Kezdőlap Blog Oldal 644

Együttműködési megállapodást írt alá a londoni és a budapesti kamara

Együttműködési megállapodást írt alá csütörtökön a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Londoni Kereskedelmi és Iparkamara.

A kereskedelem-fejlesztés, a gazdasági együttműködés és az üzleti kapcsolatok erősítését célzó egyezményt Colin Stanbridge, a Londoni Kereskedelmi és Iparkamara elnöke és Krisán László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke írta alá.

Soha nem szégyen tanulni, a jó gyakorlatokat át kell venni a jól működő kamaráktól, fővárosoktól, emiatt is stratégiai jelentőségű a két kamara közötti megállapodás – hangsúlyozta a KamaraOnline-nak Krisán László az aláírást követően. A BKIK egy hónapja, első kelet-közép-európai kamaraként csatlakozott a 11 európai nagyváros kamaráit összefogó AEMC (Alliance of European Metropolitan Chambers) szövetséghez, amelynek tagjai Athén, Barcelona, Berlin, Brüsszel, Dublin, Frankfurt, London, Madrid, Párizs és Torino kamarái – számolt be az elnök, aki szerint egy „ilyen csapathoz mindenképpen előnyös csatlakozni”. London a brexittől függetlenül megkerülhetetlen pont marad az európai gazdaságban – tette hozzá.

A BKIK négy fő területen kívánja segíteni a vállalkozókat: a tőkéhez való hozzáférés megkönnyítésével, a piachoz jutás támogatásával, a tudás átadásával és a vállalkozói környezet javításával, a bürokrácia csökkentésével. A nemzetközi megállapodások esetében azt tartják szem előtt, hogy a fenti négyből legalább három területen előrelépés történjen – mondta el Krisán László.

Képünkön Krisán László és Colin Stanbridge.

Együtt főztek a séfek a gyerekekkel

A közmédia hatodik alkalommal tűzi műsorra Jónak lenni jó! című karitatív műsorfolyamát.

Idén a Magyar Máltai Szeretetszolgálat a kedvezményezett. Decemberben – a műsorhoz kapcsolódva – meghirdették a Jóság Hónapját is, a programban a Bocuse d’Or Akadémia is részt vesz – írja a Turizmus Online.

December 12-én igazi örömfőzésre került sor az Akadémia tankonyháján. A főzést olyan hazai séfkiválóságok dirigálták, mint Szulló Szabina, Széll Tamás, Sárközi Ákos, Wolf András, Hamvas Zoltán, Bíró Lajos és Szabó Kevin.

Velük közösen főzhettek a Máltai Szeretetszolgálat iskolaalapítványa által fenntartott Kelta Szakgimnázium és Szakközépiskola vendéglátóipari tanulói.

Plusz gomb könnyíti a twitterezők életét

0

A tweetek összefűzésemost is megoldható, de a jövőben egy gomb segítségével még egyszerűbb lesz – ígéri a Twitter.

Nem először fordul elő, hogy a Twitter felhasználói szokásokat kiemelezve hoz létre új funkciókat, így született meg a Retweet, a @reply és a hashtag is – írja a Kreatív Online.

A tweetek összefűzése (threading) is ilyen, néhány éve megjelent felhasználói szokás. A kreatív megoldással a twitterező célja, hogy minél több információt oszthasson meg.

Naponta már több százezer tweetfüzért regisztrál a Twitter, viszont a létrehozásához használt posztolási mód egyesek számára bonyolult. A Twitter egy plusz gombot hoz létre: az „Add another Tweet” funkció használatával bármikor további bejegyzéseket fűzhetünk a már publikált tweet lánchoz.

Tizenegy tonna pancsolt mézet talált az élelmiszerbiztonsági hivatal

Két helyszíni ellenőrzés során összesen több mint 11 tonna felcukrozott, részben ismeretlen eredetű mézet találtak a Nébih munkatársai egy élelmiszeripari cégnél, illetve egy méztermelő vállalkozónál.

Saját egységébe hívta élelmiszerbiztonsági és nyomon követési ellenőrzésre a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) munkatársait egy élelmiszeripari vállalkozás, miután az alapanyagként megvásárolt mézet gyanúsnak találta. A több mint 7,6 tonna kifogásolt méz végül valóban jogsértőnek bizonyult, a cég megbízásából elvégeztetett laborvizsgálatok megállapították, hogy magas idegen cukortartalma miatt nem felel meg előírásoknak.

A cég – jogkövető vállalkozásként – a kifogásolt 42 hordónyi tételt saját hatáskörben elkülönítette és kivonta a forgalomból. Ezt követően a laboratóriumi vizsgálati eredményeket átadta a Nébih részére, továbbá kérte az alapanyag élelmiszerbiztonsági és nyomon követési célú ellenőrzését. A Nébih hivatalból indított eljárása során – hatósági mintavételt és újabb laboratóriumi vizsgálatokat követően – a jogsértés ténye bebizonyosodott. A felelősök megállapítása folyamatban van – derül ki a hivatal közleményéből.

A Nébih az előzetes adatgyűjtést követően élelmiszerbiztonsági és nyomon követési vizsgálatot tartott egy méztermelő vállalkozónál, akinél több jogsértést is feltártak a szakemberek. A többszöri, mintavétellel egybekötött hatósági ellenőrzések során kiderült, hogy 13 hordónyi (mintegy 2200 kiló) összsúlyú tétel eredete nem igazolt. Egy másik méztétel esetében a laboratóriumi vizsgálat 13,4 százalék idegen cukor jelenlétét mutatta ki, így ez utóbbi tétel  hamisított élelmiszer-terméknek minősül.

A fentiekre való tekintettel a Nébih összesen 21 hordó (mintegy 3600 kiló) jogsértő méztétel forgalomból történő kivonását és megsemmisítését rendelte el. A hatósági eljárás, valamint a bírság megállapítása folyamatban van – írja közleményében a hatóság.

Januártól a boltoknak vissza kell venniük az üvegeket

0

Jövő januártól kötelező lesz visszavenniük a 300 négyzetméternél nagyobb alapterületű élelmiszerboltoknak a használt tárolóüvegeket.

A Földművelésügyi Minisztérium által készített rendelettervezet szerint a kötelezettség nem betétdíjas rendszer lenne, hanem üveggyűjtő konténereket kell kitenniük az üzleteknek vagy a boltban egyszerűen bevenni az üveghulladékot – írja a Magyar Nemzet a kormany.hu oldalon közzétett előterjesztésre hivatkozva.

A lap emlékeztet arra, hogy a palackok, befőttesüvegek kötelező átvételéről szóló rendeletet még nem hirdették ki, így kérdés, hogy lesz-e elég ideje az érintett üzleteknek felkészülni a feladat ellátására. (MTI)

Ez a sors vár a flyNikire a brüsszeli döntés után

0

Az egykori Formula 1-es pilóta a Lauda Air után a flyNiki légitársasággal kapcsolatos terveiről is kénytelen lemondani.

Az Európai Bizottság versenyjogi fenntartások miatt nem járult hozzá, hogy a Lufthansa csoport átvegye a flyNikit.

Nem marad más az Air Berlin osztrák leányvállalata számára, mint a fizetésképtelenség és a leállás, mert nincs más vevőjelölt – közölte a német kormányszóvivő.

Steffen Seibert szerint ez a váratlan fejlemény azzal is járhat, hogy az Air Berlin nem tudja teljes egészében visszafizetni a kormánytól kapott 150 millió eurós kölcsönt – írja a turizmus.com.

Az Air Berlin október 27-én állt le, 38 évvel az első járat indítása után. A vállalatot feldarabolják.

Az eredeti tervek szerint legnagyobb része a Lufthansa csoporthoz kerül, a német társaság 81 repülőgépet vásárol meg a személyzettel és a repülőtér-használati jogokkal együtt, valamint két leányvállalatot, a flyNikit és az LGW-t, további 20 géppel együtt.

Korainak tartják az e-Health bevezetését Szlovákiában

0

Az Orvosi Szakszervezeti Szövetség arra kéri a szlovák egészségügyi minisztériumot, hogy vegye komolyan a körzeti orvosok figyelmeztetéseit az elektronikus egészségügy rendszerének bevezetésével kapcsolatban.

A kórházak orvosai is csatlakoznak az ambuláns orvosokhoz, akik petícióval hívják fel a figyelmet az elektronikus egészségüggyel (e-Health) kapcsolatos problémákra – mondta Peter Visolajský, az Orvosi Szakszervezeti Szövetség (LOZ) elnöke.

A rendszer bevezetése a LOZ szerint csak akkor lehet sikeres, ha az illetékesek együttműködnek az orvosokkal – írja a hirek.sk.

„Az értelmes országok politikusai az elektronikus egészségügyet fokozatosan vezették be, miközben párbeszédet folytattak az orvosokkal, nem pedig vakon és direktív módon, ahogy az Szlovákiában történik” – mondta Visolajský.

Az Orvosi Szakszervezeti Szövetség szerint abszurd, hogy a cégek és a hivatalok egész csapatai évekig, többéves csúszással és hatalmas állami pénzekért – a LOZ szerint 100 millió euróért – dolgoztak az e-Health rendszeren, viszont az orvosoktól azt várják, egyik napról a másikra, saját pénzükön vezessék be a gyakorlatba az E-Healt-et, miközben páciensekkel vannak tele a várótermek.

A szakszervezeti szövetség azt javasolja, hogy halassza el az e-Health bevezetését.

Minőségében ritka jó szüretnek örülhetnek a tokaji borászok

0

Átlagos mennyiségű, 300 ezer mázsányi szőlőt szüretelhettek idén a Tokaj-hegyaljai borvidéken, ám minőségében az egyik legkiemelkedőbb lehet a 2017-es évjárat.

Az idei évjárat különlegessége, hogy a pezsgőalapanyagtól az aszúszemekig minden szőlő kiváló minőségben kerülhetett a borvidék pincéibe – mondta a Világgazdaságnak Klaocsai László, a hegyközségi tanács alelnöke.

Az időjárásnak köszönhetően jó volt az aszúsodás, az aszúszemeket 2000, illetve 2500 forintos kilogrammonkénti árért teljes mennyiségben felvásárolták a pincészetek. A borászok szerint az ország többi részén is kiváló évjáratot szüretelhettek, a tavalyi 2,8 millió hektoliternél 5-10 százalékkal nagyobb mennyiségben. (MTI)

Közösségi központok lesznek a jövő bevásárlóközpontjai

0

A jövő bevásárlóközpontjai közösségi központok lesznek, amelyeknek alapvető részei lesznek az egészségügyi, az oktatási és a szórakoztató egységek.

A bevásárlóközpontok tulajdonosai és fejlesztői egyre inkább a fogyasztók elvárásaira összpontosítanak, és olyan integrált közösségeket kezdenek majd létrehozni, ahol élni, dolgozni és vásárolni egyaránt lehet. A hagyományos üzemanyagtöltő állomások (benzinkutak) pedig fontos mini logisztikai csomópontokká válnak, mivel ideális helyszínt jelentenek az online vásárlások átvételére – derül ki a CBRE ingatlantanácsadó Kiskereskedelem jövője 2030 című kutatásából.

Andrew Phipps, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásért felelős vezetője szerint megváltozik a bevásárlóközpontok, a töltőállomások és a kiskereskedelem szerepe is. A befektetőknek és bérlőknek előre fel kell készülniük a változó trendekre, és nem akkor alkalmazkodni, amikor az már megtörténik. A kutatás során 40 jövőbeni tényezőt – többek között a fogyasztók életmódját, városi környezetét, a kiskereskedelem működését, logisztikáját és más, az iparágat érintő trendeket – vizsgáltak meg, hogy lássák, miképpen változhat meg a kiskereskedelem a jövőben. 

Egyebek mellett megállapították: csökkenni fog az okostelefonoktól való általános függőség, de a mobil kereskedelem tovább bővül; a független boltok és az élelmiszer/italkereskedések sokkal elterjedtebbek lesznek; a bolti pénztárakat felváltják a gyors, készpénzmentes megoldások; a próbafülkék segítik a vásárlási élményt (például az ügyfelek virtuális környezetben próbálják fel a kiválasztott ruhákat); általánossá válnak a fitnesztermek és a hasonló szolgáltatást nyújtó egységek a bevásárlóközpontokban és az újépítésű lakónegyedekben; elmosódik a kiskereskedelmi és szórakoztató egységek közötti határ, a vásárlás élmény lesz – írták. (MTI)

A ponty mellett fogy a harcsa és a pisztráng is

0

Az értékesebb halakat keresik a magyarok idén karácsonykor. Míg korábban a ponty volt az igazi sláger, a fizetőképes kereslet erősödésével egyre többen választják a drágább halakat.

Míg korábban a legtöbben az olcsóbb pontyért álltak sorban az ünnepek előtti napokban, az idén a szakmai szereplők szerint érezhetően megnőtt az érdeklődés az értékesebb halhúsok, a harcsa, a süllő és a pisztráng iránt

Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (Mahal) szóvivője a Magyar Időknek elmondta: a karácsonyi időszak az év más hónapjaihoz viszonyítva mindig igényesebb piacot jelent.

Az idén a drágább halak forgalmában is emelkedésre számítanak. A tógazdasági halaknak karácsony környékén 30-35 százaléka feldolgozva, a többi pedig élve kerül a fogyasztókhoz.

Jellemzően a különböző hentesboltok szélesítik ilyenkor hallal a kínálatukat, a kisebb településeken pedig gyakran autókról, utánfutókról kínálják az élő halat a vásárlóknak.

Lévai Ferenc szerint nem érdemes az utolsó napokra halasztani a vásárlást, az édesvízi halak ugyanis 4–6 napig kényelmesen eltarthatók a hűtőben, illetve a fagyasztóban.

A KamaraOnline munkatársa vásárlásai során viszont egyértelműen azt tapasztalta, hogy változatlanul a ponty a sláger.

Idén elérheti a 30 milliót a vendégéjszakák száma

0

Az idén az első tíz hónapban 1,6 millió vendégéjszakával többet töltöttek el a turisták Magyarországon, mint tavaly az egész évben, és ha a bővülés dinamikája kitart az év utolsó két hónapjában is, akkor 30 millióra nőhet a vendégéjszakák száma.

Kimagaslóan bővült a belföldi turizmus októberben, a magyarok nemcsak többet utaztak, hanem többet is költöttek, az adatok szerint 21,5 százalékkal nőtt a belföldi szállásdíjbevétel – mondta Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója a KSH legfrissebb adataira reagálva. A kiváló belföldi számokhoz az október 23-i hosszú hétvége és az őszi belföldi forgalomélénkítő kampány hatása is hozzájárulhatott – mondta. A magyarok 8,3 milliárd forintot költöttek szállásra októberben, SZÉP-kártyájukkal pedig 18 százalékkal többet, 1,3 milliárd forintot fordítottak belföldi pihenésre.

Kitért arra, hogy az Országgyűlés december 12-én döntött a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ felállításáról. Így 2019. január elsején elindulhat a felhőalapú, napi adatkapcsolatra épülő informatikai rendszer. Ezzel kezdetét veszi a szálláshelyek adatszolgáltatásának digitalizálása és korszerűsítése annak érdekében, hogy a tevékenységükkel kapcsolatos statisztikai adatok naprakészek és pontosak legyenek. Mindez nem csak az adminisztrációs terheket csökkenti, hanem a turizmust érintő fejlesztési döntéseket is segíti, jelentősen javítva az átláthatóságot – fogalmazott Guller Zoltán. (MTI)

Újévi kata-változások

0

A kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) szerinti adózás szabályainak 2018. január 1-jén életbe lépő változásait a NAV szakemberei foglalták össze.

1. Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi LXXVII. törvény 2018. január 1-jétől bővíti azon körülmények körét, amelyeknek az adott hónap egészében történő fennállása esetén kisadózóként bejelentett magánszemély nem minősül főállású kisadózónak.

Az új szabály szerint nem tekinthető főállásúnak a kisadózó, ha a tárgyhónap egészében a nemzeti köznevelésről szóló törvény, valamint a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti közép- vagy felsőfokú oktatási intézményben, az Európai Gazdasági Térség tagállamában vagy Svájcban közép- vagy felsőoktatási intézményben nappali rendszerű oktatás keretében folytat tanulmányokat, vagy az előzőekben nem említett államokban folytat az előbbieknek megfelelő tanulmányokat.

Ez a módosítás érinti a fenti tanulmányokat folytató kisadózó magánszemélyek biztosítotti jogállását, hiszen nem főállású kisadózóként nem minősülnek biztosítottnak.

Ezt a kisadózói jogállást érintő változást be kell jelenteni az adóhatósághoz annak érdekében, hogy a kisadózó vállalkozás adószámláján a főállásúnak nem minősülő kisadózó után havi 25 ezer forint tételes adó kerüljön előírásra. A bejelentést a már működő kisadózó vállalkozások a ’T101, ’T101E, ’T201, ’T201T nyomtatványon tehetik meg az állami adó- és vámhatóság felé.

2. A szociális hozzájárulási adó csökkentéséről és a kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2017. évi CLVI. törvény 2018. január 1-jétől 22 százalékról 19,5 százalékra csökkenti a szociális hozzájárulási adó és a 22 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás adókulcsát.

Ezzel összefüggésben 2018. január 1-jétől emelkedik a főállású kisadózók havi ellátási alapjának összege is. Ez azt jelenti, hogy a főállású kisadózók havi ellátási alapja 94 400 forint lesz, magasabb összegű tételes adó fizetése esetén pedig havonta 158 400 forint képezi az ellátások számításának alapját.

3. A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény módosításáról szóló 2017. évi CLVII. törvény 2018. január 1-jétől egy újabb adózói kör, az ügyvédi irodák részére ad lehetőséget a kisadózó vállalkozások tételes adója szerinti adóalanyiság választására – olvasható a NAV közleményében.

Erős október a kereskedelmi szálláshelyeken

0

2017. októberben a külföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 1,5, a belföldi vendégeké 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A kereskedelmi szálláshelyek – folyó áron számolt – összes bruttó árbevétele 9,5 százalékkal emelkedett – tájékoztatott szerdán a KSH.

2017. októberben az előző év azonos hónapjához képest a külföldi vendégek száma 0,5, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 1,5 százalékkal (1,2 millióra) emelkedett. A vendégéjszakában mért forgalom a szállodákban és a kempingekben az előző év azonos hónapjához hasonló volt, a panziókban, az üdülőházakban és a közösségi szálláshelyeken nőtt. Az összes külföldivendég-éjszaka 65 százalékát realizáló Budapesten 1,1 százalékos volt a bővülés. A belföldi vendégek száma 10, az általuk eltöltött vendégéjszakáké 11 százalékkal bővült, és meghaladta az 1 milliót. A vendégéjszakák száma mindegyik turisztikai régióban nőtt, a növekedés mértéke a régiók többségében kétszámjegyű volt. A belföldivendég-éjszakák közel ötödét regisztráló Budapest–Közép-Dunavidék régióban 0,5 százalékkal bővült a vendégéjszakában mért forgalom.

A szállodák szobakihasználtsága októberben 60,7 százalék volt, ez az adat 1,4 százalékponttal több, mint a 2016. októberi.

Októberben az összes bruttó árbevétel 9,5 százalékkal (41 milliárd forintra), ezen belül a szállásdíjbevétel 7,9 százalékkal (24 milliárd forintra), a vendéglátás bevétele 5,1 százalékkal (8 milliárd forintra), az egyéb szolgáltatások bevétele 19 százalékkal (9 milliárd forintra) emelkedett – éves összevetésben – folyó áron. A külföldi szállásdíjbevétel 2,0 százalékkal, a belföldi 21 százalékkal magasabb volt az előző év októberinél.

Széchenyi Pihenőkártyával a kártyatulajdonosok az egy évvel korábbinál 18 százalékkal többet, 1,3 milliárd forintot költöttek a kereskedelmi szálláshelyeken. SZÉP-kártyával 1856 szálláshelyen, köztük 835 szállodában fizethettek a vendégek.

2017. október 31-én 2691 kereskedelmi szálláshely működött hazánkban. A kiadható szobák száma 1,3 százalékkal csökkent, de így is megközelítette a 80 ezret.

Októberi ipari termelés: az ír adat a legerősebb az EU-ban, a magyar az ötödik

A szeptemberi 3,6 százalék után októberben 4,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit az ipari termelés volumene az Európai Unióban – jelentette szerdán az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalát tájékoztató tagállamok közül a legerőteljesebb, 13,4 százalékos éves szintű növekedéssel Írország dicsekedhet, majd Szlovénia (10,7 százalék), Lengyelország (10,0 százalék), Románia (9,1 százalék) és Magyarország (7,6 százalék) következik.

Év/év alapon visszaesést csak Dániában (mínusz 2,3 százalék), Máltán (mínusz 1,4 százalék) és Hollandiában (mínusz 0,4 százalék) regisztráltak.

Minden fiókjába telepít befizetésre alkalmas automatát a K&H

Idén októberben 77 ezer alkalommal fizettek be az ügyfelek a K&H készpénzbefizetésre alkalmas automatáiba, ez pedig éves szinten 113 százalékos növekedést jelent. A K&H 2018 első negyedévéig valamennyi fiókjába telepít befizetésre alkalmas ATM-et.

Jelentős igény van a készpénzbefizetésére alkalmas pénzautomatákra: a K&H 2013 decemberében telepítette első erre alkalmas ATM-jeit, amelyek darabszáma és forgalma azóta jelentősen emelkedett. Utóbbi esetében a tavaly októberi összeghez képest 126 százalékos volt a növekedés. Hasonló mértékben emelkedett az ATM-es befizetési tranzakciók száma is: idén októberben több mint 77 ezer darab ilyen ügylet volt, ez a tavaly októberihez képest 113 százalékos emelkedést jelent – írjan közleményében a bank.

„A befizetős ATM-ek indulása óta összesen több mint 1 millió befizetés történt 342 milliárd forint értékben. A jelentős növekedés egyértelműen azt jelzi, hogy a lakossági és kkv-ügyfelek körében komoly igény van erre a lehetőségre. Az ATM-es befizetések növekvő népszerűsége annak is köszönhető, hogy bármikor kerül sor a befizetésre, az összeget a bank azonnal jóváírja a számlán. Tehát akkor is, ha például hétvégi napon éjszaka 10 órakor történik a befizetés. Így a sorban állás elkerülésével és az azonnali jóváírásnak köszönhetően az ügyfelek még kényelmesebben, gördülékenyebben és gyorsabban tudják intézni pénzügyeiket” – mondta Rajna Gábor, a K&H lakossági értékesítési igazgatója.

A jelenlegi 169 darab befizetős ATM sikere miatt a bank további berendezések telepítését tervezi. Az év végéig a számuk 184 darabra nő, 2018 első negyedévére pedig a K&H valamennyi fiókjában találkozhatnak majd az ügyfelek a befizetésre alkalmas ATM-ekkel.  

Stratégiai üzletfejlesztési tanácsadással erősít a BDO Magyarország

Új szolgáltatással bővíti tevékenységét a BDO Magyarország. A stratégiaváltással és változásmenedzsmenttel foglalkozó új Stratégiai üzletfejlesztési tanácsadást két ügyvezető partner irányítja: Egyed Géza és Mózes Zoltán.

Egyed Géza a BDO-hoz történő csatlakozásig nyolc éven keresztül tanácsadó vállalatán, a G.E. StrateGo Kft.-n keresztül végzett közepes és nagyobb kkv-k, családi vállalkozások számára komplex hatékonyságnövelő operatív reorganizációs tevékenységet széles megbízói spektrummal. 2005 és 2008 között a GKM helyettes államtitkára, illetve szakállamtitkára volt. Nevéhez fűződik többek között a Jeremie Program létrehozása Magyarországon, mely indulásakor uniós szinten is az első strukturális alapból finanszírozott mikrohitel- és kockázatitőke-programok közé tartozott.

A BDO Magyarország új vezetője ezt megelőzően, 2001-2005 között a WestLB Hungaria Bank vezérigazgatója volt, miután 1988-as pályakezdése óta több magyarországi banknál dolgozott treasury és tőkepiaci területen. Felsőoktatási tanulmányait a berlini HFÖ, Bruno Leuschner közgazdasági egyetemen végezte, ahol 1988-ban szerzett summa cum laude diplomát.

Mózes Zoltán 1996-ban alapította, és mostanáig ügyvezetőként irányította a HMP Consulting Kft.-t (alapításkor: Huberts Mozes & Partners), melynek alapvető tevékenysége stratégiai vezetői tanácsadás és fejvadászati szolgáltatások voltak. 2001-től a tevékenység vállalati folyamatok auditjával és szervezetátvilágítási szolgáltatásokkal bővült.

Mózes Zoltán korábban, 1994 és 1996 között konzultánsként dolgozott az amerikai-holland-magyar vegyesvállalatként működő Sancor International Ltd-nek, amely hazánkban egyike volt az első fejvadászati szolgáltatást biztosító cégeknek. A BDO Magyarország új vezetője diplomáját 1987-ben szerezte az indonéziai Jakarta International College-on.

„A működése során minden vállalat törvényszerűen szembesül a szervezeten kívül és belül zajló folyamatos változások hatásaival. E változásokhoz való adaptáció, az indokolt szervezeti és folyamati változások felismerése és határozott, kellő időben történő végrehajtása a tapasztalatok szerint nem lehetséges csupán belső forrásokra támaszkodva – magyarázza Egyed Géza, az új üzletág vezetője.

– Szolgáltatásaink között korábbi lendület elakadása miatt szükségessé váló stratégiai turn-around tanácsadás, az adaptációs folyamatokat végigkísérő változásmenedzsment, valamint a vállalat valós képességeiből fakadó további lehetőségeket feltáró stratégiaváltási tanácsadás egyaránt hangsúlyos szerepet kap.”

„Professzionális tanácsadó cégként folyamatosan arra törekszünk, hogy ügyfeleinknek a legszélesebb körű szakmai támogatást tudjuk biztosítani – mondta el Gerendy Zoltán, a BDO Magyarország vezető és adótanácsadó partnere. – Ezért örömmel jelentjük be a Stratégiai üzletfejlesztési üzletágunk indulását, amely minden eddiginél komplexebbé teszi üzleti szolgáltatási palettánkat.”

Engedély nélküli széfszolgáltatókat fülelt le a jegybank

Az MNB engedély nélküli széfszolgáltatási tevékenység miatt közel 200 millió forint bírságot szabott ki a fővárosi Széfbank Kft.-re és a „Hársfa Gold” Szolgáltató Kft.-re, és megtiltotta, hogy a jövőben engedély nélkül pénzügyi szolgáltatási tevékenységet végezzenek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) megvizsgálta, hogy a budapesti Széfbank Kft. és a „Hársfa Gold” Szolgáltató Kft. – Trezory fantázianéven – végez vagy végzett-e üzletszerűen az MNB engedélye nélkül pénzügyi szolgáltatási tevékenységet. A jegybank a feltárt bizonyítékok alapján – valamint tekintettel arra, hogy a társaságok nem rendelkeznek az MNB engedélyével – már az eljárás közben, az eljárás lezárásáig terjedő időszakra végzésében azonnali hatállyal megtiltotta, hogy a társaságok bármely, az MNB engedélyéhez vagy bejelentéshez kötött tevékenységet, különösen széfszolgáltatást végezzenek. A jegybank ezzel egyidőben a társaságokra vonatkozófigyelmeztetést is elhelyezett honlapján, s bűncselekmények gyanúja miatt feljelentést is tett.

Az MNB most lezárult vizsgálatai megállapították: a Széfbank és a „Hársfa Gold” több éven át, a tulajdonukban álló, bárki számára elérhető üzlethelyiségükben – írásban kötött megállapodások alapján, díjfizetés fejében – a tulajdonukban álló széfeket bocsátottak ügyfeleik rendelkezésére. A trezorok bérlői vagyontárgyaikat maguk helyezhették el és vehették ki a trezorokból.

Mindezek nyomán az MNB határozataiban a Széfbankot 128 millió forint, a „Hársfa Goldot” 66 millió forint piacfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte, továbbá véglegesen megtiltotta, hogy a társaságok a jegybank engedélye nélkül pénzügyi szolgáltatási, különösen széfszolgáltatási tevékenységet végezzenek.

A bírságösszeg kapcsán az MNB figyelembe vette a jogosulatlan tevékenység révén megszerzett bevételeket. Mindkét társaság vonatkozásában súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogszabálysértő állapot huzamosabb ideig fennállt, tevékenységüket nagyszámú ügyfélkör részére végezték és az MNB ideiglenes intézkedésének hatálya alatt is hirdették.

Mint az MNB korábban is jelezte, a széfszolgáltatást, mint klasszikus banki tevékenységet, a pénzügyi intézmények önálló főszolgáltatásként, fokozott biztonsági követelmények betartásával végezhetik. Egyéb intézményeknek (például szálloda, színház, fürdő, pályaudvar) a Polgári Törvénykönyvben szabályozott értékmegőrző szolgáltatása csak járulékos jellegű lehet. Ez azt jelenti, hogy az ezen intézmények egyéb jellegű főszolgáltatását igénybe vevő ügyfelek kisebb értékű használati tárgyainak (egyszerűbb biztonsági megoldásokkal történő) elhelyezését szolgálhatja.

Az engedély nélküli széfszolgáltatást nyújtó cégek az ügyfelekben hamisan alakítanak ki biztonságérzetet. E társaságok ugyanis a jegybanki engedély megszerzéséhez szükséges fokozott biztonságú szigorú személyi, tárgyi és informatikai feltételeknek jellemzően nem felelnek meg. Az MNB közzétett döntése semmilyen formában nem érinti a Széfbank és a „Hársfa Gold” által rendelkezésre bocsátott széfekben elhelyezett értékek visszaszolgáltatási kötelezettségét.

Jamie Oliver bevette a főváros másik oldalát is

Jamie Oliver új egységet nyitott Budapesten. Magyar partnere, a Spílert és a Spíler Shanghait is üzemeltető Zsidai Group.

A pesti bulinegyedben, a Gozsdu Manó Klub helyén nyitott meg Jamie Oliver új pizzériája – írja a forbes.hu.

Az étlapon a 11-féle pizza mellett néhány egyszerűbb kemencés tésztát, bruschettákat és salátákat is találni. A kézzel nyújtott, kovászos pizzák 1880 forinttól indulnak, a legdrágább pármai sonkás pedig 2980 forintba kerül.

Az étlaphoz hasonlóan az itallap is szűk, de jól kitalált, a túlsúlyban lévő hazai borok mellett cidert és kisüzemi söröket is választhatunk.

Az alapanyagok kiválasztásakor itt is Jamie kisregénynek beillő, 76 oldalas food standardját vették alapul.

Juncker-terv újratöltve: több pénzzel gazdálkodhat az Európai Stratégiai Beruházási Alap

2020-ig meghosszabbítják és plusz forrásokkal egészítik ki az európai gazdasági talpra állásban kitüntetett szerepet játszó beruházási alapot (European Fund for Strategic Investments, EFSI).

Az Európai Tanács és az Európai Parlament (EP) között létrejött megállapodás főbb pontjai:

  • az EFSI („Juncker-terv”) működését 2020-ig meghosszabbítják és a pénzügyi keretet 500 milliárd euróra növelik,
  • olyan nagy kockázatú, innovatív projekt kapnak támogatást, amelyek egyébként nem jutnának forráshoz,
  • a befektetéseknek elsősorban a fiatalok munkába állását, a versenyképességet, a környezet és a klíma védelmét, a kutatás-fejlesztést, a fenntartható közlekedést, a kreatív és digitális ipart és a szegényebb uniós régiókat kell támogatnia,
  • a parlament is delegálhat egy tagot a stratégiai döntéshozó testületbe.

A regionális és helyi kezdeményezések érdekében az Európai Fejlesztési Banknak a kisebb projektek kiválasztását és ellenőrzését lehetőség szerint nemzeti fejlesztési bankokra kell bíznia és tanácsadással segítik a kisvállalkozásokat.

Az új szabályokat 502 igen szavazattal 125 ellenében 19 tartózkodás mellett fogadták el.

José Manuel Fernandes (EPP, Portugália) jelentéstevő hangsúlyozta: „Az EFSI új munkahelyeket teremtett és csökkentette az egyenlőtlenségeket. Az eddig mozgósított 250 milliárd euró 400 ezer kisvállalkozást segített, mostantól új szektorokat is bevonunk és támogatjuk az új befektetők első lépéseit is.”

„Javítjuk, modernizáljuk és a szegényebb régiók számára könnyebben elérhetővé tesszük az alapot” – tette hozzá Udo Bullmann (S&D, Németország) jelentéstevő.

Az Európai Beruházási Bank által működtetett alapot 2015-ben 3 évre hozták létre, hogy 315 milliárd eurónyi befektetést mozgasson meg a gazdaságban – emlékeztet az Európai Parlament közleménye.

A 2017. novemberig jóváhagyott magyarországi támogatás 73 millió euró, ami közel 1,23 milliárd eurónyi befektetést „mozgathat meg”.

Átlag nyolcadával kerülnek többe a lakások, mint egy évvel korábban

0

Idén elindult az árak kiegyenlítődése a magyar lakáspiacon, a drágább területeken kevésbé, míg az olcsóbb településeken és városrészekben jobban emelkedtek az árak. Az építések is beindultak, így a magyar lakáspiac „normál” üzemmódot felvéve érett szakaszba léphet.

Országos szinten az átlagár a tavalyi adatokhoz képest eddig 13 százalékkal nőtt – áll az OTP legfrissebb, a NAV idei első három negyedéves ingatlanforgalmi adatait feldolgozó Lakóingatlan Értéktérkép elemzésében. Az előző évekkel szemben, amikor a fővárosi és megyeszékhely-szintű drágulás messze meghaladta az alacsonyabb jogállási szintekét, most 10 százalékra nőtt az áremelkedés mértéke a községekben. Ezzel párhuzamosan a budapesti drágulás idén 15 százalékra mérséklődött. A kisebb városokban ez a mutató valamivel 10 százalék alatt maradt, míg a megyei jogú városokban 13 százalék körül mozgott.

Ugyancsak szembe megy az előző évek trendjével (de következik a meredekebb községi drágulásból), hogy az önálló házak ára emelkedett a leginkább. 2017-ben eddig, 16 százalékkal, míg a tégla és lakótelepi lakásoké ettől elmaradva, 11 és 13 százalékkal. Az elmúlt évek látványos paneldrágulása után mára a lakótelepi lakások országos átlagára már meghaladja a 225 ezer forintot négyzetméterenként.    

Ebben az évben a tizenkilenc megye közül sehol nem csökkent az eladott lakóingatlanok átlagára – mondta Valkó Dávid, az OTP Jelzálogbank ingatlanpiaci vezető elemzője. Az átlagár lista élén három dunántúli megye, Zala, Tolna és Baranya állnak. A fővárosnál is jobban, 15 százalékot meghaladó mértékben az előbb említettek mellett még Csongrád és Veszprém megyék drágultak. Érdekes, hogy a legdrágább megyék közül Győr-Moson-Sopron és Hajdú-Bihar viszont az áremelkedési sorrend utolsó ötödében vannak, amire magyarázat lehet, hogy az árak további emelkedésére a magas bázis miatt itt már kisebb lehetőség van. Mindenesetre ebből a rangsorból is bizonyos szintű területi kiegyenlítődés olvasható ki – tette hozzá az elemző.   

Budapesttel (412 ezer forintos négyzetméterár) nem számolva továbbra is Győr-Moson-Sopron a legdrágább, 265 ezer forintos négyzetméterenkénti átlagárral. A 200 ezres szintet azonban egyre több megye, immár Pest, Hajdú-Bihar, Vas és Somogy is meghaladja. Az eladott ingatlanok országos átlagára, az év első három negyedévében, 286 ezer forint volt négyzetméterenként.

Megyeszékhelyek közül Zalaegerszeg drágult a legjobban (23 százalék), majd Veszprém 21 százalék, Szeged 20 százalék és Pécs 19 százalék következnek. Érdekes – de magyarázat itt is a magas bázis lehet –, hogy a megyeszékhelyek között Győr áll a rangsor leghátulján 6 százalékos drágulással egy év alatt. Ezzel együtt továbbra is Győr a legdrágább megyeszékhely átlag 267 ezer forintos négyzetméterárral. A 250 ezres limitet emellett még Debrecen, illetve Kecskemét lépi át, Székesfehérvár és Veszprém valamivel az alatt marad. Salgótarján, Miskolc és Szolnok számítanak hagyományosan a legolcsóbb városoknak. Nógrád megye székhelye az egyetlen, ahol az eladott lakóingatlanok átlag négyzetméterára nem éri el a 100 ezer forintot sem.    

Valkó Dávid szerint szembetűnő, hogy a fővárosi kerületek árváltozás rangsorának élbolyában idén több olyan, alapból olcsó, kerület van (XXIII. – itt 33 százalék a drágulás!, XXI., XVI., XVII.), amelyek nem tipikus befektetési célpontok és a forgalom is viszonylag csekély. Ezekben a kerületekben az alacsony bázis miatt mehetett végbe nagy ütemű drágulás. A klasszikus belvárosi területeken (V., VI., VII.) ugyanakkor, ahol az elmúlt években rohamos áremelkedés zajlott le, idén csak 15-18 százalék közötti áremelkedési értékeket látunk, ez a középmezőnyhöz elegendő szint. Az irányítószámok szerinti körzeteket vizsgálva 50 százalék körül drágult, és ezzel élen áll a fővárosban a 1205-ös és 1202-es körzet, azaz a XX. kerület Erzsébetfalva és Kossuthfalva kertvárosi részei.

Az V. kerület ismét messze vezeti a budapesti árrangsort a közel 700 ezer forintos átlagos négyzetméterárral. Ettől, a második legdrágább kerület, az I. fajlagos átlagára majdnem kerek százezer forinttal marad el. A félmilliós szint fölé ezek mellett még a II., XII. és VI. kerületek jutottak. A nagy ütemű éves áremelkedés hatására a lista végén lévő kerületek felzárkózása a számokban is megmutatkozik: míg tavaly ilyenkor még tíz olyan kerület volt, melyek átlagára 300 ezer forint alatt maradt négyzetméterenként (a XXIII. kerületé 200 ezer alatt), addig idén ez a csoport megfeleződött.

A továbbra is legolcsóbb XXIII. kerületben is 260 ezer forint a négyzetméterár. Az V. kerület hat irányítószám-körzetéből négy az ár rangsor legelején áll; a legdrágább továbbra is a 1051-es irányítószám négyzetméterenként 780 ezer forinttal. Az 550 ezres szintet további 20 irányítószám-körzet haladja meg, amelyek mind a budai és a pesti belvárosi kerületekben vannak.

Valkó Dávid a befektetési piacról elmondta, hogy bár az ilyen céllal vásárlók becsült aránya az összforgalmon belül 30 százalék körülire csökkent, jelenlétük egyéb alternatív befektetési lehetőség híján továbbra is meghatározó lesz a keresleti oldalon. Speciális szegmensként megnőtt azok száma, akik nem egy-két lakást vesznek, hanem törekednek egy nagyobb portfolió kialakítására. Azokon a területeken, ahol hiányzik az új építés, ott régebbi társasházakban egész szinteket szeretnének megvenni. Ahol viszont van bőséges újlakás-kínálat, ott ilyen épületekben vesznek egyszerre akár (több) tucatnyi lakást.

Az új lakás vásárlását, illetve ezek kiadását kevésbé kockázatosnak, a megtérülést könnyebben/biztosabban kalkulálhatónak tartják a használt lakásokénál. Emellett számukra nem probléma, ha a lakás átadása még odébb van, mivel hosszabb távra terveznek. Az értékesítés korai szakaszában vásárolva ráadásul a bevezető ár és az átadáskori ár közötti hozammal is kalkulálhatnak. Az ilyen típusú befektetők egyelőre magánszemélyek; a bérleti piac laza szabályozása miatt intézményi befektetők számára még nem vonzó a magyar piac – mondja az elemző.

A jelenlegi újlakás-boom jövőjét nagyban befolyásolja, hogy az eredetileg 2019 végéig hatályos 5 százalék áfa, illetve megemelt csok meghosszabbításra kerül-e. A legfrissebb információ szerint a Kormány ezt nem tervezi, ugyanakkor más, kedvező elemeket bevezethetnek a lakásépítés támogatására. Erről a választási hajrában, minden bizonnyal lesz már információ, addig azonban bizonytalanság uralkodik e tekintetben.

Ha 2019 végén újra 27 százalékra emelkedik az új lakások áfája, az további áremelkedést generál ebben a szegmensben. Félő, hogy ez a mostani keresleti hajrá végét jelentené, s középtávon – mivel a használt lakások árát is nagyban az újaké húzza fel – mind jobban a lakásbérlet felé terelné az embereket. A válság hozadékaként az albérletben lakás az elmúlt években elfogadottabbá vált. A mai fiatalok, az előrejelzések szerint általánosságban kevéssé ragaszkodnak majd az ingatlantulajdonhoz, így természetes folyamat részeként is terjed a lakásbérlet.

A már két éve kétszámjegyű reálár-növekedés idén, várakozásaink szerint nem vált még egyszámjegyűre, de egyre valószínűbb a lassabb bővülési ütem. Középtávon az általános gazdasági bővülés szintjét veheti fel az árak változása is. Tartjuk korábbi becslésünket, mely szerint a tavalyi, nagyjából 150 ezer után a lakáspiaci forgalom rövidtávon beállhat a válság előtti évek átlagát jelentő 170-190 ezres sávba. Ugyancsak megismételve korábbi véleményünket, országosan éves szinten – bár 2018-ban és 2019-ben az építési volumen elérheti, illetve meghaladhatja a 30 ezres szintet – 25 ezer lakás megépülése lehet egyensúlyban a kereslettel.

Közel kétmilliárd forintnyi külföldi befektetést kap a Barion

Hatmillió euró kockázati tőkét fektet Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb lakossági pénzügyi szolgáltatója, a cseh alapítású Home Credit Group a magyar Barion Payment Zrt.-be. A fizetési szolgáltató rendszerét már 2600 webáruház használja.

A magyar Sense/Net Zrt. által alapított Barion a hazai fintech (pénzügyi technológiai) terület egyik sikercége. Két év alatt exponenciális növekedést tudott elérni a vállalkozás, ami az ügyfelek és üzleti partnerek számát illeti, ezzel pedig már neves külföldi kockázati tőkebefektető érdeklődését is sikerült felkelteni – írja közleményében a társaság. A Barion az elmúlt két évben, két lépcsőben mintegy 150 millió forint befektetést kapott hazai üzleti angyaloktól. Akkor többek között Pecsenye Roland, az eddigi legnagyobb hazai fintech felvásárlás lebonyolítója (a londoni székhelyű Misys becslések szerint 18 milliárd forintért vette meg 2014-ben a miskolci IND Group-ot), és Nemes Dániel (az egyik első magyar internetszolgáltató, a Telnet alapítója) tettek pénzt a cégbe. Ez alapozta meg a mostani külföldi tőkebevonást is.

A Home Credit Group többségi tulajdonosa a PPF Group nemzetközi befektetői csoport, melynek fő részvényese Csehország leggazdagabb üzletembere, Petr Kellner, akinek a vagyonát az amerikai Forbes 14,5 milliárd dollárra becsüli. A Home Credit Group Csehországban és Oroszországban piacvezető a lakossági pénzügyi szolgáltatások területén, erős közép-kelet-európai jelenléttel bír, de Kínában, Indiában, Dél-Kelet Ázsiában és az Egyesült Államokban is van érdekeltsége.

„Stratégiai célunk volt, hogy a nemzetközi terjeszkedésünk finanszírozásához olyan külföldi kockázati tőkebefektetőt találjunk, aki hisz a növekedés-orientált modellben. A befektetéssel „smart money-t” kapunk, tehát egy olyan partnerségi viszonyt tudunk megvalósítani, aminek köszönhetően a tőkeinjekción túlmenően ki tudjuk majd használni a Home Credit Group kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerét, és a pénzügyi szektorban megszerzett tapasztalatát, szakértelmét” – fogalmazott Bíró Tamás, a Barion társalapítója, marketing vezetője.  

A Home Credit Group a Barion cégértékét az első körös befektetés végén 10 millió euróban határozta meg (3,1 milliárd forintra), a befektető a 2 millió eurós első tranzakcióval 20 százalékos részedést szerez a cégben.

A Home Credit Group azzal a nem titkolt szándékkal fektet a Barionba, és első sorban az alapító csapatba, hogy a cég külföldön is megvalósítsa a Magyarországon elért exponenciális növekedést. Ennek egyik kulcsa az az innovatív üzleti modell, melynek köszönhetően a Barion a kereskedők számára nagyon kedvező jutalékrendszert kínál, amiért cserében a vásárlások adatait kéri el a cég, hiszen az ezekre alapuló precízen személyre szabott marketingszolgáltatás óriási értéket jelent.

„Mindössze két év alatt, a kereskedő-partnerek számát tekintve az egyik piacvezető szolgáltatóvá nőttünk hazánkban és biztosak vagyunk benne, hogy a mostani befektetéssel ugyanezt a teljesítményt meg tudjuk ismételni más országokban is. A Barion az európai fizetési piac meghatározó szereplője akar lenni. Első lépésként a cseh, dán, osztrák, szlovák és szlovén piacon fogunk terjeszkedni. Később pedig a teljes Európai Gazdasági Térségre kiterjesztjük tevékenységünket, amelyre vonatkozóan egyébként már most is érvényes működési engedéllyel rendelkezünk. További innovációkat kívánunk megvalósítani és újabb szolgáltatásokkal tervezzük bővíteni kínálatunkat. Ezeket a későbbiekben fogjuk bejelenteni, amint elérhetővé válnak, első körben tervezetten 2018 első negyedévében” – fűzte hozzá Bíró Tamás.

Fotó: Mirsolav Boublik, a Home Credit Group ügyvezető partnere, Kiss Sándor, a Barion társalapítója és vezérigazgatója, Bíró Tamás, a Barion társalapítója és marketingigazgatója

Miért nem tiltotta be az Európai Bizottság a glifozátot?

Jelenleg sem tudományos, sem jogi alapja nincs a glifozát betiltásának – szögezte le az Európai Bizottság.

A brüsszeli testület válasza a glifozátra vonatkozó európai polgári kezdeményezésre.

Miért nem tiltotta be a bizottság a glifozátot?

Jelenleg sem tudományos, sem jogi alapja nincs a glifozát betiltásának. Egy átfogó és átlátható tudományos eljárást követően, amelynek keretében a tudományos értékelésből több mint 6000 oldalt közzétettek, az uniós kockázatértékelés arra a következtetésre jutott, hogy a glifozát sem rákot nem okoz, sem elfogadhatatlan kockázatot nem jelent a környezetre nézve, amennyiben a helyes mezőgazdasági gyakorlatnak megfelelően alkalmazzák. A glifozátról rendelkezésre álló összes adat alapos tudományos értékelését, valamint azt követően, hogy a tagállamok képviselői a 2017. november 27-i szavazáson támogatták a javaslatot, a bizottság elfogadta a glifozát jóváhagyásának 5 évre történő meghosszabbítását.

A kanadai, japán, ausztrál és új-zélandi nemzeti hatóságok, valamint a FAO/WHO Peszticid-szermaradványokkal Foglalkozó Közös Gyűlése (JMPR) ugyanerre a következtetésre jutott. Csak egy ügynökség – a Nemzetközi Rákkutatási Ügynökség (IARC) – képvisel eltérő álláspontot a glifozát és az emberi szervezetben kialakuló rák közötti lehetséges kapcsolat értékelését illetően.

Ezenkívül a glifozát környezetre gyakorolt hatásainak EU általi értékelése nem szolgált olyan bizonyítékkal, amely arra utalna, hogy az engedélyezés feltételeivel és a helyes mezőgazdasági gyakorlattal összhangban felhasznált glifozát az ökoszisztéma károsodását okozza. Mindazonáltal a bizottság elő fogja írni, hogy a glifozátot tartalmazó termékek engedélyezése iránti kérelmek elbírálása során a tagállamok fordítsanak különös figyelmet a biológiai sokféleséget érintő kockázatokra, valamint a nem foglalkozásszerű felhasználók védelemére.

Végül pedig az Európai Bizottságot jogi kötelem terheli arra vonatkozóan, hogy az uniós kockázatértékelés eredményeit figyelembe véve válaszoljon a jóváhagyás/megújítás iránti kérelmekre.

Jelenleg mi a glifozát státusza az EU-ban?

Az uniós tagállamok 2017. november 27-én a bizottság által kedden elfogadott, a jóváhagyás időtartamának öt évvel való meghosszabbítására irányuló bizottsági javaslat mellett szavaztak. Erre azt követően került sor, hogy Juncker elnök többször kezdeményezte a kérdés megvitatását a biztosi testületben, aminek eredményeként az Európai Parlament legutóbbi állásfoglalásának figyelembevétele és a lehető legtöbb tagállam támogatásának megszerzése érdekében a javasolt megújítás időtartamát 15-ről 5 évre csökkentették. A tagállamok feladata, hogy a területükön rendelkezésre álló összes glifozátalapú terméket újraértékeljék.

Miért 5 évvel és nem 15 évvel?

A bizottság egy hatóanyag jóváhagyásának megújításakor általában 15 éves időszakra tesz javaslatot, amikor az összes jóváhagyási kritérium teljesül, a glifozát esete azonban nem rutinszerű.

A glifozátnak az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA), az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) és a tagállamok által uniós szinten elvégzett tudományos értékelése eredményén kívül a Bizottság más legitim tényezőket is figyelembe vett a megújítás megfelelő időtartamának meghatározásakor. A glifozát hatóanyagról már jelenleg is nagy mennyiségű adat létezik, ugyanakkor más hatóanyagokhoz képest kivételesen nagy arányban tesznek közzé további információkat róla.

Éppen ezért a glifozát jóváhagyási időszakára vonatkozó döntés meghozatalakor a bizottság figyelembe vette, hogy a jövőben gyors tudományos és technológiai fejlődésre kerülhet sor, és számításba vette azt is, hogy a glifozát az egyik legelterjedtebb gyomirtó szer az Unióban.

Ezenkívül a bizottság az Európai Parlament által elfogadott legutóbbi, nem kötelező erejű állásfoglalásokat is figyelembe vette. A kedden elfogadott határozat a 4. európai polgári kezdeményezést is gondosan figyelembe vette.

Mi történik a glifozátalapú termékekkel, így például a Rounduppal? Azokat is automatikusan újraengedélyezik?

Nem. Ez a tagállamokon múlik. A tagállamok felelősek a hatóanyagokat tartalmazó növényvédő szerek (peszticidek) engedélyezéséért és a területükön való használatáért.

Uniós szinten csak a hatóanyagok jóváhagyásáról határoznak. A felelősség ilyen módon való megosztása a szubszidiaritás elvén alapul, és a tagállamok éghajlati, agronómiai és környezeti körülményei közötti különbségeket tükrözi.

A glifozát jóváhagyásának megújítását követően a tagállamoknak újra értékelniük kell minden olyan meglévő, engedélyezett terméket, amely tartalmazza ezt a hatóanyagot (mint például a Roundup). Amennyiben az engedély jogosultjai a korábbi engedélyek fenntartását kérik a nemzeti hatóságoktól, a tagállamok dönthetnek úgy is, hogy bizonyos termékekre vagy valamennyi termékre vonatkozóan korlátozásokat vagy tilalmakat vezetnek be, amennyiben ez a területükön fennálló sajátos körülményekhez kapcsolódó bizonyítékok alapján indokolt.

Mit fog tenni a bizottság annak érdekében, hogy fokozza az ágazat által benyújtott tudományos tanulmányokhoz való nyilvános hozzáférést?

A bizottság teljes mértékben egyetért azzal, hogy az élelmiszer-biztonsági keretszabályozásba vetett bizalom megteremtése érdekében létfontosságú a tudományos értékelések és a döntéshozatal átláthatósága. A bizottság ezért 2018 tavaszáig jogalkotási javaslatot terjeszt elő, amely tovább növeli a hatóanyagok tudományos értékelése során felhasznált tanulmányok átláthatóságát és minőségét. A javaslat ki fog térni ezekre és más olyan releváns kérdésekre, mint az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) irányítása.

Közelebbről meg fogja vizsgálni, hogy milyen lehetőségek léteznek az ágazat által megrendelt tanulmányok átláthatóságának növelésére, valamint az ilyen tanulmányok irányításának megerősítésére. Ezt megelőzően nyilvános konzultációra kerül sor.

Az ágazat által a hatóanyagok értékeléséhez benyújtott tanulmányok és egyéb információk jelentős része már nyilvánosan hozzáférhető. Idetartozik az összefoglaló dosszié, a referens tagállam értékelő jelentése, amellyel kapcsolatban az EFSA nyilvános konzultációt folytat, a tagállami szakértők és a nagyközönség valamennyi észrevétele, valamint az azokra adott válaszok, a szakértői értékelés keretében tartott szakértői találkozókról készült jelentések, valamint az EFSA következtetése. A glifozát esetében a tudományos értékelés több mint 6000 oldalát már közzétették.

Mi a helyzet a glifozáthoz hasonló termékekre vonatkozó tudományos tanulmányok közfinanszírozásának lehetőségével?

Az egyes tanulmányok több ezertől több millió euróig terjedő költséggel járnak. A Bizottság továbbra is elkötelezett azon elv mellett, hogy a közpénzeket ne lehessen olyan tanulmányok megrendelésére fordítani, amelyek az ágazatot segítenék abban, hogy terméket hozzon forgalomba. Mindazonáltal a bizottság a következő hónapokban meg fogja vizsgálni az olyan innovatív válaszok lehetőségét, mint például az, hogy európai ügynökségek ad hoc tanulmányokat finanszírozzanak abban az esetben, ha komoly kételyek merülnek fel valamely széles körben használt anyaggal kapcsolatban. Ilyen esetben a nemzeti hatóságok bevonását és a tanulmányok fokozott ellenőrzését is elő lehetne irányozni.

Fenntartható-e a peszticidek jelenlegi felhasználása az EU-ban?

Az uniós szakpolitika már jelenleg is a peszticidektől való függés csökkentésére és a peszticidmentes jövő elérésére irányul, amint azt a „Tiltsák be a glifozátot, és védjék meg az embereket és a környezetet a mérgező növényvédő szerektől!” című európai polgári kezdeményezés is követeli. Az európai polgári kezdeményezés szervezői arra szólítottak fel, hogy „a peszticidmentes jövő megvalósítása érdekében vezessenek be az egész EU-ra kiterjedő, kötelező érvényű csökkentési célértékeket a növényvédő szerek használatára vonatkozóan”.

A tagállamok illetékesek és felelősek a növényvédő szerek területükön való (fenntartható) használatáért. Ugyanakkor a peszticidek fenntartható használatára vonatkozó irányelv végrehajtása továbbra is hiányos. Amint azt egy 2017 októberében közzétett jelentés is megállapítja, valamennyi tagállam elfogadta a növényvédő szerekről szóló nemzeti cselekvési tervét (ugyan sok esetben jelentős késéssel, és a tervek teljességüket és tartalmukat tekintve rendkívül széles skálán mozognak), ugyanakkor csak öt tagállam tűzött ki magas szintű, mérhető célokat, amelyek közül négy a kockázatcsökkentésre, egy pedig a felhasználás csökkentésére vonatkozik.

A bizottság továbbra is arra kéri a tagállamokat, hogy tegyenek további erőfeszítéseket, ideértve a foglalkozásszerű felhasználók, forgalmazók és tanácsadók tanúsítását és képzését, a peszticidek foglalkozásszerű felhasználásra történő értékesítésének a tanúsítvánnyal rendelkező személyekre való korlátozását, a peszticidek kezelésére és tárolására vonatkozó szigorú feltételek alkalmazását, a permetező berendezések ellenőrzését, a légi permetezés általános tiltását, a növényvédő szerek bizonyos területeken, például közparkokban való használatának csökkentését, a vízi környezet védelmét és a nyilvánosság tájékoztatását.

A bizottság nemrégiben elfogadott, az élelmiszer-ágazat és a mezőgazdaság jövőjéről szóló közleménye elismeri, hogy a peszticidek fenntartható használatára vonatkozó irányelv célkitűzéseit támogatni kell.

Mi az integrált növényvédelem szerepe?

A peszticidek fenntartható használatára vonatkozó irányelv előírja a tagállamok számára, hogy részesítsék előnyben az alacsony peszticidfelhasználással járó növényvédelmet, és ahol csak lehetséges, adjanak elsőbbséget a nem vegyi módszereknek. Az integrált növényvédelem az irányelv egyik sarokkövét képezi, ugyanakkor az integrált növényvédelem elveinek egyéni termelői szinten történő betartását a tagállamok nem ellenőrzik rendszeresen. Noha a tagállamok egy sor intézkedéssel igyekeznek előmozdítani az integrált növényvédelem alkalmazását, ez nem szükségszerűen garantálja, hogy a felhasználók ténylegesen alkalmazzák is a megfelelő technológiákat. A jelentés megállapítja, hogy a tagállamok továbbra sem aknázzák ki teljes mértékben az integrált növényvédelem nyújtotta lehetőségeket.

Emellett a tagállamok még nem határoztak meg egyértelmű kritériumokat annak biztosítása érdekében, hogy valamennyi foglalkozásszerű felhasználó végrehajtsa az integrált növényvédelem általános elveit. Ilyen kritériumokra szükség van annak ellenőrzéséhez, hogy sikerül-e elérni az integrált növényvédelem tervezett eredményét, azaz a peszticidektől való függés csökkentését. Ellenkező esetben a tagállamoknak végrehajtási intézkedéseket kell hozniuk.

Hogyan fog a bizottság segítséget nyújtani a tagállamoknak a növényvédő szerek hatásának csökkentéséhez?

A bizottság támogatni fogja a tagállamokat az integrált növényvédelem elveinek való megfelelés értékelésére szolgáló módszerek kidolgozásában, figyelembe véve az EU mezőgazdaságának sokféleségét és a szubszidiaritás elvét. Az alacsony peszticidfelhasználással járó növényvédelem a biogazdálkodást is magában foglalja, amely jelenleg az EU mezőgazdasági területének 6,2 százalékán folyik.

A bizottság minden tőle telhetőt megtesz azért is, hogy elérhetőbbé tegye az alacsony kockázatú anyagokat. Konkrét eredménynek számít, hogy az EU által jóváhagyott alacsony kockázatú és/vagy nem vegyi anyagokon alapuló növényvédő szerek száma 2009 óta megkétszereződött. Annak érdekében, hogy még elérhetőbbé tegye az alacsony kockázatú anyagokat, a bizottság a folyamatban lévő felülvizsgálati programban elsőbbséget adott a potenciálisan alacsony kockázatú hatóanyagok értékelésének. Egy nemrégiben elfogadott jogszabályban a bizottság pontosította az alacsony kockázatú anyagok azonosítására és jóváhagyására vonatkozó meglévő kritériumokat.

Végezetül a bizottság továbbra is együtt fog működni a tagállamokkal, hogy munkacsoportokon és képzéseken keresztül megossza a megvalósuló bevált gyakorlatok példáit. A „Jobb képzés a biztonságosabb élelmiszerekért” program keretében elsőbbséget ad annak, hogy megerősítse a tagállamok kapacitását a fenntartható használat elveinek megértése és végrehajtása terén.

A felülvizsgált nemzeti cselekvési tervek elfogadását követően, valamint az ellenőrzések és más források révén rendelkezésre álló naprakész információk alapján a bizottság 2018-ban újabb jelentést fog készíteni a növényvédő szerek használatáról.

Hogyan fogják mérni a peszticidek fenntartható használatára vonatkozó irányelv végrehajtása terén elért előrelépést?

A növényvédő szerek használatából eredő kockázatok uniós szintű csökkentése tendenciáinak nyomon követése érdekében a bizottság a meglévő nemzeti kockázati mutatókon túlmenően harmonizált kockázati mutatókat fog meghatározni. Ezek segítségével a bizottság a jövőbeli szakpolitikai lehetőségek értékelésekor meg fogja tudni határozni az intézkedések eredményességét.

Így módosul a szakképzési és a felnőttképzési törvény

Megszavazta az Országgyűlés a szakképzési és a felnőttképzési törvény módosítását. A változásoknak köszönhetően még rugalmasabbá, változatosabbá válik a szakgimnáziumi képzés rendszere, a választható tanulási lehetőségek köre tovább bővül – áll a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.

A módosítások elsődleges célja emellett a duális szakképzési lehetőségek további szélesítése, a szakképzés és a gazdaság kapcsolatának még szorosabbá tétele, továbbá a felnőttképzés szabályozásának módosításával a munkaerőhiány kezeléséhez új rugalmas képzési lehetőségek biztosítása.

Az egyre népszerűbbé, elterjedtebbé váló duális szakképzési forma további megerősítését célozzák a tanulószerződéses gyakorlati képzés rendszerét érintő módosítások. Ennek értelmében tanulószerződést már a szakgimnázium 11-12. évfolyamán tanulók is köthetnek, a kötésre jogosult egyéb szervek, szervezetek köre pedig bővül.

A hatékonyabb és eredményesebb duális gyakorlati képzés megvalósítását segíti, hogy a gazdálkodó szervezeteknél a tanulók képzésével foglalkozó szakemberek újfajta, kifejezetten a tanulók felkészítésére fókuszáló képzésben részesülhetnek. A folyamatosan gyorsuló gazdasági, technológiai változások is indokolják, hogy a gazdasági szereplők az eddigieknél közvetlenebb módon kapcsolódhassanak be a szakképzés szabályozási rendszerébe.

A törvényjavaslat elfogadásával megalakulhatnak az ágazati készségtanácsok, melyek révén a gazdasági ágazatok szereplői választott képviselők útján közvetlen lehetőséget kapnak a szakképzés és felnőttképzés keretében folyó képzések szakmai tartalmainak kontrollálására, módosítására.

Emellett megújul a nem állami szakképzők állami feladatellátásba való bevonását segítő szakképzési megállapodások rendszere is, így országos szinten egyenletesebben, átfogóan és hosszabb távra tervezhető módon biztosítható a szakképzési kapacitások elosztása, összehangolása. A felnőttképzést érintő módosítások elősegítik a vállalatok igényeinek érvényesülését is annak érdekében, hogy munkavállalóik át-, és továbbképzése lehetőleg minél rövidebb idő alatt valósuljon meg, célzottan az adott munkakörnek megfelelő naprakész tudást szerezzenek, miközben csökken az ehhez kapcsolódó adminisztráció.

A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló törvény módosításával többek között könnyebben garantálható lesz az összefüggő nyári gyakorlat idejére a tanulók gyakorlati képzése, valamint e képzések támogatási forrásának biztosítása – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.

Szigorodnak a lakások épületenergetikai szabályai

0

Januártól minden, újonnan benyújtott építési engedély vagy bejelentés, illetve jelentős felújítás esetén már a költségoptimalizált energetikai követelményszint lép érvénybe.

Ez a jelenleginél 40 százalékkal energiatakarékosabb falat, nyílászárót és födémet jelent – írja a Népszava a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Kft,-re hivatkozva. Ablakoknál a háromrétegű dívik, felújításnál pedig a jelenleginél legalább 5 centivel vastagabb szigetelés szükséges.

Mindezek révén viszont a rezsi akár meg is feleződhet. 2021. január 1-től pedig már a közel nulla energetikai szint követelményeit kell teljesíteni – tették hozzá. (MTI)