Kezdőlap Blog Oldal 555

Öt új nemzeti kutatás-fejlesztési program indul

A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) támogatásával öt nemzeti kutatás-fejlesztési program indul tíz új projekttel, összesen öt milliárd forint támogatással.

Pálinkás József, az NKFIH elnöke a projektek között a mesterségesintelligencia-kompetenciaközpont létrehozását, a tiszta ivóvíz programot és a fehérjekutatást is említette az M1 műsorában. Hozzátette: további három program indul a szegedi ELI lézeres kutatóközpontban, emellett biztonsággal – élelmiszerbiztonsággal, kiberbiztonsággal és a földrengésbiztonsággal – kapcsolatos kutatások is megkezdődnek. A négyéves programok olyan területeken indulnak, amelyeken Magyarországon kiváló kutatócsoportok működnek. Mint mondta, az eredményeket már egy év után elvárják, négy év után pedig értékelni tudják a programokat és dönteni tudnak a folytatásról is.

Arról szólva, hogy a projekteket nézve az egészségüggyel kapcsolatos kutatások nagy súlyt kapnak, elmondta: egyrészt fontos, hogy a magyarországi kutatások eredményeket szolgáltassanak mind a gyógyítás, mind a magyar gyógyszeripar számára, másrészt Magyarországon eredményes kutatóműhelyek működnek a biológia, az orvostudomány területén.

Perczel András biokémikus, a fehérjekutatási program vezetője elmondta: kutatásuk összetett lesz. Alapkutatás jellege is van, amely betegségek molekuláris hátterének megértését célozza, továbbá alkalmazott része, amikor bizonyos, már elért eredményeket szeretnének jobban körül járni, és eljutni az innovációhoz. Valamint felkutatnak olyan fajta fehérjemolekulákat is, amelyekre van piaci érdeklődés.

Törekszünk arra, hogy a négyéves pályázat végére számos olyan eredményünk legyen, amelyek a magyar emberek életminőségét befolyásolják – mondta, utalva arra, hogy egy sor olyan fehérjealapú gyógyszer kapható ma a patikákban, amelyek súlyos betegségeket gyógyítanak, és amelyekkel 10-15 éve még nem találkozhattunk.

Az NKFIH pályázatán Magyarország legversenyképesebb kutatóműhelyei kaphattak támogatást a kiírásban szereplő öt tématerületen induló projektjeikhez, amelyek megvalósítására 48 hónap áll rendelkezésre.

A Nemzeti kiválósági programnak köszönhetően mintegy 1 milliárd forintos támogatást nyertek a szegedi ELI lézeres kutatóközponthoz kapcsolódó, elsősorban kísérleti kutatásokra, továbbá az elméleti matematikai kutatások és a gyakorlati, mesterséges intelligencián alapuló megoldások fejlesztésének összekapcsolására is. Hasonló összegű támogatást ítéltek oda A magyar társadalom biztonságát elősegítő, valamint a tiszta ivóvíz, továbbá a fehérjetudomány és alkalmazásai nemzeti programra.

A Nemzeti kiválósági program idei évi felhívása a felfedező kutatások társadalmi és gazdasági hasznosulását ösztönzi egy-egy olyan stratégiai területen, ahol a magyar kutatói kiválóság a legversenyképesebb lehet. Cél, hogy a nyertes pályázatok ipari projektek, informatikai fejlesztések és társadalmi programok indítását eredményezzék. (MTI)

107 liter alkoholtermék a román kamionban, a sofőr helyben kifizette a büntetést

0

„Nem Pesten történt, amit hallotok”: a Somogy megyei pénzügyőrök az M7-es autópálya sóstói pihenőjének északi oldalán tartottak ellenőrzéseket…

Az M7-es autópálya sóstói pihenőjében a pénzügyőrök egy román teherautót állítottak meg, amely utasával Spanyolország felé tartott.

A teherautó rakterének átvizsgálásakor munkatársaink különböző kiszerelésű műanyag palackokban összesen 107 liter igazolatlan eredetű, zárjegy nélküli alkoholterméket találtak. A teherautó vezetője az alkoholtermékek származását, eredetét igazolni nem tudta, ezért azt a pénzügyőrök a helyszínen lefoglalták a gépjárművel együtt.

A pénzügyőrök az ügyben 285 ezer forint bírságot állapítottak meg, amit az elkövetők a helyszínen megfizettek, így folytathatták útjukat – olvasható az adóhivatal közleményében.

Fotó: NAV

Már az állami közműszolgáltatóval is telepíttethetünk napelemet a házunkra

0

A Nemzeti Közművek elindította lakossági napelemes szolgáltatását, amely az egész ország területén elérhető. Az ügyfelek a napelemes rendszer telepítésével áramfelhasználásuk jelentős részét közvetlenül megújuló energiaforrásból fedezhetik.

A Nemzeti Közművek napelemes szolgáltatása olyan teljeskörű kivitelezést jelent, amelyben a műszaki felméréstől az üzembe helyezéshez szükséges minden eszköz telepítésén át az engedélyek beszerzéséig a teljes folyamatot a Nemzeti Közművekhez tartozó NKM Optimum Zrt. végzi – közölte az NKM Nemzeti Közművek Zrt.

A végfelhasználók számára a megújuló energiaforrások közül a napenergia hasznosítása a legkényelmesebb és legelterjedtebb. A Nemzeti Közművek által telepített, a közcélú villamos hálózattal párhuzamosan működő napelemes rendszerek napelem modulokból, inverterből és egyéb villamos berendezésekből, valamint a rögzítésre szolgáló tartószerkezet elemeiből állnak.

A napelemek a rájuk érkező napsugárzást egyenárammá alakítják, míg az inverter feladata, hogy az egyes napelemek által termelt egyenáramot a háztartási eszközök által hasznosítható, a hálózati villamos energiával megegyező minőségű váltakozó árammá alakítsa át.

A közlemény szerint a környezetvédelmi előnyökön túl a napelemes rendszer üzemeltetése gazdasági előnyt is jelent a Nemzeti Közművek lakossági ügyfeleinek, mert a hatályos jogszabályok által biztosított szaldó-elszámolás megteremti annak lehetőségét, hogy akár nullára csökkentsék éves villamosenergia költségeiket.

A Nemzeti Közművek folyamatosan dolgozik a szolgáltatáshoz igénybe vehető finanszírozási konstrukciók kialakításán is, ugyanakkor a napelemes szolgáltatás igénybevételéhez az MFB pontokon igényelhető, a Széchenyi 2020 program keretében a lakóépületek energiahatékonyságának és megújuló energia felhasználásának növelését célzó kamatmentes hitel is elérhető.

Az NKM Optimum Zrt. egyedi online indikatív ajánlatkérő felületet alakított ki, amelyen a leendő ügyfelek néhány egyszerű adat megadásával készíthetnek ajánlatot és kérhetnek kapcsolatfelvételt – emelte ki a közlemény szerint Kóbor György, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A Nemzeti Közművek az első szolár rendszert jótékony célból a Szemem Fénye Alapítvány által működtetett pécsi Dóri Házra telepíti. A napelem szolgáltatásról további információk érhetők el ezen az oldalon. (MTI)

Több növényvédőszer-maradék lehet a bolti eprekben, mint a friss, piaci áruban

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 22 különböző, a hazai szupermarketekben és piacokon kapható földieper növényvédőszer-maradék tartalmát vizsgálta meg laboratóriumban. A teszt eredményei azt mutatják, hogy érdemes kivárni a szezont és inkább piacon vásárolni, ugyanis a bolti eprekben sokkal több vegyszer is lehet, mint a piaciban.

A laboratóriumi vizsgálat során a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra volt kíváncsi, hogy kimutatható-e a termékekben az a 14 hatóanyag, amelyeket az előző évek európai uniós hatósági vizsgálatai a leggyakrabban találták meg a földieperben. A tesztben primőr és szezonális eper is szerepelt.

A tesztben vizsgált 22 földieper közül 19-ben a laborvizsgálat kimutatott növényvédőszer-maradványokat, jó hír viszont, hogy mindegyik messze az EU-s határérték alatt volt. Viszont sajnos ez sem elhanyagolható tényező, ugyanis az ún. koktél-hatás miatt a még kis mennyiségben jelen lévő vegyszermaradványok hatása együttesen megsokszorozódhat, kiszámíthatatlanná válik. 

A felmérés során két piacon árult, feltételezhetően hazai eredetű, szabadföldi termesztésű földieperben, illetve a Tesco spanyol eredetű primőr termékében egyáltalán nem volt kimutatható növényvédő szer.

A lista végén az Aldi, Auchan és a CBA terméke végzett. Ezekben a többinél lényegesen magasabb (1-1,1mg/kg) az összes szermaradék koncentráció. Az Aldi és az Auchan esetében 4-4 különböző szermaradványból, a CBA-nál két különböző hatóanyagból tevődött össze ez az érték. Az Auchan eper görög primőráru volt, az Aldi epre májusi, magyarországi termék. A CBA eper szintén idényeper volt, a származás helye viszont nem derült ki a csomagolásról.

Egy-egy termékből átlagosan 2-3 hatóanyagot lehetett kimutatni, de a legtöbb hatóanyagot – 6 és 5 féle – szupermarketek termékeiben találták.

Az eprek között jelentős különbség volt a beszerzési forrás alapján. Az 1. körös (április közepén vásárolt) primőráruk átlagosan 2,6 féle különböző vegyszert tartalmaztak, a 8 termékből mindössze egynél nem volt kimutatható semmilyen szermaradvány, az átlagos vegyszerkoncentráció 0,24 mg/kg volt. Ezzel szemben a 2. körös (május közepén szupermarketben és piacon vásárolt) idénytermékekben kevesebb, átlagosan 2,2 különböző hatóanyag volt kimutatható, de azok a primőrhöz hasonló vagyis 0,25 mg/kg koncentrációban voltak jelen, két termékben egyáltalán nem volt kimutatható szermaradvány.

Jelentős eltérés volt a kereskedelmi láncokban és a piacokon értékesített eperminták átlagos szermaradék-tartalmában. A piacokon csak átlagosan 1,5 hatóanyag volt a szezonális termékekben, és ezek átlagos vegyszerkoncentrációja 0,04mg/kg volt. Ez a két érték jóval alul marad a szezonális szupermarket termékekhez képest, amelyek átlagosan 2,75 különböző vegyszert tartalmaztak, 0,42 mg/kg átlagos koncentrációval.

A primőr és a szezonális szupermarket termékek között habár vegyszer darabszámban nem volt jelentős különbség, primőrnél átlagosan 2,62, szezonálisnál 2,75 féle vegyszert mutattak ki, a vegyi anyag koncentrációban már erős eltérés volt: primőr 0,24 mg/kg, szezonális 0,42 mg/kg.

Az egyes kereskedelmi láncok beszállítói között is lehet eltérés, hiszen míg a Tesco és a Lidl a lista élén végeztek, mert egyik terméküknél sem volt kimutatható vegyszermaradvány, vagy csak nagyon kis mértékben, addig más láncoknál átlagosan 4-5 hatóanyagot is kimutattak egy-egy mintából.

„Nyelvtanulással a boldogulásért”: csökkent az EFOP-pályázat keretösszege

A középfokú oktatásban részt vevő tanulók nyelvtudásának javítását, valamint a sikeres emelt szintű idegen nyelvi érettségire való felkészítést támogató felhívás keretösszegét 3,3 milliárd forintról 2,6 milliárd forintra csökkentette a kormány.

A „Nyelvtanulással a boldogulásért” (EFOP-3.2.14-17) felhívás „meghirdetéskor rendelkezésre álló tervezett keretösszege” 3 300 000 000 forintról 2 564 482 835 forintra módosult – tájékoztatott a kormány a hivatalos pályázati portálon.

A Széchenyi 2020 Emberi Erőforrás Fejlesztés Operatív Programjának keretében 2017 júliusában megjelent felhívás célja a középfokú oktatásban részt vevő tanulók nyelvtudásának fejlesztése, az emelt szintű idegen nyelvi érettségi vizsgát tevők számának növelése.

Egy pályázó 330–410 millió forintot kaphat, a kormány (eredetileg és a keretösszeg módosítása után is) 8–10 támogatott támogatási kérelemmel számolt. Támogatási kérelmek benyújtására 2017. augusztus 14-től 2017. október 26-ig volt lehetőség. Támogatási kérelmet olyan államilag elismert felsőoktatási intézmények nyújthattak be, amelyek rendelkeznek olyan, idegennyelv szakos tanárok képzését végző tanszékkel/karral, amely idegen nyelvből a 2017. évben emelt szintű érettségi vizsga letételére lehetőség volt.

A pályázati portál szerint hét támogatott kérelem volt:

  • az Eötvös Loránd Tudományegyetem 409 662 620,
  • az Eszterházy Károly Egyetem 330 000 000,
  • a Miskolci Egyetem 409 917 495,
  • a Nyíregyházi Egyetem 330 000 000,
  • a Pannon Egyetem 330 000 000,
  • a Pécsi Tudományegyetem 344 902 720,
  • a Szegedi Tudományegyetem 410 000 000

forint támogatást kapott. (A támogatások összege egyezik a módosított keretösszeggel).

Miközben az iskolai nyelvtanítás biztosítja a középszintű érettségi vizsgához szükséges tudás megszerzését, különösen a hátrányos helyzetű gyemekekre igaz az, hogy a középfokú iskola választásakor nincsenek abban a helyzetben, hogy mérlegeljék, a kiszemelt – vagy az elérhető – intézmény biztosít-e olyan nyelvoktatást, mely ennél magasabb szintű nyelvtudással ruházza fel a tanulót a középiskola végére. Mindez a felsőoktatásba való bejutás lehetőségét is befolyásolja – olvasható „A felhívás indokoltsága és célja” című fejezetben.

A támogatott projektek felsőoktatási intézmények nyelvszakos hallgatóinak bevonásával – akik a célcsoporthoz életkorban, érdeklődésben közelebb állnak – kívánják elérni a középiskolai tanulók érdeklődésének felkeltetését a nyelvtanulás iránt, valamint nyelvi kompetenciáik fejlesztését. Az előzetes, a felsőoktatási intézmény által végzett minősítés alapján kiválasztott nyelvszakos hallgatók a középiskolai tanulóknak a tanórákon kívül rendszeresen, legalább heti egy alkalommal élményközpontú, nem formális nyelvi foglalkozásokat tartanak szintfelmérést követően, csoportos keretek között.

Előrelépők és távozók a Hungexpónál

Májustól új struktúrában működik a Hungexpo Zrt., Magyarország legnagyobb és legrégebbi kiállítás szervezője és multifunkcionális rendezvényközpontja.

A szervezeti átalakítás után a cég egyik legtapasztaltabb munkatársa, Szilvási Krisztina, aki több, mint húsz éve dolgozik a cégnél a Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója lett – írja a Turizmus Online.

Tihanyi Klára Stratégiai és Üzletfejlesztési igazgató pozícióban dolgozik ezentúl.

Ezzel egy időben közös megegyezéssel távozik a Hungexpo Zrt.-től Rafay János, a B2C üzletág eddigi igazgatója.

Ugyancsak távozik a Hungexpo Zrt. vendégrendezvény értékesítési igazgatója Kristóf Anita, aki 9 év után új kihívásokat keres.

A vendégrendezvény üzletág igazgatója Opitzer Ágnes lesz, aki 8 éve tagja a Hungexpo vendégrendezvény üzletág értékesítési csapatának.

Emir Kusturica és a The No Smoking Orchestra is fellép az idei Duna Karneválon

Emir Kusturica és a The No Smoking Orchestra is fellép az idei Duna Karneválon, amely június 8. és 17. között számos népzenei programmal várja a főváros közönségét.

A Duna Karnevál csaknem negyedszázada szerepel a budapesti nyári kulturális palettán. Programjai egyszerre mutatják be Magyarország gazdag népzenei és táncos örökségét és hozzák el a világ legkülönbözőbb pontjain megőrzött néptánchagyományokat – közölték a szervezők.

Az idei rendezvénysorozat egyik csúcspontja lesz a Hősök terén megrendezett Visegrádi Tánckarnevál, ahol a V4-ek soros elnöki tisztét betöltő Magyarország nevében fogadják a lengyel, cseh és szlovák táncosokat, és a bemutatkozások mellett közös táncos ünneplésre is sor kerül a fesztivál zárónapján. 

Az Esztrád Színházzal közös szervezésben idén a Karnevál vendége lesz Emir Kusturica, aki a The No Smoking Orchestra kíséretében (képünkön) ad koncertet június 15-én. A rendhagyó esten Kricskovics Antal koreográfiáját a Tököli Délszláv Táncegyüttes előadásában láthatja a közönség.

A fesztivál tíz napja alatt a résztvevőket számos táncházi élmény várja, de szerepel a programban a belváros legnépszerűbb helyszíneit érintő karneváli felvonulás is.

Június 16-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpad ad otthont a Duna Karnevál Gálának. Ezen az előadáson a külföldi táncegyüttesek mintegy 300 művésze együtt lép színpadra. A meghívott országok között van Bulgária, Csehország, Görögország, Lengyelország, Macedónia, Olaszország, Peru, Románia, Szlovákia, Szerbia és Törökország.

A gála második felében a Szerelmünk, Kalotaszeg című látványos produkciót tekintheti meg a közönség. Az előadás a hagyomány és korszerűség szellemében a Duna Művészegyüttes és a Magyar Állami Népi Együttes közös fellépése, de közreműködik benne a szekszárdi Bartina Táncegyüttes, a budapesti Bem Táncegyüttes, valamint a szintén fővárosi Bihari Táncegyüttes is. (MTI)

EKÁER: két óra „webes szünet” június 4-én délután

0

Rendszerkarbantartás miatt 2018. június 4-én 17:00 és 19:00 óra közötti időszakban az EKÁER-ben elsődleges hozzáféréssel regisztrált felhasználók a webes felületen nem tudnak belépni a rendszerbe – hívta fel a figyelmet az adóhivatal.

A másodlagos felhasználói regisztrációval rendelkező ügyfelek – akik Ügyfélkapus azonosítással nem érintettek – EKÁER alkalmazásba történő belépését a karbantartás nem érinti, így bejelentéseiket zavartalanul meg tudják tenni – olvasható a NAV közleményében.

Új lehetőségekkel bővül az idei nyári diákmunka program

A Pénzügyminisztérium 2018-ban is meghirdeti a nyári diákmunka programot 3 milliárd forintból, amelynek keretében a 16-25 év közötti diákok kaphatnak munkalehetőséget.

A programban új elemként jelenik meg, hogy – az erős munkaerő-kereslet kielégítése érdekében – a területi, települési önkormányzatok és az önkormányzati fenntartású intézmények mellett ezentúl a mezőgazdaság és vendéglátás területén működő vállalkozások esetében is támogatható a diákok legfeljebb napi 8 órás foglalkoztatása – mondta el Varga Mihály pénzügyminiszter.

Utóbbi esetben a munkabér és a kapcsolódó szociális hozzájárulási adó együttes összegének 75 százalékát térítik meg a munkáltatónak, a fennmaradó bérköltséget és járulékait a foglalkoztatónak kell viselnie.

A program már diákkorban hivatott elősegíteni a fiatalok munkához jutását, a korai munkatapasztalat mellett pedig a jövedelemszerzés lehetőségét is biztosítja. Az idén rendelkezésre álló összegből arra számítanak, hogy ismét mintegy 25-30 ezer diák számára biztosíthatnak munkát a nyári időszakban.

A program népszerűségét jelzi, hogy tavaly több mint 27 ezer diák vett részt benne, sokan közülük a kötelező szakmai gyakorlatukat is így teljesítették. A programban azok a nappali tagozatos diákok vehetnek részt, akik a tényleges foglalkoztatásukkor (leghamarabb június 18-án) már betöltötték a 16. életévüket, és legkésőbb a program befejezésekor (augusztus 31-én) még nem múltak el 25 évesek. Tavaly több mint 27 ezer fiatal szerzett munkatapasztalatot a program keretében. 

A program a béreket támogatja, az önkormányzatok esetében százszázalékos a támogatás, amely legfeljebb két hónapra adható, június 18. és augusztus 31. között, maximum napi hat órás időtartamra. Összege a minimálbér, illetve a garantált bérminimum időarányos részének felel meg, így a szakképzettek esetében 135 375 forint, a szakképzettséggel nem rendelkezők esetében 103 500 forint lehet személyenként és havonta. 

Az önkormányzatoknak és a vendéglátásban, illetve mezőgazdaságban tevékenykedő cégeknek a járási hivatalokhoz kell benyújtaniuk a felmerülő munkaerőigényüket. A diákok az illetékes járási hivatal foglalkoztatási osztályánál regisztrálhatják magukat – tette hozzá a pénzügyminiszter. (MTI)

Hol és kik számíthatnak a NAV revizoraira? – Itt a 23. heti lista

0

Az ADÓtraffipax friss bejegyzéseiből kiderül, kik és hol számíthatnak nagyobb valószínűséggel operatív ellenőrzésre a június 4-ével kezdődő 23. héten.

Kiemelt ellenőrzések

Elindul egy új kiemelt ellenőrzés: az adóhivatal a múlt héten jelentette be, hogy igazgatóságai június 4-től

  • a jellemzően kiskereskedelmi tevékenységet folytató, különösen a több éve bevallást be nem nyújtó, illetve az online pénztárgép által szolgáltatott adatokhoz képest bevallási adataikban jelentős eltéréssel rendelkező adózókat vizsgálják.

A három régebben megkezdett kiemelt vizsgálat napirenden maradt: a megyei és fővárosi igazgatóságok a 23. héten is kiemelten vizsgálják

  • a gépjármű – különösen a használt gépjármű – és gépjármű alkatrész kereskedelmi tevékenységet folytató adózók, valamint a gépjármű szervizek adókötelezettségeinek szabályszerű teljesítését,
  • a foglalkoztatással kapcsolatos bejelentési és bevallási kötelezettség teljesítését és összhangját, valamint a garantált bérminimummal kapcsolatos kötelezettségek teljesítését, és
  • a tagállami információk szerint jelentős összegű be nem vallott közösségi beszerzéssel rendelkező adóalanyok közösségi kereskedelmi ügyleteit.

Dél-Budapest

A NAV Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. június 4. és 8. között kiemelten ellenőrzik a fővárosi strandok környékén működő kereskedőket, továbbá a fodrászati-, szépségápolási- és egészségmegőrző vállalkozásokat. Emellett a taxi személyszállítást végzők is számíthatnak ellenőrzésekre.

Az adóellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatás szabályszerűségét, illetve forgalomszámlálásra is sor kerülhet.

Bács-Kiskun megye

A NAV Bács-Kiskun Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai kiemelten ellenőrzik június 4. és 10. között Kalocsán a számla- és nyugtaadást, valamint az online pénztárgépek üzemeltetését a vendéglátóhelyeken és a kereskedőknél. A közzétett adatok nem zárják ki, hogy máshol is lehetnek ellenőrzések.

Baranya megye

A NAV Baranya megyei ellenőrei június 4. és 6. között Bólyban, Harkányban, Mohácson, Pogányban, Siklóson valamint Szigetváron végeznek ellenőrzéseket.

Bólyban és Pogányban a kiskereskedők számíthatnak a revizorok megjelenésére. Az ellenőrök különösen az online pénztárgépek használatát és a foglalkoztatottak bejelentését ellenőrzik. Siklóson és Harkányban elsősorban a cukrászdákban, vendéglátó egységekben ellenőriznek a revizorok. Mohácson és Szigetváron a piaci kiskereskedőknél, valamint a fizikai közérzetjavító szolgáltatóknál jelenhetnek meg a szakemberek. Itt is a számla- és nyugtaadást és a foglalkoztatás szabályszerűségét vizsgálják a hivatal munkatársai. A pénztárgép szabályszerű használatának ellenőrzésekor forgalomszámlálásra is sor kerülhet.

A megyeszékhelyen a vendéglátók, illetve a szabadidős tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatók számíthatnak a revizorok fokozott jelenlétére.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. június 7-én az ónodi országos kirakodó vásáron ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, az áruk eredetét, továbbá a foglalkoztatottak bejelentését a kereskedőknél, vendéglátóknál és szolgáltatóknál.

Fejér megye

A NAV Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szakemberei 2018. június 4. és 8. között a zöldség- és gyümölcsárusoknál ellenőrzik a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét, az áruk eredetét, illetve az online pénztárgépek megfelelő használatát.

Komárom-Esztergom megye

A NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatósága 2018. június 4. és június 8. között az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • június 4. hétfő: Tát és környéke
  • június 5. kedd: Komárom és környéke
  • június 6. szerda: Dorog és környéke
  • június 7. csütörtök: Kisbér és környéke
  • június 8. péntek: Tatabánya és környéke

Az adóellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, de akár forgalomszámlálásra is sor kerülhet.

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága 2018. június 4. és 8. között az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • június 4. hétfő: Bátonyterenye és környéke
  • június 5. kedd: Rétság és környéke
  • június 6. szerda: Szécsény és környéke
  • június 7. csütörtök: Balassagyarmat és környéke
  • június 8. péntek: Salgótarján és környéke

A revizorok vizsgálják az alkalmazottak bejelentését, a forgalmazott áruk eredetét, a számla- és nyugtaadást, valamint az online pénztárgép használatának szabályszerűségét. Utóbbi körben kiemelten ellenőrzik a tényleges és a bizonylatolt kasszatartalom, illetve a napi nyitó pénzkészlet egyezőségét, továbbá a pénztárgép kötelező éves felülvizsgálatának elvégeztetését.

Pest megye

A NAV Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szakemberei 2018. április 21. és június 30. között kiemelten ellenőrzik a piacokat, vásárcsarnokokat, és az ezek környékén működő kereskedőket.

A revizorok főként a számla- és nyugtaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az online pénztárgéppel kapcsolatos szabályok betartását vizsgálják.

Somogy megye

A NAV Somogy Megyei Adó- és Vámigazgatósága a következő településeken végez ellenőrzéseket június 4. és 8. között:

  • 4. hétfő: Kaposvár, Siófok
  • 5. kedd: Zamárdi
  • 6. szerda: Tab, Szántód, Balatonföldvár
  • 7. csütörtök: Siófok, Nagyatád
  • 8. péntek: Fonyód, Balatonfenyves

A fenti településeken és környékükön a nyári előszezonban működő kereskedőknél, szolgáltatóknál vizsgáljak a revizorok a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgép megfelelő üzemeltetését, valamint az alkalmazottak bejelentését.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

A NAV Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatósága az 23. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • június 4. hétfő: Napkor, Levelek
  • június 5. kedd: Vásárosnamény
  • június 6. szerda: Kótaj, Kemecse, Ibrány
  • június 7. csütörtök: Záhony
  • június 8. péntek: Nyíregyháza

A NAV munkatársai ezen a héten kiemelt figyelmet fordítanak a közterületeken árusító kereskedőkre, vizsgálják a nyugta-számlaadást, illetve a foglalkozatás szabályszerűségét. A revizorok a hét valamennyi napján, a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.

Veszprém megyében

A NAV Veszprém Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. május 28. és június 8. között kiemelten ellenőrzik a Balaton-parti vendéglátóhelyeket, valamint a strandok környékén működő kereskedőket.

A NAV szakemberei elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét, az online pénztárgépek használatát, valamint az áruk eredetét vizsgálják.

Zala megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Zala Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2018. június 4. és 10. között fokozott ellenőrzést végeznek Lentiben és a környező településeken. A revizorok a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek használatát és az alkalmazottak szabályszerű bejelentését vizsgálják.

ADÓtraffipax

„A NAV honlapján elérhető ADÓtraffipax rovat előre jelzi, hogy hol és mikor kell számítani vizsgálatokra. Az ellenőrzések előre meghirdetésével a NAV támogatja és ösztönzi a vállalkozásokat, hogy tartsák be a szabályokat, önszántukból javítsák a hibákat, pótolják a hiányosságokat, elkerülve ezzel a törvényekből adódó negatív következményeket. Jó tudni azonban, hogy a NAV előzetes, nyilvános figyelmeztetés nélkül is bárhol megjelenhet.”

A PC-ken ez a verzió rekordot döntött áprilisban

0

A Windows 10 April 2018 Update rekordot döntött: az első hónapban a Windows 10-et futtató PC-k ötven százalékára ezt a verziót telepítették fel.

Az AdDuplex adatai azt mutatják, hogy a különböző változatok közül ma már a Windows 10 April 2018 Update a legelterjedtebb  OS – írja a Computerworld.

A második a Fall Creators Updatem43 százalékkal, a harmadik a Windows 10 Creators Update 2,9 százalékkal.

A Windows 10 rendszerek 0,2 százalékán már az ősszel esedékes Redstone 5 frissítés betekintő változata fut.

A Microsoftnál nem számítottak ekkora menetelésre, hiszen az őszi frissítésnek korábban két, a Creators Update-nek három hónapra volt szüksége, hogy átlépje az ötven százalékos küszöböt.

Félmilliárd euró biztos hiányzik a szlovák egészségügyből

0

A szlovákiai közegészségügy támogatottsága a GDP 6,6-6,9 százalékát teszi ki. Ez 1,5 százalékkal elmarad az uniós átlagtól.

Az egészségügy teljes kiadásait figyelembe véve Szlovákia megelőzi Romániát, Litvániát, vagy Horvátországot, amelyek azonban olyan mutatókban is az ország mögött szerepelnek, mint az egészséges állampolgárok átlagos életkora, vagy a születéskor várható élettartam.

A szlovákiai támogatottság elég alacsony – az európai átlag 7,5-8 százalék körüli. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen az állampolgárokra eső árak szintje az egyes országokban – írja a hirek.sk.

Ezzel az adattal (PPP – purchasing power parity) számolva, Szlovákiát és Csehországot összehasonlítva Szlovákiában mintegy fél milliárd euróval kellene többet kapnia az egészségügynek, hogy ugyanolyan szinten működhessen.

Az all-inclusive nyaralás jött be a románok 70 százalékának

0

A romániai családok egyre drágább és jobb szolgáltatásokat nyújtó utakat tudnak megengedni maguknak.

Az elmúlt öt évben átlagosan 30 százalékkal nőtt, és elérte a 900–1200 eurót a romániai lakosság által nyaralásra fordított összeg – derül ki a Fly Go internetes utazási iroda elemzéséből.

Továbbra is Görögország, Törökország és Spanyolország tengerparti vidékei a legnépszerűbbek, ám egyre többen utaznak Horvátországba, Máltára, Szardíniára, Szicíliába vagy Korzikára – írja a Krónika.

Az utazási iroda tapasztalatai szerint a nyaralások 7–10 napig tartanak. Sokan évente kétszer is vakációznak. A válaszadók 70 százaléka az all-inclusive szolgáltatásokat kínáló célpontokra utazik szívesebben az utazási irodák közvetítésével családjával és barátaival.

Többen utaznak repülővel, a kényelemért is hajlandóak többet fizetni. Akik eddig megelégedtek a háromcsillagos szállodával, idén már négycsillagosat választanak.

Applikáció készül cukorbetegeknek

Idén is közel száz jelentkezőből választott nyertest a Blastoff Startup Verseny szakmai zsűrije. A kifejezetten cukorbetegek számára készülő alkalmazás a fődíjat és a Google, valamint a Liber8Tech különdíját is elvitte.

Az elmúlt évekhez hasonlóan 2018-ban is fergeteges hangulatban zajlott a Blastoff Startup Verseny döntője a BrainBar fesztivál második napján. A népszerű rendezvény tíz döntőse a nagy napot megelőzően pitch tréningen vehetett részt az Impact Works trénereinek jóvoltából, ahol megtanulták, hogyan mutassák be hatékonyan vállalkozásaikat. Az itt elsajátított előadói készségeknek is köszönhetően remekeltek az élő showban, 3-3 perc állt a rendelkezésükre, hogy prezentálják ötletüket. 

A szakemberekből és neves befektetőkből álló zsűri döntése alapján a fődíjat, azaz a Power Angels 150 ezer eurós befektetési ajánlatát és az OXO Labs féléves akcelerátor programját a DiabTrend nyerte. A magyar csapat által fejlesztett alkalmazás a cukorbetegek mindennapjait segíti, a fődíj mellett a Liber8Tech különdíját és Google által 3 ezer dollár értékben felajánlott Google Cloud Creditet is megkapták.

A gyártási folyamatok termelékenységének növelését segítő Haris Engineering is nagy sikert aratott, ők vitték haza a Microsoft, az Impact Works és a Design Terminal különdíját. A robotokkal tanulást megálmodó Robild az EURid jóvoltából részt vehet a.eu Web Awards díjátadón.

A tíz döntős mellett a USchool, a középiskolás diákok vállalkozói programjának győztese, a Great is bemutatkozhatott az idei Blastoff Versenyen. Az ételérzékenységgel élők vásárlási folyamatát könnyítő projekt a zsűri tetszését is elnyerte, a fiatal csapat a Springtab különdíjával lett gazdagabb.

Csaknem egymillió végrehajtást indított tavaly az adóhatóság

0

Az adóhatóság tavaly 994 ezer végrehajtási eljárást indított, a követelt tartozások összege meghaladta a 757 milliárd forintot, behajtani 261,6 milliárdot sikerült.

Saját hatáskörű végrehajtásból 198,8 milliárd forint, külső megkereső szervek kérésére behajtott egyéb köztartozásokból 7,8 milliárd forint, felszámolásból, csőd- és vagyonrendezésből pedig 6 milliárd forint folyt be, míg fizetési felszólításból 49 milliárd forint – írja a Világgazdaság.

Az igazgatóságok saját hatáskörben csaknem 486 ezer végrehajtási eljárást indítottak, mintegy 679 milliárd forint tartozás behajtására. Megkereső szervek kérelmére pedig több mint 508 ezer végrehajtás indult 78,3 milliárd forint tartozás megfizetésére.

A végrehajtási bevétel 54 százaléka, 112 milliárd forint inkasszóból származott – írta a lap. Megjegyezték, hogy a behajtások között voltak egyebek mellett diákhitel-tarozások, hulladékgazdálkodási díjak és agrárkamarai tagdíjak is. (MTI)

Nő a légi társaságok forgalma és bevétele, az olajár miatt azonban csökken a nyereség

0

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint a légitársaságok 2018-ban 33,8 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, 11 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Idén az áru- és utasforgalom a tavalyinál kisebb mértékben fog növekedni, de a bővülési ráta még a húsz éves átlag fölött marad.

Alexandre de Juniac, a montreáli székhelyű, 280 légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezetője a Sydney-ben tartott éves közgyűlésen előadásában azt mondta, a csökkenő nyereség hátterében elsősorban az emelkedő olajár és bérköltségek húzódnak meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közre játszik.   

A 33,8 milliárd dolláros eredmény mindennek ellenére az IATA szerint jónak mondható, és pozitívum, hogy a légitársaságok pénzügyi alapjai nagyon stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meg fogja haladni a tőkebefektetés költségét.

Az IATA becslése szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok költségei között az üzemanyagra fordított összeg az összkiadások 24 százalékát teszi majd ki. Korábban 21,4 százalékra becsülték ennek mértékét.

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan 7 százalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel 10,7 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik majd idén.

Alexandre de Juniac arra hívta fel a figyelmet, hogy a légiközlekedés a szabadság üzletága, mindenkinek jobb, ha a határok nyitottak maradnak az emberek és a kereskedelem előtt. Ebben azonban a kormányoknak is van tennivalója, olyan szabályokat kell alkotni, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gazdaságos légiközlekedést.

A legnagyobb kihívások között említette a repülőtéri infrastruktúra bővítését, mivel a legtöbb nagy repülőtéren kapacitáshiány alakult ki, de a szükséges beruházások anyagi feltételei sokszor nem adottak. Alexande de Juniac felhívta a figyelmet arra, hogy tapasztalataik szerint erre nem mindig a legjobb megoldás a repülőterek privatizációja.

Az utasok szempontjából az IATA legfontosabb célja, hogy elérje az egyszeri azonosítást. Ennek lényege, hogy az utasnak csak egyszer kellejen azonosítania magát a repülőtéren és úgy tudjon az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át a beszállításig eljutni, hogy csak egyszer kell személyazonosítót, beszállókártyát felmutatnia.

Brian Pierce, az IATA vezető elemzője Sydney-ben, a szervezet éves közgyűlésén tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a légi utasforgalmat az élénk világkereskedelem hajtja, és ez a hatás visszafele is érvényes: a világkereskedelmet a légi utasforgalom is erősíti azzal, hogy minden eddiginél magasabbra, 58 ezerre nőtt a járatok szám, és csökken a jegyár: húsz év alatt az átlagos jegyár a felére esett.

A várakozások szerint 2018-ban az értékesített utas-kilométerben mért teljesítmény 8 százalékkal haladja majd meg a 2017-es szintet, amely ugyan elmarad a 2017-es 9 százalékos bővüléstől, de továbbra is a 20 éves átlag (5,5 százalék) felett marad.

Az áruforgalomban ezzel szemben a növekedési kilátások sokkal rosszabbak. Tavaly 9,7 százalékkal nőtt a szektor az egy évvel korábbihoz viszonyítva, 2018-ra viszont csak 4 százalékra tehető. Brian Pierce elmondása szerint ez azzal magyarázható, hogy a globális kereskedelem élénkülése miatt a cégek elkezdték az árukészlet feltöltését, amely megdobta az áruforgalmat. A feltöltéssel a cégek végeztek, így ez a hatás eltűnik. Hozzátette, hogy a gyógyszeripar és az e-kereskedelem hajtja majd a szektort 2018-ban.

A növekvő áru- és utasforgalom az IATA becslései szerint a légitársaságoknál 10,7 százalékos árbevétel-növekedést okoz majd, a kumulált árbevétel 843 milliárd dollárt tehet ki. Az emelkedő kerozin- és bérköltség miatt azonban a légitársaságok a tavalyinál 11 százalékkal kevesebb, 33,8 milliárd dolláros összesített adózott eredményt érhetnek el. (MTI)

Oktatás 2017/2018: átfogó kép a statisztikai hivataltól

A 2016/2017-es tanévben az óvodások száma 1,7 százalékkal nőtt, addig az általános iskolásoké 1,2, a középfokon tanulóké 1,5, a felsőoktatásban hallgatók száma pedig 1,6 százalékkal csökkent az előző évhez képest – derül ki többek között a KSH friss összegzéséből.

A statisztikai hivatal „Oktatási adatok, 2017/2018” című friss kiadványából többek között kiderül:

  • a köznevelés és a felsőoktatás különböző szintű nappali képzéseiben részt vevők száma 14 ezer fővel csökkent;
  • egy óvodapedagógusra 10,3, egy óvodai csoportra 21,7 gyermek jut;
  • az első osztályosok száma egy év alatt 6,3 százalékkal, 89,3 ezer főre csökkent;
  • az általános iskolákban tovább emelkedett a sajátos nevelési igényű tanulók száma;
  • középfokú nappali rendszerű oktatásban jelenleg 428,0 ezer fő tanul, 6,7 ezer fővel kevesebb, mint a 2016/2017-es tanévben;
  • a magyarországi lakóhellyel rendelkező nappali tanulók 16,4 százaléka tanul más megyében, vagy utazik a fővárosba tanulmányai miatt;
  • a a felsőoktatási intézmények nappali képzésein 202,3 ezer fiatal vesz részt, közel 3300 fővel kevesebben, mint az előző tanévben;
  • a köznevelési intézmények nem nappali képzésein az előző tanévinél 4200 fővel kevesebben, összesen 95,9 ezren vesznek részt.

Nappali képzések

Magyarországon a 2017/2018-as tanévben 1 millió 686 ezer gyermek és fiatal – az érintett 3–22 éves korosztály 85,8 százaléka – vesz részt a köznevelés és a felsőoktatás különböző szintű nappali képzéseiben, közel 14 ezer fővel (0,8 százalékkal) kevesebben, mint a 2016/2017-es tanévben, ami összhangban van a demográfiai folyamatok alakulásával. Az egyes nevelési, oktatási szinteken eltérően alakult a létszám: míg az óvodások száma 1,7 százalékkal nőtt, addig az általános iskolásoké 1,2, a középfokon tanulóké 1,5, a felsőoktatásban hallgatók száma pedig 1,6 százalékkal csökkent.

Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermek, tanuló: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§ 25. pontja alapján az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy eszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.

A 2017/2018-as nevelési évben összesen 4579 óvoda működik, 5-tel több, mint egy évvel korábban. A beíratott gyermekek száma 322,7 ezer fő, – jórészt az érintett korosztály létszámnövekedéséből adódóan – számuk 5,3 ezer fővel több az egy évvel korábbinál. Az előző év tendenciáját követve a 2017/2018-as nevelési évben a 3–6 éves népességből az óvodába járók aránya 0,7 százalékponttal, 84,5 százalékra növekedett. Az óvodai férőhelyek száma közel azonos (379,3 ezer) az előző évivel. Országos szinten 100 férőhelyre kicsivel több mint 85 gyermek jut, ugyanakkor helyi, települési szinten előfordul, hogy a férőhely-kihasználtság meghaladja a 100 százalékot. Az óvodákban foglalkoztatott pedagógusok létszáma 31,5 ezer, közel azonos az egy évvel korábbival. A pedagógusok és az óvodai csoportok számának növekedése kisebb mértékű volt, mint a gyermeklétszám gyarapodása, ezért az egy pedagógusra, valamint az egy óvodai csoportra jutó gyermekek száma kismértékben emelkedett. Országos átlagban egy óvodapedagógusra 10,3, egy óvodai csoportra 21,7 gyermek jut. Az óvodás gyermekek közül 9200 fő sajátos nevelési igényű (SNI), számuk 580 fővel több, mint az előző évben. Többségük (82,2 százalékuk) integrált nevelésben részesül.

Törvényi szabályozás a 2017/2018-as nevelési évben teszi utoljára lehetővé az egységes óvoda-bölcsődei intézménytípus működtetését. Az egy évvel korábbinál 29-cel kevesebb, összesen 160 egységes óvodabölcsődei csoportban 601 kétéves gyermek került elhelyezésre, ami 17,9 százalékkal elmaradt az egy évvel ezelőttitől. Az óvodáskorúnál fiatalabb gyermekekkel 281 óvodapedagógus, 152 dajka, valamint 149 gondozó foglalkozik, az előző évhez viszonyítva létszámuk 119 fővel csökkent.

A 2017/2018-as tanévben a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátására szolgáló fejlesztő nevelés-oktatás rendszerében 127 feladatellátási hely működik, 5-tel több, mint az előző évben. A több mint 2,4 ezer tanuló fejlesztését 381 pedagógus látja el, számuk egy év alatt 6,7, illetve 17 százalékkal csökkent. A csoportos foglalkozáson részt vevő diákok aránya 57,3-ről 60,7 százalékra nőtt, számuk összesen 1463 fő. Az egy fejlesztő csoportra jutó gyermekek száma 8,4-ről 8,1 főre javult. A tankötelességüket egyéni fejlesztés keretében teljesítő tanulók aránya 39,3 százalék, 3,3 százalékponttal kevesebb, mint egy évvel azelőtt.

A 2017/2018-as tanévben az általános iskolák száma 3585, két feladatellátási hellyel kevesebb, mint egy évvel korábban. Általános iskolai tanulmányokat az idei tanévben 732,5 ezer tanuló folytat, ami az egy évvel korábbinál 1,2 százalékkal (8,9 ezer fővel) kevesebb. Az első osztályosok száma egy év alatt és az átlaghoz viszonyítva is jelentősen, 6,3 százalékkal, 89,3 ezer főre csökkent, ami összhangban van az érintett korosztály fogyásával.

Az általános iskolákban dolgozó pedagógusok száma 77,1 ezer fő, az osztályok száma 36,7 ezer. Mindkét mutató – a tanulói létszámnál kisebb mértékben – 0,7 százalékkal csökkent az előző tanévhez képest, ezért egy pedagógusra, illetve egy osztályra 0,1 fővel kevesebb tanuló jut, mint a 2016/2017-es tanévben.

Az általános iskolai napközis és egész napos iskolai oktatásban részesülő tanulók aránya 55,7 százalék. Az alsó tagozatos iskolások esetében ez az arány – folytatva a korábbi évek tendenciáját – 1,0 százalékponttal 87,7 százalékra emelkedett.

 Az iskolai étkezésben részesülő tanulók aránya idén is 77,3 százalék, a kisiskolások 92,0 százaléka, a felső tagozatosok 62,0 százaléka étkezik ilyen módon. Az általános iskolai tanulók 23,2 százaléka térítés nélkül, 18,6 százaléka pedig kedvezményesen jut meleg ételhez az iskolákban.

Az étkezők részaránya három régióban, Észak-Alföldön, Észak-Magyarországon és Dél-Dunántúlon a 80 százalékot is meghaladja (Észak-Alföldön a legmagasabb, 84,7 százalék), míg a többiben (Dél-Alföld kivételével, ahol 77,6 százalék a hányaduk) nem éri el az országos átlagot (Közép-Dunántúlon a legalacsonyabb, 71,1 százalék). Észak-Magyarországon és Észak-Alföldön az étkező diákokból minden második gyermek térítésmentes ellátásban részesül, Közép-, valamint Nyugat-Dunántúlon, illetve a fővárosban és Pest régióban viszont a diákok alig ötöde (Budapesten mindössze 12,2 százaléka) étkezik ilyen formában. A kedvezményes étkeztetést igénybe vevők aránya ezzel szemben pont ezekben a régiókban haladja meg az országos átlagot (24,1 százalék), és Észak-Magyarországon, illetve Észak-Alföldön marad el leginkább attól.

A sajátos nevelési igényű tanulók száma közel 500 fővel, 0,9 százalékkal tovább emelkedett az általános iskolákban. A 2017/2018-as tanévben létszámuk 55,2 ezer fő, ami az általános iskolások 7,5 százalékát jelenti. Az SNI-tanulók aránya továbbra is Dél-Alföldön a legmagasabb (11,7 százalék), valamint Pest megyében (5,2 százalék) és Észak-Alföldön (5,4 százalék) a legalacsonyabb. A nemek szerinti különbség tovább nőtt, az általános iskolás fiúk 9,7, a lányok 5,2 százaléka sajátos nevelési igényű.

Az általános iskolai osztályokban integráltan oktatott SNI-tanulók száma jelenleg 38,9 ezer fő, ami az előző tanévinél 1,7 százalékkal (640 fővel) magasabb. Az SNI-tanulók közül az integráltan oktatottak aránya 70,4 százalékra nőtt. A külön osztályban oktatott SNI-tanulók száma közel 200 fővel 16,3 ezerre csökkent. A régiók tekintetében a két szélsőértéket jelentő Nyugat-Dunántúlon csupán minden ötödik, addig Budapesten majdnem minden második SNI tanuló nevelése külön osztályban történik.

A 6, illetve 8 évfolyamos gimnáziumok 5–8. évfolyamain tanulók száma az előző tanévhez képest 0,7 százalékkal, 25,5 ezer főre nőtt.

A 8. évfolyamot sikeresen befejezők száma 2017-ben több mint 300 fővel (0,3 százalékkal) volt kevesebb, mint az azt megelőző tanév végén, összhangban a 2009-es tanévben kezdők létszámcsökkenésével. A 89,5 ezer végzett közül szinte mindenki továbbtanult. A 2016/2017. tanév végén a nyolc évvel korábbi első osztályosok 90,1 százaléka végezte el eredményesen a 8. évfolyamot, ami a korábbi évek mutatóival közel azonos volt.

A 2017/2018-as tanévben összesen közel 2,6 ezer fő – az előző tanévinél 330 tanulóval több – vett rész a Hídprogramok nappali képzésein, melyek célja az alap- és középfokú végzettséggel nem rendelkezők számának csökkentése, a korábban lemorzsolódott tanulók újraintegrálása az oktatás-képzés rendszerébe.

A középfokú oktatási intézmények feladatellátási helyeinek száma összesen 2416; 3,1 százalékkal kevesebb, mint az előző tanévben. A változás eltérő volt az egyes iskolatípusoknál: míg a szakiskolai és készségfejlesztő iskolai feladatellátási helyek száma 25,8 százalékkal, 200-ra emelkedett, addig a szakközépiskoláké 9,5, a szakgimnáziumoké 7,0 százalékkal csökkent, a gimnáziumoké pedig kettővel kevesebb lett a tavalyi évhez viszonyítva. A középfokú nappali rendszerű oktatásban jelenleg 428,0 ezer fő tanul, 6,7 ezer fővel – 1,5 százalékkal – kevesebb, mint a 2016/2017-es tanévben. A diákok 1,7 százaléka (7,2 ezer fő) szakiskolában és készségfejlesztő iskolában, 17,3 százaléka (74,1 ezer fő) szakközépiskolában, 43,1 százaléka (184,5 ezer fő) gimnáziumban, 37,9 százaléka (162,2 ezer fő) szakgimnáziumban tanul. Az egyes iskolatípusokban eltérően alakult a létszám: a gimnáziumokban 1,5, a szakiskolákban és készségfejlesztő iskolákban 0,9 százalékkal bővült, a szakközépiskolákban 5,3, a szakgimnáziumokban pedig 3,2 százalékkal csökkent.

A középfokú oktatásban a tanulólétszám mellett a pedagóguslétszám is mérséklődött 2,3 százalékkal, ami főként a szakközépiskolai tanárok számának visszaeséséből adódott. Az egy pedagógusra jutó tanulólétszám a szakiskolákban és készségfejlesztő iskolákban 4,5-ről 4,8-re, a szakközépiskolákban 10,6-ről 12,1-re, a gimnáziumokban 10,0-ről 10,1-re nőtt, a szakgimnáziumokban pedig 9,3-ről 8,8-re csökkent.

Az egyes iskolatípusokban tanulók nemek szerinti összetétele nem változott a korábbi tanévhez képest. Egyedül a gimnáziumokban figyelhető meg leánytöbbség (56,5 százalék), a fiúk aránya a szakközépiskolákban 64,0 százalék, a szakiskolákban és készségfejlesztő iskolákban 60,0 százalék, a szakgimnáziumokban 52,8 százalék.

A középfokú oktatásban tanuló SNI-tanulók aránya – folytatva az előző évek tendenciáját – 0,2 százalékponttal 5,3 százalékra nőtt a 2016/2017-es tanévhez képest. A szakiskolák és készségfejlesztő iskolák kivételével – ahol kizárólag a sajátos nevelési igényük miatt a többi tanulóval együtt haladni nem tudókat oktatják –, a többi iskolatípusban szinte minden SNI-tanuló integrált oktatásban részesül.

Középfokon válik jelentőssé a tanulók oktatási célú mobilitása. A 2017/2018-as tanévben a magyarországi lakóhellyel rendelkező nappali tanulók 16,4 százaléka tanul más megyében, vagy utazik a fővárosba tanulmányai miatt. A legnagyobb mozgás a Pest megyében lakóknál figyelhető meg, a fiatalok 56,2 százaléka máshol, többségében (88,4 százalék) Budapesten tanul. A Nógrád megyei diákok közel harmada tanul a lakóhely megyéjén kívül, majdnem háromnegyedük a szomszédos megyékben. Mobilitásra ösztönzi a fiatalokat, hogy a tanulási lehetőségek tárháza Budapesten a legnagyobb, ahol a középfokú oktatásban részesülők 38,4 százaléka nem fővárosi. Ezenkívül Heves megye bizonyul nagy befogadónak: az itt tanuló diákok kicsivel több mint egyötöde más megyéből érkezik.

A 2017/2018-as tanévben a szakképzést nyújtó középfokú oktatási intézmények szakképző évfolyamain 113,4 ezren tanulnak, 6,1 százalékkal – 7,4 ezer fővel – kevesebben, mint az előző tanévben. Míg a szakközépiskoláknál, valamint a szakiskola és készségfejlesztő iskoláknál közel azonos (6,7, illetve 6,6 százalék), addig a szakgimnáziumoknál kisebb mértékű (5 százalék) volt a csökkenés. A szakképző évfolyamokon tanulók 60,3 százaléka (68,4 ezer fő) szakközépiskolában, 35,9 százaléka (40,7 ezer fő) szakgimnáziumban, 3,8 százaléka (4,3 ezer fő) szakiskolában, készségfejlesztő iskolában végzi tanulmányait.

A 2016/2017-es tanévhez hasonlóan a szakközépiskolai tanulók 90,4 százaléka, illetve a szakgimnáziumok, valamint a szakiskola, készségfejlesztő iskola tanulóinak kétharmada a műszaki tudományok, szolgáltatás vagy a gazdaság és irányítás képzési területek egyikén tanul a 2017/2018-as tanévben is. A szakgimnáziumokban ezen felül az egészségügyet és szociális gondoskodást, valamint a művészeteket is többen választották. A szakiskolákban, készségfejlesztő iskolákban a fentieken kívül a mezőgazdaság és a művészeti területek vonzzák még nagyobb arányban a tanulókat.

2017-ben 61,0 ezren – a 2016. évinél közel 1100 fővel kevesebben – tettek sikeres érettségi vizsgát. A végzettek 56,3 százaléka gimnáziumban, 41,6 százaléka szakgimnáziumban, 2,2 százaléka szakközépiskolában szerezte meg a bizonyítványt. A 2016/2017-es tanév végén 36,3 ezer fő tett sikeres szakmai vizsgát, számuk 4,4 ezer fővel maradt el az egy évvel korábbitól. Mindegyik érintett iskolatípusban csökkenés jellemző, míg a szakközépiskolákban 19,0, a szak- és készségfejlesztő iskolákban 11,0 százalékkal, addig a szakgimnáziumokban 2,3 százalékkal volt kevesebb a sikeres szakmai vizsgázók száma.

Az alapfokú művészeti iskolákban történik a művészi képességek kibontakoztatása, a művészi tehetségek fejlesztése és szakirányú továbbtanulásra való felkészítése. Az alapfokú művészetoktatás keretében zene-, tánc-, képző- és ipar-, valamint báb- és színművészet ágakban folyik a tehetségek gondozása. A 2017/2018-as tanévben 1,6 százalékkal tovább nőtt az alapfokú művészeti iskolák száma. 2944 feladatellátási helyen a tavalyinál közel 1600 fővel több, összesen 234,4 ezer tanuló művészeti képzése folyik. A főállású és az óraadó pedagógusok száma 10,1 ezer fő, ami közel 300 fővel kevesebb, mint az előző tanévben.

A tanulók egyes évfolyamok közötti megoszlása az egy évvel ezelőttihez hasonló: a diákok 72,0 százaléka alapfokú évfolyamokon tanul, előképzésben a tanulók 21,5 százaléka részesül, a művészeti záróvizsgához vezető továbbképző évfolyamokon a művészi tehetségek 6,5 százaléka végzi tanulmányait. Egy tanuló átlagosan 1,1 művészeti ágon képzi magát, az egy pedagógus által tanított művészeti ágak száma 1,5. A művészeti ágak közül 44,9 százalékos részesedéssel továbbra is a zeneművészeti ágé, ezen belül is 89,6 százalékban a klasszikus zenéé a vezető szerep, míg a jazz-zene részesedése az 1 százalékot sem éri el. A táncművészeti ág esetében 50,1 százalékos a néptánc és 34,4 százalékos a társastánc szak részesedése. A képző- és iparművészeti ág tanulóinak legnagyobb hányada grafikát vagy festészetet tanul. A szín- és bábművészeti ágon tanulók között a színjáték tanszék a kedveltebb.

A 2017/2018-as tanévben a felsőoktatási intézmények száma összesen 64, eggyel kevesebb, mint az előző évben. A felsőfokú alap- és mesterképzés nappali képzéseire 2017-ben 74,8 ezren, az egy évvel korábbihoz képest – jórészt a korosztály csökkenéséből adódóan – 5,6 százalékkal kevesebben jelentkeztek. A csökkenés eltérő mértékben, de mindkét szinten jelentkezett: míg alapképzésre 4,5, addig mesterképzésre 8,1 százalékkal pályáztak kevesebben. Ez a változás a felvettek esetében is megfigyelhető: alapképzésen 0,9, mesterképzésen 6,9 százalékos volt a csökkenés. 2017-ben a két szintre együttesen 51,5 ezer fő nyert felvételt. Mivel a felvett hallgatók száma kisebb mértékben csökkent, mint az első helyen jelentkezőké, ennek következtében a felvettek és az első helyre jelentkezettek aránya 2,1 százalékponttal 68,8 százalékra emelkedett 2016-hoz hasonlítva.

Továbbra is a gazdasági és a műszaki területek a legkedveltebbek, ugyanis a jelentkezők 17,7, illetve 15,4 százaléka ezeket jelölte meg első helyen. A legnagyobb változás az informatika területén figyelhető meg, a jelentkezők aránya 7,9-ről 9,1 százalékra nőtt. Annak ellenére, hogy a nők aránya a jelentkezők között továbbra is az informatika képzési területen a legalacsonyabb, itt is javulás történt (hányaduk 14,0-ről 15,4 százalékra emelkedett).

Az előző évekhez hasonlóan a felvettek és az első helyre jelentkezettek aránya a természettudományi képzéseken a legmagasabb (82,3 százalék), ezt követik a társadalomtudomány (78,5 százalék), valamint a műszaki tudomány (78,1 százalék) képzési területek. Egyre nehezebb azonban bekerülni a művészeti szakokra, a felvettek aránya 36,8-ről 34,2 százalékra csökkent.

A 2017/2018-as tanévben a felsőoktatási intézmények nappali képzésein 202,3 ezer fiatal vesz részt, közel 3300 fővel – 1,6 százalékkal – kevesebben, mint az előző tanévben. A hallgatók 92,5 százaléka (187,1 ezer fő) továbbra is felsőfokú alap-, mester-, valamint osztatlan képzéseken tanul. Ezen belül az osztatlan képzés részaránya 1,3 százalékponttal 19,4 százalékra nőtt. 8,6 ezren (4,3 százalék) – az előző évhez képest 9,2 százalékkal kevesebben – felsőoktatási szakképzésben, 250-en szakirányú továbbképzésben vesznek részt. Doktori fokozat megszerzése céljából 10,9 százalékkal többen, 6,3 ezren tanulnak, a doktoranduszok a felsőoktatásban hallgatók 3,1 százalékát teszik ki. A bolognai rendszer előtti egyetemi és főiskolai programok végleg kifutottak.

A felsőfokú alap- és mesterképzésben részt vevők több mint fele műszaki (16,8 százalék), egészségügyi és szociális (13,7 százalék), gazdasági (13,4 százalék), illetve társadalomtudományi (9,3 százalék) szakok valamelyikén folytatja tanulmányait.

A nappali képzésben részt vevő hallgatók körében a tavalyi 66,6-ről 65,5 százalékra (132,4 ezer főre) csökkent a teljesen vagy részben államilag támogatott képzésben tanulók aránya. 2017-ben közel 37,8 ezren szereztek diplomát, 2,2 ezer fővel kevesebben, mint az előző tanév végén. A sikeres záróvizsgát tett hallgatók közül 6,1 ezer fő nyelvvizsga hiánya miatt nem kaphatott oklevelet, számuk egy év alatt 9,5 százalékkal csökkent.

A 2017/2018-as tanévben a felsőoktatásban a tanárok és oktatók száma meghaladja a 23,1 ezer főt, ami 3,0 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az oktatói gárda 66,4 százaléka teljes munkaidőben, 26,2 százaléka megbízással, 7,3 százaléka részmunkaidőben dolgozik.

Nem nappali képzések

A 2017/2018-as tanévben a köznevelési intézmények nem nappali képzésein az előző tanévinél 4,2 százalékkal, azaz 4200 fővel kevesebben, összesen 95,9 ezren vesznek részt. A csökkenés jórészt a középfokú oktatásban jelentkezett. Az általános iskolai felnőttoktatásban tanulók száma a tavalyival közel azonos, 2400 fő. A középfokú oktatási intézményekben tapasztalt 4,3 százalékos létszámcsökkenés a szakgimnáziumokban és gimnáziumokban bekövetkezett tanulószám-változásból ered. A felnőttoktatásban tanulók száma szakgimnáziumok esetében 8,4 százalékkal 34,3 ezer főre, a gimnáziumokban 3,5 százalékkal 31,5 ezer főre csökkent, a szakközépiskolákban 0,3 százalékkal 27,6 ezer főre, a szakiskolákban és készségfejlesztő iskolákban a tavalyi 1 főről 18-ra emelkedett.

2017-ben a felnőttoktatásban – az egy évvel korábbinál 25 fővel többen – összesen 392-en végezték el sikeresen a 8. évfolyamot. A 2016/2017. tanév végén 7,2 ezer fő – 74,4 százalékuk gimnáziumban, 15,4 százalékuk szakközépiskolában, 10,1 százalékuk szakgimnáziumban – szerzett sikeresen érettségi bizonyítványt, 780 fővel többen, mint 2016-ban. A sikeres szakmai vizsgát tettek száma 5,3 ezer fővel – 59,4 százalékkal – 14,1 ezer főre emelkedett az előző évhez képest. A szakgimnáziumokban a felnőtt szakmai vizsgázók száma 31,1 százalékkal, a szakközépiskolákban több mint két és félszeresére nőtt 2016-hoz viszonyítva.

A 2017/2018-as tanévben a felsőoktatás nem nappali képzésein tanul tovább a hallgatók 28,6 százaléka, összesen 81,1 ezer fő, számuk közel 400 fővel csökkent egy év alatt. A szakirányú továbbképzésben részt vevők szinte mindegyike (98,5 százalék) nem nappali képzésben tanul. A levelező képzésen hallgatók aránya tovább nőtt a távoktatásban részesülők rovására, míg az esti képzésen részt vevők aránya szinte változatlan maradt. A 2017/2018-as tanévben a diákok legnagyobb hányada, 89,0 százaléka levelező képzésen folytatja tanulmányait, 6,6 százaléka távoktatási formában és mindössze 4,4 százaléka esti képzésen.

2017-ben a felsőoktatási intézmények nem nappali képzésein összesen 12,7 ezren szereztek felsőfokú oklevelet, 18,5 százalékkal – 2900 fővel – kevesebben, mint az előző évben.

KSH

Közel két évig járhatunk önkiszolgáló mosodába egy mosógép árából

Négy budapesti önkiszolgáló mosodát tesztelt a Tudatos Vásárlók Egyesülete, ebből az egyik országos hálózattal rendelkezik. Vizsgálták a mosás, szárítás idejét, a rugalmasságot, gyerekbarát szolgáltatást és a környezetvédelmi szempontok érvényesülését is.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete négy (Bubbels, Mosoda Budapest, Washpoint, Mosómedve mosoda) budapesti önkiszolgáló mosodát tesztelt, amelyek közül a Bubbles vidéki egységekkel is rendelkezik, a fővárosban pedig majdnem minden kerületben találhatunk belőle legalább egyet. A tesztelés során mostak, és szárítottak. A ruhák tisztaságával mindenhol elégedettek voltak, de a gyorsaságban, rugalmasságban nagyok a különbségek.

Az árak 1000 forint/10 kiló ruha körül mozognak. A legolcsóbbnak a Mosoda Budapest bizonyult, ahol már 800 forintért moshatunk 7-8 kiló ruhát (ez mintegy két ember egy heti téli szennyese), az árba a mosószer és az öblítő is beletartozik. A Bubbels és a Mosómedve árai magasabbak (1300 forint), viszont cserébe náluk nagyobb kapacitású gépek vannak, így egyszerre akár 10 kiló szennyest is moshatunk. A Bubbels előnye, hogy mivel több mosodájuk is van, könnyebben találunk egyet a lakásunk közelében.

Szárításra mindenhol van lehetőségünk: a Bubbels-ben kell a legtöbbet, 1300 forintot, a Mosómedve mosodában és a Mosoda Budapestben a legkevesebbet (800 forint) fizetnünk. Viszont a Mosoda Budapestnél csak 7-8 kiló ruhát száríthatunk egy gépben, míg a Bubbels-ben és a Mosómedvében akár 16-20 kilót is.

A mosás és szárítás leggyorsabban a Bubbelsben és a Washpointban készül el, 30 perc alatt kimoshatunk, és újabb 30 perc alatt megszáríthatunk akár 16 kiló ruhát is. A leghosszabb időt a Budapesti Mosodában kell várni a mosásra/szárításra, igaz, otthagyhatjuk és később visszamehetünk érte. Ez leginkább a közelben lakóknak, dolgozóknak lehet praktikus, ha helyben megvárni túl nagy macera. Felárért akár több napra is otthagyható a ruha, sőt bizonyos mennyiség felett házhoz is szállítják. 

Még az öko mosószerről sem kell lemondanunk, hiszen két helyen (Mosómedve mosodában és a Mosoda Budapestben) rugalmasak a saját mosószert illetően, tehát ecet és szódabikarbóna is vihető. Mindegyik tesztelt mosodában van ingyen WIFI, vagyis dolgozhatunk, netezhetünk miközben tart a mosás-szárítás. Ha valaki csak gyerekkel tudja megoldani ezt a programot, akkor érdemes figyelembe venni, hogy csak két mosoda gyerekbarát. A Bubblesban gyereksarok, a Washpointban pedig egy egész gyerekbirodalom várja a kicsiket.

Két helyen (Mosoda Budapest, Mosómedve mosoda) van személyzet, akik segítenek elindítani a gépet. A Bubbels és a Washpoint nem tart fenn személyzetet, de aggodalomra semmi ok, mert a gépeket egyszerű használni, és minden gyakorlati tudnivalóról kapunk információt a kihelyezett feliratokon vagy a központi fizetőautomatán keresztül.

A Tudatos Vásárlók Egyesülete kíváncsi volt arra is, hogy egy olcsóbb mosógép árából hányszor tudnánk elmenni önkiszolgáló mosodába. Ha átlag 1000 forintra kalkuláljuk a mosást és szárítást egyaránt, akkor egy 90 ezer forintos mosógép árából 90 alkalommal tudunk mosni, 45 alkalommal pedig mosni és szárítani.

Ha heti egy mosással számolunk, akkor ugyanez az összeg önkiszolgáló mosodában bő másfél évig elég, ha szárítani is szeretnénk, akkor csak kevesebb mint egy évig. Viszont ehhez hozzájön még az a tény, hogy a villanyt és a vizet nem kell ez idő alatt a saját háztartásunkban használnunk, de ami még nagyobb könnyebbség, hogy ha elromlik a mosógép, nem nekünk kell állnunk a szervizelést, ami időben és pénzben is elég húzós tud lenni. Ezen felül nagy előny, főleg kis lakásosoknak, hogy nem kell a otthon kerülgetni egy saját mosógépet. 

Így tarthatja meg nehezen megtalált betanított munkását

Akár már néhány ezer forintos különbségért is hajlandóak munkahelyet váltani az üzemekben dolgozó betanított munkások, és arra is van példa, hogy fejvadászok a gyár kapuja előtt várják a kilépő dolgozókat, hogy átcsábítsák őket egy másik céghez. Ugyanakkor az anyagi biztonság, a lakhatás támogatása és a vonzó munkahelyi környezet is hozzásegítheti a vállalkozásokat a munkavállalók megtartásához.

Új helyzet alakult ki a hazai munkaerőpiacon, míg korábban a nagy kínálat volt a jellemző, és a munkaadók válogathatták ki a legmegfelelőbb munkatársakat, addig ma már kemény versenyben tudják csak magukhoz csábítani a dolgozókat. Napjainkra versenyképességi faktorrá vált, hogy az egyes vállalkozások mennyire jók a munkaerő megszerzésében és megtartásában – írja elemzésében a Deloitte Magyarország gyártó cégekre specializálódott csoportja.

Az új helyzet egyik legnagyobb tanulsága az, hogy senkinek nem szabad arra várni, hogy külső fél, például a kormányzat oldja meg a gondokat. A munkaerő-piaci problémák kezelése a munkaadók, munkavállalók és a kormányzat közös felelőssége. A kormány egyébként az elmúlt években több olyan intézkedést is hozott, ami segíti a munkaadókat.

Ezek közé tartozik például a munkahelyvédelmi akció, ami 2013 óta 600 milliárd forintos megtakarítást eredményezett a cégeknél, és 900 ezer munkavállalót érintett, vagy az a döntés, mely szerint a szociális hozzájárulási adót hat év alatt a 2016-os szint kevesebb mint felére csökkentik – mondta el Pankucsi Zoltán, a Deloitte igazgatója, a kormányzati kapcsolatok és üzleti folyamatok kiszervezése csoport vezetője.

A foglalkoztatást támogató intézkedések egyik fontos eleme a munkavállalói mobilitás elősegítése, ami ugyan nem új dolog, de mértékének emelése azt eredményezi, hogy a cégek távolabbról is be tudnak vonzani munkavállalókat. Az adminisztrációs terhek csökkentése miatt fontos lépés volt, hogy megszűnt a munkáltatói adóbevallási kötelezettség, ami lehetőséget kínál a vállalatok számára, hogy erőforrásokat csoportosítsanak át a HR-programjaikra.

Ma már bevett gyakorlat a nagyobb cégeknél, hogy 70-80 kilométeres körzetből visznek embereket az üzemekbe. Ez tudatos toborzási tevékenységet feltételez, és azt, hogy akár belsős HR munkatársak, akár külsős szakértők járják a vidéket, és felkeresik a megfelelő helyeket, hogy toborozzanak. Célszerű a helyi rendezvényeken részt venni a cégeknek, hogy megismerjék a potenciális munkavállalók. Rendkívül fontos feltétel a napi buszjárat biztosítása is – jelezte Csépai Martin, a Deloitte Magyarország HR igazgatója és HR tanácsadási vezetője.

A távolabb élő munkavállalók bevonzását segíti a lakhatás támogatása, amelynek keretében a cégek a munkavállalóknak akár már a minimálbér 60 százalékát kitevő összeget is adhatnak adómentes támogatásként. Fontos megemlíteni ugyanakkor, hogy ez a kedvezmény csak a 60 kilométeren túlról érkezők esetében biztosítható, ugyanakkor sok esetben a 40-50 kilométerről érkezők számára is komoly gondot jelenthet az utazás, ezért érdemes lenne feltérképezni a lakhatási kérdést, és ez alapján újragondolni a támogatási konstrukciókat.

A tapasztalatok szerint a hazai munkavállalók a bér mellett a stabilitást és a komfortos munkahelyi környezetet értékelik leginkább, amikor munkahelyet választanak. Célszerű olyan megoldásokat kialakítani a munkahelyen, amelyek ezt a komfortérzetet növelik. Például legyen ergonomikus a gyártósor, hogy a lehető legkisebb fizikai igénybevétellel járjon a munka, de a zárható öltöző, a WiFi szolgáltatás elérhetősége, a vállalati konyha minősége és a jó munkahelyi közösség is fontos megtartó erőnek számít.

Ez azért is fontos, mert a tapasztalatok szerint a fizikai munkavállalók mintegy 50-60 százaléka tekinthető stabil magnak, akik hosszabb távon is lojálisak a vállalathoz, azonban 20-30 százalékuk akár párezer forintos különbségért is hajlandó váltani – tette hozzá Csépai Martin.

Persze nem csak fizikai munkásokat nehéz találniuk a termelő cégeknek, már a vezető beosztású dolgozók megszerzése is egyre nagyobb kihívás. Az ő esetükben a Deloitte Magyarország szakértői szerint a fő vonzerőt az izgalmas, érdekes, kihívást jelentő feladatok jelentik, de ezenkívül fontos tényező az anyagi juttatások között a céges autó, valamint az irodai munkakörök esetében a munkavégzés rugalmassága, akár home office lehetőség felkínálása.

Fémdarabot találtak egy Magyarországon is kapható nugátkrémben

Német bejelentés szerint egy vásárló fémdarabot talált mogyorós nugátkrémben. A termékből Magyarországra is érkezett.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az európai uniós riasztási rendszeren (RASFF) keresztül értesült a riasztásról.

A termék adatai:

  • Márka: NUSWEET BIO mogyorós nugát krém kókuszvirág cukorral (NUSWEET BIO Nuss-Nougat-Creme mit Kokosblütenzucker)
  • Kiszerelés: 180 g üvegben
  • Tételszám: MHD 09.10.2019
  • Minőség-megőrzési idő: 2019.10.09.
  • RASFF referenciaszám: 2018.1465

A Nébih arra kéri a fogyasztókat, hogy akár üzletben, akár webáruházon keresztül vásároltak a fenti azonosítókkal ellátott termékből, ne fogyasszák el.

Közös agrárpolitika 2020 után: korszerűsítést és egyszerűsítést javasol az Európai Bizottság

A közös agrárpolitika (KAP) korszerűsítését és egyszerűsítését javasolja az Európai Bizottság. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke szerint a legfontosabb a következő hétéves költségvetési keretének a nagysága, az erre vonatkozó bizottsági javaslatot a NAK továbbra is elfogadhatatlannak tartja.

A javaslatok nagyobb rugalmasságot biztosítanak a tagállamoknak, de nagyobb felelősséget is hárítanak rájuk annak megválasztására vonatkozóan, hogy milyen módon és hol kívánják beruházni a KAP keretében kapott forrásokat annak érdekében, hogy elérjék az intelligens, ellenálló, fenntartható és versenyképes mezőgazdasági ágazat megvalósítására vonatkozó, uniós szinten kitűzött nagyratörő célokat, és egyúttal tisztességes és célzottabb jövedelemtámogatást biztosítsanak a mezőgazdasági termelőknek – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Jyrki Katainen, a munkahelyteremtésért, a növekedésért, a beruházásokért és a versenyképességért felelős alelnök a következőket mondta: „A közös agrárpolitika az egyik legfontosabb szakpolitikánk, amely minden európai polgár életére hatással van. Ezek a kiforrott javaslatok hozzájárulnak majd a mezőgazdasági ágazat versenyképességéhez, ugyanakkor erősítik a fenntarthatóságát. Az új teljesítési modellben nagyobb mértékű szubszidiaritást biztosítunk a tagállamoknak annak érdekében, hogy javítsuk a szakpolitika eredményességét és hatékonyabban nyomon kövessük az eredményeket.

Phil Hogan, a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős biztos kijelentette: „A javaslat eleget tesz a bizottság azon kötelezettségvállalásának, hogy korszerűsíti és egyszerűsíti a közös agrárpolitikát; valódi szubszidiaritás biztosít a tagállamoknak; ellenállóbb mezőgazdasági ágazatot biztosít Európa számára, valamint növeli a szakpolitika környezeti és éghajlat-politikai ambícióit.”

Új munkamódszer

A tagállamok rugalmasabban dönthetnek majd a KAP keretében nekik biztosított források felhasználásáról, ezáltal pedig olyan testreszabott programokat tudnak kidolgozni, amelyek hatékonyabb választ adnak a mezőgazdasági termelőik és a szélesebb vidéki közösségek aggályaira. A tagállamoknak lehetőségük lesz arra is, hogy a KAP-forrásoknak akár 15 százalékát átcsoportosítsák a közvetlen kifizetések és a vidékfejlesztés között annak érdekében, hogy prioritásaik és intézkedéseik finanszírozhatók legyenek. A tagállamok közötti egyenlő versenyfeltételeket a következők fogják biztosítani:

  • a teljes időszakra vonatkozó stratégiai tervek, amelyek meghatározzák, hogy az egyes tagállamok hogyan tervezik teljesíteni a 9 uniós gazdasági, környezeti és társadalmi célkitűzést a közvetlen kifizetések és a vidékfejlesztés révén. A koherencia és az egységes piac védelmének biztosítása érdekében a Bizottság fog minden tervet jóváhagyni,
  • a bizottság fokozott figyelemmel fogja követi az egyes országok teljesítményét és előrehaladását az elfogadott célok felé.

Méltányosabb megoldás a támogatás célzottabbá tétele révén

Továbbra is a szakpolitika lényeges részét fogják képezni a közvetlen kifizetések, amelyek a stabilitást és a kiszámíthatóságot biztosítják a mezőgazdasági termelőknek. Elsőbbséget fog élvezni az uniós mezőgazdasági ágazat többségét alkotó kis és középes méretű gazdaságok támogatása, valamint a fiatal mezőgazdasági termelők segítése. A bizottság továbbra is elkötelezett amellett, hogy a külső konvergencia révén biztosítsa a közvetlen kifizetések tagállamok közötti méltányosabb elosztását. Továbbá:

  • a mezőgazdasági termelőknek nyújtott közvetlen kifizetések összege 60 000 euró felett csökkenni fog, a kifizetésekre gazdaságonként 100 000 eurós felső határ fog vonatkozni. A munkaerőköltségeket teljes mértékben figyelembe fogják venni. Mindezek célja a kifizetések igazságosabb elosztása,
  • a kis és a közepes méretű gazdaságok nagyobb hektáronkénti támogatásban fognak részesülni,
  • a tagállamoknak közvetlen kifizetéseik legalább 2 százalékát el kell különíteniük arra, hogy segítséget nyújtsanak a fiatal mezőgazdasági termelőknek az induláshoz. Ezt a vidékfejlesztéshez nyújtott pénzügyi támogatás, valamint a földhöz jutást és a földterületek átruházását megkönnyítő különböző intézkedések fogják kiegészíteni.

Fokozott környezeti és éghajlat-politikai célkitűzések

Az uniós célkitűzésekre vonatkozóan az előterjesztett javaslatok az éghajlatváltozással, a természeti erőforrásokkal, a biológiai sokféleséggel, az élőhelyekkel és a tájakkal egyaránt foglalkoznak. A mezőgazdasági termelők jövedelemtámogatása már jelenleg is függ a környezet- és éghajlatbarát gyakorlatok alkalmazásától, az új KAP pedig még komolyabb célkitűzéseket fog megkövetelni a mezőgazdasági termelőktől, amelyeket kötelező, illetve ösztönzőkön alapuló intézkedések segítenek elérni:

  • a közvetlen kifizetések előfeltételét fogják képezni a fokozott környezetvédelmi és éghajlat-politikai követelmények,
  • minden tagállamnak a közvetlen kifizetések tekintetében meghatározott tagállami juttatás egy részéből finanszírozott ökoprogramokat kell kínálnia, amelyekkel abban támogatják a mezőgazdasági termelőket, hogy a kötelezően előírt követelményeket meghaladó célokat tűzzenek ki,
  • a vidékfejlesztés tekintetében meghatározott tagállami források legalább 30 százalékát környezeti és éghajlat-politikai intézkedésekre kell fordítani,
  • a KAP teljes költségvetésének várhatóan 40 százaléka hozzájárul az éghajlat-politikához,
  • amellett, hogy 15 százalékot átcsoportosíthatnak a pillérek között, a tagállamoknak lehetőségük lesz arra is, hogy további 15 százalékot átcsoportosítsanak az 1. pillérből a 2. pillérbe, és azt éghajlat-politikai és környezeti intézkedésekre fordítsák (nemzeti társfinanszírozás nélkül).

A tudás és az innováció fokozottabb hasznosítása

A korszerűsített KAP a legújabb technológiák és innovációk minden előnyét ki fogja használni, hogy ezáltal segítse mind a mezőgazdasági termelőket, mind a közigazgatást, különösen a következők révén:

  • az Európai Unió „Horizont Európa” kutatási programjából az élelmiszerek, a mezőgazdaság, a vidékfejlesztés és a biogazdaság terén folytatott kutatási és innovációs projektekre elkülönített 10 milliárd eurós költségvetés,
  • a tagállamok ösztönzése arra, hogy alkalmazzák a nagy adathalmazokat és az új technológiákat az ellenőrzések és a nyomon követés céljára (például a közvetlen kifizetési kérelmek esetében a műholdas adatok segítségével ellenőrizzék a gazdaságok méretét), ezáltal jelentősen csökkentve a helyszíni ellenőrzések iránti igényt,
  • a vidéki élet digitalizálásának fokozása, például a vidéki régiókban elérhető szélessávú hozzáférés kiterjesztése révén, ami javítja e régiókban az életminőséget, továbbá hozzájárul az európai mezőgazdasági termelés versenyképességéhez.

NAK: a legfontosabb a költségvetési keret nagysága

Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke a rendelettervezetek ismertetése kapcsán elmondta: a bizottság által bemutatott javaslatokon túl az ágazat jövőjét érintően a legfontosabb továbbra is a KAP következő hétéves költségvetési keretének a nagysága. Az erre vonatkozó, 2018. május 2-án megjelent bizottsági javaslatot a NAK továbbra is elfogadhatatlannak tartja: legalább a jelenlegi, 2014–2020 közötti szint megtartását tudja támogatni a köztestület. Az agrárium félmilliárd uniós állampolgárt lát el élelmiszerrel, a pénzügyi források elosztásakor a jelentőségéhez mérten kell kezelni – hangsúlyozta Győrffy Balázs.

A KAP-költségvetést is tartalmazó, 2021–2027 közötti Többéves Pénzügyi Keretre (MFF) vonatkozó javaslatról szóló tárgyalásokat az Európai Bizottság prioritásként kívánja kezelni, és ezt kéri az Európai Tanácstól és az Európai Parlamenttől is. A bizottság célja, hogy a költségvetésről a 2019. május 23–26. közötti európai parlamenti választásokig megszülessen a megállapodás. A NAK álláspontja szerint a gyors elfogadásnál sokkal fontosabb, hogy olyan megállapodás szülessen, amely megőrzi legalább a KAP jelenlegi költségvetési keretét – olvasható a NAK közleményében.

Megjelent az online számlázás végrehajtási szabályait tartalmazó rendeletmódosítás

0

Pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben a 100 ezer forintot elérő áfa összeget tartalmazó számlákról való adatszolgáltatást szabályozó rendeletmódosítás – tájékoztatott a Pénzügyminisztérium.

2018. július 1-jétől kötelező a számlázó-programok online bekötése az adóhivatalhoz. A számlát kiállító vállalkozónál az adatszolgáltatást a program automatikusan végzi el, ez a vállalkozónak semmilyen plusz munkát nem jelent. Az online számlázás a csalárd cégek kiszűrésével nemcsak a tisztességes vállalkozókat és az államkassza bevételét védi, hanem jelentősen csökkenti a vállalkozások adminisztrációs terheit is.

Július 1-jétől a legalább 100 ezer forintot elérő áfa összeget tartalmazó számlákról adatot kell szolgáltatni az adóhivatal felé. Az ennek részleteit szabályozó rendeletmódosítás – az Európai Bizottság jóváhagyását követően – pénteken jelent meg a Magyar Közlönyben. Az ún. műszaki notifikációs eljárás keretében kiadott engedélyre azért volt szükség, mert a bizottság felügyeli, illetve hagyja jóvá a műszaki tartalmú nemzeti jogszabálytervezeteket.

Az online számlázás a számlázó programot használó vállalkozásoknak semmilyen terhet nem jelent, hiszen a program automatikusan küldi az adatokat a NAV-ba. A számlázóprogramok informatikai átalakítását fejlesztők végzik el, amelyhez az adóhivatal minden segítséget megad: tavaly óta rendszeresek az egyeztetések a NAV szakemberei és a fejlesztéssel érintett piaci szereplők között.

Az online számlázás bevezetése a bürokrácia-csökkentésben is jelentős előrelépést jelent. A számla kiállítójánál ugyanis kiváltja a belföldi összesítő jelentést, sőt a vállalkozások adatszolgáltatással érintett számlái is lekérdezhetőek lesznek. Az online számlázás teremti meg az áfabevallások adóhivatali kiajánlásának a jövőbeni lehetőségét.

A kézi számlák adatait is továbbítani kell, de mivel ezt a műveletet értelemszerűen nem egy program végzi el, érdemes az érintetteknek átállni a kézzel kiállított számla helyett a számlázó program használatára. Ha a kézi számlában szereplő áfa összege legalább félmillió forint, akkor legkésőbb a kiállítás utáni napon, ha ennél kevesebb az áfa összege, akkor pedig a számla kiállításától számított öt napon belül kell az adatokat rögzíteni az adózónak egy erre a célra létrehozott weboldalon.

Százmilliárdos bevételt hoztak eddig az utóbbi időszak feketegazdaság elleni intézkedései. A magyar megoldások jelentőségét pontosan megmutatja, hogy több állam is tanulmányozta, és át is vette a hazai online pénztárgép, illetve a közúti elektronikus ellenőrzés rendszerét. A július 1-jén debütáló online számlázás pedig egy következő lépés a gazdaság fehérítése érdekében – zárul a Pénzügyminisztérium közleménye.

Több mint 93 ezer diák vállalt munkát 2017-ben diákvállalkozások szövetségén keresztül

Tavaly 93 800 diák dolgozott a Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetségének (DiákÉSZ) tagszervezetein keresztül, 3624-gyel több, mint 2016-ban – közölte az iskolaszövetkezeti piac felét lefedő szövetség pénteken.

A közlemény szerint a fiatalok tavaly már 26 százalékkal több, összesen 5840 céggel álltak kapcsolatban. A diákszövetkezetek árbevétele a korábbi 20,67 milliárd forintról, 2017-ben 27,23 milliárd forintra emelkedett.

A diákok ennek 85 százalékát kapják meg személyes jövedelemként, ami 2017-ben meghaladta a 23 milliárd forintot, 2016-ban 17,57 milliárd forint volt.

A 13 tagszervezetet tömörítő DiákÉSZ keretein belül a diákok 2016-hoz képest 20,20 százalékkal több, 24,19 millió munkaórát dolgoztak tavaly. (MTI)

Dubicz-borokkal kínálja a Borháló idén a fesztiválozókat

Az öt nagy nyári Sziget-fesztivál – a Volt, a Balaton Sound, a Sziget, a B.my.Lake és a Strand Fesztivál – rendezvényein a vendéglátó egységek kizárólagos borbeszállítója 2018-ban is a Borháló Borkereskedés.

„A Borháló szokás szerint arra törekedett, hogy egyedi karakterű, tisztán és fröccsben is élvezetes, fiatalos, a hazai hagyományoknak és a nemzetközi ízlésnek egyaránt megfelelő fesztiválborokat hozzon létre. Idén a Mátrai borvidék feltörekvő pincészetére, a Dubicz Borászat és Szőlőbirtokra esett a választásunk, velük építettünk ki együttműködést” – mondja Kathona Krisztián, a Borháló beszerzési igazgatója.

„A partnerség túlmegy a szokványos pincészet–kereskedő kapcsolaton, hiszen közösen alkottuk meg a Sziget alapborait, illetve együtt válogattuk ki a rendezvényeken kínált palackos szortimentet” – hívja fel a figyelmet Kathona.

A Borhálónak az elmúlt két év szigetes tapasztalatai mellett a cég által szervezett évi mintegy ezer borkóstoló visszajelzései, valamint az országos bolthálózatból és a vendéglátós (HORECA) partnerektől érkező információk is segítenek a vásárlói igények letapogatásában.

E tapasztalatokból kiindulva Kathona Krisztián és a Dubicz birtokigazgatója, Krizsai József közösen alkotta meg az idei Sziget-fesztiválok csapra szánt borait.

A fehér alapbor „Sziget White 2017 – for the cool ones”, a rozé „Sziget Rosé 2017 – for the ones in love” fantázianéven kerül forgalomba.

„A fesztiválboroknak üdének, karakteresnek, fiatalosnak kell lenniük, akkor igazán jók, ha mindenki talál bennük valami szerethetőt” – vallja Dunai Bernadett, a borászat társtulajdonosa. „A Mátrai borvidéket képviselő Dubicz márkaneve nagyon jól cseng a szakmát jobban ismerő borrajongók számára; a számos hazai és nemzetközi elismerés bátorított minket arra, hogy egy olyan heterogén közönség elé lépjünk, amely a minőség kérdésében egységesen magas szintet vár el.”

Az idei fehér alapbor gerincét egy „jó adag határozottság”, vagyis kétötöd rész sauvignon blanc adja. A fürtök egy részét nagyon korán szüretelték, innen származnak a citrusos, zöldalmás, vágott füves aromák, élénk savak. A fajtából a második tételt a szüreti időszak közepén szedték: ez érettebb gyümölcsösséget kölcsönöz a bornak. A maradék háromötöd részt három fajta adja egyforma arányban: a chardonnay kissé vajas, gömbölyded teste „csábos mosollyal” hívogat, a pinot blanc „egy csokor virágot” dob a cuvée-be, s hogy a végeredmény ne maradjon túl szikár, készítői „egy kis parfümmel” – muscat ottonellel – is meghintették. A Sziget White alkoholtartalma 12,5 százalék.

A rozéfröccsök az eladott mennyiséget tekintve az utóbbi években nemcsak felzárkóztak a fehér fröccsféleségek mellé, hanem le is körözték őket. Az alkotók a Sziget Rosé esetében is intenzív, illatos alapborra törekedtek, amit derekas savak támasztanak meg ebben a 12 százalékos alkoholtartalmú fesztiválborban. A piros bogyós gyümölcsök a háromötöd rész pinot noirból származnak, a savak és a teltebb szín felelőse a kétötöd rész kékfrankos.

A két alapbort hűtve, oxigéntől elzárva, acéltartályokban tárolják a pincészetben. Annak érdekében, hogy a gyors kiszolgálást biztosító csapológépekből mindig hibátlan, üde, zamatos nedű kerüljön a fesztiválozók poharába, a Borháló a rendezvények ideje alatt 10 literes bag-in-boksz (zsákos-dobozos) kiszerelésben frissen letöltve, rugalmasan szállítja az alapborokat a helyszínekre.

A Sziget vég nélküli buli, de akadnak meghitt pillanatok, kiadós beszélgetések is, amikhez jobban illik „valami komolyabb”. A rendezvények vörös alapbora egy gyümölcsös, barrique-jegyeket mutató 2016-os cabernet franc-kékfrankos házasítás, ami 0,75 literes normál palackban lesz kapható „Sziget Red 2017 – for the hot-blooded” néven.

„Gondoltunk azokra a fiatal szigetlátogatókra is, akik most jönnek először Magyarországra, és ez az első találkozásuk a magyar borokkal – magyarázza Kathona Krisztián. „A Dubicz Borászat minőségi palackos szortimentje („1014 Irsai Olivér 2017”, „1014 Sauvignon Blanc 2017” és „1014 Chardonnay 2016”) biztosan utat talál majd a nemzetközi közönséghez, ízelítőt adva a magyar borkészítés legszebb hagyományaiból.”

A Borháló a 2018-as nyári szezonban nem csupán a Sziget-fesztiválokon működik közre: a kereskedést vendéglátóhelyek és további rendezvények választották beszállító partnernek. Ezek közül kiemelkedik az EFOTT, az Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozója, ami július 10-én kezdődik Velencén.