Kezdőlap Blog Oldal 643

Tavaly közel 4 milliárdot „felejtettünk” a NAV-nál – Fontos határidőre figyelmeztet Tállai András

0

December 31-én elévülnek a 2013. január 1. előtti túlfizetések, ezért addig érdemes kérni az összeg kiutalását a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól – hívta fel a figyelmet a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

Tállai András elmondta: tavaly 3,8 milliárd forint évült el, ennyit felejtettek az adózók a NAV-nál, mert elmulasztották visszakérni azt az összeget, amennyivel többet róttak le a kelleténél.

Az államtitkár kifejtette: érdemes ellenőrizni az adószámlát, mert nemcsak az adótartozás, hanem a túlfizetés is elévül. Elmondása szerint a magánszemélyek jellemzően a személyi jövedelemadóból és az illetékből fizetnek be az elvártnál nagyobb összegeket. Ám sokan az idő múlásával sem kérik vissza a feleslegesen befizetett pénzt, ami így végleg az államkasszánál marad – jegyezte meg.

Tállai András kiemelte: az ügyfélcentrikusság a végrehajtás során is az elsődleges és legfontosabb szempont, ezért a NAV mindent megtesz azért, hogy minél kevesebben felejtsék a hivatalnál a túlfizetésüket. Az adószámla ügyfélkapun keresztül bármikor lekérdezhető, de a NAV azoknak, akiknek legalább egy adónemben kétezer forintnál több tartozása vagy túlfizetése volt, postán megküldte az adószámla-kivonatot.

Tájékoztatása szerint az adószámláról nem utalhat automatikusan a NAV, ezért a kiutalást, illetve egy másik adófajtára az átvezetést kérni kell. A túlfizetés visszaigényléséhez vagy az átvezetéséhez a 1717-es számú nyomtatványt kell kitölteni és benyújtani – ismertette a gyakorlati teendőket.

Tállai András hangsúlyozta, hogy a 2013. január 1-jét megelőzően keletkezett túlfizetéseket még két hétig lehet visszakérni, aztán elévülnek.

Az államtitkár közölte azt is, hogy a hivatal igyekszik a lehető legnagyobb összeget „megmenteni” az elévüléstől, és ha van más adónemben fennálló hátralék, akkor a törlés helyett átvezeti, vagyis átkönyveli oda a túlfizetés összegét. (MTI)

Beszámítás

0

A beszámítás a vállalkozások között gyakran használt és népszerű teljesítési mód, mivel költségtakarékos és gyors, hiszen nem igényel pénzmozgást, banki átutalást. A legfontosabb tudnivalókat dr. Pokó Diána ügyvéd, az iLex együttműködő partnere foglalta össze.

Az iLex és a Kamara Online ingyenes jogi iratminta adatbázisában, a Vállalkozói Tudástárban a vállalkozók számára legfontosabb dokumentumokról szakértők foglalják össze az alapvető tudnivalókat.

Hatályos jogunk ismeri a beszámítás jogintézményét, amely a vállalkozások közötti kölcsönös ügyletek esetén az egymással szembeni követelések rendezésének egy módja. A beszámítás a vállalkozások között gyakran használt és népszerű teljesítési mód, mivel költségtakarékos és gyors, hiszen nem igényel pénzmozgást, banki átutalást.

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) 6:49. § szerint a kötelezett pénztartozását úgy is teljesítheti, hogy a jogosulttal szemben fennálló lejárt pénzkövetelését a jogosulthoz intézett jognyilatkozattal a pénztartozásába beszámítja. A beszámítás erejéig a felek közötti kölcsönös kötelezettségek megszűnnek.

A szabályozásból egyértelműen kiderül, hogy a beszámítás egy olyan egyoldalú nyilatkozat, amelynek kötelem megszüntető hatása van, amelyből következik, hogy a címzett egyetértése hiányában is joghatályos lesz. A BH2015. 281. jogeset gyakorlatiasan az alábbiak szerint fogalmaz: „A beszámítás a kötelezett olyan, a jogosulthoz intézett nyilatkozata, amellyel bejelenti, hogy a maga kötelezettségét nem teljesíti, viszont a jogosult vele szemben fennálló, azonos értékű, egynemű és lejárt tartozását nem követeli. A beszámítás a teljesítés hatályával megszünteti a kötelezettel szemben fennálló követelést.”

A fent említett beszámítást a jogszabály feltételekhez köti, illetve bizonyos esetekben kizárja az alábbiak szerint:

  • Az elévült pénzkövetelést is be lehet számítani, ha a beszámítani kívánt pénzkövetelés elévülése a pénztartozás esedékessé válásának időpontjában még nem következett be.
  • Végrehajtható okirattal vagy egyezséggel meghatározott, továbbá közokiratba foglalt pénzkövetelésbe ugyanilyen pénztartozást lehet beszámítani.
  • Végrehajtás alól mentes pénzköveteléssel szemben olyan pénztartozást lehet beszámítani, amely a pénzköveteléssel azonos jogalapból ered,
  • Beszámításnak nincs helye: (a) tartásdíj- és járadékköveteléssel szemben, a túlfizetés esetét kivéve; (b) a szándékosan okozott kár megtérítésére irányuló pénzköveteléssel szemben; (c) bírósági eljárásban nem érvényesíthető pénzkövetelés esetében.

A beszámítás nem korlátozott csak a pénzkövetelésre, hiszen a beszámítás szabályait megfelelően alkalmazni kell akkor is, ha a kötelezett a jogosulttal szemben fennálló bármely más egynemű és lejárt követelését a jogosulthoz intézett jognyilatkozattal a tartozásába beszámítja.

A beszámítás egy speciális, de szintén gyakran használt módja a kölcsönös beszámítási nyilatkozatok egy okiratban történő rögzítése, amelyet kompenzációs megállapodás néven is ismerünk.

A kompenzációs megállapodással az üzleti partnerek kölcsönösen beszámítással élnek egymás felé. Jó példa erre, amikor a bérbeadó cég a saját bérlőjétől vesz igénybe például kertrendezési szolgáltatást.

Fontos kiemelni, hogy a beszámítás során gyakorlatilag elismerjük a tartozást, így ezt az eljárást csak abban az esetben érdemes alkalmazni és olyan mértékig, amely összeg vonatkozásában tartozásunkat már semmilyen körülmény nem befolyásolja és azt teljes egészében elismerjük.

dr. Pokó Diána ügyvéd,
iLex együttműködő partner

Bővítette móri gyárát az autóipari Adient

Mintegy 47,5 millió eurós beruházással bővítette móri gyárát az autóipari Adient.

Sorin Moisescu, az Adient operációs igazgatója az új üzemcsarnok átadásán kiemelte: az új 12 ezer négyzetméteres gyárban kifejezetten a prémium kategóriás ügyfelek, a BMW és a Daimler számára gyártanak a tervek szerint évente több mint kétmillió ülésszerkezetet. Az Adient három telephelyen – Móron, Mezőlakon, valamint Kecskeméten – több mint 2700 embert foglalkoztat. Móron a Daimler, a BMW, a Rolls Royce, a Renault, a Nissan és a Volkswagen-csoport számára mechanikákat és első ülés-szerkezeteket gyártanak.

Szentkuti László operációs menedzser elmondta: a csarnok 60 új gyártóberendezésnek ad helyet. Hegesztő területükre a legmodernebb lézerhegesztő technológiát telepítik, jövő év elején induló festőüzemükben 2020-ra, mire a teljes kapacitást elérik, napi 90-100 ezer darab alkatrész festésére lesznek képesek. Hozzátette: összeszerelő soraikat a móri gyáron belül tervezik és fejlesztik.

Gulyás Ervin operációs menedzser tájékoztatása szerint az új csarnokban ötszázan dolgoznak majd,  mert a következő két évben kétszáz munkatárssal bővítik gyárukat. Az Adient éves szinten világszerte több mint 25 millió autóülést gyárt, 86 ezer alkalmazottat foglalkoztat 33 ország 237 üzemében. A móri gyár 2016-os árbevétele megközelítette az 50 milliárd forintot, létszáma pedig a kétezret. (MTI)

GINOP: 54 kkv bonthatott pezsgőt

Újabb 13 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert el 54 mikro-, kis- és középvállalkozás technológiai és digitális fejlesztéseinek megvalósítására, valamint eszközbeszerzésekkel termelésének erősítésére, amellyel 27 milliárd forintot meghaladó összköltségű beruházások valósulhatnak meg – jelentette be Rákossy Balázs európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár.

A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében egyesületek és alapítványok is elnyertek közel 123 millió forintot digitális eszközök és szolgáltatások népszerűsítésére.

Magyarország kormánya elkötelezett amellett, hogy a hazai kis- és középvállalkozásokat segítse és támogassa, szem előtt tartva, hogy Magyarország munkavállalóinak háromnegyede számára a KKV vállalati forma biztosít megélhetést – hangsúlyozta az államtitkár. Hozzátette: A kormány ezért kiemelten kezeli a vállalkozások helyzetét, hiszen a beruházásokkal, technológiai fejlesztésekkel, uniós és belföldi támogatásokkal ezek a cégek tovább erősödhetnek, amivel a versenyképességük, ezáltal az ország versenyképessége is tovább javulhat.

32 mikro-, kis- és középvállalkozás 8,65 milliárd forint támogatáshoz jutott a „Gyors növekedésű (gazella) vállalkozások komplex fejlesztéseinek támogatása” című felhívás keretében. A közel 18 milliárd forint összköltségű beruházások által többek között technológiai fejlesztést eredményező új eszközök beszerzése, megújuló energiaforrást hasznosító technológiák alkalmazása, infrastrukturális és ingatlan beruházás vagy információs technológia-fejlesztés is megvalósulhat. A támogatás során összesen 79 fővel növekszik a támogatási kérelmet benyújtó vállalkozások esetében az állományi létszám.

4 vállalkozás jutott közel 632 millió forint fejlesztési forráshoz a „Logisztikai szolgáltató központok fejlesztéseinek támogatása” című konstrukció révén. A támogatás által összesen 29 fővel növekszik a támogatási kérelmet benyújtó vállalkozások esetében az átlagos statisztikai állományi létszám. A beruházások összköltsége megközelíti az 1,3 milliárd forintot. A felhívás célja a kkv-kat kiszolgáló beszállítói és áruelosztási hálózatok szolgáltatási minőségének fejlesztése, elsősorban a nyújtott szolgáltatások körének bővítése és minőségének javítása,

Közel 190 millió forint vissza nem térítendő támogatásról és több mint 96 millió forint visszatérítendő kedvezményes kamatozású kölcsönről született döntés a „Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása kombinált hiteltermék keretében” című felhívás keretében. A két nyertes vállalkozás az összeget kísérleti fejlesztésre, eszközbeszerzésre, illetve a szakmai megvalósításához kapcsolódó szolgáltatások igénybevételére fordíthatja.

16 vállalkozás 3,6 milliárd forint fejlesztési forrást nyert a „Kis- és középvállalkozások ipari digitalizációhoz (IPAR 4.0) kapcsolódó fejlesztéseinek támogatása” című felhívás révén. A támogatás segíti, hogy a magyar ipar egy magasabb jövedelmezőségű és hatékonyságú irányba mozduljon el, és így érje el az Irinyi tervben megfogalmazott növekedési célokat. A nyertes projektek összköltsége meghaladja a 7,5 milliárd forintot, amelyből lehetőség nyílik automatizált termelési rendszerek, gyártási technológiák, folyamatautomatizálási eszközök, szenzor-, és vezérlés technológiák fejlesztésére; ipari kiber alkalmazások, IIoT (Industrial Internet of Things) megoldások és új eszközök beszerzésére is.

8 egyesület és alapítvány nyert 123 millió forint támogatást az „Online kormányzati, közigazgatási és e-egészségügyi szolgáltatások terjedésének és a digitális jólét megteremtésének elősegítése országos, illetve helyi civil és szakmai szervezetek támogatásával” című felhívás keretében. A nyertes fejlesztések összértéke közel 136,5 millió forint. A támogatott szervezetek közreműködésével kezdetét veszi a minőségi internethasználat, azaz a digitális eszközök és szolgáltatások népszerűsítése, illetve a használatukra való ösztönzés, melyek révén a kistelepüléseken valamint a hátrányos helyzetű csoportok körében elkezdődik a digitális felzárkóztatás folyamata. (MTI/NGM)

Ünnepekkor különösen népszerűek a magyar márkamúzeumok

Egyre népszerűbb a turisták körében a magyar főváros, ebből pedig kiveszik részüket a legismertebb magyar fogyasztói márkák múzeumai is. A kortárs elvárásoknak megfelelően interaktív tárlatvezetéssel, kóstolással, kézműves programokkal bővült a programkínálat az elmúlt időkben.

Az idei különösen fontos év volt mindhárom patinás magyar márka múzeumának az életében. A Zwack Múzeum a megszokott kiállítás mellett egy új szolgáltatással bővítette a palettáját: így már a nagyközönség is betekintést nyerhet a gyógynövénylikőr-készítés hagyományaiba és a család legféltettebb kincsének, az Unicum évszázados, titkos receptjének egyes összetevőire is fény derül. Mint Szájbely Ernő, a látogatóközpont vezetője elmondta: a tavaly megnyitott Füves bárral egy több éve folyó megújítási programot zártak le, ennek sikerét pedig az idei Gastro Design Awardon a 40 fő feletti zárt vendéglátóegység kategóriában elnyert bronz díj igazolja.

Korábban Esztergomban működött, de alig két évvel ezelőtt a fővárosba költözött a Szamos Csokoládé Múzeum, ezzel a Szamos család régi álma valósult meg. „Mikor megnyitottuk az új üzletünket a Kossuth téren, az emeleti rész méltónak tűnt az új, már kiegészített gazdag gyűjtemény bemutatására” – mesélte Törőcsik Ágnes a Szamos művészeti vezetője. Hat évvel ezelőtt a marcipán termékek mellett a csokoládé irányába mozdult el a márka, ezt a vonalat erősíti a csokoládé iskola, illetve a múzeum megnyitása is. Míg az egyikben a csokoládékészítés gyakorlatával ismerkedhetnek meg gyakorlatban, addig a múzeumban a korabeli eszközöket és a kakaóbab termesztésétől a feldolgozásig tartó folyamatot nézhetik meg a látogatók.

„A csokoládé iskola már három helyen működik, egyre növekszik a népszerűsége, bízom benne, hogy a múzeummal is így fog történni” – mondja Törőcsik Ágnes. Szeptemberben elindították a vezetett csokoládé élménytúrákat, ahol a múzeum alapos megismerésén kívül csokoládéöntéssel, szezonálisan szaloncukor vagy praliné készítéssel egészül ki a foglalkozás. Ezekre előzetes bejelentkezéssel foglalható időpont családok, vagy csoportok részére. Igény szerint egyedi csokoládés túra is szervezhető, ami kávézással, Szamos sütemények kóstolásával, vagy akár ebéddel, vacsorával is egybeköthető.

A magyarországi pezsgőkultúra kialakulását bemutató budafoki Törley Múzeumban is folyamatos fejlesztések zajlanak. „A cél az, hogy ne csak egy gyűjteményközpontként funkcionáljon a látogatóközpont, hanem a Törley pezsgőmanufaktúra működésének szerves része legyen a múzeum” – mondta el Tulik Ágnes, a Törley Pezsgőpincészet marketing és kommunikációs vezetője. „A manufaktúra fogalmához hűen betekintést engedünk azon pezsgőink születésének folyamatába, melyek a mai napig itt helyben kézzel készülnek.” Több központtal rendelkezik a társaság: a Háros utcában tartályban erjesztett pezsgők készülnek, míg az Anna utcában – ahol Törley József 135 éve elindította a pezsgőtermelést Magyarországon – kapott helyet a múzeum. A mai napig azokban a pinceágakban készülnek a palackban erjesztett, kézzel degorzsált vagy üvegrázott pezsgők.

A sikeres évnek fontos része a karácsonyi hajrá. Télen a turistáknak nincs feltétlenül kedvük órákig sétálni az amúgy hangulatos karácsonyi vásárokban, és az sem biztos, hogy a magyarok szívesen fürdőznének együtt a fél irodával „közösség összehozása” címén. „Az immáron hagyományos adventi programunkra az Unicum fellegvárának számító, 125 éve itt álló Soroksári úti épület látogatóközpontjában kerül sor. Idén a Halott Pénz zenekar tagjai fognak közös tárlatvezetést tartani Zwack Sándorral” – mondja Szájbely Ernő. A Zwack Múzeum a vezetője reményei szerint 14 ezer látogatóval zárja az évet, ami tíz százalékos éves forgalomnövekedésnek felel meg.

A Szamosnál és a Törleynél is folyamatosan nő a programon résztvevők száma. „Pontos éves látogatói forgalomról esetünkben még korai lenne nyilatkozni, hiszen nincs mögöttünk még teljes év, és a december abszolút kiemelt szezon, mely jelentősen növeli még a látogatói számot.” – tette hozzá Törőcsik Ágnes. Mindhárom márkagyűjtemény arról számolt be, hogy az egyéni látogatók mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a csoportok, és egyre gyakrabban keresik fel őket céges csapatépítés keretében.

Emelkedett a külföldi érdeklődők száma is. „Az egyik városnéző busz előttünk lévő megállójának és több hajós céggel meglévő kapcsolatunknak köszönhetően évről-évre egyre több külföldi vendéget fogadunk” – hangsúlyozta Szájbely Ernő. A Szamosnál és a Törleynél is van angol nyelvű túravezetés. A csokoládé múzeum megtekintését gyakran összekötik a parlamenti látogatással, míg a pezsgőgyártás relikviáit felsorakoztató látogatóközpont többek közt a Lonely Planet ajánlásának köszönheti, hogy külvárosi elhelyezkedése ellenére is népszerű.

A jövőre nézve mindegyik múzeum bizakodó, további forgalomerősödésre számítanak. A márkastratégia fontos és szerves részének tartják a látogatóközpontok fejlesztését, a szolgáltatások bővítését. A Törley és a Zwack a termékcsaládból adódóan a 18 év feletti korosztályt célozza, ezen belül azonban széles spektrumban fiatalokat, idősebbeket egyaránt szeretnének elérni. A szakmai csoportok mellett a pedagógusi karok, nyugdíjas klubok is rendszeresen megfordulnak a programjaikon. „A Törleynél látjuk a fejlődés és növekedés lehetőségét, idővel szeretnénk a múzeumot önfenntartóvá tenni” – mondja Tulik Ágnes. Az erőfeszítések megtérülését tovább segítheti a múzeumok közös fellépése a hirdetések vagy a diák munkaerő toborzása területén.

Újabb száz ügytípust lehet intézni elektronikusan a Nébihnél

December 12-től több mint száz új, eddig csak papír alapon intézhető ügytípus elektronikus indításának lehetőségét kínálja a Nébih ügyfelei számára. A részletes ügykatalógus az – ügyfélkapus bejelentkezéssel igénybe vehető – Ügyfélprofil felületen érhető el.

A Nébih ügyfelei a hivatal Ügyfélprofil felületén már az elmúlt években is számos ügyintézési funkciót használhattak. A felület, az elektronikus ügyintézés szélesebb körű bevezetésével, most jelentősen megújult. December 12-től ugyanis több mint száz új, eddig csak papír alapon intézhető ügytípus elektronikus indítása vált lehetővé – hívja fel a figyelmet közleményében a Nébih.

Az Ügyfélprofilba történő bejelentkezés továbbra is az ügyfélkapus azonosítóval történik. A részletes Ügykatalógust az Ügyintézés menüpontban érik el a hivatal ügyfelei. Itt főbb témák (például „állat”) és konkrét szakterületek (például „állattenyésztés”) szerint csoportosítva szerepelnek a Nébih-nél intézhető ügyek. A felületen való könnyebb eligazodást egy kereső is segíti.

Az Ügykatalógusban nem csak az elektronikusan, hanem a kizárólag hagyományos módon, papír alapon indítható ügyek is megtalálhatók. Az egyes ügyek rövid leírása tartalmazza az ügyintézéshez szükséges főbb információkat, és, ha az ügyhöz tartozik kitöltendő űrlap, akkor az is letölthető a felületről.

Az ügyintézést segítő, a felület használatát ismertető részletes útmutató innen tölthető le

Mennyire „iskolázott” az „átlag magyar”?

0

Nagyjából ugyanannyi diplomás él Magyarországon, mint szakmunkás – derül ki a statisztikai hivatal friss jelentéséből.

A Központi Statisztikai Hivatal 2016 október–novemberében a háztartások 10 százalékos mintáján mikrocenzust hajtott végre. A „kis népszámlálás” során az ország 2148 településén mintegy 440 ezer háztartást kerestek meg.

A KSH friss kiadványában a Magyarország lakosságának legmagasabb befejezett iskolai végzettségére vonatkozó legfrissebb adatokat, a különböző iskolai végzettségű népességcsoportok, valamint a közép- és felsőfokú végzettségűek képzési terület szerinti jellemzőit foglalta össze. A legfontosabb megállapítások a következők:

A népesség legmagasabb befejezett iskolai végzettsége

  • A rendszerváltozás utáni időszak hozta az iskolázottságban a legnagyobb változást, az oktatás kiterjedését közép- és felsőfokú szinten egyaránt. A szakmunkás, szakiskolai oklevéllel rendelkezők aránya megnégyszereződött, az érettségizetteké megháromszorozódott, a diplomásoké pedig majdnem hatszorosára nőtt az elmúlt negyedszázadban.
  • A mikrocenzus időpontjában, 2016. október 1-jén a népesség 18 százaléka diplomás volt, az érettségizettek aránya pedig 28 százalékot tett ki. A népesség 18 százalékának a legmagasabb befejezett iskolai végzettsége szakmunkás, szakiskolai volt, 20 százalékának pedig általános iskolai. Az alapfokú végzettséggel nem rendelkezők aránya a legalacsonyabb, 17 százalék, többségük még nem tanköteles korú, illetve a mikrocenzus időpontjában általános iskolába járt.
  • Az iskolázottsági színvonal folyamatos emelkedésével a 2011. évi népszámlálás óta tovább csökkent az általános iskola 8. évfolyam vagy annál alacsonyabb végzettségűek aránya, és ezzel párhuzamosan tovább nőtt a közép-, illetve felsőfokú végzettségűeké.
  • Megállt, illetve kismértékben csökkent a középfokú iskolában érettségi nélkül szerzett szakmai oklevéllel rendelkezők aránya.

Nemenkénti különbségek

  • A nők iskolai végzettsége az elmúlt évtizedekben a férfiakét meghaladó mértékben emelkedett, ennek ellenére az alacsony iskolázottságúak körében továbbra is ők vannak többségben.
  • 2016-ban a férfiak 30, a nők 36 százaléka legfeljebb alapfokú végzettségű volt, ami abból adódott, hogy a nők kor- összetétele idősebb, és az idősek között gyakoribb az alacsony iskolázottság.
  • Az érettségi nélküli szakmai oklevél az az iskolai végzettségi szint, ahol a férfiak aránya továbbra is jelentősen meghaladta a nőkét.
  • 2016-ban a férfiak 31, míg a nők 35 százalékának volt az érettségi a legmagasabb végzettsége. Először 1980-ban haladta meg az érettségizett nők aránya a férfiakét.
  • Az 1960-as évekig a diplomások 80–90 százaléka férfi volt. 2001-ben ez az arány kiegyenlítődött, míg 2016-ban a diplomások több mint fele (56 százalék) nő volt.

Iskolai végzettség szintjei

  • 2016-ban 2 millió 217 ezren rendelkeztek alapfokú vagy annál alacsonyabb végzettséggel, vagyis a 15 éves és annál idősebbek 27 százaléka legfeljebb az általános iskola 8 osztályát végezte el. A 2011-es népszámlálás óta arányuk 5 százalékponttal tovább csökkent.
  • A mikrocenzus időpontjában hazánkban 1 millió 750 ezer fő rendelkezett szakmunkás, szakiskolai végzettséggel. A 15 éves és annál idősebb népességben azok aránya, akik középfokú iskolában, érettségi nélkül szereztek szakmai oklevelet 21 százalék volt. A korábbi évtizedek emelkedése után az előző népszámlálás óta arányuk gyakorlatilag nem változott.
  • 2 millió 700 ezer főnek a legmagasabb végzettsége általános vagy szakmai érettségi volt 2016-ban. Az érettségivel rendelkező középfokú végzettségűek száma és aránya az utóbbi évtizedekben töretlenül emelkedett. 2011-ben a 18 éves vagy annál idősebb népesség 31, 2016-ban 33 százalékának érettségi volt a legmagasabb iskolai végzettsége.
  • 1 millió 716 ezren rendelkeztek felsőfokú befejezett iskolai végzettséggel a mikrocenzus időpontjában. A 20 éves és annál idősebb népességben a diplomások aránya 4 százalékponttal emelkedett a 2011. évi népszámlálás óta, mára minden ötödik embernek van diplomája.

Szakképzettség, képzési terület, szakirány

  • A 2011. évi népszámlálás óta tovább nőtt a gimnáziumi érettségivel rendelkezők aránya, és csökkent a szakmai oklevelet, bizonyítványt adó középfokú végzettségűek hányada, függetlenül attól, hogy azt érettségivel vagy anélkül szerezték.
  • A szakmunkás, szakiskolai végzettségűek körében 1990 óta nem történt jelentős átrendeződés a tanulmányi területek között, 2016-ban az ilyen oklevelek kétharmadát a műszaki, ipari, építőipari képzések tették ki.
  • A felsőfokú végzettségűek között az oktatási területen diplomával rendelkezők aránya 2001 óta csökken, a társadalomtudományok, gazdaság és jogi területen végzettek aránya viszont 1990 óta 2016-ra közel kétszeresére nőtt (30 százalékra), így a tanulmányi területek közül a legnagyobb arányúvá vált. A mű- szaki diplomások aránya 1990 óta szintén csökkent, majd 2011-ben némileg emelkedett, 2016-ban 19 százalék volt.

Iskolai végzettség és gazdasági aktivitás

  • A 4 millió 503 ezer foglalkoztatott 61 százaléka középfokú végzettségű, több mint egynegyede diplomás volt 2016-ban.
  • Az elmúlt öt évben valamennyi iskolázottsági szinten nőtt a foglalkoztatottság. A foglalkoztatottság az iskolázottsági szint emelkedésével növekszik, míg a munkanélküliek aránya csökken. 2016-ban a 1,4 millió aktív korú diplomás 83 százaléka volt foglalkoztatott, ami a legmagasabb foglalkoztatottsági arány a különböző iskolai végzettségi csoportok között.

Minden negyedik ember cserélt vissza karácsonyi ajándékot

0

Számos szempontot igyekszünk figyelembe venni az ajándékba vásárolt műszaki eszközök kiválasztásakor, ám nem ritkán így is hiba csúszik a számításba, és az ünnepek után vissza kell cserélni a terméket.

Minden negyedik ember cserélt már vissza ajándékba kapott terméket az NRC Médiakutató és a MediaMarkt közös, októberi reprezentatív felmérése szerint. Elsősorban azért, mert az nem felelt meg számára (36 százalék). A műszaki áruházak egyébként sem az impulzusvásárlás területei, hiszen ilyenkor számos, kifejezetten személyes tényezőt kell figyelembe vennie az ajándékozónak.

A kutatás szerint az ajándékozók a megajándékozott valamely márkához való vonzalma, valamint praktikus szempontok, mint a méret, teljesítmény, egyéb funkciók és az ár sajátos, egyéni metszete alapján szeretnek választani. A vásárlást tervezők 35 százaléka ezek alapján előre kiválasztja a megvásárolni kívánt terméket szeretteinek, 44 százaléka pedig, ha nem is dönt a konkrét készülékről, már legalább tudja mik lesznek a legfontosabb szempontjai.

Még így is előfordulhat, hogy nem ismerjük az ajándékozott pontos igényeit, esetleg nincs időnk kiválasztani és vásárolni, viszont nem szeretnénk csalódást okozni. Kézenfekvő döntés ilyen esetben az ajándékkártya, hiszen gyakorlatilag nem lehet vele tévedni, és a megajándékozott sem szórhatja el – a készpénzzel ellentétben – nagyon másra az így kapott összeget.

Az ajándékkártya értékesítés szempontjából egyértelműen a karácsonyi időszak a legkiemelkedőbb, ezt követi a ballagási, majd az esküvői szezon – ismerteti tapasztalatait Szánthó Balázs, a MediaMarkt Árkád ügyvezető igazgatója.

Adózás: év végi határidők és teendők

0

Az adózással összefüggő év végi határidőket és teendőket a Mazars foglalta össze.

Több adózással összefüggő témában is kiemelten fontos határidő ugyanis 2017. december 20-a, illetve a 31-e. A szokásos bevallási dátumok mellett több különleges határidőre is oda kell figyelnünk. Ráadásul olyan döntések meghozatalának is ekkor lehet itt az ideje, melyek később már nem, vagy csak nagyobb adminisztrációval pótolhatók – hívják fel a figyelmet a Mazars szakértői friss hírlevelükben.

Év végi határidők

Az év vége közeledtével – a szektorspecifikus határiődőket nem számítva – az alábbi adózási határidőkre fontos figyelni:

Az év végével sok adónem tekintetében választási lehetőségek is felmerülnek. A legfontosabb választási lehetőségeket és a határidőket az alábbi táblázatban soroltuk fel:

Társasági adó feltöltés, kedvezmények

Már a feltöltési kötelezettség kalkulálásakor célszerű végiggondolni, hogy a 2017-es évre vonatkozóan hogyan csökkenthető a társasági adókötelezettség az adóalap-csökkentő tételek alkalmazásával, illetve adókedvezmények igénybevételével, továbbá milyen adóalap növelő tételekkel kell számolni.

Még nem késő például az adókedvezményekkel járó támogatások lebonyolítását elindítani. Még nagyobb adóelőnyt lehet elérni, ha a látványcsapatsport, előadóművészet, vagy filmművészet támogatása az adóelőleg-feltöltés terhére történő felajánlásával történik. Tekintettel arra, hogy a decemberi előleg-kiegészítés alkalmával átutalt összeg esetén még a magasabb, 7,5 százalékos jóváírás érvényesíthető, az ilyen célra szánt összegekről érdemes még a feltöltéskor rendelkezni.

A feltöltés összegének kalkulálására érdemes kiemelt figyelmet fordítani, mert a nem megfelelően meghatározott adóelőleg kiegészítés mulasztási bírságot von maga után. Ha az adózó az adóévi várható adó összegét nem vallotta be és nem fizette meg legalább 90 százalékos mértékben az esedékességig (december 20.), a ténylegesen bevallott és befizetett előleg és az adó 90 százalékának különbözete után 20 százalékig terjedő mulasztási bírságot szab ki a hatóság.

Közeleg az országonkénti jelentéshez kapcsolódó bejelentési határidő

A naptári üzleti évvel rendelkező adózóknak 2017. december 31-ig a 2016-os és 2017-es üzleti év vonatkozásában bejelentési kötelezettségük merül fel az Országonkénti Jelentés („CbCR”) kapcsán. A bejelentési kötelezettség minden magyar társaságot érint kivétel nélkül, akik olyan nemzetközi vállalatcsoport tagjai, amelyek éves konszolidált bevétele eléri a 750 millió eurót, függetlenül a magyar jelenlét nagyságrendjétől.

A bejelentési kötelezettség teljesítésére a 17T201T formanyomtatvány szolgál. Ebben nyilatkozik az adózó arról, hogy

  • saját maga nyújt be Országonkénti Jelentést, vagy
  • nem kötelezett Országonkénti Jelentés benyújtására és hogy helyette mely másik csoporttag teljesíti ezt a kötelezettséget.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a formanyomtatványt technikai okok miatt külön-külön kell benyújtani a 2016-os és 2017-es év tekintetében.

Kötelező cégkapu regisztráció

2018. január 1-je után a gazdálkodó szervezetek már kizárólag csak elektronikus úton tartják majd a kapcsolatot az állammal. A kapcsolattartás elektronikus felülete a Cégkapu lesz, így a gazdálkodó szervezetek bevallásainak benyújtását is a Cégkapun keresztül kell majd megtenni. 2017. december 31-ig a regisztráció minden gazdálkodó szervezet számára kötelező!

A Cégkapus kapcsolattartás azt jelenti, hogy a gazdálkodó szervezetek minden állami szervvel, hatósággal és hivatallal a Cégkapun keresztül kommunikálnak majd. Tehát sokkal többről van szó, mint egy e-mail cím egyszeri bejelentéséről. Mivel a jövőben az összes közigazgatási és hatósági eljárással kapcsolatos kommunikáció ezen a csatornán keresztül történik majd, ez a Cégkapu tárhely folyamatos menedzsmentjét kívánja. Nagyon fontos lesz tehát az, hogy ki kezeli, felügyeli, és ki tartja karban a Cégkapu felületet.

A 2016-ban keletkezett áfa levonási jog érvényesítése

Az áfatörvény 153/A §-ának 2016. január 1-jével történt módosítása miatt, a 2017. decemberi, illetőleg a 2017. IV. negyedéves (vagy éves bevallás esetén a 2017. éves) áfa bevallás benyújtása előtt fontos lesz az áfa analitikánkat és a beszerzés számláinkat is megvizsgálnunk. A szabály alapján a fizetendő adót ugyanis csak ugyanazon adómegállapítási időszakban keletkezett levonható áfával, vagy ezt megelőzően keletkezett, de legfeljebb a tárgyidőszakot magában foglaló naptári évet megelőző egy naptári éven belül keletkezett levonható áfa összegével csökkenthetjük.

Mostanáig persze ez a változás nem jelentett problémát, hiszen nem telt még el két év a jogszabályváltozás beiktatása óta. Ugyanakkor a 2018. január havi, illetőleg a 2018. 1. negyedéves bevallások esetében (vagy 2018. éves bevallás esetében) ez a változás azt jelenti, hogy legfeljebb a 2018-as évet megelőző évben, azaz 2017-ben keletkezett levonható áfával csökkenthető a fizetendő adó.

A levonási jog persze megmarad, azonban ahhoz, hogy a 2016-ban keletkezett levonható áfával csökkentsük a fizetendő adónkat, szükség lesz majd valamely, 2018-as időszakot megelőző áfa bevallási időszak önellenőrzésére. Így tehát érdemes a 2016-os teljesítési dátummal rendelkező, még eddig levonásba nem helyezett beszerzési számlákat a 2017. IV. negyedéves, illetőleg a 2017. decemberi (vagy a 2017-es éves) bevallásban szerepeltetni.

Nem kartelleztek a növényvédőszer-kereskedők

A GVH nem talált bizonyítékot arra, hogy a növényvédőszer- és műtrágya-kereskedők szakmai szervezetükön keresztül összehangolták volna kereskedelmi tevékenységüket.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) azt vizsgálta, hogy az egyes növényvédőszer- és műtrágya-kereskedők, valamint a növényvédőszer-gyártó vállalkozások egyeztették-e áraikat a Növényvédőszer- és Műtrágya Kereskedők Szakmai Egyesülete (NMKSZE) kereteit is felhasználva, akár már 2008-tól kezdődően, valamint felosztották-e a piacot egymás között a beszerzési és értékesítési feltételek egységesítésével, így például promóciós célú ingyenes termékminták kivezetésével a piacról vagy kereskedelmi stratégiák összehangolásával.

A GVH úgy ítélte meg, hogy nem állnak rendelkezésre megfelelő, hiteles bizonyítékok a promóciós termékek kivonásáról szóló megállapodásról a szállítók között, és semmilyen bizonyítékra nem derült fény a szállítók kereskedelmi gyakorlatainak (esetleges) összehangolásáról. A versenyhivatal külön értékelte az NMKSZE magatartását, e tekintetben úgy ítélte meg, hogy a szervezet két döntése, így a 2009. november 21-i elnökségi döntése az ingyenes termékminták piacról történő kivezetésére, valamint a 2011. június 12-i közgyűlési döntése a kereskedelmi stratégiák megváltoztatására, a vonatkozó ajánlások megküldésével, önmagában még „alkalmatlan eszközcselekmény” mindaddig, amíg a döntés alapján a szállítók közötti kapcsolatfelvétel nem vezet el egy, a szállítók közötti megállapodásig vagy összehangolt magatartásig.

A GVH döntése értelmében e magatartások alkalmasak lennének a versenykorlátozó megállapodást megszervező vállalkozás (jelen esetben az NMKSZE) úgynevezett közreműködői felelősségének megállapítására. E felelősségtípus azonban csak akkor állapítható meg, ha a közreműködő hatására az érintett piaci szereplők között akarategység jön létre, vagy összehangolt magatartást tanúsítanak, és így versenykorlátozó megállapodást kötnek. Ennek hiányában – ellentétben az amerikai versenyjog szabályaival –, sem az Európai Unió-s, sem hazai jogszabályok alapján nem történik jogsértés.

A GVH ugyanakkor meg kívánja jegyezni, hogy figyelemmel követi az ilyen és ehhez hasonló, az érdekképviseleti szervezetek működési keretein túlmutató magatartásokat is, és abban az esetben, ha jogsértésre történő felhívás alapján bizonyíthatóan meg is valósul a kartellezés, akkor figyelemmel jelen eljárásra is, a törvény legszigorúbb erejével lép fel a jogsértés elkövetőivel szemben.

A tavalyinál sokkal jobb éve van idén az építőiparnak

0

Októberében az építőipari termelés volumene 38,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi, alacsony bázist. Az idei első tíz hónapban összességében 28,4 százalékkal nőtt a szektor teljesítménye.

Mindkét építményfőcsoport termelésének volumene nőtt: az épületeké 27,3, az egyéb építményeké 51,7 százalékkal az előző év azonos időszakához képest – közölte a KSH. Előbbiek növekedése októberben az ipari épületek mellett lakóépületek, iroda és oktatási épületek építésének az eredménye, utóbbiak esetében pedig a termelés – az alacsony bázis mellett – gyorsforgalmi utak építése, valamint vasútfelújítási munkák következtében bővült. Az építőipar ágazatai közül az épületek építésének termelése 27,1, az egyéb építményeké 54,8, a speciális szaképítésé 35,0 százalékkal nőtt.

A megkötött új szerződések volumene az előző évihez képest 15,7 százalékkal emelkedett, ezen belül az épületek építésére kötött szerződéseké 42,2, az egyéb építmények építésére vonatkozóké 2,5 százalékkal. Az épületek közül elsősorban lakóépületekre, kisebb mértékben ipari épületekre, oktatási és szállóépületekre kötöttek új szerződéseket.

Az építőipari vállalkozások hó végi szerződésállományának volumene október végén 113,3 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbi, alacsony bázist. Az épületek építésére vonatkozó szerződések volumene 39,3, az egyéb építményeké 156,7 százalékkal magasabb volt, mint egy évvel ezelőtt.

A Walt Disney hatalmas összeg kifizetésére készül

0

A Walt Disney 52 milliárd dollárt hajlandó fizetni Rupert Murdoch 21st Century Fox nevű cégéért.

Az üzletbe beletartozik a Fox 39 százalékos üzletrésze a Sky kábelszolgáltatóban, valamint a 20th Century Fox filmstúdió is, míg a Fox fennmaradó részét (egyéb méiumok mellett a Fox Newst és a Fox Sportsot) Murdochék új cégbe szervezik – írja a Kreatív Online.

A BBC azt írja, a felvásárlással „fél évszázadnyi médiaterjeszkedés ér véget a 86 éves Rupert Murdoch számára”.

A felvásárlás nem érinti a Murdoch sajtótermékeit tömörítő News Corpot, amelyről 2013-ban választották el a 21st Century Foxot, hogy a rosszul teljesítő sajtóüzletág ne torzítsa a szórakoztató divízió eredményességét.

Az akvizíciót még meg kell vizsgálnia az amerikai versenyhivatalnak, és van rá esély, hogy nem fogják engedélyezni a fúziót.

A Danubius uralja a turisztikai piacot

0

A hazai turisztikai iparág változásait vizsgálta a Bisnode a 2014-2016. közötti időszakban.

A magyarországi turisztikai piacot három cég uralja, árbevételük külön-külön is meghaladta a 20 milliárd forintot – írja a turizmus.com.

Az éllovas Danubius Zrt. 2016-ra a 30 milliárd forintos határt is felülmúlta. A második helyet stabilan birtokló McDonald’s Kft. 23 milliárd forint körüli szinten ingadozott.

A legnagyobb adózott eredményt– az árbevétel szerinti bronzérmes – Accor-Pannonia Hotels Zrt. hozta, amely különösen kiemelkedően zárt 2015-ben, hiszen eredménye a 4 milliárd forintot is megközelítette.

Míg a vizsgált három évben a kereskedelmi szálláshely szolgáltató cégek száma lassuló ütemben növekedett, a vendéglátóipari egységek száma kifejezetten csökkent.

Árbevétel tekintetében ugyanakkor mindkét részterület gyarapodott – állapítja meg a vállalati tanácsadással foglalkozó Bisnode tanulmánya.

A Bisnode szerint az Airbnb típusú szolgáltatások népszerűsége járt.

Jövőre csak pozitív változások lesznek a cafeteriában

0

Az adómentes juttatások idén is meglévő elemei közé jövőre bekerül a diákhitel-törlesztés támogatása is. Jelentősen kedvezőbbé válnak a lakhatási támogatás feltételei, és az egészségügyi hozzájárulás 2,5 százalékos csökkentése miatt jövőre egy sor népszerű cafeteria-elem esetében nagyobb összegű támogatást kaphatnak majd a munkavállalók.

Az új elemként megjelenő diákhitel-törlesztési támogatás a törlesztőrészlet erejéig, de legfeljebb havi 27 600 forintig adható adómentesen, és a munkavállalónak igazolnia kell mind a hitel fennállását, mind a havi törlesztések végrehajtását. „A mobilitási célú lakhatási támogatást, ismertebb nevén az albérlet-támogatást idén alig vették igénybe, így szükségessé vált a feltételek enyhítése – mondta Makár Andrea, a BDO Magyarország vezető cafeteria tanácsadója.

A mobilitási célú lakhatási támogatás a jövőben immár határozott idejű munkaszerződés mellett is igénybe vehető lesz, emellett a kedvezményességet biztosító összeghatárok is emelkednek: például a foglalkoztatás első két évében az eddigi 40 helyett a minimálbér 60 százalékáig – vagyis 51 helyett közel 83 ezer forintig) lesz adómentes ez a juttatás.

Eddig az is feltétel volt, hogy a munkavállalónak semmilyen lakástulajdona, illetve haszonélvezeti joga ne legyen a munkahely 60 kilométeres körzetében, illetve olyan helyen, ami onnan tömegközlekedési eszközzel 3 óra alatt megközelíthető. Jövőre már csak a többségi tulajdon lesz a kizáró ok.

Egyes meghatározott juttatások esetében (ide tartozik az Erzsébet-utalvány, a munkahelyi étkeztetés, a helyi bérlet, az iskolakezdési támogatás, az ajándékutalvány, valamint az egészség-és nyugdíjpénztári hozzájárulás) a munkáltatói terhek 43,66-ról 40,71 százalékra csökkennek. Ez azt jelenti, hogy adott munkáltatói keretösszegből jövőre nagyobb összegben részesülhetnek a dolgozók.

A cafeteriában történő készpénz-kifizetés, illetve a Széchenyi Kártya különböző alszámláin (vendéglátás, szállás, szabadidő) adható juttatások közterhei jövőre is változatlanul 34,22 százalékos mértékűek, amennyiben együttes értékük nem haladja meg a 450 ezer forintot. E feletti kifizetés esetén 40,71 százalékos adó- és közteherrel kell számolni.

A 2018-ban igénybe vehető cafeteria-elemek és kapcsolódó közterheik

(*) A jelölt juttatások együttes értékét is vizsgálni kell. Ezen juttatások 450 000 Ft/év értékig állnak rendelkezésre a kedvező 34,22 százalék mértékű közteher, felette 40,71 százalék adó- és járulékteherrel kell számolni

A Csallóköz ivóvízét veszélyeztetheti a hulladéklerakat

0

Évek óta borzolja a kedélyeket a vereknyei mérgező anyagokat tartalmazó hulladéklerakat. Az üggyel már Brüsszel is foglalkozik.

„A hulladéklerakattal kapcsolatos problémák már 16 éve ismertek. Azóta sok mindent mondtak, de szinte semmi nem történt” – nyilatkozta Martin Kuruc, Vereknye polgármestere.

A városrész ismételten felszólítja az államot, oldja meg végre a problémát. A környezetvédelmi minisztérium eljárását lassúnak tartja – írja a hirek.sk.

„Nemcsak a vereknyeiek, de Pozsony megye lakóinak védelméről is szó van” – nyilatkozta Kuruc. A mérgező anyagok a talajvízzel Csallóköz felé áramlanak, ami az ottani ivóvíz forrásokra is kockázatotos.

A szlovák környezetvédelmi minisztérium elutasítja a kritikát, állítják, hogy az utóbbi hónapokban többet tettek, mint az elmúlt 20 évben összesen. Emlékeztetnek: a munkához „a környezetkárosodásért felelős személy” megnevezését követően kezdhettek hozzá, az pedig csak 2016-ban történt meg.

„Jelenleg a felszámolás érdekében kiírt közbeszerzési pályázatot értékelik” – nyilatkozta Tomáš Ferenčiak, a környezetvédelmi minisztérium szóvivője. A munkálatok 2018-ban indulnának.

Többen vehetik igénybe a lakhatási támogatást

Nemcsak nő az adómentesen nyújtható lakhatási támogatás mértéke jövőre, de az előírások is enyhülnek.

Emelkedik jövőre a munkáltató által öt évig adómentesen nyújtható, mobilitási célú lakhatási támogatás az Országgyűlés korábbi döntése értelmében – írja a Magyar Idők.

A juttatás a foglalkoztatás első két évében akár a minimálbér 60 százalékáig, az ezt követő két évben a minimálbér 40 százalékáig, az albérleti díj térítésének utolsó, ötödik évében pedig 20 százalékáig terjedhet majd 2018. január 1-jétől.

Jelenleg az arányok sorrendben 40, 25 és 15 százalék, vagyis különösen a munkába állás utáni időszakban jelentős bővülést jelent a módosítás.

Az adómentes juttatás határozott idejű munkaszerződés és munkaerő-kölcsönzés esetén is igénybe vehető lesz.

A módosításra szakértők szerint nagy szükség volt, mert az idén bevezetett kafetériaelemet annak túl szigorú szabályozása miatt 2017-ben viszonylag kevesen vették igénybe.

Több taxi fut Budapesten, de az ünnepek alatt így is várni kell

0

Az elmúlt időszakban nőtt ugyan a Budapesten futó taxik száma, de decemberben még a korábbinál is többet kell várni az autó megérkezésére.

A taxiszolgáltatás szempontjából az idei december sem hoz változást a korábbi évek utolsó hónapjához képest, vagyis taxi rendelésekor most is a szokásosnál hosszabb várakozási időre kell készülni – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A telefonos rendelésnél még a diszpécserszolgálat elérése is több percig eltarthat, ezért érdemesebb az időkímélő mobilapplikációt használni, mert ekkor legalább a kocsi megrendeléséért nem kell várakozni, de taxira így is.

Decemberben egymást követik a különböző céges rendezvények, ebben a hónapban körülbelül 10-15 százalékkal megnő a fuvarszervezők forgalma egy átlagos novemberhez képest. Az év utolsó hónapjában az esti órákban annak ellenére is hosszabb várakozásra kell számítani, hogy a tavaly decemberihez képest háromszázzal több, 5600 taxi van az utakon – mondta Metál Zoltán.

Bár a taxisok számának bővülését a növekvő turizmus keltette nagyobb kereslet is indokolhatja, a növekedés azért meglepő, mert előzetesen sokan úgy vélték, hogy többen nem tudnak majd megfelelni a megváltozott jogszabálynak, amely szerint jövőre a fővárosban már nem szabad tízévesnél idősebb autóval taxizni, és szintén elvárás az Euro 5-ös motorok használata. (MTI)

Mától drágább a dízel, a benzinesek most megúszták

0

Emelte két forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol, a benzin ára nem változott.

Az emeléssel a gázolaj átlagára 369 forintra nőtt, a benziné 356 forint maradt. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

A gázolaj ára legutóbb múlt pénteken változott, két forintos csökkenéssel 367 forintra mérséklődött. A benzin ára legutóbb november 24-én változott, 2 forintos csökkenéssel mérséklődött 356 forintra.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Tállai András: az azonnali inkasszók kora véget ért

0

A tavalyi év azonos időszakához képest eddig 547 milliárddal több bevétel folyt be az államkasszába annak ellenére, hogy az adócsökkentések a lakosságnál és a vállalkozásoknál mintegy 860 milliárd forintot hagytak – mondta Tállai András a NAV vezetői értekezletén.

Az államtitkár hozzátette, hogy az idén sikeresen debütált e-szja után 2021-re a legtöbb bevallást az adóhivatal készítheti majd el.

A NAV 2017. december 13-ig több mint 12 ezer milliárd forint adóbevételt hozott, a tavalyi év azonos időszakához képest majd öt százalékkal többet – jelentette ki Tállai András. A gazdaság fehéredése és növekedése, az adózói morál javulása, valamint a NAV megváltozott, ügyfélcentrikus szemlélete annak ellenére biztosította a költségvetési bevételeket, hogy csak az idei adócsökkentések mintegy 860 milliárd forintot hagytak az adózóknál.

Az ellenőrzéseknél dominált a szolgáltató jelleg – húzta alá Tállai András. Bebizonyosodott, hogy a jogkövetésre ösztönzés még az adóbevételekre is jótékonyan hat. November végéig a támogató jellegű ellenőrzésből 14 milliárd forint folyt be az államkasszába, és mintegy félmillió magánszemély foglalkoztatotti jogviszonya rendeződött. Jól vizsgázott a NAV idei újítása, az ADÓtraffipax is, amely előre jelzi, hogy hol kell számítani célirányos ellenőrzésekre. Kiderült, hogy ez az egyszerű módszer nemcsak a nyugtaadás gyakoriságát növeli, hanem a vállalkozók bevételét és a bejelentett alkalmazottak számát is. Az ADÓtraffipax hatására a korábbi forgalmi értékek számos vállalkozónál duplázódtak.

Ügyfélcentrikusság jellemzi a végrehajtást is – mondta az államtitkár, hozzátéve, hogy az azonnali inkasszók kora véget ért, mert tartozás esetén nem kezdi meg rögtön a végrehajtást a NAV, 1 millió forintos tartozásig előzetesen figyelmeztet. Idén november végéig 45 milliárd forintot fizettek be a felhívás hatására önkéntesen az érintettek.

A pernyertességi statisztika igazolja, hogy a NAV szakmai tudása – még nemzetközi összehasonlításban is – kiemelkedő szinten áll.  Idén november végéig 1300 közigazgatási ügy fejeződött be ítélethozatallal, az ügyek 75 százalékában a bíróság az adóhivatalnak adott igazat – közölte Tállai András.

A NAV vezetője a jövő év feladatai közül elsőként a mentorálást emelte ki, a hivatalnak ugyanis évi 80 ezer kezdő vállalkozás támogatására kell felkészülnie.  Tállai András folytatva a felsorolást elmondta, hogy a tesztelés után 2018. július 1-től élesben indul a gazdaságfehérítés újabb eszköze: az online számlázás, amelynek köszönhetően a NAV évi 50 ezer milliárd forintnyi számlaforgalom adatait vizsgálva valós időben tudja kiszűrni a csalárd cégeket, fiktív számlázókat. 2018-tól az adótartozások mellett a közigazgatási eljáráshoz köthető tartozások rendezése, 2019-től pedig a törvényszéki végrehajtás is a NAV feladata lesz. A változás a gyakorlatban a hivatal oldaláról évi több mint egymillió végrehajtási ügyet, az adós oldaláról viszont a fizetéskönnyítési lehetőségek miatt jelentős könnyebbséget jelent majd.

Tállai András elmondta, hogy 2021-ig fokozatosan egyre több bürokratikus terhet vállal át a hivatal. Az adminisztrációcsökkentés mellett az államkasszának 700 milliárd forintot takaríthat meg azzal a NAV, ha a vállalkozások és a magánszemélyek helyett a legtöbb bevallást elkészíti. Idén mintegy 4 millió magánszemély helyett töltötte ki a hivatal az szja-bevallást, jövőre a munkáltatók helyett is dolgozik, sőt jövedéki adóbevallási-tervezetet is küld az érintetteknek. Az online számlázás bevezetése teremti meg az áfabevallás kiajánlásának a lehetőségét, amely mintegy félmillió vállalkozásnak jelenthet majd könnyebbséget – zárul a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye.

Továbbra is van igény a külföldi cégalapításra

Miközben az offshore-cégek elleni hajtóvadászat láthatóan meghozza az eredményét, a külföldi cégalapítások iránti igény továbbra sem lankad. Az adóelkerülés és adókijátszás, mint elsődleges motiváció kezd azonban eltűnni és helyüket más, elsősorban üzleti és biztonsági célok veszik át – véli a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.

Automatikus információcsere, banktitok korlátozása, szigorú pénzmosási és ügyfél-azonosítási szabályok… Mindez csak néhány azon intézkedések közül, amelyekkel a fejlett országok világszerte elejét vették forró pénzek adóparadicsomokba való menekítésének. Mindeközben mindenütt csökkent a jövedelemadók mértéke, Magyarországon például egyszámjegyű társasági adó és csupán 15 százalékos személyi jövedelemadó mellett lehet jövedelmeket vállalkozásokból kivenni. Megszűnt ezáltal az igény ara, hogy vállalkozások jövedelmeiket és tevékenységeiket külföldi cégekbe csoportosítsák át? Korántsem.

Miért?

Csővári István, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető adójogásza szerint a külföldi cégalapítások mögött jelenleg inkább üzleti és biztonsági, mintsem elsődlegesen adózási megfontolások állnak. Egyrészt magyar vállalkozók az általuk érzékelt „országkockázat” miatt sokszor nagyobb biztonságban, külföldön szeretnék tudni személyes vagy cégvagyonuk könnyen mobilizálható részét. Másrészt gyakran merül fel külföldi társaság választása az üzleti világban befektetésösztönzési célzattal is. Külföldi (például amerikai) befektetők szívesebben fektetnek be ugyanis egy olyan cégen keresztül, amelynek jogrendszerét ismerik és amely által komfortosabban érezhetik magukat. De elképzelhető a külföldi cégalapítás mögött más üzleti szempont is: sok szolgáltatás vevője preferálja például, ha nem egy magyar céggel, hanem egy helyi vagy általa ismert jogi kultúrájú országban alapított társasággal kerül szerződéses viszonyba.

A külföldi cégalapítások mögül ilyen esetekben sem hiányzik az adózási megfontolás, csak a cél módosult. A kifejezett adóelőny elérése helyett jelenleg sok esetben pusztán az a cél, hogy a vállalkozás a magyarországinál „nem rosszabb” adózási körülmények közé kerüljön, vagy az adófizetési kötelezettségét elhalaszthassa. Nem lényegtelen adózási szempont a külföldi működéssel kapcsolatos belföldi adókockázatok elkerülése sem.

Hol?

Az adózás mellett a jogbiztonság és a pénzügyi stabilitás a legfőbb szempont, hogy mely országban érdemes létrehozni egy ilyen társaságot. Az adózást illetően a társasági adó általános mértékének, a nyereségkivonás forrásadó-mentességének, illetve holdingcégek esetén a kapott osztalék és a cégeladással realizált nyereség adómentességének van kiemelt jelentősége. Különösen fontos szempont, hogy a külföldi ország és Magyarország között legyen hatályban kettős adóztatási egyezmény: ennek hiányában ugyanis egy külföldi ország alacsonyabb adókulcsából eredő adóelőnyök esetleg nem vagy korlátoltan használhatók ki. A főbb célországok jelenleg a következők:

  • Egyesült Arab Emirátusok

Az Emirátusok helyzete különleges. Bár az ott létrehozott cégek teljes adómentességet élveznek, Magyarország mégis kötött velük adóegyezményt és ezáltal az Emirátusokban elért jövedelmeket nem terheli Magyarországon többlet-adóteher.

  • Klasszikus európai holdingországok (például Hollandia, Luxemburg, Anglia, Svédország)

Az osztalék és árfolyamnyereség adómentessége miatt az ezen országokban létrehozott cégek különösen alkalmasak holdingfunkcióra (azaz más cégek részesedésének birtoklására). Abban az esetben azonban, ha a holdingcégben bankbetétbe vagy értékpapírba fektetendő szabad pénzeszköz halmozódik fel, úgy az ezen realizált hozamot sokszor magasabb – 20-25 százalék körüli – társasági adó terheli.

  • Málta

Míg Máltát elkerülték a ciprusi adó- és pénzügyi rendszerrel kapcsolatos problémák, addig az ország továbbra is kellemes adózási feltételrendszert biztosít. Az osztalék és cégeladás nyeresége adómentes, az egyéb tevékenységek nyereségét terhelő 35 százalékos adó pedig egy speciális adó-visszatérítési szabályrendszer igénybe vételével 5 százalékos tényleges mértékre vihető le.

  • Liechtenstein

A törpeállam a közeljövőben újra népszerűvé válhat. Míg az alpesi országban a pénzügyi biztonság és stabilitás biztosított, addig Liechtenstein már évekkel ezelőtt leiratkozott az offshore-helyszínek feketelistájáról azzal, hogy 12,5 százalékos társasági adót vezetett be és kettős adóztatási egyezményt is kötött hazánkkal.

  • Hongkong, Szingapúr

Ezen országok territoriális adórendszereket működtetnek, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy csak a külföldön végzett tevékenységeket adóztatják. A használatukkal és a tevékenységgel kapcsolatosan azonban fokozott óvatosság ajánlott – különösen az alábbiakban részletezett átminősítési kockázatok miatt.

Hogyan?

Külföldi cégalapítások és –működtetések tekintetében gondosságot különösen az igényel, hogy a formálisan külföldön alapított, de ténylegesen itthonról irányított cégeket az adóhatóság magyar illetőségűvé minősítheti. Lényegében erről szólt az elmúlt évek legnagyobb visszhangot kapott adóügye is, a Gattyán György cégcsoportjának adóvizsgálata kapcsán elhíresült Docler–ügy. Ha az adóhivatalnak egy külföldi céget sikerül magyar illetőségűvé minősítenie, akkor a cégre kiszabható mindazon adó, amelyet tevékenysége után Magyarországon meg kellett volna fizetnie.

Sokáig tartotta magát az a gyakorlat, hogy az átminősítés elkerüléséhez elegendő, ha a külföldi cég igazgatói többségükben külföldiek. Ennek teljesülése esetén az egyik (általában harmadik) igazgatói pozíciót gyakran a végső cégtulajdonos töltötte be. Erre a körülményre alapozni azonban a nemzetközi adógyakorlat közelmúltbeli fejlődésének fényében már kockázatos, különösen abban az esetben, ha a külföldi igazgatók több száz másik cégben töltenek be hasonló tisztséget, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy tényleges szerepük a külföldi cég irányításában nincsen. Biztonságosabb ezért, ha a külföldi cég igazgatóságába a hazai cégtulajdonos egyáltalán nem kerül be, a külföldi igazgatók pedig lehetőség szerint ténylegesen és bizonyíthatóan részt vesznek a cég irányításában. Ha pedig a tulajdonos a külföldi cégének vezetését semmi esetre sem tudja vagy akarja kiadni a kezei közül és igazgatóvá kíván válni, akkor érdemes évente néhány alkalommal felkeresnie a cégének székhelyét és a céggel kapcsolatos aláírnivalóit, egyéb teendőit ezeknek a kiutazásoknak az idejére halasztania.

Jelentősége van továbbá annak is, hogy milyen tevékenység ellátására hozunk létre külföldi céget, Ha ugyanis a vállalkozás nagyobb számú szerződés megkötését és előkészítését, letárgyalását vagy más folyamatos, rendszeresen ellátandó feladatokat kíván meg – mint pl. ügynöki vagy kereskedelmi tevékenység – úgy az átminősítési kockázatok elkerülése érdekében mindenképpen szükséges, hogy a külföldi cég megfelelő tárgyi és személyi infrastruktúrával legyen ellátva.

Jön az új Vámtörvény január elsején

0

Jelentős változás előtt áll a nemzeti vámszabályozás, olyannyira, hogy új nemzeti Vámtörvény lép életbe 2018. január 1-én – hívja fel a figyelmet Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás részlegének üzletágvezetője.

A változást a 2018. január elsejével életbe lépő, a teljes közigazgatást – beleértve az adóigazgatást is – érintő meghatározó eljárásjogi reform determinálja. Jövő év elején új szabályokkal találkozhatunk az adóigazgatásban, mivel változik az Adózás rendjéről szóló törvény (Art.), valamint teljesen új jogszabályként kerül bevezetésre az Art-ből kiemelt, tisztán eljárási szabályokat tartalmazó adóigazgatási rendtartás (Air) – kezdi friss bejegyzését Falcsik István, az RSM Hungary vám-, jövedéki és termékdíj tanácsadás részlegének üzletágvezetője.

A fentieknél jelentősebb változtatást fog eredményezni, hogy január elsején megszűnik a hosszú éveken keresztül általános háttérszabályként funkcionáló Ket. Ezt a jogszabályt felváltja az Általános közigazgatási rendtartás (Ákr.), amely szabály ugyanakkor már nem alkalmazható, adó- és vámigazgatási eljárásokban. 

Amennyiben a fentiek alapján valakinek még hiányérzete lenne az év elején életbelépő új szabályok mennyiségét illetően, akkor folytatva sort, a közigazgatási határozatok bírósági felülvizsgálatának perrendtartási szabályai és egy teljesen új Vámtörvény is az év elején fog életbe lépni.

Lesz mit olvasgatniuk az év végén és a jövő év elején azoknak, akik érintettek a vám és adóigazgatási eljárásokban.

Kétszintű lesz a vámszabályozás 2018 januárjától

A Ket. megszűnésével szükségessé vált a vámeljárásokra vonatkozó eljárásjogi szabályok nemzeti keretbe foglalása, egy új vámtörvény megalkotásával. A korábbi háromszintű (uniós vámjogszabályok – hazai vámjogszabályok – Ket.) eljárásjogi szabályozással ellentétben 2018. január elsejétől kétszintű eljárásjogi szabályrendszer kerül bevezetésre.

A jövőben a vámigazgatási eljárások során kizárólag vámjogi normákat lehet majd alkalmazni, amelynek csúcsán alapvetően az Uniós Vámkódex (UVK) és annak végrehajtási rendelkezései állnak, míg nemzeti szinten az új Vámtörvény. Az új vámtörvényt vizsgálva megállapítható, hogy abban jelentős mennyiségű eljárásjogi szabály jelenik meg. Az új szabályok egy része átvételre került a korábbi háttérszabályokból, valamint a vámigazgatáshoz közelálló adóigazgatási rendtartásból.

Az új Vámtörvény fontosabb változásai

Álláspontom szerint mérföldkő az új vámtörvény, ugyanis megteremti a vámigazgatási eljárások más jogterületektől független önálló eljárásjogi szabályozását. Véleményem szerint mindenkinek, aki ezen a területen dolgozik, fontos, hogy tisztában legyen az új Vámtörvény tartalmával és az új eljárásjogi szabályokkal.

Ezek közül az alábbi főbb szakaszokra szeretném – a teljesség igénye nélkül – felhívni a figyelmet.

  • A törvényjavaslat megfogalmazza azokat az eljárási alapelveket, amelyeket a vámhatóságnak az eljárása során érvényre kell juttatni, kiemelten a jogszerűség, valamint a hivatalból való eljárás elvét.
  • Az alkalmazható szankciók vonatkozásában nem történt jelentős változás.  A vámhiányt okozó jogsértések esetén maradt a vámhiány 50 százalékáig terjedő bírság, a vámhiányt nem okozó jogsértések esetében pedig különböző szankciómértékek kerülnek alkalmazásra. Formailag új, de tartalmi szempontból nem, a bevezetett eljárási bírság, mely az eljáráshoz kapcsolódó mulasztások esetében alkalmazható.
  • A vámhiányos vámbírság továbbra is objektív alapú, ugyanakkor jelentős változás, hogy nem lehet mindaddig vámigazgatási bírságot kiszabni, ameddig annak alapjául szolgáló határozat jogerőre nem emelkedett (az új megfogalmazás szerint véglegessé vált). Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amennyiben valaki jogorvoslati eljárást kezdeményez egy pótlólagos vámteher kiszabására vonatkozó határozat ellen, akkor nem számíthat bírságra mindaddig, amíg a II. fokon eljáró hatóság nem hoz döntést arról, hogy a határozat jogszerű-e vagy sem.
  • Megmarad a speciális vámjogi rendelkezés, a negatív döntés meghozatala előtti meghallgatás joga, de annyiban került pontosításra, hogy a meghallgatásról kötelezően jegyzőkönyvet kell felvenni. A meghallgatási jog azonban ki fogja váltani, az ellenőrzés lezárását követően hozott jegyzőkönyvre vonatkozó észrevételezési jogot.
  • Az új Vámtörvényben negatív irányú változás a vámfizetésre kötelezettek, egyetemlegességének és az egyidejűségének szabályozása. Az új rendelkezések szerint, nem lesz kötelezettsége, csak lehetősége a vámhatóságnak több kötelezett esetén, hogy egyetemlegességet és egyidejűséget alkalmazzon.
  • A vámjogi képviselet szabályai pontosításra kerültek, tekintettel arra, hogy a Ket-ben alkalmazott képviseleti formák megszűnnek, és a vámigazgatási eljárásban kizárólag vámjogi képviselő járhat el. Ez azt jelenti, hogy a jövőben, a vámigazgatási eljárásban kizárólag az járhat el képviselőként, aki megfelel az adott eljárásban a vámjogi képviselettel szemben állított feltételeknek. A jogszabály behatárolja azt az alanyi kört, akik mint vámjogi képviselők szóba jöhetnek.
  • A jogszabály – további kapcsolódó jogszabályokkal együtt – pontosította és megteremtette a vámtanácsadói és vámügynöki tevékenység szakmai és képzési szabályait. 2018-ban kezdetét veszi a Vámtanácsadói képzés, melyen a már alapismeretekkel és szakmai gyakorlattal rendelkező vámszakemberek, előreláthatólag 100 órás képzés majd sikeres vizsga után válhatnak vámtanácsadókká.

Minden jogszabály változtatás kiemelt figyelmet igényel az adott területen érintett gazdálkodóktól! Egy átfogó eljárási reform azonban indokolttá teszi szakember bevonásával olyan tréningek, belső oktatások megtartását is, amelyek alapján magabiztosan lehet eljárni a mindennapokban előforduló vámeljárásokban, valamint az azt követő ellenőrzésekben.  

Egyre több a beköltöző, egyre kevesebb a szabad lakás Nyugat-Magyarországon

0

Az utóbbi években felgyorsult a munkaerő vándorlása Magyarországon. Egyre többen költöznek olyan városokba, ahol válogathatnak a munkalehetőségek között. A legnépszerűbb célpontok: a Dunántúl, Nyugat-Magyarország és Budapest. Van azonban egy bökkenő, lakást találni olykor nehezebb, mint munkahelyet.

Az utóbbi években számos hazai nagyvárosban valósultak meg olyan beruházások, amelyek rengeteg új munkahelyet teremtettek. A vállalatok igyekeznek oda települni, ahol még találnak, vagy ahova könnyebben csábíthatnak munkaerőt. A KSH 2016-os adatai szerint az országon belüli vándorlás legnagyobb nyertese Pest, Győr-Moson-Sopron és Fejér megye. Tavaly például, ezer emberre közel 12 új beköltöző jutott Pest megyében. Míg Pest és Fejér megyében a nagyberuházások, addig Győr-Moson-Sopron régióban az új munkahelyeken kívül az osztrák határ közelsége is vonzó a dolgozni vágyók számára. A lakosság bővülése az ingatlanpiacra is hatással van: egyre szűkebb kínálat és emelkedő árak várják a beköltözőket.

Magyarországon sokan kettős helyzetbe csöppennek, ha úgy döntenek, hogy más városba költöznek egy jobb munkalehetőség miatt. A képzettségnek megfelelő munkahely megtalálása ugyanis ma már sokkal egyszerűbb, mint évekkel ezelőtt, a lakhatás kérdése azonban jóval bonyolultabbá vált. Az elképzelhető, hogy a dolgozók előbb találnak munkát, mintsem lakást. Az OTP legfrissebb Lakóingatlan Értéktérképének adatai szerint, Székesfehérváron az elmúlt egy évben átlagosan 11 százalékkal növekedtek az árak és 2017-ben megközelítik a 250 ezer forintot. Nincs ez másként egy hasonlóan népszerű célpont, Sopron esetében sem. Itt ugyanis egy év alatt 12 százalékkal, átlagosan 300 ezer forintra nőtt egy négyzetméter ára. Sopron az Ausztriába ingázók számára is igen vonzó, ezért a kiadó lakások szinte azonnal gazdára találnak, annak ellenére is, hogy egy 2 szobás panellakás bérleti díja akár 120 ezer forint is lehet havonta.

„Az ingázó munkavállalók számára az osztrák határ közelsége teszi Sopront igazán vonzóvá. A nyugati szomszédainkhoz naponta átjárók közül legtöbben, lehetőségeikhez mérten, először lakásbérlésben gondolkodnak” – véli Pfandler Károly. Az OTP Ingatlanpont soproni irodavezetője hozzátette: „A lakást vásárlók elsősorban befektetési céllal keresnek ingatlant a piacon. A legnépszerűbbek a többszobás panellakások. A megnövekedett keresletet egyelőre nem tudja követni a kínálat, annak ellenére, hogy folyamatosak az építkezések. Aki Sopronban vagy Ausztriában szeretne munkát vállalni, annak azt javaslom, hogy mielőtt elígérkezne valahova, mindenekelőtt keressen fel ingatlanszakértőt, aki segít a megfelelő lakás megtalálásában.”

Fúziós ügyek és a digitális világ adott idén sok feladatot a Gazdasági Versenyhivatalnak

Idén is bőven volt munkája a Gazdaság Versenyhivatalnak (GVH). A szervezet összesítése szerint az első tizenegy hónapban 57 eljárást indított, míg a lezárt ügyek száma elérte a 68-at, további 29 ügyben pedig hatósági bizonyítványt adott ki arról, hogy a bejelentett fúziót nem kell vizsgálni.

A fúziós ügyek sok feladatot adnak a GVH-nak: ezek az eljárások teszik ki az összes, lezárt ügy több mint felét. A befejezett eljárások mintegy 30 százaléka a fogyasztóvédelem területéhez kapcsolódik, a fennmaradó ügyeket (mintegy 15 százalék) a klasszikus antitröszt (kartell, erőfölény) eljárások teszik ki. Az elmúlt évekhez képest növekedési tendenciát mutat a fúziós eljárások száma, az összes ügyhöz viszonyított megoszlási aránya. Tavaly fordult először elő, hogy a fúziós ügyekben született határozatok száma meghaladta a fogyasztóvédelmi ügyekben hozott döntések számát.

A GVH január és november között összesen mintegy egymilliárd forint bírságot szabott ki. A legnagyobb büntetés a Magyar Telekom egyik, fogyasztóvédelmi ügyében született, a hivatal akkor 600 millió forint bírságot szabott ki. A GVH jogsértőnek ítélte a Telekom összehasonlító reklámjait, amelyek a „legnagyobb 4G hálózat” szlogenű kampányokban valósultak meg, mert az egyes reklámokban a társaság nem tárgyilagosan hasonlította össze saját és versenytársai 4G mobilinternet-hálózatainak nagyságát.

A GVH megállapította, hogy az összehasonlító reklám tárgyilagosságának, jogszabályoknak való megfelelősége elemzésekor azt is vizsgálni kell, hogy a hirdetett tulajdonság (jelen esetben a hálózat nagysága) tipikus és meghatározó szempont-e adott piaci körülmények között a szolgáltató választásában. Miközben a mobilinternetes szolgáltatások értékesítése tipikusan éves vagy kétéves hűségidővel történik, a Telekom országos hálózati lefedettséget érintő kommunikációjában jelzett előnye megszűnhet a hűségidőn belül, ami miatt jogszerűtlenül téríti el a reklám a szolgáltató felé a reklám címzettjeit. Így a GVH döntése szerint a legnagyobb (lefedettségű) hálózatra vonatkozó kommunikáció egy önmagában nem meghatározó és nem tipikus tulajdonságot hasonlított össze, így a verseny dinamikáját figyelmen kívül hagyva sugallt olyan előnyt, amellyel hosszabb időre is magához kötheti előfizetőit.

Figyelemmel arra, hogy Magyarországon az internet-penetráció az OECD országok közül az egyik legalacsonyabb, ugyanakkor a mobiltarifák a legmagasabbak között vannak, továbbá, hogy a piac kevés szereplős, az ilyen, objektivitást nélkülöző összehasonlító reklámok különösen hátrányosan befolyásolhatják a versenytársak helyzetét, ez által a mobilpiaci verseny intenzitását is. Mindez együttesen indokolta a jogsértő reklámokra kiszabott eddigi legnagyobb bírságot a GVH gyakorlatában.

A GVH idén egyébként is jelentős figyelmet fordított a digitális világban, így például a közösségi médiában megjelenő folyamatokra, és törekedett az adatalapú gazdasággal összefüggő kérdések megválaszolására versenyhatósági eszközökkel. Első két döntését (a Magyar Telekom és a GoldenEye ügye, valamint az Alakreform és Avanzo-Trade ügye) is meghozta a véleményvezérek kommunikációs gyakorlatával összefüggésben. Ezen ügyekben a közösségi médiában véleményvezérrel történő reklámozás kapcsán általánosságban megállapította, hogy

  • a fogyasztók széles körben követnek a közösségi médiában népszerű, ismert személyeket, véleményvezéreket, bloggereket, vloggereket, youtuber-eket stb. szórakozási és tájékozódási céllal;
  • a piaci szereplők, hirdetők körében egyre népszerűbbek a véleményvezérek, influencer-ek közreműködésével közzétett kereskedelmi gyakorlatok megrendelése, támogatása;
  • nem minősül független véleménynek vagy semleges tartalomnak az olyan poszt, amelynek közzétételében közvetlenül gazdaságilag is érdekelt a közzétevő, legyen ez az érdekeltség egy kifizetett összeg, keretszerződés, ajándék termék vagy szolgáltatás, osztalék, jutalék vagy egyéb bevétel;
  • a közösségi médiában megjelenő különböző stílusú, formájú és tartalmú posztok között sok esetben úgy jelennek meg fizetett vagy egyéb módon támogatott, nem független tartalmak, hogy egyáltalán nincs utalás arra vagy nem egyértelmű, hogy reklámról van szó.

A GVH úgy ítélte meg, hogy számos versenyfelügyeleti eljárás lenne indítható különböző piacokon, azonban álláspontja szerint ezen eljárásoknál hatékonyabban védheti a közérdeket – legalábbis rövidtávon – egy, a különböző piaci szereplőknek iránymutatást nyújtó kötelezettségvállalással. A GVH figyelembe vette a nemzetközi ajánlásokat, iránymutatásokat is, azonban úgy találta a nyelvi és fogyasztói szokásoknál jelentkező különbségekre is figyelemmel, hogy a jelen ügyben elfogadott kötelezettségvállalással biztosítható iránymutatás eredményes és hatékony jelzés lehet a piaci szereplőknek.

Fogyasztóvédelmi területen megemlítendő még a Sandoz Hungária Kft. ügye, a GVH e döntésében megállapította, hogy a Sandoz jogsértően reklámozta ACC elnevezésű, vény nélkül kapható gyógyszereit, mert nem az alkalmazási előírás alapján, hanem azon túlterjeszkedve mutatta be a termékeket. A reklámok gyorsaságot ígértek a gyógyszer teljes hatásmechanizmusára vonatozóan, miközben az alkalmazási előírás alapján a gyorsaság kizárólag a felszívódásra vonatkozott. A jogsértésért 105 millió forint bírságot szabott ki a GVH.

A versenyhivatal számára az utóbbi időszakban sok munkát adó fúziós területen kiemelendő, hogy idén először került sor fúziós engedélyek visszavonására és ehhez kapcsolódóan bírság kiszabására is. Ilyen ügy volt az Infineon Technologies AG a Cree Fayetteville, Inc. feletti irányításszerzésére vonatkozó, valamint a Cree, Inc. és Cree Sweden AB teljesítmény- és rádiófrekvencia félvezető üzletága az Infineon Technologies AG részévé válását engedélyező határozat. A GVH azért szabott ki bírságot, mert az Infineon Technologies AG félrevezetően, hiányosan nyilatkozott az összefonódással érintett piacokról.

A GVH a fenti ügy kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy az elmúlt években jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy az egyszerűbb megítélésű fúziókat a lehető leggyorsabban engedélyezhesse, és így csökkentse a vállalkozások adminisztratív terheit a felvásárlásokkal összefüggésben. Lényeges, hogy az eljárás gyorsítása nem mehet a fúziók közérdeket érvényesítő ellenőrzésének rovására. A GVH azonban elsősorban a fuzionáló felek által szolgáltatott adatok alapján dönt az ügyletekről, így kiemelkedő jelentőségű az ügyfelek pontos adatszolgáltatása. A GVH emlékeztet, hogy éppen az adathitelesség növelése érdekében tette lehetővé a jogalkotó az idei év elejétől, hogy a GVH a fúziós ügyekkel összefüggő jogsértések feltárása érdekében is végezhessen előzetes értesítés nélküli helyszíni kutatást.

A versenykorlátozó megállapodások közül kiemelkedik egy sikeres egyezségi eljárást követően lezárt ügy, amely az ingatlanközvetítői piacot érintette. A GVH döntése szerint a Duna House Holding Nyrt. (DHH) és az Otthon Centrum Holding Kft. (OCH), valamint a Duna House Franchise Szolgáltató Kft. (DHF) és az Otthon Centrum Franchising Tanácsadó Kft. (OCF) összehangolta árpolitikáját, egyúttal bizalmas, üzleti információkat osztott meg egymással keresztértékesítési együttműködéseik keretében. A GVH jogsértőnek találta a DHF és az OCH által, a franchise hálózatok tagjainál alkalmazandó megbízási díjak meghatározását (azaz, a minimum jutalékok alkalmazását), és a franchise partnerek működési területére vonatkozó korlátozásokat. A különböző jogsértésekért összesen több mint 75 millió forint bírságot szabott ki a GVH a vállalkozásokkal szemben.

A GVH évek óta fokozott figyelmet fordít a kartellekkel szembeni küzdelemre, hiszen a kartell nem más, mint lopás fényes nappal. A GVH új kiadványokkal is felhívja egyrészt a kis- és középvállalkozások (kkv), mint ajánlattevők, másrészt a közbeszerzést kiíró ajánlatkérők figyelmét a kartellek jelentette kockázatok kezelésére.

A „Kartellgyanús közbeszerzés?” című tájékoztató füzet, és a hozzá kapcsolódó tananyag az ajánlatkérőket segíti a kartellek felismerésében és a GVH vizsgálatainak támogatásában, valamint a közbeszerzési eljárásoknak a kartellezés számára kedvezőtlen kialakításában. A „Hogyan maradjon tiszta?” című füzet pedig a kkv ajánlattevőket támogatja a közbeszerzési kartellezés elkerülésében és a GVH-val való együttműködésben. A füzet konkrét példákkal segíti a versenykorlátozást célzó megkeresések azonosítását és az azoktól történő aktív elhatárolódást.

A GVH nyilvánosságra hozta a magyarországi új személy- és kishaszongépjármű-forgalmazás és -javítás piacai, valamint a kapcsolódó biztosítási piac működését vizsgáló piacelemzési tanulmányát. A piacelemzés eredményeként a GVH megfontolásra javasolta egyes költségek csökkentését az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával kapcsolatosan, valamint a használt gépjárművek forgalomba helyezésével összefüggő költségek differenciálását.

A GVH tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztériumot arról, hogy javasolja – akár a felügyeleti hatóság bevonásával – megfontolni a kampányidőszak visszavezetését a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás piacán. A fentieken kívül a GVH a piaci szereplők részére is ajánlást fogalmazott meg, felhívva figyelmüket arra, hogy fokozottan kövessék nyomon a GVH döntéseit és a versenyjogi gyakorlat alakulását.

Emellett a GVH ágazati vizsgálatot indított a bankkártya-elfogadás piacán a piaci folyamatok megismerésére és értékelésére. A hatóság észlelte ugyanis, hogy a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök körébe tartozó bankkártyás fizetési műveleteknél, nevezetesen a bankkártya-elfogadói piacon a kisebb kereskedők kedvezőtlenebb szolgáltatói díjakkal szembesülnek a bankkártyás fizetés bevezetésekor és fenntartásakor, mint a nagyobb kereskedők.

Az ágazati vizsgálat középpontjában a bankkártya-elfogadás versenyviszonyai, illetve a bankkártya-elfogadás piacára potenciálisan versenynyomást gyakorló, innovatív készpénz-helyettesítő fizetési eszközök vizsgálata áll, és kiterjed nemcsak a múltbeli és a jelen piaci helyzetre, hanem a piaci verseny jövőbeni alakulására is. A GVH úgy véli, hogy az ágazati vizsgálat keretében részletesen szükséges feltárni azon tényezőket, amelyek akadályozhatják a verseny hatásos érvényesülését az elfogadói piacon.

A GVH az elmúlt években a versenytörvény hatályos összefonódás engedélyezési rendszerének keretei között jelentős lépéseket tett a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése és az eljárások gyorsítása érdekében. A fúziós elintézési határidőket illetően megállapítható, hogy a GVH átlagosan a törvényi kereteknél rövidebb idő alatt hozza meg döntéseit, és az ügyek elintézési határideje a nagymértékben megnövekedett ügyszám és munkateher mellett is jelentősen csökkent.

Míg például 2012-ben az egyszerűsített eljárások elintézési határideje még átlagosan 36 nap volt, addig ez 2016-ra 12 napra csökkent. 2017-ben pedig már egy nap alatt is hagyott jóvá összefonódást a GVH a bürokrácia-csökkentés jegyében elfogadott új, 2017. január 15-től hatályos fúziós szabályok alapján. Az expressz eljárás akkor alkalmazható, ha

  • teljes körű előzetes egyeztetés előzte meg az összefonódás-bejelentést, amelynek beérkezése után megállapítható, hogy az összefonódás-bejelentés szerinti ténybeli és jogi helyzet azonos az előzetes egyeztetésen megismertekkel, valamint
  • az összefonódás-bejelentés valamennyi szükséges információt és iratot tartalmazza, továbbá
  • nyilvánvaló, hogy az összefonódás nem eredményezi az érintett piacon a verseny jelentős mértékű csökkenését.

Az új szabályok alapján már nem a Versenytanács, hanem a Versenytanács egyetértésével a vizsgálók hagyják jóvá az egyszerűbb megítélésű ügyeket, ezzel is gyorsítva az eljárást.

A GVH 2004-től a GVH Elnökének és a GVH versenytanácsa elnökének közleménye alapján alkalmazza az engedékenységi politikát, 2009-től pedig már a versenytörvény rendelkezik a jogintézmény részletszabályairól. A kartellek feltárásánál ugyanis a sikeres fellépés kulcsa gyakran a „hallgatás megtörése”, és így a döntő bizonyítékok feltárása és megszerzése. Információhoz a versenyhatóságok leghatékonyabban maguktól az érintettektől juthatnak – ennek egyik eszköze az engedékenységi politika.

Az Európai Bizottságnál az engedékenységi politika alkalmazásával tárják fel a kartellügyek nagy többséget, mintegy 90 százalékát. Magyarországon az engedékenységi politika még nem váltotta be teljesen a hozzá fűzött reményeket (EU-s viszonylatban nem, de regionális összehasonlításban sikeresnek mondható), a kartell eljárások alacsony százalékában élnek ezzel a lehetőséggel.

A GVH-hoz 2004. év óta mintegy 40-50 engedékenységi kérelmet adtak be, ebben benne vannak a már korábban, a jogintézmény törvényi bevezetése előtt elindult vizsgálatokkal kapcsolatban benyújtott kérelmek is. A kérelmek mintegy 60 százalékában indul új versenyfelügyeleti eljárás a versenyhivatal előtt.

A GVH idén újra számszerűsítette tevékenységének társadalmi hasznát, ez alapján a versenyhivatalra fordított adóforintok megtérülnek, hiszen a fogyasztók a GVH működésének köszönhetően a költségvetésének több mint hatszorosát takarították meg a 2011-16-os időszakban.

Határozatban rögzítette a kormány a közfoglalkoztatás jövő évi céljait

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint elsődleges cél, hogy ösztönözzék az álláskeresők kilépését a közfoglalkoztatásból. Ezt követi a mezőgazdasági idénymunka szezonális munkaerő-szükségletének rugalmas kiszolgálása, valamint az alacsony iskolai végzettségű és a nyílt munkaerőpiacon elhelyezkedni nem tudó álláskeresők hosszabb időtartamú foglalkoztatása.

Célként határozták meg a közfoglalkoztatás számára a természeti és épített környezet védelmét, a kulturális örökség elemeinek megóvását, a gondozatlan sírkertek rekonstrukciójának elősegítését, továbbá a vasúti pályahálózat, illetve az országos közúthálózat környezetének tisztántartását, karbantartását is.

A közfoglalkoztatásnak szerepet szán a kormány az önellátó, önfenntartó települések kialakításában, és a roma lakosság lakhatásának, társadalmi integrációjának elősegítésében is. Ugyanakkor támogatnia kell a büntetés-végrehajtási intézetekből szabadultak társadalmi beilleszkedését, illetve a mezőgazdasági földek és az állami fenntartású közutak közötti külterületen fekvő, állami tulajdonban lévő területek tisztántartását.

A célok között szerepel még a bel- és külterületi közutak, önkormányzati kerékpárutak karbantartása és tisztítása, és a parlagfű elleni védekezés megvalósítása. A kormány a programtól a vidék lakosságmegtartó képességének növelését is várja.

A közlöny szerint a kormány egyetért azzal, hogy a jövő évi járási startmunka mintaprogramokat a mezőgazdasági munkákhoz, a vegetációs időszakhoz igazítva márciusban elindítsák, és a folyamatos működtetést a közfoglalkoztatói igényeknek megfelelően, de legfeljebb 12 hónapon keresztül biztosítsák. (MTI)