Sokunk számára ismerős a szituáció, amikor akár hónapokkal előre kell orvosunknál időpontot foglalni. A Health Orientation Kft. több projektjén keresztül foglalkozik az egészségügyi időpontfoglalás megkönnyítésével. Az orvosi rendelőknek készült ManageDoc alkalmazásról Branyiczki Imre és Hofferek Attila beszélt a KamaraOnline-nak.

Miért érezték szükségességét egy időpontkezelő alkalmazás létrehozásának?

Branyiczki Imre (BI): A tulajdonosok közül többen gyógyszerészek, valamint egészségügyben dolgozók. Az volt az általános tapasztalat, ami a projekt kialakításakor mindannyiunk számára egyértelmű volt, hogy nagyon nehéz a megfelelő orvost megtalálni, elérni őket és időpontot egyeztetni. Abban akartunk egy érdemit lépni, hogy az orvosok és a páciensek között segítsük a kommunikációt, használjuk a digitális eszközöket úgy, hogy ezzel mindkét félnek segítünk.

A ManageDoc orvosoknak és pácienseknek is szól?

B.I.: A ManageDoc csak az egészségügyi szereplők, szolgáltatók, rendelők, orvosok számára fejlesztett alkalmazás, hogy ők rugalmasan tudják kialakítani a rendelésük időpontkezelését. A cég, amivel a ManageDoc-ot kifejlesztettük, az a Health Orientation Kft., melynek ezen kívül sok más projektje is van. Többek között ilyen projekt a MeetDoc, ami pedig a pácienseknek szól, hogy könnyen találjanak orvosokat, és náluk időpontot. Mindkettőnek az a célja, hogy néhány kattintással lehessen időpontot foglalni. A ManageDoc-ra jobban koncentrálunk, mert az orvosi igények kielégítését nagyobb piaci résnek tekintjük. Az alkalmazás bármilyen már működő rendszerhez illeszthető, és azt kiegészítve biztosít rugalmas elérhetőséget.

Mitől más a ManageDoc-ban történő időpontkezelés, mint bármelyik online rendszer?

Hofferek Attila (HA): Úgy kezdtük, hogy körülnéztünk a piacon, hogy más időpontfoglaló rendszerek mit kínálnak, mi az, amit mi pluszként tudunk adni. Nagyon sok olyan eszköz van, amit úgy hirdetnek, hogy mindent megoldanak a páciens, vagy az orvos helyett, de ez nem feltétlenül van így. Igyekeztünk olyan megoldásokat létrehozni, ami azon túl, hogy kielégíti a szükségleteket, fejleszti az egészségügyi infrastruktúrát is.

Egy Google-naptár például nem adja meg a lehetőségét annak, hogy közvetlenül lehessen időpontot foglalni. Nem csak egy ajánlást szerettünk volna kialakítani, hanem egy gyors és közvetlen rendszert. Ahogy a versenytársaknál észrevettük, több helyen nem feltétlenül a minőségre, inkább a mennyiségre helyezik a hangsúlyt.  Nálunk kifejezetten magas a páciensek megjelenési aránya, több orvostól, egészségügyi szolgáltatótól pozitív visszajelzéseket kaptunk.

B.I.: Több konkurens cég is van, amelyek hasonló típusú, időpontkezelő alkalmazással foglalkoznak, nem mi vagyunk az elsők a piacon. A különbség az, hogy mi más üzleti modellel próbálkozunk. A mi fókuszunk nem a gyűjtőoldalon van. Az orvosoknak és a rendelőknek is próbálunk kapcsolatokat teremteni, és csak másodsorban egy olyan gyűjtőoldalt, ahol az orvosok elérhetők. Közvetlen versenytársai inkább a MeetDoc-nak vannak, mert azt sokkal inkább gyűjtőoldali stratégiával működtetjük.

Mekkora a felhasználói körük?

B.I.: Mivel még a piacra lépés kezdetén vagyunk, közel száz orvosi felhasználónk van, és az a célunk, hogy ezt másfél-kétezres nagyságrendre növeljük. A páciensoldalt nehezebben tudnám számszerűsíteni. Könnyebben meg tudnám állapítani a számukat, ha regisztráció nélkül nem lehetne időpontot foglalni. Nekünk csak a regisztrált felhasználókról vannak adataink, a regisztráció nélküli foglalások számszerűségét nem tudjuk. A MeetDoc oldalon közel 500 regisztrált páciens van.

H.A.: A célközönség számszerűen viszonylag pontosan tudható. A ManageDoc szempontjából tudjuk, hogy nagyjából 50 ezer orvos praktizál ma Magyarországon, páciensek szempontjából pedig nyilván az egész magyar társadalom a cél.

Hogyan kerültek a ManageDoc projektbe?

B.I.: A ManageDoc 2015 áprilisában indult, de valójában egy korábbi fejlesztési ötlet átalakításával. Én közgazdász vagyok, engem a gyógyszerész ismerőseim kerestek meg, még a Health Orientation Kft. alapításánál. Azóta tulajdonosa is vagyok a cégnek, így részt veszek a különböző projektekben. A vállalkozásnak van két informatikus fejlesztője, egy programozója, aki a mobil-applikációkat fejleszti, ketten dolgoznak marketing-sales területen, és hárman vagyunk tulajdonosok.

H.A.: Én a projekt elejétől jelen vagyok, a szakmai tudásom miatt kerestek meg, hogy vegyek részt a ManageDoc kialakításában. Szoftverfejlesztő vagyok, ezen a területen dolgozom az alkalmazásokon belül is. Részt veszek a MeetDoc működtetésében, hiszen ez a két rendszer nehezen elválasztható egymástól, ugyanazon az adatbázison futnak.

Céljaik közé tartozik a nemzetközi piacra lépés?

B.I.: Abszolút! Jelenleg elsősorban a magánpraxisokra koncentrálunk, és hogy legalább 10 százalékuk egy éven belül a felhasználónk legyen. Ezt közép-hosszú távon 25-30 százalékra szeretnénk növelni. Ezenkívül vannak olyan partnereink, akiknek a segítségét igénybe véve szeretnénk kilépni a nemzetközi piacra. Egyértelműen a hosszú távú terveink között szerepel, hogy meghatározók legyünk az európai piacon.

Mi képzi a bevételüket?

B.I.: A fizető ügyfelek a rendelők, vagy az orvosok, akik a saját tevékenységük megkönnyítésére hozzák létre a saját időpontkezelő felületüket. Ezeknek a peremfeltételeit azoknak a rendelőknek és orvosoknak kell meghatározni, akik igénybe veszik, és ők előfizetési díjat fizetnek. Ez egy felhő-alapú szolgáltatás, lehet éves, valamint féléves vagy havi előfizetéssel használni.

Milyen visszajelzéseket kaptak az orvosoktól, egészségügyi szolgáltatóktól?

H.A.: Akik elkezdték használni, ők szeretik. Könnyen lehet időpontokat foglalni, elég gyorsan lehet, az asszisztensek munkáján is nagyon sokat segít. Ami talán az egyik legfőbb pluszt adja az alkalmazásban, hogy mindig elérhető, nem csak a rendelési időben. Mi úgy látjuk, hogy mindenképpen javítja a hatékonyságot. Az alkalmazást használó orvosok már a pácienseiket is elkezdték terelni afelé, hogy a MeetDoc-ot kezdjék el használni.

Hogyan teremtenek kapcsolatot a rendelőkkel?

B.I.: Most még az útkeresés szakaszában vagyunk. Elkezdtünk szakmai programokra járni, hogy megismertessük a rendszert és saját magunkat is a reménybeli felhasználóinkkal. Mindig végeztünk mini „közvélemény-kutatásokat” arról, hogy miként tudnánk továbbfejlődni a ManageDoc működtetésében. Most elsősorban azt tartjuk szem előtt, hogy olyan magánrendelőket, szakrendelőket hozzunk be felhasználóként, ahol többféle diszciplínában folyik a szolgáltatás. Szeretnénk az intézményi ügyfelekre koncentrálni a következő fél-egy évben, hogy jóval szélesebb körben tudjuk az alkalmazáson keresztüli foglalást megteremteni.

H.A.: E-health konferenciákon, rendezvényeken, meetup-okon is meg szoktunk jelenni, részben a tájékozódás kedvéért, részben pedig azért, hogy ismertebbek legyünk. Tényleg a kicsik közé tartozunk. Az idei év lesz az, amikor el tudunk jutni egy olyan szintű felhasználói bázishoz, hogy arra alapozva egy nagyobbat is tudjunk lépni. Nyilván a külföldi terjeszkedéshez is szükség lesz tőkebefektetésre. Ez hozzájárulás ahhoz is, hogy a márkát és a programot szélesebb körben tudjuk értékesíteni.

Gondoltak már arra, hogy más területen is bevezessék a ManageDoc-ot?

B.I.: Mi elsősorban az egészségügyi felhasználókban gondolkodunk, és azon belül is orvosok, szakorvosok rendeléseit szeretnénk könnyen elérhetővé, foglalhatóvá tenni. Viszonylag sok olyan alkalmazás van, ami általános és online naptár jellegű időpontfoglalást tesz lehetővé. Én azt gondolom, hogy mi elsősorban az egészségügy jellegzetességeit és sajátosságait ismerjük jobban, ezért azt gondoljuk, hogy orvosokkal, klinikákkal együttműködve egy olyan új hozzáadott értéket tudunk teremteni, ami időt és energiát tud megspórolni a felhasználóinknak.

Ha az ő erőforrásaikból is kevesebbet vesz el az adminisztráció, az egyszerűsíti az orvosok elérését a páciensek számára is. Úgy látjuk, hogy tudunk valami olyat nyújtani, ami az egészségügyi szektor legfontosabb szereplői számára mindkét oldalon hozzáadott értéket biztosít. Egyelőre még túl kicsik vagyunk ahhoz, hogy túl sok felé forduljunk.

Kovács Réka Fruzsina