Az MNB 18,5 millió forint bírságot szabott ki a Hajdú Takarékra egyebek közt hitelkockázat-kezelési, ügyfélminősítési, értékbecslési, befektetési, informatikai nyilvántartási és adatszolgáltatási hiányosságok miatt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében célvizsgálatot folytatott a Hajdú Takarék Takarékszövetkezetnél. A vizsgálat 2014. december 31-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank több hiányosságot is feltárt, ezek miatt ügyfeleket nem ért érdeksérelem, s nem volt negatív hatásuk a pénzügyi intézményrendszer tagjaira sem – írja közleményében az MNB.
Az MNB megállapította, a takarékszövetkezetnél egyebek közt a hitelkockázatok azonosítása, mérése és kezelése, egyes ügyfélminősítések és azok felülvizsgálatai, az ingatlanfedezetek értékbecslése, a kockázatvállalási fedezetek nyilvántartása, az ügyletek nyomon követésének kontrollpontjai, a problémás követelések megtérülésének biztosítása, az átstrukturált ügyletek minősítése, a bizonylatolt értékvesztések, a szabályzatoknak megfelelő befektetések, a függő kamatok elszámolása, egyes informatikai nyilvántartások és adatszolgáltatások kapcsán merültek fel hiányosságok.
Mindezek alapján a jegybank szeptember 30-ig kötelezte a Hajdú Takarékot a feltárt hiányosságok megszűntetésére. A jogsértések miatt az MNB 18,5 millió forint bírságot is kiszabott a szövetkezeti hitelintézetre. A bírságösszeg meghatározásakor az MNB figyelembe vette többek közt – különösképp a hitelkockázat kezelése, a számvitel és az adatszolgáltatás terén – a feltárt hibák számát, összhatását. Enyhítő körülménynek számított a takarékszövetkezet mérete, hatásbesorolása, illetve, hogy a Hajdú Takarék már a jegybanki vizsgálat során több hiányosság kiküszöbölésére intézkedéseket hozott.