Az apró betűs részben dugta el vagy egyáltalán fel sem tüntette a THM-et több reklámjában a Cetelem. A bankot nem először bünteti ezért a MNB, de úgy néz, másodszorra már tanult belőle a hitelintézet.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Magyar Cetelem Bank Zrt. hirdetéseiben hogyan tünteti fel a teljes hiteldíj mutatót (THM). Eljárása során a jegybank a 2014. április 30. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedő időszak banki reklámjait tekintette át – közölte az MNB.

A vizsgálat megállapította, hogy a Cetelem Bank az általa – részben nagyobb kereskedelmi áruházak közvetítése útján – értékesített áruhitel, személyi kölcsön és hitelkártya termékeket oly módon népszerűsítette, hogy a reklámozás során – a jogszabályi előírásokkal ellentétben – a THM értékét nem vagy nem feltűnően jelenítette meg.

Az ügyfélfogadási helyiségekben, a nyomtatott és elektronikus sajtóban, a televízióban, valamint az áruhiteleket függő ügynökként közvetítő áruházakban megjelenő négy hirdetéstípusnál egyáltalán nem szerepelt a THM értéke. A további 68 vizsgált reklámtípusnál pedig a THM-et a fő hirdetési szövegtől elkülönülő apró betűs részben, illetve minden más információhoz (különösen a kedvezményekhez) képest kisebb vagy azonos betűmérettel, és kevésbé feltűnő ábrázolásmóddal szerepeltették.

A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztási hitelek (például áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, egyéb költségek és díjak). A THM a hiteltermékekre vonatkozó leghangsúlyosabb adat, amely segítséget nyújt a fogyasztóknak a kölcsönigénylés során, hogy az anyagi lehetőségeihez leginkább igazodó megoldást választhassanak. Mindezek miatt követeli meg a vonatkozó jogszabály is, hogy a THM értékét a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban minden esetben feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedes jegy pontossággal meg kell adni.

Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Cetelem Bankra, s kötelezte az intézményt a vonatkozó előírások jövőbeni betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlat a fogyasztók széles körét érintette.

A felügyeleti intézkedéssel összefüggésben megemlítendő, hogy az MNB két évvel korábban 10 millió forint összegű bírságot szabott ki a Cetelem Bankkal szemben a THM értékének feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. Jelen vizsgálat során az MNB az intézmény javára értékelte, hogy a hivatkozott vizsgálatot követően a bank fogyasztási hiteltermékeket érintő kereskedelmi kommunikációja számos tekintetben pozitív irányba változott.

Az áruhiteleket közvetítő kereskedelmi áruházakkal szemben az MNB nem folytat le eljárást, ugyanis azok a bank nevében és javára, függő ügynökként járnak el. Ilyen esetekben a jogsértő tevékenységért minden esetben a bank, mint megbízó felel.