Kezdőlap Blog Oldal 656

Mall.hu: megszűntek a vizsgálat miatti korlátozások

Feloldották a Mall.hu magyarországi raktárának zárolását a hatóságok, ezzel megszűntek a vizsgálat miatt korlátozások az internetes áruháznál – közölte a Mall.hu szerdán.

A Mall.hu közleményében megerősítette, hogy a webáruházat üzemeltető Internet Mall Hungary Kft. ellen nem indult büntetőeljárás, a társaság nem követett el törvénytelenséget.

A kiszállítások a magyarországi raktárból zökkenőmentesen működnek, az átvételi pontok is elérhetőek, ezek nyitva tartását a Black Friday akcióra tekintettel meghosszabbították – áll  a közleményben.  

A Mall.hu november 14-én jelentette be, hogy telephelyét a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV), valamint a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) munkatársai ellenőrzik egy munkavállalójuk tevékenysége kapcsán, ezért a megrendeléseket nem tudják teljesíteni. Leszögezték: mindenben együttműködnek a hatóságokkal annak érdekében, hogy a nyomozást mielőbb megnyugtatóan lezárhassák.

A NAV másnapi közleménye szerint országos akciót hajtottak végre az NNI-vel közösen, hogy felszámoljanak egy webáruház alá szervezett, cégláncolatokat működtető bűnszervezetet, amely 4,5 milliárd forint adót igényelt vissza jogtalanul. Az akció során, melyben több százan vettek részt, mintegy 1,5 milliárd forint értékű vagyont foglaltak le és zároltak.

A Fővárosi Törvényszék hétfőn közölte, hogy az ügyben különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó költségvetési csalás bűntette és más bűncselekmények miatt két gyanúsított előzetes letartóztatását rendelték el.

A Mall.hu keddi tájékoztatása szerint a letartóztatottak nem köthetők a Internet Mall Hungary Kft.-hez. Az ügyben ismereteik szerint egyetlen olyan gyanúsított van, aki a Mall.hu-t üzemeltető cég munkavállalója, aki a nyomozás jelenlegi szakaszában rendelkezésre álló jegyzőkönyvek szerint az elkövetési érték elenyésző részével terhelt, és szabadlábon védekezik. Közölték azt is, hogy a feltételezett bűncselekmény során a cég sem termékhez, sem pénzhez nem jutott, jogszerűen és transzparensen tevékenykedik, és sokkal inkább áldozata, mint haszonélvezője az esetlegesen megvalósított bűncselekménynek. (MTI)

Díjazták a magyar ingatlanpiac legjobbjait

0

A Property Investment Forumon immár nyolcadik alkalommal osztották ki a Portfolio Property Awards díjait. Az év projektjét, a legjobb koncepciót, 2018 irodabérleti, valamint befektetési tranzakcióját ismerték el.

Az év projektje: Nokia Skypark/Futureal

2016 utolsó negyedévében adták át a Corvin sétány 25 400 négyzetméteres projektjét; a Nokia Skyparkot, ami 100 százalék „build-to-suit” fejlesztésként a Nokia Networks egyedi bérlői igényeinek megfelelően épült. A közönség szavazata alapján ez lett az év projektje.

Az év koncepciója: Szervita Square/Horizon Development

A konferencia egyik délutáni szekciójában a meghívott előadóknak mindössze 7 perce volt arra, hogy bemutassák új ingatlanfejlesztéseiket. A 7 projekt közül a közönség szavazata alapján a nyertes a Horizon Development fejlesztésében a Szervita Square lett.

Az év befektetési tranzakciója: CPI Property Group vásárlás

A CPI Property Group a CBRE Global Inverstors által menedzselt ingatlanalapoktól kiskereskedelmi portfoliót vásárolt a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Lengyelországban és Romániában. A portfólió része több magyarországi ingatlan is, így a Pólus Center, a Campona, egy Andrássy úti komplexum és két Interspar is.

Az év irodabérleti tranzakciója: Mol Campus

A Mol-csoport építi fel a Kopaszi-gát mellé tervezett 120 méteres, bruttó 83 ezer négyzetméteres toronyházat, amiben a cég új központja kap majd helyet. A 2021-re elkészülő épület egyesíti a cégcsoport 11 különböző helyen lévő irodáját és 28 emeleten összesen 2500 munkaállomást biztosít az ott dolgozóknak. 

Őszi adócsomag: változások január 1-től

0

Az őszi adócsomag legfontosabb elemeit dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adómenedzsere foglalta össze.

2018. január 1-jén lépnek hatályba Országgyűlés által elfogadott törvényjavaslatok – kezdi friss bejegyzését dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM Hungary adómenedzsere.

A törvényhozó szabad utat engedett többek között

  • az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény hatálybalépésével összefüggő és egyes egyéb törvények módosításáról szóló T/17998 sz. törvényjavaslatnak („salátatörvény”),
  • az adóigazgatási rendtartásról szóló T/17995. számú törvényjavaslatnak,
  • az adózás rendjéről szóló T/17994. számú törvényjavaslatnak,
  • az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló T/17782. számú törvényjavaslatnak,
  • a személyi jövedelemadó meghatározott részének felajánlásáról szóló T/17957 törvényjavaslatnak,
  • a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló T/18006 számú javaslatnak,
  • a sportvállalkozásokat érintő egyes adózási tárgyú törvények módosításáról szóló T/18007 számú törvényjavaslatnak,
  • a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény módosításáról szóló T/18008 számú javaslatnak,
  • az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvényt módosító T/18009 számú javaslatnak, valamint
  • az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényt módosító T/18010. sz. javaslatnak.

Ez még korántsem a teljes kép

Bár a fenti jogszabálycsokor önmagában is terjedelmes normatömeget reprezentál, mégsem állíthatjuk, hogy a fenti felsorolás a teljes őszi adócsomagot tartalmazná, ugyanis a fentieken túlmenően további – pl. áfakulcsokkal, szja-mentességekkel kapcsolatos – adózási szabályok már kihirdetésre is kerültek, illetve rendeleti szinten is megjelennek adózást érintő részletszabályok.

Azt mondanunk sem kell, hogy az őszi adócsomag ismerete önmagában még nem elég ahhoz, hogy naprakészek legyünk az összes, 2018. évet érintő adóváltozás tekintetében.

Az előbbi, némiképpen pesszimista hangulatú felvezetés semmi újat nem mond az adójogszabályok labirintusában eligazodni vágyóknak, ugyanis az utóbbi években következetes tendenciává vált, hogy több turnusban kerülnek elfogadásra egy adott évre vonatkozó adótörvények, így „térben és időben” is többfelé kell tapogatóznia annak, aki a hatályos normák minél teljesebb körű áttekintésére törekszik.

Ez a tendencia idén sem változik, sőt…

Maradt a szabályozási koncepció változása

Az adózást érintő jogszabályok változásaira nagyban rányomta a bélyegét az adóigazgatás átfogó reformja, melynek következtében az adóigazgatási eljárást a jelenlegi Ket.-Art. tandem helyett az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény (Air.), valamint az új adózás rendjéről szóló törvény (új Art.) meglehetősen nehezen definiálható viszonyban álló párosával igyekeznek teljes körűen lefedni. A szabályozási koncepció itt vázolt módosulásával megszűnt az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény (Ákr., az „új Ket.”) alkalmazhatósága az adóigazgatási eljárásokban, vagyis az adóigazgatás olyannyira speciálissá vált a közigazgatási eljárások között, hogy szabályozási autonómiát kapott ezen a sajátos eljárásjogi birodalmon belül.

Adócsökkentéseket is tartalmaz a csomag

Az érdemi anyagi jogi változások közül mindenekelőtt az egészségügyi hozzájárulásnak és az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásnak a szociális hozzájárulási adóval összefüggő csökkenését (19,5 százalék) kell kiemelnünk, amely a szocho-csökkentéssel ellentétben gyakorlatilag minden esetben a munkáltatói terhek valódi csökkentéseként értékelhető. A változásnak számszerű kihatása lesz az összevont szja-alap megállapítására is azokban az eseteken, amikor a magánszemély kötelezett a szocho vagy az eho megfizetésére és az említett kiadásokat ő viseli és költségként sem számolhatja el.

2018-tól 13 százalékra csökken a KIVA mértéke.

Az eljárásjogi változások közül jelentősége miatt mindenképpen említést kell tennünk arról, hogy a korábbi javaslattal szemben változatlanul 200 százalék marad a csalárd adózói magatartások esetére előírt emelt összegű bírság mértéke, ugyanakkor a jelenlegi Art-ban foglaltakhoz képest annak alkalmazására szélesebb körben kerülhet majd sor, ugyanis az említett nem mérsékelhető és nem mellőzhető szankció – némileg vitatható módon – hamis bizonylatok, könyvek nyilvántartások felhasználása esetén is alkalmazható lesz.

A kisebb horderejű anyagi jogi változások közül csak utalás szintjén említjük meg, hogy a jövőben majd állandó nyilatkozatot lehet tenni az szja 1 százalékának egyházak részére történő felajánlásáról. 

A fejlesztési kedvezmény tao-szabályainak változásáról, illetve a sportszervezeteket érintő kedvező módosulásokról korábban már részletesen beszámoltunk.

Az átstrukturálásból következő eljárásjogi átcsoportosítások

Az Ákr-rel összefüggő adó- és egyéb törvénymódosítás kapcsán kiemeljük, hogy a kevés és nem túl nagy jelentőségű anyagi jogi változás mellett annál több a jelenlegi Art. és Ket. átstrukturálásából fakadó eljárásjogi átcsoportosítást tartalmaz a salátatörvény. A korábbi bejegyzésünkben taglalt változásokon túlmenően csak pár kisebb jelentőségű módosulásra hívjuk fel a figyelmet:

  • Nem tartalmi változás, de a szabályok lokalizálása szempontjából hasznos információ lehet, hogy az eltérő üzleti éves adózók iparűzési adó és adóelőleg-kiegészítés tekintetében fennálló bevallási, valamint az adóelőleg-, feltöltés és adófizetési kötelezettségeit az elfogadott törvényjavaslat szerint végül is nem a Helyi adókról szóló törvényben, hanem az Art-ban kell majd keresnünk.
  • A helyi adókról szóló törvényben és az  Art-ban az adókivetéssel összefüggésben párhuzamosan került bevezetésre egy „új adókötelezettség”, az adatbejelentés. Valójában nem egy teljesen új intézménnyel, hanem egy fogalmi pontosítással állunk szemben. A bejelentési kötelezettség e speciális alkategóriájának definícióját nem az anyagi jogi szabályban, hanem az új Art. értelmező rendelkezései között találjuk meg. Az adatbejelentés, mint intézmény az adókivetés rendszerében foglal majd el előkelő helyet, ugyanis – a közhiteles nyilvántartások és az adatszolgáltatás mellett – a helyi, települési és gépjárműadó megállapításának képezi majd nélkülözhetetlen előfeltételét. Az adatbejelentéshez igazodik az adó megállapításához való jog elévülése is, illetve a bejelentés tartalma az elévülési időn belül utólag is módosítható lesz.  Az előbbiekkel összefüggésben az önálló fellebbezéssel megtámadható végzések köre is kibővül az adatbejelentési kötelezettség elmulasztásával kapcsolatban benyújtott igazolási kérelmet elutasító végzéssel.
  • A hatósági adómegállapításra vonatkozó szabályok terén változás a jelenlegi Art-hoz képest, hogy az említett hatósági eljárás tárgyaként kerül nevesítésre a jövedéki adó is, illetve tételesen kerültek felsorolásra azok a helyi adók, melyeket az adóhatóság kivetéssel állapít meg (építmény, telek, kommunális, gépjármű, települési).
  • Korrigálásra kerültek a szabály-áthelyezésekből fakadó korábbi hiányosságok, így pl. az Air-ben már megtalálható lesz a jelenlegi Art-ból változtatás nélkül átvett részkiutalási szabály. Megnyugodhatnak tehát az áfa-visszaigénylők, ugyanis nem az ellenőrzési koncepció szigorodása, hanem mindössze jogalkotói figyelmetlenség miatt nem olvashattuk az eddigi tervezetekben az visszaigényelt adó NAV által nem vitatott részének kiutalására vonatkozó szabályt, vagyis a kiutalás előtti ellenőrzések továbbra sem fognak olyan kártékony hatást gyakorolni az adózók likviditására, mint azt 2012. előtt tették.
  • Szabályozástechnikai módosulás, mely szerint a NAV hatáskörébe tartozó ügyek elektronikus intézésének részletszabályai Kormányrendeletben lesznek majd szabályozva.
  • Az új Art. hatásköri szabályait nem tartalmában érinti, sokkal inkább csak a szövegezés szintjén pontosítja az a jelenlegi Art-beli szabállyal megegyező fordulat, mely szerint a törvény nem terjed ki a társadalombiztosítási ellátásokra, valamint főszabály szerint az uniós vámjog hatálya alá tartozó kötelező befizetésekre sem, ugyanakkor az Art. mint háttérszabály csak az uniós vámjog végrehajtásáról szóló törvény illetve vámjogszabályok eltérő rendelkezése hiányában lesz alkalmazható vám, adó, díj, szankciók  és egyéb, a vámhatóság hatáskörébe tartozó kötelezettségek elszámolására.
  • Technikaibb jellegű az a változás, melynek értelmében kikerült az Art. értelmező rendelkezései közül az adózói minősítésben szerepet játszó adóteljesítmény fogalma.
  • A méltányossági eljárások körében kiemelendő, hogy az adómérséklés köréből a természetes személytől levont adó és járuléktartozásokon túlmenően kizárásra kerültek a beszedéssel megállapított adók is.
  • Nem történt koncepcionális változás az elévülési szabályok tekintetében sem, mindössze egy, a korábbi javaslatból kifelejtett szabály került vissza az Art-ba az elévült időszak önellenőrzésének bírósági döntés alapján történő biztosításával.
  • Az Art. 2. sz. melléklet II. pontjában a helyi adókkal kapcsolatos adókötelezettségek változásai nem érdemi, mindössze technikai változások, ugyanakkor itt kerültek szabályozásra a gépjárműadóval kapcsolatos adatbejelentés, valamint az ezer forintot el nem érő adó megfizetésére, illetve meg nem fizetésére vonatkozó szabályok is.
  • A kisadózó vállalkozásokról és a kisvállalati adóról szóló törvényt módosító javaslat kapcsán kiemelendő, hogy jövőre az ügyvédi irodák is KATA alanyokká válhatnak, amennyiben idén decembertől eleget tesznek ez irányú bejelentési kötelezettségüknek. A kisvállalati adó kapcsán rámutatunk, hogy bővülnek a veszteségelhatárolási lehetőségek, ugyanis mind a KIVA alanyiság előtt, mind az az alatt keletkezett, korábban nem érvényesített veszteség érvényesíthető az adóalapnál 2017. január 1-től.

Integrált térségi gyermekprogramok: kimerült a 15 milliárdos keret

A beérkezett támogatási kérelmek számára és a rendelkezésre álló kötelezettségvállalási keret valószínűsíthető kimerülésére tekintettel, 2017. november 30. napjától a Széchenyi 2020 keretében megjelent „Integrált térségi gyermekprogramok” című (EFOP-1.4.2-16) felhívás felfüggesztésre kerül – tájékoztatott a kormány a hivatalos pályázati honlapon.

Az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program keretében áprilisban megjelent felhívás keretösszeg 15 milliárd forint; a forrást az Európai Szociális Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

A célok:

  • a gyermekeket sújtó nélkülözés mérséklése,
  • az iskolaérett gyerekek arányának növelése, az iskolai hiányzások, valamint a köznevelési intézményekből való lemorzsolódás arányának csökkentése,
  • a gyerekek továbbtanulási mutatóinak javulása,
  • a résztvevők körében az egészségtudatos életmód elterjesztése,
  • a humán szolgáltatások minőségének javítása, valamint indokolt esetben kapacitásbővítése,
  • helyi közösségek kialakítása, önszerveződésük megerősítése,
  • a korábbi hátrányos helyzetű térségek (kedvezményezett járások) integrált gyermekprogramjainak, valamint szakmai, módszertani támogatásának folytatása és bővítése.

Egy projekt 350–500 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatást kaphat.

Támogatási kérelmet az alábbi járások család-és gyermekjóléti központjainak fenntartói nyújthattak/nyújhatnak be:

  1. Baktalórántházai járás, valamint Apagy Nyírtét, Berkesz Nyírtass, Nyírkarász
  2. Bátonyterenyei járás
  3. Cigándi járás, valamint Felsőberecki és Alsóberecki
  4. Csengeri járás
  5. Edelényi járás
  6. Encsi járás
  7. Fehérgyarmati járás
  8. Gönci járás
  9. Hegyháti járás, valamint Bikal és Oroszló
  10. Hevesi járás
  11. Jánoshalmai járás
  12. Kaposvári járás
  13. Kisteleki járás
  14. Mátészalkai járás
  15. Mezőcsáti járás, valamint Tiszavalk és Tiszabábolna
  16. Nyírbátori járás
  17. Ózdi járás
  18. Putnoki járás
  19. Sarkadi járás
  20. Szerencsi járás, valamint Sóstófalva és Újcsanálos
  21. Szigetvári, valamint Szentdénes
  22. Szikszói járás
  23. Vásárosnaményi járás
  24. Berettyóújfalui járás
  25. Barcsi járás
  26. Kunhegyesi járás
  27. Derecskei járás
  28. Salgótarjáni járás
  29. Sellyei járás
  30. Szécsényi járás
  31. Tiszafüredi járás

Szakképzés középfokon: Magyarország az uniós lista sereghajtói között

Az unióbeli középiskolák felsőbb évfolyamain tanuló mintegy 22 millió fiatal 47 százaléka vett részt szakmai képzésen – tájékoztatott szerdán az Eurostat.

A legmagasabb arányban Csehországban vettek részt szakképzésen a középiskolások (73 százalékuk), megelőzve finn (71 százalék), horvát és osztrák (mindkettő 70 százalék), szlovák és holland (mindkettő 69 százalék), valamint szlovén (68 százalék) kortársaikat.

Magyarországon a szóban forgó arány mindössze 23 százalék, ennél csak Máltán (13 százalék) és Cipruson (16 százalék) kisebb a szakképzésben részt vevő középiskolások aránya.

Az Európai Unió statisztikai hivatal az Európai Szakképzési Hét alkalmából tette közzé a szakképzésre vonatkozó adatokat.

Nem került a magyarországi IKEA áruházakba a megnőtt diklórbenzol szintű termékekből

Nem került az IKEA magyarországi áruházaiba azokból a termékekből, amelyekben egy gyártási hiba miatt megemelkedett a diklórbenzol szintje.

Az IKEA Magyarország közleménye szerint a megnövekedett diklórbenzol szint, amely a BASF cég gyártási hibája során került bizonyos termékekbe, nem jelent egészségügyi kockázatot.

A vizsgálat során megállapították, hogy a megnőtt diklórbenzol szintű termékeket a logisztikai folyamat korábbi pontján kiszűrték, a magyarországi áruházakba ezekbe a termékcsaládokba tartozó termékek nem kerültek. 

Hangsúlyozták, hogy a termékek biztonságosak, senkire nem jelentenek veszélyt, így az IKEA nem is hívja vissza azokat. (MTI)

Idén is megrendezi az MNKH az IKT Exportakadémiát

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiájához kapcsolódóan immáron második alkalommal szervez a hazai infokommunikációs vállalkozások igényeihez igazodó IKT Exportakadémiát.

A kétszer két napos tréning fókuszában a nemzetközi marketing, a Digitális Exportfejlesztési Stratégia lehetőségei, a kockázati tőkebevonás, illetve a külpiaci humán erőforrás menedzsment témái állnak.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiájának (DES) keretében kiemelt hangsúlyt helyez a hazai informatikai (IT), infokommunikációs technológia (IKT) és startup ökoszisztéma képviselőinek exportpiaci felkészítésére, nemzetközi piacokon való reprezentálására és pozícionálására. A jelentős piaci igényekre és az ágazat által elért nemzetgazdasági eredményekre tekintettel, az MNKH folytatja ágazatspecifikus képzési programját, az IKT Exportakadémiát.

A kétszer kétnapos tréningen elismert trénerek, sikeres exportőrök, valamint állami és szakmai szervezetek képviselői tartanak szakértői előadást, melynek keretében a résztvevők átfogó tájékoztatást kapnak piackutatásról, forrásbevonási és pályázati lehetőségekről, marketingeszközök hatékony felhasználásáról, humánerőforrást érintő kihívásokról, illetve a sikeres külpiaci és üzleti stratégia kialakításáról. A tréning épít az MNKH Exportakadémia tréningsorozatának eredményeire, amelyet eddig több, mint 300 cégvezető végzett el.

Az előadásokat követően az MNKH lehetőséget biztosít a személyes mentorálásra az iparági és külpiaci szakértőkkel, illetve a képzés végeztével a résztvevő vállalkozók cégre szabott külpiacra lépési-, üzleti- és marketing stratégiát készíthetnek. 

Exportsikerek az IKT szektorban

Az IT és IKT szektor kiemelt szerepet tölt be a magyar nemzetgazdaságban és külkereskedelemben, az ágazat a hazai GDP mintegy 10 százalékát adja, valamint az iparág exportja 2010 és 2016 között közel duplájára nőtt, tavaly meghaladta az 1000 milliárd forintot, mely a teljes szolgáltatási export 15%-át jelenti.

,,A magyar nemzetgazdaság kitörési pontja lehet a digitális gazdaság, ezért átgondolt, valamennyi területre kiterjedő fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. Az InternetKon eredményei alapján 2015 decemberében indította el a kormány Digitális Jólét Programot, melynek keretében elkészültek a következő évek digitális fejlesztési irányait meghatározó stratégiák, köztük Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiája (DES) is. A DES átfogó kormányzati intézkedéscsomagot határoz meg az informatikai kkv-k exportképességének javítása érdekében. A digitális gazdaság exportteljesítményének javulása jelentős mértékben járulhat hozzá a magyar gazdaság növekedéséhez, a fiatalok számára is vonzó, nagyszámú, magas hozzáadott értékű munkahelyet teremt, serkenti a hazai digitális innovációt, valamint a magyar tudás és innováció hasznosításával javítja Magyarország nemzetközi megítélését” – hangsúlyozta Deutsch Tamás, Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztos. 

Az iparági sikerekben az MNKH-nak is kiemelt szerepe van, hiszen mintegy 300, jelentős iparági szereplővel tart fent szakmai kapcsolatot.

„Az exportfejlesztésnek az üzleti lehetőségek megteremtésén túl, van egy nagyon fontos képzési oldala, ezt a szerepet tölti be az Exportakadémia. A program által a fejlődési folyamat elejétől végigkísérjük a vállalkozásokat az exportsikerek felé vezető úton. Az MNKH az idei dubai GITEX szakkiállításon 7 iparági szereplőnek biztosított kiállítási lehetőséget, melynek eredményeképpen a nemzeti stand kiállítói mintegy 1 millió dollár árbevételt prognosztizáltak. Mindig fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy minden egyes sikeres kkv exportügylet példaként szolgálhat és utat nyithat további magyar vállalkozások termékei és fejlesztései előtt a globális piacon” – fogalmazott Kun Gábor, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgató-helyettese.

Az MNKH-nak köszönhetően az ágazatban számos további exportügylet is megvalósult. Példaként említhetőek a kolumbiai piacon értékesített speciális biztonságtechnikai eszközök, a Vietnamba exportált, az élelmiszerek nyomon követését biztosító alkalmazás, vagy épp a Törökországba telepített könyvtári és tárlati digitalizációt biztosító fejlesztés, amely éves szinten több mint 30 millió forint bevételt jelent a magyar innovátoroknak.

Fókuszban a V4 startup ökoszisztéma

A Magyar Nemzeti Kereskedőház számos szakmai szervezettel összefogva, Magyarország Visegrádi Négyek elnökségéhez kapcsolódóan 2017. december 1-jén megszervezi az első „Visegrad in the Ring” elnevezésű startup versenyt Budapesten, a Várkert Bazárban.

A térítésmentes rendezvény keretében a meghívott nagyvállalatok képviselői egy boksz ringben állva a gyakorlati életből vetnek fel megoldandó problémákat és kihívásokat, melyre a térség innovatív projektgazdái igyekeznek megoldási javaslatokat tenni. Az esemény ösztönzi a közép-kelet-európai régió politikai és gazdasági szereplőinek, valamint innovatív startupjainak együttműködését.

Képünkön Deutsch Tamás (b.) és Kun Gábor.

Egyre tudatosabban vesznek fel hitelt a magyarok

A Provident Pénzügyi Zrt., illetve anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) által végzett, öt országra kiterjedő reprezentatív kutatás szerint az elmúlt egy év során jelentősen javult a magyar válaszadók bizalma a bankok és kölcsönöket nyújtó pénzügyi szolgáltatók iránt.

A felmérésben résztvevő országok közül Magyarországon a bankok és a kölcsönöket nyújtó pénzügyi szolgáltatók megítélése hasonló volt. Mindkét kategóriában 40 százalék körül volt azok aránya, akik kifejezetten megbízhatónak tartják a pénzügyi szektorban működő vállalkozásokat; a megkérdezettek közül idén 10 százalékkal többen nyilatkoztak pozitívan a szektor szolgáltatóiról, mint tavaly. A magyar válaszadók mindössze 2 százaléka nem elégedett a szolgáltatók tájékoztatóival a várható költségekről, ami kedvezőbb érték az európai átlagnál (3 százalék).

A kölcsönök hozzáférhetősége terén is pozitív változást láthatunk: míg 2016-ban a magyar válaszadók 18 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten egyszerű kölcsönhöz jutnia, ez a szám 2017-re már elérte a 29 százalékot, közelebb kerülve az európai átlaghoz (41 százalék). Magyarországon a megkérdezettek 84 százaléka értett egyet azzal az állítással, hogy a gyorskölcsönöket nyújtó cégek fontos társadalmi szerepet töltenek be, míg az európai átlag 74 százalék volt ebben a tekintetben.

A kölcsönfelvétel céljai közül az első négy helyen a magyar és az európai háztartásokban ugyanazok az okok állnak: nem várt kiadások, lakásfelújítással kapcsolatos költségek, adósságrendezés, illetve gépjármű vásárlás. Váratlan kiadások esetén Magyarországon a megkérdezettek fele fordulna kölcsönnyújtásra szakosodott pénzügyi szolgáltatókhoz, 26 százalék a családtól és a barátoktól kérne segítséget, 12 százalék kifejezetten banki kölcsönt venne fel, 10 százalék pedig a megtakarításaiból fedezné ezeket a költségeket.

A kölcsönfelvételről meghozott döntés szempontjait tekintve is láthatunk érdekes különbségeket az egyes országok között. Az, hogy a kölcsönt annak felvevője reálisan vissza tudja-e fizetni, nagyjából egyformán számított minden országban. Ugyanakkor például a kölcsön futamideje a magyar megkérdezettek csupán 36 százaléka számára volt kiemelt paraméter, szemben a 42 százalékos európai átlaggal. A magyar megkérdezettek háromnegyedének kulcsfontosságú volt az a tényező, hogy mennyire szükséges a kölcsönt felvenni, míg az európai átlag e téren csupán 45 százalék, ami szintén jelzi a hazai lakosság egyre megfontoltabb attitűdjét a hitelekkel kapcsolatban.

A kutatás Magyarországon és Mexikóban is vizsgálta, hogy a megkérdezettek mennyire éreznék hasznosnak, ha bővíthetnék pénzügyi ismereteiket. Magyarországon a válaszadók 44 százaléka venne szívesen ilyen segítséget, és mindössze 20 százalék nyilatkozott úgy, hogy ez nem segítené őket a háztartásgazdálkodásban. Hazánkban a kutatás szerint az internet (81 százalék), a család és a barátok (51 százalék) illetve a televízióműsorok (50 százalék) azok a tájékozódási pontok, ahonnan az emberek a legtöbbet segítséget várják a pénzügyi kérdések eldöntéséhez.

Meghosszabbította együttműködési megállapodását a moszkvai és a budapesti kamara

Megújította 1992-ben kötött együttműködési megállapodását a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Moszkvai Kereskedelmi és Iparkamarával.

A negyedszázados keretmegállapodás megújítását a Budapest-Moszkva Üzleti Fórum keretében írta alá Suren Vardanyan, a Moszkvai Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke és Krisán László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.

A megállapodás többek között hangsúlyozza az együttműködést az innováció és az innovatív fejlődés területén, az ipari együttműködést, a csúcstechnológiák bevezetését és az agráripari termékek kereskedelme területén megvalósuló technológiai kooperációt.

A Moszkvai Kereskedelmi és Iparkamara delegációja a „Moszkva Napok Budapesten” című rendezvényre érkezett hazánkba. A küldöttség tagja volt Suren Vardanyan mellett Leonyid Pecsatnyikov moszkvai polgármester helyettes és Szergej Cseremin, a moszkvai kormányzat külügyi vezetője is.

Az aláírás után a BKIK elnöke az MTI-nek elmondta: a megújított megállapodás az együttműködés megerősítését, a jó példák, gyakorlatok megosztását szolgálja. Úgy vélte, a budapesti vállalkozások piacra jutásában szintén fontos szerepet játszik a két kamara közötti megállapodás.

Krisán László hangsúlyozta: a BKIK fontos feladata, hogy segítse a budapesti vállalkozások forráshoz, illetve piachoz jutását, a szakképzést, valamint a szabályozói környezet egyszerűsítését, a bürokrácia csökkentését. Kitért arra is, hogy a közép-magyarországi régió a 2014-2020-as uniós költségvetési ciklusban kevesebb forráshoz jut, ezért a BKIK olyan javaslatokat dolgoz ki, amelyek ezt ellensúlyozhatják.

Krisán László úgy fogalmazott: jó indulás a 80 milliárd forint keretösszegű Budapest alap, de szorgalmazzák a keret bővítését, mert a budapesti vállalkozások akár az összeg négy-ötszörösét is fel tudnák használni.

A képen Krisán László (b.) és Suren Vardanyan.

Súlyos személyi bírságok a KEG-nél

A KEG igazgatótanácsi és auditbizottsági tagjai felelősek azért, hogy jogsértően megakadályozták a kibocsátó 2015. évi éves jelentésének közzétételét, nem teljesítve így a jegybank egy tavalyi kötelezését sem. Az MNB 10 millió forint bírságot szabott ki az érintett igazgatótanácsi, illetve auditbizottsági tagságot betöltő vezetőkre.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a KEG Nyrt. célvizsgálatát lezáró határozataiban ismételten felszólította a kibocsátót: haladéktalanul tegye közzé a 2015. pénzügyi évre vonatkozó éves jelentését. Egyúttal figyelmeztette a KEG igazgatótanácsi és auditbizottsági tagjait, hogy tisztségük ellátása során úgy járjanak el, ahogy az e posztokon elvárható. A jegybank az igazgatótanács elnökét 4 millió, az auditbizottsági tagsággal rendelkező igazgatótanácsi tagokat 2-2 millió forint felügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.

Az MNB 2016. május 3-i határozatában megállapította, hogy a KEG 2016. április 30-ig nem tett eleget a 2015. pénzügyi évre vonatkozó éves jelentés közzétételi kötelezettségének. Így a jegybank felfüggesztette a kibocsátó részvényeinek tőzsdei kereskedését, s 6 millió forint bírság kiszabásán túl kötelezte a KEG Nyrt.-t, hogy haladéktalanul intézkedjen a közzétételről.

Az MNB ezután többször eredménytelenül kért tájékoztatást a kibocsátótól a közzététel érdekében tett intézkedésekről, ráadásul a KEG a 2016. évi éves jelentését sem tette közzé. Az újabb jogsértésért a jegybank a kibocsátót (a tőzsdei kereskedés felfüggesztésének fenntartása mellett) 8 millió forintos bírsággal sújtotta és 2017 februárjában célvizsgálatot indított, hogy feltárja: terhel-e valakit személyes felelősség a KEG-nél a 2015-ös éves jelentés közzétételének, egyúttal a jegybanki kötelezés végrehajtásának elmulasztásáért.

Célvizsgálatában az MNB megállapította: a KEG igazgatótanácsa magatartásával – így azzal, hogy indokolatlanul késett a megfelelő minősítésű könyvvizsgáló felkutatásával; olyan állandó könyvvizsgálót javasolt a KEG közgyűlésének, amelynek nem volt meg a kibocsátó könyvvizsgálatának jogszerű elvégzéséhez szükséges minősítése; a célvizsgálat lezárásáig sem intézkedett a 2015. pénzügyi évre vonatkozó éves beszámolók összeállításáról – meghiúsította, hogy a KEG közzétegye vonatkozó éves jelentését. Az igazgatótanács (a vizsgálat indításakor és ma is e tisztet betöltő) tagjai személyesen felelősek a testület jogsértő tevékenységéért.

A célvizsgálathoz a KEG semmilyen dokumentumot sem adott át az MNB-nek az auditbizottság működéséről. Így arról sem, hogy segítették-e az igazgatótanácsot pl. a könyvvizsgáló kiválasztásában, s az éves beszámolók könyvvizsgálatának figyelemmel kísérésében. Emiatt az auditbizottság sem tett eleget a jogszabályi kötelezettségeinek, s – a feltárt tények alapján – az auditbizottság tagjait is személyes felelősség terheli a testület mulasztásáért.

Az MNB a feltárt jogsértésekkel összefüggésben törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett az illetékes cégbíróságon, a számviteli törvény szerinti beszámoló letétbe helyezésének elmulasztása miatt megkereste az adóhatóságot, s számvitel rendjének megsértése gyanújával büntető feljelentést tett.

A jegybank – áttekintve a tőzsdei nyilvánosan működő részvénytársaságok által közzétett 2017. első féléves jelentéseket – azt is megállapította, hogy a KEG nem tette közzé a féléves jelentését sem. Az MNB ezért 5 millió forint felügyeleti bírság kiszabása mellett a féléves jelentés haladéktalan közzétételére is felszólította a kibocsátót.

Az MNB a KEG-nél a nyilvánosan működő részvénytársaságban történő befolyásszerzés szabályainak esetleges megsértését jelenleg is folyamatban lévő piacfelügyeleti eljárásában vizsgálja. Ezzel összefüggésben a KEG-részvények tekintetében a jegybank visszamenőleges tulajdonosi megfeleltetést is elrendelt.

A jegybank által a KEG-vel összefüggésben az elmúlt időszakban feltárt, a tőzsdei nyilvános részvénytársaságok átlátható működési követelményeit alapjaiban sértő jogsértések miatt az MNB arra is felhívta a kibocsátó figyelmét: ha rendszeres tájékoztatási kötelezettségeinek továbbra sem tesz eleget, végső soron előírhatja a KEG-részvények tőzsdei terméklistáról történő törlését is.

Más nyilvánosan működő részvénytársaságok féléves jelentéseiben az MNB kisebb tartalmi hiányosságokat tárt fel. Ezek miatt a jegybank figyelmeztetés és felszólítás intézkedések mellett a Csepel Holding Nyrt.-vel szemben 200 ezer forint, a Finext Vagyonkezelő Nyrt.-vel szemben (a közzététel határidőn túli teljesítése miatt is) 400 ezer forint felügyeleti bírságot szabott ki.

Olcsóbbak lesznek a vasúti e-vonatjegyek

0

Olcsóbbak lesznek a magyarországi vasúttársaságok e-vonatjegyei decembertől. Az automatás vásárlásoknál öt százalékos lesz a kedvezmény, az otthon nyomtatott vagy mobileszközön bemutatott menetjegyeké pedig tíz százalékra nő december 10-től. A MÁV-START egyes járataira 20 százalékkal csökkentheti az e-jegy árakat.

A személyszállító vasúttársaságok 2013 óta kínálják 3 százalékkal olcsóbban az otthon nyomtatott vonatjegyeket, a minisztérium jóváhagyásával pedig újabb kedvezményeket vezethetnek be az elektronikus csatornákon értékesített menetjegyekre. A MÁV-START minden ötödik utasa önkiszolgáló rendszerben vásárolja meg menetjegyét – írtja közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

Az utasok a menetrendváltástól – december 10-től – öt százalékkal olcsóbban vásárolhatják meg vagy vehetik át jegyeiket jegykiadó automatából. A díjcsökkenés nemcsak az alaptarifában, hanem az egyéb kedvezményekre, felárakra is érvényesíthető. A kinyomtatott vagy mobileszközön bemutatott menetjegyek a jelenlegi három helyett tíz százalékkal lesznek olcsóbbak. Az elővétel lehetőségét a vasúttársaságok már december 8-tól megnyitják.

A szolgáltatók egyes alacsonyabb kihasználtságú járataikra húsz százalékkal olcsóbban kínálhatják az e-vonatjegyeket. A kedvezményes körbe elsősorban az utazási csúcsidőn kívüli, jellemzően hajnalban, késő este, szombaton délután vagy vasárnap délelőtt közlekedő vonatok kerülhetnek be. A vasúti rezsicsökkentésben érintett járatok a menetrendekből egyértelműen azonosíthatóak lesznek.

A nagyarányú kedvezménnyel várhatóan a Budapest-Szombathely-Zalaegerszeg, Budapest-Tapolca, Budapest-Nagykanizsa-Keszthely, Budapest-Pécs, Budapest-Sátoraljaújhely-Eger, Budapest-Záhony, Budapest-Lökösháza, Budapest-Szeged viszonylatokon legalább 100 kilométer távolságra közlekedő egyes vonatok utasai élhetnek.

Például egy Miskolcról a fővárosba tartó utas a teljes árú díjhoz képest menetjegyét automatából vásárolva akár több mint 190 forinttal, mobiltelefonján bemutatva mintegy 400 forinttal, csúcsidőn kívüli járatra elektronikus jeggyel felszállva akár 800 forinttal is kevesebbet fizethet egy Intercity vonaton. A kedvezmények kizárólag jegyekre szólnak, bérletvásárlásra nem vehetőek igénybe, de a GYSEV szolgáltatásaira is érvényesek.

A fejlesztési tárca a bevezetés után egy évvel a vasúttársaságokkal közösen értékeli majd a kedvezményrendszer jelentős bővítésének hatásait, eredményeit, mérlegeli az indokolt finomhangolás lehetőségeit – jegyezték meg. Felhívta a minisztérium a figyelmet arra is, hogy a helyközi közlekedés alaptarifái 2010 óta változatlanok, a kormány a vasúti regionális tarifák és a megyei matrica bevezetése után újabb eszközök bevetésével csökkenti a családok közlekedési kiadásait. (MTI)

Uniós támogatással bővíti fröccsöntő üzemét Simon István egyéni vállalkozó

Simon István egyéni vállalkozó 751,5 millió forint értékű, kapacitásnövelő beruházásba kezdett a Fejér megyei Kőszárhegyen lévő fröccsöntő gyárában, amelyhez 338,18 milliós vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert.

Klér Zoltán pénzügyi vezető elmondta, hogy Simon István a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból (GINOP) kapott támogatást, s a projekt keretében megvalósítandó fejlesztéssel a vállalkozás Magyarország tizedik legjelentősebb, műanyag fröccsöntő üzemévé szeretne válni. A fejlesztéssel a kapacitásbővítésen túlmenően elsősorban a gyártandó műanyag alkatrészek minőségén kívánnak javítani, illetve a legyártott darabszámot, hatékonyságot, eredményességet növelni, a selejtet pedig csökkenteni szándékoznak.

A teljes beruházás legnagyobb hányadát a gépbeszerzések teszik ki. Kilenc darab száztonnás és egy 150 tonnás műanyag fröccsöntőgépet vásárolnak, amelyeken a készterméket robotok szedik le a szerszámokról és továbbítják a szállítószalagokra. Emellett beszereznek egy szilikonos fröccsöntőgépet is. A hatékonyság további növekedése érdekében vásárolnak még 13 robotot, amelyeket a már meglévő gépekhez társítanak.

A minőség javulását és az üzembiztonság növekedését várják a központi vákuumrendszer bővítésétől, a tíz hűtő-temperáló és 38 szerszámtemperáló berendezés, a 19 technológiai szárító és a tizenhat darab fűtésvezérlő, forrócsatorna szabályzó eszköz beszerzésétől. Ezeken kívül a meglevő lézerszkennerhez elemző szoftvert, optikai mérőgépet, felületi érdesség mérőt, szerszámtervező szoftverrendszereket, önjáró ollós emelőt, vállalatirányítási-raktározási rendszert, valamint automata liftes raktározó berendezést is beszereznek. Kiépítik a kétszintes szerelőrészleg komplett légtechnikai rendszerét is.

A vállalkozó már szeptemberben is beszámolt egy sikeres pályázatáról. Akkor 765 millió forint értékű fejlesztést hajtott végre Kőszárhegyen, amihez 344,5 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programból.

Simon István 1985-ben kezdte meg tevékenységét egyszemélyes vállalkozásként, a folyamatos fejlődés és fejlesztések révén ma már 242 embert foglalkoztat. Három telephelye Szabadbattyánban és Kőszárhegyen található. A vállalkozás műanyag fröccsöntő gépei 25 tonnától az 550 tonnás záró erőig terjedő mérettartománnyal rendelkeznek és a hagyományos fröccstechnikán túl két komponensű szilikon fröccsöntésre is képesek. Termékeik a legfontosabb vevőiken (TE, GE, Harman, Denso, Valeo, Hi-Lex, Hanon, Bosch) keresztül gyakorlatilag a világ összes autótípusába bekerülnek.

A gyár évente több mint 400 millió darab műanyagalkatrészt állít elő. Simon István 2015-ben 5,365 milliárd forintos árbevétel mellett 483,7 milliós eredményt könyvelt el, míg tavaly 5,879 milliárd forintos árbevételhez 491,1 milliós eredmény párosult. Az idei évre hatmilliárdos árbevételt és 500 milliós eredményt tervez. (MTI)

Ellopták az Uber ügyfeleinek adatait

0

Hackerek ellopták az Uber globális személyszállító vállalat 57 millió ügyfelének adatait. Az adatlopás áldozatai között volt az Uber 600 ezer amerikai sofőrje is.

A hackerek neveket, email-címeket, telefonszámokat loptak el, és eltulajdonították a sofőrök jogosítványainak adatait is. Az Uber már tavaly felfedezte az adatlopást, de nem értesítette róla sem az érintetteket, sem az illetékes felügyeleti szervet. A cég új elnök-vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi közleményben tudatta, hogy ő csak nemrégiben szerzett tudomást az adatlopásról.

Khosrowshahi, aki augusztusban vette át a vállalat vezetését, azonnal vizsgálatot indíttatott, hogy kiderüljön, a cég miért nem értesítette sem a felügyeleti szervet, sem az adatlopások áldozatait a hackertámadásról. Az a két ember, aki az adatlopással foglalkozott, már nem dolgozik a vállalatnál. Khosrowshahi nem nevezte meg a volt munkatársakat, de a Bloomberg hírügynökség arról tudósított, hogy a felelősök egyike Joe Sullivan, az Uber biztonsági vezetője lehet, aki nem dolgozik már a cégnél.

Közleményében Khosrowshahi azt is bejelentette: azonosították a hackereket, és biztosítékokat kaptak tőlük arra, hogy a lementett lopott adatokat megsemmisítik. Az elnök-vezérigazgató azonban nem közölt részleteket arról, hogy milyen biztosítékokat kapott és mit adott ezért cserébe. A Bloomberg tudni vélte, hogy a hackerek 100 ezer dollárt kaptak az Ubertől, ezt azonban a cég nem erősítette meg. Igyekezett megnyugtatni a kárvallottakat, mondván, hogy a hackerek nem mentettek le társadalombiztosítási számokat, vagy hitelkártya-adatokat.

New York állam főállamügyésze, Eric Schneiderman nyomozást indított a hackertámadás és az Uber által állítólag a hackereknek kifizetett összeg ügyében. A főállamügyész ezt a TechCrunch című szaklapnak adott interjúban is megerősítette. (MTI)

Új gyártóbázist alakított ki Egerben a Marshall Ablakgyár

Új gyártóbázist alakított ki Egerben a Marshall Ablakgyár Kft. 1,2 milliárd forintból. A cég a 440 millió forint uniós támogatással felépült fióktelepen eddig 27 új munkahelyet hozott létre.

A korszerű, egyedi műanyag nyílászárók gyártásával foglalkozó, káli székhelyű cég tájékoztatása szerint az egri gyártóbázis lehetővé teszi a termékkör bővítését, a termékminőség további javítását, a teljes gyártókapacitás akár 70 százalékos emelését is. Emellett növeli a hatékonyságot, a vállalat versenyképességét a hazai, valamint a nemzetközi piacokon egyaránt. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) pályázatán elnyert támogatásból a Kft. egy új ablakgyártó gépsort állított munkába egy korábban megvásárolt, majd felújított ingatlanon.

A Marshall Ablakgyár Kft. az elmúlt időszakban évente mintegy 50-55 ezer darab egyedi nyílászárót gyártott, jelenleg 120 embert foglalkoztat. Termékeinek közel 88 százalékát Magyarországon, 12 százalékát külföldön értékesíti. Legfontosabb export-célországai Olaszország és Svájc. A társaság nettó árbevétele 2016-ban megközelítette, míg idén már október végére meghaladta a 2 milliárd forintot – közölte a cég.     

A nyilvános cégadatbázis szerint a Marshall Ablakgyár Kft. tavalyi nettó árbevétele 1,952 milliárd forint volt, a megelőző év 2,2 milliárd forint után.. A társaság adózott nyeresége tavaly 434 ezer forintra csökkent a 2015-ös 141,5 millióról. (MTI)

Kedvezően változhat a lakásvételkor érvényesíthető illetékkedvezmény

0

Egy, a parlamentnek benyújtott törvényjavaslat januártól az adózók számára kedvezően módosítaná a magánszemélyek lakásvásárlásakor érvényesíthető illetékalapkedvezmény, illetve illetékmentesség szabályozását.

A Balla György és Kucsák László fideszes képviselők által jegyzett törvényjavaslat általános indoklása szerint a kormány határozott és egyértelmű törekvése, hogy a családok minél egyszerűbben és könnyebben jussanak lakáshoz. Ezt szolgálta a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) és a nemzeti otthonteremtési közösség (nok) intézményének bevezetése, valamint az egyes lakásértékesítések után fizetendő általános forgalmi adó (áfa) 5 százalékra csökkentése is. 

A javaslat a kormány céljával összhangban úgy módosítaná az úgynevezett cserét pótló vétel illetékkedvezményét (a magánszemélyek lakásvásárlásakor az egy éven belüli lakáseladás-lakásvásárlás esetén érvényesíthető illetékalapkedvezményt), illetve a korábbihoz képest kisebb forgalmi értékű lakás illetékmentességét rögzítő rendelkezést, hogy a lakásvásárlást megelőző 3, illetve a lakásvásárlást követő 1 éven belül értékesített másik lakás eladását engedi figyelembe venni mind a használt, mind az új építésű lakások vásárlásakor. Igy azon családok számára is lehetővé teszi az illetékkedvezmény érvényesítését, akik – akár önhibájukon kívül – korábbi lakásuk eladása után nem tudják 1 éven belül másik lakásukat tulajdonba venni.

Az úgynevezett cserét pótló vétel illetékkedvezményének lényege, hogy a magánszemély vevő csökkentheti a lakásvásárlással keletkező illetékalapját a vásárlást megelőző/követő egy éven belül értékesített lakás forgalmi értékével, így végső soron – a megszerzett lakás forgalmi értéke helyett – csak az eladott és megvásárolt lakások forgalmi értékének különbözete után kell visszterhes vagyonátruházási illetéket fizetnie. Mindemellett az illetéktörvény illetékmentességet biztosít azoknak, akik a lakásvásárlást megelőző/követő egy éven belül a megvásárolt lakás forgalmi értékénél nagyobb forgalmi értékű lakást adtak el. 

A javaslattevők ennél hosszabb időt biztosítanának a lakásvásárlást megelőző lakásértékesítésre, a kedvezményes illetékalap megállapításakor, illetve az illetékmentesség alkalmazásánál figyelembe vennék annak a lakásnak a forgalmi értékét is, amelyet a vásárlást megelőző 3 éven belül adtak el. A lakásvásárlást követően értékesített lakás forgalmi értékét ugyanakkor továbbra is csak akkor lehetne levonni az illetékalapból, ha azt a vásárlást követő egy éven belül értékesítették. 

Ha valaki több lakástulajdont cserél, illetve a vásárlást megelőző három éven belül vagy a vásárlást követő egy éven belül több lakástulajdont is vásárol, értékesít, az illeték alapját képező értékkülönbözet megállapításánál minden egyes lakáscserével, lakásvásárlással szemben egyetlen cserét, értékesítést lehetne figyelembe venni. Ha további lakáscseréivel, lakásvásárlásaival szemben nem tud a feltételeknek megfelelő további lakáscserét, lakásértékesítést igazolni, e lakáscserék, lakásszerzések illetékkötelezettsége az általános szabályok szerint alakul. (MTI)

Újraírná a foglalkoztatási szabályokat a Magyar Szakszervezeti Szövetség

A Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) egy Fehér könyv nevű dokumentumban foglalta össze tagjai elvárásait a kormányzati szerepre készülő pártok számára, javaslatokat fogalmazva meg többek között a munka törvénykönyve módosítására, a bérek további emelésére.

A MASZSZ közleménye szerint azért, hogy a munkaerőpiacon a munkaadók erőfölénye az utóbbi években tovább nőtt, nem kis részben a kormány a felelős. Ezért a MASZSZ szerint újra kell gondolni a munka törvénykönyvét, egyben vissza kell állítani a munkavédelmi és a munkaegészségügyi ellenőrzés korábbi rendszerét, mert a jelenlegi szisztéma nem védi kellő hatékonysággal a dolgozókat. 

Kiemelték, hogy ma Magyarországon többen dolgoznak, mint a rendszerváltás óta bármikor, de ennek hátterében nem kis részben a közmunka, a külföldi munkavállalás, valamint a mikrovállalkozások, családi vállalkozások – amelyek gyakran csak bizonytalan sorsú kényszervállalkozások – által alkalmazott emberek számának növekedése áll. 

A MASZSZ pozitívumként értékelte, hogy a hatéves bérmegállapodás első két évében előirányzott béremelés hatására a 2018-as nettó minimálbér eléri a létminimum várható összegét, és ezzel egy régi szakszervezeti követelés válik valóra. Ugyanakkor megjegyezték: számításaik szerint ahhoz, hogy Magyarország utolérhesse a visegrádi országokat, a következő három évben a nemzetgazdaság egészében 11-12 százalékos bérnövekedésnek kell teljesülnie évente.

Kiemelték azt is, hogy nemigen folyik érdemi szociális párbeszéd Magyarországon, emiatt a szakszervezeteknek mindent meg kell tenniük, hogy a kormány, a munkaadói és a munkavállalói oldal például a bérekkel és a foglalkoztatással összefüggő kérdésekben szót értsen egymással. Ez nem egyszerű feladat, hiszen a közéleti vitákban általában nem a konszenzuskeresés, hanem a másik fél legyőzése a cél. A munka világában ez semmi jóra nem vezet, ezért új alapokra kell helyezni az egész rendszert – olvasható a 110 ezer aktív taggal rendelkező MASZSZ közleményében. (MTI)

A kovásznai kamara szerint a szakszervezet ma már csak sóhivatal

0

A legpesszimistább becslés szerint a romániai alkalmazottak negyedének csökken a fizetése a tb-járulék áthárítása nyomán Romániában.

A román kormány által erőltetett jogszabályok nem segítik a valós társadalmi párbeszédet – jelentették ki a Krónika megkeresésére az alkalmazottak és a munkáltatók képviselői.

A Tudose-kormány teljesen váratlanul elfogadott egy sürgősségi kormányrendeletet, ami arra kötelezi a munkáltatókat, hogy november 20. és december 20. között tárgyalják újra alkalmazottaikkal a munkaszerződéseket, miután 2018-tól a társadalombiztosítási járulékok teljes egészében a munkavállalókat terhelik.

Az előzetes számítások szerint a versenyszférában húsz százalékkal is csökkenhetnek a nettó bérek, ha a munkáltatók nem emelik januártól a bruttó fizetéseket.

„A kormány próbálja kivédeni, hogy a társadalombiztosítási járulék átruházásával csökkenjenek a nettó bérek, ám ez a módszer valószínűleg a munkaerőpiac mintegy 75 százalékánál lesz eredményes” – mondta Vasile Neagovici, a Sanitas szakszervezet Kovászna megyei szervezetének elnöke.

Az alkalmazott érdekeit a szabadpiacon legjobban saját maga tudja megvédeni – vallja Édler András. A Kovászna Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint a 21. században a szakszervezet már csak „sóhivatal”, idejétmúlt.

Úgy véli, a szakszervezetre akkor volt szükség, amikor a munkaerő mobilitása is kisebb volt, például a bányavidéken nem találtak más állást, ezért tárgyalni kellett a jogaik érvényesítéséért.

Meglátása szerint a szakszervezet azoknak fontos, akik nem végeznek minőségi munkát, nem hajlandók fejlődni, tanulni, hiszen aki megállja a helyét, annak nincs szüksége külön érdekvédelemre. A kamara elnöke különben úgy véli, eltúlzott az aggodalom a társadalombiztosítási járulék átruházásával kapcsolatban.

Korszerűsítené a kormány a szálláshely-szolgáltatás adatközlési rendszerét

Módosítaná a kormány a szálláshely-szolgáltatók adatközlési kötelezettségének szabályait adminisztrációs terheik csökkentése és egy korszerű informatikai szolgáltatás létrehozása érdekében az Országgyűlés honlapján közzétett törvénymódosítási javaslat szerint.

A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi törvény módosítása szerint Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ néven felhő alapú informatikai rendszer jön létre. Ez könnyíti a szálláshely-szolgáltatók adminisztrációját egyben támogatja az országos statisztikai adatgyűjtést. A szükséges szálláshely-kezelő szoftvert a Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt. térítésmentesen biztosítja a szálláshelyként legfeljebb 6 szobát 12 férőhellyel hasznosító szolgáltatóknak. 

Az indoklás szerint az adatszolgáltatás átalakítására a naprakész és pontos adatok érdekében van szükség, hogy  lehetővé váljon a turizmusfejlesztési célok statisztikai adatokon nyugvó meghatározása, a szolgáltatások célzott fejlesztése és a szolgáltatók versenyképességének erősítése. Hozzátették, hogy a kormány stratégiai célja többek között a turisztikai szektor digitalizációja, ezért a szálláshely-szolgáltatáshoz használt alkalmazásokat adatvezérelt internetes kommunikációba kell csatlakoztatni.

A kereskedelemről szóló 2005. évi törvény módosítási javaslata alapján a kormány felhatalmazást kap arra, hogy rendeletben állapítsa meg a szálláshely-szolgáltatás feltételeit, a szálláshely-üzemeltetés bejelentésének rendjét, a szálláshely-nyilvántartás személyes adatot nem tartalmazó adattartalmát és a nyilvántartás-vezetés eljárási szabályait, a szálláshely-szolgáltató tájékoztatási és adatszolgáltatási kötelezettségeit, valamint a kötelezettségek be nem tartásának jogkövetkezményeit. (MTI)

Borsodban az ipari értékesítés háromnegyedét az export hozza

0

Vegyipari és elektronikai cégek vezetik Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a gazdasági társaságok 2016-os adóbevallási adatai alapján elkészített TOP 100-as listát, amelyet a kiadványt szerkesztő Észak-Magyarország című napilap mutatott be Miskolcon az adóhatósággal és a megyei ipari és kereskedelmi kamarával közösen.

A kiadványban a 100 legnagyobb hozzáadott értékkel, a 100 legnagyobb nettó árbevétellel rendelkező társaság, illetve a 100 legnagyobb foglalkoztató szerepel. Az árbevételt tekintve a kínai érdekeltségű kazincbarcikai BorsodChem áll az élen 437,5 milliárd forinttal, mögötte a Mol-tulajdonú tiszaújvárosi Mol Petrolkémia Zrt., a korábbi Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) következik csaknem 349 milliárd forinttal. A listán a harmadik az amerikai tulajdonú elektronikai termékek gyártására szakosodott tiszaújvárosi Jabil Circuit Magyarország Kft. 335,6 milliárd forintos bevétellel.

A kiadványban olvasható, hogy Borsod-Abaúj-Zemplénben az ipari értékesítés 77 százaléka exportból származott, ennek csaknem felét a vegyi anyagok és termékek gyártása, 24 százalékát a járműgyártás, 15 százalékát a számítógép, elektronikai és optikai termékek gyártása adta. A megyében 2016 végén 26 515 társas vállalkozás szerepelt az adóhatóság nyilvántartása szerint, 1,4 százalékkal, 382 vállalkozással kevesebb az előző évinél.

A KSH adatai alapján Borsod-Abaúj-Zemplén megye hat százalékot némileg meghaladó lakossági és foglalkoztatási arányával az elmúlt évben 619 milliárd forint bruttó hazai terméket (GDP-t) állított elő, ez az országos érték 4,8 százalékát teszi ki, 0,3 százalékkal többet, mint a megelőző évben.

Az újság tizennyolc évvel ezelőtt állította össze először a megyei TOP 100-as listát, amely akkor még „önkéntes bevalláson” alapult, 2006-tól már az adóhatósággal és a megyei kereskedelmi és iparkamarával közösen készítik el a rangsort az adóhatósághoz beérkezett bevallási adatokra támaszkodva, a kamara szakembereinek gyakorlati tapasztalataira is építve. (MTI)

Ma biztos sokan tankolnak

0

Csökkentette bruttó 8 forinttal a benzin, és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol.

A benzin átlagára 358 forintra, a gázolajé 369 forintra mérséklődött. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Az üzemanyagok ára legutóbb múlt szerdán változott, akkor a 95-ös benzin átlagára literenként bruttó 3 forinttal 366 forintra emelkedett, a gázolajé pedig bruttó 4 forinttal átlagosan 373 forintra.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Már 10 ezer külföldi tanul szlovák egyetemeken

0

Csökkent a belföldi, ugyanakkor nőtt a külföldi hallgatók száma a tavalyihoz képest a szlovák felsőoktatási intézményekben.

Míg a tavalyi tanévben több mint 147 és fél ezren tanultak a szlovákiai felsőoktatási intézmények valamelyikében, ez a szám idénre csaknem tizenegyezerrel, hét százalékkal csökkent – írja a hirek.sk.

„Az egyetemisták, főiskolások számának csökkenése nemcsak a tavalyi évet érinti, már irányzattá vált” – állapította meg az éves jelentés kapcsán Ľubomír Petrák, a parlament oktatásügyi bizottságának elnöke. Megjegyezte: egyes felsőoktatási intézményekben már túlfoglalkoztatásról lehet beszélni.

A diáklétszám alakulását legnagyobb mértékben a belföldi hallgatók számának – demográfiai hátterű – visszaesése befolyásolta. Ugyanakkor a felsőoktatási intézmények külföldi hallgatóinak száma éves szinten több mint 7 százalékkal, mintegy tízezerre nőtt.

Szlovákiában jelenleg mintegy három tucat felsőoktatási intézmény működik, ezek kétharmada állami.

Az erdészszakmát is népszerűsítik a Budakeszi Vadasparkban

Bővítik a Budakeszi Vadasparkot, legutóbb tanösvényt hoztak létre, amely a vadász- és az erdészszakmát mutatja be.

– Küldetésünknek tekintjük, hogy megismertessük a természettől egyre jobban elszakadó emberekkel Magyarország erdőinek élővilágát – mondta a Magyar Időknek Szabó Péter, a Budakeszi Vadaspark igazgatója.

Ezzel össz­hangban adták át a közelmúltban az erdészjátszóteret és a vadászati tanösvényt. Utóbbi a Földművelésügyi Minisztérium, az alapító Pilisi Parkerdő Zrt., a Nemzetközi Vadászati és Vadvédelmi Tanács, valamint az Örökerdő Alapítvány támogatásával jött létre.

A fejlesztéseknek az a céljuk, hogy interaktív módon ismertessék meg a gyermekekkel az erdész- és a vadászszakmát.

A fejlesztéssel párhuzamosan a vendégek száma is növekszik. Ebben az évben már akár 180 ezren is válthatnak jegyet a létesítménybe. Tavaly 165 ezren látogattak el a parkba, köztük egyre több külföldi is.

Szabó Péter szerint sokan élnek a lehetőséggel, mert a park Budapesthez közel van, ugyanakkor a vendégek távol érezhetik magukat a főváros zajától.

Másfélszeresére emeli a kormány az erdélyi gazdaságfejlesztési program keretét

A Maros-mezőségi gazdaságfejlesztési program keretében leadott valamennyi érvényes és értékelhető pályázatra támogatást nyújt a magyar kormány.

Maros megye mezőségi kisrégiójában fél évvel ezelőtt kísérleti jelleggel hirdették meg a magyar állam által finanszírozott erdélyi gazdaságfejlesztési programot. Összesen 526 mezőségi vállalkozó és gazdálkodó nyújtott be pályázatot, és a támogatási igényeknek mintegy 90 százalékát tudják támogatni – mondta el marosvásárhelyi sajtótájékoztatóján Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára.

Ahhoz, hogy minden érvényes és értékelhető pályázatra támogatást nyújthassanak, az eredetileg meghirdetett egymilliárd forintról körülbelül 1,5 milliárd forintra kell emelni a program támogatási keretét, de erre van lehetőség – tette hozzá. A pályázat eredményhirdetése decemberre várható, és a pályázók már 2018 első hónapjaiban hozzájuthatnak az igényelt támogatáshoz. Ismertette, hogy elsősorban gazdák pályáztak mezőgazdasági gépek és tenyészállatok vásárlására, valamint a földterületek jogi helyzetének a tisztázására, telekkönyvezésre. 

Magyar Levente elmondta: hosszú hónapok egyeztetése után a nyár végén sikerült megállapodniuk Románia kormányával a program alapvető feltételeiről, a programot eddig zavartalanul és jóhiszeműen tudták lebonyolítani. Hozzátette, a román gazdaság is profitál a programból, hiszen az eszközöket, amelyeket a kedvezményezett gazdák meg fognak vásárolni, többnyire Románia állítja elő. „Amikor szépen látszanak majd ezek a számok, akkor végérvényes lesz az a pozitív román hozzáállás, hogy ez a program Romániának is jó,  gyarapszik általa” – jelentette ki az államtitkár. 

Magyar Levente bejelentette, hogy 2018-ban a programot kiterjesztik más területekre, egyidejűleg a támogatási összeghatár megemelését tervezik. A sajtótájékoztatón Péter Ferenc, a Maros megyei önkormányzat elnöke arról beszélt, hogy a magyar állam segítsége Maros megyének éppen abba a kisrégiójába érkezett, ahol a legnagyobb szükség van rá. Erdélyben a gazdaságfejlesztési programot a Pro Economica alapítvány bonyolítja le. (MTI)

Félszáz kutatócsoport nyert támogatást az innovációs hivatal új kiválósági pályázatán

Ötvenkettő kutatócsoport részesült összesen egymilliárd forint összegű támogatásban a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Hivatal idén először meghirdetett új kiválósági pályázatán.

A KH_17 tudományfinanszírozási program azokat a munkájukat Magyarországon végző, kiemelkedő eredményeket felmutató kutatókat és kutatócsoportokat támogatja, akik 2014-től megjelentett tudományos közleményükkel két éven belül a világ legjobb öt százalékba tartozó idézettséget értek el saját szakterületükön – közölte a szervezet. 

Pálinkás József, az NKFI Hivatal elnöke szerint az új pályázati modellel szeretnék ösztönözni, hogy a hazai kutatócsoportok a szakterületük fejlődésére nagy hatást gyakorló, további kutatásokat megalapozó eredményeket érjenek el, és azokat a legjelentősebb tudományos fórumokon mutassák be – olvasható a közleményben.

A támogatás tematikus megkötés nélkül minden tudományterületről megpályázható volt, a benyújtott pályázatok többsége a matematikai, fizikai, kémiai és mérnöki tudományok, valamint az orvosi és biológiai tudományok területéről érkezett. Az NKFI Hivatal 2018-ban is meghirdeti a felhívást, amelyre a most forráshiány miatt elutasított kutatócsoportok ismét jelentkezhetnek.

A közlemény kitér arra is: a felfedező kutatások támogatására az NKFI Hivatal egymásra épülő pályázati rendszert alakított ki a kutatói életpályán elinduló kutatók ösztönzésétől egészen az önálló kutatócsoportok támogatásáig. A kutatói közösség tagjainak szélesebb köre által pályázható programok mellett az élvonalbeli kutatások versenyképességét ösztönzik a kiválósági programok, köztük a KH_17 felhívás, valamint a 12 kutatócsoportnak összesen három milliárd forintos támogatást nyújtó Élvonal pályázat is.

Mint írják, 2017-ben a kiválósági felhívások keretösszege mintegy 4,5 milliárd forint, míg a felfedező kutatásokat támogató egyéb pályázatok keretösszege összesen 12 milliárd forint volt. Utóbbiak közé tartoznak a kutatói életpálya kezdeti szakaszában járó tudósokat ösztönző posztdoktori program, és a már stabil kutatói háttérrel rendelkező tudósokat támogató kutatási témapályázat. Külön témapályázat segíti a nemzetközi együttműködésben végzett alapkutatási programokat. (MTI)