A szlovák Közlekedési és Gazdasági Intézet azt javasolja, épüljön kevesebb autópálya, ehelyett növeljék a sebességhatárt 110 km/órára az első osztályú utakon.

Rastislav Cenký, a Közlekedési és Gazdasági Intézet (IDAH) igazgatója úgy véli, hogy az állam az autópályák és gyorsforgalmi utak építése kapcsán nagy ambíciókkal rendelkezik, ám azok megvalósításához nincs elegendő pénze – írja a hirek.sk.

„Ha a kormány átértékelné túlzó terveit, akkor az úthálózatot olcsóbban és gyorsabban is kiépíthetné, s ezáltal nőne a sofőrök komfortérzete“ – fejtette ki Cenký.

Az intézet azt javasolja, hogy a minisztérium több tervét vonja vissza, és csak a prioritást érdemlő projektekre összpontosítson. Például azokról az autópálya-szakaszokról van szó, amelyek nemzetközi folyosók részei lennének. Az IDAH szerint a többit meg kellene szüntetni, akárcsak több gyorsforgalmi út projektjét.

A Közlekedési és Gazdasági Intézet szerint a tervezett autópályák és gyorsforgalmi utak egy részét kiválthatnák az I. osztályú utak, amelyek egyharmadát (mintegy 1100 km) átépítenék úgy, hogy a megengedett maximális sebesség 110 km/óra lenne.

Ján Bujňák, a Zsolnai Egyetem katedravezetője úgy véli, ekképp a gyorsforgalmi utaknál jóval olcsóbban köthetnék össze a járási székhelyeket.

„Kihasználnánk a már létező úthálózatot. Egyes szakaszokon elegendő lenne új burkolat készítése, másutt pedig növelni kellene a kanyarok sugarát, illetve ki kellene bővíteni az útpályát” – magyarázta.

Időt is megtakarítanának, mert az államnak nem kellene újabb telkeket vásárolnia, illetve új, költséges projektdokumentációkat megrendelnie.

Míg a gyorsforgalmi utak kilométerenként hozzávetőleg 8-10 millió euróba kerülnek, addig a hasonló hosszúságú I. osztályú utak ára 3-3,5 millió euró lenne.

Ha a kormány elfogadná az IDAH javaslatát, akkor az intézet számításai szerint hozzávetőleg 5 milliárd eurót takarítana meg. Így nem kellene megnyitnia az adósságfékről szóló törvényt, s a költségvetésben a következő években elegendő pénze lenne a szükséges infrastruktúra kiépítésére.