáruház nem járt el megfelelően és a teljes összeget meg kellet volna térítenie, mivel az általános szerződési feltételekben nem tájékoztatta a fogyasztót az elállás részleteiről, még arról sem, hogy azt hogyan gyakorolhatja.

Egy másik esetben a fogyasztó webáruházban rendelte meg cipőjét, és előre kifizette az interneten. 10-20 munkanapos határidő volt megadva a szállításra, de az elmaradt. A vásárló habozott, még csak elállni sem mert a szerződéstől, hiszen a terméket meg sem kapta. Később viszont döntött és értesítette írásban a vállalkozást arról, hogy nem kéri a kiszállítást sem.

Ekkor azonban már a cég nem volt elérhető. Az ilyen és ehhez hasonló esetekben nem szabad halogatni a dolgot és mihamarabb jelezni kell írásban az elállást.

Az említett Korm. rendelet egyértelműen rendelkezik, és a termék megrendelése és átvétele között is el lehet állni a szerződéstől. Ráadásul a második példában a webáruház a szállítással késedelembe esett, és megszegte a fogyasztóval kötött szerződését.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett ügyekről itt olvashat.

Tízmillió forint forgatókönyvekre és filmtervekre

0

Kilenc forgatókönyv, illetve filmterv elkészítését támogatja a médiatanács a Magyar Média Mecenatúra program idei Egri Lajos-pályázatán összesen csaknem tízmillió forinttal – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) csütörtökön.

Köbli Norbert Trezor című, 1956-ot feldolgozó filmje, Bodzsár Márk Az Amazon ház című alkotása, Tóth Barnabás Pannónia utca című filmterve mellett támogatást kap Szirmay Ágnes Kipróbált receptek című filmje, Spáh Dávid és Kovács M. András Platensee című terve, Lengyel Balázs és Papp Gábor Zsigmond Lengyel Balázs A szebeni fiúk című, 1848-49-es ifjúsági regényének feldolgozása, Vészits Andrea A kerek betűrengeteg, avagy Móra mesebirodalmáról szóló terve, valamint Szabó Szonja a Leó és a zsiványok kincse forgatókönyve.

Emellett az Ideje az állatmeséknek – Kró lánya című epizóddal folytatódhat Tóth Zsolt Marcell sorozatterve Fekete István állatregényei alapján.

Minden nyertes pályázó a későbbiekben köteles a médiatanács következő évi Fehér György játékfilm-támogatási pályázatán is elindulni.

A médiatanács 2011 óta forgatókönyvekre és filmfejlesztésre 83,7 millió forint pályázati támogatást adott 66 esetben.

Szombatról vasárnap virradóra szünetel a mobilfizetés

A tervezett karbantartási munkák miatt május 7-én 22.00 órától május 8-án hajnali 03.00 óráig nem lehet vásárlásokat indítani a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerben, így nem fog működni az országosan egységes mobilparkolás és az autópálya használatával összefüggő mobilfizetéssel megvásárolható e-matrica és HU-GO viszonylati jegy.

A mobilfizetési rendszer karbantartása, üzemszünete nem indok a parkolás, az autópályamatrica, vagy a HU-GO viszonylati jegy megvásárlásának elmulasztására, annak hiánya büntetés kiszabásához vezet.

A mobilfizetési társaság ajánlotta, hogy az üzemszünet ideje alatt a parkolójegyet a parkoló-automatáknál,  autópályamatricát és HU-GO viszonylati jegyet pedig a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatónál (NÚSZ Zrt), vagy annak viszonteladó partnereinél (például benzinkutak) lehet megvásárolni.

Kiírták az Európa sorozatból az 500 eurós bankjegyet

Az 500 eurós bankjegy forgalomból kivonása mellett döntött az EKB Kormányzótanácsa az Európai Központi Bank honlapján szerdán megjelent közlemény szerint.

A kormányzótanács az 500 eurós bankjegy nyomásának végleges leállítását rendelte el, valamint a címlet kihagyását a készülő Europa sorozatból. Az 500 eurós bankjegy kibocsátása 2018 vége felé, az új „Europa” sorozat 100 és 200 eurós bankjegyeinek bemutatásával egy időben szűnik meg. Az összes többi használatban lévő címlet – 5 eurótól 200 euróig – forgalomban marad.

A honlapon megjelent közleményben a bankjegy illegális gazdasági tevékenységekben játszott szerepével indokolták a döntést.

Az euró nemzetközi szerepére és a bankjegyekbe vetett bizalomra tekintettel azonban az 500 eurós bankjegy nem veszíti el törvényes fizetőeszköz szerepét, és továbbra is lehet majd használni fizetések teljesítésére és értékőrzőként.

Az EKB és az euróövezeti központi bankok által alkotott Eurosystem minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy a megmaradó címletekből elegendő álljon rendelkezésre a készpénzforgalom lebonyolításához.

Az 500 eurós bankjegyet korlátlan ideig be lehet majd váltani az Eurosystem bankjainál.

A MetLife az egészséges életmód mellett kampányol

„Együtt egészségünk védelmében!” – ezzel a szlogennel indította el a MetLife és az Egy Csepp Figyelem Alapítvány azt az együttműködést, melynek keretében közösen kívánják felhívni a figyelmet az egészséges életmód fontosságára és a prevencióra.

A biztosító társaság a névadó szponzora a civil szervezet nyári rendezvényének, a ½MetLife – Egy Csepp Figyelem családi egészségnap és jótékonysági golfversenynek½, valamint partnerként részt vesz az Egyszer Élünk elnevezésű szűrőkörút kiemelt állomásain, és támogatja a november 13-i Egy Csepp Világnap – ingyenes családi egészségnap megrendezését is.

A közös program egyik legfontosabb állomása a „MetLife – Egy Csepp Figyelem családi egészségnap és jótékonysági golfverseny”, melyet az Egy Csepp Figyelem Alapítvány június 18-án, a tatai Old Lake Golf Club területén rendez meg.

A versenyen és a hozzá kapcsolódó családi egészségnapon résztvevő golfozók a civil szervezet „Belevalók” programját támogatják. A „Belevalók” oktatási program célja, hogy felkészítse a pedagógusokat a cukorbeteg óvodások felelős gondozására, így támogatva a diabétesszel élő gyermekek intézményi felvételét és beilleszkedését a közösségekbe.

A többség nem bízik a szlovák kormányban

0

Szlovákia lakosságának több mint a fele nem bízik az ország kormányában. Megközelítőleg ugyanilyen arányban bizalmatlanok az emberek a parlamenttel szemben – derül ki a Polis közvélemény-kutató ügynökség felméréséből.

Arra a kérdésre, hogy a polgárok bíznak-e a kormányban, egyértelmű igennel csak a megkérdezett polgárok 15,9 százaléka válaszolt. Azzal a további 29,1 százalékkal együtt, amely tagjai inkább bíznak, mint nem, pozitívan viszonyul a kormányhoz a lakosság 45 százaléka.

Ellenkező hozzáállása van a válaszadók 49,5 százalékának. A kabinetben egyáltalán nem bízik a válaszadók 22,2 százaléka. A fennmaradó 27,3 százalék azt vallja, hogy inkább nem bízik, mint bízik a kormányban. A lakosság 5,5 százaléka nem tudott felelni erre a kérdésre – írja a hirek.sk.

A Polis közvélemény-kutató ügynökség a parlamenttel és az államfővel kapcsolatos kérdéseket is feltett. A parlamenttel hasonló a helyzet: a válaszadók 45,9 százaléka szavazott bizalmat a törvényhozásnak, ellenben 48 százalék nem bízik abban.

A felmérés során legjobban Andrej Kiska államfő szerepelt, róla pozitívan nyilatkozott a megkérdezett polgárok háromnegyede. Határozott igennel felelt 33,9 százalékuk, míg inkább igennel, mint nemmel felelt a válaszadók 41,1 százaléka. Az államfőben a válaszolók 23,4 százaléka nem bízik.

Ők most a legnagyobb adósok Romániában

0

A Bihar megyei milliomos Micula testvérpár tulajdonában lévő European Food nemzetközi nagyvállalat rendelkezik a legnagyobb adóelmaradással az állammal szemben: az élelmiszerrel kereskedő cég a március végi adatok szerint 400,8 millió lejjel tartozik az országos adóhatóságnak.

A román adóhatóság legfrissebb statisztikája alapján 186 olyan nagy adóbefizető jogi személyt tartanak nyilván, amelyek egyenként 100 ezer lejnél nagyobb elmaradást halmoztak fel, ezek pedig összesen 2,6 milliárd lejjel adósak az államnak.

A lista második helyén álló, bányákat működtető Hunyad Megyei Energetikai Komplexum már évek óta anyagi gondokkal küzd, egy ideje pedig csődeljárás folyik a vállalat ellen, amelynek 174,7 millió lejt kellene lerónia az adóhatóságnak – írja a kronika.ro.

Szinte ugyanennyivel, 170,3 millió lejjel tartozik a harmadik legnagyobb adós, a román közszolgálati televízió (TVR), amelytől egyébként nemrég azért vonták meg az idei Eurovíziós Dalfesztivál közvetítési jogát, mert az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségével (EBU) szemben is tetemes adósságot halmozott fel.

A sorban a botoşani-i Doly-Com húsfeldolgozó szerepel, amelynek adóssága március végén 101,7 millió lej volt, míg a szerencsejátékokkal foglalkozó bukaresti Public Games-nek 89,4 millió lejt kellene kifizetnie.

Az adóhatóság arról is beszámolt, hogy közel 2500 olyan közepes méretű jogi személy szerepel a nyilvántartásukban, amelyek adóssága egyenként meghaladja az 50 ezer lejt, ezek közösen 3,8 milliárd lejes tartozást halmoztak fel.

Trump maradt a republikánusok egyedüli elnökjelölt-aspiránsa

0

Bejelentette a republikánus John Kasich ohiói kormányzó helyi idő szerint szerda délután, hogy felfüggeszti kampányát, és végleg kiszáll az amerikai elnökjelöltségért folytatott küzdelemből. Ezzel a Republikánus Pártban a milliárdos New York-i üzletember, Donald Trump maradt az egyetlen pályázó az elnöki posztra.

Kasich – miután törölte valamennyi aznapi programját Washingtonban – magánrepülőgépen visszautazott Ohio állam fővárosába, Columbusba, és ott tartott sajtóértekezletén tette meg bejelentését. Érzelmesen, nemegyszer elcsukló hangon beszélt, és a kampánytól, az elnökjelöltségért folyó küzdelemtől már kedden elbúcsúzó Ted Cruz texasi szenátortól eltérően nem magát helyezte előtérbe, hanem mindazon tapasztalatokat, amelyekkel – mint mondta – a kampányban gazdagodott, s amelyeket a jövőben hasznosítani is kíván.

„Elmondani sem tudom, milyen sokat jelent nekem, hogy szeretett Ohióm polgárai segítettek és bíztak bennem. Ezt most kormányzóként szeretném továbbra is meghálálni” – fogalmazott a szűkebb pátriájában népszerű és elismert politikus. „A kampányban szerzett tapasztalataim, találkozásaim honfitársaimmal és a történetek, amelyeket elmondtak nekem, engem is megváltoztattak” – mondta el-elcsukló hangon John Kasich. Konkrét eseteket felidézve búcsúzott az elnökjelöltségért folytatott kampánytól.

Az ohiói kormányzónak számszerűleg már régóta nem volt lehetősége a Republikánus Párt elnökjelöltségének elnyerésére: mindössze egyetlen előválasztást nyert meg, ezt is a szűkebb hazájában, és összesen 153 delegátus támogatta őt a 2472-ből. De lapinformációk szerint abban reménykedett, hogy egy nyílt versenyes elnökjelölt-állító országos konvención a pártelit őt választhatja konszenzusos jelöltnek.

Mostani döntése váratlan volt, a keddi indianai előválasztások éjszakáján ugyanis még azt ígérte, hogy nem adja fel. Szerdai bejelentésével ő lett a tizenhatodik elnökjelölt-aspiráns a republikánus táborban, aki visszavonult a küzdelemtől.

Az ohiói kormányzóval azonban Donald Trumpnak, a nyáron szinte bizonyosan megválasztandó elnökjelöltnek még vannak tervei. Szerdán az amerikai közszolgálati rádióban még csak politikai elemzők latolgatták a kiszivárogtatott híreket, miszerint a New York-i üzletember Kasich alelnökjelöltségét fontolgatja, de már aznap maga Donald Trump is megerősítette ezt az információt egy televíziós interjúban. „Számba vettük és vizsgáljuk ennek lehetőségét” – mondta Trump, aki úgy fogalmazott: ha ő tölti be az elnöki megbízatást, Kasich alelnöksége nagy segítség lenne. 

Donald Trump a nevét viselő New York-i Trump-toronyban fogadta a CNN hírtelevízió munkatársát, akinek hosszas interjút adott, s egy sor bel- és külpolitikai kérdésben fejtette ki nézeteit. Leszögezte egyebek között, hogy kész akár telefonon is egyeztetni Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, akinek azt mondaná, hogy tartsa távol az orosz légierő gépeit a Baltikumban lévő amerikai hadihajóktól. Mint mondta, egyszerűen ezzel fordulna Putyinhoz: „Ne csináld ezt még egyszer!”

MTI/Járai Judit, Washington

Szakadék a háztartások egészségügyi kiadásaiban

0

Nagy különbségek vannak a háztartások egészségügyi kiadásaiban – írta a Központi Statisztikai Hivatal Magyarország 2015 című kiadványában.

A KSH adatai szerint 2014-ben a háztartások éves kiadásaik 4,9 százalékát, 44 771 forintot adtak ki az egészségükre egy főre vetítve. Ennek legnagyobb hányadát (70 százalék) a gyógyszerek, gyógyáruk vásárlása tette ki, az összes kiadás 14 százalékát a járóbeteg-ellátásban, 3,5 százalékát a kórházi ellátásban költötték el.

A jövedelmi helyzet erőteljesen meghatározza az egészségre fordított összeg nagyságát: míg a társadalom leggazdagabb ötödébe tartozók az átlag 170 százalékát, addig a legszegényebb ötödbe tartozók a 32 százalékát költötték e célra.

Vélhetően a jövedelmi különbségek magyarázzák a településtípusok és a régiók közötti különbségeket is. Budapesten az átlag 133 százalékát, a községekben a 80 százalékát tették ki az egészségre fordított kiadások. A legtöbb pénz Közép-Magyarországon (115 százalék), a legkevesebb Észak-Magyarországon (77 százalék) és az Észak-Alföldön (83 százalék) jutott az egészségre.

Pier Antonio Panzeri: a líbiai helyzet még mindig eléggé instabil és nehézkes

Politikai viszályok, terrorizmus, menekültválság és embercsempészet: csak néhány a megoldandó problémák közül, amelyekkel a mai Líbia küzd.

A Maghreb-országokkal való kapcsolatért felelős Pier Antonio Panzerivel (szocialista, olasz; képünkön) a líbiai helyzetről beszélgettek az Európai Parlament sajtósai. Az EP-képviselő arról is beszélt, hogy az EU–Törökország migrációról szóló megállapodás milyen hatással lesz a menekültválságra és Líbiára.

– Több mint négy hónapja már, hogy a Líbiában egymással rivalizáló csoportok elszánták magukat egy koalíciós kormány felállítása mellett. Milyen a helyzet most az országban?

– A líbiai helyzet még mindig eléggé instabil és nehézkes, mert az egyesülésről szóló megállapodás végrehajtása nagyon lassan halad. Elengedhetetlen a nemzetközi segítség ahhoz, hogy megvalósítsák az egyezményben megfogalmazott célokat és elkerüljünk egy, a mostaninál is rosszabb és veszélyesebb állapotot.

– Tavaly áprilisban egyetlen balesetben 800 ember veszítette életét, amikor elsüllyedt egy migránsokat szállító, tripoliból érkező hajó a Földközi-tengeren. Nem tart tőle, hogy az EU–Törökország megállapodás miatt többen próbálnak majd ezen a veszélyesebb útvonalon az EU-ba, Olaszországba jutni? Mit tehet az unió?

– Az EU–Törökország megállapodás kétségkívül hatással lesz a líbiai helyzetre. Ha lezárják a Balkánon keresztül vezető utat, akkor a migránsok Líbián keresztül próbálnak Európába jutni. Ez az egyik legnagyobb kihívás, amire megoldást kell találnunk, mind a migráció, mind a terrorveszély miatt.

Az EU-nak sürgősen cselekednie kell. Mindenekelőtt stabil helyzetet kell, hogy teremtsen a környező országokban, főként Nigériában és Maliban. Minél előbb cselekszünk, annál jobb lesz mindenkinek.

– Míg Szíriában visszaszorul az Iszlám Állam, ezzel párhuzamosan Líbiában egyre erősödik. Hogyan segíthet az EU a terrorállam elleni fellépésben?

Az Iszlám Állam gyorsan előnyt kovácsolt a Líbiában kialakult zavaros helyzetből és megvetette annyira a lábát az országban, hogy instabilan tartsa a belpolitikai helyzetet.

Több fronton is fel kell vennünk a harcot. Mindenekelőtt nemzetközi szinten, amiben Európának vezető szerepet kell vállalnia és meg kell szüntetnie a konfliktus gyökereit. Ezeket a gyökereket pedig mind Líbia, mind Szíria esetében máshol kell keresnünk.

Foglalkoznunk kell azokkal az országokkal, amelyek, akár csak burkoltan is, de a háborút támogatják. Gondolok itt Katarra, Szaúd-Arábiára, Egyiptomra és Törökországra. Ezeket az országokat eltérő célok és érdekek mozgatják és ez a líbiai háború fő oka.

Továbbá ellenkampányt kell indítanunk a közösségi oldalakon az Iszlám Állammal szemben. Meg kell erősítenünk a líbiai kormányt és támogatóit is.

Fontos, hogy Európában egységes legyen az álláspont arról, hogyan kezeljük a konfliktust. Ha ez nem sikerül, akkor olyan erők veszik át a hatalmat Líbiában, akik a bizonytalanságot növelik és ez az EU-nak is további problémákat okoz majd.

Ha nem kezeljük a problémákat, annak két következménye biztosan lesz az EU-ra nézve: a növekszik a bevándorlók száma és a terrorveszély. Ismételten azt kell, hogy mondjam, hogy minél előbb cselekszünk, annál jobb lesz mindenkinek.

Hétmillió euróba kerül a spanyolországi jutalomnyaralás

0

Spanyolországi nyaralással jutalmazza 2500 alkalmazottját egy kínai milliárdos. A Tiens Group dolgozói szerdán és csütörtökön érkeznek a spanyol fővárosba, összesen húsz repülőjárattal.

A vállalat tulajdonosa, Li Csin-jüan kínai milliárdos nem először viszi ilyen nagyvonalú céges nyaralásra munkavállalóit: tavaly Párizsba és a francia Riviérára 6400 embert utaztatott, habár akkor a vállalat 20. születésnapját kívánta megünnepelni ezzel az ajándékkal.

Az idei, spanyolországi nyaralás mintegy 7 millió euróba (2,1 milliárd forintba) kerül az üzletembernek. Az alkalmazottak számára összesen 1650 szállodai szobát vettek ki, 70 autóbuszt és négy komplett, nagysebességű AVE különvonatot béreltek ki. Az egyhetes programban szerepel toledói és barcelonai kirándulás, bikaviadal és bevásárlókörút is.

A Tiens Group multinacionális nagyvállalat a világ 190 országában van jelen, és mintegy 12 ezer embert foglalkoztat. Egyebek mellett érdekelt a biotechnológia, az egészségügy, a turizmus, az oktatás és a pénzügyi befektetések területén is.

A spanyol sajtó szerint Li Csin-jüant 5 milliárd euróra becsült vagyonával Kína 30 leggazdagabb embere között tartják számon. (MTI)

Tervek, beruházások és békekötés a Liszt Ferenc téren

A kultúra közé szorult a kulturált vendéglátás. Valami ilyesmi (és ennél az ott lakóknak természetesen sokkal több) jut az ember eszébe a főváros VI. kerületében a Liszt Ferenc téren.

Az Andrássy útnál ott a kiváló Írók boltja, a másik végén pedig a gyönyörűen felújított Zeneakadémia. Előtte a plakáton most is népszerűsítik az arra méltán érdemes Virtuózok komoly zenei tehetségkutató-versenyt.

A téren ott sorakozik 12-14 étterem, kávézó, bisztró, a külföldi turisták legnagyobb megelégedésére. A helyzettel egy ideje a téren lakók is megbékéltek. Hogy pontosan milyen szívós munka eredménye volt ez, nem derült ki a Tavaszi Tematikus Konferencia rendezvényén, amelynek a Zeneakadémia adott helyet. Igazán ihlető a környezet, a kezdésig a nyitott ajtón át csodálatos zongorafutamokat, hegedűszólókat élvezhettünk. De egyszer minden ajtó becsukódik…

Szóval itt a tavasz, és itt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által létrehozott BUM (Bevásárló és Tematikus utcák) Nonprofit Kft. újabb rendezvénye, amelyet a Broadway Egyesülettel közösen szervezett. A téma: A Liszt Ferenc tér és környékének jövője.

A lakosság-éttermes békekötésben nyilván az is közrejátszott, hogy a Liszt Ferenc Zeneakadémia újbóli átadásával a környék törzsközönsége alaposan megváltozott. Ez nem romkocsmás, hamburgert faló környék, hanem olyan népszerű hely, ahol mondjuk, egy koncert után vagy előtt szívesen ül le a magyar vendég akár csak egy kávéra, de egy ebédre, vacsorára is.

Bundula Csaba lakás és vagyonügyekért, valamint tájékoztatásért felelős alpolgármester azt mondja, a Zeneakadémia előtti térszakasz lezárásának jó magyar szokás szerint voltak ellenzői. Arra panaszkodtak, hogy a kerületben amúgy is szűkös parkolási lehetőségeket 50 autónyi hellyel megkurtították. Így van. Az alpolgármester viszont erre azt mondta: és mennyivel volt jobb, amikor ott még benzinkút üzemelt?! Ugye, semennyivel.

Piaci ár alatt nem adnak bérbe

Bundula Csaba 2010 óta alpolgármester a Terézvárosban, úgy emlékszik, akkor szinte hetente panaszkodtak egymásra a lakók és a vendéglősök – ma viszont megnyugodtak a kedélyek. Problémák persze mindig akadnak. Vannak még kiadatlan önkormányzati helyiségek, azokat piaci ár alatt bármikor kivennék vállalkozók, de abból csak bérletdíj háború lenne. Az egyik gond viszont megoldódni látszik. A Liszt tér 7. szám alatti épület, ha minden jól megy, hamarosan a többi házhoz hasonló szépségben állhat majd felújítás után. A tervek szerint az épület tulajdonosa apartman házat üzemeltetne.

Egy másik épület, a Liszt tér 47. viszont évek óta viták és pereskedés állványok közé kényszerített tárgya. Még az előző önkormányzat adta el 2004-ben, ám később a bíróság semmisnek mondta ki a szerződést, s az visszakerült önkormányzati tulajdonba. A több száz millió forintos jelzálogot az esetleges új vevő nem akarja átvállalni, ahogy azt az önkormányzat sem teheti meg. Így aztán már négy és fél éve döcög az elszámolási per, s közben egyre pusztul a szebb napokat látott ház.

S ha már csúfságok! Ráday Mihály városvédő a hallgatóság soraiból azt vetette fel, hogy az Oktogon több épületét borító reklámhálók a kerület szégyenei. Igaz, ezzel nincs egyedül Terézváros, mert ez általános budapesti probléma. Bundula Csaba egyetért, de az önkormányzat tehetetlen. A lakók ugyanis úgy kötöttek szerződést a vállalkozóval, hogy mindannyian tudták, jogellenesen teszik. Viszont az így befolyt összeg a többszöröse a maximálisan kiszabható bírságnak, vagyis a reklámhálók továbbra is az Oktogonon éktelenkednek.

A városvédő veszélyre figyelmeztet

Ráday Mihály arra is felhívta a figyelmet, hogy a szomszédban, a VII. kerületben sok-sok 28-30 négyzetméteres „lakás” terve fekszik az önkormányzat asztalán. Ezekről egyébként mindenki tudja, hogy nem lakásnak használnák, hanem turisztikai célokra, sokszor az adózást kijátszva hasznosítanák a befektetők. A városvédő szerint ezt meg kell akadályozni. Terézváros főépítésze, Matus István azt felelte, tudnak a problémáról, de a helyi rendelet ilyen esetekben eleve kizárja, hogy 55 négyzetméteres lakásnál kisebbeket építsenek.

A kerületi főépítész beszámolt róla, hogy végre megvan a forrás a Klauzál téri vásárcsarnok felújítására. Ennél sokkal bonyolultabb a helyzet egy évek óta húzódó projekttel. A Nagymező utcában évekkel ezelőtt merült fel, hogy 380 férőhelyes mélygarázst építene egy vállalkozói csoport. Az ötlet jó időre elhalt, ám most ismét jelentkeztek vele. Ha egyáltalán valamikor megépülne a hat szintes mélygarázs, nagy kérdés lenne, hogyan fogadnák a lakók a terület egy részének sétáló utcává alakítását, illetve azt, ha elkerülhetetlen lenne fák kivágása. Az építéssel megszűnne 80 felszíni parkolóhely, ami szintén problémát jelentene.

Matus István úgy látja, hogy megindult az élet a Nagykörút kerületi szakaszán. Korábban a vállalkozások rettegtek a páros oldalon üzletet nyitni, mert az „törvényszerűen” csődbe ment. Egy ideje viszont éppen itt kezdi kinőni magát egy új vendéglő-hálózat, amelynek hatása lehet a Liszt Ferenc tér éttermi forgalmára is.

Össztűzet zúdítottak a duhaj sörbiciklisekre

A fórumon, nyilván nem véletlenül, szinte csak a vendéglátós biznisz és a turizmus kérdései kerültek terítékre. Egy Király utcai lakó azt panaszolta, az önkormányzat semmit nem tesz azért, hogy a duhajkodni vágyó turistákat megcélzó sörbicikli szolgáltatással ne háborgathassák az utcában élőket. Bundula Csaba szerint az önkormányzat annál nem tud többet tenni, hogy a korábbi időkkel ellentétben éjjel-nappal dolgoznak a közterület felügyelők, hétvégeken is takarítják az utcákat, és a kerületi rendőrkapitányság munkáját évi 100 millió forinttal támogatják. A törvényeken kellene változtatni, az viszont nem önkormányzati jogkör.

Bornemisza Miklós, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Turizmus és Vendéglátás Osztályának elnöke arról beszélt, hogy szervezett formában könnyebb megoldani a problémákat, jobban lehet lobbizni a törvényhozóknál, ezért is fontos, hogy egyre nagyobb legyen a BKIK és a BUM tagsága is. Mint mondta, a Kamara a fővárosi vállalkozásokat igyekszik uniós pályázati forrásokhoz segíteni, és a jövőben még nagyobb figyelmet fordítanak a BUM keretein belül is a kapcsolattartásra az önkormányzatokkal.

A vállalkozókat Városi Péter étterem tulajdonos-üzletvezető képviselte, aki 2002-ben kezdte a munkát a Liszt Ferenc téren. Mint mondta, az utóbbi időben valóban megváltozott a törzsközönségük. Aki annak idején egyetemistaként ült be hozzájuk, ma már családjával, gyerekeivel tér vissza. Megemlítette, hogy a Gozsdu udvar és a Bazilika közelsége nagy konkurenciát jelent. Őket szerencsére elkerüli a romkocsmák közönsége, és a lassan hírhedtté váló olcsó legénybúcsúk kocsmáinak turistahada. Néhány étterem tulajdonosa összefogott, hogy külön biztonsági szolgálatot tartson fenn, ám ehhez nem mindenki csatlakozott. Az önkormányzattól továbbra is rendszeres egyeztetést vár a különböző elképzelések megvitatásához, és felvetette, hogy érdemes lenne a Zeneakadémiával összefogva szabadtéri kis koncerteket, utcai mini tárlatokat szervezni. Ezek ugyanis nem csak a turistákat, hanem a magyar vendégeket is érdekelnék.

A konferencia végén nem hagyhatjuk ki a terepszemlét az emlegetett házaknál. A Zeneakadémia előtt a szünetben a padokon diákok napfürdőznek. Az éttermek teraszai kezdenek megtelni a szerda déli menüre, de az igazi élet majd este indul be. Aminek, mint tudjuk, van, aki örül, van, aki nem.

KamaraOnline

Zsigó Róbert: főleg az import UHT-tejekkel csapják be a vásárlókat

0

Lesújtó a tejágazat egy hónapja tartó ellenőrzésének eddigi eredménye, amelyből megállapítható, hogy főleg a külföldi, import UHT-tejekkel csapják be a vásárlókat – ismertette Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Az államtitkár elmondta: szakmai javaslatok alapján rendelték el a tejágazat és a tejpiac, kiemelten az UHT – a hűtés nélkül hosszan eltartható – tejek ellenőrzését. A kormány célja, hogy a magyar tejtermelők segítése mellett megvédje a magyar fogyasztókat a silány minőségű tejektől, tejtermékektől – hangsúlyozta.

Az akcióban eddig 311 tétel UHT tejet ellenőriztek, több mint 100 tejtétel laboratóriumi ellenőrzése még zajlik. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy elsősorban – jellemző módon a szlovák és a cseh – UHT-tejekkel van gond – emelte ki az államtitkár.

Megjegyezte, hogy a magyar piacot elárasztó, gyenge minőségű, külföldről származó UHT-tejekkel becsapják a fogyasztókat, ezeket ugyanis a ténylegesnél jobb minőségűnek tüntetik fel. Gyakran valótlan zsírtartalom szerepel a dobozon, ami nemcsak minőségi, hanem egészségügyi szempontból is lényeges, miután a tej vitamintartalmának jelentős része zsírban oldódó.

Az eddigi laboratóriumi eredmények alapján már 6 szlovák, illetve cseh eredetű 1,5 százalékos zsírtartalmú UHT-tejtételt vontak ki a forgalomból. Ezek közül a legnagyobb mennyiségben – több, mint 21 ezer liter – cseh  származású UHT-tejet hívtak vissza. Az ilyen tartós tejeket gyártók és az ezzel kereskedő cégek egyszerűen becsapják a vásárlókat – szögezte le Zsigó Róbert. Hozzátette, a magyar tejágazat, a magyar tejtermelők segítése és a magyar emberek égészségének és biztonságának védelme érdekében a magyar tejágazatban megkezdett ellenőrzéseket a következő hetekben is folytatják.

MTI

Nem küldött válasziratot a békéltető testületnek, 50 ezer forint a bírság

A fogyasztók jogérvényesítéshez való alapvető jogát sértette meg a Media Markt Aréna Kft. azzal, hogy nem küldött válasziratot a Budapesti Békéltető Testület részére – ezt állapította meg nem jogerősen Budapest Főváros Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztálya és bírságot szabott ki.

2015. szeptember 11. óta már nevesítetten is együttműködési kötelezettség terheli a békéltető testületi eljárásban a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozásokat. E szerint kötelesek egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítani a meghallgatásokon, valamint előzőleg érdemi válasziratot kell megküldeniük a békéltető testület számára. Ez alól csak akkor van kivétel, ha a cég nem a békéltető testület megyéjében (a Budapesti Békéltető Testület esetén pedig nem a fővárosban) van bejegyezve. Ekkor ugyanis csak elegendő a fogyasztói igényét illetően arról nyilatkozni előzetesen írásban, van-e egyezségi ajánlat, és ha van, akkor mire terjed ki.

Az ismertetett ügyben a fogyasztóvédelmi hatóság nem jogerősen 50 000 forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra, mivel megsértette a fogyasztók jogérvényesítéshez való alapvető jogát. Ugyanis kötelezettsége lett volna a vonatkozó értesítés kézhezvételét követően 8 napon belül válasziratot megküldeni. Egyúttal sor került a cég számára a további jogsértő magatartás folytatásának megtiltására is.

A vállalkozás hiába hivatkozott arra tehát a fogyasztóvédelmi hatóság előtt, hogy azért nem küldött meg válasziratot, mert álláspontja szerint a konkrét ügy nem tartozott a testület hatáskörébe: ha erre hivatkozik, ezt a védekezését is köteles lett volna megküldeni előzőleg írásban. 

Az elsőfokú hatóság határozata még nem jogerős, azzal szemben fellebbezésnek van helye.

Újabb menekültügyi javaslatokat terjeszt elő az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság a közös európai menekültügyi rendszer reformjára irányuló javaslatokat terjeszt elő, hogy a menedékjog iránti kérelmek tagállamok közötti elosztására méltányosabb, hatékonyabb és fenntarthatóbb rendszert alakítsunk ki.

Az alapelv nem változik, azaz a menedékkérőknek – amennyiben nincsenek másutt családtagjaik – a beutazásuk szerinti első államban kell menedékjogot kérniük, azonban méltányossági mechanizmus biztosítja majd, hogy egyetlen tagállam menekültügyi rendszerére se nehezedjen aránytalan nyomás. Az új javaslatok között szerepel az is, hogy az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatalt (EASO) – az új rendszerben betöltendő fokozott szerepének tükrözése céljából – teljes jogú európai uniós menekültügyi ügynökséggé alakítsák át, továbbá a menekültügyi rendszer megfelelőbb igazgatása és az irreguláris migráció kezelésének elősegítése érdekében megerősítsék az EU ujjnyomat-azonosító adatbázisát, az Eurodacot – olvasható a bizottság szerdai közleményében.

A dublini rendszer reformja

A menedékjog iránti egyes kérelmek megvizsgálásáért felelős tagállam meghatározására vonatkozó uniós szabályok (azaz a dublini rendszer) kialakításakor nem volt szempont, hogy biztosítani kell a felelősség uniós tagállamok közötti, fenntartható megosztását és a kérelmek időben történő feldolgozását. Az új javaslat átláthatóbbá teszi a dublini rendszert és javítja annak hatékonyságát, emellett mechanizmust biztosít azon esetek kezelésére is, amikor egy-egy tagállam menekültügyi rendszerére aránytalan nyomás nehezedik. Az új rendszer kialakítása figyelembe veszi, hogy méltányosabb, ugyanakkor erőteljesebb, a nyomásnak jobban ellenálló rendszerre van szükség. Az új rendszer lehetővé teszi majd a menedékjog iránti kérelmek megvizsgálásáért felelős tagállam gyors meghatározását, a rászorulók védelmét, valamint azt, hogy visszaszoríthassuk a másodlagos migrációs mozgásokat (a menedékkérelem több tagállamban történő benyújtását). 

Az új elemek

  • A szolidaritáson alapuló, méltányosabb rendszer: korrekciós elosztási mechanizmus (a méltányossági mechanizmus) alkalmazásával. Az új rendszer automatikusan meghatározza, mikor kezel egy ország aránytalanul nagy számban menedékjog iránti kérelmeket. Ehhez az ország méretén és gazdasági erején alapuló referenciaszámot alkalmaz. Ha egy ország e referenciaszámot aránytalan mértékben meghaladó (a referenciaszám 150 százalékánál magasabb) számban kap menedékjog iránti kérelmeket, az adott országban a további új kérelmezőket a kérelmük elfogadhatóságának vizsgálata után (állampolgárságuktól függetlenül) áthelyezik az EU más országaiba, amíg a kérelmek száma nem esik az említett szint alá. Az egyes tagállamoknak arra is lehetőségük lesz, hogy átmenetileg felfüggesszék az áthelyezésben való részvételüket. Ebben az esetben a tagállamnak a méltányossági mechanizmus alapján az ország felelősségi körébe tartozó kérelmezők után 250 000 EUR/fő összegű szolidaritási hozzájárulást kell biztosítania az érintett személy áthelyezését vállaló tagállam számára.
  • Az áttelepítési erőfeszítéseket is figyelembe vevő mechanizmus: a méltányossági mechanizmus számításba veszi azt is, milyen erőfeszítéseket tesz az adott tagállam a nemzetközi védelemre szorulóknak közvetlenül egy harmadik országból való áttelepítése terén. Ezzel a bizottság elismeri azon lépések jelentőségét, amelyek az Európába jutás legális és biztonságos lehetőségeinek kialakítására irányulnak.
  • Hatékonyabb rendszer: az átadási kérelmek küldésére, a válaszadásra, valamint a menedékkérők tagállamok közötti átadására vonatkozó rövidebb határidők meghatározásával, továbbá a felelősség áthárulásának elkerülésével.
  • A visszaélések és a másodlagos migrációs mozgások visszaszorítása: a menedékkérőkre vonatkozó világosabb jogi kötelezettségek meghatározásával, amelyek magukban foglalják azt is, hogy a menedékkérők kötelesek a kérelem feldolgozásért felelős tagállamban maradni, a befogadás anyagi feltételeinek biztosítása földrajzi alapon korlátozható és a szabályok be nem tartása arányos következményekkel jár.
  • A menedékkérők elsődleges érdekeinek védelme: kísérő nélküli kiskorúak számára nyújtott erőteljesebb garanciák, valamint a családtag fogalommeghatározásának kiegyensúlyozott bővítése révén.

A szerződésekhez csatolt, erre vonatkozó jegyzőkönyveknek megfelelően az Egyesült Királyság és Írország számára nem kötelező a részvétel ezekben az intézkedésekben, hanem maguk határozhatják meg, milyen mértékben kívánják hatályba léptetni azokat. Amennyiben úgy döntenek, hogy nem vesznek részt, a hatályos szabályok – jelenlegi működésüknek megfelelően – alkalmazandók rájuk a jövőben is, a szerződésekkel összhangban.

Az Eurodac rendszer megerősítése

A megreformált dublini rendszer gyakorlati végrehajtásának támogatására a bizottság az Eurodac-rendszer kiigazítását és megerősítését is javasolja, kiterjesztve annak célját, hogy megkönnyítse a visszatérési műveleteket és segítse az irreguláris migráció kezelését. A javaslat kiterjeszti az Eurodac-rendelet hatályát, hogy annak lehetőségét is magában foglalja, hogy a tagállamok azon harmadik országbeli állampolgárok és hontalan személyek adatait is tárolhassák és lekérdezhessék, akik nem kérelmeznek nemzetközi védelmet, és akik szabálytalan módon tartózkodnak az unióban, e személyek visszatérési és visszafogadási célú azonosítása érdekében. Az adatvédelmi szabályok maradéktalan tiszteletben tartása mellett így lehetővé válik a tagállamok számára, hogy több személyes adatot tároljanak az Eurodacban, így például a személyek neveit, születési adatait, állampolgárságát, személyazonosságra vagy út okmányra vonatkozó adatait és arcképét. A rendszerben tárolt információk bővítése révén a bevándorlási és menekültügyi hatóságok képesek lesznek a szabálytalanul tartózkodó harmadik országbeli állampolgárok vagy menedékkérők azonosítására anélkül, hogy egy másik tagállamtól külön kérniük kellene a kérdéses információkat, mint ahogy a jelenlegi helyzetben tenniük kell.

Európai uniós menekültügyi ügynökség létrehozása

A javaslat értelmében a jelenlegi Európai Menekültügyi Támogatási Hivatal – megbízatásának kiterjesztésével és feladatkörének jelentős bővítésével – teljes jogú európai uniós menekültügyi ügynökséggé alakul át, hogy kezelhetőek legyenek az uniós menekültügyi rendszer alkalmazásával kapcsolatos strukturális gyengeségek.

Az ügynökség egyik fő új feladata az új dublini rendszer szerinti méltányossági mechanizmus alkalmazásához szükséges referenciakulcs működtetése lesz. Az ügynökség feladatkörébe tartozik az is, hogy a nemzetközi védelem iránti kérelmek értékelése tekintetében unió-szerte nagyobb fokú konvergenciát biztosítson, erősítse a tagállamok közötti gyakorlati együttműködést és információcserét, valamint segítse elő az uniós jogszabályok és műveleti előírások érvényesülését a menekültügyi eljárások, a befogadási feltételek és a védelmi szükségletek tekintetében.

Az Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökségről szóló, 2015. december 15-i bizottsági javaslatban leírtakhoz hasonlóan a menekültügyi ügynökség szerepe és feladatköre az operatív és technikai segítségnyújtásra is kiterjed majd. Ez magában foglalja annak lehetőségét is, hogy egy legalább 500 tagállami szakértőből és az ügynökség által kirendelt szakértőkből álló szakértői állományt igénybe véve menekültügyi támogatási csoportokat mozgósítsanak, valamint operatív és technikai segítségnyújtásra szolgáló kapacitásokat biztosítsanak abban az esetben, ha egy tagállam olyan aránytalan nyomásnak van kitéve, amely kivételesen súlyos és sürgős igényeket támaszt menekültügyi vagy befogadási rendszerük tekintetében.

Ez a berlini válasz a kanapéturizmusra

0

Berlin vasárnaptól korlátozza a lakáskiadási (kanapéturizmus) Airbnb rendszerét. A két éve hozott törvény hatályba lépését elhalasztották, az múlt szombaton lejárt. A cél a német főváros lakhatási gondjainak enyhítése.

A turisták nagy száma miatt sokan az Airbnb-n, a Wimdun vagy a 9Flats szálláskereső oldalakon turistáknak hirdették meg lakásaikat, ahelyett, hogy eladták vagy állandó lakosoknak kiadták volna azokat.

Berlin Európa egyik legfelkapottabb turistacélpontja, tavaly több mint 30 millióan töltöttek ott legalább egy éjszakát. Az Airbnb és a hozzá hasonló szálláskereső oldalak komolyan befolyásolják a szállodaipar eredményét is – olvasható a Turizmus Online-on.

A Zweckentfremdungsverbot törvényt 2014-ben fogadták el, bevezetését két évvel elhalasztották. Ha valaki megszegi, 100 ezer eurós bírságra számíthat. A város vezetése arra kérte a lakosokat, hogy jelentsék, ha törvénysértést gyanítanak.

Az Airbnb-vel kapcsolatos magyarországi fejleményekről itt olvashat.

Lakáspiaci várakozások: vegyes képet fest az áprilisi GKI-felmérés

0

Tovább javultak a fővárosi lakáspiaci várakozások a GKI Gazdaságkutató Zrt. áprilisi felmérése szerint, Kelet-Magyarországon ugyanakkor stagnáló, Nyugat-Magyarországon pedig kissé romló piaci helyzetet várnak a következő egy évben az ingatlanos vállalkozások.

Petz Raymund, a GKI ügyvezető igazgatója a szerdai budapesti sajtótájékoztatón elmondta, a lakásvásárlási és építési lakossági várakozások kissé tovább erősödtek a januári felmérés óta. Bár 4 százalékkal kevesebben lettek azok, akik biztosan lakást vennének vagy építenének a következő egy évben, ugyanakkor az ezt valószínűsítők köre 22 százalékkal nőtt, vélhetően a lakáspolitikai intézkedéscsomag miatt.

A teljes ingatlanpiaci várakozásokat jelző GKI-MGYOSZ fővárosi, illetve magyarországi index értéke egyaránt 2-2 ponttal nőtt az előző negyedévihez képest, a fővárosi szám 41 negyedéve, az egész országra vonatkozó index pedig 37 negyedéve nem állt ilyen magasan.

Az ingatlanokkal foglalkozó válaszadó cégek 38 százaléka szerint a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) jelentősen, 46 százaléka szerint pedig kissé növeli majd a lakásépítéseket, és csak 16 százalékuk szerint nem lesz érdemi hatása. A csok kiterjesztése a válaszadók 62 százaléka szerint élénkíti a forgalmat a használt lakások piacán, nem vár érdemi hatást 32 százalékuk, és 6 százalék szerint csökken emiatt a forgalom. A felmérés részvevőinek 70 százaléka arra számít, hogy a csok hatására emelkednek a lakásárak, 27 százalékuk nem vár ebben érdemi hatást. A nemzeti otthonteremtési közösség (nok) lakásépítésre gyakorolt pozitív hatását a megkérdezettek egyharmada tartja valószínűnek, kétharmaduk nem vár érdemi hatást – ismertette Petz Raymund.

Az építési telkek piacán tovább javultak a várakozások, minden vizsgált térségre számottevő túlkereslet jellemző. A válaszadók kétszámjegyű áremelkedésre számítanak a következő egy évben, Budapesten 15, vidéken 10 százalék körülire.

Az irodapiacon a kihasználtság Budapesten és környékén az elmúlt két évben folyamatosan javult, vidéken a 2010-es mélypont óta jelentős hullámzás mellett enyhén pozitív a trend. Az ingatlanokkal foglalkozó cégek irodapiaci várakozásai a fővárost tekintve enyhén, Kelet-Magyarországon számottevően javultak, ugyanakkor Nyugat-Magyarországon némi romlást regisztráltak.

Az üzlethelyiségek piacán a kilátások januári komoly javulása után negatív korrekció következett be, a fővárosi index 3, az ország egészére vonatkozó jelzőszám csaknem 5 ponttal csökkent, ami jelentős óvatosságot tükröz.

A sajtótájékoztatón Futó Péter, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) elnöke szintén kitért arra, hogy a budapesti lakáspiac nagyon erőteljesen élénkül. Kiemelte az általános forgalmi adó csökkentésének pozitív hatását, a legnagyobb gondnak ugyanakkor az építőipari szakmunkások, valamint a fővárosi építési telkek hiányát nevezte. Az MGYOSZ elnöke elmondta: az építőipari vállalkozások próbálják visszacsábítani a szakembereket, a cégeknél átlagosan 20 százalékos béremelést tapasztalnak.

Az áprilisi felmérés során 105 ingatlanokkal foglalkozó vállalkozás, valamint 1021 vállalat válaszolt, a lakossági minta pedig reprezentatív, ezerfős volt. A felmérés az idei évtől az MGYOSZ támogatásával készül.

Tizenhat kilométer híja van a Pozsony-Kassa sztrádának

0

Mégsem épül meg teljes hosszában 2020-ig a Pozsonyt Kassával összekötni hivatott D1-es autópálya – közölte Roman Brecely közlekedésügyi miniszter. Ezt a problémás, több mint 13 kilométer hosszú Nagyturány–Gombás szakasszal indokolva.

„Mi a 450 kilométeres autópályát teljes hosszában átadjuk, kivéve azt a 13 kilométeres szakaszt, amelyet nincs esélyünk befejezni” – közölte Roman Brecely közlekedési miniszter az Expressz rádió műsorának vendégeként.

Az eredeti tervek szerint a problémás Nagyturány–Gombás szakaszt úgynevezett felszíni variánssal építették volna meg, a helyzet azonban egy, a majdani autópálya nyomvonalán elterülő Sutó településnél bekövetkezett földcsuszamlás miatt bonyolulttá vált. Jelenleg az autópálya új nyomvonalának kidolgozásán munkálkodnak, miközben az is elképzelhető, hogy végül alagutas megoldást választják – írja a hirek.sk.

Pillanatnyilag az egyes megoldási változatok, illetve azok kivitelezésének a környezetre gyakorolt hatásai kerülnek megítélésre. Brecely szerint a hatástanulmány a jövő év folyamán készülhet el és 2018-ban megkezdődhet az útépítés, hogy 2021-re vagy 2020-re elkészülhessen a sztráda.

Az új kabinet áprilisban elfogadott programnyilatkozatában az áll, a kormány célja, hogy már 2020-tól átadják a forgalomnak a D1-es Pozsony–Kassa nyomvonalának minden szakaszát.

Több pénzt kérnek az erdélyi irodalmi szervezetek

0

Erdélyi irodalmi szervezetek tiltakoznak a területet érintő „radikális forráskivonás” ellen, amely álláspontjuk szerint különösen érzékenyen érinti az irodalmi folyóiratokat és szerzőiket.

Az Erdélyi Magyar Írók Ligája, a Fiatal Írók Szövetsége, a József Attila Kör, a Magyar Írószövetség, a Szépírók Társasága és a Szlovákiai Magyar Írók Társasága által aláírt közleményben kiemelték: a kiszámítható működés érdekében elengedhetetlennek tartják, hogy a Nemzeti Kulturális Alap biztosítson megfelelő összeget a folyóiratok megjelenésére, és pótolja „a szakmai kollégiumok által véghezvitt átcsoportosítással kieső forrásokat” – írja a kronika.ro.

Az NKA bizottsága idén mindössze 350 millió forintot szánt folyóiratok támogatására, ez az összeg megítélésük szerint még a kiemelt lapok megjelentetésére sem elegendő. Az idei indítókeret jelentősen kevesebb, mint a folyóirat-kiadás kollégiumának tavaly rendelkezésére álló 655 millió vagy a tavalyelőtti 633 millió forint.

Az NKA szakmai kollégiumai az elmúlt hetekben saját keretükből kicsivel több, mint 158 millió forinttal egészítették ki a megítélt 350 milliót, hogy elkerüljék a folyóiratok „azonnali ellehetetlenülését”. Felhívták a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a szakmai kollégiumok által végrehajtott kényszerű átcsoportosítás „egyéb fontos területektől, a többi között az irodalmi ösztöndíjaktól von el forrásokat”.

Karácsonyi Zsolt, az Erdélyi Magyar Írók Ligájának elnöke a Krónikának elmondta, egyrészt a most megítélt támogatások eleve késtek (a megszokott gyakorlat szerint a folyóirat-támogatási pályázatok eredményeinek már 2015 decemberében meg kellett volna születniük), a lapok így az utóbbi hónapokban már nehezen tudták rendezni a költségeiket. Másrészt a megítélt összeg csökkenése Karácsonyi szerint az egész magyar folyóirat-kultúrát veszélyezteti nemcsak Erdélyben, de Kárpát-medence-szerte.

Sok folyóirat saját irodalmi esteket, rendezvénysorozatokat is működtet, így a forráskiesés ezeket is veszélyeztetheti.

Európai nemzetek közötti kölcsönös megértés: díjazzák, aki tesz érte

A menekültek integrációját mozdítja elő az olasz InteGREAT projekt, az Európai Ifjúsági Károly-díj idei győztese. A második helyen a görög „Searching for Charlemagne” projekt végzett, a harmadik helyezést pedig brit fiatalok szerezték meg a fiatalok nemzetközi konferenciájának ötletével.

A díjat minden évben olyan fiatalok által megvalósított ötletek kapják, amelyek elősegítik az európai nemzetek közti kölcsönös megértést. A díjátadót május 3-án tartották a németországi Aachenben.

1. helyezett: InteGREAT (Olaszország)

Az AISEC nemzetközi diákszervezet dolgozta ki az idei győztes projektet, amely összefogja a fiatalokat Európában, hogy közösen dolgozzanak a menekültválság megoldásán és segítsék a menekültek integrációját. A kezdeményezésben önkéntesek, civil szervezetek és a helyi közösségek szerveznek workshopokat, szabadidős programokat és szemináriumokat.

2. helyezett: „Searching for Charlemagne” (Görögország)

A görögországi Larissából származó diákok tableten működő játéka lett a második helyezett. A játék I. Nagy Károly frank uralkodóról szól, akit a frank birodalom megalapításáért Európa atyjaként tartottak számon.

3. helyezett: Young European Council (Nagy-Britannia)

A fiatalok európai tanácsa egy olyan nemzetközi konferencia, amely minden évben összegyűjti az Európai Unió iránt érdeklődő fiatalokat, hogy együtt tegyenek javaslatokat az uniós politikák alakítására. A tavalyi konferenciát novemberben tartották Brüsszelben, ahol a migráció és a belügyek kérdését, az energiauniót és a klímaváltozást, valamint az oktatás és munkavállalás témakörét helyezték középpontba.

A magyar győztes

A „Cserdi csodáról” elhíresült község roma fiataljai által benyújtott „Híd Cserdi, Gelsenkirchen és Duisburg között” című program volt az idei Európai Ifjúsági Károly-díj magyar választottja. A projekt célja, hogy a magyar és cigány kultúra bemutatásán keresztül lebontsa az előítéleteket és felhívja a figyelmet a közös építő munka erejére.

Az Európai Ifjúsági Károly-díj

A 2008 óta létező díjat az Európai Parlament és az aacheni Nemzetközi Nagy Károly-díj Alapítvány minden évben közösen ítéli oda. Olyan 16 és 30 év közötti fiatalok projektjei kaphatják, amelyek elősegítik a kölcsönös megértést, a közös európai azonosságtudat kialakulását és gyakorlati példát mutatnak európaiak közösségként való együttélésére.

Első körben a 28 uniós országból választanak egy-egy nemzeti győztest, akik közül később az európai győztesek is kikerülnek.

A legjobb projekt díja 5000 euró, a második helyezetté 3000 euró, a harmadik helyezetté pedig 2000 euró. A nemzeti győztes projektek képviselői 2016. május 3-án vették át a díjat az aacheni ünnepségen egy négynapos utazás keretében.

Szerzői jogok: új törvényjavaslat

0

Törvényjavaslatot nyújtott be a szerzői jogok és az ahhoz kapcsolódó jogok közös kezeléséről a kormány. Az előterjesztés a vonatkozó európai uniós irányelvet ülteti át a magyar jogba és a zeneművek online felhasználásának engedélyezési szabályaira is kitér.

Az irányelv egyrészt minimum követelményeket állapít meg a szerzői és szomszédos jogok közös kezelésével foglalkozó szervezetek felépítésére, irányítására, működésére nézve, hogy fejlessze ezek demokratizmusát és átláthatóságát, másrészt megteremti a zeneművek online felhasználásának közös jogkezelő szervezetek által történő, több tagállam területére kiterjedő hatályú engedélyezésének kereteit – szerepel a beadvány általános indoklásában.

A szerzői és szomszédos jogok kezelésére vonatkozó irányelvet 2014 februárjában fogadta el az Európai Parlament és a Tanács. A kormány most az irányelv előírásainak való megfelelés, valamint az európai joganyag jelentős terjedelme miatt a közös jogkezelés átfogó újraszabályozását, külön törvény megalkotását tartotta indokoltnak a szerzői jogi és más, kapcsolódó törvények egyes rendelkezései módosítása mellett.

A közös jogkezelés részletes szabályait Magyarországon a szerzői jogról szóló 1999. évi törvény határozza meg, e szerint a közös jogkezelés minden esetben a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala általi nyilvántartásba vételhez kötött tevékenység. A jogszabály részletes szabályokat tartalmaz továbbá a jogdíjak kezelése, felosztása, valamint a jogdíjakat tartalmazó díjszabások megállapításával, továbbá a közös jogkezelő szervezetek hatósági felügyeletével kapcsolatban is.

A mostani előterjesztésben szereplő lényeges változás szerint nem minden esetben lesz elvárás a közös jogkezelő szervezetekkel szemben a reprezentativitás, vagyis hogy a tevékenységükkel érintett jogosultak jelentős részétől rendelkezzenek megbízással a közös jogkezelésre. A javaslat alapján a reprezentatív közös jogkezelő szervezeteken kívüli egyéb közös jogkezelő szervezetek bejelentés után, külön engedély nélkül is végezhetik tevékenységüket.

Az irányelv alapján új szervezeti típusként jelennek meg a független jogkezelő szervezetek, amelyek tevékenységükkel összefüggő, saját vállalkozási tevékenységet is végezhetnek.

Mint az előterjesztésben szerepel, külön közös jogkezelő szervezet kíséri figyelemmel a zeneművek több tagállam területére kiterjedő hatályú engedély alapján történő online felhasználását. Az érintett felhasználók rendszeres jelentésben pontos adatokat szolgáltatnak a zeneművek tényleges online felhasználásáról az illetékes közös jogkezelő szervezet részére.

A javaslat a közös jogkezelés három jogalapját különbözteti meg. „Közös jogkezelés végezhető egyrészt a jogosulttól kapott közvetlen megbízás alapján; másrészt a javaslatban meghatározott feltételek mellett a törvény felhatalmazása alapján kiterjesztett hatállyal a jogkezelési megbízást nem adó jogosultak tekintetében is; harmadrészt pedig egy másik közös jogkezelő szervezet nevében, a szerzői jogról szóló törvény vagy a szervezettel kötött képviseleti szerződés alapján” – fogalmaz az előterjesztő.

MTI