Kezdőlap Blog Oldal 1094

Felére csökkent a munkaügyi perek száma

Kevesebb mint a felére csökkent a munkaügyi perek száma a tíz évvel korábbihoz képest. A 2012-ben, az új munka törvénykönyvvel életbe lépett szabályok lényegesen csökkentették a munkavállalók érdekeltségét a pereskedésben.

2014-ben mindössze 14 ezer munkaügyi per indult Magyarországon, míg tíz évvel korábban még 29 ezer, ami a nyugat-európai országokhoz képest már akkor is alacsonynak számított – írja szerdai számában a Világgazdaság. A lapnak nyilatkozó Kéri Ádám, a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda munkajogi üzletágvezető ügyvédje elmondta: „a munkaügyi perek számának csökkentése, kimondottan kormányzati cél volt, amelyet 2011-ben a Széll Kálmán-tervhez kapcsolódó Magyar Munka Terve nevű programban fogalmaztak meg”.

A szakértő szerint a felmondási tilalmak rendszere, illetve a nagyszámú és elhúzódó munkaügyi perek a munkáltatónak túlzott és indokolatlan tehernövekedést okoztak. A 2012 közepén életbe lépett munka törvénykönyvben lényegesen csökkentették a munkavállalók érdekeltségét a pereskedésben – mondja Kéri Ádám. Többek között azzal, hogy a jogellenes felmondásnál, nyertes per esetében, a dolgozók ezentúl már csak 12 havi elmaradt keresetüket kaphatják meg – hangsúlyozta.

Kétmilliós tábora van az orosz kormányfőnek az Instagramon

0

Dmitrij Medvegyev szerdán bejelentette, hogy követőinek száma meghaladta a kétmilliót az Instagramon.

Egyre több orosz politikus ismeri fel, hogy az internetes közösségi média segítségével villámgyorsan eljutnak a választókhoz. A miniszterelnök sem kivétel. Dmitrij Medvegyev követőinek tábora meghaladta a kétmilliót az Instagramon, amit természetesen maga jelentett be.

A tábor növekedése folyamatos. Tavaly márciusban érte el az egymilliós küszöböt, s az idei év végére meghaladhatja a 3 milliót. Medvegyev rajongói több mint egymillióan vannak a Facebookon és a Twitteren is.

Medvegyev gyakran tesz bejegyzéseket. A legutóbbi népszerű üzenete mégsem a politikával volt összefüggésben. December 31-én boldog új évet kívánt az oroszoknak, s ezt egyetlen perc alatt tízezren like-olták.

Mivel foglalkozik 2016-ban az Európai Parlament?

0

Az Európai Parlament idei témái közül kiemelt hangsúlyt kap idén a menekültválság kezelése és az EU klímamegállapodásban foglalt vállalásainak teljesítése. Fontos, hogy nagyobb hatáskört kapjanak a bűnüldöző szervek a terrortámadások kivédése érdekében, igazságosabb legyen a vállalati adózás az unióban, valamint hatékonyabb legyen a személyes adatok védelme.

Migráció

Az Európai Parlament az év elején fogalmazza meg álláspontját az Európai Bizottság menedékkérők áttelepítésére vonatkozó hosszú távú javaslatáról. Az abban megfogalmazott lépéseknek köszönhetően enyhülne a nyomás a menekültek legnagyobb részét befogadó tagországokon, valamint létrejönne egy új, határellenőrzéssel foglalkozó uniós ügynökség.

A képviselők szavaznak a biztonságosnak minősített országok listájáról, amelynek köszönhetően a jövőben gyorsabban bírálják el a menekültkérelmeket.

Biztonság és személyes adatok védelme

A tavalyi évben elkövetett terrortámadások után újra reflektorfénybe került a légi utasok adatainak használata, amely segítené a gyanúsítottak elfogását. A képviselők és a tagállamok kormányainak képviselői 2015 decemberében előzetes megállapodást kötöttek az utasadat-nyilvántartásról, következő lépésként plenáris ülésen szavaz az erre vonatkozó javaslatról az Európai Parlament.

A parlament és a tanács tavaly novemberben informális megállapodást kötött, hogy megerősítik az Europol szerepét, amely az EU egyik leghatékonyabb fegyvere a terrorizmus elleni fellépésben. Plenáris ülésen tavasszal szavaz róla a parlament.

A képviselők 2012 óta dolgoznak az uniós adatvédelmi reformon. Decemberben a parlament és az Európai Tanács informális megállapodást kötött az új szabályokról, így folyamatban van azok véglegesítése. A reform lehetővé tenné, hogy mindenki maga rendelkezhessen az online adatai felett.

Adórendszer és klímaváltozás

Az átláthatóbb adórendszer érdekében a nagyvállalatok ott fizessenek adót, ahol a profitot termelik – javasolja a tagállami adómegállapításokat vizsgáló különbizottság állásfoglalásában, amelyet már plenáris ülésen is megszavazott a parlament. 2016-ban a tavaly decemberben létrehozott „feltételes adómegállapítások és jellegükben vagy hatásukban hasonló egyéb intézkedések 2.” különbizottság viszi tovább a munkát ezen a területen.

A parlament vizsgálóbizottságot állított fel az autók kibocsátásmérési tesztjeire vonatkozó uniós szabályzás megsértésének vizsgálatára.

Decemberben 196 ország részvételével történelmi jelentőségű nemzetközi egyezmény született az éghajlatváltozás elleni küzdelemről. Az Európai Parlament segítséget nyújt, hogy megvalósuljanak a megállapodásban foglalt vállalások és ennek kapcsán idén szavaz a kibocsátáskereskedelmi rendszerre, illetve a közúti járművek kibocsátására vonatkozó szabályokról.

Mi lesz még napirenden?

Az Európai Parlament egységes digitális piac előmozdításáról szóló jelentéséről januárban szavaznak az képviselők.

Az parlament folytatja a vizsgálódást a szolgáltatások kereskedelméről szóló nemzetközi megállapodáshoz (TISA), illetve az EU–USA transzatlanti kereskedelmi és beruházási partnerséghez (TTIP) kapcsolódóan.

Az képviselők lépéseket tesznek a körkörös gazdaság előremozdításáért, amely az újrahasznosítás mellett növelné a termékek élethosszát; valamint dolgozik az energiaunió kiépítéséért.

Duna House: június végéig meghosszabbították a határidőt

A kibocsátó kérelmében foglalt különös méltánylást érdemlő körülményekre tekintettel június 30-ig meghosszabbították a tőzsdei kereskedés megkezdése iránti kérelem benyújtásának határidejét a Duna House Holding Nyrt. törzsrészvényeire.

A Duna House törzsrészvényeit 2015. október 28-ával vezették be a BÉT-re. A társaság részvényeinek nyilvános értékesítése november elején kezdődött, és a sikeres értékesítést követően indulhatott volna az ingatlanközvetítő társaság részvényeinek tőzsdei kereskedése.

A részvényértékesítés időszaka alatt azonban olyan törvényjavaslatot nyújtottak be az Országgyűlésnek, amely a kibocsátó egyik üzleti szegmensének – a hitelközvetítésnek – a teljesítményét befolyásolhatja, ezért maga a Duna House kérte az értékesítés felfüggesztését.

Interaktív élményközponttá alakítanák Ferihegy 1-et

A magyar repüléstörténet jelenét és jövőjét bemutató látogatóközpontot alakítanának ki a ferihegyi repülőtér 1-es terminálján. Áttelepítenék a repülőskanzen járműveit, de helyet kapna egyebek mellett egy szimulátorközpont is.

Interaktív élményközponttá alakítanák át a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér műemléki védettséget élvező 1-es terminálját, ahol egyebek között légiközlekedés-történeti kiállítás és régi repülőgépeket bemutató skanzen is nyílna – írja szerdai számában a Magyar Hírlap Somogyi-Tóth Gáborra, az Aeropark vezetőjére hivatkozva.

Az 1950-ben átadott, akkor korszerű, modernista – mára műemlék – utasforgalmi épület, az 1-es terminál Ferihegyen több éve kihasználatlanul áll. Miután 2012-ben a Malév csődbe ment és a forgalmat a 2-es terminálkomplexumban helyezték át, a tíz éve  korszerűen felújított és ezért Europa Nostra-díjjal kitüntetett épületben csak irodák maradtak.

Somogyi-Tóth Gábor a lapnak elmondta: itt lehetne berendezni a magyar repüléstörténet jelenét és jövőjét bemutató látogatóközpontot, a 2-es terminál mellett működő repülőskanzenből pedig áttelepítenék az egykori Malév-repülőgépeket és a különleges földi járműveket.

A  kiállítás mellett szimulátorközpont, vetítések, szemléltető eszközök és a néhány kisebb, történeti gép mellett étterem és ajándékbolt is helyet kapna. Emellett építenének több kisebb vagy egy nagyobb üvegcsarnokot, ahol a további, kisebb repülőket és légi eszközöket mutatnának be. Az Aeropark vezetője hangsúlyozta: a tervek megvalósítása sok pénzbe kerülne, de már tárgyalnak az elképzeléseikről kormányzati képviselőkkel.

Tizenkét éves mélyponton az olaj ára

0

Több mint tizenkét éves mélypontra, 30 dollár alá esett a West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára a New York-i árupiacon kedden.

Helyi idő szerint délután két óra (közép-európai idő szerint este nyolc óra) körül a WTI ára februári szállításra hordónként 1 dollár 44 centtel 29,97 dollárra csökkent, majd néhány perccel később még lejjebb, 29,93 dollárra ereszkedett. Utoljára 2003 decemberében fordult elő, hogy 30 dollár alatt volt a WTI ára.

Az Európában irányadó északi-tengeri Brent könnyűolaj még tartja magát: este fél kilenc körül márciusi szállításra hordónként (159 liter) 30,95 dollárba került, 93 centtel, 2,92 százalékkal csökkent az ára az Intercontinental Exchange (ICE) londoni jegyzésében. Napi csúcspontján 32,67 dolláron, 2,47 százalékos pluszban állt, napi minimumát 30,55 dolláron ütötte meg.

Tavaly több mint 30 százalékkal csökkent a kőolaj világpiaci ára, az idei év eleje óta pedig további közel 20 százalékkal lett olcsóbb a fekete arany. A túlkínálat és a nyomott kereslet által jellemezhető piac továbbra is nyomás alatt áll, mivel a kitermelők nem hajlandóak visszafogni a termelést.

A City egyik legnagyobb befektetési bankcsoportja, a Barclays kedden ismertetett új előrejelzése szerint a Brent olajfajta és az amerikai nyersanyagpiacon irányadó West Texas Intermediate hordónkénti átlagára az idén egyaránt 37 dollár lesz. A Barclays szakelemzőinek eddigi prognózisa 60 dolláros idei átlagárfolyamot jósolt a Brent hordójára, a WTI esetében pedig 56 dolláros egész évi átlagárat valószínűsített.

Más nagy globális befektetési házak is meredek olajárzuhanást várnak. A Morgan Stanley, a Goldman Sachs és a Bank of America-Merrill Lynch iparági elemzői új, felülvizsgált előrejelzéseikben egyaránt azt valószínűsítették, hogy 20 dollárig is csökkenhet a Brent árfolyama az idén, a Royal Bank of Scotland szakelemzői pedig 16 dolláros mélypontot sem tartanak kizártnak.

Az egyik brit nagybank, a Standard Chartered elemzői azt sem tartják kizártnak, hogy legrosszabb esetben 10 dollárra esik az olaj ára. Jelenleg nincsenek olyan fundamentális tényezők, amelyek valamiféle egyensúlyi helyzetbe tolnák a piacokat – mutatott rá Paul Horsnell, az árupiaci elemzéseket készítő részleg vezetője.

Szerdától 3 forinttal olcsóbban lehet tankolni

0

Csökkentette bruttó 3-3 forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol.

A csökkentéssel a 95-ös benzin átlagára 322-323 forintra, a gázolajé pedig 309-310 forintra mérséklődött. Legutóbb január 6-án változtak az üzemanyagárak, akkor a benziné bruttó 3 forinttal emelkedett, a gázolajé nem változott.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Január 15-ig lehet bejelenteni az áttérést a nemzetközi könyvvezetésre

Ha egy cég már 2016-ban szeretne áttérni a Nemzetközi Pénzügyi Beszámolási Standardok szerinti könyvvezetésre, ezt január 15-éig be kell jelentenie az adóhatóságnál és a Központi Statisztikai Hivatalnál, bizonyos esetekben a Magyar Nemzeti Banknál is.

2016. január elsejétől bizonyos feltételek mellett a magyar vállalkozások is választhatják a hazai számviteli szabályok helyett az IFRS (International Financial Reporting Standards) szerinti könyvvezetést.

Az IFRS-re való áttérés azon magyar vállalkozások számára nyitott, amelyek közvetlen, vagy legfelső anyavállalata az IFRS szerint konszolidálja leányvállalatait, illetve amelyek tőzsdei cégek és részvényeiket bevezették az Európai Gazdasági Térség (EGT) valamelyik tagállamának szabályozott piacára.

Az áttérés feltétele, hogy a gazdálkodó rendelkezzen az áttérésre való felkészültségét igazoló könyvvizsgálói jelentéssel. A cégeknek igazolniuk kell, hogy anyavállalatuk, amely IFRS szerint készíti a konszolidált beszámolóját, őket is bevonja a teljes körű konszolidációs körbe, és be kell mutatniuk többek között azt is, hogy az IFRS elkészítéséhez szükséges megfelelő képesítéssel és gyakorlattal rendelkező munkatársak vagy külső tanácsadók rendelkezésükre állnak.

Az áttérést az általános szabályok szerint az áttérés napja – vagyis az első IFRS szerint készült éves beszámoló üzleti évének első napja – előtt legalább 90 nappal kell bejelenteni, mely alól a 2016-os üzleti évben is ezt választó cégek felmentést kapnak, számukra a bejelentés határideje az áttérés napját követő 15. nap, azaz 2016. január 15-e.

Az IFRS-re való áttérés a nemzetközi hátterű vállalatok számára jelent majd könnyebbséget hosszú távon, mert így nem kell a magyar és a nemzetközi szabályok szerint is elkészíteniük könyvelésüket. Mivel a teljes számviteli rendszer átállítása komoly feladat, és nem árt a várható hatásokat is előre feltérképezni, azoknak is érdemes lehet a bevezetést megelőző időszakban dupla könyvvezetést készíteniük, akik még csak gondolkoznak az áttérésen.

Obama: Amerika nem hanyatlik, a világ leghatalmasabb országa

0

Elnökségének utolsó évértékelőjét tartotta Barack Obama, s a beszédben inkább a jövőre koncentrált. Erőteljesen megvédte kormányzata eddigi belpolitikai és gazdaságpolitikai eredményeit, sőt új javaslattal is előrukkolt, a rákkutatást illetően.

Obama a Kongresszus két háza, valamint a legfelső bíróság tagjai, a vezérkari főnökök egyesített bizottságának tagjai és meghívott vendégek előtt mondta el évértékelő, vagy ahogyan az Egyesült Államokban nevezik, az unió helyzetéről szóló beszédét. Rövidebb leszek, mint szoktam – kezdte beszédét az elnök, de valójában körülbelül ugyanolyan hosszan beszélt, mint szokott.

Az évértékelő mintegy egy órán keresztül tartott, a jelenlévők többször is heves tapssal szakították meg. Nemcsak a következő évről akarok beszélni, hanem a következő évekről, a jövőről – fogalmazott az elnök. Optimizmust sugárzott, amikor azt fejtegette, hogy az amerikaiak mindig képesek voltak úrrá lenni félelmeiken, képesek voltak előre tekinteni, meglátni a lehetőségeket, és ezáltal erősebbek és jobbak lettek.

Optimista, tettvágytól duzzadó nemzetnek írta le az amerikait. Optimizmusát alátámasztandó felsorolta azt, amit kormányzata legfontosabb eredményeinek tart: köztük az egészségbiztosítás megreformálását, az energiapolitika újragondolását, a nagyobb figyelmet a globális klímaváltozásra, az azonos neműek házasságának engedélyezését. Kiemelte, hogy az amerikai gazdaság erős. Amerikának van a legerősebb gazdasága a világon – mondta.

Szerinte a történelem legnagyobb arányú munkahelyteremtése zajlott az elmúlt években az országban. Az elnök új programot is meghirdetett a rákbetegség kezelésére. A feladatot olyan léptékűnek nevezte, mint amikor annak idején a Hold meghódítását tűzték ki célul. A rákbetegség elleni küzdelem irányítására Joe Biden alelnököt kérte fel. Tudnivaló, hogy Biden fia, a 46 éves Beau Biden tavaly tavasszal agydaganatban hunyt el, s erre most maga Obama is utalt.

Az idei év feladatai között Obama megemlítette a guantanámói fogolytábor bezárását.

Beszédében az elnök megjegyezte: aki azt állítja, hogy Amerika hanyatlik, az a fikciók világában él. Hangsúlyozta, hogy bár veszélyes időket élünk, ezek az idők nem azért veszélyesek, mert Amerika meggyöngült volna. Az Egyesült Államok a leghatalmasabb ország a világon – mondta. Kormányzata eredményeként említette a közeledést Kubához, és a diplomáciai viszony helyreállítását a karibi szigetállammal. Egyúttal sürgette Kuba elleni gazdasági embargó feloldását is.

A terrorizmusról szólva kifejtette, hogy ez Amerikát is fenyegeti ugyan, de nem a létében. Az al-Kaidával és az Iszlám Állam nevű terrorszervezettel le kell számolni, mondta, s ehhez a Kongresszustól azt kérte, hogy szavazza meg katonai erő alkalmazását az Iszlám Állam ellen.

Az elnök viszonylag hosszan beszélt az amerikai politikai vita hangneméről. A demokrácia a bizalom alapvető elemeit követeli meg az állampolgárok között – fogalmazott, és hangsúlyozta, hogy változtatni kell a politikai diskurzus megosztó stílusán, hogy jobbik arcunkat mutathassuk. Utalt a republikánus elnökjelölt-aspiránsok megjegyzéseire is.

Kiemelte: azzal, hogy muszlim embereket sértegetnek, az Egyesült Államok korántsem válik erősebbé, sőt, ez kisebbíti Amerikát a világ szemében, s megnehezíti céljai elérését is. El kell utasítanunk mindennemű politikát, amely az embereket faji vagy vallási alapon veszi célba, különbözteti meg. Ez nem politikai korrektség kérdése, hanem annak megértése, hogy mi tesz bennünket erőssé – mondta. Hozzátette: az Egyesült Államokat a világ a sokszínűségéért, a nyitottságáért, mások hitének tiszteletben tartásáért is tiszteli.

Az amerikaiaknak nagy döntéseket kell hozniuk, de a mi népünk mindig is képes volt megfelelni a kihívásoknak – mondta az elnök, aki végül azzal zárta beszédét, hogy változást akart, mert bízik honfitársaiban.

Az elnöki évértékelésre hagyományosan egy republikánus politikus válaszol, az idén Dél-Karolina kormányzója, Nikki Haley mellett döntött a Republikánus Párt. A kormányzó asszony – akinek szülei indiai bevándorlók – sokak meglepetésére egyes ügyekben Obama szavait visszhangozta. Szintén kitért ugyanis a republikánusok kampányának forró pillanataira, a bevándorlók és kisebbségek elleni retorikára, amely a Republikánus Párt vezetőit is aggasztja, s azt kérte az amerikaiaktól, hogy ne dőljenek be ezeknek a szirénhangoknak.

MTI/Járai Judit, Washington

Bírósághoz fordul a GVH-bírság miatt a bankszövetség

0

A bankszövetség szerint olyan adatbázis működtetéséért büntette meg a GVH, amelyet a kormányzattal és a felügyelettel egyeztetve alakítottak ki, és amelyet minisztériumok is használtak. A szervezet bírósághoz fordul a négymilliárd forintos bírság miatt.

A Magyar Bankszövetség bírósághoz fordul a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) büntetése miatt. Az érdekképviselet befizeti a rá kiszabott négymilliárd forintos bírságot, de a GVH döntését elfogadhatatlannak tartja és azzal szemben minden hazai és nemzetközi jogorvoslati lehetőséget igénybe kíván venni – reagált közleményben a bankszövetség.

Mint arról beszámoltunk: a GVH bírságot szabott ki a bankszövetségre és a Nemzetközi Bankárképző Központ Zrt.-re. (Utóbbinak 15 millió forintot kell befizetnie.) A GVH szerint a két szervezet 12 éven át a verseny korlátozására alkalmas módon működtette a BankAdat nevű adatbázist, amellyel lehetővé tették a bankok számára, hogy egyedi, üzleti titoknak minősülő, stratégiai adatokat osszanak meg egymással.

A bankszövetség szerint azonban a  BankAdat szolgáltatás az egyes bankok portfólió szintű, gyakran és széles körben kommunikált adatait összesítette – vagyis olyan adatokat tartalmazott, amelyek egyébként is hozzáférhetőek. Ez a szolgáltatás tette lehetővé, hogy az egyes bankok jogszabály által előírt minősítése, a gazdasági növekedés tervezése, a piaci rések feltárása és új pénzügyi termékek fejlesztése hatékonyan valósuljon meg – fogalmaz a szervezet.

Ráadásul a BankAdat szolgáltatást 2000 nyarán kormányzati igényre alakította ki a magyar bankszektor, a szabályozó hatóságok tudtával, a felügyelet pénzügyi támogatásával és jogkövető szándékkal. Működését a bankfelügyelet adatokkal segítette, kimutatásait a gazdasági kérdésekkel foglalkozó minisztériumok is rendszeresen kérték és felhasználták – hívják fel a figyelmet.

A BankAdat rendszerhez hasonló adatbázisok létjogosultságát az Országgyűlés is elismerte, amikor 2015-ben jogszabályt alkotott, és lehetővé tette, hogy ilyen adatbázist a Magyar Bankszövetség is működtessen. Az adatok között ügyfélszintű, banktitoknak minősülő vagy árazásra vonatkozó információk sohasem szerepeltek.

A bankszövetség szerint a GVH eljárása során versenyjogsértés vagy káros piaci hatás sem került bebizonyításra. A BankAdat versenysemleges, sőt működtetése a piaci versenyt segíti. A lakossági és a vállalati ügyfelek az egyre bővülő banki szolgáltatásokon keresztül haszonélvezői voltak ennek a korszerű adatszolgáltatásnak. Mindezeket a versenyjoggal foglalkozó magyar ügyvédi irodák sora és a versenyjogi szempontból Európában mérvadó szervezet (az RBB Economics) szakértői véleménye is megerősítette – érvel a bankszövetség.

A szervezetnél úgy látják: a fentiek alapján a GVH döntése jogilag és szakmailag értelmezhetetlen, olyan hibás feltételezéseken és következtetéseken alapul, amelyek figyelmen kívül hagyják a piaci verseny működését.

Három évet várni kell a legújabb Lada 4×4-re

Az AvtoVaz bejelentése szerint 2018 őszén gördül le a futószalagról a Lada 4×4 legújabb változata. Jó sok időt kell rá várni, de a gyártó szerint megéri.

A Lada 4×4 Urban és Classic, azaz a korábbi Niva Magyarországon is kapható tavaly december óta. A legújabb változatra azonban majdnem három évet kell várni, s akkor sem biztos, hogy azonnal elindul a magyarországi értékesítés.

A legújabb 4×4 3 és 5 ajtós változatban is készül majd, 1,8 literes 122 lóerős motor kerül bele. A jelenlegi modellel párhuzamosan gyártják majd egy ideig, a mostani modellből az utolsó várhatóan 2021-ben kerül a szalonokba az AvtoVaz középtávú tervei szerint. A Classikon idén kisebb korszerűsítéseket végeznek, s várhatóan 1,7 literes, 83 lóerős motorral is piacra dobják.

A magyarországi forgalmazó szerint a Lada 4×4 Classic „nem ismer akadályokat, kiváló nagy hóban, sárban, sziklás terepen, homokdűnéken vagy sűrű aljnövényzetben”.

Környezetvédelmi termékdíj – Mire figyeljünk 2016-ban?

0

Első olvasatra 2016 látszólag nem sok újdonságot hozott a környezetvédelmi termékdíj szabályozás szempontjából; ha azonban kicsit mélyebbre ásunk, kiderül, hogy vannak olyan módosítások, amelyek komoly változásokat hozhatnak bizonyos kötelezetti körre vonatkozóan – írja Csizmadia Heléna, a Mazars az Adó- és jogi szolgáltatások üzletágának igazgatója.

A módosítások egyes konstrukciók újragondolását tehetik szükségessé – hívja fel a figyelmet friss bejegyzésében Csizmadia Heléna, a Mazars igazgatója.

A készletre vétellel kapcsolatos módosítás

Január 1-jétől kibővült a környezetvédelmi termékdíj kötelezettség-keletkezés jogcímeinek köre: az első belföldi forgalomba hozatal és a saját célú felhasználás mellett a készletre vétel is keletkeztethet termékdíj kötelezettséget, amennyiben a kötelezett a termékdíj kötelezettség keletkezésének időpontjára a készletre vételt választja, és ezt be is jelenti az adóhatóságnak a tevékenység megkezdését követő 15 napon belül, vagy folyamatosan működő kötelezett esetén a tárgyévre vonatkozó választását január 31-éig.

Bár a készletre vételt a gyakorlatban eddig is úgy kezeltük, mint önálló jogcímet, a törvény módosítása azonban két nagyon lényeges dologra hívja fel a figyelmet.

A módosításnak komoly következményei lehetnek azokra a kötelezettekre nézve, akik készletre vételkori megfizetést választottak, és emellett átvállalási szerződésekkel rendelkeznek, ha tőlük történik a kötelezettség átvállalása. Azzal ugyanis, hogy a készletre vétel önálló jogcímként került be a törvénybe, a készletre vételkor megkeletkezik a kötelezettség, és esedékessé válik a termékdíj fizetés. A törvény eddig is kimondta, hogy átvállalás esetén a kötelezettség a forgalomba hozatal időpontjában száll át az átvállalóra, és ebben a tekintetben nem történt módosítás. Eddig ez a kitétel nem okozott fejtörést a készletre vételkori fizetési kötelezettséget keletkeztetőknél sem, hiszen egészen a forgalomba hozatalig nem volt olyan jogcím, ami alapján fizetniük kellett volna visszamenőlegesen a készletre vétel időpontjára. A forgalomba hozatalkor pedig átszállt a kötelezettség az átvállalóra, így az átvállalás működött. 2016. január 1-jétől viszont megkeletkezik a kötelezettség a készletre vételkor, így forgalomba hozatalkor már nincs, ami átszálljon az átvállalóra, tehát a készletre vételkori megfizetés és az átvállalás a jövőben együtt nem lesz működőképes. Az ilyen konstrukciókat alaposan át kell gondolni, és módosítani úgy, hogy az a legoptimálisabb legyen 2016-tól is a résztvevő felek mindegyikének. Egyelőre időben vagyunk, mert – ahogy a készletre vételkori fizetési kötelezettség választására – úgy az attól való eltérés bejelentésére is január 31-éig van lehetőség. A határidő azonban jogvesztő, így a döntés nem tűr halasztást.

A törvényváltozás a következő múltbeli hibás gyakorlatra is ráirányítja a figyelmet. Tapasztalataink alapján a múltban nem volt megfelelő annak a speciális helyzetnek a kezelése, ha készletre vételkori fizetési kötelezettséget választó kötelezett külföldről termékdíj-köteles terméket hozott be, de végül mégsem hozta forgalomba vagy használta fel saját célra, hanem valamilyen okból kifolyólag például visszaszállította a partner vállalatának külföldre, vagy nagykereskedő társaság változtatás nélkül továbbértékesítette külföldi partnernek. Azt látjuk, hogy korábban ezt a társaságok jellemzően az egyszerűség kedvéért úgy kezelték, hogy készletre vételkor megfizették a termékdíjat, majd kiszállításkor visszaigényelték. Ez az eljárás azonban nem megfelelő, a visszaigénylés megtagadható. A készletre vételkor ugyanis nem volt termékdíj kötelezettség keletkezési jogcím. A termékdíj kötelezettség ugyanis az első belföldi forgalomba hozatalkor vagy a saját célú felhasználásakor állt volna be visszamenőlegesen a készletre vétel időpontjára. Mivel azonban sem belföldi forgalomba hozatal, sem saját célú felhasználás nem történt, így nem keletkezett meg a kötelezettség, és a termékdíjat eleve megfizetni sem kellett volna. Ebből kifolyólag a visszaigénylés is alaptalannak minősül. Helyette önellenőrzéssel kell módosítani az eredeti bevallást, és így járhat vissza a megfizetett összeg. A helytelen eljárás többlet adófizetési kötelezettséget ugyan nem, de adóbírságot eredményezhet, így az eljárási szabályok megfelelő alkalmazására érdemes odafigyelni, és a múltbeli hibákat javasolt korrigálni. A 2016-os szabályváltozásokkal ez a hiba lehetőség elvileg megszűnik, mert készletre vételkor már megkeletkezik a környezetvédelmi termékdíj kötelezettség, amely a leírt esetben az általános szabályok szerint visszaigényelhető.

A csomagolási hulladék birtokosai

Sokszor találkoztunk a korábbiakban azzal a problémával, hogy nem volt egyértelmű, ki minősül kötelezettnek olyan esetekben, amikor egy társaság logisztikai szolgáltató segítségét veszi igénybe a termékek Magyarországra történő behozatalához. Ilyen esetekben gyakran előfordul, hogy a logisztikai szolgáltató lebontja például a szállítói csomagolást, és kisebb egységekben szállítja ki a termékeket a címzetteknek, esetleg át is csomagolja a termékeket, stb. A terméknek ilyen esetben a logisztikai szolgáltató soha nem lesz a tulajdonosa, de mi a helyzet a lebontott csomagolással?

A törvény 2016. január 1-jétől egyértelműem kimondja, hogy kötelezettnek a csomagolási hulladék első birtokosa számít, tehát a logisztikai szolgáltató. Bár a hatóságok jogértelmezése miatt ezt eddig is így kellett volna kezelni, mégis gyakran tapasztaltuk, hogy a logisztikai szolgáltatók nem voltak hajlandóak ezt a kötelezettséget felvállalni, ami mind a szolgáltatást megrendelő, mind a logisztikai szolgáltató szempontjából tarthatatlan: a szolgáltatást megrendelő feleslegesen fizet meg olyan termékdíjat, amely esetében nem is számít kötelezettnek, míg a logisztikai társaság esetében komoly adóhiánnyal lehet számolni. Az ilyen típusú ügyletek átgondolása, a múlt rendbetétele mindenképpen javasolt.

Háromszög ügyletek

A törvény eddig is tartalmazott kitételt a háromszög ügyletekre vonatkozóan, mégis úgy látjuk, a gyakorlatban ennek alkalmazására igen ritkán került sor. A módosítás most könnyítést tartalmaz, és ennek kapcsán érdemes átgondolni a múltbeli és a jövőbeli ügyleteket is.

A szabályozás értelmében amennyiben belföldi vevőnek értékesítünk termékdíj-köteles terméket úgy, hogy az értékesítés következtében a termék közvetlenül külföldre kerül kiszállításra, nem keletkezik termékdíj kötelezettség. Eddig a szabályozás feltételként hozta, hogy a fuvart az értékesítőnek magának kell végeznie vagy megrendelnie, de ez a korlátozás 2016. január 1-jétől kikerült a törvényből.

A tapasztalataink alapján ezzel a könnyítéssel eddig nagyon kevesen éltek, pedig komoly adminisztrációs terhektől szabadíthatja meg mind az értékesítőt, mind pedig a beszerzőt: nincs szükség a termékdíj megfizetéséhez kapcsolódó nyilvántartás vezetésére, a visszaigénylési számlazáradék szerepeltetésére és a visszaigényléshez kapcsolódó adminisztrációra sem.

A 2016. január 1-jétől hatályos változások a fentieken kívül több olyan módosítást is tartalmaznak, melyekre érdemes még odafigyelni, és ahogy a korábban bemutatott pontosítások, ezek is komoly változást hozhatnak a kötelezettek életében. Ilyen például a csomagolás fogalmának kibővítése, a gépjármű átalány bevezetése, vagy a számlazáradékokkal kapcsolatos szabályozás – zárja bejegyzését Csizmadia Heléna.

Szolgáltatások külkereskedelme: első ízben csökkent az uniós többlet

0

A szolgáltatások külkereskedelmi mérlege az Európai Unió szempontjából 2014-ben is többletet mutatott, az aktívum azonban – első ízben – kisebb, mint az előző évi, derül ki az Eurostat kedden közzétett tájékoztatójából.

Az EU szolgáltatás-külkereskedelmi mérlege 2013-ban 175,6, 2014-ben pedig 162,9 milliárd eurós többletet mutatott. Az import a 2013. évi 544,1 milliárd euróról 602,0 milliárd euróra, az export 719,6 milliárd euróról 764,9 milliárd euróra nőtt, az előbb 11, az utóbbi 6 százalékos növekedés.

A szolgáltatások kereskedelmében az EU elsőszámú partnere az Egyesült Államok, az uniós export 26 százaléka oda, az import 32 százaléka onnan „érkezik”. A második számú partner-blokk a négy EFTA-ország (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc), az exportban 18, az importban 13 százalékos súllyal.

Az EU a szolgáltatások kereskedelmében a legnagyobb, 58,6 milliárd eurós többletet az EFTA-csoporttal könyvelte el, az Oroszországgal szembeni mérleg 16,5 milliárd eurós többletet mutat. A harmadik Japán (10,5 milliárd euró), a negyedik Brazília (7,5 milliárd euró).

Tűzvörös cipőkkel köszönti az Adidas a majom évét

0

Limitált szériában dobja január 23-án a kínai piacra az új évet köszöntő cipőit a német sportszergyártó cég.

Az Adidas egyelőre nem tájékoztatott arról, hogy mennyi cipőt és milyen áron kínál a február 8-án beköszöntő kínai új év tiszteletére. Kínában 2016-ban a majom éve lesz, mindenben a tűzpiros dominál majd. Nem véletlen, hogy a németek cipője is ebben a színben pompázik, kivéve a talprészt, amely hófehér.

Az Adidas egyébként elkezdte átfókuszálni a gyártását. Két éve a cég bérgyártóinak 50 százaléka még kínai volt. Ez azóta 10 százalékkal csökkent, főleg azért, mert növekedtek a gyártási költségek és drágult a munkaerő.

Magyar ügyfelekre vadászik a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett cég

0

Figyelmeztetést adott ki az MNB a Pro Trade FX céggel kapcsolatban. A gyanú szerint a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett társaság engedély nélkül közvetít magyar ügyfeleknek befektetési szolgáltatást.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) piacfelügyeleti eljárást folytat a Pro Trade FX Inc. (Pro Trade Fx) nevű, a Brit Virgin-szigeteken bejegyzett társaság tevékenységének áttekintésére. A társaság online felületeken magyar nyelven is hirdette szolgáltatásait – derült ki az MNB közleményéből.

A piacfelügyeleti eljárás azt kívánja megállapítani, hogy az említett társaság végez vagy végzett-e – rendszeres gazdasági tevékenység keretében – az MNB engedélye nélkül a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvényben írt befektetési szolgáltatási tevékenységet, illetve kiegészítő szolgáltatást, továbbá bejelentés hiányában ugyanezen törvény szerinti függő ügynöki tevékenységet.

A bizonyítási eljárás során eddig beszerzett bizonyítékok alapján a jegybank kedden közzétett végzésében – az MNB-ről szóló törvényben biztosított felhatalmazásával élve − azonnali hatállyal megtiltotta, hogy a Pro Trade FX engedély nélkül vagy bejelentés hiányában bármely, az MNB engedélyéhez vagy bejelentéshez kötött tevékenységet végezzen.

A jegybank – eddigi gyakorlatával összhangban – ezen társaság adatait is megjelentette internetes honlapja Figyelmeztetések menüpontjában, jelezve, hogy a Pro Trade FX nem szerepel az MNB nyilvántartásában, így az MNB engedélyéhez vagy bejelentéshez kötött tevékenység végzésére Magyarországon nem jogosult.

Az MNB jelenleg rendelkezésre álló bizonyítékai szerint a Pro Trade FX – engedéllyel rendelkező – máltai, német, illetve ciprusi befektetési szolgáltatóknak közvetít(ett) magyar befektetőket. A társaság a befektetők által megnyitott egyes kereskedési számlákat a kapott meghatalmazások alapján több esetben kezelte is.

A befektetők számára a Pro Trade FX nagy valószínűséggel jogellenesen végzett tevékenységén túl további kockázatot jelent az is, hogy a határon átnyúló tevékenység keretében szolgáltatást nyújtó intézmények felügyeletét a pénzügyi intézmény székhelye szerinti felügyelet látja el. A befektetőknek a máltai, német, illetve a ciprusi befektetési szolgáltatókat érintő esetleges kérelmeikkel, panaszaikkal így nem az MNB-hez, hanem az adott pénzügyi intézmény székhelye szerinti felügyelethez kell fordulniuk. A magyar befektető-védelmi garanciarendszer ezen befektetésekre nem nyújt védelmet.

Új fantáziaszínekkel csomagol az Egyesült Államokban a McDonald’s

Szenvedélyes lila, optimista narancs, mágikus magenta, pikáns lime – a McDonald’s három év után igazi nemzetközi együttműködéssel változtat a csomagolás dízájnján.

Az új csomagolást egyelőre csak az Egyesült Államokban vezetik be, a globális terjeszkedésről később dönt a cég – idézi a Turizmus Online az Advertising Age hírét.

Az új csomagolást hét ügynökségből álló csapat dolgozta ki. A német Leo Burnett, az amerikai TBWA, a hong kong-i DDB, az ausztrál Creata és Landini, a brit Boxer és Forpeople ügynökségek dizájnereiből álló csapat először 2015 év elején ült össze, s azóta rengeteg vásárlói visszajelzést kaptak.

Mindegyik ügynökség egy-egy dízájnert delegált, akik Londonban dolgoztak közösen egy hétig. A három lehetséges tervből a végső változatot a McDonald’s csomagolásaiért felelős Boxer ügynökség alakította ki.

ÉVOSZ: 2017 elejére lehet mérhető hatása a CSOK-nak az új lakások építésére

0

Legkorábban a jövő év elejére lehet érzékelhető hatással az új lakások építésére a most bevezetett 10+10 millió forintos otthonteremtési program – mondta Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke.

Legkorábban a jövő év elejére lehet érzékelhető hatással az új lakások építésére a most bevezetett 10+10 millió forintos otthonteremtési program – mondta Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke az MTI érdeklődésére kedden.

A most elinduló többlépcsős folyamat a bankoknál kezdődik, majd a terveztetéssel, engedélyezéssel, kivitelezéssel folytatódik. A használatba vehető lakások átadásával ténylegesen a statisztikákban így legkorábban 2017 elején jelenhetnek meg a hatások.

Jelezte, hogy Budapesten és a vidéki nagyvárosokban ingatlanfejlesztő cégeknek van már több nagyobb társasház építésére előkészített és engedélyezett projektje, amit egyszerűen kivitelezőkkel versenyeztetni kell, így ott fog először növekedni az új építésű lakóingatlanok száma.

Kitért arra, hogy a konstrukció másik nagy része lesz, amikor a lakosság közvetlenül fordul megrendelésekkel építőipari cégekhez, de ennek a kivitelezési ideje hosszabb, 2017 végén készülhetnek el.

Koji László szerint a CSOK-kal nagyjából évente 3500–4000-rel több új lakóingatlan épülhet meg, a kormányzati ciklus végéig számításaik szerint, 40 ezer lakóingatlan készülhet el. Ez lényegesen több az utóbbi években mért évi 7000 körüli új építésnél – mutatott rá.

Az elnök szerint az ágazatban van elegendő kapacitás, és szakember az új otthonteremtési programban jelentkező megrendelések teljesítésére. A vállalkozóknak azonban jobban meg kell fizetniük a szakmunkásokat.

Koji László szerint 2016-ban nem várható, hogy az ágazatban bővül a foglalkoztatás, hanem a meglévő kapacitásokat irányítják át az új megrendelésekre. Abban az esetben, ha a kormány az új uniós ciklus pénzügyi forrásaival 2016 közepétől visszatér megrendeléseivel az építőipari piacra, nagy értékű szerződések várhatóak.

Az 5 százalékra csökkentett áfa az új lakások építésénél fehérítheti a szektort. Ezentúl nem éri majd meg az embereknek szóbeli megállapodás alapján dolgoztatni a kivitelezőt, hanem jobb lesz írásban szerződni – tette hozzá.

MTI

 

Rugalmas foglalkoztatást támogató program indul kkv-knak

A rugalmas foglalkoztatási formák bevezetését segítő program indul kis- és középvállalkozások (kkv) számára, a cégek 3 millió és 15 millió forint közötti támogatásra pályázhatnak – közölte a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány vezetője kedden, Szegeden.

Balázs Tibor, a pályázati lehetőségeket bemutató országos rendezvénysorozat első állomásán újságíróknak elmondta, a magyar gazdaságra jellemző kötöttségek miatt a rugalmas foglalkoztatási formák, a távmunka vagy a részmunkaidős állások aránya lényegesen alacsonyabb, mint Nyugat-Európában. A kkv-k esetében azonban, ha hallgatólagos vagy informális módon is, de az átlagosnál gyakrabban megjelenik.

A rugalmas foglalkoztatás elterjedése nem csupán a munkaszervezést, a piaci alkalmazkodóképességet, a versenyképesség növelését segíti elő, hanem lehetőséget ad olyan hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci helyzetének javítására, mint a kisgyermekesek, az idősebb vagy megváltozott munkaképességű emberek.

A konvergencia régióban működő 10 és 249 közötti alkalmazottat foglalkoztató, nem kizárólag agrártevékenységet folytató vállalkozások kétkörös pályázaton vehetnek részt. Az első ütemben elvégzik az érintett cégek átvilágítását, vezető interjúkat készítenek, kérdőívek segítségével mérik föl a dolgozók véleményét, megvizsgálják a belső szabályzatokat, majd a rugalmas foglalkoztatási formák bővítésére fejlesztési tervet készítenek – mondta Balázs Tibor.

A második ütemben, nyártól a vállalkozások e fejlesztési tervek alapján pályázhatnak 3 millió és 15 millió forint közötti támogatásra, a dolgozók képzésére, informatikai beruházásokra, bértámogatásra – tudatta a szakember, hozzátéve: az egyszerűsített pályázatok során elnyerhető támogatás a költségek teljes egészét fedezi, országosan 5 milliárd forint forrás áll rendelkezésre.

MTI

Veszélyben a mobil, mind több vírus támadja az androidos készülékeket

0

Egy év alatt a másfélszeresére nőtt az Androidot használó készülékeket támadó vírusok száma. A mobiltelefonok és táblagépek többségén ráadásul elavult operációs rendszer fut, így a kártevőknek könnyű dolguk van.

Tavaly 50 százalékkal több androidos kártevőt regisztrált a G Data német vírusvédelmi cég, mint 2014-ben, az idén pedig további fenyegetések várhatók. Az MTI-hez eljuttatott összegzés szerint az androidos telefonok és tabletek 80 százalékán biztonsági réseket tartalmazó, elavult operációs rendszer található, pedig a talált kártevők alapján szükség lenne a verziók folyamatos frissítésére.

A biztonsági cég szerint az egyik legnagyobb probléma, hogy az android esetében nem a Google, hanem a telefongyártók adják ki a frissítést egy-egy adott telefontípushoz, ami lassan megy, valamint az új frissítések sokszor nem elérhetőek a régebbi készülékekhez. 

A G Data úgy véli, hogy az androidos készülékek idén három fő problémával szembesülhetnek: egyrészt a nem megbízható forrásból vásárolt készülékeken már előre telepített kártevő bújhat meg. 2015-ben a Lenovo, a Xiaomi és a Huawei nem márkakereskedésből, hanem ismeretlen disztribútoroktól vásárolt készülékein is azonosítottak ilyen kémprogramokat.

Emellett, mivel egyre több eszköz épül a Google operációs rendszerére, növekednek az egyes biztonsági résekhez kapcsolódó kockázatok is. Az androidos okoseszközökön tömegesen gyűlnek a bűnözők számára értékes felhasználói adatok – olvasható a közleményben. 

A harmadik fenyegetést az úgynevezett komplex banki trójaiak jelentik. A vírusvédelmi cég szakemberei szerint növekedni fog azon kártevők száma, amelyek az azonos felhasználóhoz tartozó windowsos gépet és androidos telefont egyszerre fertőzik meg, és így megszerzik a banktól SMS üzenetben érkező aláíró jelszavakat is.

Az új KEOP-források felére már lehet pályázni

A 2014-2020-as ciklusban elérhető KEOP-források felére már megjelentek a kiírások, s hamarosan közzéteszik a középületek, közintézmények energiahatékonyságának javítását támogató pályázatokat is.

Megjelentek a következő, 2014-2020-as uniós fejlesztési ciklusra vonatkozó Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) pályázatok, ezek az elérhető támogatás 50 százalékát érintik – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fejlesztés- és klímapolitikáért, valamint kiemelt közszolgáltatásokért felelős államtitkára az M1-en.

Szabó Zsolt közölte: a csatornázást, ivóvízminőséget javító beruházásokat, vagy az árvíz elleni védekezést érintő programokban szeretnének gyorsak lenni. A középületek, közintézmények energiahatékonyságának javítását támogató pályázatok most fognak megjelenni. A kormány célja, hogy az uniós fejlesztési időszak végére valamennyi magyarországi közintézmény energiahatékonyan, minél kevesebb költséggel tudjon működni – tette hozzá.

Kitért arra, hogy az előző fejlesztési ciklus KEOP-pályázatait forrásvesztés nélkül lezárták, minden rendelkezésre álló támogatást igénybe véve. Az elérhető támogatások közel 62 százalékát sikerült másfél év alatt lehívni, és kifizetni, ez a minisztérium munkatársainak köszönhető.   

Közölte: a következő időszakban változást jelent, hogy az önkormányzatok a Területi Operatív Programban (TOP) pályázhatnak. Kiemelt területek az árvíz elleni védekezést, a hulladékgazdálkodást érintő beruházások, a szennyvíz és ivóvízminőség javítás, és a megújuló energiát hasznosító beruházások lesznek.

Az új fejlesztési ciklusban 1173 milliárd forint forrás áll rendelkezésre, ennek egyharmadát ivóvízre, egyharmadát árvíz elleni védekezésre, 20-25 százalékát hulladékgazdálkodásra, egyharmadát pedig energetikai beruházásokra fordítják – ismertette.

Pál Tibor a Magyar Könyvvizsgálói Kamara új elnöke

Dr. Pál Tibor tanszékvezető egyetemi docenst választotta elnökké a Magyar Könyvvizsgálói Kamara.

Dr. Pál Tibort (képünkön), a Miskolci Egyetem intézetigazgatóját, tanszékvezető egyetemi docenst választotta elnöknek a Magyar Könyvvizsgálói Kamara tisztújító közgyűlése, miután az előző elnök, Dr. Lukács János megbízása lejárt. A tagságnak szóló bemutatkozó programjában Pál Tibor a következő elnökség fő feladatai közé sorolta a kamara hatósági feladatainak maradéktalan ellátását, a kamarai struktúra átalakítását, valamint a kamara megítélésének javítását. Az elnök kisebb, de hatékonyabb kamarai szervezet kialakítása és a megkezdett informatikai fejlesztések folytatása mellett érvelt.

Az elmúlt évben a könyvvizsgálói szakmát ért – sokszor méltatlan – támadásokkal kapcsolatban Pál Tibor azt mondta, hogy a kamarai tagok érdekében meg kell keresni azokat a hibákat, amelyek kijavításával a szervezet a megbízók és a tisztességesen dolgozó tagok érdekeit egyaránt szolgálja. „A munkájukat tisztességgel végző tagok védelme azonban nem egyeztethető össze a tagságra méltatlanná válók melletti kiállással” – fogalmazott a Magyar Könyvvizsgálói Kamara új elnöke.

A Kamara küldöttgyűlésén új oktatási alelnöknek Dr. Hegedűs Mihályt, a szervezet szakmai alelnökének Barsi Évát, fegyelmi megbízottnak pedig Dr. Borzi Miklóst választották meg a küldöttek.

Dr. Pál Tibor ezt megelőzően a kamara oktatási és továbbképzési alelnöke, valamint a szervezet Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke volt. Dolgozott a Pénzügyminisztériumban, azután a Miskolci Egyetemen folytatta pályafutását, ahol jelenleg az Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet igazgatójaként, tanszékvezető egyetemi docensként dolgozik. Kandidátusi és PhD fokozatot szerzett, habilitált.

Valyo: mindenki a folyópartra!

Öt évvel ezelőtt indult el a kezdeményezés, hogy az embereket a Duna-partra csábító programok és helyszínek jöjjenek létre. Tömör Miklóssal, a Város és Folyó Egyesület projekt koordinátorával beszélgettünk.

– Mi a Város és Folyó Egyesület víziója és missziója?

– A cél, hogy a városi embereket közelebb hozza Budapesthez és a Dunához. Fontosnak tartjuk, hogy legyenek olyan helyszínek és programok, amiért érdemes lemenni a Duna-partra. Ami pedig ennél is fontosabb, hogy a fővárosi lakosság ezt észrevegye és kihasználja. Egyelőre figyelemfelhívó fázisban van az egyesület, most kezd váltani a tervezés irányába. Öt éve dolgozunk ezen. Körülbelül most van a félidő, mert a figyelemfelkeltés szempontjából most értük el a célunkat, a tervezés pedig még hátra van.

– Saját kezdeményezésre indították el az egyesületet?

– Igen, ez teljesen civil kezdeményezés. Minden résztvevő különböző területekről jött, van köztünk építész, designer, közgazdász, biológus, író és még sorolhatnám. Négyen kezdtük, most tizenegyen vagyunk, de továbbra is nyitottak vagyunk olyan munkatársakra, akiknek vannak ezzel kapcsolatban ötleteik, amelyekbe szívesen beleásnák magukat.

– Ez hogy zajlik? Bárki csatlakozhat egy projekthez?

– Az a leggyakoribb, hogy jön egy ötlet valakitől, amiről utána elgondolkodunk, elbeszélgetünk teljesen szabadon. Ha olyan a téma, amire felkapják az emberek a fejüket, szívesen dolgoznánk rajta, és a megvalósítása sem ütközik legyőzhetetlen akadályokba, akkor belevágunk. Ez múlik rajtunk is, meg az ötleten is.

– Milyen projektek futnak most?

– Jelenleg a legnagyobb a Rak-Park-pályázat, amelyet 2015. december 5-én mutattunk be. A főváros kiírt egy pályázatot Rak-Park néven, hogy a Kossuth tér és a Szabadság híd közötti pesti Duna-szakasz megújítására. Erre adtunk be egy tervet, amelyen egy 17 fős csapat dolgozott 1 hónapon keresztül. Ebben a tervben a Dunát három szakaszra osztottuk: egy kikötői és piacos, egy sport és pihenő, illetve egy turista részre. Ezen terv funkcióinak megfelelően készült például a kikötő hajóállomással és sok köztérrel. Szeretnénk ezt a tervet egy kicsit propagálni, hogy lássák, ez a víziónk. Reméljük, hogy egyszer hasonló lehet a Duna-part, ahhoz, ahogy elképzeljük. Erre reményt ad, hogy a nyertes terv is sokban hasonlít a miénkhez. Másik futó projektünk a Mobil Szauna, amely három éve létezik. A sok nyári projekt után kitaláltuk, hogy elindítunk egyet télen is. 

– Melyek a nyári projektek?

– Van egy együttműködésünk Fiatal Írók Szövetségével, idén a Duna-parton utaztunk végig Pozsonytól Visegrádig egy busszal, olyan volt, mint egy irodalmi turné. Megálltunk több helyen, voltak irodalmi előadások, felolvasóestek. Ezenkívül van még a Valyo Part, ami ugyan idén nem, de korábban már kétszer volt. Ez egy teljesen ingyenes, tíz napos programsorozat a Lánchíd pesti hídfőjénél. Általában ingyenes eseményeket szervezünk, hogy mindenkinek elérhető legyen.

– Egy évben körülbelül mennyi projektet valósítanak meg?

– Négy-öt saját projektünk van évente, de más szervezeteknek, cégeknek is dolgozunk. A Valyo Parthoz például bútorokat és eszközöket kellett készíteni, így lett egy műhelyünk, és azóta vállaljuk cégeknek, szervezeteknek is az építést. Ha olyan esemény van, akkor Valyoként jelenünk meg, mint projekt, de előfordul, hogy megjelenés nélkül, csak az építést vállaljuk.

– A Fővárosi Önkormányzat mennyiben támogatja az egyesületet vagy az egyesület céljait?

– Folyamatosan kommunikálunk a Fővárosi Önkormányzattal. Elég sokat találkozunk városi szakemberekkel, de pénzügyi támogatást nem kapunk tőlük, mert  civil szervezetként függetlenek szeretnénk maradni. Nyilván vannak pontok, ahol a terveink nem ugyanazok, de folyamatos célunk a megfelelő együttműködés és a jó kapcsolat fenntartása.

– Milyen forrásból tudják megvalósítani a projekteket?

– Többnyire pályázatok révén jutunk forráshoz, sokszor kapunk adományokat is, de a megvalósult projektekből származó bevételből is forgatunk vissza a következőkbe. Egyre inkább próbálunk önfenntartóak lenni.

– Milyen kommunikációs csatornákon keresztül érik el a fővárosiakat?

– Elsősorban a közösségi médián, a Facebookon és az Instagramon. Ezenkívül a sajtón keresztül is, célunk, hogyha van egy figyelemfelkeltő esemény, akkor az kapjon sajtónyilvánosságot. Szerencsére a bloggerek is viszonylag sokat írnak rólunk.

– Mik az egyesület rövid- és hosszú távú tervei?

– A cél, hogy összehozzuk a Duna-partot a budapestiekkel, hogy pontokat helyezzünk el az emberek mentális térképén. A középtávú terv pedig ezeknek a pontoknak a megteremtése és menedzselése. Véleményem szerint ez nemcsak a civil szférának, de az önkormányzatoknak és a gazdasági szférának is a feladata, hiszen olyan európai fővárosról van szó, amelynek kiváló természeti adottságai vannak. Ezeket pedig ki kell használni, így hosszú távon is az a célunk, hogy jöjjenek létre olyan helyek, amelyek leviszik az embereket a Duna-partra.

Kovács Réka Fruzsina

 

Támogatást kaptak a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató cégek

Egymilliárd forint támogatást kaptak a megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató vállalkozások. A programban résztvevő cégek automatikusan megkapják a dotációt, ha a következő évben is vállalják az alkalmazottak foglalkoztatását.

Csaknem egymilliárd forintos egyszeri támogatásban részesülnek a megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató akkreditált cégek a munkakörülmények javítására, eszközeik fejlesztésére – jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára. A kormány december 31-én döntött a támogatásról, amelyet már át is utaltak az érintett vállalatoknak. Az egyszeri támogatásban másodjára részesültek a cégek, 2014 végén ugyanis 2,6 milliárd forintos támogatást folyósított a kormány. 

Kiemelte, mivel ez a támogatási forma rendkívül népszerű, és jelentősen segíti a megváltozott munkaképességű emberek elhelyezkedési esélyeit és munkakörülményeit, a kormány úgy döntött: rendszeressé teszi a támogatást, és jogszabályban garantálja, hogy minden év végén folyósítja azoknak a cégeknek, amelyek a következő évben is vállalják megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatását.

Az összeg nagyságát a foglalkoztatottak számának arányában határozták meg – közölte, hozzátéve, a támogatást november 30-ig lehet felhasználni olyan fejlesztésekre, beruházásokra, eszközbeszerzésekre, amelyek segítik a megváltozott munkaképességű emberek munkavégzését. Ilyen beruházás volt például a Főkefe Közhasznú Nonprofit Kft.-nek a sajtótájékoztató helyszínéül szolgáló, XIV. kerületi telephelyén kialakított személylift, amellyel teljessé vált az épület akadálymentesítése – hangsúlyozta. 

Az államtitkár elmondta azt is, hogy tavaly ősszel kiírták már azt a pályázatot, amely – egyfajta bértámogatásként – 2016-ban egész évre biztosítja a munkáltatóknak a foglalkoztatás költségeit. Erre a tavalyi 29 milliárddal szemben idén 34 milliárd forintot biztosítanak, így a múlt évi 30 300 támogatott foglalkoztatott után az idén már több mint 30 700 megváltozott munkaképességű ember tud valamilyen foglalkoztatási formában elhelyezkedni. Nőtt a programban részt vevő munkáltatók száma is: tavaly 325 munkáltató vett részt a programban, az idén 350.

Czibere Károly beszélt arról is, hogy az új közbeszerzési törvénynek köszönhetően a fogvatartottakhoz hasonlóan mentesülnek a közbeszerzési eljárás alól a megváltozott munkaképességű emberek is, ugyanis az uniós közbeszerzési értékhatár alatt nem kell az eljárást lefolytatni, ha megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztat az adott cég.

Beszámolt továbbá arról, hogy a bürokráciacsökkentő intézkedéseknek köszönhetően ettől az évtől 60-ról 21 napra csökken a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációs eljárásának hossza, valamint változott a lakóingatlan átalakításához kapcsolódó akadálymentesítési támogatás összege és igénybevételének lehetősége is. A támogatást már nemcsak egyszer lehet igényelni, hanem tízévente újra, összege pedig az eddigi 150 ezerről január elsejével 300 ezer forintra nőtt.

Czibere Károly közölte azt is, hogy tervben van a rehabilitációs ellátások folyósításának átalakítása is. Eddig a munkaórák számához kötötték a jogosultságot, a jövőben azonban felső jövedelmi korlátot vezetnének be. Az államtitkár úgy fogalmazott, a kormány célja, hogy a passzivitásra kárhoztató segély helyett arra ösztönözze a megváltozott munkaképességű embereket, hogy bebizonyítsák, ők is tudnak értékteremtő munkát végezni, s ezek az emberek és a munkáltatók egymásra találjanak.

Szabó György, a Főkefe ügyvezető igazgatója elmondta, az épületet 1949-ben adták át, tehát 67 éve vártak a most üzembe helyezett liftre, amely 640 ember életét könnyíti meg. A teljes egészében állami tulajdonban lévő Főkefe Közhasznú Nonprofit Kft. foglalkoztatja a legtöbb megváltozott munkaképességű embert az országban, négyezer dolgozója közül 3400-an megváltozott munkaképességűek. Az 1949-ben a fővárosi látássérültek foglalkoztatására alakult társaságnak ma ötven telephelye van az országban, ahol látás-, hallás- és értelmi sérülteket egyaránt foglalkoztatnak.

Paks II: kételyei és aggályai vannak az Európai Bizottságnak

Új információkat kér az Európai Bizottság a Paks II beruházással kapcsolatban, egyelőre nem egyértelmű ugyanis, hogy „az intézkedés az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdése értelmében vett állami támogatást tartalmaz-e vagy sem”.

Az Oroszországi Föderáció és Magyarország 2014-ben kormányközi egyezményt kötött egy nukleáris programról. Az egyezmény alapján Oroszország 10 milliárd euró államközi hitelt nyújt a magyar államnak, amely ezt az összeget a paksi telephelyen két új nukleáris reaktor megépítésének támogatására fordítja (a telephelyen jelenleg üzemelő négy reaktoron kívül). Az államközi hitelmegállapodás szerint Magyarország a hitelt a beszerzési ár 80 százalékának finanszírozására használja fel, míg a megfizetendő mindegyik összeg 20 százalékát Magyarország a saját forrásaiból fizeti meg.

Oroszország a Nizhny Novgorod Engineering Company Atomenergoproekt (a továbbiakban: JSC NIAEP) részvénytársaságot jelölte ki az építésre, Magyarország az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt.-t (a továbbiakban: Paks II) jelölte ki a két új reaktor tulajdonosának és üzemeltetőjének.

Magyarország a reaktorok megépítéséhez tőkefinanszírozás formájában beruházási támogatást fog nyújtani a Paks II számára. Magyarország szerint a nukleáris villamosenergia-termelésnek a tüzelőanyag-keverék részének kell maradnia a leépítésre kerülő kapacitások helyettesítése, az új termelési kapacitások iránti igények kezelése, továbbá az az éghajlatváltozással kapcsolatos európai célkitűzések (különösen a szén-dioxid-kibocsátás tervezett csökkentéséhez kapcsolódóak) megvalósítása érdekében.

Magyarország azt állítja a bejelentésben, hogy a beruházás nem képez az EUMSZ (Európai Unió működéséről szóló szerződés) 107. cikke értelmében vett állami támogatást, mivel nem nyújt gazdasági előnyt a Paks II-nek, mert teljesül a piacgazdasági befektető elve – olvasható az unió hivatalos lapjában megjelent közleményben.

Az intézkedés értékelése

A bizottság előzetes következtetése szerint nem egyértelmű, hogy az intézkedés az EUMSZ 107. cikkének (1) bekezdése értelmében vett állami támogatást tartalmaz-e vagy sem. A bizottság azt a kérdést vizsgálja, hogy valamely piacgazdasági befektető meg tudta volna-e valósítani az intézkedést hasonló feltételek mellett.

A bejelentés szerint a projekt gazdasági elemzése a súlyozott átlagos tőkeköltségnél (WACC) magasabb adózás utáni belső megtérülési rátát (IRR) mutat az erőmű üzemelése alatt, ezért az állami beruházás nyereséges lenne, vagyis megfelel a piacgazdasági szereplő tesztjének (MEIP-teszt).

Magyarország azonban nem nyújtott be elegendő információt arra vonatkozóan, hogy a beruházás gazdasági értelemben nyereséges-e, figyelemmel a kockázatok szerződés szerinti elosztására és a jövőbeni bevételekkel kapcsolatos elvárásokra (a jövőbeni villamosenergia-árak alapján).

Továbbá ebben a szakaszban, a benyújtott információk nem elegendőek ahhoz, hogy a bizottság megállapíthassa, hogy amennyiben az intézkedés állami támogatást képez, teljesülnek-e a belső piaccal való összeegyeztethetőségre – különösen a támogatás szükségességére – vonatkozó, az EUMSZ 107. cikke (3) bekezdésének c) pontjában meghatározott feltételek, továbbá azt, hogy fennállnak-e olyan piaci hiányosságok, amelyek érintik a magyarországi nukleáris projektekbe való új beruházásokat, és hogy melyek ezek a piaci hiányosságok. A bizottság információkat kér az új nukleáris beruházások (állami támogatás nélküli) lehetőségeiről és azok időzítéséről, figyelemmel a magyar villamosenergia-piac jellegzetességeire és annak várható alakulására, és e tekintetben piaci modellezést is kér.

Továbbá, a bizottságnak kételyei vannak a bejelentett intézkedés arányosságával kapcsolatban, mivel ebben a szakaszban nem egyértelmű, hogy a Paks II hogyan és mekkora mértékben fogja ellentételezni az állam beruházását. Továbbá, a bizottság aggályosnak tartja az intézkedés versenyre és kereskedelemre gyakorolt lehetséges torzító hatásait is. Magyarország villamosenergia-termelési piacát viszonylag magas piaci koncentráció jellemzi, a belföldi termelés kb. 50 százalékát adó, jelenleg működő Paksi Atomerőművel. Ebben a szakaszban nem ismert, hogy jelentős kapacitások lépnének be a piacra, az előre jelzett termelési hiány ellenére. Ezért a Paks II a 2030-ban várható hazai kereslet legalább egyharmadát fogja adni. A Paks II a Paksi Atomerőmű még mindig működő/még nem leszerelt reaktoraival együtt növelheti a piaci koncentrációt. A bizottság úgy véli továbbá, hogy az alapterhelést biztosító, magas kihasználtsággal és alacsonyabb szintű teljes energiatermelési költséggel jellemezhető kapacitásoknak nyújtott támogatás akadályozhatja az új piaci szereplők belépését és bizonyos magasabb költségű termelési kapacitást jobbra tol a kínálati görbén.

Az (EU) 2015/1589 tanácsi rendelet 16. cikkének megfelelően az összes jogellenes támogatás visszafizettethető a kedvezményezettel – emlékeztet a bizottság.

Az észrevételeket a bizottság továbbítja Magyarországnak.

Az Európai Bizottság levele itt olvasható.

Az érdekeltek a bizottsági eljárás tárgyát képező támogatásra vonatkozó észrevételeiket egy hónapon belül tehetik meg.

Pontatlanságok, félreértések, megalapozatlan állítások

A magyar kormány megítélése szerint az Európai Bizottság versenyjogi biztosának 2015. novemberi 23-i döntése, illetve az Európai Unió hivatalos közlönyében ma megjelent összefoglalója számos pontatlanságot, félreértést, megalapozatlan és félrevezető állítást tartalmaz – olvasható a Miniszterelnökség közleményében, amelyet az alábbiakban szó szerint idézünk:

A magyar kormányzat határozott álláspontja, hogy a Paks II beruházás a szabadpiaci körülmények között is versenyképes és megtérülő, ezért nincs szükség állami támogatás igénybe vételére. A november 23-i döntésből az is kiderül, hogy az Európai Bizottság a közel két éves versenyjogi egyeztetéseket követően sem tudott olyan megalapozott érvrendszerrel előállni, amely a magyar fél álláspontját – miszerint a beruházás nem tartalmaz állami támogatást – megcáfolná.

Mint ahogy azt Margrethe Vestager biztos asszony is hangsúlyozta, „tekintettel a paksi projekt nagyságrendjére és jelentőségére” az Európai Bizottság időt kér arra, hogy átfogó vizsgálatot folytasson le és a brüsszeli eljárásrend alapján lehetőséget biztosítson más tagállamoknak, piaci szereplőknek, harmadik feleknek, hogy kinyilváníthassák véleményüket.

A kormány álláspontja szerint a Paks II bevételei elegendőek lesznek minden költség fedezésére, beleértve a tőkét, a tőke költségeit, az üzemanyag, az üzemeltetés, a karbantartás, a hulladékkezelés és a majdani leszerelés költségeit is, a beruházás várható megtérülési rátája pedig összhangban van a piaci befektetők által elvárt szinttel.

Ezt a Rothschild bankház által, nemzetközi összehasonlító adatok alapján elkészített részletes gazdasági elemzés is megerősítette, amely a projekttársaság honlapján, illetve a kormany.hu-n  teljes terjedelmében elérhető.

Sajnálatos módon az Európai Bizottság november 23-i döntése figyelmen kívül hagyja azt az állami támogatás szempontjából lényeges körülményt, hogy a finnországi Hanhikivi 1 atomerőművi beruházásban – amely műszaki tekintetben nagymértékben hasonlít a Paks II projekthez – egy konzorcium keretein belül magánbefektetők is szerepet vállaltak, akik megfelelő szintű nyereségességet várnak el a finn atomerőművi projekttől. Annak ellenére, hogy a konzorciumban önkormányzati és orosz állami tulajdonú szereplők is jelen vannak, a bizottság nem kérdőjelezi meg, hogy a „finn testvérprojekt” piaci alapon, állami támogatás nélkül valósul meg.

Sajnos a közel két éve tartó intenzív egyeztetések ellenére az Európai Bizottság döntése és a ma publikált összefoglaló számos pontatlanságot, félreértést, és megalapozatlan állítást tartalmaz. A bizottság például félrevezető módon arra kéri fel a harmadik feleket, hogy az állami támogatással kapcsolatosan tegyék meg észrevételeiket, holott annak meglétét még egyáltalán nem bizonyította. A beruházás tőkeköltségének és megtérülésének kiszámításával kapcsolatosan a magyar fél több olyan metodológiai hibára is rávilágított a bizottsággal történő egyeztetések során, amelyek a bizottság álláspontjának megalapozottságát kérdőjelezik meg.

Továbbá a bizottsági állásfoglalásban sugalltakkal ellentétben a magyar kormány az elmúlt közel két év során a bizottság kéréseinek eleget téve minden szükséges információt rendelkezésre bocsátott az értékelés elvégzéséhez. A kormány korábban is jelezte, hogy a bizottság bizonyos feltételezett megállapításai nem helytállóak, ezért a félreértésekre tételesen fog reagálni a következő beadványában.

A magyar kormány áll a formális vizsgálat elé, amelynek során fenntartjuk, hogy a beruházás nem tartalmaz állami támogatást – zárul a Miniszterelnökség közleménye.