Fontosnak tartom, hogy a különböző iparágak minél több képviselője aktív szerepet vállaljon az EuroSkills budapesti döntőjének előkészítésében – mondta Csiszár Zsófia a KamaraOnline-nak. A SkillStar 2018 Nonprofit Kft. projekt menedzsere arról is beszélt, hogy több ezer külföldit várnak a szakmunkások rangos versenyére.

Magyarország Norvégiát megelőzve nyerte el az EuroSkills 2018-as döntőjének rendezési jogát. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 2013 decemberében pályázott arra, hogy Budapest adjon helyet a szakmák európai topversenyére. Aki néhány hete kilátogatott a Hungexpóra, a X. Szakma Sztár Fesztiválra, láthatta, hogy milyen izgalmas a fiatal szakemberek vetélkedése. Az európai döntő előkészítésén az MKIK-ban már javában dolgozik Csiszár Zsófia vezetésével egy 9 fős csapat.

– Mikor hozták létre a SkillStar 2018 Nonprofit Kft.-t?

– A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara 100 százalékos tulajdonában lévő kft. 2015 végén alakult. 2018 szeptember 26-28. között rendezik meg Budapesten az EuroSkills döntőjét. A kft. ennek megszervezésére és sikeres lebonyolítására jött létre. A verseny után néhány hónapig még biztosan működni fog, lezárjuk a projektet, ami magában foglalja a rendezvény utókommunikációját, majd ezt követően megszűnik a kft.

– Eddig min dolgoztak?

– Jelenleg az előkészítési szakaszban vagyunk, 9 fős csapatot vezetek. A verseny nagyon speciális abból a szempontból, hogy az összes technikai feltételt várhatóan csak 2017 végén 2018 márciusáig véglegesíti a versenyt kiíró nemzetközi szervezet, s mi ennek figyelembe vételével dolgozunk. A versenyt a budapesti Hungexpo területén rendezzük meg. Nekünk az is a feladatunk, hogy minden szakmához biztosítsuk a legjobb tárgyi eszközöket és a legjobb minőségű alapanyagokat.

– Tudják, hogy miből mennyi kell?

– Egyelőre nem. Az előző versenyek alapján természetesen tudunk becsülni, így már javában tervezzük, hogy mindehhez hány partnerre lesz szükség. Pontos számok egyébként még azért sem lehetnek, mert a végleges létszám csak a döntő előtt egy évvel dől el. Ettől csupán nagyon indokolt esetben lehet majd eltérni – akkor is csak lefelé.

– Előzetesen hány versenyzővel kalkulálnak?

– A legutóbbi, göteborgi EuroSkills-en a versenyzők száma valamivel 400 fölött volt, mi ehhez képest 10 százalékkal több versenyzővel kalkulálunk. A verseny jellegéből adódóan nem csak versenyzőkkel számolunk, hanem az őket kísérő felkészítőkkel és szakértőkkel is.

– A magyar csapat létszáma már végleges?

– Még nem az. A kiválasztásig vezető versenyek lebonyolítása nem a mi feladatunk, hanem a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaráé. A mi feladatunk az, hogy olyan partnert/partnereket találjunk, akik a budapesti döntő előtt a szakmai előkészítésben vesznek részt. Mivel sok szakma legjobbjai versenyeznek, ezért minden bizonnyal több szervezet konzorciuma alakul meg. Ebben benne lehetnek szakiskolák ugyanúgy, mint a különböző szakmákat képviselő vállalkozások.

– A 2018-as döntőhöz keresik már a partnereket?

– Természetesen. Elsősorban olyanokkal kívánunk együttműködni, akik a technikai lebonyolításhoz biztosítják a gépeket, berendezéseket, szerszámokat, alapanyagokat. Jó néhány kritériumnak eleget kell tenniük azoknak, akikkel szerződünk. A gépeket például a verseny előtt több nappal már a helyszínre kell szállítani és azokat be kell üzemelni.

– Mikorra kellene megállapodni a partnerekkel?

– Azt tervezzük, hogy idén szeptemberig ez megtörténik. Igaz, utána sem szakítunk a kapcsolatfelvétellel, amely legkésőbb jövő márciusig tarthat. Már most 40-50 céggel vagyunk kapcsolatban, velük már folynak a tárgyalások. Szerintem azonban még egyszer ennyi vállalkozásra lenne szükség a színvonalas lebonyolításhoz. Nagyon fontosnak tartom, hogy a különböző iparágak minél több képviselője aktív szerepet vállaljon ezen a rangos eseményen. Ez nekik is hasznos, hiszen testközelből láthatják, hogy hol tart Európában a szakmunkásképzés, milyenek a trendek. A cégek nem mellékesen jövőbeli munkavállalóikat is megtalálhatják, illetve kapcsolatokat építhetnek. Szakmafüggő de előfordul, hogy az a cég, amelyik egy évig felkészít egy versenyzőt, utána állást is kínál neki.

– A kft.-nek van bármilyen feladata az Abu Dhabiban idén októberben megrendezésre kerülő WorldSkills versennyel kapcsolatban?

– A világdöntőre, vagy ahogy nevezik: a szakmák olimpiájára, már összeállt a magyar csapat, Abu Dhabiban 19 szakmában 20 fiatal fog versenyezni. A WorldSkills-en egyébként tőlünk is részt vesznek megfigyelők: tapasztalatokat gyűjtenek a budapesti finálé előtt. Minden versenyszámban szükségünk van egy versenyfelelősre, ez is a technikai előkészítés meghatározó része. Igyekszünk biztosítani, hogy a versenyfelelősök közül is többen ott legyenek Abu Dhabiban.

– Az előkészületi fázisban mennyire rendszeres a kapcsolatuk az európai szervezettel?

– Idén már volt személyes találkozónk a WorldSkills Europe képviselőivel Budapesten, még a X. Szakma Sztár Fesztivál előtt ültünk le tárgyalni. A tervek szerint ebben az évben még kétszer jönnek Magyarországra. Online-kapcsolatunk is rendszeres, hetente tartunk skype-egyeztetéseket. A know-how jelentős része az európai szervezettől jön, például az eszközlistát is ők állítják össze, és megvan a módszertanuk a rendezésre.

– A WorldSkills Europe anyagilag támogatja a döntőt?

– Nem. A szervezők a részt vevőknek különböző árkategóriájú csomagokat kínálnak. Mindenki maga dönt arról, hogy mire van igénye például a szállást vagy ellátást illetően. Ettől függetlenül a szervezőknek vannak költségeik, erre külön büdzsé áll rendelkezésre.

– Hány országból várják a fiatalokat Budapestre?

– A WorldSkills Europe-nak 28 tagországa van, úgy tudjuk, hogy mindegyikből érkeznek versenyzők. Még az is elképzelhető, hogy belép a nemzetközi szervezetbe egy-két új ország, s azokból szintén utaznak a budapesti döntőre. Mi eleve meghívjuk vendégnek a cseheket, lengyeleket, ukránokat és románokat, akik egyelőre nem tagjai az európai szervezetnek.

– A versenyzőket mindig elkísérik családtagok és érdeklődők is.

– Így van, azt gondolom, hogy akár több ezren is jöhetnek külföldről. Mi már most igyekszünk reklámvideóval kedvet csinálni az utazáshoz. Budapest gyönyörű, szeptemberben remélhetőleg szép őszi idő lesz, a verseny pedig biztos rengeteg izgalmat tartogat. Szerintem ideális lehet ez az alkalom, hogy a családok összekössék az éves pihenésüket azzal, hogy szurkolnak a lányuknak vagy fiuknak. A magyar diákokról sem feledkezünk meg! Ahogy a X. Szakma Sztár Fesztiválra, úgy a budapesti döntőre is azt tervezzük, hogy sok vidéki és fővárosi tanulót hívunk meg. Megjegyzem, nem kis logisztikai feladat lesz a versenyzők és a zsűri tagok mellett a tanulók eljuttatása három napon át a Hungexpóra a budapesti csúcsforgalomban.

– Milyen marketinget terveznek a döntőig?

– Külön fut majd a nemzetközi és a hazai kommunikáció. Az előbbit a WorldSkills Europe-pal közösen tervezzük. A közös marketing anyagokat minden tagország saját maga reklámozza odahaza. Ahogy a verseny nyelve az angol, úgy ezek a marketing anyagok is angol nyelvűek – ha valaki akarja, lefordíthatja az ország nyelvére. A közösségi média különböző formái nagy szerepet játszanak majd a népszerűsítésben, a Facebooktól kezdve, a Twitteren át az Instagramig és a Flickr-ig. A magyarországi kampány nagyon fajsúlyos lesz, hiszen a versenynek fontos pályaorientációs feladata is van. Hiszek benne, hogy sok fiatal a versenyt nézve dönthet arról, hogy valamelyik szakmában szívesen dolgozna. Sikeres történeteket jól lehet kommunikálni, a jó szakmaválasztás pedig igazi sikertörténet.

– Hogyan látja, mi lesz a legnehezebb szervezői feladat?

– Már beszéltem a technikai előkészületekről: irdatlan mennyiségű eszközre és anyagra lesz szükség. Biztos nagy kihívás lesz több tízezer tételt beszerezni és időben berendezni a Hungexpón, de jó szervezéssel ez sem jelenthet akadályt.

Szerdahelyi Csaba