Kezdőlap Blog Oldal 574

Egy év alatt negyedével bővült a hazai kártyaelfogadó hálózat

Eddig nem látott mértékben, közel negyedével bővült a magyarországi bankkártya-elfogadó hálózat 2017-ben.

Tavaly év végén 136 419 kártyaelfogadó (POS) készülék üzemelt a magyarországi kereskedőknél és szolgáltatóknál, ez 24 százalékos bővülést jelent egy év alatt – írja a Világgazdaság Magyar Nemzeti Bank adataira hivatkozva. Ennél is jelentősebb, 24,7 százalékos volt a bővülés az elfogadóhelyek tekintetében: az elmúlt év során 21 114 helyre került először kártyaelfogadó terminál.

A bővülés egyértelműen a Nemzetgazdasági Minisztérium által támogatott POS-telepítési programnak tudható be. A készüléktelepítések POS-készülékenkénti 80 ezer forintos támogatása, valamint az elfogadóhálózatot üzemeltető szolgáltatók maximálisan 1 százalékos elfogadói jutaléka szemmel láthatóan megmozgatta a piacot. (MTI)

Még több vendégre számítanak a Felső-Mátrában

Május 5-én gazdag programkínálattal rendezik meg a Mátrai Turizmus Napját.

Stuller AndrásMagyarország legmagasabban fekvő településegyüttese: Mátraszentimre, Fallóskút, Bagolyirtás, Mátraszentistván, Mátraszentlászló, Galyatető és Ágaskút közös önkormányzatának vezetője a turisták fokozódó érdeklődéséről tájékoztatta a turizmus.com-ot.

Tavaly 120 ezer 800 fizető vendégéjszakát regisztráltak a felső mátrai településeken, amely 9,8 százalékkal haladta meg az előző évit. 2017-ben adták át Mátraszentimre harmadik, négycsillagos szállodáját, miközben négy újabb panzióval is gyarapodott a térség.

A mátraszentistváni síparkban működésbe helyezték az egyedülálló, négy üléses liftet, amellyel  a park négy évszakos attrakcióként programokat ajánlhat a turistáknak.

A felső-mátrai településeken színes programokkal készülnek a vendégek fogadására. A május 5-i turisztikai napon Mátraszentimrén ismét megnyitják a szlovák nemzetiségi tájházat, amelyet pályázati támogatással, közel tízmillió forintért újítottak fel.

A környéken vezetett körtúrára invitálják az érdeklődőket, akik megtekinthetik a Mátra ásványházat és ásványokat is gyűjthetnek.

Július 7-9. között a Mátraszentimre Barátai Egyesület szervezésében, a Kárpát-medencei Szent László nevű települések képviselői találkoznak majd.

Megszűnik a Facebook-felhasználók adataival visszaélő cég

0

Beszünteti működését és csődeljárást kezdeményez a Cambridge Analytica londoni székhelyű brit-amerikai politikai elemző és tanácsadó cég, amelyet az a vád ért, hogy politikai megrendeléseket teljesítve közösségi portálok felhasználóinak adataival élt vissza.

A Cambridge Analytica maga jelentette be, hogy azonnali hatállyal felhagy minden tevékenységével. Az elmúlt hetekben megjelent brit és amerikai sajtójelentések szerint a társaság csaknem 90 millió Facebook-felhasználó adatainak feldolgozásával igyekezett képet alkotni a célba vett amerikai választók politikai beállítottságáról, és ennek alapján a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányban személyre szabott üzenetekkel próbálta befolyásolni őket, tudtuk nélkül.

A tevékenység leállításáról szóló szerda esti közleményében a cég bejelentette, hogy fizetésképtelenségi eljárás megindítására kért engedélyt a brit hatóságoktól, és ezzel párhuzamosan hamarosan csődeljárást kezdeményez amerikai érdekeltségeivel szemben is az illetékes New York-i bíróságon.

A társaság közleménye szerint a Cambridge Analyticát az elmúlt hónapokban számos megalapozatlan vád érte, olyan tevékenységek miatt, amelyek nemhogy törvényesek, de az online hirdetési szakma széles körben elfogadott normái közé tartoznak a politikai és a kereskedelmi küzdőtéren egyaránt.

A Cambridge Analytica továbbra is teljes bizalommal állítja, hogy munkatársai etikusan és törvényesen jártak el. A média ostroma azonban a cég gyakorlatilag összes ügyfelét és beszállítóját elriasztotta, és ennek eredményeként született az a döntés, hogy a társaság üzleti tevékenysége nem fenntartható tovább – áll a közleményben. A kommüniké szerint ebben a helyzetben nem maradt egyéb reális lehetőség, mint az, hogy a céget csődeljárás alá helyezzék.

A Cambridge Analytica alapítói, illetve befektetői között van Steve Bannon, Donald Trump amerikai elnök volt tanácsadója, aki egy ideig a cég alelnöke volt, és Robert Mercer milliárdos, az amerikai republikánusok egyik fő anyagi támogatója. Egybehangzó értesülések szerint a cég megpróbálta befolyásolni a brit EU-tagságról 2016-ban tartott, a kilépést pártolók szűk győzelmével végződött népszavazást is.

Christopher Wylie, a Cambridge Analytica egykori kutatási igazgatója a londoni alsóház digitális, kulturális, média- és sportügyekért felelős bizottságának áprilisi meghallgatásán azt mondta: meggyőződése szerint az Aggregate IQ nevű kanadai adatkezelő cég, amelynek szolgáltatásait az EU-népszavazás Brexit-táborát összefogó kampánycsoport használta, gyakorlatilag a Cambridge Analytica társcége volt és merített a CA adatbázisából. 

Wylie szerint „teljesen ésszerű az a feltételezés”, hogy az Aggregate IQ nagyon jelentős szerepet játszott a Brexit-tábor népszavazási győzelmében, és az is, hogy az EU-referendumon más eredmény születhetett volna, ha nem történt volna „csalás”. (MTI)

Repülőjárat köti össze Budapestet és Krakkót

0

Krakkó is elérhető közvetlen repülőjárattal Budapestről szerdától, a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT csütörtök kivételével minden nap indít repülőket a két város között.

A Budapest és Krakkó közötti légi összeköttetést régóta várják az utasok – fogalmazott a Budapest Airport Zrt. közleményében Bogáts Balázs, a társaság járatfejlesztési vezetője. Arra számít, hogy akár 33 ezren is igénybe vehetik az új járatot.

Az elmúlt egy év minden korábbinál eredményesebb volt a LOT-tal. A lengyel légitársaság Varsóba is indít hetente 33 repülőt, emellett csütörtöktől New York, szombattól pedig Chicago is elérhető a LOT járataival Budapestről. (MTI)

Szja-bevallás: a leggyakoribb kérdések

0

A személyi jövedelemadó bevallás kapcsán gyakran feltett kérdéseket – és válaszokat – dr. Sütő Zsuzsanna tájékoztatási kiemelt szakreferens, a NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztályának munkatársa foglalta össze.

A 2017. adóév vonatkozásában a korábbi évhez képest kibővült azok köre, akiknek az adóhatóság elkészítette a személyi jövedelemadó bevallási tervezetet, külön erre irányuló kérelem nélkül.

Készült adóbevallási tervezet a mezőgazdasági őstermelők és az áfa fizetésre kötelezett magánszemélyek részére is, akik ezen tervezet segítségével el tudják készíteni az szja-bevallásukat, azonban esetükben a közreműködésük nélkül nem válik bevallássá a tervezet.

Az adóbevallási tervezet szerepe 2018-ban még inkább megnőtt, hiszen a munkáltatói adómegállapítás lehetősége megszűnt, így jelentősen nőtt azok száma, akiknek adóbevallási tervezet készült. A tervezet 2018. március 5-étől vált elérhetővé az ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek részére, mint egy két héttel korábban a jogszabályban előírt dátumnál. Az ügyfélkapuval nem rendelkezők 2018. március 19-éig kérhették az adóbevallási tervezet papír alapon történő megküldését, ezt követően csak személyesen a NAV ügyfélszolgálati irodáiban kérhető a tervezet papír alapú kiadása. Ügyfélkapus regisztrációt követően mindenki láthatja és módosíthatja, jóváhagyhatja az elkészített bevallási tervezetet. Azoknak, akik még nem rendelkeznek Ügyfélkapu regisztrációval, célszerű azt minél hamarabb megtenniük. A NAV valamennyi ügyfélszolgálatán, továbbá bármely megyei (fővárosi) kormányhivatalban, a fővárosi és megyei kormányhivatalok járási (fővárosi, kerületi) hivatalában, illetve a Magyar Posta Zrt. kijelölt postahelyein is elvégezhető az ügyfél kapunyitás, amely lényegesen leegyszerűsítheti további adóügyek (pl. illetőség-, és jövedelemigazolás kiadása) intézését is.

Fontos kiemelni azt, hogy a mezőgazdasági őstermelők és az áfa fizetésre kötelezett magánszemélyek a bevallási tervezet adatainak felhasználásával tehetnek eleget bevallási kötelezettségüknek, vagyis a tervezet adatait ki kell egészíteniük az önálló, illetve őstermelői tevékenységből származó jövedelemre és az azzal összefüggő adókötelezettségekre vonatkozó adatokkal. Ez azt is jelenti, hogy mind az őstermelők, mind az áfa fizetésre kötelezett magánszemélyek részére elkészített adóbevallási tervezet a bevallási határidő leteltét követően nem válik bevallássá, vagyis módosítás, kiegészítés nélkül nem hagyható jóvá.

Hogyan érhető el az adóbevallási tervezet ügyfélkapus hozzáférés esetén?

Az adóbevallási tervezet két úton érhető el:

  • Az adóhatóság honlapjáról. Az e-SZJA 2017 feliratra történő kattintás után, az e-SZJA ikon kiválasztását követően a „Belépés”-re kattintva a rendszer a magyarorszag.hu-ra irányít át. Az ügyfélkapu felhasználónév és jelszó megadása után lehetőség van a bevallási tervezet megtekintésére, módosítására, és az 1+1 százalékos nyilatkozat megtételére.
  • A www.magyarorszag.hu-n keresztül. Az ügyfélkapus belépés után a bal oldalon található eSZJA Portálra történő kattintást követően az adózónak lehetősége nyílik a bevallási tervezet megtekintésére, módosítására, és az 1+1 százalék felajánlásáról is nyilatkozhat.

Az e-SZJA portálon azon adózók is megtekinthetik a tervezetüket, akik a 17SZJA jelű bevallásukat 2018. március 5-e előtt már önállóan benyújtották. Mi a teendőjük?

Az adóhatóság az idén küldött az értesítési tárhelyre üzenetet az adóbevallási tervezet elkészültéről, még abban az esetben is, ha március 5-ét megelőzően az adózó már önadózóként teljesítette bevallási kötelezettségét, azaz benyújtotta a 17SZJA bevallást.

Ha az adózó korábban önállóan már nyújtott be 17SZJA bevallást, amelynek adataiban változtatni egyáltalán nem kíván, úgy az eSZJA portálon az adóbevallási tervezettel teendője nincsen. Azonban ha az adózó a már korábban benyújtott 17SZJA bevallásának önellenőrzését vagy adózói javítását szeretné kezdeményezni, úgy azt többek között megteheti az eSZJA portálon elérhető bevallási tervezete segítségével is.

Mi a teendő a tervezettel, ha nem őstermelő, valamint nem áfa fizetésre kötelezett a magánszemély?

  • Ügyfélkapus regisztráció esetén

Amennyiben az adózó egyetért az adóbevallási tervezettel és elfogadja azt, akkor a tervezet az ő személyi jövedelemadó bevallásává válik.

Abban az esetben, ha nem ért egyet a bevallási tervezet adataival, akkor a tervezetet az adózónak elektronikus felületen módosítania (kiegészítenie, javítania) kell és be kell küldenie.

  • Ügyfélkapus hozzáférés hiányában

Amennyiben az adózó egyetért a papír alapon megkapott bevallási tervezetben foglaltakkal, akkor további teendője nincs, nem kell azt aláírni, sem visszaküldeni.

Amennyiben nem ért egyet a postai úton megküldött bevallási tervezetben foglaltakkal, akkor, tekintettel arra, hogy a papír alapon megkapott tervezetet javítani nem lehet, ezért a 17SZJA bevallást kell benyújtania 2018. május 22. napjáig.

A nyomtatvány elérhető

  • az Általános nyomtatványkitöltő programon keresztül ezen a linken,
  • az új internetes kitöltő felületen a http://nav.gov.hu/szja/szja linken, ahol ügyfélkapus regisztráció nélkül is használható a nyomtatványkitöltő program és üres bevallás nyomtatására is van lehetőség.

Hol lehet véglegesíteni a módosított bevallási tervezetet?

Amennyiben az adózó elvégezte a szükséges módosításokat, kiegészítéseket, és azokat el is mentette, a „Tovább a beadáshoz”, majd a „Beadás” gomb megnyomását követően küldheti be az adóhatósághoz a módosított tervezetet. Ezt követően a bevallás státusza „Beküldött” lesz, a Profil oldalon a státusz alatt pedig az „Ön sikeresen beküldte az adóbevallását” felirat válik láthatóvá.

Ha az adózó nem módosítja, nem egészíti ki a tervezetet, úgy az jóváhagyás nélkül is – az őstermelőket és az áfa fizetésre kötelezetteket kivéve – bevallássá válik 2018. május 22-én.

Mi a teendő, ha az adózó jóváhagyta az adóhatóság által készített bevallási tervezetet az ügyfélkapun keresztül és most mégis változtatni szeretne az abban foglaltakon?

A bevallási tervezet jóváhagyását követően a bevallási tervezet érvényes bevallássá válik, ezért abban módosítani már nem lehet. Módosításra csak önellenőrzés útján van lehetősége az adózónak, ehhez elektronikus úton vagy papír alapon be kell nyújtania egy 17SZJA bevallást, önellenőrzést jelölve a nyomtatvány főlapján. Az önellenőrzés az online kitöltőfelületen is elvégezhető.

Hogyan kell eljárni hiányzó igazolások esetén?

Az adóbevallás benyújtásában akadályozott adózónak az akadályoztatás megszűnését követő 15 napon belül kell adóbevallást tennie. Az adózónak lehetősége van arra, hogy a bevallási határidő elmulasztása esetén az akadály megszűnését követő tizenöt napon belül, a bevallás pótlásával egyidejűleg igazolási kérelmet terjesszen elő.

A késedelem igazolására vonatkozó kérelmet (a továbbiakban: igazolási kérelem) a bevallással egyidejűleg kell benyújtani. Ha a vállalkozási tevékenységet nem folytató és általános forgalmi adó fizetésére nem kötelezett magánszemélynek a személyi jövedelemadó-bevallás elkészítéséhez szükséges iratok, igazolások önhibáján kívül nem állnak rendelkezésére és ezért bevallását előreláthatóan nem tudja határidőben benyújtani (ideértve az elkészült bevallási tervezet módosítását is), a bevallási késedelemről a bevallás benyújtására előírt határidőn belül, azaz 2018. évben május 22-ig kötetlen formában megírt, papír alapú bejelentést kell tennie a lakóhelye szerint illetékes adóigazgatóság Bevallási Főosztályára.

Amennyiben a magánszemélynek nem sikerül beszereznie a szóban forgó kifizetőtől a 2017. adóévben megszerzett adóköteles jövedelmét tartalmazó igazolást, úgy természetesen lehetősége van kérelmet előterjeszteni a NAV adatbázisában szereplő, a kifizető által bevallott jövedelem, adó- és járulékkötelezettség adatainak kiadása ügyében, mely szükséges az éves személyi jövedelemadó bevallás elkészítéséhez. A kifizetői adatok, igazolások kikérésére vonatkozó kérelmet a kifizető székhelye szerint illetékes adóigazgatóság Eljárási és Illeték Főosztályához kell benyújtani.

Az adóhatóság a honlapján egy igazolási kérelem-mintát tett közzé – melynek használata nem kötelező –, amely egyes adókötelezettségek késedelmes teljesítésének kimentésére szolgál.

Az „Egyes adókötelezettségek késedelmes teljesítésének (EKKT) kimentésére szolgáló igazolási kérelem minta” elérhető az adóhatóság honlapjáról a főlap bal oldalán található „Letöltések – egyéb” menüpont alatt az Adatlapok, igazolások, meghatalmazás minták között.

Szerepel-e a családi kedvezmény a bevallási tervezetben?

Miután az adóbevallási tervezet a munkáltatók, kifizetők által beküldött bevallások, adatszolgáltatások alapján készül, ezért a családi kedvezmény abban az esetben szerepel a tervezetben, ha év közben azt – a magánszemély adóelőleg-nyilatkozata alapján – a munkáltató, kifizető figyelembe vette. Ha év közben az adózó nem kérte a családi kedvezmény összegének figyelembevételét, akkor az a tervezetben nem szerepel, a kedvezményre vonatkozó adatokkal, nyilatkozatokkal a tervezetet ki kell egészíteni. Az év közben érvényesített családi kedvezmény összege is módosítható, az adóbevallásban az adóelőleg-nyilatkozattól eltérően is igénybe vehető a kedvezmény összege.

Megosztható-e családi kedvezmény élettársak között? Ha igen, akkor kell-e igazolni a közös lakcímet, és mivel?

Ha az élettársak mindegyike jogosult a családi kedvezményre (például a közös gyermekük után), akkor akár év közben, akár év végén közösen vehetik igénybe a kedvezményt, ebben az esetben nem kell a közös háztartást bizonyítani. Azonban, ha például csak a férfi jogosult a családi kedvezményre, akkor azt a bevallásában abban az esetben oszthatja meg élettársával, amennyiben közös háztartásban élnek.

A bevallás benyújtásakor nem kell a közös lakcímet igazolni, azonban egy esetleges ellenőrzés során azt az adóhatóság vizsgálhatja. Ebben az esetben a közös háztartás biztosan igazolható például a lakcím kártyával.

Ha az adózó 2017-ben adószámos magánszemélyként fizetővendéglátó tevékenységet folytatott, melyre a tételes átalányadózást választotta, a bevallásban fel kell-e tüntetnie a bevételt, ha igen melyik sorban?

Ha készült az adózó részére bevallási tervezet (például azért, mert munkaviszonyból származó jövedelmet is szerzett 2017-ben), akkor annak 174. sorát kell kitöltenie, ahol szerepeltetni kell a szobák számát és a fizetendő adó összegét (38 400 forint/szoba/év).

A tételes átalányadózást választó fizetővendéglátó tevékenységet folytató magánszemélynek nem kell a bevételét feltüntetni a személyi jövedelemadó bevallásban.

Ha az adóhatóság kifizetői adat hiányában az adózó részére nem készített bevallási tervezet, akkor saját magának kell elkészítenie szja bevallását. Ha az adóbevallási tervezet papír alapon történő megküldését kérte a NAV-tól, akkor tekintettel arra, hogy a tervezetet javítani nem lehet, ezért a 17SZJA bevallást kell benyújtania 2018. május 22. napjáig.

Az adózó 2017-ben 500 ezer forint bevételt szerzett az őstermelői tevékenysége során. Mi a teendője a bevallási tervezettel?

Ha az adózó által 2017-ben megszerzett éves őstermelői bevétel nem haladta meg az 600 ezer forintot, akkor az őstermelői bevételéből nem kell jövedelmet megállapítania, ezen bevételét nem kell bevallania.

Ha a 600 ezer forint alatti őstermelői bevételen kívül az adózónak nem volt más adóköteles jövedelme 2017-ben, akkor bevallási kötelezettség nem terheli.

  • Ügyfélkapus hozzáférés esetén

Ha a 600 ezer forintot meg nem haladó őstermelői bevételen túl más adóköteles jövedelemmel is rendelkezett 2017-ben, akkor – tekintettel arra, hogy az őstermelők részére elkészített adóbevallási tervezet módosítás, kiegészítés nélkül nem hagyható jóvá – az internetes felületen be kell lépni a szerkesztés menübe, majd ezt követően a bevallás a „Mentés” gombra kattintva rögzíthető. Amennyiben az így módosított adatok megfelelőek, úgy a „Tovább a be adáshoz” gombra kell kattintani, a bevallás benyújtása pe dig a zöld színű „Beadás” gomb választását követően történik.

  • Ügyfélkapus hozzáférés hiányában

Ügyfélkapu regisztráció hiányában, ha bevallási tervezetét az adózó papír alapon kérte, és az a 600 ezer forint alatti őstermelői bevételen kívüli jövedelmeit is tartalmazza, akkor – miután a papír alapú tervezet módosítása nem lehetséges – a 17SZJA bevallást kell benyújtania 2018. május 22. napjáig.

2017-ben 600 ezer forint feletti bevételre tettem szert őstermelőként. Mi a teendőm a bevallási tervezettel?

  • Ügyfélkapus hozzáférés esetén

Ha az adózó által 2017-ben megszerzett éves őstermelői bevétel meghaladta az 600 ezer forintot és a bevallási tervezet nem tartalmazza a teljes bevételét, akkor azt ki kell egészítenie az őstermelői bevételre, költségekre vonatkozó és az őstermelői tevékenységgel összefüggő további adatokkal. Ezt követően bevallást a „Mentés” gombbal rögzítve az beadhatóvá válik.

  • Ügyfélkapus hozzáférés hiányában

Ügyfélkapu regisztráció hiányában, ha bevallási tervezetét papír alapon kérte, akkor – miután a papír alapú tervezet módosítása nem lehetséges – az őstermelői tevékenysége során megszerzett valamennyi bevételét, költségeit és az őstermelői tevékenységgel összefüggő további adatokat is tartalmazó 17SZJA bevallást kell benyújtania 2018. május 22. napjáig.

Az önkéntes kölcsönös pénztári befizetések utáni „adókedvezmény érvényesítése” (rendelkezés az adóról) az adóbevallási tervezetben megjelenik-e, illetve azt milyen módon lehet érvényesíteni?

Az önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozatot a magánszemély az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár által kiadott igazolás alapján teheti meg. Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár a kiadott igazolásról adatot szolgáltat az állami adó- és vámhatóságnak.

Az állami adóhatóság által elkészített bevallási tervezet az adatszolgáltatás következtében tehát az önkéntes pénztári rendelkező nyilatkozatot is automatikusan tartalmazni fogja.

Az adóbevallási tervezettel összefüggő eljárásban a magánszemély adó feletti rendelkezésének minősül az állami adó- és vámhatóság által elkészített és az adóbevallási tervezetben feltüntetett önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozat is, ha a magánszemély az adóbevallási tervezetet 2018. május 22-ig nem egészíti ki, nem javítja, bevallási kötelezettségét más módon nem teljesíti. Abban az esetben azonban, ha például több önkéntes pénztári tagsággal rendelkezik az adózó, akkor a rendelkező nyilatkozat megtételéhez az ő közreműködése is szükséges.

A papír alapú bevallási tervezet adataiban javítani nem lehet, azonban ha az adóhatóság nyilvántartása szerint több önkéntes pénztári tagsággal rendelkezik és a 2017. év során több pénztárhoz is teljesített befizetést az adózó, úgy a bevallási tervezethez 17SZJAK elnevezésű nyomtatványt csatolunk, melyen megjelölheti azt a pénztárt, ahová az utalást kéri. Ebben az esetben csak a 17SZJAK nyomtatványt kell kitölteni, melynek visszaküldésével válik a bevallási tervezet az adózó személyi jövedelemadó bevallásává, az összeg kiutalása a beérkezés időpontjától számított 30 napon belül történik.

Amennyiben a bevallási tervezet mellé nem kapott 17SZJAK kiegészítő nyilatkozatot, mert a bevallási tervezetet más okból történő módosítása vagy kiegészítése szükséges, akkor a 17SZJA nyomtatványon kell bevallását benyújtania, melynek 17SZJA-02-es lapján jelölheti meg a pénztárt, ahová az utalást kéri.

Ha az adózó ügyfélkapus regisztrációt létesít, úgy az adóbevallási tervezetét 2018. március 5-étől érheti el ügyfélkapuján keresztül az erre a célra létrehozott elektronikus felületen, ahol az adatokat 2018. május 22-ig ellenőrizheti, javíthatja, kiegészítheti. Itt lesz lehetősége arra, hogy több rendelkezésre jogosító önkéntes pénztári tagsága esetén megjelölje, hogy melyik pénztárhoz kéri a kiutalást.

Az egészségpénztári, illetve nyugdíjpénztári befizetésről szóló igazolást egyik esetben sem kell az adózónak beküldenie a hivatalunkhoz, fontos azonban hogy elévülési időn belül (2023. december 31-ig) meg kell őrizni.

Milyen esetekben küld az adóhatóság kiegészítő nyilatkozatot az adóbevallási tervezettel együtt?

Erre akkor kerül sor, ha az adózó közreműködése szükséges a pótlólagos adatközléshez. Ilyen esetek lehetnek az alábbiak:

  • Amennyiben a magánszemély az adóhatóság nyilván tartása szerint több önkéntes pénztári tagsággal rendelkezik és a 2017. év során több pénztárhoz is teljesített befizetést, úgy a bevallási tervezethez 17SZJAK elnevezésű nyomtatványt csatol az adóhatóság, melyen az adózó megjelölheti azt a pénztárt, ahová az utalást kéri.
  • Ha az adózó tervezete visszaigényelhető adót tartalmaz és a bevallási tervezetét papír alapon kapta meg, melyhez ezt a kiegészítő nyomtatványt is kézhez kapja, amelyen nyilatkoznia kell arról, hogy mely számlaszámra, vagy postai címre kéri a visszaigényelhető adója kiutalását. A kiutalásra nyitva álló 30 napot e nyilatkozat beérkezésétől kell számolni.
  • Amennyiben adott a részletfizetés lehetősége, úgy nyilatkozhat a magánszemély, hogy kíván-e élni vele.

Mennyi időn belül történik a visszaigényelhető adó kiutalása a bevallási tervezet esetében?

Az állami adó- és vámhatóságnak a visszatérítendő adót a visszaigényléshez szükséges adatok beérkezésétől számított 30 napon belül kell kiutalnia.

Amennyiben a magánszemély a visszaigénylésre vonatkozó adatokat a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig nem nyújtja be az adóhatósághoz, a visszaigényelhető adó nem kerül kiutalásra, azt a magánszemély külön kiutalási kérelem benyújtásával kérheti.

Ha a magánszemély a bevallási tervezetét papír alapon kapja meg, úgy a bevallási tervezettel egyidejűleg egy űrlapot is kézhez kap, amelyen legkésőbb 2018. május 22-ig nyilatkozni kell, hogy a visszaigényelhető adó kiutalását mely számlaszámra, vagy postacímre kéri. A 30 napot ezen nyilatkozat beérkezésétől kell számolni. Amennyiben a fenti határidőig a magánszemély nem küldi vissza a nyilatkozatot, úgy utólag a 1817 jelű nyomtatványon van lehetősége kérni az adótöbblet kiutalását.

Ha az adózónak a papír alapon megkapott bevallási tervezetet más ok miatt is módosítania vagy kiegészítenie szükséges, akkor 17SZJA nyomtatványon nyújthatja be bevallását, melynek főlapján a (D) blokkban kell a visszaigénylési adatokat szerepeltetni.

Az ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek esetében a 30 napos kiutalási határidőt a bevallási tervezet online felületen történő jóváhagyásától, vagy módosításától kell számolni.

Ha a bevallási tervezet befizetendő személyi jövedelemadót tartalmaz, milyen mód(ok)on, lehet azt befizetni?

Az adózók a következő módokon tehetnek eleget a fizetési kötelezettségüknek, ha a bevallással egyidejűleg fizetendő személyi jövedelemadójuk mutatkozik:

  • Az online felületen (e-SZJA portálon) bankkártyás fizetéssel.
  • Lakossági folyószámláról átutalással, melynek során a közlemény rovatban fel kell tüntetni az adószámát vagy adóazonosító jelét. (NAV Személyi jövedelemadó magánszemélyt, őstermelőt, egyéni vállalkozót, kifizetőt terhelő kötelezettség beszedési számla: 10032000-06056353).
  • A NAV ügyfélszolgálatain POS terminálon keresztüli bankkártyás befizetéssel.
  • Ügyfélkapun keresztül, az eBEV portálon történő adószámla lekérdezéshez kapcsolódóan VPOS fizetéssel.
  • Készpénz-átutalási megbízással, azaz csekken, amit a CSEKK telefonon a NAV Általános Tájékoztató Rendszerén keresztül a 1819-es telefonszámon igényelhet.

Az előzőekben kiemelt kérdéseken kívül további gyakori kérdés-válaszokat tartalmaz az az összefoglaló anyag, ami az adózókat segíti alapvető információkkal, s mely megtalálható az adóhatóság honlapján az új SZJA aloldalon, az „Információk a bevallásról” cím alatt.

Május 16-tól változnak egyes postai díjak

Május közepétől változnak egyes postai díjak, több postai szolgáltatás ára kis mértékben emelkedik, egyes esetekben viszont csökkenni fog a díj – tájékoztatott a Magyar Posta.

Május 16-tól drágább lesz a normáltól eltérő súlyú, azaz a 100 grammot elérő, vagy azt meghaladó súlyú közönséges és elsőbbségi levelek feladása. Az árváltozás érinti az ajánlott és a tértivevényes leveleket is, az ajánlott levél feladása 320 forintba kerül majd, a tértivevény többletszolgáltatás pedig 220 forint lesz.

A belföldi csomagszolgáltatások díjaiban is lesznek változások. Így például az egyetemes szolgáltatás alapján biztosított MPL Postacsomag ára a leggyakoribb 2 kilogramm alatti súlykategóriában 20 forinttal lesz több, az MPL Üzleti Csomagért pedig – szintén 2 kilogrammig – 50 forinttal kell majd többet fizetni. A csomagautomatáknál nem változik az ár, csomagmérettől és súlytól függetlenül egységesen 889 forint marad.

Az uniós országokba küldött, 10 kilogramm alatti EUROPA+ küldemények díja kis mértékben emelkedik, de pár ország esetén (például Románia és Franciaország) 20–35 százalékkal csökken. Változás az is, hogy az összes szomszédos uniós ország a legolcsóbb zónába kerül.

A lakossági körben leginkább használt nem könyvelt (közönséges) 30 és 50 grammos levél ára nem változik, ahogy az elsőbbségi 30 és 50 grammos leveleké sem, és továbbra is változatlan áron érhetők el a levelezőlapok és képeslapok is. Nem változik a hivatalos iratok feladási ára sem, 370 forint marad. (MTI)

Uniós költségvetés: itt vannak az Európai Bizottság javaslatai

Az Európai Bizottság „egy modern, egyszerű és rugalmas” költségvetést javasol a 2021–2027-es időszakra vonatkozóan, ennek keretében pedig egy új mechanizmust, amely megvédi a büdzsét „a jogállamiság tekintetében fennálló, általánossá vált hiányosságokhoz kapcsolódó pénzügyi kockázatoktól”.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke így nyilatkozott: „Ma fontos pillanat jött el Uniónk számára. Az új költségvetés lehetőséget ad arra, hogy jövőnket egy, a szolidaritás által összekötött 27 tagból álló, új és nagyratörő unióként alakítsuk. A mai javaslatban gyakorlati tervet mutatunk be arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet többet elérni kevesebből. A jó gazdasági széljárás biztosít némi mozgásteret, de nem kímél meg attól, hogy néhány területen megtakarításokat tegyünk. Most első alkalommal jogállamisági mechanizmussal biztosítjuk a hatékony és eredményes pénzgazdálkodást. Ezt jelenti az, hogy felelősségteljesen bánunk adófizetőink pénzével. Most a Parlamentnek és a Tanácsnak kell lépnie. Határozottan úgy vélem, arra kell törekednünk, hogy a jövő évi európai parlamenti választások előtt megállapodásra jussunk.”

Günther H. Oettinger, a költségvetésért és az emberi erőforrásokért felelős uniós biztos a következőket nyilatkozta: „Ez a költségvetési javaslat valóban az uniós hozzáadott értékről szól. Még többet fordítunk olyan területekre, ahol egyetlen tagállam nem tud egymaga boldogulni, vagy ahol hatékonyabb a közös fellépés – legyen az kutatás, migráció, határellenőrzés vagy védelem. Emellett folytatjuk az olyan hagyományos – de modernizált – szakpolitikák finanszírozását, mint a közös agrárpolitika és a kohéziós politika, mivel mindannyian élvezzük mezőgazdasági termékeink magas színvonalából és a gazdaságilag felzárkózó régiókból eredő előnyöket.”

1. Eredményközpontú költségvetés: a célkitűzésekhez illeszkedő források

A 27 tagú Európai Unió meghatározta politikai prioritásait, most pedig az ezekhez illeszkedő forrásokra van szükség.

Összességében a bizottság 1 135 milliárd EUR kötelezettségvállalást (2018-as árakon kifejezve) tartalmazó hosszú távú költségvetést javasol a 2021–2027 közötti időszakra, amely az EU27-ek bruttó nemzeti jövedelme (GNI) 1,11 százalékának felel meg. A kötelezettségvállalások javasolt szintje 1 105 milliárd EUR-nak (vagy a GNI 1,08 százalékának) megfelelő kifizetési előirányzatot jelent (2018-as árakon). Ez magában foglalja az afrikai, karibi és csendes-óceáni országokkal folytatott fejlesztési együttműködés finanszírozására szolgáló, máig egy kormányközi megállapodás keretében működő fő uniós eszköz, az Európai Fejlesztési Alap uniós költségvetésbe való integrálását. Figyelembe véve az inflációt, ez lényegében megfelel a jelenlegi, 2014–2020 közötti költségvetésnek (beleértve az Európai Fejlesztési Alapot).

Az új és sürgető prioritások finanszírozása érdekében növelni kell a finanszírozás jelenlegi szintjét. Ha most befektetünk olyan területekbe, mint a kutatás és az innováció, a fiatalok, a digitális gazdaság, a határigazgatás, a biztonság és védelem, az hozzájárul a jövőbeli jóléthez, fenntarthatósághoz és biztonsághoz. Az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület költségvetése például megkétszereződik.

A bizottság ugyanakkor kritikusan megvizsgálta, hogy hol van lehetőség megtakarításokra, és a hatékonyság növelésére. A bizottság a közös agrárpolitika és a kohéziós politika forrásainak mérsékelt – mindkét esetben 5 százalék körüli – csökkentését javasolja a 27 tagú Unió új realitásának tükrözése érdekében. Ezek a szakpolitikák korszerűsítésen esnek át, biztosítandó, hogy kevesebb forrással is eredményesek legyenek, és akár új prioritásokat is szolgáljanak. A kohéziós politikának például egyre fontosabb szerepe lesz a strukturális reformok támogatásában és a migránsok hosszú távú integrálásában.

E változások nyomán a költségvetés kiegyensúlyozottabb lesz, és nagyobb hangsúlyt kapnak azok a területek, ahol az uniós költségvetés a legnagyobb hatást tudja elérni.

2. Modern, egyszerű és rugalmas költségvetés

Az uniós költségvetés az európai gazdaság és a nemzeti költségvetések méretéhez képest visszafogott. Mégis valódi változást hozhat a polgárok és vállalkozások életébe – feltéve, hogy olyan területeknek biztosít forrásokat, ahol az Unió hatása nagyobb lehet, mint a nemzeti szintű állami kiadásoké, és ahol valódi uniós hozzáadott értéket teremt. Példaként említhetők az egész Európa legjobb kutatóit összefogó élvonalbeli kutatási projektek, a nagy infrastruktúrák vagy a digitális transzformációt követő projektek, vagy az Unió ahhoz szükséges eszközökkel való ellátása, hogy védelmet és biztonságot tudjon nyújtani polgárai számára. Ez nélkülözhetetlen a mai gyorsan változó világban, ahol Európa demográfiai kihívásokkal, a szomszédságában kialakult instabilitással és számos egyéb sürgető, a nemzeti határokon túlmutató problémával szembesül.

A bizottság ezért egy modern, egyszerű és rugalmas költségvetést javasol:

  • Modern: Az új, 27 tagú Uniónak új, modern költségvetésre van szüksége, amely bebizonyítja, hogy Európa levonta a múltbeli tanulságokat. Más szavakkal, egy egységes szabálykönyv alapján a szabályok koherensebbé tételével tovább kell csökkenteni a bürokráciát a kedvezményezettek és az irányító hatóságok számára. Emellett egyértelműbb célokat kell meghatározni, és nagyobb hangsúlyt kell helyezni a teljesítményre. Ezáltal könnyebbé válik az eredmények nyomon követése és mérése, és szükség esetén a változtatás.
  • Egyszerű: A költségvetés szerkezete egyértelműbbé válik és fokozottabb összhangban lesz az Unió prioritásaival. Ma a források túl sok program és eszköz között oszlanak meg, a költségvetésen belül és kívül is. A bizottság ezért a programok számának több mint egyharmadával való csökkentését javasolja (a jelenlegi 58-ról a jövőben 37-re), például a szétaprózott finanszírozási források új integrált programokban való összefogásával, és a finanszírozási eszközök használatának radikális egyszerűsítésével, többek között az InvestEU Alapon keresztül.
  • Rugalmas: A közelmúltbeli kihívások – különösen a 2015. évi migrációs és menekültválság – egyértelműen rámutattak a jelenlegi uniós költségvetés rugalmassági korlátaira a kellően gyors és hatékony fellépés terén. A bizottság javaslata ezért nagyobb rugalmasságot biztosít a programok között és azokon belül, a válságkezelési eszközök megerősítésével és egy új „uniós tartalék” létrehozásával az előre nem látható események kezeléséhez, és többek között a biztonság és a migráció területén jelentkező vészhelyzetekre való reagáláshoz.

3. Az uniós költségvetés és a jogállamiság: hatékony és eredményes pénzgazdálkodás

Jelentős újítás a javasolt költségvetésben az uniós finanszírozás és a jogállamiság közötti megerősített kapcsolat. A jogállamiság tiszteletben tartása elengedhetetlen előfeltétele a hatékony és eredményes pénzgazdálkodásnak és a hatékony uniós finanszírozásnak. A bizottság ezért egy új mechanizmust javasol, amely megvédi az uniós költségvetést a tagállamokban a jogállamiság tekintetében fennálló általánossá vált hiányosságokhoz kapcsolódó pénzügyi kockázatoktól. Az újonnan javasolt eszközök lehetővé teszik az unió számára, hogy felfüggessze, csökkentse vagy korlátozza az uniós finanszírozáshoz való hozzáférést a jogállamiságot érintő hiányosságok jellegével, súlyosságával és hatókörével arányos módon. Ilyen határozatra a bizottság tesz majd javaslatot, és az elfogadásáról a Tanács fordított minősített többségi szavazással dönt.

4. Erős és szilárd gazdasági és monetáris uniót támogató uniós költségvetés

Az euróövezeti stabilitás a munkahelyteremtés, a növekedés, a beruházások és a társadalmi méltányosság előfeltétele az Unió egészében. A bizottság 2017 decemberében, az európai gazdasági és monetáris unió elmélyítését célzó ütemterve részeként felvázolta, hogy miként lehetne új költségvetési eszközöket kialakítani az EU közkiadásainak keretében az euróövezet stabilitásának és az euróövezeti konvergenciának a támogatása érdekében. A bizottság az új többéves pénzügyi keretben két új eszközt javasol:

  • Egy új Reformtámogató programot, amely – összesen 25 milliárd euró költségvetéssel – pénzügyi és technikai támogatást kínál minden tagállamnak a kiemelt reformok végrehajtása céljából, különösen az európai szemeszter összefüggésében. Emellett egy konvergenciatámogató eszköz célzott támogatást biztosít az euróövezeten kívüli, a közös valutához való csatlakozás előtt álló tagállamok számára.
  • Egy európai beruházásstabilizáló funkciót, amely segít fenntartani a beruházási szinteket nagy aszimmetrikus sokkok esetén. Kezdetben az uniós költségvetés keretében legfeljebb 30 milliárd eurót kitevő back-to-back hitelek formáját ölti, amelyhez a kamatköltségek fedezésére a tagállamoknak nyújtott pénzügyi támogatás társul. A hitelek pénzügyi többlettámogatást nyújtanak olyankor, amikor az államháztartások túlfeszítettek és fenn kell tartani a kiemelt beruházásokat.

5. Az uniós költségvetés finanszírozásának modern forrásai

Az új prioritásokhoz új beruházásokra van szükség. A bizottság ezért javasolja azt, hogy ezek finanszírozása új pénzügyi források (körülbelül 80 százalék), átcsoportosítások és megtakarítások (körülbelül 20 százalék) kombinációja révén történjen.

Az EU jövőbeli finanszírozásával foglalkozó magas szintű munkacsoport ajánlásaira építve a bizottság a jelenlegi átfogó finanszírozási rendszer – a saját források – modernizálását és egyszerűsítését, valamint a költségvetés bevételi forrásainak diverzifikálását javasolja.

A hosszú távú költségvetés finanszírozásának új forrásai

A bizottság a jelenlegi hozzáadottértékadó-alapú saját forrás egyszerűsítését és új saját források kosarának bevezetését javasolja a politikai prioritásainkhoz kapcsolódóan.

Az új saját források javasolt kosara a következőket foglalja magában:

  • a kibocsátáskereskedelmi rendszer bevételeinek 20 százaléka;
  • az új közös összevont társaságiadó-alapra alkalmazott 3 százalékos lehívási mérték (a szükséges jogszabály elfogadása után fokozatosan kell bevezetni);
  • az egyes tagállamokban keletkező, újrafeldolgozatlan műanyag csomagolási hulladék mennyisége alapján kiszámított nemzeti hozzájárulás (kilónként 0,80 euró).

Ezek az új saját források a teljes uniós költségvetés mintegy 12 százalékát teszik ki, és évente akár 22 milliárd euróval járulhatnak hozzá az új prioritások finanszírozásához.

Visszatérítések

  • Az Egyesült Királyság EU-ból való kilépése lehetőséget kínál a visszatérítések, sőt, a visszatérítéshez kapcsolódó kedvezmények bonyolult rendszerének kezelésére. A bizottság az összes visszatérítés megszüntetését, és a tagállamok által az uniós költségvetés számára a vámbevételek (az egyik saját forrás) beszedésekor megtartott összeg 20 százalékról 10 százalékra való csökkentését javasolja. Mindkét intézkedés egyszerűbbé és méltányosabbá teszi az uniós költségvetést.
  • Az egyes tagállami hozzájárulások hirtelen és drasztikus emelkedésének elkerülése érdekében a bizottság a jelenlegi visszatérítések öt éves időszakon át történő kivezetését javasolja.

További részletek az Európai bizottság közleményében.

Döntött a Kúria: az áramszámláknak érthetőnek és követhetőnek kell lenniük

Nem csak az a közüzemi szolgáltatók kötelessége, hogy havonta számlákat bocsássanak ki, hanem a számláknak, fizetési emlékeztetőknek, fizetési felszólításoknak érthetőnek és követhetőnek is kell lenniük. Amennyiben nem ez történik, akkor a fogyasztó jogosan kérhet kötbért az áramszolgáltatótól – hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

Tovább emeli az üzemanyagok árát a Mol pénteken

0

A 95-ös benzin nagykereskedelmi árát bruttó 3, a gázolajét bruttó 4 forinttal emeli pénteken a Mol.

Az emeléssel a benzin literenkénti átlagára 378 forintra, a gázolajé 387 forintra emelkedik.

Az üzemanyagok ára legutóbb április 27-én változott, akkor bruttó hat-hat forinttal emelkedett az ár, a benzin 375 forintra, a gázolaj 383 forintra drágult. (MTI)

Nem fizet a vevőm – Visszakérhetem a már befizetett áfát?

0

Az Európai Bíróság ítéletei alapján nem egyértelmű, hogy az adózóknak lehetőségük van-e csökkenteni az adóalapjukat az általuk teljesített, de a partnerük által pénzügyileg nem rendezett ügyletek vonatkozásában, különös tekintettel arra, hogy a hatályos magyar szabályozás erre nem biztosít lehetőséget.

Az elmúlt időszakban ismét az érdeklődés középpontjába került a kérdés, hogy az adózók visszaigényelhetik-e az általuk korábban megfizetett áfa összegét olyan esetekben, amikor nem tudják üzleti partnerüktől behajtani az általuk egyébként teljesített ügylet ellenértékét.

A téma aktualitását az Európai Bíróság egy múlt év végén hozott ítélete adja (C-246/16. számú ügy), amelyben a Bíróság úgy rendelkezett, hogy a tagállamok nem jogosultak általános jelleggel kizárni annak lehetőségét, hogy az üzleti partner nemfizetése esetén – meghatározott feltételekkel – a korábban megfizetett áfa alapja csökkenthető, és így az áfa visszaigényelhető legyen.

Ez a megállapítás azért lehet fontos, mert a magyar áfatörvény jelenleg nem biztosítja a korábban megfizetett ÁFA visszaigénylését ilyen esetekben, arra az uniós szabályra alapozva, amely teljes vagy részleges nemfizetés esetére lehetővé teszi a tagállamok részére, hogy korlátozó rendelkezésekkel éljenek. A magyar jogalkotó eddig erre a lehetőségre hivatkozással zárta ki általános jelleggel az adóalap csökkentésének lehetőségét nemfizetés esetén. A teljes kizárás azonban az ítélet nyomán kérdésessé vált.

Fontos azonban figyelembe venni, hogy jelen ítélet egy olyan tagállam (Olaszország) szabályozásával kapcsolatban született, amely Magyarországtól eltérően – bizonyos korlátozásokkal – lehetővé teszi az adóalap csökkentését, és a Bíróság elsősorban azt vizsgálta, hogy a tagállam által előírt korlátozások túlzóak-e. Emellett, más – magyar vonatkozású – ítéleteiben (C-337/13., C-404/16. számú ügyek) az Európai Bíróság korábban nem kérdőjelezte meg, hogy Magyarország élt a teljes tiltás lehetőségével, és nem állapította meg, hogy ez az uniós szabályozásba ütközne.

„Tovább árnyalja az egész kérdéskör megítélését az Európai Bíróság egy még frissebb, 2018. február 22-én megjelent ítélete (C‑396/16. számú ügy), amely több elemet megismétel a már előzőekben hivatkozott olasz és magyar vonatkozású ítéletekből” – emelte ki Tancsa Zoltán, a Deloitte Magyarország áfa csoportjának vezetője.

Jelenleg a helyzet ellentmondásos, és kérdéses, hogy az Európai Bíróság ítéletei alapján lehetősége van-e az adózóknak csökkenteni az adóalapjukat az általuk teljesített, de a partnerük által pénzügyileg nem rendezett ügyletek vonatkozásában, különös tekintettel arra, hogy a hatályos magyar szabályozás erre nem biztosít lehetőséget. Ennek megfelelően, mielőtt bárki csökkentené az adóalapját, és visszakérné valamely behajthatatlan követelésére eső áfát az adóhatóságtól, mindenképpen javasolt az adóhatósággal és adószakértőkkel egyeztetni ennek lehetséges következményeiről.

Szakszerű, biztonságos iratmegsemmisítést ír elő a közelgő GDPR

Május 25-én életbe lép az egységes adatvédelmi rendelet, a GDPR, amely az európai uniós országok adatkezelési szabályait hangolja össze. Május után komoly büntetésre számíthatnak azok a cégek, amelyek nem megfelelően kezelik a náluk lévő adatokat, például nem megfelelően semmisítik meg a papíralapú dokumentációt.

Az új, egységes európai szabályozás május 25-én lép hatályba, ezután minden cégnek igazolnia kell, hogy helyesen kezelik a náluk jogszerűen fellelhető adatokat, illetve azt, hogy a feleslegessé váló vagy illetéktelenül birtokukban lévőket megsemmisítik. „A GDPR nem kötelez senkit arra, hogy egy fajta iratmegsemmisítővel végezze el a szükséges folyamatokat, csupán a szakszerű, biztonságos iratmegsemmisítést írja elő. Természetesen sem márkára, sem teljesítményre, sem pedig biztonsági fokozatra nincs kitétel a rendeletben” – mondja Kreutz László, a Fellowes Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

A szakember azt tanácsolja, hogy minden cég mérje fel, hogy az iratmegsemmisítés terén, amit május után folyamatosan kell végezni, milyen igényeik vannak, és ennek megfelelően alakítsák ki az eszközparkjukat, amivel meg tudnak felelni a GDPR előírásainak. A tapasztalatok szerint például a vezérigazgatói irodában gyakran előfordulnak bizalmas adatokat tartalmazó iratok, ezeket például nagyobb biztonsággal fogják megsemmisíteni egy kéznél lévő asztali vagy személyi iratmegsemmisítővel, mintha az iroda egy adott pontján álló nagy géphez kellene elvinni azokat – magyarázza Kreutz László.

Az iratmegsemmisítők kiválasztásánál a legfontosabb dolog az, hogy hol és hányan fogják használni a gépet, illetve az, hogy egyszerre mennyi lapot szeretnének megsemmisíteni. A nagy- és közepes irodáknál érdemesebb a nagyobb gépek mellett dönteni, míg a kisebb vállalkozásoknál a közepes működési ciklusú iratmegsemmisítők is tökéletesen működhetnek. Azt mindenképp végig kell gondolni, hogy a cégnél milyen biztonsági szintre van szükség az iratok megsemmisítésénél.

Az iratmegsemmisítők hét biztonsági szintre oszthatók aszerint, hogy egy A/4-es lapot hány darabra vágnak fel. Általában elmondható, hogy az első két fokozat, a DIN P-1 és 2 csíkvágás nem irodai környezetbe való, azok otthoni gépek. A vállalkozásoknak a DIN P-3 és 4-es gépek javasolhatók, ezek már nem csíkokra, hanem úgynevezett konfettire vágnak, amit gyakorlatilag már lehetetlen utólag összerakni. Az 5-ös szint még nagyobb biztonságot ad, a 6-7 szuper mikro konfettis készülékeket már csak azoknak ajánlja az iratmegsemmisítéssel foglalkozó cég, akiknek ezt a biztonsági fokozatot a külön törvény írja elő.

Fontos tehát a megfelelő iratmegsemmisítés, a Fellowes ezért azt tanácsolja, hogy lehetőleg helyezzenek el iratmegsemmisítőket a nyomtató és fénymásoló mellé, valamint a vezetői irodában, hiszen kutatások igazolják, hogy ezeken a helyek az adatvédelem szempontjából a legveszélyeztetettebbek.

Egyszerűsített hitelfelvétellel segíti a kisvállalkozásokat az Erste

Akár egyetlen igazolás beadása nélkül is öt napon belül több tízmilliós kölcsönhöz juthatnak az Erste Banknál a vállalkozók – a bank a hitelezés gyorsításával és egyszerűsítésével kíván részt venni a következő esztendőkre várt hitelezési gyorsulásban.

A Magyar Nemzeti Bank nemrég jelentette be, hogy a 2014-ben közölt 5-10 százalék helyett immáron a vállalati hitelek évi 10-15 százalékos növekedését is egészségesnek tartaná. Előrejelzése szerint a vállalati hitelállomány GDP-ben mért aránya 2030-ra a mai 17 százalékról 30 százalékra emelkedhet. Mindez elképzelhetetlen a kisebb vállalkozások hitelfelvételének dinamikus bővülése nélkül. Ezek a cégek teszik ki a működő hazai vállalkozások több mint 90 százalékát, foglalkoztatják a munkavállalók felét, és adják a GDP negyedét. A mikro és a kkv-szegmens hitelellátottsága azonban az elmúlt évek gyors növekedése ellenére elmarad a nagyobb vállalatokétól.

Az Erste Bank Power Business hitelei lebontják a növekedés előtt álló akadályokat. Minél kisebb egy vállalkozás, annál jobban le kell venni a válláról az adminisztrációs terhet – mondta Erdei Zsuzsa (képünkön), az Erste Bank kisvállalkozási üzletágának vezetője a pénzintézet budapesti sajtótájékoztatóján. Míg egy nagy cégnél külön osztály foglalkozik a pénzügyekkel, addig egy kis- és közepes vállalatnál jellemzően a gazdasági vezető tartja kézben a hitelfelvételeket is, a mikrovállalkozás esetében pedig minden hasonló feladat általában egyetlenegy emberre hárul.

Az Erste Bank Power Business hitelei alkalmazkodnak a különböző típusú vállalkozások eltérő igényeihez. A kisvállalkozások számára a pénzintézet 75 millió forintig kínál maximum ötéves időtartamra kiterjedő folyószámla- és akár tízéves futamidejű eseti hitelt, miközben nem követel meg tárgyi fedezetet, nem jegyez be jelzálogjogot. A kölcsönök bármikor, bármilyen célra felhasználhatóak, így hitelkiváltásra is, miközben az igénylés menete rendkívül egyszerű.

A bevezetett új hitelezési rendszernek köszönhetően a bank a legbonyolultabb esetben sem kér három papírnál többet. Nullás adóigazolás, az esetlegesen máshol vezetett számla forgalmi igazolása és – egyéni vállalkozók, őstermelők esetében – az előző évek adóbevallásai szükségesek csupán.

Azoknak azonban, akiknél minden adat elérhető, ennyi sem kell: az Erste folyószámla-vezető ügyfelei, ha rajta vannak a megbízható adózók listáján, és van elektronikusan beadott mérlegük, akár egyetlen papír beadása nélkül igényelhetik a hitelt. Az ügyintéző a publikusan beszerezhető adatok lekérésével azonnal jogosult a maximálisan adható összeget kiszámolni, a hitelről szóló döntés pedig az igénylés után öt nappal megszületik, és szerződéskötést követően érkezhet a számlára a pénz.

A 300 millió forint árbevétel feletti kis- és közepes vállalatoknak az Erste 150 millió forintig kínál tárgyi fedezet bevonása nélkül finanszírozást, legyen szó folyószámlahitelről, forgóeszköz- és beruházásfinanszírozásról, garanciáról, vagy akár árfolyamkockázatot kiküszöbölő fedezeti ügyletekről. A gyorsított hitelbírálati folyamat eredményeként a bank a legbonyolultabb esetekben is öt napon belül dönt. Szerdahelyi Róbert, az Erste Bank kis- és középvállalati üzletágának vezetője hangsúlyozta: a pénzintézet kiterjedt intézményi garanciarendszere teszi azt lehetővé, hogy az ügyfelek széles körének tárgyi fedezet nélkül kínáljanak finanszírozási megoldásokat.

Az Erste Bank vállalati hitelállománya két év alatt 66 százalékkal, 300 milliárdról 500 milliárd forintra emelkedett a múlt év végére, és a bank az idén is a piaci átlag feletti növekedést tervez – emelte ki Szerdahelyi Róbert. A kis- és középvállalati szegmensben a hitelállomány tavaly 31 százalékkal növekedett, és túllépte a 170 milliárd forintot. A bank itt az idén közel 15 százalékos bővülést tervez, az első negyedévben az új hitelkihelyezések volumene meghaladta a 10 milliárd forintot.

Erdei Zsuzsa hozzátette: a kisvállalkozások esetében az Erste az idén – jelentős részben a Power Business hitelekre alapozva – több mint 50 százalékos hitelállomány-bővülést tervez. Ügyfelei számát a múlt évi 65 százalékos növekedés után további 17 százalékkal szeretné növelni. Az első negyedév igazolta ezt a várakozást: a hitelállomány növekedése 56 százalékos volt az előző év azonos időszakához képest. A Power Business hitelek április eleji bevezetése óta eltelt első néhány hétben rekordszámú ügyletet indítottak el, a hiteligénylések száma a korábbi havi átlag háromszorosát teszi ki.

2,4 százalékos volt a GDP-növekedés az első negyedévben az EU-ban

A 2007 negyedik negyedévi 2,7 százalék után 2018 első három hónapjában éves összevetésben 2,4 százalékkal nőtt a GDP az Európai Unióban – tájékoztatott az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalának gyorsbecslése szerint az első negyedévben negyedév/negyedév alapon 0,4 százalékos volt a növekedés.

Az Eurostat az országokra is lebontott első adatsort május közepén teszi majd közzé.

Engedély nélkül tartottak és vágtak le állatokat két Pest megyei telepen

Egy főváros közeli kistermelő állattartó telepein és gazdaságában tartott ellenőrzést a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Az ellenőrök a két helyszínen összesen 89 háziállat forgalmi korlátozását, 530 kiló élelmiszer és több mint 2000 kiló élelmiszer-hulladék forgalomból való kivonását rendelték el.

Az internetes élelmiszer-hulladék kereskedelmének hatósági vizsgálata nyomán tartottak helyszíni ellenőrzést a Nébih szakemberei a közelmúltban egy állattartással és húskészítmények gyártásával foglalkozó Lipokátics Péter kistermelőnél. A Budapest közelében található két telephely egyikén több állatfajt is bejelentés nélkül tartottak: a dokumentumok szerint csak juhokkal foglalkozó telepen 56 sertést, 5 szarvasmarhát és 3 kecskét is találtak az ellenőrök.

A két helyszínen 9 jelöletlen állat is akadt, ezenkívül az állatok állategészségügyi státuszát igazoló diagnosztikai dokumentumokat sem tudta bemutatni a kistermelő. Tekintettel arra, hogy az állatok egészségügyi állapota ismeretlen, a hatóság a sertések, szarvasmarhák, juhok és kecskék összes egyedére azonnali hatállyal elrendelte a forgalmi korlátozást. A korlátozás értelmében tilos az állattartó telepekről állatokat, illetve azokból előállított termékeket kivinni vagy oda bevinni.

Tovább bővítette a szabálysértések körét, hogy a kistermelő által előállított élelmiszerek jogszabályban előírt nyomon követése és eredetének igazolása nem volt biztosítva. A Nébih ezen okból kifolyólag 22 tételt, azaz összesen 530 kiló élelmiszert vont ki azonnali hatállyal a forgalomból.

A kistermelő az élelmiszer-hulladék gyűjtésére, tárolására engedéllyel nem rendelkezett, a tárolt nagy mennyiségű élelmiszer-hulladék nyomon követését nem biztosította és a hulladék kezelésére vonatkozó kötelező nyilvántartást sem vezette. A telep tulajdonosa a helyszínen fellelt, több mint 2000 kiló ismeretlen eredetű élelmiszer-hulladékot – a jogszabályi tiltás ellenére – a sertések etetésére használta fel, ezért az ellenőrök azonnali hatállyal elrendelték annak forgalomból való kivonását.

Országossá bővül a pénzügyi tanácsadó irodahálózat

Magyarország valamennyi megyeszékhelyén megnyitják kapuikat a jegybanki támogatással működő pénzügyi tanácsadó irodák. Az eddig már 13 megyeszékhelyen jelen lévő irodahálózat ugyanis a következő napokban új kaposvári, szekszárdi, székesfehérvári, szombathelyi és veszprémi kirendeltségekkel bővül.

Öt új irodával gyarapodik a magyarországi pénzügyi tanácsadó irodahálózat a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által a nonprofit pénzügyi fogyasztóvédelmi szervezetek részére kiírt újabb sikeres nyílt közbeszerzési eljárása révén – írja közleményében a jegybank.

Kaposvárott mostantól a Társadalmi Vállalkozások Országos Szövetsége, Székesfehérváron és Veszprémben a MERKATING Innovációs és Tanácsadó Közhasznú Nkft., Szekszárdon a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, Szombathelyen pedig a Szülőföld Kulturális, Sport, Pénzügyi Fogyasztóvédelmi és Örökségvédelmi Egyesület munkatársai nyújtanak díjmentes tájékoztatást a hazai pénzügyi szolgáltatásokról, kezelik a lakosság pénzügyi panaszait, problémáit, és nyújtanak támogatást a fogyasztóknak felelős pénzügyi döntéseinek meghozatalához.

Az új kirendeltségek megnyitásával megvalósul az MNB célja, mivel a pénzügyi tanácsadó irodahálózat immár az ország valamennyi megyeszékhelyén elérhetővé válik. A fogyasztóvédelmi partnerekkel megkötött jegybanki szerződések alapján ráadásul a pénzügyi és jogi kérdésekben jártas szakemberek az adott megyék további településein – összesen legalább 27 városban, községben – rendszeres kitelepülések keretében adnak személyesen információkat a fogyasztóknak, s tartanak pénzügyi előadásokat.

A pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadók személyesen, levélben, telefonon és elektronikusan is elérhetők. Szerepük a konkrét ügyekkel kapcsolatos segítségnyújtás mellett a fogyasztók pénzügyi ismereteinek bővítése, pénzügyi tudatosságuk erősítése. Éppen ezért javasolt egy-egy pénzügyi döntés előtt – s nem csak a szerződéskötés utáni problémával – felkeresni a fogyasztóvédelmi munkatársakat.

Az új irodákkal együtt számítva a jegybank immár összesen hét fogyasztóvédelmi nonprofit szervezettel működik együtt az ügyfelek biztonsága érdekében. A 2011-től működő pénzügyi tanácsadó irodahálózat eddig több mint 50 ezer ügy kapcsán – ebből csak tavaly több mint 13,5 ezer esetben – segített a fogyasztóknak. Az irodahálózat munkatársai 2017-ben a megyeszékhelyeken túl 275 esetben nyújtottak tanácsadást további településeken is.

Ezt üzeni vásárlóinak a 20 éves Auchan

Az Auchan év eleji tenderét megnyerő Laboratory Group elkészítette a márka új platformját bevezető imázsfilmet, melynek üzenete: „Kezdj el élni!”

„Minden nap megismételhetetlen, ezért annak minden pillanatát meg kell élni. Élj, változz, szeress! – üzenjük az új filmünkkel, az új kampányunkkal” – mondta Bíró Balázs, az Auchan marketingigazgatója.

Mindig szerencsés az a helyzet, amikor egy ügyfél felismeri, hogy nem feltétlen csak termékképekkel lehet eljutni a nézőkhöz. A 20 éves Auchan reklámfilmjének koncepciójában az emberi érzelmeket hoztuk előtérbe – nyilatkozta Tiszeker Dániel rendező.

A filmet játékfilmes technikával, szélesvásznú, különleges fényjátékú optikákkal és több mint 60 fiatal szereplővel forgatták 6 napig, két országban – írja a Kreatív Online.

„Kivonja a forgalomból” a NAV a kínai Minecraft-hamisítványokat

0

A NAV munkatársai mintegy 800 hamis Minecraft plüssfigurát foglaltak le a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

A repülőtér áruforgalmán keresztül naponta több ezer csomag érkezik. A küldemények ellenőrzésekor a pénzügyőröknek gyanús lett egy 141 kilogrammos, Kínában feladott csomag. A küldemény 9 dobozból álló, megközelítőleg 800 Minecraft védjeggyel ellátott plüssfigurát rejtett. A plüssökkel kapcsolatban felmerül a gyanú, hogy azok szellemi tulajdonjogot sértenek.

A szakértői vélemény megállapította, hogy a figurák egytől egyig hamisítványok. A NAV munkatársai elrendelték a plüssfigurák megsemmisítését, amihez a jogtulajdonos és a küldemény címzettje is hozzájárult – olvasható az adóhivatal közleményében.

Kik és hol számíthatnak operatív ellenőrzésre? – Itt a 18. heti lista

0

Az ADÓtraffipax friss bejegyzéseiből kiderül, hogy hol és kinél terveznek az adóhivatal igazgatóságai nagy valószínűséggel operatív ellenőrzést.

A kiemelt ellenőrzések

között nincs újdonság: a NAV megyei és fővárosi igazgatóságai

  • április 16-tól a gépjármű – különösen a használt gépjármű – és gépjármű alkatrész kereskedelmi tevékenységet folytató adózók, valamint a gépjármű szervizek adókötelezettségeinek szabályszerű teljesítését,
  • március 13-tól a foglalkoztatással kapcsolatos bejelentési és bevallási kötelezettség teljesítését és összhangját, valamint a garantált bérminimummal kapcsolatos kötelezettségek teljesítését,
  • február 26-tól a tagállami információk szerint jelentős összegű be nem vallott közösségi beszerzéssel rendelkező adóalanyok közösségi kereskedelmi ügyleteit

vizsgálják.

Dél-Budapest

A NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. május 2. és 5. között a ballagásokhoz kapcsolódóan ellenőrzik az ajándék-, az óra- és ékszer kiskereskedőket, továbbá a virágüzleteket.

A revizorok főként a számla- és nyugtaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgéppel kapcsolatos szabályok betartását vizsgálják.

Baranya megye

A NAV Baranya megyei revizorai május 3. és 6. között Kisharsányban, Mohácson, Villányban, valamint a megyeszékhelyen végeznek ellenőrzéseket.

Kisharsányban és Villányban a mezőgazdasági idénymunkásokat foglalkoztatóknál a dolgozók szabályos bejelentését vizsgálják az ellenőrök. Mohácson a cukrászdákban a számla- és nyugtaadást és a foglalkoztatás szabályszerűségét valamint az online pénztárgépek használatát ellenőrzik a hivatal munkatársai. A pécsi rendezvényeken ugyancsak az adóhatóság fokozott jelenlétére lehet számítani.

A NAV szakemberei ezen időszakban a megye valamennyi településén is végeznek ellenőrzéseket az ideiglenes kitelepülőknél és a virágárusoknál is.

Egy korábbi (de kedden még érvényes) bejegyzés szerint az igazgatóság munkatársai április 30. és május 2. között Kozármislenyben, Szigetváron valamint Pécsett végeznek ellenőrzéseket. Kozármislenyben a kiskereskedőknél ellenőrzik a hivatal munkatársai a számla- és nyugtaadást és a foglalkoztatottak bejelentését. Szigetváron a zöldség- gyümölcskereskedők számíthatnak az ellenőrök megjelenésére. Pécsett a helyi piacokon, valamint a közérzetjavító szolgáltatóknál a számla- és nyugtaadást ellenőrzik a revizorok.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. május 3-án az ónodi országos kirakodó vásáron ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, az áruk eredetét, továbbá a foglalkoztatottak bejelentését a kereskedőknél, vendéglátóknál és szolgáltatóknál.

Fejér megye

A NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szakemberei a 18. héten a virág-, ajándék- és ékszerüzletekben ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét, az áruk eredetét és az online pénztárgépek megfelelő használatát.

Hajdú-Bihar megye

A NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket 2018. május 2. és 4. között:

  • május 2. szerda: Ebes, Hajdúszoboszló
  • május 3. csütörtök: Kaba
  • május 4. péntek: Debrecen

A NAV szakemberei elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek megfelelő használatát és az alkalmazottak bejelentését ellenőrzik a kereskedőknél, szolgáltatóknál. A pénzügyőrök fokozott figyelmet fordítanak a jövedéki termékek forgalmának ellenőrzésére is.

Heves megye

A NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 18. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • május 2. szerda: Heves
  • május 3. csütörtök: Hatvan
  • május 4. péntek: Mátraderecske

A NAV szakemberei kiemelten ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgép használatát, a foglalkoztatás szabályszerűségét, valamint az áruk eredetét.

Jász-Nagykun-Szolnok megye

A NAV Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. május hónapban elsősorban a helyettesítő számlázást választóknál terveznek helyszíni ellenőrzéseket.

Az adóellenőrök a számlaadási kötelezettség teljesítése mellett a foglalkoztatás szabályszerűségét, valamint az áruk eredetét is ellenőrzik.

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága 2018. május 2. és 4. között az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • május 2. szerda: Pásztó és környéke
  • május 3. csütörtök: Romhány és környéke
  • május 4. péntek: Jobbágyi-Szurdokpüspöki és környéke

A revizorok vizsgálják a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgép használatát, az alkalmazottak bejelentését, és a forgalmazott áruk eredetét.

Pest megye

A NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szakemberei kiemelten ellenőrzik májusban a fodrászati, szépségápolási és egészségmegőrző vállalkozásokat. A revizorok főként a számla- és nyugtaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgéppel kapcsolatos szabályok betartását vizsgálják.

Az igazgatóság szakemberei 2018. április 21. és június 30. között kiemelten ellenőrzik a piacokat, vásárcsarnokokat, és az ezek környékén működő kereskedőket. A revizorok főként a számla- és nyugtaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgéppel kapcsolatos szabályok betartását vizsgálják.

Tolna megye

A NAV Tolna Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. május 2. és 11. között kiemelten ellenőrzik a virág- és ajándékárusokat. A revizorok közterületeken és üzletekben is vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgép használatát, illetve az ehhez kapcsolódó egyéb kötelezettségek pl. éves felülvizsgálat, nyitó készpénzkészlet rögzítése stb. teljesítését, a foglalkoztatás szabályszerűségét. Az ellenőrzések során forgalomszámlálásokra is sor kerülhet.

Az ellenőrzések várható helyszínei:

  • május 2. szerda: Dombóvár, Kapospula
  • május 3. csütörtök: Tamási
  • május 4. péntek: Bonyhád, Aparhant

Veszprém megye

A NAV Veszprém Megyei Adó-és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. április 23. és május 4. között a ballagásokhoz kapcsolódóan kiemelten ellenőrzik a szolgáltatókat, valamint a ruházati-, óra- és ékszer-kiskereskedőket.

A NAV szakemberei elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek használatát, valamint az alkalmazottak bejelentését vizsgálják.

A beépített mesterséges intelligenciáé a jelen

0

A Las Vegasban zajló Dell Technologies World konferencián bejelentett megoldásokkal a vállalatok felgyorsíthatják digitális átalakulásukat.

Informatikai környezetének modernizálása nélkül vállalatuk el fogja veszíteni versenyképességét – mondta az IT döntéshozók 81 százaléka a globális felmérés során, amelyet a Dell EMC és az Intel megbízásából készítettek.

A 4 ezer megkérdezett vezető válaszaiból kiderült az is, hogy a szervezetek több mint 60 százaléka küzd a digitális átalakítás nehézségeivel – írja a Computerworld.

Las Vegasban a Dell EMC infrastruktúra megoldások új generációját jelentette be, amelyek megkönnyítik a digitalizáció gyakorlati megvalósítását. Ebben meghatározó szerepet játszik a beépített mesterséges intelligencia.

A konferencián debütált a cég eddigi leggyorsabb, tisztán flash alapú tárolómegoldása, amely a gépi tanulás (machine learning) révén autonóm módon menedzseli magát.

Idén még fut a szekér, de mind több kihívás terheli a magyar gazdaságot

0

A hazai gazdaságpolitika alakítóinak mind több kihívással kell szembenézniük a következő időszakban, például a versenyképesség folytatódó romlásával és az uniós támogatások csökkenésével, a GKI előrejelzése szerint azonban idén még biztosan tartható a 4 százalék körüli gazdasági növekedés.

A parlamenti választáson a nyolc éve kormányzó Fidesz-KDNP újabb kétharmados többsége várhatóan maga után vonja az egycentrumú magyar modell korábbinál is markánsabb kiépítését – írja elemzésében a GKI Gazdaságkutató. A versenyképesség folytatódó romlása, az EU-val való viszony kiéleződése, az EU-támogatások 2020 után csak mértékében bizonytalan csökkenése azonban nagy kihívást jelent e politika fenntarthatóságával kapcsolatban. A vállalati és lakossági hitelfelvétel drasztikus ösztönzésének ötlete a versenypiaci viszonyok megerősítése helyett inkább új problémának, semmint megoldásnak látszik. Idén azonban a növekedés még megközelítheti a 4 százalékot.

Az idei első két hónap adatai a tavalyinál élénkebb gazdasági folyamatokat jeleznek, a februári növekedési ütemek azonban már az iparban, az építőiparban és a kiskereskedelemben is érezhetően elmaradtak a januáritól. Az év során főleg az építőiparban és a kiskereskedelemben az egyre magasabb tavalyi bázis következtében lassulás várható. 2017 első két hónapjában a kivitel gyorsabban bővült a behozatalnál. Az év egészében azonban a belföldi felhasználás GDP-nél erőteljesebb növekedése miatt – a beruházás 7, a fogyasztás 4 százalék körüli ütemben emelkedik – az import dinamikája lesz a gyorsabb. Így az egyébként nagyon magas külkereskedelmi aktívum el fog maradni a tavalyitól.

A bruttó keresetek dinamikája a tavalyi 13-ról 10 százalék körülire fékeződik, ami 7 százalék körüli, nagyon gyors, de a tavalyi kétszámjegyűnél kisebb ütemű reálkereset-növekedést jelent. A minimálbér ugyan a tavalyi 15 százalék után idén „csak” 8 százalékkal emelkedik, ami kisebb nyomást gyakorol a béremelésekre, a munkaerőhiány, illetve a választási év bérfelhajtó hatása azonban továbbra is jelentős. Az első két hónapban közfoglalkoztatottak nélkül a verseny- és költségvetési szféra béremelkedése hasonló volt.

A munkanélküliség egy év alatt 0,7 százalékponttal, 3,9 százalékra csökkent, ráadásul ez a közmunkás-létszám több mint 20 százalékos mérséklődése mellett ment végbe. Ez az adat az egyik legkisebb az EU-ban. Ha azonban a közmunkásokat is munkanélkülinek tekintenénk – a közmunkások száma jelenleg megközelíti a statisztikailag is munkanélküliekét -, a magyar munkanélküliségi ráta 7,4 százalék körüli lenne, ami magasabb az EU átlagánál.

A folyó fizetési mérleg egyenlege a 2016. évi 6,8 milliárd eurós, hatalmas aktívum után 2017-ben, főleg a külkereskedelmi többlet visszaesése miatt 3,6 milliárd euróra csökkent, s 2018-ban várhatóan tovább, 2,5 milliárdra mérséklődik. A külső finanszírozási képesség a 2016. évi 7 milliárd euróról 2017-ben 5,1 milliárd euróra csökkent, de 2018-ban a beáramló EU-transzferek hatására visszaemelkedik a 2016. évi szintre. A külföldiek Magyarországon befektetett működőtőke-állománya 2008 eleje óta mindössze 3 milliárd euróval emelkedett. A nettó közvetlen külföldi befektetések GDP-arányos állománya a válság előtti 50-ről 2016-ra 45 százalék körülire csökkent, s aránynövekedésre idén sem lehet számítani.

Az idei első negyedévben 872 milliárd forint, az éves előirányzat csaknem 64 százalékát kitevő pénzforgalmi hiány alakult ki, aminek fő oka az uniós támogatások kormány általi megelőlegezése. Ez érdemben nem veszélyezteti az európai módszertan szerint számított GDP-arányos államháztartási deficitet, de gondot okozhat az államadósság kellő mértékű csökkentésében. Idén 2,5 százalék körüli deficit és mintegy 0,5 százalékponttal, 73 százalékra csökkenő GDP-arányos államadósság várható.

Őszig várni kell az új román nyugdíjtörvényre

0

Az őszi parlamenti időszakban kerül a parlament elé Romániában a kormányprogramban megígért új nyugdíjtörvény – jelentette be Viorica Dăncilă miniszterelnök.

Ez a jogszabály ad majd választ a nyugdíjrendszer második pillére, vagyis a kötelező magánnyugdíj-hozzájárulás körül felmerülő kérdésekre – írja a Krónika.

Az utóbbi időszakban több híresztelés és kormányzati nyilatkozat is taglalta a témát, az viszont nem egyértelmű, hogy megszűnik-e ez a pillér vagy csak opcionálissá teszik.

A kormányfő a România Tv műsorában cáfolta azokat a híreket, amelyek szerint az elmúlt egy év alatt csökkentek volna a nyugdíjrendszer második pillérének a hozzájárulásai.

2018 januárjában 19,6 százalékkal nőttek a második pillér hozzájárulásai az előző év azonos időszakához mérten.

A kormányfő igyekezett megnyugtatni a kedélyeket, mondván, a nyugdíjasok semmiképpen sem fognak veszíteni.

Vitatkoznak a minimálbérről Szlovákiában

0

A regionális minimálbér csak elmélyítené a különbségeket Szlovákia régiói közt – mondta Ján Richter munka-, szociális és családügyi miniszter.

Ján Richter (a fotón) szerint igazságtalan lenne alacsonyabb alapbért adni egy gazdaságilag és szociálisan elmaradottabb vidéken – írja a hirek.sk.

„Amíg miniszter leszek, sosem fogok beleegyezni a regionális minimálbér intézményébe” – jelentette ki Richter, ugyanakkor nem utasítja el a szektoronkénti minimálbér lehetőségét.

Jana Kiššová parlamenti képviselő szerint azonban a regionális minimálbérnek lenne értelme a lakhatási költségek kiszámítása szempontjából.

A munkatörvénykönyv módosításai, amelyek értelmében az idén májustól több munkahelyi pótlék összege is változik, kompromisszum következményei, ezek elsősorban a munkavállalóknak kedveznek.

„Meggyőződésem, hogy az idén olyan sebességgel csökken a munkanélküliség, hogy az év végére négyessel kezdődik majd ez a szám” – jelentette ki Richter. Szlovákiában az utolsó hónap során több mint 8000 munkahely létesült, amelyből 1300-at külföldiek töltenek be.

Beszáll a lakáskiadási bizniszbe a Marriott

0

A világ legnagyobb szállodavállalata, a Marriott 6 hónapos próba periódusra megpróbálkozik a lakáskiadási piacon is.

A Marriott méreteihez képest kis léptékben és óvatosan vág bele a kísérletbe – írja a turizmus.com.

Mostantól 200 lakást kínálnak Londonban, együttműködve a Hostmaker lakáskiadó vállalkozással. A lakásokat egyik saját, létező brandje, a Tribute Portfolio alatt kínálja.

Az általuk kiválasztott és egyenként ellenőrzött lakásban ugyanazt a szolgáltatási színvonalat (design, biztonság, house keeping, 24 órás telefonos concierge szolgálat stb.) élvezhetik a vendégek, mint a hotelekben.

A Marriott az egy- vagy két hálószobás, londoni lakásokért éjszakánként mintegy 200-250 angol fontot számol majd.

Új marketing- és operatív igazgató a Microsoft Magyarországnál

Május elsejétől Csanak Gabriella tölti be a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatói pozícióját. Elődje, a cégtől március 5-én távozott Grósz Judit az RTL Klub digitális- és üzletfejlesztési igazgatójaként folytatja karrierjét.

Csanak Gabriella több mint 20 éves magyar és nemzetközi szakmai tapasztalattal rendelkezik, elsősorban üzlet- és termékfejlesztés, marketing kommunikáció, valamint értékesítési területeken – írja közleményében a Microsoft.  

Az elmúlt években vezető beosztásban dolgozott banki, ICT és FMCG szektorban a Citibanknál, Raiffeisen banknál, a T-Systemsnél és a Sara Lee Douwe Egbertsnél.