A most piacra dobott új generációs drónbiztosítás akkor is helyt áll az okozott károkért, ha a gyerek – szülői felügyelet mellett – külföldön állította autonóm üzemmódba a pilóta nélküli légi járművet.
A Drónpilóták Országos Egyesületének (DOE) vezetője, Tuzson Gergely szerint tízezres nagyságrendben járja már pilóta nélküli légi jármű a magyar légteret. Rohamos számbeli növekedésük egyik motorja, hogy a kisebb kategóriájú gépek gyakori és kedvelt ajándékká váltak. Más kérdés, vajon hányan vannak tudatában annak, mekkora kockázatot is jelentenek a megajándékozottak számára ezek az ártatlannak tűnő eszközök – írja közleményében a Groupama Biztosító.
Magyarországon jelenleg is szigorú szabályozások vonatkoznak a pilóta nélküli gépek reptetésére, mind az üzleti, mind a hobbi szintű felhasználóknak légtérhasználati engedéllyel, valamint a drónpilótára kötött felelősségbiztosítással kell rendelkezniük. Ez azt jelenti, hogy akkor is ezeknek a feltételeknek kell megfelelniük, amikor családi légi felvételeket készítenek a nyaralás során. E nélkül a tulajdonosok szabálytalanul használják a légteret, aminek akár jogi felelősségre vonás is lehet a következménye.
A szabályozás szigora indokolt, mivel a pilóta nélküli légi jármű reptetése potenciális balesetveszélyt jelenthet. A drónoknak, a repülő és helikopter modelleknek, mint járműveknek – bár pilóta nélküliek – ugyanúgy van vezetőjük, mint az autóknak. Balesetet is lehet velük okozni, pont úgy, mint egy autóval: betörhetik a szélvédőt, károkat tehetnek az épületekben, rosszabb esetben személyi sérülést is okozhatnak. Biztosítási szempontból szabályozásuk a gépjárműpiacéra hasonlít, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz hasonló termékkel itt is a vétlen fél kárát téríti a biztosító.
A DOE-n keresztül a Groupama már egy ideje kínál ilyen terméket a drónok, repülő és helikopter modellek tulajdonosai számára, de Kádár Péter, a vállalat nem-életbiztosítási igazgatójának elmondása szerint a továbbfejlesztett termék és így a biztosítási szolgáltatás is, összhangban a közeljövőben hatályba lépő új légügyi szabályozással, most jóval részletesebben meghatározza, hogy milyen esetekben nyújt segítséget a biztosítás.
A drónosok jól ismerik például az úgynevezett „autonóm” üzemmódot. Ezen belül megeshet, hogy a drón valamilyen technikai okból elveszíti a kapcsolatot a vezetővel és visszatér a kiindulási pontra, vagy más, előre beprogramozott helyszínre. A Groupama új drónbiztosítása nem zárja ki az ilyen üzemmódban okozott károk térítését. Ugyancsak sokakat érintő kérdés a kiskorú gyermekek „drónozása”. Az új biztosítás erre is megnyugtató választ ad, hiszen, ha a drónbiztosítással rendelkező felnőtt felügyelete mellett okozna kárt a gyerkőc, arra ugyanúgy érvényes lesz az új drónbiztosítás.
A hetekben egyre többen nyaralnak, sokan utaznak külföldre, és egy vérbeli drónos természetesen szeretné a tengerparton, vagy a hegyek között is kipróbálni gépét. A tulajdonosok végre Európán belüli nyaralásukra is magukkal vihetik a pilóta nélküli légi járműveiket, ugyanis a DOE-n keresztül augusztus 1-jétől megköthető új drónbiztosítással a Groupama a külföldön okozott kárt is megtéríti, amennyiben az üzemeltető rendelkezik a biztosítónál kötött utasbiztosítással. Arra természetesen ügyelniük kell, hogy tisztában legyenek az adott országban érvényes szabályozással és rendelkezzenek a szükséges engedélyekkel – hívta fel a figyelmet Kádár Péter.