Kezdőlap Blog Oldal 1075

Tarlós István: szent a béke a kormánnyal, amennyiben…

0

Elkészült a 3-as metró infrastrukturális felújításának ütemterve. A végső átadási határidő 2019. szeptember 30. – jelentette be Tarlós István főpolgármester, aki megnyugtatta a nyugdíjasokat.

Ha minden igaz, a felújított 3-as metrón is ingyenesen utazhatnak majd a 65 év felettiek. Tarlós István pénteki sajtótájékoztatóján ugyanis közölte, esze ágában sincs ártani a nyugdíjasoknak. Amikor szóba hozta, hogy felül kellene vizsgálni a 65 év felettiek ingyenes utazását, arra utalt: a sok milliárdos többlet költséget a BKV önmaga nem tudja kigazdálkodni.

Mivel a díjmentes utazásról annak idején a kormány döntött, ezért meg kellene állapodni, hogy a plusz költség egy részét vállalja át az állam, s ahogy a főpolgármester fogalmazott: akkor szent lesz a béke.

A 3-as metró felújított szerelvényei egyébként már 2019 nyarán forgalomba állhatnak.

Tarlós István szerint az agglomerációs közlekedés állam általi visszavételéről szóló alapmegállapodás február 17-éig megszületik. Korábban ezzel kapcsolatban is az állami feladatot hangsúlyozta, illetve azt, hogy az agglomerációs közlekedés alaposan megterheli a BKV büdzséjét.

Ezért jelentette be a kormány, hogy az üzemeltetést átveszi az állam. Szó volt arról, hogy a részletekről Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István újabb megbeszélésen egyeztet. Ehelyett azonban a kormányfő Seszták Miklós nemzeti fejlesztési minisztert bízta meg az átvétel lebonyolítására.

A sajtóban a legvadabb verziók jelentek meg arról, milyen forgatókönyvek készülnek, java részt azt feltételezve, hogy az agglomerációs településekről busszal vagy HÉV-vel bejárók mindenképp rosszul járnak, mert ritkulnak majd a járatok és feltehetőleg drágább lesz a jegy. A KamaraOnline nem bocsátkozik találgatásokba – február 17-e úgyis közel van…

Portálunk korábbi véleményét itt olvashatja.

Már több mint 200 ezren használják a MÁV Vonatinfóját

0

Február első napjaira, azaz kevesebb mint egy év alatt átlépte a kétszázezres letöltés-számot a Vonatinfó, a MÁV-Start okostelefonokra telepíthető ingyenes utastájékoztató alkalmazása.

A letöltők közül 44 ezren iPhone-os, 26 ezren Windows-os, 130 ezren pedig Androidos készülékkel rendelkeznek, utóbbiak az ötös skálán 4,5 pontra értékelték az alkalmazást – olvasható a MÁV honlapján.

Az applikáció mutatja az utazás időpontját, az indulási és érkezési helyet, valamint az igénybe vehető kedvezmények kiválasztása után segít az optimális útvonal meghatározásában, információt ad az esetleges átszállásokról és az állomásokról, jelzi a menetjegy árát, valamint a pótjegyváltási kötelezettséget, a vonatok pillanatnyi helyzetét és sebességét pedig térképen is követi.

A Vonatinfón a Mávinfom hírei folyamatosan frissülnek, így az utasok menetközben is tájékozódhatnak a vonatforgalmat érintő korlátozásokról, fennakadásokról, vagy egyéb változásokról. Az alkalmazás működése nem jár nagy adatforgalommal.

Ingatlan.com: visszaesett a kereslet, megtorpantak az albérletárak Budapesten

0

Stagnáltak a fővárosi albérletárak február elején 2015 februárhoz képest az ingatlan.com adatai szerint.

A portál több mint 5 ezer hirdetés alapján a kiadás szempontjából legnépszerűbb 50–70 négyzetméteres téglaépítésű lakások február elején meghirdetett bérleti díját vetette össze a tavaly februári árakkal.

A vizsgált lakások országos átlagára 7 százalékkal, havi 150 ezer forintra emelkedett, ugyanakkor az átlagot nagyon felhúzzák a magas budapesti árak. A fővárosban idén február elején átlagosan 160 ezer forintért hirdettek egy lakást, ami megegyezik a 2015 februári értékkel. Az egyes kerületek jelentős eltéréseket mutattak, a XIII. kerületben 140 ezerről 172 ezer forintra (23 százalék), a XI. kerületben 15 százalékkal 150 ezer forintra nőttek a bérleti díjak tavaly február óta. Eközben a II., a III. és a XII. kerületekben 169–173 ezer forintról 150 ezer forintra mérséklődtek a díjak.

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a 2015-ös erős emelkedésben szerepet játszottak a tranzakciók harmadát kitevő befektetési célú ingatlanvásárlások és a kereslet növekedése is. A februárban változatlan árakat viszont a kereslet csökkenésével és a kínálat emelkedésével magyarázta: januárban a kiadó lakásokra történő keresések száma 9 százalékkal csökkent 2015 januárhoz képest, miközben február elején országszerte és a fővárosban is 29 százalékkal több kiadó lakás volt, mint egy évvel korábban.

A következő időszakban elképzelhető, hogy a pár napra kiadott lakáshotelek veszítenek jelentőségükből, és inkább hosszú távú lakáskiadás veheti át a főszerepet a piacon, ami hozzájárulhat a bérleti díjak stabilizálódásához – vélekedett Balogh László. A szakember úgy látja, a következő időszakban egyre inkább az új lakások piacára helyeződik a hangsúly, többek között a kormányzati lakásprogram (csok) keresletélénkítő hatása miatt.

MTI

„Szerbia jó úton halad az Európai Unió felé”

Csütörtökön elfogadott két határozatukban az Európai Parlament képviselői üdvözölték az EU-csatlakozási tárgyalások megkezdését és a Szerbia és Koszovó közötti kapcsolatok normalizálódását.

A képviselők üdvözölték a 2015-ben elért eredményeket a Szerbia és Koszovó közötti kapcsolatok normalizálásában, és arra kérték Belgrádot és Prishtinát, hogy folytassák az eddig megkötött megállapodások teljes körű végrehajtását, megjegyezve, hogy ez Szerbia EU-csatlakozásának egyik feltétele.

Szerbia

„Egyértelmű üzenetet küldünk: Szerbia jó úton halad az Európai Unió felé. A csatlakozási folyamat első tárgyalási fejezetének megnyitása a Koszovóval fenntartott kapcsolatok további normalizálódásának következtében jól megérdemelt siker volt az országnak”, mondta határozat parlamenti előadója David McAllister (néppárti, német).

A Szerbiáról 498 szavazattal, 66 ellenében, 70 tartózkodás mellett elfogadott határozat üdvözli az EU csatlakozási tárgyalások megnyitását. Ezen felül, arra kéri Szerbiát, hogy folytassa a rendszerszintű reformokat, biztosítsa, hogy a bírók és ügyészek munkája, valamint a sajtó mentes a politikai befolyástól, és erősítse meg erőfeszítéseit a korrupció és szervezett bűnözés elleni küzdelemben.

Koszovó

„A független Koszóvó jövője az Európai Unióban található, de többet kell tennie a korrupció és szervezett bűnözés elleni harcban, és kézzel fogható eredményekre van szükség a gazdaságban”, mondta Ulrike Lunacek (zöldpárti, osztrák) az EP jelentéstevője. „Koszovó ezen felül az egyetlen olyan ország a Nyugat-Balkánon, melynek polgárai nem élvezik a jogot, hogy szabadon utazzanak három hónapig az EU-ban. Gyorsan meg kell változtatni ezt a rendellenes helyzetet annak érdekében, hogy a polgárok ne érezzék többé bezárva magukat az országban” – tette hozzá.

A képviselők megjegyezték, hogy öt EU-tagállam még nem ismerte el hivatalosan Koszovót és hozzátették, hogy ha minden tagállam megtenné ezt, az növelné a régió stabilitását és hozzájárulna a Koszovó és Szerbia közötti kapcsolatok normalizálódásához.

A képviselők aláhúzták, hogy az EU-Koszovó társulási megállapodás, melyet az Európai Parlament január 21-én ratifikált, erőteljes ösztönzést nyújt a reformokra és előkészíti Koszovó integrációját az EU-ba. A média és az igazságszolgáltatás függetlensége, a magas szintű korrupció és szervezett bűnözés, illetve a munkaerőpiac reformjai csupán néhány az aggodalomra adó területek közül, mondja ki az állásfoglalás.

A Koszovóról szóló állásfoglalást 403 szavazattal, 130 ellenében, 104 tartózkodás mellett fogadták el.

Kovács Ferenc az év adótanácsadója

0

Több mint 2500-an neveztek be „Az év tanácsadója” versenyre, a győztes dr. Kovács Ferenc, a Wolters Kluwer kiadó által megjelentetett Adó szaklapok főszerkesztője lett.

A verseny első fordulójában egy tesztsor megoldásával nevezhettek a pénzügyi szakemberek, amelynek kitöltésére idén online módon is volt lehetőség. A második fordulóba a legjobb eredményeket elérő versenyzők jutottak, akiknek szakmai felkészültségét a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesületének elnöke, dr. Herich György vezetésével egy szakmai bizottság  értékelte és választotta ki a győzteseket.

Idén első helyen dr. Kovács Ferenc, a Wolters Kluwer kiadó által megjelentetett Adó szaklapok főszerkesztője végzett. „Az adótanácsadóknak minden nap felkészülten kell várnia a kérdéseket. Az Adó lapcsalád vezetőjeként naponta tapasztalatom, hogy milyen gyorsan változnak az adójogszabályok, így hátrányba kerül, aki nem naprakész a legújabb módosításokkal. Ez a verseny jó volt arra, hogy a régebben lapozott adótörvényeket újból átnézzem és az egész joganyagot újból áttanulmányozzam” – mondta dr. Kovács Ferenc.

„Ez egy olyan szakma, ahol újabb és újabb változásokat kell elsajátítani, saját határainkat kell feszegetnünk a megfelelés érdekében. Ezen felül meggyőződésem, hogy kevés olyan szakma van, ahol ennyi mindenhez kellene egyszerre érteni, hiszen önmagában nem elegendő tudni, hogy mi „tartozik”, és mi „követel” vagy, hogy mikor vannak a határidők. Fontos, hogy értsük azt a tranzakciót, azt az üzleti modellt, amit be kell mutatni az ügyfelek beszámolójában, a bevallásában” – mondta Pankucsi Zoltán, adóügyekért felelős helyettes államtitkár a versenyek ünnepélyes díjátadóján.

A versenyt idén a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara, a Könyvelőiroda-Vezetők Klubja, az RLB-60 Bt. és az Önadózó szaklap  szakmai támogatásával a PENTA UNIÓ Zrt. Szervezte. 

5001 forint, kerekítve 5005? – Szabályok, amelyeket nem mindenki tart be

A kerekítésre vonatkozó jogszabály már több éve hatályos, egyes kereskedők azonban nem tartják be a rendelkezéseit – írják a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság telefonos ügyfélszolgálatára érkezett a bejelentés, miszerint egy benzinkútnál a fizetés során egy 5001 forint értékű vásárlásnál a pénztáros 5005 forintot számolt fel. Amikor ezt a vevő szóvá tette, az eladó kijelentette, hogy a kerekítést a gép végzi automatikusan, így ő nem fogadhat el ezért a tranzakcióért csak annyit, amennyit a gép kiír. Pedig ez a fajta számolási mód szabálytalan volt…

Az Országgyűlés 2008. február 18-i ülésnapján fogadta el az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól szóló törvényt, amely 2008. március elsején lépett hatályba, és meghatározza az érmék bevonása miatt alkalmazandó kerekítés szabályait. Bár a jogszabály már több éve hatályos, egyes kereskedők a rendelkezéseit nem tartják be.

A Magyar Nemzeti Bank 2008. március 1-jén bevonta a készpénzforgalomból az 1 és 2 forintos érméket, 2008. február 29. után ezért nem lehet az 1 és 2 forintossal fizetni, így a kereskedőknek a készpénzes fizetéseknél az egyes tételeket nem, a számla végösszegét azonban kerekíteniük kell.

A kerekítés általános szabályai

Az Országgyűlés által elfogadott törvény a kerekítés szabályait a következők szerint határozza meg:

  • a 0,01 forinttól 2,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 0;
  • a 2,50 forinttól 4,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 5;
  • az 5,01 forinttól 7,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 5;
  • a 7,50 forinttól 9,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 0

forintra végződő összegre kell kerekíteni.

A panaszos által jelzett esetben tehát a benzinkútnál 5000,-Ft-ot kellett volna fizetnie a vásárlónak, helytelenül kértek el tőle 5005,-Ft-ot.

Bankkártyás fizetés kerekítési szabályai

Bankkártyát is elfogadó kereskedelmi egységekben a fogyasztó döntésén múlik, hogy készpénzzel vagy kártyával fizeti meg a termék árát vagy a szolgáltatás díját. A vásárlók körében általános ismeret, hogy a bankkártya-használat során a készpénzes fizetéssel szemben nem alkalmazandók a kerekítés szabályai. Ha mégis azt tapasztalják a fogyasztók, hogy a bankszámlájukról a készpénzben fizetendő, kerekített összeg kerül levonásra, az esetleges többletet a fogyasztói jogaik sérelmének tekintik. A jogszabályok szerint ugyanakkor a bankkártyás fizetésnél is kerekíthet a kereskedő.

A kerekítés szabályai ugyanis nem kötődnek a fizetés módjához. A bankkártyával való fizetés elfogadója dönthet úgy, hogy a bankkártyával történő fizetés elfogadása során a kerekítési szabályokat alkalmazza. A vállalkozás tehát ilyen esetben jogszerűen dönt a kerekítés mellett.

Lényeges azonban a fogyasztók tájékoztatáshoz fűződő jogát védő rendelkezés, amely szerint erre a tényre a bankkártyával fizető személy figyelmét kifejezetten fel kell hívni. A kereskedő kötelessége tehát megfelelően tájékoztatni a vásárlókat arról a körülményről, hogy bankkártyás fizetésnél is kerekít. A tájékoztatást a fogyasztóknak még a fizetést megelőzően meg kell adni annak érdekében, hogy körültekintően dönthessenek a fizetés módját illetően. A fogyasztók figyelmét gyakran elkerüli e figyelemfelhívás, ezért elsődleges az előzetes tájékozódás jelentősége.

Kerekíthet-e Ön is, ha csekket fizet be?

A kerekítés idézett szabályai a kereskedőre nézve írnak elő követendő eljárást. Ha fizetési kötelezettségét átutalással teljesíti, akkor forintra pontosan kell azt megtennie. Ha csekken fizeti be számláit, akkor az összeget szintén forintra egyezően kell feltüntetnie, de a befizetéskor a pénzintézetben a végösszeget illetően már a kerekítés szabályait fogják alkalmazni.

Mit tehet, ha úgy gondolja, szabálytalanul járt el a kereskedő?

Elsősorban a pénztárnál való fizetés során jelezze, hogy a végösszeg kerekítése nem megfelelően történt. Szerencsés esetben elismeri a kereskedő a szabálytalan árfelszámítás tényét. Ennek hiányában érdemes kifogását a vásárlók könyvébe bejegyeznie.

Amennyiben a kereskedő vagy szolgáltató a kerekítés szabályait nem a törvényi szabályoknak megfelelően alkalmazza, és ezáltal a fogyasztónak vagyoni hátrányt okoz, az vásárlói megkárosításnak minősül, amit a fogyasztóvédelmi hatóság szankcionál. Így bejelentést tehet az Ön lakóhelye szerint illetékes, fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljárni tudó Kormányhivatalnál – hívják fel a figyelmet az NFH szakemberei.

Tavaly is jó tempóban bővült az ipari termelés

0

Nagyjából megőrizte tavaly a 2014-ben felvett lendületet az ipari termelés, a szektor teljesítménye 7,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Ugyan az előző hónaphoz képest tavaly decemberben 0,7 százalékkal csökkent az ipari termelés Magyarországon, a volumen így is 9,4 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit, és a munkanaphatástól megtisztított index is 6,9 százalékos növekedést mutatott 2015 utolsó hónapjában – közölte a KSH. Egy évvel korábban a nyers adat 7,7, míg a munkanapok számával korrigált 5,2 százalékos növekedést jelzett éves összevetésben.

Tavaly így összességében 7,5 százalékos bővülést produkált az ipari termelés, míg munkanaphatással kiigazítva az éves növekedés 7,2 százalék volt 2014-hez viszonyítva. A decemberrel ellentétben az éves adat ugyanakkor némi lassulást mutat éves összevetésben: 2014-ben még összességében 7,7 százalékkal bővült az ipari termelés az egy évvel korábbihoz képest. (2012-ben még 1,8 százalékkal csökkent az ipar teljesítménye, míg 2013-ban mindössze 1,1 százalékkal bővült.) 

Schindele Miklós, a KSH főosztályvezető-helyettese az adatok ismertetésekor elmondta: az ipari termelés tavaly lépte túl a válság előtti szintet. Továbbra is elsősorban a járműgyártás, azon belül is az export az ipari termelés növekedésének fő hajtóereje, de a feldolgozóipar szinte minden ágazata jól teljesített – számolt be az MTI. Kiugró volt a növekedés a számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártásában is. Kiemelte, hogy a korábbi évekkel ellentétben éves szinten a belföldi értékesítésben is a növekedés volt a jellemző.

A tavalyi évhez hasonlóan, várhatóan 2016-ban is 7,5-8 százalékkal bővül az ipari termelés – mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára az M1-en. Lenner Áron Márk szerint amennyiben az ipar ezt az éves növekedési ütemet tartani tudja, sikerült elérni a kormány által kitűzött célt, miszerint 2020-ra 30 százalékra emelkedjen az ipari termelés részaránya a magyar GDP-ben. Az ipar jelenleg a bruttó hazai termék 24 százalékát adja.

A helyettes államtitkár kiemelte: a részarány emelése azért is fontos, mert azok az országok tudták átvészelni sokkal kisebb károkkal a gazdasági válságot, ahol tényleges termelői tevékenység folyt és nem csak a szolgáltatási szektor jelentett bevételt az ország számára. Az NGM elemzői szerint továbbra is a járműipar és annak teljes beszállítói lánca húzza az ipart, ehhez zárkózott fel decemberben az elektronikai- és a fémipar – közölte Lenner Áron Márk.

A számlagyáros kutyaóla mögül került elő a könyvelési anyag

0

Fizetésképtelen cégeket vett át egy kecskeméti férfi, majd a társaságok nevében fiktív számlákat állított ki. A házkutatáskor egy nejlonszatyorból 500 darab kiállított számla és bélyegzők kerültek elő.

Az 59 éves kecskeméti férfi már több ügyben a NAV pénzügyi nyomozóinak látókörébe került, így elkezdték vizsgálni, mely cégekben lehet még érintett.

Kiderült, hogy 26 fizetésképtelen helyzetben lévő gazdasági társaságot vett át. A nyomozás szálait tovább göngyölítve egy olyan cégtemetőre derült fény, amelynek tevékenysége nem merült ki a cégek átvételében. A férfi a megszerzett, jellemzően korlátolt felelősségű társaságok nevében fiktív számlákat állított ki és azokat jutalékért értékesítette – olvasható a NAV honlapján.

Az ügyben kilencven helyszínen történt házkutatás. A „számlagyáros” házánál található kutyaház mögötti tároló mélyéről került elő az a nejlonszatyor, amelyben a „könyvelési anyagát”, a fiktív számláshoz szükséges kellékeket őrizte. A pénzügyi nyomozók még a házban található könyvek lapjai közül is foglaltak le bélyegzőgumit.

A nyomozás során fény derült arra, hogy a férfi a számlákat ugyan egyedül állította ki, de hat személy nem csak a saját cégének vásárolt számlát, hanem további vállalkozóknak is terítette azokat. A számlákat felhasználók összesen 631 millió forinttal csökkentették áfafizetési kötelezettségüket.

A férfi a számlákon a megrendelők igénye szerint bármit feltüntetett. Előkerültek pályázatírásról, óvodaépítésről, tojásról, könyvkötésről, autószerelésről szóló valótlan számlák, de volt olyan is, mely művészeti tevékenységről szólt.  Például két Pest megyei színész az általuk eljátszott szerep elszámolásához használt fel számlagyárostól vásárolt számlát. Megpróbáltak kibújni adófizetési kötelezettségük alól, azonban ők is gyanúsítottak lettek az ügyben.

A pénzügyi nyomozók a keletkezett kár megtérülésére majd 300 millió forint értékben zároltak ingatlanokat, járműveket, követelést és bankszámlán lévő pénzt.

A számlagyárossal és negyvenhat Bács-Kiskun, Pest, Jász-Nagykun-Szolnok megyei és budapesti társával szemben költségvetési csalás, hamis magánokirat-felhasználása, illetve közokirat-hamisítás miatt javasolnak vádemelést a Bács-Kiskun Megyei Főügyészségnél.

Bizalmi vagyonkezelési szerződés: lehet-e javítani a szabályokon?

0

Az iLex Systems Zrt. együttműködő partnerei közreműködésével indított cégjogi sorozat 28. részében Dr. habil. Sándor István, egyetemi docens (ELTE ÁJK), ügyvéd (Kelemen, Mészáros, Sándor és Társai Ügyvédi Iroda) az új Polgári Törvénykönyv egyik újdonságának, a bizalmi vagyonkezelési szerződésnek fő szabályait ismerteti.

Jelentős szakmai vita látszik kibontakozni arról, hogy az új Ptk.-hoz szükséges-e novella szintű kiegészítés, módosítás vagy a joggyakorlatra kell bízni az esetleges bizonytalanságok feloldását. Az írásom nem ezt a kérdést kívánja eldönteni, de ennek apropóján azt vizsgálja, hogy vajon az új Ptk. egyik legfontosabb újdonsága, a bizalmi vagyonkezelési szerződés bevezetése után vannak-e olyan kérdések, amelyeket akár jogalkotási eszközökkel, akár a bírósági gyakorlat által szükséges kezelni.

A bizalmi vagyonkezelés jogcíme

A magyar Ptk. szabályozása a bizalmi vagyonkezelést a megbízási szerződés altípusaként rendszerezi, ugyanakkor a jogviszony meghatározó jellemzője a tulajdon vagy más jog, követelés átruházása a vagyonrendelés során. A magyar magánjog a tulajdonátruházás esetében az ún. tradíciós rendszert követi, ami azt jelenti, hogy a tulajdonjog átruházáshoz megfelelő szerzésmód és szerzéscím szükséges. A tulajdonátruházásnak a jogcíme a bizalmi vagyonkezelési jogviszony, a vagyonkezelés három különböző jogügyelettel (szerződés, végrendelet, egyoldalú jognyilatkozat) is létrehozható és két tulajdon átruházási mozzanatból tevődik össze, a vagyonrendelésből és a vagyonkiadásból. A különböző nyilvántartásokba történő bejegyzés vonatkozásában is ezt írják elő az egyes jogszabályok, így pl. az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 17. § (1) bekezdés 27 pontja szerint „bizalmi vagyonkezelés alapján fennálló kezelt vagyonba tartozó tulajdonjog”; ld. továbbá az Inytv. 38. §-át, 39. § (4) bekezdését, 50. § (4) bekezdését stb. A bizalmi vagyonkezelési jogviszony létrehozása tekintetében tehát a jogszabályok nem különböztetik meg a szerződést, végrendeletet, egyoldalú nyilatkozatot, minden esetben a „bizalmi vagyonkezelési jogviszony” mint általános terminológia érvényesül.

Ennek a megoldásnak a létjogosultságát támasztja alá az, hogy a bizalmi vagyonkezelés alapján történő tulajdonátruházás nem illeszthető be megfelelően a hagyományos tulajdonátruházási jogcímek közé. A jogviszony létrehozásának motivációjára, mozgatórugójára számos példa említhető, történhet valamilyen üzleti tranzakció megvalósítása érdekében, a családi vagyon megfelelő tervezése céljából, kiskorú vagy cselekvőképtelen személyek vagyonának megóvására stb.

A bizalmi vagyonkezelés érdekében történő tulajdonátruházás, a vagyonrendelés visszterhes jogügylet, de éppen ellenkező előjellel, mint az adásvételi szerződés, mivel a vagyonkezelő, azaz a tulajdonjogot megszerző fél lesz jogosult díjazásra és nem az átruházó vagyonrendelő. A vagyon kiadása a bizalmi vagyonkezelési jogviszony keretei között ingyenes jogügylet, hiszen a kedvezményezett (vagy adott esetben a vagyonrendelő) az átruházásért nem ad ellenértéket. Ugyanakkor érdekes kérdést vet fel az, ha egy tranzakció részét képezi a bizalmi vagyonkezelési jogviszony. Pl. egy adásvételi szerződés alapján a felek kölcsönösen egy harmadik személynek bizalmi vagyonkezelésbe adják az adásvétel közvetett tárgyát képező dolgot és a vételárat is. (Ez a konstrukció a letéttel konkurál, és megítélésem szerint a szerződő felek számára annál nagyobb biztonságot nyújthat.) A vagyonkezelő a két fél részére egyidejűleg köteles egymás szolgáltatását kiadni, a vevőnek a dolgot, míg az eladónak a vételárat. A felek közötti tényleges jogviszony ebben az esetben az adásvétel lesz, azonban a közhiteles nyilvántartásba (pl. ingatlan vagy gépjármű esetén) a bizalmi vagyonkezelési jogviszony kerül bejegyzésre.

Más megközelítésben, pl. egy vagyontervezési bizalmi vagyonkezelési jogviszony esetében a szülő bizalmi vagyonkezelésbe helyezi a vagyont, amit meghatározott feltételek bekövetkezése (pl. bizonyos életkor elérése, házasságkötés, diploma megszerzése stb.) esetén kell kiadni a kedvezményezett részére. Ebben az esetben a vagyonrendelő és a kedvezményezett között valójában ajándékozás jön létre, azonban a jogcím a bizalmi vagyonkezelési jogviszony lesz. Érdekes kérdést vet fel, hogy ilyen esetben a vagyonrendelő és a kedvezményezett közötti valós jogviszony figyelembe vehető-e pl. az ajándék visszakövetelésének törvényi feltételeinek fennállása esetén. Megítélésem szerint ennek létjogosultsága van, hiszen a jogviszonyt a tényleges tartalma szerint kell minősíteni.

Amennyiben több vagyonkezelő szerepel a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyban és ezek közül valamelyik elhalálozik, jogutód nélkül megszűnik, úgy az általa kezelt vagyon tulajdonjoga a többi vagyonkezelő részesedését arányosan növeli (Ptk. 6:328. § (2) bekezdés.). A Ptk. itt kifejezetten az „átszáll” kifejezést használja, tartalmában azonban ez leginkább a növedék(jog)hoz hasonlít, amit viszont a Ptk. csak a föld tulajdonosa tekintetében szabályoz (Ptk. 5:51. §). A jogcím ez esetben is valószínűsíthetően a bizalmi vagyonkezelési jogviszony lesz, azonban mi lesz a tulajdonszerzés módja? Átruházás nem indokolt, mivel a Ptk. „átszállást” említ, vagyis nem az elhalálozott vagyonkezelő örökösei kötelesek átruházni a kezelt vagyont. Az öröklés szintén aggályos, hiszen az elhalálozott vagyonkezelőnek nem örököse a többi vagyonkezelő. Talán a „jogutódlás”, mint általános terminológia lehet adekvát, azonban ezt a jogi személyek jogutódlással történő megszűnésének esetére alkalmazzuk.

Hasonlóan minősítési kérdéseket vet fel, ha a vagyonrendelő azzal a feltétellel ruházza át a vagyont a vagyonkezelő részére, hogy azt a vagyonrendelő halála esetén kell kiadni. Ebben az esetben a kedvezményezett a vagyonrendelő szándéka szerint valójában végrendeleti örökös. „Az okirat végrendeleti jellegének megállapításához az szükséges, hogy az örökhagyó halála esetére szóló vagyoni rendelkezést tartalmazzon, és külsőleg az örökhagyótól származónak mutatkozzék” (Ptk. 7:12. §). Ha a vagyonrendelő végrendeleti úton rendelkezik a hagyatékról, akkor az örökös az örökrészét ipso iure megszerezné az öröklés mint tulajdonátruházási móddal, vagyis tulajdonjogi igénye keletkezik arra (Ptk. 7:87. § (2) bekezdés). A bizalmi vagyonkezelésből a vagyon kiadása iránt azonban csak kötelmi jogi igénye áll fenn a vagyonkezelővel szemben (Vö. „A kedvezményezett a szerződés szerint igényelheti a vagyonkezelőtől a kezelt vagyon és annak hasznainak kiadását”; Ptk. 6:314. § (1) bekezdés.). Ez esetben a minősítés szempontjából inkább a második esetkör tűnik támogatandónak. Jogilag az örökhagyó (vagyonrendelő) halálakor egy harmadik személy, a vagyonkezelő a tulajdonos, vagyis a jogi helyzet talán analóg módon kezelhető azzal, amikor az örökhagyó vevőként egy megkötött adásvételi szerződés szerinti vételárat már megfizette, de a dolog tulajdonjogának részére történő átadására még nem került sor.

Megítélésem szerint a „bizalmi vagyonkezelési jogviszony” egy olyan új jogcím a magyar magánjogban, amely leginkább „formális” és egyben „univerzális” jelzőkkel illethető. Ez a jogcím a vagyonrendelő és a kedvezményezett közötti tényleges jogviszony vizsgálatát is szükségessé teheti, ami egyfajta kettősséget eredményezhet a joggyakorlatban. Bár elsőre pusztán dogmatikai jellegű kérdésnek tűnik a fentiek kifejtése, azonban gyakorlati problémákat is felvethet (dologi és kötelmi igény, adó és illeték kérdése), ezért érdemes lenne ezt a felvetett problémát tisztázni.

A protektor jogállása

Az angolszász joggyakorlat alakította ki a trust protector tisztségét, intézményét, aki a trustok esetében jogosult a vagyonkezelővel szemben ellenőrzési jogot gyakorolni a trust szabályainak betartása érdekében. Az egyik, ha nem az első jogszabályi meghatározása a protectornak a cook-szigeteki trust törvényben található, amely szerint: „»Protector« in relation to an international trust means a person who is the holder of a power which when invoked is capable of directing a trustee in matters relating to the trust and in respect of which matters the trustee has a discretion and includes a person who is the holder of a power of appointment or dismissal of trustees”; Sec. 3. International Trust Amendment Act 1989 (Cook Islands).

Szükséges az, hogy legyen olyan személy, aki kikényszeríti a vagyonkezelővel szemben a kötelezettség teljesítését („enforcer principle”). A vagyonrendelő saját magát is kijelölheti a trust kikényszerítésére, illetve halála esetére meghatározhatja azokat a személyeket, akik erre jogosultak lesznek (protector). Ez különösen akkor bír jelentőséggel, ha a kedvezményezett pl. még meg sem született vagy kiskorú. Ilyen esetben a vagyonrendelő valójában egyfajta protector-nak tekinthető. Azt ilyen személy számára szükséges a locus standi, a kereshetőségi jog biztosítása, enélkül a szerepe kiüresedne. Olyan személy hiányában pedig, akinek kereshetőségi joga lenne, a vagyonkezelő sok esetben nem lenne számon kérhető, pl. ha diszkrecionális vagyonkezelésre került sor.

A magyar jogban jelenleg ilyen, a vagyont felügyelő személyt a Ptk. nem nevesít. A diszpozitivitás alapján természetesen lehetősége van a vagyonrendelőnek arra, hogy a vagyonkezelőt ellenőrző személyt kérjen fel a megbízás szabályai alapján. Mint említettem, a protector szerepére leginkább akkor van szükség, ha a vagyonrendelő már meghalt (jogutód nélkül megszűnt), azonban ez egyúttal felveti azt a kérdést, hogy a megbízási jogviszony vajon továbbra is fennmarad-e a felek között. A Ptk. 6:3. § d) pontja kíván itt értelmezést, miszerint a jogosult halálával (jogutód nélküli megszűnésével) megszűnik a kötelem, ha a szolgáltatást – annak jellegénél fogva – kifejezetten részére kellett nyújtani. Ennek a szakasznak az alkalmazása a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyban a protektor jogállása vonatkozásában számos kérdést vet fel. A protektor ugyanis a vagyonrendelő megbízásából jár el, vagyis a szolgáltatást elsődlegesen kifejezetten neki nyújtja. Ha ezt az értelmezést követjük, akkor megszűnik a jogállása a vagyonrendelő halálával, így viszont éppen a legfontosabb funkcióját nem tölti be. Másodlagosan értelemszerűen a protektor a kedvezményezett(ek) érdekeit is figyelembe veszi, a kedvezményezett azonban nem szerződő fél a vagyonrendelő és a protektor közötti jogviszonyban. Olyan átkötő szabályozásra vagy jogértelmezési eredményre lenne szükség, amely alapján a vagyonrendelő halálát (jogutód nélküli megszűnését) követően a vagyonrendelő megbízói státusza jogutódlással a kedvezményezettre szállna át vagy más esetleg megközelítésben a protektor ilyen esetben mandatum post mortem, a vagyonrendelő halála után is egyértelműen fennmaradjon.

A bizalmi vagyonkezelés felmondhatósága és a vagyonelkülönítés

A Ptk. 6:312. §-a határozza meg a vagyonelkülönítés szabályait. A kezelt vagyon a vagyonkezelő saját vagyonától és az általa kezelt egyéb vagyonoktól elkülönült vagyont képez, amelyet a vagyonkezelő köteles külön nyilvántartani. A felek ettől eltérő rendelkezése semmis. A vagyonkezelő által a saját vagyonától és az általa kezelt egyéb vagyonoktól elkülönülten kezelt vagyonként nyilvántartott vagyontárgyakat az ellenkező bizonyításáig a kezelt vagyon körébe tartozónak kell tekinteni. A kezelt vagyon részét képezik a kezelt vagyontárgy helyébe lépő vagyontárgy, biztosítási összeg, kártérítés vagy más érték, továbbá mindezek hasznai, akkor is, ha nem szerepelnek a nyilvántartásban. A vagyonkezelő által a kezelt vagyon részeként nyilvántartásba nem vett vagyontárgyakat az ellenkező bizonyításáig a vagyonkezelő saját személyes vagyonába tartozónak kell tekinteni.

A kezelt vagyon tárgyaira a vagyonkezelő házastársa, élettársa, továbbá személyes hitelezői és a vagyonkezelő által kezelt más vagyonok hitelezői nem támaszthatnak igényt. A kezelt vagyon nem része a vagyonkezelő hagyatékának. A vagyonkezelő házastársával, élettársával, továbbá személyes hitelezőivel és az általa kezelt más vagyonok hitelezőivel szemben a kedvezményezett és a vagyonrendelő is felléphetnek, kérve a kezelt vagyon elkülönítését.

Az angol jogban az irrevocable (visszavonhatatlan) trust ismert főszabályként. Ennek oka az, hogy ily módon a trust vagyon a vagyonrendelést követően már a kedvezményezett érdekeinek megfelelően kerüljön felhasználásra és kiadásra, egyúttal meggátolja a vagyonrendelő hitelező számára, hogy arra nézve igényt támasszanak. A Ptk. szabályozása nagyon helyesen szintén ezt az elvet követi. Ehhez képest a 2014. évi XV. törvény a Vht. módosításával ezt jelentősen átírta, amikor a Vht. 132/A. § (3) – (5) bekezdései alapján a vagyonrendelő hitelezőinek jogot biztosít a bizalmi vagyonkezelési szerződés felmondására. Bizonyos fokig elfogadható a hitelezői érdekek figyelembe vétele, azonban számos esetben a Vht. új szabálya a vagyonrendelő motivációt hátrányosan befolyásolja. Megjegyzendő, hogy egyes külföldi államok trust szabályai vagy határidőt állapítanak meg arra, hogy a vagyonrendelő hitelező igényt támasszanak a kezelt vagyonra, vagy ún. fizetőképességi tesztet írnak elő a vagyonrendelő számára a vagyonrendelés időpontjában. Természetesen akár ezek kombinációjával is megoldható a vagyonrendelő hitelezőinek védelme.

A problémakör megnyugtató rendezésére többféle megoldás is lehetséges. Egyrészt a Vht. idézett szakaszainak hatályon kívül helyezése az egyik legegyszerűbb eljárás, így a vagyonrendelő hitelezői csak a Ptk.-ban szabályozott fedezetelvonó ügyletek vagy egyéb érvénytelenségi okok alapján, bírósági eljárást követően támaszthatnának igényt a kezelt vagyonra. Szintén megoldás lehet a Ptk.-ban szereplő vagyonkezelésre vonatkozó szabályok módosítása, ahol a vagyonrendelő hitelezőinek ezt a felmondási jogát megfelelő keretek közé helyeznék (pl. az említett fizetőképességi tesz vagy határidő megszabásával). Akár az is megfelelő megoldás lehet emellett, ha a joggyakorlat egy olyan értelmezésre jut, hogy a Ptk. 6:330. §-a szerinti utaló szabálynak a megszüntetés tekintetében kizáró jelleggel van jelentősége. A 6:330. § szerint a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó szabályok háttérszabályozását a megbízás szabályai képezik, hacsak a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó szabályoknál nincs eltérő rendelkezés. A Ptk. 6:326. §-a azonban a bizalmi vagyonkezelés megszűnésére tartalmaz részletes előírásokat, de nem rendelkezik felmondási jogról. Ez értelmezhető úgy is, hogy a megbízási szerződésre vonatkozó szabályok szerinti felmondási jog itt is alkalmazható, de értelmezhető akár úgy is, hogy a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó speciális szabályok lerontják az általános szabályokat. Ez utóbbi értelmezési lehetőséget a bizalmi vagyonkezelési jogviszony természete egyértelműen alátámasztaná.

Érdemes lenne ezt a problémakört szintén alaposan áttekinteni és egyértelmű szabályozást kialakítani.

Az előzőekben felvetett problémakörök mellett számos egyéb kérdés is felmerül a bizalmi vagyonkezelési szerződés vonatkozásában (pl. a jogviszony időtartama, a vagyonkezelő felelőssége, a bírósági jogkör bevezetése, a jelenlegi bejelentési és nyilvántartási szabályok fenntartásának indokoltsága, az 1985. évi Hágai Nemzetközi Magánjogi Egyezményhez való csatlakozás stb.), amelyeket szintén érdemes lenne figyelembe venni. Megítélésem szerint egy nagyon jelentős előrelépése a magyar magánjognak, hogy a bizalmi vagyonkezelési szerződés bevezetésre került, és mint minden új jogintézmény esetében, itt is fontosnak tartom az olyan értelmezési kérdések tisztázását, amelyek az új jogi konstrukció alkalmazhatóságát segítik elő.

Dr. habil. Sándor István,
egyetemi docens (ELTE ÁJK)
ügyvéd (Kelemen, Mészáros, Sándor és Társai Ügyvédi Iroda)
kérdések/észrevételek: ilex@ilexsystems.com

Az olcsó olaj jobban sokkol a gazdasági szankcióknál

0

Összesen 570 milliárd dollár kár éri Oroszországot 2014-2017 között az alacsony olajár és a Nyugat szankciós politikája miatt.

Orosz közgazdászok pénteken publikált számításai szerint négy év alatt 400 milliárd dollárral kevesebb folyik be az állami kasszába az olajárak drasztikus csökkenése miatt. Ennél kevesebbre, 170 milliárd dollárra becsülik azt a veszteséget, amelyet az Európai Unió és az Egyesült Államok gazdasági büntető intézkedései okoznak.

Moszkvát a Nyugat a Krím-félsziget visszacsatolása és a kelet-ukrajnai válsághelyzetben játszott szerepe miatt sújtják gazdasági-kereskedelmi intézkedésekkel.

A közgazdászok szerint az olajos veszteség növekedhet, mivel a kőolaj világpiaci ára a jelenlegi hordónkénti 30 dolláros szint alá mehet. Bár a szankciók idén nyári feloldásáról időnként felröppennek hírek, az elemzők azzal számolnak, hogy azok hatása 2017-ben mindenképp érvényesülni fog. A következő két évben 85 milliárdos tőkeberuházástól is eleshet Oroszország.

Közösségi média marketing: a 2016-os trendek

Ahogy a közösségi oldalak egyre nagyobb szerepet töltenek be az internetfelhasználók életében, úgy válik egyre fontosabbá az online marketingben is. Milyen trendek lesznek jellemzőek a 2016-os év közösségi média marketingjére?

Mindig nehéz előre látni, hogy milyen trendek uralkodnak majd az elkövetkező tizenkét hónapban, azonban érdemes előre gondolkodni a tavalyi év alapján, attól függetlenül, hogy az online marketingről vagy konkrétan a közösségi oldalakról beszélünk. A 2015-ös év tapasztalatai és az év végén megjelent innovációk alapján megjósolható, mi jellemzi majd a közösségi média marketinget 2016-ban.

Live Stream videók

2016-ban folytatódni fog a videók, ezen belül is az élő – Live Stream – videók népszerűségének növekedése az olyan applikációk, mint a Periscope, a Meerkat és a Blab segítségével. Különösen azért, mert ezek az alkalmazások új funkciókat vezetnek be. Ez az év lehet a mobil élő videók számára a vízválasztó, mivel a Meerkat és a Periscope a nagyközönség körében is egyre népszerűbb, miközben a közöttük lévő verseny is folyamatosan erősödik. Bár mondhatjuk, hogy a Periscope nyerte meg a csatát a Meerkat ellen, de mindkettő folytatja az innovációt, miközben egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert az olyan több résztvevős műsorterjesztő platformok, mint a Blab. A több résztvevős platformok lehetővé teszik, hogy a felhasználók videón keresztül beszélgessenek üzenetekkel és Twitter-kapcsolattal.

Olyan nagy platformok is szerepet kaphatnak, mint a Google Hangouts csevegőprogram vagy akár a Snapchat és a Facebook csevegő funkciói. A Facebook idén bejelentette, hogy meg fogja nyitni a Facebook Live funkcióját, hogy lehetővé tegye, hogy a felhasználók a Facebook mobilapplikációból egyenesen a hírfolyamukra töltsék fel az élő videóikat.

Érthető módon a nagyobb márkák gyorsan le is csaptak erre, mert könnyebben bevonhatták a rajongókat vagy interjúkat oszthatnak meg hírességekkel vagy celebekkel, így ez fontos trenddé válhat 2016-ban.

Még több innováció a videó formátumokban

A 360 fokos videók megjelenése a Facebookon sok kreatív videótartalmat ígér 2016-ra. Többek között az olyan márkák, mint a Mountain Dew, a Nestle, a Coca Cola és a Samsung korán hozzáférést kapott az új virtuális realitás stílusú reklámokhoz, amelyek lehetővé teszik, hogy a márkák az eddigieknél is kreatívabban használják a videohirdetési lehetőségeket. Ezek az új tartalmi formátumok csak a kezdetét jelentik annak, hogy mit nyújthat nekünk a Facebook és Samsung által fejlesztett Oculus Rift VR headset, amely egy virtuális valóságba kalauzoló „szemüveg”.

Ezt az új technológiát számos iparág hasznosíthatja, például a turizmus-vendéglátás felhasználhatja a hotelek és turista látványosságok reklámozására, így a foglalás előtt virtuálisan belekóstolhatnak abba, hogy mit nyújthat számukra a nyaralási célpont. A Facebook és a YouTube versenye folytatódni fog a videó hirdetések területén, amihez új szereplők is csatlakoznak, mint amilyen a Snapchat.

Új formátumok és gombok a közösségi oldalakon

2015-ben a Snapchat Discover, a Twitter Moments és a Facebook Instant Articles előrevetítette, hogy a fókusz át fog helyeződni a közösségi média platformok innovatívabb szerkesztési funkcióira. A közösségi oldalak egyre jobban versenyeznek, hogy olyan sokáig tartsák meg a felhasználók figyelmét, amíg csak lehetséges. Ezzel gondoskodnak a hirdetésekből származó bevételekről és gyűjtenek felhasználói véleményt és adatokat.

A „Megveszem” gomb szerepe is növekedni fog a közösségi oldalakon. Amint a megvásárolható pinek nagyobb szerepet kapnak a Pinteresten, egyre több szolgáltató, mint a Facebook, a Twitter és a YouTube is be fogja vezetni őket, és ennek megfelelően meg fognak jelenni az olyan kampányok, amelyek speciálisan ezt a szolgáltatást fogják kihasználni. Ezt követően csak az lesz a kérdés, hogy a fogyasztók mikor fáradnak bele a „megveszem” gombokba.

Az elköteleződést növelő közösségi marketing

A márkák egyre szorosabbra fűzik a kapcsolataikat azokkal, akik befolyásoló hatással bírnak a közösségi oldalakon, teljesítmény alapú, véleményvezérek által kialakított marketing kampányokat és kapcsolatokat kialakítva. Ez érdekes lehetőségeket nyújt a marketingeseknek, és hatalmas harcokat indíthat az véleményvezér személyiségek megszerzésére. Ehhez első lépés a potenciális véleményvezérek felfedezése, mielőtt más márkák lecsapnának rájuk.

Közösségi hirdetések

Nagyobb hangsúlyt fognak kapni a közösségi oldalak a hirdetések elhelyezésében, mivel az új mobilformátumok és a közösségi média új termékei hatékony és a felhasználók számára releváns hirdetést ígérnek. Várható, hogy a közösségi oldalak úgy fogják irányítani az algoritmusukat, hogy a vállalkozások organikusan nehezebben jussanak el a célközönségükhöz. A fizetett hirdetések arányát emellett növelni fogja a hirdetésblokkoló szoftverek használatának növekedése is, szimpatikussá téve a közösségi médiát és a natív hirdetéseket.

Figyeld a célközönséged, ne csak posztolj!

A marketingesek gyakran annyira a kommunikáció „beszéd” oldalára fókuszálnak, hogy gyakran megfeledkeznek a közönségük megfigyelésről. A közösségi médiában megjelenő vélemények figyelése épp olyan érdekes lehet, mint a közösségi oldalak forgalma és értékesebb, mint a komolytalan „like” egy passzív követőtől.

A „retargeting” szerepe csökkenni fog a közösségi oldalakon, mert egyre több hirdető próbálkozik vele és készít gyengébb minőségű közösségi média kampányt azoknak a felhasználóknak, akik már vásároltak az oldalukon. A fogyasztók kezdenek belefáradni a retargetingbe, pedig a hirdetők leginkább olyan emberek célzására koncentrálnak, akik már vásároltak ahelyett, hogy új fogyasztókat próbálnának bevonzani. Az ügyfelek véleményére való odafigyeléssel a retargeting szerepe is csökkenni fog a közösségi oldalakon.

Mivel a magánélet védelme egyre fontosabb az emberek számára, a közösségi platformok nagy kihívással néznek szembe. A fiatalabb generációk hajlamosak elkerülni a túlságosan kereskedelmivé, direkt értékesítére szakosodott oldalakat, ami lehetővé teszi a privát platformok, mint a Telegram megerősödését. A márkák és a közösségi oldalak is figyelembe fogják venni ezt a tevékenységük során.

A márkaépítés fontos terepe lesz a közösségi ügyfélszolgálat

2016-ban azok a márkák, amelyek még nem használják a közösségi oldalakat ügyfélszolgálatként, meg fogják fontolni ennek a bevezetését. Azok a cégek, amelyek már megalapozták a jó közösségi ügyfélszolgálatukat, beleértve itthon a UPC-t vagy Telekomot, most élvezhetik ennek az előnyeit, de csak addig, amíg folyamatosan fejlesztik a szolgáltatásukat a lehető legjobb felhasználói élményért. 2016-ban a márkák és a szervezetek valóban a felhasználókra, a felhasználói élményekre és a bizalom, érték és átláthatóság elveire fókuszálhatnak a közösségi oldalak segítségével.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!

Lázár János: az állam elhízott, ezért lassú

0

Az ország versenyképességének javítását és gazdaságának növelését célozza a bürokráciacsökkentés – mondta a Miniszterelnökséget vezető miniszter az MTI-nek adott interjúban. Lázár János egy Albert Einstein idézettel foglalta össze a bürokráciacsökkentés alapelvét: „az állam a mi szolgánk és ne mi legyünk az állam rabszolgái”.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a jelentős bürokrácia az oka annak, hogy miközben a többi visegrádi ország versenyképessége folyamatosan javul, Magyarországon ez a növekedés nem elég dinamikus. Szerinte az állam elhízott, ezért lassú, így lemarad a versenyben. A bürokrácia csökkentésével javulnak a nemzetközi verseny-pozícióink is.

A kontinens versenyképességi tartaléka a közép-európai régióban van, ezért Magyarországon mind a bürokratikus intézmények és hivatalnokok, mind az egy-egy területet érintő jogszabályok számát csökkenteni kell ahhoz, hogy a GDP-növekedés 2018 után is 2–4 százalék körül legyen – tette hozzá.

A miniszter elmondta, hogy más országok lényegesen kisebb apparátussal dolgoznak, és Magyarországnak ezen a téren is el kell érnie a visegrádi országok vagy az Európai Unió átlagát.

Fenntarthatatlan az, hogy a foglalkoztatottak között az állami alkalmazottak aránya mintegy 20 százalékos, miközben Lengyelországban arányuk nem éri el a 10 százalékot, és Csehországban is 13 százalék alatt van – közölte Lázár János.

A Miniszterelnökség ezért olyan új kormányzati modellre tesz javaslatot, amelyben a központi államirányítás, a stratégiaalkotás és a döntéshozatal minisztériumokba szerveződik, míg a területi szintű államigazgatás a járási és kormányhivatalokba kerül.

A közigazgatási rendszer átalakításának első lépéseként felállított járási és kormányhivatali rendszer mára mindenki számára bizonyította a hatékonyságát. A kormányablakok segítségével olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb lett az ügyintézés.

Az államszervezetben a probléma elsősorban nem lent, hanem fenn van, felfelé haladva egyre nagyobb és átláthatatlanabb az állam. A legtöbben a központi államigazgatás mintegy 90 intézményében dolgoznak – tette hozzá, rámutatva arra, hogy ezért tett javaslatot az 50 ezer embert foglalkoztató 73 háttérintézmény átszervezésére.

„Ma már sokkal inkább úgy tűnhet: nem a minisztériumnak van háttérintézménye, hanem a háttérintézménynek van minisztériuma” – jegyezte meg, példaként említve az agrártárca egyik hivatalát, ahol többen dolgoznak, mint a minisztériumban, vagy a mintegy hatszáz fős Oktatási Hivatalt, emlékeztetve: a területtel foglalkozó államtitkárság mindössze ötvenfős.

Megszűnnek azok az intézmények, amelyeknek működtetése drága és felesleges. Ezeknek feladatait a jövőben a minisztériumok vagy a kormányhivatalok látják el, a részletekről azonban még zajlanak a tárgyalások a tárcákkal – fűzte hozzá.

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztér például az Emberi Erőforrási Minisztériumában vagy a gazdasági tárcánál működhet tovább – mondta Lázár János, kiemelve: a struktúra megváltozása nem jelenti az adott intézmény által ellátott feladat megszűnését, csupán azt hatékonyabb, olcsóbb és ésszerűbb keretek között biztosítja az állam.

A háttérintézményekkel kapcsolatos döntések az év közepéig megszületnek. Ezután áttekintik a zártkörűen működő állami részvénytársaságokat – közölte.

A miniszter kijelentette: a Miniszterelnökség létszámleépítésre is javaslatot tesz.

Lázár János a járási és kormányhivataloknál július 1-jéig, valamint 2017 januárjáig 10–15 százalékos létszámkorrekciót tart szükségesnek, vagyis a jelenlegi 36 ezer helyett 30 ezernél kevesebbre csökken a létszám szűk egy éven belül.

A július 1-jével a tárcákba olvadó háttérintézményeknél 20 százalékos leépítés várható, a jövő évi költségvetésben pedig további 15 százalékos csökkentéssel számol a Miniszterelnökség a minisztériumoknál. Az így megtakarított forrás a tárcáknál marad, amely az eredményesebb hivatali munkára ösztönző, későbbi béremelések fedezete lehet majd – hangsúlyozta Lázár János.

A miniszter elismerte: a járási és kormányhivataloknál ez azt jelenti, hogy több feladatot kevesebb ember lát majd el. Jelezte ugyanakkor, hogy zajlik a járási hivatalok fejlesztése, a már átadottakkal együtt májusig 270 új kormányablak létesül.

Emlékeztetett az ott dolgozók életpályamodelljére is, amelynek eredményeként júliustól fokozatosan emelkedik a járásokban dolgozók bére, összesen 50 százalékkal. 2017 januárjától a kormányhivatali dolgozókra kerül sor, a háttérintézmények átszervezésével pedig összkormányzati szinten nyílik lehetőség a tisztviselők béremelésére – mondta Lázár János.

Arról is beszélt, hogy az elbocsátottaknak több lehetőséget is nyújt a kormányzat. Javaslata szerint az év második felében önként távozók a végkielégítésük összegének két-háromszorosát, akár fejenként 5-10 millió forintot is kaphatnak, ha vállalják, hogy tíz éven belül nem lépnek vissza az állami szolgálatba, hanem a versenyszférában érvényesítik tudásukat. A kormány ezért folyamatosan egyeztet a piaci szféra képviselőivel is.

Lázár János úgy ítélte meg: az alacsony munkanélküliségnek köszönhetően a most kilépők jó eséllyel helyezkedhetnek el máshol. Ezt segítendő Karrier Híd 2 néven programot is indít az állam: támogatást, adó- vagy járulékkedvezményt nyújt azoknak a munkaadóknak, akik állami szolgálatból kilépőket vesznek fel.

A nyugdíjba vonulók álláshelyét sem fogják betölteni – tette hozzá.

Lázár János szerint nemcsak bürokratikus intézményből és hivatalnokból van sok, a szabályok nagy száma is akadályozza az emberek életét. Példaként említette az OECD adatait, amelyek szerint egy vállalkozó Magyarországon 277 órát tölt adóügyei rendezésével, egy telephely létesítésekor pedig 252 nap alatt jut áramhoz az igénylő. A vállalkozás indítása Magyarországon 24 eljárást igényel, míg a többi visegrádi országban átlagosan tizenkettőt. Magyarországon a hivatali ügyintézés kényelmetlen, bosszantó és drága, amin változtatni kell – hangsúlyozta a miniszter.

A bürokrácia jelenleg akadálya például az uniós pénzek lehívásának – holott a források kifizetésének gyorsítását célul tűzte ki a kormány –, csak úgy, mint az építésügyi túlszabályozottság miatt a családi otthonteremtési program elindulásának is, pedig akár százezres nagyságrendű is lehet azok száma, akik ebbe belevágnának – hangsúlyozta.

A bürokráciacsökkentés jegyében Lázár János brit modell alapján arra is javaslatot tesz, hogy a parlament őszi ülésszakától egy új jogszabály vagy törvény megalkotása esetén két másikat szüntessenek meg.

Nem mi vagyunk az első kormány a rendszerváltás óta, amely a bürokráciacsökkentésről beszél, de mi vagyunk az első, amelyik véghez is viszi – jelentette ki. „Tisztában vagyok vele, hogy hatalmas vitákat fog generálni, de a bürokráciacsökkentés után Magyarországon könnyebb lesz élni és vállalkozni. Ennek pedig még ebben a ciklusban haszonélvezői lesznek azok is, akik most még a privilégiumok elveszítése miatt tiltakoznak” – foglalta össze a miniszter.

Mégsem lesz a termálstrand mellett migránstábor?

0

Úgy tűnik, hogy a Szatmár megyei Tasnádon nem lesz menekülttábor. A román belügyminisztérium úgy döntött, hogy a nagyváradi katonakórháznak adja át a központ létrehozására kiszemelt csendőrlaktanyát.

Tud arról, hogy a helyszínen korábban már terepszemlét tartottak az egészségügyi intézmény képviselői, a helyi önkormányzatot azonban hivatalosan nem értesítették arról, hogy a belügyminisztérium végül melyik tervét fogja kivitelezni – mondta a kronika.ru portálnak Véron András István, Tasnád alpolgármestere.

„Hallottunk a nagyváradi katonakórházzal kapcsolatos változatról. Mi természetesen a kezelőközpont létrehozását támogatnánk, a menekülttábor létrehozásának egyáltalán nem örülnénk” – mondta az alpolgármester.

A helybéliek levelet is küldtek Petre Tobă miniszternek, amelyben arra hívták fel a figyelmet, hogy a tervezett menekültközpont a város legfőbb bevételi forrásától, a termálstrandtól alig száz méterre működne, a menekültekkel való szomszédság pedig elriaszthatja a turistákat.

A Fréres Egyesület egy másik Szatmár megyei településen, az Erdődhöz tartozó Nagymadarászon akart kialakítani egy menekülttábort az árvaház épületében, a lakosok és a helyi önkormányzat heves ellenkezése nyomán azonban lemondtak az elképzelésről.

A Főtaxi nem tart a tiltakozókkal, de változásokat akarnak​ Uber-ügyben

0

A Főtaxi nem ért egyet a sofőrök januári, az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás elleni tüntetésének módjával, de az elérni kívánt célokkal igen.

A Főtaxis sofőrjei nem vettek részt a demonstráción – mondta Vízy András, a Főtaxi szóvivője az M1-en. Hozzátette, hogy kormányrendelet rögzíti, hogy fuvarszervező tevékenységet csak engedéllyel végezhet egy cég, valamint annak alapján sok feltételnek meg kell felelniük a taxisoknak és autóiknak is, viszont az Uber-sofőröknél mindez nem valósul meg.

A Főtaxi azt szeretné, hogy az összes piaci szereplőre egyformán vonatkozó jogszabályok legyenek érvényben, és aki ezeknek nem felel meg, azt vonják felelősségre – mondta Vízy András. A megvalósításban úgy vennének részt, hogy bár nem a Főtaxi feladata a szabályok betartatása, ugyanakkor tanácsaikkal, szakmai véleményükkel segítenek az illetékeseknek.

A szóvivő kitért arra is, hogy a taxitársaságoknál van utasbiztosítás, míg – tette hozzá -, ha valaki egy Uber-autóban utazva megsérül, legfeljebb polgári peres úton tudja bizonyítani igazát. A taxisok január 18-ától 21-éig akadályozták a forgalmat Budapest belvárosában az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás ellen tiltakozva.

A magyar ügyvezetők átlag 26 milliót keresnek évente

Szemben az egy évvel korábbi 20 millióval, a magyarországi vállalkozások ügyvezetői jelenleg átlagosan 26 millió forintot keresnek évente. A legjobban a vezetési tanácsadás fizet.

Emelkednek a cégvezetői jövedelmek, a hazai ügyvezető igazgatók jelenleg átlagosan csaknem 26 millió forintot keresnek évente – írja a Világgazdaság a Kienbaum idei bérezési tanulmányára hivatkozva.

A lap pénteki számában jelzi: egy évvel ezelőtt még 20 milliós átlagbért kaptak munkájukért a menedzserek. A vezető beosztásúak teljes bére idén átlagosan 11 millió forint, a kvalifikált alkalmazottak pedig valamivel több mint 5 milliós bruttó fizetést kapnak évente.

A tanulmányból az is kiderül, hogy a vezetési tanácsadás területén a legmagasabbak a fizetések, ezt a vegyipar és a gyógyszeripar, majd az építőipari javadalmazás követi.

Kétszer több pénz kellene iskolai tornatermekre Szlovákiában

0

Sok szlovákiai iskolai tornaterem nem felel meg a higiéniai előírásoknak – véli Juraj Draxler oktatási miniszter. Pályázati felhívással 10 millió eurót különítettek el az alap- és középiskolai tornatermek korszerűsítésére.

Ez az első lépés a szlovákiai tornatermek állapotának javítása érdekében. A speciális iskolák, elsőként, pár hét múlva kerülnek majd sorra, azaz megkapják a szükséges felszereléseket – írja a hirek.sk.

Szlovákiában 255 olyan alapiskola van, amelyeknek nincs testnevelési létesítményük – mondta Draxler. Szerinte hasonló a helyzet a további 50 középiskolában is. Ahogy állítja: az iskolák nagy számban arra kényszerülnek, hogy a saját befogadóképességük miatt több osztály is egyetlen tornateremben tornázzon, esetenként a diákok a folyosókon vagy tantermekben tornáznak.

Az oktatási tárca felmérése szerint  17,5 milió eurót igényelnének az iskolák az állagjavításra, a szaktárca azonban költségvetéséből 10 milliót fordít erre a célra. Az oktatási tárca úgy véli, ezzel a lehetőséggel az iskolákon kívül a helyi gazdaságon is segítene. A miniszter ugyanis feltételezi azt, hogy a tornatermek felújításába főként a helyi cégek kapcsolódnak majd be.

Az iskolák fenntartói összesen 200 000 eurót igényelhetnek az említett célra, és legfeljebb 5 000 eurót kérhetnek felszerelések vásárlására. „A kötelező önrész a felújítások esetében 10, a felszerelések pótlásánál  5 százalék” – mondta a miniszter.

Nem dönt rekordot a hazai áramfogyasztás

0

Tavaly tovább nőtt a hazai áram¬igény, amit részben a belföldi termelés, részben pedig az import bővítésével sikerült fedezni.

Kismértékben csökkent 2014-ről 2015-re a hazai villamosenergia-felhasználásban az importált áram aránya – derül ki a Mavir Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító adataiból. Növekedett a hazai igény, amellyel a belföldi termelés csaknem lépést tartott, de emelkedett az import mennyisége is – írja a Magyar Idők.

A külföldről beszerzett áram aránya az összes felhasználáson belül 31,28 százalék volt, ami 0,16 százalékkal kevesebb, mint 2014-ben. A hazai bruttó villamosenergia-felhasználás 42,58 ezer gigawattóráról 43,74-re növekedett.

Bár a belföldi áramtermelésről egyelőre nem állnak rendelkezésre végleges adatok 2015-re vonatkozóan, azt már látni a novemberig összesített számokból, hogy az előző év azonos időszakához képest 0,8 gigawattórával többet termeltek a hazai létesítmények.

Ezen a télen már nem valószínű, hogy rekordot dönt a hazai villamosenergia-fogyasztás. Az elmúlt 15 év rendszerterhelési csúcsait szemléltető statisztika alapján kilenc alkalommal decemberben, három évben novemberben és két évben januárban volt a legmagasabb a téli áramfogyasztás.

Fónagy: szerdán újra egyeztetnek a taxisokkal az Uber-kérdésről

0

Az Uber szolgáltatásai gyakran nem felelnek meg a magyar jogszabályoknak – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára.

A taxisoknak – az Uber-sofőrökkel szemben – szigorú tárgyi és személyi feltételeknek kell megfelelniük – mondta Fónagy János az M1 csütörtöki adásában. Egy taxisnak például pályaalkalmassági vizsgát kell tennie, gyakran kell orvosi felülvizsgálatra mennie, gépkocsijának meg kell felelnie a szigorú vizsgaelőírásoknak, és a jármű nem lehet 10 évesnél idősebb. Hangsúlyozta azt is, hogy az Uber-sofőrök nem rendelkeznek az utasra vonatkozó élet- és vagyonbiztosítással sem.

Fónagy János beszámolt arról, hogy a taxisokkal jövő héten szerdán újra egyeztetnek. Olyan átfogó megoldást kell találni, amely az utazó közönség számára népszerű módszereket átveszi, ugyanakkor a magyar érdekeket, a magyar jogszabályokat és a magyar utasok biztonságát súlyosan sértő tevékenységet megakadályozza. Arra is felhívta a figyelmet, hogy nagy kockázatot vállalnak azok, akik az Uber rendszerében fuvaroznak, mert a szabálysértő Uber-sofőrökre a rendőrség és az adóhivatal is bírságot szabhat ki.

Több osztalékot kaphatnak a Mol-részvényesek

Március 20-i hatállyal felmondja a Mol Nyrt. a Magnolia Ltd-vel 2006. március 20-án megkötött swap szerződést, és a szerződés alapján meghatározott piaci áron él a 6 millió 7479, „A” sorozatú Mol törzsrészvényre vonatkozó vételi jogával.

A Budapesti Értéktőzsde honlapján csütörtök este közzétett tájékoztatás szerint a Magnolia úgy döntött, hogy 2016. március 20-i hatállyal visszahívja a 610 millió euró névértékű, lejárat nélküli, Mol törzsrészvényekre átváltható értékpapírjait.

Vágó Attila, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője az MTI kérdésére elmondta: a Mol 2014 novemberében olyan rulírozó hitelkeretről állapodott meg pénzintézetekkel, amely sokkal olcsóbb finanszírozást tesz lehetővé a társaság számára, ezért a kötvények visszahívása racionális lépés.

A befektetőknek is kedvez a hír, hiszen a visszavásárolt részvények után járó osztalékot a Mol a többi részvényesnek tudja adni, ami 6 százalékkal több osztalékot jelenthet a befektetőknek.

A Mol még 2006 márciusában értékesített 6 millió 7479 darab Mol részvényt a Magnolia Finance Limited részére 20 515 forintos árfolyamon, a Magnolia pedig 610 millió euró összértékben, egyenként 100 ezer euró névértékű, lejárat nélküli, Mol-részvényre átváltható értékpapírt bocsátott ki, amelyeket nemzetközi pénzügyi befektetők részére érékesített. A Magnolia a tranzakcióval 5,58 százalékos befolyást szerzett a Molban.

A kibocsátott kötvényeket 2011. március 20-a és 2016. március 12-e között „A” sorozatú Mol törzsrészvényekre lehetett átváltani. Az átváltható értékpapírokat névértéken bocsátották ki, az első tíz évben az utánuk fizetendő éves kamat mértéke 4 százalék, értékesítésükre 26 670 forint/részvény átváltási árfolyam figyelembevételével került sor.

Környezetvédelmi termékdíj: az átvállalás gyakorlati problémái

0

A környezetvédelmi termékdíj szabályozás egyik sarkalatos pontja az átvállalás témaköre. Mind a termékdíj törvény, mind annak végrehajtási rendelete fontos kritériumokat fogalmaz meg ezzel kapcsolatban, amelyek ismerete és pontos betartása nélkül az átvállalás nem jön létre, és ez bizony kellemetlen meglepetést okozhat mind a kötelezettséget átadó, mind a kötelezettséget átvállaló félnél – figyelmeztetnek a Mazars szakemberei.

Kinek és miért lehet előnyös?

Először is azt érdemes megvizsgálni, miért is lehet jó egy kötelezettség átvállalása? – teszik fel a kérdést friss bejegyzésükben a Mazars szakértői. – Hiszen a termékdíj-kötelezettségek teljesítése komoly adminisztrációs, és esetenként anyagi terhet ró a kötelezettre, miért vállalná bármely társaság önként, hogy más helyett teljesíti ezeket? A döntés meghozatala előtt természetesen minden esetben komoly mérlegelés szükséges, de bizonyosan előfordulnak olyan esetek, amikor az átvállalás a lehető legracionálisabb lépés.

Termékdíj-kötelezettség ugyanis csak meghatározott esetekben vállalható át a kötelezettől. Ilyen eset például ha

  • a termékdíj-köteles termék vevője a megvásárolt termék legalább 60%-át külföldre értékesíti;
  • a megvásárolt csomagolószert a vevő változatlan formában továbbértékesíti;
  • csomagolószerből csomagolást hoz létre; vagy
  • a csomagolóanyagot a vevő alapanyagként feldolgozza, és más csomagolószert hoz létre belőle.

A törvény egyéb lehetőségeket is megfogalmaz, de a gyakorlatban a felsorolt esetek a leginkább elterjedtek.

Ha megvizsgáljuk a felsorolt lehetőségeket, nagy hasonlóságot mutatnak azokkal az esetekkel, amikor eleve nem keletkezik kötelezettség, vagy a megfizetett termékdíj visszaigényelhető. Nem keletkezik termékdíj-kötelezettség például abban az esetben, ha a termékdíj-köteles terméket igazoltan külföldre szállítjuk. Termékdíj-köteles termék előállításához alapanyagként történő felhasználás esetén pedig a korábban megfizetett termékdíj visszaigényelhető. Azokban az esetekben pedig, ahol a csomagolószer változatlan formában kerül továbbértékesítésre, vagy csomagolásba kerül beépítésre, szintén előfordulhat, hogy a termékdíj-köteles termék a lánc végén elhagyja az országot, és a megfizetett termékdíj visszaigényelhetővé válik. Ha pedig egy társaság a beszerzéskor tisztában van azzal, hogy amennyiben ő lenne a kötelezett, a termékdíjat eleve nem is kellene megfizetnie, vagy visszaigényelhetné, mind adminisztrációs, mind cash-flow szempontból racionális a termékdíj átvállalása.

Mi is történik ilyenkor? Átvállalás esetén a kötelezettség a forgalomba hozatalkor száll át az átvállalóra. Ilyen esetben tehát az eredeti kötelezettnél nem marad kötelezettség, és a termékdíj-kötelezettség az átvállaló általi forgalomba hozatalkor vagy saját célú felhasználáskor keletkezik meg. Ha pedig az átvállaló például külföldre értékesíti a termékdíj-köteles terméket, nála sem keletkezik termékdíj-kötelezettség, így a termékdíj egyáltalán nem kerül megfizetésre, és a kapcsolódó adminisztráció is minimális.

Mire figyeljünk?

Az átvállalás tehát valóban előnyös lehet mindkét fél szempontjából, ugyanakkor a nem megfelelő konstrukció komoly problémákat okozhat. Amennyiben ugyanis az adóhatóság megállapítja, hogy valamilyen okból kifolyólag nem volt jogos az átvállalás, az eredeti kötelezettnél adóhiányt és kapcsolódó termékdíj bírságot állapíthat meg. A termékdíj bírsággal pedig vigyázni kell: az egyéb adónemek esetén kiszabható adóbírsággal szemben, mely maximum a feltárt adóhiány 50%-áig terjedhet, a kiszabható termékdíj bírság a feltárt termékdíj hiány 100%-a is lehet. Éppen ezért kell tisztában lennünk a részletszabályokkal is.

Átvállalási szerződés

Az átvállalást a feleknek írásban szükséges rögzíteniük. A szerződés kötelező tartalmi elemeit a végrehajtási rendelet tartalmazza. A megfelelő szerződés azonban önmagában nem elegendő, azt az átvállaló félnek be is kell jelentenie az adóhatósághoz, és az átvállalás legkorábban a szerződés adóhatóság általi nyilvántartásba vételének napjától lehet hatályos.

Korábban komoly problémát okozott, hogy az eredeti kötelezett nem rendelkezett információval arról, hogy az átvállalási szerződés megfelelően lejelentésre került-e. 2014 júliusától az adóhatóság az átvállalási szerződés nyilvántartásba vételéről mindkét felet értesíti, így ez ma már nem lehet kérdéses.

Fontos ugyanakkor, hogy átvállalási szerződés maximum 3 éves időtartamra köthető. Ez azoknál okozhat fejtörést, akik a jelenlegi törvény 2012. január 1-jei hatályba lépését követően rövid időn belül kialakították az átvállalásos konstrukciókat: esetükben az eredeti szerződés mára már nem érvényes, új szerződés kötése és ismételt bejelentése szükséges. Figyelni kell arra, hogy ne legyen átvállalási szerződéssel le nem fedett időszak, mert annak tekintetében az eredeti kötelezettről nem szállhat át kötelezettség.

Számlazáradék

Ugyanígy feltétele az átvállalásnak, hogy a számlán szerepeljen az átvállalás ténye, a végrehajtási rendelet által megadott szerkezetben. A törvény kifejezetten kimondja, hogy hibás teljesítés esetén a kötelezettség nem szállhat át az átvállalóra, márpedig a záradékszöveg hiánya, vagy ha abban a törvényi hivatkozás tévesen szerepel, hibás teljesítést eredményez. Az pedig, hogy hibás vagy elmaradt számlazáradék esetén számlakorrekcióval az átvállalás utólag mégis létrejöhet-e, mind a mai napig nem tisztázott kérdés. Különösen fontos ellenőrizni a számlazáradékot olyan időszakokban, amikor például számlázó program váltás van egy társaságnál, vagy amikor a törvényi változások miatt módosításra kerül a program, esetleg maga a termékdíj törvény – és így a záradékon feltüntetendő törvényi hivatkozás – módosul. Bár 2016-ban a számlazáradékokkal kapcsolatban tartalmazott módosítást a termékdíj törvény, és a továbbiakban bizonyos esetekben záradék feltüntetése a számlán már nem kötelező, ez az átvállalás esetén feltüntetendő záradékolást nem érinti, az a továbbiakban is kötelező érvényű marad.

Lázár János: az építkezésért a tervező viseli a felelősséget

0

Magyarországon kötelező lesz építészt alkalmaznia annak, aki házat épít, az építkezésért a felelősséget a tervező viseli, akinek minden helyi és országos szabályt be kell tartania.

A kormány szerdai ülésén tárgyalt a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) kapcsán az építésügyi szabályokról – számolt be a kormányinfón Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter. A kabinet az építészkamarával közösen létrehoz egy szerződésmintát, megerősítik a megbízó és az építész közötti jogviszonyt, vagyis az építész lesz felelős az építkezésért. Az építésznek minden helyi és országos szabályt be kell tartania, ami garancia arra, hogy ne épüljenek olyan létesítmények, amelyek rontják a város-, illetve faluképet.

Hozzátette: a kormány kész bevezetni a kötelező tervezői művezetést, amely azt jelenti, hogy az építkezés közben a tervezőnek hat alkalommal kell ellenőriznie az építkezést, ezért maximum 180 ezer forint díjat kérhet. Az építész és munkatársai a kivitelezés minőségéért, a tervek betartásáért felelősséggel tartozik – húzta alá.

Lázár János ismertetése szerint továbbra sem kell építési engedély, a tervezőnek bejelentési kötelezettsége van. Összevonják az engedélyes és a kiviteli tervet, ebből lesz az egyszerűsített kiviteli terv. A megbízó szerződik az építésszel, akinek egy egyszerűsített kiviteli tervet kell készítenie, azt be kell jelentenie az önkormányzatnál, majd a tudomásulvétel után az építkezés megkezdődhet – részletezte az eljárást a miniszter. Lázár János szerint mindez garancia a bankoknak, hogy nem fogják az általuk hitelezett ingatlant elbontani, de garancia az önkormányzatnak és a városvédőknek is. 

A Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta, hogy az építészkamarával abban is megállapodtak, hogy egy új város-, településképi törvényt készítenek. Az új jogszabály lehetővé tenné az önkormányzatoknak, hogy a városkép szempontjából fontos épületeket megvédjék – mondta.

A tárcavezető közlése szerint nem várt és elsöprő volumenű az érdeklődés a csok iránt. Közölte, az idei költségvetésben 40 milliárd forint van erre a célra, és ez az összeg nem a plafon, hanem a minimum. A miniszter emlékeztetett arra, hogy az építészszakma, a mérnöktársadalom több fórumon is aggályát fejezte ki az átalakuló építésügyi szabályok miatt.

Beszélt arról is, hogy a csokkal kapcsolatban egymásnak ellentmondó jogi szabályozást kell tisztába tenni, hogy átlátható, egyszerű, kezelhető legyen a szabályozás. Méréseink, kutatásaink szerint a társadalom 80-90 százaléka támogatja azt, hogy a kormány segítséget nyújtson azoknak a családoknak, amelyek gyermeket vállalnak – fogalmozott. Lázár János elmondta, hogy a szabályok január 1-jéig visszamenőleges hatályúak lesznek, vonatkoznak a folyamatban lévő szerződésekre.

Közölte, hogy a csokot folyósító pénzintézetekkel a Bankszövetségen keresztül tartják a kapcsolatot. Hozzátette: tárgyaltak a megyei jogú városok szövetségévvel is, és a polgármesterek arról számoltak be, hogy jelentős érdeklődés van a program iránt a kormányhivatalokban és számos önkormányzat mérlegeli, hogy ingyenesen biztosít telket az építkezéshez.

Majdnem 2 milliárd dollárra ült rá az IMF

0

Ukrán kormányforrások szerint nem tudni, mikor utalja át a Nemzetközi Valutaalap a februárban esedékes 1,7 milliárd dolláros részletet.

Egyelőre teljesen bizonytalan, hogy a közeljövőben pénzhez jut-e Ukrajna. Ukrán sajtóhírek a kabinet egyik informátorának szavait közlik, miszerint a Nemzetközi Valutaalap (IMF) elégedetlen az ország reform folyamataival, ezért mérlegeli, hogy átutalja a februárra tervezett 1,7 milliárd dolláros részletet.

Az IMF többször figyelmezette az ukrán kormányt, hogy a megállapodásban rögzített konkrét lépések végrehajtásához garanciát vár, ám azokról eddig nem tudtak megegyezni. Tavaly december 18-án a teljes hitelprogram leállítását is kilátásba helyezték.

Az IMF négy év alatt 17,5 milliárd dollárt folyósít Ukrajnának, ebből tavaly 6,7 milliárdot át is utalt.

Megnyílt az Erzsébet-program szociális üdültetési pályázata

Újra lehet jelentkezni az Erzsébet-program szociális üdültetési pályázatára. Márciusban a nyugdíjasok, áprilisban a nagycsaládosok és a fogyatékossággal élők intézhetik szállásfoglalásukat.

Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára sajtótájékoztatóján elmondta: a program nemzetközi összehasonlításban is rendkívül sikeres, nagyon nagy tömegeket ér el. Az ötödik éve meghirdetettpályázatok révén mintegy 600 ezer ember üdülhetett eddig, és a résztvevők fele gyerek volt. Az idei cél az, hogy 2016-ban legalább negyedmilliónyian részesülhessenek a lehetőségből.

Az államtitkár emlékeztetett: a szociális üdültetés három célcsoportját a nagycsaládosok (azaz a három- vagy többgyerekesek), a nyugdíjasok és a fogyatékossággal élők alkotják. A három- vagy négyéjszakás turnusokra egy felnőtt részvételi díja ötezer forint, a gyermekeké ennek a fele, a három éves kornál fiatalabbak pedig ingyen üdülhetnek, ami „a mai viszonyok között igen kedvező ajánlatnak minősül” – tette hozzá.

Guller Zoltán, az Erzsébet-program végrehajtásának kormányzati összehangolásáért felelős miniszteri biztos az eseményen jelezte: az Erzsébet-táborok pályázatát a jövő hónapban írják ki. Mindkét pályázatra csak elektronikus úton lehet jelentkezni, és hétszáznál is több helyen, köztük a kormányablakoknál kérhetnek segítséget az érdeklődők.

Jelezte: a beadást követően várhatóan két héten belül megszületik az értékelés. A költségek önrészét március végéig fizethetik be a nyertesek, márciusban a nyugdíjasok, áprilisban a nagycsaládosok és a fogyatékossággal élők intézhetik szállásfoglalásukat; idén is előnyt élveznek azok, akik az előző esztendőben nem kaptak támogatást.

Kitért arra: a pályázás feltétele nyugdíjasok esetében a legalább 60 éves kor és a legfeljebb 147 ezer forintos nyugdíj, a nagycsaládoknál az, hogy az egy főre eső jövedelem ne érje el a minimálbért, a fogyatékossággal élőknél pedig a legalább 18 éves kor és az, hogy az érintett részesüljön fogyatékostámogatásban. A miniszteri biztos megemlítette: a hatmilliárd forintos keretösszeg felét fordítják majd Erzsébet-táborokra. Új elemként említette, hogy mind a 198 tankerületben indítanak majd napközis táborokat.

Idén is magyar sajtot esznek a jordán katonák

A Kőröstej cégcsoport konszolidált árbevétele 2015-ben várhatóan 25 milliárd forintot tesz ki, amely mintegy 17 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

A Kőröstej MTI-nek küldött közleménye szerint a termelés 60 százaléka exportra megy, a Hajdú márka erősítésének köszönhetően azonban nő a belföldi értékesítés is. A Hajdú sajt az export  50 százalékát teszi ki. A cég tájékoztatása szerint az idén is magyar sajtot esznek a jordániai hadseregben, a Kőröstej látja el a közel-keleti ország mintegy százezer fős hadseregét sajtkonzervvel. 

Az ellátásra kiírt tendert a múlt év végén nyerték el. Osztrák, ausztrál és közel-keleti pályázókat megelőzve, több száz tonna ömlesztett Cheddar sajtkonzerv kerül Magyarországról Jordániába a december és március közötti időszakban. 

A mintegy ezer embert foglalkoztató magyar vállalatcsoport a legnagyobb belföldi sajtexportőr. A Kőröstej tulajdonosa a libanoni származású, orvosi diplomáját Magyarországon megszerző Riad Naboulsi. A társaság saját adatai szerint Magyarország egyik legnagyobb sajtgyártója és élelmiszer-exportőre.