Brüsszel, Amszterdam, München – ha a honlapon lévő információk szerint más országban van a webáruház, legyen az bárhol az Európai Unióban, Magyarországon kizárólag a Budapesti Békéltető Testület döntheti majd el a vitát.

Az Európai Bizottság jelenleg is gőzerővel dolgozik azon a honlapon, amely nem csak a magyar fogyasztók számára, hanem bárhonnan az Európai Unión belül elérhető lesz, véglegesítésére a következő hetekben sor kerül. Ha a fogyasztónak bármilyen gondja van a neten rendelt árucikkel vagy szolgáltatással, már ki sem kell tennie lábát otthonából ahhoz, hogy az rendeződjön.

Panaszát elektronikusan jelenti be a cégnek, elkerülve a postaköltségeket. Így van ez a Budapesti Békéltető Testület eljárásában is, ami megoldást kínál, ha a fogyasztó kérését elutasította a vállalkozás vagy még csak nem is válaszolt arra.

A hazai vállalkozások kötelesek együttműködni a hazai békéltető testületekkel, máskülönben fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. A cégek képviselőinek szintén előnyös az online békéltető honlap, mivel időt, pénzt spórolva nem kell megjelenniük személyesen sem nekik, sem a fogyasztónak. A vitás felek és a testület közötti párbeszéd ugyanis végig a világhálón folyik, a megoldásra irányuló ajánlatukat néhány kattintással teszik meg.

Az Európai Bizottság felmérése szerint a fogyasztók még mindig idegenkednek a külföldi tagállamokból történő vásárlástól. Magyarországon a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön 2014-ben, és csak közel 10 százalék szavazott bizalmat egy másik tagállam webáruházának. Ez viszont nem csak Magyarországon igaz, hanem külföldön is jellemző volt.

A helyzet kezelésére ezért egységes uniós keretekre volt szükség, igazodva ugyanakkor a helyi sajátosságokhoz. Hazánkban így a magyar fogyasztók határon átnyúló, uniós webáruházzal fennálló vitáját Magyarországon egyedül a Budapesti Békéltető Testület dönti el ingyen és gyorsan, csakúgy, mint a külföldi fogyasztó ügyét, ha magyar cégtől rendelt online.

Tanácsadó pontként is működik

A Budapesti Békéltető Testület nem csak a határon átnyúló vitákat dönti el, hanem kijelölt online tanácsadó pontként is segíti mind a fogyasztót, mind a céget, bármilyen kérdésük van. Így például abban, hogy működik az online békéltető honlap, hogyan kell ott a panaszt benyújtani vagy a bizonyítékokat feltölteni, de tanácsot ad arról is, melyek a lehetőségek Magyarországon, ha probléma támadt egy internetes vásárlással.

Az online békéltető honlap szintén segíti a vitás feleket, hiszen külön helpdesk szolgáltatást kínál, nyelvről nyelvre fordít és a fogyasztót, a webáruházat és az eljáró békéltető testületet e-mail címükön értesíti minden lényeges mozzanatról. Mindezt magyar vagy a felek által kiválasztott másik uniós nyelven.

2016. januárjában jelentősen bővül Európa-szerte az online értékesítésben érintett vállalkozások, köztük a magyar cégek tájékoztatási kötelezettsége. Internetes honlapjukon meg kell adni könnyen hozzáférhető módon az online békéltető honlapra mutató linket, valamint e-mail címüket is. Később ide kapnak minden értesítést, többek közt azt, ha a fogyasztó velük szemben eljárást indított.  

Több lesz a tájékoztatási kötelezettség

Ahol a cégnek igénybe kell vennie a békéltető testület eljárását a vita rendezésére (ez igaz Magyarországon is a kötelező együttműködés miatt), további előírásoknak kell megfelelni. Előzetesen tájékoztatni kell a fogyasztókat a honlapról és arról, hogy rendelkezésre áll az online panaszok megoldására. Emellett a vállalkozásoknak saját honlapjukon szükséges megadni azt az internetes linket, ahol a fogyasztó már benyújthatja a kérelmét és bizonyítékait, így elindítva az eljárást. Ez alól az sem kivétel, ha a cég ajánlata e-mailben érkezett: annak kötelező tartalmi eleme az online békéltető honlapra mutató internetes elérhetőség. Az alkalmazott általános szerződési feltételekben pedig azt szintén fel kell tüntetni.

Csupán néhány teendője van a fogyasztónak, hogy kiaknázza az új lehetőségeket. Ez egy egyszerű regisztrációt igényel. Ezt követően a bejelentkezés után benyújthatja panaszát az online békéltető honlapon keresztül. Ehhez szükséges megadni a vitával érintett cég adatait és további néhány információt. Így például azt, hogy mi a kifogás a terméket vagy szolgáltatást illetően, mekkora összeget fizetett ki a fogyasztó.

Továbbá bizonyítékokat is szükséges csatolni, például banki kivonatot, a megrendelés visszaigazolását. A rendszer sokféle elektronikus formátumot elfogad, például szkennelt képeket, dokumentumokat.

Miután a békéltető testülethez került az ügy, a vitarendezési eljárásban legkésőbb kilencven napon belül döntés születik, az eljárási határidő meghosszabbításra csak kivételes esetben van mód. Az eljárás teljes egészében az interneten zajlik. A döntést, így például az egyezséget, ha eltér a felek által használt nyelv, az Európai Unió illetékes szerve le is fordítja.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett ügyekről itt olvashat.