Kezdőlap Blog Oldal 719

A bankok nem aggódnak az árfolyamgát kifutása miatt

Az árfolyamgát fokozatos kifutása miatt 59 ezer ügyfélnek átlagosan 7 ezer forinttal emelkedik a havi törlesztőrészlete a jegybank szerint, közülük 13 ezernek csak ezer forinttal, 5 százalék esetében azonban a futamidő hosszabbításával is számolni kell. A bankok emiatt nem számítanak tömeges fizetési nehézségre, az esetleges problémákat egyedileg kezelik.

A K&H-nál körülbelül 17 ezer ügylet érintett 107 milliárd forint kitettséggel az árfolyamgát kifutása. Úgy kalkulálnak: az ügyfelek körülbelül 82 százaléka 10-15 százalék közötti törlesztőrészlet növekedésre számíthat. Az érintett ügyfelek 5 százalékának emelkedik a törlesztőrészlete 15 százaléknál nagyobb arányban, 5-10 százalékos és 5 százaléknál alacsonyabb törlesztőrészlet növekedéssel egyaránt az érintett ügyfelek mintegy 6 százaléka számolhat.

Körülbelül 12 700 ügyletnél lesz futamidő hosszabbítás, ebből 5 évnél hosszabb hosszabbítás mintegy 6 százalékot érint. A K&H-nál az eddigi tapasztalatok alapján úgy látják, az ügyfelek többségének nem okoz problémát a törlesztőrészlet növekedése. A banknál minden jogszabályon alapuló lehetőség az érintett ügyfelek rendelkezésére áll, szükség esetén egyedileg keresik a mindkét fél számára megfelelő megoldást – tették hozzá.

A CIB-nél az árfolyamgáttal érintett mintegy 8000 kölcsönszerződés 45 százalékánál jár törlesztőrészlet-emelkedéssel az árfolyamrögzített időszakból történő kilépés, ennek átlagos összege 6 ezer forint. A teljes darabszámhoz viszonyítva körülbelül 19 százalék esetében szükséges futamidőt hosszabbítani a jogszabályi előírások szem előtt tartásával, és kevesebb mint 2 százalék esetében várható 5 évet meghaladó futamidő-hosszabbítás.

A CIB az MNB ajánlásának megfelelően már megkereste azon ügyfeleit, akiknél úgy találta, hogy a törlesztőrészlet emelkedése várhatóan nagyobb mértékű lesz a kilépést követően. A CIB-nél is úgy látják, az érintett ügyfelek többsége számára nem okoz jelentős nehézséget a törlesztőrészlet emelkedése. Eddig kevesebb, mint 100 ügyfél jelezte igényét valamilyen fizetéskönnyítés iránt, a bank által kínált átstrukturálási lehetőségek az ő számukra is megfelelő megoldást tudnak nyújtani – fogalmaztak a pénzintézetnél. 

A Raiffeisennél még mintegy 4700 ügyfél van a programban, közülük 2900 esetben várhatóan 15 százaléknál nagyobb mértékben emelkedne a törlesztőrészlet, ha nem kellene alkalmazni a kötelező futamidő hosszabbítást, így azonban nagyságrendileg csak 100 ilyen ügylet lesz – közölték az MTI megkeresésére. Hozzátették: a fizetéskönnyítési időszak minél zökkenőmentesebb lezárása érdekében a Raiffeisen már március óta kiemelten kezeli az érintett ügyfélállományt.

Az elmúlt hónapokban több száz ügyfél élt a könnyítési periódus önkéntes lezárásával, azaz állt vissza a normál törlesztési szintre, sok esetben elkerülve ezzel a futamidő kötelező meghosszabbítását. A több mint kétezer ügyfél telefonos megkeresése alapján a bank nem számol jelentős fizetési nehézséggel az emelkedő törlesztőrészletek miatt, azon kevés ügyfélnél, akiknél számottevőbb lehet az emelkedés, a bank hitelátalakítási csoportja vizsgálja a közös megoldás kidolgozásának lehetőségét. 

Az UniCredit arról tájékoztatott, hogy nyilvántartásuk szerint az árfolyamgát megszűnése következtében várhatóan több mint 2000 ügyfelük törlesztője emelkedik majd, átlagosan 6500 forinttal. A futamidő hosszabbítása az érintett ügyfelek szerződéseinek mintegy háromnegyedét érinti, melyből 5 évnél nagyobb mértékű futamidő-kitolás a szerződések 15 százaléka esetében szükséges. A bank törlesztési gondokkal küzdő ügyfelei részére hitelkönnyítő eszköztárából az ügyfelek élethelyzetéhez és anyagi lehetőségeihez igazodó megoldásokat tud kínálni – ismertették.

Az MKB banktitokra hivatkozva nem közölt adatokat. Tájékoztatásuk szerint a lejáró ügyleteknél nem tapasztaltak visszajelzéseket tömeges fizetési problémákról. Arra számítanak, hogy jövőre – mivel az árfolyamgát miatt csökkentett törlesztőrészletek többsége 2017 vége felé, illetve 2018 elején lejár – az ügyfelek körében nagyobb érdeklődés várható a hitelkiváltás vagy a fizetéskönnyítés iránt. A bank standard megoldásokat biztosít (a lejárt tartozás tőkésítése, futamidő hosszabbítás, 1-24 hónapos tőkefizetési moratórium, választható törlesztőrészlet konstrukció, amely átmeneti időszakra fixálást jelent). A problémák kezelésére szakértőik – egyedi döntéssel igénybe vehető – adósságrendező megoldásokat dolgoztak ki.

Az OTP közölte: részesedése a teljes jelzáloghitel piacból 25 százalék, a devizaalapú jelzáloghitel piacból pedig 20 százalék körüli. Az árfolyamgát-szerződések esetében az utóbbi részesedésnek megfelelő számokról van szó, kivéve az 5 évet meghaladó futamidő-hosszabbítási igényt, amelynél jelentősen alacsonyabb az arány. Megjegyezték: a forintra váltást követően a bankok az árfolyamgáttal érintett ügyfelek számára a 60 hónapos rögzítési időszak végéig biztosították, hogy törlesztőrészletük ne haladja meg a 2015. januárit, és a rögzítési időszak leteltét követően is legfeljebb 15 százalékkal emelkedhet. A kedvező kamatkörnyezet hatására számos ügyfél törlesztőrészlete még csökkent is a 2015 januárihoz képest. Az árfolyamgátasok mintegy háromnegyedét egyáltalán nem érinti a rögzítési időszakot követő futamidő hosszabbítás. (MTI)

EU-s pályázatok: még mindig sok a bürokratikus buktató

Miközben a pályázó cégek gyakorlatlansága továbbra is problémát jelent, az uniós felhívások egyre több bürokratikus előírást is tartalmaznak – állapították meg a BDO Magyarország audit üzletágának szakemberei.

Az idei évre jogosan alkalmazható a pályázati csúcsszezon elnevezés: a kormányzat hivatalos pályázati keresőoldalán jelenleg is több mint 800 milliárd forint értékű nyitott uniós pályázat található. A BDO Magyarország audit üzletágának tapasztalatai szerint a pályázó cégek gyakorlatlanságából fakadó problémákat tetézi az a trend is, hogy a kiírások egyre több bürokratikus előírást tartalmaznak.

Növekvő adminisztráció

A korábbi ígéretekkel szemben egyelőre nem csökkent a pályázatokhoz megkövetelt adminisztratív igazolások, cégdokumentációk száma. Különösen a nemzetközi cégcsoportok esetén továbbra is rendkívül bonyolult a partner. és kapcsolt vállalkozások cégadatainak beszerzése és az átláthatósági nyilatkozatok kibocsátása.

„Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a kiírók a túlárazások elkerülése érdekében immár minden pályázati költségtétel alátámasztása érdekében három, egymással versenyző vállalkozó árajánlatát kell a pályázathoz csatolni – magyarázza Jasper Zsuzsanna, a BDO Magyarország könyvvizsgálati üzletágának ügyvezető partnere. – Ez a tapasztalatok szerint jelentősen lassítja a pályázatírás folyamatát, miközben igen nehézkes a hiánypótlások rendszere is: gyakran megesik, hogy egy jól előkészített pályázathoz is 6-7 oldalas hiánypótlást írnak elő. Ehhez kapcsolódik a tisztázó kérdések rendszere is. A fentiek együttes hatására egyes pályázati kiírások esetében a pályázatok elbírálására és az eredmények kihirdetésére több mint egy éves csúszással kerül sor.

2016 júliusától a Közbeszerzési törvény hatályát valamennyi, 40 millió forintnál nagyobb támogatást tartalmazó projektre kiterjesztették. Ezt korábban csupán az 50 százalékos támogatási arányt meghaladó pályázatok esetében kellett alkalmazni. Így tavalyig sok, akár többszázmilliós projekt is gyorsabban jutott forráshoz, amennyiben a támogatás a projekt költségének kevesebb mint felét tette ki. A közbeszerzési kötelezettség kiterjesztése szintén jelentős lassulást eredményezett a pályázati folyamatokban.

Jelentősen növeli a pályázók adminisztratív terheit az is, hogy miközben a támogatási pályázatok elektronikus úton készülnek, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) kombinált támogatási pályázatai az elektronikussal párhuzamosan a papíralapú pályázatkészítést is előírják – az MFB Zrt. hitelbírálata például a mai napig papíralapú hitelkérelem alapján történik.

A gyakorlatlanságból fakadó főbb problémák

„Főként a kisebb cégek esetében probléma a pályázatírási és -kezelési tapasztalat hiánya – mutat rá egy másik problémaforrásra a BDO Magyarország szakértője. – Talán a pályázatírásnál is fontosabb, hogy a pályázatban előírt feltételeknek megfelelő módon kövessék nyomon a pénzügyi mutatószámok, létszám stb. alakulását. Ennek hiányában ugyanis a kiíró akár a teljes támogatás visszafizetését is megkövetelheti, ami akár a teljes vállalkozás jövőjére is veszélyt jelent.”

A leggyakoribb probléma az elszámolható költségek körének meghatározása. Pályázatonként teljesen eltérő lehet ezeknek a köre, az auditok során egyaránt előfordul, hogy túl sok költséget számoltak el, illetve hogy nem számolnak el minden arra alkalmas költséget, ami tiszta veszteséget jelent a cég számára. Második vagy sokadik pályázat esetén a korábbi pályázatok dokumentációja nyújthat megfelelő fogódzót, ám ilyen előélet hiányában gyorsan megtérülhet egy szakértő auditor cég alkalmazása.

Egyre nagyobb a kereslet itthon a külföldről behozott használt autókra

0

Tovább emelkedett a külföldről behozott használt autók száma, július végéig már csaknem 87 ezer külföldről származó használt személygépjármű érkezett Magyarországra, 6,3 százalékkal több, mint a tavalyi év első hét hónapjában.

Újra gyorsuló ütemben bővül a külföldről behozott használt autók száma, a gyengébb évkezdetet követően az utóbbi három hónapban a bővülés éves összehasonlításban ismét kétszámjegyű, 11 százalék feletti – mondta Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. A felfutás miatt a portál 150 ezer feletti rekord darabszámot becsül az év végére.

A közleményben emlékeztetnek arra, hogy az elmúlt hat évben a használtautó-import csaknem megötszöröződött. Ez alatt az idő alatt jelentősen átalakult az autók összetétele: 2011-ben még a presztízsmárkák domináltak, a behozatal 26 százaléka Audi, BMW és Mercedes volt, mostanra viszont nő az alsó-középkategóriás, olcsó autók részesedése.

A használtautó-importnak – bár jelentősen hozzájárul a hazai kínálat bővítéséhez – számos negatív hatása van. A behozott személygépjárművek átlagéletkora 11 év, azaz érdemben nem fiatalítják az átlagosan 14 éves hazai személyautó-állományt, emellett nehezen ellenőrizhető előélettel rendelkező járművek érkeznek az országba – olvasható az internetes oldal közleményében.

A külföldről érkező kocsik megbízhatatlanságára figyelmeztet Frank György, a DasWeltauto márkaigazgatója is. A minőségi használt autók forgalmazására Magyarországon országos hálózattal rendelkező cég vezetője rámutatott, hogy az autók nagy részének manipulálják a kilométeróráját. Gyakori probléma az is, hogy biankó szerződéssel hozzák el az autót a vevők, akik később nem tudják érvényesíteni a szavatossággal kapcsolatos igényeket, mert az eladó a tranzakció után elérhetetlenné válik.

A határon túlról érkező, fiatal gépkocsiknál pedig jellemző trükk az áfacsalás, amellyel 27 százalékos árelőnyre tehet szert a jogszabályokat kijátszó kereskedő – tette hozzá Frank György. A márkaigazgató szerint a forgalomba helyezés szabályainak változtatására lenne szükség, hogy a rendszer ne ösztönözze az öreg autók megvételét. (MTI)

Növelik a krskói atomerőmű biztonságát Szlovéniában

A délnyugat-szlovéniai krskói atomerőmű biztonságának növeléséről írta alá szerződést az erőművet működtető vállalat (NEK) az olasz Ansaldo Nucleare vállalattal.

A projekt értékéről nem közölt információt a NEK, ugyanakkor elmondták: saját forrásból újítják fel az atomerőművet, a munkálatok 2021-re fejeződnek be. A közlemény szerint a már meglévő objektumok mellé újabb megerősített épületet építenek, amelyben tartalék könnyűvizet biztosítanak a rendszer hűtésére, arra az esetre, ha a meglévő biztonsági rendszer meghibásodna. Az atomerőműbe újabb két pumpát is beszerelnek, amelyek arra szolgálnak, hogy befecskendezzék a vizet a páragenerátorba és a reaktor hűtésére szolgáló primer körbe. 

A szlovén nukleáris biztonsági hivatal számos ajánlást fogalmazott meg a krskói atomerőmű biztonságos működése érdekében, hogy növelje annak ellenálló képességét olyan kevéssé valószínű, de lehetséges jelenségekkel szemben, mint földrengés, árvíz vagy egy repülő lezuhanása. 

Nem hivatalos értesülések szerint a nukleáris biztonsági hivatal Szlovénia egyetlen atomerőművében – amely már 35 éves – eddig közel 300 millió eurót költött modernizációra és a biztonság növelésére, így biztonsági szempontból egy újépítésű atomerőműnek felel meg. A felújítási munkálatok harmadik fázisában egy szárazraktár építését is tervezik, az elhasznált nukleáris üzemanyag tárolására.

A Westhinghouse amerikai vállalat közreműködésével épült egyreaktoros, nyomottvizes atomerőmű a szlovén-horvát határ közelében, a magyar határtól 80 kilométerre található, az ország energiafogyasztásának mintegy 40 százalékát adja. A közös szlovén-horvát tulajdonban lévő, 664 megawattos erőművet 1982-ben helyezték üzembe, és tavaly húsz évvel, 2043-ig hosszabbították meg működésének időtartamát. (MTI)

Duplájára nőtt az Agrár Széchenyi Kártya maximális hitelösszege

Duplájára emelkedett az Agrár Széchenyi Kártya maximális felvehető hitelösszege. Ismét elérhető a költség- és kamatmentes hitel a kedvezőtlen időjárás miatt kárt szenvedett agrárvállalkozások számára.

A KAVOSZ Zrt. tájékoztatása szerint az Agrár Széchenyi Kártyán felvehető maximális hitelösszeg az eddigi 50 millió forintról 100 millió forintra emelkedett, a módosítás a csekély összegű támogatási kerettel rendelkező vállalkozások finanszírozásában jelent érdemi előrelépést. A KAVOSZ közölte azt is, hogy a kormány az Agrár Széchenyi Kártya folyószámlahitelén keresztül az idén is kedvező finanszírozási forrást biztosít a 2017. évi téli-tavaszi fagykárok és jégkárok sújtotta mezőgazdasági termelőknek a veszteségeik enyhítésére.  

A jogosult agrárvállalkozások 100 százalékos kamat-, kezességi díj-, illetve kezelési költségtámogatást, valamint egyéb költségtámogatást vehetnek igénybe. A finanszírozási lehetőséggel az erről szóló rendelet mellékletében meghatározott 915 településen székhellyel, fiókteleppel, telephellyel rendelkező vállalkozások élhetnek. A támogatás az „ültetvény” minősítésű földterületek után vehető igénybe, hektáronként legfeljebb 1 millió forint hitelig 2017. augusztus 8. és 2017. december 31. között megkötött és hatályba is lépett hitelszerződésekkel.

Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója a közleményben kiemelte, az Agrár Széchenyi Kártya hiteligénylések száma továbbra is növekszik. A KAVOSZ adatai szerint az Agrár Széchenyi Kártya 2011. évi bevezetése óta mintegy 10 ezer igénylést fogadtak be, az átadott kártyák száma megközelíti a 8 ezret, a kihelyezett hitelösszeg elérte a 67 milliárd forintot. A kedvezőtlen időjárás miatt kárt szenvedett vállalkozások a többlettámogatásokat 1500 hitelügyletnél vették igénybe mintegy 13 milliárd forint összegben. (MTI)

Negyedével emelné az üzemanyagok jövedéki adóját a román kormány

0

Növelni akarja a román kormány az üzemanyagok jövedéki adóját – erősítette meg a bukaresti sajtó értesülését Calin Popescu Tariceanu szenátusi elnök, a bukaresti kormánykoalíció kisebbik, liberális pártjának elnöke. Szerinte ennek hatása az üzemanyagok árára „elenyésző lesz”.

A News.ro hírügynökség úgy tudja: a bukaresti pénzügyminisztérium szeptembertől 23 százalékkal, ezer literenként 2035 lejre (135 ezer forint) növelné az ólommentes benzin, illetve 25 százalékkal, ezer literenként 1897 lejre emelné a gázolaj jövedéki adóját. A hírügynökség számításai szerint ezzel mind a benzin, mind a gázolaj literenként mintegy 45 banival drágul a töltőállomásoknál, ahol az átlagárak jelenleg 4,5 lej körül mozognak.

A tervezett módosítás nyomán az üzemanyag jövedéki adója gyakorlatilag visszatér a tavalyi szintre, amikor még érvényben volt a Ponta-kormány által 2014-ben bevezetett literenként hét eurócentes többletadó. A tavaly decemberi választásokat béremelések és adócsökkentések ígéretével megnyerő PSD-ALDE szociálliberális koalíció valójában nem számolt kormányprogramja kidolgozásakor a 2014-ben „ideiglenesen” kivetett hét eurócentes többletadó eltörlésével: ez csak azért következett be, mert nem sikerült kormányukat beiktatni (és a jövedéki többletadó kivezetését elhalasztani) még 2017 január elseje előtt. 

Romániában egyébként a napokban egymást érték a kormány különböző adópolitikai terveiről szóló hírek, amelyek vagy a választási programban beígért béremelések teljesítését, vagy ezek költségvetési fedezetének előteremtését célozzák. Tariceanu szerint egyebek mellett tervben van a jelenleg ötszázalékos osztalékadó eltörlése, az orvosok jövedelemadójának eltörlése, a többi munkavállaló jövedelemadójának 16-ról tíz százalékra csökkentése 2018 január elsejétől.

Emellett arra akarják kötelezni a cégeket, hogy az áfát már számlázáskor egy külön erre a célra létrehozott bankszámlára irányítsák, továbbá megadóztatnák a romániai internetes doménneveket (.ro), és megtiltanák a korkedvezményes nyugdíjasok visszafoglalkoztatását a közintézményekben – ismertette a bukaresti sajtó a román kormány adópolitikai terveit. (MTI)

Jön a cégkapus ügyintézés – De mire terjed ki és mi a jelentősége?

A cégkapus ügyintézéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary elnök-vezérigazgatója foglalta össze.

Még mindig nem látszik tisztán, hogy miért van szükség a cégkapura és hogyan kell regisztrálnia a cégeknek. Szeretnénk segítséget nyújtani annak tisztázásában, hogy mire terjed majd ki a cégkapus ügyintézés és mi a jelentősége, mindezt egyszerűen és a lényegre törően próbáltuk összefoglalni – kezdi friss bejegyzését Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary elnök-vezérigazgatója.

Mire jó a cégkapu?

Kezdjük az alapoknál. A cégkapu nem más, mint a gazdálkodó szervezetek számára biztosított hivatalos tárhely, amely elviekben 2018. január 1-jétől a hivatalos szervekkel, hatóságokkal, szolgáltatókkal történő elektronikus ügyintézésre, kapcsolattartásra szolgál

Csak néhány lehetőséget kiemelve, a gazdálkodó szervezetek jövő évtől a cégkapun keresztül az önkormányzatokkal, közüzemi szolgáltatókkal, bíróságokkal, a NAV-val, további államigazgatási szervezetekkel is elektronikus úton tudnak ügyet intézni, hivatalos dokumentumokat küldeni, fogadni. Lényegesen egyszerűsödik majd az ügyintézés, továbbá a hivatalos dokumentumok ellenőrizhetően követhetőek lesznek. Nem vitás, további lényeges lépést fogunk tenni az elektronikus ügyintézés irányában.

Felmerülhet ugyanakkor a kérdés, hogy miért van szükség cégkapura, amikor már több mint 10 éve megbízhatóan működik az ügyfélkapu rendszere? Indok lehetne, hogy a bevezetést a technikai fejlődés tette szükségessé, de az igazi ok az az, hogy a cégkapu közvetlenül a gazdálkodó szervezetekhez kötődik, míg az ügyfélkapu a magánszemélyekhez. Ennek megfelelően a későbbiekben a gazdálkodó szervezetek részére széles körben kiterjesztésre kerülő elektronikus ügyintézés és kommunikáció várhatóan lényegesen hatékonyabbá, valamint egyszerűbben követhetővé válik. Ez persze rövidtávon plusz terhet jelenthet, továbbá egy új folyamatot kell majd elsajátítani és alkalmazni, de nem volt ez másként az ügyfélkapu bevezetésekor sem, ami mára már napi rutinná vált.

Kiknek kell cégkaput használniuk?

Gazdálkodó szervezet alatt nem csak a gazdasági társaságokat kell értenünk, hanem a polgári perrendtartásról szóló törvényben nevesített további több mint 20 szervezetet is. Kiemelve néhányat, az egyesülettől kezdve az egyesülés, szövetkezet, ügyvédi és közjegyzői iroda, alapítvány, társulat, de még a külföldi vállalatok fióktelepe is ide tartozik.

Az egyéni vállalkozók azonban továbbra is az ügyfélkapu-szolgáltatással jogosultak az elektronikus kapcsolattartásra, ebből adódóan a regisztrációs kötelezettség ezt a kört nem érinti.

Ezen gazdálkodó szervezetek számára 2018. január 1-jétől jogszabály elviekben kötelezővé teszi a cégkapun keresztüli elektronikus ügyintézést, ezért 2017. augusztus 30-ig, de legkésőbb december 31-igregisztrálniuk kell a cégkapura. Az elektronikusan intézhető ügycsoportok és ezzel összefüggésben az online űrlapok köre folyamatosan fog bővülni. Abban az esetben, amennyiben a regisztráció 2017. augusztus végéig nem történik meg, egyelőre nem kell szankcióval számolni.

Első lépésként magával a cégkapu regisztrációval tesz eleget a gazdálkodó szervezet az elektronikus ügyintézésről szóló azon törvényi kötelezettségének, amely szerint az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségét (cégkaput) bejelentse. A regisztrációval a bejelentés megtörténik, egyelőre nincs további dolgunk.

A cégkapu-regisztráció során ezekre érdemes odafigyelni

Sok tájékoztatóban az olvasható, hogy regisztrálni csak a gazdálkodó szervezet olyan képviseletre jogosult tagja tud, aki rendelkezik a magánszemélyek elektronikus ügyintézésére szolgáló ügyfélkapus hozzáféréssel, vagy elektronikus személyazonosító igazolvánnyal. Ha tehát nincs ilyen képviselő, akkor az ügyfélkapus regisztrációt az okmányirodában vagy kormányablakban időpontfoglalással, személyesen kell elvégezni.

Ugyanakkor a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. telefonos tájékoztatása is megerősítette, hogy az erre adott meghatalmazással, továbbá a szervezet hatósági nyilvántartásában való szereplését igazoló okiratokkal és ügyfélkapuval rendelkező személy – tehát akár a cég könyvelője vagy adótanácsadója is– el tudja végezni a szervezet helyett a cégkapu-regisztrációt!

Fontos ugyanakkor, hogy ehhez csatolni kell a képviseletet igazoló okiratokat, magának a szervezetnek a hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okiratokat, és büntetőjogi felelősség tudatában nyilatkozni kell, hogy a csatolmányok valósak. Ezzel a lehetőséggel hidalható át például a külföldi cégképviselők esetén a külföldi magánszemély magyar ügyfélkapujának hiánya. Ma még csak magyar nyelvű a menürendszer, ami szintén nem segíti külföldi magánszemély esetén a regisztráció folyamatát, várhatóan talán ez is változni fog a jövőben, erről egyelőre nincsenek bővebb információk.

A feladatkörök többfelé válnak

A cégkapunál különböző szerepkörök vannak, amit már a regisztrációnál érdemes figyelembe venni!

  • Van maga a cégképviselő, aki elvégzi a regisztrációt (képviseletre jogosult, neki a szerepköre akár ebben ki is merül).
  • Kiválasztandó egy személy, aki kezeli magát a cégkaput és az azzal összefüggő jogosultságokat, ő a cégkapumegbízott – ez lesz a legfontosabb operatív szerepkör.
  • És emellett megnevezendők azon személyek, akik cégkapus ügyintézőként tudnak majd a jövőben dokumentumokat küldeni, fogadni (természetesen ez nagyobb cégeknél lesz érdekes, ahol számos területet érinteni fog az új cégkapus ügyintézés).

A regisztrációnál már meg kell adni a cégkapu megbízott személyét, ezért a szerepkör jellegére tekintettel érdemes körültekintően eljárni, hogy ki legyen a cégkapumegbízott.

Végül fontos, hogy a regisztráció megkezdésekor már legyen egy olyan e-mail címünk, amit a jövőben a cégkapu-ügyintézés során értesítések fogadására tudunk használni, és folyamatosan figyelemmel tudjuk kísérni az arra érkező tájékoztató e-maileket.  Ezt a címet a regisztrációkor adhatjuk meg, ami tulajdonképpen nem jelent a mostani cégbírósági cégbejegyzésekhez képest újdonságot – amennyiben analógiát keresünk a jelenlegi gyakorlatból –, ugyanis ebben az esetben a céges e-mail cím megadása hasonlóan kötelező.

Nyitott kérdések a cégkapu kapcsán

A regisztrációval a bejelentési kötelezettség teljesítésén túl vagyunk, de maga a cégkapu még nem működik. Belépni még nem tudunk, még ne várjuk tehát a cégkapus felhasználónevet, jelszót! A regisztrációval a rendelkezési nyilvántartásba történő bejelentési kötelezettségünknek teszünk eleget.

Az egyes gazdálkodó szervezetek, illetve a különböző hivatalos szervek közötti elektronikus ügyintézés új terepe lesz majd a cégkapu, amelyben valószínűleg az adóhatóság fog úttörő szerepet vállalni, hiszen jelenleg is a NAV esetében van a legszélesebb körű elektronikus kapcsolattartás.

Csak példaként előrevetítjük, hogy a jövőben nagy valószínűséggel már nem egy magánszemély ügyfélkapuján, hanem a cégkapun keresztül fog történni a szervezet nevében a NAV felé a bevallásbenyújtás, az elektronikus kommunikáció. Ugyanígy nem egy magánszemély e-mail címére, hanem a cégkapus e-mail címre, illetve ha az állandó meghatalmazott egy könyvelő cég, akkor annak cégkapus e-mail címére fognak érkezni a NAV-dokumentumok is. A későbbiekben pedig az államigazgatás más területei is csatlakozni fognak ehhez a platformhoz a különböző cégügyekben.

Háromból egy munkáltatónál voltak problémák a hőség kezelésében

A hőség idején előírt munkavédelmi szabályok betartása érdekében végzett ellenőrzéseknél a vizsgált 304 munkáltató közül 99-nél, az ellenőrzött 6869 munkavállaló foglalkoztatását tekintve 1141-nél találtak szabálytalanságokat.

Az augusztus 1-4. között zajlott országos ellenőrzések elsősorban azokra a munkahelyekre terjedtek ki, ahol a munkavállalók fokozott hő terhelésnek, illetve az időjárás kedvezőtlen hatásainak (hőség, közvetlen napsugárzás) voltak kitéve – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) munkafelügyeleti főosztályának jelentésében. A szabadtéri munkahelyeknél példaként említették egyebek mellett az épület-, út-, közműépítést, a mezőgazdasági, valamint az őrző-védő tevékenységeket, a zárttéri munkahelyeknél pedig a pékségeket, konyhaüzemeket, raktározást, illetve a városi személyszállítást.  

A legjellemzőbb hiányosságok voltak a hőségből adódó megterhelésekre vonatkozó kockázatértékelés, illetve a munkavédelmi oktatás elmulasztása, a nem megfelelő hőmérsékletű védőital biztosítása, valamint, hogy nem állt rendelkezésre a védőital elfogyasztásához szükséges ivópohár. Főként az útépítésnél, térburkolásnál még mindig jellemző, hogy a dolgozók nem tudják a pihenőidőt árnyékos, illetve a környezethez képest hűvösebb körülmények között eltölteni. 

A jelentés szerint összességében megállapítható, hogy az ellenőrzött munkáltatók felkészültek a klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak megelőzését szolgáló intézkedésekre, és egyre ritkábban fordul elő olyan eset, hogy figyelmen kívül hagyják a hőségriasztás idején előírt munkavédelmi kötelezettségeiket. Egyre több munkáltató ismeri fel, hogy hőhullámok idején a munkabalesetek és a hőség okozta egészségkárosodások kockázata is megemelkedik. 

Szentes Tamás országos tisztifőorvosi feladatokért felelős helyettes államtitkár múlt héten első körben keddtől péntek éjfélig rendelte el a hőségriadót az egész ország területére, majd pénteken a hőségriadót vasárnap éjfélig meghosszabbította. (MTI)

A válság óta nem tettünk félre ennyit idősebb napjainkra

Az Önkéntes Pénztárak Országos Szövetségéhez (ÖPOSZ) tartozó önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona idén június végén 1214 milliárd forint volt, amely 11 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Az önkéntes nyugdíjpénztártagok egyéni befizetéseinek összege az első fél évben megközelítette a 35 milliárd forintot, amely 21 százalékos bővülés éves összevetésben. Az elmúlt öt évben a félévi egyéni befizetések összege 17-29 milliárd forint volt. Az önkéntes nyugdíjpénztárak taglétszáma az idei második negyedévben kis mértékben nőtt az előző negyedévhez képest, és elérte az 1,056 milliót – írja közleményben az ÖPOSZ. 

A szövetséghez tartozó egészségpénztárak június végi összvagyona meghaladta a 49 milliárd forintot, ez közel 2 százalékos emelkedést jelent éves szinten. A munkáltatói hozzájárulások a szövetséggel együttműködő önkéntes nyugdíjpénztáraknál az első fél évben 17 milliárd forintra rúgtak, ami 6 százalékos csökkenés. Az egészségpénztáraknál pedig a munkáltatók befizetései 39 százalékkal 7,48 milliárd forintra csökkentek.

Az ÖPOSZ a közleményben arra hívja fel a figyelmet, hogy hogy a pénztártagok egyéni befizetései nagyon fontos szerepet játszanak a pénztáraknál, a munkáltatói befizetések jelentősen visszaestek az adózási szabályok változása, a pénztári befizetésekre vonatkozó magasabb idei elvonás miatt. A szövetség szeretné elérni, hogy a munkáltatói befizetésekre egy speciális – a pénztártagnál jelentkező – adójóváírás vonatkozzon, ha azok tagi befizetésekkel párosulnak – tájékoztatott az ÖPOSZ. (MTI)

Társadalmi célú startupok számára hirdet versenyt és képzést az SAP

Elindult a Startery 2017, a társadalmi célú vállalkozások egyik legnagyobb regionális versenye.

A megmérettetésre idén is várják a hazai közösségi vállalkozásokat, szereplőket. Minden olyan ötlettel lehet jelentkezni, amely egy társadalmi problémára ad fenntartható megoldást.

A legjobb, leginnovatívabb pályázatok benyújtói egy speciális képzésen vesznek részt Budapesten, ahol a design thinking módszertant is felhasználva üzleti modellt faraghatnak elképzelésükből. Az így finomra hangolt ötleteket egy nemzetközi zsűri értékeli, és a legígéretesebbeket kéthetes berlini tanulmányútra, a Social Impact Lab központjába hívják. E szervezet az egyik vezető közösségi innovációs központ Németországban, melynek nevéhez számos társadalmi projekt elindítása, felkarolása kötődik. Az SAP-Startery verseny nyertesei itt többek közt nemzetközi kapcsolatrendszerre tehetnek szert, sikeres társadalmi vállalkozások tapasztalataival ismerkedhetnek meg, amelyeket saját projektjeikbe építhetnek be

Tavaly egy jól ismert hazai közösségi vállalkozó is a nyertesek között volt, és így részt vett a külföldi tanulmányúton. A MagikMe olyan játszótereket szeretne meghonosítani minél több helyen, amelyeken a sérült gyermekek együtt tudnak játszani egészséges társaikkal. Harsányi Eszter, a MagikMe vezetője szerint a társadalmi vállalkozások elterjedésében, fejlődésében alapvető fontosságú, hogy az ötletek piaci alapon legyenek versenyképesek, amelynek megtervezéséhez, fejlesztéséhez biztos támpontot ad a Startery programja.

A pályázati jelentkezéseket a program nemzetközisége miatt angolul várják a http://startery.de/programme/cee/cee oldalon keresztül, szeptember 15-ig.

A verseny és a képzés a Social Impact és az SAP szoftvercég együttműködésének köszönhetően valósul meg. 

Fokozott NAV-ellenőrzések: felkészül Gyula, Miskolc-Tapolca, Lillafüred, Sátoraljaújhely, Kazincbarcika és Tiszaújváros is

0

Új Békés, illetve Borsod-Abaúj-Zemplén megyei operatív ellenőrzéseket helyett kilátásba az adóhivatal az ADÓtraffipaxban.

2017. augusztus 10-én a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai elsősorban Gyula belvárosában a Béke sugárút, Árpád utca, Megyeház utca és Városház utca, valamint a Várfürdő környékén a Tiborc utca, Vár utca, Kossuth Lajos utca és Part utca által határolt területeken fogják ellenőrizni a vendéglátósokat és a nyári szabadidős szolgáltatást nyújtókat. A revizorok többek között a nyugta- és számlaadást, valamint a foglalkoztatottak bejelentését ellenőrzik.

A 32. heti (korábban bejelentett) operatív ellenőrzésekről itt írtunk, a NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

A NAV Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai augusztus 9-től augusztus 20-ig fokozott ellenőrzéseket végeznek Miskolc-Tapolcán, Lillafüreden, Sátoraljaújhelyen, Kazincbarcikán és Tiszaújvárosban. Az ellenőrzések elsősorban a strandokon, fesztiválokon üzemelő vendéglátó és kereskedelmi egységeket érintik. A revizorok a nyugta- és számlaadást, az alkalmazottak bejelentését, valamint a jövedéki termékek forgalmazását vizsgálják.

Nem kértek még ilyen keveset Magyarország legnagyobb gabonaraktáráért

Újra meghirdette a Magtárház adonyi kikötő és logisztikai bázisát a társaság felszámolója. A Magyarország legnagyobb gabonaraktárának épült létesítmény irányára 400 millióval 6,1 milliárd forintra csökkent.

Egy év szünet után ismét pályázatot írt ki a Magtárház Kikötő Kft. adonyi kikötőjére és logisztikai központjára a társaságot felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. A megvételre kínált óriási, több mint 70 futballpályának megfelelő területen (összesen 52 hektár) 84 raktárépület, továbbá három, komplett gépészettel felszerelt kikötő, két fogadóépület és két üzemanyagtöltő-állomás található.

Eladó az említett épületek működtetéséhez szükséges összes gép és berendezés, továbbá járművek, irodatechnika, és persze a kikötői jogok. A vagyonelemek összesített irányára ezúttal 6,1 milliárd forint, míg az utóbbi öt alkalommal is 6,5 milliárd forintért kínálta azt a felszámoló, 2015 februárjában pedig még 7,5 milliárd forintért keresett rá vevőt. (Az eddigi legmagasabb ajánlat 2,6 milliárd forintról szólt.) A jelentkezők szeptember 2-ig adhatnak be pályázatot. Ajánlatot az tehet, aki befizeti a 81 millió forint bánatpénzt.

Amint arról korábban beszámoltunk: a Magtárház a 2000-es években építette ki az adonyi kikötőt és logisztikai központot. A létesítményt Magyarország legnagyobb gabonaraktárának szánták, korabeli beszámolók szerint az említett 84, egyenként kétezer négyzetméteres raktárépület egyidejűleg 550 ezer tonna termény befogadására alkalmas. Az elképzelés szerint a központ az intervenciós gabona raktározásában is szerepet kapott volna – vagyis itt helyezték volna el azt a termést, amelyet az állam a piaci árak befolyásolása céljából felvásárol.

Az akkori elkézelések szerint összesen mintegy 20 milliárd forintos beruházáshoz 2005-ben és 2007-ben összesen 15,9 milliárd forint hitelt kapott a Magtárház az állami Magyar Fejlesztési Banktól (MFB). A raktárbázis ugyan elkészült, de a társaság nem tudta törleszteni a hitelt, ezért az MFB felszámolási eljárást kezdeményezett ellene, amely 2012-ben el is indult. A kormány 2013 nyarán stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette a Magtárházat – amiben vélhetően az említett MFB-hitelnek is nagy szerepe volt. 

Üdülési jogok, egészségügyi ajánlások, termékbemutatók: három GVH-javaslat az Országgyűlésnek

2016-os tevékenységéről szóló beszámolójában a Gazdasági Versenyhivatal három javaslatot tett az Országgyűlésnek.

„A Gazdasági Versenyhivatal 2016. évi tevékenységéről és a Versenytörvény alkalmazása során szerzett, a verseny tisztaságának és szabadságának érvényesülésével kapcsolatos tapasztalatokról” című, az Országgyűlés honlapjára nemrégiben felkerül beszámolóban a versenyhivatal három javaslatot fogalmazott meg.

A GVH javasolja az Országgyűlésnek az üdülési jogok piacára vonatkozó szabályok újragondolását.

A GVH tapasztalata szerint eljárásai és a rendelkezésére álló eszközök önmagukban nem tudják megakadályozni az üdülési jogokkal kapcsolatos tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat. Ezért a GVH a még hatékonyabb fellépés érdekében tovább folytatja a fogyasztók tájékoztatásával kapcsolatos tevékenységét és fenntartja a 2015. évi Országgyűlési beszámolójában a jogalkotó felé megfogalmazott javaslatát.

Eszerint a GVH szükségesnek tartja az üdülési jogok piacára vonatkozó szabályok újragondolását, különös tekintettel a másodlagos értékesítők nyilvántartásba vételét, tevékenységük folytatásától történő eltiltásuk körének kiszélesítését, illetve az üdülőfenntartók felelősségének megteremtését a telefonos megkeresések rögzítése révén.

A GVH javasolja az Országgyűlésnek az orvosi, táplálkozástudományi és dietetikus szakemberek nemzeti egyesületei és az egészségügyi jótékonysági intézmények ajánlásainak szabályozását.

A GVH tapasztalatai szerint a különböző egészségügyi szakmai szervezetek, intézmények különböző termékekre vonatkozó ajánlásai gyakori kommunikációs elemek, a fogyasztók pedig megbíznak az ilyen ajánlásokban. A GVH szerint a független, széleskörű szakmai álláspontot képviselő szervezetek ajánlásai, tájékoztatásai hasznos információforrások lehetnek a fogyasztók számára, amennyiben azok versenysemlegesek, egyértelműek, transzparensek és nem megtévesztőek.

Az 1924/2006/EK rendelet 12. cikke általánosságban tiltja az élelmiszerek esetében olyan – egészségre vonatkozó – állítások alkalmazását, amelyek egyes orvosok vagy egészségügyi szakemberek, valamint egyéb, a 11. cikkben nem említett szervezetek ajánlásaira hivatkoznak. A 11. cikk pedig azt mondja, hogy az orvosi, táplálkozástudományi és dietetikus szakemberek nemzeti egyesületei és az egészségügyi jótékonysági intézmények által kiadott ajánlásokkal vagy jóváhagyásokkal kapcsolatos külön közösségi szabályok hiányában a vonatkozó nemzeti jogszabályok alkalmazhatóak az Európai Közösséget létrehozó szerződés rendelkezéseivel összhangban.

Vonatkozó nemzeti szabályozás hiányában azonban számos fogyasztóvédelmi jellegű kérdés felmerülhet, ezért a GVH szükségesnek tartja annak szabályozását, hogy egyrészt mely (milyen jellemzőkkel rendelkező) szervezet minősül – az általános ajánlási tilalom alól kivehető – orvosi, táplálkozástudományi és dietetikus szakemberek nemzeti egyesületei és az egészségügyi jótékonysági intézmények körébe tartozónak, másrészt azt, hogy ezen szervezetek hogyan, milyen keretek között ajánlhatnak, illetve hagyhatnak jóvá termékeket a versenysemlegesség elveire és a fogyasztóvédelemre is figyelemmel. 

A GVH megjegyzi azonban azt is, hogy alapvetően az egyértelmű közösségi szabályozást tartaná a jelen kérdésben a legjobb megoldásnak.

A  GVH javasolja az Országgyűlésnek az árubemutatóval egybekötött termékértékesítésre vonatkozó szabályok felülvizsgálatát.

A GVH eljárásai azt támasztják alá, hogy az egészségügyi állapotfelmérést, illetve ingyenes szűrővizsgálatot ígérő, ám ezen alkalmakkor termékek bemutatását és értékesítését is folytató vállalkozások nem teljesítik a kereskedőkkel szemben a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény által megkívánt feltételeket arra hivatkozva, hogy rendezvényeiket nem termék bemutatása és értékesítése, hanem állapotfelmérés céljából szervezik.

A fentieken túl a fogyasztókat ezek a vállalkozások jellemzően arról sem tájékoztatják, hogy mivel a termék értékesítésével összefüggő adásvételi szerződés aláírása, illetve a termék átadása a vállalkozás telephelyén történik meg, a fogyasztó nem élhet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendeletben biztosított elállási jogával. A GVH ezért javasolja a jogszabályi rendelkezések felülvizsgálatát a bemutatott – nagyszámú, jellemzően sérülékeny fogyasztói körrel szemben alkalmazott – kereskedelmi gyakorlatok megakadályozása érdekében.

GVH

Magyar bankok ügyfeleinek adatait igyekeznek megszerezni az adathalászok

Június óta három nagybank ügyfeleitől próbálták megszerezni bizalmas banki adataikat bűnözők, így feltételezhetően célzott adathalász-támadássorozat zajlik a hazai hitelintézetek ügyfelei ellen. A bankok sohasem kérik el ügyfeleik bizalmas adatait e-mailben, SMS-ben vagy levélben – figyelmeztet az MNB.

A nyár folyamán eddig három jelentős hazai bank – jelenlegi vagy korábbi – ügyfeleit érte adathalász-támadás a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) érkezett fogyasztói jelzések és piaci adatok alapján. A támadók a fogyasztók e-mail címein túl – új eszközként – SMS-üzenetekkel is adategyeztetésekre szólítják fel a címzetteket. Ők maguk is éppen arra hivatkoznak, hogy biztonsági réseket akarnak megszüntetni, illetve az ügyfelek személyes adatait és tranzakcióit kívánják megvédeni.

Az adategyeztetést a fogyasztóknak egy, az adott bank honlapjához nagyon hasonló weboldalon kellene elvégezniük, a bűnözők ezeken kérik be netbank azonosítóikat, jelszavaikat és bankszámlaszámukat. Az oldalak szövegeit – szemben egyes korábbi adathalász támadásokkal – ezúttal hibátlan magyarsággal írták, nem fordítóprogrammal készültek. Az adatok begyűjtésén túl a támadók a fogyasztók egy az adott bankok nevével kezdődő „biztonsági” alkalmazás letöltésére is utasítják, valójában azonban az ügyfelek SMS-kódjainak eltérítése érdekében.

A támadás a jelenlegi információk alapján csak bizonyos operációs rendszerű mobiltelefonokat érint. Ügyfélkár eddig nem történt, s az érintett hitelintézetek a lehető leghamarabb tájékoztatták és tájékoztatják – például honlapjaikon – ügyfeleiket a támadásról, illetve további lépések is történnek. Mindezek alapján feltételezhető, hogy célzott támadássorozat zajlik egyes magyarországi bankoknál számlát vezető fogyasztók ellen. Nem zárható ki az sem, hogy a következő napokban az adathalászok újabb akciókat indítanak további hitelintézetek ügyfeleinél.

A magyarországi bankok soha semmilyen alkalommal nem kérik el ügyfeleik titkos adatait e-mailben, SMS-ben, vagy postai úton. Célszerű az ilyen típusú üzeneteket haladéktalanul törölni, a kapott e-mail mellékleteket pedig nem szabad megnyitni. A hiteles tájékoztatás, információkérés érdekében az ügyfélnek érdemes minél hamarabb kapcsolatba lépni (például a telefonos ügyfélszolgálatok révén vagy akár személyesen) számlavezető intézményével. Szintén haladéktalanul fel kell venni a kapcsolatot a bankkal akkor is, ha valaki óvatlanul mégis megadta adatait az elkövető bűnözői körnek.

Egyelőre kárelőleget kaptak a Green Holidays hoppon maradt utasai

A Green Holidays biztosítója egyelőre kárelőleget fizetett ki, 50,4 százalékot, a bejelentett károk becsült összege 900 millió forint. Az utazási irodának 500 millió forintig terjedő felelősségbiztosítása volt.

A Green Holidays 500 millió forintig terjedő felelősségbiztosítását az Uniqa biztosító ki fogja kifizetni, kérdés az, hogy milyen körben, és kiknek – fogalmazott Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivője az M1 csatornán. A Green Holidays csődben rendőrségi nyomozás folyik, jogértelmezési problémák vannak. Nehéz kimondani, hogy ez esetben jogi kérdésről van-e szó, vagy bűncselekmény történt, valószínűleg mindkettő fennáll – tette hozzá.

Gilyén Ágnes hangsúlyozta, kormányrendelet határozza meg a fedezetbiztosítás szabályait, a biztosító jogalkalmazó. A kormányrendelet az utazásszervezőkre vonatkozik, a Green Holidays ügyben „beúsztak a képbe” olyan utazásközvetítők, amelyek az első jelek alapján, nem biztos, hogy jogosultak voltak ilyen típusú csomag értékesítésére. (MTI)

Dől a pénz a magyarországi filmiparba

0

Az év második felében tovább erősödik a hazai filmgyártás, jelenleg is több nagy költségvetésű magyar és külföldi produkció készül Magyarországon. A közvetlen filmgyártási költések idén várhatóan meghaladják a 100 milliárd forintot.

A kedden megjelent kormányhatározat szerint a sikeres filmipart szolgáló közvetett támogatásra 7,7 milliárd forint kiegészítő forrás áll rendelkezésre a Magyar Nemzeti Filmalap által kezelt letéti számlán a második negyedévre – írja közleményében a filmalap. Idén rekordösszegű, 100 milliárd forint feletti forgalom várható a magyarországi filmgyártásban. Ez többek között a hazai filmipar, elsősorban a filmes szakemberek jó hírének, a filmipari infrastruktúrának, az ország építészeti adottságainak és az Európai Bizottság által 2019-ig jóváhagyott magyar filmtámogatási rendszernek köszönhető, amelynek alapja a 25 százalékos közvetett támogatás (filmszakmai adókedvezmény).

Magyarországon európai szinten kiemelkedően magas a filmipar hozzájárulása a GDP-hez: 2014-ben 0,15 százalék, 2016-ban 0,25 százalék volt, és idén további növekedés várható. Az országnak egyértelműen megéri fenntartani a filmtámogatási rendszert, hiszen minden magyarországi filmes produkciónak nyújtott ezer forintnyi adó-visszatérítés 1248 forintnyi adóbevélt generál, valamint 3240 forinttal növeli a GDP-t – fogalmaz a kommüniké. 

Mint írták, a filmalap 2013-ban azért hozta létre a letéti számla rendszerét, hogy a közvetett támogatási rendszer egyszerűbbé és átláthatóbbá váljon. A filmalap által kezelt elkülönített letéti számla a TAO befizetések gyűjtőszámlájaként működik, ahonnan a filmelőállító vagy filmgyártó vállalkozások megkapják a törvény által garantált közvetett támogatási összeget. A kifizetés az NMHH Nemzeti Filmiroda által kiadott hatósági határozat alapján, az NMHH igazolások sorrendisége szerint, a törvény által megszabott módon történik. A letéti számlán lévő összeggel nem a Filmalap gazdálkodik, csupán a letéti számlával kapcsolatos kezelői szerepet tölti be.

„A tendencia egyértelműen mutatja, hogy évről-évre több magyar és nemzetközi produkció készül hazánkban. A piaci felmérésekből kiszámított várható igények alapján a 2017-es évre a közvetett támogatási igényt 33 milliárd forintra becsülték tavaly a szakértők, így ez az összeg szerepel a filmtörvényhez kapcsolódó kormányrendeletben – hangsúlyozza a filmalap. Az éves keret negyedévre bontott összege 8,25 milliárd forint, amelyhez a filmszakmai közvetett támogatások mozgókép törvény szerinti kiegészítő finanszírozására a második negyedévre a kormányhatározat szerint 7,7 milliárd forint a NAV általi kiegészítés. 

A kiemelkedő költségvetésű magyar filmek mellett – ezek közé tartozik például az Oscar-díjas Nemes Jeles László Sunset című új alkotása, Herendi Gábor sikersorozatának legújabb darabja, a Valami Amerika 3 és a Liza, a rókatündérrel berobbant Ujj Mészáros Károly X. című krimije – Krzysztof Zanussi ősszel Magyarországon forgatja hazai koprodukcióban készülő Éter című kosztümös filmjét, továbbá több világszerte várva várt nagyszabású film is Magyarországon készül. 

Jennifer Lawrence, Jeol Edgarton és Jeremy Irons szereplésével idén hazánkban forgott a Red Sparrow című kém thriller, Jamie Dornannel, Ben Mendelsohnnal és Jamie Foxxszal a Robin Hood, Dakota Fanninggel, Daniel Brühllel és Luke Evansszel az Alienist sorozat, valamint a Keira Knightley főszereplésével készülő életrajzi film a legendás francia írónőről, Colette-ről. A napokban kezdődött meg Mila Kunis és Kate McKinnon főszereplésével a Spy Who Dumped Me című akcióvígjáték forgatása. (MTI)

2,1 százalék volt az éves szintű infláció júliusban

0

A júniusi 1,9 százalék után júliusban a fogyasztói árak átlagosan 2,1 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban – tájékoztatott a KSH.

Az elmúlt egy évben a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk, valamint az élelmiszerek drágultak.

12 hónap alatt, 2016. júliushoz viszonyítva:

  • Az élelmiszerek ára 3,3 százalékkal emelkedett, ezen belül a sertéshúsé 12,7, a sajté 10,8, a cukoré 8,9, a párizsi, kolbászé 8,3, a kávéé 7,1, a kenyéré 5,4 százalékkal. A baromfihús ára 14,9 százalékkal csökkent. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak, átlagosan 5,2 százalékkal. A szolgáltatásokért átlagosan 1,8, az egyéb cikkekért (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 1,0, a háztartási energiáért 0,7, a ruházkodási cikkekért 0,1 százalékkal kellett többet fizetni. A tartós fogyasztási cikkek 0,3 százalékkal kevesebbe kerültek.

KSH

Testépítőket figyelmeztet a Nébih: ezt inkább ne egyék meg!

Kreatin-nitrátot és teakrint (koffeinhez hasonló, purinvázas alkaloidot) mutatott ki a lengyel hatóság egy USA-ból származó, különleges táplálkozási célú élelmiszerben – figyelmeztet a Nébih.

A Cellucor C4 G4 Chrome Series nevű készítmény az EU több tagállamában, köztük Magyarországon is kapható. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) az Európai Unió gyorsriasztási rendszerén (RASFF) keresztül értesült az esetről.

Az elsősorban testépítőknek szánt Cellucor C4 G4 Chrome Series több ízesítésben kapható, különleges táplálkozási célú élelmiszer. A nem engedélyezett összetevőket – azaz a kreatin-nitrátot és teakrint – a Pink Lemonade ízesítésű készítményben mutatta ki a hatóság.

A termék adatai:

  • A termék neve: Cellucor C4 G4 Chrome Series, „Pink Lemonade” ízesítés
  • Márka: Cellucor (USA)
  • Kiszerelés: 195 gramm, 30 adag / doboz
  • Minőségmegőrzési idő: 31/03/2019 (a dobozon: 03/19)
  • RASFF referencia szám: 2017.1169

A kereskedelmi forgalomból visszahívott termékben kimutatható kreatin-nitrát és a teakrin (címkén „theacrine” vagy „tetramethyluric acid”; „TeaCorTM”) nem engedélyezett, új élelmiszernek minősülő összetevő.

Új élelmiszernek nevezzük azokat az élelmiszereket, amelyeket 1997. május 15. előtt nem fogyasztottak jelentős mennyiségben az Európai Unióban. Az új élelmiszerek szigorú engedélyeztetési eljárást követően hozhatók forgalomba az EU területén. Engedélyezésüket – a gyártó vagy forgalmazó kérelmére – az Európai Bizottság végzi, a tagállamok szoros közreműködésével.

Figyelembe véve, hogy a kreatin-nitrát és a teakrin felhasználására egyelőre nem nyújtottak be engedélykérelmet, nem bizonyított, hogy az összetevők fogyasztása az egészségre ártalmatlan.

A Nébih kéri a vásárlókat, hogy aki rendelkezik a fenti termékkel, egészsége megóvása érdekében ne fogyassza azt el.

Hasznos linkek

Nemzetközi fesztiválok legjobbjaiból válogat a Mozinet Filmnapok programja

A Cannes-i, a Velencei és a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál legjobb filmjeiből válogat idén október 20. és 23. között a Mozinet Filmnapok programja, amelyben számos alkotást premier előtt láthat a magyar közönség.

A rendezvénynek Budapesten a Puskin mozi ad otthont, országosan pedig további 15 város art mozija csatlakozott a vetítésekhez.

Az idei program premier előtti filmjei között az Életrevalók rendezőpárosa, Olivier Nakache és Eric Toledano új vígjátékát, az Eszeveszett esküvőt mutatják be, de érkezik Andrej Zvjagincev, az Oscar-díjra jelölt Leviathan rendezőjének legújabb filmje, a Szeretet nélkül is. A zsűri díját Cannes-ban elnyert film a képmutató és kilátástalan orosz hétköznapokba enged bepillantást, egy válófélben lévő család és annak hirtelen eltűnő fia drámáján keresztül.

A holland Martin Koolhoven részben Magyarországon forgatott Megtorlás (Brimstone) című filmjét Velencében és Torontóban mutatták be. A vadnyugati környezetben játszódó alkotásban a megszállott prédikátort játszó Guy Pearce kegyetlen bosszúhadjáratot indít a bordélyból megszökött néma lányt alakító Dakota Fanning ellen.

Jasmine Trinca a legjobb színésznő díját nyerte el idén Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban a Fortunata című filmmel. Sergio Castellitto magával ragadó, hamisítatlanul olasz filmjében egy boldogságért küzdő nő történetét mutatja be.

A Viszontlátásra odafönt Pierre Lemaitre világhírű regényének adaptációja Albert Dupontel tolmácsolásában. A 20. század elején játszódó film az Amélie csodálatos élete és a Hosszú jegyesség grandiózus vizuális megoldásait idézi.

A filmnapok programja az idei év nagy magyar sikerfilmjeiből is beválogatott hármat a programjába, így újra megnézheti a közönség a menekültválság emberi oldalával foglalkozó Az állampolgár, a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díjával kitüntetett Testről és lélekről, illetve a Simonyi Balázs ultramaratonját dokumentáló Ultra című filmeket.

A vetítéseket kiegészítik a filmekhez szervezett beszélgetések és közönségtalálkozók is. (MTI)

Tömve vannak megrendeléssel és emelik áraikat a készházépítők

Egy minőségi készház tavaly még jellemzően 180-200 ezer forintos négyzetméterára mostanra 250 ezer forintra kúszott, de ha a cég a pénzénél szeretne lenni, inkább 300 ezer forint körül kell számolnia – mondta el a Magyar Időknek Kárpáti József, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége könnyűszerkezet-építő tagozatának elnöke.

Az elmúlt időszak erősen felbolydította a kész- és könnyűszerkezetes házak piacát. A cégek örülnek annak, hogy tömve vannak megrendelésekkel, ugyanakkor számos problémát kell kezelniük – mondta el a Magyar Időknek Kárpáti József, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége könnyűszerkezet-építő tagozatának elnöke.

A legtöbb vállalkozás jövő év tavasza–nyara előtt már nem tud új munkát elvállalni. A tagozatvezető szerint a legtöbb gond abból adódik, hogy az alapanyagárak és a bérek kezdenek elszállni, ami a házak árát is jelentősen megnöveli. Míg korábban egy jó szakembernek nettó 8-10 ezer forintot fizettek egy napra, addig mostanra 13-15 ezer forintra nőtt a keresetük. Egyes építőanyagok ára pedig az elmúlt egy-két évben akár 30-40 százalékkal is emelkedett.

Van élet a Szigeten kívül?

Alba Regia Fesztivál, Gyöngy Nemzetközi Folklórfesztivál, Csángó Fesztivál és Népművészeti Vásár, ArTúr Fesztivál és túri vásár, Sziget Fesztivál, Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivál, Zalakarosi bornapok, Hungarikum Fesztivál, Tarka Marhafesztivál, TiszaFeszt Zenei és Kulturális Fesztivál, Végvári Vigasságok Történelmi Fesztivál és ostromjáték: a hét fesztiváljai közül ajánljuk.

Augusztus 7–9. Alba Regia Fesztivál (Székesfehérvár)

Hazánk legjobb jazz és funk zenészei koncerteznek Székesfehérvár belvárosában augusztus 7-9-ig. A Random Trip, Harcsa Veronika, a United Experience, a Babos-László-Tátrai Trio valamint a Mike Gotthard Electric Shock is fellépnek idén az Alba Regia Feszten. Két helyszínen várják az igényes zenék kedvelőit, a fellépők sorában egy hazai világsztárral, Borlai Gergővel.

Augusztus 8–13. XVII. Gyöngy Nemzetközi Folklórfesztivál (Gyöngyös)

A nemzetközi folklórfesztiválra 6-8 külföldi és 3-4 magyar együttes érkezik. A korábbi hagyományos programok újakkal egészülnek ki, melyek célja a fesztiválhangulat kiterjesztése, a „fesztiválváros” megteremtése.

Augusztus 8–13. XXVII. Csángó Fesztivál és Népművészeti Vásár (Jászberény)

Az első hazai rendezvény, amely nyitott a határon túli magyarság kultúrája felé; a csángó magyarok hányatott sorsú kultúrájának az ápolását, értékeinek a védelmezését tűzte ki célul. A rendezők: a Folklór Kulturális Közalapítvány és a Jászság Népi Együttes.

Augusztus 9–13. XVI. ArTúr Fesztivál és túri vásár (Mezőtúr)

Kortárs képzőművészeti és néprajzi kiállítások, táncművészeti, komolyzenei, népművészeti rendezvények, gyermekprogramok, színházi előadások gazdag kínálatából válogathatnak az idelátogatók. A művészetek különböző ágai (komolyzene, népzene, világzene, jazz, kortárs balett, tánc, színház, kortárs képzőművészeti és népművészeti kiállítások stb.) jelennek meg a fesztiválon.

Augusztus 9–16. 25. Sziget Fesztivál

Európa egyik legnagyobb, évente megrendezett, egyhetes, szabadtéri, zenei fesztiválja, sok száz programmal, az észak-budapesti Óbudai Hajógyári-szigeten.

Augusztus 10–13. 16. Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivál (Komárom)

A Nemzetközi Amerikai Autó Fesztivál programjai a szemet gyönyörködtető csodajárgányok és lélegzetelállító mutatványok mellett zenei fronton is hozzátesznek egy nagy adaggal a rock & roll életérzéshez.

Augusztus 10–13. 20. Zalakarosi bornapok

Zalakaros hagyományos nagyrendezvénye augusztus elején a Bornapok; a rendezvény ideje alatt a Gyógyfürdő téren kirakodóvásár, kézművesek bemutatói és borházak várják a vendégeket.

Augusztus 10–13. 10. Hungarikum Fesztivál (Szeged)

„A fesztivál népszerűsége leginkább abban rejlik, hogy olyan – a szervezők által gondosan megválogatott – minőségi termékeket mutat be és kínál a közönségnek, amelyek ténylegesen a magyarsághoz, a magyar kultúrához szorosan kapcsolódnak.”

Augusztus 11–12. XVII. Tarka Marhafesztivál (Bonyhád)

Marhahúsból készült ételek főzőversenyére lehet nevezni, gulyást és nyárson sült ökröt lehet kóstolni. A kétnapos Tarka Marhafesztiválon nem lesz hiány színpadi és családi programokból sem.

Augusztus 11–13. III. TiszaFeszt Zenei és Kulturális Fesztivál (Lakitelek)

Lakitelek az a település, ahol különösen barátságosak és vendégszeretők az emberek és a nyári élet mindig is meghatározó volt a közösség életében. Szeretettel várnak minden kedves érdeklődőt, színes programokkal, kirakodóvásárral, vidámparkkal.

Augusztus 11–13. Végvári Vigasságok Történelmi Fesztivál és ostromjáték (Eger)

A fesztivál során a látogatók átélhetik a híres 1552-es ostrom dicső pillanatait. Korhű fegyverek bemutatójával, hagyományőrző csapatokkal, családi programokkal, huszárvirtussal, kiállításokkal és koncertekkel várják az érdeklődőket. Tradicionális mesterségek kézművesei kínálják portékáikat és mutatják be a szakmai mesterfogásait. A fesztivál csúcspontjaként közel 200 vitéz katona eleveníti fel az 1552-es várvédelem és az Egri csillagok jeleneteit.

MKIK: jelentősen javult az üzleti bizalom a kkv-szektorban

Jelentősen javult az üzleti bizalom a kis- és középvállalati (kkv) szektorban az előző negyedévhez képest – közölte az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI).

A júliusi adatfelvétel alapján a KKV Körkép Konjunktúramutatója az áprilisi 18 pontról 24 pontra emelkedett, így megtört a 2017 januárja óta tapasztalható romló tendencia.

A konjunktúra mutató emelkedése főként annak köszönhető, hogy a vállalkozások kedvezőbben látják üzleti helyzetüket, jövedelmezőségüket és rendelésállományukat, mint áprilisban. A döntően exportáló, az építőipari, a részben külföldi tulajdonban álló, illetve a 100-249 fős cégek üzleti bizalma nőtt jelentősen az előző negyedévhez képest.

Javult a beruházási aktivitás szintje is az első negyedévhez képest, a várható kapacitáskihasználás és termelési szint viszont kismértékben visszaesett.

A bizonytalansági mutató 35 ponton áll, ami hat pontos csökkenést jelent az előző negyedévhez képest. Ez a GVI szerint arra utal, hogy a vállalkozások helyzetértékelése egyöntetűbb, mint áprilisban volt.

A kutatóintézet júliusi felmérése 300 cég válaszát összesítette, az adatokat telefonos megkérdezéssel vették föl. A válaszadók csaknem fele, 134 cég a feldolgozóiparban termel, 80 a kereskedelemben és 48 az építőiparban, 38 pedig gazdasági szolgáltatást végez.

A mutatók értékét felmérő kérdésekre a vállalatok pozitív válaszai 100 pontot, semleges válaszai 0 pontot, pesszimista válaszai pedig  mínusz 100 pontot érnek. (MTI)

Kapacitásbővítő beruházást zárt le a nyírbátori Sztráda-Ép

Kapacitásbővítő beruházása keretében 270 millió forint értékben fémipari eszközöket vásárolt az út- és autópálya-építéssel foglalkozó Sztráda-Ép Kft. Nyírbátorban.

A beruházáshoz a Sztráda-Ép 135 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyert a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (Ginop) Mikro-, kis- és középvállalkozások termelési kapacitásainak bővítése című pályázati kiírásán. A projekt fő célja a vállalkozás fémipari termelési kapacitásainak kialakítása volt, ennek során két darab alapanyag-előkészítéshez, négy darab fémek olvasztásához és előállításához, illetve kilenc darab minőségi ellenőrzéshez szükséges berendezést vásároltak.

A termelési tevékenység kialakításával, a kapacitás kihasználás fokozatos növelésével és a stabil piaci pozíció megőrzésével a vállalkozás 14 új munkahelyet hozott létre – írja közleményében a társaság. A nyilvános cégadatok szerint a 35 munkavállalót foglalkoztató Sztráda-Ép Kft. 2016-ban 462,8 millió forintos nettó árbevétel mellett 15,4 millió forintos adózott eredményt ért el. A cég a 2015-ös gazdasági évét 324,5 millió árbevétel mellett 11,8 millió forint adózott eredménnyel zárta. (MTI)

Visszahívtak három, veszélyes pirotechnikai terméket

Visszavontak a piacról három pirotechnikai terméket, mert veszélyesnek bizonyultak – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata a police.hu oldalon.

Az Activator 19 shots nevű, 4054 típusszámú tűzijáték kilövése után a visszahulló alkatrészek égési sérüléseket okozhatnak, a helytelen használat pedig halláskárosodáshoz vezethet. Az Ultra nevű, 3115 típusszámú termék szintén égési sérüléseket idézhet elő.

A Sparklers 45 cm nevű, EC160002 típusszámú tűzijáték pedig a kibocsátott szikrák miatt nagy eséllyel tüzet okoz, ha zárt helyen használják. Mindhárom termék Kínából származik, és egyik sem felel meg a pirotechnikai irányelvben foglaltaknak, valamint az európai szabványnak – olvasható a közleményben. (MTI)