Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból több mint 7,6 milliárd eurót lehet megpályázni közlekedési projektek finanszírozására – jelentette be csütörtökön az Európai Bizottság.

Az összegből 6,5 milliárd euró azoknak a tagállamoknak a projektjei számára van elkülönítve, amelyek támogatásra jogosultak az EU Kohéziós Alapjának forrásaiból; ezek az országok a következők: Bulgária, Ciprus, a Cseh Köztársaság, Észtország, Görögország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Málta, Portugália, Románia, Szlovákia és Szlovénia

A cél, hogy ezeknek az országoknak a belső piaci integrációja lendületet vegyen. Jyrki Katainen, a munkahelyteremtésért, a növekedésért, a beruházásokért és a versenyképességért felelős alelnök arra biztatja a projektgazdákat, hogy vegyék igénybe az új Európai Beruházási Tanácsadó Platformot annak érdekében, hogy kiváló projektjavaslatokat tudjanak kidolgozni, melyeket azután a januárban induló Beruházási Projektek Európai Portálján be is nyújthatnak.

Annak érdekében, hogy szinergiák jöjjenek létre más európai bizottsági prioritásokkal, például a digitális egységes piaccal, az idei pályázati felhívás kiemelten fontos területként kezeli az innovatív közlekedési rendszerek fejlesztését. Az általános pénzügyi keretösszegből (az EU mind a 28 tagállama által igénybe vehető 1,1 milliárd euróból) olyan projektek részesülhetnek finanszírozásban, melyek intelligens közlekedési rendszerek vagy olyan forgalomirányítási rendszerek kiépítésére irányulnak, mint amilyen az ERTMS (az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer), a SESAR (az új generációs európai légiforgalmi szolgáltatási rendszer) vagy a RIS (folyami információs szolgáltatások). Ezeken a prioritásokon felül a kohéziós keret (mely 6,5 milliárd eurót tesz ki, és amelyből 15 tagállam részesülhet finanszírozásban) olyan kiemelten fontos infrastruktúra-projekteket fog támogatásban részesíteni, melyek a fenntartható közlekedési módokra – a vasúti közlekedésre és a belvízi hajózásra – való átállást segítik. Ez szerves részét képezi annak a prioritást jelentő európai bizottsági törekvésnek, melynek célja, hogy előretekintő klímapolitikát folytató energiaunió jöjjön létre.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz keretében 24,05 milliárd euró áll rendelkezésre az EU 2014–2020-as költségvetéséből az uniós tagállamokban induló, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztését célzó projektek megvalósítására. Ebből az összegből 11,305 milliárd euró van elkülönítve olyan projektek finanszírozására, amelyeket a Kohéziós Alap forrásaiból biztosított támogatásra jogosult tagállamokban dolgoznak ki.

2015. június 29-én hozta nyilvánosságra a bizottság annak a 276 projektnek a listáját, amelyeket az EU összesen 13,1 milliárd euró összegben részesít támogatásban a CEF forrásaiból. Ehhez fogható beruházást soha korábban nem hajtott végre az unió a közlekedési ágazatban. A listát a tagállamok 2015. július 10-én hagyták jóvá. A végrehajtás jelenleg is tart.