Kezdőlap Blog Oldal 556

Kohéziós politika 2020 után: kérdések és válaszok

A 2020 utáni regionális fejlesztési és kohéziós politikával kapcsolatos legfontosabb kérdéseket és válaszokat az Európai Bizottság foglalta össze.

Korszerűsített kohéziós politika valamennyi régió számára

Az Európai Bizottság a kohéziós politika korszerűsítését javasolja. A cél a gazdasági és társadalmi konvergencia ösztönzése, eközben pedig a régiók segítése abban, hogy teljes mértékben éljenek a globalizáció adta lehetőségekkel, továbbá az, hogy rendelkezzenek a stabil és tartós növekedés megteremtését szolgáló megfelelő eszközökkel. Európában valamennyi régió jogosult marad a kohéziós politika keretében történő finanszírozásra, továbbra is három kategória alapján (kevésbé fejlett, átmeneti és fejlettebb régiók).

Melyek a kohéziós politika új beruházási prioritásai?

Az új kohéziós politika most az erőforrásait a 2014–2020-as időszakra vonatkozó 11 „tematikus célkitűzés” közül a következő 5 szakpolitikai célkitűzésre fogja összpontosítani, amelyeknek a megvalósításához az EU a legjobb helyzetben van:

  1. egy intelligensebb Európa az innováció, a digitalizálás, a gazdasági átalakulás, valamint a kis- és középvállalkozások támogatása révén;
  2. egy olyan, zöldebb, karbonmentes Európa, amely végrehajtja a Párizsi Megállapodást, valamint beruház a tiszta energiaforrásokra való átállásba, a megújuló energiaforrásokba és az éghajlatváltozás elleni küzdelembe;
  3. egy jobban összekapcsolt Európa, amely stratégiai szállítási és digitális hálózatokkal rendelkezik;
  4. egy szociálisabb Európa, amely megvalósítja a szociális jogok európai pillérét, valamint támogatja a minőségi foglalkoztatást, az oktatást, a készségeket, a társadalmi befogadást és az egészségügyi ellátáshoz való egyenlő hozzáférést;
  5. egy, a polgáraihoz közelebb álló Európa, amely szerte az EU-ban támogatja a helyileg irányított fejlesztési stratégiákat és fenntartható városi fejlődést.

Az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Kohéziós Alap beruházásainak többsége az első két célkitűzésre – Intelligensebb Európa és Zöldebb Európa – összpontosít. A tagállamok a relatív jólétüktől függően a két alap keretében számukra biztosított előirányzatok 65  százalék–85 százalékát fordítják ezekre a prioritásokra.

A „tematikus koncentráció”, azaz az erőforrások szakpolitikai célkitűzések szerinti felosztása ezentúl nem regionális, hanem nemzeti szinten fog megvalósulni. Ez nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé az egyes uniós finanszírozású programok megtervezésében, hogy jobban hozzá lehessen igazítani őket a konkrét regionális igényekhez.

A Bizottságnak a következő hosszú távú uniós költségvetésre vonatkozó javaslatában bemutatott kötelezettségvállalásának megfelelően az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Kohéziós Alap beruházásai segítenek elérni azt a költségvetési szintű célt, hogy az uniós kiadások legalább 25 százaléka hozzájáruljon az éghajlat-politikai fellépésekhez. A kohéziós politikai programok teljesítményét e cél eléréséhez viszonyítva fogják nyomon követni.

Hogyan osztják el a forrásokat?

A források elosztására szolgáló új módszer az Európai Tanács által 1999-ben elfogadott „berlini képleten” alapul, amely a régiók három kategóriájára (kevésbé fejlett, átmeneti és fejlettebb régiók) vonatkozóan különböző számítási módszereket ír elő.

Ez a módszertan figyelembe veszi az adott régió egy főre jutó GDP-je és az uniós átlag közötti különbséget, hogy tükrözze a régió jólétét. Számításba vesz továbbá társadalmi, gazdasági és területi kihívásokat is, mint például a munkanélküliség, az alacsony népsűrűség, valamint a fejlett régiók esetében az iskolázottságot. A módszert az egymást követő programozási időszakok során már többször módosították, hogy tükrözze az európai társadalmi és gazdasági kohézió alakulását.

A bizottság a módszer módosítására tesz javaslatot annak érdekében, hogy az tükrözze, miként alakultak a különbségek az elmúlt években, hogy a forrásokat azokba a régiókba összpontosítsa, amelyeknek a leginkább fel kell zárkózniuk az EU többi részéhez, és hogy ezáltal biztosítsa a méltányos bánásmódot mindenki számára.

A kohéziós politika elosztási rendszere ezért kismértékben módosul annak érdekében, hogy több forrást irányítson a kevésbé fejlett tagállamokba, és több pénzügyi támogatást nyújtson az ipari átalakulással küzdő régióknak. A rendszer továbbra is elsősorban az egy főre jutó GDP összegén alapul, de a régiók valamennyi kategóriája esetében kiegészült új kritériumokkal (ifjúsági munkanélküliség, alacsony iskolázottság, éghajlatváltozás, valamint a migránsok befogadása és integrációja) annak érdekében, hogy jobban tükrözze a tényleges társadalmi-gazdasági helyzetet. Végezetül a Bizottság egy „biztonsági hálóra” tesz javaslatot azért, hogy a tagállamok előirányzataiban ne következzenek be túl hirtelen változások.

A Kohéziós Alap tekintetében a módszer nem változott: a Kohéziós Alapból azok a tagállamok részesülnek, amelyekben az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelem (GNI) nem éri el az uniós átlag 90 százalékát.

A kohéziós politika egyszerűbb és rugalmasabb kerete

A 2021 és 2027 közötti időszakra vonatkozó új kohéziós politikai szabályok előkészítésében az egyszerűsítés volt a Bizottság vezérelve. A Jean-Claude Juncker vezette Bizottság már mandátuma elején, 2015-ben – többek között a 2020 utáni keret előkészítését szem előtt tartva – azzal bízott meg egy független szakértőkből álló magas szintű munkacsoportot, hogy konkrét javaslatokat terjesszen elő az uniós források hozzáférhetőségének és felhasználásának egyszerűsítésére.

kevesebb, rövidebb és világosabb szabályok iránti igényt szintén kiemelte a Bizottságnak az Európai Unió pénzügyeinek jövőjéről szóló, 2017. júniusi vitaanyaga, valamint ezt erősítették meg az uniós polgárok is a 2018 januárjában folytatott nyilvános konzultáció során, amikor a válaszadók 80 százaléka fejtette ki, hogy az uniós alapok kedvezményezettjei kevésbé bonyolult szabályokat és kisebb bürokratikus terheket igényelnek.

Ami a rugalmasságot illeti, a 2015-ös migrációs és menekültügyi válság, valamint az egyre gyakoribb természeti katasztrófák nyilvánvalóvá tették, hogy a kohéziós politikai szabályoknak lehetővé kell tenniük az előre nem látható eseményekre való gyorsabb és hatékonyabb reagálást.

Miért egy egységes szabálykönyv vonatkozik hét különböző alapra?

A tagállamokkal partnerségben (megosztott irányítással) végrehajtott különböző uniós alapokra vonatkozó szabályok széttagoltsága megbonyolította a programokat irányító hatóságok munkáját, a vállalkozásokat és vállalkozókat pedig elriasztotta attól, hogy különböző uniós finanszírozási forrásokra nyújtsanak be kérelmet.

A bizottság egységes szabálykönyvet javasol a megosztott irányítás keretében végrehajtott alábbi 7 uniós alapra vonatkozóan: az Európai Regionális Fejlesztési Alap, a Kohéziós Alap, az Európai Szociális Alap+, az Európai Tengerügyi és Halászati Alap, a Menekültügyi és Migrációs Alap, a Belső Biztonsági Alap, valamint a Határigazgatási és Vízumeszköz.

Az egyes alapok sajátosságainak figyelembevételéhez szükséges rendelkezéseket külön rendeletek vezetik be annak érdekében, hogy számításba vegyék az egyes alapok sajátosságait, célcsoportjait és végrehajtási módszereit.

Ez az egységes szabálykönyv mind a programirányítók, mind a kedvezményezettek életét megkönnyíti. Emellett elősegíti a szinergiákat, például az Európai Regionális Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap+ között a hátrányos helyzetű városi térségek rehabilitációját célzó integrált városfejlesztési tervek keretében.

A Menekültügyi és Migrációs Alap a kohéziós politikai alapokkal együtt finanszírozhat migránsokra és menedékkérőkre vonatkozó helyi integrációs stratégiákat: míg a Menekültügyi és Migrációs Alap az érkezéskori rövid távú szükségletekre (például a befogadásra és az egészségügyi ellátásra) összpontosítana, a kohéziós politikai alapok a hosszú távú társadalmi és szakmai integrációt támogathatnák.

Emellett az új rendelkezések az uniós költségvetési eszköztár más eszközeivel, például a közös agrárpolitikával, a Horizont Európa innovációs programmal, az uniós Erasmus+ tanulási célú mobilitási eszközzel és a LIFE környezetvédelmi és éghajlat-politikai programmal lehetséges szinergiákat is egyszerűbben megvalósíthatóvá teszik.

Miként fogják megkönnyíteni az uniós forrásokból részesülő kisvállalkozások életét?

Több „egyszerűsített költségelszámolási módszer” elérhetővé tétele révén. Ez azt jelenti, hogy a kedvezményezetteknek a továbbiakban nem kellene minden egyes számlát és fizetési jegyzéket benyújtaniuk, hanem bizonyos költségkategóriákra vagy a személyzet tagjaira és egyéb üzleti költségekre, például biztosításra vagy bérleti díjra becsléseket, például átalánydíjakat vagy rögzített árakat alkalmazhatnának. Arra is lehetőség lesz, hogy ezeket a költségeket az elért eredmények alapján térítsék meg.

Hogyan egyszerűsödnek az ellenőrzési és kontrolleljárások?

  • A programozási időszak elején nem lesz szükséges ismételten végigjárni a kohéziós politikai programok végrehajtásáért felelős hatóságok kijelölésének időigényes folyamatát, mint a 2014 és 2020 közötti időszakban. A tagállamok ismételten használhatják a meglévő végrehajtási rendszert.
  • A jól működő irányítási és kontrollrendszert és jó eredményeket (azaz alacsony hibaarányt) felmutató programok esetében a Bizottság azt javasolja, hogy támaszkodjanak nagyobb mértékben a meglévő nemzeti ellenőrzési eljárásokra.
  • Az egységes ellenőrzés elve kiterjesztésre kerül. Ez azt jelenti, hogy az alapok kedvezményezettjeinél (például a kisvállalkozásoknál és a vállalkozóknál) több, potenciálisan nem teljes mértékben összehangolt ellenőrzés helyett csak egy ellenőrzést kellene végezni.

Kevesebb ellenőrzés mellett hogyan biztosítják a kiadások szabályszerűségét?

A jövőbeni kohéziós politikai szabályokra vonatkozó bizottsági javaslat megfelelő egyensúlyt igyekszik teremteni az elszámoltathatóság, az egyszerűsítés és a teljesítmény között. A Bizottság az egyszerűbb eljárások ellenére továbbra is nagyon szigorú szabályokat alkalmaz az uniós források felelősségteljes kezelésére vonatkozóan.

A nemzeti hatóságoknak ki kell majd dolgozniuk saját ellenőrzési stratégiáikat. Ezen túlmenően a Bizottság és a tagállamok között továbbra is érvényben lesz egy minimális ellenőrzési megállapodás a megbízhatóság érdekében.

Mi teszi rugalmasabbá az új keretet?

1. A félidős felülvizsgálat. A 2021 és 2027 közötti programozási időszakra vonatkozó programok elfogadásakor csak a 2021–2024. évekhez tartozó előirányzatokat rendelik majd hozzá prioritásokhoz. A fennmaradó két évre – a 2026-os és a 2027-es évre – vonatkozó előirányzatokat majd csak a 2024. évi részletes félidős felülvizsgálatot követően osztják ki, ami ennek megfelelő újraprogramozást eredményez 2025-ben. A tagállamok a programokat négy elem figyelembevételével vizsgálják felül:

  • az európai szemeszter keretében 2023-ban és 2024-ben elfogadott vonatkozó országspecifikus ajánlásokban azonosított kihívások;
  • az érintett tagállam vagy régió társadalmi-gazdasági helyzete;
  • a programok eredményességmérési keretében meghatározott mérföldkövek elérése terén tett előrehaladás;
  • a 2024-ben végrehajtandó technikai kiigazítás eredménye, amelynek következtében sor kerül a nemzeti kohéziós politikai keretek felülvizsgálatára a legfrissebb statisztikák alapján.

2. Az a lehetőség, hogy egy uniós finanszírozási program keretében hivatalos bizottsági jóváhagyás nélkül lehet pénzt átcsoportosítani az egyik prioritásról egy másikra. Az ilyen átcsoportosítás felső határa a prioritás költségvetésének 5 százaléka.

3. Egy, a természeti katasztrófák esetére vonatkozó egyedi rendelkezés, amelynek értelmében a finanszírozás az esemény első napjától mobilizálható.

Elmélyített területi dimenzió

Mennyiben javul a konkrét regionális szükségletek kohéziós politika általi támogatása?

A következő évtized számos nagy kihívásával – a kirekesztés elleni küzdelemmel, az éghajlatváltozással és a migránsok integrációjával – Európa városaiban és nagyvárosi térségeiben kell majd foglalkozni. A bizottság ezért javasolja a kohéziós politika városi dimenziójának további megerősítését.

Az Európai Regionális Fejlesztési Alap keretének 6 százaléka a fenntartható városfejlesztés nemzeti szintű beruházásaira van elkülönítve. A 2021–2027-es keret létrehozza az európai városfejlesztési kezdeményezést, amely új eszközt jelent a városok közötti együttműködés, az innováció és a kapacitásépítés megvalósításához az uniós városfejlesztési menetrend valamennyi tematikus prioritása (többek között a migránsok integrációja, a lakhatás, a levegőminőség, a városi szegénység vagy az energetikai átállás) tekintetében.

Továbbá a kohéziós politikának „A polgáraihoz közelebb álló Európa” elnevezésű 5. célkitűzésével összhangban a Bizottság tovább támogatja a polgárokhoz legközelebb álló szinten kialakított, helyi irányítású fejlesztési stratégiákat.

Ezeket a – meglévő „integrált területi beruházások” és „közösségvezérelt helyi fejlesztések” mint eszközök alakját öltő – helyi stratégiákat a felelős helyi vagy területi hatóságoknak kell kidolgozniuk és támogatniuk, amelyeket jobban be kell vonni az uniós finanszírozású projektek kiválasztásába, vagy meg kell azzal bízni. A „közösségvezérelt helyi fejlesztésnek” támogatnia kell a strukturális változásokat és a helyi innovációs képesség növelését.

Hogyan támogatja a kohéziós politika a határon átnyúló fokozott együttműködést?

A 2021 és 2027 közötti időszakban a régiók közötti és a határon átnyúló együttműködést elsősorban az az új lehetőség könnyíti meg mind az 5 szakpolitikai célkitűzés tekintetében, hogy egy régió saját forrásai egy részét felhasználhatja arra, hogy Európa bármely részén projekteket finanszírozzon más régiókkal együttműködésben. Ez bizonyos szempontból az Interreg-programok jelentette hozzáadott érték beültetése valamennyi kohéziós politikai programban.

Mindazonáltal az Európai Regionális Fejlesztési Alap továbbra is finanszírozni fog egyes Interreg-programokat. A 2021 és 2027 közötti időszak főbb újdonságai a következők:

  • Az intézményi együttműködés és a közös közszolgáltatások előtérbe helyezése

Az Európai Regionális Fejlesztési Alapból 9,5 milliárd EUR-t különítenek el az Interreg-programokra a 2021 és 2027 közötti időszakban. A források nagyobb arányát fogják fordítani az olyan, tagállamok közötti szárazföldi határokra, ahol élénk határon átnyúló interakció folyik. Az Interreg-beruházások egy szorosabb intézményi együttműködéshez fognak hozzásegíteni, és hozzájárulnak a közérdekű közös szolgálatok fejlesztéséhez.

A határ menti régiókban élő 150 millió polgár életminőségének javítása érdekében a Bizottság azzal a javaslattal kíván segítséget nyújtani a tagállamoknak a határon átnyúló interakciók tekintetében még meglévő akadályok felszámolásához, hogy önkéntes alapon és az illetékes hatóságok jóváhagyásával legyen lehetőség arra, hogy egy-egy adott projekt vagy korlátozott idejű intézkedés tekintetében valamely tagállam szabályait a szomszédos tagállamban is alkalmazzák. Ez elősegítheti, hogy több, határon átnyúló közlekedési infrastruktúra vagy egészségügyi létesítmény lásson napvilágot például.

  • Új páneurópai innovációs klaszterek létrehozása

Azon új lehetőségen túl, hogy a régiók saját programjaik keretében közös projekteket dolgozhatnak ki, a 2021 és 2027 közötti időszakra szóló kohéziós politikai szabályok bevezetnek egy új eszközt, a régiók közötti innovatív beruházást, amelyet az intelligens szakosodáson alapuló növekedést célzó élkezdeményezés, valamint a 2014 és 2020 közötti időszakra szóló, a régiók közötti innovációs partnerségekkel kapcsolatos kísérleti fellépés sikere ihletett.

Az „intelligens szakosodás” egymáshoz illő eszközeivel rendelkező régiók több pénzügyi támogatást kapnak ahhoz, hogy együttműködjenek egymással, és bevonják a politikai döntéshozókat, a kutatókat, a vállalkozásokat és az innováció más szereplőit. A cél az olyan hitelképes régióközi projektek kibővítése, amelyek európai értékláncokat képesek létrehozni a kiemelt területeken, például a nagy adathalmazok (big data), a biogazdaság, az erőforrás-hatékonyság, az összekapcsolt mobilitás és a korszerű gyártás területén.

Folytatja a bizottság a PEACE programot?

Az Európai Regionális Fejlesztési Alap több mint 20 éve külön finanszírozást is biztosít Észak-Írországban és Írország határ menti régiójában a békét és megbékélést támogató határokon átnyúló programokra. A bizottság javasolni kívánja e programok folytatását, mégpedig a programok meglévő irányítási struktúrái alapján. Az Írországra és Észak-Írország határ menti régióira vonatkozó Interreg-programot integráló új PEACE+ program e régiók társadalmi és gazdasági stabilitásához is hozzájárul.

A legkülső régiók továbbra is különleges támogatásban részesülnek?

Az EU továbbra is különleges támogatást nyújt kilenc legkülső régiójának (Azori-szigetek, Kanári-szigetek, Guadeloupe, Francia Guyana, Madeira, Martinique, Mayotte, Réunion és Saint-Martin) annak érdekében, hogy segítse őket a sajátos területi, gazdasági és társadalmi kihívásaik kezelésében.

A 2017 októberében bemutatott, a legkülső régiókra vonatkozó új stratégiával összhangban ezek a régiók eszközöket kapnak az adottságaik – például a kék növekedés, az űrtudomány és a megújuló energiaforrások – fejlesztésére, valamint a globalizáció előnyeinek kiaknázására.

  1. Az Európai Regionális Fejlesztési Alapból – több mint 1,6 milliárd EUR értékben – a jövőben is kapnak uniós többletforrást.
  2. Az erőforrások szakpolitikai célkitűzések szerinti felosztásában nagyobb rugalmassággal járhatnak el („tematikus koncentráció”).
  3. A legkülső régiók a 2021 és 2027 közötti Interreg-programok keretében új, különleges támogatásban részesülnek, hogy elmélyítsék integrációjukat regionális térségükben, és fokozzák az együttműködést egymás között, illetve a szomszédos harmadik országokkal és partnerországokkal

Megerősített kapcsolat az európai szemeszterrel és az Unió gazdasági kormányzásával

Ahhoz, hogy az uniós beruházások jól teljesítsenek, és minden egyes, a helyszínen elköltött euró eredményeket hozzon, stabil makrogazdasági keretre, valamint vállalkozásbarát környezetre van szükség. A kohéziós politika már a 2014–2020-as költségvetési időszakban is támogatja a strukturális reformokat és a megalapozott gazdaságpolitikát. Egyrészt az „előzetes feltételrendszerek” révén, amely előfeltételeket a tagállamoknak teljesíteniük kell ahhoz, hogy finanszírozáshoz jussanak, másrészt pedig a makrogazdasági feltételrendszer révén, amely a szakpolitikát összekapcsolja a kulcsfontosságú uniós gazdasági kormányzási mechanizmusokkal.

A bizottság jövőbeni kohéziós politikára vonatkozó javaslata tovább erősíti ezt a kapcsolatot. Ez hozzájárul egy növekedésbarát környezet kialakulásához Európában, így maradéktalanul ki lehet majd aknázni az uniós, valamint a nemzeti, regionális és helyi szintű beruházásokban rejlő lehetőségeket. Teljes mértékben biztosítja továbbá az új, továbbfejlesztett reformtámogatási programot kiegészítő jelleget és az azzal való koordinációt.

Melyek az új előfeltételek?

Az „előfeltételek” a 2014–2020-as finanszírozási időszakra bevezetett előzetes feltételrendszer megközelítését követik. A javaslat mintegy 20 feltételt tartalmaz, ami nagyjából fele az előző időszakban előírt feltételek számának. Ezek a 2014 és 2020 közötti időszakéhoz hasonló tematikus területekre, például az energiahatékonyságra vonatkoznak, és továbbra is magukban foglalnak intelligens szakosodási stratégiákat a kutatásba és innovációba való beruházások irányítására.

Ezenkívül négy horizontális előfeltétel létezik a közbeszerzés, az állami támogatás, valamint az Európai Unió Alapjogi Chartájának és a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ-egyezménynek az alkalmazása területén.

Az előfeltételekhez kapcsolódó eljárások hasonlóak, de egyszerűbbek, például nem teljesítés esetén nem kötelező cselekvési tervet benyújtani. Nem teljesített előfeltételekhez kapcsolódó uniós finanszírozású projektekre vonatkozóan azonban a tagállamok nem küldhetnek majd kifizetési kérelmeket a Bizottságnak. Az előfeltételek teljesülésének mindvégig fenn kell állnia.

Miként válik szorosabbá az európai szemeszter és az Unió gazdasági kormányzása közötti kapcsolat?

Az európai szemeszter országspecifikus ajánlásai két ízben is szerepet fognak játszani a 2021 és 2027 közötti időszakban: először a 2021–2027-es időszak elején az alapok programozása és a kohéziós politikai programok kialakítása menetének kijelölésénél.

Másodszor pedig a legfrissebb országspecifikus ajánlások mentén történik majd 2024-ben a programok félidős felülvizsgálata is, hogy a programot ezáltal az új vagy tartósan fennálló kihívásokhoz lehessen igazítani. A programidőszak előrehaladtával a tagállamoknak rendszeresen be kell számolniuk a bizottságnak arról, hogy milyen eredményeket értek el a programok végrehajtása terén az országspecifikus ajánlásokban foglaltak érvényesítésére.

Továbbra is makrogazdasági feltételrendszer biztosítja az uniós beruházások szilárd pénzügyi környezetben történő működését. Amennyiben egy tagállam az alapvető uniós gazdaságirányítási mechanizmusok (túlzottdeficit-eljárás, túlzottegyensúlyhiány-eljárás) keretében nem tesz hatékony vagy korrekciós intézkedéseket, vagy nem hajtja végre a gazdasági kiigazítási program által előírt intézkedéseket, a bizottság javaslatot terjeszt a Tanács elé a tagállam egy vagy több program vonatkozásában fennálló kötelezettségeinek vagy kifizetéseinek teljes vagy részleges felfüggesztésére. A bizottság ugyanakkor kivételes gazdasági körülmények miatt vagy az érintett tagállam indokolással ellátott kérelme nyomán a felfüggesztés törlését ajánlhatja a Tanácsnak.

Hatékony pénzgazdálkodás és szigorúbb szabályok az uniós beruházások jobb teljesítménye érdekében

A múltban szerzett tapasztalatok megmutatták, mennyire fontos a beruházások időben történő beindítása és a gyors végrehajtási ütem fenntartása. Ennek célja, hogy az uniós finanszírozású projektek a lehető leghamarabb eredményeket hozhassanak a polgárok számára.

Emellett a kohéziós alap nyílt adatplatformjának a 2014–2020-as időszakban történt elindítása az átláthatóság és az elszámoltathatóság új szintjét hozta el az uniós alapok kezelésében. A polgárok nyomon követhetik a projektkiválasztás és a kifizetési arányok alakulását, valamint az uniós beruházások előre meghatározott célokhoz viszonyított előrehaladását. A 2021 és 2027 közötti időszakban a tagállamokra vonatkozó új jelentéstételi követelmények lehetővé fogják tenni a polgárok számára, hogy szinte valós időben kövessék nyomon az előrehaladást.

Hogyan fogja a bizottság nyomon követni a beruházások teljesítményét és előrehaladását?

A fent részletezett félidős felülvizsgálat figyelembe fogja venni az egyes programokra vonatkozóan az időszak elején megállapított célkitűzések megvalósításában elért előrehaladást, és szükség esetén némi átprogramozáshoz vezethet.

Emellett az éves végrehajtási jelentések helyébe egy éves felülvizsgálat lép, amelyre a programhatóságok és a Bizottság közötti, a végrehajtás és a teljesítmény kulcsfontosságú kérdéseiről folytatott szakpolitikai párbeszéd formájában kerül sor. A tagállamok kéthavonta elküldik a Bizottságnak a végrehajtási adatokat, amelyeket feltöltenek a kohéziós alap nyílt adatplatformjára, és ily módon elérhetővé teszik a polgárok számára.

Melyek az új szabályok a kötelezettségvállalások visszavonása tekintetében?

A kötelezettségvállalás visszavonása azt jelenti, hogy ha egy tagállam nem nyújt be igényt egy valamely program tekintetében jóváhagyott összegre, azaz a Bizottsághoz nem érkezik be a szóban forgó összegre vonatkozó számla, akkor egy bizonyos idő elteltével ez az összeg már nem áll rendelkezésre a program tekintetében, és visszakerül az uniós költségvetésbe. Ez a mechanizmus a programok hatékony és gyors végrehajtását hivatott szolgálni.

Az új keret visszatérést jelent az n + 2 (év) szabályhoz a 2014 és 2020 közötti időszakban alkalmazandó n + 3 szabály helyett. Az intézkedés fokozatosan kerül végrehajtásra, hogy a szigorúbb pénzgazdálkodásra való áttérés közben megfelelő mozgástér álljon rendelkezésre a kiigazításra.

Az ismételt használatra vonatkozó megállapodás és a folytonosság – a 2014 és 2020 közötti időszakra vonatkozó projekteknek az új időszakba történő fokozatos átvezetésének lehetősége – lehetővé teszi a programozási időszak gyors elindítását, aminek köszönhetően a programokat könnyebben lehet sikeresen úgy igazgatni, hogy a kötelezettségvállalások visszavonására vonatkozó szabályt ne kelljen rájuk alkalmazni.

Ugyanebből a célból csökkentették az előfinanszírozás összegeit is, amelyek az évente folyósítandó programforrások 0,5 százalékát teszik ki, kivéve 2027-ben, az új finanszírozási időszak utolsó évében.

Szinte mindenben duplázott az e-szja

0

Szinte mindenben duplázott az e-szja, a tavalyi duplájára, majd 1,5 millióra nőtt az szja-bevallásukat interneten beküldők száma, kétszer annyian, több mint 800 ezren fogadták el a bevallási tervezetet módosítás nélkül, miközben az e-szja felületet az idén 3,3 milliószor keresték fel, ami ugyancsak duplája a tavalyinak – tájékoztatott Varga Mihály pénzügyminiszter.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) saját fejlesztésű e-szja felülete a látogatottsági adatok alapján a bevallási időszak egyik legnépszerűbb hazai honlapja lehet. Az adatok duplázása igazolja, hogy egyre elterjedtebbek a hatóság elektronikus szolgáltatásai, vagyis az adózók partnerek abban, hogy néhány éven belül teljesen papírmentes hivatallá váljék a NAV.

A kormány egyik legnagyobb bürokráciacsökkentése, az e-szja idén mintegy ötmillió magánszemélyt mentesített a legbonyolultabb adminisztrációs terhétől, a bevallás kitöltésének kötelezettségétől – emelte ki a tárcavezető. Az eredmény önmagáért beszél: több mint hárommillió magánszemélynek érdemi lépés nélkül lett érvényes bevallása.

Felidézte, hogy az idén a NAV több mint ötmillió adózónak készített bevallási tervezetet. Ebben az évben ugyanis az őstermelők, az áfafizetésre kötelezettek tervezete is elkészült, és azok helyett is a NAV dolgozott, akiknek egy éve még munkáltatójuk állapította meg az éves személyi jövedelemadót. Az adóbevallási tervezetek – az őstermelőknek és az áfás magánszemélyeknek készítetteken kívül – május 23-tól hivatalos bevallássá váltak.

A tárcavezető emlékeztettet arra, hogy a NAV bevallás-kitöltési repertoárja 2018-ban tovább bővült, idén már ötödször, májusban is elkészítette mintegy 700 vállalkozásnak a jövedékiadó-bevallás tervezetét. A cél az, hogy 2021-ben a vállalkozások csaknem minden bevallás-tervezetét már az adóhivatal készítse el. (MTI)

Új brüsszeli javaslatok: reformtámogató program és beruházásstabilizálás

Az Európai Bizottság egy 25 milliárd eurós reformtámogató program elindítását és egy európai beruházásstabilizáló funkció létrehozását javasolja.

Mindkét javaslat részét képezi az európai gazdasági és monetáris unió elmélyítését célzó tágabb ütemtervnek, és az uniós költségvetésre építve javítja kölcsönös függőségben lévő gazdaságaink teljesítményét és ellenálló képességét.

  • A 25 milliárd eurós költségvetésű reformtámogató program az uniós tagállamok kiemelt reformjait fogja támogatni. Három elemből áll: a reformösztönző eszköz pénzügyi támogatást nyújt a reformokhoz, a technikai támogatási eszköz a technikai szakismeretek nyújtására és megosztására szolgál, a konvergenciatámogató eszköz pedig az euróövezeti csatlakozás előtt álló tagállamokat segíti.
  • Az európai beruházásstabilizáló funkció jelentős gazdasági sokkok idején stabilizálni fogja a közberuházások szintjét és elő fogja segíteni a gazdaság gyors helyreállítását az euróövezeti tagállamokban és az európai árfolyam-mechanizmust (ERM II) alkalmazó tagállamokban. E funkció kiegészíti a meglévő nemzeti automatikus stabilizátorokat. Segítségével – a stabil makrogazdasági és fiskális politikára vonatkozó szigorú kritériumok mellett – akár 30 milliárd euró összértékben nyújthatók hitelek, a költségek fedezését biztosító kamattámogatással.

Reformtámogató program

A javasolt reformtámogató program minden tagállamnak pénzügyi és technikai támogatást fog nyújtani a gazdaság korszerűsítését célzó reformok – különösen az európai szemeszter keretében azonosított reformprioritások – kidolgozásához és végrehajtásához. Célzott támogatást biztosít továbbá az eurót bevezetni kívánó tagállamoknak. A 25 milliárd eurós költségvetésű reformtámogató program támogatni fogja többek között a termék- és a munkaerőpiacok, az oktatás, az adórendszerek, a tőkepiacok, az üzleti környezet, valamint a humántőke-beruházások és a közigazgatás reformjait. A reformtámogató program minden érdeklődő tagállam előtt nyitva áll. Három különálló, egymást kiegészítő eszköz alkotja:

  • reformösztönző eszköz a rendelkezésére álló 22 milliárd euróból az európai szemeszter keretében azonosított kulcsfontosságú reformokhoz nyújt pénzügyi támogatást minden tagállam számára. Az elmúlt hónapokban intenzív párbeszédre került sor a tagállamokkal arról, hogy a jövőben miként kell kidolgozni ezt az új eszközt, ideértve egy portugáliai kísérleti projekt elindítását is.
  • A technikai támogatási eszköz a reformok kidolgozásában és végrehajtásában, illetve igazgatási kapacitásaik javításában segíti a tagállamokat. Ennek során a Strukturálisreform-támogató Szolgálat tapasztalataira épít, amely az elmúlt években 24 tagállamban több mint 440 reformprojekthez biztosított támogatást. Az eszköz minden tagállam számára elérhető, költségvetése 0,84 milliárd euró.
  • A 2,16 milliárd eurós konvergenciatámogató eszköz célzott pénzügyi és technikai támogatást nyújt majd azoknak a tagállamoknak, amelyek bizonyítani tudják, hogy lépéseket tettek az euró bevezetéséhez. Az eszköz nem változtat az euróbevezetés feltételein, hanem gyakorlati támogatást nyújt az euró sikeres bevezetéséhez és az euróövezetben való részvételhez az eurót bevezetni kívánó tagállamoknak.

Európai beruházásstabilizáló funkció

Az európai beruházásstabilizáló funkció létrehozásáról szóló javaslat célja, hogy jelentős aszimmetrikus sokkok esetén fenntartsa a közberuházások szintjét, és segítse a gazdaság gyors visszarendeződését. A válság évei rámutattak, hogy a meglévő nemzeti stabilizációs mechanizmusok nem minden esetben képesek elnyelni a makrogazdasági sokkokat, és gyakran fennáll a más országokra átgyűrűző negatív externáliák kockázata, amelyek különösen a közberuházások szintjére és a reálgazdaságra károsak. Az új eszköz az euróövezeti tagállamokra és az európai árfolyam-mechanizmusban (ERM II) részt vevő tagállamokra összpontosít, mivel ezek már nem alkalmazhatnak monetáris politikát a sokkokkal szemben.

Az új funkció kiegészíti azokat a nemzeti és európai szinten már létező eszköztárakat, amelyek célja egyfelől – többek között az európai szemeszter és a megfelelő uniós finanszírozás révén – a válságok kialakulásának megelőzése, másfelől – az Európai Stabilitási Mechanizmus és a fizetésimérleg-támogatás révén – a kialakult pénzügyi nehézségek kezelése.

E funkció jelentős aszimmetrikus sokkok esetén a következőket nyújtja:

  • Az uniós költségvetés által garantált back-to-back hitelek útján 30 milliárd eurót bocsáthat rendelkezésre. Az erkölcsi kockázat minimalizálása érdekében a tagállamoknak a stabil makrogazdasági és fiskális politikára vonatkozó szigorú támogathatósági kritériumokat kell teljesíteniük. E hitelek pénzügyi többlettámogatást nyújtanak olyankor, amikor az államháztartások túlfeszítettek; kialakításuk során a növekedést ösztönző közberuházások fenntartására kell összpontosítani, mivel ezek segítik a munkahelyek megőrzését, és lehetővé teszik a gazdaság gyorsabb visszarendeződését.
  • Vissza nem térítendő támogatással fedezi a kamatköltségeket. A tagállamoknak az általuk kibocsátott bankjegyekért cserébe hozzájárulást kell fizetniük az újonnan létrehozandó Stabilizációs Támogatási Alapba; e hozzájárulás a kapcsolódó monetáris jövedelem (szeniorázs) egy arányán alapul. Az alapba fizetett hozzájárulások az uniós költségvetés címzett bevételeit képezik, és a támogatható tagállamoknak nyújtott kamattámogatás fedezetére szolgálnak. E kamattámogatás az eszköz pénzügyi vonzerejének biztosításához szükséges.

A 2017 decemberében meghatározottak szerint ezt a beruházásstabilizáló funkciót idővel kiegészíthetik az uniós költségvetésen kívüli további finanszírozási források, így például szerepet kaphatna az Európai Stabilitási Mechanizmus vagy a jövőbeli Európai Valutaalap, illetve a tagállamok által felállítandó lehetséges önkéntes biztosítási mechanizmus. A Stabilizációs Támogatási Alap ennek eszközéül is szolgálhat.

(Európai Bizottság)

Elbukott a teszten két, Magyarországon is kapható gyerekülés

Negyvenhét különböző, Magyarországon is kapható autós gyerekülést tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Két gyerekülést egyáltalán nem ajánlanak a szakértők, mivel biztonsági szempontból kockázatosak. Jó hír, hogy ugyanazért a pénzért, vagy akár kevesebbért biztonságosabbat is vehetünk.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 47 különböző autós gyerekülést tesztelt laboratóriumban nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel és a német ADAC autóklubbal együtt. Vizsgálták többek között, hogy mennyire nyújt biztonságot a gyerekeknek frontális vagy oldalirányú ütközésnél, milyen könnyen használható, mennyire kényelmes és tartalmaz-e egészségre káros vegyi anyagokat, mint például policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), ftalát, fenolok, formaldehid, égésgátlók. Ez utóbbiak jelenléte azért fontos kérdés, mert potenciális rákkeltő, mutagén, hormonrendszert károsító anyagokról van szó, amelyek a bőrrel érintkezve bejuthatnak a gyerekek szervezetébe.

A biztonsági tesztben szakértők azt vizsgálták laboratóriumi körülmények között, hogy frontális és oldalirányú ütközés esetén mi történik: elmozdul-e a gyerekülés, milyen erő éri a gyerek fejét, mellkasát, nyakát ütközésnél. Azokat a gyereküléseket, amelyek több korosztálynak készülnek, kisebb és nagyobb próbababákkal is tesztelték – derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesülete közleményéből.

Rossz hír, hogy két termék – egy Recaro és egy Concord – 0 vagy 0,5 pontot kapott ezen a teszten a 0-tól 5-ig terjedő skálán. Ráadásul nem is a legolcsóbb termékekről van szó, hiszen ezek 85-120 ezer forintba kerülnek. Nehezíti a vásárló helyzetét, hogy a biztonság nem egyértelműen márkafüggő, ugyanis a fenti két márkának van olyan terméke is, amelyik kimondottan jól szerepelt a biztonsági teszten. További öt termék vásárlását szintén nem ajánlják a szakértők, mert ezek is 2 pontnál kevesebbet kaptak biztonságra, és ugyanezért az árért kaphatunk olyan gyerekülést is, amelyik sokkal biztonságosabb.

Jó hír, hogy az egészségre káros vegyi anyagok, mint például a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), ftalát, fenolok, formaldehid, égésgátlók nem jelentenek nagy kockázatot ezeknél a termékeknél. 29 gyerekülés 4 vagy ennél jobb pontot kapott, mindössze 2 termék kapott 2 vagy annál kisebb pontot erre a tesztre.

A tesztben szereplő 14 különböző 0-13 kiló illetve 0-18 kiló méretű gyerekülések között vehetünk 60 ezer forintért is olyan terméket, amelyik biztonságos, jól használható, kényelmes, és a vegyi anyag szennyezettségtől is mentes. Viszont 160 ezer körüli összegért is kaphatunk olyat, amelyik az ütközéses tesztnél ugyan jól szerepelt, de viszonylag magas a vegyi anyag szennyezettsége. Ebben a kategóriában volt 2 olyan termék is, amelyik kirívóan gyengén szerepelt a biztonsági teszten.

A 9-18 kilós méretcsoportban 8 terméket teszteltek, amelyek közül egy 0 pontot kapott a biztonsági teszten. Ez utóbbi gyerekülés 90 ezer forint körüli összegért kapható, viszont ebben a méretben ennyi pénzért tudunk olyat is venni, amelyik sokkal biztonságosabb. Jó hír, hogy a tesztben szereplő nagyobb méretű gyerekülések (15-36 kiló) között nem volt kirívóan gyenge biztonságú termék. Akár 50-70 ezer forintért is kaphatunk olyan gyerekülést, amelyik legalább közepes pontot kapott biztonságra.

Vásárlóként jobban szeretjük, ha minél kevesebb pénzkiadással és időráfordítással jár a gyerekülés vásárlás, erre szolgálnak az együttnövő gyerekülések. Ebből van olyan típus is, amelyik 0-36 kilóig használható, vagyis újszülött kortól ugyanazt az ülést használhatjuk. Szakértők szerint viszont ezeknek az üléseknek a hátránya, hogy általában kevésbé biztonságosak, mivel eleve nagyobb gyerekekre van kialakítva az egész szerkezet.

A gyártók ezt úgy küszöbölik ki, hogy kiegészítő szűkítő ülést adnak a kisebb babákhoz. Ennek viszont gyakran a használhatóság látja kárát, az ilyen ülések gyakran nehezek, és nehézkesen mozgathatók. A tesztben három ilyen termék szerepelt, mindhárom kettőnél kisebb pontot kapott biztonságra, és az is bebizonyosodott, hogy nem könnyű a használatuk.

UPDATE, 2018. június 14.

„A Tudatos Vásárlók Egyesülete azokat a termékeket szerepelteti a honlapján megjelenő tesztjeiben, amelyek a teszt publikálásának időpontjában új termékként elérhetők hazai boltokban, ill. magyar nyelvű webáruházakban, akkor is, ha maga a tesztelés akár előző években történt. Emellett az egyesület arra ösztönzi a vásárlókat, hogy a környezettudatosság jegyében lehetőleg válasszanak használt terméket, de azok vásárlása előtt is tájékozódjanak a tesztből. Az autós gyerekülés teszt megjelenésekor a Recaro Optia gyerekülés szerepelt egy magyar nyelven elérhető webshopban, habár a gyártó tavaly visszavonta a terméket a piacról, éppen a 2016-os ADAC teszt rossz eredménye miatt.  A TVE teszt publikálásának hatására a márka hazai forgalmazója elérte, hogy a webshop levegye az oldaláról ezt a terméket, így az már nem kapható új termékként, ezért a TVE is törölte a tesztjéből.”

 

Négy budapesti startup mutatkozott be Dublinban

Dublin legnagyobb startup szakkiállításán, a Futurescope-on mutatkozott be a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) és a 7. Be Smart versenyének nyertes startupjai 2018. május 31-én. Idén 4 fővárosi startup kapott lehetőséget a tavalyi 6 csapat sikeres szereplése után.

„A BVK 2015 óta immár a 25. fővárosi startup delegációt mutatja be külföldön Budapest városdiplomáciai kapcsolatrendszerét felhasználva, nagykövetségeink és főkonzulátusaink segítségével. Dublint azért választottuk, mert a European Digital City Index szerint a 10 legfejlettebb startup ökoszisztémával rendelkező európai város egyike” – mondta Szalai Piroska, a BVK kuratóriumi elnöke.

„A magyar startupok iránt az ír üzleti világban nagy érdeklődés mutatkozik, mert a sémákon túlmenően olyan kreatív megoldásokat tudunk kínálni, melyek nemzetközi szinten is kelendőek. Írország egy nagy kereskedelmi központ, nyitott gazdasággal, érdemes kihasználni az általa kínált lehetőségeket” – tette hozzá Pálffy István, dublini nagykövet.

A Mindtech, a Pozi Technologies, a Stringbike és a Phonic Chat egyedüli külföldi kiállítóként jelentek meg a rendezvényen. A delegáció a TechConnect kiállításra, a Guiness Enterprise Centerbe és a Facebookhoz is ellátogatott.

Az előző dublini delegáció sikerét legjobban a Route4U esete mutatja: a kontinensről egyedüliként bekerültek azon 8 cég közé, melyek összesen 300 000 eurót nyertek el smart technológiáik fejlesztésére a dublini helyi hatóságoktól az ír főváros életminőségének javításáért.

Pozi Technologies – Dr. Györgypál László

A Pozi Technologies Kft. beltéri pozícionáláson alapuló gyártáslogisztikai monitoring rendszert fejleszt, a gyártó- és logisztikai ipar egyik fundamentális fontosságú problémájára adva megoldást: a folyamatok automatizált, valósidejű monitoringját az abban részt vevő objektumok (munkadarab, alkatrész, alapanyag, szállítóeszköz, stb.) fizikai helyének követésével valósítjuk meg. Az ebből származó információk segítségével azonosíthatóvá és kiküszöbölhetővé válnak a gyártási és logisztikai folyamatok lean-veszteségei, ügyfeleik 15-25 százalékot meghaladó hatékonyságnövekedésről számoltak be.

2018 március 27-én Rheinland Pitch on Danube címmel rendezte meg a BVK a Digital Stadt Dusseldorf Egyesülettel és a Startplatz Dusseldorffal együttműködve 2018. március 27-én a Rheinland Pitch, az egyik legnagyobb tömegeket megmozgató németországi startup verseny elődöntőjét, amit a Pozi Technologies nyert meg. A döntő június 26-án lesz Düsseldorfban.

Stringbike – Podonyi János

A Stringbike fejlesztése egy járók és mozgássérültek számára használható közlekedési- és rehabilitációs eszköz, melynek láncnélküli, zsinóros hajtástechnológiája, az un. „Push-Pull” handbike toló-húzó mozgással hajtott közlekedési eszközzé alakítja a kerekesszéket. A mozgás szélesebb sérültségi fokkal is használható, kíméletesebb az ízületekhez, az adott izomcsoportok (mell/hát) terhelése széles tartományban egymástól függetlenül állítható.

A Stringbike többszörös Be Smart nyertes, a BVK mentoráltjaként sikeresen mutatkozott be Düsseldorfban és Lisszabonban.

Mindtech Apps – Králik Tamás

A Mindtech fejlesztése Drivealert, a elősegíti az éberség megőrzését vezetés közben. Az alkalmazás megadott időközönként riaszt, így balesetmegelőzési funkciót tölt be. A hamarosan elkészülő PRO verzió egy fejre helyezhető Neurosky EEG fejpánttal méri az agyhullámokat és pislogást, melyből meghatározza a figyelmi szintet. Ha figyelmed lankad, az alkalmazás riaszt.

A Mindtech különböző fejlesztéseivel többször is a nyertesek közé került a BVK Be Smart versenyein. BVK mentoráltjaként sikeresen mutatkozott be Lisszabonban, Dublinban, Tel Avivban és Düsseldorfban, ahol a Be Smart! – Hungarian e-Health Day-en rendezett startup versenyen első helyezést ért el.

Phonic Chat – Máté Gergő László

Phonic Chat egy multidimenzionális közösségi zenei platform és applikáció. Ez az innovatív online eszköz összehozza a zenekedvelőket és a zenészeket, és új, aktív lehetőséget biztos a zenekészítésre és hallgatásra. A Phonic Chat használatával a hallgató új zenei projektekbe kapcsolódhat be, részt vehet az alkotási folyamatban, ami különleges élményt jelent. Az együttzenélés megvalósításához a résztvevők korlátlanul feljátszhatják saját hangszerük sávját, amihez a többiek a saját sávjukkal csatlakozhatnak.

A Phonic Chat CEO-ja, Tamás Kinga a BVK 7. Be Smart startup versenyén Női startupper különdíjat nyert.

Kósa Lajost választották az OSZT elnökének

Kósa Lajost választotta elnökének tisztújító közgyűlésén az Országos Szövetkezeti Tanács (OSZT). Programalkotásában több területet is megnevezett, melyeken a szövetkezeti forma jelent megoldást.

Május 31-én tartotta tisztújító közgyűlését az Országos Szövetkezeti Tanács. A 2017. évi gazdálkodásról és a 2018. évi tervről szóló beszámoló elfogadása után az alapszabálynak egy új irányítási szerkezet érdekében tett módosítását fogadta el a szervezet legfelső szerve, a tanács.

A tanács döntött személyi kérdésekben is, így az elnökség javaslatára a jelentős diákszövetkezeti múlttal rendelkező, és a közérdekű nyugdíjas szövetkezeti ágazat létrehozásában tevőleges szerepet vállaló Kósa Lajost választotta elnökének. A választás előtt mintegy programalkotásként Kósa Lajos e tapasztalataiból kiindulóan a testület számára vázolta azokat a területeket, ahol a szövetkezetet, mint megoldást elő kívánja mozdítani.

További személyi döntésként az eddigi elnök, Patay Vilmos mellett a testület dr. Fiák Istvánt választotta elnökhelyettesnek. Az elnökség további tagjai a vezető tisztségviselőt nem adó tagszervezetek képviselői: Jakab István, dr. Zs. Szőke Zoltán, dr. Vadász György, Horváth Gábor, Dolgos Attila és dr. Turi Dénes. A felügyelőbizottság elnökének Varga Antalt, tagjainak dr. Simon Balázst és dr. Szabó Zoltánt választotta meg a testület.  

Costes-séf szendvicseit kóstolhatja az OMV-kutakon

Kacsamájpaté, lecsó, vargányás kacsakolbász, érlelt sajtos tojásosnokedli és kocsonya – csak néhány izgalmas alapanyag az OMV nyári szendvicskollekciójából, amelyet ismét Palágyi Eszter, a Michelin-csillagos Costes étterem séfje, az OMV VIVA gasztronagykövete tervezett.

Bemutatta második, nyári OMV-szendvicskollekcióját Palágyi Eszter, a Michelin-csillagos Costes étterem séfje (képünkön), az OMV VIVA gasztronagykövete. A konyhafőnök idén márciustól negyedévente jelentkezik különleges szendvicsekkel a töltőállomáshálózatban. A második kollekcióban június 1-től négy új, prémium szendvics kerül forgalomba kiemelkedő minőségű, nyári alapanyagokkal az ország 65, szendvicseket kínáló OMV VIVA töltőállomásokon. Az legfrissebb széria tagjai – az előző válogatáshoz hasonlóan – szakértői gondossággal összeválogatott, tápláló alapanyagokkal készülnek.

A nyári szendvicsek között szerepel a klasszikus kocsonya sajtos pogácsában, ecetes torma chutney-val, főtt-tojás-karikákkal. Emellett a kínálat része lesz a kacsamájpaté nyári lecsóval, fonott kalácsban, madársalátával, valamint a vargányás kacsakolbász kiflitekercsben, gombapörkölttel, medvehagymás chutney-val. A negyedik, vegetariánus különlegesség az érlelt sajtos tojásos nokedli, cipóban, pirított hagymával, marinált salátával.

„A második szendvicskollekció tervezése során is figyelembe vettük a magyarországi autósok ízlését, a minden várakozást meghaladó mennyiségben megvásárolt első szendvicskollekció tapasztalatait, hogy ismét a legmagasabb szintű gasztronómiát tegyük elérhetővé az utazók számára. Júniustól különleges, újragondolt nyári ízekkel frissítjük a kínálatot” – mondta Palágyi Eszter.

A Palágyi Eszter tervezte első szendvicskollekció tagjai közül több tízezres nagyságrendben vásároltak a töltőállomásokon. A magyarországi autósok kedvence a kacsamájpatés szendvics volt, amely éppen ezért a kínálat része maradt, némileg módosított, nyári ízvilággal. 

„A töltőállomás-hálózatok értékesítésében a minőségi kávé, a helyben készült szendvicsek, illetve az egyéb élelmiszerek egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak. A legnagyobb benzinkútmárkáknál ma már jelentős forgalom keletkezik ezekből a termékekből, a hazai piacon az OMV éppen ezért vezette be elsőként a csúcsgasztronómiát a benzinkutak kínálatába” – hangsúlyozta Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója, a Magyar Ásványolaj Szövetség alelnöke.

Öt év alatt duplájára drágultak a panellakások Budapesten

0

A 2013-as mélypont óta a fővárosban több mint megduplázódtak a lakótelepi panellakások árai, míg a vidéki nagyvárosokban az árnövekedés „mindössze” 50-70 százalékos. Ennek fényében nehéz elképzelni a panelházak részleges visszabontását, sokkal reálisabb a korszerűsítés és a panelprogram.

Panelházra még senki nem mondta, hogy szép. Az OTP Bank friss, a lakásvásárlók motivációit vizsgáló Helló Otthon kutatásából kiderül, hogy a többség családi házat jelöl meg, amikor nagy általánosságban vágyott otthonáról kérdezik: a lakosság 80 százaléka legszívesebben ugyanis kertes házba költözne, és csak 4 százalékuk panelba.

„Nagy a szakadék ugyanakkor a vágyak és a realitás között” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője, hiszen ha azokra szűkítjük a kört, akik már most aktívan keresnek új otthont, már csak 30 százalékuk keres saját házat, míg 41 százalékuk panel iránt érdeklődik.

A panelházak megítélését nagyban befolyásolja a hőszigetelést, nyílászáró-cserét, gépészeti felújítást, egyéni mérőórák beállítását támogató panelprogram. Ehhez még hozzájárulhattak az ésszerű alaprajzi megoldások és a lakberendezési kultúra változása, amely számos ötletes megoldást kínál kicsi otthonok számára is.

Sok helyen maguknak a lakótelepeknek a jellege is megváltozott: színesebbek lettek a házak, zöldebb lett a környezet, kellemes közösségi terek jöttek létre. Sokan kötődnek hozzá, és ma már a lakótelep nem a lepukkantság szinonimája. Éppen ellenkezőleg: a 2013-as ingatlanpiaci mélypont óta – a NAV adatai alapján – a fővárosban két lakótelepen, a III. kerületi Pók utcaiban és a XI. kerületi Gazdagréten már 400 ezer, Budaörsön 350 ezer forint fölé szöktek a panellakások átlagos négyzetméterenkénti árai, de ez az összeg Debrecen, Dunakeszi, Pécs, Veszprém, Gödöllő, Győr és Sopron legdrágább telepein is meghaladja a 300 ezer forintot.

A 2013 óta eltelt négy-öt évet nézve, a legforgalmasabb lakótelepek közül, a fővárosban csak a Csepel városközpont lakótelepen nem nőttek több mint kétszeresükre az árak (de ott is 96 százalékos a drágulás). Az árnövekedés vidéken Miskolc, Kaposvár és Békéscsaba legnagyobb lakótelepein maradt 50 százalék alatt, míg máshol 50-80 százalékos drágulás volt jellemző.  

Az OTP Ingatlanpont adatai szerint pedig 26 százalékos árnövekedésével a sor végén Hódmezővásárhely Hódtói lakótelepe kullog. Az elmúlt szűk egy évben több alkalommal, újra és újra szárnyra kapott ötlet szerint a panelházak esetleges részleges visszabontását itt tesztelnék. Ennek szabályozásáról még nem ismertek részletek.

A panelházak részleges visszabontására van jó minta, például Németországban. Az egykori NDK területén lazították fel a lakótelepi monstrumok tömbjeit, bontottak vissza egészében vagy lépcsősen szinteket, s tették teraszossá a lakóházakat. Kellemesebb lakókörnyezet, szebb városkép alakult ki. A panelek visszabontásának tehát megvannak a műszaki feltételei, bár a bontott panelek újrahasznosítása vagy megsemmisítése még kihívást jelent.

A panelházak tömeges és részleges visszabontását – a hiányzó valódi bontási igény mellett – egyelőre az építőipari kapacitások szűkössége is gátolja. Kapacitás pedig nem lesz több, legalább is addig, amíg az állami nagyberuházások kitartanak és az új lakásokat terhelő, kedvezményes 5 százalékos áfakulcs megmarad. De addig sem, ameddig a panellakások sokak által keresett és egyedül elérhető megoldásnak számítanak.

Várhatóan drágul az online rendelt termékek kiszállítása

0

Az online vásárlásoknál a logisztikai cégek már tavaly év végén emelték a kézbesítések árát, a tendencia 2018 első negyedévében is folytatódott és az év hátralévő részében is folytatódik, amelyet az online vásárlók is megéreznek majd.

A magyar vásárlók tavaly mintegy 33 milliószor rendeltek terméket online, ezek 70 százalékát külső logisztikai cég juttatta célba gyakran ingyen, de a marketingcélú ingyenes szállítás arra késztette a kereskedőket, hogy a termék árába épített szállítási díj a lehető legalacsonyabb legyen, így a logisztikai szolgáltatók közötti verseny sokáig szinte kizárólag a díjakban jelent meg – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatássorozatának idei második tanulmányából.

A 2016-os év végi kiszállítási problémák miatt azonban a legnagyobb kereskedők többsége 2017 első felében változtatott. A folyamatok miatt az átadópontra kért csomagok aránya az egy évvel korábbi visszaesés után ismét emelkedni tudott tavaly, elérte a 20 százalékot. 

A kutatás szerint 2017-ben minden negyedik rendelést személyes bolti, vagy saját üzemeltetésű átadóponti átvétellel kértek a vásárlók. A teljes magyar online kiskereskedelmi forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő, a webáruház mellett hagyományos üzleteket is fenntartó kereskedőké.

A közlemény szerint a tavalyi év végi ünnepi időszakra minden érintett logisztikai szereplő komoly extra kapacitásokkal és egyéb óvintézkedésekkel készült, ez utóbbi részeként többen még novemberben árat emeltek. 

Az online kiskereskedelmen belül régiós szinten jelenlévő, az innovációt akadályozó probléma az utánvétes fizetések – és azon belül a készpénzes fizetések – magas aránya. Ez a magyar online kiskereskedelemben a GKI Digital és az Árukereső.hu mérései szerint mintegy 76 százalékos arányt jelent, amelyből 58 százalék a készpénzes tranzakció.

Az utánvétes csomagok kezelése sokkal munkaigényesebb, mint a hagyományos csomagkézbesítés, mert a kézbesítőnek személyes kapcsolatba kell lépnie a vásárlóval, kártyás fizetést lehetővé tévő terminál hiányában pedig sok esetben készpénzt is kezelni kell.

Az online kiskereskedelmi rendelések klasszikus futárszolgálatos kiszállításánál a csomagszámokat tekintve tavaly is a GLS végzett az élen. A második az MLP, a harmadik a DPD volt, itt sem történt változás az előző évhez képest. A szolgáltatókat csomagszám szerint vizsgálva elveszítette az eddigi vezető pozícióját a Sprinter által üzemeltetett Pick Pack Pont szolgáltatás, helyét a Magyar Posta csomagpont-hálózata foglalta el, a harmadik a GLS csomagpont lett – derült ki a felmérésből. (MTI)

Lobbizniuk kellene a vállalatoknak a Microsoftnál

0

A vállalati felhasználóknak kérniük kellene a Microsofttól, hogy 24 hónapra emelje az egyes Windows 10-kiadások támogatásának idejét – javasolja a Gartner Research elemzője.

Több mint egy éve a Microsoft azt jelentette be, hogy évente kétszer ad ki nagyszabású funkciófrissítést az operációs rendszerhez, és minden egyes változatot 18 hónapig fog támogatni – írja a Computerworld.

Tavaly novemberben azonban a Microsoft úgy döntött, hogy hat hónappal 2018 áprilisáig meghosszabbítja az 1511-es verziószámú Windows 10-kiadás támogatásának idejét annak érdekében, hogy segítse a korai alkalmazó vállalatokat, amelyek még nem fejezték be a Windows mint szolgáltatás modellre való átállást.

Idén februárban a Microsoft az 1609-es, 1703-as és 1709-es verzió támogatásának idejét is 24 hónapra emelte.

Az elemzők szerint a 18 és 24 hónapos támogatási modell közötti különbség nem csupán hat hónapnyi időnyereséget jelent, hanem lehetővé teszi a vállalatoknak, hogy évente kihagyjanak egy nagyszabású frissítést.

Erősíti szolgáltató jellegét a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a jövőben erősíti szolgáltató jellegét, a kamarai tagdíjakat és regisztrációs díjakat egyre nagyobb mértékben fogja a budapesti vállalkozásokra fordítani – mondta Csoltó Gábor, a június 1-jén hivatalba lépő BKIK-elnök a köztestület éves közgyűlését követő sajtótájékoztatón.

Hozzátette: a demokratikus elveken működő kamarában még további lehetőségek vannak a vállalkozók érdekeit szolgálni, köztestületként pedig nemcsak a kamarai tagoknak, hanem a regisztrációs díjat fizetőknek is szolgáltatnak. Csoltó Gábor hangsúlyozta, arra törekednek, hogy jelentősen növeljék az önkéntes kamarai taglétszámukat.

A sajtótájékoztatón Tóth Imre, a BKIK tiszteletbeli elnöke gratulált a pénteken hivatalba lépő elnöknek, és felidézte, hogy a fővárosi kereskedelmi és iparkamara Magyarországon a legnagyobb gazdasági önkormányzat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarán belül, a fővárosban mintegy 210 ezer regisztrált vállalkozó működik, a budapesti vállalkozások állítják elő a magyar GDP 40 százalékát.

Tóth Imre szerint a budapesti kamarának a jövőben a tájékoztatásra, a turizmusra, a vállalkozások támogatására kell nagyobb hangsúlyt helyeznie, példaként említette, a kamara minden megtesz azért, hogy a magyar vállalkozások a Paks II beruházásban minél nagyobb hányadban vegyenek részt.

A sajtótájékoztatón Szamosi Anita, a tagregisztrációs igazgatóság megbízott igazgatója elmondta, a kamara dolgozik azon, hogy segítse a kis- és középvállalkozásokat az Európai Unió új adatvédelmi rendelkezésének végrehajtásában. Ismertette, hogy BKIK levelet írt Varga Mihálynak, amelyben a kkv-knak szankciómentes türelmi időszakot kértek az uniós adatvédelmi rendelet végrehajtásra. A levél tartalma visszaköszön egy törvényjavaslatban, így eleinte nem büntet, csak felszólít az illetékes hatóság.

Szamosi Anita jelezte, azzal is segítik a kkv-kat, hogy új adatvédelmi mintadokumentumot készítenek és tesznek közzé a kamara honlapján, amit a kkv-k saját helyzetükre adaptálni tudnak. A BKIK bővíti tanácsadói hálózatát, újabb szakterületeket és szakembereket vonnak be, az induló vállalkozásokat segítik a megfelelésben a működési követelményrendszerhez – mondta a megbízott igazgató.

Kérdésre válaszolva Csoltó Gábor elmondta, a kamarai regisztrációs díj fizetéséről jogszabály rendelkezik, ugyanakkor megoldandó feladatnak tekintik, milyen javaslatot tegyenek a regisztrációs díj megfizetésével késedelembe kerülő vállalkozók esetére. 

A BKIK közleménye szerint a küldöttgyűlés csütörtökön elfogadta a 2017. évi gazdálkodásról szóló beszámolót. A kamara 2017. évi bevétele meghaladta a 2 milliárd forintot, vesztesége pedig több mint 159 millió forint volt. (MTI)

Uniós pénzből korszerűsítik a losonci kórházat

0

A losonci kórház és rendelőintézet a következő három évben 4 millió eurós vissza nem térítendő uniós támogatáshoz jut.

Az összeget a kórházi épületek felújítására és segédeszközök vásárlására fordítják – jelentette be Andrea Kalavská szlovák egészségügyi miniszter.

Ján Miadok, a kórház igazgatótanácsának elnöke elmondta, hogy a pénzt legszívesebben az egyes kórházi osztályok felújítására és új műszerek vásárlására fordítanák – írja a hirek.sk.

„Az évi 14 ezer kórházi ellátásban részesülő beteg és az évi 1000 szülés miatt a régió egyik kulcsfontosságú egészségügyi intézménye vagyunk” – tette hozzá Miadok.

A losonci kórház és rendelőintézetnek 16 kórházi osztálya van.

Faipari óriásnál tartottak házkutatást a román ügyészség nyomozói

0

Románia legnagyobb faipari társaságánál, az osztrák Holzindustrie Schweighofernél is házkutatást tartott a román ügyészség illegális fakitermelés és -kereskedelem gyanújával.

Románia öt megyéjében és Bukarestben összesen 23 helyszínen – közöttük négy közintézménynél – tartottak házkutatást – írja a Krónika.

A vádhatóság gyanúja szerint az ügyben érintett cégek és természetes személyek 2011 óta szervezett bűnözői csoportot működtetnek. Törvénytelenül avatkoztak be erdészeti hivatalok által kiírt versenytárgyalásokba annak érdekében, hogy nagy mennyiségű faanyagra tegyenek szert.

Az ügy egyik érintettje az osztrák Holzindustrie Schweighofer faipari óriás. Az ügyészség becslése szerint a bűnözői csoport tagjai – akik köztisztviselők támogatását is élvezték – által okozott kár meghaladja a 25 millió eurót.

Az illegális fakitermeléssel korábban is hírbe hozott Holzindustrie Schweighofer azt állítja, hogy 2017 óta egymillió eurót fordított a beszerzési láncának biztonságossá tételére.

Ázsiai befektetőket vonz a horvát szállodaipar

0

Idén 940 millió euró értékű befektetés valósul meg a horvátországi szállodaiparban.

A 2018. évi beruházások között 6 ötcsillagos, 30 négycsillagos és 4 háromcsillagos hotel építése vagy felújítása szerepel – tudta meg a turizmus.com Marin Skenderovictól, a Horvát Turisztikai Közösség magyarországi képviselőjétől.

A négycsillagosok esetében ez szobánként átlagosan 140 ezer, az ötcsillagosok esetében pedig 370 ezer euró beruházást jelent.

2018 és 2022 között 1,2 milliárd euró értékű beruházás várható a horvát szállodaiparban, ennek 42 százalékát ázsiai, 13 százalékát pedig európai befektetők biztosítják. A maradék 45 százalék hazai, horvát forrásból származik.

Ha a tervezett fejlesztések megvalósulnak, 2022-re 6000 szobával bővül a szállodai kapacitás.

Nagyot kortyolna az energiaitalok piacából a Szentkirályi alapítója

Saját fejlesztésű energiaitalt visz piacra a Skybaby SD Kft. A cég a 250 millió forintos fejlesztés után gyártóüzemet is létesít.

A gyár tervei már elkészültek, az alapkövet várhatóan a nyáron lerakják egy közép-magyarországi helyszínen, addig több telephelyen folyik a gyártás – írja közleményében a Skybaby SD Kft. A magyar tulajdonú cég az MTI kérdésére közölte, hogy az üzem építése megközelítőleg 20 millió euróba kerül.

Magyarország mellett további ötven országban kezdik el a forgalmazást júniusban, és nemzetközi vásárokon is bemutatják a terméket. Az idén 5-10 millió, 5 éven belül pedig 50 millió doboz ital értékesítésével számol a Skybaby SD Kft.

A termék ötlete Balogh Leventétől, a Szentkirályi Ásványvíz Kft. alapítójától származik. A recepten két évig dolgoztak. Az eredmény eltér más energiaitaloktól: az italok tartósítószer-mentesek és vitamint is tartalmaznak, cukortartalmuk alacsonyabb – hangsúlyozták. (MTI)

Fotó: Balogh Levente (középen) a Szentkirályi-Kékkúti szirupkeverő ützemének tavalyi átadásán

Péntektől bírságra számíthatnak a túlterhelt járművek üzembentartói

0

Az eddigi figyelmeztetések helyett péntektől bírsághatározatokat is kézbesít a nemzeti tengelysúlymérő rendszer (tsm) a jogszabálysértő módon túlterhelt járművek üzembentartóinak, miután a felkészülési időszak lezárult.

Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM). A tsm előszűrő feladattal 2017. március 31. óta működik.

Tavaly szeptemberben elindult a rendszer objektív felelősség elve alapján működő ága is, amely a jármű megállítása és kiterelése nélkül lehetővé teszi olyan hiteles mérési eredmény rögzítését, amely alapján automatikusan kézbesíthető a bírsághatározat.

A megbízható működés érdekében az elmúlt hónapokban folyamatosan zajlott a mérési eredmények kiértékelése. A közúti közlekedési ellenőrök mobil mérleggel kontrollméréseket is végeztek. A rendszer szeptembertől még nem bírsághatározatot, hanem figyelmeztetést küldött az üzembentartóknak. A felkészülési időszak lehetőséget biztosított a fuvarozóknak közlekedési-áruszállítási tevékenységük ellenőrzésére.

A tapasztalatok megerősítették, hogy a rendszer alkalmas az objektív felelősség elvén alapuló automatikus szankció meghozatalára. A szabálysértőknek 2018 januárja óta több mint 13 ezer figyelmeztető határozatot kézbesítettek. A rendszer bevezetésével a fuvarozóknak nincs új kötelezettségük, csak az eddig is érvényben lévő szabályozás betartásának ellenőrzése válik hatékonyabbá.

A NiT Hungary közleményben jelezte, hogy a közúti érdekképviseleti szervezetek a rendszer tesztüzemének meghosszabbítását kérik, mivel a próbaüzem rámutatott a rendszer problémáira, a mérőberendezések és az egyéb hídmérlegek adatai között a fuvarozók tapasztalatai szerint átlagosan 2-3 tonna eltérés mutatkozik. (MTI)

Az Európai Unión kívülre tartó utaknál is jár kártalanítás, ha késik a repülő

0

A repülőgép jelentős késésével összefüggő kártalanítási jog vonatkozik az unión kívüli országokba tartó, és unión kívüli átszállást is magába foglaló járatokra is egységes foglalás esetén – közölte döntését az Európai Bíróság.

A luxembourgi központú uniós törvényszék indoklásában aláhúzta, egy unión kívüli országban tett átszállás nem változtat azon az uniós szabályon, hogy a két vagy több légi járatot magában foglaló utazást egyetlen, közvetlenül csatlakozó járatnak kell tekinteni. 

Az ügy előzménye, hogy egy német utas Berlinből casablancai átszállással a szintén marokkói Agadirba utazott. Az átszállásnál adódott problémák miatt egy későbbi repülőgéppel, négy órás késéssel érkezett a végső célállomásra.

Az uniós bíróság megállapította, amennyiben az utazás kiinduló repülőtere uniós országban található, egységes foglalás esetén akkor is vonatkozik a kártalanítási jog az unión kívüli célállomásra tartó utasra, ha a késés nem uniós országban történt átszállása miatt következett be.

Amikor tehát egy egységes foglalás két – vagy akár több – légi járatot foglal magában, azokat egyetlen szállításként kell figyelembe venni az utasokat megillető kártalanítási jog szempontjából. Ezeket a járatokat egyetlen közvetlenül csatlakozó járatnak kell tekinteni – közölte a bíróság. (MTI)

Képünk illusztráció

Devizahiteles szerződésekről foglalt állást az Európai Bíróság

0

A devizahitel-adósok helyzetének rendezése céljából elfogadott magyar jogszabályoknak biztosítaniuk kell, hogy a fogyasztói devizahitel-szerződésekbe foglalt tisztességtelen feltételek miatt ne szenvedjen hátrányt az adós – közölte döntését az Európai Bíróság.

A luxembourgi központú uniós törvényszék arra emlékeztetett, hogy a Kúria  fogyasztói devizahitel-szerződésekre vonatkozó határozatának megszületését követően az Országgyűlés törvényben rendezte az ilyen szerződésekben foglalt, egyoldalú kamatemelésre, költségemelésre, díjemelésre, valamint az árfolyamrésre vonatkozó tisztességtelen szerződési feltételek semmisségéből adódó elszámolási kérdéseket.

Mint írták, a szabályok azonban akadályt jelenthetnek azon fogyasztók számára, akik további jogi eljárásokat kívánnak folytatni a kérdéses hitelszerződésekkel kapcsolatban, egyebek mellett az árfolyamkockázat a hitelintézetek által az adósokra történő áthárításának állítólagos tisztességtelensége miatt.

A Fővárosi Törvényszék azt kérdezte az Európai Bíróságtól, hogy a kérdéses követelmények összhangban vannak-e az uniós fogyasztóvédelmi szabályokkal. Az uniós bíróság szerint a magyar jogszabályoknak biztosítaniuk kell azt, hogy a devizahitel-szerződésekbe foglalt feltételek tisztességtelenségének megállapítása automatikusan lehetővé tegye, hogy visszaálljon azon helyzet, amelyben a fogyasztó a tisztességtelen feltételek hiányában lett volna.

A nemzeti bíróság feladata pedig annak megvizsgálása, hogy a szóban forgó magyar jogszabályok biztosítják-e ezen követelmény tiszteletben tartását. Amennyiben arra a következtetésre jut, hogy ez biztosított, úgy azok az uniós bíróság álláspontja szerint nem ellentétesek az uniós fogyasztóvédelmi rendelkezésekkel. (MTI)

Közösségellenes magatartásnak minősül a sörbiciklizés július 1-től Zuglóban

0

A VI., VII. és az V. kerület után a zuglói képviselő-testület is a kerületi lakosok és a kerületben pihenni vágyók érdekében, a közlekedésbiztonság fontosságát hangsúlyozva döntött a sörbiciklik (beerbike-ok) használatának a tiltásáról – tájékoztatott a XIV. kerületi önkormányzat.

A sörbiciklik a belső kerületek tiltása után kiszorultak a belvárosból, és a korábbinál is nagyobb számban jelentek meg Zuglóban, elsősorban a Városligetben, valamint a közlekedési szempontból is kritikus útvonalakon. Az ittasan szórakozók egyaránt zavarták a családokat, a kutyasétáltatókat, a piknikezőket, megbotránkozást váltottak ki minden pihenni vágyóból, és folyamatos veszélyt jelentettek a közlekedés többi résztvevője számára is. A hangoskodással, szemeteléssel járó sörbiciklizés miatt a környék lakói is számtalanszor tettek panaszt az önkormányzatnál.

A zuglói képviselők egyhangúan úgy döntöttek, hogy július 1-jétől közösségellenes magatartásnak nyilvánítják a sörbiciklik használatát, és bírságolhatóvá teszik azokat, akik ilyen, kettőnél több ember által hajtható járműveken szeszesitalt fogyasztanak, továbbá bírság szabható ki azokkal szemben is, akik ilyen járműveket adnak bérbe, vagy vezetőként működnek közre azok használatában.

Zugló nem közterületi alapon közelítette meg a korlátozást, mivel önmagában az ilyen járművek használata nem igényel közterület-használati hozzájárulást, továbbá nem minősülnek mozgóboltnak sem, ezért a kerület a közösségi együttélés szabályait sértő tevékenységnek minősítette ezt a szórakozási formát. Azáltal, hogy egyszerre többen, ráadásul ittasan a közlekedőkben, a lakosságban a magatartásukkal megbotránkozást keltenek, tevékenységük átlépi azt a határt, amit a közösség eltűrni köteles, így indokolható a büntetés. A közterület-felügyelők július 1-jétől büntethetik Zuglóban azokat, akik a sörbicikliken szórakoznak, akik azokat bérbe adják vagy más módon segítik ezt a tevékenységet.

Azzal, hogy Karácsony Gergely polgármester javaslatára Zuglóban is betiltották a sörbicikliket, csaknem egységes korlátozás lesz érvényben a pesti oldal turisztikailag frekventált területein – zárul Zugló Önkormányzatának közleménye.

Képünk illusztráció.

Lenyeli a Szentkirályi-Kékkúti a magyar Pepsit

Megkapta a GVH jóváhagyását a Karlovarské minerální vody (KMV), hogy felvásárolja a PepsiCo magyar, cseh és szlovák érdekeltségeit, illetve a PepsiCo üdítők és élelmiszertermékek kizárólagos forgalmazója és a franchise jogok birtokosa legyen.

A magyar piacon a tranzakciót a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. valósítja meg, melynek tulajdonosai a KMV és a Szentkirályi ásványvizet piacvezetővé emelő Balogh Levente. Az akvizíciót kedden hagyta jóvá a Gazdasági Versenyhivatal, a további két országban még zajlik az engedélyezési folyamat.

“Örömmel tölt el, hogy lépésről lépésre, jó úton haladunk a PepsiCo felvásárlásának folyamatával. Bízom benne, hogy a következő hónapok folyamán a másik két ország hatóságai is engedélyezik a felvásárlásokat” – kommentálta a hírt Alessandro Pasquale, a KMV vezérigazgatója.

„Három éve két, tradicionális értékeket valló és az egészséges életmód iránt elkötelezett család fogott össze, és ennek az összefogásnak egy újabb nagy eredményét üdvözölhetjük ma. A GVH döntése megnyitotta az utat előttünk, hogy a magyar ásványvíz- és alkoholmentes üdítőital-piac meghatározó szereplőjévé váljunk” – mondta Balogh Levente, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke.

A Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.-n keresztül a KMV csoport három éve piacvezető Magyarországon a természetes ásványvizek piacán, ahol 2016 óta gyártja és értékesíti ízesített ásványvizeit. A cseh Magnesia ásványvíz értékesítését egy évvel később kezdte meg a hazai piacon.

Digitális átállás miatt napokig elérhetetlen lesz az MKB

Június 30. és július 4. között komplex informatikai rendszerátállítást végeznek az MKB Banknál, ez alatt elérhetetlen lesz a bank, az átállás időszakában csak a bankkártyát lehet majd használni.

Hetényi Márk vezérigazgató-helyettes sajtótájékoztatóján elmondta, a teljes informatikai alaprendszert lecserélik, beleértve a hardvereket is. Az átállás határozott lépést jelent a nyílt bankolás felé is. Amellett, hogy a fejlesztéssel gyorsabban, jobban ki tudják szolgálni az ügyfeleket, az MKB elsőként indul el a fintech cégek irányába – tette hozzá.

Beszámolt arról is, hogy az átállásban minden érdekelt féllel – köztük a Magyar Nemzeti Bankkal – együttműködnek. Minden ügyfél írásban, személyre szóló tájékoztatást kapott, a bank honlapján a Megújulás menüpontban részletes tájékoztatót tettek közzé, és az ügyfélszolgálatot is megerősítették.

Koczka Dániel ügyvezető igazgató elmondta, a projektet 2,5 évvel ezelőtt kezdték, a rendszer terhelhetőségét több mint 14 ezer teszttel vizsgálták. A program átvilágítással indult, azt követően választották ki a folyamatokat legjobban támogató informatikai rendszert, beszállítót és az integrációt elvégző csapatot. Az átalakítás során arra törekedtek, hogy az ügyfelek által megszokott felületeket a legkevésbé módosítsák – ismertette.

Kovács Larissza igazgató elmondta: június 29-én (pénteken), az átállás előtti napon 15 óráig lesznek nyitva a bankfiókok, azt követően július 5-én nyitnak újra. Július 2-4-ig bankszünnapot kértek. Az IT rendszerek ebben az időszakban nem üzemelnek majd. Az átállási időszakban kizárólag bankkártyát lehet majd használni a június 29-i záróegyenleg terhére, az átállás alatt beadott megbízások július 5-én teljesülnek majd. 

A bankkártya egyenleget célszerű az átállás előtt feltölteni, akiknek nincs bankkártyájuk, a szükséges készpénzt felvenni, a vállalati ügyfeleknek pedig a csoportos munkabér- és egyéb utalásokat az átállás előttre időzíteni – figyelmeztetett az igazgató. Kovács Larissza beszámolt arról is, hogy az átállás során közel 4 millió adatot vezetnek át az új rendszerbe, 11 rendszert fognak archiválni. 

Az MKB honlapján közzétett információk szerint a lakossági ügyfelek számára az átállástól várható előnyök egyebek között a következők lesznek: 15 perc alatt megnyitják az új bankszámlákat, 30 perc alatt elbírálják és folyósítják a fedezetlen hiteligényléseket,  9  nap alatt pedig a jelzáloghiteleket, a hitelbírálati folyamat egyes lépései pedig digitálisan követhetővé válnak.

A vállalati ügyfelek részére a garanciák kibocsátása egyszeri, keret jellegű szerződéskötés után rövidített folyamatban, az ügyfél általi egyoldalú megbízással kezdeményezhető lesz a közép- és nagyvállalati ügyfélkörben. A hitelezési folyamatok hatékonyabbá válnak, a kisvállalati ügyfelek részére akár 24 óra alatt előminősítést készítenek. (MTI)

Közbeszerzési piac: innovatív digitális eszközök erősítik az átláthatóságot és a versenyt

A 21. század kihívásaira reagálva a Közbeszerzési Hatóság számos innovatív, köztük digitális eszközt vezetett be annak érdekében, hogy az átláthatóságot, illetve a versenyt tovább erősítse a közbeszerzési piacon – hangzott el a hatóság által szervezett sajtóbeszélgetésen.

Ilyen a „Napi Közbeszerzés” nevű mobilapplikáció, amely egy éve indult és már 5000 felhasználója van. Az alkalmazás a közelmúltban több új funkcióval bővült, lehetővé téve többek között, hogy a gazdasági szereplők a kiírás pillanatában értesüljenek az őket érintő hirdetményekről és határozatokról – tájékoztatott Rigó Csaba, a hatóság elnöke a szervezet sajtó-háttérbeszélgetésén.

A Közbeszerzési Hatóság kiemelt feladata a közbeszerzési eljárásokkal kapcsolatos információk teljes körű átláthatóságának biztosítása, hiszen a transzparencia fokozza a versenyt és csökkenti a korrupciós kockázatokat. A közbeszerzések átláthatósága tekintetében európai összevetésben is jól teljesít hazánk, hiszen az Európai Bizottság a legutóbbi, 2017-ben publikált belső piaci eredménytáblájában százszázalékosra értékelte a magyar közbeszerzési piac transzparenciáját.

„Számos újítást vezettünk be az elmúlt időszakban annak érdekében, hogy az átláthatóságot tovább növeljük: napi szerkesztésűvé tettük a Közbeszerzési Értesítőt, elindítottuk a Napi Közbeszerzés mobilapplikációt – amelyet azóta már 5 ezren töltöttek le –, illetve a Hatóság honlapján, a www.kozbeszerzes.hu-n is folyamatosan, naprakészen jelentetünk meg minden, közbeszerzési eljárásokhoz, illetve jogorvoslathoz kapcsolódó információt, döntést” – fogalmazott Rigó Csaba, a Közbeszerzési Hatóság elnöke.

Naprakész információk egy gombnyomásra

Az egy éve indult Napi Közbeszerzés nevű, naponta frissülő telefonos alkalmazás elsősorban a közbeszerzési piac szereplőinek munkáját segíti, hiszen a felelős akkreditált köszbeszerzési szaktanácsadók, az ajánlatkérők, illetve a potenciális ajánlattevők, vállalkozások naprakészen értesülhetnek az őket érintő információkról.  Az egyéves mobilapplikáció új funkciókkal bővült, amelyek gyors és gyakorlati segítséget nyújtanak a közbeszerzési hirdetmények, illetve jogorvoslati döntések közötti kereséshez.

„Az új Menedzser értesítő funkciónak köszönhetően az alkalmazás előre beállított kulcsszavak alapján figyelemfelkeltő üzeneteket küld a témában megjelent közbeszerzési pályázatokról, így a felhasználók azonnal, már a kiírás pillanatában értesülhetnek az őket érintő hirdetményekről, valamint a Közbeszerzési Döntőbizottság számukra releváns határozatairól. A fejlesztés része, hogy a Hatóság honlapjának általános kereső funkcióját okostelefonra is kibővíti, így a felhasználók az online felülethez hasonlóan előre beállított paraméterek alapján, könnyen és egyszerűen kereshetnek a hirdetmények között” – fűzte hozzá Rigó Csaba.

Felpörögtek a közbeszerzések

A tavalyi évben 2016-hoz képest mintegy 45 százalékkal csökkent a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások száma. Ez a tendencia az idei évben további ígéretes javulást mutat, hiszen 2018-ban eddig mindössze 140 ilyen eljárás indult, amely közel 50 százalékos csökkenést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Az átláthatóság mellett a verseny is egyre nagyobb: míg 2016-ban az egy közbeszerzési eljárásra jutó átlagos ajánlatok száma 6 volt, addig 2017-ben ez a szám 8-ra nőtt.

A közbeszerzési piac a tavalyi évben rekordot döntött, 2017-ben összesen 8.811 közbeszerzési eljárást írtak ki hazánkban, melyek összértéke elérte a 3629 milliárd forintot, mely több mint 70 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ez az összeg a teljes magyar GDP 10,2  százalékát tette ki. Az idei év is hasonlónak mutatkozik, hiszen 2018 első öt hónapjában 4257 közbeszerzési eljárást írtak ki, összesen 1918 milliárd forint értékben. A fenti beszerzéseknek csak egy részét képezik azok az eljárások, amelyben uniós pénz is megjelenik. E mellett jelentős arányt képviselnek a magyar emberek által megtermelt hazai forrásból finanszírozott közbeszerzési eljárások” – emelte ki Rigó Csaba.

(Közbeszerzési Hatóság)

Európai védővámoktól drágulhat a whisky és a mogyoróvaj

0

Jelentős hatással lehet az Egyesült Államokból Magyarországra irányuló importra az Európai Unió legújabb döntése. Az USA által kivetett, elsősorban acél- és alumíniumárukra vonatkozó védővámokra válaszul Brüsszel hasonló mértékű terhek bevezetéséről döntött. Az intézkedés többek között élelmiszerek, italok és járművek árát befolyásolhatja.

Számottevő áremelkedés érinthet több termékkategóriát az Európai Bizottság döntése értelmében, így például a mogyoróvaj, gyümölcslevek, whiskyk, ruhaneműk és motorkerékpárok is drágulhatnak. Idén június 20-tól ugyanis akár 25 százalékos, értékalapú importvám terhelhet egyes, az Egyesült Államokból származó cikkeket.

„Érdemes megvizsgálnia a hazai cégeknek, hogy forgalmazzák-e az érintett termékeket, mert az importvám emelkedése hatással lehet azok keresletére, így változtatást igényelhet az árazásuk – mondta el Fülöp Attila, az EY vámszakértője. A tanácsadó hozzátette: „az unió lépése további drágulást is előre vetít. Az intézkedés második fázisában, 2021 tavaszától az értékalapú vám akár az 50 százalékot is elérheti”.

A bizottsági döntés Donald Trump, amerikai elnök idén márciusi bejelentésére adott válaszként született meg, miszerint az Egyesült Államokba importált acél- és alumíniumtermékekre vámot vet ki. A határozat életbe is lépett, bevezetését azonban – az Európai Unióból származó áruk esetében – 2018. június 1-ig elhalasztották.

Az Egyesült Államokból tavaly Magyarországra hozott áruforgalom közel kétharmada a gépek és villamossági cikkek kategóriájába tartozott a KSH adatai szerint. A járművek és szállítási célú felszerelések 4,5 százalékos súllyal szerepeltek (93 millió dollár, azaz 25 milliárd forint). Az élelmiszerek, italok, illetve dohánytermékek alig egy százalékot tettek ki az USA-ból származó behozatalban, közel 26 millió dollár (7 milliárd forint) összegben.

Az unió intézkedése nem vonatkozik a május 17. előtt importengedélyt kapott, vagy az USA-ból EU-s import céljával exportált cikkekre.

Így növelheti biztonságát a kibertérben

0

Online aktivitásunkkal együtt nő a visszaélések száma is. Tíz másodpercenként éri hekkertámadás számítógépeinket, nő a bankkártyás visszaélések és az adatlopások száma, a zsarolóvírusos támadások pedig még korántsem értek a csúcsra. Különösen a gyermekek vannak veszélyben, minden harmadik magyar fiatalnak volt már része internetes zaklatásban.

Kutatások szerint minden negyedik magyar fiatal egész nap elérhető online, 88 százalékuk pedig naponta több alkalommal is aktívan jelen van az interneten. Az Eurostat egy 2017-es jelentése továbbá rámutat arra is, hogy a magyar fiatalok használják a legnagyobb arányban a közösségi médiát az Európai Unió tagállamai közül.

Az olyan hagyományos cyberbűncselekmények, mint az adatlopások, vagy a zsarolóvírusos támadások mellett ráadásul egyre nagyobb méreteket ölt a gyermekek fejlődésére jelentős hatást gyakorló cyberbullying, vagy más néven online megfélemlítés, zaklatás. Magyarországon minden harmadik gyermeknek volt már része internetes zaklatásban, például online kirekesztésben, magánjellegű információkkal való visszaélésben, internetes bántalmazásban. Felmérések szerint csupán minden tizedik gyermek kér segítséget, és a szülők mindössze fele tud arról, hogy gyermeküket bántalmazás érte.

A cyberbullying esetében az egyik legnagyobb probléma lehet, ha a szülők nem ismerik fel, milyen veszélyeket is rejt az online világ a gyermekek számára. Éppen ezért a fiatalok felvilágosítása mellett a hangsúlyt a szülők tájékoztatására kell helyezni. Hiszen már egyszerű lépésekkel is sokat tehetünk azért, hogy erősítsük gyermekeink, a fiatalok digitális biztonságát. Beszélgessünk, kérdezzük meg, milyen tevékenységet folytat az interneten, kikkel kommunikál, milyen információkat oszt meg. Hívjuk fel a figyelmet az adat-biztonságra, az internet adta veszélyekre is, és ha netán megtörtént a baj, ne féljünk segítséget kérni.

A kibertámadások, az adatlopások és az online visszaélések földrajzilag globálissá váltak, célcsoportjukat tekintve pedig a kormányzati szerveket, a nagyvállalatokat és az egyéni felhasználókat is egyre nagyobb mértékben érintik. Évente mintegy 500 millió felhasználói adatot lopnak el, 10 másodpercenként támadnak meg hekkerek egy otthoni számítógépet, a zsarolóvírusos támadások száma évente 350 százalékkal nő, és csaknem 30 ezer bankkártyás visszaélést regisztráltak Magyarországon 2017-ben. Mindeközben a vállalati rendszerek ellen irányuló cybertámadások száma is jelentősen növekszik, 2016-2017 között megduplázódtak, és előrejelzések szerint 2021-re 6000 milliárd dollárnyi kárt okoznak majd a világnak. 

„Talán az egyik legfontosabb a biztonságos online környezet megteremtése, a biztonságtudatosság erősítése figyelemfelkeltő akciókkal, cybervédelmi, cyberbiztosítási szolgáltatásokkal. Ezért is indítottuk el a Generali előrelátó kampányt, amelynek keretében rövid kisvideókkal és közérthető, egyszerűen alkalmazható tippekkel igyekszünk felhívni a figyelmet adataink védelmének fontosságára. Szeretnénk, ha minél többünkben tudatosulna, hogy már olyan egyszerű lépésekkel is erősíthetjük biztonságukat, mint a kis- és nagybetűk, speciális karakterek alkalmazása a jelszavakban, a többlépcsős azonosítás, a napi limit beállítása a bankkártyára, vagy épp, hogy kártyaadatainkat ne tároljuk mobiltelefonunkon” – fűzte hozzá Árr Mariann, a Generali Biztosító marketingvezetője.