A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság az autókereskedések, autószervizek és autósboltok ellenőrzése során minden második helyen talált valamilyen jogsértést, a vizsgált alkatrészek közül pedig minden tizenkettedikkel volt valamilyen probléma.

Az országos akcióban 301 hatósági ellenőrzést végeztek a szakemberek, 163 alkalommal találtak valamilyen szabálytalanságot, ami 54 százalékos kifogásolási arányt jelent. A legtöbb probléma, az autósboltokban a hiányos tartalmú (vagy egyáltalán át sem adott) jótállási jegyekkel volt (50,7 százalék, az autószervizekben gyakran a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel (30 százalék). Az autósboltokban sokszor hiányzott az eladási ár (21 százalék) és az egységár (37 százalék) is.

Az ellenőrzött 103 autószervizből 51 esetben (50 százalék), míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrész kereskedés közül 111 esetben (59 százalék) tapasztaltak szabálytalanságot a szakemberek.

Ártájékoztatás

A vizsgálat egyik fő szempontja a megfelelő ártájékoztatás volt. A fogyasztóvédelmi hatóság más területen (pl.: kereskedelem, vendéglátás, fesztiválok, rendezvények) már évek óta ellenőrzi az árfeltüntetést és az árfelszámítást – az autósboltok, autószervizek esetében erre még nem volt példa. A vizsgált 200 üzletből/vállalkozásból 42 esetben volt valamilyen szabálytalanság az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Az üzletekben 34 349 db termékből 11 607 db terméknél hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.

Szolgáltatási díjak

A szabályok szerint a különböző szolgáltatások díjairól, vagy a díj számításának módjáról tájékoztatást kell adniuk a vállalkozásoknak, annak érdekében, hogy arról a vásárlók már előzetesen tájékozódni tudjanak. Ezt 2 autókereskedés, 101 autószerviz, és 6 autósbolt esetében vizsgálták a felügyelők.

Ezen a területen a legtöbb jogsértést az autószervizeknél (41) tapasztalták. Ezekben az esetekben hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.

Szavatosság, jótállás

A szakemberek azt vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e.

A vizsgált 177 db tájékoztatás közül 41 db valamilyen szempontból félrevezető volt (a kifogásolási arány 23 százalék).

A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami igen magas, 51 százalék-os kifogásolási arányt jelent. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, azaz a vizsgált esetek 19 százalék-ában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet.

A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály módosítással, amely szerint – a gépjárművek 10.000 forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótállás köteles termékek lettek – 2014. szeptember 15-től.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgálati eredménye

Nagyjából minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen úgynevezett jóváhagyási vagy minősítési probléma. 6107 megvizsgált alkatrészből 754-nél emeltek kifogást az ellenőrök. Ázsiában gyártott termékek – ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók – buktak meg az ellenőrzésen. Találtak olyan gépjármű izzókat (ledes helyzetjelző izzót, színes ledes szofita izzót), amelynek csomagolásán csak nagyon kisméretű betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.

A Hatóság tanácsai

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt javasolja, hogy az autószervizekben, autókereskedésekben mindig előre tájékozódjunk a díjakról. Ha az óradíj/munkadíj nincs feltüntetve, kérdezzünk rá, hogy ne a fizetésnél érjen minket meglepetés.

Fontos tudni, hogy tavaly szeptember 15-e óta, a 10 ezer forintnál drágább autóalkatrészek is jótállás köteles termékek lettek. Tehát ezen alkatrészek esetében is egy év jótállást, illetve két év szavatosságot kell biztosítania kereskedőknek, szervizeknek.

Mindig kérjünk számlát. Éppen azért, hogy a szavatossági/jótállási jogunkkal probléma esetén élni tudjunk. Ha nem kaptunk számlát, akkor igazolni sem fogjuk tudni, hogy még tart az alkatrész szavatossági/jótállás ideje.