Kezdőlap Blog Oldal 722

Nap- és szélenergiás befektetésekkel bővíti portfólióját az Alteo

Csaknem 10 milliárd forint értékben új beruházásokat indíthat az Alteo. A társaság igazgatósága három, összesen 18,1 megawatt (MW) teljesítményű, napenergiát hasznosító erőmű megvalósítási feltételeiről döntött, továbbá jóváhagyta egy 2 megawatt teljesítményű szélerőmű akvizícióját.

Az Alteo közleményében felidézte: idén februárban írtak alá megállapodást a Domaszék2MW Kft. megvásárlásáról, a vállalat ezzel teremtette meg a feltételeit annak, hogy elindítsa első zöldmezős fotovoltaikus fejlesztését. A társaság igazgatósága a Domaszéken található, 2 MW teljesítményű naperőmű-projekt folytatása mellett döntött, valamint új beruházásokat is jóváhagyott. A tájékoztatás szerint a társaság ebben az évben elsősorban befektetések, beruházások megvalósítására összpontosít, mert ez szükséges a további növekedés biztosításához.

A csaknem 10 milliárdos összértékű fejlesztések megkezdése előtt a vállalat már az idén elkezdte depóniagázas erőművi kapacitásainak bővítését, soproni földgáztüzelésű hőenergia-termelési kapacitásainak korszerűsítését, továbbá egy állami támogatású kutatás-fejlesztési projekt megvalósítását. Ezek további 1,5 milliárd forinttal növelik az Alteo idei befektetéseinek nagyságát – közölték.

Az Alteo Energiaszolgáltató Nyrt. részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde standard kategóriájában kereskednek, a papír keddi záróára 4600 forint volt, az elmúlt egy év alatt a legmagasabb ára 5200 forint, a legalacsonyabb 4250 forint volt. (MTI)

Eltűnőben vannak Nagy-Britanniában a hagyományos kézműves mesterségek

0

Nincs, aki kézzel készítsen krikettlabdát, lacrosse-botot vagy szitát Nagy-Britanniában, mint ahogy az elmúlt tíz évben eltűntek az aranyverők is egy tanulmány szerint.

A kézműves mesterségek hagyományát őrző társaság, a Heritage Crafts Association megbízásából készült jelentésből kiderült továbbá, hogy többek között kihalóban van a zongorakészítés, a márványozás és a kalapforma-készítés. A kézművesség veszélyeztetett válfajainak vörös listája című tanulmány összeállításához 169 mesterséget vettek górcső alá, ebből 17 bizonyult súlyosan veszélyeztetettnek, ami azt jelenti, hogy csak alig néhányan űzik szerte az Egyesült Királyságban. 

Ilyen például a nyakhámkészítés, amelyet mindössze négyen művelnek a szigetországban. „Nem egyszerű feladat megtanulni. Szinte művészet megfelelő méretű és formájú nyakhámot készíteni a lovakra” – idézte a The Times című lap a 38 éves Kate Hetheringtont, akinek Somerset grófságban van műhelye. Több mint húsz éve készít hámokat. „Az elsőhöz még egy hét kellett, ma már két nap alatt is megvagyok vele” – mondta. 

Több kézművesnek, aki még megmaradt, hosszú a várólistája, igény ugyanis még mindig van különleges tudásukra. A szintén 38 éves Shane Skelton például három éve feleségével alapította meg fűrészkészítő üzletét Scarborough-ban. Kétszázötven éves hagyományokat követve dolgozik, az Egyesült Államokból, de még Új-Zélandról is vannak vevői. Egy-egy fűrész három nap alatt készül el, de a nagy érdeklődés miatt kilenc hónapot kell rájuk várni.

A súlyosan veszélyeztetett mesterségek között szerepel még az agyagpipa- és a klumpakészítés, a karosszéria- és kocsiépítés, a Devon maund, vagyis a fűzfa piknikkosár készítése, a legyezőkészítés, a könyvlapok élének festészete, valamint a pergamen- és velinpapír-készítés és a cserzés. A tanulmány szerint a hagyományos kézművesség eltűnésének egyik oka az, hogy a vásárlók nem akarnak magasabb árat fizetni a portékákért, a mesterek pedig rosszul keresnek. (MTI)

Kiberbiztonsági cégbe fektet a GB & Partners

0

A magyar tulajdonú GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. több lépcsőben összesen 600 millió forintot fektet a Cyber Services Zrt.-be az Exim Növekedési Alap forrásaiból, így kisebbségi tulajdonrészt szerez a kiberbiztonsági szolgáltatóban.

A GB & Partners közleménye szerint a tőkebefektetéssel a menedzsment összetétele nem változik, de az alkalmazottak létszáma a duplájára nő és bővül a szolgáltatási portfólió is, hogy a kisebb cégek is hasznosíthassák a Cyber Services alkalmazásait. Kiemelték, hogy a befektetést az ágazat globális bővülése, valamint a tőkéhez juttatott cég növekedési lehetőségei indokolták.

A zsarolóvírusok és a célzott digitális támadások terjedése miatt a kiberbiztonségi piac 2022-re meghaladja a 230 milliárd dollárt, a Cyber Services pedig érzékeny infrastruktúrát üzemeltető vállalatok – például atomerőművek, gyógyszergyártók, vízügyi, autóipari és közlekedési vállalkozások – védelmét látja el, szakértői többek között a NATO kibervédelmi munkacsoportjának vezetőiként is szereztek gyakorlatot – írták.

A GB & Partners Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. négy alapot kezel 81 millió euró (mintegy 25 milliárd forint) értékben. Ezek közül kettő az Európai Unió Jeremie programja alapján indított kockázatitőke-alap, míg a másik kettő magántőkealap. Ez utóbbiak elsődleges célpontjai érettebb szakaszban lévő vállalkozások, vagy kiemelkedő növekedési potenciállal rendelkező cégek. 

Az Exim Exportösztönző Alap elsődlegesen olyan gazdasági társaságokba fektet be, amelyek a hazai vagy nemzetközi piacokon szűkebb körben már bizonyítottak és a nemzetközi piacokon való sikeres megjelenést, vagy a további dinamikus külpiaci bővülést tervezik – áll a közleményben. A budapesti székhelyű Cyber Services Zrt. értékesítéseinek nettó árbevétele 2015-ben meghaladta a 36 millió forintot, 2016-ban pedig meghaladta a 66 millió forintot. Adózott eredménye tavaly több mint 15,6 millió forint volt, ami csaknem a hatszorosa az egy évvel korábbinak. (MTI)

Már több mint hatezer vajdasági vállalkozás jutott magyar állami forráshoz

A magyar kormány eddig mintegy 9 milliárd forintot helyezett ki a Vajdaságba a gazdaságfejlesztési programján keresztül, és ezzel több mint 6200 vállalkozót támogatott.

Az eddig elosztott összeg a teljes keretösszegnek kevesebb mint a negyede, és a következő év során igyekeznek a maradékot is szétosztani – hangsúlyozta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára Szabadkán, ahol a magyar kormány vajdasági gazdaságfejlesztési programjának újabb nyertes pályázóival írtak alá szerződéseket nagyléptékű mezőgazdasági fejlesztésekről. 

Szerdán hat nagyvállalkozóval kötöttek szerződést, akik közvetlenül 140 embernek adnak munkahelyet, emellett azonban mintegy 3500 vajdasági magyar gazdának biztosítanak beszállítási és ezáltal megélhetési lehetőséget. A nagyberuházók több mint 10 milliárd forint értékben valósítanak majd meg beruházásokat üzembővítésen, tárolók és szárítóberendezések beszerzésén, valamint a méz-, gyümölcs- és zöldségtermesztésen és feldolgozáson keresztül. Néhány héten belül a várakozások szerint újabb féltucat nagyvállalkozóval köthetnek szerződést. 

Szerdán egyben három új pályázatot írtak ki, amelyek keretében november végéig házvásárlásra és földvásárlásra lehet pályázni. Ezek középtávú, 50-500 ezer euró értékű beruházások – hangzott el. 

A vajdasági gazdaságfejlesztési programra a magyar kormány eleinte 50 milliárd forintot szánt, később azonban növelték a keretösszeget, így a hitelek és a vissza nem térítendő támogatások összege már meghaladja a 60 milliárd forintot. A 2016-2018-as időszakra vonatkozó programban a legnagyobb hangsúlyt a mezőgazdaságra, a turizmusra, valamint a kis- és közepes vállalkozások fejlesztésére helyezik, a cél pedig a fiatalok külföldre vándorlásának megállítása, illetve e folyamat visszafordítása. (MTI)

Ezúttal csak a gázolaj ára emelkedik

0

Emeli két forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát péntektől a Mol, a benzin ára nem változik.

Az emeléssel a gázolaj átlagára 343 forintra emelkedik. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. Az üzemanyagok ára legutóbb szerdán változott, a 95-ös benzin ára két forinttal 340 forintra, a gázolajé három forinttal 341 forintra drágult.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Így látják Európát az európaiak: egyre derűsebb a kép

Az EU-ban az emberek egyre növekvő többsége tekint derűlátóan az Európai Unió jövőjére – derül ki a szerdán közzétett Eurobarométer-felmérésből.

Majdnem többségbe kerültek azok is, akik saját országuk gazdasági helyzetével kapcsolatban is bizakodóak. Jóllehet változatlanul nagyok a különbségek a tagállamok között, a nemzeti gazdaság helyzetének pozitív értékelése egyre inkább teret nyer 22 tagállamban, köztük Magyarországon is (41 százalék, +11 százalékpont). Szintén növekszik az Európai Unióba vetett bizalom – 42 százalékkal 2010 óta jelenleg áll a legmagasabb szinten, Magyarországon 46 százalékot ér el –, az euró támogatottsága pedig 2004 óta most a legerősebb, Magyarországon is eléri az 52 százalékot. Végül az európaiak 68 százaléka érzi magát uniós polgárnak, ami e mutató tekintetében a valaha elért legmagasabb arány. Magyarországon ennél is többen, a válaszadók 70 százaléka érzi magát uniós polgárnak.

Ami az EU előtt álló aktuális kihívásokat illeti, a válaszadók most elsőként a terrorizmust említik (44 százalék, +12 százalékpont 2016 ősze óta). A bevándorlás, ami 2015 tavasza óta a legaggasztóbb jelenségek közé tartozott, most a második leggyakrabban említett kihívás (38 százalék, –7 százalékpont), messze megelőzi a gazdasági helyzetet (18 százalék, –2 százalékpont), a tagállamok államháztartásának állapotát (17 százalék, nem változott) és a munkanélküliséget is (15 százalék, –1 százalékpont).

A magyar válaszadók is a bevándorlást (60 százalék) és a terrorizmust (55 százalék) említették leggyakrabban az EU előtt álló kihívásokra vonatkozó kérdésre – mindkettőt az EU-s átlagnál jóval nagyobb gyakorisággal említik a magyar válaszadók. A Magyarország előtt álló kihívásként viszont leggyakrabban az egészségügyi és szociális biztonságot jelölték meg a magyar megkérdezettek (41 százalék).

Ezenfelül tizenegy nem uniós országban – amelyekben először került sor Eurobarométer felmérésre – a válaszadók többsége arról számol be, hogy pozitívan látja az EU-t. 

Hogyan válasszunk utazási irodát, szállodát?

Nem nélkülözhető a tudatosság az utazási iroda vagy a szálloda kiválasztásakor sem: a Budapesti Békéltető Testület tanácsai.

Ha utazási irodától vásárolunk, már az sem mindegy, hogy csak egyelemű szolgáltatást (például szállást vagy repülőjegyet), vagy esetleg utazási csomagot veszünk igénybe. Utóbbi esetben például kötelező vagyoni biztosítás védi az utazási iroda fizetésképtelenségekor a fogyasztókat. Az iroda kiválasztásánál pedig bárki által megtekinthető nyilvántartásban nézhetünk utána annak, megtörtént-e a kötelező bejelentés, van-e egyáltalán vagyoni biztosíték, és ha igen, annak mekkora az összege.

Amennyiben csak egy belföldi szállást foglaltunk le külön egy szállodánál, akkor is több dologra érdemes ügyelni. A rendkívüli kuponos ajánlatokkal és akciókkal sokat lehet spórolni, ugyanakkor itt sokszor problémát okoz, hogy nem tudják a fogyasztók, kinél reklamálhatnak. Ha közvetlenül a szálloda honlapján volt a foglalás, akkor ez a kérdés fel sem merül, de itt is, a helyben felmerült fogyasztóvédelmi probléma esetén rögtön jelezni kell a panaszt, mert később már csak kevesebb sikerrel érvényesíthető az igény. A Budapesti Békéltető Testület tanácsai a fogyasztóknak.

Ha utazási iroda mellett döntünk

  1. Egyre több utazási iroda kínálja már online is a szolgáltatásait, így ma a fogyasztók már nem az utcai kirakatokban lévő ajánlatok alapján, hanem az interneten fellelhető lehetőségek közül kiválasztva vásárolják meg a nyári utakat. Az internet térnyerésével azonban – csakúgy, mint egy webáruház esetében – megnő a kockázat is, hisz fogalmunk sincs, kinek fizetünk ki akár több százezer forintokat például egy nagy értékű körutazásért. Mint minden esetben, itt is fontos a fogyasztói tudatosság, főleg, hogy a piacon olyan utazási irodák vannak, amelyek két fő típusa (utazásszervezők és utazásközvetítők) szerint a számon kérhető felelősség is teljesen eltér akkor, ha probléma lenne a szolgáltatással. Ekkor ugyanis az utazásszervező a felelős cég, de az utazási szerződés miatti panasz egyébként bejelenthető az utazásközvetítőnél is, tehát annál a vállalkozásnál, ahol a fogyasztó a szerződést ténylegesen megkötötte.
    Lényeges, hogy az utazásszervezőknek, utazásközvetítőknek be kell jelenteniük tevékenységüket előzetesen Budapest Főváros Kormányhivatalának, amely az így bejelentett – azaz a legálisan működő – irodákról bárki által megtekinthető, nyilvános listát vezet ezen a webcímen. Itt bárki megnézheti, hogy mely utazási irodák kerültek ténylegesen bejelentésre, vagy éppen, hogy melyik céget tiltották el a tevékenység folytatásától. Nagyon fontos, hogy csak a nyilvántartásban szereplő bejelentett, és eltiltás alatt nem álló vállalkozással szerződjünk, ellenkező esetben ugyanis nem illeti meg a fogyasztót többletvédelem! Így például az a lehetőség sem, hogy ha jelentősen módosítja az utazásszervező – rajta kívül álló okból – az utazási szerződés lényeges feltételét az indulás előtt, akkor a fogyasztó elállhat a szerződéstől és visszajár a befizetett díj kamattal megnövelt összege.
  2. A nyilvános listából egyébként az is elérhető, hogy az adott utazási iroda utazásszervezőként vagy utazásközvetítőként működik, sőt több olyan vállalkozás is van, amely mindkét tevékenységet végzi, illetve végezheti. Ez azért nem mindegy, mert a tényleges utazási szolgáltatást, és az egyes részprogramokat az utazásszervező köteles összeállítani és nyújtani. Ezzel szemben az utazásközvetítés azt jelenti, hogy az utazási iroda egy másik, utazásszervező cég nevében és annak megbízása alapján köti meg a fogyasztóval a szerződést. Ha tehát a fogyasztók utazásközvetítőnél kötötték a szerződést, mindenképp kell lennie egy olyan felelős vállalkozásnak (az utazásszervezőnek), amellyel szemben probléma esetén fel tudnak lépni. Magáért az utazási szerződés és a vállalt szolgáltatások teljesítéséért ugyanis már az utazásszervező felel, csakúgy, mint az ebből eredő, fogyasztót ért károkért. A kötelező segítségnyújtás szintén az utazásszervezőt terheli.
  3. Mindezektől függetlenül a fogyasztó, ha egy utazásközvetítőnél kötötte meg a szerződést, akkor az utazási szerződésből származó szavatossági, kártérítési, valamint sérelemdíj iránti igényét a közvetítőnél is bejelentheti, ügyét pedig már az utazásszervező lesz köteles elintézni. Ugyanúgy az utazásszervezőnek kell előzetesen szólni akkor – ha a feltételek lehetővé teszik -, hogy az utas eladta/átadta az utazás jogát egy harmadik személynek. Arról, hogy éppen utazásközvetítővel vagy utazásszervezővel van dolgunk, az a megkötött utazási szerződésből derül ki. Ezt mindig írásba kell foglalni és át kell adni a fogyasztónak, ha pedig online történt a szerződéskötés, akkor is rendelkezésre szükséges bocsátani. Kötelező tartalmi elemei e dokumentumnak az utazásszervező neve, székhelye, telefonszáma, ha pedig utazásközvetítővel szerződtünk, akkor ez utóbbi cégnek is meg kell adni az elérhetőségeit.
  4. Figyeljenek arra is a fogyasztók, pontosan mit rendelnek meg a vállalkozástól és azzal mire szerződnek, hiszen később ettől is függ, hogy probléma esetén milyen védelemben részesülhetnek. Ha ugyanis például ún. egyelemű szolgáltatást vásároltak (például: szállás vagy csak és kizárólag személyszállítás: akár egy repülőjegy utazási irodán keresztül történő megvásárlása), akkor az utazási iroda fizetésképtelensége esetén arra nem vonatkozik a kötelező vagyoni biztosítás. Sőt, az ilyen esetekben bánatpénzt akkor is követelhetnek a fogyasztótól, ha az indulást megelőző hatvan napnál még korábban mondja le az utat vagy épp, ha a célországot időközben átminősítik az „utazásra nem javasolt” kategóriába. Épp emiatt arra is érdemes ügyelni, hogy ha az utas a szolgáltatások egyes különálló részelemeire más-más vállalkozásoktól kapja meg a számlát, akkor szintén nem illeti meg az előzőekben említett védelem. Természetesen ettől függetlenül megszervezhetjük úgy is a nyaralásunkat, hogy egyénileg és külön foglaljuk le a repülőjegyeket vagy a szállást, sokan ezt a megoldást is választják, mivel adott esetben az sokkal olcsóbb is lehet.
  5. Érdemes egyúttal biztosítást is kötni arra az esetre, ha valamilyen váratlan ok (baleset, betegség, stb.) miatt a fogyasztó utazása meghiúsulna. Az útlemondási biztosítás megkötésének lehetőségét már számtalan iroda biztosítja. Ugyanakkor itt se felejtsük el áttanulmányozni a megkapott biztosítási kötvényt, a biztosítási termék szabályzatát (ezeket a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani). A biztosítók ugyanis a biztosítási feltételekben tételesen meghatározzák azokat az eseteket és feltételeket, amelyek bekövetkezténél visszatérítik a befizetett részvételi díj teljes összegét vagy adott részét. Egyéb okok vagy kizáró feltételek esetében viszont ezt elutasíthatják.

Ha önállóan foglaljuk le a szállodát és/vagy intézzük a repülőjegy megvásárlását

Ha önállóan intézzük a szállodai szobafoglalást és ehhez is a repülőjegyet külön foglaljuk le és vásároljuk meg, tehát az interneten külön-külön kattintva rendeljük meg ezeket, úgy az ismét nem minősül utazási csomagnak!

Ennek pedig az a következménye, hogy ha például késik a gépünk vagy törlik a járatot, esetleg a vasúti járat marad ki és nem tudjuk igénybe venni emiatt a szállodai szobát sem, akkor nem kérhetjük vissza a szoba árát utólag a szállodától (tehát itt más a helyzet, mint az utazási csomagok esetében, amelyeknél az utazásszervező – bizonyos kivételekkel – felel az utazási szerződés és a szolgáltatások teljesítéséért). Ez igaz mind a belföldi, mind a külföldi szállások esetében, érdemes ezért erre is figyelemmel lenni már az utazás megtervezésekor.

A Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint ha a fogyasztók maguk foglalnak szállodát, úgy leginkább a hotelszobák minősége, a kapott szoba elhelyezkedése, az étkeztetés színvonalának alacsony volta vagy más kiegészítő szolgáltatások (például wellness, úszómedence) hiányosságai szokták okozni a legtöbb problémát. Itt is sokat számít a fogyasztói tudatosság.

  1. Mindig nézzünk ezért utána, kivel is szerződünk, az interneten, az egyes fórumokon és blog bejegyzésekben ugyanis a más, már pórul járt fogyasztók rendszeresen beszámolnak rossz tapasztalataikról, élményeikről. Gyanúra adhat okot, ha egy szállodáról csupa negatív értékelés vagy bejegyzés született.
  2. Ha kuponos oldalról vásárolunk, mindig győződjünk meg arról pontosan, hogy melyik vállalkozás az, amelynek a szolgáltatását kínálják számunkra. Ugyanis a későbbiekben, ha probléma lenne, ettől a cégtől – vagy adott esetben a kuponos oldaltól is – várhatjuk a probléma orvoslását. Itt tehát a vita jellege a döntő, így például, ha nem volt szabad szoba az ígért időpontban, akkor egyértelműen a szálloda a felelős. Ha viszont nem is kapott értesítést a szálloda a foglalásról, úgy a kuponos oldalnál kell írásos panaszt tenni.
  3. Alaposan nézzük át mindig a honlapot, hogy milyen felszereltséget és szolgáltatásokat kínálnak a szobához, illetve, hogy mi az, amit a megrendelését cserébe ígértek. Ha például különböző kiegészítő szolgáltatásokat is kínálnak a szobák mellé és nem teszik hozzá sehol sem, hogy ezek csak külön díj ellenében vehetők igénybe, úgy rendszerint nem is követelhetnek ezért további fizetést! Ilyen eset lehet, ha például a wellness igénybevételét vagy a vacsorát, annak ellenére, hogy a szobaárhoz az hozzátartozna, további felárhoz kötik. Ilyenkor nyugodtan adjunk hangot panaszunknak, de tegyünk így bármilyen más esetben rögtön, ha hiányosságot tapasztalunk a kapott szolgáltatással kapcsolatban. Ha ezt elmulasztjuk és csak később szólunk, akkor utóbb már kevesebb sikerrel érvényesíthetjük igazunkat. Ekkor is törekedjünk arra, hogy írásban közöljük a panaszt, vetessünk fel jegyzőkönyvet a recepción!

Már külföldön is felelősséggel reptethetik drónjaikat a magyar pilóták

A most piacra dobott új generációs drónbiztosítás akkor is helyt áll az okozott károkért, ha a gyerek – szülői felügyelet mellett – külföldön állította autonóm üzemmódba a pilóta nélküli légi járművet.

A Drónpilóták Országos Egyesületének (DOE) vezetője, Tuzson Gergely szerint tízezres nagyságrendben járja már pilóta nélküli légi jármű a magyar légteret. Rohamos számbeli növekedésük egyik motorja, hogy a kisebb kategóriájú gépek gyakori és kedvelt ajándékká váltak. Más kérdés, vajon hányan vannak tudatában annak, mekkora kockázatot is jelentenek a megajándékozottak számára ezek az ártatlannak tűnő eszközök – írja közleményében a Groupama Biztosító.

Magyarországon jelenleg is szigorú szabályozások vonatkoznak a pilóta nélküli gépek reptetésére, mind az üzleti, mind a hobbi szintű felhasználóknak légtérhasználati engedéllyel, valamint a drónpilótára kötött felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. Ez azt jelenti, hogy akkor is ezeknek a feltételeknek kell megfelelniük, amikor családi légi felvételeket készítenek a nyaralás során. E nélkül a tulajdonosok szabálytalanul használják a légteret, aminek akár jogi felelősségre vonás is lehet a következménye.

A szabályozás szigora indokolt, mivel a pilóta nélküli légi jármű reptetése potenciális balesetveszélyt jelenthet. A drónoknak, a repülő és helikopter modelleknek, mint járműveknek – bár pilóta nélküliek – ugyanúgy van vezetőjük, mint az autóknak. Balesetet is lehet velük okozni, pont úgy, mint egy autóval: betörhetik a szélvédőt, károkat tehetnek az épületekben, rosszabb esetben személyi sérülést is okozhatnak. Biztosítási szempontból szabályozásuk a gépjárműpiacéra hasonlít, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz hasonló termékkel itt is a vétlen fél kárát téríti a biztosító.

A DOE-n keresztül a Groupama már egy ideje kínál ilyen terméket a drónok, repülő és helikopter modellek tulajdonosai számára, de Kádár Péter, a vállalat nem-életbiztosítási igazgatójának elmondása szerint a továbbfejlesztett termék és így a biztosítási szolgáltatás is, összhangban a közeljövőben hatályba lépő új légügyi szabályozással, most jóval részletesebben meghatározza, hogy milyen esetekben nyújt segítséget a biztosítás.

A drónosok jól ismerik például az úgynevezett „autonóm” üzemmódot. Ezen belül megeshet, hogy a drón valamilyen technikai okból elveszíti a kapcsolatot a vezetővel és visszatér a kiindulási pontra, vagy más, előre beprogramozott helyszínre. A Groupama új drónbiztosítása nem zárja ki az ilyen üzemmódban okozott károk térítését. Ugyancsak sokakat érintő kérdés a kiskorú gyermekek „drónozása”. Az új biztosítás erre is megnyugtató választ ad, hiszen, ha a drónbiztosítással rendelkező felnőtt felügyelete mellett okozna kárt a gyerkőc, arra ugyanúgy érvényes lesz az új drónbiztosítás.

A hetekben egyre többen nyaralnak, sokan utaznak külföldre, és egy vérbeli drónos természetesen szeretné a tengerparton, vagy a hegyek között is kipróbálni gépét. A tulajdonosok végre Európán belüli nyaralásukra is magukkal vihetik a pilóta nélküli légi járműveiket, ugyanis a DOE-n keresztül augusztus 1-jétől megköthető új drónbiztosítással a Groupama a külföldön okozott kárt is megtéríti, amennyiben az üzemeltető rendelkezik a biztosítónál kötött utasbiztosítással. Arra természetesen ügyelniük kell, hogy tisztában legyenek az adott országban érvényes szabályozással és rendelkezzenek a szükséges engedélyekkel – hívta fel a figyelmet Kádár Péter.

Az utasok jogai az EU-ban

Mindenki tökéletes nyaralásra vágyik, de néha becsúszhatnak apróbb hibák, ezért fontos tudni, hogy milyen jogaink vannak utasként az Európai Unióban – hívja fel a figyelmet az Európai Parlament közleménye.

Az európai utasokat számos esetben megilleti a szállás, az étkezés biztosítása és a kártérítés is, amely elérheti akár a 600 eurót is. (Ez az összeg csak a 3500 kilométernél hosszabb utak esetében törölt járatokra vonatkozik.)

Két fontos link

Érdemes ezért utazás előtt tájékozódni a jogainkról és a pontos feltételekről: 

Ingatlanpiac: 2017 első hét hónapja a számok tükrében

0

2017 első 7 hónapjában átlagosan 100 nap alatt keltek el a társasházi tégla lakások Budapesten, vidéken ehhez 5 nappal több kellett.

A panel lakásokat ennél gyorsabban adtak el, a fővárosban 72 nap kellett hozzá, vidéken 75. A lakások átlagárai Budapesten a XVII. kerületben nőttek a leginkább (24 százalékkal) 2016 első félévéhez képest, míg vidéken, Kecskeméten és Székesfehérváron. Csepelen lehet a legolcsóbban panelhez jutni, vidéken pedig Miskolcon, Szolnokon és Nagykanizsán. A családi házak Budapesten a XX. és a XXIII. kerületben, vidéken Salgótarjánban és Hódmezővásárhelyen – olvasható az Otthon Centrum közleményében. Társasházi téglalakást legkedvezőbben XX. és XXI. kerületben, valamint Miskolcon, Szolnokon és Nagykanizsán keressünk.

2017 első hét hónapjában a leggyorsabban, alig pár nap alatt leginkább Budapest belvárosában a 20 millió forintnál nem drágább, minimum egy szobás, gázkonvektoros lakások keltek el. 

A lezárt tranzakciók közül a leghosszabb ideje vevőre váró ingatlan egy XVII. kerületi 165 négyzetméteres családi ház volt, amelyet 39 millióért hirdettek meg. Ezért az összegért már a belváros legkedveltebb részein is vásárolható ingatlan. Vidéken is akadt példa nehezen eladható ingatlanra: egy jó állapotú, gázfűtéses, háromszobás bagi családi ház, amelyet kevesebb mint tíz millió forintért hirdetett a tulajdonosa, vagy a Győr agglomerációjában található, 5,5 millióért elkelt másfélszobás, megújuló energiával működő családi ház; mindkettőt közel 3 évig árulták.

Értékesítési idő

2013-ban a használt társasházi tégla lakások átlagos értékesítési ideje országosan 150-170 napot vett igénybe (Budapesten csak 123 napot), 2015-re ez 102–108 napra csökkent (Budapesten 83 napra). Ehhez képest 2016-ban, ha kis mértékben is, de emelkedés volt tapasztalható az átlagos értékesítési időben, ami összefügg a jelentős áremelkedéssel is.

2017 első hét hónapjában a használt téglaépítésű társasházi lakások átlagos értékesítési ideje 102 nap, fővároson kívül 105 nap, ezen belül a nyugati országrészben 108 nap, a keletiben 103 nap volt. Budapesten az átlagos értékesítési idő 100 nap, Pest megyében 94 nap.

2017 első hét hónapjában a panellakásoknál országosan, átlagosan 74 nap, fővároson kívül75 nap, ezen belül a nyugati országrészben 75, a keletiben 76 nap volt az eladási idő. Budapesten 72, Pest megyében 66 nap.

A családi házak értékesítési ideje még mindig bő félév, átlagosan 192 nap, ami tavalyhoz képest négy nappal kevesebb és a fővároson kívül mindenhol tovább csökkent az idei évben. A fővárosban a legrövidebb az értékesítési idő 174 nap.  A nyugati országrészben 189, míg Pest megyében és Kelet Magyarországon közel 200 nap ez az érték.

Átlagárak

Az első félév értékesítési adatai alapján a megyei jogú városokban és fővárosban lévő használt téglaépítésű társasházi lakások fajlagos áraiban a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt átlagos 20–30 százalékos áremelkedéshez képest enyhébb, 10-20 százalékos növekedés volt, sőt több városban stagnáltak, vagy kis mértékben csökkentek az átlagárak. Míg egy évvel ezelőtt a legnagyobb mértékben dráguló V., a VII., a VIII. és a IX. kerületben 40 százalékkal, vagy azt meghaladó mértékben emelkedtek a lakásárak (az előző év azonos időszakához képest), addig 2017 első félévében az V. kerületi eladásoknál lényegében a tavalyi árszinten történtek tranzakciók, a VII. kerületben az árváltozás 4 százalék, a VIII., IX. kerületben 14–18 százalék volt. 

A pesti oldalon idén a legnagyobb mértékben a külső kerületekben nőtt az értékesített lakások átlagos négyzetméterára: a X. kerületben 22 százalék, a XVI. kerületben 21,5 százalék, a XVII. kerületben közel 24 százalékkal 2016 első félévéhez képest. A budai kerületekben a tavalyi 20–30 százalékhoz képest idén csak 4–15 százalékot drágultak a használt társasházi lakások. A vidéki városok többségét elérte a drágulási hullám, Győrben és Miskolcon 10 százalék, míg Kecskeméten és Székesfehérváron 30 százalék körüli árnövekedést regisztrált az Otthon Centrum az idei és az előző év első félévében értékesített lakások fajlagos átlagáraiban. Debrecenben viszont mindössze 2 százalék volt a különbség, ami az árak stabilizálódását jelzi az ország második legnépesebb városában.

Az idei év első félévében regisztrált átlagos egy négyzetméterre vetített társasházi tégla lakások árainál is hasonló törések figyelhetőek meg. Az V. kerületben majdnem 800 ezer Ft/m2 az átlagár, míg 550 ezer Ft/m2 a főváros VI. kerületében, valamint Budán az I., II. és XII. kerületben. A főváros többi részén 350-480 ezer Ft/m2 árfekvés a mértékadó, aminél néhány közlekedésileg, közbiztonságilag periférián lévő kerületben tapasztalhatóak alacsonyabb árak. Legolcsóbban a XX. és XXI. kerületben jutunk lakáshoz 305-310 ezer Ft/m2-ért. Ezzel szemben a vidéki városokban kapható használt társasházak árai nem emelkedtek 300 ezer Ft/m2 fölé, egyedül Sopronban regisztrált az Otthon Centrum közel 330 ezres átlag négyzetméterárat idén. Győrben, Debrecenben, Kecskeméten 270–290 ezer Ft/m2 körül alakultak a fajlagos átlagárak, míg Szegeden, Pécsett és Nyíregyházán az átlagár 210–220 ezer Ft/m2 volt. Legalacsonyabb árakat Szolnokon, Miskolcon és Nagykanizsán – 125–130 ezer Ft/m2 – mért az Otthon Centrum.

Budapesten a legolcsóbban Csepelen lehetett idén panelhez jutni. 2017 első félévében az Otthon Centrum által regisztrált átlagár 251 ezer Ft/m2 volt, a legdrágább panelek a XIII. és a XI. kerületben voltak kaphatók, itt az átlagár 360–380 ezer Ft/m2 volt. Az egy évvel ezelőttihez képest a legtöbb kerületben 10–15 százalék áremelkedés volt tapasztalható, néhány külső – amúgy olcsónak számító – kerületben haladta meg ezt a szintet a fajlagos átlagárak növekedése, így a XVIII., XIX. és XX. kerületekben 20 százalék vagy azt meghaladó volt az árnövekedés.

Vidéken 150–250 ezer Ft/m2 között szórnak a panelek négyzetméterárai, jellemzően 10-15 százalékkal haladják meg a tavalyi hasonló időszakban mért árszintet. A legolcsóbban Miskolcon és Szolnokon, a Dunától nyugatra pedig Nagykanizsán, 125–130 ezer Ft/m2 áron. 200 ezer Ft/m2 alatt maradtak az átlagárak Nyíregyházán, Szegeden, Szekszárdon és Tatabányán. A legdrágább városok a panellakások kategóriájában Sopron, Győr, Székesfehérvár, ahol a külső pesti kerületekben megszokott árak érvényesültek. 

A használt családi házaknál nem rajzolódik ki egyértelmű trend. Budapesten a népszerű budai családi házas kerületeiben 25–30 százalékkal magasabb fajlagos áron értékesítettek családi házakat, mint egy évvel korábban, de a XI. kerületben a tavalyi árszint maradt a mérvadó. A külső pesti kerületek egy részében viszont stagnált, vagy néhány százalékkal csökkent az átlagos négyzetméterár: míg a XV., XVI. és a XVIII. kerületben 5-15 százalékkal magasabb, a XVII., XIX. és XX. kerületben változatlan vagy néhány százalékos csökkenés volt tapasztalható. Az árak külső Pesten 190–270 ezer Ft/m2 táján mozognak, legolcsóbb a XX. és XXIII. kerület, 190-200 ezer Ft/m2-vel.  Buda II., III., XI., és a XXII. kerület kedvelt családi házas övezeteiben 350–450 ezer Ft/m2, sőt a XII. kerületben 600 ezer Ft/m2 volt az átlagos négyzetméterár.

Vidéken Győrben, Sopronban, Székesfehérváron és Nyíregyházán tapasztalt 20 százalékot meghaladó átlag-négyzetméterár növekedést az Otthon Centrum. 100–200 ezer Ft/m2 négyzetméteráron az ország legtöbb városában már lehet családi házat venni, Győrben, Székesfehérváron és Debrecenben ennél 10–40 ezer forinttal magasabb volt az átlagár, Sopronban kifejezetten magas, 300 ezer Ft/m2-t meghaladta az értékesített házak átlagos négyzetméterára. A legolcsóbb 100 ezer forint körüli átlagár Salgótarján és Hódmezővásárhelyen volt tapasztalható.

Képünk illusztráció.

Energiabeszerzési tendert indít tagjainak az agrárkamara

Villamos energia beszerzésével kapcsolatos tendert indít 2017 őszén tagjainak a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a kezdeményezéssel a tagok alacsonyabb áron és kedvezőbb szerződéses feltételekkel juthatnak áramhoz.

A kezdeményezés eredményeként a kamarai tagok alacsonyabb áron és kedvezőbb szerződéses feltételekkel juthatnak villamos energiához. A tagi igények megismeréséhez, és így a tender feltételeinek kialításához felmérés indul a kamarai tagok körében a köztestület portálján és az élelmiszeripari referensek bevonásával.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) tagjai villamos energia beszerzésével kapcsolatos közös tendert indít 2017 őszén. A kezdeményezés célja, hogy a kamarai tagok számára alacsonyabb villamos energia árak és kedvezőbb szerződéses feltételek alakuljanak ki jelenlegi egyéni villamos energia beszerzéseikhez viszonyítva. A minél előnyösebb közös beszerzést a kamarai tagok körében végzett, a villamosenergia-fogyasztási szokásokkal és igényekkel, valamint az új kereskedelmi szerződések feltételeire vonatkozó preferenciákkal kapcsolatos felmérés előzi meg a tenderrel érintett energiamennyiségek és a kialakítandó szerződéses feltételek pontos meghatározása céljából.

A tender elsődlegesen a következő év vonatkozásában energiakereskedőjüknek még nem elköteleződött, közepes- és nagy villamosenergia-fogyasztókra fókuszál, azonban a jövő évre már leszerződött tagoknak is érdemes a felmérésben részt venniük, mivel így az általuk elért villamos energia árakkal összehasonlítható, „benchmark” szintű visszajelzést kaphatnak a NAK által kiírt tenderen kialakult energiaárakról. Az országos szintű adatbekérés az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult villamos energia felhasználó kamarai tagok esetében a NAK portál felületén történik, párhuzamosan – az élelmiszeripari cégek esetében a felmérés támogatására – az élelmiszeripari referens hálózat bevonására is sor kerül. Az online felület augusztus 14-től érhető el és várhatóan augusztus 31-ig áll nyitva a kamara tagjai számára.

A beérkezett energetikai adatokból a NAK energetikai adatbázist hoz létre, amely alapján megtörténik az egyes, különböző fogyasztási szokásokkal és szerződéses feltételekkel rendelkező villamos energia fogyasztók szegmentálása, valamint – piacfelmérési célzattal – az ezekre vonatkozó előzetes árajánlatok kereskedőktől történő bekérése, illetve a tenderfelhívás részleteinek kialakítása, végezetül a tender kiírása.  A tenderen legjobb feltételeket biztosító, nyertes energiakereskedővel a tenderen résztvevő kamarai tagok egyénileg szerződnek, azonban az új kereskedelmi szerződések megkötésében jogi segítséget is nyújt a kamara.

Soha nem látott optimizmussal ítélik meg jövedelmezőségük alakulást a cégek

A magyarországi vállalkozások pozitívabban ítélik meg jelenlegi jövedelmezőségüket, rendelésállományukat, üzleti helyzetüket, mint negyedévvel korábban.

A júliusi adatfelvétel szerint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) konjunktúramutatója az áprilisi 21 pontról 32 pontra emelkedett – közölte a MKIK GVI Nonprofit Kft. Az MKIK GVI a negyedéves vállalati konjunktúra felmérését 400 cégvezető megkérdezésével készítette. 

A kutatóintézet arra hívja fel a figyelmet, hogy a GVI konjunktúramutató az áprilisi zuhanás után júliusban visszatért a tavaly január óta megfigyelhető 30 pont körüli értékhez. A kamara gazdaságkutatója szerint a vállalkozások minden korábbinál pozitívabban ítélik meg jelenlegi jövedelmezőségüket, rendelésállományukat és üzleti helyzetüket, enyhe visszaesés van a jövőbeli kilátásoknál, és a létszámra, a kapacitáskihasználásra és a következő féléves termelési szintre vonatkozó mutatók  is kis mértékben romlottak az előző negyedévhez képest.

Júliusban a vállalkozások üzleti helyzetüket 59 pontra, jövedelmezőségüket 52 pontra, rendelésállományukat 36 pontra értékelték, mindhárom mutató 2010-től, a felmérés kezdete óta a legmagasabb értéket mutatja – közölte az MKIK GVI. A bizonytalansági mutató értéke júliusban 33 ponton állt, amely két ponttal alacsonyabb az áprilisban mértnél, ami 2010 óta csak két alkalommal, 2013 októberében és 2014 januárjában volt alacsonyabb a mostani értéknél – mutat rá a kamarai kutatóintézet. (MTI)

Matthew Pickard vette át a magyar Syngenta irányítását

Matthew Pickard lett augusztus elsejétől a Syngenta Magyarország ügyvezető igazgatója. A magyarországi vállalat eddigi vezetője, Czigány Tibor a Syngenta afrikai divíziójánál folytatja.

Matthew Pickard magyarországi kinevezéséig a Syngenta skandináv kereskedelmi egységének vezetőjeként dolgozott. A brit szakember 1999-ben csatlakozott a vállalathoz, az eltelt 18 évben több fontos pozíciót töltött be Európában és Afrikában. A Syngenta Magyarország új vezetője szakmai pályafutását az értékesítésben kezdte, továbbá számos termék, mint például a Cheeroke brit és a Seguris uniós piacra történő bevezetésében működött közre. Emellett olyan fejlesztések és stratégiák megalkotása fűződik az utóbbi években, mint új üzleti egységek megalapítása Afrikában, valamint a közép-európai gabona marketingstratégia kimunkálása. 

„Nagy várakozással töltenek el az előttünk álló feladatok. Magyarország a globális vállalatunk számára kifejezetten fontos ország, ahol komoly eredményeket értek el munkatársaim a növényvédelmi megoldások és vetőmagok értékesítésében és olyan előremutató kezdeményezések kimunkálásában, mint például nemzetközi figyelmet felkeltő ContivoTM mezőgazdasági szaktanácsadási program, amelyet ma már 400 ezer hektáron használnak a gazdálkodók. Nagyon kíváncsi vagyok Skandináviában „egzotikusnak” számító növényfajokra, mint például a napraforgó, amely itt meghatározó jelentőségű” – mondta Matthew Pickard.

A Syngenta Magyarország eddigi vezetője, Czigány Tibor a vállalat afrikai régiójában, Zambiában folytatja a karrierjét, ahol a kereskedelmi egység vezetésén túl felelős lesz a Syngenta itt működő kutatás-fejlesztési részlegéért, farmjaiért.

A Syngenta Magyarországon több mint 350 magasan kvalifikált szakembernek biztosít munkát a marketing, az értékesítés, vetőmagelőállítás és kutatás területén. Rajtuk kívül a két évvel ezelőtt Budapesten megnyitott európai, afrikai és közel-keleti területet támogató pénzügyi központjában több mint százan foglalkoznak stratégiai fontosságú regionális tervezési és elemzési, valamint pénzügyi tevékenységekkel.

A vállalat öt éve Mezőtúron adta át legnagyobb európai vetőmagüzemét. A 13,5 milliárd forintos beruházásnak köszönhetően az itt előállított kukorica vetőmagokkal a Kelet-Európától Franciaországig szinte egész Európát ellátják. Nem utolsósorban Magyarország biztosítja azt a tekintélyes mennyiségű napraforgó-vetőmagot is, amelyekkel a belföldi gazdaságok mellett környező országok és Európa termelői gazdálkodnak. Az országban ezeken kívül fontos kutató-fejlesztő tevékenység is zajlik. 

Utólag is ellenőriz és büntethet a versenyhivatal

Visszavonhatja a megadott fúziós engedélyt és az éves árbevétel egy százalékának megfelelő bírságot is kiszabhat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amennyiben az érintett felek megtévesztő vagy hiányos dokumentációt nyújtanak be a hivatal részére a fúziós bejelentésnél.

Az utóbbi félév tapasztalatai alapján mind a magyarországi, mind az európai hatóságok szigorúbban ellenőrzik az engedélyköteles vállalati fúziók kapcsán benyújtott dokumentáció pontosságát, teljességét és több államban történő bejelentés esetén egységességét, akár az engedélyek kiadása és a fúzió végrehajtása után is – írja közleményében az EY. A megváltozott joggyakorlatot jól mutatja, hogy amíg 2016-ban a GVH, a mintegy 60 engedélyköteles vállalati összefonódás közül egyetlen esetben sem szankcionált, addig idén már két jelentősebb ügyben, összesen 82 millió forintnyi eljárási bírságot szabott ki a versenytanács.

Ennek oka mindkét esetben – az FHB-csoporthoz tartozó Diófa Alapkezelőnek az Euro-Mall feletti irányításszerzése, valamint az Infineon csoportnak az amerikai Cree Wolfspeed üzletágának felvásárlása esetében is – az engedély megadása szempontjából lényeges tények félrevezető közlése volt. Füredi Orsolya, a Vámosi-Nagy Ernst&Young Ügyvédi Iroda versenyjogi szakértője arra hívja fel a figyelmet, hogy a versenyfelügyeleti eljárásokban szolgáltatott adatok pontosságának és teljességének jelentősége egyre inkább felértékelődik.

A hazai piacon jellemzően éves szinten 60-65 olyan vállalati összefonódás van, amelyhez szükség van a GVH engedélyére, illetve be kell jelenteni a versenyhatóságnak. Ilyenkor a hivatalnak mindössze nyolc nap áll rendelkezésére, hogy döntsön a tranzakció jóváhagyásáról vagy az eljárásindításról. A GVH és az Európai Bizottság ugyanakkor később, utólagosan is vizsgálhatja, hogy a bejelentéshez beadott dokumentáció pontos és hiánytalan volt-e.

Félrevezető adatszolgáltatás miatt a vállalkozás előző évi nettó árbevételének egy százalékát elérő eljárási bírság kiszabására is jogosultak a versenyhatóságok. Éppen ezért a következő időszakban egyre inkább felértékelődhet a versenyjogra specializálódott szakemberek tudása, akiket érdemes már a tranzakciós folyamat elején bevonni – mondja Füredi Orsolya.

A magyar hatóságokhoz hasonlóan az Európai Bizottság is szigorúbban vizsgálja a vállalati összefonódásokat.  A közelmúltban három, már engedélyezett vállalati összefonódás kapcsán indított utólagos vizsgálatot az eljárásban a felek által benyújtott információk megfelelőségével kapcsolatban. A három eljárásban közös vonás, hogy a felek megtévesztő módon szolgáltattak információkat az összefonódásokat engedélyező Európai Bizottság részére.

A legjelentősebb, 110 millió eurós eljárási bírságot a Bizottság 2017 májusában szabta ki a 2014 októberében engedélyezett Facebook/Whatsapp összefonódás kapcsán. A Bizottság az utólag indított eljárásban megállapította, hogy a vállalat a felvásárlás bejelentése során megtévesztő módon szolgáltatott információt arról, hogy a Facebook profilokat össze lehet-e kapcsolni a Whatsapp felhasználók telefonszámaival. További két ügyben, a Merck-csoport Sigma-Aldrich feletti irányításszerzése és a GE LM Wind feletti irányításszerzése kapcsán is előzetes állásfoglalást adtak ki a bírság kiszabásáról.

Az EY tapasztalatai szerint a versenyhatóságok a fúziós bejelentések vizsgálatánál folyamatosan erősítik együttműködésüket, ezért nélkülözhetetlen, hogy a benyújtott dokumentáció pontos, teljes és – több tagállamot érintő tranzakciók esetén – konzisztens legyen, különben, amint azt a hazai és nemzetközi példák is igazolják, a jelentős bírság mellett, akár a tranzakciós engedélyt is kockáztatják.

Kampány indul a Z generáció digitális edukációjáért

0

A Z generáció digitális és közösségimédia-oktatásáért, illetve használati szokásainak mélyebb megismeréséért fogott össze az Antall József Tudásközpont (AJTK) középiskolásoknak szóló programjaiért felelős Szóda Műhely, a Deák 17 Ifjúsági Művészeti Galéria, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU), a Ringier Axel Springer fiatalokat megcélzó portálja, a Noizz.hu és a Noguchi Porter Novelli, együttműködésben a Középsuli.hu-val.

A kezdeményezés célja a digitális edukáció, illetve a Z generáció tartalomfogyasztási szokásainak mélyebb megismerése. Az együttműködésben résztvevő szervezetek fel kívánják hívni a figyelmet arra, hogy a közösségi médiával szinte együtt lélegző fiatalok miként használják ezeket a csatornákat, illetve kreatív és technikai segítséget kínálnak, hogy a fiatalok minél sikeresebben fejezzék ki magukat online felületeken. A kampánystratégia megalkotása és a kivitelezése mögött a Noguchi Porter Novelli áll.

A kampány keretében a METU, a Szóda Műhely és a Noizz.hu közös kutatásban méri fel a tizenévesek Instagram-használati szokásait, érdeklődési körüket, valamint az általuk alkalmazott kompozíciókat és képszerkesztési technikákat. A felmérés lehetőséget ad arra, hogy átfogóbb képet kapjunk a mai tizenévesek digitális önkifejezésével kapcsolatban, segítve a kezdeményezés további fejlesztését.

A program részeként a Szóda Műhely Városi Pezsgés (#varosipezsges) címmel indít Instagram-pályázatot középiskolások számára. A közösségi képmegosztóra feltöltött képek közül a legkiválóbb alkotásokat a METU, a Szóda Műhely, a Noizz.hu és a Deák17 galéria szakértőiből álló zsűri választja majd ki, a legjobbnak ítélt fotó készítőjét egy GoPro kamerával díjazzák. A pályázatra feltöltött legizgalmasabb képekből pedig a Deák17 galéria rendez kiállítást.

A digitális készségfejlesztés jegyében, a Szóda Műhely szervezésében résztvevő fiatalok a Deák17 galéria workshopján tapasztalt szakemberektől ismerhetik meg a leglátványosabb és legkifejezőbb közösségimédia-fotók elkészítésének fortélyait. A későbbiekben az érdeklődő diákok részt vehetnek egy szerkesztőségi látogatáson, ahol Noizz.hu munkatársainak mindennapjaiba nyerhetnek bepillantást.

Az AJTK tudományos tevékenységének központi eleme a tehetséges fiatalok képzése, ismereteik bővítése. A kimondottan a középiskolások karrierorientációjára, kreatív készségfejlesztésére létrejött Szóda Műhely célja, hogy a lehető legtöbben már az érettségi előtt megalapozott döntést hozzanak a továbbtanulásról, ezzel is elősegítve a gyors szakmai előrejutást a későbbiekben – hangsúlyozta Zborai Eszter, a tudásközpont Tehetséggondozás Irodájának vezetője.

A METU számára – ahogy ezt számos szakunk és közel 20 különböző művészeti képzésünk is bizonyítja – kiemelten fontos, hogy felszínre hozza a fiatalokban rejlő kreativitást – mondta Jákó Eszter a METU marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettese. Minél korábban érik megfelelő impulzusok a vizuális művészetek iránt érdeklődőket, annál nagyobb az esély arra, hogy megtalálják saját hangjukat, útjukat ebben a művészeti ágban. A METU ezért tartja fontosnak, hogy ne csak támogassa a Szóda Műhely kampányát, de aktívan részt is vegyen benne – tette hozzá.

Az ügyfeleinkkel – az AJTK-val, a Noizz.hu-val és a METU-val –, illetve az együttműködő stratégiai partnerekkel közösen kidolgozott program célja, hogy megszólítsuk és megmozgassuk azt a generációt, amely néhány év múlva fontos kereskedelmi célcsoporttá válik, egyben még mélyebben megismerjük, milyen tartalommal érhetők el a leghatékonyabban –  emelte ki Szántó Balázs, a Noguchi Porter Novelli ügyvezető-partnere.

A felmelegedés miatt már az aszály sem a régi

Idén júniustól változott az aszály definíciója: a törvény szerint az minősül aszálynak, ha a csapadék nem éri el a 25 millimétert harminc napon keresztül, és a napi maximum hőmérséklet legalább tizenöt napon át meghaladja a 31 Celsius fokot.

A káresemény megállapításához a két feltétel valamelyikének kell teljesülnie, amit az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) adataival szükséges alátámasztani – hívta fel a figyelmet közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz). A szervezet szerint miután az időjárás egyre szélsőségesebb hőmérsékleti értékeket produkál, megnőtt az aszály kockázata.

A Mabisz felhívja az aszálybiztosítási fedezettel rendelkező gazdálkodók figyelmét arra, hogy a jogszabály változása csak az annak hatályba lépése után kötött szerződésekre vonatkozik. Az idén június 15-e előtt kötött biztosításokra még a régi meghatározás szerint lehet kárenyhítést kérni. Biztosítási szempontból így az idei év átmenetinek minősül, mivel különböző aszály meghatározások vonatkoznak a kárenyhítési rendszer két pillérére, az állami kárenyhítési rendszerre, valamint a díjtámogatott növénybiztosításokra. 

Mivel az egyre népszerűbb díjtámogatott növénybiztosításokat csak május 31-ig lehetett megkötni, így azoknál „harminc napon át tíz millimétert el nem érő összcsapadék” esetén állapítható meg az aszálykár. A klímaváltozásnak kitett legfőbb szántóföldi növényeket (kukorica, napraforgó, búza, rozs) ezen belül is csak az „A” díjtámogatott konstrukcióban lehet aszály ellen biztosítani. A kockázat növekedését a gazdálkodók is érzik, mivel egyre többen választják ezt a biztosítási csomagot: a szerződések száma idén több mint 60 százalékkal, az éves állománydíjuk pedig 53 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest – közölte a Mabisz. (MTI)

Százmillió forinttal maradt adósa a diákoknak a Human Operator

Nem tudja kifizetni a Human Operatorral pórul járt diákokat és a helyükre állva a követelésüket behajtani a DiákÉSZ, mert sem a társaság, sem a hozzá kötődő diákszövetkezet vagyona nem nyújt fedezetet a tartozások kiegyenlítésére. A szövetség ezért most a korábban a Human Operatorral szerződő munkáltatókat kéri erre.

A Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége (DiákÉSZ) ingyenes jogsegély keretében felvállalta a Human Operator Zrt. által ki nem fizetett iskolaszövetkezeti tagok pénzügyi követelésének behajtását. Eddig 150 károsult vette igénybe a DiákÉSZ ingyenes jogsegélyét, ám az érintett diákok száma meghaladja az ezret, követelésük mértéke megközelíti a 100 millió forintot.

A DiákÉSZ megindította a behajtás érdekében szükséges jogi eljárásokat, ám ezen eljárások lefolytatása közben szembesült azzal, hogy ugyanezen ügyben a NAV hárommilliárd forintos követelése megelőzi a károsult diákok pénzügyi követelését. A diákok követeléseire így nem nyújt elegendő pénzügyi fedezetet sem a Human Operator vagyona, sem az általa pénzügyileg irányított érintett iskolaszövetkezetek vagyona.   

Másfél éve, 2016 januárjában egyszer már előállt a mostanihoz hasonló helyzet: akkor is közel ezer diák kifizetése vált kétségessé a Human Operator miatt. A súlyos helyzetet azonban gyorsan és példamutató méltányossággal megoldotta a McDonald’s Kft., s közvetlenül kifizette az éttermeiben dolgozó diákokat a Human Operator Zrt. pénzügyi felügyelete alatt tartott iskolaszövetkezet helyett, s onnantól peres úton ő próbálja meg behajtani ezen követelést a Human Operatorral szemben.

Mindezek után a DiákÉSZ csak annyit tud tenni, hogy azon cégek vezetőihez fordul, amelyek számára végeztek munkát a Human Operatoron keresztül a károsult diákok. A DiákÉSZ arra kéri a Rossmann, a Müller, a GFK Hungary, a Medicover, a DM, a Ceva-Phylaxia, a Victofon és a Media Markt vezetőit, hogy kövessék a McDonald’s 2016. januári példáját, s gyakoroljanak méltányosságot, fizessék ki a náluk és a javukra dolgozó károsult diákokat, s ők próbálják meg a diákok helyett peres úton ezen követelést behajtani a Human Operatorral szemben – olvasható az érdekképviselet közleményében.

Baranya és Csongrád megyei „célpontokat” is megjelölt a NAV

0

Mohácson, Villányban, Siklóson, Harkányban, Komlón, Pécsen és a Kőrös-toroki Napokon is találkozhatunk revizorokkal.

Baranya megye

A NAV Baranya megyei munkatársai augusztus 1. és 6. között Mohácson, Villányban, Siklóson, Harkányban és Komlón, valamint a megyeszékhelyen végeznek ellenőrzéseket nem csak a nagyobb rendezvényeken. Az ellenőrök vizsgálják a bizonylatadást, a szabályos foglalkoztatást, az áruk eredetét, és az online pénztárgépek használatát. Továbbra is kiemelt figyelmet kapnak a szezonális értékesítők, így

  • a fagylaltárusok,
  • a strandcikk kereskedők,
  • a sportszerkölcsönzők és
  • a szálláshely-szolgáltatók (fizető-vendéglátók, panziók).

Csongrád megye

A NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai a Kőrös-toroki Napok rendezvénysorozat ideje alatt, 2017. augusztus 3-6. között fokozottan ellenőrzik a kitelepült vállalkozásokat. A revizorok többek között a nyugta- és számlaadást, az alkalmazottak bejelentését, illetve a jövedéki termékek forgalmazási szabályainak betartását vizsgálják. Az ellenőrzésekre a rendezvény ideje alatt folyamatosan számítani lehet.

A 31. heti (bejelentett) operatív ellenőrzésekről itt írtunk, a  A NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

Betyár jó programok a 40 fokos melegben

Fesztiválok augusztus első hetében.

Augusztus 2-3. 20. Sambosi-Törley Jazzfesztivál (Budapest)

A kétnapos rendezvénynek idén is a Törley Gyűjtemény és Látogatóközpont ad majd otthont. A fesztiválon fellép a Kozma Orsi Jazz Quartet, az Eastwing Group, Cseke Gábor és Sapszon Orsi duója, valamint a Jazz Consort is.

Augusztus 2-5. 20. Fezen Fesztivál (Székesfehérvár)

A fesztivál idén is 4 napon keresztül várja a fesztiválozókat a MÁV-pályán.

Augusztus 2-6. 25. Keszthelyi borünnep

A borünnep alapítói és szervezői mind a mai napig a zalai termelők borainak népszerűsítését tekintik legfőbb céljuknak, így a kitelepülő borházak többsége a megyében végzi borászati tevékenységét. A borutca bejárata előtt – a kézműves utcában – látványos kirakodóvásár várja az érdeklődőket.

Augusztus 2-6. Auer Hegedűfesztivál (Veszprém)

A fesztivál nyitóestjén Schubert Esz-dúr triója és Csajkovszkij a-moll triója csendül fel az Auer-trió (képünkön) előadásában.

Augusztus 3-5. XII. Panyolafeszt Határmenti Világzenei Fesztivál (Panyola)

Panyoláról mindenkinek eszébe jut a szilva, kinek lekvár, kinek pálinka alakjában. Ebben a faluban szerencsére dzsungelgyümölcsösökben terem egy különleges fajta…

Augusztus 3-6. 25. Körös-toroki napok (Csongrád)

Egy generációkat átívelő színes fesztivál a Körös-Toroki Napok, ahol a családok is megtalálják a számukra megfelelő időtöltést, ráadásul ingyenesen.

Augusztus 3-6. II. Jazzfőváros Fesztivál (Kecskemét)

A Jazzfőváros fesztivál Európa legnagyobb szabadtéri klasszikus jazz fesztiválja, 4 nap alatt 5 színpadon 12 ország 110 zenésze lép fel.

Augusztus 4-5. XIX. Bakonyi betyárnapok – Országos betyártalálkozó (Zirc)

A rendezvény idén is a „Bakonyi Betyárok Bográcsos Erőpróbájával” veszi kezdetét, hiszen egy igazi betyár és csárdabéli szépasszony üres bendővel nem indul neki az előtte álló hosszú, eseménydúsnak ígérkező betyárkodásnak.

Augusztus 4-5. V. Szarvasi halasnapok

A halas gasztronómia, illetve a halételek szerelmesei mindkét napon csemegézhetnek a hagyományos, valamint az egyedi halkülönlegességek sokaságából.

Augusztus 4-6. Matyóföldi Folklórfesztivál (Mezőkövesd)

A Matyóföldi Folklórfesztivál három napon át látványos néptáncműsorok, koncertek, táncházak, kézműves bemutatók és finom falatok kínálatával várja az érdeklődőket!

Augusztus 4-6. 23. Medgyesegyházi Dinnyefesztivál

Szakmai fórumok, expo, kalandpark a gyerekeknek és a fiataloknak, ugrálóvár, lovagi torna, dinnyefigura készítés, dinnyedobozolás, dinnyeevő verseny.

Augusztus 5. 7. Lecsó és Pecsenye Fesztivál (Miskolc)

A szervezők törekedtek arra, hogy családias programokkal színesítsék az egész napos rendezvényt, de nem maradhat el zene és a szórakozás sem.

Augusztus 5. XV. Vasvári Rétes Fesztivál

A Kultúra Magyar Városában találkoznak a fenséges ízű sütemények nagymesterei.

Mától két forinttal drágább a benzin és hárommal a dízel

0

Emelte két forinttal a 95-ös benzin és három forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdától a Mol.

Az emeléssel a benzin átlagára 340 forintra, a gázolajé pedig 341 forintra emelkedett. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Az üzemanyagok ára legutóbb július 7-én változott, a 95-ös benzin ára két forinttal, a gázolajé pedig három forinttal lett drágább. A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Új autók a hazai utakon: Suzuki, Ford, Opel, Skoda, Toyota a január–júliusi sorrend

0

Az előző év azonos időszakához képest 15,8 százalékkal több, 9336 új személyautót helyeztek forgalomba júliusban, az év első hét hónapjában pedig 18,7 százalékos volt a növekedés 2016 azonos időszakához képest – tájékoztatott a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülte (MGE) és a Carinfo.hu.

Az MGE szerint az adatok azt mutatják, hogy idén folytatódik az újautó-eladások növekedése, 2017-ben várhatóan több mint százezer új személygépkocsit helyeznek majd forgalomba. Emellett folytatódik a magán vásárlók visszatérése a piacra, arányuk már meghaladja a 30 százalékot.

A kishaszon jármű piacon az első hét havi 12,0 százalékos visszaesés a tavalyi magas bázissal magyarázható, amelyben a közben beszüntetett növekedési hitelprogram (nhp) hatása jelentős volt. A nagyhaszon járműveknél a visszaesés megfordult, 8,5 százalékos növekedést mutatnak az első héthavi adatok.

A motorkerékpár piac továbbra is gyenge, a júliusi 28,8 százalékos növekedés ellenére, az első héthavi adatok 3,6 százalékos növekedést mutatnak. Ennek a járműfajtának az értékesítését nagyban befolyásolja az időjárás szezonalitása. A helyzet javítása érdekében fontos lenne a robogó azonosítás megoldása és a regisztrációs adó kiigazítása a használati kétkerekűek esetében, valamint javítani kellene még a robogókhoz szükséges „B” kategóriás jogosítvány megszerzésének a folyamatát – tették hozzá. 

A nehéz pótkocsik piaca mintegy 20 százalékkal nőtt tavaly és a bővülés idén is folytatódott. Mindez az alacsony piaci kamatoknak, illetve a megnövekedett fuvarmegbízásoknak és új piaci szereplők megjelenésének köszönhető – áll az MGE közleményében.

A Carinfo.hu tájékoztatása szerint a személygépkocsi típusok közül a legtöbbet Suzukiból adtak el az első hét hónapban, összesen 8163-at, Ford autókból 6386, Opelből 5673, Skodából 5564, Toyotából 4561 kelt el. Az előző év azonos időszakában is a Suzuki állt az élen, a második helyen azonban az Opel volt, míg a harmadik, illetve a negyedik helyet a Skoda, illetve a Ford szerezte meg. (MTI)

Áfa: Lengyelország is radikális lépésre készül

0

2018-től a tervek szerint Lengyelország is bevezeti a megosztott fizetést az áfában – legalábbis ez derül ki a legújabb lengyel adótervezetből. Olaszországban már működik ez a megoldás, melyik tagállam lehet a következő? – teszi fel a kérdést Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője.

Mi a megosztott fizetés lényege az áfában?

Megosztott fizetés (split payment) lényege, hogy az ellenérték kifizetésekor a vevő (szolgáltatás igénybe vevője) a fizetést két részre osztja: a vételár nettó összegét az eladó bankszámlájára, míg az áfa összegét az eladó speciálisan erre a célra fenntartott áfa-folyószámlára utalja át – kezdi friss bejegyzését Sztankó Dániel, az RSM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője.

 Ez a megosztott fizetés egy dedikált átutalás keretén belül történne, amelyben a vevőnek fel kell tüntetnie a számlaszámot, az eladó adószámát, a nettó és az áfa összeget. Az áfacsalás elleni harc szempontjából ez a megoldás azért hatékony, mert az eladó – akinek a kötelezettsége egyébként a vevőtől beszedett áfát az adóhatóság felé befizetni –, nem tud időközben „eltűnni” a pénzzel.

Áfafolyószámla

A jogalkotó a pénzintézetekre telepíti azt a kötelezettséget, hogy minden „rendes” vállalkozói bankszámla mellé nyissanak egy speciális ún. áfa-folyószámlát, amely fölött az eladó csak korlátozottan rendelkezik. Onnan az eladó csak az adóhatóságnál nyilvántartott adófolyószámlára, egy másik áfa-folyószámlára, illetve az adóhatóság által nevesített más folyószámlára utalhat. Az áfa-folyószámláról a „rendes” bankszámlára csak az adóhatóság hozzájárulásával vezethető át a pénz.

Választhatóság és a megosztott fizetéssel járó előnyök

Bár az áfafolyószámla minden vállalkozói bankszámla mellé „járna”, a lengyel elképzelés szerint a megosztott fizetés mégsem lenne kötelező, legalább is egyelőre. A megosztott fizetést a vevő (és nem az eladó) választhatja. Ezen választás a vevő számára több előnnyel is jár, például az adó levonása során vevőnek ugyan kellő körültekintéssel kell eljárnia, de az adólevonási joga nem sérülhet még akkor sem, ha az eladó adócsaló. Emellett rövidülnek az áfavisszaigénylési határidők és bizonyos mulasztási bírságok is enyhébbek. Értelemszerűen a megosztott fizetés csak B2B, azaz adóalanyok közötti viszonylatban választható.

Az áfát érintő szabályozás célja, előnyei és hátrányai

A szabályozás célja természetesen az áfacsalás visszaszorítása. A megosztott fizetés nem egy új szabályozási technika: 2015-ben Olaszország vezette be az egyes közintézmények beszerzéseire a megosztott fizetési megoldást, maga az elv pedig már az EU Áfa Zöldkönyvében is szerepel. A lengyel szabályozás annyiban újszerű, hogy először kerül sor az áfa területét érintően a megosztott fizetés általános bevezetésére, válaszható módon, többfajta, a választást motiváló adóelőny biztosítása mellett.

A megosztott fizetés azonban több kérdést is felvet. A pénzintézetek számára ez egy újabb adminisztratív kötelezettség, amelynek a költségét vélhetően át is fogják hárítani a vállalkozókra, így összességében véve nőhetnek a vállalkozói terhek. Mi a teendő, ha egy számlán több áfamérték alá tartozó tétel szerepel? Alternatív fizetési módszerek (illetve pénzforgalmi szolgáltatók) elterjedésével hogyan fog muzsikálni az új rendszer?

Egy biztos: ha a megosztott fizetés Lengyelországban jó eredményeket hoz, akkor számítani lehet arra, hogy a megoldás el fog terjedni más EU-s országokban is, így érdemes lesz nyomon követni a lengyel tapasztalatokat.

Hogyan mentesülhet az adózó az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetése alól?

0

Az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetését nem csak méltányosságból engedheti el az adóhatóság.

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján megállapítható, hogy nagyszámú adózó fordul az adóhatósághoz a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 39. § (2) bekezdése alapján fizetendő egészségügyi szolgáltatási járulék (2017. évben havi összege: 7110 forint, napi összege: 237 forint; a továbbiakban: járulék) megfizetésének méltányosságból történő elengedése érdekében. Az adóhatóság tapasztalatai szerint a meg nem fizetett egészségügyi szolgáltatási járulék egy havi összegének  adószámlán történő előírását követően az adózók fizetési kedvezményi kérelmet terjesztenek elő ezen kötelezettség méltányosságból történő elengedése érdekében. Ezt az adóhatóság azonban csak a tárgyi feltételek fennállása esetén engedélyezheti. Ilyen esetben az adóhatóság részletesen vizsgálja adózó és az egy háztartásban élő hozzátartozók vagyoni, szociális helyzetét, jövedelmét és kiadásait. A méltányosság ugyanakkor csak lejárt adótartozás esetén engedélyezhető, így a gyakorlatban sokszor azzal szembesülnek az adózók, hogy bár az adóhatóság egy adott hónapban az addig felhalmozott járulékra fizetési kedvezményt engedélyezett, a következő havi kötelezettség keletkezésekor ismét tartozása lesz, melyre ismét késedelmi pótlék kerül felszámításra.

Ennek elkerülése érdekében a NAV felhívja az adózók figyelmét, hogy a járulék megfizetése alól az adózó egyéb módon is mentesülhet. A Tbj. 16. § (1) bekezdés o) pontja ugyanis kimondja, hogy az egészségügyi szolgáltatásra jogosult – a Tbj. szerint biztosított, illetőleg a 13. § szerint egészségügyi szolgáltatásra jogosult személyeken túl – az, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 54. §-a alapján szociálisan rászorult.

Szociális helyzetére tekintettel az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságának megállapítását így az a személy kérheti, aki az egészségügyi szolgáltatásra nem jogosult (mert nem biztosított, valamint szolidaritási alapon sem jogosult az egészségügyi szolgáltatásra és nem részesül olyan rendszeres pénzellátásban, mely őt az egészségügyi szolgáltatásra, jogosítaná), azonban jövedelmi helyzetére tekintettel nem képes az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésére.

Az adózó kérelmére indult eljárásban tehát a járási hivatal az egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából annak a személynek állapítja meg szociális rászorultságát,

  • akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 százalékát (34 200 forint),
  • aki egyedül élő és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 százalékát (42 750 forint) nem haladja meg, és családjának vagyona nincs.

A szociális rászorultság igazolásáról a járási hivatal hatósági bizonyítványt (a továbbiakban: bizonyítvány) állít ki. A bizonyítvány hatályossága 1 év. A bizonyítvány tartalmazza a rászoruló személy nevét, lakcímét – tartózkodási engedéllyel rendelkező hontalan személy esetén szálláshelyét –, társadalombiztosítási azonosító jelét, a rászorultság tényét, valamint az igazolás hatályosságát. A bizonyítvány a már hivatkozott feltételek fennállta esetén ismételten kiállítható. A szociálisan rászorult személyekről a járási hivatal nyilvántartást vezet és a külön jogszabály szerint bejelentési kötelezettséget teljesít az egészségbiztosítási szerv felé.

Amennyiben a magánszemély részére kiállításra kerül a bizonyítvány, akkor annak érvényességi ideje alatt nem kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetnie. Ugyanakkor a magánszemélynek ezzel összefüggésben bejelentést kell teljesítenie az adóhatóság felé az erre a célra rendszeresített, 17T1011-es nyomtatványon.

Az egészségügyi szolgáltatási járulékfizetéssel, a nyomtatvány kitöltésével kapcsolatban, általánosságban felmerülő kérdéseikre telefonon keresztül is kaphatnak választ a NAV Általános Tájékoztató Rendszerének telefonszámán (06-80/42-42-42), valamint további hasznos információk találhatók a 17T1011-es adatlap kitöltési útmutatójában is – zárul a NAV közleménye.

Vásárok, fesztiválok, alkalmi rendezvények: a nyugtaadás szabályai

0

A nyári időszakban sok kereskedő és vendéglős kitelepül alkalmi rendezvényekre, sőt van, aki kifejezetten csak ilyen keretek között működik, értékesít. A számla- vagy nyugtaadás ilyenkor is kötelező. Az adóhivatal néhány fontos szabályra hívják fel a figyelmet.

A pénztárgép-használatra kötelezettek körének 2017. évi kiterjesztése kapcsán változott a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (továbbiakban: pénztárgépes rendelet) értelmezése a korábbiakhoz képest annyiban, hogy a pénztárgépes rendelet erre vonatkozó, 1. számú mellékletében felsorolt TEÁOR számok alá tartozó tevékenységet végző, és ezáltal a nyugtaadást pénztárgéppel teljesíteni kötelezett adóalanyok nemcsak az üzletben, szolgáltatóhelyen történő értékesítéseik, szolgáltatásaik során kötelesek a pénztárgéppel teljesíteni a nyugtaadási kötelezettséget.

Emiatt a TEÁOR besorolást, mint legfőbb meghatározó szempontot érintően a pénztárgép használati kötelezettség szempontjából a következőkre kell figyelemmel lenni az alkalmi rendezvényeken, vásárokon történő értékesítésnél.

A vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról szóló 55/2009. (III. 13.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés b) pontja szerinti alkalmi (ünnepi) vásáron (az ünnepekhez, rendezvényekhez, eseményekhez kapcsolódó alkalomszerű – legfeljebb 20, indokolt esetben 30 napig tartó – vásáron) és a kereskedelmi tevékenység végzésének feltételeiről szóló, 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 28. § a) pontja szerinti alkalmi rendezvényen (olyan nem rendszeres, hanem bizonyos ünnepi vagy más alkalmakból szervezett rendezvény, amelyen nem a kiskereskedelmi tevékenység a fő cél, de az a rendezvényhez szolgáltatásként kapcsolódik, és ott a rendezvény jellegéhez kapcsolódó termékeket forgalmaznak, ideértve a megrendelő által meghatározott helyen eseti alkalommal végzett étkeztetést, illetve italszolgáltatást) folytatott kiskereskedelmi értékesítés a TEÁOR ’08 47.8 Piaci kiskereskedelem alágazatába tartozik, függetlenül attól, hogy ott milyen elárusító helyen értékesítik a termékeket. Ide tartozik a közterületi értékesítés is. Tekintettel arra, hogy ez a TEÁOR szám nem szerepel a pénztárgépes rendelet erre vonatkozó, a gépi nyugtaadásra kötelezett tevékenységeket meghatározó 1. számú mellékletében, e kereskedelmi tevékenység folytatása – ilyen helyen történő kiskereskedelmi értékesítés – esetén továbbra sem kötelező a pénztárgépes nyugtaadás.

Az alkalmi rendezvényeken az elkészített ételek értékesítése mozgóárusításra, közvetlen fogyasztásra, elvitelre azonban nem a piaci kiskereskedelem alá sorolható, hanem a TEÁOR ’08 56.1. Éttermi, mozgó vendéglátás szakágazatba tartozik. A vásárokon, fesztiválokon, alkalmi rendezvényeken folytatott vendéglátó tevékenységet illetően a gépi nyugtaadás alól csak a mozgó vendéglátás esetében lehet mentesülni, mivel a pénztárgépes rendelet erre vonatkozó mellékletében említett TEÁOR ’08. 56.1 és 56.3 szerinti vendéglátási tevékenység köréből kiemeli kivételként a mozgó szolgáltatásnyújtást.

A mozgó vendéglátás fontos feltétele a besorolás szempontjából, hogy a „vendéglátó egység” változtatja a helyét, tehát nem tartózkodik huzamos ideig egy helyben, nem biztosít ülőhelyet, nincs felszolgálás. Mozgó vendéglátásnak tekinthető a rendezvény területén folyamatos mozgásban lévő fagylaltos kocsi, hot-dogos kocsi, italokat árusító kocsi, mozgó perecárus. Az értékesítési helyük a vendégek igényeihez igazodva változik.

Nem tekinthető mozgó vendéglátásnak az alkalmi rendezvényekre, vásárokra, falunapokra kitelepülő vendéglátó egységek értékesítése, amennyiben azok a rendezvényen nem változtatják a helyüket, egy meghatározott (bérelt) helyen tartózkodnak, beleértve azt az esetet is, amikor egy mozgásra alkalmas járműben működtetett vendéglátóegység folyamatosan egy helyben tartózkodik. Ezek szolgáltatása nem mozgó vendéglátó szolgáltatás, ezért pénztárgép használatra kötelezettek ezeken a helyeken is. Továbbá, ha egy alkalmi rendezvényre, vásárra egy vendéglátó egység kitelepül, ott a szervező által rendelkezésre bocsátott helyen, például faházban rendezkedik be az ételkészítésre és kiszolgálásra, az szintén nem minősül mozgó vendéglátásnak, ezért pénztárgéppel köteles e kitelepülésen is nyugtaadási kötelezettségét teljesíteni.

Azon adóalanyoknak, akik állandó üzletükben folytatott tevékenységük mellett települnek ki alkalmi rendezvényekre is, a pénztárgép üzemeltetési helyének megváltoztatatását csak abban az esetben kell bejelenteniük, ha az üzemeltetési hely tartós megváltoztatására kerül sor. Nem áll fenn az üzemeltetési hely megváltoztatására vonatkozó bejelentési kötelezettség azon pénztárgép tekintetében, amelyet állandó jelleggel üzletben üzemeltetnek és azt alkalomszerűen kitelepülésre is kiviszik. Az alkalmi kitelepülés – annak átmeneti, ideiglenes jellege miatt – nem tekinthető állandó üzemeltetési helynek, ezért az oda történő átmozgatás miatt bejelentési kötelezettség nem merül fel.

Abban az esetben, ha a pénztárgépet üzemeltető adóalany online pénztárgépét kizárólag alkalmi rendezvényeken, vásárokon – kitelepüléseken – kívánja használni, az üzembe helyezéshez szükséges regisztrációs kód igénylése során azt kell jelölni, hogy állandó üzemeltetési hellyel rendelkezik, melynek címeként a székhelycíme tüntetendő fel.