Kezdőlap Blog Oldal 653

Nő az érdeklődés a fogyasztóbarát hitelek iránt

Bár még csak néhány százan jutottak hozzá a fogyasztóbarát lakáshitelhez, az érdeklődés nő a termék iránt. A kereskedelmi bankok azt követően kínálhatják fogyasztóbarát lakáshiteleiket az ügyfeleiknek, hogy megszerezték hozzá a minősítést a Magyar Nemzeti Banktól (MNB), amely júniustól nyitotta meg a pályázat lehetőségét a hiteltermékek minősítésére.

Az Erste Bank az MNB által megjelölt kamatperiódusokra (3, 5 és 10 évre) kínálja a fogyasztóbarát lakáshitelt vásárlásra, építésre, illetve hitelkiváltásra is, július 24-től. A pénzintézet október végéig a hitelből több mint 19 milliárd forintot fogadott be és több mint 7 milliárd forintot folyósított. 

A K&H termékei között szeptember eleje óta elérhetőek a fogyasztóbarát hitelek. Eddig csaknem kétszázat folyósítottak, megközelítőleg két milliárd forint értékben. Fokozatosan emelkedik a fogyasztóbarát lakáshitelt igénylő ügyfelek aránya, október végén már 25 százaléknál tartott – közölte a bank.

A Takarékbankot, az FHB Kereskedelmi Bankot és az FHB Jelzálogbankot, valamint takarékszövetkezeteket magában foglaló Takarék Csoport november közepéig 313 minősített fogyasztóbarát hitelkérelmet fogadott be és 72 esetben már folyósították a teljes hitelösszeget vagy annak egy részét, összesen csaknem 795 millió forint értékben. Ezen felül 241 kérelmet befogadtak, de még nem folyósították a kért összeget, amelyek együttes értéke csaknem 3 milliárd forint. A csoportnál továbbá 69 darab kérelmet átvettek, de még nem fogadtak be a hónap közepéig. 

Az UniCreditBank szeptember 20. óta kínálja 3 és 5 éves kamatperiódusú, illetve a 10 és 15 éves teljes futamidő alatt fix kamatozású fogyasztóbarát lakáshiteleit. Az azóta eltelt időszakban közel 60 kérelmet fogadtak be, és tíz szerződést kötöttek összesen csaknem száz millió forint hitelösszegre.

A Raiffeisen Bank is kínálja már az MNB által minősített lakáshitelét, a pénzintézet tájékoztatása szerint kampányt indítanak és „vezető termékként” ajánlják a lehetőséget. Több tucat igénylést fogadtak be az elmúlt két hónapban, s folyamatosan nő a fogyasztóbarát lakáshitelek aránya a terméklistán belül.       

A CIB Banknál szeptember 20-tól lehet igényelni a fogyasztóbarát lakáshiteleket az igénylő választásától függően 5 és 10 éves kamatperiódus mellett. A bank extraszolgáltatást is kínál a fogyasztóbarát kölcsönöket kereső ügyfeleknek: a szakértőik telefonon megmondják, milyen összegű minősített lakáshitelre számíthat az érdeklődő.

Az OTP Bank augusztus 21-én az ügyfelei szempontjából „a legbiztonságosabb és legtervezhetőbb” tíz éves kamatperiódusú minősített fogyasztóbarát termék bevezetése mellett döntött, amely tíz éven keresztül biztosít kiszámítható törlesztést a háztartások számára. Ugyanakkor az eltelt időszak tapasztalatai alapján az 5 éves kamatperiódusú és a 20 éves futamidő végéig fix kamatozású minősített fogyasztóbarát lakáshitel is hamarosan elérhetővé válik a bank termékpalettáján. A Budapest Bank október 18. óta kínál fogyasztóbarát lakáshitelt ügyfeleinek, amely iránt „nagy az érdeklődés”.

A legutóbbi hírek szerint már 52 kereskedelmi bank és takarékszövetkezet kínál minősített fogyasztóbarát lakáshitelt. A fogyasztóbarát lakáshitelek kamatfelára nem haladhatja meg a 350 bázispontot, a folyósításig felmerülő díjakat és költségeket maximálják, törlesztésük annuitásos, azaz havi egyenlő törlesztésű részleteket állapíthat meg a pénzintézet, a minősített lakáscélú, forint alapú lakáshiteleket 3, 5 vagy 10 éves kamatperiódussal lehet nyújtani, és a maximum 30 éves futamidő végéig fix kamatot kell alkalmazni. Az MNB szerint a konstrukciónak köszönhetően a jövőben csökkennek a lakáshitelek kamatai, kisebb lesz a hiteldíj, ennek hatására nő a bankok közötti verseny is. (MTI)

Dél-Erdély sem marad ki a vasúti fejlesztésből

0

Jelentős vasúti infrastrukturális beruházás rajtolhat el a dél-erdélyi szakaszon: 770 millió euróból korszerűsítenek Piski és Arad között egy 78 kilométeres szakaszt.

A román közlekedésügyi minisztérium a Román Vasúttársaság Rt. (CFR) közvetítésével lezárta a kisajátítások első szakaszát, és átadta a terepet Piski és Arad között egy 78 kilométeres sínpár korszerűsítésére – írja a Krónika.

A beruházás értéke áfa nélkül 770 millió euró, nagyobb részt a 2014–2020-as költségvetési ciklusban a Románia rendelkezésére álló európai uniós alapokból finanszírozzák. A román állam önrésze 15 százalék.

A korszerűsítés után lehetővé válik, hogy a vonatok akár 160 kilométer/órával közlekedjenek. Első körben egy körülbelül 10 kilométeres rész korszerűsítése kezdődik el. A szerződés értelmében három év áll rendelkezésére a munkálatok befejezésére.

A Román Vasúttársaság már azt is bejelentette, hogy az FCC-Astaldi–Convensa társulással a Piski és Guraszáda közötti 40 kilométeres szakasz korszerűsítésére is megkötötték a szerződést. Ennek kivitelezésére is három év áll a cégcsoport rendelkezésére. A szerződés értéke 2,63 milliárd lej.

Kínai-magyar tőkealap létrehozásáról írt alá szándéknyilatkozatot az MFB

A Kína-Közép-Kelet-Európa csúcstalálkozó egyik elemeként aláírták a Kínai-Közép-Kelet-Európai Bankközi Szövetség megalapításáról szóló megállapodást. A Budapesten zajló tárgyalásokkal párhuzamosan a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) tulajdonában álló MFB Invest Zrt. és a kínai tulajdonban álló Chi Fu Investments képviselői szándéknyilatkozatot írtak alá egy közös magántőkealap létrehozásáról.

Az MFB közleménye szerint a Chi Fu Investments és az MFB Invest közös alapja a tervek szerint magyar vállalatokba fektet tőkét, jelentősen hozzájárulva a vállalkozások nemzetközi versenyképességének növeléséhez. Az alap tőkéjéhez 50-50 százalékban járul hozzá a Chi Fu és az MFB. A szándéknyilatkozat aláírását követően véglegesítik a tőkealap létrehozásának részleteit, az alap várhatóan 2018 közepén kezdheti meg működését.

Az MFB közleménye kitér arra is, hogy a China Development Bank (CDB) 2015-ben tett javaslatot a Kínai – Közép-Kelet-Európai Bankközi Szövetség létrehozására. A Kína és 16 térségbeli ország között már létező együttműködés alapján a szervezetbe az adott országok fejlesztési bankjait, intézményeit hívták meg a gazdasági-pénzügyi együttműködés erősítése, valamint további üzleti alapú együttműködési lehetőségek kidolgozása érdekében.

Az előkészítő folyamat lezárásaként az együttműködési megállapodást hétfőn írták alá az MFB és a CDB képviselői. A szervezet egyéves elnökségi feladatait annak az országnak a fejlesztési intézménye látja el, amelyik a Kína, valamint a közép-kelet-európai országok éves vezetői találkozójának házigazdája volt, így most a sort az MFB elnöksége nyitja meg.

A tisztség a fejlesztési intézmények munkájának összehangolása mellett ráirányítja a figyelmet a hazai fejlesztési prioritásokra, az MFB-nek magyar gazdaságban betöltött szerepének fontosságára is. A tervek szerint Budapesten nyílik egy koordináció központ is, amely az operatív irányításban nyújthat segítséget CDB számára – közölte az MFB. (MTI)

Aki nem megy külföldre, az Budapesten vagy a Balatonnál keres munkát

Akik nem tudnak nyelveket és nincs megfelelő iskolai végzettségük, azok közül sokan költöznek országon belül is a jobb munkalehetőség reményében.

Jelentős népességváltozást okoz Magyarországon a külső és a belső migráció, a gazdaságilag fejletlenebb régiókban csökken a lakosságszám, a prosperáló vidékeken pedig növekszik – írja a Népszava, a KSH legfrissebb adatai alapján. Magyarországon belül a munkaerő Budapestre és környékére, valamint a Nyugat-Dunántúlra vándorol elsősorban, a nyári szezonban pedig a Balatonhoz – magyarázta a lapnak Csepeli György szociológus, szociálpszichológus.

Úgy vélte, hogy az országon belül jellemzően azok költöznek el a jobb munkalehetőség reményében, akik nem beszélnek nyelveket, nincs megfelelő iskolai végzettségük. Kifejtette, hogy a kibocsátó régiók nem feltétlenül járnak rosszul az elvándorlással, mert akik elhagyják a településeket, a hátramaradt családtagoknak átutalják keresetük egy részét, s ezáltal az ő életszínvonalukat javítják.

Elindul viszont a negatív spirál is: minél többen költöznek el, annál kevésbé lesz fejlődőképes a település. Csepeli György szerint a megoldást a kiürülő régiókba irányuló betelepítési programok hozhatnák el. (MTI)

A Mediacom az autós bizniszben erősít

0

Az Opel/Vauxhall a Mediacomot választotta új médiaügynökségének az európai piacra.

Az Opel/Vauxhall a 2018-as év elején médiaügynökséget vált. Január 1-jétől a Mediacom lesz felelős a cég kommunikációs stratégiájáért, a kampányok tervezéséért és vásárlásáért a teljes európai piacon – írja a Kreatív Online.

A MediaCom a Carat médiaügynökséget váltja, amely az elmúlt 8 évben volt az Opel/Vauxhall partnere.

A Mediacom a PSA Csoport másik három márkájával, a Peugeot-val, a Citroën-nel és a DS Automobiles-szel is együtt fog dolgozni jövő évtől az európai piacokon.

A terrorizmus sem fékezte az európai idegenforgalmat

0

Nyolc százalékkal nőtt Európa turizmusa az év első nyolc hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva – olvasható a European Travel Commission legfrissebb jelentésében.

A várakozások nem voltak teljesen optimisták, hiszen a kontinenst több terrorista támadás is érte az elmúlt években. Ennek ellenére a tanulmányban vizsgált 34 országból 32-ben nőtt a beutazások száma – írja a turizmus.com.

Divatos úti cél Izland, amit az is mutat, hogy 30 százalékos növekedést tudott elkönyvelni. Törökország szintén vonzó, itt 26 százalékkal nőtt a látogatók száma.

Belgiumban a 2016 márciusában elkövetett terrortámadás ellenére is 12 százalékos volt a növekedés, sőt még Spanyolországban is 10 százalékkal emelkedett a látogatók száma, pedig ott frissebb az emlék: tavaly augusztusban érte terrortámadás.

Elindultak az első exportvonatok Budapestről Kínába

0

Hétfőn elindult az első két exportvonat Kínába. A szerelvények egyike Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon át visz árut a távol-keleti államba, a másik vonat konténereit a görögországi Pireusz kikötőjéből hajón szállítják tovább.

A vonatok indítása alkalmából Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára fölhívta a figyelmet Magyarország tranzitszerepére, ennek előnyeit – mint fogalmazott – a közlekedési hálózat és a logisztikai infrastruktúra fejlesztésével lehet kiaknázni. A kedvező földrajzi fekvés az Európa és a Távol-kelet közötti hatalmas áruforgalom szempontjából is előnyös adottság – tette hozzá.

Mosóczi László kiemelte, hogy az áruk gyors, olcsó és nagy tömegű szállítása a magyar vállalatok versenyképességét erősíti, a további bővülés érdekében pedig a logisztikai szolgáltatások fejlesztését szorgalmazta. A szállítás és raktározás részesedése a munkahelyteremtésben az egészségügyével vagy az építőiparéval azonos, a magyar GDP-hez pedig 2 ezer milliárd forinttal járulnak hozzá évente, ezzel az összes ágazat közül az ötödik legjelentősebb teljesítményt érik el – mondta.

Felidézte, hogy a Kínába irányuló magyar kivitel tavaly csaknem 2,25 milliárd dollárral rekordot döntött, az élelmiszerexport pedig több mint másfélszeresére nőtt 2015-höz képest. Az első nyolc hónap adatai szerint újabb – több területen ismét kétszámjegyű – bővülés következhet – közölte. A helyettes államtitkár szerint a keleti nyitás sikerét mutatja az is, hogy a tavalyi adatok alapján a Kínai Népköztársaság Magyarország tizedik legfontosabb kereskedelmi partnere, az Európán kívüli országok között pedig az első helyen áll.

A rendezvényen Hunan tartomány kereskedelmi hivatalának főigazgatója, Csen Hsziang-csün fontos lépésnek nevezte a vonatok indítását a Selyemút által érintett országok hatékony összekötése, a gazdasági kapcsolatok fejlődése szempontjából, a fordított irányú fuvarozás megkezdése – mint mondta – a kínai tartomány és Magyarország kapcsolatait is erősíti. 

Erik Regter, a Rail Cargo Austria igazgatósági tagja kereskedelmi kapcsolatok fejlesztése érdekében nemzetközi összefogást és új utak építését, valamint a vasúti szolgáltatások színvonalának javítását sürgette. Közölte, hogy több kínai vasúttársasággal az elmúlt hetekben is tárgyaltak a menetidő lerövidítésének lehetőségeiről. Erik Regter történelmi pillanatnak nevezte, hogy Budapestről egyszerre indult el a tengeri és a szárazföldi áruszállítás Kínába. (MTI)

Képünk illusztráció

A T-Systems Magyarország megvásárolja az ITgent

0

A Magyar Telekom leányvállalata, a T-Systems Magyarország Zrt. megállapodást kötött az SAP-hoz kapcsolódó technológiai és biztonsági szolgáltatásokra specializálódott ITgen Kft. 100 százalékos megvásárlásáról.

A BÉT honlapján megjelent közlemény szerint a teljes fizetendő vételár maximális értéke 1,2 milliárd forint, ami magában foglalja a tranzakciós díjat, valamint a következő három év pénzügyi teljesítményétől függő esetleges kifizetést. A tranzakció várhatóan 2017 végére zárul. 

Az ITgen Kft. értékes kompetenciával rendelkezik az SAP technológiai tanácsadás, az SAP GRC és az SAP Security területeken. A kft. árbevétele 2016-ban megközelítőleg 0,8 milliárd forint, EBITDA-ja (kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenési leírás előtti eredmény) 0,3 milliárd forint volt.

A vállalat felvásárlásának köszönhetően a T-Systems Magyarország Zrt. által nyújtott SAP szolgáltatások köre a jelenlegi szolgáltatásportfólióhoz szorosan kapcsolódó, azt kiegészítő kompetenciákkal bővül, versenyképessége javul – közölte a Magyar Telekom. (MTI)

A munkaerőpiac igényeihez igazodva újulhat meg a szakképzés

A szakképzés átalakítása, fejlesztése részeként a szaktárca kötelező vállalati gyakorlatot írna elő a szakmai gyakorlatot oktató tanároknak, a duális tanulóképzésbe pedig a jelenleginél jobban bevonnák a kis- és közepes vállalkozásokat.

Az oktatásnak, ezen belül a szakképzésnek és a felnőtt oktatásnak a munkaerőpiac igényeinek megfelelően kell megújulnia, hogy az oktatási rendszer ki tudja alakítani a vállalatok által elvárt kompetenciákat – mondta Pölöskei Gáborné az Európai Szakképzési Hét záró rendezvényén. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára szerint át kell alakítani az oktatás módszertanát, mert kérdéses, hogy a jelenleg leginkább elterjedt frontális oktatás képes-e a munkaadók által meghatározott új típusú kompetenciák – kreativitást, együtt gondolkodás, csapat munka, kommunikációs készség, döntési képesség – kifejlesztésére.    

A pedagógusoknak lehetőséget kell adni, hogy az új elvárásokat alapkészség szintjén tudják kialakítani a diákoknál. Ezen felül további feladatként jelölte meg, hogy vonzóbbá kell tenni a szakgimnáziumi rendszert, hogy ez legyen a mérnökképzés előszobája, hiszen a minőségi szakképzés itt valósul meg – közölte. Pölöskei Gáborné kiemelte: erre azért van szükség, mert Magyarországon az idei tanévben a tanulók 40 százaléka választotta a gimnáziumot, 34 százalékuk pedig a szakgimnáziumot. Példaként említette, hogy Ausztriában a gimnáziumot választók aránya csupán 23 százalék. A helyettes államtitkár szerint azért kell vonzóbbá tenni a szakgimnáziumokat, mert a gimnáziumi tanagyag önmagában kevés ahhoz, hogy valaki megállja a helyét a munkaerőpiacon.     

Az NGM által benyújtott, a szakképzés átalakítását célzó törvényjavaslat elemei közül ismertette a kötelező vállalati gyakorlat előírását, a duális képzés erősítését és a rugalmasabb felnőttoktatás kialakítását, valamint az ágazati készség tanácsok felállítását. Pölöskei Gáborné elmondta, hogy kötelező vállalati gyakorlatot akarnak előírni a szakmai gyakorlatot oktató tanároknak, mert az iskolai tudás nem szakadhat el a valódi vállalati gyakorlattól. A duális tanulóképzésnél pedig arról számolt be, hogy jobban be akarják vonni a képzésbe a kis- és közepes vállalkozásokat, egyebek mellett Ágazati Képzőközpontok kialakításával.     

A helyettes államtitkár arra is rámutatott, hogy a gazdaság által elvárt dinamikus változások az iskolától – amely az alap és a szakmai kompetenciák megtanítására helyezi a hangsúlyt – nem várhatóak el. A gazdaság igényeinek gyors változásánál a felnőtt oktatás lép előtérbe – fogalmazott. Pölöskei Gáborné közölte: az ágazati készség tanácsok a vállalati igények közvetlenebb megjelenésére adnak lehetőséget, ugyanis ezek a tanácsok befolyásolni tudják majd az oktatási tartalmak fejlesztését, így a gazdasági szempontok még inkább érvényesülnek a képzésben.      

Ezeken felül az oktatásnak a digitális készségek kialakítását is támogatnia kell, hiszen az Ipar 4.0 hatására új munkaformák jelennek majd meg – ismertette Pölöskei Gáborné. Kiemelte: Magyarországon a 15 évnél idősebbek körében több mint 3 millió ember nem rendelkezik digitális alapkompetenciákkal, őket a digitális leszakadás fenyegeti. A felnőtt és a fiatal korú lakosságnál a digitális kompetenciák fejlesztéséhez hozzájáruló az NGM által kezdeményezett programoknál beszámolt a Digitális jólét programról és a Digitális oktatási stratégiáról. Pölöskei Gáborné hangsúlyozta: a szakképzésben a kormány és a szakképző intézmények is a digitális tartalmak fejlesztésére, a digitális oktatás és tanulási környezet kialakítására törekszenek. (MTI)

Elektronikus fizetés: új szabályokat fogadott el az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság új szabályokat fogadott el az üzletekben és az online végrehajtott elektronikus fizetések biztonságosabbá tétele érdekében.

Az új szabályok a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló, nemrégiben felülvizsgált uniós irányelvet ültetik át a gyakorlatba, amely korszerűsíti az európai pénzforgalmi szolgáltatásokat, hogy az EU képes legyen lépést tartani a piac gyors fejlődésével, az európai elektronikus kereskedelmi piac pedig virágzó ágazattá válhasson. Az új szabályok lehetővé teszik a fogyasztók számára a FinTech vállalatokként is emlegetett harmadik fél szolgáltatók által kínált innovatív szolgáltatások igénybevételét, ugyanakkor fenntartják az uniós fogyasztókra és vállalkozásokra vonatkozó szigorú adatvédelmi és biztonsági előírásokat. A FinTech szolgáltatások közé tartoznak az olyan fizetési megoldások és eszközök, amelyek különböző számlák adatainak összesítésével segítik elő a személyes pénzügyek kezelését – olvasható a brüsszeli testület közleményében.

Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság alelnöke, a pénzügyi stabilitásért, a pénzügyi szolgáltatásokért és a tőkepiaci unióért felelős biztos így nyilatkozott: „Az új szabályok minden piaci szereplőt – régieket és újakat egyaránt – arra ösztönöznek, hogy jobb szolgáltatásokat nyújtsanak a fogyasztóknak, miközben garantálják adataik biztonságát.”

A második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv egyik fő célja, hogy biztonságosabbá és megbízhatóbbá tegye az elektronikus fizetéseket. Kifejezetten előírja a pénzforgalmi szolgáltatóknak az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazását. A szabályok ezért szigorú előírásokat vezetnek be az integrált biztonságra vonatkozóan a fizetési csalások mértékének jelentős visszaszorítása és a felhasználók bizalmas pénzügyi adatainak védelme érdekében, ami az online fizetések szempontjából különösen nagy jelentőséggel bír. Az új szabályok értelmében a fizetést megelőző hitelesítést legalább két, egymástól független elem használatával kell végezni, például egy fizikai tárgy – kártya vagy mobiltelefon – és egy jelszó vagy biometrikus azonosító (például ujjlenyomat) kombinációjával.

A második pénzforgalmi szolgáltatási irányelv ezen túlmenően rögzíti a fogyasztói fizetési számlákhoz kapcsolódó új szolgáltatásokra – például az úgynevezett megbízásos online átutalásokra és a számlainformációk összesítésére – vonatkozó keretelveket. Ezek az innovatív szolgáltatások több uniós tagállamban már jelenleg is igénybe vehetők, ám a második pénzforgalmi szolgáltatási irányelvnek köszönhetően szigorú biztonsági követelmények alkalmazása mellett az Európai Unió egészében elérhetővé válnak. A szabályok részletesen meghatározzák a bankok és a FinTech vállalatok közötti kommunikáció egységes biztonsági normáira vonatkozó előírásokat.

A szabályozástechnikai standardok bizottsági elfogadását követően az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak három hónap áll rendelkezésére azok alapos megvizsgálására. A vizsgálati időszak letelte után az új szabályokat közzéteszik az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A bankoknak és az egyéb pénzforgalmi szolgáltatóknak a közzétételtől számítva 18 hónapon belül kell átültetniük a gyakorlatba a biztonsági intézkedéseket és létrehozniuk a kommunikációs eszközöket.

Új szabályozástechnika

Az új szabályozástechnikai standardokat az Európai Bankhatóság dolgozta ki az Európai Központi Bankkal folytatott szoros együttműködés keretében. A standardok meghatározzák az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazásának módját.

Pusztán egy jelszó vagy a hitelkártyán feltüntetett adatok megadása ezentúl az esetek zömében már nem lesz elegendő a fizetés végrehajtásához. Bizonyos esetekben a két független elem mellett szükség lesz egy, kizárólag az adott tranzakcióra érvényes kódra is. Mindez azt célozza, hogy valamennyi fizetési mód – és különösen az online fizetés – tekintetében csökkenjen a csalás jelenlegi mértéke, és biztosított legyen a felhasználói ´pénzügyi adatok bizalmas jellegének megóvása.

A szabályok mindazonáltal tekintetbe veszik, hogy bizonyos esetekben az erős ügyfél-hitelesítéshez szükséges két független elem használatától eltérő módszerekkel is garantálható a fizetés biztonságának megfelelő szintje. Például a pénzforgalmi szolgáltatók mentesülhetnek e követelmény alól, amennyiben a tranzakciókra vonatkozó kockázatértékelési eljárások alkalmazása révén azonosítani tudják a csalárd ügyleteket. Mentességet élvezhetnek emellett a kis összegű érintéses fizetések és tranzakciók, továbbá a fizetés bizonyos sajátos típusai, így a tömegközlekedési vagy parkolási díjak fizetése. A mentességeknek köszönhetően a pénzforgalmi szolgáltatók változatlanul kényelmes fizetési lehetőségeket kínálhatnak anélkül, hogy kockáztatnák a fizetések biztonságát.

A szabályok szintén rögzítik a bankok, valamint az innovatív fizetési megoldásokat és számlainformációs eszközöket kínáló szolgáltatók kötelezettségeit. Azokat a fogyasztókat, akik ilyen új szolgáltatásokat kívánnak igénybe venni, a bankjuk nem akadályozhatja meg ebben. Az online számlahozzáférést biztosító valamennyi banknak együtt kell működnie a FinTech vállalatokkal, illetve az ilyen új szolgáltatásokat nyújtó más pénzintézetekkel. Ennek érdekében a bankoknak biztonságos kommunikációs csatornákat kell létrehozniuk az adatok továbbítása és a fizetések kezdeményezése céljából.

Az online vásárolt áruk vagy szolgáltatások fizetése terén a bővebb választék és a kiélezettebb verseny kedvezni fog a fogyasztóknak. Emellett a fogyasztók a különböző bankoknál vezetett számláik információit összesítő alkalmazások segítségével hatékonyabban tudják majd kezelni személyes pénzügyeiket.

Minden ötödik autós lecserélheti kötelezőjét az idei kampányban

A héten véget ér az idei kötelező biztosítási kampány. Az átlagosan 26 százalékkal emelkedő díjak hatására akár 160 ezren is lecserélhetik közülük biztosításaikat novemberben. A díjemelések ellenére minden ötödik autós talált magának kedvezőbb díjat és a 10 ezer forintos spórolás sem ritka.

Már csak négy nap és véget ér az idei kötelező biztosítási kampány. Az emelkedő díjak 5-8 ezer forintos átlagos többletköltséget okozhatnak jövőre az autósoknak, akik közül ennek hatására idén többen hagyják el biztosítójukat, mint tavaly. A Biztosítás.HU összesített adatai szerint a mintegy 910 ezer érintett személygépjármű-tulajdonos közül idén körülbelül 160 ezer váltó kerül ki, ami 15 százalékos növekedés az előző évhez képest.

Az autósok növekvő számú elvándorlását a biztosítók között – öt év után idén újra – beindult verseny okozza, mert miközben a piaci díjemelkedés összességében jelentős mértékű, szép számmal akad olyan biztosító is, aki nem vagy csak minimálisan emelt előző évi díjain. Jelzésértékű, hogy a 2010 óta tartó csökkenést megtörve, idén először megint emelkedhet a novemberi váltók száma, miközben a bázis, a novemberi váltás lehetőségével érintett autósok száma tovább csökkent.

A biztosításaikról még nem gondoskodó autósoknak péntekig kell eldönteniük, maradnak-e jelenlegi biztosítójuknál. Az alkuszi portálokon elvben a szerződéskötést és a felmondást is intézik helyettük, de aki az utolsó pillanatra hagyja az ügyintézést, könnyen kicsúszhat a határidőből.

Munkahelyi dohányzás – Érdemes rögzíteni a kereteket

Munkáltatói szempontból mindenképpen foglalkozni kell a dohányzás kérdésével, és még a munkaviszony kezdetén érdemes lefektetni a kereteket – hangsúlyozza rá dr. Weidinger Péter, a Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.

Az utóbbi időben bejárta a magyar és a világsajtót a hír, amely szerint egy japán cég évi 6 nap fizetett szabadságot ad a nemdohányzó munkavállalóinak, ezzel is ösztönözve a dohányzásról való leszokást és a dohányszünetek megszűnését.

Szinte minden munkahelyen van olyan munkatárs, aki naponta többször dohányszünetet tart, hogy amíg a kollégák dolgoznak, ő káros szenvedélyének hódoljon. Természetesen a szünetek száma és hossza megkerülhetetlen tényező, azonban kijelenthetjük, hogy a dohányos kollégák kevesebb időt töltenek munkával, mint a nemdohányzó társaik.

Mi az a dohányszünet?

Dohányzáshoz vagy dohányszünethez való jog egy jogszabályban sem található és az ilyen jellegű igény egy jogszabályból sem vezethető le.

A dohányszünet munkajogi szempontból munkaközi szünetnek minősíthető, amelyből napi több mint hat óra munkaidő esetén 20 perc, míg napi több mint kilenc óra munkaidő esetén 45 perc illeti meg a munkavállalót. A munkaközi szünetet a munkavégzés megszakításával, akár napi több részletben kell kiadni a munkavállalónak. Az, hogy a munkavállaló mivel tölti a munkaközi szünetet (ebéd, dohányzás stb.) a munkavállaló döntésén múlik.

Számos munkahelyen azonban nincs szabályozva a kérdés és a dohányos munkatársak a munkaközi szüneten túl, munkaidőben járnak ki dohányozni. Ezért munkáltatói szempontból mindenképpen foglalkozni kell a kérdéssel és még a munkaviszony kezdetén érdemes lefektetni a dohányzás kereteit – mutat rá dr. Weidinger Péter, a Bán és Karika Ügyvédi Társulás szakértője.

Mit érdemes szabályozni?

Tekintettel arra, hogy a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvény alapján a munkahelyeken a dohányzás számára kijelölt helyek kivételével nem szabad dohányozni, elektronikus cigarettát vagy dohányzást imitáló elektronikus eszközt használni, ezért elsősorban a dohányzásra kijelölt helyet kell meghatározni. Magát a dohányzásra kijelölt helyet pedig felirat vagy más egyértelmű jelzés alkalmazásával szembetűnő módon meg kell jelölni.

Tekintettel arra, hogy a dohányszünetek alatt a munkavállaló nem végez munkát, így fontos a dohányszünetek hosszát és maximális napi számát is rögzíteni, hogy elkerülhetők legyenek a dohányzásból adódó későbbi konfliktusok.

Hol érdemes szabályozni?

A dohányzás kérdésének szabályozása jelentős kérdés – különösen, ha a munkavállaló láncdohányos –, azonban nem olyan horderejű problémáról van szó, amelyet a munkaszerződésben kellene szabályozni.

A Munka Törvénykönyve írásbeli tájékoztatási kötelezettséget ír elő a munkáltató részére, amely tájékoztatási kötelezettségnek a munkáltató a munkaviszony kezdetétől számított tizenöt napon belül köteles eleget tenni. Ebben a dokumentumban kell tájékoztatni a munkavállalót a napi munkaidőről, az alapbéren túli munkabérről és egyéb juttatásokról, a munkabérről való elszámolás módjáról, a munkabérfizetés gyakoriságáról, a kifizetés napjáról, a munkakörbe tartozó feladatokról, a szabadság mértékéről, számítási módjáról és kiadásának, valamint a munkáltatóra és a munkavállalóra irányadó felmondási idő megállapításának szabályairól, továbbá arról, hogy a munkáltató kollektív szerződés hatálya alá tartozik-e, valamint a munkáltatói jogkör gyakorlójáról. Ebben a munkáltatói tájékoztatóban érdemes lefektetni a dohányzás szabályait és kijelölni a dohányszünetek kereteit – emeli ki dr. Weidinger Péter.

Természetesen más dokumentumban (Házirend, Munkahelyi szabályzat) is lehet szabályozni a dohányzás kérdését, azonban fontos, hogy a munkaviszony kezdetétől tisztában legyen vele a munkavállaló, hogy mikor és hol dohányozhat. Ki kell emelni továbbá, hogy szabályozás hiányában a dohányzó kollégáknak nem jár több szünet, mint a nemdohányzó munkavállalóknak.

Szankció vagy motiváció?

Mielőtt a munkáltató jelen cikk hatására módosítaná a dohányzókra vonatkozó szabályozását, esetleg szankcionálni kívánná a dohányzó munkavállalóit, érdemes felhívni a figyelmet a diszkrimináció tilalmára. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény ugyanis tiltja a hátrányos megkülönböztetés minden formáját, amelynek eredményeként egy személy vagy csoport bármely helyzete, tulajdonsága vagy jellemzője miatt (jelen esetben a dohányzás) kedvezőtlenebb bánásmódban részesül, mint amelyben más, összehasonlítható helyzetben levő személy vagy csoport (jelen esetben a nemdohányzók) részesül, részesült vagy részesülne. Tehát a dohányosok szankcionálása nem járható út, és kifejezetten jogellenes lépés lenne a munkáltató részéről.

Ezzel szemben a nemdohányzó (ill. dohányszünetről lemondó) munkatársak előnyben részesítése – és ezáltal a dohányzásról való leszokáshoz történő hozzájárulás – járható út lehet, akár a bevezetőben említett további szabadság, akár egyéb juttatás adásával.

Kulcsár Viktória: Öt év után nem volt szükségünk egérútra

Bekerültünk Budapest kulturális körforgásába – mondja Kulcsár Viktória. A Jurányi Ház október végén ünnepelte ötödik születésnapját. A Jurányi és a FÜGE vezetője a KamaraOnline-nak beszélt a brandépítésről, a pályázatokról, és arról is, hogy 6700 négyzetméteren naponta mennyi izzócserével kell kalkulálni.

– Milyen volt a születésnapi buli?

– Kicsit úgy éreztem, mintha az én születésnapomon lettünk volna, nem is bulit mondanék, hanem ünnepséget. Október 29-én, előre megfontoltan, zártkörű rendezvényt tartottunk a színházteremben. Azt kértük a házban dolgozó színházi és tánc csapatoktól, hogy mindenki öt perces ajándékkal készüljön. Készültek is, igazi meglepetésekkel szolgáltak. Mivel az ötös szám volt a meghatározó, délután 5-kor kezdtünk, s igyekeztünk, hogy az ünneplés öt órán át tartson. Egyébként a Jurányi egész évada az ötös szám jegyében zajlik, ezt kommunikáljuk. A honlapunkon sorozatban közlünk történeteket és véleményeket, fotókat. Azok beszélnek, írnak és mutatják meg magukat, akik velünk töltötték ezt az öt esztendőt.

– Egy másik fontos ötös szám, hogy a Fővárosi Önkormányzattal 5+5 évre szól az együttműködési szerződésük. Az első öt év lepergett.

– Az 5+5 év egyrészt garanciát jelentett nekünk a folytatásra, ugyanakkor azt is feltételezte, hogy öt év után véget érjen, ha nem jönnek be a számításaink. Annak idején éppen ilyen megfontolásból nem szorgalmaztam tíz éves szerződést, hagytam magunknak egy kis egérutat, de szerencsére erre nem volt szükség. Nyáron újra aláírtunk, a szerződés érvényben van, következhet az újabb öt év.

– Van esetleg valami különösen érdekes a hosszabbításban?

– A feltételek alapvetően változatlanok maradtak.

– Jó partner a főváros?

– Igen. Az a konstrukció, amit kitaláltunk, ma és a jövőben is fenntartható, számunkra megfelelő. Az épületet a fővárostól béreljük. Az önkormányzattal közszolgáltatási megállapodást kötöttünk, vagyis vállaltuk bizonyos közfeladatok ellátását. Nagyon kedvező a bérleti díj, mondjuk, fizetünk 100 forintot, s abból a fővárostól visszakapunk hetvenet.

– A maradék harmincat miből fedezik?

– Az első pillanattól fogva nagyon pontosan kiszámoltuk, hogy mennyibe kerül a ház fenntartása, üzemeltetése. A Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház ma már több mint hatvan szervezetnek, társulatnak, vállalkozásnak ad otthont. Valamennyien a FÜGE (Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület) ernyőszervezet tagjai, a termekért használatba vételi díjat fizetnek nekünk. Úgy kalkuláltuk ki négyzetméter arányosan az összegeket, hogy abba valamennyi közüzemi díj, a portaszolgálat és minden más benne legyen.

– Ki fizet a legtöbbet? Ki a legnagyobb „lakótárs”?

– A legnagyobb területen, 200 négyzetméteren a Műhely Alapítvány működik. Ők a kortárstánc területén dolgoznak ernyőszervezetként. Ebben az épületben annak idején két iskola működött, az egyik volt iskolai tornateremben dolgozik a Műhely Alapítvány.

– A tagok hűségesek a házhoz?

– Teljes mértékben. Öt év alatt ketten mentek el, de ők sem miattunk, hanem azért, mert nem jöttek be a számításaik. Több százas a várólistánk, ami hihetetlenül nagy szám, és azt mutatja, hogy a Jurányiba rengetegen szívesen jönnének.

– Öt évvel ezelőtt 40 millió forintot költöttek az épület felújítására. Terveznek további szépítgetést vagy rendben van a Jurányi?

– Költségek folyamatosan vannak, olykor nem vártak is. Ugye, egy 40 négyzetméteres lakásban, ha kiég egy izzó, annak cseréje is plusz költség. Mi pedig 6700 négyzetméteren lakunk, így napi szinten sok „izzócserével” kell számolni. Öt évvel a nyitás után egyébként éppen idén volt nagyobb beruházásunk: megújítottuk a 150 fős színház nézőterét, és új padlót kapott több tér. Igyekszem évente valamennyi összeget elkülöníteni fejlesztésre, de nyilván lenne helye több pénznek is.

– Honnan lehetne plusz pénzt szerezni?

– Azt én is szeretném tudni.

– Nem kopogtatnak szponzorok, mecénások?

– Vannak szponzorok. Már elindulni is úgy tudtunk, hogy voltak mögöttünk támogatók. Más kérdés, hogy szerintem manapság a szponzoráció a kultúrában nem nagyon működik. Vannak sokkal inkább „divatosabb” területek, például a sport. Egyáltalán nem jellemző, hogy nagy cégek felkarolnának kulturális kezdeményezéseket. Annak már jó néhány éve, amikor plakátokon is hirdették, hogy egy cég milyen produkciót támogatott. Ez nyilván azért is alakult így, mert a vállalkozások a társasági adókedvezménnyel (tao) letudják a szponzorálást. Regisztrált szervezetként természetesen mi is részesülünk a tao-pénzekből.

– Van azért jó példa is. A Mastercard például az Év Színművésze díjat adta át.

– Ebbe most beletalált, hiszen a Mastercard ilyen megközelítésből az egyetlen közvetlen céges támogatónk, a Jurányit a kezdetektől támogatja. Nagyon jó lenne ezt a céges szponzori portfóliót bővíteni. S ha már említette az Év Színművésze díjat: a díjat az MC most először adta át. Keresztes Tamásnak ítélték az Egy őrült naplójában nyújtott alakításáért, amelyet nálunk láthatnak a nézők.

– A Jurányi 2012 óta követendő modellé nőtte ki magát. Budapesten kívül máshol is követik a példát? Kérnek Öntől tanácsot „új Jurányik” létrehozására?

– Azért azt fontos tudni, hogy regisztrált független színházi társaságból jelenleg 250 van Magyarországon, 90 százalékuk a fővárosban működik. Azt látom, hogy a nagyobb megyeszékhelyen és nagyobb városokban egy ideje elindult valamilyen kezdeményezés. Néhány éve valóban többen megkerestek, hogy milyen módon lehet helyzetbe hozni házakat. Próbáltam segíteni, de nem hallottam róla, hogy ezekből a kezdeményezésekből lett-e valami. Pedig a komplex működési modell máshol is életképes lehet. Vidéken például a civil szervezetek összefogásával lehetne elindulni ezen az úton, mondjuk, a kultúra vagy oktatás területén. Gondolom, a vidéki városokban nem feltétlenül 6700 négyzetméteres házban érdemes gondolkodni, megjegyzem, én sem ekkora helyről álmodtam.

– Mennyire ismert a Jurányi brand?

– Öt év alatt szépen kinőttük magunkat. Ott tartunk, hogy budai színházként dedikált hely lettünk, noha nem ez volt az eredeti cél. De egyáltalán nem baj, ha valaki először színházba jön hozzánk, mert sokan így fedezik fel további lehetőségeinket a családi programoktól kezdve a jógán át a táncórákig, szakkörökig. Sokat teszünk azért, hogy népszerűek legyünk, és szerintem már sokan ismernek minket. Tegnap például a nagyobbik gyerekemért mentem az oviba. Az öltözőben kiderült, hogy az egyik anyuka rendszeresen jár a Jurányiba, s nagyon örült, amikor megtudta, hogy én meg itt dolgozom. Jó ez a fajta visszajelzés, amikor előbb ismerik a Jurányit, mint engem.

– Brandépítés nem képzelhető el marketing nélkül. Igaz, sokan ezen akarják a legtöbbet spórolni.

– Az elejétől fogva intézményi imidzs kampányokat folytattunk, aminek középpontjában a Jurányi szellemisége állt. Vagyis magát a házat népszerűsítettük, és csak azután az adott programokat. Van egy nagyon egyszerű példa: a kávézóban nagyon sok mindenkivel össze lehet futni, s ha a vendéget elkapja a feeling, másoknak is szívesen ajánlja a házat. Ha pedig valaki eljön hozzánk, biztos körbenéz és végiglapozza a műsorfüzetünket. Egy jó előadás híre amúgy is futótűzként terjed.

– Mondjuk, a Facebookon.

– Egyértelmű. Az FB nagy mozgástér, napi 24 órában dolgozunk azon, hogy az oldalunk egyedi legyen.

– Hány alkalmazottat foglalkoztatnak?

– 15 főállású alkalmazottunk van, hárman pedig vállalkozóként dolgoznak. Az előbbiekhez tartozik például a jegypénztáros és a programszervező is.

– Ezek szerint sikeres volt a pályázatuk, amiben jegypénztárost és marketing asszisztens kerestek.

– Mindenkit megtaláltunk, sikeres volt a pályázat, 150-nél többen jelentkeztek. Egyébként ritkán hirdetünk álláslehetőséget, de most adódott a helyzet. Néha sokan vagyunk, néha kevesen. Ha látom, hogy egy-egy területen nagyon leterheltek a kollégák, igyekszem megoldást találni.

– Kikből áll a Jurányi törzsközönsége?

– Kevésbé fontos, hogy a II. kerületben vagyunk, mi nem kerületi színház lettünk. Frekventált helyen található a ház, jó a közlekedés, könnyen megtalálnak minket. Belekerültünk a kulturális körforgásba, aki szeret a Vígszínházba, a Trafóba, a Katona József Színházba vagy az Örkénybe menni, az minket is felkeres. Egyébként sokan színészek és rendezők miatt jönnek, mert úgy érzik, ők garanciát nyújtanak a jó előadásra.

– Hogyan áll össze egy évad műsora?

– A harmadik évtől arra álltunk be, hogy repertoár színházként működünk, vagyis kevésbé számítunk befogadó helynek. Havi szinten egyszer-kétszer jönnek vissza a darabok, akár több évadon keresztül. Ha marad szabad kapacitás, akkor befogadunk más előadásokat is, például vidéki társulatoktól vagy a házban nálunk dolgozó csapatoktól.

– Mondhatom azt, hogy a hét éve alakult FÜGE és a Jurányi már egy és ugyanaz?

– Mondja inkább azt, hogy a FÜGE a Jurányi anyja! A FÜGE a házban dolgozók munkáltatója, míg a Jurányi a művészeti bázis.

– Feladatuknak tartják a tehetséggondozást. Sok pályázatuk van.

– A Staféta a Fővárosi Önkormányzattal közös pályázat, idén már harmadik alkalommal írtuk ki, december elején hirdetünk eredményt. A Stafétára 90 pályázat érkezett, a keretösszeg 20 millió forint, most úgy látom, hogy ezt nyolc előadásra tudjuk adni. A Dumaszínházzal is van közös pályázatunk, a DEKK by Dumaszínház. Ennek nyertesei a Jurányi Kamaratermében mutatkoznak majd be. Várhatóan 2-3 előadás valósulhat meg, amelyekkel a kabaré műfaját „rehabilitálják” kortárs szövegekkel – magas színvonalon. Az eredmények decemberben lesznek ismertek.

– Hogy áll a Tantermi Színházi Projekt?

– Szeptemberben lezárult a pályázat, majd a nyertes projektek előállítására és egész tanévben utaztatására biztosítjuk az összeget. Az idei keret 25 millió forint. Vidéki középiskolákban tartják az előadásokat, elsősorban olyan helyeken, ahol a színházi élménnyel csak így találkozhatnak a diákok. Az idei tanévben tíznél több előadás jut el a támogatásunkkal produkciónként öt-tíz településre.

– Szeretnek a fiatalok színházba járni?

– Járhatnának többen is. A tantermi projektben éppen az a jó, hogy házhoz megy a színház. Nagyon népszerűek az előadások, a gyerekek kimondottan fogékonyak.

– Mikor számol be arról, hogy hol tart a Jurányis korszakkal kapcsolatos öndefiníciójával?

– Valóban úgy gondoltam, hogy öt év után érdemes megnézni, meddig jutottam el ahhoz képest, amit terveztem. Most úgy látom, hogy ennek nyáron jön el az ideje, de nem gondolom, hogy erről nyilvánosan beszámolok. Az a típus vagyok, aki azt vallja, hogy mindenki saját magának a legszigorúbb főnöke. A napi munka mellett nagyon kevés a szabad kapacitásom. Van egy 1 és egy 3 éves gyermekem, velük is igyekszem minél többet foglalkozni. Vagyis arra biztos nem jut idő, hogy napokra elvonuljak az erdőbe gondolkodni az öndefiníción. De az biztos, hogy fel kell mérnem: merre vezetett az utunk. Fontos, hogy lássam: hányas a kabát.

Szerdahelyi Csaba

Kulcsár Viktóriáról a fotót Hargitay Olivér készítette

Stratégiai célunk a Kínával való gazdasági kapcsolataink erősítése

0

Kína és a Közép-Kelet-Európai régió országainak együttműködése, a gazdasági kapcsolatok kiterjesztése minden résztvevő számára egyértelmű előnyökkel jár – hangsúlyozta Varga Mihály a Kína-KKE Befektetési Alap (SINO-CEEF Fund) által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.

A nemzetgazdasági miniszter nyitóbeszédében elmondta: nagymértékben nyitott gazdaságként és az Európai Unión belül a növekedés motorjának számító Közép-Kelet-Európa részeként Magyarország messzemenően érdekelt a nemzetközi együttműködés bővítésében, különös tekintettel a kínai kapcsolatokra.

Varga Mihály kiemelte: az egyre elfogadottabb nemzetközi szakmai álláspont szerint a világgazdaság jelenleg az alacsony növekedés csapdájában van. A kitörési pontot ebből a helyzetből az jelentheti, ha az egyes nemzeti kormányok a növekedést támogató gazdaságpolitikát folytatnak. Magyarország, a magyar gazdaságpolitika már évekkel ezelőtt meghozta ezt a döntést.

A Kína és Magyarország közötti külkereskedelmi forgalom dinamikusan növekszik, 2016-ban meghaladta a 7,1 milliárd dollárt, ami 8,2 százalékos növekedést jelent a 2015-höz képest – hangsúlyozta Varga Mihály a konferencián, amelyen részt vett Jiang Jianqing a SINO-CEEF Fund elnöke, valamint Gordon Brown volt brit miniszterelnök, a szervezet főtanácsadója is.

A nemzetgazdasági miniszter kitért arra is, hogy fokozatosan erősödnek a kínai-magyar pénzügyi kapcsolatok. Varga Mihály követendő példaként említette a Bank of China, a Kínai Eximbank és a Kínai Fejlesztési Bank jelenlétét a régióban és Magyarországon. (NGM)

Vásárlástól érzik magukat boldognak a fiatalok

0

A vásárlási döntések szempontjából az Y és a Z generáció a legkönnyebben befolyásolható. Ezek a korosztályok hajlamosak leginkább az impulzív, vagyis hirtelen döntésből fakadó, átgondolatlan pénzköltésre.

Az idősebb generációkat kevésbé teszi boldoggá a vásárlás, és akkor is inkább a használati cikkek beszerzését jelölik meg örömforrásként, míg a fiatalabbak gyakrabban érzik boldognak magukat vásárlás hatására, náluk leginkább ruházati cikkek és élelmiszerek szerepelnek a listán – derül ki az Antall József Tudásközpont (AJTK) Suschool ismeretterjesztő fórumán ismertetett, reprezentatív kutatás adataiból.

A 15 év alattiak közel 40 százalékát, a 15-20 éveseknek pedig a negyedét minden alkalommal boldoggá teszi egy új termék vásárlása. Minél idősebb valaki, annál kevésbé jellemző rá ez az attitűd, 20 és 30 éves kor között már csak minden ötödik, 30 és 50 év között minden tizedik válaszadó tartozik e körbe, 50 év felett pedig csupán 8 százalék nyilatkozott így.

Éppen ezért az impulzív vásárlás is a fiatalabbakra jellemző: a 15 év alattiak kétharmada, illetve a 15-20 évesek 70 százalékával előfordul, hogy hirtelen felindulásból, „mert megérdemlem” alapon vásárol. A 20 és 30 közötti válaszadóknak a harmada, a 30-50 éveseknek 15, az 50 felettieknek pedig már csak 4 százaléka válaszolt így.

Az Y és a Z generációknál a vásárlás a másoknak való megfelelést, illetve az elfogadás iránti vágyat is jelenti, sokszor a média által alkotott ideálokat igyekeznek követni, olyan példaképeket, akik a valóságban gyakorlatilag nem is léteznek – mondta Fetter Barbara, a BME PhD-hallgatója, fenntarthatófogyasztás-kutató, a kétezer fő megkérdezésén alapuló reprezentatív kutatás készítője.

Egy-egy termék megvásárlásának motivációi közül az, hogy „mások is felfigyeljenek rám”, szintén a legfiatalabbakra jellemző: 15 év alatt 39, 15 és 30 év között pedig 30 százalék válaszolt úgy, hogy előfordult már vele ilyen, míg 30 felett már csak 16, 50 felett pedig 9 százalék sorolta magát ebbe a kategóriába.

A kutatás szerint a jövedelem növekedésével egyre kevésbé jelent boldogságot a vásárlás, egyre fontosabbá válnak más örömforrások, ugyanakkor jellemzőbbé vállnak a nem tervezett bevásárlások, a felesleges termékek beszerzése és egyre nő a lejárt szavatosság miatt kidobott élelmiszerek mennyisége. A megfelelési vágy, mint vásárlási motiváció azonban az alacsonyabb keresetűekre jellemző, mint ahogy az új termék miatti boldogságérzés is kevésbé meghatározó a jómódúbbak körében.

Az alacsonyabb keresetűeket leginkább az élelmiszerek megvásárlása tölti el boldogsággal, míg a több pénzzel gazdálkodók a ruházati cikkek, használati tárgyak kapcsán nyilatkoztak így. Földrajzi bontásban a budapestiekre inkább jellemző az impulzív vásárlás, illetve a fővárosban fontosabb a sikeres karrier jelentette boldogságérzés, mint vidéken, ahol inkább a vásárlás tölti be ezt a motivációs szerepet – tette hozzá Varsányi Cecília, az AJTK Fenntartható Fejlődés Irodájának vezetője.

A nagyobb városban élőket kevésbé teszi boldoggá egy-egy új termék megvásárlása, mint a kisebb városban élőket, illetve míg vidéken az élelmiszervásárlás jelent nagyobb örömöt, a nagyobb városokban inkább a ruházati cikkek és használati tárgyak.

Fotó:  Fetter Barbara, a BME PhD-hallgatója, fenntarthatófogyasztás-kutató

Megjelent a kiírás a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakaszának felújítására

Megjelent a Soroksár és Kelebia közötti, 152 kilométer hosszú vasútvonalra vonatkozó tervezés-kivitelezés beszerzési eljárás részvételi felhívása a MÁV honlapján, valamint a hirdetményt feladták az Európai Unió Hivatalos Lapjában.

A Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. közleménye szerint a vasútvonal fejlesztése a 160 kilométer/óra sebesség és az új második vágány eredményeképpen a menetidő jelentős csökkenését és az áruszállítási kapacitás bővülését teszi lehetővé a legkorszerűbb biztonsági feltételek mellett. A hirdetményt ajánlatkérőként a MÁV Zrt. nevében eljáró Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. adta fel. A részvételi felhívás a gazdasági szereplőknek nyitott, kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárást jelöl meg, az esélyegyenlőség, az egyenlő bánásmód és a versenysemlegesség biztosításával – közölték.

A tenderben szereplő műszakilag elvárt cél a 160 kilométer/óra működési sebesség, a jelenlegi vasúti pálya teljes átépítése és a második vágány megépítése, a kölcsönös átjárhatóság érdekében egységes, európai vonatbefolyásoló-rendszer és elektronikus biztosítóberendezés. Az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 750 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak. A peronok magassága a sínkorona felett plusz 55 centiméter lesz, amely minden utas számára biztosítja az akadálymentes be- és kiszállást.

Budapest és Belgrád között jelenleg mintegy nyolc óra a vasúti menetidő, ez a két főváros között 3,5 órára csökken. Belföldön a távolsági személyszállító vonatok egy órával rövidebb idő alatt teszik majd meg a hazai szakaszt, és az elővárosi utasok Kunszentmiklós-Tass és a főváros között is jelentős menetidő-csökkenésre számíthatnak.

A beszerzési eljárás lefolytatása a következő egy évben várható, kezdve az első, részvételi szakasszal, a jelentkező gazdasági szereplők jogi, pénzügyi és műszaki alkalmasságának vizsgálatával. Ezt követi a tárgyalásos, ajánlattételi szakasz, az ajánlatkérő és ajánlattevők közötti tárgyalásokkal a legjobb feltételek elérése érdekében oly módon, hogy a magas minőség, a határidők pontos betartása és a beruházás költséghatékonysága egyaránt biztosítható legyen – hangsúlyozta a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. a közleményben.

Az eljárás a végső ajánlattétellel és a szerződéskötéssel zárul. Ezután kezdődhetnek el a várhatóan két évig tartó tervezési és engedélyeztetési folyamatok, majd végül a kivitelezés, amely a jelenlegi tervek szerint mintegy három évet vesz igénybe. A nyertes vállalkozó tevékenységénél elvárás, hogy a korszerűsítés során az Európai Unióban és a Magyarországon hatályos műszaki előírásoknak kell érvényesülniük. A projektben alkalmazott gépeknek, berendezéseknek és anyagoknak az Európai Unió műszaki előírásainak meg kell felelniük és erről tanúsítvánnyal kell rendelkezniük.

A Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonal 135 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt. A 100 kilométer/óra sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de jelenleg Soroksár és Kelebia között csak 80 kilométer/órával lehet közlekedni, valamint a biztonság érdekében, a pálya leromlott állapota miatt sebességkorlátozások is érvényben vannak mintegy 14 kilométer hosszban. A Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról a magyar és a kínai kormány 2015-ben, Szucsouban kötött egyezményt. (MTI)

Ezt az európai országot zsarolják leginkább vírussal

0

Nem csak a Windows, de az Android, Linux, MacOS platformok sincsenek biztonságban a számítógépes zsarolóvírusok elől – derül ki a Sophos elemzéséből.

Bár az elmúlt hat hónapban a zsarolóvírus fertőzések döntő többsége Windows rendszerek ellen irányult, sem az Android, sem a Linux, sem a MacOS platformok nem voltak immunisak a támadásokkal szemben. Az őket ért támadások száma megnövekedett – írja a Computerwolrd.

A Sophos 2018-as malware/vírus előrejelzésével foglalkozó elemzése a számítógépekről származó zsarolóvírusokra és biztonsági trendekre vonatkozó adatokat kutatta 2017. április és október között.

A 2017 májusában elszabadult WannaCry volt a vásárlók számítógépein észlelt leggyakoribb kártevő, megfosztva vezető helyétől a 2016 elején megjelent Cerbert. A WannaCry a Sophos által megfigyelt esetek 45,3 százalékában volt jelen, a Cerber pedig 44,2-ben.

Európában az Egyesült Királyság volt (31 százalék) a zsaroló vírusok által leginkább veszélyeztetett ország, majd Belgium következett 23 százalékkal. Magyarország a listán 2 százalékkal szerepel.

Nem csak a Windows, de az androidos zsarolóvírusok is vonzóak a digitális bűnözők számára. A Sophos analízise szerint ezen eszközök elleni támadások száma 2017-ben majdnem minden hónapban nőtt. Szeptemberben a Sophos által feldolgozott Android kártevők 30,4 százalékát zsarolóprogramok tették ki, míg októberben körülbelül 45 százalékot.

Hol tűnhetnek fel a NAV revizorai? Itt a 48. heti lista

0

Az adóhivatal közzétette, hol és kik számíthatnak „teljes bizonyossággal” operatív ellenőrzésre.

Észak-Budapest

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei 2017. november 20-tól fokozottan ellenőrzik a fővárosi adventi vásárokon és kitelepüléseken (pl. fenyőfaárusítás) a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, az online pénztárgépek használatát és az áruk eredetét.

Dél-Budapest

A NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 27-től kezdődően 3 héten keresztül fokozottan ellenőrzik a budapesti taxiállomásokat, ahol a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését és az online pénztárgépek használatát vizsgálják.

Bács-Kiskun megye

A közterületen és piacon árusítók 2017. novemberének második felében fokozott ellenőrzésekre számíthatnak. A NAV munkatársai a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentéseit valamint az áruk eredetét ellenőrzik. Az adózók az ellenőrzések mellett forgalomszámlálásra is számíthatnak.

Baranya megye

A NAV baranyai munkatársai november 27. és 30. között Pécsett, Alsószentmártonban, Drávaszabolcson, Ellenden, Erzsébeten, Mohácson, Sásdon, Szentlőrincen, Szigetváron, és Udvaron ellenőrzik a bizonylatadást, a szabályos foglalkoztatást, az áruk eredetét és az online pénztárgépek használatát, elsősorban a gépjárműszerelőknél, a személyszállítóknál, zöldség- és gyümölcskereskedőknél. A megyében, a nagyobb rendezvényeken is ellenőriznek a revizorok és a pénzügyőrök. A próbavásárlások mellett forgalomszámlálásra is számíthatnak a kereskedők, vendéglátósok és szolgáltatók.

Békés megye

2017. november 27. és 2017. december elseje között a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai elsősorban Békéscsaba Erzsébethely városrészében (Jaminában) végeznek ellenőrzéseket. Az adóellenőrök és pénzügyőrök a próbavásárlások mellett a foglalkoztatottak bejelentését, valamint az online pénztárgépek működtetésével kapcsolatos kötelezettségeket ellenőrzik. Az ellenőrzésekre a hét minden napján számítani lehet.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei november 13. és 27. között ellenőrizni fogják, hogy az adózók elvégezték-e a pénztárgépük éves felülvizsgálatát, illetve vizsgálni fogják a szünetelést bejelentő adózókat is. Az ellenőrzések azokat is érinthetik, akiknél az üzembe helyezett online pénztárgép 2017-ben nem küldött forgalmi adatot.

Fejér megye

A Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóság adóellenőrei 2017. november 27. és december 1. között az Adventi Vásár árusait és a szezonális terméket árusítókat ellenőrzik. Kiemelten vizsgálják az online pénztárgép megfelelő használatát, a nyugta-és számlaadást illetve a foglalkoztatás szabályszerűségét.

Hajdú-Bihar megye

A NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket 2017. november 27. és december 1. között:

  • november 27. hétfő: Hajdúszoboszló
  • november 28. kedd: Hajdúbagos, Hosszúpályi, Monostorpályi
  • november 29. szerda: Derecske, Konyár
  • november 30. csütörtök: Debrecen
  • december 1. péntek: Debrecen

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek megfelelő használatát és az alkalmazottak bejelentését ellenőrzik a kereskedőknél, szolgáltatóknál. Emellett fokozott figyelmet fordítanak az online pénztárgép használatára kötelezett kör, valamint a jövedéki termékek ellenőrzésére is. A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.

Heves megye

A NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 48. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 27. hétfő: Eger
  • november 28. kedd: Gyöngyös
  • november 29. szerda: Recsk
  • november 30. csütörtök: Hatvan
  • december 1. péntek: Verpelét

A NAV szakemberei az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos számlát, nyugtát, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára kötelezett kör ellenőrzésére, valamint az áruk eredetének vizsgálatára. A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.

Jász-Nagykun-Szolnok megye

A NAV Jász-Nagykun-Szolnok megyében teljes bizonyossággal az alábbi időpontokban és helyszíneken ellenőriz a 48. héten:

  • november 27. hétfő: Kunszentmárton
  • november 28. kedd: Jászapáti
  • november 29. szerda: Szolnok
  • november 30. csütörtök: Jászberény
  • december 1. péntek: Tiszaderzs

Az ellenőrzéseknél a revizorok az üzletekben, illetve a piacokon forgalomszámlálást végeznek, a számla- és nyugtaadást, az alkalmazottak bejelentését, a forgalmazott áruk eredetét, valamint az online pénztárgépekkel kapcsolatos kötelezettségeket vizsgálják. A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy más településeken is lehetnek ellenőrzések.

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága fokozott téli ellenőrzést tart november 27. és december 29. között. Az adóhatóság a 48. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 27. hétfő: Rétság és környéke, Érsekvadkert és környéke
  • november 28. kedd: Bátonyterenye és környéke
  • november 29. szerda: Pásztó és környéke
  • november 30. csütörtök: Jobbágyi és környéke, Szurdokpüspöki és környéke
  • december 1. péntek: Salgótarján és környéke

A revizorok a téli ünnepekhez – Advent, Mikulás, Karácsony és Szilveszter – köthető szezonális termékek értékesítőinél, valamint az ünnepekhez kapcsolódó szolgáltatóknál vizsgálják a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgép használatát, az alkalmazottak bejelentését és a forgalmazott áruk eredetét. A revizorok a hét valamennyi napján a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.

Pest megye

A NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 27-től kiemelten ellenőrzik a vásárokon, piaci kitelepüléseken az ünnepekhez köthető vendéglátókat és szezonális termékeket árusítókat. A NAV szakemberei elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, valamint az online pénztárgépek szabályos használatát vizsgálják. A közzétett információ nem zárja ki, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.

Somogy megye

A NAV Somogy Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai a 47. héten fokozott ellenőrzéseket hajtanak végre Kaposvár területén található vendéglátó egységekben. Az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, a napi pénzkészlet bizonylatolását, valamint forgalomszámlálást is végrehajtanak.

Az igazgatóság munkatársai november hónapban az operatív ellenőrzések keretén belül fokozottan ellenőrzik a gépjármű-javítási és -karbantartási, jellemzően a gumi-szervizelési, valamint a ruhatisztítói, mosodai tevékenységet folytató adózókat. Egész hónapban folyamatos lesz az adóellenőri jelenlét a megye területén, az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, valamint a napi pénzkészlet bizonylatolását.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

A NAV Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 48. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 27. hétfő: Nyíregyháza
  • november 28. kedd: Kisvárda, Döge
  • november 29. szerda: Baktalórántháza, Laskod
  • november 30. csütörtök: Győrtelek, Tunyogmatolcs
  • november 1. péntek: Tiszalök

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást ellenőrzik. A revizorok a hét valamennyi napján, a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.

Vas megye

A Vas Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. december 1-től folyamatosan végeznek helyszíni ellenőrzéseket az ádventi vásárokon, alkalmi kitelepüléseken. A karácsonyi ünnephez kapcsolódóan a kereskedelmi szektort érintő ellenőrzések kerülnek lefolytatásra. A revizorok elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgépek használatát vizsgálják.

ADÓtraffipax

A NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

A hazai kkv-k kétharmada tervez valamilyen fejlesztést

Évek óta nem tervezett annyi hazai kis- és középvállalkozás (kkv) valamilyen fejlesztést a következő egy évben, mint most, a cégvezetők 62 százaléka gondolkodik beruházáson. A célokat tekintve a gépek, berendezések korszerűsítése áll az élen, de ingatlan-beruházást is egyre többen terveznek.

Az év eleji alacsony arányt követően folyamatosan javul a hazai kkv-k beruházási kedve. Jelenleg tízből hat cég gondolja úgy, hogy valamilyen fejlesztésbe kezd a következő egy év során. Ez jelentős előrelépés az egy évvel ezelőtti értékhez képest, amikor tízből öt cég vélekedett így. A javulás mindenképpen örvendetes, hiszen három és fél éve nem volt ilyen magas a beruházási szándék.

A fogyasztás dinamikus bővülése és a folyamatosan megjelenő uniós pályázatok pedig hozzájárulhatnak a fejlesztések szinten maradásához vagy akár további emelkedéséhez is. Nemrég jelent meg például a kkv-k eszköz- és szoftverbeszerzésre irányuló 17 milliárd forintos keretösszegű pályázat – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

A következő egy év beruházásait elsősorban a gépek, berendezések (34 százalék) és az informatikai fejlesztések (33 százalék) pörgethetik fel. A gépjárműpark korszerűsítése (26 százalék) stabilan tartja harmadik helyét, de egyre többen készülnek ingatlan beruházásokra is. Az ebben gondolkodó cégek aránya év elejéhez képest közel négyszeresére nőtt (19 százalék). Úgy tűnik tehát, hogy még jobban felpöröghet az építőipar.

A középvállalkozások körében igazi beruházási boom várható, ugyanis 73-ról 91 százalékra ugrott fejlesztési szándékuk. Ez azt jelenti, hogy 10-ből 9 cég tervez valamilyen fejlesztést. A kisvállalkozásoknál is nőtt a beruházási hajlandóság, 53-ról 66 százalékra, miközben a mikrovállalkozások ennél visszafogottabban terveznek, 57-ről 54 százalékra mérséklődött a fejlesztési kedvük.

A különböző ágazatok közül az ipari, építőipari cégek az átlagnál magasabb arányban készülnek fejleszteni (71 százalék), miközben a többi szektor közel azonos mértékben terveznek beruházást. A szolgáltató szektorban ez az arány 60 százalék, a kereskedelemben 58 százalék, a mezőgazdaságban pedig 57 százalék.

A KSH legutóbbi adata szerint szeptemberben az építőipari termelés volumene 23,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi értéket. Az építőipar tehát dinamikusan növekszik, és a felmérésünk szerint a folytatás is kedvező lehet – mondta el a szakértő.

Minden negyedik macska spot-on elbukott a laborvizsgálaton

Több mint két tucat, macskáknak szánt, külső élősködők elleni rácsepegtető oldatot, úgynevezett spot-on készítményt vizsgált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A laboratóriumi teszteken hat termék bukott el, mivel nem tartalmazták a gyártó által garantált hatóanyag mennyiséget.

A Nébih összesen 29, többféle hatóanyag-tartalmú, macskáknak szánt spot-on terméket vizsgált. Az ellenőrzött készítmények között állatgyógyászati készítmények és riasztó hatású állategészségügyi biocid termékek egyaránt szerepeltek. A szakemberek 23 hatósági mintát hazai kiskereskedőknél vettek, míg további hat terméket magyar és külföldi internetes oldalakról rendeltek – írja közleményében a Nébih.

A hatóság laboratóriumában valamennyi termék hatóanyag-tartalmát megvizsgálták. Az engedéllyel rendelkező minták közül hat geraniol hatóanyagú készítménnyel akadt probléma, mivel nem tartalmazták a törzskönyvben szereplő hatóanyag mennyiséget. A Nébih eljárást indít a készítmények gyártóival, illetve forgalmazóival szemben.

Ezzel párhuzamosan megkezdődött minden, geraniolt tartalmazó állategészségügyi biocid termék felülvizsgálata. Az eljárás, a laboratóriumi vizsgálatokon túl, kiterjed a termékek hatékonyságát bizonyító dokumentációk felülvizsgálatára és az előny-kockázati viszonyok újraértékelésére is.

Az interneten vásárolt, Magyarországon engedéllyel nem rendelkező spot-onok mindegyike tartalmazta a termék csomagolásán feltüntetett hatóanyag-mennyiséget. Ettől függetlenül a hazánkban nem engedélyezett készítmények használatának kockázata jelentős, vásárlásuk nem javasolt. Ebből következően az interneten rendelt hat termék is elbukott a teszten, hiszen azok forgalmazása Magyarországon nem engedélyezett.

Valamennyi engedélyezett rácsepegtető oldat, amely megfelelt a laboratóriumi vizsgálatokon, a kedveltségi rangsorban is helyet kapott. Ez a 17 termék, ami rendelkezik engedéllyel és hatóanyag-tartalma megfelelő, lényegében már maximális pontszámot érdemel.

A kedveltségi tesztelésen kizárólag klasszikus vásárlói szempontokat figyelembe véve állították fel a pontozók a spot-onok rangsorát. Többek között a fizikai jellemzőket (könnyű felbontás, jó minőségű csomagolás, egyszerű használat), a dobozon lévő információkat, a használati utasítás pontosságát és a készítmények illatát értékelték.

A macska spot-on-ok versenyében első helyen a Vectra Felis készítmény végzett. Második lett az Advocate rácsepegtető oldat, míg harmadikként az Effipro Duo termék zárt. Az összes vizsgált termék listáját, a teszt további eredményeit megtalálja ezen az oldalon.

Macskák esetében is rendkívül fontos a külső élősködők (például bolhák, kullancsok) elleni védekezés. A megelőzés és kezelés érdekében használt állatgyógyászati termékeknek azonban megvannak a maguk kockázatai. Nem lehet tehát elégszer hangsúlyozni, hogy mire figyeljenek a tudatos vásárlók állatgyógyászati készítmények vásárlásakor.

  • Mindenekelőtt kérje ki állatorvosa tanácsát.
  • Kizárólag engedéllyel rendelkező állatgyógyászati készítményt vagy biocid terméket vásároljon!
  • Figyeljen a csomagolásra! Tájékozódjon a készítmények hatásáról! A dobozon található leírás sok hasznos információt tartalmazhat.
  • Macskák részére olyan készítményeket válasszon, amelyek csomagolásán feltüntették, hogy kifejezetten macskák számára fejlesztették ki, vagy macskáknál és kutyáknál egyaránt alkalmazható! A csak kutyákra engedélyezett készítmények macskák számára életveszélyesek lehetnek!
  • Legyen résen, a külföldi internetes oldalról rendelhető, engedéllyel nem rendelkező termékek komoly kockázatot jelentenek!
  • Vegye figyelembe az állat és a család tagjainak életvitelét is. Legyen szempont a választásnál, hogy a termék hatóanyaga milyen hatást gyakorol az állattal egy térben élőkre. Ha kisgyermek is van a családban, akkor különösen óvatosan kell dönteni. A már megvásárolt készítményt tartsa elzárva. Miután megfogta, alaposan mosson kezet szappannal.
  • Akármilyen készítmény alkalmazása mellett is dönt a felelős állattartó, nagyon fontos, hogy rendszeres időközönként, illetve kirándulások után mindenképp vizsgálja át kedvencét, és ha talál benne kullancsot, azt a lehető leghamarabb távolítsa el az állatból.

Magyar győztese lett Európa legnagyobb energetikai startup versenyének

Idén a magyar HeatVentors nyerte az innovatív energetikai fejlesztésekkel foglalkozó startupok számára meghirdetett nemzetközi megmérettetés, a PowerUp! verseny döntőjét.

A Farkas Rita és Andrássy Zoltán által képviselt HeatVentors egy olyan innovatív, fázisváltós hőtárolási megoldást mutatott be, amellyel 90 százalékkal kisebb tárolókban és 20-40 százalékkal kevesebb energiaráfordítással tudják ugyanazt a tárolást biztosítani, mint a vizes tárolók, ráadásul mindezt fél és két év közti megtérülési időszak mellett. A technológia fűtési-, fagyasztó-és megújuló-rendszerekhez, valamint naphőerőművekhez is használható. A HeatVentors az első helyezéssel járó 20 ezer eurós nyeremény mellett lehetőséget kapott arra is, hogy részt vegyen az InnoEnergy Highway® támogató programjában.

A második díjat a vele együtt járó 10 ezer euróval a máltai FLASC vehette át. A startup képviselői olyan megoldást mutattak be a budapesti döntőn, amely a sűrített levegő és víznyomás segítségével tárolja a megtermelt energiát. Az ötezer euróval díjazott harmadik helyezett a csehországi VIA ALTA lett, amelynek alapítói azt tűzték ki célul, hogy az általuk kifejlesztett technológiával a biológiailag lebomló hulladékokból állítanak elő bioüzemanyagot. A Highway® programban való részvételi lehetőséget garantáló Wild Card különdíjat a Mebius nyerte el, az InnoEnergy nemzetközi partnerétől, a Mol-csoporttól.

A budapesti nagydöntő során 12 startup mutathatta be megoldásait a zsűri, a befektetők és a média képviselői előtt. Ők voltak azok, akik korábban megnyerték a regionális döntőket Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Litvánia, Lettország, Észtország, Románia, Bulgária, Horvátország és Görögország területén. A döntősöket 24 közép-európai ország 158 olyan csapata közül választották ki, akik beneveztek a versenyre. A tét igazán magas volt, mert a Highway® támogató program Európa tiszta energiával foglalkozó szektorának egyik legrangosabb kezdeményezése.

„Aktívan segítünk – ellenőrizzük az üzleti modellt, és azt, hogy a cégnek szüksége van-e értékesítőkre. Megpróbálunk nem közbeavatkozni, hanem olyan megoldásokat kívánunk bemutatni, amelyek nyitott ajtókhoz vezetnek, továbbá Európa-szerte hozzáférést biztosítunk üzleti és egyetemi partnereinkhez egyaránt. Ez a PowerUp! verseny legfőbb célja.” – hangsúlyozta Jakub Miler, az InnoEnergy közép-európai ügyvezető igazgatója, a verseny szervezője.

„Az ambiciózus, 2030-as stratégiánk a technológia vívmányaira és a környezettudatosság kombinációjára épül, az új fogyasztói szokások pedig teljesen meg fogják változtatni az olaj- és gázipart. Mi, a Mol-csoportnál válaszul a kihívásokra a nyílt innovációs kultúrát támogatjuk, így a startup ökoszisztéma elérése egy hatalmas lépés számunkra. Örülünk, hogy a Mol-csoport a PowerUp! verseny főtámogatója lehet, és hogy láthattuk mennyi inspiráló ötlet valósul meg régiónkban. Ezúton szeretnék gratulálni a résztvevőknek és a győzteseknek, sok sikert kívánok nekik a jövőben” – mondta Winkler Zsolt a Mol-csoport Open Innovation HUB vezetője.

A zsűri tagja volt Bacsa György, a Mol-csoport stratégiaért és üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója, Barbara Nowakowska, a Lengyel Magántőke-társulás ügyvezető igazgatója, Viktor Miškovský, az Inven Capital befektetési igazgatója, Matias Torrellas, az InnoEnergy portfoliókezelője, Łukasz Świercz, az InnoEnergy közép-európai üzletfejlesztési ügyintézője, a zsűri elnöke, és Agnieszka Wasilewska-Semail, a Rafako S.A. vezérigazgatója, aki a verseny színvonalát a következőképpen értékelte: „Rendkívül magas színvonalat képviselő résztvevőket hallhattam a Grand Final zsűritagjaként. A prezentált ötletek nagyon széles skálán mozognak, de a legfontosabb, hogy kivétel nélkül mindegyik hozzájárul a környezetünk szennyezésének csökkentéséhez. A RAFAKO folyamatosan keres energiadisztribúcióval és megújuló energiákkal kapcsolatos megoldásokat. Részletesen meg fogjuk vizsgálni a most bemutatkozott cégeket, és biztos vagyok benne, hogy a jövőben lesznek olyanok, akikkel együtt fogunk működni.”

Ami a PowerUp! versenyt igazán kiemeli a többi startup vállalkozás számára létrehozott verseny közül, az maga a Bootcamp. Ennek köszönhetően közvetlenül a nagydöntő előtt a továbbjutók egy kétnapos rendezvényen vehettek részt, amelyen pontosíthatták üzleti modelljeiket, és prezentációs készségüket is tovább fejleszthették. A coachok és a mentorok Közép-Európa üzleti tréningekkel foglalkozó szakemberei közül kerültek ki, köztük az észt Gleb Maltsevvel, a lengyel Rafał Szczepanikkal és a görög Costas Troulosszal.

Pár napjuk maradt felmondani kötelezőjüket a biztosítót váltó autósoknak

Várhatóan az érintett autósok jelentős része idén is az utolsó napokra hagyja annak eldöntését, hogy elfogadja-e biztosítójának jelenlegi ajánlatát a következő egy éves időszakra vagy inkább szerződést vált. A péntek éjféli határidőig már csak öt nap van hátra, a korábbi tapasztalatok alapján ezalatt még 30-40 ezer kgfb-szerződést mondhatnak fel.

Az év végi évfordulós szerződések felmondásainak legkésőbb december 1-jén éjfélig be kell érkezniük az illetékes biztosítóhoz – figyelmeztet Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. Emiatt pénteken már az összehasonlító portálok is csak korlátozásokkal fogadnak be ilyen megbízásokat. A Netrisk.hu például az aznap 12 óráig beérkezett megrendelések esetében vállalja át a felmondásokat azzal a feltétellel, hogy  az ügyletre rendelkezik érvényes alkuszi megbízással .

Annak az autósnak, akinek a jogszabályi feltételeknek megfelelő, idén még kizárólag írásban közölt felmondása nem érkezik be a törvényi határidőn belül a biztosítójához, az alapesetben a következő egy évre megállapított új díjon viszi tovább  a jelenlegi kötelező biztosítását.. Ha ennek ellenére egy másik   szerződést köt, az a törvény értelmében érvénytelen lesz. Ezért célszerű a felmondásról időben és formailag megfelelő módon gondoskodni..

A december 1-jei határidő ugyanakkor csak a jelenlegi szerződés felmondására vonatkozik, Új szerződés megkötésére egészen december 31-ig van lehetőség. Az új szerződés első díjrészletét pedig legkésőbb március 1-jéig kell rendezni, ellenkező esetben azt a biztosítóknak a törvény rendelkezése szerint törölniük kell.

A Netrisk.hu-nál eddig leadott több mint 30 ezer megrendelés összegzése alapján megállapítható, hogy továbbra is három biztosító: a K&H, az Allianz és az Union köti az év végi évfordulós szerződések közel kétharmadát. Ez a sorrend a kampány végéig már érdemben nem változik. Az eddig megrendelt  szerződések baleseti adóval növelt átlagos díja  21 800 forint körül alakult. Azok az ügyfelek, akik végül váltottak, átlagosan hatezer forint körüli összeget takarítottak meg.

Drágulásban a vaj lett az aranyérmes a szlovákoknál

0

Szlovákiában jóval hosszabb lett azoknak az élelmiszereknek a listája, amelyeknek az ára októberben emelkedett, mint azoké, amelyeknek csökkent.

Éves összehasonlításban leginkább a vaj (56 százalék), a paradicsom (39,3 százalék), a kivi (35,4 százalék) vagy az alma (25,4 százalék) ára emelkedett a legnagyobb mértékben – derül ki az élelmiszerárak alakulásának Postabank által készült elemzésből a Statisztikai Hivatal adatai alapján.

Az októberi adatok alapján az élelmiszerárak évközben átlagosan 6,2 százalékkal emelkedtek – írja a hirek.sk.

„Az emelkedést főképpen az agrártermékek világpiaci árának alakulása, a vaj- és tejtermékek, illetőleg a tojásnak a hiánya okozza, de a lakosság jobb vásárlóereje is hozzájárul. Feltételezéseink szerint az élelmiszerárak az elkövetkező hónapokban is tovább növekednek, megközelítőleg a jelenlegi emelkedési ütemet fogják tartani” – értékelte a helyzetet Jana Glasová, a Postabank elemzője.

A sertéshúsért és sertéshúsból készült termékekért 6-24 százalékkal fizetnek többet, mint az elmúlt év karácsonya előtt. Marhahús vásárlása esetén sem tudnak igazán megtakarítani, bár ára nem emelkedett akkora mértékben, mint a sertéshúsé (az áremelkedés 2-5 százalék között mozog). A csirkehús ára az előző évi árakhoz képest nem változott lényegesen.

Egészségre káros anyagok oldódhatnak ki egy etetőcumiból

Egészségre káros, N-nitrozálható anyagok határérték feletti kioldódását mérték etetőcumiból. A terméket Németországban gyártották és egy lengyel forgalmazó révén számos európai ország mellett Magyarországra is szállítottak.

A bejelentést követően a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azonnal felvette a kapcsolatot a termék magyarországi forgalmazójával, a nyomon követési vizsgálat folyamatban van – írja közleményében a Nébih. A hivatal azt kéri, hogy aki rendelkezik a termékkel, ne használja illetve ne adja azt gyermekének.

A kifogásolt termék adatai:

  • Megnevezés: Canpol Babies etetőcumi
  • Tételszám: 0170517
  • Lejárati idő: 01/06/2019
  • Kiszerelés: 2 db cumi/ csomag
  • RASFF referenciaszám: 2017.1925

A visszahívás kizárólag a fentiekben megnevezett azonosítókkal ellátott terméktételre irányul, a Canpol Babies márka más termékei nem érintettek. Az etetőcumit Magyarországon egyesével csomagolva is árulták.

Az N-nitrózaminok és N-nitrozálható anyagok a természetes és szintetikus gumik előállításakor, a vulkanizálás során keletkezhetnek és használat során az élelmiszerbe kioldódhatnak. Az N-nitrozálható anyagok a bélrendszerben N-nitrózaminokká alakulhatnak. Számos N-nitrózamin genotoxikus rákkeltő anyag, ezért bevitelüket a lehető legkisebbre kell szorítani.

A csecsemők védelmében Uniós irányelv (93/11/EGK), és annak alapján nemzeti rendelet (9/2002. (X. 17.) ESzCsM rendelet) is szabályozza a fent említett anyagok maximális kioldódását cumik és cumisüvegek esetében, amit az érintett termékben mért érték többszörösen meghaladott.