Kezdőlap Blog Oldal 654

Hamarosan új közbeszerzést ír ki a metrófelújításra a BKV

Várhatóan év végén megjelenik az M3-as metró középső és déli szakaszának felújítására vonatkozó két közbeszerzési kiírás. E szakaszokon akkor indulna a munka, amikor végeznek az északi szakasszal, azaz 2018 végén.

A BKV már kétszer is megpályáztatta a teljes vonalat, de a beérkezett ajánlatokat irreálisan magasnak tartotta – írja a Világgazdaság. Az év végére várt új kiírás esetében elsősorban a közbeszerzés eljárásrendje módosulna úgy, hogy megalapozott ajánlatok érkezhessenek, de az elvárt műszaki tartalom nem csökken – közölte a lappal a BKV.

A rekonstrukció egyes kritikusai szerint az M3-as vonalának felújítása nem más, mint egy nagytakarítás. Ezzel szemben a BKV állítja, hogy a rekonstrukcióval további harminc évre biztosítják a metró biztonságos és gazdaságos működését, ennek részeként új berendezéseket és elemeket is beépítenek a hatósági előírások és biztonsági megfontolások alapján – írta a lap.

Konzervatív támogatással felvásárolták a Time magazin kiadóját

0

A konzervatív milliárdos testvérpár, Charles és David Koch anyagi támogatásával vásárolja fel csaknem kétmilliárd dollárért a Meredith kiadóvállalat a Time magazin kiadóját az Egyesült Államokban.

A megállapodás létrejöttéről a The New York Times című napilap tudósított internetes kiadásában. A lap információi szerint a megállapodást vasárnap este véglegesítették a két kiadóvállalat vezetői. Az adásvétel pontos összege 1,84 milliárd dollár.

Az iowai székhelyű Meredith Corporation, amelynek az országos és a helyi nyomtatott sajtóban, valamint a digitális médiában és helyi televíziózásban jelentős érdekeltségei vannak, ezzel megszerezte a Time magazint, a Fortune című gazdasági lapot, a Sports Illustrated című sportlapot és a People magazint is.

A médiaóriás 2013 óta immár harmadszor próbálkozott a Time és a hozzá tartozó lapok megvásárlásával, de nem volt rá elég pénze. Most sem lett volna, ám az Egyesült Államok közismert milliárdos testvérpárja, Charles és David Koch egyik – tőkefejlesztéssel foglalkozó – cége révén 650 millió dollárral beszállt az üzletbe.

A The New York Times szerint a konzervatív ügyek és programok támogatójaként ismert testvérpár jövőbeni szerepe az új médiakonglomerátumban egyelőre nem ismert. A Meredith vezetősége vasárnap este kiadott közleményében azt szögezte le, hogy a Koch-testvérek nem vesznek részt a cég igazgatótanácsában, és nem lesz befolyásuk sem a Meredith üzletpolitikájára, sem pedig a szerkesztőségek irányvonalára.

A kiadóvállalat állásfoglalása szerint Kochék beruházása mindössze a Meredith üzleti ereje, stratégiája és alkalmassága iránti bizalom kifejeződése.

A The New York Times idézte Charles és David Koch meg nem nevezett munkatársait, akik szerint a testvérpár kizárólag üzleti lehetőséget látott az ügyletben, s a lap idézett szintén meg nem nevezett forrásokat arról is, hogy a testvérpár minden bizonnyal felhasználja a most majd rendelkezésére álló médiát saját konzervatív elképzeléseinek előmozdítására.

Elemzők szerint egyébként a Meredith eddig teljesen más profilú lapokat adott ki: elsősorban családi és női magazinokat, és lapjaiban, valamint televíziós műsoraiban kevéssé foglalkozott politikával és az üzleti élettel. A cég székhelye sem egy drága manhattani palotában van, hanem Des Moines városában, amely Iowa fővárosa.

A magazinokat kiadó médiacégek nyomtatott lapjai egyébként az utóbbi években – az internetes média erősödésével párhuzamosan – egyre több olvasót veszítenek, így alig képesek talpon maradni.

Az elsősorban férfiaknak szóló lapokat készítő Rodale kiadót nemrégiben vásárolta fel a Hearst, júliusban a The Atlantic magazin is új többségi tulajdonosra lelt Steve Jobs özvegye személyében, a valaha az ellenkultúra fellegváraként számon tartott Rolling Stone magazin pedig most keres vevőt.

MTI/Járai Judit, Washington

Tállai: a csalárd adózók fennakadnak az online rendszer rostáján

0

Az online számlázás jövő nyári bevezetése megteremti annak lehetőségét, hogy az adóhivatal részlegesen kitöltse a vállalkozások áfabevallását is – tájékoztatott Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

Az államtitkár szerint még több mint hét hónapig az online számlázás tesztüzeme zajlik; a jövő július 1-ei átállással kapcsolatban az adóhivatal honlapján elérhető egy figyelemfelkeltő link, amely mögött minden információ megtalálható.

A NAV már most vizsgálja annak a lehetőségét, hogy a számlainformációk feldolgozásával a hivatal hogyan segíthetne a lehető leghatékonyabban és legegyszerűbben az áfabevallás kitöltésében is. 2018. július 1-jétől ugyanis a vállalkozók által kiállított és befogadott – 100 ezer forint feletti áfát tartalmazó – számlák adatai az adóhivatal rendelkezésre állnak – mondta Tállai András.

A vállalkozóknak nem árt felkészülni már most arra, hogy a számlázó programok bekötése után a számla adatainak eredeti tartalma nem írható át. Annak ellenére, hogy a jogszabályok ezt nem engedik, a revizorok sokszor találkoztak utólagosan visszadátumozott számlákkal.

Az online rendszer rostáján például automatikusan és azonnal fennakadnak azok csalárd adózók, akik a számlát az ellenőrzés ideje alatt visszadátumozva állítják ki. Az államtitkár emlékeztetett, hogy az online számlázásnak köszönhetően a NAV évi 50 ezer milliárd forintnyi számlaforgalom adatait vizsgálva valós időben tudja kiszűrni a csalárd cégeket, fiktív számlázókat.

Az Európai Bizottság szeptember végén publikált tanulmánya szerint fele akkora volt 2015-ben az adóelkerülés Magyarországon, mint a régió más országaiban. Míg Magyarországon az adórés 13,7 százalék, addig a régiós átlag 25,5 százalék, ugyanakkor az online számlázás bevezetésével – 2018-ra – akár 10 százalék alá is csökkenhet ennek mértéke.

A kézi számlázásról az államtitkár elmondta, hogy a számla adatait, ha az áfa összege eléri vagy meghaladja a félmillió forintot, akkor legkésőbb kiállítást követő nap egy webes felületen rögzíteni kell. Ha félmilliónál kevesebb a számlában szereplő áfa összege, akkor a rögzítésre öt napja van az adózónak.

Az online számlázás a vállalkozások adminisztrációs terheit jelentősen csökkenti, ezért legkésőbb jövő nyáron érdemes a számlatömböket számlázó programra cserélni – javasolta Tállai András. (MTI)

Perjés János: A Spiritben azt játsszuk, ami bármelyikünk életében megeshet

Darabjainkkal mindig az emberi kapcsolatokra, a problémákra, a megoldási lehetőségekre fókuszálunk – mondta Perjés János a KamaraOnline-nak. A Spirit Színház alapító igazgatója-színésze beszélt a Mengele bőröndje című új darabról és arról is, hogy olykor miért fegyelmezettebbek a gimnazisták a felnőtt nézőknél.

–  A Spirit Színháznak két éve van állandó otthona. Mennyi időre tervez Budán, a Margit híd melletti játszóhellyel?

–  Mindenképpen hosszú távra tervezek. Színházi otthonunkkal teljesen elégedett vagyok, azt különleges, jó helynek tartom. A Spiritet hat éve alapítottam, az első négy évben folyamatosan utaztunk, különböző befogadó helyszíneken játszottunk. Pont elég volt a vándorlásból. Úgy építem fel a színházat és a körülötte lévő központot, hogy ez ugyanolyan vállalkozás, mint bármi más, csak mi éppen színdarabokat, kulturális élményt kínálunk. Mindenben egyfajta rekreációs tevékenységet folytatunk.

–  Hogyan talált rá a házra?

– Teljesen hétköznapi módon, ingatlanos hirdetés útján. Természetesen tudtam, hogy mire van szükségem, és így már „csak” figyeltem. A Spirit épülete az Árpád fejedelem útja elején nagyon jól megközelíthető helyen található. Korábban itt más „terméket” kínáltak, különböző felszereléseket kínáló üzlet volt. Szeretem, hogy itt minden természetes anyagból van, téglából, fából, míves kovácsolt vasból. Az emeleten alakítottuk ki a színházat, igazi természetes környezetben, ahol semmi sem steril.

–  Magyarországon egy magánszínház mennyire tud hosszú évekre előre gondolkodni?

– Eleve hosszú távúak a célok, hiszen mire bármi beindul, az minimum egy évet elvisz. Nekünk is szükségünk volt időre, amíg megismertek minket. Több vasat tartunk a tűzben. Elindítottuk például a nyári fesztiválunkat, végigjátszottuk a nyarat. A színház mellett hétvégenként pedig testi és lelki rekreációs foglalkozásokat tartunk, ezeket szintén sokan látogatják.

– A tervezésnél jó lenne mecénásokkal is számolni.

– Az biztos! Vagy még inkább olyan szervezett forma kellene, amelyben a mecénásokat felkutatják, felkeresik, a kultúra támogatására ösztönzik őket. Mi eddig saját magunk csináltunk mindent, ez viszont olyan terület, amelyhez nem értünk igazán, ez a vállalkozásunknak egyelőre fehér foltja.

– Vannak produkciók, amelyekhez külön támogatót lehet találni?

–  Előfordul ilyen, de egyáltalán nem jellemző az anyagi támogatás, sőt, ma már barter megállapodásokat is alig lehet kötni.

–  Akkor miből lehet megélni? Önmagában a jegyár-bevételből biztosan nem.

–  Valóban nem. A jegyár-bevétel mellett a vidéki fellépések díja jön a büdzséhez, ami nálunk komoly forrás. Nálunk száz néző tud leülni, de például Szabó Magda Az ajtó című darabját játszottuk már zsúfolt ház, 600 ember előtt vidéki művelődési házban, ahol, ha nem is a csilláron lógtak, de a lépcsőn is ültek. Természetesen mindehhez a társasági adókedvezmény (tao) ugyancsak számottevő bevételi forrás.

–  Nagyon sok a produkciójuk. Vidékre célzottan mást visznek, mint amit a fővárosban játszanak?

–  A vidéki értékesítéssel külön szervező csapatunk foglalkozik. Vidéken más a közönség, Budapesttől tíz kilométerre már más igényeket támasztanak a nézők.

–  De ez nem jelenti azt, hogy igénytelenebbek.

–  Dehogy! Azt tapasztalom, hogy sokszor nem a komoly darabokra, hanem inkább a szórakoztatóbb, egyben minőségi előadásokra vevők. Bár kivételek vannak, éppen az előbb említettem Szabó Magda művét. A művelődési házak, a néhány évvel ezelőtti tendenciával ellentétben, egyre inkább a tartalmas előadásokra szavaznak, ismét szívesen látják akár új feldolgozásban a magyar klasszikusokat.

–  Mennyi munka van abban, hogy eljussanak vidékre?

–  Nagyon sok, hiszen rengeteg az utazó társulat. Szerencsénkre a nagy kőszínházak vidékre legfeljebb fesztiválokra utaznak. Nekünk bevált a modell: az állandó helyünk mellett sok városban játszunk. Természetesen a vidéki szereplésnél minden produkciónál pontosan felmérjük, hogy az milyen költségekkel jár, anyagilag mikor „éri meg” utazni.

–  Hány színésznek, alkotónak, dolgozónak ad munkát a Spirit?

–  Összesen hetvenen-nyolcvanan vagyunk. Az alkalmazottak mellett a társulat többsége vállalkozó. A színészek egy része csak nálunk szerepel, többen viszont vendégművészek. Nagyon hűséges vagyok azokhoz, akik az elejétől fogva a partnereim voltak. A „keménymag” állandóan kap feladatokat, de szerintem ez természetes. Néhány év alatt pontosan kiderült, hogy kiknek szívügye a Spirit. Hegyi Barbara, Igó Éva például vendégként is folyamatosan szerepel nálunk, az anyaszínházi fellépéseik mellett visszajárnak hozzánk.

–  Hogyan választ darabokat?

–  Eleve meghatározó, hogy egy térben vagyunk a nézőkkel, akik három oldalról körbeülik a játszóteret. Ez ugyan inkább technikai kérdés, amit a választás és a rendezés során azért figyelembe kell venni. Ami a tartalmat illeti: mindig az emberi kapcsolatokra, a problémákra, a megoldási lehetőségekre fókuszálunk. Olyat állítunk a középpontba, ami bármelyikünk életében felmerülhet.

–  Így akár az Önében is.

–  Ahogy az enyémben is. Nyilván úgy választok darabot, hogy a téma engem is érdekel. Utána jön a piacfelmérés, megnézzük, hogy szerintünk mennyire eladható az adott produkció. Megjegyzem: ritkán van rá példa, hogy bár engem nagyon izgat egy téma, de játék közben kiderül, hogy kevesebben kíváncsiak rá. Ilyenkor levonom a tanulságot.

–  Indulásuktól fogva fontosnak tartották a mentális és fizikai erőszak elleni küzdelmet. Nagyon gyorsan reagáltak a színházon belüli erőszak problémájára.

–  Igen. A színház világát felkavaró coming out eseményekhez kapcsolódva egy hollywoodi történet színpadra állításával jelentkezünk november 28-án. Erről beszélni kell, ezzel szembe kell nézni, ahogy szembe kell nézni a családi, a párkapcsolatokon belüli elfojtott problémákkal, agresszióval, tragédiákkal. Ebben a sorozatunkban az előadások után beszélgetünk a témáról, igyekszünk utat mutatni, segítséget nyújtani azoknak, akik ezt igénylik.

–  Nem tartja rizikós vállalkozásnak a színházon belüli visszaéléseket éppen egy színházban kibeszélni?

–  Egyáltalán nem tartom annak! Semmilyen problémáról nem lehet kockázatos beszélni. Éppen hogy beszélni kell róla! Mint ahogy nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy ma már az internet rengeteg veszélyt is hordoz. Hihetetlen, hogy milyen rombolásokat lehet elkövetni névtelenül, aljas módon, etikátlanul!

–  Kikből áll a Spirit törzsközönsége?

–  Aki egyszer eljött hozzánk, az visszajár, megszeret és elismer minket. A harmincas és ötvenes korosztályt talán mégis kiemelhetném. Hiány inkább a fiatalokból és a 30-40 közöttiekből van.

–  A fiatalokat be lehet csábítani a színházba?

–  Úgy gondolom, hogy igen. Van még néhány „elvetemült” gimnázium, amelyik szervezetten hozza a diákjait. Jöttek például a határokat nagyon feszegető, kimondottan szexista CLOSER című darabunkon gimnazisták, és nagyon éretten viselkedtek, kicsit talán fegyelmezettebben, mint olykor a felnőttek. Úgy látom, inkább azzal van baj, hogy elkopott a színházban viselkedés kultúrája. Mit kezdjek például azokkal, akik bundában ülnek be a nézőtérre, esznek, nejlon zacskóval zörögnek? Ők azok, akik a pénzükért minél többet követelnek, miközben a színészt, a színházat nem tisztelik meg. Igaz, ők nem csak a színházban ilyenek.

–  Ön a színpadról is sokat látja a közönséget, hiszen sokat játszik. Néha nem érzi, hogy túl sokat?

–  Sok darabban játszom, de szükségem van rá, mert különben csak az igazgatói munkával kapcsolatos feladatok maradnának. Viszont csak olyat játszom, amivel a saját mondanivalómat közölhetem. Darab számra egyébként nem sokat, havonta úgy tíz estét töltök színpadon. Most nagy munkában vagyunk, Gyurkovics Tamás: Mengele bőröndje című darabjának premierje előtt állunk.

–  Kicsit csúsznak, hiszen a novemberre tervezett bemutató decemberre került.

–  Ez egy monodráma, amelyet nekem írtak át. Az 500 oldalas könyv áprilisban jelent meg, a próbák alatt folyamatosan módosul a szöveg. Azért csúsztattam a bemutatót decemberre, mert tökéletesen kész anyaggal akarok a nézők elé lépni, több dramaturgiai és színészi munka van ugyanis vele, mint ahogy azt elképzeltük a kezdetekkor.

–  Hogyan talált a műre?

–  Mindig érdekelt, hogy meddig lehet elmenni magában a bűnben, és az, hogy az ember hogyan tágítja ki a saját határait. Azt mondják, a sorozatgyilkos nagyon nehezen követi el az első szörnyű bűntettet, aztán a többi már szinte magától megy. Az auschwitzi haláltábor rettegett orvosának, Josef Mengelének a története bizonyos szempontból hasonló história. A darabot korszerűnek tartom, mert bőségesen találunk a mai világban példát arra, hogy mi történhet, mi történik, ha valakinek korlátlan hatalmat adunk a kezébe. Ez a darab a korlátlan hatalom bitorlása ellen is szól, hiszen azzal általában visszaélnek, sokszor bűnt követnek el. Azt játszom el, ahogy Mengele eljutott a sorozatgyilkosságig. Azt a dermesztő hitet próbálom megmutatni, amivel kizárta a külvilágot és saját rögeszméjének élt. Nagyon sokan vannak ma is kontroll nélkül, és nem mutatnak nekik tükröt, hogy szembesítsék magukat a tetteikkel.

–  Magyarországon mégis tud népmesei hős lenni egy bűnöző. Szinte szurkolnak a Robin Hoodoknak…

–  Ugyanez igaz a színház világára. Például börtönbüntetésre ítélnek egy színészt azért, mert bedrogozva elütött valakit. Mégis ott áll mögötte az egész szakma, és nagyobb sztár lesz, mint amilyen előtte volt. Egy másikról viszont kitalálnak valamit, és egy pillanat alatt lesöprik. Hogy van ez?!

–  A szakma állít Önnek tükröt?

–  A szakma nem érdekel, nem is tudom, hogy mit nevezünk ma igazán szakmának. Arra viszont figyelek, hogy jönnek kollégák, színészek, igazgatók. Látom, hogy számon tartanak minket. És az kimondottan érdekelt, hogy Hegyi Barbara nálunk játszva kapta meg a Psota Irén Díjat. Ahogy azt szintén fontosnak tartom, hogy a produkcióinkkal kapcsolatban milyen visszajelzéseket kapok.

–  Nem hiányozik az életéből a tévéfilm, a filmezés, a könyvírás?

–  Könyvet írni nagyon szeretek, és írok is majd megint, ám a mostani feladatok nagyon lekötnek. Filmezni is nagyon szeretnék, az hiányzik a mostani életemből. A Spirit Színház óriási feladat, de amikor minden zökkenő mentesen megy majd a maga útján, átlépek néhány egyébként ma is nyitva álló kapun.

Szerdahelyi Csaba

A vezető fotón Perjés Jánossal  Hegyi Barbara, Nagyváradi Erzsébet és Igó Éva

(Fotók: Spirit Színház)

Csökkent a biztosítatlan gépjárművek száma Magyarországon

Az öt évvel korábbi 5,8 százalékkal szemben idén szeptemberben a járművek mindössze 1,8 százaléka nem rendelkezett kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással – közölte a Magyar Biztosítók Szövetsége.

A közlemény szerint jelenleg a – segédmotoros kerékpárok nélkül számított – 4,7 millió magyarországi gépjárműből több mint 86 ezer nem rendelkezik érvényes biztosítással.

Az európai országok között Észtországban a járművek 1,4 százaléka, Dániában 0,1 százaléka, Finnországban kevesebb, mint 1 százaléka nem rendelkezik „kötelezővel”. Ugyanakkor Írországban az utakon közlekedő járművek 5 százalékának, Horvátországban csaknem 6 százalékának, Ukrajnában pedig több mint 33 százalékának nincs érvényes biztosítása.

Mint írták, nagy kockázatot vállalnak azok az autósok, akik nem rendelkeznek érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással, ha ugyanis úgy okoznak balesetet, hogy nem volt érvényes szerződésük, akkor az akár több millió forintos kárt meg kell téríteniük.

Figyelmeztettek, hogy automatikusan az a jármű sem mentesül a törvény szerinti biztosítási kötelezettség alól, amelyik hosszabb ideje nincs használatban; erre csak a forgalomból történő – ideiglenes – kivonás ad lehetőséget. (MTI)

Energiaunió: 2018 a kötelezettségvállalások éve lesz

Az energiaunió helyzetéről szóló harmadik jelentés azt mutatja, hogy Európa alacsony szén-dioxid-kibocsátású társadalommá való átalakulása egyre határozottabb körvonalakat ölt az EU-ban.

A 2017-ben elért előrelépéseknek köszönhetően az EU jó ütemben halad afelé, hogy megvalósítsa az energiaunió projektjét, és ezzel párhuzamosan eredményeket érjen el a munkahelyteremtés, a növekedés és a beruházás terén. Ezenkívül olyan kísérő intézkedések is bevezetésre kerülnek, amelyek célja annak elősegítése, hogy a tiszta energiákra való áttérés társadalmilag méltányos módon történjen. Most azonban elérkezett az ideje annak, hogy az egész társadalmat megszólítsuk, és arra kérjük a lakosságot, a városokat, a vidéki térségeket, a vállalatokat, a tudományos világot és a szociális partnereket, hogy azonosuljanak az energiaunió projektjének céljaival, vigyék előre ezt az ügyet, és vegyenek részt aktívan a jövőbeli megoldások kidolgozásában – olvasható az Európai Bizottság közleményében.

Az energiaunió helyzetéről szóló harmadik jelentés megerősíti, hogy az energetikai átállás csak akkor lehetséges, ha elvégzik az infrastruktúrán a jövő energiarendszere támasztotta szükségleteknek megfelelő fejlesztéseket. Az energetikai, a közlekedési és a távközlési infrastruktúrák egyre szorosabban kapcsolódnak egymáshoz. A helyi hálózatoknak minden eddiginél fontosabb szerep jut majd az uniós polgárok mindennapjaiban, akik közül várhatóan egyre többen választják majd az elektromos közlekedést, a decentralizált energiatermelést és a felhasználók oldalán jelentkező igényekre válaszként nyújtott szolgáltatásokat. Noha számottevő előrelépések történtek, még mindig vannak szűk keresztmetszetek, főleg a villamosenergia-ellátás terén. E probléma ellensúlyozására a Bizottság ma közleményt fogadott el, amelyben célul tűzte ki, hogy 2030-ra a villamosenergia-hálózatok összekapcsolási arányának el kell érnie a 15 százalékot, és elfogadta a közös érdekű projektek harmadik listáját.

A jelentéssel kapcsolatban Maroš Šefčovič, a bizottság energiaunióért felelős alelnöke így nyilatkozott: „Az energiauniót csak úgy tudjuk sikerre vinni, ha mindannyian egy irányba tartunk. A cél az, hogy betartsuk, amit vállaltunk: megvalósítsuk az energiauniót még az Európai Bizottság jelenlegi mandátuma alatt. Nem engedhetjük, hogy 2019-ben az energiaunió még mindig csak egy szakpolitikai intézkedés legyen – addigra minden európai hétköznapi életének részévé kell válnia. Ehhez a társadalom egészének fokozott felelősségvállalására van szükség. A jövő évre ezért mint a kötelezettségvállalás évére tekintek.”

Miguel Arias Cañete, az éghajlat- és az energiapolitikáért felelős biztos szerint: „Európa energetikai átalakulása jó úton halad, a megújuló energiák aránya rekordszinten van, a költségek pedig gyorsan csökkennek. E folyamat teljes körű támogatása érdekében ezt a tendenciát azonban Európa energetikai infrastruktúrájának is követnie kell: ugyanabba az irányba kell fejlődnie és ugyanilyen tempóban. Ezért javasoljuk, hogy az új projektlistában a legfontosabb villamosenergia-hálózatok összekapcsolása és az intelligens hálózatok kiemelt hangsúlyt kapjanak. A tiszta energiákkal kapcsolatos infrastruktúra előmozdítása érdekében ma elfogadott intézkedések fontos lépések az afelé vezető úton, hogy energiarendszerünk fenntarthatóbb módon működjön, és egyben versenyképesebb és biztonságosabb is legyen – mindez egyértelmű hozzáadott érték európai szinten.”

A legfontosabb megállapítások

Alig három évvel az energiaunióra vonatkozó keretstratégia közzétételét követően a Bizottság előterjesztette a „Tiszta energia minden európainak” jogalkotási javaslatcsomagot, amelyben szinte minden ahhoz szükséges intézkedés benne volt, hogy sikerüljön teljesíteni az energiahatékonyság kiemelt kezelésére, az éghajlatváltozás elleni fellépés és a megújuló energiaforrások terén betöltött globális uniós vezető szerep támogatására, valamint az energiafogyasztók számára biztosított méltányosságra irányuló célkitűzéseket.

Az energiaunió megvalósításának konkrét eredményei például az idén márciusban elfogadott „Európa mozgásban” kezdeményezéscsomag, melynek célja, hogy a tiszta energiákra való áttérés társadalmilag méltányos folyamatában és a digitalizáció során a közlekedési ágazat megőrizze versenyképességét, csakúgy mint a tiszta mobilitásról szóló, novemberben előterjesztett csomag, amely határozott lépés a Párizsi Megállapodás keretében 2030-ig megvalósítandó uniós kötelezettségvállalás teljesítése, azaz az uniós szén-dioxid-kibocsátás legalább 40 százalékkal való csökkentése felé.

Az energiaunió teljes körű végrehajtásához elkötelezettségre, valamint a bizottság, a tagállamok és a társadalom egészének szoros együttműködésére van szükség. Éppen ezért a tagállamoknak 2018 elejére véglegesíteniük kell a 2020-at követő időszakra vonatkozó integrált nemzeti energia- és éghajlat-politikai tervjavaslataikat. A tervezeteket már csak azért is be kell nyújtani 2018 elejéig, hogy az unió vezető szerepet játszhasson globális szinten.

Bizonyos geopolitikai események miatt az energiával és az éghajlatváltozással kapcsolatos kérdések 2017-ben is előkelő helyet foglaltak el a politikai napirenden. Az Amerikai Egyesült Államok kormányának a Párizsi Megállapodás felmondására irányuló szándéka arra késztette az EU-t, hogy a klíma- és energiadiplomáciája közötti szinergiák megerősítésével vezető szerepet vállaljon. Az EU továbbra is elkötelezetten részt vesz az éghajlatváltozás elleni küzdelemben, és a meglévő globális partnerségek megerősítésén munkálkodik.

Az unió helyzetét értékelő beszéd is kiemelte, hogy ugyan az energiatermelésben bekövetkező globális változások komoly kihívások elé állítják Európát, ez egyben soha nem visszatérő lehetőség arra, hogy Európa oly módon erősítse meg globális szintű vezető szerepét a tiszta energiákra való átállásban, hogy közben arról is gondoskodik, hogy az energiaellátás minden uniós polgár számára biztosított legyen. A megújuló energiaforrások, az energiahatékonyság, az éghajlatváltozás elleni küzdelem és a tiszta energiákkal kapcsolatos innováció terén kitűzött ambiciózus célok, csakúgy mint a megfelelő árjelzések alapján működő piac előfeltétele annak, hogy kedvező környezet alakuljon ki az egész uniós gazdaság korszerűsítésére irányuló és így valamennyi uniós polgár számára előnyös beruházások számára.

Az energiaunió hozza a kívánt eredményeket, de folyamatos elkötelezettségre van szükség a hátralévő feladatok teljesítéséhez. Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az energiaunióval kapcsolatos bizottsági javaslatok mindegyikét prioritásként kell kezelnie – zárul a bizottság közleménye.

Magyarország

A Magyarországra vonatkozó országjelentés többek között megállapítja, hogy a magyarországi lakóépületek energiahatékonysága jelentősen elmarad az uniós átlagtól, a közlekedés széndioxid-kibocsátása több mint másfélszeresére nőtt 1990 óta, ezzel együtt az egy főre jutó üvegházgáz-kibocsátás Magyarországon jelentősen alacsonyabb, mint az unió egészében.

További információ és részletes megállapítások az alább letölthető országjelentésben. 

Építőipari Ágazati Konzultáció: decemberben jön a 20 milliárdos pályázat

0

Az építőipar teljesítményének növelése érdekében együttműködési megállapodást írt alá Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter és Koji László, az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke az Építőipari Ágazati Konzultáció első ülése után.

Az aláírást követő sajtótájékoztatón a nemzetgazdasági miniszter bejelentette: decemberben 20 milliárd forintos kerettel pályázati lehetőséget nyitnak az építőipari vállalkozásoknak, amellyel technológiai, automatizálási eszközök beszerzését támogatják, segítve az ágazat szereplőinek a kapacitások bővítését és a technológiai váltást.

Varga Mihály felidézte: az építőipar az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata a magyar gazdaságnak, teljesítménye 27 százalékkal bővült az első háromnegyed évben és jelentősen emelkedett a szektorban dolgozók létszáma is. Közölte: a kormány törekszik arra, hogy tovább ösztönözze az ágazat fejlődését, szeretnék elérni, hogy a mostani 3,4 százalék helyett 5-6 százalékos arányt képviseljen a nemzetgazdaság bruttó hazai össztermékéből.

Varga Mihály elmondta: a kormány folytatja az otthonteremtési program támogatását, amely beváltotta a hozzá fűzött reményeket, jelentősen nőtt az új építésű lakások, valamint a lakásépítési engedélyek száma. A családi otthonteremtési kedvezményekkel továbbra is segíti a kormány a lakásépítéseket.

A nemzetgazdasági miniszter kitért arra is, hogy folytatódik a panelprogram. Elmondta, 800 ezer panellakás van Magyarországon, ezek megújítása a gazdaságnak is érdeke, mert további megrendeléseket kaphat az építőipar, az építőanyagipar, és újabb munkalehetőségek jönnek létre.

A miniszter tájékoztatása szerint módosítások várhatók a szakképzésben és a felnőttképzésben, még pontosabban a gazdaság igényeihez igazítanák a képzéseket. A jövőben csak olyan programokat finanszíroznának, illetve támogatnának, amelyekre valós igénye van a gazdaságnak – fogalmazott.

Új lakások vásárlása esetén az 5 százalékos általános forgalmi adó (áfa) 2019. december 31-ig vehető igénybe, tehát a kedvezmény még több mint két évig él. A határidő felülvizsgálata jelenleg nem szerepel a kormány napirendjei között, de ha a folyamatos egyeztetések során az ágazat szereplői erre szakmai javaslatot tesznek, azt a kormány vizsgálni fogja – hangsúlyozta Varga Mihály, aki szerint a most aláírt megállapodással új korszakot indítanak el, az ágazat számíthat a kormány együttműködésére.

Koji László, az ÉVOSZ elnöke elmondta: az ágazati konzultáción a húsz legnagyobb forgalmú építőipari cég vett részt, amelyek felelősséget viselnek a kis- és közepes vállalkozásokért is.

Kiemelte, jelentős lett az eltérés a kereslet és az építőipar kapacitása között. Úgy vélte, saját erőből nehezen megy olyan gyorsan a felzárkózás, ahogy azt a megrendelők igénylik, ezért néhány területen segítséget kértek a kormányzattól.

Felhívta a figyelmet arra: fontos lenne, hogy a kormányzat, mint a legnagyobb megrendelő próbálja minél inkább ellátni kiegyenlítő szerepét, mert az ágazatnak nagyon nehéz követni a kereslet ilyen arányú hullámzását. Úgy fogalmazott, folyamatos megrendelések esetén az építőipar bátrabban kezd a szükséges fejlesztésekbe.

Az ÉVOSZ elnöke jelezte, kihívást jelent az ágazatnak az is, hogy egyszerre kellene a munkavállalókat hatékonyan foglalkoztatni, ugyanakkor képezni is. (MTI, NGM)

A képen Koji László (b.) és Varga Mihály. (Fotó: NGM)

Komoly versenyelőny a dolgozóknak nyújtott egészségszolgáltatás

Health On Day néven tartott egészségfejlesztési szakmai napot a General Electric (GE) budapesti egészségközpontjában az Affidea Diagnosztika, a FőnixMed, a GE és az Union Biztosító. A rendezvényen mintegy száz HR vezető ismerhette meg a munkahelyi egészség- és életmódprogramok kidolgozásának lehetőségeit a cafeteriában nyújtott egészségbiztosítástól a mozgás- és táplálkozási programokat is felölelő komplex modellekig.

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ közelmúltbeli felmérése szerint egy hatékonyabb ellátórendszerrel a halálozások 14 százaléka, míg időben végrehajtott népegészségügyi beavatkozásokkal további 12 százaléka elkerülhető lenne. A hatékony megelőzés és az egészségügyi szolgáltatásokhoz való jobb hozzáférés területén egyre nagyobb szerep hárul a felelős munkáltatókra, akik a magán-egészségügyi szolgáltatások biztosítása mellett komoly életmódformáló szerepet is betölthetnek támogatott életmódprogramok révén.

A korábban bevezetett programok nyomán vállalati döntéshozók egyre szélesebb köre tapasztalja, hogy a munkavállalók egészségfejlesztése révén nem csupán a dolgozók elégedettsége nő, de a betegségek kialakulásának, illetve súlyosbodásának megelőzésével a táppénzes napok száma is 10-30 százalékkal csökkenthető. E célok megvalósítására kínálnak megoldást az egészségbiztosítások, amelyeket 2012-ben bevezetett adómentességgel az állam is komolyan támogat.

Az Union Biztosító 1300 fős, reprezentatív mintán elvégzett novemberi felmérése szerint ma Magyarországon a munkavállalók 59 százaléka tartja fontosnak, hogy munkáltatója magasabb színvonalú ellátást nyújtó egészségbiztosítást kössön számára. Bár 2012 óta a munkáltató által kötött magán-egészségbiztosítások adó- és járulékmentesek,ennek ellenére még mindig csak a munkavállalók 12 százaléka kap ilyen juttatást.

A magyar lakosság, így a munkavállalók egészségi mutatói régiós és európai összehasonlításban is rosszak. Az egészség szektor szereplőinek és a munkáltatóknak egyaránt fontos szerepük van abban, hogy a munkavállalók egészségi állapotukkal kapcsolatban sokkal körültekintőbbek legyenek, többet tegyenek az egészségük megőrzése érdekében. Ha edukációval és konkrét programokkal sikerül előrelépést felmutatni ezen a téren, az még a nemzetgazdasági mutatókban is érezhető javulást eredményezhet – mondta Dr. Zsolnai Gábor, az Union vállalati egészség- és személybiztosítási igazgatója.

Az egyik legnagyobb hazai foglalkoztatónak számító GE az Union egészségbiztosításra alapozva tette lehetővé programszerűen több ezer dolgozója számára egészség-szolgáltatásokhoz való egyenlő esélyű hozzáférést Magyarországon, amelyet komplex életmódprogrammal egészített ki. Egészségügyi szolgáltató partnerei, a Főnix-Med és az Affidea Diagnosztika segítségével nagy értékű képalkotó diagnosztikai vizsgálatokat (CT, MR, mammográfia, ultrahang, röntgen), járóbeteg-szakellátást biztosítanak dolgozóiknak, a betegirányítást pedig az Union 24 órás orvosi call-centere végzi.

Az életmód-szolgáltatási oldalon az egészséges táplálkozást az egészséges ételeket kínáló éttermi szolgáltatás, a rendszeres testmozgást pedig színvonalas fitnesz-szolgáltatások egészítik ki. A GE lehetővé tette azt is, hogy a dolgozóik jelentős része mindezt a központi helyszínen, a GE campus területén, a Váci Greens Irodaházban érje el.

„A pozitív munkavállalói élmény kiemelt fontosságú a GE számára, amelyet úgy érünk el, hogy a munkavállalót érintő folyamatokat munkavállalói szemmel tervezzük, és rugalmasan módosítjuk. Inspiráló munkahelyi környezetet biztosítunk, amely nemcsak az optimális technikai infrastruktúra biztosítását jelenti, hanem szerves része az ergonomikus iroda kialakítása és az egészséges életmód ösztönzése is. Több telephelyünkön található edzőterem, egészséges ételeket kínáló étterem, baba-mama iroda, valamint elérhetőek a GE HealthAhead keretén belül szervezett egészséges életmódot támogató programok is – összegezte Barcza Ilona, a GE Global Operations Európa HR igazgatója.

„Az Affidea szorosan együttműködik a vállalatok menedzsmentjével azért, hogy olyan egészség megőrző és prevenciós programokat tudjon a munkavállalók számára nyújtani, amelyek a munkavállalói profilhoz leginkább illeszkednek. Egészség programjaink olyan fontos szűréseket tartalmaznak, amelyekkel hosszútávon biztosítható a munkavállalók egészségének megőrzése, a hiányzások számának csökkentése és ezen keresztül a vállalat eredményességének növelése” – tette hozzá Leitner György, az Affidea Diagnosztika vezérigazgatója.

Ilyen napidíjjal számolhat, ha síeléshez köt utasbiztosítást

A külföldi nyaralásra utazók európai út esetén átlag napi 510, míg nem európai útnál 770 forintot költöttek utasbiztosításra. A téli szezonban ennél magasabb költségekkel kell számolni: síszezonban a mentési és ellátási költségek fedezete miatt 800 forint körüli napidíjjal kell számolni.

A legnépszerűbb tengerparti célpontok (Horvátország, Olaszország és Görögország) mellett Ausztria szerepelt a határon túli nyaralást kedvelők útitervében. Az első helyeken 2016-hoz képest nem történt változás, ugyanakkor szembetűnő, hogy míg 2016-ban még az ötödik helyen szerepelt, idén a 13. helyre csúszott vissza Franciaország – mutat rá Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója.

Ennek oka egyrészt az, hogy az ország tavaly labdarúgó-Európa-bajnokságot rendezett, melyen a magyar válogatott is érdekelt volt, másrészt az ismétlődő terrorista támadásokról érkező hírek idénre már sokakat elbizonytalaníthattak, amikor nyári programjaikat kellett megtervezniük.

Míg ősztől tavaszig a 4 vagy 5 napos utak a leggyakoribbak, addig nyáron a legtöbben (31 százalék) 7 vagy 8 napra kötöttek utasbiztosítást. A 4, illetve 5 napos utak ebben az időszakban a kötések további 10-10 százalékát adták. Európán belülre átlagosan napi 510 forintért, azon kívülre 770 forintért szerződtek az utazók, utóbbi eltérését a magasabb ellátási költség miatt fizetendő pótdíj okozza.

Az utasbiztosításokhoz – más biztosítási termékekhez hasonlóan – számtalan kiegészítő szolgáltatás vásárolható. A legnépszerűbbek ezek közül: biztosítás arra, hogy az ellátás költségeit ne az utasnak kelljen a biztosító térítéséig előfinanszíroznia,  illetve elektronikus eszközök (mobiltelefon, laptop, tablet, illetve fényképezőgép) védelme.

A síelés, snowbordozás nagyobb kockázattal, magasabb potenciális mentési költségekkel jár, ezért nem meglepő, hogy megfelelő utasbiztosítást napi 800 forint körüli díjon lehet vásárolni ilyen útra. A sípályáról történő – akár helikopteres – mentés mellett kiegészítésként a sífelszerelés mellett például kiegészítő szolgáltatásként a baleset miatt ki nem használt síbérlet, illetve sítanfolyam díját is vissza lehet fizettetni a biztosítóval.

Ami továbbra is keveseknek jut eszébe, az a felelősségbiztosítás arra az esetre, amikor mi okozunk kárt valakinek. Pedig ha valakinek az orvosi költségét nekünk kell fedeznünk, az akár milliós kiadást is okozhat nekünk, a tartós egészségkárosodás anyagi vonzataiba pedig jobb bele sem gondolni – figyelmeztet a Netrisk.hu vezetője.

A piacvezető portál adatai szerint a tavalyi síszezonban síbiztosítást kötők háromnegyede valamelyik osztrák pályára igyekezett, Szlovákiába további 8-10 százaléknyian utaztak, további 4-4 százalék körül mozgott az olasz és a francia síterepeket választók aránya. A síbiztosítások átlagos időtartama 5 nap volt. 

Szavazatokban bíznak az Erste Bank pályázói

Közel háromszázan várják a szavazatokat és a zsűri döntését az Erste Higgy Magadban! pályázatán, ahol társadalmilag hasznos projektek kaphatják meg az induláshoz vagy a továbbfejlődéshez szükséges anyagi támogatást és szakmai segítséget. Magyarország legszélesebb körű társadalmilag hasznos vállalkozásokat támogató pályázatán mindenki indulhatott elképzelésével.

Túlszárnyalta az előzetes várakozásokat az Erste Higgy Magadban! pályázatán indulók száma: összesen 289 olyan magánszemély, kisvállalkozás és alapítvány várja a szavazatokat és a zsűri döntését, amely szerepvállalásával, termékeivel és szolgáltatásaival pozitív társadalmi hatást érne el. Több mint ezren kezdték el a pályázatok kitöltését és mintegy hatszázan jutottak el az adatlap teljeskörű kitöltéséig.

Az erstehiggymagadban.hu honlapra azok a társadalmilag hasznosnak ítélt pályázatok kerülhettek ki, vagyis azok kaptak esélyt a támogatás elnyerésére, amelyeket a zsűri előzetesen megvalósíthatónak és fenntarthatónak vélt. Három pályázat nyerhet majd összesen tízmillió forintot: a közönségszavazás nyertese mellett a zsűri két további projektet választ, amelyek az anyagi mellett ennél talán még fontosabb szakmai segítséget is kapnak terveik megvalósításához.

„Egy társadalmi vállalkozás számára a szakértői támogatás az anyagiaknál is nagyobb segítséget jelenthet, mert nehéz eljutni addig a készültségi szintig, hogy a továbbfejlődéshez már valóban csak a tőke hiányozzon. A fenntartható modellek kiépítése azt is jelenti, hogy hátrányokkal, rászorultsággal küzdők életminőségét javító szervezetek képesek legyenek piaci alapú hitelt is felvenni, vagyis egy bank számára is vonzó ügyféllé válni” – mondta Jelasity Radován az Erste Bank elnök-vezérigazgatója a pályázóknak tartott inkubációs napon. Az Erste Bank székházában a jelentkezők most ahhoz is segítséget kaptak, hogyan hirdessék saját kezdeményezésüket, hogy nagyobb esélyük legyen a pályázat közönségdíjának elnyerésére.

Az Erste Bank mindennapi banki működésének részévé kívánja tenni az eddig a pénzintézetek érdeklődésének homlokterébe nem került társadalmi vállalkozások és induló cégek segítését, inkubációját. A bank ez év elején indította el Magyarországon a kifejezetten társadalmi vállalkozásokat segítő Seeds (Social Enterprise Establishment and Development) programját, amelyben az esélyegyenlőséget növelő, a rászorulók életminőségének javítását célzó több tucatnyi szervezet kapott és kap folyamatos szakértői támogatást ahhoz, hogy megállja a helyét az üzleti világban. A tapasztalatok kedvezőek, hiszen olyan szervezetek tudtak kiteljesedni a program során mint az autistákat foglalkoztató Kockacsoki, az anyukabarát budapesti kávézó a HelloAnyu! és az InDaHouse közösségi tér és mentorálási programcsalád.

Az ősszel útjára indított Erste Higgy Magadban! pályázat során az ötleteknek semmi sem szabott határt, magánszemélyek és szervezetek ugyanúgy feltölthették elképzeléseiket, egyetlen kérdőív kitöltésével elindulhattak a megmérettetésen. A december közepéig tartó szavazáson 126 magánszemély és 163 szervezet – alapítvány és vállalkozás – tervei versenyeznek egymással. A legtöbb pályázat közvetlenül hátrányos helyzetűeknek nyújtana segítséget, de közel ugyanennyien szeretnének társadalmi célokat szolgáló vállalkozásuk beindításához támogatást kapni, de számtalan művészeti és oktatási projektet is segíthetnek szavazatikkal az erstehiggymagadban.hu honlap látogatói.

Három magyar startup mutatkozott be Kínában

Az Enterprise Hungary az Innotrade programmal, a CBC Hungaryvel, a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelővel és a kínai Invest Shenzhen-nel együttműködésben 2017. november 20-án rendezte meg a Startup Campus Shenzhen elnevezésű eseményt, melyen három magyar startup vállalkozás is bemutatkozott a nemzetközi befektetők, illetve a szakmai zsűri előtt.

A rendezvény nyitó beszédét Andrew Huya, a Shenzhen International Investment & Promotion Association vezető-helyettese tartotta. Beszédében hangsúlyozta a kínai piaci elképesztő méretű növekedését. Őt követte Shan Lou a LeaugerX befektetőcsoport egyik alapítója, valamint Siklós Lili pekingi TéT attasé, szakdiplomata.

A kiutazó startupok betekintést nyertek a kínai, illetve a shenzheni startup innovációs ökoszisztéma lehetőségeibe, valamint megismerték azokat a régió kiemelkedő fókuszait, melyek az állandó innovációs potenciált biztosítják akár a kínai, akár a külföldi startupoknak. 

Az ázsiai régió legnagyobb technológiai eseményének, a China HighTech Fairn-nek a hivatalos programjaként szerveztük meg Startup Campus Shenzhen esemenyt. Az úgynevezett Greater Bay Area a világ legdinamikusabban fejlődő technológiai területe, mely Hong Kong, Shenzen, Guangzhou, Makao, városokat foglalja magába. Ezzel a rendezvénnyel a kétoldalú kapcsolatok megerősítése volt a célunk” – mondta el Kovács Zsolt, az Enterprise Hungary ügyvezetője.

Az eseményen három olyan magyar startup vállalkozással ismerkedett meg a közönség, illetve a zsűri, akik a kínai piacra lépés lehetőségét keresik; köztük a patológusok munkáját megkönnyítő applikáció, a Vitrolink, a személybiztonsági alkalmazások piacát forradalmasító SoleCall, valamint a Gremon Systems, mely az üvegházak üzem-irányítási, üzemvezetői feladatainak ellátásában nyújt segítséget.

A csapatokat szakmai zsűri értékelte, többek között Romain Aubert, a Shenzhen French Tech Hub vezetője, vagy például Siqi Jiang, a világ egyik vezető tech akcelerátor (Rocket Space ) shenzhen-i programjának vezetője.

A startupok mellett bemutatásra került a Startup Campus Budapest kezdeményezés, illetve a Hiventures tőkeprogramjai is.

A magyar vállalkozások a bemutatkozáson kívül részt vehetettek Kína egyik legnagyobb startup eseményén, a HI-TECH Fair-en. Az ázsiai út alkalmával a kínai konzulátusra is ellátogattak, ezen felül meghívást kaptak a hongkongi Metta  coworking  irodába, és találkozhattak a Nest egyik vezetőjével, a magyar származású Tony Verb-bel. A hongkongi találkozók fényt vetettek a Great Bay Area valódi piaci potenciáljára, valamint a magyar és a kínai induló ökoszisztémák közötti hidak építésére. 

Európában is egyedülálló a magyar kötelező biztosítás

1991-ben csak 7500 forint volt a kötelező átlagdíj, de még mai is nálunk a legolcsóbb a kötelező Európában – derül ki a Biztosítás.hu internetes alkusz szakértőinek összefoglalójából.

A gépjárművekre szóló kötelező biztosítás újkori története a 90-es évek elején kezdődött itthon. Addig az üzemanyag árába beépített és így minden tankoláskor megfizetett biztosítás ugyanis 1991. július 1-től került át a ma ismert – az egyes gépjárművekre külön-külön megkötendő, önálló, kötelező biztosítási szerződéskötési (KGFB) – formába. Az 1991-ben lefolytatott, első kampányban mindössze 5 biztosítótársaság közül választhattak az autósok, az átlagdíj akkor mindössze 7500 forint volt (!) és összesen 19 milliárd forintot fizettünk a kötelezőért. Az ezt követő években a biztosítók száma és a díj is folyamatosan emelkedett. 2003-ra a biztosítók száma 12-re, a kötelező biztosítás átlagos díja pedig 32 ezer forintra nőtt. Ekkor azonban történt valami, ami megváltoztatta a dolgokat és nemcsak a hazai biztosításnak, hanem a magyarországi internethasználatnak is hatalmas lökést adott.

Nálunk spórolni lehetett az interneten

Az történt ugyanis, hogy 2003-tól kezdve az összehasonlító portálok autósok tömegeinek tették elérhetővé az akkor már 15 biztosító által kínált kötelező biztosítási ajánlatokat, díjakat. Az átlagosan megtakarítható 12-14 ezer forintnak és a hatalmas médiaérdeklődésnek köszönhetően autósok tömegei éltek az online alkuszok kínálta biztosítóváltási szolgáltatásokkal. Sokaknak ez volt ez első internetes vásárlása, sokan csak azért csináltak maguknak e-mail címet, hogy spórolhassanak biztosításaikon. Mindez több százezerre emelte hazánkban az akkoriban még igencsak alacsony online tranzakciószámot, ami a biztosítások mellett jelentősen hozzájárult az egyéb internetes vásárlások (webshopok) fejlődéséhez is. 2010-ben például 1,2 millióan cserélték le alig egy hónap alatt biztosításukat az interneten, mindössze néhány kattintással.

Legolcsóbb kötelező Európában

Az autósok említett magatartása Európában sehol sem látott versenyre ösztönözte a magyarországi biztosítókat. A verseny eredményeként a díjak 2012-re átlagosan 23 ezer forintra csökkentek a 2003-as 32 ezres szintről. Ez világrekord, ha figyelembe vesszük a majd 10 évvel korábbi, 32 ezer forintos díjat és az azóta eltelt időben bekövetkezett inflációt, melynek – normál esetben – a díjak növekedéséhez kellett volna vezetnie. Az online biztosítás magyarországi térnyerésének köszönhetően jelenleg hazánkban a legolcsóbb a kötelező biztosítások díja. Szomszédjaink közül Ausztriában a legdrágább a biztosítás, ott az ötszöröse, de a többi szomszédos országban is átlagosan a kétszerese a magyar díjnak az autósok által fizetendő díj.

Több százezer jármű biztosítás nélkül

A díjak annak ellenére alacsonyak, hogy a járművek mintegy 10 százaléka nem is rendelkezik kötelező biztosítással és az ezen járművek által okozott károkat is a fizető  autósok által befizetett pénzből rendezik a biztosítók. Ezeknek a biztosítatlan járműveknek a nagy része rendszám nélküli robogó (vagyis segédmotoros kerékpár). Sokszor a robogó-tulajdonosok sem tudják, hogy a segédmotoros kerékpárokra is kötelező KGFB biztosítást kötni, ha azok részt vesznek a közúti forgalomban. Mivel ezekre a járművekre nincs átíratás, a biztosítást sem kell felmutatni az okmányirodában. Rendszám vagy más, jól látható azonosító hiányában pedig a rendőrök is csak közúti ellenőrzéskor tudják észlelni a biztosítás hiányát.

A gyalogos ruházatát is kifizeti a kötelező gépjármű-biztosítás

Kevesen tudják, hogy a vétlen autós sérült járművében megsérült/megsemmisült, de az autóhoz nem tartozó vagyontárgyakat is megtéríti a károkozó autós kötelező biztosítása. A balesetben megsérült ruhánkat, táskánkat, sőt még a csomagtartóban szállított vagyontárgyat (pl. televíziót) ért sérüléseket is megtéríti a KGFB. Ugyanígy a kötelező biztosítás alapján kerül megtérítésre az elütött gyalogos ruházatában és nála levő tárgyakban keletkezett kár is, de ha egy kerítésbe vagy házba rohanunk bele, akkor is a KGFB biztosításunk terhére történik az okozott kár megtérítése.

Év közben is lehet biztosítót váltani

A most folyó kampányban egymillió év végi évfordulóval rendelkező autós érintett. A többi, mintegy hárommillió autós azonban mára már ún. évközi évfordulóval rendelkezik, vagyis csak év közben válthat. Az egységes év végi évforduló eltörlését, azaz 2010. január elsejét követően vásárolt járművek biztosítási évfordulója ugyanis már nem december 31-e, hanem az adott járműre megkötött KGFB biztosítás kötésének a napja, ami természetesen autósonként más és más évközi dátum. Ezen autósok közül viszont – mivel nincs minden hónapban a novemberihez hasonló figyelemfelhívó kampány – kevesekben tudatosul, hogy nekik is minden évben van egy egész hónapjuk, amikor ellenőrizhetik díjaikat és dönthetnek a biztosítóváltásról.

Idén újraindult a verseny

A jelenlegi kampányban folytatódni látszik a díjak 2010 óta tartó folyamatos emelkedése és úgy tűnik, a váltók számának csökkenési tendenciája is megmaradhat. Pedig az átlagos díjemelés mértéke 26 százalékos, ami még az előző évek novemberi kampányaihoz képest is nagyobb, autósonként mintegy 5-8 ezer forintos éves emelés. Az átlagszámok mögött azonban észrevehetünk egy nagy változást. Nevezetesen azt, hogy a biztosítók újra versenyeznek egymással, azaz nem emelik egyöntetűen a díjaikat. Az elmúlt 5 évvel ellentétben idén több biztosítótársaság is akad, aki szakított a díjemelési stratégiával és helyenként a tavalyival azonos vagy akár még kedvezőbb díjat is kínál ügyfeleinek. Így az az autós, aki ellenőrzi a 13 biztosító ajánlatait, akár még olcsóbb biztosítót is találhat magának novemberben. A most folyó kampányban a váltók átlagos díja a tavalyi 15.800 forint helyett 17.900 forint körül alakul, mely értékekhez természetesen hozzá kell még számolni a kötelező biztosításokat terhelő baleseti adót, ami a díjak 30 százaléka. A közel egymillió, most érintett autós 2017. november 30-ig dönthet a biztosítóváltásról.

Fontos határidő közeleg: önellenőrzés nélkül csak 2017 végéig vonható le a 2016-os áfa

0

Az áfatörvény két évben maximálja azt az időszakot, amelyen belül az előzetesen felszámított adó önellenőrzés nélkül levonható. A jogszabály 2016 elején lépett hatályba, így az idei év vége lesz az első vízválasztó az adólevonás érvényesíthetősége szempontjából – figyelmeztet Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

Az áfalevonási jog: korábban öt évig, most már csak két éves időszakig áll nyitva

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 2016 januártól hatályos módosításai közül az egyik érdemi változást a 153/A. § (1) bekezdésének megváltoztatása hozta. Ezzel a jogalkotó lerövidítette azt az időszakot, ameddig az adóalanyok a teljesítéssel érintett bevallásuk önellenőrzése nélkül, bármely, elévülési időn belüli áfabevallásukban élhetnek az előzetesen felszámított adó levonási jogával – írja friss bejegyzésében Vizer József, az RSM Hungary adómenedzsere.

Korábban az adólevonási jogot az elévülési időn belül (azaz a fizetendő adó bevallására előírt határidőt tartalmazó év december 31-től számított ötödik év végéig) bármelyik adómegállapítási időszakban érvényesíteni lehetett. A 2016. január 1-től érvényes szabályozás szerint az adott időszaki fizetendő adó „az ugyanezen adómegállapítási időszakban vagy ezt megelőzően, de legfeljebb ezen adómegállapítási időszakot magában foglaló naptári évet megelőző egy naptári éven belül keletkezett levonható előzetesen felszámított adó összegével csökkenthető”.

A fenti szabályt megfordítva ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a 2016-ban keletkezett Áfa levonási jogot legkésőbb a 2017. decemberről benyújtandó havi, vagy 2017. IV. negyedévről benyújtandó negyedéves, esetleg 2017-ről benyújtandó éves Áfa bevallásban lehet önellenőrzés nélkül érvényesíteni.

A határidőn belül nem érvényesített áfalevonás később csak önellenőrzéssel érvényesíthető

A fenti időszakban nem érvényesített levonható adót az adóalanyok csak önellenőrzéssel érvényesíthetik, abban az Áfa időszakban, melyben a levonási jog keletkezett (főszabály szerint ez megegyezik az Áfa fizetési kötelezettség keletkezésének napjával).

A fenti szabály alkalmazása túlmutat az elkésett számlák esetkörén. Találkoztunk már olyan – véletlenül, esetleg szándékosan, vagy valamilyen taktikai megfontolásból – levonásba nem helyezett áthárított áfát tartalmazó számlákkal, amelyeket folyamatosan keletkező fizetendő adó csökkentésére használt a vállalkozás, vagy csak az elévülési időszak vége felé állított be a bevallásba, esetleg egy-egy adóhatósági vizsgálat során kerültek elő. Az ezekkel kapcsolatos játéktér beszűkült a módosítás következtében.

A főszabály alóli kivételek: EU beszerzés, 2016 előtti ügylethez kapcsolódó áfalevonási jog

Mindez nem vonatkozik:

  • A közösségi termékbeszerzésekre és egyéb fordított áfás ügyletekre, mivel azok esetében amennyiben az adózónak van adólevonási joga, azt abban az időszakban érvényesítheti, amelyikben a fizetendő adót meg kell állapítania.
  • A 2016. január 1. előtt keletkezett áfalevonási jogra, amely továbbra is bármely elévülési időn belüli áfabevallásban érvényesíthető.

Mi a teendő számlakorrekció esetén az áfával?

A szabályváltozás kapcsán érdekes kérdés a számlakorrekciók során keletkező levonható adó növekedés kezelése. A 153/C. § (2) bekezdése szerint a számlakorrekció kapcsán keletkező többlet levonható adót az adóalany legkorábban abban az adómegállapítási időszakban érvényesítheti, amelyikben a módosító bizonylat személyes rendelkezésre áll.

Tekintettel erre a szabályra, az ilyen módosítás esetén nem a módosító bizonylaton szereplő teljesítési időponthoz (ami egyébként egybeesik az eredeti számla teljesítési időpontjával) kell viszonyítani a 153/A. § szerinti érvényesíthetőségi időszakot, hanem a számla kézhezvételének dátumához. Azaz egy 2017-ben kiállított és átadott levonható adó növekedést eredményező módosító bizonylat alapján a számla befogadója 2018. év végéig bármely adómegállapítási időszakban érvényesítheti az adólevonási jogot. Ha az adózó a 2018. év végéig egyetlen bevallásában sem érvényesítette adólevonási jogát, úgy már csak a módosító bizonylat kézhezvételének dátumát tartalmazó adómegállapítási időszak önellenőrzésével érvényesítheti azt elévülési időn belül.

Mindezek alapján az év hátralévő részében érdemes számításba venni, vannak-e olyan 2016. évi teljesítésű és áthárított áfát tartalmazó bejövő számlák, amelyek még egyik áfabevallásba sem kerültek be, ugyanis azok még a soron következő havi, negyedéves, vagy éves áfabevallásba beállíthatóak. Akik ezt elmulasztják, és később kívánják az előzetesen felszámított áfa összegét levonásba helyezni, azt már csak önellenőrzés keretében tehetik meg, vállalva annak többlet-adminisztrációs költségeit.

Lezárult az MFB pontok hálózatának bővítése: 642 ponton elérhetőek az uniós hitelek

A püspökladányi OTP fiókban kialakított MFB Pont megnyitásával lezárult az európai uniós visszatérítendő források közvetítésére létrehozott hálózat bővítése.

Ezzel országszerte összesen 642 hitelintézeti fiókban érhetők el a rendkívül kedvező kamatozású önálló és vissza nem térítendő forrással kombinált hitelek a vállalkozások és a lakossági ügyfelek számára.

Befejeződött az MFB Pontok hálózatának bővítési folyamata, amely az európai uniós források közvetítésére jött létre.  A több mint 700 milliárd forintos keretösszeg értékesítésére a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 2016 során 442 MFB Pontból álló hálózatot hozott létre, melyet az idei évben további 200 ponttal bővített.  Az új közvetítői partnerek közül az OTP Bank Nyrt. 163, az MKB Bank Zrt. 35, míg a Gránit Bank Zrt. és az NHB Növekedési Hitel Bank Zrt. egy-egy fiókkal növelte az MFB Pontok számát. A korábbi pénzintézeti partnerek közül a Takarékbank Zrt. 347, a B3 TAKARÉK Szövetkezet 51, a Budapest Bank Zrt.22, az FHB Zrt. pedig 22 fiókban várja a vállalkozásokat, de a lakossági ügyfelek számára meghirdetett energiahatékonysági hitelprogram is itt érhető el.

„Az MFB küldetése, hogy a lehető legszélesebb körben tegye elérhetővé az uniós forrású pénzügyi eszközöket” – mondta el a 642. MFB Pont megnyitóján Püspökladányban az MFB vezérigazgató-helyettese. Dr. Simon Katalin szerint az MFB Pontok hálózata lehetőséget teremtett az MFB számára, hogy kilépjen a Nádor utcai székház falai közül, és maga menjen el a vállalkozásokhoz.  Ehhez ugyanakkor olyan pénzintézeti partnerekre van szükség, melyek vállalják ezt a küldetést, és kimagasló szakmaiság mellett teremtenek kapcsolatot az MFB és az ügyfelek között.

Az OTP Bank, az MFB által lebonyolított közbeszerzési eljárás eredményeként, a mai helyszínnel együtt összesen 163 fiókjában alakított ki MFB pontokat – mondta a megnyitón Aladics Sándor. Az OTP Bank Vállalati Igazgatóságának ügyvezető igazgató helyettese hozzátette: az elmúlt időszakban érezhetően növekvő érdeklődés igazolta várakozásainkat. Emiatt kulcsfontosságúnak gondoljuk, hogy bankunk, mint hazánk legnagyobb fiókhálózattal rendelkező kereskedelmi bankja, szakértelmével hozzájáruljon a források sikeres lehívásához és felhasználásához.

Az MFB Pontokon elérhető hitel-és vissza nem térítendő forrással kombinált hiteltermékek öt tematikus területet érintenek: a kutatás, a technológiai fejlesztés és az innováció megerősítését; a mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességének fokozását; a foglalkoztatást és a munkavállalói mobilitás ösztönzését; az infokommunikációs technológiához való hozzáférés elősegítését és e-technológiák használatának, minőségének fokozását; valamint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérést minden ágazatban.

A pénzügyi eszközök rendkívül kedvező kamatozásúak, az önálló hiteltermékeket 0 százalékos, a kombinált hiteltermékeket pedig 1-2 százalékos kamat mellett igényelhetik az ügyfelek.

Az MFB Pontokról és az európai uniós hitel- és kombinált hitelprogramokról minden információ elérhető az mfb.hu weboldalon.

A hálózatban összesen 63 első kategóriájú MFB Pont érhető el, amelyek a teljes hitelezési és értékesítési folyamatot végzik az összes elérhető termék esetében. További 260 második kategóriájú, ahol megvalósul az országos elérést igénylő termékek teljes hitelezési és értékesítési folyamata, illetve 319 harmadik kategóriájú MFB Pont, melyek fő feladata a tájékoztatás és az ügyfél érdeklődés továbbítása – olvasható az MFB közleményében.

Kiskereskedelmi forgalom: 14 számjegyű történelmi csúcsot hozhat 2017

0

A kiskereskedelmi forgalom a tavalyi 9600 milliárd után 2017-ben átlépi a 10 ezer milliárd forintot és 10 300 milliárd forint körül alakulhat – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a HG Media kereskedelemről szóló csütörtöki konferenciáján.

A konferencián Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára felidézte: 51 hónapja tart a kiskereskedelmi forgalom növekedése Magyarországon. Ennek okaként kiemelte egyebek mellett a kormányzati intézkedéseket, például a beruházások ösztönzését, a vállalkozásokat terhelő adók csökkentését, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelését, amelyek hozzájárultak a lakosság vásárlóerejének növekedéséhez. Marczinkó Zoltán kitért arra is, folyamatosan nő a foglalkoztatottság, szeptemberben a munkavállalók száma elérte a 4 millió 451 ezret, 1992 óta nem dolgoztak ennyien Magyarországon. A helyettes államtitkár úgy vélte, ez olyan vásárlóerőt jelent, amely kihívás elé állítja a kereskedelmet. Kiemelte, hogy az iparcikkek és a nem élelmiszer-jellegű termékek forgalma gyorsabb ütemben bővül, ami jelzi a vásárlói bizalmat.

Krisán László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke a kereskedelmet is érintő munkaerőhiányról szólva hangsúlyozta, a legértékesebb tartalékot az 50 év felettiek és a nyugdíjasok jelentik, akiket vissza kell vinni a munkaerőpiacra. A kereskedelem az egyik olyan terület, ahol alkalmazásukkal sok gond megoldható lenne.

Krisán László előadásában egyebek mellett hangsúlyozta: a kereskedelem a leginkább élőmunka-igényes terület, jelenleg mintegy 540 ezer ember dolgozik a szektorban, és 30-40 ezer körüli a létszámhiány. A BKIK elnöke elmondta, komoly félelmei voltak a kereskedőknek a minimálbér és a garantált bérminimum emelése miatt, szerencsére ezt a többletköltséget kompenzálta a fogyasztás megugrása, az árbevétel növekedése. Így is voltak vesztesek a szektorban, de nem annyian, mint amennyire számítottak. Hozzátette azt is, a béremeléseket nem lehet elkerülni, kérdés, hogy az egyes vállalkozások jövedelmezősége ezt meddig bírja.

Vámos György a többi között arra is kitért, hogy 30 ezerrel kevesebb üzlet van ma Magyarországon, mint 10 évvel ezelőtt. A kis boltok térvesztése folyamatos, igaz, Magyarországon van az egyik legelaprózottabb üzlethálózat Európában. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem a kereskedelemben a legsúlyosabb a munkaerőhiány.

A szektor kilátásaival kapcsolatban elmondta: a hagyományos boltok nem fognak megszűnni, de a digitalizáció sok tekintetben megváltoztatja majd a kereskedelmet. Az OKSZ főtitkára úgy fogalmazott: nem csak az internetes kereskedelem forgalmának és részarányának növekedéséről van szó, hanem arról, hogy terjed majd a digitális megoldások bevezetése a kereskedelemben, mert a költségcsökkentés, illetve a határokon átnyúló piaci verseny erre fogja kényszeríteni a kereskedőket. (MTI)

Újabb rohamra indul a Firefox

0

Az utóbbi hónapokban jelentősen javított piaci pozícióján a Mozilla böngészője. A legújabb változattól újabb térhódítást vár a fejlesztő.

Már több mint egy hete megjelent a Mozilla-féle böngésző teljesen átdolgozott, Firefox Quantum nevű 57-es verziószámú változata – írja a Computerworld.

A böngésző kétszer olyan gyors, mint elődje, és felhasználó felületét is teljesen átdolgozták. Lényeges változás, hogy alapértelmezésbeli keresőszolgáltatása ismét a Google lett a Yahoo helyett.

A Firefox korábban 25 százalék körüli használati aránnyal rendelkezett, amely 8 százalékra esett vissza tavaly nyáron. Októberre viszont 13 százalékra kapaszkodott vissza.

Iparági elemzők nem igazán hisznek abban, hogy a Mozilla böngészője jelentős mértékben tudná tovább növelni piaci részesedését. Jelenleg az Internet Expoler/Microsoft Edge páros közel húsz, a Chrome pedig közel 60 százalékos részesedéssel rendelkezik.

Egymillió vásárlóra számítanak ma a hazai webáruházak

0

Idén rekordszámú kereskedő csatlakozik a fekete péntekhez, a webáruházak 62 százaléka jelezte, hogy nála is lesz Black Friday. Az e-kereskedők erre a napra mintegy 1,1 millió rendelést és 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak.

A hazai online kiskereskedelem 2017 harmadik negyedévében több mint 80 milliárd forint forgalmat ért el, ami 19,5 százalékos növekedés 2016 hasonló időszakához képest. Összességében az év első 9 hónapjában már csaknem 240 milliárd forint bevételt realizált az online szektor, ami tekintettel az utolsó negyedév hagyományosan erős szerepére, idén is közel 20 százalékos bővülést vetít előre az internetes kiskereskedelem idei fejlődésére – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából.

Csakúgy, mint minden évben, az év utolsó negyedéve alatt a fogyasztás elsőszámú mozgatórugója a karácsony, idén várhatóan az éves forgalom 35 százaléka realizálódik az októbertől decemberig terjedő időszak alatt. Ennek megfelelően kereskedői oldalról is nagy várakozás előzi meg az ünnepi szezont, 10-ből 9 kereskedő a tavalyihoz hasonló vagy még annál is jobb eredményekben reménykedik. A kereskedők minden lehetséges módon megpróbálják felpörgetni a fogyasztást és az amúgy is aktív marketing és reklám tevékenység az utolsó negyedévben még jobban pezseg.

Az év utolsó időszakában a különböző karácsonyi akciókat és kedvezményeket népszerűsítő reklámok szó szerint ellepik a médiát. A webáruházak több mint 60 százaléka tart idén Black Friday-t. Sok kereskedő persze nem elégszik meg csupán egy nappal, népszerű a háromnapos, hétvégére is kitolt Black Friday, valamint számos ismert kereskedő tart – az elnevezést rugalmasan kezelve – egész héten át tartó Black Friday akciót is.

A kedvezmények palettája a karácsonyi időszakban is széles, nem csak magát a terméket, de az online vásárlás esetén szintén költséget jelentő kiszállítást is érinti. A legtöbben a termékek leárazásától, az ingyenes vagy a kosárértékhez kötött kedvezményes kiszállítástól és különböző kuponok kiadásától várják az átlagon felüli eredményeket. Ugyanakkor ezek a szolgáltatások az elmúlt évek trendjeinek következében a vevők részéről már az alapvető elvárások közé tartoznak.

Újdonságot jelenthet viszont az ajánlatok személyre szabása, az idei karácsonyi szezonra már a kereskedők több mint harmada készít valamilyen szempont szerint a vásárló egyedi szokásaira alapozottan ajánlatot. Nem meglepő módon az akciókhoz tartozó hirdetések többsége valamilyen online platformon jelenik meg: sokan hisznek a hírlevelek erejében és az online vásárlók közösségi médiai jelenlétére alapozva rengeteg kereskedő hirdet a Facebookon keresztül is.

Az ünnepi szezont indító, november végi fekete péntek reklámozása tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az elcsíphető akciós ajánlatok reményében. Az idei évben koncentráltan jelentkező vásárlói magatartás eredményeképp kijelenthető, hogy a hazai online kiskereskedelemben immár a fekete péntek első megtartott napja jelenti a valódi szezonkezdetet.

A lerövidülő időszak azonban nem jelent kevesebb bevételt, amiben természetesen hatalmas szerepe van a Black Friday akcióinak. A GKI Digital – Árukereső.hu közös felmérésében résztvevő kereskedők az idei Black Friday időszakára 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak, amihez az átlagnál magasabb – 25 ezer forintos – kosárérték és csaknem 1,1 millió vásárlás várható.

A Black Friday hazai áttörését éppen a tavalyi év jelentette. A kiemelt nap megmutatta a piacnak, hogy az akcióval párosuló árkedvezmények révén a vásárlók nagymértékben befolyásolhatók. Ennek hatására 2017-ben a legnagyobb szereplők már szinte a folyamatos „készletkisöprés”, „árzuhanás”, „áfaelengedés” világában forogtak. Ez egyrészt erősen növelte a koncentrációt (nőttek a nagyok), másrészt a nagyok között egyfajta tőkeversenyt generált, és ezáltal arra helyezte a hangsúlyt a piacért folytatott versenyben, hogy a nagymértékben lecsökkenő profitrátát ki tudja tovább finanszírozni.

Az idei Black Friday kapcsán éppen ezért kettősek a várakozások: egyrészt felméréseink alapján minden korábbinál nagyobb vásárlói érdeklődés és ezzel párhuzamosan kiemelt webáruházi készülődés (62 százalék) figyelhető meg; másrészt viszont kérdéses, hogy az egész évben relatív komoly kedvezményekhez szoktatott fogyasztók számára képesek lesznek-e még ezeknél az ajánlatoknál is szélesebb körű és nagyobb kedvezményű kínálattal előállni a kereskedők.

A Black Friday napjaira koncentrálódó keresletet tavaly nem tudták se a kereskedők, se a logisztikai cégek megfelelő tempóban lekövetni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben. Míg a kereskedők oldalán idén kevesebb probléma várható az alaposabb felkészülés következtében, addig az erős munkaerőhiánnyal küzdő logisztikai szektorban a problémák még a tavalyinál is súlyosabbak. Ezáltal mindenképp megnövekedett szállítási határidőkkel kell számolni, amit a kereskedők is igyekeznek kiemelten kommunikálni.

Brüsszeli bizonyítvány a magyar egészségügyről

Magyarországon 2000 és 2015 között csaknem négy évvel emelkedett a várható élettartam, a 75,7 éves jelenlegi érték még mindig öt évvel alacsonyabb az uniós átlagnál. A magyar egészségügyi rendszer továbbra is erősen kórházközpontú, amint azt a kórházi ápolási idők és az elkerülhető kórházi kezelések uniós átlagot meghaladó aránya mutatják – olvasható az Európai Bizottság elemzésében.

Az alábbiakban a Magyarországról szóló jelentés „Fő megállapítások” című zárófejezetét idézzük; a teljes dokumentum alább letölthető.

  • Magyarországon a várható élettartam közel négy évvel, 75,7- re emelkedett 2000. és 2015. között, azonban még mindig öt évvel az uniós átlag alatt van. Jelentős eltérések vannak a férfiak és a nők között a várható élettartam tekintetében, és a férfiak átlagosan csaknem hét évvel rövidebb ideig élnek, mint a nők. Még ennél is nagyobb eltérés figyelhető meg a várható élettartamban a különböző társadalmi-gazdasági helyzetű csoportok esetében: a legalacsonyabb végzettséggel rendelkező magyar férfiak átlagosan kilenc évvel kevesebbet élnek, mint a legmagasabb iskolai végzettséggel rendelkező férfiak.
  • A nemek közötti és a társadalmi-gazdasági helyzet szerinti nagy eltérések nem új keletűek. Az eltérések oka továbbra is leginkább abban keresendő, hogy a férfiak nagyobb mértékben ki vannak téve az egészséget fenyegető kockázati tényezőknek, úgymint a dohányzás, a káros alkoholfogyasztás és az elhízás.
  • A magyar egészségügyi rendszer alulfinanszírozott. Az egy főre jutó egészségügyi kiadás a legalacsonyabbak között van az EU-n belül, és csupán az uniós átlag felét teszi ki (Magyarországon 1428 EUR/fő, szemben a 2797 eurós uniós átlaggal). Magyarországon az egészségügyi kiadások csupán kétharmada közkiadás (szemben az EU egészével, ahol ez az arány csaknem 80 százalékos), így a rendszer nagymértékben a közvetlen, zsebből fizetett lakossági hozzájárulásra támaszkodik. Ebből következően az alacsony jövedelemmel rendelkező háztartások viszonylag magas arányban számolnak be kielégítetlen egészségügyi ellátási szükségletekről, anyagi okok miatt. Ezeknek a háztartásoknak több mint 25 százalékaa szembesül katasztrofális egészségügyi kiadással, és ez az arány magasabb, mint ami az uniós országok többségében megfigyelhető.
  • A gyógyszerkészítmények jelentős arányt képviselnek a közkiadásokban és a háztartások zsebből fizetett kiadásain belül egyaránt. A gyógyszerkészítményekre fordított kiadások csökkenthetők a közbeszerzés további fejlesztése és a generikus készítmények felírásának ösztönzése révén.
  • A rákbetegségek ellátásának eredményessége növelhető lenne jobb megelőzéssel, korai felismeréssel és a minőségi ellátáshoz való időbeni hozzáféréssel a rák különböző típusai tekintetében. Magyarország azon országok között van, amelyek a megelőzhető rákbetegségek (pl. tüdőrák) és a kezelhető rákbetegségek (pl. mellrák, méhnyakrák és vastagbélrák) miatti legmagasabb halálozási arányszámokról számolnak be. Országos programok működnek a rendszeres mellrák- és méhnyakrákszűrés előmozdítása érdekében, de a célzott korcsoportba tartozó nők körében továbbra is alacsony a szűrésen résztvevők aránya. 2017 őszén új országos vastagbélrák-szűrőprogram kerül bevezetésre. A rákbetegellátásra fordított állami költés növelése további előrelépést tenne lehetővé a korai felismerés és kezelés terén, javítva ezáltal a túlélési mutatókat.
  • A magyar egészségügyi rendszer továbbra is erősen kórházközpontú, amint azt a kórházi elbocsátások, ápolási idők és krónikus állapotok miatti, elkerülhető kórházi kezelések uniós átlagot meghaladó arányai mutatják. Ez nem csupán az alapellátást biztosító szolgáltatók gyenge kapuőri szerepére hívja fel a figyelmet, de arra is, hogy hiányoznak a kórházon kívüli megfelelő ellátás nyújtásához szükséges ösztönzők és kapacitások. A közösségi ellátás felé történő elmozdulás az alapellátás megerősítésével párhuzamosan nagyobb fokú esélyegyenlőséget biztosíthat az ellátáshoz való hozzáférés tekintetében, valamint további hatékonyságnövekedést és minőségjavulást eredményezhet.

Szállodai takarítók lehetnének a közmunkások

A közmunkaprogramból irányítsanak át embereket a szakképesítést nem igénylő munkakörökbe, például mosogatónak, takarítónak – javasolta beszámolójában Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke.

Könnyid László összegezte, hogy a tavaszi tisztújítás óta milyen lépéseket tett meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége – írja a turizmus.com.

A hajdúszoboszlói közgyűlésen elmondta: a statisztikák felfelé ívelő trendet jeleznek: az átlagos szállodai szobafoglaltság 59-60 százalék lehet az idén, a bruttó átlagszobaár 19 800 forintra nőtt, és vidéken is elindult a növekedés. Ugyanakkor a jövedelmezőség nem nőtt ekkorát, mert a költségek is nagy mértékben emelkedtek.

Lobbizásuk eredménye, hogy az Év szállodája projekt nyerteseinek az MTÜ 4,5-5 millió forint marketingtámogatást biztosít.Az MSZÉSZ idei érdekképviseleti tevékenységének egyik legfontosabb eleme a Magyar Turisztikai Ügynökséggel való együttműködés volt. Első számú szakmai partner-szervezetként részt vettek a Kisfaludy program kidolgozásában, kialakították a panziók minősítésének követelményrendszerét, véleményezték a turizmusfejlesztési stratégiát, szerepet vállaltak az MTÜ reklámkampányainak előkészítésében.

Jövőre indul 40 vidéki hotel részvételével egy foglaltság-előrejelzési program.

A szálláshelyi áfa csökkentése akkor kerülhet napirendre, ha először, 2018-ban látszanak a vendéglátóipari áfa csökkentésének pozitív hatásai.

A szövetség továbbra is kiáll egy új, nagy kapacitású budapesti kongresszusi központ megépítése mellett.

Felmerült, hogy Ukrajnából és Szerbiából is be lehetne hozni dolgozókat szállodákba is, ugyanúgy mint már sok ipari termelő üzemben megtették.

Az MSZÉSZ taglétszáma a tavalyi 557-ről 590-re bővült  mind a szállodák, mind a társult tagok többen lettek.

Benzinár: 3 nap, mínusz 10 forint

0

Csökkent bruttó 2 forinttal a benzin literenkénti nagykereskedelmi ára pénteken, a gázolaj ára nem változott.

A benzin ára 356 forintra mérséklődött. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

Az üzemanyagok ára szerdán változott legutóbb, akkor a benzin ára 8 forintos csökkenéssel 358 forintra, a gázolaj ára 4 forintos csökkenéssel 369 forintra mérséklődött.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. (MTI)

Milliárdos beruházással növelte termelési kapacitását a nagyatádi Büttner

Egymilliárd forintos beruházással megduplázta nagygépes CNC megmunkálási kapacitását a szerszámelemek gyártásával foglalkozó Büttner Kft.

A fele részben európai uniós pályázati forrásból megvalósuló, a közelmúltban lezárult fejlesztés eredményeként csúcstechnológiát képviselő megmunkálóközpontokat vásároltak, amelyektől a kapacitás bővítése mellett a társaság exportpozíciójának erősödését várják – derül ki a Büttner közleményéből. A két magyar magánszemély tulajdonában lévő társaság műanyag fröccsöntő- és lemezalakító présszerszámok elemeit, szerszámlapjait gyártja egyedi méretekben és darabszámban.

A cég a közlemény szerint belföldön piacvezető, de forgalma kétharmadát külföldön bonyolítja le, ahol termékeit neves autóipari, energetikai, csomagolástechnikai, gépipari világvállalatoknak értékesíti. A Büttner Kft. főként Németországba exportál, erős a jelenléte ugyanakkor Ausztriában, a Benelux-államokban, Dániában, és szállít szerszámlapokat, szerszámelemeket Svájcba, valamint Kanadába is.

A Nagyatádon 8 ezer négyzetméter hasznos területen termelő vállalkozásnak 248 alkalmazottja van, ezzel a város második legnagyobb munkáltatója. A cég tavalyelőtti árbevétele 4,7 milliárd, a tavalyi 4,8 milliárd forint volt, idén az előző évinél 100 millió forinttal magasabb összeget remélnek. Az árbevétel arányos nyereség átlagosan 3-5 százalék között van.

A Büttner Kft. a jövőben további gépikapacitás-bővítő, hatékonyságnövelő beruházásokat tervez, előtérbe kívánja helyezni a modern gyártástechnológiai trendekkel összhangban álló informatikai, digitális és automatizálással kapcsolatos fejlesztéseket, továbbá tanműhelyének korszerűsítését is – közölték. (MTI)

NGM-államtitkár: erősíteni kell a startupok és a nagyvállalatok együttműködését

Ösztönözni kell a startupok és a Magyarországon működő nagyvállalatok együttműködését annak érdekében, hogy az induló vállalkozások megerősödhessenek – mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkár a Startupok Éjszakája 2017 megnyitóján.

Lepsényi István hangsúlyozta: Budapest vezető szerepet tölt be a regionális startupvilágban, ösztönző munkakörülményeket és kiemelkedő kapcsolatbővítési lehetőségeket kínál a kezdő vállalkozásoknak. Hozzátette: az értékteremtő vállalkozások, a startup ökoszisztéma támogatását a kormány kiemelt célnak tekinti és elsősorban a megfelelő szabályozási környezet megteremtésével tud ennek a feladatnak eleget tenni. 

Az eszközök közül kiemelte a befektetői kedvezményeket és az adórendszeren keresztüli ösztönzőket. A startup ökoszisztéma – mint fogalmazott – a vállalkozások fejlettségétől függően 3 forrásra támaszkodhat: a mentori szolgáltatást is biztosító úgynevezett üzleti angyalbefektetőkre, a kockázati tőkerendszerre és a befektetési banki támogatásokra. 

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes hangsúlyozta, hogy a Startupok éjszakájának első rendezvényére százan, idén viszont már hatszázan regisztráltak és Európa számos országából érkeztek résztvevők. Budapest fejlődésben – mint mondta – száz évvel ezelőtt is nagy szerepet játszott a kreativitás, de míg az akkori újítások kiemelkedő személyiségekhez köthetők, a mai innovációk fiatal csoportok együttműködéséből születnek.

Budapest ehhez többek között kedvezményes hitelformákat és megjelenési lehetőséget biztosít, hiszen éveken belül ezek a vállalkozások teremthetik meg a főváros gazdaságának alapjait – tette hozzá. Bagdy Gábor kiemelte, hogy Budapest ernyőszervezetként is szerepet vállal annak érdekében, hogy a startup ökoszisztéma szereplőinek találkozásából újabb fejlesztő ötletek születhessenek. 

Szalai Piroska, a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) kuratóriumának elnöke felidézte, hogy az első Startupok éjszakája rendezvényt 2015-ben szervezték, hogy a bel- és külföldi szakembereknek is bemutassák a kezdő vállalkozásokat. Szalai Piroska elmondta, hogy a főváros mikro-, kis- és középvállalkozásait támogató BVK 2013 óta foglalkozik startup vállalkozásokkal is.

Kiemelte, hogy a szervezet olyan cégeket is segít, amelyek kiesnek a banki támogatások fókuszából. A startupok támogatása – mint fogalmazott – azért is kiemelkedően fontos feladat, mert egész Európában egyre kevesebb fiatal kezd vállalkozásba, az ezredforduló vállalkozói generációjához képest visszaesett az önfoglalkoztatást választó pályakezdők száma. (MTI)

Magyarország az első negyedben az adóteher mértékében az OECD-tagok között

0

Immár a hetedik egymást követő évben és több mint ötvenéves csúcsra emelkedett tavaly a GDP-arányos összadóbevétel a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagállamaiban. Az adómixben növekszik a személyi jövedelemadó szerepe.

A világ 35 iparilag fejlett országát tömörítő OECD éves jelentésében szereplő előzetes adatok szerint 2016-ban 34,3 százalékra emelkedett az adóbevételnek a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított aránya az OECD-országok átlagában, ami 1965 óta a legmagasabb érték. Húsz tagállamban nőtt, tizenháromban pedig csökkent ez az arány. További két ország, Ausztrália és Japán még nem szolgáltatott adatokat a tavalyi évről.

Tavaly Dániában (45,9 százalék), Franciaországban (45,3 százalék) és Belgiumban (44,2 százalék) volt a legmagasabb a GDP-arányos összadóbevétel, a legalacsonyabb pedig Mexikóban (17,2 százalék) Chilében (20,4 százalék) és Írországban (23,0 százalék). Magyarország a lista első negyedébe, a 8. helyre került: a 2015-ben mért 39,01 százalékról tavaly 39,41 százalékra nőtt a GDP-arányos összadóbevétel. Az első hét ország mindegyikében 42 százalék fölött áll ez a mutató. Tavaly a legnagyobb mértékben, 2,2 százalékponttal, Görögországban, illetve 1,5 százalékponttal, Hollandiában emelkedett a GDP-arányos összadóbevétel, míg a legnagyobb csökkenést, 1-1 százalékpontot, Ausztriában és Új-Zélandon mérték. 

A statisztika azt mutatja, hogy átlagban az OECD-országok adóbevételeiben emelkedik a személyi jövedelemadó (szja) aránya, míg a társadalombiztosítási (tb) járulékoké és az általános forgalmi adóé (áfa) csökkent. A vállalatok által fizetett társasági adó részesedése, amely a pénzügyi világválság idején jelentősen csökkent, továbbra is alacsony. 

Az összadóbevételekben az szja aránya a 2007-ben mért 23,7 százalékról 23,2 százalékra esett 2010-ben, majd stabil növekedésnek indult és a 2014-ben elért 24,1 százalékról 2015-ben már 24,4 százalékra nőtt. A tb-járulékok aránya a 2009-ben elért 26,6 százalékos csúcsról 2015-re 25,8 százalékra, az áfáé pedig a 2010-es 33,0 százalékról 32,4 százalékra csökkent 2015-re. A társasági adó aránya a 2007-ben mért 11,2 százalékról 2010-re 8,8 százalékra mérséklődött, és azóta nagyjából ezen a szinten stagnál, 2015-ben például 8,9 százalékot tett ki. Magyarországon 2015-ben a személyi jövedelemadó aránya 13,7 százalékot, a tb-járulékoké 32,4 százalékot, az áfáé 24,9 százalékot, a társasági adóé pedig 4,6 százalékot tett ki. (MTI)

Használjon átvételi pontot netes rendelésnél, ha jót akar

0

Az idén várhatóan 25-30 milliárd forintos forgalmat hozó Black Friday is jelentős hatással van a karácsonyi kiskereskedelmi szezonra, ami várhatóan a tavalyinál is jobb lesz. A piaci szereplők Pick Pack Pontok használatát javasolják a karácsonyi vásárlást webáruházakon keresztül intézőknek.

Idén szeptemberben éves szinten 6 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom, így már több mint négy éve (51 hónapja) tart a szektor növekedése – mondta a HG Media „Fókuszban: A kereskedelem karácsonya” című konferenciáján Marczinkó Zoltán, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára. 2010 januárjához képest mintegy negyedével nőtt a forgalom, 2014 év elejéhez képest pedig hozzávetőleg 20 százalékkal.

A fogyasztás bővülésének okaként többek között azt említette, hogy nőtt a foglalkoztatottak száma: szeptemberben elérte a 4 millió 451 ezret. Ez 1992 óta számítva rekord magas érték, ami jelentős vásárlóerőt jelent, emellett emelkednek a nettó reálbérek is – tette hozzá Marczinkó Zoltán.

Az online kiskereskedelemmel kapcsolatban kiemelte: a szektor forgalma 2016-ban 300,5 milliárd forintot tett ki, amely 28 százalékos növekedést jelent 2015-höz képest. Tavaly az online forgalom a teljes kiskereskedelmi forgalom 3,1 százalékát tette ki. „Várhatóan a teljes internetes és csomagküldő kiskereskedelmi forgalom idén tovább fog bővülni 2016-hoz képest” – tette hozzá.

A nyugdíjasok menthetik meg a boltokat

A kiskereskedelmi szektort sújtó munkaerőhiányról Krisán László, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke elmondta: ez a kérdés egyre komolyabb problémát jelent a leginkább élőmunka-igényes szektornak számító kiskereskedelemben.

A szektor jelenleg mintegy 540 ezer embert foglalkoztat, viszont 30-40 ezer fő hiányzik. Szerinte a jelenlegi problémákra az online kiskereskedelem jelentheti az egyik megoldást, mivel alacsony az élőmunka-igénye. Hozzátette: „most még munkaerőhiányról beszélünk, de 3-4 év múlva a robotizáció miatt talán megint munkanélküliségre fogunk panaszkodni”.

Szerinte a munkaerőhiány problémájára az e-kereskedelem és a robotizáció mellett megoldást jelenthet a nyugdíjasok bevonása a foglalkoztatásba vagy a részmunkaidőben dolgozók arányának növelése. „Az idősebbek intenzív foglalkoztatásával a kereskedelem csak követné a nemzetgazdasági trendeket, hiszen míg 2006-ban a foglalkoztatottak alig 2,4 százalékát alkották a 60 év felettiek, 2016-ra arányuk elérte az 6,2 százalékot” – mutatott rá a szakember.

Átlépheti a 10 ezer milliárdos szintet a kiskereskedelmi forgalom

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a kiskereskedelmi forgalom idén meghaladhatja a 10 ezer milliárd forintot. Hozzáétette: a tavaly decemberi érték már átlépte az ezer milliárdot, idén pedig további 3-4 százalékos növekedés várható. A webáruházi költések forgalma pedig tíz év alatt a tízszeresére nőtt.

Budai J. Gergő, a Vodafone Magyarország vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese felhívta a figyelmet arra, hogy januártól az internet áfája 5 százalékra csökken, ami szintén fontos húzóerő lehet az e-kereskedelem további bővülésében.

Webes rendelés: érdemes Pick Pack Pontokra kérni a kiszállítást

Az idei Black Friday-re Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője 25-30 milliárd forintos forgalmat vár. Hozzátette: az idei karácsonyi szezon fő kérdése, hogy meg fog-e érkezni időben a webáruházaktól megrendelt ajándék, ugyanis a logisztikai szektor jelentős munkaerőhiánnyal küzd. Ezzel kapcsolatban elmondta: csak holnap várhatóan egymillió rendelés fog befutni a webáruházakhoz. „Ha a vásárlók biztosak akarnak lenni abban, hogy időben megérkezik hozzájuk a vásárolt termék, érdemes a kiszállítást átvevőpontokra (ún. Pick Pack Pontokra) kérni” – tanácsolta a szakember.

Csillag-Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója az FMCG-szektor decemberi forgalmáról elmondta: az év utolsó hónapjában átlagosan 20-25 százalékkal költenek többet a háztartások.

A műszaki cikkek piacán különösen erős a Black Friday hatása

Sztupár Andrea, a GfK Hungária non-food területének vezetője arra hívta fel a figyelmet: a műszaki cikkek terén (például a szórakoztató elektronikai vagy IT-cikkek esetében) a novemberi online forgalom a Black Friday hatása miatt már nagyobb, mint a decemberi. Akár az is kijelenthető, hogy a november az új december.

Gém Zoltán, a Playersroom-üzlethálózatot működtető Szinga Sport Kft. ügyvezetője szerint hosszú távon behozhatatlan hátrányt jelent a magyar kiskereskedelmi szektor szereplői számára, hogy a szektornak 7-8 százalékos áfahátránya van a nemzetközi versenytársakhoz képest. „Ha ezt nem orvosolják, akkor a közeljövőben már csak külföldi cégek fognak online értékesíteni Magyarországon” – figyelmeztetett.

Továbbra is árérzékeny a magyar vásárló

Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője hangsúlyozta: az utóbbi években pozitívan változott a vásárlók magyar termékekhez való hozzáállása, az ár és a minőség mellett ma már az eredet a legfontosabb szempont. „Azonos ár mellett a magyar terméket választja a fogyasztó” – emelte ki. Noszlopy Zoltán, a CBA vezérigazgató-helyettese, Grestyák Attila, a Naturland kereskedelmi igazgatója, illetve Bokros Gábor, a Gyermelyi Zrt. marketing igazgatóhelyettese azonban egyetértett abban, hogy a magyar fogyasztó továbbra is nagyon árérzékeny, a vásárlási döntéseknél az ár szerepel az első helyen.