Kezdőlap Blog Oldal 647

Egy év alatt 23 százalékkal drágult a tojás

0

2017. novemberben a fogyasztói árak átlagosan 2,5%-kal magasabbak voltak, mint egy évvel korábban; a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk, valamint az élelmiszerek ára nőtt – jelentette pénteken a KSH.

2016. novemberhez viszonyítva:

  • Az élelmiszerek ára 3,4 százalékkal emelkedett, ezen belül a tojás 23, a vaj, vajkrém 15,4, a tejtermékek 9,6, a kenyér 7,5, a párizsi, kolbász 7,3, a sajt 7,1, a sertéshús 4,1 százalékkal drágult. A baromfihús ára 13,1, a cukoré 8,5 százalékkal csökkent.
  • A legnagyobb mértékben, átlagosan 7,1 százalékkal a szeszes italok, dohányáruk drágultak.
  • Az egyéb cikkek (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) ára átlagosan 2,9, ezen belül a járműüzemanyagoké 5,9 százalékkal emelkedett.
  • A háztartási energia ára 1,5, ezen belül a tűzifáé 12,3 százalékkal magasabb lett, míg az elektromos energia, vezetékes gáz és távfűtés ára nem változott.
  • A szolgáltatásokért 1,0, a ruházkodási cikkekért 0,5 százalékkal többet, a tartós fogyasztási cikkekért 0,2 százalékkal kevesebbet kellett fizetni.

Új ellátási forma jöhet a korkedvezményes nyugdíj helyett

Még az idén napirendre kerül a versenyszféra és a kormány állandó konzultációs fórumán (vkf) a korkedvezményes nyugdíj helyébe lépő ellátásról szóló tervezet.

A fokozott egészségkárosodásnak kitett munkavállalók foglalkoztatását szabályozó csomag főbb pontjairól már megállapodtak az érdekképviseletek, ugyanakkor maradtak még vitás kérdések. Ezek közé tartoznak a veszélyes munkakörökben dolgozók munka- és pihenőidejével kapcsolatos kérdések, valamint az ellátás finanszírozásának kérdése – írja a Magyar Idők.

Abban konszenzus van, hogy az érintettek munkaideje nem lehet több napi 8, valamint heti 40 óránál, valamint egészségkárosodás esetén a korábbi munkakörben, változatlan időbeosztásban nem foglalkoztathatják a munkavállalót. A szakszervezetek munkaközi szüneteket, pótszabadságot és rekreációs lehetőségeket javasolnak az érintett dolgozók számára. Ezzel szemben a munkaadók szakmailag nem tartják megalapozottnak a pótszabadság és a rekreáció lehetőségét.

A finanszírozást illetően a felek egyetértenek abban, hogy egy külön kassza létrehozásából kellene fedezni az érintett munkavállalók ellátását, beleértve az egészségügyi ellátásukat, az egészségkárosodás miatt munkanélkülivé válók keresetkiegészítését, valamint átképzésük költségeit, a tovább nem foglalkoztathatóknál pedig a jövedelempótlást.

A szakszervezetek ennek fedezetét állami biztosítási alap létrehozásával tartják elképzelhetőnek úgy, hogy csak az érintett munkaadóknak kelljen hozzájárulást fizetniük. A munkaadói érdekképviseletek ugyanakkor egy kockázatkezelési elven működő üzleti biztosító felállítását szeretnék, állami garanciavállalás mellett. A rendszerhez a munkaadókat terhelő, jelenleg is fizetendő kötelező járulékok egy része nyújthatna fedezetet. A kormány álláspontja szerint pedig olyan megoldást kell találni, ami nem ró többletterhet a munkavállalókra, így a munkáltatók általi finanszírozásra lenne szükség – olvasható a Magyar Időkben. (MTI)

„Kedvelt cafeteriaelem az utalvány, de nem mindegy, milyen”

0

A kedvezményesen adózó juttatások egyik legnépszerűbb formája az utalvány, amellyel kapcsolatban Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere több kérdést is felvet.

Minden reálisan gondolkodó cégvezető igyekszik megtalálni a jogszabályok sűrű erdejében azokat az ösvényeket, amelyek mentén csökkentheti az eredmény érdekében szükségesen felmerülő költségeket. Ezek közül az egyik legjelentősebb a munkaerővel kapcsolatos költségek köre. Az utóbbi szakemberhiányos időszakban az adóoptimalizálással párhuzamosan egyre inkább előtérbe kerül az a szempont is, hogy az alkalmazottak hogyan viszonyulnak a különféle kedvező adóztatású juttatásokhoz – kezdi friss bejegyzését Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

Adómentesen adható juttatások

Azt hiszem, azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy ezen juttatások közül a leginkább kedveltek a teljesen adómentes juttatások, amelyek jelentős előnyt jelentenek a bérként történő kifizetéshez képest, mind a munkáltató, mind a munkavállaló szempontjából. Ennek egyik legnagyobb motivációs erejű fajtája az adómentes lakáscélú munkáltatói támogatás. Ez a juttatás azonban csak egy szűk kör részére elérhető és jelentős adminisztrációs terheket ró mind a támogatást igénybevevőre, mind a támogatást juttató munkáltatóra.

Immár adómentes a munkavállalók számára biztosított hallgatói hitelszerződés kötelező törlesztő részleteihez kapcsolódó munkáltatói juttatás a minimálbér 20 százaléka erejéig, vagyis a diákhitel is törleszthető adómentesen a cafeteria keretből, havi legfeljebb 27 600 forintos összeghatárig.

34,22 százalékos adóteherrel adható béren kívüli juttatások

Szintén közkedvelt juttatási forma a SZÉP kártya, mely a jogszabályban meghatározott értékhatárokon belül kedvezményes adózás mellett béren kívüli juttatásként adható. Ám sokan – főként az alacsonyabb jövedelmi kategóriákba tartozók közül – ezt sem érzik magukénak, mivel az alacsonyabb jövedelem mellett nem jelent különösebb segítséget számukra, ha étterembe vagy wellness szállodába mehetnek, a mindennapi megélhetési költségek fedezéséhez ez nem jelent hathatós segítséget. A 2017-ben és 2018-ban is mindösszesen 34,22 százalékos adóteher mellett adható béren kívüli juttatások körét sajnos igen szűkre szabja a jogszabály.

Egyes meghatározott juttatások 2018-tól 40,71 százalékos adóteherrel

Mindezek után elérkezünk a személyi jövedelemadóról szóló 1995. CXVII. törvény (Szja törvény) által meghatározott személyi kör részére ingyenesen, vagy kedvezményesen nyújtott termékek és szolgáltatások juttatásához. Ezek a törvényi feltételek fennállása esetén egyes meghatározott juttatásnak minősülnek és 2017-ben 43,66 százalék adóteher mellett adhatók, ami még mindig jelentős kedvezmény a munkabérek adóterheihez képest. 2018-ban az adókulcs ebben a juttatási 40,71 százalékra csökken.

Ezeket a termékeket és szolgáltatásokat leggyakrabban utalványok formájában nyújtják a munkavállalók részére. Ezen juttatási forma széles tömegek számára jelenthet megfelelő opciót. Közeledhetnek egymáshoz a munkáltatói és munkavállalói érdekek, mivel amellett, hogy egy jól kialakított cafetéria rendszer keretében a megfelelő típusú utalványok a bérnél kedvezőbb adóterhek mellett juttathatók, az általuk beszerezhető termékek és szolgáltatások köre is közelebb állhat a munkavállalók hétköznapi igényeihez.

Az előző mondatban külön kiemelendő a megfelelő típusú utalvány kifejezés, melyet érdemes közelebbről is megvizsgálni, mivel nem minden utalványfajta felel meg az Szja törvény szigorú előírásainak.

A jogszabály az egyes meghatározott juttatásoknál ingyenesen, vagy kedvezményesen átadott termékről, vagy nyújtott szolgáltatásról rendelkezik. Továbbá az utalványok kapcsán a törvény kimondja, hogy:

  • az csak akkor lehet kedvező adózású béren kívüli, vagy egyes meghatározott juttatás, ha a juttatási feltételek alapján megállapítható, hogy az mely termékre, szolgáltatásra, vagy milyen termék- vagy szolgáltatáskörben használható fel.
  • további feltétel hogy az utalvány – a magánszemélynek ki nem osztott (nem juttatott) utalványok visszaváltása kivételével – nem visszaváltható,
  • és a juttatás körülményei megfelelnek a jogszabály egyéb rendelkezéseinek.

Kérdésként merül fel, hogy mennyire lehet szabadon értelmezni a törvény azon utalvánnyal szembeni kritériumát, amely szerint az utalvány kapcsán „megállapítható, hogy az mely termékre, szolgáltatásra, vagy milyen termék- vagy szolgáltatáskörben használható fel”.

Ezzel kapcsolatban a gyakorló adótanácsadók és adószakértők álláspontja is sokszor eltérő, a rendelkezésre álló iránymutatások pedig nem teljesen egyértelműek.

Mikor nem felel meg az utalvány az SZJA törvény előírásainak?

Bírósági esetek és a NAV által korábban kiadott 2014/51. Adózási kérdése, valamint a közelmúltban megjelent 2017/38. Adózási kérdése alapján a következő álláspont körvonalazódik.

Nem felel meg az egyes meghatározott juttatással kapcsolatos törvényi előírásoknak az olyan utalvány, amely:

  • pénzre visszaváltható, vagy
  • más termék- és szolgáltatáskörre felhasználható utalványra cserélhető.

Ez a szabály a korábban adómentesen adható utalványok piacán megjelenő cégek tevékenységét volt hivatott korlátozni, akik utalványok pénzre váltásával, illetve más utalványokra való átcserélésével foglalkoztak üzletszerűen, de nem feltétlenül jogszerűen. Az ilyen típusú visszaváltható, vagy másra átváltható utalvány az NGM és a NAV álláspontja szerint a juttató és a magánszemély közötti viszonylatban adókötelessé válik.

Az utalványforgalmazói piacon kialakult gyakorlat viszont afelé tendál, hogy a meghatározott termék- és szolgáltatási kört tágabban lehet értelmezni. Erre mutat a széles körben hirdetett ajándékutalvány, vagy – az ennek elektronikus változataként működő – kártya ajándék zsebe, amely nagyon széles körben, a szolgáltatót idézve „szinte korlátlanul” felhasználható. Ez az – egy bankkártya-forgalmazó céggel közösen létrehozott – elektronikus kártyás konstrukció „kvázi bankkártyaként” funkcionál, a kártyakibocsátóval szerződött partnereknél használható fel a meghatározott „szinte korlátlan” termékkörben.

A megnevezett termék és szolgáltatáskörben szerepelnek élelmiszerek, fogyasztásra kész ételek, vendéglátóhelyi étkezés, könyv, lakberendezési cikkek, műszaki cikkek, szabadidős felszerelések, sporttevékenység, utazás, szálláshely szolgáltatás, játékok, vegyi áruk, ruházat és a papír-írószer is. A felhasználhatóság tekintetében folyamatosan egymásra licitáló új és innovatív megoldások széles spektrumon értelmezik a meghatározott termék- és szolgáltatáskör fogalmát, egy átlagos vásárló jellemző kiadásainak akár 90 százalékát is lefedik.

Ám az adózásban hosszabb előélettel rendelkezők fejében ilyenkor mindig ott motoszkálnak a kérdések:

  • Meddig mehet ez így?
  • Mikor fog az adóhatóságnak eszébe jutni, hogy részletesen megvizsgálja, hogy ezen konstrukciók megfelelnek-e a rendeltetésszerű joggyakorlás elvének?

A NAV által most kiadott 2017/38. Adózási kérdés sem igyekszik egyértelműen eloszlatni a kételyeket. Csak azt mondja meg, hogy: „a bármire korlátozás nélkül felhasználható utalvány nem felel meg a törvényi előírásnak. Szintén nem megfelelő az olyan utalvány, amely például az adott hipermarketben bármely termék megvásárlására jogosít.”

Fentieken túl a NAV Adózási Kérdés nem ad érdemi fogódzót a probléma megnyugtató rendezésére.

Érdekes kérdések vetődnek fel ezek kapcsán:

  • Elég egy bizonyos termék-, vagy szolgáltatáskört kizárni és máris teljesül a meghatározott körben való felhasználhatóság kritériuma?
  • Ha az utalvánnyal nem lehet például egészségügyi szolgáltatást igénybe venni, de bármi mást igen, akkor az már megfelel az egyes meghatározott juttatás feltételeinek?
  • Ha a hipermarketben a vásárlási utalványból nem lehet sajtótermékeket venni, de bármi mást igen, akkor az már megfelel a törvényi feltételeknek?

A legfontosabb kérdés pedig a következő: az adóhatóság miért nem ad ki egyértelmű tájékoztatást a téma kapcsán?

Megnyitják a második kamrát a bátaapáti radioaktív hulladéktárolóban

Megtelt a Bátaapátiban lévő Nemzeti Radioaktívhulladék-tároló (NRHT) első kamrája, 2018-ban már a második kamrába szállítják a Paksi Atomerőműben keletkezett radioaktív hulladékot.

A 2017-ben elkészült második kamra geometriája eltér az elsőtől, és a tárolási stratégia is új, így két és félszer több hulladék helyezhető el adott területen. Az újítástól 18 milliárd forint megtakarítást várnak – mondta sajtótájékoztatóján Kereki Ferenc, a Radioaktív Hulladékokat Kezelő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója. Eddig vasbetonkonténerbe helyezték a radioaktív hulladékokkal töltött hordókat, a jövőben acélkonténereket használnak, a hordók közötti teret pedig radioaktív hulladékkal kevert cementpéppel töltik ki.

A paksi átmeneti kazettatárolóban is új koncepciót dolgoztak ki az Országos Atomenergia Hivatal ellenőrzése mellett, sűrűbb rácsosztásban, több elhasznált fűtelemet helyeznek el a kamrákban, ami Kereki Ferenc szavai szerint 4-5 milliárd forint megtakarítást hoz. A létesítmény húsz, máig üzembe helyezett kamrájában 9007 kazetta van, 2017-ben befejeződött egy újabb négy kamrából álló modul építése, így lesz elegendő kapacitás az atomerőműből érkező kiégett kazetták fogadására.     

Fejlesztik és modernizálják az intézményi hulladékok befogadására szolgáló püspökszilágyi radioaktív hulladék feldolgozó és tárolót is. Ebben az évben fejeződött be a légtechnikai berendezések cseréje, így folytatódhat a korábban elindított biztonságnövelő program – mondta Kereki Ferenc.

Az RHK Kft. Nyugat-Mecsekben folytatott kutatási programjával kapcsolatban arról számolt be a cég vezetője, hogy a 2017 márciusában Bakonya térségében kezdett  kutatófúrás azt mutatja: a bodai agyagkő egy igen jó vízzáró képességű kőzet, amely az elmúlt évezredekben kellő stabilitást mutatott – mondta az ügyvezető. Ez előrelépés a folyamatban, amely elvezethet a nagy aktivitású vagy hosszú élettartamú radioaktív hulladék végleges elhelyezésére szolgáló tároló pontos helyének kiválasztásához – tette hozzá. (MTI)

Magyar források a Rákóczi-kastély felújításához

0

A magyar kormány 800 millió forintos támogatást nyújt II. Rákóczi Ferenc szülőhelye, a borsi Rákóczi-kastély felújítására.

A támogatási szerződést várhatóan még a napokban aláírják – közölte Latorcai Csaba, a Miniszterelnökség társadalmi és örökségvédelmi ügyekért, valamint kiemelt kulturális beruházásokért felelős helyettes államtitkára.

A két részből álló beruházás első ütemét, az épület teljes felújítását fedezi a hazai forrásból származó 800 millió forint – írja a hirek.sk.

Szeretnék úgy rendbe hozni a kastélyt, ahogyan egykor, a fejedelem korában kinézett. A későbbiekben olyan konstrukciót szeretnének kitalálni, amely önfenntartóvá teszi a létesítményt. A tervek szerint a kastélynak szállás és vendégfogadási funkciója lehet.

A teljes program becsült összköltsége másfél milliárd forint.

A támogatást a külhoni magyar területek magyar épített örökségének megóvásával foglalkozó Teleki László Alapítvány kapja meg, ők használják fel és kötik meg a szükséges szerződéseket.

Magyar borokat népszerűsít és értékesít külföldön a Tesco

Kormányzati, kereskedelmi és termelői közreműködéssel népszerűsít és értékesít magyar borokat a Tesco Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban, majd a jövő év tavaszától az Egyesült Királyságban is.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Magyar Nemzeti Kereskedőház, a Wine Concept Zrt. és a Tesco-Global Áruházak Zrt. közös munkájának eredményeként jött létre Wine Concept ernyőmárka, ez adja a cseh, a lengyel és a szlovák Tesco-áruházakban eladott magyar borok 12 százalékát – mondta sajtótájékoztatón Matt Simister, a Tesco-Európa vezérigazgatója.

Pana Petra, a Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár kiemelte:a V4 országok 65 millió fogyasztót jelentő piaca a Wine Concept együttműködés keretében kiszámítható és biztos keresletet jelent a magyar borok számára. A helyettes államtitkár megjegyezte azt is: Wine Concept borok értékesítése az Egyesült Királyságban azzal a közvetett hatással is járhat, hogy brit borkedvelők a magyar borok miatt látogatnak majd Magyarországra. Elmondta: az együttműködés más Magyarországon működő kiskereskedelmi láncok számára is nyitott lehetőség.

Petkovits Gábor, a Wine Concept Zrt. értékesítési vezetője beszámolt arról, hogy az utóbbi egy évben az eladott mennyiség már elérte a félmillió palackot, és folyamatosan emelkedik. A 22 magyar borrégió, a még több borfajta, és pincészet között még a magyar borkedvelőknek is nehéz kiigazodni, a külföldi borfogyasztóknak pedig végképp túl bonyolult. Ezért jött létre a Wine Concept ernyőmárka, amely egy név alatt az ország 5 borégiójából (Balaton, Eger, Szekszárd, Tokaj, Villány) 18 különböző típusú palackozott bort kínál a vásárlóknak – mondta Petkovics Gábor.

Jövő év márciusától-áprilisától pedig a Wine Concept két terméke, egy Chardonnay és egy késői szüretelésű tokaji bor mintegy 400 Egyesült Királyságbeli Tesco-áruházban válik elérhetővé – tette hozzá Matt Simister. (MTI)

Vitatkoznak a munkahelyi veszélyekről

Tovább egyeztet még az idén a fokozott egészségkárosodás kockázatának kitett munkavállalókra bevezetendő csomagról a versenyszféra és a kormány állandó konzultációs fóruma.

A szabályozás azokra vonatkozna, akik munkahelyükön fokozott fizikai vagy pszichés hatásoknak vannak kitéve, így egészségi állapotuk, munkavégző képességük az átlagosnál hamarabb romolhat – írja a Magyar Idők.

A gyakorlat szerint a munkáltatónak a jogszabályban foglaltak szerint kockázat­értékelést kellene végeznie.

Maradtak vitás kérdések a javaslat körül. Az egyik ilyen a fokozott egészségkárosodásnak kitett munkavállalók munka- és pihenőidejével kapcsolatos kérdések.

Abban konszenzus van, hogy az érintettek munkaideje nem lehet több napi 8, valamint heti 40 óránál, valamint egészségkárosodás esetén a korábbi munkakörben, változatlan időbeosztásban nem foglalkoztathatják a munkavállalót.

A szakszervezetek szerint változatlan bér mellett munkaközi szüneteket kellene a munkaidőbe iktatni, emellett pótszabadságot és rekreációs lehetőségeket kellene nyújtani az érintett dolgozóknak. Ezzel szemben a munkaadók szakmailag nem tartják megalapozottnak a pótszabadság és a rekreáció lehetőségét.

Valamit nagyon tudnak a makói szállodákban

0

A magyar városok közül Makó hotelei kapták a legjobb értékelést az utazóktól a trivago.hu szálláskereső weboldal adatai alapján. Magyarország pedig az európai országok rangsorában a 13. helyet szerezte meg.

A trivago.hu minden évben elkészíti a legmagasabb értékelést kapott európai országok és magyar városok listáját több mint 175 millió utazói véleményt összesítő trivago Rating Index (tRI) alapján, ami nullától tízig terjedő skálán mutatja a hotelek értékeléseit. A 2018-as évre vonatkozó trivago Rating Index az idei, 2017-es évben leadott utazói véleményeken alapul.

A makói hotelek kimagasló, 8,67-es pontszámot értek el a tízből, amivel a lista élén végzett. A Dél-alföldi régió kiemelkedően teljesített: a legjobb tíz magyar városból öt itt található. Főleg fürdővárosok kerültek be a legjobbak közé, mellettük Villány, Szentendre, Kecskemét és Szeged. Budapest, mint a turisták által leglátogatottabb úti cél, 8,32-es pontszámmal a 9. helyezést érte el.

A legjobb értékelést kapott európai országok listáját Bosznia és Hercegovina vezeti 8,51 ponttal, mögötte Szerbia és Ausztria áll 8,44, illetve 8,37 ponttal. Magyarországról az utazók külön kiemelték a hoteltulajdonosok európai viszonylatban is kiemelkedő elhivatottságát a vendégek és a szakma iránt. Az így elért 8,25-os pontszám ugyanakkor minimális visszaesés a tavalyi 8,32-es értékeléshez képest, amivel akkor az 5. helyet sikerült elérni – közölte a portál. (MTI)

Mától olcsóbban tankolhat dízelt a hazai kutakon

0

Csökkentette két forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol, a benzin ára nem változott.

A csökkentéssel a gázolaj átlagára 367 forintra mérséklődött. A benzin ára legutóbb november 24-én változott, akkor két forinttal, 356 forintra csökkent, a gázolajé november 22-én négy forinttal mérséklődött, 369 forintra. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Kamarai kuponnapok: nagy siker volt a BKIK kezdeményezése

Nagy siker volt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kamarai kuponnapok kezdeményezése, a fővárosi vállalkozók negyvenezerszer töltöttek le árengedményre jogosító szelvényeket – számolt be a Magyar Időknek Krisán László elnök.

A kamara a budapesti székhelyű vállalkozásokat kívánta segíteni a vállalkozói tevékenységhez szükséges áruk és szolgáltatások kedvezményes elérésével – mondta el Krisán László a Magyar Időknek. A kínálati oldalon több mint 190 résztvevő, köztük bankok, távközlési szolgáltatók, online kereskedelmi portálok, pályázatírók, közjegyzők összesen 321 kedvezménye várta a fővárosi cégeket. A cégek e-mailben kapták meg az ajánlatokat, maguk nyomtatták ki a kuponokat, amelyekkel kedvezményhez jutottak. 

Kovács Patrik: Nem roppanhat meg a magyar kkv szektor

Tíz éve még a jövő nemzedékéről beszéltünk, de 2017-ben már a „most nemzedékét” képviseljük – mondta Kovács Patrik a KamaraOnline-nak. A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke szerint fontos lenne, hogy minél több fiatal dolgozzon a kis és középvállalkozások piacán.

– Kutatási adatok szerint az utóbbi években nem változott a fiatal vállalkozók aránya Magyarországon. A 15-29 éves korosztályban ez 4 százalék. Kevésnek tűnik.

– A Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége idén tíz éves, így tevékenyen részt vesz az ifjúsági vállalkozás-fejlesztési programokban. Ha megnézzük a világban zajló folyamatokat, azt látjuk, hogy az ifjúsági vállalkozás-fejlesztés egyre ismertebb. A piaci szereplők mellett a döntéshozók is felismerték, hogy hagyományos eszközökkel nehéz megszólítani a fiatalokat. Rengeteg pszichológiai kutatás szól arról, hogy a millenniumi generáció teljesen másként viszonyul a technológiához, a karrierhez, a munkahelyhez, a mindennapi élethez, úgy általában minden fontos kérdéshez. A FIVOSZ a megalakulása óta az ifjúsági vállalkozás-fejlesztés hazai letéteményese. Azon dolgozunk, hogy bevonjuk a fiatalokat a gazdasági értékteremtésbe. Az apró „trükkökre” is figyelünk, tudjuk, hogy a legtöbb fiatal a saját generációjából próbál jó példákat találni, leginkább velük lehet őket motiválni. Az sem mindegy, miként tálalunk nekik egy-egy témakört, hová helyezzük a hangsúlyt például egy üzleti terv elkészítésekor.

– Vannak konkrét eredmények?

– Megszervezték például a G20-as ifjúsági vállalkozói csúcstalálkozót, ajánláscsomagok készültek, szoros az együttműködés az OECD-vel. A FIVOSZ ezeknek a folyamatoknak az egyik, nemzetközileg elismert szakértői szervezetévé nőtte ki magát, többek között azzal, hogy tudás know-how-t exportálunk. Dániától Horvátországon át Szlovákiáig segítettük az ottani fiatalok vállalkozói szövetségeinek a megalakulását, de vannak felkéréseink ázsiai és afrikai országokból is. A FIVOSZ egy évtized alatt elsősorban érték-, másodsorban érdekközösséggé erősödött. Nálunk azok a fiatalok a tagok, akik egymást segítve szeretnének sikeresek lenni. Dinamikusan növekvő érdekképviseletet szerveztünk: nem egymás piacait vesszük el, hanem sokszor összefogva lépünk külpiacokra és keresünk új lehetőségeket. Sikeres tagjaink teszik sikeressé a FIVOSZ-t. Szervezetünk dinamikus növekedésével együtt nagyon fontos, hogy a tagok is egyre nagyobb gazdasági súlyt képviselnek. Biztos vagyok benne, hogy a következő évtizedben eldől a jövendő száz év sorsa, vagyis: gazdaságilag most kell megalapozni hosszú távra a jövőt. Nem egyszerű a helyzet, hiszen Európa a legkevésbé vállalkozó kedvű kontinens. Itt a fiataloknak mindössze egyharmada gondolkodik vállalkozás indításában, míg például Ázsiában ez az arány kétharmad.

– Milyen a helyzet Közép-Kelet-Európában?

– Azt tapasztalom, hogy a régiónkban kicsit jobb a helyzet, picit nagyobb a fiatalok vállalkozói kedve. Ez önmagában nagyon jó, de melléje kell tenni, hogy az európaival együtt a magyar is idősödő társadalom. Ebből adódóan főleg a kis és középvállalkozások szerkezete kimondottan egészségtelen. Az OPTEN adatai szerint Magyarországon a vállalkozásokhoz köthető magánszemélyek mindössze 27 százaléka 40 év alatti. A rendszerváltáskor vállalkozásba kezdők lassan a nyugdíj korhatárhoz érnek. 19 ezer cégnek 65 év feletti a vezetője és 72 ezer cégnek 55 évnél idősebb a tulajdonosa vagy ügyvezetője. Éppen ezért kritikus kérdés, hogy hány fiatalt tudunk bevonni a vállalkozásokba, hogy ne legyen nagyobb gond a generációváltással. Erre külön program kell. Nem szabad hagyni, hogy évtizedek óta eredményesen működő cégek utódlási stratégia hiányában bezárjanak. A FIVOSZ egyik fontos feladata, hogy hidakkal kösse össze a generációkat. Ebben kap szerepet az együttműködésünk a kamarákkal, így a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) és más szervezetekkel. Hangsúlyoznám: sem az idősebb, sem a fiatalabb vállalkozók nem jobbak vagy rosszabbak a másiknál, csak egyszerűen másként gondolkodnak. Nagyon komoly sikertörténetek születhetnek, ha a generációk előnyeit, a tapasztalatot, a megfontoltságot, a lendülettel és a kreativitással ötvözzük. Kimondottan hiszünk Kelet-Közép-Európában és a régiós együttműködésekben. Nagyok sok olyan szervezettel dolgozunk együtt, amelyek révén a magyar vállalkozások új piacokhoz juthatnak. Magyarország a fiatal vállalkozók térségi centruma lehet, mi is ezen dolgozunk.

– A mai fiatalok már több kockázatot vállalnak, mégsem nő a vállalkozók száma. Mi hiányzik?

– Nagyon fontos minél több sikeres példát bemutatni. Mellette le kell bontani a társalmunkra ma is jellemző beidegződéseket, hogy a vállalkozók nem értékteremtőek, csak ügyeskednek. Ezt a szemléletet érezve, a fiatalok eltűnődhetnek azon, hogy tényleg akarnak-e vállalkozni. Szerintem kimondottan közép-kelet-európai sajátosság, hogy a fiatalok félnek a bukástól. A magyar „kudarckultúra” arról szól, hogy akinek nem sikerül valami, azt megbélyegzi a társadalom. Az Egyesült Államokban ezzel szemben a kudarcból tanulnak, levonják a következtetéseket. Egy országos felmérés szerint a magyar fiatalok 70 százaléka fél a sikertelenségtől. Pedig próbálkozni nem csak szabad, hanem kell is. Már a munkahely választásánál is gondok vannak. Sokan azért nem adják be jelentkezésüket álmaik cégéhez, mert attól tartanak, hogy „úgysem kellenek”. A magyar fiatalok 43 százalékát frusztrálja, hogy nem tudja, miből fog megélni, félnek attól, hogy karrierutat építsenek maguknak. A FIVOSZ például a Fiatal Vállalkozók Hetével igyekszik az orientációban is segíteni: legutóbb is megmutattuk, hogy milyen a tanulás melletti diákmunka, de azt is elmondtuk, hogy mi szükséges egy top menedzseri karrier eléréséhez.

– Az is kutatási eredmény, hogy a magyar fiatalok kétharmada itthon képzeli el hosszú távon a jövőjét.

– Mi azoknak a fiataloknak is tudunk segíteni, akik vállalkozók akarnak lenni, és azoknak szintén, akik már működő cégüket kívánják fejleszteni. Fejlődést, üzletet és közösséget kínálunk a tagjainknak. 2014-ben a Magyarországon alapított új vállalkozások 4,14 százalékának létrejöttéhez járult hozzá a FIVOSZ. Három évvel később ezeknek a vállalkozásoknak a 90 százaléka változatlanul él, pedig általában fordított az arány. Ha egy fiatal családjában nincs vállalkozó, nem biztos, hogy megértik a fiatal problémáit, nehézségeit, a mi közösségünk viszont tud segíteni. Nálunk nem csak szlogen, hanem így is van: kérdés nem marad megválaszolatlanul. Szerintem nagyon jó, ha a fiatalok külföldön tapasztalatot gyűjtenek. Azonban Magyarországról nem kell elmenni, teszem azt, sértődöttségből vagy kilátástalanságból. Érdemes viszont tapasztalatokat szerezni más országokban. Aztán a hazatérés után a kinti lehetőségeket itthon kell kamatoztatni. Az egész világ egy nagy játszótér lett. Egy sikeres fiatal vállalkozó Magyarországról is képes a nagyok közé kerülni, itt van példának a Prezi. Úgy gondolom, hogy Magyarország jó élettér, jók a lehetőségek, de az eredményekhez csapatban kell dolgozni. Minden magyar fiatalt arra bíztatnék, hogy tanuljon meg angolul! El kell hinniük, hogy ez az alap. Itt van nekünk az Európai Unió, egy 500 millió fős piac, vállalkozói tér. Nagy lehetőség, de nyelvtudás nélkül képtelenség labdába rúgni. A Magyar Nemzeti Kereskedőházzal azon dolgozunk, hogy minél több fiatal vállalkozását exportlehetőséghez juttassuk, de ismét kiemelem, ehhez minimum angolul kell tudni. November közepén a jubileumi, 10. Fiatal Vállalkozók Hetén ezért szerveztük meg a „Vállalkozz határtalanul” napot a Kereskedőházzal közösen.

– Másfajta probléma, hogy a magyar fiatalok 17 százaléka a saját bőrén érezte a feketemunka hatását, zsebbe kapta a bérét.

– Nem támogatunk semmilyen mutyit! Hiszen egyre több atipikus foglalkoztatási formára van lehetőség idehaza is, egyre elterjedtebb például a home office. Új formákat kell kínálnia a munkaadónak is. Egyre több fiatalnak már az a fontos, hogy milyen értékeket képvisel egy cég. A digitalizáció miatt nagyon sok vállalat alakul át, változnak a szolgáltatói és a felhasználói szokások. Biztos vagyok benne, hogy napjainkban kimondottan jó és értékkel bír fiatal vállalkozónak lenni, hiszen az egész világ mozog, formálódik, és ebben ott van a helyünk. A FIVOSZ-t azért alapítottuk, hogy pozitív társadalmi és gazdasági folyamatokat indítsunk el és támogassunk.

– Mi alapján választ a FIVOSZ stratégiai partnereket?

– A jövőtudatos és értékteremtésben gondolkodó partnerségekben hiszünk. Tíz éve még a jövő nemzedékéről beszültünk, de 2017-ben már a „most nemzedékét” képviseljük. A fiatal vállalkozók nem a jövő, hanem a ma azon szereplői, akik a leginkább érdekeltek a jövőben. Olyan innovatív szemléletet és gazdasági erőt képvisel a tagságunk, amely a döntéshozók számára is megkerülhetetlen tényező. A következő tíz év mindenképpen arról szól majd Magyarországon, hogy meg tudjuk-e állítani a kkv szektor lemorzsolódását, és arról, hogy a gazdasági generációváltást érdemben hogyan tudjuk segíteni. Ugyanis ha a kkv szektor megroppanna, az egész magyar gazdaságot óriási veszteség érné. Az a cél, hogy minél több, immár a fiatalok által irányított kkv nemzetközi léptékekben gondolkodjon és innovatívan dolgozzon. A változások miatt a következő egy évtizedben akár egymilliárd klasszikus munkahely tűnhet el a világon. A magyar gazdasági szereplőknek és a fiatal vállalkozóknak együtt kell gondolkodniuk, hogy a hatalmas változásokra felkészüljünk. Természetesen nem azt mondjuk, hogy mindenkinek vállalkozónak kell lennie, de fontos, hogy minél több fiatal lépjen be a kkv-piacra. Sokkal nagyobb önismeretre lenne szükség, ehhez pedig olyan fórumokra is szükség van, amelyeken orientálni lehet.

– Ön a FIVOSZ mellett az Európai Unió Fiatal Vállalkozói Szövetségének (JEUNE) is az elnöke. Meddig tart a brüsszeli megbízatása?

– A megbízatásom az év végén átalakul. 2014-ben a román Florin Jianutól vettem át az elnöki posztot, akit kkv és turisztikai miniszternek neveztek ki. Az európai szövetség felkért, hogy a globális porondon folytassam a munkát, immár az európai fiatal vállalkozókat a világ többi térségével összekötve. Egyfajta híd szerepem lesz Európa és a világ számtalan országa között. Nagyon fontos, hogy a fiatal vállalkozóknak nem ország, hanem térség vagy világ szinten kell pozícionálniuk magukat. Azokkal a fiatalokkal építjük ki a kapcsolatot, akik ötven év múlva is az üzleti életben lesznek, s akár a magyar vállalkozások számára is hasznosak lehetnek.

– Nagy sikerrel zárult a közelmúltban a Fiatal Vállalkozók Hete. Ön szerint mi volt a hét legfontosabb üzenete?

– Különösen sikeresnek ítélem az idei eseményt, naponta másfél ezer fiatal regisztrált be. Nemcsak a hazai vendégek tudtak meglepetéssel szolgálni, hanem egy nagyon erős nemzetközi vendégsereg is velünk volt, a világ 21 olyan országát képviselték magas rangú vendégek, amely országok együtt a világ GDP-jének 56,7 százalékát termelik. A hazai vendégek és a külföldiek is sokat tudtak egymástól tanulni. Így az eseménynek komoly nemzetközi visszhangja is volt, de még fontosabb, hogy remek üzletek és ambiciózus karriercélok születettek!

Szerdahelyi Csaba

Fotók: FIVOSZ

Óriási buli lakásba fektetni a „bulinegyedben”

0

Sörbiciklik ide, hangos romkocsmák oda, a pesti „bulinegyed” lakásárai kitartóan araszolnak fölfelé. A főváros VII. kerületének belső részén nem torpant meg az ingatlanpiaci kereslet, annak ellenére sem, hogy az elmúlt hónapokban sok ellentmondásos hír jelent meg a lakónegyedről.

Négy év alatt több mint duplájára emelkedtek az árak az Andrássy út-Károly körút-Rákóczi út-Nagykörút határolta területen, közkedvelt nevén a budapesti „bulinegyedben”. Általában is, az egész Erzsébetvárosra elmondható (a NAV adatai alapján), hogy az elmúlt négy évben átlagosan több mint duplájára emelkedtek a lakásárak. Ezzel a kerület dinamikusan zárkózik fel a szintén felkapott Terézváros áraihoz. Míg ugyanis a VI. kerületben az átlagos négyzetméterár jelenleg 525 ezer forint, addig a VII. kerületben is már 462 ezer. A mostani 13 százalékos különbség négy éve még 23 százalék volt.

Az áremelkedés a negyed sajátos arculatával magyarázható. Ez a sokarcú városrész ugyanis minden sarkán meglep valamivel: a lepukkant háztömbök mellett eredeti pompájukban másodvirágzásukat élik a bérpaloták. Málló tűzfalak helyett a városi művészet kiváló alkotásai a falakon, megszámlálhatatlanul sok használtcikk-kereskedés, kávézó és kocsma; dizájnbolt és étterem. A városrész a zsidó kultúra és vallási építészet fellegvára, három kiemelkedően értékes zsinagógaépülettel.

Az „őslakosok” szeretnék korlátozni a városrészben a felfordulást: az éjszakai hangoskodást, az utcák összepiszkítását, a dulakodásokat. Szeretnék, ha a romkocsmák este 10-kor bezárnának, illemhelyeket követelnek, a rend fenntartása érdekében még a rendteremtést segítő éjszakai polgármester intézményét is bevezetnék. Mások féltik az itt kialakult „mikroklímát”, ezt a sajátos, színes nagyvárosi forgatagot. Annak köszönhetően, hogy ez a negyed vált Budapest egyik leglátogatottabb turistalátványosságává és kedvelt szálláshellyé, számtalan lakást alakítottak ki rövid távú bérlakássá, azaz befektetési céllal airbnb-zni kezdtek a tulajdonosok.

Ezt sok társasház nem nézi jó szemmel – újabban lehetőségük van a társasházi szerződésben korlátozni a rövidtávú lakáskiadást. Így aztán a festőinek éppen nem nevezhető Akácfa és Klauzál utcában a lakások átlagos négyzetméterára kicsivel meghaladja az 520 ezer forintot (a 2013-as ár 240 százalékát), míg a patinás Kazinczy utcában már 654 ezer forint az átlagár.

Az OTP Ingatlanpont valamivel több, mint 600, építés, vagy egyelőre csak értékesítés alatt álló lakásról tud a környéken, melyek átadása két éven belül várható. „Sok a tetőtér-beépítés, de akad bőven foghíjtelek-beépítés is. A VI.-VII. kerület belső részeiben épülő új lakások egyik közös jellemzője, hogy áruk jóval a kerületi átlag felett van: a négyzetméterárak 800 ezer és 1,1 millió forint között szórnak” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője, aki szerint a főváros belső kerületei túl vannak az árrobbanáson, de az áremelkedés továbbra is kitart, legfeljebb csak az üteme mérséklődik valamelyest.   

Új funkciókról küldött üzenetet a Viber

0

Hetedik születésnapját ünnepli a Viber, a világ egyik vezető üzenetküldő alkalmazása.

A Rakuten Viber által fejlesztett alkalmazás elsődleges célja a szabad és biztonságos kapcsolatteremtés az emberek között – függetlenül attól, hogy kik ők és honnan jöttek. A vállalat ezen értékek mellett mindvégig kitartott, amely ügyfélkörének és árbevételének rohamos bővülését eredményezte, miközben a felhasználói adatokat nem használta saját előny szerzésére.

A Viber mindig kiemelt szempontként kezelte az adatvédelmet és adatbiztonságot, ezért 2016 áprilisában az elsők közt valósította meg az üzenetek titkosítását a küldő és fogadó fél között.

A Viberen keresztül zajló összes kommunikáció védett rendszerben, titkosítva zajlik, vagyis senki – még maga a Viber sem – férhet hozzá a hívások során, illetve az üzenetekben továbbított tartalomhoz.

Más üzenetküldő alkalmazásoktól eltérően a Viber nem veszi célba felhasználóit az általuk folytatott beszélgetések, megosztott információk vagy márkák alapján.

„A Viber hatalmas fejlődést tudhat maga mögött az elmúlt hét év során. Csak az idén 20 százalékkal bővült az ügyfélkörünk, az árbevételünk pedig megduplázódott” – mondta Djamel Agaoua, a Rakuten Viber vezérigazgatója.

Jövőre új sebesség- és kényelemnövelő funkciókat vezetünk be mind a csoportos, mind a kétszemélyes kommunikációban.

Gyorsan hódítanak a bankkártyás és mobilfizetések

A bankkártyás fizetések piacán három év alatt a tranzakciók számát nézve 7,9-ről 9,1 százalékra, a bankkártyás fizetések összege alapján pedig 9,9-ről 10,9 százalékra növelte részesedését a K&H.

Az elmúlt években jelentősen emelkedett a bankkártyás tranzakciók, vagyis a belföldi és külföldi vásárlások és készpénzfelvételek száma és összege. A hivatalos jegybanki adatok szerint az idei második negyedévben 191 millió tranzakció történt 3068 milliárd forint értékben, ez pedig 2014 első negyedévéhez képest 82, illetve 53 százalékos növekedést jelent.

A K&H-nál ezt meghaladó növekedés ment végbe: a tranzakciók száma 111 százalékkal 17,4 millióra, az tranzakciók összege pedig 68 százalékkal 333,4 milliárd forintra emelkedett 2014 első negyedéve óta. A piaci növekedést meghaladó fejlődés eredményeként a bankkártyás fizetések piacán a K&H a darabszám alapján 7,9 százalékról 9,1 százalékra, összeg szerint pedig 9,9 százalékról 10,9 százalékra növelte a piaci részesedését 2014 első negyedéve óta – írja közleményében a pénzintézet.

Az idei második negyedévben pedig a K&H-nál a kártyás tranzakciók száma 27 százalékkal nőtt szemben az átlagos piaci 21 százalékos emelkedéssel, összeget tekintve pedig 16 százalékos volt a növekedés, míg a piaci átlag 13 százalékos emelkedést mutat éves összehasonlításban.

Rajna Gábor, a K&H lakossági értékesítési igazgatója szerint arra számítani lehetett, hogy dinamikus növekedés lesz a bankkártyaforgalomban, de a tényadatok még a várakozásokat is felülmúlják. Az, hogy a K&H növelni tudta a piaci részesedését azt mutatja, hogy a bank ügyfelei tudatosak és a készpénz mellett egyre többet használják a bankkártyákat is.

A bankkártyás fizetéseknél újabb szintet léphet a K&H a novemberben elindított mobiltelefonos bankkártyás fizetési megoldással, a K&H mobiltárcával. Ez lehetővé teszi, hogy a több százezer Mastercard vagy Maestro bankkártyával rendelkező K&H-s lakossági ügyfél, NFC funkcióval rendelkező androidos okostelefonjával, egy érintéssel oldja meg a kártyás fizetést, még akkor is, ha a digitalizált kártya eredetileg nem érintőkártya. Azaz a kártya fizikai jelenlétére ennél a megoldásnál nincs szükség.

A K&H mobiltárcával az összes olyan üzletben vagy szolgáltatónál lehet fizetni, ahol az érintéses bankkártyákat elfogadják. „Jól mutatja a megoldás népszerűségét, hogy a K&H mobiltárca indulása óta, azaz közel egy hónap alatt eddig több mint 10 ezer kártyát regisztráltak az ügyfelek, és több mint 35 ezer tranzakciót végeztek velük” – mondta Rajna Gábor.

A K&H szerint a mobiltelefonos fizetés hatalmas piacon vetheti meg a lábát: az MNB adatai szerint a kártyás tranzakciókon belül a magyarországi kibocsátású kártyákkal lebonyolított vásárlások összege az idei második negyedévben meghaladta az 1200 milliárd forintot, ez pedig 2014 első negyedévéhez képest 111 százalékos, éves szinten pedig 25 százalékos növekedést jelent.

A K&H ezen a téren is a piaci átlagnál nagyobb növekedést ért el: a második negyedében a kártyás vásárlások értéke meghaladta a 113 milliárd forintot a banknál, ami éves szinten 33 százalékos többletnek felel meg. A bank szerint a mobiltelefonos kártyás vásárlások a következő időszakban egyre nagyobb szeletet hasítanak majd ki a 2016-ban közel 4000 milliárd forintos kártyás forgalomból. 

Garancsi István érdekeltsége megveheti a G4S pénzszállító céget

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt a GaranSec Zrt. közvetlen egyedüli irányításszerzéssel megvalósuló összefonódása a G4S Készpénzlogisztikai Kft., a G4S Biztonságtechnikai Zrt., valamint a G4S Holding Kft. felett.

A GVH azért indított versenyfelügyeleti eljárást a tranzakció bejelentése után, mert a felek által benyújtott űrlap nem tartalmazott a versenyhatások értékeléséhez szükséges minden adatot. A GaranSec Zrt. a Garancsi István által irányított vállalkozáscsoport (Garancsi-csoport) tagja. A Garancsi-csoportba tartozó vállalkozások magasépítéssel, saját tulajdonú ingatlanok hasznosításával (bérbeadásával és kezelésével), információtechnológiai szolgáltatások és takarítási szolgáltatás nyújtásával foglalkoznak, valamint sporttevékenységet végeznek – írja közleményében a GVH.

A G4S Készpénzlogisztikai Kft, a G4S Biztonságtechnikai Zrt., a G4S Holding Kft., valamint az utóbbi által irányított G4S Biztonsági Szolgáltatások Zrt. (együttesen: G4S-csoport) biztonsági távfelügyeleti szolgáltatással, úgynevezett élőerős biztonsági őrzési szolgáltatással, biztonságtechnikai rendszerek tervezésével, telepítésével és karbantartásával (utóbbi három szolgáltatás együttesen: integrált biztonsági szolgáltatások), valamint takarítási szolgáltatás és komplex készpénz-logisztikai szolgáltatás nyújtásával foglalkozik. Utóbbi keretében a G4S-csoport megbízójának megfelelő mennyiségű és minőségű készpénzt biztosít, illetve gondoskodik a készpénz-felesleg elszállításáról.

Mind a Garancsi-csoport, mind a G4S-csoport foglalkozik takarítással, azonban együttes részesedésük alacsony a szolgáltatás hazai forgalmából (nem éri el az 1 százalékot), így káros horizontális hatások nem várhatók. E mellett a GVH nem azonosított beavatkozásra okot adó vertikális hatást sem.

A Garancsi-csoport tevékenysége – az összefonódás révén – bővülni fog a G4S-csoport tevékenységeivel, amelyek közül egyes integrált biztonságtechnikai szolgáltatási tevékenységek elvileg összekapcsolhatók a Garancsi-csoport ingatlanhasznosítási tevékenységeivel, de a felek részesedése egyik piacon sem éri el azt a szintet, amely mellett káros versenyhatások lehetősége vetődhetne fel a portfólió bővülése okán.

A Garancsi-csoport tevékenységei nincsenek sem átfedő, sem kapcsolódó viszonyban a G4S komplex készpénz-logisztikai szolgáltatási tevékenységeivel, ezért káros versenyhatásokra ennek kapcsán sem kell számítani.

Fizetési felszólítást egyelőre ötből csak egy cég küld digitálisan

Csak lassan hódít teret a digitalizáció a késedelmes kintlévőségek kezelésében. Míg a megkérdezett 3400 európai vállalat 49 százaléka saját folyamatait erősen digitalizáltnak tartja, csupán a cégek 18 százaléka küld késedelmesen fizető ügyfeleinek digitális felszólítást.

Magyarországon a folyamat némileg előrébb tart az európai és a regionális átlagnál. A megkérdezett magyarországi vállalatok 55 százaléka tartja saját folyamatait erősen digitalizáltnak, ám mindössze 19 százalékuk küld teljesen digitális fizetési felszólításokat, valamilyen célszoftver segítségével emailben vagy SMS-ben – derül ki az EOS-csoport európai fizetési szokásokat vizsgáló tanulmányából.

Somodi Bernadett, az EOS Magyarország marketing igazgatója kiemelte, hogy a digitalizáció eszközeit nem használó cégek komoly előnyöktől esnek el versenytársaikkal szemben: „A megkérdezett szakemberek 42 százalékéa gondolja úgy, hogy a digitális fizetési felszólításokkal a cég időt spórol, 38 százalékuk szerint pedig a jobb testreszabhatóság miatt javulhat a kintlévőségek feldolgozása.

Ezzel szemben csupán a vállalatok 11 százaléka érzi úgy, hogy a digitalizáció nem javítana semmit a kintlévőség-kezelés hatékonyságán. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy az idén több szolgáltató is bevezette a mobillal vagy kártyával gyorsan fizethető e-számlát, amire a fiatalabb generáció fogékonynak mutatkozik.

Több tízezer vállalkozás kap most levelet az adóhatóságtól

0

Több mint 70 ezer vállalkozást tájékoztat az ügyfélkapun keresztül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) arról, hogy megérné jövőre a kisvállalati adót (kiva) választani.

A lehetőségre azoknak a vállalkozásoknak hívják fel a figyelmét, amelyek a kiva választásával a számítások szerint legalább 10 százaléknyi közterhet spórolhatnak meg. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) közleményében hangsúlyozta, a kormány több speciális adózási formát kínál a vállalkozásoknak. A megfelelő adózási mód kiválasztásával sok pénz spórolható meg törvényi keretek között. A próbaszámításokat minden cégnek érdemes elvégezni, ebben segít a tárca kiva-kalkulátora.

Több mint 25 ezer cég esetében a korábbi évek bevallási adatain alapuló számítást is tartalmaz a NAV levele, a rendelkezésre álló bevallási és foglalkoztatási adatok alapján az adóhivatal közli azt is, hogy mennyi közterhet spórolhatna meg a cég, ha számviteli és egyéb adatai pontosan úgy alakulnának 2018-ban, mint 2016-ban.

További 45 ezer cég talál tájékoztatást a tárhelyén, de esetükben a számítás kellően pontos elvégzéséhez szükséges adatok egy része nem áll a NAV rendelkezésére. Az adónem választásával ugyanakkor valószínűleg ők is jól járnának, hiszen az elérhető adatok alapján a megtakarítás esetükben is több mint tíz százalékra becsülhető.

A kivát azok a legfeljebb 50 munkavállalót alkalmazó vállalkozások választhatják, amelyek előző évi bevétele, illetve a mérlegfőösszege nem haladja meg az ötszázmillió forintot. Az adó mértéke jövőre a törvény által meghatározott adóalap 13 százaléka, ennek teljesítésével a cég mentesül a társasági adó, a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás bevallása és megfizetése alól – emlékeztetett közleményében a tárca. (MTI)

Engedély nélkül árult növényvédő szereket foglalt le a Nébih

Internetes apróhirdetésekben növényvédő szert árusítóknál tartottak próbavásárlást a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei. Az akció során a hatóság csaknem 200 ezer forint értékű engedélyköteles, Magyarországon azonban nem engedélyezett, illetve magyar nyelvű címkével sem rendelkező terméket foglalt le.

A Nébih tájékoztatása szerint az engedély nélkül forgalmazott növényvédő szereket magánszemélyek kínálták eladásra az interneten. Fejér megyében olyan növényvédő szer tiltott árusítása miatt indított hatósági eljárást a Nébih, amelyet kizárólag egészségügyi gázmesteri vizsgával rendelkező szakember alkalmazhat. Elrendelték a készítmény lefoglalását, illetve forgalomból történő kivonását.

Pest megyében magyar nyelvű címkével nem rendelkező talajfertőtlenítő szer és gyomirtó forgalomból való kivonásáról intézkedett a hatóság. Ezek a termékek Magyarországon nem engedélyezettek vagy már nincs érvényes forgalomba hozatali és felhasználási engedélyük. A szereket a területileg illetékes megyei rendőrkapitányság bűnjelként lefoglalta.

A Nébih közleményében hangsúlyozta: figyelemmel kísérik az interneten hirdetett növényvédő szerek forgalmazását is, az illegális, illetve ismeretlen forrásból származó növényvédő szerek alkalmazása komoly kockázattal jár. A hatóság arra hívta fel a figyelmet, hogy ha valaki illegális forgalmazást észlel, jelezze a Nébih zöldszámán (06-80/263-244) vagy az ugyfelszolgalat@nebih.gov.hu e-mail címen. (MTI)

A hitelből karácsonyozás veszélyeire hívja fel a figyelmet a jegybank

Az ünnepi vásárlás során is érdemes átgondoltan dönteni a fogyasztási hitelek felvételéről. Az egyes hiteltípusok – hitelkártya, személyi kölcsön, áruhitel, zálogkölcsön, folyószámlahitel – eltérő jellemzői miatt fontos a szerződések előzetes áttanulmányozása, s a felhasználási célhoz leginkább igazodó hiteltermék kiválasztása.

Az ünnepi kiadásokat továbbra is sokan az egyszerűen, olykor a vásárlások helyszínén is igényelhető – de gyakorta magas költségekkel járó – kis összegű fogyasztási hitelekkel (például áruhitel, hitelkártya, személyi kölcsön, folyószámlahitel, zálogkölcsön) fedezik. A hangzatos reklámok időszakában is érdemes megfontolni, hogy valóban szükséges-e a hitelfelvétel, s ha igen, akkor – a hitel felhasználási céljától függően – melyik hitelfajta a legkedvezőbb. Fontos, hogy a fogyasztók mindig mérlegeljék anyagi lehetőségeiket, a hitelszerződést aláírás előtt olvassák át, s – akár a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi honlapján, ügyfélszolgálatánál vagy az országosan elérhető Pénzügyi Tanácsadó Irodáknál – tájékozódjanak az adott hiteltípus általános jellemzőiről.

A közelgő ünnepre tekintettel több intézmény kínál feltételekhez – például bankszámlanyitás, kötelező jövedelem-jóváírás – kötött, szabad felhasználású akciós személyi kölcsönt. Ha viszont a fogyasztó nem tud a futamidő alatt végig megfelelni a kedvezmény feltételeinek, akkor e hitel összességében akár drágább is lehet, mintha nem akciós konstrukciót igényelt volna. Erre külön figyelmeztet a jegybank karácsony előtti hangsúlyos üzenete: „Gazdálkodjon okosan karácsonykor is!”

Hasonló körültekintéssel kell eljárni az olyan korábban akciósan, kedvezményesen (sokszor kamat- és díjmentesen) felvett személyi kölcsönök („gyorskölcsönök”) megújításával is, melyek lejárata a karácsonyi időszakra esik. Előfordul ugyanis, hogy az érintett pénzügyi intézmények részéről a lejárat előtt (vagy fizetési probléma esetére) felkínált újabb kölcsönhöz már magas kamatok és díjak kapcsolódnak.

Az áruhitel meghatározott kereskedőknél elérhető árucikkek megvásárlására szóló, általában a vásárlás helyszínén is igényelhető kölcsönfajta. Ennél a fogyasztó nem a hitelösszeget, hanem a megvásárolt terméket kapja kézhez. A pénzügyi intézmények, illetve a hitelt közvetítő áruházak többek között az áruhitelek kamatáról, díjáról, a teljes hiteldíj mutatóról (THM) kötelesek tájékoztatni az ügyfeleiket.

A hiteldíj mellett azonban a termék árát is érdemes összehasonlítani, mert lehet, hogy más kereskedőnél hitel nélkül akár jóval olcsóbb ugyanaz az árucikk. A 0 százalékos THM-mel kínált áruhiteleknél – szerződésszerű teljesítés esetén – a termék árán felül jellemzően nincs egyéb költség. Érdemes azonban a feltételeket alaposan áttekinteni, mivel elképzelhető, hogy e díjmentesség csak a legrövidebb (például 6 hónapos) futamidő vállalása esetén érvényes, míg a hosszabb, például 8-12 hónapos visszafizetést biztosító konstrukcióknál már a jogszabályi plafonhoz közelítenek a THM-értékek.

Az áruhitel egyszeri, a termék megvásárlására felvett kölcsön visszafizetéséig tartó kapcsolat a pénzügyi intézmény és az ügyfél között. Ezzel szemben – az áruvásárlások helyszínén egyre több esetben kínált – hitelkártya konstrukció már folyamatos (kártyaszámla megnyitásával, éves kártyadíjjal is járó) tartós viszony a felek közt. A hitelkártyáknál mindig van egy kamatmentes periódus, amely – bankonként eltérő hosszúságú – „költési” és türelmi időszakból áll. A „költési” időszakban (általában a hónap meghatározott napjától kezdődő 30 nap) teljesen költségmentesen lehet vásárolni a kártyával, ha az ügyfél az ezt követő türelmi időszak (általában 15 nap) végéig visszafizeti a teljes elköltött összeget.

Ha nem a teljes összeget fizeti vissza, akkor a bank – szerződéstől függően – a teljes hitelkeretre vagy csak a vissza nem fizetett részre kamatot számol fel. A „költési” és türelmi időszak nem az első kártyás vásárlással indul, hanem mindig kötött az adott hónapban. Így, ha valaki a „költési” időszak utolsó napjaiban vásárol kártyájával, csak egy-két hete marad a törlesztésre. A türelmi időszakon túli törlesztés magasabb kamattal járhat.

Mivel a fogyasztási hitelek költségei jelentősen eltérhetnek, hitelfelvétel előtt érdemes több intézmény ajánlatát is összehasonlítani. A döntéshez a legfontosabb (a reklámokban is kötelezően megjelenítendő) mutatószám a THM, mely százalékos formában egy évre vetítve tartalmazza a hitelhez kapcsolódó közel összes kamatot és költséget.

A THM értéke a személyi kölcsön esetében ma maximum 24,9 százalék lehet, szemben az egyéb fogyasztási kölcsönökkel – áruhitel, hitelkártya, folyószámlahitel, kézizálogkölcsön – amelyek esetében magasabb, 39,9 százalék a plafon. A megfelelő termék kiválasztásához további segítséget nyújt az MNB honlapján elérhető Hitelválasztó alkalmazás, mely a hazai pénzügyi intézményeknél aktuálisan elérhető valamennyi fogyasztási hitel kondícióját tartalmazza.

A jegybanki alkalmazás december eleji adatai szerint számos pénzügyi intézménynél már 15 százalék körüli THM-mel is elérhetők személyi kölcsönök, míg a hitelkártyák THM-je jellemzően 30 százalék felett van. Az áruhitelek átlagos THM-je 22 százalék körüli, de három intézmény kínálatában 0 százalék THM értékű konstrukció is szerepel. A választás előtt a hosszabb futamidejű változó kamatozású áruhiteleknél, személyi kölcsönök kamatváltozásának kockázatát is érdemes figyelembe venni.

Amennyiben egy fogyasztó úgy dönt, lehetősége van a hitelszerződéstől az annak megkötése utáni 14 napban elállni, illetve, ha már megtörtént a kölcsönösszeg folyósítása, lehetősége van – legfeljebb ugyanezen időszakban – felmondani a szerződést, a kölcsönösszeg visszafizetésével.

Az MNB a tudatos „karácsonyi” hitelfelvétel érdekében idén is kiemelt kommunikációs kampánnyal támogatja a fogyasztók felelős és körültekintő döntéseit. Ennek keretében a jegybank 2017. november végétől „Gazdálkodjon okosan karácsonykor is” címmel önálló oldalt hozott létre fogyasztóvédelmi honlapján, online is elérhető Pénzügyi Navigátor füzetet jelentetett meg a várható kiadások felelős megtervezéséről, Facebook oldalán hetente tájékoztatja az olvasókat a témával kapcsolatos főbb tudnivalókról, háztartásiköltségvetés-számító kalkulátorával pedig segít a kiadások megtervezésében.

Betelt a pohár, utcára vonulnak a román fuvarozók

0

Az üzemanyagok jövedéki adójának megemelése és az illegális fuvarozók ténykedése miatt is tiltakozással fenyegetnek a romániai közúti szállítókat tömörítő munkáltatói szövetségek.

Amennyiben a kormány nem csökkenti az üzemanyagok jövedéki adóját az augusztusi szintre, a romániai közúti szállítók országos szövetsége (FORT) tiltakozó megmozdulásokat szervez januárban – írja a Krónika.

Szeptember 15-én, majd október 1-jén nőtt 16-16 banival az üzemanyagok jövedéki adója, amit követően mind a benzin, mind pedig a gázolaj ára átlépte a literenkénti 5 lejes lélektani küszöböt.

„Három hónappal a legostobább adóügyi módosítás életbe lépése után a kormány még nem adott egyértelmű választ a fuvarozóknak a jövedéki adó megtérítésére vonatkozóan, és továbbra is a piaci fogyasztásra alapoz, olyan körülmények között, hogy a nemzetközi fuvarozásban használt üzemanyag 90 százalékát Románia határain kívül tankolják” – mutat rá  közleményében a FORT.

A COTAR közúti szállító szakmai szervezet bejelentette, hogy amennyiben a kormány nem talál megoldást a helyzetre, több mint 50 ezren készülnek tiltakozni december 13-án az ország több városában.

December 20-án a kormánypalota elé vonulnak, azon cégek működésének a felfüggesztését követelve, amelyeknek nincs engedélyük a személyszállításra.

A Globserver és a Crown Foods lett az Év Széchenyi Vállalkozása

Az 500 millió forintos éves árbevételt meghaladó kategóriában a biztonságtechnikára és fegyverkereskedelemre szakosodott Globserver, 500 millió forint alatti kategóriában pedig a BITE pékségeket üzemeltető Crown Foods Kft. kapta meg az Év Széchenyi Vállalkozása Díjat 2017-ben.

A 2015-ben indított kezdeményezés keretében idén már harmadik alkalommal osztott díjat a Gróf Széchenyi Család Alapítvány: két árbevételi kategórián túl innovációs, társadalmi felelősségvállalási és termelékenységi kategóriában. Emellett a család különdíját, és egy elismerő oklevelet adtak még át a december 1-i ünnepségen.

Az 500 millió forint éves árbevételt meghaladó kategóriában lett az Év Széchenyi Vállalkozása Díj birtokosa a Globserver Stratégia- és Védelemkutatás Fejlesztő Kft., amely a biztonságtechnika területén támogatja a kormányzati és vállalati ügyfeleit. A társaság idén tovább erősítette nemzetközi elismertségét a globális terrorizmus elleni felkészülést értékes szakmai tapasztalataival támogatva. A hagyományos fegyverek mellett a biztonságos színházi és filmes kellékek fejlesztésével is foglalkoznak.

Az 500 millió forint alatti kategóriában a BITE Bakery Café üzemeltetője, a Crown Foods Kft. nyerte el az Év Széchenyi Vállalkozása Díját. A helyben sütött termékeivel egy hagyományos pékséget idéző, ugyanakkor modern kávézó nemrégiben már franchise egységet is nyitott.

„Nagyon eltérő területen tevékenykedő vállalatok az idei díjazottjaink, azonban a tudatos cégépítés, a szakterületükön belül megcélzott kiválóság és a kortárs igények maximális szem előtt tartása közös bennük, ahogy a díj névadójában is” – mondta el Széchenyi Tímea, a Gróf Széchenyi Család Alapítvány elnöke.

A Széchenyi-Bridge Díj a Gróf Széchenyi Család Alapítvány és a Bridge Budapest Egyesület kezdeményezése. A tavaly alapított díjjal olyan, magyarok által alapított, három évnél nem régebb óta működő vállalkozásokat szeretnének évről évre elismerni, amelyek példaértékűek lehetnek a hazai vállalkozások körében. A díjazottat nemzetközi piaci orientáció, tudatos vállalati stratégia, átláthatóság, és nyitott vállalati kultúra kell jellemezze.

Idén ezen szempontrendszerek szerint a mobilalkalmazások fejlesztőit kiszolgáló szoftveréről híres Bitrise lett a kiválasztott. A Bitrise alig pár év leforgása alatt a startupokra jellemző lendületet is felülmúlóan tudott elérni eredményeket. A 2014-ben alapított cég 2015-ben már a Fiedler Capital magvető tőkéjéből építkezhetett. A világ egyik legjobb üzleti inkubátorprogramjában, a kaliforniai Y Combinatorban elsőként képviselhették Magyarországot 2017 elején. Az ott elnyert induló támogatást hamar követte a finn OpenOcean alap 3 millió dolláros befektetése, mellyel az egyik legjobban tőkésített magyar startuppá váltak, és megnyílt az út, hogy a világpiacon is megvessék a lábukat.

Az IT fejlesztők kényelmét és hatékonyságát növelő szoftverüket ismerők szerint erre minden esélyük meg is van, amit az is alátámaszt, hogy változatos külföldi ügyfélkörük között még észak-koreai regisztrált felhasználó is felbukkan. Mindezek ellenére az alapítók, Birmacher Barnabás ügyvezető igazgató, Benei Viktor technológiai igazgató és Balla Dániel kereskedelmi igazgató továbbra is elsődlegesen itthonról irányítja a vállalkozást. Egyszerre használják ki a magyar fejlesztőkben rejlő tudást és az üzletileg fontos versenyelőnyt, ugyanakkor vállalják annak felelősségét, hogy a külföldi tapasztalatokat itthon is megosszák munkatársaikkal és a szakmai közeggel.

„A szűken vett számbeli eredmények és az idén elért mérföldkövek mellett az alapítók hozzáállása is amellett szólt, hogy a Széchenyi–Bridge Díjat a Bitrise-nak ítéljük. Széchenyihez hasonlóan a Bitrise alapítói külső szemmel nézve vakmerőnek tűnő terveket tűztek ki maguk elé. Ezeket azonban nagyon erős szakmai háttérre támaszkodva, a nemzetközi összefogásban rejlő lehetőségek kiaknázásával, és jó adag állhatatossággal viszik végig, utólag is rácáfolva minden kétkedőre.” – mondta el a díj átadásán Pistyur Veronika, a Bridge Budapest ügyvezetője.

A díjra jelöltek shortlistjéről további négy vállalkozást is kiemelt a Bridge Budapest, ők Széchenyi–Bridge Láncszemekként kaptak oklevelet. A PublishDrive, a TruckIn, a Smark és a Wyze csapatának Széchenyi-Bridge Láncszemekként való elismerése kapcsán Pistyur Veronika elmondta: „Fontos emlékeztetnünk a vállalkozói szférát az együttműködés fontosságára, hiszen nem egy-egy cég építi a gazdaságot, hanem közös sikerek révén fejlődnek a vállalkozások”.

Innováció kategóriában részesült elismerésben a Mateking, melynek tabletre és telefonra is optimalizált e-learning megoldása segítségével 2017-ben már 55ezer regisztráló fért hozzá online középiskolai és egyetemi szintű matematika oktatáshoz.

Társadalmi felelősségvállalás kategóriában a Carpex Kft. lett 2017-ben a díjazott. Az épülettakarítással foglalkozó magyar cég kiemelt figyelmet fordít – részben megváltozott munkaképességű – dolgozói kiválasztására és képzésére, tudatában annak, hogy a megbízói részéről meglévő bizalmat a cég minden dolgozójának nap mint nap meg kell szolgálnia. A társadalmi felelősségvállalási kategória oklevelét Pólus Adrienn, a Thermotechnika – Crown Cool Kft. cégvezetője vehette át.

A Termelékenység kategória díjazottja a 3B System Hungary Kft. mely a személyiséganalizálás módszereit kutatva fejleszti értékesítés-támogató megoldásait. A Széchenyi Család Különdíjat a szennyfogó szőnyegek és lábtörlők gyártásával és értékesítésével, valamint digitális nyomtatással foglalkozó Varga-Márfy Kft. kapta. A családi vállalkozás a fennállása óta végez karitatív munkát is, többek között alapítói egy speciális mentőcsapatnak.

Digitális karmesterek lesznek az informatikusok

0

Korszakváltás előtt áll az emberiség, és ez az átalakulás, amelynek a mesterséges intelligencia, a kiterjesztett valóság, a dolgok internete a motorja, már jövőre érezteti hatását – írja elemzésében a Dell Technologies és az Institute for the Future.

A Dell Technologies szerint a következő években a mesterséges intelligencia már nem csupán az adatok szelektálását segíti, hanem a felhasználásban is változásokat fog hozni.

Részt vesz majd az adatalapú, gondolkodást igénylő feladatok ellátásában, csökkentve a felméréssel, megbeszéléssel, forgatókönyv-tervezéssel és az innováció tesztelésével töltött időt, így szabad teret ad az embereknek a döntéshozatalhoz – írja a Computerworld.

Bár egyes munkahelyek megszűnnek, szükség lesz a mesterséges intelligencia tanításával és finomhangolásával foglalkozó informatikusokra.

Szakemberek fogják megadni a jó és rossz üzleti eredmények paramétereit, határozzák meg a részvételi szabályokat vagy definiálják a jutalom fogalmát.
Okostárgyak vesznek majd körül minket mindenhol, és általuk okosabban élhetjük az életünket. Az emberek a minket körülvevő technológia digitális karmestereivé válhatunk, a technológiát önmagunk kiterjesztéseként használhatjuk.

A Dell Technologies Digital Transformation Index szerint a közép- és nagyvállalatok vezetőinek 45 százaléka gondolja, hogy a vállalatuk a következő öt éven belül elavulttá válhat, és 78 százalékuk tekinti a startupokat üzleti fenyegetésnek.

Még fontosabbá válik az ügyfélélmény. Az ügyfelek jobb megértésében segíteni fognak a prediktív elemzések, a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia.

Tovább tanulnának ingyen a szlovákiai diákok

0

A Főiskolák Diáktanácsa azt szorgalmazza, hogy a főiskolások a jelenleginél egy évvel tovább tanulhassanak ingyen Szlovákiában.

Az oktatási tárcával, a felsőfokú oktatási intézmények rektoraival, a hallgatókkal és a Főiskolák Tanácsával (RVŠ) együtt dolgozzák ki a főiskolai reform módosító javaslatait – mondta Lovász Bálint, a diáktanács elnöke.

A diákok azt szorgalmazzák, hogy a főiskolások a szokásosnál egy évvel tovább tanulhassanak ingyen – írja a hirek.sk.

A felvetéssel az oktatási tárca egyetértett, az a törvénymódosító javaslatokban is szerepelt, ám a pénzügyminisztérium ellenezte”

„Az a miniszter asszonynak, főleg az anyagi mutatók miatt, nem nagyon tetszik. Mi a diákok szemszögéből azt gondoljuk, hogy az anyagiak miatt a hallgatókat semmiképp sem kellene hátrányos helyzetbe hozni” – mondta Lovász Bálint.

„Fontos, hogy a diákok által befizetett illetékek visszakerüljenek hozzájuk. A főiskolai törvény módosításában majd azt kérjük, hogy emelkedjen az ösztöndíj-alapba befizetendő 20 százalék” – közölte a diáktanács vezetője.

Decemberben sok adózási teendőjük van a vállalkozásoknak

0

A vállalkozásoknak decemberben nemcsak a bevallási határidőkre kell figyelniük, de több döntés meghozatalára is, amelyeket később már nem, vagy csak többlet adminisztrációval lehet pótolni.

A társaságiadó-feltöltési kötelezettség számításakor célszerű végiggondolni az adóalap-csökkentő tételeket és adókedvezményeket. Ugyancsak célszerű sorra venni, hogy milyen adóalap-növelő tételekkel kell majd számolnia a vállalkozásnak – hívja fel a figyelmet közleményében a Mazars nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó cég.

Nagyobb adóelőnyt lehet elérni, ha a látványcsapatsport, előadóművészet, vagy filmművészet támogatása az adóelőleg-feltöltés terhére történő felajánlással valósul meg. Mivel a decemberi előlegkiegészítés alkalmával átutalt összeg esetén még a magasabb, 7,5 százalékos jóváírás érvényesíthető – mutat rá a tanácsadó cég. 

Arra is figyelni kell, hogy nem megfelelően meghatározott adóelőleg-kiegészítés mulasztási bírságot von maga után. Ha az adózó az adóévi várható adó összegét nem vallotta be, és nem fizette meg legalább a 90 százalékát december 20-ig, a ténylegesen bevallott és befizetett előleg, valamint az adó 90 százalékának különbözete után 20 százalékig terjedő mulasztási bírságot szab ki rá az adóhatóság. 

Közeleg az országonkénti jelentéshez (CbCR) kapcsolódó bejelentési határidő is. A naptár szerinti üzleti évet követő adózóknak december 31-ig – a 2016-os és 2017-es üzleti évekre vonatkozóan – CbCR bejelentési kötelezettségük lesz. Ez minden magyar társaságot érint, amely olyan nemzetközi vállalatcsoport tagja, amelynek az éves konszolidált bevétele eléri a 750 millió eurót. A bejelentési kötelezettséget a 17T201T formanyomtatványon teljesíthetik a cégek, amelyet külön-külön kell benyújtani a két évre. 

2018. január 1-je után a gazdálkodó szervezetek már csak elektronikus úton – a Cégkapun keresztül – tarthatják a kapcsolatot az állammal, és bevallásaikat is ezen keresztül kell majd benyújtaniuk. A cégkapus regisztráció 2017. december 31-ig minden gazdálkodó szervezet számára kötelező – figyelmeztet a Mazars. Mivel a jövőben az összes közigazgatási és hatósági eljárással kapcsolatos kommunikáció ezen a csatornán keresztül történik majd, ez a Cégkapu tárhely folyamatos menedzsmentjét kívánja – írják. 

Az áfabevallással kapcsolatban a Mazars arra hívja fel a figyelmet, hogy a decemberi, a negyedik negyedéves vagy éves bevallás benyújtása előtt az áfaanalitikát és beszerzési számlákat is meg kell vizsgálni az áfatörvény 153/A paragrafusának 2016. január 1-jei módosítása miatt. A fizetendő adót ugyanis csak ugyanazon adómegállapítási időszakban keletkezett áfával, vagy ezt megelőzően keletkezett, de legfeljebb a tárgyidőszakot magában foglaló naptári évet megelőző egy naptári éven belül keletkezett áfa összegével lehet csökkenteni. 

Hozzáteszik, mostanáig ez a változás nem jelentett problémát, hiszen nem telt még el két év a jogszabályváltozás óta. A jövő évi bevallások esetében ez azt jelenti, hogy legfeljebb a  2017-ben keletkezett áfával csökkenthető majd a fizetendő adó. A levonási jog persze megmarad, azonban ahhoz, hogy a 2016-ban keletkezett áfával csökkenteni lehessen a fizetendő adót, a 2018-as időszakot megelőző valamelyik áfabevallási-időszakot önellenőrzéssel korrigálni kell. Érdemes tehát a 2016-os teljesítési dátummal rendelkező, eddig még nem levont áfatartalmú beszerzési számlákat a 2017. negyedik negyedéves, illetve – áfabevallási gyakoriság szerint – a 2017. decemberi vagy a 2017-es éves bevallásban szerepeltetni. (MTI)