Kezdőlap Blog Oldal 488

Nem lanyhul a lakásépítési kedv

0

A lakásépítések száma a válság előtti szintet közelíti, azonban a pozitív trendhez és a lakásállomány minőségi újratermeléséhez hosszú távú, kiszámítható lakásprogramra van szükség.

A KSH kedden tette közzé, hogy az első három negyedévben 10 218 új lakás épült, 28 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Budapesten 29,8 százalékkal (2154 darabra), a megyei jogú városokban 19,7 százalékkal, a többi városban 23,3 százalékkal nőtt az átadott új lakások száma, de legjobban, 47,4 százalékkal a községekben emelkedett. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 26 655 volt, 6,2 százalékkal kevesebb, mint a múlt év azonos időszakában.

A kiadott új építési engedélyek és bejelentések csökkenését a nem lakóépületekre kiadott engedélyek számának 19 százalékos csökkenése okozta, miközben 1,2 százalékkal több, 10 322 lakóépület építését tervezik. Az építendő lakások száma Budapesten 25,0 százalékkal csökkent, a megyei jogú városokban gyakorlatilag változatlan maradt, 0,3 százalékkal nőtt, a többi városban 9,0 százalékkal, a községekben 7,4 százalékkal emelkedett.

Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke, a BKIK Ipari Tagozatának elnökségi tagja az M1 aktuális csatornán értékelve elmondta: A vidék utoléri Budapestet, a községekben az idei első három negyedévben majdnem 50 százalékkal több lakást adtak át, mint egy évvel korábban. Az építőipar fellendüléséhez nagyban hozzájárult a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) és az 5 százalékos kedvezményes áfa. Az építések finanszírozása is könnyebb, mint pár évvel ezelőtt, hiszen a kereskedelmi bankok 3-5 százalék közötti forint alapú, fix kamatozású, hosszú kifutású hitelkonstrukciókban nyújtanak kölcsönt a lakosoknak. Kiemelte: a jövőben a forgalmi adó visszaigénylésére is lesz lehetőség, ha a kormány elfogadja a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kompenzációs csomagjában foglaltakat. Megemlítette azt is, hogy az ÉVOSZ folyamatos konzultációt folytat a Pénzügyminisztériummal a 2020 január elsejétől hatályba lépő összes építkezési feltételről.

Az adatokat kommentálva Balogh László, az ingatlan.com vezető szakértője elmondta: továbbra is fokozott lakásépítési kedv jellemzi a magyar piacot. Jó hatással lehet a lakásépítésekre, hogy a kedvezményes lakásépítési áfa körüli bizonytalanság eltűnhet a piacról, így várhatóan 2019 után sem állnak le a lakásépítések. A lakásépítési engedélyek száma a szerény csökkenés ellenére még mindig magasnak mondható. A visszaesésben azonban szerepet játszhat, hogy az építők a már megkezdett beruházásokra koncentrálnak és újakat még nem terveztek a harmadik negyedévben. A 2019 végén szerkezetkész állapotú társasházak lakásaira is vonatkozik majd a kedvezményes áfakulcs, emiatt a következő negyedévben a lakásépítési engedélyek száma tovább emelkedhet. Balogh László szerint az idén 20 ezer új lakást adhatnak át, ami 8 éves rekordot jelent, és azt mutatja, hogy a lakásépítések száma a válság előtti szintet közelíti.

A Társaság a Lakásépítésért, Lakásfelújításért Egyesület (TLE) közleménye szerint a lakásépítések számának további növelése elengedhetetlen a lakásállomány minőségi megújításához. Ha a megszűnő kedvezményes áfa, illetve egyéb kivezetett támogatások helyett nem fogad el az Országgyűlés ezekkel egyenértékű új ösztönzőket, akkor a lakásépítési számok ismét drasztikusan esni fognak – írták. Még a jelenlegi lakásépítési számok is csak a lakásállomány 300 évente történő megújulásához elegendőek, az indokolt megújulási ütemhez évi 43 ezer lakást kellene építeni. Az egyesület szerint az építőipari fellendülés fenntartásának, valamint az otthonteremtési feladatok kezelésének elengedhetetlen feltétele, hogy megszülessen egy hosszú távra előretekintő kormányzati lakásprogram és egy azzal összhangban álló építésstratégia. Emellett szükség van egy felelős kormányzati szereplőre, aki átfogja és koordinálja e program megvalósítását.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője is kiemelte: az elmúlt két évben – a lakásáfa csökkentése és a csok kiterjesztésének bejelentése óta eltelt időszakban – több mint megháromszorozódott a lakásépítési engedélyek és kétszeresére nőtt a lakásátadások száma. Az elemző az idei év hátralevő részében és jövőre jelentős átadási hullámra számít, mivel a kedvezményes lakásáfa 2019. év végi kivezetése erősen behatárolja a lehetőségeket. Az év végén és jövőre várható lakásátadási hullám mellett az irodaépítések, az ipari és logisztikai beruházások, a tisztán állami és uniós támogatású projektek felfutásával idén a gazdasági növekedés gyorsulására számít. A lakásátadások száma idén és jövőre a fővárosban meghaladhatja a 10 ezret, országosan pedig a 25 ezret. A kivitelezéseket ugyanakkor hátráltatja a munkaerő- és kapacitáshiány, egyes tervezett társasház-beruházásokat már visszavontak, így feltehetően nem épül annyi lakás, mint ahány engedély kiadására sor került. Rámutatott: 2020-ban jelentősen visszaeshetnek a lakásépítések, amit csak részben ellensúlyozhatnak a kormány által tervezett családtámogatási ösztönzők. Az elemző szerint a válság előtti teljesítményhez, és a lakásmegújítás kívánatos mértékéhez képest a lakásépítések még messze elmaradnak. A válság előtt évente 35-40 ezer lakást adtak át. Tavaly összesen közel 14,4 ezer lakás épült, ami 1000 lakosra 1,5 lakás építését jelenti, míg az európai átlagos érték 3-3,5 lakás. A hazai lakásállomány százévenkénti megújításához is évente 35-40 ezer lakás építésére lenne szükség.

Az OTP Ingatlanpont is üdvözölte, hogy tovább élénkül az újlakás-piac, több rekord is megdőlt, a kiadott építési engedélyek számában ugyanakkor a következő negyedévekben sem várnak felívelést. A megépülő lakások száma viszont tovább nőhet, mivel folyamatosan adják át az elmúlt három évben tömegével elkezdett lakásokat. Az építkezések hivatalos befejezését mutató használatba vételi engedélyek száma 2019 után is, egy ideig még magas maradhat nem csak az építési idők elhúzódása miatt, hanem azért is, mert egy néhány héttel ezelőtti döntéssel a lakásépítők egy kis haladékot kaptak az építkezések befejezésére.

(Forrás: MTI)

Namíbia lekerült az adóparadicsomok feketelistájáról

0

Namíbia lekerült az Európai Unió adóparadicsomokról összeállított, már csak öt ország nevét tartalmazó feketelistájáról, miután a dél-afrikai állam új kötelezettségvállalásokat jelentett be.

Az EU tavaly decemberben fogadta el a listát, melyre az adóelkerülés ellen nem eléggé hatékonyan fellépő államok kerültek fel, miután közel egy év párbeszéd után sem voltak hajlandóak megfelelő együttműködésre. Az eredetileg tizenhét nevet tartalmazó feketelistáról több ország gyorsan lekerült, például Dél-Korea, Makaó, az Egyesült Arab Emírségek, Mongólia, Panama és Tunézia.

A törölt országok átkerülnek az úgynevezett szürkelistára. Ezen nagyjából ötven olyan állam szerepel, amely ígéretet tett rá, hogy összhangba hozza szabályait az uniós normákkal.

A feketelistán marad Amerikai Szamoa, az Amerikai Virgin-szigetek, Guam, Szamoa, valamint Trinidad és Tobago.

Összesen 65 ország és terület már aktívan együttműködik az EU-val a jó adóügyi kormányzási normák megvalósításán, ez nagyon pozitív eredmény – írta közleményében a tanács sajtószolgálata.

(Forrás: MTI)

Több a lakossági hitel, mint a friss betét szeptemberben

0

Idén szeptemberben a háztartások 37 milliárd forint hitelt vettek fel, és 13 milliárd forintnyi betétet helyeztek el a belföldi pénzintézeteknél.

Az év első kilenc hónapjában a megtakarítások 667 milliárd forintnyi növekedése messze meghaladta a hitelállomány 252 milliárd forintos emelkedését – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból. Miközben a hitelfelvétel 85,6 százalékkal nőtt a múlt év azonos időszakához képest, a friss betétek elhelyezése 415 százalékkal haladta meg a tavaly első három negyedévi 129 milliárd forintot.

A teljes lakossági hitelállomány 2015 októbere óta augusztusban lépte át először a 6 ezer milliárd forintos küszöböt, szeptember végén 6064 milliárd forintra rúgott. A betétállomány ugyanakkor március óta meghaladja 8 ezer milliárd forintot és szeptember végére 8458 milliárd forintra emelkedett.

A háztartások idén felvett hiteleinek csaknem 89 százaléka, 224 milliárd forint a lakáshitel-állomány növekedéséből ered, ezzel szemben a fogyasztási hitelek csak 32 milliárd forinttal részesedtek a hitelfelvételből. A lakáscélú hitelek teljes hiteldíj mutatója (thm) az első kilenc hónapban 76 bázisponttal emelkedett, a legalább 5, de legfeljebb 10 évre rögzített kamatozású fedezett lakáshiteleké viszont ebben az évben 34 bázisponttal 5,48 százalékosra csökkent, és szeptember végén 79 bázisponttal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban.

(Forrás: MTI)

December 5-ig lehet kérni a METÁR kérelmek új elbírálását

A METÁR kérelmezők 2018. december 5-ig kérhetik, hogy a támogatási keret kimerülése miatt elutasított kérelmeiket a MEKH a rendeletében kihirdetett új feltételekkel – a következő évre meghatározott korlát terhére – bírálja el.

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a METÁR támogatási mértékeket minden év november 1-jéig felülvizsgálja és rendeletben közzéteszi. A MEKH a 13/2017. (XI. 8.) MEKH rendelet módosításáról szóló 10/2018. (XI. 5.) MEKH rendelettel kihirdette a 2019. január 1-től érvényes értékeket.

Azok, akik kötelező átvételre vagy pályázati eljárás alá nem tartozó zöld prémiumra nyújtottak be kérelmet, de a 2018. évi támogatási keret kimerülése miatt kérelmüket elutasították, a MEKH rendelet kihirdetését követő egy hónapon belül – 2018. december 5-ig – kérhetik beadványuk új feltételek szerinti elbírálását a következő évre meghatározott korlát terhére. Ebben az esetben a MEKH a korábban elutasított kérelem beérkezésének eredeti dátumát veszi alapul.

A nyilatkozatot 2018. december 5-ig lehet benyújtani, kizárólag abban az esetben, ha ezen dátumig a METÁR kérelem támogatási keret kimerülése miatti elutasítása már véglegessé vált. Az elutasítás azt jelenti, hogy a MEKH a határozatban megállapította, hogy a kérelem megfelelt minden szükséges feltételnek, de a jogszabályi korlát miatt mégsem adható támogatás.

A sorbaállási nyilatkozatokat kizárólag elektronikusan, a MEKH honlapján közzétett, erre a célra kialakított „MEKH_VFEO_METAR_NYIL” ÁNYK űrlapon lehet megtenni.

A kérelmezéssel kapcsolatos további információk a MEKH honlapján elérhető tájékoztatóban olvashatók.

(Forrás: MTI-OS, kiadó: Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal)

Egyre több uniós ország érdeklődik a gazdaságfehérítés magyar eszközei iránt

Az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer és az online pénztárgépek bevezetése iránt egyre nagyobb a nemzetközi érdeklődés – hangsúlyozta Varga Mihály.

A pénzügyminiszter az euróövezeti pénzügyminiszterek kibővített ülésének keretében kétoldalú megbeszélést folytatott román és cseh kollégájával. Egyre több uniós ország érdeklődik a gazdaságfehérítés magyarországi eszközei iránt – jelentette ki Varga Mihály Eugen Teodorovicivel folytatott megbeszélését követően. A román pénzügyminiszter az elektronikus közútiáruforgalom-ellenőrző rendszer (ekáer) és az online pénztárgépek bevezetésének tapasztalatairól kért tájékoztatást. A fokozott nemzetközi érdeklődés érthető, két év alatt több mint 420 milliárd forintot hozott a költségvetésnek a két gazdaságfehérítő intézkedés – szögezte le a miniszter.

Az utaztatásos áfacsalások kiszűrésére létrehozott ekáert az elmúlt több mint két évben az Európai Unió majd minden tagállama tanulmányozta, a lengyel SENT-rendszert 2017-ben a magyar ekáer mintájára hozták létre, Szlovákiában pedig már jövőre hatályba léphetnek a közúti áruforgalom-ellenőrzés új szabályai.

(Forrás: Pénzügyminisztérium, fotó: Dede Géza)

Szeptemberben hitelt és betétet is felvettek a vállalatok

0

Szeptemberben a vállalatok 122 milliárd forint hitelt vetek fel a belföldi hitelintézetektől és betétállományukból is 158 millió forintnyit vettek ki. A betétkivonásra január óta először volt példa és akkor is jóval kevesebbet, 25 milliárd forintot tett ki.

A kilencedik hónap végén a nempénzügyi vállalatok hitelállománya ezzel 7317 milliárd forintra emelkedett, ám a betétállomány ezt meghaladó összeget, 8149 milliárd forintot ért el – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján olvasható legfrissebb adatokból. Az adatok tanúsága szerint tehát a nem pénzügyi vállalati szektor szeptember végén 832 milliárddal forinttal nettó hitelezője volt a nemzetgazdaságnak.

Az első három negyedévben a vállalatok hitelállománya 822 milliárd forinttal emelkedett, ami több mint kétszerese a múlt év azonos időszakában regisztrált 405 milliárd forintnak. Ebből a forgóeszköz-finanszírozásnak tekinthető egy évesnél rövidebb lejáratú hitelek állománya 294 milliárd forinttal nőtt, szintén megduplázva az egy évvel korábbi 147 milliárd forintnyi emelkedést. A legnagyobb, 156 százalékos növekedést az egy évesnél hosszabb, de legfeljebb ötéves lejáratú hitelek állománya mutatta, idén 227 milliárd forinttal a tavalyi 89 milliárd után. Az ötévesnél hosszabb lejáratú beruházási hitelek állománya szeptember végén 301 milliárddal haladta meg a tavaly év végit, az egy évvel korábbi 169 milliárd forint növekedést követően.

A vállalatok szeptemberi betétkivonása forintban történt (164 milliárd), miközben devizában 5,7 milliárd forintot helyeztek el.

A vállalati betétek állománya szeptember végéig 613 milliárd forinttal emelkedett, míg tavaly 354 milliárd forint volt a növekedés az első kilenc hónapban. Az idén is a látra szóló folyószámlabetétek 588 milliárd forintos növekedése volt a meghatározó, míg a lekötött betétek 25 milliárdnyi növekményéből 34 milliárd éven belüli lekötést jelentett, az egy évnél hosszabb időre lekötött betétekből viszont kivontak a vállalkozások. A tavalyi év első háromnegyedében még az éven túli lekötött betéteiket növelték a vállalatok az egy évesnél rövidebb lejáratúakból viszont 197 milliárd forintnyit folyószámla betétbe tettek át.

(Forrás: MTI)

Közvetlen repülőjárat indul Budapest és Sanghaj között

0

Jövő nyártól a világ hetedik legnagyobb légitársasága, a China Eastern várhatóan heti négy alkalommal közvetlen repülőjáratot indít Sanghaj és Budapest között – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A tárcavezető hétfői sanghaji megbeszélései után a közmédiának adott nyilatkozatában kifejtette: Kína a világ legnagyobb turistaküldő országává vált, az ötéves előrejelzések szerint pedig az Európába irányuló kínai turizmus 70 százalékkal fog bővülni, ráadásul a kínaiak a legtöbbet költő turisták. Ezért nagyon komoly verseny zajlik a világban, hogy mely ország, mely térség tudja a legtöbb kínai turistát magához vonzani.

Szijjártó Péter kiemelte, hogy a turisztikai fejlesztéseknél elsődleges kérdés a közvetlen légi összeköttetés. Kínából Magyarországra azonban jelenleg csak egy városból, Pekingből lehet közvetlenül repülni. A Magyarországra irányuló kínai turistaforgalom így is jelentős mértékben, az idei első nyolc hónapban 14 százalékkal nőtt, és az év végéig szóló előrejelzések szerint 250 ezernél is több turista jön majd Kínából Magyarországra.

Rámutatott ugyanakkor, hogy Csehország esetében ez a szám meghaladja a félmilliót, a különbség oka pedig az, hogy míg Prágába három, addig Budapestre csak egy kínai városból lehet közvetlenül repülni. Ez a helyzet azonban jelentősen javulni fog a China Eastern Sanghaj-Budapest járatával, az ugyanis nagymértékben növeli majd a kínai turistaforgalmat Magyarország irányába, és lehetőséget ad – újabb áruszállítási kapacitásokkal – arra, hogy a két ország közötti kereskedelmi forgalom tovább nőjön.

(Forrás: MTI, fotó: China Eastern Airlines)

Nőtt a forgalomba helyezett új személyautók száma októberben

0

Októberben 5,4 százalékkal több új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországom, mint egy évvel korábban, az év első 10 hónapjában 24,2 százalékos volt a növekedés az előző év azonos időszakához képest

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Carinfo.hu a DataHouse Kft. adatai alapján közölte: októberben 10 923, az első 10 hónapban pedig 115 549 új személygépkocsi került forgalomba. Ebből összesen 1031 volt tisztán elektromos autó, 97,1 százalékkal több, mint tavaly. A forgalomba helyezett plug-in hibridek száma 636 volt, ami 77,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának adatait.

Az MGE közleményében kiemelte, hogy az októberi eredményeken látszik a szeptemberi szerény visszaesés utáni piaci helyreállás trendje, így a piac nagy valószínűséggel a hátralévő három hónapban behozza az emelt előrejelzéshez képest szerény elmaradását. Az MGE szerint egész évben 142 ezer új személygépkocsit helyeznek fogalomba.

A tisztán elektromos és a plug-in hibrid gépkocsik forgalomba helyezése jelentősen, de még kis mennyiség mellett időarányosan nő, azonban a felvevő piac korlátozott, az egész évre elképzelt 2000 darab körüli forgalomba helyezés elérhető.

Az egyesület kitért arra is, hogy kiemelten kell foglalkozni a Magyarországra beáramló használt autók korösszetételével. A szervezet sürgeti a használt autók importjának mederbe terelését annak érdekében, hogy a fejlettebb országokban letett régebbi, nagyobb károsanyag-kibocsátású, különösen a régebbi dízelmotoros autók ne, vagy ne ilyen mértékben kerüljenek forgalomba Magyarországon.

Az új nagyhaszonjárművekből 439 került forgalomba októberben, ami 29,3 százalékkal kevesebb a tavalyinál. Az év eddigi részében összesen 5480 nagyhaszonjárművet helyeztek forgalomba, 14,5 százalékkal többet, mint tavaly ugyanebben az időszakban.

Az októberben forgalomba helyezett 97 autóbusz 120,5 százalékkal több volt a tavaly októberinél. Az első 10 hónapban 543 új autóbusz állt forgalomba, ami 8,6 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A gépjárműimportőrök egyesülete szerint az autóbuszpiac kis mérete miatt mutat jelentős havi eltéréseket, az a fontos, hogy éves szinten növekedés legyen, mert a hazai buszpark nagyon idős.

Az eladott új motorkerékpárok száma 54,9 százalékkal nőtt, októberben 175 volt. Január-októberben 2797 új motorkerékpár került forgalomba, ami 31,9 százalékos növekedés. Az MGE közleményében ugyanakkor jelezte, hogy a piac továbbra is gyenge. Az egyesület változatlanul úgy véli, hogy a helyzet javítása érdekében fontos lenne a robogó-azonosítás megoldása a közlekedési céllal használt motorok esetében. Az MGE jó hírként értékelte, hogy jövő évtől a motorkerékpárok regisztrációs adója a használati motorok esetében csökken, ami kedvező hatással lehet a piac fejlődésére.

A Carinfo.hu tájékoztatása szerint a személygépkocsi márkák közül a legtöbbet Suzukiból adták el 2018 első tíz hónapjában a magyar piacon, összesen 16 387-et, a márka piaci részesedése 14,18 százalék volt. Fordból 11 518, Skodából 10 338, Opelből 9345, Volkswagenből 8988 kelt el. Az előző év azonos időszakában szintén a Suzuki állt az élen 13,22 százalékos piaci aránnyal. A második helyen változatlanul a Ford állt, a harmadik, illetve a negyedik helyet pedig az Opel, illetve a Skoda szerezte meg.

A Carinfo.hu arról is beszámolt, hogy októberben 1806 új kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba, míg 2017 októberében a számuk még elérte a 2180-at. Az év első tíz hónapjában 17 824 új kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba, ami 2333-mal több mint egy évvel ezelőtt. A január-októberi időszakban a kishaszongépjármű márkák közül a legtöbbet a Fordból adták el a magyar piacon, összesen 4675 darabot, a márka piaci részesedése 26,23 százalék volt.

(Forrás: MTI)

Kevesebb a visszaélés a webáruházakban

0

Az elmúlt évek fogyasztóvédelmi ellenőrzései 54-ről 15 százalékra szorították vissza az e-kereskedelemben tapasztalt jogsértések arányát. A kedvező változás az elektronikus kereskedelem fogyasztóvédelmét szigorító törvénymódosításnak is köszönhető.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT Laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság több mint 1500 webáruházat vizsgált az elmúlt másfél évben. A tapasztalatok szerint továbbra sem jellemző az e-kereskedelemben kirívó jogsértés, ami az ellenőrzések mellett az Országgyűlés által elfogadott szigorú törvénymódosításnak is köszönhető. A módosítást követően a fogyasztóvédelmi hatóság továbbra is figyelmezteti a jogsértő vállalkozást, azonban ha az ismételt ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy a webáruház ugyanazt a jogsértést követi el, a korábbihoz képest magasabb, 200 ezer és 2 millió forint közötti bírságot szab ki.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte: „2017 óta a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll. Az elmúlt két év egyértelműen bebizonyította, hogy folyamatos jelenléttel és visszatartó erővel bíró szankciókkal komoly javulást lehet elérni az online kereskedelem fogyasztóvédelme terén. A rendszeres ellenőrzések a vásárlók mellett a tisztességes vállalkozásokat is védik.”

Az ellenőrzésen megbukott e-kereskedelmi vállalkozások tipikus hiányossága a 14 napos elálláshoz kötődő részletes tájékoztatás elmaradása. Sok esetben az elállási jog gyakorlását szabálytalanul többletfeltételekhez, például az eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez kötik. Problémák merülnek fel az elérhetőségi adatok közlésével is, ami azért fontos, mert a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem garantálja, hogy hazai webáruházból vásárolunk. A tapasztalatok alapján a termék kiszállításáról szóló határidő gyakran megtévesztő, a cégek nem tudják tartani a rendeléskor vállalt ígéretet.

2018-ban külön ellenőrzéssorozat indult a „csodát ígérő” termékeket forgalmazó honlapokkal szemben, amelyek megtévesztő módon gyors gyógyulást, fiatalodást vagy néhány nap alatti nyelvtanulást ígérnek. Az ilyen honlapok a legtöbb esetben az e-kereskedelemre vonatkozó jogszabályi követelményeknek sem felelnek meg.

Az interneten történő vásárlás előtti hatékony tájékozódást segíti a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu honlapon elérhető adatbázis. Az online felület az e-kereskedelmi cégek ellen hozott jogerős határozatok mellett tartalmazza azt is, ha a vállalkozás teljesítette a határozatban foglaltakat, és így fogyasztóvédelmi szempontból már megfelelően működik.

Az uniós tagállamokban bejegyzett webáruházakból való vásárlás során felmerült problémák esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ nyújt érdemi és ingyenes segítséget. A minisztérium és a fogyasztóvédelmi hatóság aktív jelenléttel és rendszeres ellenőrzésekkel járul hozzá a magyar családok, vásárlók jogainak megóvásához, érdekeinek védelméhez.

(Forrás: ITM)

Kínai-magyar együttműködés az innovációban

0

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter innovációs együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Miao Wei kínai ipari és információs technológiai miniszterrel Sanghajban.

Palkovics László a miniszterelnöki delegáció tagjaként utazott Kínába és vesz részt a Kínai Nemzetközi Import Expón, amelynek egyik díszvendége Magyarország. Az Expó keretében tartottak magas szintű találkozót az innovációért felelős magyar és kínai minisztériumok első számú vezetői között.

A tárcaközi szándéknyilatkozatban foglaltak szerint az aláírók felismerték az innovációs politika kulcsszerepét Magyarország és Kína sikeres fejlődésében és jólétében. A két fél közös megoldásokat keres a globális, regionális és helyben jelentkező ipari és társadalmi kihívások kezelése érdekében, ösztönözve a jobb hozzáférést a high-tech ipari fejlesztésekhez és előremutató technológiákhoz.

A dokumentum beazonosítja a kétoldalú kapcsolatok fő területeit, elsősorban a környezettudatos közlekedési rendszerekre és az infokommunikációs technológiákra, kifejezetten az 5G hálózatokra, a nagyteljesítményű számítástechnikára, az okosotthonokra és a mesterséges intelligenciára fókuszálva. Az együttműködés egyebek mellett a know-how és jó gyakorlatok cseréjére, a magyar és kínai szereplők közötti partnerségek és hálózatok ösztönzésére, a közvetlen szakmai és üzleti kapcsolatok elősegítésére terjedhet ki az ipari kutatás-fejlesztés és innováció terén.

A közös munka hozzájárul Magyarország technológiai és ipari fejlődésének elősegítéséhez, a kiemelt technológiák innovációs fejlesztésének előmozdításához. A szándéknyilatkozat elősegíti a kétoldalú kapcsolatok erősítését, élénkítését, hazánk jobb regionális érvényesülését az „Egy övezet, egy út” kezdeményezésben, a Kína és a kelet-közép-európai országok közötti együttműködésekben.

(Forrás: ITM)

Az adókedvezmény adhat lökést az önkéntes pénztári megtakarításoknak

0

Az idei első fél évben az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségével (Pénztárszövetség) együttműködő önkéntes nyugdíjpénztáraknál az egyéni befizetések 16,8 százalékkal, 28,8 milliárd forintra, a tag-egészségkasszáknál 25,6 százalékkal, 10 milliárd forint fölé emelkedtek az elmúlt év első fél évéhez képest.

A szövetség közleménye idézi Kravalik Gábort, a Pénztárszövetség elnökét, aki elmondta: egyre többen élnek a pénztári megtakarításokhoz kapcsolódó adó-visszatérítés lehetőségével. Várhatóan az idei év végén is megnő az egyéni befizetések összege az önkéntes nyugdíjpénztáraknál és egészségpénztáraknál, mivel így lehet a legjobban kihasználni az évi 20 százalékos, maximum 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Ez a kedvezmény várhatóan új belépőkkel is gyarapítja a pénztári tagságot.

A Pénztárszövetség adatai alátámasztják, hogy az év végi időszakban a legaktívabbak a tagok: 2016 és 2017 utolsó negyedévében is több mint 20 milliárd forint felett volt az egyéni befizetések összege, szemben az adott év korábbi negyedéveire jellemző 8,3-13,5 milliárdos összegekkel.

A Pénztárszövetség elnöke szerint az adóvisszatérítés kedvez a lakossági megtakarítási hajlandóságnak és az adófizetés optimalizálása szempontjából is jó lehetőség. A szövetség idei kutatásából kiderült, hogy napi pár száz forintos spórolással a pénztárakon keresztül a tagok megteremthetik az egyéni céljaikhoz szükséges anyagi fedezetet. Megjegyezte, hogy az egészségpénztárak nemcsak a pénztári tagnak, hanem a családtagjaiknak is segítséget nyújtanak az egészségmegőrzésben és a váratlan helyzetekre való felkészülésben.

Az elnök rámutatott: bár az alacsony kamatok hatással vannak a kasszák teljesítményére, de hosszú távon ebből a szempontból is kedvezőek az adatok, az elmúlt másfél évtized alatt a teljes önkéntes szektor átlagosan évi 3,5 százalékos reálhozamot produkált.

A pénztárak 2008 óta 412 milliárd forintot fizettek ki nyugdíjszolgáltatásként, vagyis évente átlagosan 40 milliárd forint körüli nyugdíj-kiegészítést juttattak tagjaik számára, az átlagos tagi megtakarítás 1,3 millió forintot ér el.

(Forrás: MTI)

Magyarország javított a Világbank Doing Business rangsorában

0

A végrehajtott adócsökkentéseknek és az építésügyi eljárások gyorsításának köszönhetően a régióban Magyarország teljesítménye nőtt a legnagyobb mértékben a Világbank Doing Business versenyképességi felmérése szerint.

A Világbank által évente közzétett Doing Business felmérés 190 országot rangsorol a vállalati működési környezet versenyképessége szempontjából. A Magyarországra vonatkozó értékelés 71,94-ról 72,28 pontra nőtt, így a kelet-közép-európai uniós országok közül Horvátország mellett hazánk érte el a legnagyobb javulást a régióban, amellyel az 53. helyen áll.

A most publikált rangsor ugyanakkor nem vethető össze a tavalyi helyezésekkel, mivel a Világbank több utólagos adatrevíziót hajtott végre. Magyarország pontszámának javulása mögött a vizsgált szempontok alapján két kormányzati intézkedés áll: a szociális hozzájárulási adó és a társasági adó 2017. január elsejei csökkentése, valamint az önkormányzati építéshatóságnál az eljárási határidő rövidítése 2018. január 1-jétől. Két további pozitív irányú kormányzati intézkedést a felmérés módszertani szempontok miatt csak jövőre vesz figyelembe: a helyi adóregisztráció kötelezettség eltörlését és a szociális hozzájárulási adó további csökkentését.

A felmérés szerint a beruházásokhoz szükséges eljárások gyorsításán, így az építési engedélyezésekhez és a villamos áram bekötéséhez kapcsolódó hatósági eljárási idő hosszán még javítani szükséges. Szintén egyszerűsíteni kell a vállalkozások adóadminisztrációját, valamint a csőd- és felszámolás eljárás jogszabályait.

(Forrás: Pénzügyminisztérium)

Az e-kereskedők decembertől nem alkalmazhatnak tagországonként eltérő árat

Az Európai Unió rendelete értelmében a tagországok online kereskedői december 3-tól nem alkalmazhatnak állampolgárság, lakóhely, illetve letelepedési hely szerint különböző árakat, értékesítési és fizetési feltételeket.

A Taylor Wessing nemzetközi ügyvédi iroda közleménye felidézi, hogy az Európai Bizottság felmérése szerint az unióban működő webshopok 63 százaléka nem teszi lehetővé a más tagországból kezdeményezett online vásárlást, ez pedig súlyosan gátolja az egységes piac és az e-kereskedelem Európai Unión belüli kiteljesedését, a december 3-án hatályba lépő területi alapú tartalomkorlátozással szembeni (geo-blocking) rendelet ezt a diszkriminációt számolja fel.

Novák Zoltán, a Taylor Wessing ügyvédi iroda partnere kiemelte: a rendelet nem kötelezi a kereskedőket arra, hogy az online rendelt termék szállítását is biztosítsák a külföldi vásárlók számára. Azonban december elejétől azt már nem tehetik meg, hogy megakadályozzák egy másik EU-s tagállamból érkező külföldi megrendelés fogadását, teljesítését, illetve azt, hogy az IP-cím alapján eltérő árakat alkalmaznak.

Példáként említi a szakember, ha egy osztrák vásárló olyan magyar webáruházban találja meg a keresett terméket, amely nem szállít Ausztriába, a megrendelés fogadását, teljesítését a kereskedőnek biztosítania kell, mégpedig a magyar vásárlók részére kínált árazással egyezően. Más kérdés, hogy ebben az esetben a vásárlónak kell megszerveznie az áru magyarországi átvételét.

A közlemény szerint a rendelet alkalmazási köre az online vásárlások mellett kiterjed az elektronikus úton nyújtott szolgáltatásokra is, például a weboldaltárhely vagy a felhőalapú adattárolási szolgáltatásokra is. Érintettek emellett – egyebek közt – a szállodai szolgáltatások, az autókölcsönzés vagy a belépőjegy-vásárlás.

A rendelet előírásai nemcsak a lakossági fogyasztókra, hanem a végfelhasználónak minősülő egyéb vállalkozások, jogi személyek megrendeléseire is vonatkoznak majd.

(Forrás: MTI)

A használt autók piacán rekordforgalom várható az idén

0

A használt autók forgalma rekordot dönthet az idén Magyarországon – prognosztizálja a Das WeltAuto az első háromnegyed év adatai alapján, ám felhívja a figyelmet arra, hogy az autócserék lendülete immár lassul.

A cég a Datahouse adatait idézve ismerteti: az idén január és szeptember között 573 722 használt autó került új tulajdonoshoz, 13,7 százalékkal több, mint az előző év hasonló időszakában. Hozzáteszik, hogy 2017-ben még 26,5 százalékot nőtt a piac az első háromnegyed év alatt, 2016-hoz viszonyítva. Tavaly a teljes évben 687 991 használt kocsit írtak át, 10,9 százalékkal többet, mint 2016-ban.

A használtautó-import ugyanakkor lejtmenetbe kapcsolt, az idei harmadik negyedévben 2,4 százalékkal kevesebb (40 902 darab) használt kocsit hoztak be az országba, mint egy évvel korábban, hat év után ez volt az első negyedév, amikor visszaesett a behozatal.

Az idén átírt járművek 77,5 százaléka 10 évnél idősebb volt, az ötéves vagy annál fiatalabb kocsik aránya pedig mindössze 12,8 százalék – hívja fel a figyelmet Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója, rámutatva: az emberek túlnyomó része továbbra is készpénzre vesz autót, és alapvetően rövid távra keres megoldást. A hazai autóállomány átlagéletkora közel tizennégy év – figyelmeztetett.

Kitért arra, hogy a dízelautók iránti kereslet tapasztalataik szerint az elmúlt időszak negatív hírei ellenére nem csökkent, mivel korlátozásokat csak a régi, Euro IV, illetve Euro V kibocsátási norma szerinti autóra vezetnek be néhány nyugat-európai nagyváros belvárosában. A Das WeltAuto hálózatában továbbra is népszerűek a gázolajjal hajtott modellek, mivel gazdaságosságban továbbra is verhetetlenek – fűzte hozzá.

A magyarországi használtautó-piacon az Opel 13,5 százalékos részesedést hasított ki a kilenc hónap alatt (77 168 autó), a második 9,9 százalékos részesedéssel a Volkswagen (56 824 autó), a harmadik legnépszerűbb márka a Suzuki (56 739 autó) lett.

(Forrás: MTI)

Az olcsóbb lakások felé tolódik a ingatlanpiaci kereslet

0

Továbbra is tart a drágulás és a forgalom élénkülése az ingatlanpiacon, ezért megnőtt a kereslet az olcsóbb, kevésbé frekventált városrészekben található lakások iránt.

Az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője, Balogh László elmondta: legfrissebb adataik szerint Budapesten, októberben az egy lakáshirdetésre jutó érdeklődések száma a XXII., XXI., XX., XVII. és a XV. kerületben volt a legmagasabb.

A szakértő a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataira alapozó elemzésüket ismertetve kifejtette, bár nem csökken a vevők száma a piacon, mégis egyre nehezebben tudnak lépést tartani az árak emelkedésével, ez leginkább a fővárosra és a vidéki nagyvárosokra jellemző, amelyek továbbra is a lakáspiaci forgalom gerincét adják.

A cég elemzése szerint Budapesten és a nagyvárosokban a külső kerületek népszerűsége következtében októberben például a csepeli használt lakások átlagos négyzetméterára 27 százalékkal emelkedett az előző évihez képest, de a jelenlegi 427 ezer forintos kínálati ár még mindig kifejezetten alacsonynak mondható például a IX., VI. vagy VII. kerület 700 ezer forint körüli négyzetméterárához hasonlítva.

Szintén jelentős, 40 és 36 százalékos áremelkedés látható a X. és XV. kerületi lakások négyzetméteráraiban, de az árak így is alig haladják meg a négyzetméterenkénti 500 ezer forintot – folytatta Balogh László, aki szerint Budapest mellett a vidéki nagyvárosokra is igaz ez a tendencia, a korábban legkeresettebb, legdrágább városrészek helyett az olcsóbbak felé fordulnak a vevők.

Az elemző emlékeztetett arra, hogy a legfrissebb hivatalos adatok alapján a lakásdrágulás üteme új erőre kapott 2018-ban: az év első felében a lakások áremelkedése 8,2 százalékos volt, a 2017 egészére vonatkozó 5,9 százalékkal szemben. Az új lakások 7,6 százalékkal drágultak a hivatalos statisztika szerint, miközben a múlt év egészében 6 százalékos volt az áremelkedés mértéke. Az idei első félévben 59 ezer lakóingatlan cserélt gazdát, ez 7 százalékos emelkedést jelent.

(Forrás: MTI)

Mától lehet pályázni háztartási nagygépek cseréjére

Újraindul az Otthon melege program novemberben, már lehet pályázni a hűtőgépek, fagyasztó készülékek, mosógépek, illetve mosó-szárítógépek cseréjére.

A pályázatokat régiónként eltérő időpontokban, november 5. és 19. között lehet benyújtani. Először az észak-alföldi régióból, majd a dél-alföldi, az észak-magyarországi, a nyugat-dunántúli, a dél-dunántúli, a közép-dunántúli, végül a közép-magyarországi régióból adhatók be a jelentkezések, kizárólag elektronikusan, ügyfélkapun keresztül.

A program során korszerű, energiatakarékos háztartási nagygépeket lehet beszerezni, az új kiírással a kormány összesen kétmilliárd forint vissza nem térítendő támogatással járul hozzá a családok energiafelhasználásának csökkentéséhez.

A támogatás mértéke a vásárlás időpontjában érvényes bolti ár 50 százaléka, de legfeljebb 25 ezer forint az A+ kategóriájú, 40 ezer forint az A++ kategóriájú, illetve 45 ezer forint az A+++ kategóriájú készülékek esetében.

A kiírásra magyar adóazonosító jellel és magyarországi lakóhellyel rendelkező, nagykorú természetes személyek nyújthatnak be pályázatot. Személyenként és lakásonként legfeljebb egy háztartási nagygép cseréjéhez nyerhető el támogatás.

A pályázati kiírás és az útmutató a www.hgcs2017.nfsi.hu weboldalon érhető el.

(Forrás: MTI)

Magyar kereskedelmi központ nyílt Sanghajban

0

Magyarország időben felismerte, hogy a kínai piac óriási lehetőséget biztosít a jó minőségű magyar termékeknek és szolgáltatásoknak – nyilatkozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután magyar kereskedelmi központot nyitott a Kína gazdasági központjának számító városban.

A tárcavezető – aki a Sanghajba látogató magyar miniszterelnöki delegáció tagja – kifejtette: Magyarország időben felismerte az új világgazdasági folyamatok jelentőségét, valamint azt, hogy immár nemcsak Nyugatról Keletre áramlik a tőke olcsó munkaerőt keresve, hanem a modern kori ipari forradalom zászlóshajói a legújabb technológiai színvonalat képviselő nagy távol-keleti vállalatok, amelyek egyre nagyobb piaci részesedésre tesznek szert Európában és Észak-Amerikában.

Szijjártó Péter hangsúlyozta továbbá: tavaly megdőlt a Kínába irányuló magyar export abszolút rekordja, amikor a 2,7 milliárd dollárt is meghaladta a kivitel összege.

Azonban a kínai piaci lehetőségekért állandó harc zajlik, a világ minden országának minden gazdasága pályázik a leggyorsabban növekedő gazdaság által kínált piaci lehetőségekre. Ezért döntöttek úgy, hogy Kína gazdasági fővárosában, Sanghajban egy nagy magyar kereskedelmi központot nyitnak, amely több mint 1700 négyzetméteren ad lehetőséget magyar termékek bemutatkozására, és amely biztosítja magyar kis-, közepes és nagyvállalatoknak is, hogy a megfelelő tárgyalási infrastruktúra, piackutatások és partnerek rendelkezésre álljanak.

Emellett Kína hat további nagy, egyenként tízmilliónál is több lakosú városában szintén nyitnak kereskedelmi képviseletet. Így Kína hét legfontosabb gazdasági gócpontjában lesz kereskedelmi központ, ami biztosítja magyar vállalkozásoknak a kínai piacon való érvényesülés lehetőségét.

Azt is látni kell – folytatta Szijjártó Péter -, hogy a kínai vállalatok továbbra is határozottan érdeklődnek a magyar beruházási, befektetési lehetőségek iránt, ami hatványozottan igaz az autóiparban. Küszöbön áll egy megállapodás a világ egyik legnagyobb kínai autóipari beszállító vállalatával. Egy jelentős, több mint 110 millió dolláros kelet-magyarországi beruházásról van szó, amely a vállalat első Kínán kívüli gyártási központja lesz. A részleteket és a vállalat nevét hamarosan nyilvánosságra hozzák – jelezte.

(Forrás: MTI)

A hazai elektromos autóeladás úttörője

0

Gablini Gábor 1988-ban nyitotta meg első javítóműhelyét, majd 1989-ben kezdte el a Peugeot típusú járművek forgalmazását. A cégcsoport azóta Nissan, Peugeot, Hyundai és Kia márkákat forgalmaz, valamint az Infiniti kizárólagos partnere. Ám ami igazán kiemeli a céget a többi autókereskedő közül, hogy elsőként ismerték fel az elektromos autók előnyeit és a bennük rejlő lehetőségeket, élen járnak e környezetbarát technológia elterjesztésében, amely létérdeke a közlekedés és a levegőszennyezés tekintetében túlterhelt fővárosunknak. 2013-ban létesítettek először villámtöltő állomást és kezdték meg a Nissan Leaf forgalmazását. Talán részben ez az egyik oka, hogy a napokban a Kamarai Napok keretén belül a Főváros gazdaságáért díjjal ismerte el a cégcsoport tevékenységét a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara. 

A tulajdonos Gablini Gábor 2002 óta a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, 2003-tól az AECP (Peugeot Márkakereskedők Európai Szövetsége) alelnöke, valamint a CECRA (Gépjárműkereskedők és Javítók Európai Tanácsa) igazgatótanácsának tagja, aminek köszönhetően máshogy látta az európai és a magyar autópiac jövőjét is, mint azok, akik csak a hazai viszonyokat tapasztalhatták.

– Azokon a konferenciákon nem csak a következő 3-4 évről beszéltek, hanem 20 éves távlatban gondolkodtak, hogyan fog átalakulni a közlekedés, mi ennek a szakmai oka? Már a 2000-es évek közepén arról volt szó, hogy technológiai váltásra van szükség, és előbb-utóbb az elektromos hajtásnak is meg kell jelennie az autógyártásban – mondta Gablini Gábor.

Az elektromos hajtás pedig menetrendszerűen meg is jelent, így mikor a Nissan bekopogott a céghez, hogy elkezdené forgalmazni a Leafet, Gablini Gábor igent mondott. Az ellenlábasok persze bolondnak nézték őket, hogy ez még túl korai.

– Mi bevállaltuk, de kizárólagosságot kértem, amíg a piacot fel nem építjük. Így 2016 közepéig kizárólagos forgalmazói voltunk ennek a típusnak, és szerencsére a Nissan is belátta, hogy ez egy jó szemlélet volt. Mert nekünk is bele kellett tanulnunk, hiába foglalkozunk régóta autóértékesítéssel. Ez teljesen más vásárlói réteg, egy nagyon racionális, tudatos csoport, őket máshogyan kell kiszolgálni. Kaptunk tehát egy lehetőséget, amiből rengeteget tanultunk. Nekünk vannak referenciáink, tapasztalataink, hogy például javítás oldalon mindez hogyan néz ki. Itt pedig el kell mondjam, elképesztő módon sajnos nulla. Nincs mit javítani ezeken az autókon. Ha csak ezen múlna, éhen halnánk. Viszont mivel ezek a járművek elképesztően gyorsulnak, így sokat törnek belőlük, és ilyenkor 90 százalékban az eleje sérül meg az autónak.

A Gablini csoport tapasztalatának köszönhetően komoly, 65 darabos taxiflottát is tudott értékesíteni, de a Vízművek és a Posta is az ügyfeleik között találhatóak. Persze mondhatnánk, hogy könnyű dolguk van, hiszen professzionális a technológia, extrém magas az ügyfelek elégedettsége. Belső égésű motorral hajtott autók esetében nincs ilyen magas elégedettség. Gablini Gáborék pedig azt is tudják, hogy miért.

– Mint mondtam, az elektromos autók vásárlói nagyon utánanéznek mit vesznek, nagyon tudatosak. Tudják mire számíthatnak, mikor megveszik az autót. Majd még ezek után is megdöbbenve veszik tudomásul, hogy még kevesebbe kerül a fenntartás, az üzemeltetés és a javítás mint előzetesen gondolták. Ennek pedig mindenki örül.

Magyarországon terjeszkedik a Jaguár

0

Újabb fontos egységgel bővül a hazai autóipar, a legnagyobb nagy-britanniai autóipari vállalat ugyanis Budapesten hozza létre új, műszaki fejlesztő központját.

Szijjártó Péter, külgazdasági és külügyminiszter arról számolt be a Kossuth rádió déli Krónika című műsorában, hogy a Jaguár budapesti központjában az új modellek létrehozásával és bevezetésével kapcsolatos fejlesztéseken dolgoznak majd, a központ jelentőségét pedig az adja, hogy az új Jaguár modellek 2020-tól alapvetően már elektromos meghajtással futnak.

A központ jövő év elején nyílik meg és első lépésben 100 magyar mérnöknek biztosít munkát, a mérnökök az elektromos meghajtás és az informatikai fejlesztés területén fognak dolgozni. A Jaguárnak a budapestihez hasonló központja csak Nagy-Britanniában, Írországban, Észak-Amerikában és Kínában van.

Szijjártó Péter elmondta, az autógyártó cég döntésekor sokat nyomott a latba a magyar adópolitika, ugyanis Európában nálunk a legalacsonyabb a társasági adó, továbbá a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó adókedvezmények és a magyar műszaki felsőoktatás magas színvonala is ösztönzően hatott a Jaguár vezetőire.

A külgazdasági és külügyminiszter hozzátette, a beruházás remekül illeszkedik a magyar gazdaság dimenzióváltásához, amely előtérbe helyezi a csúcstechnológiát és a magas hozzáadott értéket, továbbá erősíti a magyar-brit befektetői kapcsolatokat és az autógyártás szerepét a magyar gazdaságban.

A magyar autóipar termelési értéke az év végére várhatóan meghaladja a 8500 milliárd forintot, az év első nyolc hónapjában a gazdasági kibocsátás több mint 28.2 százalékát az autóipar adta és az itt készülő járművek 91 százalékát exportálják.

Fotó: Car and Driver

A jövő startup vállalkozásait keresi az InnoEnergy

A kontinens leginnovatívabb, villamosenergia-tárolással foglalkozó startup vállalkozásait keresi egy nemzetközi pályázat keretein belül a fenntartható energiával foglalkozó európai innovációkat felkaroló InnoEnergy.

A cég a pályázat keretein belül azokat az induló vállalkozásokat támogatja, amelyek az elektromosenergia-tárolás területén innovatív technológiákat vagy üzleti modellek koncepcióit tudják bemutatni – számolt be róla az MTI. A programban főként a közlekedéssel, a hálózatokkal, az elosztással és a mobil tárolással kapcsolatos elektromosenergia-tárolási fejlesztéseket keresik, valamint az energiahatékonyságot és a káros anyagok kibocsátásának csökkentését célzó újításokat is várják.

A sikeres jelentkezők az InnoEnergy gyorsító programjain vehetnek részt, továbbá személyre szabott támogató csomagot is kaphatnak, amely képzést, különböző szolgáltatásokat, vagy anyagi juttatásokat is tartalmazhat. A szervezet tájékoztatása szerint a legjobb pályázók előtt megnyílik az ajtó egy több mint 385 partnercéget és üzleti szakembert számláló hálózathoz, amely egyes, állami finanszírozást biztosító szervek mellett magában foglalja az InnoEnergy európai kockázatitőke-befektető közösségét is. Az induló vállalkozások emellett vezetői tanácsokat és mentorálást is kaphatnak, valamint részt vehetnek európai, energetikával foglalkozó rendezvényeken.

A pályázat öt különböző szakaszból áll, a külső szakértői értékelés után 30 pályázó kap lehetőséget, hogy előadhassa ötleteit két párhuzamosan működő zsűrinek, amelyek kiválasztják a 15 nyertest. A februári ünnepélyes záróeseményen végül egyetlen győztest hirdetnek ki.

Több millió Facebook-felhasználó adatait próbálták meg eladni

0

A legnépszerűbb közösségi portál most úgy került bajba, hogy tulajdonképpen semmit nem csináltak, de azért mégis kicsit sok lesz már azon a bizonyos számlán.

Több mint százmillió Facebook-felhasználó személyes adatait próbálták meg eladni hekkerek netes hirdetéseken keresztül, s hogy bebizonyítsák, nem a semmibe beszélnek, 81 ezer felhasználó privát levelezését és személyes adatait fel is töltötték az internetre – számolt be róla a BBC. Az incidens elsősorban orosz és ukrán felhasználókat érintett, de áldozatul estek brazil és angol facebookozók is.

A Facebook azonnal reagált az adatlopás hírére, miszerint náluk minden a lehető legnagyobb rendben van, nincs biztonsági hiba, a felhasználók adatait és levelezésüket pedig minden bizonnyal a böngészőbe telepített bővítményeken keresztül sikerülhetett feltörni. Ezeket a bővítményeket sikerült is azonosítania a Facebooknak, ám hogy melyek ezek, azt nem hozták nyilvánosságra, ellenben a Microsoftot, a Google-t és az Apple-t is megkeresték, hogy töröljék a megjelölt bővítményeket áruházaikból.

Szakértők úgy vélekednek, hogy a hekkerek túloznak a 120 millió felhasználót érintő támadással, mindenesetre 2,7 millió orosz profil tulajdonosa most így sem lehet boldog – ennyi felhasználó járt ugyanis az eddigi adatok szerint pórul.

A magyarok többsége nem figyel eléggé jelszava biztonságára

0

A YouGov piackutató cég a Google megbízásából készített adatbiztonsági felmérést, amelyből kiderült, hogy a magyar felhasználók nagy része nem fordít elég figyelmet jelszavainak biztonságára az online szolgáltatások igénybevételekor.

A reprezentatív online felmérésben több mint ezer, 18 év feletti magyar felnőtt vett részt, az alanyok egy olyan kérdőívet töltöttek ki, amelyben öt, jelszóval kapcsolatos kérdésre kellett választ adniuk. A felmérésből kiderült, hogy a magyarok mindössze 13 százaléka használ erős jelszót, tehát olyan betűket, számokat és szimbólumokat is tartalmazó karaktersort, amelyek nem állnak össze értelmes szóvá, ugyanakkor az internetezők 7 százaléka minden felületen ugyanazt a jelszót használja, 27 százalékuk a legtöbb online felületen, 28 százalékuk pedig néhány online felületen használja ugyanazt a kódot, míg 33 százalékuk használ különböző jelszavakat különböző online szolgáltatásokhoz.

Ez utóbbi csoport érezheti magát a legnagyobb biztonságban, hiszen ha minden fiókhoz különböző, erős jelszót használunk, akkor az egyik feltörése esetén nem juthatnak hozzá a többi fiókunkhoz. Sok, különböző, betűkből, számokból és szimbólumokból álló kódot persze nehéz észben tartanunk, de erre van egy kiváló alkalmazása a Google-nek, amely a Smart Lock névre hallgat. Ennek segítségével könnyedén menedzselhetők a különböző krikszkraksznak tűnő karaktersorozatok.

Még nagyobb biztonságot nyújt az úgynevezett kétfaktoros azonosítás, amelyről sokan nem is tudják, hogy létezik. Ez a megoldás beiktat egy plusz lépést a felhasználónév és a jelszó megadása után, tehát hiába jut valaki adataink birtokába, még nem fog tudni belépni az ilyen módszerrel védett felületekre. A kétfaktoros azonosításnak szolgáltatótól függően több formája létezik, ilyen például a Google esetén a megbízható készülékről való bejelentkezés, biztonsági hardverkulcs, továbbá az igény szerint történő sms-ben vagy hívás alkalmával érkező kód beírása és a Google-értesítés is. A biztonsági kulcsot egyébként USB-n, Bluetooth-on vagy NFC segítségével lehet csatlakoztatni a számítógépünkhöz.

Gablini Gábor 20 éves távlatban látja a hazai autópiacot

​Gablini Gábor 1988-ban nyitotta meg első javítóműhelyét, majd 1989-ben kezdte el a Peugeot típusú járművek forgalmazását. A cégcsoport azóta Nissan, Peugeot, Hyundai és Kia márkákat forgalmaz, valamint az Infiniti kizárólagos partnere, és elsőként ismerték fel az elektromos autók előnyeit. 2018-ban már 30 éves lett a Gablini cégcsoport és harmadszor is kiérdemelte a Business Superbrands díjat. A cégcsoport alapító tulajdonosa és vezetője, Gablini Gábor 2002 óta a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke, 2003-tól az AECP (Peugeot Márkakereskedők Európai Szövetsége) alelnöke, valamint a CECRA (Gépjárműkereskedők és Javítók Európai Tanácsa) igazgatótanácsának tagja. 2006 óta a VOSZ társelnöke, a Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnöke, a BKIK küldötte a III. Osztály elnökségi tagja. A napokban a Kamarai Napok keretén belül a Főváros gazdaságáért díjjal ismerte el tevékenységét a BKIK.

Mennyit számít, hogy több nagy gyár összeszerelő üzeme is Magyarországon működik? Milyen hatással van ez az értékesítésre?

Annyi előny mindenképpen van, hogy a nagy gyártók, akik itt vannak, hazai gyártónak minősülnek. A piaci részesedésükre ez pozitívan hat. Nagyobb autóparkkal dolgoznak, ennek egy része rögtön kimegy az értékesítésbe, tehát nem csak a kereskedelmi hálózat által megvett új autók kerülnek ki a hálózatba, hanem – az Audinál, a Mercedesnél és hamarosan a BMW-nél is – a tesztautók, amiket a gyár futtat, azokat is itt értékesítik először. Ennek köszönhetően a magyar piacon a reprezentáltságuk magasabb mint amúgy egyébként lenne.

Az utóbbi időben a Suzuki is kijött egy újabb modellel, amivel szintén egyre nagyobb szeletet szerez meg a tortából.

Valóban, szintén a hazai státuszt erősíti, hogy a Suzuki megint a csillagos egeket ostromolja értékesítésben, mert egy jó szegmensben egy nagyon jó termékkel jöttek elő. Ráadásul azzal, hogy itt gyártják, nincs extra szállítási költség, nincs extra többlet, és a gyári használt autók is ide kerülnek be. Ezzel pedig egy nagyon jó helyet értek el az értékesítési volumenben. A Suzuki visszatért a válság előtti helyére a Vitarával. Ebben természetesen állami vásárlások is vannak, hiszen a rendőrséghez és a honvédséghez is többszáz darab került. De azt kell mondjam, hogy ezek a termékek, a 90-es évek elején a Suzuki Swift népautóhoz képest egészen más szintet képviselnek. Nagyon minőségi autó került most a magyar piacon vezető pozícióba.

A válság után a flottavásárlókra épült teljesen a piac. Mennyire billent ez mostanára vissza? Egyáltalán visszatérhetünk a korábbi arányokhoz?  

A válság előtt, durván 80 százalék egyéni és 20 százalék céges vásárlás volt a jellemző, ami egy extrém piacot mutat. Ezzel szemben mikor összeomlott a magyar piac és 45 ezerre esett vissza 240 ezerről az értékesítés, akkor egy az egyben megfordult. Ma a magánvásárlók újra 40 százalék körül járnak már, tehát szépen lassan regenerálódik a piac. Nyugat-Európában körülbelül 50-55 százalék egyéni és 45-50 százalék a céges  vásárlás a jellemző. Véleményem szerint ez az egészséges piaci arány.

Önök az elektromobilitás terén is élen jártak, először kezdtek ilyen modelleket árulni. Ráadásul az első magyarországi elektromos villámtöltő is önöknek köszönhető. Milyen indíttatásból vágott ebbe bele a Gablini?

Az elmúlt két évtizedben nemzetközi szövetségekben dolgoztam. Ennek köszönhetően én máshogy láttam az európai és a magyar autópiac jövőjét is, mint azok, akik csak a hazai viszonyokat tapasztalhatták. Azokon a konferenciákon nem a következő 3-4 évről beszéltek, hanem 20 éves távlatban gondolkodtak, hogyan fog átalakulni a közlekedés, mi ennek a szakmai oka? Már a 2000-es évek közepén arról volt szó, hogy technológiai váltásra van szükség, és előbb-utóbb az elektromos hajtásnak is meg kell jelennie az autógyártásban.  Az még kérdés – talán a mai napig is -, hogy az elektromos hajtás az energiát akkumulátorból vagy hidrogéncellás megoldással kapja-e. Az viszont már eldőlt, hogy erre kell átállni, mert jön az önvezető autó, ahhoz pedig gondozásmentes technológia kell, és az elektromos hajtás az. Nekem tehát volt már információm, és mikor a Nissan megkeresett, hogy elkezdené forgalmazni a Leafet. Akkor mindenki azt mondta, hogy bolondok vagyunk, elektromos autót? Mi bevállaltuk, de kizárólagosságot kértem, amíg a piacot fel nem építjük. Így a Gablini-csoport 2016 közepéig kizárólagos forgalmazója volt ennek a típusnak, és szerencsére a Nissan is belátta, hogy ez egy jó szemlélet volt.

Most kapott egy nagyon komoly elismerést a cégcsoport a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarától, amit a gazdasági életben, a vállalkozói tevékenységben és a főváros fejlesztésében nyújtott szolgáltatásaik területén folyamatosan kiegyensúlyozott, kiemelkedő eredményeikért kaptak. Miben tud segíteni még ezek után a Kamara egy ilyen cégnek?

Nekem a gumicsontom a szakképzés. Az látható, hogy ennek az ügye az utóbbi évtizedekben nem egy sikertörténet. Látszik, hogy a multinacionális cégek nem jönnek ide, mert nincsen szakképzett munkaerő. Pedig előttünk áll a digitalizáció, a mesterséges intelligencia, az Ipar 4.0 projekt. Ezért az elmúlt két és fél évemet a Gyáriparosok Szövetség alelnökeként és kamarai beosztottként is erre áldoztam, hogy erre megoldást keressünk. Mostanra elkészültünk egy olyan anyaggal, egy átfogó koncepcióval, amivel remélem a BKIK is segítségemre lesz, mert a Kamarában értik és tudják, hogy miért van erre szükség. Ez egy kitörési pont lehet az országnak, úgy is mondhatnám, ez Magyarország befektetése a XXI. századba. Mert ahhoz, hogy tudjunk fejlődni, ehhez nekünk középkádereket kell nevelnünk nagy számban. Ehhez pedig intelligencia kell, megfelelő képzés, és egy professzionális szakképzési rendszer. Én most ezen dolgozom, és örömmel tapasztalom, hogy a BKIK-ban ez nyitott fülekre talál, és a kormányzat is nyitott erre. Felismerték, hogy ebben lépni kell. Nagyon bízom benne, hogy a szakképzési innovációs tanácson, sikerül őket megnyerni partnernek abban, hogy ezt a komplex rendszert újítsuk meg. Hogy Magyarországnak ez egy sikertörténete tudjon lenni.

Az ingatlanpiaci szereplők továbbra is optimisták

0

Arra lehet számítani, hogy az ingatlanpiaci fellendülés töretlen marad – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt. legfrissebb, negyedévente publikált ingatlanpiaci felmérésében.

A GKI a vállalatok, az ingatlannal foglalkozó cégek (fejlesztők, forgalmazók, tanácsadók és üzemeltetők), valamint a lakosság következő egy évre vonatkozó ingatlanpiaci terveit és kilátásait térképezte fel. A harmadik negyedévi vizsgálatban 110 ingatlanokkal foglalkozó cég és 1164 vállalat vett részt, a lakossági reprezentatív minta 1000 emberből állt.

A közlemény szerint az élénk gazdasági növekedés a logisztikai ingatlanok kihasználtságát magasan tartja. A kihasználtsági ráta a fővárosi agglomerációban 90 százalék, ami negyedéves alapon ugyan 1 százalékpontos csökkenést, de éves alapon 5 százalékpontos emelkedést jelent, a nyugati országrészben a ráta 93 százalékos, a keleti régióban pedig 87 százalék. A megkérdezettek szerint a bérleti díjaknál 2-4 százalékos emelkedés várható a következő egy évben a raktárpiacon.

Az irodák kihasználtsága Budapesten és környékén 2018 harmadik negyedévében enyhén tovább emelkedett, 92 százalékra nőtt. Kelet-Magyarországon ugyanakkor a júliusban mért 84 százalékos kihasználtság októberre 82 százalékra csökkent, míg Nyugat-Magyarországon a júliusi 90 százalékos mutató októberre sem változott. A felmérésben résztvevők várakozásai szerint a következő egy évben 2-3 százalék körüli bérletidíj-emelkedésre lehet számítani.

A lakásvásárlásra és -építésre vonatkozó lakossági várakozások az egy negyedévvel korábbihoz képest jelentősen élénkültek. Júliushoz képest ugyan azoknak a körében, akik a következő egy évben biztosan elindítanak egy vásárlási vagy építési tranzakciót nem történt változás, de a valószínű szándékú körben 27 százalékpontos növekedés következett be. A lakossági kilátások meghaladták 10 éves csúcsukat. A lakásfelújításra és korszerűsítésre irányuló lakossági várakozások is számottevően erősödtek az egy negyedévvel ezelőttihez képest. A valószínű körben 24, a biztos szándékú körben 22 százalékpontos volt a bővülés.

A lakásárak növekedésére várhatóan a közeljövőben is számítani lehet. A felmérés alapján a használt lakásoknál a következő egy évben 2-5 százalék közötti áremelkedés valószínű, az új építésű lakások árai pedig 2-3 százalékkal emelkedhetnek.

(Forrás: MTI)