Kezdőlap Blog Oldal 736

Nem sokat éreztek a munkavállalók a minimálbér idei emeléséből

A vártnál kisebb hatással volt a nettó keresetek alakulására a minimálbér illetve bérminimum idei jelentős emelése. Ugyan a vállalkozások formálisan eleget tettek törvényi kötelezettségüknek, ám azt részben ellensúlyozták például a cafeteria keretek további csökkentésével.

Idén januártól a minimálbér összege 74 ezer forintról 85 ezerre, a szakmunkás nettó minimálbér (garantált bérminimum) 86 ezerről 107 ezer forintra nőtt. A magyar vállalatok többsége kisvállalkozás, s jellemzően alacsony bérszínvonalon működnek. A jelentős mértékű béremelés pont ezen réteget érinti leginkább, a nagyobb vállalatok jellemzően minimálbér felett foglalkoztatják alkalmazottaikat, így az emelés rájuk kisebb mértékben hat.

A GKI márciusban egyszer már megvizsgálta, hogyan változott a kötelező minimálbér-emelés hatására a minimálbérre bejelentett munkavállalók fizetése. Az akkori vállalati felmérésből az rajzolódott ki, hogy a vállalkozások számos megoldást találtak a költségnövekedés mérséklésére. Csaknem minden harmadik cég emelte a normát. A vállalatok 14-19 százaléka csökkentette a hivatalos munkaidőt, vagy más munkakörbe sorolta alkalmazottait.

A GKI májusban a lakosság körében is megszondázta a minimálbér-emelés hatásait: a vizsgálat azt mutatta, hogy a főállású dolgozók 14 százaléka minimálbért keresett. Megkérdezték őket, hogy mennyit kerestek decemberben, illetve ez hogy változott 2017 májusára. A válaszok alapján három kategóriát alakított ki a GKI; az “adóoptimalizáló” minimálbéres, a normál minimálbéres és a szakmunkás minimálbéres.

A nettó (kézhez kapott) bér változása ezen csoportok esetében jelentősen eltért. Míg az “adóoptimalizálók” esetében 2 százalék és a “normál” minimálbéren foglalkoztatottaknál 8,5 százalék volt a növekedés, addig a szakmunkás minimálbér 9 százalékkal növekedett átlagosan. Ezen számok jóval elmaradnak a 15-25 százalékos előírt emelkedéstől! Ennek oka, hogy nem a “bevallott”, hanem a ténylegesen megkapott jövedelemre kérdeztünk rá. Vagyis a minimálbér-emelés a vártnál kevésbé érintette a nettó kereseteket, s ugyanakkor a vállalati bérkiadásokat is.

Az életkor szerinti bontás szintén árulkodó. A 30 év alattiak esetében 9 százalék körül alakult a tényleges nettó béremelkedés mind a minimálbéres, mind a szakmunkás minimálbéresek esetében. A legjelentősebb emelés (12 százalék) a már tapasztalt középkorú szakmunkások körében történt. Ezzel szemben az idősebb szakmunkások kedvezőtlenebb tárgyalási pozíciójuknak köszönhetően csupán egy szerényebb, 2,4 százalékos béremeléssel kellett, hogy beérjék.

A település szintű bontásból kirajzolódik, hogy a budapesti minimálbéres szakmunkások jártak a legjobban. Esetükben a valós “nettó” bérük 15,5 százalékkal nőtt, ami kiemelkedő érték, de továbbra is elmarad a kötelező 25 százaléktól. Ezzel szemben a fővárosi minimálbéreseknek nem változott a nettó fizetése az előző év decemberéhez képest. A többi településtípus esetében a növekedés átlagosan 6 és 9 százalék között szóródott, melyből kiemelkedtek a községi minimálbéresek (11,6 százalék).

A májusi lakossági felmérésből tehát kiderült, hogy bár a vállalatok formálisan eleget tettek törvényi kötelezettségüknek, azonban a nettó fizetéseket nem növelték ilyen mértékben. Ha ehhez hozzávesszük a cafeteria további csökkentését is, akkor talán érthető, hogy a tényleges vásárlóerő miért alacsonyabb a hivatalos számok alapján vártnál. Összességében tehát kijelenthető, hogy a kötelező béremeléseknek fehérítő hatása volt (amelyet a bérstatisztikák is mutatnak), s a korábbi szürke pénzek csökkenése érzékelhető a nettó kézhez kapott kereset szerényebb emelkedésében.

Ipari termelés az EU-ban: első tízben a magyar adat

Az áprilisi 1,2 százalék után májusban 4,0 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet az ipari termelés volumene az Európai Unióban – tájékoztatott szerdán az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalát tájékoztató tagállamok közül a (naptárhatással korrigált adatok szerinti) legdinamikusabb, 14,6 százalékos éves szintű növekedést Romániában regisztrálták, a két további „dobogós” a 12,6 százalékos észt és a 10,7 százalékos cseh ütem.

Év/év alapon (mínusz 0,7 százalékos) visszaesést csak Máltán és az Egyesült Királyságban produkált az ipar.

A 6,2 százalékos magyarországi növekedés a 10. legdinamikusabb az Eurostat adatsorában.

Veszélyes üzemi felelősség: a legfontosabb szabályok

0

Mit tekintünk veszélyes üzemnek? Melyek a felelősség alapvető szabályai? A kérdésekre dr. Szabó Gergely, a Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda irodavezető partnere válaszol.

A kártérítésre vonatkozó jogszabályok külön foglalkoznak az olyan károk megtérítésével, amelyek fokozott veszéllyel járó tevékenységből erednek. Az ilyen tevékenységet nevezik veszélyes üzemnek is. Mivel e tevékenységek folytatása az átlagosnál nagyobb veszélyt hordoz magában, ahol akár kisebb rendellenesség bekövetkezése is súlyos kárt okozhat, ezért a veszélyes üzemi tevékenység során okozott károk megtérítésére szigorú szabályok vonatkoznak. Mit tekintünk veszélyes üzemnek, és mik a felelősség alapvető szabályai?          

Mi a veszélyes üzem?

A Polgári Törvénykönyv nem ad pontos felsorolást arról, hogy mi minősül veszélyes üzemnek. Ennek egyik oka, hogy a technika és a társadalom gyors fejlődése miatt nem célszerű felsorolás-szerűen meghatározni e tevékenységeket, mert gyorsan változhat és bővülhet a kör.

Általánosságban azt lehet elmondani, hogy veszélyes üzem minden olyan tevékenység, amely rendellenesség esetén az átlagoshoz képest fokozottabb veszélyt hordoz magában. A bírósági gyakorlat már széles körben kidolgozta a veszélyes üzemi felelősség eseteit. Tipikusan fokozott veszéllyel járó tevékenységnek minősül a gépjárművek üzemeltetése. Veszélyes üzemnek számít rendszerint a különböző gépi működtetési berendezések, eszközök, szerszámok használata. Viszont léteznek kivételek, például a háztartási gépek használata nem fokozott veszéllyel járó tevékenység.

Veszélyes üzem a lőfegyver és lőszerek gyártása, tartása, használata. Általában veszélyes üzemnek minősül az olyan tevékenység, amelynek során egészségre veszélyes és káros anyagok kerülnek felhasználásra vagy ilyen anyagok keletkeznek.   

Felelősség a veszélyes üzemből eredő károkért

A fokozott veszéllyel járó tevékenységek folytatásával kapcsolatban okozott károkat is természetesen meg kell téríteni. A veszélyes üzemi felelősség szigorúbb volta abban áll, hogy nehezebb mentesülni a felelősség alól, mint általános esetben. Ugyanis veszélyes üzem esetén a károkozó csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül esik. Ez azt jelenti, hogy a károkozó felelőssége független attól, hogy vétkes-e a kár előidézésben.

A mentesüléshez egyrészt azt kell bizonyítani, hogy a kárt elháríthatatlan ok idézte elő. Az elháríthatatlanság nem azt jelenti, hogy a felelős személy számára volt elháríthatatlan a kár, hanem azt, hogy létezik-e olyan megoldás, amellyel a káreset elkerülhető lett volna. Ebből az is következik, hogy a technikai, műszaki előírások betartása önmagában nem mentesít a felelősség alól, ha a kár elkerülhető lett volna, de az érintett nem tett meg mindent ennek érdekében.

A mentesülés másik feltétele, hogy a kárt a tevékenység körén kívüli, külső ok idézze elő. Ilyen például a vis maior (például természeti katasztrófák, háborúk), a károsult vagy más külső személy elháríthatatlan közrehatása.

A fokozott veszéllyel járó tevékenységgel kapcsolatos károkért tevékenység folytatója, azaz az üzemben tartó felel.  Üzemben tartó, akinek érdekében a veszélyes üzem működik. Érdemes tudni, hogy a veszélyes üzemnek számító gép (például gépjármű) működtetésének rövid ideig való átengedése nem jelenti, hogy megváltozik az üzemben tartó. Viszont a hosszabb idejű átengedés (például bérbeadás) már járhat ilyen következménnyel.   

A károsult közrehatása

A veszélyes üzemi felelősség esetén is van lehetőség kármegosztásra, ha a károsult a kár bekövetkeztében közrehatott. Az üzembentartónak nem kell megtérítenie a kárt annyiban, amennyiben az a károsult felróható magatartásából származott. Viszont ha a károsult a felróható magatartást tanúsított, de a kár enélkül is bekövetkezett volna, akkor a teljes kárt meg kell téríteni.

Ha a kár bekövetkezésében közreható személy vétőképtelen, akkor az üzembentartót a vétőképtelen károsulttal szemben teljes felelősség terheli. Vétőképtelen, akinek belátási képessége oly mértékben korlátozott, hogy a károkozással kapcsolatos magatartása következményeit nem képes felmérni. Vétőképtelen lehet egy gyermek, vagy belátási képességében korlátozott felnőtt is. Ezekben az esetekben az üzembentartó a vétőképtelen személy gondozójával szemben megtérítési igényt érvényesíthet.

dr. Szabó Gergely
ügyvéd
Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

Komoly károkat okoztak a hétfői viharok

Eddig több mint 580 kárbejelentés érkezett csak az Aegon biztosítóhoz a hétfői országos vihart követően. Az ügyfelek által becsült kárösszeg közel 93 millió forint, az átlagkár 159 ezer forint. A legtöbb bejelentés Budapestről és Siófokról érkezett.

Rendkívüli erejű széllel kísért vihar söpört végig az országon hétfőn, amely az Aegon Magyarország adatai szerint elsősorban a fővárosban és a Balaton környékén okozott nagy károkat. A legtöbb bejelentés Budapestről (118) és Siófokról (74) érkezett a piacvezető lakásbiztosítóhoz.

Szerda reggelig összesen több mint 580 meteorológiai kárt jelentettek az ügyfelek. Ugyanakkor a biztosító szakemberei számítanak rá, hogy ez a szám emelkedni fog.

A károk többsége viharkár (283), de sok a jégverés (96) és a felhőszakadás (70) miatti bejelentés is. Az ügyfelek által becsült kárösszeg közel 93 millió forint, az átlagkár 159 ezer forint.

A napokban további viharok várhatók, ezért az Aegon szakemberei azt javasolják, mindenki figyelje az időjárásjelentést, valamint a katasztrófavédelem, a meteorológiai szolgálat és a helyi önkormányzat oldalait is érdemes figyelni, hiszen itt a legfontosabb híreket és tanácsokat gyűjtik össze a hivatalos szervek. Emellett feltüntetik a hívószámokat, ahol baj esetén segítséget lehet kérni

Erősödik a brüsszeli lobbi az új BKIK vezetéssel

Krisán László, a BKIK elnöke Brüsszelben is sürgette, hogy mielőbb szülessen meg a végső alku a 2020 utáni uniós forrásokról, és továbbra is kiállt amellett, hogy mind Budapest, mind Pest megye részesülhessen a fejlesztési programokból. Zsabka Zsolt, a kamara Ipari Tagozatának alelnöke elárulta, létrejön a BKIK új kollégiumi rendszere, amelyek közül több is kiemelt területként fogja kezelni az Európai Uniós ügyeket, és a budapesti vállalkozói érdekekből fakadó, például a 2020 utáni támogatási rendszerrel összefüggő brüsszeli lobbitevékenységet is erőteljesen vállalják fel.

Kilenc lépés, hogy az újabb EU-pénzekkel is jól járjon Magyarország

Az EU költségvetési biztosa által felvázolt lehetőségek közül a 7+2 éves futamidejű uniós ciklust célszerű választani és minél hamarabb meg kell állapodni a 2020 utáni büdzsé végső kereteiről – fejtette ki meglátását a június végi brüsszeli Kohéziós Fórumon részt vett Krisán László, idézi a BKIK.hu a Portfolio.hu cikkét. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara új elnöke szerint át kellene gondolnia a németeknek, hogy befoltozzák a Brexit által ütött költségvetési lyukat, de elítéli azt a felvetésüket, hogy politikai feltételekhez kössék 2020 után az uniós kifizetéseket. Zsabka Zsolt, a kamara Ipari Tagozatának alelnöke szerint ahhoz, hogy kedvező legyen Magyarország számára a következő uniós büdzsé, aktív brüsszeli lobbira is szükség van és ezt el is kezdi a kamara amellett, hogy egy új nagyvállalati tagozatot is felállít. Szép Zoltán, a KAVOSZ Zrt. fejlesztési igazgatója szerint a pénzügyi eszközök arányát csökkenteni érdemes az új ciklusban, de ezzel együtt a garanciavállalás növelését jó iránynak tartja.

Nyúljanak a zsebükbe a németek

Magyarországnak az az egyik legfontosabb érdeke, hogy ne csökkenjen a 2020 utáni strukturális és beruházási alapok támogatási összege a mostani 25 milliárd euróról – hangsúlyozta a 7. Kohéziós Fórumon gyűjtött információi alapján Krisán László. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke és az EU-források Kollégiumának elnöke, illetve a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara új elnöke ennek kapcsán felvetette: a németeknek el kellene gondolkodnia azon, hogy a Günter Öttinger költségvetési biztos által a Brexit miatt jelzett évi 10-12 milliárd eurós lyukat befoltozzák, mert ez a német gazdaságnak is érdeke lehet.

Krisán visszautalt arra, hogy korábban maga az uniós biztos is elismerte, hogy Németország valójában nem nettó befizetője, hanem nettó haszonélvezője az uniós támogatásoknak, hiszen például az építő-, vagy gépipari cégek megrendelésein keresztül sok pénz áramlik vissza a német gazdaságba.

Mielőbb szülessen meg a végső alku a 7+2 éves büdzséről

Krisán szerint az Öttinger által vázolt többféle időtartamú uniós ciklus közül (5+2 év, 5+5 év, 7+2 év) a 7+2 éves ciklust lenne célszerű választani, mert a 7 év kellő ideig kiszámíthatóságot jelent minden tagállamnak, és közben a 3-ról 2 évre csökkenő “plusz idő” kellő ösztönzést ad a tagállamoknak a gyorsított forráslehívásra.

Öttinger a beszédében azt is felvázolta, hogy a következő uniós költségvetés végső kereteiről két “időablakban” tudnak dönteni egyhangúan a tagállamok: vagy a 2018 nyarától 2019 nyaráig tartó periódusban, vagy majd a 2019 ősszel felálló új Európai Parlament mellett a 2019 ősztől 2020 őszéig tartó időszakban. Ezek közül Krisán szerint egyértelműen az Magyarország érdeke, hogy a hamarabbi “időablakban” szülessenek meg a végső keretek, mert így gyorsabban és felkészültebben lehet elindítani a 2021-től kezdődő új uniós ciklust.

Ne büntessük a cégeket, jó lenne a lineáris szabályrendszer

A BKIK új elnöke elutasítja azt a német kormányzati anyagban, majd a Bizottság minapi vitaindító anyagában is felbukkanó javaslatot, hogy a jogállamisági (azaz politikai) feltételekhez kellene kötni 2020 után az uniós támogatások kifizetését. Szerinte ez a büntető jellegű javaslat egyrészt cél téveszt, mert Magyarország nem antiszolidáris, hanem csak a nemzeti érdekeit védi, másrészt az ilyen jellegű, a kormányt célzó szankciók úgyis a kis- és közepes vállalkozásokon csattannának gazdasági kár formájában.

A német kormányzati anyag azon javaslatát viszont mindenképpen támogatja Krisán, amely szerint hagyni kellene a mostani kohéziós politika 3 lépcsős támogathatósági szabályrendszerét (egy főre jutó GDP, vagy GNI 75%-a alatt, 75%-90%-a között, 90% felett) és helyette minden uniós régiót az uniós átlagtól való elmaradása függvényében lineárisan kellene támogatni. Így ugyanis az alacsonyabb fejlettségű régiók több támogatást kapnának. Amint korábban rámutattunk: a lineáris támogatási javaslat azért lenne Magyarország érdeke, mert Nyugat-Dunántúl 2020 után már a 75%-os fejlettségi küszöb fölé billenne és nem zárható ki ez Közép-Dunántúl esetén sem, így ezek a régiók a következő uniós ciklusban már jóval kevesebb regionális fejlesztési (ERFA) és szociális támogatási (ESZA) forrásra lenne jogosult.

Krisán hangsúlyozta: ha a lineáris szabályrendszer valósulna meg, akkor emellett még inkább indokolt folytatni Pest megye és Budapest közigazgatási szétválasztását, mert így duplán jól járna a központi térség. Ennek magyarázata, hogy a szétválással 2020 után a fejletlenebb Pest megye jelentős forrásokra lenne jogosult, és a németek másik felvetése szerint még az EU-átlagnál jóval fejlettebb Budapest is jogosult lenne valamennyi Kohéziós Alapbeli támogatásra,

Gondoljuk át a visszatérítendő források szerepét!

Krisán abban a vitában, hogy érdemes-e még jobban elmozdulni a vissza nem térítendő források (vnt) felől a visszatérítendő (vt) uniós források irányába, azt hangsúlyozta: „vegyük már tudomásul, hogy nincs még itt az ideje a vt-források erőltetésének” és a magyar adatok alapján semmivel sem bizonyítható, hogy jobb lenne a hatékonyságuk, mint a vnt-források. Emiatt Krisán a pénzügyi eszközökön belüli garanciavállalás arányának növelését szorgalmazza.

A téma kapcsán Szép Zoltán, a KAVOSZ Zrt. fejlesztési igazgatója még tovább ment: ő úgy fogalmazott, hogy a pénzügyi eszközök (vt-források) arányának csökkentését támogatja Magyarország esetén, mert ez segítené a fejlesztési projektek finanszírozásának optimalizálását. Érvelése szerint a kombinált pályázati forrásokra inkább csak kiegészítő jelleggel lenne szükség, a források vállalkozók felé való hatékonyabb elosztása érdekében viszont szükségesnek tartja a mikrofinanszírozói kör bővítését.

A képen balról jobbra: Zsabka Zsolt, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Ipari Tagozatának alelnöke, Szép Zoltán, a KAVOSZ Zrt. fejlesztési igazgatója és Krisán László, a BKIK új elnöke, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara új elnöke, illetve a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke és az EU-források Kollégiumának elnöke.

Még bonyolultabb lenne a szabályrendszer, ha eltérő szabályok jönnének

Arra a német kormányzati felvetésre, hogy a tagállamok közötti jelentős (területi és forrásfelhasználási) eltérések miatt differenciált legyen az uniós programok lebonyolítása, azaz más szabályok vonatkozzanak az egyes tagállamokra, Krisán László azt mondta: ez nem jó irány, mert ezzel egyrészt Magyarország várhatóan veszítene, másrészt visszautalt arra, hogy a több száz fős konferenciaközönség már az eddigi szabályrendszert is túlzottan bonyolultnak tartotta.

Arra a kérdésre, hogy a 2014-2020-as ciklus szabályrendszere egyszerűbb-e mint az előző ciklusé, a választ adók 62%-a mondta azt, hogy “nem, jóval komplexebb”, 24%-a azt, hogy “nagyjából azonos” és mindössze 14% mondta azt: “igen, egyszerűbb”.

Egy másik kérdés azt feszegette, hogy a szakmai közönség szerint radikális reformokra van-e szükség a kohéziós politikában, vagy elegendő néhány elem kiigazítása, a választ adók 38%-a úgy reagált, hogy “igen, radikális átalakítások kellenek”, 58% szerint “néhány apróbb módosítás elegendő”, további 4% szerint “nincs szükség változtatásra, mert bár nem tökéletes a rendszer, de ismerik”.

Krisán azt viszont szorgalmazza, hogy a partnerségi elv minél inkább érvényesüljön az uniós programok tervezése, lebonyolítása és monitoringja során is. Ezzel arra utalt, hogy minél inkább érdemes bevonni ezen folyamatokba a helyi és regionális szintű intézményeket, a gazdasági és szociális partnereket, a kamarákat és a civil társadalom képviselőit is.

Erősödik a brüsszeli lobbi az új kamarai vezetéssel

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) új vezetése új szemléletet is hozott, amely az eddigieknél hatékonyabb vállalkozói érdekképviseletre és a brüsszeli információk jobb becsatornázására helyezi a hangsúlyt, ezért is vettem részt a Kohéziós Fórumon – emelte ki a Portfolio-nak Zsabka Zsolt. A kamara Ipari Tagozatának alelnöke elárulta: ennek jegyében létrejön a BKIK új kollégiumi rendszere, amelyek közül több is kiemelt területként fogja kezelni az Európai Uniós ügyeket, és a budapesti vállalkozói érdekekből fakadó, például a 2020 utáni támogatási rendszerrel összefüggő brüsszeli lobbitevékenységet is erőteljesen vállalják fel.

Zsabka emellett jelezte, hogy döntés született a Nagyvállalati Tagozat felállításáról is, amelyben a nagyobb súlyú, nemzetközi érdekképviseletre, nagy lobbitámogatásra szoruló vállalkozások javaslatait is felkarolják. Kiemelte: a Tagozat önálló képviseletet kap a kamara elnökségében, illetve a kollégiumi rendszer bevezetésével a nagyobb súlyú témákat külön kollégiumok vitatják meg és a vezetőik részesei lesznek a kamara elnökségének.

Folytatódik az árháború a dinnyefronton

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (csak azoknál az áruházláncoknál áll a múlt héten meghirdetetett dinnye fogyasztásösztönző kampány mellé, amelyek a szezon elején nem csökkentették vagy csökkentik kilogrammonként 100 forint alá a dinnye fogyasztói árát.

A Tesco hétvégi, a termelők által elfogadhatatlan akciója után újabb áruházláncok jelentették be, hogy ezen a héten irreálisan alacsony áron kínálják a dinnyét; a Penny 89 forintért, az ALDI 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért hirdeti reklámújságaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát.

Teszik ezt azután, hogy a dinnyetermelők és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) is felhívta a figyelmet: az akciók lenyomják a termelői árakat, hatással vannak az exportpiacokra, ezáltal ellehetetlenítik a termelőket, és veszélyeztetik a hazai dinnyeágazat jövőjét.

Általánosságban a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Könnyen belátható, hogy a 100 Ft/kg alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség 40 Ft/kg körül alakul.

A NAK részvételével múlt héten indult el a dinnye fogyasztásösztönző kampány, hét áruházlánc (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR, Tesco) részvételével. A NAK a kialakult helyzet miatt azt a döntést hozta, hogy bojkottálja a kóstoltatási kampányt azokban az áruházláncokban, amelyek a szezon elején 100 Ft/kg-os ár alatt kínálják a dinnyét, mivel az sértő lenne a termelőkre nézve.

A NAK a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás, a diszkriminatív árképzés, és az erőfölényével való visszaélés miatt esetükben is kezdeményezi a hatósági vizsgálatot. Mindez azt jelenti, hogy a METRO-ban a múlt hétvégén már lezajlott kampányt követően csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a SPAR-ban áll a dinnye promóciós program mellé a Kamara.

A történtek ellenére az Agrárkamara továbbra is nyitott az áruházláncokkal való párbeszédre, és a jövőben is partnerként tekint rájuk, bízva abban, hogy sem a dinnye, sem más mezőgazdasági és élelmiszeripari termék esetében nem fordul elő a mostanihoz hasonló eset – írja közleményében a NAK.

Hiányszakmákba munkavállalási engedély nélkül jöhetnek a harmadik országokból

Engedély nélkül is vállalhatnak munkát egyes hiányszakmákban a harmadik országbeli állampolgárok Magyarországon. A munkaerőhiány csökkentését célzó szabályozás kifejezetten a szerb és ukrán dolgozók hazai foglalkoztatását könnyíti meg többek között az informatika, az elektronika, a feldolgozóipar és az építőipar területén.

A munkaerőpiaci problémákkal küzdő iparágakat kívánja segíteni a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendeletének legfrissebb módosítása – hívja fel a figyelmet a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda. Az NGM közleménye értelmében, június óta a szomszédos országokból érkező, nem EU-s állampolgároknak bizonyos munkakörök betöltése esetén nincs szüksége munkavállalási engedélyre Magyarországon.

A változás alapján szerb és ukrán állampolgárokat munkavállalási engedély nélkül is lehet idehaza foglalkoztatni meghatározott hiányszakmákban, például informatikusként, mérnökként vagy programozóként, de ugyancsak kivételt képeznek az épületgépész, járművezető, építőipari szakmunkás, varrónő, asztalos és ápoló képzettséggel rendelkező munkavállalók is.

„Az engedélymentes munkavállalás jelentősen megkönnyíti a harmadik országból érkező állampolgárok számára a munkavégzést Magyarországon, a munkáltatókra pedig kevesebb adminisztratív teher nehezedik” – nyilatkozta dr. Ganzenmüller-Nagy Éva, a Baker McKenzie jogásza. „Mind a szerb, mind az ukrán állampolgárok vízummentesen tartózkodhatnak hazánk területén 90 napig, azonban ha ennél tovább kívánnak dolgozni, akkor tartózkodási engedélyt kell szerezniük” – tette hozzá a szakértő.

A munkáltatók kötelesek bejelenteni az engedélymentes foglalkoztatást a munkaügyi központnak, legkésőbb a foglalkoztatás megkezdésének napján, a foglalkoztatás megszűnését pedig legkésőbb az azt követő napon. A foglalkoztatás létesítéséről és megszűnéséről szóló dokumentumot és igazolást a jogviszony lezárását követő három évig meg kell őriznie a munkaadónak. A szerb és ukrán állampolgároknak a munkáltató felé kötelező igazolniuk szakmai képesítésüket a munkaviszonyuk megkezdésekor.

Ukrajna 2017. június óta vízummentes, tehát azon ukrán állampolgárok, akik biometrikus útlevéllel rendelkeznek, üzleti vagy magáncélból vízum nélkül utazhatnak Magyarországra és 180 napos perióduson belül egy huzamban maximum 90 napot tartózkodhatnak az ország területén. A szerb állampolgárok 2009 óta utazhatnak vízum nélkül hazánkba.

„Félrevezető és több ponton nem fedi a valóságot”

A Nemzetgazdasági Minisztérium így reagált az ügyvédi iroda álláspontjára:

„A cikk félrevezető és több ponton nem fedi a valóságot, hiszen a szomszédos harmadik országból érkező munkavállalók munkavállalási engedélyhez jutásának feltételei 2016 júliusa óta változatlanok. A Magyarországgal szomszédos, nem EU-s állampolgárok foglalkoztatási szempontból való engedélymentessége kizárólag a legfeljebb 90 napig tartó munkavégzésre vonatkozik, ezt a foglalkoztatást be kell jelentenie a magyar foglalkoztatónak. A 90 napot meghaladó foglalkoztatás esetén az idegenrendészeti hatóság az összevont tartózkodási engedélyezési eljárást lefolytatja, kizárólag a foglalkoztatási szerv megkeresésétől tekint el 2016. július 1-től. Harmadik országok állampolgárainak magyarországi munkavállalása nem egyenlő sem a bevándorlással, sem pedig a migránsok magyarországi befogadásával. A kormány célja, hogy elsősorban a hazai álláskeresőket segítse a munkaerőpiacra történő visszatérésben, hiszen a versenyszférában több tízezer betöltetlen álláshely van jelenleg. Ezt szolgálja a szakképzés és a munkaerő-piaci igények harmonizálása, a munkáltatói adóterhek csökkentése, a béremelések pedig hozzájárulhatnak a betöltetlen álláshelyek csökkenéséhez. Amíg a hazai munkaerő-tartalék alkalmassá válik a versenyszférában történő munkavállalásra, addig olyan munkakörökben, ahol sem magyar, sem uniós állampolgár nem áll rendelkezésre, továbbra is lehetősége van a cégeknek harmadik országból érkezett állampolgárok foglalkoztatására, ezt piaci kérdésnek tekintjük. A kormány célja, hogy megelőzze az ezzel járó termeléskiesést, és a hazánkba befektetni akaró cégek se szembesüljenek munkaerőhiánnyal. Magyarországon az elmúlt évben alig több mint 6 ezer munkavállalói engedélyt adtak ki harmadik országbelieknek – 2004-ben ez a szám még 65 ezer volt. A munkavállalási engedély lejártát követően ezek a munkavállalók elhagyják Magyarországot.”

Már a gépgyártás és a számítástechnika is húzza a hazai ipart

0

Májusban az ipari termelés volumene 8,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit az áprilisi 3,0 százalékos éves összevetésű csökkenést követően. Munkanaphatástól megtisztított adatok alapján a termelés 6,2 százalékkal emelkedett, lényegesen gyorsabban az egy hónappal korábbi 2,5 százaléknál.

Az ipari export volumene 11,4 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit májusban, míg az előző hónapban 4,8 százalékos visszaesését regisztrált. A feldolgozóipari exportértékesítésen belül a 37 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 13,6 százalékkal emelkedett a csalódást keltő áprilisi 11,2 százalékos hanyatlás után.

Az előző hónapban mért visszaesést követően májusban 5,2 százalékkal nőtt a gépexport és 7,7 százalékkal a villamosberendezések kivitele, de 4,8 százalékosról 12,8 százalékra pörgött fel a számítástechnikai cikkek exportja is. 2015 novembere óta legnagyobb ütemben, 12,3 százalékkal nőtt az élelmiszerek kivitele és idei leggyorsabb növekedését regisztrálta a vegyipar exportja 20,5 százalékkal. 

Az ipar belföldi értékesítése 5,4, ezen belül a feldolgozóiparé 6,5 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos hónapjához képest. A járműipari cégek belföldi értékesítése 8,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a márciusi 36,2 százaléktól alig elmaradva májusban is 35,6 százalékkal nőttek a gépipari cégek belföldi eladásai, a számítástechnikai iparág 24,7, a villamosberendezések gyártása 14,4 százalékkal növelte belföldi eladásait. Az élelmiszergyártók belföldi eladásai 7,1 százalékkal nőtt.

A megfigyelt ágazatokhoz májusban befutott új megrendelések volumene 9,8 százalékkal szárnyalta túl az egy évvel korábbiakat, amiből az exportrendelések 9,6, a belföldi rendelések 11,1 százalékkal nőttek. A teljes belföldi rendelésállomány 16,9 százalékkal túlszárnyalta az egy évvel korábbit, de az export rendelések 3,1 százalékkal elmaradtak attól, így a összes megrendelés volumene 2,1 százalékkal alacsonyabb a tavaly májusinál.

Az év első öt hónapjában a termelés 5,7 százalékkal nagyobb volt, mint az előző év azonos időszakában. A járműgyártás kibocsátása 4,4, a számítástechnikai ágazaté 12,6, a gépgyártásé 20,9, az élelmiszeriparé 4,3, a gyógyszergyártásé 6,0 százalékkal haladta meg a tavaly január-májusit. (MTI)

Új HR-főnökkel dolgozik a Microsoft Magyarország

Szentpétery Boglárka vezeti július elejétől a Microsoft Magyarország HR osztályát. Elődje, Friedl Zsuzsanna, a Telekomnál folytatja.

A Microsoft Magyarország HR tevékenységének vezetése mellett Szentpétery Boglárka tagja lesz a hazai leányvállalat menedzsmentjének, illetve a kelet-közép-európai HR vezetőtestületnek is – írja a Kreatív Online.

Szentpétery Boglárka KornFerry globális tanácsadó cégnél kezdtt dolgozni 2004-ben. 2006 óta dolgozott a Procter&Gamble-nél, ahol közép- és dél-európai toborzási és kiválasztási vezetőként kezdte, majd a regionális tehetségfejlesztésért és -menedzsmentért felelt.

Ezt követően Csehország és Szlovákia, majd Horvátország és Szlovénia HR vezetői, illetve a közép európai régió értékesítési osztályának HR támogatói pozícióját töltötte be.

Az utóbbi években a társaság magyarországi és horvátországi HR vezetőjeként dolgozott. Július 5-től vezeti a Microsoft Magyarország HR-jét.

Szentpétery Boglárka a pozícióban Friedl Zsuzsannát váltja, aki a Magyar Telekom HR vezérigazgató-helyettese lett.

Gyorstöltésre kapcsolják a román e-autósokat is

0

2020-ig negyven elektromos autótöltő állomás nyílik meg vissza nem térítendő európai uniós finanszírozásból Romániában. A kezdeményezés a NEXT-E projekt része.

Az E.on és a Mol 40 egységből álló elektromos autótöltő hálózatot fejleszt Romániában – írja a Krónika.

A beruházást, amely idén kezdődik, és 2020-ban zárul, vissza nem térítendő európai alapokból finanszírozzák – tájékoztatott a Mol Románia. A kezdeményezés egy nagyobb projekt, a NEXT-E része, amelynek célja egy páneurópai, hat országot átfogó elektromos töltőállomás-hálózat kifejlesztése.

A NEXT-E 18,84 millió eurós ajánlott társfinanszírozással kapja meg a CEF elektromosjármű-projekthez nyújtott támogatását.

A programban 222 standard gyorstöltő-állomást telepítenek (ebből negyvenet Romániában), ami kulcsfontosságú infrastruktúrát biztosít a járművek elektromos töltéséhez Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Szlovéniában, Horvátországban és Romániában.

A gyorstöltő állomásokat a Mol által működtetett hálózat töltőállomásain helyezik el, és három főbb útvonal jelentősebb állomásait érintik: Arad–Bukarest–Konstanca (IV. páneurópai folyosó), Sebes–Marosvásárhely–Jászvásár és Suceava–Bukarest–Giurgiu (IX. páneurópai folyosó).

Extra tárhely nélkül már nem megy nyaralni a magyar

0

A magyarok kétharmada nem tudja elképzelni a nyaralását az okostelefonja nélkül, amit leginkább fotózásra, navigációra, étterem és hotel keresésére használ a vakáció során, derült ki a Huawei megbízásából 12 európai országban készített kutatásból.

Az Ipsos piac- és közvélemény-kutató cég által készített felmérés szerint a nyaralás egyre fontosabb kelléke a külső akkumulátor, a megkérdezettek harmada pedig gyorstöltő és extra tárhely nélkül már útnak sem indul – írja a CompWorld.

A magyar válaszadók háromnegyede szerint az okostelefon sokkal egyszerűbbé teszi a vakációt: 95 százalék készít fotókat a nyaralás ideje alatt, 78 százaléka pedig navigációs alkalmazást is használt legutóbbi útja során.

A térkép applikáció segítségét még ennél is többen, a megkérdezettek 84 százaléka vette igénybe. A magyarok 59 százaléka viszont előre gondolkodott, és még az utazása előtt letöltötte úti célja térképét, hogy off-line is böngészhesse azt.

A magyarok többsége (58 százalék) előszeretettel használja hotel és étterem értékelések keresésére és olvasására a mobilját, 38 százalékuk pedig foglalási adatait vagy elektronikus jegyét is az okostelefonján tartotta.

A megkérdezettek több mint fele, 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nyaralás alatt többek között a készülék tárhelyének véges kapacitása miatt a fotókat és videókat másik eszközre kell mentenie (például laptopra vagy tabletre).

A válaszadók 47 százalékának a nyaralás alatt problémát okoz, hogy nincs elegendő tárhelye az okostelefonján.

Így spekulálnak a friss diplomások Szlovákiában

0

Közel ezer euró kezdő fizetésre tartanának igényt a végzős egyetemisták Szlovákiában. Többre, mint a többéves gyakorlattal rendelkező dolgozók.

A legtöbb végzős egyetemistát a munkapiaccal kapcsolatos tapasztalatok afelé viszik, hogy elvárásaikat a realitásokhoz igazítsák, különben külföldre mennek dolgozni – írja a hirek.sk.

Miroslav Garaj a Grafton Recruitment Slovakia menedzsere arra hívja fel a figyelmet, hogy a szlovákiai friss diplomások elvárásai a kedvező munkapiaci helyzet ellenére némileg túlzottak. Közel ezer euró kezdő fizetésre tartanának igényt.

A végzősök átlagban 957 euró kezdő fizetést kérnek, ami 17 euróval több, mint az elmúlt évben – derül ki a Profesia.sk elemzéséből. Legmagasabb elvárásaik a Komenský Egyetem friss diplomásainak vannak, ők legkevesebb 1 336 eurós kezdő fizetéssel számolnának.

Legszerényebbnek a Nagyszombati Egyetem végzősei bizonyultak, akik már 667 euróval is megelégednének.

„Tudják, hogy a piacnak szüksége van rájuk, ezért spekulálnak és megpróbálják a legtöbbet kihozni a helyzetből” – nyilatkozta Garaj. Hozzátette: a valós munkapiaci tapasztalatok a végzősöket fokozatosan arra kényszerítik, hogy igényeiket a realitásokhoz igazítsák.

Kiszámítható adópolitikát ígér az új román miniszterelnök

0

Mihai Tudose miniszterelnök azt ígéri, a román kormány nem vezeti be a cégek bevételét alapul vevő új adónemet, kiszámítható adópolitikára törekszik, az államháztartási hiányt a GDP három százaléka alatt tartja.

Az első hivatalos külföldi útján az Európai Unió vezetőivel tárgyaló nemrég beiktatott román miniszterelnök (képünkön középen, a román parlamentben) brüsszeli sajtótájékoztatóján leszögezte, hogy a bukaresti kormány letett a bevétel alapú társasági adóról, erről megbeszélésükön Jean-Claude Juncker bizottsági elnököt is biztosította, akivel egyetértett abban, hogy nem szabad egy konkrét probléma megoldása miatt a korrekt vállalkozások működését veszélybe sodorni. Románia azonban mindenképpen érvényt akar szerezni annak az uniós irányelvnek, amelynek értelmében a nyereséget a megtermelése helyén kell adóztatni – tette hozzá.

Az új, a nyereség helyett az üzleti forgalomra alapozó adónem bevezetése a június végén beiktatott Tudose-kabinet programjában szerepel. Az elképzelést a román vállalkozók és a külföldi befektetők is ellenkezéssel fogadták. A jobboldali Klaus Iohannis államfő is élesen bírálta a szociálliberális kormány váratlan adópolitikai terveit, felszólította a koalíciót, hogy hagyja abba „ezt az adópolitikai ugrabugrálást”.

A kormány fő erejét adó Szociáldemokrata Párt (PSD) elnöke, Liviu Dragnea korábban azzal indokolta az új adónem szükségességét, hogy a román piacon tevékenykedő multinacionális cégek nagyon alacsony nyereséget könyvelnek el, és gyaníthatóan nem adóznak az országban megtermelt haszon után. Dragnea szerint valószerűtlen, hogy csak „a tehetségtelen”, nyereséget termelni képtelen befektetők telepedtek meg Romániában, de ha így lenne, akkor tenni kell valamit, hogy „segítsenek” nekik nagyobb nyereséget termelni.

Tudose már beiktatása napján leszögezte, hogy nem hoz adópolitikai döntéseket alapos hatástanulmány nélkül, most a belföldi és nemzetközi nyomás hatására teljesen fel is adta a kormányprogram egyik legjelentősebb adópolitikai újítását. (MTI)

„A polgárok azt várják az EU-tól, hogy tegyen többet, csakhogy az EU költségvetése zsugorodik”

A kohéziós politikával foglalkozó független szakértők csoportja ismertette végleges jelentését arról, hogy miként lehetne egyszerűsíteni 2020 után az uniós alapokhoz való hozzáférést.

Bár az uniós kohéziós politika eredményei kétségtelenül pozitívak, a szabályok jelenlegi mennyisége nem mindig könnyíti meg az uniós forrásokat kezelő helyi hatóságok és az uniós finanszírozásra pályázni kívánó vállalkozások dolgát. Az egyszerűsítés ezért döntően fontos, és az Európai Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogyan lehetne tovább egyszerűsíteni az uniós forrásokhoz való hozzáférést a 2020 utáni költségvetési keret tekintetében – olvasható a bizottság közleményében.

Nyilatkozatok

Günther H. Oettinger, a költségvetésért és az emberi erőforrásokért felelős uniós biztos: „A polgárok azt várják az EU-tól, hogy tegyen többet – csakhogy az EU költségvetése zsugorodik. Ez a dilemma csak úgy oldható fel, ha minden egyes kiadott euróból megpróbálunk a lehető legtöbbet kihozni. Márpedig az egyszerűbb szabályok hatékonyabb forrásfelhasználáshoz vezetnek.”

Corina Crețu, a regionális politikáért felelős uniós biztos: „A kevesebb és egyszerűbb szabály jobb eredményt, kevesebb hibát jelent. Koncentráljunk arra, ami igazán számít: az európai polgárok életkörülményeinek javítására.”

Marianne Thyssen foglalkoztatásért, szociális ügyekért, munkavállalói készségekért és mobilitásért felelős biztos: „Az egyszerűsítésben rejlő lehetőségek kihasználásával pénzt és időt takarítunk meg, amit azután Európa-szerte a társadalmi konvergencia fellendítésére fordíthatunk.”

Siim Kallas, a magas szintű munkacsoport elnöke: „Ha egyszerűsítjük az uniós kohéziós alapokhoz való hozzáférést és a pénzeszközök felhasználását, azzal minden bizonnyal közelebb visszük a polgárokat az EU-hoz.”

Javaslatok

A csoport véleménye szerint a szabályok jelenlegi struktúrája hatékony ugyan, de meg kell tisztítani a sallangoktól. Az eszközkezelés megosztott irányítását fenn kell tartani a kölcsönös bizalom megőrzése, valamint a közös növekedési és foglalkoztatási célokért való felelősségvállalás biztosítása érdekében. A legegyszerűbbek azonban azok a szabályok, amelyekből kevés van; ezért a csoport javaslatot tesz a törlendő vagy radikálisan egyszerűsítendő szabályokra.

A különféle uniós alapok és eszközök szabályait össze kell hangolni az állami támogatások, a közbeszerzés és a költségtérítésre vonatkozó módszerek tekintetében, a szinergiák megkönnyítése érdekében, lehetővé téve a kedvezményezettek számára, hogy ugyanarra a projektre különböző uniós finanszírozási forrásokat igényeljenek. Például megkönnyítené a kisvállalkozások támogatáshoz jutását, ha a kohéziós politikában és az Európai Stratégiai Beruházási Alap (ESBA) jogi keretében ugyanazok a szabályok érvényesülnének.

Egyszerűbb jogi keret állna valamennyi tagállam és régió rendelkezésére, ha adottak lennének bizonyos feltételek, például

  • megbízható irányítási és ellenőrzési rendszerek;
  • az ésszerű kiadásokat ösztönző, jelentős mértékű nemzeti társfinanszírozás;
  • a fontos strukturális reformok meghatározása, valamint
  • az egyes kiemelt területekre történő összpontosítás megvalósításuk során.

A csoport javaslata értelmében e feltételek teljesülése esetén az unió már csak a stratégiai beruházási prioritásokat és a kiadásokra vonatkozó elveket szabályozná. Az uniós források nyújtása a meglévő nemzeti közigazgatási mechanizmusokon keresztül történne, és a bizottság ellenőrző munkája korlátozott lenne. Az adott tagállam és a bizottság megállapodna abban, mely strukturális reformokat kellene teljesíteni, illetve melyek azok a konkrét eredmények, amelyek alapján megkezdődhet a visszatérítés.

A Sziget Fesztivál negyed évszázada képekben a Capa központban

A Sziget Fesztivál elmúlt 25 évét bemutató fotókból nyílt kiállítás Budapesten, a Robert Capa Fotográfiai Központban. A képeket augusztus végéig lehet megnézni.

A Sziget 25 – Fesztiváltörténelem fényképeken című tárlaton Benkő Imre fekete-fehér képei a fesztivál 1993 és 2016 közötti időszakát mutatják meg, míg a Rockstar Photographers (Csudai Sándor, Fűrész Zsolt, Kálló Péter, Mudra László, Major Kata, Mohai Balázs és Varga Benedek) színes fotói az elmúlt négy évből adnak válogatást.

Gerendai Károly, a Sziget egyik alapítója a megnyitón hangsúlyozta, hogy a tárlat a fesztivál fejlődéstörténetét mutatja be, azt, hogy egy poros, kezdetleges házibuli hangulatból az évek során miként vált Európa egyik legnagyobb és legjobb fesztiváljává. „Most már nemcsak a mi életünkben fontos a Sziget, ami nekünk a hétköznapokat is jelenti, hanem lassan Magyarországnak az életében is tényezővé vált az, amibe mi a haverokkal belekezdtünk ” – emelte ki.

Hozzátette: kezdetben egyáltalán nem gondolták volna, hogy idáig eljuthat a fesztivál. Annak idején azt se tudták, hogy a következő alkalmat miként szervezik meg. „Az, hogy mivé vált a negyed évszázad során, azt az élet hozta, meg a lehetőségek” – mutatott rá Gerendai Károly. Hangsúlyozta: kezdetben senki sem gondolta volna, hogy lesz 25. alkalom, de szerencsére voltak olyanok, mint Benkő Imre, aki az elejétől kezdve ráérzett és ott volt a kamerájával. Ma már a Szigetnek van hivatalos fotós csapata, akik dokumentálják az eseményeket – tette hozzá.

Müller Péter Sziámi, a Sziget másik alapítója felidézte, hogy a fesztivál annak idején valóban házibuliként indult. A Sziámi zenekar és köre Zalában hívott össze egy nyaralást nyolcvan embernek. A rákövetkező évben már túl sokan jelentkeztek, ezért keresniük kellett egy másik helyszínt – mondta.

„A szó lelki értelmében magaménak érzem a Szigetet. Úgy vagyok vele, mint a gyerekemmel, aki, amikor megszületett, pici és vicces volt, majd megnőtt és komoly lett, amit örömmel és büszkeséggel nézek” – hangsúlyozta Müller Péter Sziámi, hozzátéve hogy a kiállított fesztiválképeken egyszeri érzelmi pillanatok villannak fel.

Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora elmondta, hogy Benkő Imre 24 éven keresztül fotózta a Szigetet. A kiállításra egy „különös” és az élményszerűséget segítő installációt hoztak létre, amely átforgatta a történetet: a klasszikus, fekete-fehér fotográfiákat light boxokba, míg a színes képeket vetítéseken vagy print formában tekinthetik meg az érdeklődők.

A 25 év ugyan meghatározta a kiállítás kialakítását, de a kiállított fotók nem szigorú időrendben sorakoznak egymás után. „A fesztivál élményszerűsége, sokszínűsége, az a típusú szabadság megélése, amikor a képzelet és a valóság határa illékonnyá válik, az sokkal fontosabb, minthogy mechanikusan ragaszkodjunk az évszámokhoz” – magyarázta a kurátor. (MTI)

Pénzügyi akadémiát hoz létre a BÉT

Budapesti Pénzügyi Akadémia (BPA) Zrt. néven, 80 millió forint alaptőkével leányvállalatot hoz létre a Budapesti Értéktőzsde (BÉT). Az oktatással foglalkozó cég várhatóan már ősszel megkezdheti tevékenységét.

A BÉT igazgatóságának a tőzsde július 27-ére összehívott rendkívüli közgyűléséhez készült előterjesztéséből kiderül: a testület július 4-én döntött a rendkívüli közgyűlés összehívásáról, amelynek napirendjén a leányvállalat alapítása mellett a BÉT alapszabályának módosítása szerepel. A gazdasági társaság alapításáról szóló döntés a BÉT alapszabálya szerint a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik.  

Az igazgatóság a közgyűlés számára készült előterjesztésben kifejti: az oktatás nem része a BÉT alaptevékenységének, de a tőzsde vezetősége a nemzetközi példák alapján úgy gondolja, hogy a tőkepiac fejlesztése hatékonyabban valósítható meg, ha a pénzügyi kultúra széles körű, de elsősorban szakmai szereplőknek szóló fejlesztése is megvalósul.

Az előterjesztés arra tesz javaslatot, hogy a BÉT egy új cég létrehozásával erősítse pénz- és tőkepiaci képzési tevékenységét, az új leányvállalat szerezze meg a képzések megtartásához szükséges hatósági, OKJ-s és egyéb felnőttképzési engedélyeket. Mivel azonban az oktatás nem szorosan vett tőzsdei feladat, érdemes a tevékenységet kiszervezni, és a képzési intézményt a tőzsde oktatási céljainál szélesebb szolgáltatási körrel, külön állóan működtetni és maximálisan kihasználni, hogy a BÉT áll az intézmény mögött – teszik hozzá.

A kiterjesztett oktatási tevékenységgel foglalkozó cég üzleti terve szerint 2017 utolsó negyedéve és a rákövetkező öt teljes év 10 százalékos tőkeköltség mellett 172 millió forintos nettó aktuális piaci tőkeértéket eredményez. Az előzetes számítások szerint a cég megalapításának és beindításának működési cash-flow igénye 2017-2018-ban 80 millió forint, az igazgatóság ezért javasolja a cégalapításkor ezt az összeget jegyzett tőkeként a társaság rendelkezésére bocsátani. Az előterjesztésből az is kiderül, hogy a BPA munkatársainak a BÉT fog irodai munkaterületet biztosítani. 

Az igazgatóság javasolja továbbá a tőzsde alapszabályának kiegészítését azzal, hogy a BÉT leányvállalatai működésének nyomon követése, a leányvállalatok gazdálkodásának ellenőrzése, valamint az ilyen társaságok alapítójának/részvényeseinek/tagjainak hatáskörébe tartozó döntések meghozatala a BÉT igazgatóságának a hatáskörébe tartozik. (MTI)

Sikeres exportra lépési stratégiát valósít meg a martonvásári Keramix Hungary Kft. a Magyar Nemzeti Kereskedőházzal közösen

Három, egymásra épülő sikeres stratégiai lépésnek köszönhetően a martonvásári Keramix Lighting (Keramix Hungary Kft). exportpiacokra léphet török partnere megbízásából gyártott ledes világítástechnikai termékeivel.

A Magyar Nemzeti Kereskedőháznak köszönhetően első lépésben szakmai kiállítóként, majd kétoldalú együttműködési megállapodás aláírásával, végül a gyártási kapacitás felfuttatásával kezdődhet meg az elektronikai cég külpiaci tevékenysége.

A Keramix Lighting a Magyar Nemzeti Kereskedőház jóvoltából első ízben léphetett nemzetközi színtérre a dubaji Middle East Electricity szakkiállítás alkalmával, 2016 tavaszán. Az esemény a Közel-Kelet legjelentősebb elektronikai-energiaipari szakvásáraként több mint 20.000 szakmai érdeklődőt vonzott. A Magyar Nemzeti Kereskedőház egy 42 nm nagyságú nemzeti közösségi standdal volt jelen az eseményen, és összesen hét hazai cégnek biztosított megjelenési lehetőséget. E cégek közt kapott helyet a Keramix Lighting is, amelynek vezetői a kiállítás ideje alatt számos üzleti tárgyalást folytattak potenciális külföldi ügyfelekkel, többek között egy török világítástechnikára szakosodott vállalattal, a Klarennal is. A magyar és a török cég a nemzetközi eseményen való részvételét követően folytatták a dubaji expón megkezdett tárgyalássorozatot, melynek eredményeként a Klaren képviselőivel konkrét üzleti megállapodás született a magyar világítástechnikai cég gyártási kapacitásainak igénybe vételéről.

„Ugródeszka volt számunkra az MNKH nemzeti standján való részvétel, és magunk is meglepődtünk azon, hogy milyen jelentős igény mutatkozik a kiváló minőségű magyar termékek iránt a nemzetközi piacokon. Az első lépés megtétele ugyan kihívás volt számunkra, ám onnantól felpörögtek az események, és mára egyik legfőbb stratégiai partnerünkként és megrendelőnkként tekintünk a Klarenre!” – fogalmazott Tóth Tamás, a Keramix Lighting vezetője.

Az idén márciusban megkötött kétoldalú együttműködési megállapodásnak köszönhetően megkezdődött Martonvásáron a török vállalat világítástechnikai termékeinek összeszerelése, illetve a tisztán magyar fejlesztésű lámpatestek tervezése. „Ha a terveink valóra válnak, akkor 6-12 hónapon belül már az uniós piacokat is el fogjuk tudni érni a török partnerség keretében gyártott termékek nemzetközi disztribúciójával. Jelenleg egy 3500 darabos ledes lámpatest-sorozat előállítását végezzük, kapacitásunk folyamatosan bővül, és tervezzük új munkahelyek létrehozását is” – hangsúlyozta Tóth Tamás ügyvezető.

Az MNKH exportfejlesztési és exportpromóciós szakmai tevékenysége keretében kiemelt érdeklődésre számot tartó nemzetközi kiállításokon ad teret hazai sikeres magyar kkv-knak az exportpiacok felderítésére. A tisztán magyar tulajdonban lévő Keramix Hungary Kft. minden tekintetben megfelel a nemzetközi minőségi elvárásoknak, így joggal számíthatott jelentős nemzetközi érdeklődésre: „A Keramix Lighting sikere jól példázza, hogy aki megkezdi velünk a közös szakmai munkát, az lépésről-lépésre haladva odaérhet a nemzetközi exportpiacokra. A Keramix által követett üzletfejlesztési stratégia kiválóan tükrözi, hogy tudatos, egymásra épülő exportfejlesztési lépések konkrét eredményeket hoznak. Azt gondolom, hogy ezek a kkv sikerek erősítenek meg minket abban a hitünkben, hogy a Keleti és Déli nyitás fejlődő régiói, valamint az európai célpiacok elérésére minden magyar vállalkozásnak lehetősége nyílik” – fogalmazott Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója.

A cég nem csupán az európai piacra kívánja kiterjeszteni üzleti tevékenységét. A kezdeti exportsikereket követően az arab térség, valamint a Keleti és Déli nyitás fejlődő régiói is elérhetővé válhatnak a vállalat számára a Magyar Nemzeti Kereskedőház szakmai támogatásának köszönhetően. 

EIB-s források segítik a hazai kkv-k finanszírozását

Négyszázmillió eurós hitelkeretről írt alá megállapodást az EIB és az Eximbank. Az uniós forrásból a hazai kkv-k és a közepes piaci tőkeértékű vállalatok juthatnak finanszírozáshoz az állami hitelintézettől illetve a partner kereskedelmi bankoktól.

Az Európai Beruházási Bank a (EIB) magyar versenyképesség és munkahelyteremtés előmozdítása érdekében 400 milló euró hitelt nyújt a Magyar Export-Import Bank (Eximbank) részére – az erről szóló megállapodást kedden írta alá Vazil Hudák, az EIB magyarországi tevékenységeiért felelős alelnöke, valamint Urbán Zoltán, az Eximbank vezérigazgatója. Az Eximbank és partner kereskedelmi bankjai kedvező feltételekkel folyósítják az EIB hitelkeretéből származó pénzeszközöket a magyar kis- és középvállalkozások (kkv), valamint a közepes piaci tőkeértékű vállalatok számára.

A kkv-k és a közepes piaci tőkeértékű vállalatok az európai növekedés, foglalkoztatás és innováció jelentős hajtóerejét képezik. Az EU-ban található vállalkozások 90 százalékát teszik ki és az aktív munkaerő kétharmadát foglalkoztatják – mondta a két hitelintézet sajtótájkoztatóján Vazil Hudák. A kkv-knak és közepes piaci tőkeértékű vállalatok finanszírozásának támogatása az EIB-csoport kiemelt prioritása, az Eximbankkal együttműködve pedig együtt hozzá tudnak járulni a regionális fejlődéshez, továbbá a magyar kisvállalkozások versenyképességének és termelékenységének növeléséhez – fogalmazott az EIB magyarországi tevékenységeiért felelős alelnöke.

Az elmúlt évek együttműködésének köszönhetően 362 vállalathoz jutott el kedvezményes EIB forrás, a finanszírozott vállalatok foglalkoztatotti létszáma pedig eléri a 62 ezer főt – ismertette az eddigi eredményeket Urbán Zoltán. A 2017-2021 időszak stratégiai terveivel összhangban az Eximbank kkv-finanszírozási tevékenysége tovább erősödik, amelyhez kiváló forrásbevonási alapot teremt a most aláírt 400 millió eurós hitelkeret szerződés – tette hozzá az Eximbank vezérigazgatója.

A foglalkoztatás és gazdasági növekedés tekintetében a kkv-k (a kevesebb mint 250 munkavállalót foglalkoztató vállalatok) és a közepes piaci tőkeértékű vállalatok (a 250 és 3000 munkavállalóval rendelkező vállalatok) kulcsfontosságú szereplői a magyar gazdaságnak. Az EIB-hitel közép- és hosszútávú finanszírozást biztosít, továbbá, az EIB által nyújtott pénzügyi előnyök lehetővé teszik, hogy a magyarországi kisvállalkozások kedvező feltételek mellett jussanak befektetési hitelekhez.

Az EIB 1990-ben nyújtott először támogatást a magyar gazdaság részére és azóta közel 20 milliárd euro hitelt nyújtott. Az EIB magyarországi beruházásai tavaly közel 700 millió eurót tettek ki és hitelnyújtásának több mint 40 százaléka a kisvállalkozásokat érte el, míg 30 százaléka környezetvédelmi projekteket, 14 va az infrastruktúra fejlesztését és 12 százaléka az innovációt támogatta.

Őstermelőket ellenőrzött a nagybani piacokon a Nébih

Csaknem négy tonna zöldség és gyümölcs értékesítését tiltotta meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2017 tavaszán a nagybani piacokon végzett ellenőrzései során, amelynek keretében 135 őstermelő portékáját vizsgálták meg a hivatal szakemberei.

A Nébih közleménye szerint a háromhetes vizsgálat során a hatóság elsősorban a szamócaárusító őstermelőket ellenőrizte a budapesti, a turai, a kiskundorozsmai, a miskolci és a nyíregyházi nagybani piacokon. Helyszíni intézkedésre 12 alkalommal volt szükség, amely legtöbbször a forgalmazás azonnali beszüntetését jelentette, egy esetben pedig az őstermelő igazolványát a helyszínen visszatartották.  

A hatóság közölte: gyakori szabályszegés volt az őstermelői igazolványon nem szereplő termékek értékesítése, illetve más termelő, kereskedő árucikkének forgalmazása. De volt példa okirattal történő visszaélésre is, amikor más személy értékesített az egyébként át nem ruházható őstermelői igazolvánnyal, ezért a Nébih eljárást kezdeményez a rendőrhatóságnál. 

Valamennyi piacon hiányosság volt, hogy az árusok nem tüntették fel őstermelői igazolványszámukat. Az ellenőrök összesen 3777 kilogramm zöldség és gyümölcs értékesítését tiltották meg, kivontak a forgalomból több mint 2,5 ezer kilogramm szamócát, továbbá cseresznyét, paradicsomot, káposztafélét, uborkát és palántákat is.

A Nébih a szabálytalanul értékesítő őstermelőkkel szemben közigazgatási hatósági eljárást indít, a jogsértés súlyától függően két hónaptól két évig terjedő időtartamra bevonhatják a mezőgazdasági őstermelői igazolványt – olvasható a közleményben. (MTI)

Így szurkolnak az Erste-toronyból a magyaroknak

Csapatépítésnek is felfogható, ahogy az Erste Bank munkatársai szurkolnak a magyar úszóknak és pólósoknak a világbajnokság idején.

Az Erste Bank Árpád-híd közelében található székházában dolgozók hatalmas Hajrá, magyarok! felirattal szurkolnak a vizes világbajnokság alatt – írja a magyarorszagszeretlek.hu.

Séra András és Akantisz Péter voltak a projekt koordinátorai. Arra számítottak, hogy a közös ragasztgatás egyfajta csapatépítésnek is kiváló lesz.

A felirathoz 872 darab piros és zöld kartont használtak. 40 munkaórába telt az előkészítés, majd 100 kollégával 3 óra alatt kerültek az elemek a helyükre.

A felirat a pénteken kezdődő vizes vb ideje alatt végig az irodaház ablakain marad.

Nehezen találnak szakképzett munkaerőt a hazai vállalkozások

A hazai vállalkozások többsége nehezen talál szakképzett munkaerőt, főként az ipari és a mezőgazdasági vállalkozások vannak nehéz helyzetben. A cégek leginkább hagyományos álláshirdetésekkel igyekeznek dolgozókat toborozni, de van olyan is, amely közvetlenül az oktatási intézményekben keresi az új munkaerőt.

Továbbra is alacsony munkanélküliség és kedvező foglalkoztatottsági arány jellemzi a magyar gazdaságot. A KSH legutóbbi adata szerint 4,4 százalékra mérséklődött a munkanélküliségi ráta, a foglalkoztatottak átlagos létszáma pedig 4 millió 393 ezer fő volt, 79 ezer fővel több, mint egy évvel korábban. „A foglalkoztatottságról szóló adatok örvendetesek, azonban egyre több szektorban találkozunk szakemberhiánnyal. Ezt támasztja alá kutatásunk is, amely szerint ma már azok a cégek vannak többségben, amelyeknek akár időszakosan, akár állandósuló problémát okoz a szakképzett munkaerő utánpótlása – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

A kkv-k 37 százaléka szinte mindig azzal szembesül, hogy nehezen talál új munkaerőt, további 30 százalék pedig időnként fut bele ebbe a problémába. A kkv-k 28 százaléka szerencsésnek mondhatja magát, mivel nekik nem okozott gondot a megfelelő szakember megtalálása. Ha a különböző ágazatokat nézzük, az iparnak és a mezőgazdaságnak van a legnehezebb dolga az utánpótlást illetően, miközben a kereskedelemben és a szolgáltató szektorban egy fokkal könnyebben találnak megfelelően képzett szakembereket.

A kutatás azt is feltérképezte, hogy jelenleg milyen szakképzettségű munkavállalók dolgoznak a hazai kkv szektorban. Az eredményekből kiderül, hogy a kkv dolgozók körében a középfokú szakképesítés dominál (44 százalék), felsőfokú végzettséggel pedig a munkavállalók harmada rendelkezik. A különböző ágazatok közül egyedül a szolgáltató szektorban találkozhatunk az átlagnál magasabb arányban felsőfokú képzettségű munkavállalókkal (38 százalék), míg a mezőgazdaságban a legalacsonyabb ezen dolgozók aránya (14 százalék) – mondta el a szakember.

A cégek többsége hagyományos módon toboroz új munkaerőt, de egy részük nyitott az újdonságokra. Ezt mutatja, hogy a kkv-k közel kétharmada (61 százalék) álláshirdetést ad fel. Hangsúlyos szerepet kap a dolgozók vagy ismerősök ajánlása is, hiszen minden második cég ez alapján választja ki az új kollégákat, míg minden nyolcadik cég a közösségi média erejét hívja segítségül. Egy kis réteg (4 százalék) az, akik már közvetlenül az oktatási intézményekben hirdetik meg a megüresedett vagy új pozíciókat.

Hotel lesz a katolikus egyetem kollégiumából

0

Szállodává alakítja a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Karához tartozó esztergomi kollégium épületét az Esztergom-Budapesti Főegyházmegye.

Az épület átalakítási munkáit nettó 686,4 millió forintból a budai székhelyű Pesti Építő és Faipari Zrt. kivitelezi – írja a Magyar Építők.

A közbeszerzési értesítőben foglaltak szerint 2800 négyzetméteren takarító bontást végeznek, valamint a pince és a támfal alapjait is feltárják. Ezután kezdődik az épület komplett átalakítása elektromos, gépészeti és belsőépítészeti kialakítással, homlokzati felújítással.

A projekt része összesen 3200 négyzetméternyi kert- és útépítés, valamint a környezetrendezés. A szálláshely kialakítása a 2020-as budapesti Eucharisztikus világkongresszusra történő felkészülés része.

A kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága is vizsgálatot indított a Green Holidays miatt

A fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága vizsgálatot folytat az indulhatunk.hu oldalt üzemeltető SzállásOutlet Kft.-vel szemben, miután a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) korábban bejelentést tett az oldal szolgáltatásainak értékesítésével kapcsolatban.

A MUISZ hétfőn sajtótájékoztatón közölte: a Green Travel irodát tavaly törölték az utazásszervezők nyilvántartásából, amely azonban a működés megszüntetése helyett a tevékenységi kör bővítésével átalakította a Green Holidays irodát. A Green Holidays utazásszervezési engedélyének megszerzése előtt egy utazásközvetítő cég az utazási csomag részeit jogellenesen, elemekre bontva értékesítette az indulhatunk.hu oldalon. Az utasok két különböző céggel szerződtek, ami alkalmas a fogyasztók megtévesztésére. A MUISZ 2016 végén levélben hívta fel az engedélyezési hivatal figyelmét, hogy a Green Travel árualapját értékesítik, szabálytalanul, több külön szerződéssel, külön számlázással.

A kormányhivatal kedden megerősítette: a MUISZ tavaly december 9-én tett bejelentést a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz (MKEH) az indulhatunk.hu oldallal kapcsolatban. Az oldalt üzemeltető cégnél lefolytatott hatósági helyszíni ellenőrzés feltárta, hogy a weboldalon utazási csomagként (azaz két szolgáltatási elemet tartalmazó csomagként) hirdetett szolgáltatásokat valójában nem egy szolgáltató nyújtja. Így az ügyletben szereplő egyik cég tevékenysége sem merítette ki a jogszabályok szerinti utazásszervezői tevékenység definícióját, ezért az MKEH megállapításai szerint jogosultság nélküli utazásszervezői tevékenységet nem végzett egyik szolgáltató sem.

Mivel azonban a honlapon közzétett információk alkalmasnak tűntek a fogyasztók megtévesztésére, a hatóság a Gazdasági Versenyhivatalt kereste meg az eset kivizsgálása miatt – írták. Közölték: a SzállásOutlet Kft.-vel szemben a Fővárosi Kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága jelenleg vizsgálatot folytat, amelyben azt vizsgálja, hogy a honlapon levő tájékoztatásokkal, illetve azok hiányával folytat, illetve folytatott-e tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot.

A Green Holidays Kft. július másodikán vasárnap kora este jelentett fizetésképtelenséget. A társaság szervezésében aznap délelőtt még elindult egy magyar csoport Budapestről charterjárattal a törökországi Antalyába, de lefoglalt szálláshelyükre már nem jutottak el. Múlt szerdán minden utas hazaérkezett Magyarországra. Az utazási iroda csődjét a rendőrség is vizsgálja. Csalás bűntett elkövetése miatt ismeretlen tettes ellen nyomozás indult a rendőrségen a Green Holidays csődje ügyében – közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság. (MTI)

Versenyjogi tudnivalók szállásfoglalás előtt, avagy hogy nyaraljunk olcsóbban

0

A fogyasztói árakra is jótékony hatással lehet a szállásadók és az online szállásközvetítő platformok (Booking.com, Expedia stb.) közötti kapcsolat újragondolása, amely a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) előző évben publikált, az online szálláshelyfoglalás piacán lefolytatott ágazati vizsgálata miatt vált szükségessé. Hogyan spórolhatnak az utazók? Érdemes telefonon vagy email-ben is ajánlatot kérni a kiszemelt szálláshelytől – Virág Péter, a DLA Piper ügyvédje elmagyarázza, miért.

Bizonyára sokak előtt ismert a jelenség, hogy a célpontként kiválasztott szálláshely árait hiába próbálja összehasonlítgatni a legolcsóbb ár megtalálása érdekében, az minden online felületen szinte pontosan ugyanannyiba kerül. Ráadásul bizonyos online szállásközvetítő platformok még a legjobb ár garanciájával (ún. „best price guarantee”) is biztosítják az utazót a legolcsóbb lehetőség megtalálásáról, a további keresés szükségtelenségéről, és a különbözet visszafizetését ígérik arra az esetre, ha az utazó ugyanarra az időpontra és szállásra olcsóbb lehetőséget talál – kezdi friss bejegyzését a DLA Piper versenyjogi blogján Virág Péter ügyvéd.

Az elsőre kedvezőnek tűnő ajánlat azonban kétségeket ébresztett az árak rögzítését és összehangolását árgus szemekkel figyelő európai versenyhatóságokban, így a GVH-ban is. Több országban formális versenyjogi vizsgálat indult a nagyobb platformokkal szemben, Magyarországon pedig az egész szektort átfogó ágazati vizsgálatot folytattak le.

A versenyhivatali vizsgálatok egyöntetűen azt állapították meg, hogy a korlátozott piaci verseny oka a szálláshelyek és a szállásközvetítők között kötött megállapodások árparitási kikötésében (más néven „Most Favoured Nation clause”, „MFN klauzula”) áll. Ezen kikötésnek megfelelően ugyanis a szálláshelyek vállalták, hogy semmilyen értékesítési csatornán keresztül (ideértve a saját honlapjaikat, emailt, telefont) nem értékesítik a szobáikat az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron. A kikötés szükségességét alapvetően a „potyautazás” elkerülésének biztosításával indokolták, azaz, hogy ne fordulhasson elő az, hogy az ingyenes online platformokat csak az árak összehasonlítására használják az utazók, és a szálláshelyet egyébként más, olcsóbb lehetőséget kínáló helyen foglalják le.

Ezáltal viszont gyakorlatilag megszűnt az árverseny a szálláshelyek és a szállásközvetítők, valamint az egyes szállásközvetítők között, megfosztva a fogyasztókat a tényleges legjobb ár megtalálásnak lehetőségétől. Az egyes platformok által biztosított legjobb ár garancia valójában az árparitás betartásának ellenőrzési mechanizmusaként szolgált, ugyanis amennyiben egy fogyasztó olcsóbb árat talált, az online platformok valójában a paritási megállapodást megszegő szálláshellyel fizettették vissza a különbözetet.

A versenyhatóságok válasza esetenként hatósági tiltás, míg pl. Magyarországon hatósági ajánlás formájában az volt, hogy a paritásos kikötések teljes körű, azaz valamennyi értékesítési csatornára kiterjedő alkalmazása nem felel meg a versenyjogi szabályoknak, mert korlátozhatja a piaci versenyt. Ugyanakkor a szűkített árparitási kikötés alkalmazása, azaz amikor offline értékesítési csatornákon (ideértve az emailt, telefont, faxot és a személyes értékesítést) keresztül történik a foglalás, alapvetőn megengedett, mivel alkalmas eszköz lehet a „potyautazás” veszélyének egy bizonyos fokú, enyhébb versenykorlátozással való kiegyenlítésére. A GVH úgy nyilatkozott, hogy jelenleg nem tervez további beavatkozást a piaci folyamatokba, azonban nem zárta ki, hogy később ezt megteszi, ha a piaci folyamatok mégsem a verseny erősödésének irányába hatnak.

Mind a nagyobb nemzetközi online szállásközvetítő platformok (Booking.com, Expedia), mind a legnagyobb magyar tulajdonú ilyen platform (Szallas.hu) átállt Magyarországon a szűkített paritás alkalmazására, így elviekben lehetővé vált, hogy a honlapokon feltüntetett árnál olcsóbb árakat is elérhessenek az utazók. Ehhez nem kell mást tenniük, mint a szállásadónál akár telefonon, akár emailben érdeklődniük a legolcsóbb elérhető ár felől, ugyanis ilyen esetekben a versenyjogi szabályok szerint a honlapokon közzétett árnál alacsonyabb árat is adhatnak a szállásadók. Kérdéses, hogy erre a gyakorlatban milyen gyakran kerül majd sor, de elképzelhető, hogy a szálláshelyek kihasználtságának függvényében lehetnek olyan időszakok, amikor a szálláshelyeknek megéri egyéni árengedmény biztosításával közvetlenül értékesíteni szobáikat. Ezért azt gondolom, már csak a versenyjogi elvek hatékonyságának tesztelése szempontjából is, hogy egy próbát mindenképpen megérhet dolog.