Kezdőlap Blog Oldal 820

Kertészeti gépbeszerzés: kimerült a 18 milliárdos keret, március 6-áig lehet már csak pályázni

A keret kimerülése miatt felfüggeszti a kormány a Vidékfejlesztési Program keretében megjelent „Kertészet korszerűsítése – kertészeti gépbeszerzés támogatása” című felhívást.

„Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott, Széchenyi 2020 keretében megjelent „Kertészet korszerűsítése – kertészeti gépbeszerzés támogatása” című (VP2-4.1.3.5-16) felhívás vonatkozásában, a kötelezettségvállalási keret kimerülésére tekintettel az Irányító Hatóság a támogatási kérelmek benyújtásának lehetőségét 2017. március 6. napján, 24 órától felfüggeszti” – tájékoztatott a kormány a hivatalos pályázati oldalon.

A felhívás az eredeti tervek szerint 2019 januárjáig nyitva állt volna.

A novemberben megjelent felhívás keretösszege 18,08 milliárd forint; egy pályázó 10–20 millió forintot kaphat; a kormány 1500 támogatott pályázattal számol(t).

A felhívás a versenyképesség javítása érdekében történő, építéssel nem járó kertészetieszköz-beszerzéseket támogatja, így

  • kertészeti tevékenység végzéséhez szükséges – mezőgazdasági erőgéphez, traktorhoz kapcsolható – munkagépek,
  • kertészeti tevékenység végzéséhez szükséges önjáró betakarítógépek,
  • kertészeti tevékenység végzéséhez szükséges, gépek, eszközök, illetve
  • maximum 1 db, legfeljebb 80 kW motorteljesítményű kertészeti traktor

beszerzését.

Mind többen használják a közösségi közlekedést Budapesten

Egyre többen veszik igénybe a budapesti közösségi közlekedést. A menetdíjbevétel döntő része bérletek eladásából származik.

Áremelkedés nélkül csaknem kétmilliárd forinttal nőtt egy év alatt a társaság menetdíjbevétele, amely tavaly az év első tizenegy hónapjában elérte az 59,4 milliárd forintot. Az összegből 42,7 milliárd forintot tett ki a bérletekből származó bevétel – írja a Világgazdaság a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletértékesítéséből származó bevételeire hivatkozva.

Egyre emelkedik a jegykiadó automaták forgalma, a menetdíjbevételek csaknem 47 százalékát tette ki ez az értékesítési forma 2016 első tizenegy hónapjában. (MTI)

BKK: 11 hónap alatt közel 60 milliárd forint bevétel jegy- és bérleteladásból

0

Áremelés nélkül is csaknem kétmilliárd forinttal nőtt egy év alatt a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. bevétele a jegyek és bérletek értékesítéséből – írja a Világgazdaság.

Bár nem emeltek árat, tavaly november végéig csaknem kétmilliárd forinttal több bevétele származott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-nek a jegyek és bérletek értékesítéséből, mint 2015 azonos időszakában – tájékoztatta a Világgazdaságot a BKK. A tavaly november végéig elért 59,4 milliárd forint menetdíjbevétel egészen pontosan 1,972 milliárddal haladta meg a 2015. évi azonos időszakban befolyt összeget, ami 3,43 százalékos növekedést jelent.

Emelkedett a pótdíjbevétel is: 2016. november végéig meghaladta az 1,353 milliárd forintot, miközben egy évvel korábban még nem érte el az egymilliárdos határt.

Az utasok többsége ma már a jegykiadó automatáknál vásárolja meg a jegyeket, bérleteket, a BKK tavalyi első 11 hónapos menetdíjbevételének ugyanis csaknem 47 százaléka itt keletkezett, míg 2015-ben még kevesebb mint 40 százalékot ért el az arány.

Jövedéki adózás: változásokra figyelmeztet a NAV

0

2017. április 1-jén hatályba lép az új jövedékiadó-törvény, ami jelentős könnyítéseket, adminisztráció-csökkentést tartalmaz. A hatályba lépés előtt a jövedéki termékkel foglalkozóknak érdemes odafigyelni az engedélyhez, illetve nyilvántartásba vételhez kapcsolódó határidőkre – figyelmeztet az adóhivatal.

Az új jövedéki szabályozás a hatályos rendelkezésekhez képest jelentős változásokat hoz. Kiemelhető a jövedéki eljárások (nyilvántartás-vezetés, adatszolgáltatás) elektronizációja, az adókockázathoz igazodó jövedéki biztosíték, az engedélytípusok számának csökkentése, a kisüzemi bortermelő jövedéki kategória bevezetése, valamint az egységes Európai Uniós szabályozás miatt az energiaadó-törvény jövedéki szabályozásba integrálása.

Változik a jövedéki termékekkel folytatott tevékenységek engedélyhez, nyilvántartásba vételhez kötöttsége. Ehhez kapcsolódik az első, legfontosabb határidő, 2017. február 28. A jövedéki termékekkel foglalkozó gazdálkodóknak ugyanis eddig kell kitölteniük az új jövedéki törvény szerinti tevékenységre vonatkozó, NAV_J30 jelű nyilatkozatot. Erre azért van szükség, hogy az új szabályozásnak megfelelő engedélyekkel, nyilvántartásba vétellel rendelkezzenek.

A hatályos jövedéki törvény szerint engedéllyel rendelkezőknek (adóraktári engedélyes, bejegyzett feladói engedélyes, bejegyzett kereskedői engedélyes, jövedéki engedélyes, felhasználói engedélyes) vagy nyilvántartásba vett személyeknek (kereskedelmigázolaj-visszaigénylőként nyilvántartásba vett személy, üzemi motorikusgáz-töltő állomás üzemeltető, nyilvántartásba vett felhasználó) tehát 2017. február 28-ig kell nyilatkozniuk arról, hogy tevékenységüket változatlan vagy módosított formában kívánják-e folytatni.

A hatályos szabályozás szerint egyszerűsített adóraktári engedéllyel rendelkezőknek a fenti nyilatkozatot 2017. március 10-ig kell kitölteniük, melyben nyilatkoznak, hogy tevékenységüket egyszerűsített adóraktári engedélyesként vagy kisüzemi bortermelőként kívánják-e a továbbiakban folytatni.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal valamennyi engedélyesnek – az adómentes felhasználót kivéve –, valamint azoknak, akiknél az engedélyt nyilvántartásba vétel váltja fel, 2017. március 15-ig megküldi az engedély/nyilvántartásba vétel tervezetét. Az új szabályozásnak megfelelő végleges engedélyt/nyilvántartásba vételt majd 2017. március 29-ig adja ki a NAV elektronikusan.

„Barnamezős területek rehabilitációja”: 4,6 milliárd forintra pályázhatnak a városok

A Széchenyi 2020 Terület- és Településfejlesztési Operatív Programjának keretében megjelent a „Barnamezős területek rehabilitációja” című (TOP-2.1.1-16) felhívás.

A felhívás legfőbb célja a vállalkozások és befektetők, valamint a lakosság számára vonzó, ugyanakkor környezetileg fenntartható városi környezet, települési arculat kialakítása – olvasható a felhívásban.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg 4,591 milliárd forint; a forrást az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

Támogatási kérelem önálló benyújtására kizárólag (nem megyei jogú) városok helyi önkormányzatai jogosultak; konzorciumi tagként csatlakozhat többek között

  • helyi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szerv,
  • helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szerv;
  • önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság;
  • egyesület;
  • egyházi jogi személy;
  • alapítvány;
  • közalapítvány;
  • országos közút területén megvalósuló útépítési, útfelújítási munkálatok esetében a jogszabályban meghatározott építtető (MK NZrt, NIF Zrt.).

További részletek az alább letölthető felhívásban.

Új TOP-felhívás: több mint 13 milliárd forint „városzöldítésre”

A Széchenyi 2020 Terület- és Településfejlesztési Operatív Programjának keretében megjelent a „Zöld város kialakítása” című (TOP-2.1.2-16) felhívás.

Az intézkedés elsősorban olyan infrastruktúra-fejlesztéseket támogat, amelyek javítják a települések általános környezeti állapotát, segítik a település fenntartható fejlődési pályára állítását, a beruházások során olyan technológiák, módszerek kerülnek alkalmazásra, amelyek környezet- és természetvédő módon biztosítják a megépített infrastruktúra és a település működését, elősegítik a fenntartható fejlődést.

A fejlesztések megvalósítása során elsődleges tekintettel kell lenni a városi közterületek környezettudatos, család- és klímabarát megújítására, azaz arra, hogy a beavatkozások területe alkalmas legyen a családok és a fiatalok számára szabadidejük hasznos eltöltéséhez, mindeközben a fejlesztések a környezeti fenntarthatóság követelményeit szolgálják, a városi zöld környezet megteremtéséhez, ezek gazdaságos fenntartásához járuljanak hozzá – olvasható a felhívásban.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg (összes elszámolható költség alapon) 13,453 milliárd forint. A forrást az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja.

A felhívásra (nem megyei jogú) városi jogállású település helyi önkormányzatai nyújthatnak be pályázatot; konzorciumi tagként csatlakozhat még

  • helyi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szerv,
  • helyi nemzetiségi önkormányzati költségvetési irányító és költségvetési szerv;
  • önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaság;
  • egyesület;
  • egyházi jogi személy;
  • alapítvány;
  • közalapítvány;
  • többségi önkormányzati tulajdonban lévő nonprofit gazdasági társaság;
  • egyéb, többségi önkormányzati tulajdonban lévő, jogi személyiségű nonprofit szervezet;
  • egyéb, többségi önkormányzati tulajdonban lévő, jogi személyiség nélküli nonprofit szervezet;
  • országos közút területén megvalósuló útépítési, útfelújítási munkálatok esetében a jogszabályban meghatározott építtető (MK NZrt, NIF Zrt.).

További részletek az alább letölthető felhívásban.

Közeleg a határidő – Ha nem tőkeemelés, akkor átalakulás?

Az átalakulás a jegyzett tőke felemelésénél lényegesen bonyolultabb, időigényesebb folyamat – írja Szűcs Bálint, az RSM Hungary adótanácsadó partnere, a Szűcs és Társai Ügyvédi Társulás vezetője.

Az új Ptk. által a korlátolt felelősségű társaságokra előírt 3 millió forint minimális jegyzett tőke biztosítására irányuló kötelező tőkeemelés március 15-i határidejéig már csak néhány hét van hátra – emlékeztet friss bejegyzésében Szűcs Bálint, az RSM Hungary adótanácsadó partnere, a Szűcs és Társai Ügyvédi Társulás vezetője.

Azok a társaságok, amelyek nem kívánnak tőkét emelni, de tevékenységüket folytatni szeretnék, elvileg élhetnek az olyan gazdasági társasággá történő átalakulás lehetőségével is, amelyre vonatkozóan a jogszabály nem ír elő minimális jegyzett-tőke követelményt.

A kft. átalakulásának lehetőségei

Az átalakulás szabályait és kereteit jogszabály határozza meg. Ez az opció bizonyos korlátozásokkal áll a korlátolt felelősségű társaságok rendelkezésére.

A korlátolt felelősségű társaság nem alakulhat át, ha

  • jogutód nélküli megszűnése iránti eljárás vagy csődeljárás alatt áll;
  • vele szemben jogi személy elleni büntetőjogi intézkedés iránti eljárás van folyamatban, vagy jogi személlyel szemben alkalmazható büntetőjogi intézkedés hatálya alatt áll; vagy
  • a tagok vagy az alapítók a létesítő okirat szerinti vagyoni hozzájárulásukat nem teljesítették.

A számviteli jogszabályok előírják továbbá, hogy az átalakulás esetén a létrejövő jogutódtársaság (azaz a kft.-ből létrejövő betéti társaság) saját tőkéjének elemei az átalakuláshoz készített vagyonmérleg-tervezetben csak pozitívak lehetnek. Ez azt jelenti, hogy amennyiben az átalakulni kívánó kft. saját tőkéje negatív, úgy betéti társasággá vagy közkereseti társasággá történő átalakuláshoz is szükség lehet többlet tulajdonosi tőkebefektetésre.

A kft. átalakulásának folyamata

A korlátolt felelősségű társaság átalakulásának folyamata fő szabály szerint két lépcsős, a cég döntéshozó szerve erről két alkalommal határoz. Lehetőség van azonban egylépcsős döntésre is, amennyiben a vezető tisztségviselők az átalakuláshoz szükséges okiratokat előkészítik.

1. Az átalakulás kezdeményezése, átalakulási terv elkészítése

Első alkalommal a korlátolt felelősségű társaság tagjai, illetve alapítói a kft. ügyvezetésének – ha a korlátolt felelősségű társaságnál felügyelőbizottság működik, a felügyelőbizottság által véleményezett – előterjesztése alapján döntenek a kft. átalakulásának kezdeményezéséről. A döntés kiterjed arra is, hogy a kft. milyen formába alakuljon át.

Gazdasági társaság más társasági formába tartozó gazdasági társasággá, egyesüléssé és szövetkezetté alakulhat át (esetünkben olyan gazdasági társaság lehet ésszerű választás, amelyre jogszabály nem határoz meg minimális jegyzett tőkét, vagyis a közkereseti társaság és betéti társaság). Előzetesen felmérik továbbá, hogy a kft. tagjai közül ki és mekkora vagyoni hozzájárulással kíván a jogutód jogi személy tagjává válni.

Ha a tagok az átalakulás szándékával egyetértenek, a döntéshozó szerv meghatározza a vagyonmérleg-tervezetek fordulónapját, dönt a könyvvizsgáló személyéről és megbízza a jogi személy ügyvezetését az átalakulási terv, valamint az átalakulási döntés meghozatalához szükséges egyéb – jogszabály által meghatározott vagy a döntéshozó szerv által előírt – okiratok elkészítésével.

A fenti döntést követően az ügyvezetés köteles átalakulási tervet készíteni és azt a tagokkal, illetve alapítókkal közölni. Az átalakulási terv magában foglalja az átalakuló jogi személy vagyonmérleg-tervezetét és az azt alátámasztó vagyonleltár-tervezetét, a jogutód jogi személy (nyitó) vagyonmérleg-tervezetét és vagyonleltár-tervezetét, a jogutód jogi személy létesítő okiratának tervezetét, illetve a jogutód jogi személyben tagként részt venni nem kívánó személyekkel való elszámolás módjáról szóló tervezetet. Az átalakulási tervet az átalakuló kft. ügyvezetője írja alá.

Fontos, hogy az átalakuló kft. vagyonmérleg-tervezeteként a számviteli törvény szerinti beszámoló mérlege is elfogadható abban az esetben, ha annak fordulónapja az átalakulásról való végleges döntés időpontját legfeljebb hat hónappal előzte meg, és ha a kft. az átértékelés lehetőségével nem él. A vagyonmérleg-tervezet fordulónapját ezért érdemes az éves beszámoló fordulónapjaként meghatározni, ebben az esetben külön könyvviteli zárás nem szükséges.

A vagyonmérleg-tervezeteket és a vagyonleltár-tervezeteket azonban könyvvizsgálóval, továbbá, ha a kft.-nél ilyen működik, a felügyelőbizottsággal minden esetben szükséges ellenőriztetni. Nem jogosult erre a jogi személy könyvvizsgálója és az a könyvvizsgáló, aki az átalakulási vagyonmérleg-tervezet fordulónapját megelőző két üzleti évben a jogi személy számára könyvvizsgálatot vagy a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értékének ellenőrzését végezte. A jogutód jogi személy könyvvizsgálójává a jogi személy cégbejegyzésétől számított három üzleti éven belül nem jelölhető ki az a könyvvizsgáló, aki az átalakulási vagyonmérleg-tervezeteket ellenőrizte.

A többszemélyes korlátolt felelősségű társaság tagjai az átalakulási terv írásbeli közlésétől számított harminc napon belül írásban nyilatkozhatnak arról, hogy nem kívánnak az átalakulással létrejövő jogi személy tagjaivá válni. Ilyen nyilatkozat hiányában úgy kell tekinteni, hogy a tag a jogutód jogi személy tagjává kíván válni. A határidő nem jogvesztő, tehát a tagnak lehetősége van arra, hogy az átalakulásról véglegesen döntő szavazás megkezdéséig nyilatkozzon, hogy nem kíván a jogutód jogi személy tagjává válni, illetve korábbi nyilatkozatát is visszavonhatja.

A fenti jognyilatkozatot tett tagoknak tagsági jogviszonya az átalakulás időpontjában megszűnik, és az átalakuló jogi személy vagyonából olyan hányadra jogosultak, amelyet a jogi személy jogutód nélküli megszűnése esetén igényelhetnének. Amennyiben van olyan tag, aki nem kíván részt venni az átalakulásban, az átalakulási tervet a tagok fenti nyilatkozata alapján szükség szerint módosítani kell.

2. Az átalakulásról történő végleges döntés

Az átalakulásról a végső döntést a tagok vagy alapítók legalább háromnegyedes szótöbbséggel az átalakulási terv elfogadásával hozzák meg. A vagyonmérleg-tervezet fordulónapjától a döntés időpontjáig fő szabály szerint nem telhet el hosszabb idő, mint három hónap. Kivételt képez, ha az éves beszámoló szolgál a vagyonmérleg-tervezetként, illetve, ha az átalakulásról a tagok döntése szerint egy ülésen határoznak, ezekben az esetekben a határidő hat hónap.

A kft. köteles közzétenni az elfogadott átalakulási tervet az átalakulásról hozott döntéssel együtt. Az a hitelező, akinek a közzététel előtt keletkezett követelése, a közzétételtől számított harmincnapos jogvesztő határidőn belül az átalakuló korlátolt felelősségű társaságtól megfelelő biztosítékot követelhet, ha az átalakulás követelésének kielégítését veszélyezteti.

A kft. a jogutód jogi személy létesítő okiratának aláírását követő nyolc napon belül köteles a Cégközlönynél közlemény közzétételét kezdeményezni, amelyet két egymást követő lapszámban kell közzétenni.

3. Az átalakuláshoz kapcsolódó cégbírósági eljárás

A cégforma változása esetén a cég átalakulását a létesítő okirat aláírásától, illetve elfogadásától számított hatvan napon belül kell bejelenteni a jogelőd cég székhelye szerint illetékes cégbíróságnak. Ezzel egyidejűleg kérni kell a jogelőd cég törlését is.

A létrejövő társaság nyilvántartásba vételéig az átalakuló kft. változatlanul folytatja tevékenységét.

4. Az átalakulás befejezése

Az átalakulás bejegyzésével nem fejeződik be az átalakulás folyamata, hiszen az átalakulással létrejövő jogi személy bejegyzését követő kilencven napon belül mind a jogelőd jogi személyre, mind a jogutód jogi személyre vonatkozóan a bejegyzés napjával, illetve a jogi személy által az átalakulás időpontjaként meghatározott nappal végleges vagyonmérleget kell készíteni, valamint záró adóbevallásokat is kell készíteni.

A jogutód jogi személyben tagként részt venni nem kívánó személyeket megillető vagyonhányadot a jogutód jogi személy nyilvántartásba vételét követő hatvan napon belül kell kiadni, kivéve, ha az érintettekkel kötött megállapodás ettől eltérő időpontot jelöl meg.

Összegzés

A fentiekből látható, hogy az átalakulás a jegyzett tőke felemelésénél lényegesen bonyolultabb, időigényesebb folyamat és megvalósítása költségesebb is. Bár a jogszabály ezt az elvi lehetőséget tartalmazza, tapasztalataink szerint nem jellemző a kötelező törzstőke felemelés helyett az átalakulás választása, különös tekintettel arra is, hogy a tőkeemelés teljesítésére a tagoknak rugalmas kereteket biztosít a jogszabály.

Kevin A. Murray lett az Amerikai-Magyar Üzleti Tanács elnöke

Az Amerikai-Magyar Üzleti Tanács (US-Hungary Business Council – USHBC) új elnöke Kevin A. Murray (képünkön), a Citi Magyarország vezérigazgatója, a Citi közép-európai régiójának vezetője lett – tájékoztatott a Citi Magyarország.

Az USHBC fő küldetése az Egyesült Államok és Magyarország közötti kereskedelem és befektetések bővítése, erősítése, a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatok előremozdítása.

Az Amerikai-Magyar Üzleti Tanácsot 2016 elején alapította tizenegy, Magyarországon működő vezető amerikai vállalat, közöttük a Citi, hogy lehetőséget adjon a párbeszédre az amerikai üzleti élet vezetői és a magyar kormány, az Egyesült Államok és Magyarország kétoldalú kapcsolataiért felelős vezető képviselőinek.

A magyar kormány és az amerikai vállalatok vezetői 2016-ban többször is találkoztak, a programsorozat résztvevői között volt Orbán Viktor miniszterelnök, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter – emlékeztet közleményében a Citi Magyarország. (MTI)

A természetes növényvédő szerek használatát ösztönözné az Európai Parlament

Az Európai Parlament képviselői februárban állásfoglalást fogadtak el, amelyben az alacsony kockázatú biológiai növényvédő szerek gyorsabb engedélyezési folyamatára és regisztrációjára vonatkozó szabályozás kidolgozását kérik az Európai Bizottságtól 2018-ig.

Habár a hagyományos növényvédő szerek rendkívül hatásosak a károkozók irtására, az emberi egészségre, az állatokra és a környezetre jelentett kockázatuk egyre több vita tárgyát képezi. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság adatai szerint az élelmiszerek 45 százaléka tartalmazhatja a növényvédő szerek származékát. A parlament azért dolgozik, hogy az EU a természetes, biológiai szerek használatára ösztönözze a gazdákat – olvasható az EP közleményében.

Az Európai Parlament képviselői február 15-én állásfoglalást fogadtak el, amelyben az alacsony kockázatú biológiai növényvédő szerek gyorsabb engedélyezési folyamatára és regisztrációjára vonatkozó szabályozás kidolgozását kérik az Európai Bizottságtól 2018-ig. Ez idáig mindössze hétfajta alacsony kockázatú növényvédő szerepel az uniós nyilvántartásban.

Az EP állásfoglalása kimondja, hogy a hagyományos növényvédő szerek maradványai megtalálhatóak a talajban, a vízben és általában véve a környezetben, valamint a növényi vagy állati eredetű mezőgazdasági termékekben is, ami így az emberek és állatok egészségére is káros hatással van.

Az alacsony kockázatú, biológiai növényvédő szerek megfelelő alternatívát jelenthetnek a hagyományos növényvédő szerekkel szemben a termelők számára, és emellett a fenntartható mezőgazdaságot segítik.

A kereskedelmi forgalmazásukat megelőző hosszadalmas engedélyezési és regisztrációs eljárás azonban komoly akadályt jelent a gyártók számára. Ezen változtatna az Európai Parlament. További részletek az itt elérhető videóban. 

Egy hét múlva lejár a jövedéki nyilatkozatok benyújtásának határideje

Kevesebb mint egy hét maradt a jövedéki adóköteles termékek gyártásával, forgalmazásával foglalkozó cégek számára, hogy bejelentsék a NAV felé, kívánják-e folytatni tevékenységüket a 2017. április 1-től hatályba lépő új szabályozások mellett is. Amennyiben a vállalatok lekésik a határidőt, akkor az új jövedéki szabályozás hatályba lépésével nem folytathatják tevékenységüket – hívja fel a figyelmet az EY Magyarország.

Az új 2016. évi LXVIII. törvény értelmében április 1-től jelentősen átalakul jövedéki szabályozás. A változtatások célja elsősorban az adminisztráció csökkentése, a területet szabályozó európai jogi normának való megfelelés és az adóbeszedés hatékonyságának növelése volt. Február 28-a kulcsfontosságú dátum a jövedéki termékekkel érintett cégek életében, mivel jogvesztés áll elő, ha eddig nem nyilatkoznak arról, hogy a jövőben folytatni kívánják jövedéki tevékenységüket. Ez veszélyeztetheti a vállalatok jövőbeli működését, hiszen akár az is előfordulhat, hogy akár egy hónapra le kell állítaniuk jövedéki tevékenységüket.

„Tapasztalataink szerint az érintett vállalkozások időben értesültek a főbb jövedéki adó változásokról és többségük mindent megtesz, hogy megfeleljen az új szabályoknak. Mint minden új jogszabály bevezetésénél ebben az esetben is számos jogértelmezési kérdés merül fel, így érdemes részletekbe menően megvizsgálni minden lehetséges esetet. A legkisebb pontatlanság akár olyan hibához is vezethet, ami a vállalkozás működését is fenyegetheti” – figyelmeztet Fülöp Attila, az EY Magyarország adó üzletágának vám- és jövedéki szakértője.   

Az új szabályozás megköveteli, hogy a jövedéki termékkel kapcsolatos minden kommunikáció, a nyilvántartás és az adatszolgáltatás is elektronikus formában történjen. A jövedéki engedélyes kereskedők 2017 elejétől pedig már nem értékesíthetik termékeiket készpénzes fizetés ellenében, teljes mértékben át kell állniuk a bankkártyás vagy átutalásos rendszerre.

A jövedéki termékek köre is megváltozott, ezentúl jövedéki adó köteles termék az elektromos cigaretta töltőfolyadéka, illetve eltűnt a pezsgő és a szőlőbor fogalma a jövedéki szabályozásból. A dohánygyártmányoknál az adójegyet felváltotta az alkoholos italokról már jól ismert zárjegy, azaz már a cigarettán is zárjegyet fogunk találni. Így az év első hónapjaiban még a megszokott csomagolású adójegyes és a már zárjegyes termékek is megtalálhatóak a trafikok polcain.

Az új szabályozás életbelépésével az energiaadó megszűnt és beolvadt a jövedéki adórendszerbe. Az energiatermékek, mint például a villamos energia, szén, földgáz ezentúl a jövedéki termékek körébe tartoznak.

Április elsejétől megszűnik az adómentes felhasználói engedély, így a jövőben, aki továbbra is adómentesen szeretne beszerezni és felhasználni jövedéki termékeket tevékenységéhez, annak a jövőben a szigorúbb feltételekhez kötött adóraktári engedéllyel kell rendelkeznie. A jövedéki szabályozásban is külön kezelik ezután a megbízható és a kockázatos adózókat. Továbbá bevezetésre került az úgynevezett dinamikus jövedéki biztosíték rendszer is, vagyis a jövedéki adó kapcsán nyújtott garanciának alapvetően a mindenkori adókockázathoz kell igazodnia.

FruitVeB: átlagos volt tavaly a zöldség és gyümölcstermés

0

A zöldség-gyümölcs ágazat kibocsátása 2016-ban az előzetes becslések szerint értékben elérte a 280 milliárd forintot, 5–7 százalékkal haladva meg az előző évit – tájékoztatott a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeB).

Mennyiségben a zöldség-gyümölcs ágazat együttes produktuma mintegy 2,766 millió tonna volt, amely átlagosnak tekinthető.

A terméktanács közlése szerint tavaly mintegy 850 ezer tonna gyümölcs termett. Az alma 510 ezer tonnával közepes évet zárt. Az étkezési alma aránya nem érte el még az átlagosnak tekinthető 30 százalékot sem, elsősorban a jég és fagy okozta minőségi károk miatt.

Meggyből előzetesen 65 ezer tonnát becsültek a szakemberek, de végül – a vártnál kisebb fagykár miatt – mintegy 85 ezer tonnát takarítottak be a termelők.

A gyümölcstermő terület 2-3 százalékkal nőtt 2016-ban 2015-höz képest. Jelentősen bővült a dió és a bodza területe, kisebb mértékben pedig a kajszié, a meggyé és cseresznyéé.

A szabadföldi zöldségek területe is növekedett, főleg a csemegekukoricáé, görögdinnyéé, sárgarépáé, petrezselyemé. A többi kultúráé nem változott vagy kissé csökkent. A betakarított mennyiség 1,5 millió tonna körül alakult.

A múlt év a hajtató kertészeknek sokkal kedvezőbb volt, mint a 2015-ös, mert kiegyenlítettebb volt a hőmérséklet (kevesebb volt a hőségnapok száma), így jobbak voltak a hozamok és a minőség is.

A hajtatásban növekedett a káposztafélék és salátafélék termelőterülete, valamint mennyisége is. A paprikánál, paradicsomnál a terület nem változott érdemben, de a korszerűsítéseknek köszönhetően tovább nőttek a hozamok. Így a hajtatott termékek mennyisége 430 ezer tonna körül alakult 2016-ban, ami mintegy 6 százalékkal volt magasabb az előző évinél – közölte a szervezet.

Tavaly a gyümölcsök termelői árai elmaradtak a várakozástól, míg a zöldségeknél főleg a korai időszakban magasabbak voltak. A tárolt növényfajoknál (hagymafélék, gyökérzöldségek) a vártnál alacsonyabb árak alakultak ki, ezt részben ellensúlyozták a magasabb hozamok. (MTI)

Két idegen nyelv, középiskolában, Magyarországon? Á, dehogy

Az EU-tagállamok alsóbb osztályos középiskolásainak 98,6 százaléka (több mint 17 millió diák) tanult legalább egy idegen nyelvet 2015-ben – tájékoztatott csütörtökön az Eurostat.

Több mint 10 millió ifjú európai kettő vagy több idegen nyelvet is tanult 2015-ben. A legnépszerűbb idegen nyelv az angol volt (közel 17 millióan tanulták), majd a francia (5 millió), a német (3 millió) és a spanyol (2 millió) következett.

Luxemburgban, Finnországban, Olaszországban, Észtországban és Romániában a középfokú oktatásban részt vevők több mint 95 százaléka legalább két idegen nyelvet tanult. Magyarország a lista legutolsó helyén áll: az alsóbb osztályos középiskolások mindössze 6 százaléka tanult (egynél) több idegen nyelvet.

Az Eurostat jelentéséből kiderül:

  • Dániában, Máltán és Svédországban az angol minden középiskolásnak kötelező.
  • A francia 9 tagállamban a második legnépszerűbb idegen nyelv a középiskolákban, Cipruson a diákok 89,2, Romániában 83,6 százaléka tanulja ezt a nyelvet.
  • Luxemburgban minden diáknak kötelező a német, amely 8 tagállamban a második számú idegen nyelv a középiskolákban; Dániában a középiskolások 73,6 százaléka, Lengyelországban 69,2 százalékuk tanul németül (is).
  • A spanyol Svédországban a második legnépszerűbb idegen nyelv (az angol után, 43,7 százalékkal).
  • Az orosz a legszélesebb körben tanított „nem uniós” idegen nyelv, a balti államokban a középiskolás diákok közel kétharmada, Bulgáriában 17 százalékuk tanul oroszul.

Százhúsz helyen várják a vendégeket az Országos Étterem Héten

Ismét kedvezményes áron kínálnak háromfogásos menüsorokat, a magyar éttermek különleges fogásait az Országos Étterem Héten március 13. és 19. között.

Magyarország 120 közép- és felsőkategóriás étterme kínál háromfogásos menüsort. A vendégeknek a normál, 3300 forintos áron elérhető menüsorokon túl ezúttal is lehetőségük lesz arra, hogy néhány exkluzív, Michelin-ajánlással rendelkező étterem prémium menüsorait is megkóstolják 4900 forintért. A részt vevő éttermek mindegyike saját konyhájának legjavát kívánja bemutatni, ínyenc és változatos ételeket felszolgálva a vendégeknek.

A legutóbbi alkalommal, ősszel több mint 25 ezren látogattak el a részt vevő éttermek valamelyikébe. Ezen kívül olyanok is sokan voltak, akik az egy hét alatt több éttermet is kipróbáltak.

A programban részt vevő éttermekben limitáltak a helyek, foglalni már lehet, de kizárólag online. A foglalásról a vendégek e-mailben kapnak értesítést. 

A kínálat széles körű: a magyaros ízektől a francia konyháig terjed a paletta, de idén sem maradhatnak ki az olasz és a japán konyha különlegességei, valamint a mexikói konyha fortélyai sem.

Az egyhetes program szervezőinek célja, hogy felhívják a figyelmet a magyar konyha sokszínűségére, illetve, hogy az egyedi áron kínált menükkel olyanokat is mozgósítsanak, akik csak ritkán vagy sosem járnak étterembe.

A DiningCity.com által szervezett program ötlete New Yorkból indult, majd Belgium, Luxemburg, Ausztria, Olaszország, Kína, Szingapúr után 2011 óta Magyarországon évente kétszer is megszervezik. (MTI)

(A KamaraOnline senkit sem akar elkeseríteni, de már most vannak teltházas éttermek. Vagyis érdemes igyekezni a foglalással.)

Az adóbírság bukása?

0

A jelenlegi gyakorlat szerint a NAV akkor is bírságolja az áfahiányon kapott adózókat, ha a költségvetést nem érte kár. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szerint az Európai Bíróság Főtanácsnokának közelmúltban közzétett véleménye azonban megszüntetheti ezt a rendkívül igazságtalan és sokak által sérelmezett eljárást.

Egy-egy ügylet áfabeli kezelése sokszor okoz gondot, és nem egyszer vezet oda, hogy az ügyletben részt vevő felek – közösen, jóhiszeműen – tévesen értelmezik az áfatörvény vonatkozó rendelkezéseit. Így könnyen meglehet, hogy a felek, tévedésből, egy fordított adózás alá eső ügyletet egyenes adózású ügyletként kezelnek, vagy akár fordítva.

Fischer Ádám, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda ügyvédje felhívja a figyelmet, hogy előbbi esetben, jóhiszemű és prudensen eljáró adózók esetén, a költségvetést általában nem éri kár: az egyik adózó befizeti az áfát a költségvetésbe, a másik levonja. Végső soron a költségvetés ugyanúgy jár, mintha a felek a fordított áfa szabályai szerint nem számítottak volna fel áfát. Ráadásul a költségvetés gyakran pénzforgalmi szempontból jobban is jár: az áfát felszámító cég hamarabb lehet köteles az áfát befizetni, mint ahogy ahhoz a másik fél (akár áfalevonás, akár áfa-visszaigénylés formájában) hozzájuthat.

Az adóhatóság szigora azonban a tévesen eljáró adózókra keményen lecsap. Azoknál, akiknél az adóhatóság áfahiányt állapít meg, a NAV rendszeresen kiszabja az 50 százalékos adóbírságot – függetlenül attól, hogy a költségvetést összességében nem is érte kár. Ráadásul ezt a gyakorlatot nemrég közzétett ítéletében a Kúria is jóváhagyta.

A Farkas-ügy

A közelmúltban az Európai Bíróság Főtanácsnoka egy magyar ügyben (Farkas-ügy) fejtette ki a fenti témára vonatkozó véleményét. A kérdéses ügyben a felek egyenes áfát alkalmaztak, holott a NAV szerint fordított áfát kellett volna. A NAV megszokott módon az áfát jogellenesen visszaigénylő félre kiszabta az adóbírságot. Az ügyben a Főtanácsnok azonban kijelentette: sérti a közösségi jogot, ha a NAV annak ellenére szab ki adóbírságot, hogy a felek között az adócsalásnak még a gyanúja sem merül fel.

A Főtanácsnok véleménye az Európai Bíróság ítéleteinek egyik legalapvetőbb kiindulópontja, az Európai Bíróság ritkán jut a Főtanácsnok véleményétől eltérő álláspontra. Már csak azért is valószínű, hogy jelen ügyben az Európai Bíróság osztani fogja a Főtanácsnok véleményét, mert az szervesen illeszkedik a bíróság által az elmúlt években következetesen alkalmazott, hasonló jellegű gyakorlatba.

Mi lesz a befizetett áfával?

Ha a Főtanácsnok indítványát elfogadják, az megoldja azt a visszás helyzetet, hogy az adóhatóság olyan áfa után szab ki adóbírságot, amelyet az államnak már megfizettek, amelyet az állam használ. Gyakori kérdésként merül fel azonban az is, hogy ha a NAV a vevőnél adóhiányt állapít meg és nem engedi az eladó által felszámított áfa levonását, úgy az eladó által tévesen fizetett többletadót a másik szerződő fél visszaigényelheti-e.

Míg a fenti kérdésre elvileg igen a válasz, annak sokszor technikai akadályai merülnek fel. Egyrészt a befizetett áfa visszaigénylésének feltétele egy helyesbített számla. Ha azonban a számlát korábban kiállított adózó már nem létezik, vagy létezik ugyan, de nem ugyanazon adószám alatt, úgy a számlahelyesbítésnek nincsenek meg a technikai feltételei. Megakadályozhatja a befizetett áfa visszaigénylését az is, ha az érintett adózó adóévét a hatóság már leellenőrizte: önellenőrizni ugyanis csak ellenőrzéssel nem lezárt időszakot lehet. Márpedig a kiemelt adózókat a NAV rendszeresen vizsgálja, ezért ezen adózók könnyen kieshetnek a visszaigénylés lehetősége alól, és lényegében kétszer fizetik meg az ügylet során az áfát.

És még ha a befizetett áfa vissza is igényelhető, kérdéses, hogy a közöttük létrejött szerződés alapján a pórul járt fél kötelezheti-e partnerét arra, hogy a visszaigényelhető áfakülönbözetet részére térítse meg. Itt pedig már az adótörvény nem segít, ez a két fél közötti szerződés alapos kimunkálásán múlik.

Szerény dinamikával zárta 2016-ot a hazai kiskereskedelem

0

2016. decemberben a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 2,8, naptárhatástól megtisztítva 3,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest; 2016-ban a forgalom volumene – a naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 4,6 százalékkal haladta meg az előző évit – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

A decemberinél gyengébb adatokat csak januárban és októberben regisztrált a KSH.

2016. decemberben az előző év azonos időszakához viszonyítva, naptárhatástól megtisztítva:

  • Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalmának volumene 3,3 százalékkal nőtt. (A második becslés adata +0,1 százalékponttal tér el az első becslésben közölt adattól.)
  • Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene 3,2 százalékkal nőtt. Az élelmiszer-kiskereskedelem 80 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 4,2 százalékkal nőtt, míg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké – elsősorban a dohányforgalom visszaesése következtében – 0,9 százalékkal csökkent.
  • A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 3,0 százalékkal emelkedett. Növekedtek az eladások a használtcikk- (6,4 százalék), a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer- (2,7 százalék), a textil-, ruházati és lábbeli- (2,3 százalék), az iparcikk jellegű vegyes- (1,4 százalék), valamint a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben (0,7 százalék). Ezzel szemben a forgalom volumene csökkent a bútor-, műszakicikk-üzletekben (-0,4 százalék).
  • Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 3,7 százalékos részesedésű csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 25 százalékkal emelkedett, folytatva az évek óta tartó bővülést.
  • Az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalma 4,3 százalékkal nőtt.
  • A kiskereskedelmi adatokba nem tartozó gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai 9,9 százalékkal nőttek.

2016. decemberben:

  • Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 1000 milliárd forint volt.
  • Az országos kiskereskedelmi forgalom 47 százaléka az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben, 40 százaléka a nem élelmiszer-kiskereskedelemben, 13 százaléka az üzemanyagtöltő állomások üzemanyag-forgalmában realizálódott.

2016-ban az előző év azonos időszakához képest, naptárhatástól megtisztítva:

  • A kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene 4,6 százalékkal emelkedett.
  • Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 2,7, a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 6,8, az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,1 százalékkal nőtt az értékesítés volumene.

KSH

Nyolcvan pincészet pályázik az Országház Bora címre

0

Borkiválasztást hirdetett az „Országház Bora 2017” cím elnyerésére az Országgyűlés elnöke, Kövér László. Nyolcvan pincészet várja a májusi eredményhirdetést.

A kiválasztáson a bortermelők mindazon palackozott minőségi és különleges minőségű borai vehetnek részt, amelyek a magyarországi előírásoknak megfelelnek, és Magyarországon kereskedelmi forgalomba kerültek.

Lehet nevezni olaszrizlinget, furmintot és furmint alapú házasítást, egyéb száraz fehérbort hárslevelű, juhfark, kéknyelű, ezerjó fajtából, kékfrankost, bikavért, cabernet franc-t, kadarkát és tokaji aszút.

A nyolc meghirdetett kategóriára 145 palack érkezett be 80 pincészettől, a 21 tagú bírálóbizottság elnöke Kállay Miklós, a Magyar Bor Akadémia tiszteletbeli elnöke, a tagok között van a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnöke, valamint bortermelők és szakértők.

Az eredményhirdetés májusban lesz. A győztes bortermelőknek jogukban áll a győztes tételt saját címke alatt forgalmazni Országház Bora 2017 logóval.

A sajtóiroda felidézte: a 19. században két olyan törvényt is hozott a magyar Országgyűlés, amely lefektette a hagyományos bortermelés jogi alapjait a hazai borkultúra megszilárdítására.

Az Országgyűlés ma is kiemelt figyelmet fordít a honi minőségi borkultúra fejlődésére, ezért a bormustra prioritása, hogy Magyarország olyan, kiemelten jó minőséget biztosító italait válasszák ki, amelyek reprezentációs alkalmakkor méltóképpen képviselik a magyar Országgyűlést. (MTI)

Több mint 100 tonna jelöletlen takarmányt foglalt le a Nébih

Több mint 100 tonna jelöletlen, részben illegális takarmányt foglalt le Pest megyében két helyszínen a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a még folyamatban lévő eljárásokban milliós nagyságrendű bírság várható.

Egy időben, két helyszínen tartottak összehangolt ellenőrzést, egy illegális takarmány előállítónál és egy bejelentett, előállítással is foglalkozó nagykereskedőnél vizsgálódtak. Az eljárás során több mint 100 tonna takarmány-alapanyagot és készterméket, valamint antibiotikum tartalmú állatgyógyszert foglaltak le.

Az első helyszínen a garázsban összesen csaknem 12 tonna, nem nyomon követhető takarmánykeveréket és alapanyagot találtak. Az érintett úgy nyilatkozott, hogy mintegy 30 sportgalamb tartó, valamint saját 150 postagalambja számára készített takarmánykeveréket. Az alapanyagokat és termékeket a Nébih kivonta a forgalomból, forgalmazásukat megtiltotta, valamint azokat hatósági zár alá helyezte.

A második helyszínen takarmánykeveréket és állatgyógyszert vásároltak az ellenőrök, és megállapították, hogy az üzemben nem nyomon követhető módon állítanak elő takarmányt: a felhasznált alapanyagok jelöletlenek voltak, továbbá a próbavásárláson vett állatgyógyszernek a forgalomba hozatalhoz szükséges engedélye nem volt. Az egységben higiéniai hiányosságokat is megállapítottak.

A feltárt hibák miatt a Nébih összesen mintegy 83 tonna alapanyag és 12 tonna késztermék, továbbá 5 doboz antibiotikum tartalmú állatgyógyszer forgalomból történő kivonását rendelte el. (MTI)

Beszámolófeltöltés: új fejezet nyílik idén

0

Minden kettős könyvvitelt vezető vállalkozás köteles beszámolójának közzétételéről és letétbehelyezéséről gondoskodni a számviteli törvényben megadott határidőnek megfelelően. Erre 2016. december 1-től – a beszámolási időszaktól függetlenül – már csak az Online Beszámoló- és űrlapkitöltő rendszeren (OBR) keresztül lesz lehetőség – figyelmeztet Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője.

A beszámolók feltöltésére éves beszámoló, egyszerűsített éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő ötödik hónap utolsó napjáig (a cégek többségénél jellemzően május 31-ig), összevont (konszolidált) éves beszámoló esetén a mérlegforduló napját követő hatodik hónap utolsó napjáig ad lehetőséget a törvény – emlékeztet friss bejegyzésében Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője. Az elmúlt bő egy évben már a megszokott ÁNYK (Általános Nyomtatványkitöltő) keretrendszerrel együtt futott az OBR, így lehetőség volt az éles tesztelésre, a 2017. évi beszámolófeltöltési időszakban azonban már csak az utóbbi platform áll rendelkezésre.

Melyek a jelentősebb változások az új beszámolófeltöltési felületen?

Az OBR a https://e-beszamolo.im.gov.hu/ebekuldes/ felületen érhető el, a rendszer használatához ügyfélkapus regisztrációval kell rendelkezni. Az ügyfélkapus bejelentkezést követően van lehetőség a beszámoló típusának megfelelő nyomtatvány kiválasztására a beadvány kitöltése, beszámolók, mérlegek beadása menüpontban. A felület a segítségünkre van: a korábbi ÁNYK-ban használt nyomtatvány típusokat megfelelteti az online kitöltéskor kiválasztandó nyomtatványtípussal, így segíti a tájékozódást.

A társaság adószámának kitöltését követően a cégbíróságon bejegyzett hatályos adatokat a program automatikusan lehívja és kitölti, csupán a beszámoló aláírására jogosult tisztségviselők adatait kell kitöltenie a felhasználónak. A beszámoló adatainak megadásakor a korábbi, 15EB nyomtatványról jól ismert adatokat (beszámolási időszak kezdete, benyújtás indoka, pénznem stb.) szükséges felvinni, ebben nincs jelentős változás. Újdonság, hogy devizás könyvvezetésnél kötelező az értékelésnél alkalmazott árfolyam megadása is, illetve rögzíteni lehet, hogy a beszámoló milyen szektorspecifikus könyvviteli szabályok alapján került összeállításra (pénzintézeti sajátosságok, vagy IFRS szerinti beszámolót készítők köre).

Bővült a benyújtóra vonatkozó és a beszámolóhoz kapcsolódó egyéb adatok köre is. A beadványt megküldő szervezet adatait, illetve az érintett társaságnál tárgyévben, valamint tárgyévet megelőző két üzleti évben foglalkoztatottak átlagos létszámát is meg kell adni. Utóbbi segítségével egy belső ellenőrzés is végigfut a rendszerben a megfelelő beszámolótípus kiválasztását illetően.

Mérleget és eredménykimutatást immár nem lehet pdf formátumban feltölteni (ellentétben a korábbi – tapasztalataink szerint a közzétételre széles körben használt – 15EB-05 típusú nyomtatvánnyal), kivéve a speciális beszámolóformátumok (pl. pénzügyi vállalkozások beszámolója, külföldi vállalkozások magyarországi fióktelepe) esetén. Kézi adatbevitel esetén a tévesztések lehetősége és az időráfordítás is megnő. Ennek elkerülése érdekében érdemes a könyvelőszoftverek fejlesztési lehetőségeinek utánajárni, és alkalmassá tenni a rendszereket, hogy fájlként generálja a mérleget és eredménykimutatást, ami ezután egyszerűen feltölthető az OBR felületre.

Érdemes figyelni rá, hogy az űrlapkitöltő rendszer 20 perc inaktivitást követően kiléptet, és mentés nélkül törli a bevitt adatokat. A részlegesen kitöltött nyomtatvány.obr kiterjesztésű fájlként menthető le a saját tárhelyre, folytatáskor ezt a fájlt kell visszatölteni az OBR felületére.

Összekapcsolódó hatósági adatrendszerek – elektronikusan figyelt cégadatok

Innentől kezdve a beszámoló adatai automatikusan összefuttathatók a Cégbírósági adatokkal! Ha például egy vállalat tőkehelyzete tartósan nem rendezett vagy negatív, akkor ez az információ a beszámoló feltöltésétől kezdve akár azonnal kiszűrésre kerülhet, és nem csak egy esetleges adóhatósági ellenőrzéskor derül rá fény.

80 millió eurót szánnak óvodabővítésre Szlovákiában

0

A szlovák oktatásügyi minisztérium négyéves kortól kezdődően számol a gyermekek képzésének fokozatos növelésével. A tárca szerint ahhoz, hogy több gyermek járjon óvodába négyéves kortól, majd fokozatosan hároméves kortól, hozzájárul a bölcsődék létesítése is.

Hároméves kortól a gyermekek óvodába járását lehetővé teszi az oktatásügyi törvény módosítása is, amely szűkíteni fogja az iskolakezdés kitolásának indokait Szlovákiában – írja a hirek.sk.

Ezzel a  szaktárca a Foglalkoztatottsági Intézet kijelentésére reagált, amely arra figyelmeztetett, hogy Szlovákiában a társadalom számára nagyon rossz dolog, hogy az óvodák a gyermekek nagy része számára nem hozzáférhetőek.

Az oktatásügyi minisztérium 15 millió eurót bocsátott a falvak és városok rendelkezésére az óvodai kapacitás bővítésére. Két közzétett felhívás keretein belül 185 kérvényezőt támogatott, akik 227 új osztályt létesítenek, és megtartják a létező kapacitást további 22 osztályban.

Az óvodai kapacitás bővítése és megtartása ezekből a dotációkból lehetővé teszi körülbelül 5 ezer új gyermek felvételét az óvodákba, ezáltal körülbelül 460 új pedagógus számára alakul munkahely. 2018 végéig minden falunak és városnak el kell számolnia a kapott támogatással.

Az óvodai kapacitást az óvodák fenntartói a mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztérium által felügyelt operációs program projektjeiből is bővítik majd.

A felhívás olyan projektek benyújtására szólít fel, amelyek az óvodák infrastruktúrájának kapacitását bővítenék, a projektekre 79.757.690 eurót különítettek el. Új óvodai férőhelyek alakulnak majd a belügyminisztérium által felügyelt operációs programon belül is.

A közzétett felhívások értelmében 70.000.000 eurót különítettek el óvodák építésére olyan falvakban, ahol marginalizált roma közösségek élnek.

Hol szemlézzék a balesetes autót? Romániában most ez a kérdés

0

Minden irányból bírálat zúdul a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás új szabályaira Romániában.

Szabadon értelmezik a biztosítótársaságok a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (RCA) szabályozó sürgősségi kormányrendelet előírásait – panaszolják nagyon sokan, akiknek a közelmúltban balesetük volt. A szakemberek szerint a biztosítókra is „teljesíthetetlen terheket” ró az új szabályozás – írja a Krónika.

A Pénzügyi Felügyelet (ASF) és a Független Autószervizek Egyesülete (ASSAI) közleményben pontosította, hogy milyen jogaik vannak az új szabályozás szerint a kötelező gépjármű-biztosítási kötvénnyel rendelkezőknek. Eszerint a biztosítók képviselője köteles a károsult által megjelölt helyszínen elvégezni a kárfelmérést, és nem kell az autót bevinni a biztosítóhoz.

Ennek ellenére a társaságok ragaszkodnak a régi beidegződésekhez, és továbbra is elvárják, hogy az autót, ha erre egyszer lehetőség van, bevigyék hozzájuk kárfelmérésre. Meglátásuk szerint, ha ezen most változtatnak, az tetemesen megnöveli a költségeiket, ami a biztosítások drágulását vonná maga után.

A Független Autószervizek Egyesülete szerint azonban nincs olyan, hogy kárfelmérő központ, ha a gépkocsi már a szervizben van, akkor a kárfelmérőnek oda kell mennie, és ott kell megállapítania a kár mértékét.

A közleményükben úgy fogalmaznak, hogy a károsult megjavíttathatja a gépkocsiját még azelőtt, hogy a kárfelmérés megtörtént, ha erre a törvény által előírt öt napon belül nem kerül sor.

Călin Rangu, a Pénzügyi Felügyelet fogyasztóvédelmi osztályának igazgatója az Adevărul napilapnak nyilatkozva úgy fogalmazott, a törvény azt írja elő, hogy a károsult köteles a gépkocsit a kárfelmérő rendelkezésére bocsátani – szerinte ebből adódik a félreértelmezés. Azt mondja, a feleknek kölcsönösen meg kell egyezniük, hogy a kárfelmérés hol történik meg. Az igazgató szerint amennyiben a biztosító valamilyen módon ösztönzi az ügyfeleket, hogy bevigyék hozzá az autót, az már rájuk tartozik, de nem kötelezheti erre az RCA-kötvény-tulajdonosokat.

Parragh szerint ne legyen itthon sósabb a parizer

Nyugaton sokszor másodrangúnak tartják térségünket – a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szerint ez is kiderül a nemrégiben kipattant élelmiszerbotrányból. Parragh László szerint a nagyvállalatok még mindig extraprofitra tehetnek szert a kelet-közép-európai országokban.

„Az osztrák határ mellett élők már régóta tudják, hogy Ausztriában jobb minőségű árut forgalmaznak a boltok, mint a határ innenső felén. Az ott kapható mosóporból például elég egy kanál a tisztaságért, az idehaza megvehetőből sokszor kettő kell” – mondta Parragh László a Magyar Időknek.

Az MKIK elnöke szerint: „a kelet-közép-európai országokban még mindig extraprofitra tehetnek szert a nagyobb vállalatok. A nyugatihoz képest többet lehet keresni a magyar, a cseh, a lengyel vagy a szlovák piacon, ide ugyanis elég a silányabb minőség, spórolni lehet az összetevőkkel, gondolják. Ha pedig valaki az okokat firtatja, elég, ha azt mondja a gyártó, hogy a parizer azért sósabb itt, mint az Ausztriában forgalmazott, mert a helyi fogyasztók így szeretik.”

Parragh László szerint nem kell elfogadni a helyzetet, mert „a magyar vásárló is határozhat úgy, hogy a minőséget keresi, s csak a jóért fizet. De nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az átlagosnak mondható hazai fogyasztó ma inkább ár-, semmint minőség érzékeny. Az ár sokszor mindennél előbbre való. S addig nem is tűnik el a silányabb portéka, amíg a vevők a kosarukba teszik. Persze a gondolat tovább folytatható: az emberek akkor döntenek inkább a jobb minőség mellett, ha ezt a pénztárcájuk is megengedi.”

Puskás Tamás ismét ringbe szállhat a Centrál Színház privatizációjáért

Újabb pályázatot írnak ki a Centrál Színház privatizációjára, azaz a teátrumot működtető kft. értékesítésére és a használatában lévő ingatlanvagyon hasznosítására. Erről szerdai ülésén döntött a Fővárosi Közgyűlés.

Az egyhangúlag elfogadott előterjesztés szerint a nyilvános pályázati eljárást meghirdető és lebonyolító Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. vagyonértékelése alapján a főváros kizárólagos tulajdonában lévő Centrál Színház Nonprofit Kft. vételára minimum 50 millió forint. A pályázónak az üzletrész vételárát egy összegben kell megfizetnie.

Puskás Tamás, a Centrál Színház igazgatója február közepén nyilatkozott a KamaraOnline-nak. Akkor a kérdésünkre, hogy mi lenne a reális vételár, azt felelte: majd a pályázati kiírásból kiderül.

Az igazgató akkor úgy fogalmazott:A fővárossal négy éve folynak tárgyalások, és remélem, hogy sikeresen zárulnak majd. Bár a színház ma száz százalékos fővárosi tulajdon, a mára elért siker az elvégzett munkán túl alapvetően annak köszönhető hogy 13 éve tőkét hoztam az akkori Vidám Színpadra. A főváros akkor, eme lerobbant intézményének a rezsiköltségre elegendő támogatást sem adott. Annyit aztán meg végképp nem adott, amiből új repertoárt lehetett volna építeni. Az öt, saját tulajdonomban lévő produkcióm nélkül a máig tartó, felfelé ívelő folyamat soha nem indult volna el. Bár a Centrál még nem magánszínház, a cég még nem magáncég, hanem a főváros száz százalékos tulajdona, amennyiben sikerülne  a magánosítás, annyi történne, hogy a feje tetejéről a lábára állítanánk a színházat”.

Puskás Tamás az elhúzódó tárgyalásokról azt mondta: azok nehézkesek, de semmiképpen nem rosszindulatúak. Mint fogalmazott: „olyan cég eladásáról van szó, amelyből nonprofit kft. lévén nem lehet kivenni hasznot. Kérdezem: ki az az őrült tőkés, aki pénzt tesz egy vállalkozásba, ahonnan nem tudja kivenni azt?!”

A vagyonértékelés az ingatlanok kulturális célú bérleti díját havonta összesen 1,7 millió forint plusz áfa összegben állapította meg, a bérbeadás időtartama 10 év. Az ajánlatok benyújtásának határideje március 29.

A javaslat az ingatlanok bérbeadásával biztosítja az eddigi színházi funkciók megtartását. Ennek megfelelően a pályázat feltétele, hogy az ajánlat 10 éves kulturális, művészeti programot tartalmazzon.

A követelmények között van a Fővárosi Közgyűlés által jóváhagyott kulturális és művészeti program megvalósítása, vállalás a jelenlegi repertoár továbbjátszására és a meglévő művészeti értékek hasznosítására, a művészeti profil és a kiemelt előadóművészeti szervezetként való minősítéshez szükséges feltételek megtartása, és a teátrum két játszóhelyén a folyamatos színházszerű működés biztosítása.

Az értékesítéstől számított 10 éven át az éves előadásszámnak el kell érnie a 230-at, évi két új bemutatót kell tartani saját társulattal, a saját előadások arányának 70 százaléknak, a látogatottságnak pedig 75 százalékosnak kell lennie.

Puskás Tamás a KamaraOnline-nak adott interjúban azt mondta: tavaly szeptember óta a havi 25–26 nagyszínházi előadással szemben 32-36 előadást tűztek ki. Az egy éven belüli 40 százalékos növekedés miatt 2017-ben 120 ezer helyett 160 ezer nézővel számolt a Centrál Színház igazgatója.

A privatizált színház tevékenységét az önkormányzat közszolgáltatási szerződés megkötésével támogatja. A privatizációt követően az új tulajdonos vállalkozik a működtetés finanszírozásának előteremtésére, és az előírt kulturális tartalom biztosítására. Mivel a színház fenntartható finanszírozásához a jegybevételeken túl az általa megszerzett társasági adókedvezményben való részesedés és az állami támogatás is szükséges, ezért az önkormányzat ezen támogatások elnyeréséhez szükséges nyilatkozatokat megteszi, a szükséges megállapodásokat aláírja a Centrál Színház Nkft.-vel.

Az új modellben rejlő kockázatokra biztosítékot jelent a 10 évre szóló visszavásárlási jog kikötése a szerződés teljesítésének elmaradása vagy hibás teljesítése esetére.

A pályázat kiírásának lehetősége azért merült fel, mert a Centrál Színházat vezető Puskás Tamás – akinek igazgatói mandátuma 2021. január 31-ig szól – ajánlatot tett 2014. május 24-én a színházat működtető kft. megvételére és a társaság által használt ingatlanok bérbevételére.

A BFVK Zrt. a Fővárosi Közgyűlés határozata alapján 2014 december 3-án nyílt, egyfordulós pályázatot írt ki a Centrál Színház NKft. üzletrészének értékesítésére, és a használatában lévő ingatlanvagyon hasznosítására.

Az előterjesztés szerint üzletrész eladására vonatkozó kulturális koncepció lényege az volt, hogy létrejöhessen egy olyan új modell, amely mintaként szolgálhat a fővárosi színház-finanszírozás és -működtetés során.

A színházak magánosításának célja egyrészt a – túlnyomóan állami és önkormányzati forrásból támogatott – kulturális ágazat közfeladatainak finanszírozásába magántőke bevonása, másrészt az önkormányzati tulajdonban maradó színházi ingatlannal kapcsolatos fenntartási, felújítási, beruházási feladatok bérlőnek való átadása révén az önkormányzat pénzügyi terheinek csökkentése.

A 2014-es pályázati felhívásra benyújtott egyetlen ajánlat tartalmi érvénytelensége miatt a pályázati eljárás eredménytelenül zárult.

Az előterjesztésben kitérnek arra, hogy a Fővárosi Önkormányzat és a színház között tavaly nyáron megállapodás jött létre a színház által haszonbérbe vett ingatlanokon tervezett átalakítási, felújítási munkákról nettó 100 millió forint értékben. Az ingatlanon az értéknövelő munkálatok elkészültek, azok teljes költségét a Centrál Színház NKft. viselte.

A Puskás Tamással készített interjút ITT olvashatja.

(MTI/KamaraOnline)

Katona Bence: Meg kell tanítani a fiataloknak, hogy merjenek vállalkozni

Nem túlzás azt állítani, hogy 2022 végéig 1200 vállalkozás fog állami tőkéhez jutni – állítja a Hiventures Zrt. befektetési vezérigazgató-helyettese. Katona Bence a KamaraOnline-nak adott interjúban arról is beszél, hogy miért pont 9 millió forint befektetést kaphatnak a kezdő vállalkozások az inkubációs szakaszban.

–  Hol tart a Hiventures Zrt. 50 milliárd forintos befektetési programja? Lehet mondani, hogy ez a legújabb Jeremie?l

–  Jeremie-nek semmiképp sem nevezném, a miénk ugyanis teljesen más típusú megközelítés. Korábban a Jeremie-programban az európai uniós forrásokat használták a piaci szereplők magánforrásokkal kiegészítve – kockázati tőke típusú finanszírozásként. A Hiventures Zrt. száz százalékban állami tulajdonban lévő gazdasági társaság, a Magyar Fejlesztési Bank Csoport tagja, korábban a Corvinus Kockázati Tőkealap-kezelő nevet viselte. A kormány tavaly augusztus 17-én fogadta el a koncepciót a startupok állami tőketámogatásáról, program megvalósításán gőzerővel dolgozunk.

–  Miért változott a név?

–  A kormány által elfogadott koncepció teljesen újfajta struktúrát és más megközelítést képvisel. Közép-kelet-Európa egyik legnagyobb tőkealap- kezelőjeként a fókuszban az innovációs startup ökoszisztéma finanszírozása, illetve fejlesztése áll. Az új név, a Hungarian Innovation („magyarországi innováció”) jelzős szerkezetnek a márkanév első szótagjában (HI) megbújó rövidítésével a vállalat tevékenységére utal, az angol szó használatát pedig az alapkezelő nemzetközi üzleti céljai tették szükségessé. Tavaly évvégére már kidolgoztuk az új tőkeprogramokat és a hozzájuk tartozó befektetési folyamatokat. A kormányhatározat 2016. október 31-én határozta meg az első határidőt, amit pontosan betartottunk. A Hiventures összesen 50 milliárd forintot fog kezelni, ebből 30 milliárd az Európai Uniótól származik, a GINOP-alapból, 20 milliárd pedig az MFB saját forrása. A befektetések megkezdődtek, 2016 végéig összesen 1,3 milliárd forint értékben hoztunk döntéseket. Természetesen 2017-re is komplett, negyedévekre lebontott forráskihelyezési tervvel rendelkezünk. Így idén már 587 millió forint értékben született befektetési döntés, januárban  pedig 90 millió forintot folyósítottunk az MFB saját forrásából. Technikai értelemben a GINOP-forrás február végétől használható, a Magyar Nemzeti Bank általi felügyeleti engedélyeztetés folyamatban van. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a konvergencia régiókból eddig nem fogadtunk volna befektetési igénnyel jelentkező startup csapatokat. Azonban legkorábban február végén, március elején tud az igazgatóságunk döntéseket hozni ezek finanszírozásáról.

– Hogyan dolgozták ki a koncepciót?

–  Az 50 milliárd forint tőkebefektetés három életszakaszban segíti a hazai vállalkozásokat az inkubáció, magvető és startup fázisban. Az inkubációs életszakaszban 10 milliárd forint, a magvetőben 16 milliárd, míg a startup életszakaszban 24 milliárd forint tőkebevonás lehetséges. A startup életszakaszban általában már lezajlottak a piaci tesztek, és a piacra lépéshez további tőkére, illetve az értékesítés felfuttatásához lenne szükség.

– A három kategóriában 2022-ig ezernél is több céggel számolnak.

–  Akár 1200 vállalkozásról is beszélhetünk. Elismerem, ez valóban nagyon komoly, ambiciózus szám. A legkorábbi, az inkubációs szakaszban 800 cég tőketámogatásával számolunk. A nekik tervezett 10 milliárd forintból 9 milliárd uniós forrásból származik. Kétségtelenül ebben a szakaszban a legnagyobb a lemorzsolódók aránya, az induló, innovatív vállalkozásoknak akár a 90 százaléka is bedőlhet.

–  Ez általában így is van.

–  Valóban. Ezért is nagyon fontos az állami szerepvállalás, hiszen korábban például a Jeremie-programban a piaci szereplők nem vállalták ezt a kockázatot. Nagyon sok nemzetközi tanulmányt vizsgáltunk meg, illetve készítettünk magunk is a koncepció beterjesztése előtt. Azt láttuk, hogy minden jól működő innovációs ökoszisztémában az állam vállalja fel a legkockázatosabb kezdeti szakasz finanszírozását. Ahhoz, hogy az ökoszisztéma sikeresen működjön, feltétlenül fontos, hogy ez szilárd alapokon álljon, mert így később olyan szakaszba juthatnak, ami más tőkebefektetők számára is kecsegtető lehetőséget jelenthet.

–  Az inkubációs szakaszban a 9 millió forintos tőke elég az induláshoz?

–  A 9 millió természetesen nem légből kapott szám. A befektetési menedzserek között sok gyakorlott startup vállalkozó van, rendkívül jó szakemberek erősítik a Hiventures csapatát. Az ő tapasztalatuk mellett rengeteg nemzetközi példát is tanulmányoztunk Írországtól kezdve Ausztrián át Észtországig, hogy náluk mekkora kezdő finanszírozást biztosítanak a hasonló programokban. Erre átlagosan 20-30 ezer eurót szánnak a szereplők a fejlett országokban. Ekkora mértékű forrásnak elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy egy ötletről, projektről be tudjuk bizonyítani azt, hogy az üzleti hipotézisek reálisak-e és a technológia egyáltalán megvalósítható. Ez az összeg piacvizsgálatra is elég, feltérképezhetőek a versenytársak, és bemérhető, hogy a termékre vagy szolgáltatásra létezhet-e valós piaci kereslet. Ez a vállalkozó és a tőkebefektető számára is fontos validáció. A 9 millió forintot is ketté osztjuk 4,5-4,5 milliós részre, vagyis már az inkubációs szakaszban is el kell jutni egy alap mérföldkőig, hogy folytatódhasson a közös munka.

–  A program egyik lényeges eleme éppen a folyamatos tőkebiztosítás a kezdetektől a nemzetközi piacra lépésig.

–  Így van. Egymásra épülő befektetési folyamatokat alakítottunk ki. Ha például valaki 12 hónap alatt sikeresen teljesíti az inkubációs szakaszt, megkapja a lehetőséget arra, hogy részt vegyen a magvető finanszírozásban is. Ez számunkra is jó, hiszen az első pillanattól végigkísérhetjük a vállalkozás fejlődését, így a kockázat is enyhülni képes. Ezért is fontos a kezdetektől bevonni professzionális szakembereket, mentorokat. Az inkubációs szakaszban csak olyan vállalkozás kaphat tőkebefektetést, amelyik egy általunk is elismert, regisztrált mentorral vagy inkubátorral dolgozik együtt. Ez egyben piacfejlesztő modellünk lényege is, mert ezen keresztül aktivizálni tudjuk a hazai starup ökoszisztéma e szegmensét is. Magyarországon komoly probléma, hogy nagyon kevés a piaci forrás a kezdeti szakaszra, nincsen elég aktív üzleti angyal, illetve feltörekvő vállalkozásokkal foglalkozó mentor.

A startup kultúrával 2010 óta foglalkozunk komolyan Magyarországon, azóta nálunk is megalakult az üzleti angyalok hálózata. Velük is többször tárgyaltunk már, a továbbiakban is az együttműködés a cél. Sokan arra panaszkodnak, hogy kevés a befektetésre érdemes csapat, sokan viszont azt mondják, hogy kevés a finanszírozási lehetőség. Szerintem utóbbiban is van igazság, ezért kívánjuk ösztönözni a magánszereplőket az aktívabb együttműködésre. Párhuzamosan mindkét oldalt fejleszteni kell. Nekünk az a feladatunk, hogy évente minimum 80-100 innovatív hazai vállalkozásnak adjunk lehetőséget a piaci megmérettetésre. Hiszek abban, hogy Magyarországon van egy nagyon komoly generáció, amelyik már felépített sikeres vállalkozást, és érdekelt a fiatalok támogatásában.

–  Ilyen lehet például a Prezi?

–  Akár. De Magyarországon már bizonyított, sikeres kkv-kra vagy nagyobb vállalatokra is gondolok, amelyeknek a gondolkodásmódja is sokban segíti a kezdőket.  Egyre több tehetséges fiatalnak van valamilyen rendkívüli innovatív elképzelése, ami a jövőben sikeres vállalkozás lehet, viszont sok esetben nem tudják, hogyan kell azt üzleti szempontból megvalósítani. A magyar fiatalok szemléletén viszont biztos, hogy változtatni kell, ösztönözni kell őket, hogy merjenek vállalkozni. 

–  Korábban a startupok tanácsadói elég jól megéltek. Hogyan szabályozza ezt a Hiventures?

–  Azt semmiképp sem akarjuk, hogy egy új „iparág” nőjön ki a startup tanácsadókból. Nem tudom például elképzelni, hogy egy tanácsadó három-négy projektnél többel képes foglalkozni egy időben. Ezért is fontos számunkra, hogy minél erősebb mentorhálózatot építsünk fel, amelyben nyitottak vagyunk, az új szakemberek belépésére is, hiszen rengeteg olyan csapat van, amelyik nem ismer tapasztalt szakembert, aki segíthetné őket a sikeres vállalkozás felépítésében. Fontosnak tartjuk, hogy a mentor és a startup között megbízható és korrekt viszony alakuljon ki, amit mi is próbálunk nyomon követni. A mentorokkal való együttműködésre két lehetőség van. Az első esetben a mentor 12 hónapos mentorálást követően maximálisan 3 százalékos tulajdonrészt szerezhet a cég részesedéséből, emellett maximum havi 110 ezer forint + ÁFA mentordíjat kérhet a vállalkozástól – maximum 12 hónapon keresztül. Erre a maximumra azért volt szükség, hogy kiszűrjük azokat a tanácsadó cégeket, amelyek pusztán „üzletet” látnak a mentorált vállalkozásban, és, hogy a befektetés valóban a projekt megvalósulását támogassa. A második esetben a mentor nem kérhet tanácsadói díjat, viszont a tulajdonrésze maximum 6 százalék lehet a mentorált vállalkozásban. Remélem, hogy a jövőben egyre több lesz a mentor és üzleti angyal, aki csak a tulajdonrészért dolgozik és akkor majd a mostani szabályokon lehet változtatni. Jelenleg viszont a fenti kettős modell tűnik piacképesnek és megbízhatónak.

–  A mentorkeresésben nem kívánnak együttműködni például a kamarákkal?

–  Az üzletfejlesztési tervünk szerint az is a feladatunk, hogy kapcsolatinkat bővítsük. Ahogy említettem, az üzleti angyal hálózattal már felvettük a kapcsolatot, több hazai és nemzetközi inkubátor házzal, valamint az összes nagyobb szakmai szereplővel szintén elkezdtük a tárgyalásokat. Mentorhálózatunkon keresztül közel 80 szakember van a látóterünkben, ami évvégéig tovább fog bővülni. Júliusig minden nagyobb egyetemre ellátogatunk a Startup Campus programmal, és innovációs ötlet startup versenyt rendezünk. Célunk, hogy a startup ökoszisztéma stratégiai partnerei legyünk, azaz minden olyan startup szereplővel párbeszédet kezdeményezzünk, aki szintén a helyi startup közösség fellendítésén dolgozik. Küldetésünknek tartjuk, hogy új startup kultúrát alakítsunk ki. Természetesen olyan hozamokat kívánunk produkálni, amely elég lesz ahhoz, hogy az uniós források kimerülése után is lehetséges legyen a befektetés. Személyes küldetésemnek pedig azt tartom, hogy minél több fiatallal megszerettessük a vállalkozói kultúrát, mert Nyugat-Európához képest bőven van mit tanulniuk.

–  A gyakorlati vállalkozástant most is oktatja.

–  Igen, a Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjában, ahol az oktatást gyakorlati képzéssel kötjük össze. Amerikai és szaúd-arábiai egyetemmel indítottuk el az együttműködést, most csatlakozott egy dél-afrikai egyetem is. Mi adjuk a gazdasági hallgatókat, a külföldi partnerek a mérnökhallgatókat – videókonferenciákon valós időben dolgozunk innovatív projekteken. Több hallgatóm már saját vállalkozást indított, és úgy tudom, hogy van közöttük, aki érdeklődik a mostani befektetési lehetőség iránt is.

–  Szintén küldetésüknek tartják, hogy a főváros központú startup világ mellett vidéken is „felfedezzék” a vállalkozó fiatalokat.

–  Közép-Kelet-Európában Budapest dobogós helyen van az ökoszisztémák versenyében. Nagyon fontos, hogy a magyar főváros startup központja lehet a régiónknak, ugyanakkor észre kell venni, hogy rendkívül nagy innovációs potenciál van a vidéki nagy egyetemeken és vonzásukban. Remek projektek és ötletek vannak, de nagyon fejletlen a támogatói környezet. A hallgatók egy része ezért költözik Budapestre, vagy választja valamelyik külföldi egyetemet. Ezért is nagyon fontos, hogy szakmai és befektetési lehetőségeket is biztosítsunk számukra. Számos jó példa van, többek között Debrecenben és Győrben is rendeztünk már startup versenyt. Debrecen kimondottan gyorsan fejlődik, megnyílt az első közösségi iroda, az önkormányzat és az egyetem támogatja a startup ökoszisztéma kialakítását, és az egyetemi inkubátorházon keresztül részben már a finanszírozásban is képesek segíteni. Rendszeresen tartanak startup kerekasztal beszélgetéseket, amelyen a gazdasági élet jelentős szereplői vesznek részt. Amerikai és nyugat-európai egyetemeken már működnek ezek a modellek, amelyeket át kell venni itthon is. Győrben szintén részt vesz az egyetem vezetése az inkubátor felállításában. A Hiventures arra törekszik, hogy az állami szerepvállalás mellet, ezekben a szakmai beszélgetésekben a startup ökoszisztéma összes meghatározó szereplőjét megszólítsa, és ösztönözze az aktív részvételre. Jelenleg 140, magvető és startup szakaszban lévő vállalkozással tárgyalunk, az inkubációs programra pedig már száznál többen jelentkeztek.

–  Milyen a marketing stratégiájuk?

– Az első év nagyon sűrű lesz marketing szempontból. Hiszünk abban, hogy a személyes jelenlét és a kapcsolatépítés nagyon fontos, így szeretnénk minden meghatározó startup eseményen résztvevőként vagy szponzorként jelen lenni. Ezen kívül saját rendezvények szervezésén is dolgozunk, márciusban kerül megrendezésre az első Demo Day-ünk, ahol azok a startupok mutatkoznak be, amelyek év vége óta részt vesznek a befektetési programunkban. Tervezünk elindítani egy szakmai blogot, ami mindenféle hasznos hazai és nemzetközi hírrel, jó gyakorlattal segíti majd a vállalkozni akarókat. A szervezet egész működésében és befektetéseinkben is törekszünk a transzparencia érvényre juttatására. Többek között minden felkerül a honlapjainkra, a startupok sikereire pedig büszkék leszünk, és eredményeiket a nyilvánosság elé tárjuk.

–  Messze még az év vége, de idén is lesz nemzetközi startup verseny Budapesten, a Get in the Ring. Gondolom, a Hiventures most is támogatja az eseményt.

–  Természetesen ott kívánunk lenni a versenyen, ahogy a jövőben a régió valamennyi startup versenyén pozícionálni kívánjuk magunkat. A Get in the Ring a régiónk döntője, ami bizonyítja, hogy egyre több országban figyelnek ránk. Az igazi nagy dobás az lenne, ha a világdöntőt el tudnánk hozni Budapestre – ezen mi is dolgozni fogunk.

Szerdahelyi Csaba

Finnország lekerült az uniós listáról

Tizenkét uniós tagországnál tárt fel makrogazdasági egyensúlyhiányt a korábban észlelt kockázatok miatt indított mélyreható vizsgálat – közölte az Európai Bizottság szerdán közzétett jelentésében.

A brüsszeli testület a gazdasági mutatók alapján állította össze tavaly novemberben a vizsgálandó, egyensúlytalansági kockázatokat rejtő tagállamok listáját, amelyen akkor még 13 ország, Bulgária, Ciprus, Finnország, Franciaország, Hollandia, Horvátország, Írország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország és Szlovénia szerepelt.

Az unió gazdasági és szociális helyzetéről készített éves értékelésben ezen országok közül hatnál találtak úgynevezett túlzott makrogazdasági egyensúlyhiányt: Bulgária, Ciprus, Franciaország, Horvátország, Olaszország és Portugália esetében.

Megállapították, hogy Hollandiában, Írországban, Németországban, Spanyolországban, Svédországban és Szlovéniában is fennállnak egyensúlytalansági tényezők, azok mértékét azonban a bizottság nem tartja túlzottnak.

Finnországban immár nem áll fenn makrogazdasági egyensúlyhiány a brüsszeli tájékoztatás szerint.

Az országjelentésekben közölt elemzések azt mutatják, hogy a gazdasági fellendülés a legtöbb tagállamban hozzájárult a munkanélküliség csökkentéséhez, jóllehet annak mértéke még mindig meghaladja a válság előtti szinteket.

A részletes vizsgálattal is kiegészített jelentésekből jól látszik, hogy megtörtént a nagy hiányt mutató folyó fizetési mérlegek korrekciója, továbbá csökkenésnek indult a magánszektor adóssága, az államadósság és a külső adósság is. Néhány kockázat azonban továbbra is fennáll: a folyó fizetési mérlegek nagy többletét csak korlátozott mértékben igazították ki, és egyes tagállamokban a nem teljesítő hitelek felhalmozott állományai visszafogják a pénzügyi szektor teljesítményét – írta közleményében az Európai Bizottság.

„A ma közzétett elemzés azt mutatja, hogy eredményesen működik a gazdaságpolitikai stratégiánk, amely a beruházások élénkítésén, a strukturális reformokon és a felelős költségvetési politikán alapul” – jelentette ki Valdis Dombrovskis, a bizottság euróért és szociális párbeszédért felelős alelnöke.

Brüsszel tucatnyi mutatót vizsgált, amelyek alapján megállapította, fennáll-e a vizsgált országokban egyensúlytalanság.

A külső egyensúly vizsgálatakor azt nézik, hogy a tagállamok folyó fizetési mérlegének három éves átlaga a +6 és -4 százalék közötti sávba esik-e a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyítva. A nettó nemzetközi befektető pozíciónak a GDP 35 százalékánál nem szabadna nagyobb hiányt mutatnia, míg az exportpiacon egyik országnak sem szabadna öt év alatt 6 százaléknál nagyobb visszaesést elszenvednie.

Ide tartozik még, hogy a nominális fajlagos munkaerő-költségnek nem szabad 12, illetve az euróövezetben 9 százaléknál nagyobb mértékben növekednie. A bizottság az inflációval korrigált devizaárfolyamot is számításba veszi, amelynél 3 év alatt 11 százalékos, illetve az euróövezetben 5 százalékos kilengés megengedett.

A belső egyensúlynál górcső alá veszik a magánszektor konszolidált adósságát, amelynél a GDP 133 százaléka a tűréshatár, illetve azt is megnézik, hogyan alakult a vállalati hitelezés. Nyom a latban az ingatlanpiac helyzete is, ahol éves szinten 6 százalékos árváltozásnál húzták meg a vonalat.

Figyelembe veszi a brüsszeli testület az állam eladósodottságát, amely a GDP 60 százaléka lehet. Ezen kívül az is számít, hogy a munkanélküliség átlaga az elmúlt 3 évben meghaladta-e a 10 százalékot, valamint, hogy a pénzügyi szektorral szembeni követelések változtak-e 16,5 százaléknál jelentősebb mértékben.

MTI/Bajnok Artúr, Brüsszel