Kezdőlap Blog Oldal 715

Az átlagosnál több kárt okoztak az augusztusi viharok

A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) adatai szerint az elmúlt két hétben a viharok több kárt okoztak, mint a nyári időszak eddigi legviharosabb heteiben.

A két hétben csaknem 1,45 milliárd forint kárt okoztak a viharok, 16,5 ezer kárbejelentés érkezett a biztosítókhoz – írta a Mabisz. Kiemelték, hogy a biztosító társaságokhoz az augusztus 10-13. közötti viharkár miatt kedd reggelig több mint 8500 kárbejelentés érkezett, a becsült kárérték megközelíti a 850 millió forintot.

A közlemény szerint a múlt heti viharok is illeszkedtek abba az elmúlt éveket is mind jobban jellemző tendenciába, hogy egyre koncentráltabban alakulnak ki Magyarországon extrém időjárási helyzetek, gyakran lokális viharok formájában, egy-egy kisebb területen idézve elő súlyos károkat. 

A múlt hétvégén a legsúlyosabb károk Vas, Zala és Győr-Moson-Sopron megyében történtek. A települések közül Szombathely, Sárvár, Zalaegerszeg és környéke volt leginkább érintett. A korábbi hónapokkal ellentétben most nem a mezőgazdaságot, hanem túlnyomórészt az ingatlanokat érte kár, átlagosan százezer forint értékben – közölte a Mabisz. (MTI)

Sivatagi harci lőszer is kell az adóhatóságnak

0

Kiképzéshez szánt töltények beszerzésére tett közzé felhívást a napokban az adóhivatal. A szervezet olyan, festékkel töltött lőszereket vásárolna, amelyeket például városi vagy sivatagi harcokban részt vevő katonák felkészítésekor is használnak.

Újabb lőszerbeszerzési eljárást indított a napokban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV): a szervezet ezúttal ezer darab festéklőszert szeretne megvásárolni – írja a Magyar Idők.

A mennyiség nem tűnik különösebben nagynak, a szóban forgó lőszerek ugyanakkor különlegesnek nevezhetők. A töltények ugyanis olyan lőszerek, amelyek amellett, hogy a testnek csapódva kellemetlen, csípéshez hasonló érzést keltenek, festékfoltot is hagynak, így nyomon követhető, ki kit talált el.

Az efféle muníciót a világ számos pontján használják, és bizonyos helyeken olyan katonai egységek felkészítésekor is bevetik, amelyek utóbb ellenséges területeken vesznek részt harcokban.

Az adóhivatal felhívása szerint az érdeklődő vállalkozások akkor nyerhetik el a megbízást, ha megfelelnek a védelmi és biztonsági beszerzésekről szóló hazai jogszabály pontjainak. Az ajánlatok közül a NAV azt választja majd ki, amelyik a legalacsonyabb összegről szól.

Rovaralapú élelmiszerek kerülnek a Coop boltok polcaira Svájcban

Rovaralapú élelmiszerekkel, egyebek között rovarburgerrel bővül a második legnagyobb élelmiszeráruház-lánc kínálata Svájcban, amely Európában elsőként engedélyezi az ilyen termékek árusítását.

A Coop szerint a fehérjében gazdag lisztkukacból – a lisztbogár lárvája – készülő „húspogácsák” és „fasírtgolyók” augusztus 21-étől lesznek elérhetőek – írta a The Guardian című brit napilap internetes kiadása. Az Essento nevű svájci start-up által gyártott termékeket az élelmiszeráruház-lánc néhány genfi, berni és zürichi boltjában tudják majd beszerezni a fogyasztók.

A helyi élelmiszerbiztonsági-hatóság szóvivője szerint Svájc az első európai ország, ahol engedélyezik az emberi fogyasztásra szánt rovaralapú élelmiszerek árusítását. A májusban módosított élelmiszerbiztonsági törvények szerint kizárólag olyan rovaralapú ételeket lehet értékesíteni, amelyek tücsköt, szöcskét, vagy lisztkukacot tartalmaznak.

A törvény szerint a rovarok, amelyeket már régóta alkalmaznak az állattakarmány-gyártásban, négynemzedéknyi – szigorú előírások mentén zajló – tenyésztés után válnak alkalmassá az emberi fogyasztásra. Ez azt jelenti, hogy a helyi termelés beindulására néhány hónapot még várni kell. Addig is lehetőség van a rovaralapú élelmiszerek behozatalára, amelyet szigorú feltételekhez kötnek. (MTI)

Veszélyes etetőszékeket és bébikompokat vontak ki a forgalomból

Nem megfelelő stabilitás miatt kilenc veszélyes etetőszékeket és bébikompot vont ki a forgalomból a fogyasztóvédelmi hatóság, többségüket a gyártók, forgalmazók vissza is hívták a vásárlóktól.

A megyeszékhely szerinti járási hivatalok munkatársai az ország területén 179 üzletben 1411 etetőszéket, járókát, bébikompot ellenőriztek. A húszféle termékből hat etetőszék és három bébikomp nem felelt meg az előírt követelményeknek, stabilitásuk nem volt megfelelő, oldalra vagy hátrafelé felborulhatnak, a rajtuk megtalálható kisebb rések pedig sérülésveszéllyel járhatnak. A bébikompok terhelhetősége sem volt megfelelő, a lépcsőről való leesés kockázata miatt is balesetveszélyt jelenthetnek – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

Az ellenőrzés során a szakemberek 53 boltban, 181 terméknél tapasztalták a figyelmeztető tájékoztatók és útmutatók teljes vagy részleges hiányát. A fogyasztóvédelmi hatóság kötelezte a vállalkozásokat, hogy a kifogásolt termékeken tüntessék fel a szükséges információkat, mellékeljék a megfelelő használati és kezelési útmutatót. Az elvárások teljesüléséig a problémás típusok nem forgalmazhatóak.

Az NFM közölte: a baba-mama boltokban, szaküzletekben ritkábban fordultak elő hiányosságok, ezért a vásárlásnál célszerű ezeket előnyben részesíteni. Az etetőszékeknél és járókáknál a korábbi fogyasztóvédelmi vizsgálatok eredményeihez képest összességében kevesebb kifogásolnivalót találtak a szakemberek. (MTI)

Fejlesztik az észak-magyarországi és észak-alföldi lovas turisztikai infrastruktúrát

0

Közel 700 millió forintot szán a kormány az észak-magyarországi, valamint észak-alföldi lovas turisztikai infrastrukturális fejlesztésekre.

Ugyan a domborzati adottságok alapján Magyarország azon kevés európai uniós ország közé tartozik, amely „keresztüllovagolható”, ehhez azonban megfelelő infrastruktúrára is szükség lenne – mondta sajtótájékoztatóján Révész Máriusz, a kerékpározás és az aktív kikapcsolódás fejlesztésével és népszerűsítésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztos.

A Magyar Lovas Turisztikai Szövetség által elnyert pályázat ezt a hiányosságot pótolja, például lovak pihenésére is alkalmas megállóhelyek kiépítésével, képzésekkel, informatikai háttér biztosításával. A program előkészítése elkezdődött, a kivitelezés a tervek szerint jövő év elején kezdődik és előreláthatólag másfél évig tart majd.     

A kormány az aktív turizmus fejlesztését hazai és európai uniós forrásból támogatja, az egyebek mellett gyalogos-, vízi- és kerékpáros turizmus feltételeinek javítására, a kínálat bővítésére több mit 13 milliárd forint áll rendelkezésre. Ezek közé illeszkedik a lovas turizmus is, amelynek a javarészt európai uniós forrásból finanszírozott GINOP pályázat segítségével megvalósuló fejlesztése most indul el az észak-magyarországi (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád) és az észak-alföldi (Jász-Nagykun-Szolnok, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg) régiók megyéiben. Ebből alakítják ki a lóháton bejárható lovas turisztikai útvonalakat – tette hozzá a kormánybiztos.     

Lóska János a Magyar Lovas Turisztikai Szövetség (MLTSZ) elnökének ismertetése szerint a következő fél évben az előkészítés zajlik, majd ha a tervezési munkát a döntéshozók kellően megalapozottnak találják, tizennyolc hónapjuk lesz a kivitelezésre. Ez leginkább olyan megállóhelyek – istállók, beállók – kiépítését jelenti, ahol a lovak is megfelelő körülmények között pihenhetnek. Ezen kívül oktatni fogják azt is, hogy miként kell egy lovas túrát megtervezni, kivitelezni, mire kell az út során odafigyelni. Mindehhez GPS-szel, valamint mobiltelefonnal is elérhető információk, applikációk lehetőségét is biztosítják majd.     

Lóska János az MTI kérdésére azt közölte: saját felmérésük szerint Magyarországon körülbelül 140 ezren foglalkoznak valamilyen szinten lovaglással. Becslésük szerint mintegy negyven százalékuk vesz, vagy venne részt szívesen terep- és túralovagláson, amennyiben a feltételek megfelelőek, valamint sikerül megteremteni az elvárható biztonságos körülményeket is – fűzte hozzá az MLTSZ elnöke. Azt is elmondta: szeretnének megnyerni a programhoz lovasbarát szálláshelyeket, településeket, valamint éttermeket felkészíteni arra, milyen speciális igényei vannak egy hozzájuk betérő lovas turistának.       

Harsányban nagy hagyományai vannak a lovaglásnak, a lovas turisztikának, a feltételek egy részét egy korábbi, Leader pályázat segítségével kialakították – mondta az MTI-nek Szabó Gergely, a település polgármestere. Hozzátette: szükségük lenne még lovak elhelyezésére alkalmas építmény, istálló kialakítására, amelynek költsége 10-15 millió forint. Hozzátette: 2016-ban elindították a helyi óvodában és általános iskolában a lovaglásoktatást, ennek köszönhetően körülbelül 100 gyerek kezdett el lovagolni. (MTI)

Csődöt jelentett, de még repül az Air Berlin

0

Csődöt jelentett az Air Berlin légitársaság miután fő részvényese, az Etihad Airways úgy döntött, nem támogatja tovább anyagilag a német légitársaságot. Az Air Berlin közlése szerint azonban így is folytatják a munkát.

Az cég vezetése az illetékes berlin-charlottenburgi cégbíróságnál kezdeményezte, hogy csődeljárás induljon ellene. Ennél az eljárásformánál továbbra is a vállalat irányíthatja az üzletet. Hozzátették, tárgyalásokat folytatnak a Lufthansa légitársasággal, valamint más érdeklődőkkel további üzletrészek eladásáról. A cég az internetes oldalán azt írta, hogy nem módosít a repülési tervein, továbbra is lehet a már meghirdetett járatokra jegyet venni, és a már lefoglalt jegyek is érvényesek. Ugyanez igaz az Air Berlin leányvállalatára, az osztrák Niki légitársaságra is.

A szövetségi kormány 150 millió eurós áthidalókölcsönt bocsát az Air Berlin rendelkezésére annak érdekében, hogy ne kelljen leállítani a működését. Brigitte Zypries szövetségi gazdasági miniszter elmondása szerint a kölcsön körülbelül három hónapig biztosítja a vállalat működését. Ugyanakkor kizárta, hogy az állam átvállalná a cég adósságait.

Ez nem az első eset, hogy a német kormány hitellel segíti ki a vállalatot, amely évek óta veszteséges, és az előző évet 780 millió eurós hiánnyal zárta. A helyzet idén március végén, a nyári menetrendre való átálláskor romlott drasztikusan, azóta rendszeresek voltak a késések és a járatkiesések.

A Lufthansa közölte, hogy a német kormánnyal közösen támogatja a légitársaság átszervezési törekvéseit. Ez a lépés biztosítja, hogy az Air Berlintől az Eurowings és az Austrian Airlines számára személyzettel együtt lízingelt gépek továbbra is változatlan formában üzemeljenek – írták. A Lufthansa már tárgyalásokat folytat az Air Berlin-csoport egyes részeinek átvételéről és megvizsgálja újabb dolgozók foglalkoztatásának lehetőségét – fűzték hozzá. (MTI)

Nébih: Magyarországra is érkezett fipronillal szennyezett tojás és tojástermék

Növényvédőszer hatóanyagával, fipronillal szennyezett tojást és tojásterméket találtak Magyarországon is a hatóságok, a termékekben az egészséget nem veszélyeztető mennyiségben volt szermaradék, így fogyasztásuk nem jelent egészségügyi kockázatot, ettől függetlenül elrendelték kivonásukat a forgalomból, illetve zárolásukat – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kedden.

A hivatal közleménye szerint az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszerén (RASFF) keresztül érkezett riasztás a Tamago Ei-Omelett-Block nevű fagyasztott, félkész termékre, amelyből egy magyar vállalkozáshoz, az Ázsia Gastro Élelmiszer Kft.-hez is szállítottak Németországból.

A hivatal közölte azt is, hogy a tojásokra korábban elrendelt vizsgálat 4 tételben – egy német és három lengyel – mutatta ki kedden fipronil növényvédő szer hatóanyaga – jelenlétét, nyomokban, de a megengedett értéket nem meghaladó, így az egészséget nem veszélyeztető mennyiségben.

Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára augusztus 4-től augusztus végéig rendelte el a Magyarországra érkezett tojás tételek és tojástermékek ellenőrzését, amely során nyomon követési és laborvizsgálatok is történnek.

Az Ázsia Gastro Élelmiszer Kft.-hez érkezett félkész termékből a magyar cég kizárólag vendéglátó egységekbe szállított. A visszahívásról a vállalkozó minden partnerét értesítette, amit a hatóság felé is igazolt.

A hivatal javasolja, hogy a szennyezési eset lezárásáig a lakosság részesítse előnyben a magyar tojás, valamint tojás tartalmú termékek fogyasztását.

A Nébih honlapja alapján a holland élelmiszerbiztonsági hivatal, az NVWA augusztus 2-án jelentette be hivatalosan, hogy rovarirtószer-szennyezés gyanúja miatt bezártak 180 tojástermelő telepet. A nyomozás szerint két növényi alapú biocid termékbe, a DEGA-16-ba, valamint a Copper boost elnevezésű készítménybe kevertek illegálisan fipronilt. A szerhamisítást feltehetően nem a gyártó, hanem a szerrel dolgozó vállalkozás(ok) követté(k) el.

Az első hírek óta több Európai Uniós (EU) tagállamba is került szennyezett tojás, tojástermék. Múlt hét péntekig 15 uniós és két EU-n kívüli ország jelezte, hogy rovarirtószerrel szennyezett tojásokat találtak: Ausztria, Belgium, Dánia, Franciaország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Luxemburg, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, Románia, Svédország, Szlovákia és Szlovénia, valamint Kína és Svájc.

A fipronilt elsősorban növényvédő szerekben, valamint állatgyógyászati készítményekben alkalmazzák hatóanyagként. Rovarok és atkák ellen hatásos, élelmiszer célú állatok esetében azonban nem használható. Mivel a fipronil zsírban oldódó hatóanyag, ezért felhalmozódik a szervezetben, így az intézkedések azt a célt szolgálják, hogy a fogyasztók hosszú távon ne legyenek kitéve a májkárosító anyagnak. (MTI)

Magyar Kincsek a királyok városában és a Velencei-tó mélyén

Székesfehérváron és a Velencei-tavon járt a Magyar Kincsek eseménysorozat. A Magyar Termék Nonprofit Kft. egynapos programjain kiemelkedő hazai kulturális, természeti, történelmi értékeket mutat meg az érdeklődőknek.

A Magyar Termék tanúsító védjegyrendszert működtető társaság az idén indította el az egy-egy régió kincseiből válogató programsorozatot, amelynek a második állomásán először a királyok városába kalauzolták el a velük tartókat. A résztvevők megismerkedhettek az 500 évig magyar koronázóhelynek számító város történelmi nevezetességeivel éppúgy, mint a virágórával vagy a harangjátékkal. Ezután az Albapark étteremben kóstolhatták meg a Világevő gasztrobloggal közösen kialakított degusztációs menü fogásait, majd egy kenutúrán rögtön le is dolgozhatták az ebédet, és megcsodálhatták a Velencei-tó vadregényes élővilágát.

A Magyar Kincsek sorozat hamarosan folytatódik, hiszen a résztvevők visszajelzései pozitívak, és nemcsak ők jönnének el örömmel az újabb állomásokra, hanem sok olyan érdeklődő is, akinek eddig nem volt rá módja. Rajtuk kívül több turisztikai szervezet figyelmét is sikerült felhívni a Magyar Kincsekre, amelyhez szívesen csatlakoznának. Októberben Halországba és egy, csak külön engedéllyel látogatható ipari létesítménybe kalauzolják a partnereiket, illetve mindazokat, akiknek az érdeklődését fel akarja kelteni a Magyar Termék védjegyekben rejlő lehetőségekre.

Benedek Eszter ügyvezető szerint a Magyar Kincsek sorozattal fel akarják hívni arra a figyelmet, hogy sok olyan „Magyar Kincs” van, amely érdemes arra, hogy szélesebb körben is megismerjék, csak meg kell találni és népszerűvé kell tenni őket. Másfelől pedig még a legismertebb „Magyar Kincseknek” is vannak olyan értékeik, amelyek bemutatásával növelhető a vonzerejük. Így kapcsolódik a Magyar Kincsek programsorozathoz a Magyar Termék tanúsító védjegy, hiszen ennek is az a célja, hogy a megbízható hazai termékeket és szolgáltatásokat megmutassa és népszerűbbé tegye a vásárlók körében.

Berlinben kapnak lehetőséget a kelet-közép-európai startupok

A júniusi nyitó rendezvényt követően októberben kezdetét veszi a Startup Campus Berlin Program. A kezdeményezés célja a berlini startup ökoszisztéma bemutatása a közép-kelet-európai startupoknak. A német főváros széleskörű mentorhálózatot, coworking tereket, valamint jelentős állami és privát kockázati tőkét biztosít az innovatív vállalkozások számára.

Az elmúlt években a német kormány komoly erőfeszítéseket tett azért, hogy Berlint Európa vezető innovációs és startup központjává fejlessze. A világ legnagyobb accelerátor hálózatai, a német multinacionális vállalatokkal karöltve számos szektor-specifikus programot indítottak annak érdekében, hogy kihasználják az ipari innováció ezen új formáját.

„A Startup Campus Berlin programot az Enterprise Hungary azzal a céllal indítja, hogy a magyar és közép-kelet-európai startup vállalkozások számára bemutatkozási lehetőséget biztosítson, amin keresztül elősegítse a forrásbevonást és a globális piacra lépést. A program keretében startup specifikusan és iparági fókusszal alakítjuk ki az adott hetek tematikáját” – mondta el Kovács Zsolt, az Enterprise Hungary ügyvezetője.

A programba bekerült startupok lehetőséget kapnak a helyi accelerátorok (GTEC, StartupBootcamp, PlugandPlayTechCenter, WISTA stb.) megismerésére, valamint bemutatkozhatnak a nemzetközi mentoroknak és tapasztalatot cserélhetnek a német fővárosban már letelepedett startup cégekkel. Emellett tájékoztatást kapnak a cégalapítás jogi és pénzügyi lehetőségeiről a helyi vállalkozás ösztönzési központtól (Berlin Partner), és betekintést nyerhetnek a kockázati tőkebefektetés gyakorlatáról a Tartományi Kockázatitőke Társaságtól.

A kiválasztott startupok az alábbi szolgáltatásokat vehetik igénybe:

  • teljeskörű programszervezés,
  • accelerátor programok megismerése,
  • vállalkozás ösztönző programok és szabályok megismerése,
  • kockázati tőkebefektetési gyakorlat megismerése,
  • pitch bemutatkozás nemzetközi mentorok előtt,
  • B2B és networking lehetőség,
  • coworking iroda használat és tapasztalat csere,
  • szállás Berlin városában.

A program célcsoportja a nemzetközi piacra érett vállalkozások illetve azok alapítói és vezetői. Ennek értelmében azok a közép-kelet-európai startupok, akik már rendelkeznek működő prototípussal vagy magvető befektetéssel, esetleg regionális piaci jelenléttel. Mindezeken felül természetesen készek kell lenniük arra, hogy vállalkozást indítsanak Berlinben. Az érdeklődők a www.startupcampusberlin.com oldalon található online platform segítségével jelezhetik részvételi szándékukat.

„A magyar startupoknak az lenne a legfőbb feladata Berlinben, hogy potenciális ügyfeleket és befektetőket találjanak. A Startup Campus Berlinhez hasonló kezdeményezések mindenképpen elősegítik azt, hogy kiépítsék a megfelelő kapcsolat rendszerüket Németországban” – erősítette meg a nemzetközi jelenlét fontosságát Andy Tóth, Plug and Play Ventures Germany befektetési igazgatója.

A berlini ökoszisztéma kiemelt iparágaival összhangban, 7 héten át, a meghirdetett 7 iparági terület legerősebb 4 startup vállalkozója kap lehetőséget a Programban való részvételre. A cégvezetők önköltsége az utazás. A résztvevőknek egyszeri 150€ részvételi díjjal is számolniuk kell. A programot a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., a hazai startupok stabil külpiaci jelenlétét segítő Innotrade Programja támogatja.

A programokat az alábbi tematika szerint hirdetik meg:

  • Október 4–6. Digital Health (Jelentkezési határidő: 2017. szeptember 4.)
  • Október 11–13. Food & Industrial Tech (2017. szeptember 11.)
  • Október 18–20. e–Commerce (2017. szeptember 18.)
  • Október 25–27. FinTech & Insurance Tech (2017. szeptember 25.)
  • November 8–10.  Inno Energy & Sustainability (2017. október 8. )
  • November 15–17. Photonic & Optic  (2017. október 15.)
  • November 22–24. Mobility & Transportation (2017. október 22.)
  • December 5. DEMO DAY

Felméri az energiaigényeket az Agrárkamara

0

Augusztus 14-től elérhető a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara portálján a tagok számára 2017 őszétől tervezett villamos energia tendert megelőző igényfelmérés.

Már elérhető a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) portálján a köztestület tagjai számára a 2017 őszétől tervezett villamos energia tendert megelőző igényfelmérés.

A beküldött adatokból a NAK energetikai adatbázist hoz létre, amely alapján megtörténik az egyes, különböző fogyasztási szokásokkal és szerződéses feltételekkel rendelkező villamos energiafogyasztók szegmentálása, valamint – piacfelmérési célzattal – az ezekre vonatkozó előzetes árajánlatok kereskedőktől történő bekérése, illetve a tenderfelhívás részleteinek kialakítása, végezetül a tender kiírása.

A tenderen legjobb feltételeket biztosító, nyertes energiakereskedővel a tenderen résztvevő kamarai tagok egyénileg szerződnek, azonban az új kereskedelmi szerződések megkötésében segítséget nyújt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.  

A tender elsődlegesen a következő évre energiakereskedőjüknek még nem elköteleződött, egyetemes szolgáltatásra nem jogosult, közepes- és nagy villamosenergia-fogyasztókra fókuszál.

A jövő évre már leszerződött tagoknak is érdemes a felmérésben részt venniük, mivel így az általuk elért villamos energia árakkal összehasonlítható, „benchmark” szintű visszajelzést kaphatnak a NAK által kiírt tenderen kialakult energiaárakról.

Lehúzza a rolót Budakeszin a CIB Bank

A CIB Bank budakeszi fiókja bezár, utoljára október 20-án tart nyitva, majd más fiókokban várják az ügyfeleket.

A CIB Bank a tapasztalatok, trendek folyamatos figyelése mellett időről-időre felülvizsgálja fiókhálózatát, és a változó ügyféligényekre reagálva szükség esetén lépéseket tesz a hatékonyabb működés érdekében – ezzel a szöveggel tájékoztatja a CIB Bank a budakeszi fiókjának ügyfeleit.

Mint megjegyzik: ahol az üzemeltetés nem gazdaságos, ott összevonásokra, illetve bezárásra is sor kerülhet. Ez utóbbi történik majd Budakeszin, ahol utoljára október 20-án, pénteken a megszokott nyitvatartási rendben várják az ügyfeleket.

A pénzintézet a törökbálinti, a budaörsi, illetve a II. kerületi Lövőház utcai fiókot ajánlja a budakesziek figyelmébe.

Hogyan mondhatjuk fel a nyugdíjas munkaviszonyát?

A Munka Törvénykönyve lehetővé teszi azt, hogy a munkáltató egyszerűbben válhasson meg azon munkavállalójától, aki nyugdíjasnak minősül – hívják fel a figyelmet a Rátkai Ügyvédi Iroda munkatársai.

Mindenekelőtt szükséges azt tisztázni, hogy jogi értelemben ki minősül nyugdíjasnak – kezdik friss munkajogi bejegyzésüket a Rátkai Ügyvédi Iroda jogászai. A törvény ezt meghatározza, ennek megfelelően – munkajogilag – többek között az tekinthető nyugdíjasnak, aki a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idővel rendelkezik (ez az úgynevezett öregségi nyugdíjra való jogosultság), valamint az, aki az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt öregségi nyugdíjban részesül. Nyugdíjasnak tekinthető jogi értelemben az is, aki rokkantsági ellátásban részesül. (A felsorolás nem teljes.)

Az öregségi nyugdíjra való jogosultság kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az, mint láttuk, két feltételt fogalmaz meg: egyrészt szükséges az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése (ez 65 életév mindazok esetében, akik 1957-ben vagy azt követően születtek; a korábban születettek esetén a korhatár lépcsőzetesen alacsonyabb). Másrészt szükséges az öregségi nyugdíjhoz szükséges szolgálati idő megléte, amely öregségi teljes nyugdíj esetében 20 évet jelent.

Fontos kiemelni, hogy a nyugdíj igénybevétele nem kötelező, tehát munkajogilag a munkavállaló akkor is nyugdíjasnak minősülhet, ha a korhatárt elérte, a szolgálati ideje megvan, de még dolgozni szeretne. Ugyanakkor ilyen esetben már élnek azok a munkáltatói jogok, amelyeket alább ismertetünk. Lássuk, melyek ezek.

A munkáltató egyrészt nem köteles a felmondás indokolni, ha a munkavállaló nyugdíjasnak minősül, amennyiben a munkaviszony határozatlan időre szólt. Másrészt a munkavállaló végkielégítésre nem jogosult, ha a felmondás közlésekor már nyugdíjasnak minősül a törvény alapján.

Kérdés, hogy lehet-e életkori diszkriminációnak tekinteni azt, ha a munkáltató egy nyugdíjas munkaviszonyát mondja fel? A joggyakorlat szerint nem: több bírósági döntés megerősítette már, hogy nem minősül életkoron alapuló hátrányos megkülönböztetésnek az, ha a munkáltató a nyugdíjas munkavállalóját indokolás nélkül elbocsáthatja. Ez abban az esetben is igaz, ha a munkáltató már eleve nyugdíjasként vette fel a munkavállalót, tehát tudatában volt a munkavállaló nyugdíjas státuszának.

Elkészült a Hegyközségek idei szőlőár-prognózisa

0

A hegyközségektől összegyűjtött, fürtszám és fürttömeg alapján végzett becslések alapján országosan közel 4,1 millió mázsa szőlőtermés várható – közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) kedden.

A HNT elkészítette a 2017. évi szüretre vonatkozó szőlőár-prognózisát, amely szerint az árak kilogrammonként 64 és 164 forint között szóródnak, fajtától és régiótól függően.

Az előző évektől eltérően az idei előrejelzés szőlő fajtakörre részletezve, borrégiós bontásban tartalmazza az árakra vonatkozó becslést. A folyamatosan frissülő adatok a HNT weboldaláról is letölthetők.

Az árprognózist figyelembe véve kell meghatározniuk a szőlő felvásárlási árát azoknak a szőlőtermelőknek, borászatoknak és felvásárlóknak, akik 10 tonna feletti mennyiségben értékesítenek vagy vásárolnak fel borszőlőt, de szerződésben nem rögzítették az ármeghatározás módját és nem tettek közzé nyilvános árajánlatot.

A közlemény szerint a téli fagyot a visszajelzések alapján jellemzően jól vészelték át a szőlőtőkék, egyes borvidékeken és egyes fajták esetében azonban jelentős kárt okozott a késő tavaszi fagy. Az idei évben néhány borvidéket az átlagosnál erősebb intenzitású jégkár is sújtott, ami helyi szinten fokozhatja a keresletet.

A termésbecslés és a valós terméseredmények közötti különbségeket az időjárás alakulása várhatóan tovább fogja módosítani. A kilátások ebből a szempontból jelenleg inkább pozitívak. (MTI)

Adatvesztés nélkül lehet megváltoztatni a telefonszámot a Viberben

0

A Viber üzenetküldő applikáció legújabb frissítése lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy telefonszámaikat megváltoztathassák anélkül, hogy csevegési előzményeiket, letöltött matricacsomagjaikat vagy Viber Out egyenlegüket elveszítenék.

Újabb frissítés érhető el a világ egyik vezető üzenetküldő applikációjához, a Viberhez, amelynek telepítése után a felhasználók megváltoztathatják telefonszámukat, valamint beállíthatják elsődleges mobileszközüket, mindezt bármilyen adatvesztés veszélye nélkül. A Viber felismeri, ha egy új SIM-kártyát helyeznek a készülékbe és kezdeményezi a szám megváltoztatását az alkalmazásban. Ezután csupán néhány egyszerű lépés összes Viber adatunk átmásolása az új számra – derül ki a Viber közleményéből.

Azoknak a felhasználóknak, akik készüléket és telefonszámot is cserélnek, de ugyanazon az operációs rendszeren futtatják az alkalmazást, csak a régi készülékükön kell elindítaniuk a telefonszám megváltoztatását, mielőtt behelyezik az új SIM kártyájukat új készülékükbe és aktiválják rajta a Vibert. Telefonszám-változás esetén a Viber automatikusan értesíti a felhasználó kapcsolatait, így ismerősei azonnal értesülhetnek új elérhetőségéről.

Napjainkban egyre gyakrabban előfordul, hogy valamilyen okból meg kell változtatnunk elérhetőségeinket. A Viber arra törekszik, hogy teljeskörű védelmet biztosítson a felhasználók csevegési előzményeinek és mentett tartalmainak számára, abban az esetben is, ha úgy döntenek, hogy telefonszámot vagy készüléket szeretnének cserélni – idézi a közlemény Djamel Agaoua vezérigazgatót.

Ideje volt a modernizálásnak: így újul meg az adózás rendje

0

Most már szinte biztos, hogy jövő év elejétől változik az adóigazgatás eljárási rendjének a rendszerváltást követően kialakult rendje, legalábbis ami az egyes eljárási előírások szabályozási rendjét illeti – írja friss bejegyzésében dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adómenedzsere.

A vállalkozások adminisztrációs terhének csökkentése, az adóhatóságok szolgáltató jellegének erősítése, a több évtizedes tapasztalatok, a társadalmi-jogszabályi környezet átalakulása mind-mind azt vetítette előre, hogy a gyakorlatilag 1991-től alkalmazott, többször átalakított, kiegészített, az újabb és újabb kihívásokhoz igazított eljárási rend megérett a modernizálásra – kezdi friss bejegyzését dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adómenedzsere.

És leginkább az egyszerűsítésre, mivel ma az adóigazgatási előírások betartása komoly szakmai felkészülést igényel, és gyakran maguk az adózással foglalkozó szakemberek is elvesznek a részletszabályok rengetegében.

Már a tavalyi évre ígért új eljárási törvény első szövegtervezetére sokat kellett várni. Most, hogy ismertté vált a szabályozás új koncepciója, látszik, hogy az év végig rengeteg munka vár ránk annak érdekében, hogy 2018. január 1-től ne csak új, hanem valóban egyszerűbb, legalább is átláthatóbb szabályok lépjenek életbe.

Adóigazgatási eljárás: egyszerűbb is lesz, meg nem is

A megismert koncepció alapján az adóigazgatás általános eljárási szabályai két törvényben fognak megjelenni.

Az Adóigazgatási rendtartás című törvénytervezet az általános eljárási szabályokat foglalja magában, melyek az adóhatósági eljárások egészére, különösen az ellenőrzésekre jellemzőek, míg az adózás rendjéről szóló új törvénytervezet az egyes adókötelezettségekhez, az egyes adóigazgatási eljárásokhoz kapcsolódó speciális részletszabályokat összegzi.

Az elképzelések szerint 2018. január 1-től a Ket (a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény) helyébe lépő általános közigazgatási rendtartást az adóigazgatási eljárásokban már nem kell majd alkalmazni. Ez vitathatatlanul üdvözítő és az egyszerűsítést szolgáló lépés. Ezt a pozitív hatást lerontja, és az egyszerűsítési törekvésekkel teljesen ellentétesen hat, hogy ezzel párhuzamosan az adóigazgatási szabályok két törvénybe lesznek szétszedve.

Mivel az egyes adóigazgatási eljárások, jogintézmények részletszabályai továbbra is az adózás rendjéről szóló törvényben maradnak, az egységes kódex koncepciója nem tud megvalósulni. Ahhoz ugyanis, hogy az egyes eljárási kérdések miértjére az alapvető válaszokat megkaphassuk, legalább két törvényt biztosan lapozgatni kell majd. Ez feleslegesen bonyolítja a helyzetet. Könnyen belátható: egy helyen keresni valamire a választ mégis csak könnyebb, mint több törvény rendelkezései között eligazodni.

Két törvény lesz, de vajon melyiké lesz az elsőbbség?

Az általános problémán túl a helyzetet tovább nehezíti, hogy jelenleg nem lehet eldönteni, hogy egymáshoz viszonyítva vajon az adóigazgatási rendtartás (Art) vagy az adóigazgatás rendje élvez elsőbbséget, jogi értelemben melyik az általános, illetve melyik a különös szabály. A két törvény egymáshoz való viszonya most még rendezetlen.

Ezt a bizonytalanságot mindenképpen meg kell majd szüntetni, mint ahogy a párhuzamos rendelkezéseket is tisztázni kell, illetve a másik oldalról azt is orvosolni kell, hogy vannak olyan jelenleg hatályos rendelkezések, amelyek egyik törvényben sem kaptak helyet. Ezért nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a célul kitűzött egyszerűsödést nem fogja szolgálni, hogy az eddig az Art-ban megtalálható eljárási szabályok már nem egy törvényben, hanem két, vagy akár három, vagy még több törvényben fognak megjelenni.

2018. január 1-től a közigazgatási végrehajtás egész rendszere átalakul, és a NAV mint általános végrehajtási szerv fog a továbbiakban működni. A közigazgatási végrehajtásra vonatkozó, átfogó szabályozást pedig külön törvény fogja tartalmazni, ám az Art 2018. január 1-jei szabályai között már most is találhatunk végrehajtási intézkedéseket.

A vállalkozások élete nem, de az adóztatásuk jelentősen változik

Összességében tehát az adózást érintő új szabályozások a vállalkozások életében jelentős változást nem fognak hozni. Ugyanakkor a mostani törvénytervezetekből is kivehető, hogy 2018. január 1. számos változást fog hozni a vállalkozások adóztatásában.

Ezek között lesznek olyanok is, amelyek pozitívan fogják érinteni a vállalkozások életét. Ilyen például az ellenőrzésre nyitva álló abszolút határidők 365 napra történő leszállítása, vagy a kezdő vállalkozások 6 hónapig tartó mentorálása, amikor az adóhatóság személyes kapcsolatfelvételen keresztül kívánja majd mindazt a támogatást megadni, amely az önkéntes jogkövetés kialakulását segítheti. További kedvező változás az adóhatósági felügyeleti eljárás megszüntetése, vagy az adószám-felfüggesztés alkalmazásának eltörlése, vagy bizonyos, adózást érintő jogsértéseknél a mulasztási bírság szankciójának megszüntetése.

Új szabályok az eljárásoknál, fellebbezéskor, jogorvoslatoknál

Azonban nagyon sok olyan változás is lesz, amely a mostani szabályozáshoz mérten inkább hátrányosan fogja érinteni a vállalkozásokat. Ilyen többek között az észrevételezési határidő jogvesztő jellegének bevezetése. A gyakorlatban ez azt fogja jelenteni, hogy az észrevétel határidőben történő benyújtásának elmulasztása esetén már csak a határozat elleni fellebbezésben lehet kifogást emelni az adóhatóság megállapításaival szemben, az adóhatóság nem lesz köteles az abban foglaltakat figyelembe venni a határozat meghozatalakor. Ez a bírságok, késedelmi pótlékok kiszabásakor bírhat nagy jelentőséggel. Azért azt sem árt megemlíteni, hogy a jogvesztő jelleg bevezetésével egyidejűleg az észrevételezésre rendelkezésre álló idő 15-ről 30 napra, azaz a duplájára emelkedik. 

A fellebbezést érintően nagyon fontos és várhatóan sok vitát kiváltó új szabály lesz, hogy olyan új tényre, bizonyítékra már nem lehet majd hivatkozni, amely ismert volt és korábban is a vállalkozás rendelkezésére állt. A korlátozás azonban várhatóan csak azokra az új tényekre, bizonyítékokra fog vonatkozni, amelyeknek a közlésére, illetve átadására az adóhatóság korábban felhívta a vállalkozás figyelmét. Számítani lehet rá, főleg az első időszakban, hogy az adóhatóság még óvatosan fogja alkalmazni ezt a szabályt, mert amíg a szabály alkalmazhatóságának mikéntjét ki nem dolgozzák, addig nagyon sok jogvitára lehet majd számítani. 

Még a jogorvoslatoknál maradva, a felügyeleti intézkedéseket is egy komoly változás fogja érinteni, hiszen míg a mostani szabályok szerint elévülési időn belül bármikor benyújtható felügyeleti intézkedési kérelem az adóhatósághoz, addig a jövőben csak a jogerős határozattól számított egy éven belül lesz erre mód, és csak egy alkalommal.

Sok ötlet segítené a vállalkozásokat

Újonnan alakuló vállalkozások közül azok, amelyek cégvezetésében, tulajdonosi körében olyan személy található, aki korábban olyan cégben volt cégképviseletre jogosult, vagy tulajdonos, amely 1 millió forintot meghaladó adótartozással szűnt meg, adófizetési biztosíték fizetésére lesznek kötelesek. Az adóbiztosíték összege 12 hónapon keresztül fogja biztosítani, hogy amennyiben az érintett vállalkozás fizetési nehézségbe ütközne, az adóhatóság az adóbiztosítékból a hiányzó adókat automatikusan a megfelelő adószámlára átvezethesse. Természetesen a vállalkozásnak a 12 hónap alatt felhasznált adóbiztosíték összegét vissza kell majd fizetnie.

A sort lehetne még tovább folytatni, kiegészítve az olyan intézkedések bemutatásával, amelyekről nem igazán dönthető el, hogy örülünk, vagy inkább bánkódunk miattuk. Példaként lehet említeni az adóhiány után kivethető szankciós, 200 százalékos adóbírság mértékének 100 százalékra csökkentését, vagy az adóbírság feltételes kedvezményét, amely abban az esetben járna a vállalkozások részére, ha az adóhatóság által megállapított adókülönbözetet nem vitatják és a fellebbezési jogukról lemondanak. 

Az új eljárási szabályozás hatálybalépéséig hátra lévő idő rövidsége miatt nem valószínű, hogy a szabályozás koncepciója érdemben meg fog változni, ezért a jövőben az RSM honlapján rendszeresen közzétesszük azokat a szakmai anyagokat, amelyek egyrészt az egyes adóeljárási érdekességeket, érdeklődésre méltó szabályokat fogják feldolgozni, másrészt a mindenkori aktuális változásokat fogják lekövetni – ígéri bejegyzése végén dr. Fekete Zoltán Titusz.

A magyarok többsége nyugdíjasként is dolgozna

A magyaroknak alig több mint harmada vonulna teljesen vissza a nyugdíjkorhatár elérése után, ám a lehetőségek jóval szűkösebbek az elképzelésekhez képest. A megromlott egészségi állapot és a munkanélküliség gyakran meggátolja az időskori aktivitást.

A magyar munkavállalók többsége a nyugdíjas évei alatt is aktív maradna, ám a valóságban csak keveseknek adatik meg a fokozatos visszavonulás lehetősége – derül ki az Aegon 2017-es Nyugdíjfelkészültségi Kutatásából.

A felmérés eredménye szerint a magyar munkavállalóknak csak 35 százaléka akarja a hivatalos nyugdíjkorhatár betöltésekor azonnal abbahagyni a munkát. Valamivel kevesebben (31 százalék) vannak, akik más formában, például részmunkaidőben vagy megbízási szerződéssel szeretnének továbbra is dolgozni, de csak addig, amíg végleg nyugdíjba nem mennek.

19 százalékuk szintén valamilyen formában folytatni szeretné a munkát, ám nyugdíjasként végig dolgozni szeretne. 7 százalék pedig a nyugdíjas éveiben végig ugyanúgy tervezi folytatni a munkát, mint annak előtte.

Az időskori munkavállalás lehetőségei ugyanakkor a legtöbb munkahelyen még korlátozottak Magyarországon. Tízből három dolgozónak semmiféle lehetősége nincs lépcsőzetesen nyugdíjba vonulni, további 17 százalék pedig nem tudja, van-e egyáltalán ilyen lehetőség.

Akik előtt nyitva áll ez az út, azoknak a 26 százaléka részmunkaidőben tevékenykedhetne, 17 százalékuknak nyílna lehetősége időseknek megfelelő állás betöltésére, a nyugdíjkorhatár elérése után pedig csak 13 százalék dolgozhatna tovább.

Átképzésre 13 százaléknak lenne lehetősége, egészségügyi ellátást 10, pénzügyi tanácsadást pedig 8 százalékuk igényelhetne a munkáltatójától.

A munka mellett más tényezők is szűkíthetik a lehetőségeket: a felmérés szerint a magyar nyugdíjasok 33 százaléka a tervezettnél hamarabb volt kénytelen nyugdíjba menni, melynek oka az esetek többségében a megromlott egészségi állapot (30 százalék) és a munkanélküliség (24 százalék) voltak.

A magyarok átlagosan 65 évesen szeretnének nyugdíjba menni, és még 15 évet terveznek nyugdíjasként élni: ez összhangban áll a szabályozás 2010-es változásával, amely szerint a nyugdíjkorhatárt 2022-ig lépcsőzetesen megemelik 65 évre a korábbi 62,5-ről.

Az, hogy a nyugdíj melletti munka lehetősége foglalkoztatja a lakosságot, egyáltalán nem véletlen: az Aegon felmérése szerint a magyarok 74 százaléka úgy látja, hogy a jövő nyugdíjasai a mostaninál szűkösebben fognak élni és csak 15 százalékuk számít kényelmes nyugdíjas évekre. Az összes, felmérésben részt vevő ország átlagát nézve „csak” 50 százalékos a pesszimisták, viszont a magyarnál jóval magasabb, 25 százalékos a biztonságos öregkorban bízók aránya.

A magyarok nyugdíjas kori jövedelmük 55 százalékát az államtól, 30 százalékát saját megtakarításaikból, 15 százalékát pedig munkáltatójuk segítségével remélik előteremteni.

A világ más országaiban az időskori anyagi biztonság megteremtésében jóval hangsúlyosabb a munkaadók szerepe és jóval kisebb az államé. A felmérés összes országának eredményét átlagolva az látszik, hogy a nyugdíjas kori jövedelemnek csak 46 százaléka jöhet az államtól, 24 százaléka a munkáltatóktól. Hogy pontosan mihez kezd majd magával idős korában, arról a magyar munkavállalók 47 százalékának van elképzelése, 42 százalék viszont azt vallotta, hogy fogalma sincs, hogyan boldogul majd nyugdíjasként.

A magyarok negyede tesz félre rendszeresen idős korára, 12 százaléknak viszont saját bevallása szerint eddig sem és ezután sem lesz ilyen célú megtakarítása. Azoknak, akik rendszeresen tesznek félre, sokkal kedvezőbbek az időskori kilátásaik, mint akik ezzel a problémával egyáltalán nem foglalkoznak.

A rendszeres megtakarítással rendelkezők 60 százaléka tisztában van azzal, milyen fontos, hogy megalapozza nyugodt időskorát, 65 százalékuk pontosan tudja, eddig mekkora összeget gyűjtött össze, ám csak negyedük biztos abban, hogy előrelátásuk meghozza majd az eredményét.

A magyar munkavállalók kevéssel több, mint fele (54 százalék) rendelkezik nyugdíjstratégiával, szemben az 58 százalékos nemzetközi átlaggal. Ennek ellenére mindössze 6 százalékukat hívhatjuk nyugdíjstratégának, akinek van írásbeli nyugdíjterve. Ez messze elmarad a nemzetközi átlagtól (14 százalék), ami már önmagában is nagyon alacsony.

Egyértelműen kirajzolódik, hogy mit lehet tenni a megfelelő nyugdíjfelkészülés érdekében: így ki kell dolgozni egy stratégiát és le kell írni a tervet, amely tartalmazza a nyugdíjas évekre vonatkozó célokat. Elengedhetetlen a minél korábban megkezdett rendszeres megtakarítás is, amelyhez érdemes segítséget kérni egy baráttól, rokontól vagy pénzügyi szakembertől, és érdemes használni online kalkulátorokat is.

Fontos emellett, hogy legyen vészhelyzeti terv is az esetleges hiányok pótlására, vagy arra az esetre, ha a tervezettnél korábban kell valakinek nyugdíjba mennie.

Érdemes szem előtt tartani, hogy a biztosítás a legköltséghatékonyabb megoldás a betegség, keresőképtelenség, vagy a partner halálakor kieső jövedelem pótlására. A folyamatos fejlődés szintén fontos ahhoz, hogy naprakészek maradjunk a munkaerőpiacon.

Minőségibb élelmiszereket, tudatosabb fogyasztókat szeretne a kormány

A kormány 2019-ig több százmillió forintot kíván fordítani az élelmiszerek minőségének emelésére, a vásárlói tudatosság fejlesztésére, valamint a hatékonyabb hatósági fellépésre.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint a földművelésügyi miniszter feladata egyebek mellett egy a vásárlók élelmiszerbiztonságra vonatkozó tudatosságának és tudásszintjének növelésére szolgáló program kidolgozása. Ebben közérthetővé kell tenni az élelmiszerek jelölését, az élelmiszerek minőségi jellemzőit, az előállításnál alkalmazott technológiákat, valamint a tárcavezetőnek ajánlásokat kell készítenie a hagyományos termékek megismertetésére, 2019. június 30-ig.

A program megvalósításhoz a nemzetgazdasági miniszter jövőre 600 millió forintot, 2019-ben pedig 700 millió forintot biztosít. Ezen felül a földművelésügyi miniszternek gyermekeket célzó élelmiszerlánc-biztonságról szóló tananyagot is ki kell dolgoznia és ingyenesen elérhetővé kell tennie, 2018. július 30-ig. A kormány erre a célra idén 150 millió forintot fordít, a finanszírozásért a nemzetgazdasági miniszter a felelős.

Szintén a földművelésügyi tárca vezetőjének a feladata, hogy a hiteles vásárlói tájékoztatás, szemléletformálás érdekében alakítsa ki az S-QR kód alapú Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet, a kapcsolódó elektronikus tudástárral együtt, 2018. december 31-ig. A nemzetgazdasági miniszter ehhez 2018-ban 130 millió forintot biztosít. A földművelésügyi miniszternek kell megalkotnia a közétkeztetők és ételeik minősítésére is szolgáló „Minőségérzet növelése a közétkeztetésben” programot, 2017. december 31-ig. A program megvalósítását a nemzetgazdasági miniszter 2018-ban 50 millió forinttal támogatja. 

A földművelésügyi miniszter feladata még, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) bevonásával bővítse ki az „Ételt csak okosan” és a Szupermenta programot, valamint a gyümölcsök, zöldségek minőségével kapcsolatos helyes fogyasztói elvárások kialakítására dolgozza ki a „Tökéletlen is lehet tökéletes” programot, 2018. december 31-ig. Mindezek megvalósításához a nemzetgazdasági miniszter jövőre 200 millió forinttal, 2019-ben pedig 20 millió forinttal járul hozzá. 

A földművelésügyi miniszternek ezen felül 2018. június 30-ig erősítenie kell a Magyar Élelmiszerkönyv ismertségét, amely a közérthető közigazgatás jegyében segíti a vásárlói tudatosság kialakulását. Erre a feladatra a nemzetgazdasági miniszter 2018-ban 100 millió forintot biztosít. (MTI)

Átmeneti vámuniót javasolnak a britek az EU-nak

0

Átmeneti időre szóló vámuniót javasol az Európai Bizottságnak a brit kormány az Egyesült Királyság európai uniós tagságának 2019-ben várható megszűnése utáni időszakra.

A kedden ismertté vált javaslatban az áll, hogy a brit kormány a „lehető legszabadabb és -zökkenőmentesebb” kereskedelemre törekszik az Egyesült Királyság és az Európai Unió között. Az átmeneti időre szóló megállapodás pedig nemcsak a szigetország gazdaságának érdekeit szolgálná, hanem az Európai Unióét is – közölte a brit kormány Brexit-tárgyalásokért felelős tagja a BBC brit közmédia hírtelevíziójában. 

David Davis emlékeztetett arra, hogy Nagy-Britannia évi 230 milliárd font értékben ad el árukat és szolgáltatásokat európai uniós partnereinek, az uniós cégek viszont ezt is meghaladó, 290 milliárd font mértékben adnak el brit partnereiknek, így számukra is fontos, hogy megállapodásra jussanak. 

A Brexit-miniszter szerint az átmeneti időszak 1-2 évig tarthat. Szakértők becslése szerint sem maradhat 2-3 évnél tovább, nem valószínű ugyanis, hogy az Európai Unió beleegyezik ennél hosszabb időtartamba. David Davis a BBC-ben leszögezte, hogy európai uniós tagságának megszűnésével együtt az Egyesült Királyság távozik a vámunióból és az EU egységes belső piacáról is.

A brit álláspont szerint a szigetország az átmeneti időszak alatt folytathat tárgyalásokat és köthet az ideiglenes vámunió megszűnése után életbe lépő szabadkereskedelmi megállapodásokat az Európai Unión kívüli partnerekkel. Ez azonban többek szerint vitához vezethet Brüsszellel, a vámunió résztvevői ugyanis nem köthetnek kétoldalú kereskedelmi egyezményeket.

A brit kormány a kilépési feltételek fokozatos életbe lépésére szolgáló átmeneti időszak lejárta után is a minél szabadabb kereskedelemre törekszik az EU-val. Ezt kétféleképpen tartja elképzelhetőnek: vagy a határok „áramvonalasításával” és a minimális mértékű ellenőrzésre való törekvéssel, vagy pedig egy olyan szoros új partnerség kialakításával, amelyben szükségtelenek lennének a vámhatárok – szerepel a javaslatban.

Az átmeneti időszakra vonatkozó javaslattal elsősorban az üzleti szféra megnyugtatása és a kilépéssel kapcsolatos bizonytalanság csökkentése volt a kormány célja elemzők szerint. Ezáltal ugyanis elkerülhetővé válik a „cliff edge” Brexit. A sziklaszirt kifejezéssel a kiválásnak azt változatát jelölik, amelynek alapján az Egyesült Királyság európai uniós tagsága a kilépési feltételek fokozatos életbe lépésére szolgáló átmeneti időszak nélkül szűnne meg, vagy akár úgy, hogy nem születik megállapodás az EU-val.

A javaslatot többen Philip Hammond pénzügyminiszter győzelmének tartják. David Davis ezzel kapcsolatban a BBC hírtelevíziójában cáfolta, hogy jelentős nézeteltérések vannak a konzervatív kormányon belül a Brexittel kapcsolatban. Mint mondta, a kormánytagok közös célja, hogy Nagy-Britannia számára előnyös megállapodás szülessen a kilépésről és az Európai Unióval kialakítandó új kapcsolatokról, de elismerte, hogy mindegyiküknek eltérő érdekeket kell figyelembe venniük, a pénzügyminiszternek például az üzleti szféráét. 

David Davis a BBC rádiójának aztán beszélt a kilépéssel kapcsolatos egyéb kérdésekről is. Mint mondta, brüsszeli partnereikkel sikerült jelentős előrelépéseket elérni az állampolgárok jogairól szóló egyeztetésekben. Az EU felé fennálló brit kötelezettségek rendezéséről szólva azt mondta, október vagy november előtt nem fognak pontos összeget közölni, de készek eleget tenni a „reális elvárásoknak”. Újfent hangsúlyozta, hogy a kilépést követő átmeneti időszaknak a 2022-ben esedékes parlamenti választásokig mindenképpen le kell zárulnia, de valószínűbbnek tartja, hogy hozzávetőleg két év „vagy annál valamivel kevesebb is” elég lesz. 

A Nagy-Britannia és az Európai Bizottság közötti tárgyalások újabb fordulója augusztus végén kezdődik, a többször is felkészületlenséggel vádolt brit kormány addig várhatóan több fontos kérdésben is közzéteszi javaslatait. Az átmeneti vámunióról szóló javaslatot az ellenzék legfőbb ereje, a Munkáspárt inkoherensnek nevezte. Szakértők pedig arra figyelmeztettek, valószínűtlen, hogy az Európai Unió változtatások nélkül elfogadná. Egy jövőbeni szabadkereskedelmi megállapodásról pedig Brüsszelben nem is akarnak tárgyalni addig, míg nem születik megállapodás olyan jelentős kérdésekben, mint a munkavállalók jogai, a határellenőrzés és a brit kötelezettségek rendezése. (MTI)

Kifehérítené a piacot a magyar startup futárszolgálat

Keddtől Budapesten is elérhető Sendee futárszolgáltatás. A magyar startup induló tőkéjét fővárosi étterem tulajdonosok adták össze.

Futárnak lenni menő Magyarországon, de a feltételek hagynak kívánnivalót maguk után. Ezért állt össze a Sendee csapata, hogy megmutassák, lehet máshogyan is csinálni: hatékonyan és precízen.

A futárszolgáltatás a kezdeti időszakban elsősorban ételek házhozszállításával foglalkozik, a jövőben viszont több üzleti területre is kiterjesztenék működésüket.

A Sendee-t a megrendelők asztali gépükkel vagy laptopjukkal, az autós, motoros és biciklis futárok pedig okostelefonjukkal használhatják. Ehhez elég regisztrálniuk, majd „élesre” állítaniuk az alkalmazást. A Sendee előnye, hogy a profi futárok mellett olyanokat is jövedelemhez segít, akik nem tudnak, vagy nem akarnak főállásban dolgozni, akik kreatívok, egyetemisták, fiatal anyukák, 50 év felettiek.

A vállalkozás legális és transzparens jövedelemforrást jelent a futárok számára. Valamennyi futár teljes mértékben törvényesen dolgozik. A cég segíti partnereit az összes szükséges adminisztratív intézkedés lebonyolításában.  

Egy étterem lead egy házhozszállítási rendelést, a rendszer felajánlja azt a földrajzilag legközelebbi futárnak. A futár azt egy kattintással elfogadhatja, és már mehet is az ételért” – magyarázza a Sendee működését Szőke Gergő operációs igazgató.

A rendszer olyan algoritmust alkalmaz, amely optimalizálja a kiszállítást, így a megrendelt étel a lehető leghamarabb jut el a célállomásra, így nem csak a megrendelők, de az éttermek számára is időt takarít meg.

A Sendee „kifehéríti” a futárpiacot: kizárólag adószámmal rendelkező vállalkozások, egyéni vállalkozók használhatják. Minden fuvar után a magyar számviteli szabályoknak megfelelő számlát állít ki az alkalmazás, így az adóköteles jövedelmek könnyen nyomon követhetőek.

Komoly bevétel- és nyereségnövekedést várnak a hazai kkv-k

A hazai kkv-k átlagosan 8,5 százalékos árbevétel- és 5,1 százalékos profitnövekedésre számítanak a következő egy évben, ami 2006 óta a legmagasabb várakozás. Pénzügyeik jövőbeni alakulását tekintve a mikrovállalkozások a legoptimistábbak, árbevétel és profitvárakozásuk egyaránt duplájára nőtt.

Rég nem látott szintre ugrottak a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv) pénzügyi várakozásai – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás adataiból. A vállalkozások átlagosan 8,5 százalékos árbevételnövekedést valószínűsítenek a következő egy évben, ami jelentős, 3 százalékpontos ugrás az év eleji várakozásokhoz képest, és egyben az elmúlt tizenegy év legjobb várakozása. Megfordult az eddigi trend, és már nem a stagnáló, hanem a bővülő árbevételre számítók vannak többen.

Az előző negyedévi 34 százalék helyett a cégek 45 százaléka számít 6 százalék feletti bevétel-növekedésre, miközben 53 százalékról 40 százalékra csökkent a jelenlegi bevétel szinttel tervezők aránya. A számok nagyon ígéretesek, és bőven túlszárnyalják az MNB jövő éves 2,8 százalékos inflációs előrejelzését, tehát várakozásaik szerint jó év elé nézhetnek a vállalkozások – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. 

A különböző méretű vállalkozások árbevétel várakozásai ellentétes irányba mozdultak, és a várt értékek igen eltérőek. Jelenleg a mikrovállalkozások a legoptimistábbak, árbevétel-várakozásaik több mint duplájára, 5,1-ről 10,4 százalékra emelkedtek. Ezzel szemben a középvállalkozásoknál 8,7-ről 7,2 százalékra csökkent a várt bevétel-növekedés nagysága. A kisvállalkozásoknál csupán kismértékű javulás történt, jelenleg 6,3 százalékos bővüléssel számolnak. 

A hazai vállalkozások kiugró árbevétel-várakozásai az eredményvárakozásokban is tetten érhetők, ugyanis 3,5-ről 5,1 százalékra nőtt a várt profit mértéke. A nyereséget tekintve az látszik, hogy minél kisebb a cég, annál nagyobb eredményt valószínűsít. A mikrovállalkozások a legoptimistábbak, várakozásaik közel a duplájára, 3,3-ról 6,5 százalékra ugrottak év elejéhez képest. A kisvállalkozások gyakorlatilag ugyanolyan eredménynövekedést valószínűsítenek (3,7 százalék), míg a középvállalkozások csupán 2,5 százalékos profitnövekedést prognosztizálnak, ami erőteljes visszaesés az előző negyedévi 6,9 százalékhoz képest.

A különböző ágazatok igen eltérő mértékű árbevétel-növekedést várnak. Jelenleg az ipari cégek számítanak a leglátványosabb, 12,2 százalékos bővülésre, de a kereskedelem sincs nagyon lemaradva a 9 százalékos várakozással. A szolgáltató és a mezőgazdasági cégek azonban jóval az átlag alatti, 6,7 és 5,4 százalékos árbevétel-növekedéssel terveznek a következő egy év során.

A profitvárakozásokat tekintve is hasonló a helyzet: az ipari cégek vannak az élen (7,4 százalék), őket a kereskedelmi cégek követik (5,4 százalék), míg a szolgáltató és a mezőgazdasági vállalkozások kissé lemaradva, közel azonos mértékű – 3,9 és 3,7 százalék – eredménynövekedést várnak az előttünk álló egy évben.

Az ipari cégek kiugró várakozásai feltehetően összefüggésben vannak azzal, hogy a KSH legfrissebb adatai szerint az ipari termelés az év első hat hónapjában 5,6 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakához képest. Tehát a magyar ipar továbbra is erős támasza lehet gazdaság növekedésének – tette hozzá Kovács Viktor Zoltán.

Lecsaptak a fogyasztóvédők a kínai potencianövelő szerekre

Internetes próbavásárlással rendelték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) munkatársai azt a két, Kínából származó étrend-kiegészítőt, amelyekben a szakemberek gyógyszer-hatóanyagot találtak. A nem engedélyezett összetevők miatt a hatóság azonnali hatállyal elrendelte a termékek kivonását a forgalomból.

Tiltott összetevő miatt vont ki a forgalomból két, Kínából származó étrend-kiegészítő terméket a Nébih. Az internetes próbavásárlással rendelt, kifejezetten férfiak számára kifejlesztett potencianövelő szerek ellenőrzése során a hatóság mindkét termékben gyógyszer-hatóanyagot mutatott ki. A Viapharma Bt. által forgalmazott Ingenium nevű kapszulában úgynevezett Thioaildenafilt találtak, míg az Outletclub.hu Kft. által behozott SPX nevű készítményben Sildenafilt és Tadalafilt.

A hatályos jogszabályok értelmében a gyógyszer-hatóanyagok jelenléte kizárólag gyógyszerekben engedhető meg, melyeket ellenőrzött és kontrollált körülmények között állítanak elő. Ezen anyagok élelmiszerben történő felhasználása – ideértve az étrend-kiegészítőket is – szigorúan tilos. Az orvosi szakértelem és felügyelet hiányában az emberi szervezetbe kerülő gyógyszer-hatóanyagok keringési vagy idegrendszeri problémákat okozhatnak – hívja fel a figyelmet közleményében a Nébih.

A hivatal ezért – minőség-megőrzési időre és tételszámra való tekintet nélkül – elrendelte a termékek forgalomból történő kivonását, valamint a vásárlókhoz már eljutott étrend-kiegészítők azonnali visszahívását. A magyar forgalmazóknál lévő készleteknél a hatóság azonnali hatállyal megtiltotta a forgalomba hozatalt. Az eljárás folyamatban van, a forgalmazókkal szemben élelmiszer-ellenőrzési bírságot szab ki a Nébih.

A hivatal kéri a vásárlókat, amennyiben a fenti készítmények forgalmazását észlelik – a lakosság egészségének védelme és a mielőbbi hatósági intézkedés érdekében – jelezzék azt a Nébih zöldszámán (06-80/263-244) vagy e-mail címén (ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu).

Csak Budapesten nem pörög úgy a lakáspiac, mint egy évvel korábban

0

Tavaly összesen 146 ezer lakóingatlan cserélt gazdát Magyarországon, amely 9 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Kizárólag Budapesten csökkent az adásvételek száma, 37,5 ezer tranzakció 4,2 százalékos visszaesést jelent. Hosszú évek után tavaly többen költöztek ki Budapestről, mint ahányan odaköltöztek.

Tavaly egyedül Budapesten csökkent a lakáspiac, a főváros azonban nem mutat egységes képet. Míg a budai kerületekben és a belvárosban nagyobb, 5-15 százalékos visszaesés volt, addig a külső pesti kerületek többségében és a II. kerület külső részén 5-10, a XII.-ben pedig 20 százalékkal több adásvétel volt 2016-ban, mint az előző évben – írja összeállításában az Otthon Centrum.

Budapestet leszámítva valamennyi megyében több lakást adtak el tavaly, mint egy évvel korábban. Így történt a fővárost körülvevő Pest megyében is, ahol 28 százalékkal nőtt az adásvételek száma az előző évhez képest. Ez a növekedési dinamika kétszerese volt az országos növekedési rátának, de így is elmaradt Nógrád (39 százalék), Heves (32 százalék) és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (29 százalék) növekedési ütemétől – igaz ezekben a megyékben korábban igencsak pangott az ingatlanpiac.

A vidéki régióközpontokban is megfigyelhető a városi agglomerációk előnye az adott várossal szemben, de ennek mértéke elmarad a fővárosétól. A legnagyobb ütemben Székesfehérvár környéki eladások száma emelkedett meg 2015-höz képest közel 40 százalékal. A győri agglomerációtól eltekintve – ahol nem történt változás – a többi nagyvárosi agglomerációban is 30-34 százalékos növekedést mutattak a tranzakciók a 2015. Ez Debrecenben ezret meghaladó, a nagyobb agglomerációkban 600, a kisebbekben 400 lezárt lakás adásvételi tranzakciót jelent éves szinten.

A 2016-ban regisztrált 146 ezer lakástranzakció 9 százalékkal volt több, mint 2015-ben. Várhatóan idén a lakáspiaci forgalom eléri, ideális esetben meghaladja majd a 150 ezer tranzakciót. A növekedés üteme azonban lassulni látszik, az előző években tapasztalt két számjegyű növekedési érték idén 6 százalékra mérséklődhet. 2017-ben a tranzakciószámok ezer lakosra vetített értéke alapján továbbra is főváros lesz a csúcstartó. Az idei évben várható 38-40 ezer tranzakció nem jelent lényeges változást tavalyhoz, vagy akár 2015. évhez képest. A forgalombővülés idén is a belső kerületekből a külső kerületekbe helyeződik át.

Az agglomerációban a legnagyobb, akár 10 százalékot meghaladó tranzakciószám növekedés Dunakeszi és Szigetszentmiklós mellett a Gödöllői és a Ceglédi járásokban tűnik reálisnak.  A megyei jogú városokban és környékükön 5-10 százalék, míg a legnagyobb városokban 5 százalék körüli növekedés várható a tranzakciószámokban (elsősorban a jóval magasabb bázis érték okán), de lényeges különbség nem várható a megyeszékhelyek között.

A Balaton környékén Balatonfüred, Siófok, Balatonalmádin 5 százalékos forgalom bővülés valószínűsíthető. A Balaton térségében a tranzakciószám bővülés mellett erőteljes vándorlási többlet is jelentkezett az elmúlt években.

Legyen az Öné az újabb minőségi díj a turizmusban

A megújult Magyar Turizmus Minőségi Díj idén meghirdetett pályázatára augusztus 31-ig lehet nevezni.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj program 12 éve működik sikeresen. Olyan önkéntes jelentkezésen alapuló tanúsító rendszer, amely a termékek és szolgáltatások minősége iránt elkötelezett turisztikai vállalkozások, éttermek és szállodák részére biztosít magas színvonalú, európai minőségirányítási elvek alapján működő megméretési lehetőséget – írja a Turizmus Online.

Idén augusztus 31-ig lehet pályázni, a Magyar Turisztikai Ügynökség munkatársai szükség esetén segítenek a végleges pályázat összeállításában.

A pályázaton sikeresen szereplők elnyerik a Magyar Turizmus Minőségi Díjat, amely három évig érvényes. Ez idő alatt a szolgáltató jogosult a Q-logó, valamint a díjazotti cím és (a HOTREC-akkreditáció révén) a „European Hospitality Quality” (EHQ) minősítési rendszer elismerését jelző Q jel használatára.

Az érvényességi idő alatt a díjazottaknál bármikor végezhetnek utóellenőrzést (legalább egy alkalommal ez mindenképp megtörténik). Indokolt esetben a díj akár vissza is vontható.

Jelenleg 97 szolgáltató jogosult a kiemelt minőséget tanúsító védjegy használatára, közülük 74 szálloda, amelyekből 45 érhető el a szállásportálon.

Megdobja az átvevőhelyi csomagküldést a netes kereskedelem felfutása

0

Az e-kereskedelem dinamikus fejlődésének és az innovatív megoldások terjedésének köszönhetően robbanás előtt áll az átvevőhelyi csomagküldés kelet-közép-európai piaca.

A Roland Berger stratégiai tanácsadó tanulmánya szerint akár háromszoros bővülést mutathat e logisztikai szegmens a következő évtizedben – írja a Magyar Hírlap. Az e-kereskedelem fejlődése leginkább a csomagkézbesítő vállalkozásokat érinti. Jelenleg a netes vásárlók zöme házhoz szállítással kapja rendelését, a vevői elvárások és technikai újítások azonban különböző új csomagátvételi modellek elterjedését igénylik.

Az aktuális piaci folyamatok szerint a startup cégek közösségi szolgáltatásokkal próbálkoznak, a logisztikai szereplők okos csomagautomatákat telepítenek, az e-kereskedők pedig meglévő üzlethálózattal rendelkező cégekkel fognak össze. (MTI)