A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint a légitársaságok 2018-ban 33,8 milliárd dollár összesített adózott eredményt érhetnek el, 11 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Idén az áru- és utasforgalom a tavalyinál kisebb mértékben fog növekedni, de a bővülési ráta még a húsz éves átlag fölött marad.

Alexandre de Juniac, a montreáli székhelyű, 280 légitársaságot tömörítő kereskedelmi szervezet vezetője a Sydney-ben tartott éves közgyűlésen előadásában azt mondta, a csökkenő nyereség hátterében elsősorban az emelkedő olajár és bérköltségek húzódnak meg, de a nemzetközi kamatkörnyezet emelkedése is közre játszik.   

A 33,8 milliárd dolláros eredmény mindennek ellenére az IATA szerint jónak mondható, és pozitívum, hogy a légitársaságok pénzügyi alapjai nagyon stabilak a 2010 óta tartó konjunktúra miatt, a tőkemegtérülés pedig negyedik éve meg fogja haladni a tőkebefektetés költségét.

Az IATA becslése szerint a Brent olajtípus hordónkénti ára 70 dollár lesz, 27,5 százalékkal magasabb, mint 2017-ben, a kerozin ára emiatt 26 százalékkal 84 dollárra emelkedik hordónként. A légitársaságok költségei között az üzemanyagra fordított összeg az összkiadások 24 százalékát teszi majd ki. Korábban 21,4 százalékra becsülték ennek mértékét.

A hatást csak részben tudja ellentételezni az erős, várhatóan 7 százalékos utasforgalom-növekedés és az ebből származó bevétel 10,7 százalékos emelkedése. Az egységköltség 5,2, a bevétel viszont 4,2 százalékkal emelkedik majd idén.

Alexandre de Juniac arra hívta fel a figyelmet, hogy a légiközlekedés a szabadság üzletága, mindenkinek jobb, ha a határok nyitottak maradnak az emberek és a kereskedelem előtt. Ebben azonban a kormányoknak is van tennivalója, olyan szabályokat kell alkotni, amelyek lehetővé teszik a biztonságos és gazdaságos légiközlekedést.

A legnagyobb kihívások között említette a repülőtéri infrastruktúra bővítését, mivel a legtöbb nagy repülőtéren kapacitáshiány alakult ki, de a szükséges beruházások anyagi feltételei sokszor nem adottak. Alexande de Juniac felhívta a figyelmet arra, hogy tapasztalataik szerint erre nem mindig a legjobb megoldás a repülőterek privatizációja.

Az utasok szempontjából az IATA legfontosabb célja, hogy elérje az egyszeri azonosítást. Ennek lényege, hogy az utasnak csak egyszer kellejen azonosítania magát a repülőtéren és úgy tudjon az utasfelvételtől a biztonsági ellenőrzésen át a beszállításig eljutni, hogy csak egyszer kell személyazonosítót, beszállókártyát felmutatnia.

Brian Pierce, az IATA vezető elemzője Sydney-ben, a szervezet éves közgyűlésén tartott sajtótájékoztatóján azt mondta, a légi utasforgalmat az élénk világkereskedelem hajtja, és ez a hatás visszafele is érvényes: a világkereskedelmet a légi utasforgalom is erősíti azzal, hogy minden eddiginél magasabbra, 58 ezerre nőtt a járatok szám, és csökken a jegyár: húsz év alatt az átlagos jegyár a felére esett.

A várakozások szerint 2018-ban az értékesített utas-kilométerben mért teljesítmény 8 százalékkal haladja majd meg a 2017-es szintet, amely ugyan elmarad a 2017-es 9 százalékos bővüléstől, de továbbra is a 20 éves átlag (5,5 százalék) felett marad.

Az áruforgalomban ezzel szemben a növekedési kilátások sokkal rosszabbak. Tavaly 9,7 százalékkal nőtt a szektor az egy évvel korábbihoz viszonyítva, 2018-ra viszont csak 4 százalékra tehető. Brian Pierce elmondása szerint ez azzal magyarázható, hogy a globális kereskedelem élénkülése miatt a cégek elkezdték az árukészlet feltöltését, amely megdobta az áruforgalmat. A feltöltéssel a cégek végeztek, így ez a hatás eltűnik. Hozzátette, hogy a gyógyszeripar és az e-kereskedelem hajtja majd a szektort 2018-ban.

A növekvő áru- és utasforgalom az IATA becslései szerint a légitársaságoknál 10,7 százalékos árbevétel-növekedést okoz majd, a kumulált árbevétel 843 milliárd dollárt tehet ki. Az emelkedő kerozin- és bérköltség miatt azonban a légitársaságok a tavalyinál 11 százalékkal kevesebb, 33,8 milliárd dolláros összesített adózott eredményt érhetnek el. (MTI)