A karácsony előtti hét az év legerősebb időszaka az üzletekben, az arany hétvégén és a következő napokban a kereskedők az eddiginél is nagyobb forgalomra számíthatnak az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint.
Vámos György, a szervezet főtitkára elmondta: decemberben a teljes kiskereskedelmi forgalom 5 százalékkal nőhet a tavaly decemberihez képest, de nem zárható ki nagyobb emelkedés sem. A decemberi bolti költés 50 milliárd forinttal túllépheti az előző évit, és így meghaladhatja az 1000 milliárd forintot. Az OKSZ előrejelzése szerint a legnagyobb arányban, 8 százalékkal az iparcikkek forgalma bővül majd.
Az előzetes becslések szerint az ünnepi asztalra valókra, valamint az ajándékokra egyaránt 90–90 milliárd forintot költenek majd a vásárlók, az év végi ünnepekre így összesen legalább 180 milliárd forintot fordítanak.
Az ajándékok köre lényegesen nem változik, a leggyakrabban továbbra is különböző játékokat, könyveket, műszaki cikkeket, számítástechnikai és elektronikai termékeket, ruhaféléket, illatszereket, illetve háztartási felszereléseket vesznek ajándékba a hazai vásárlók. Egy-egy árucsoporton belül az ünnepekre időzített újdonságokból ugrik meg leginkább az ajándékvásárlás.
A Tesco-Global Áruházak Rt. közölte: a karácsonyi időszakban szinte minden termékkategória iránt jelentősen megnő a kereslet, beleértve a nem-élelmiszer jellegű termékeket is. Vannak napok, amikor egy átlagos időszakhoz képest akár kétszer akkora a forgalom, különösen igaz ez a karácsony előtti utolsó napokra.
A Tesco november közepétől fokozatosan emelkedő forgalmat tapasztal, amely várakozásaik szerint a karácsonyig hátralévő napokban tovább erősödik. Úgy látják, hogy folytatódik az a trend, amely szerint egyre többen hagyják a vásárlásaik egy részét az utolsó napokra.
A társaság tájékoztatása szerint a Tesco belföldi értékesítésének nettó árbevétele a 2014-15-ös pénzügyi évben (2014. 03. 01. és 2015. 02. 28. között) 605,8 milliárd forint, a 2015/16-os pénzügyi évben (2015. 03. 01 és 2016. 02.29. között) 607,7 milliárd forint volt. A Tesco 207 magyarországi áruházában hetente átlagosan 3 millió vásárlót szolgál ki.
A Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. szintén azt tapasztalja, hogy sokan az utolsó napokig halasztják a vásárlásokat. Általában a december, ezen belül pedig az ünnepet megelőző egy-két hét a vásárlási csúcsidőszak. A társaság novemberben és decemberben is a forgalom növekedésére számít, de ennek arányáról pontos prognózist előre nehéz adni.
A vállalat 2014-ben 473,7, míg 2015-ben 488,2 milliárd forint forgalmat realizált. Magyarországon 32 Interspar hipermarket, 345 Spar szupermarket és 116 franchise üzlet működik a Spar logója alatt.
Az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. szerint is az év utolsó két hónapjában jellemzően magasabb a forgalom, mint az év korábbi hónapjaiban, a november-decemberi időszak az éves forgalom csaknem ötödét teszi ki. A december önmagában az éves forgalom mintegy 10 százalékát adja, az ünnepi időszakban általában nagyságrendileg 20 százalékkal magasabb a forgalom, mint a korábbi hónapokban.
A társaság várakozásai szerint az idén novemberről decemberre a forgalombővülés néhány százalékponttal magasabb lesz a tavalyi év hasonló időszakának növekedési üteménél.
Az Aldi 2014-es forgalma 89 milliárd forint volt, egy évvel később, 2015-ben ez az érték csaknem 20 százalékkal volt magasabb és elérte a 107 milliárd forintot. Az idei, 2016-os évre az áruházlánc a tavalyihoz hasonló mértékű növekedéssel számol.
Az Auchan Magyarország Kft. szintén azt emelte ki, hogy november-decemberben erősödik a forgalom, és megnő a vásárlások értéke is. Sok, kifejezetten az ünnepekhez köthető nem-élelmiszer terméket is vásárolnak ilyenkor a vevők. A játék és kis háztartási gépek forgalmában egyértelműen december a legfontosabb hónap. A játékok éves forgalmának felét novemberben és decemberben bonyolítja az Auchan, a kis háztartási gépeknél az éves forgalom negyedét ekkor realizálják. Magyarországon az Auchan 19 áruházat és 18 töltőállomást üzemeltet. (MTI)