Kezdőlap Blog Oldal 1015

Dohánytermékek: megerősítette az uniós irányelvet az Európai Unió Bírósága

Megerősítette a dohánytermékekről szóló uniós irányelv rendelkezéseinek érvényességét szerdai ítéletében az Európai Unió Bírósága, amely kimondta, hogy jogszerű a csomagolás széles körű egységesítése, a mentolos ízesítésű cigaretták jövőbeli tilalma, valamint az elektronikus cigarettákra vonatkozó új szabályozás is.

Az irányelv egyes rendelkezéseit Lengyelország, valamint a Philip Morris International és a British American Tobacco dohányipari vállalat támadta meg az európai uniós bíróságon.

A 2014-ben elfogadott szabályozás célja, hogy a dohányzás kevésbé legyen vonzó, elsősorban a fiatalok számára. Az irányelv előírja, hogy minden cigarettacsomag felületének 65 százalékán fényképes egészségügyi figyelmeztetést kell elhelyezni, valamint betiltja a jellegzetes ízt adó, ezáltal a cigarettát vagy a sodrásra szánt dohányt a fiatalok számára vonzóbbá tevő ízesítéseket és a 20 szálnál kevesebbet tartalmazó csomagok forgalmazását. A mentolos ízesítés 2020-ban szűnik meg. A törvény értelmében emellett gyógyszerként kell szabályozni az olyan elektromos cigarettát, amelynek gyártója a dohányzásról való leszokást ígéri. Ellenkező esetben a termék a dohánytermékekre vonatkozó szabályozás alá esik.

Szerdai ítéletében a luxembourgi törvényszék megerősítette az irányelv érvényességét és megállapította, hogy a bíróságon megtámadott rendelkezések célja, hogy védjék a fogyasztókat a dohányzáshoz kötődő kockázatokkal szemben, és ezek nem lépik túl a célkitűzés megvalósításához szükséges mértéket.

Az Európai Unió legnagyobb dohánytermék-gyártójának és második legnagyobb dohánytermelőjének számító Lengyelország álláspontja szerint a mentolos ízesítésű cigaretták teljes tilalma komoly gazdasági következményekkel járna. A bíróság azonban úgy véli, hogy a tilalom elősegíti a dohánytermékek belső piacának zavartalan működését, ezzel együtt pedig az emberi egészség magas szintű védelmének biztosításához is megfelelő.

A dohánytermékek címkézésének és csomagolásának egységesítésével kapcsolatban a bírói fórum kimondta, hogy az uniós szervek a jogalkotási folyamat során nem lépték túl az alkalmas és szükséges mértékből eredő korlátokat.

Az elektronikus cigarettákról a bíróság megállapította, hogy ezen termékek objektív jellemzői eltérnek a dohánytermékekéitől. Következésképpen az uniós jogalkotó nem sértette meg az egyenlő bánásmód elvét azzal, hogy e cigarettákra eltérő,  a dohánytermékekénél kevésbé szigorú jogi szabályozást írt elő.

Tizennégy évvel az előző irányelv bevezetése után még mindig a dohányzás a legfőbb megelőzhető halálok az Európai Unióban. Az évek óta zajló dohányzásellenes lépéseknek köszönhetően a dohányzók aránya (a 2002-ben 15 tagállamból álló unióban) 40 százalékról (a 2015-ben 28 tagú unióban) 26 százalékra csökkent.

MTI

Kiskereskedelmi forgalom: az uniós középmezőny élén a magyar adat

A februári 3,2 százalék után márciusban 2,4 százalékkal nőtt éves összevetésben a kiskereskedelmi forgalom volumene az Európai Unióban – jelentette szerdán az Eurostat.

Az üzemanyagok forgalma az unió statisztikai hivatalának összesítése szerint az unió egészében 3,6 százalékkal nőtt, a „nem élelmiszer” kategóriában 2,5, az „élelmiszer, ital, dohány” kategóriában 1,5 százalékos volt az emelkedés.

Az Eurostatot tájékoztató tagállamok közül a legütemesebb, 18,4 százalékos éves szintű növekedést Romániában regisztrálták, Luxemburgban 14,8, Bulgáriában 6,2 százalékkal nőtt a volumen a szezonálisan kiigazított adatok szerint. A legnagyobb, 4,9 százalékos visszaesésről Dánia statisztikai hivatala számolt be.

A 4,3 százalékos magyar adat (az Eurostat szerint, a KSH jelentésében 4,2 százalék szerepel) a lengyel mutatóval holtversenyben a nyolcadik–kilencedik legerősebb.

NGM: Minden vállalkozásnak könnyítést hoz az új adócsomag

0

Vállalkozási formától és mérettől függetlenül minden gazdálkodónak könnyítést biztosítanak a tavaszi adócsomagban szereplő módosítások – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.

A munkaerő-mobilitást ösztönző intézkedéscsomaggal a vállalkozások és a munkavállalók összességében 9 milliárd forintot nyernek. A gépkocsival történő munkába járás költségtérítése 9 Ft/km-ről 15 Ft/km-re emelkedik. A mobilitási célú lakhatási adókedvezmény mellett a társasági adóban is kedvezményes megítélés alá esnek a munkásszállás kialakításának és fenntartásának kiadásai.

A kis- és közepes vállalkozások növekedését biztosítja az, hogy 2017-től eltörlik a számukra eddig is elérhető beruházásösztönző személyi jövedelemadó és társasági adókedvezmények korlátait.

A változások a legkisebb vállalkozások, a katások számára is kedvezőek lesznek, hiszen jövőre nem kell a kisadózó vállalkozás bevételének tekinteni a megkapott támogatásokat.

A kivások is jobban járnak jövőre. A módosításnak köszönhetően 1 milliárd forinttal marad több a kivát választónál. A szabályok lényeges egyszerűsítése miatt az adókötelezettség a korábbinál kiszámíthatóbb és kedvezőbb is lesz, ezért a változásokkal még többeknek éri meg a kivát választani. Az alkalmazott létszámfeltételnek is több cég tud megfelelni jövőre, hiszen az eddigi 25 helyett 50 foglalkoztatottig választható a kiva.

EKÁER, „google-adó”, jövedéki adó

A feketegazdaság elleni küzdelemben a NAV munkáját 2017-től számos további intézkedés segíti. Így például jövőre a tételes áfa-nyilatkozat értékhatára 1 millióról 100 ezer forintra csökken, az automata berendezéseket bekötik az adóhivatalhoz, ezeket éppúgy valós időben látják a kockázatelemzők, mint a számlázó programmal kiállított számlákat. Az EKÁER módosításával pedig kiszűrhetőek lesznek a túlpakolt kisteherautókkal szállító csalárd kereskedők.

A „magyar google-adó” biztosítja azt, hogy a hazánkban gazdasági tevékenységet végző világcégek sem mentesülhetnek a közteherfizetési kötelezettség alól. Az eszköz a reklámadó-kötelezettség teljesítésének kikényszerítésére szolgál. Így például 10 millió forintos, többször ismételhető, exponenciálisan növekvő bírsággal számolhat, az a Magyarországon adózóként nem nyilvántartott reklám-közzétevő, amely – az adóhatósági felhívás ellenére – nem tesz eleget bejelentkezési kötelmének.

2016. szeptember 1-től a gázolaj, a benzin és a petróleum jövedéki adómértékét a kőolaj világpiaci árához kötik. A gazdasági tárca a tavaszi adócsomagban két javaslatot terjeszt elő, a döntés az Országgyűlésé. Amennyiben az Országgyűlés által meghatározott küszöbértékét meghaladja a kőolaj világpiaci ára, akkor a most hatályos adómérték nem változik. Amennyiben a kőolaj világpiaci ára eléri, az Országgyűlés által meghatározott küszöbértéket vagy az alá csökken, a gázolaj adómértéke 120,35 Ft/liter, az ólmozatlan benzin adómértéke 125 Ft/liter, az ólmozott benzin és a petróleum adómértéke 129,2 Ft/liter lesz. Vagyis a gázolaj adómértéke 10 Ft/literrel, a benzin és a petróleum adómértéke 5 Ft/literrel nő.

A két küszöbérték, amelyet a tárca az adócsomagban javasol: 50, illetve 40 USD/hordó.  Ez a Brent kőolaj – adott negyedév végén érvényes – világpiaci futures ára.

A többletbevételt a tervek szerint a hazai közutak – elsősorban az alsóbbrendű utak – felújítására fordítja a kormány.

A több mint 200 oldalas „csomag” alább letölthető.

Ártándnál ért véget a 8 millió forint értékű hamis ruhaszállítmány útja

0

A NAV pénzügyőrei Ártándnál több mint 8 millió forint értékű hamis ruházati terméket találtak egy lengyel kamionban.

A NAV Hajdú-Bihar Megyei munkatársai megállítottak Ártándnál egy kamiont, mely Törökországból Lengyelországba tartott. A pénzügyőrök szúrópróbaszerűen megvizsgálták a szállítmányt, melyben szerzői jog védelme alatt álló, hamis márkajelzéssel és felirattal ellátott ruhákat találtak. A gyermekruházat (Mickey Mouse, Hello Kitty, Star Wars) mellett felnőtt nadrágok, ingek, zoknik (Zara, Adidas, Ralf Lauren, Gant) és mezek (Barcelona FC, AC Milan) is előkerültek.

A pénzügyőrök a több mint 8 millió forintot meghaladó értékű hamis ruházati termékeket lefoglalták és ismeretlen tettes ellen szerzői vagy szerzői joghoz kapcsolódó jogok megsértése és iparjogvédelmi jogok megsértése miatt feljelentést tettek a NAV pénzügyi nyomozóinál.

Elektronikus aláírás: július 1-jén lép életbe az új szabályozás

0

Az elektronikus aláírás is érvényes, bizonyító erejű és az unió egész területén elfogadott lesz a július elsején hatályba lépő új szabályozás szerint, így várhatóan szélesedik mind az elektronikus aláírást létrehozó technikai megoldások, mind az ezeket felhasználó szolgáltatók köre – hívja fel a figyelmet a Deloitte Legal.

Az elektronikus aláírás szabályait júliustól egy uniós rendelet határozza meg Magyarországon, amely az egész EU területére kiterjedően szabályozza az elektronikus tranzakciókat.

Szarvas Júlia, a Deloitte Legal szenior ügyvédje a közlemény szerint elmondta: a rendelet alapvető újdonsága az egyenértékűség elve, azaz az elektronikus aláírás joghatása és bizonyítékként való elfogadhatósága nem tagadható meg kizárólag amiatt, hogy az elektronikus formátumú. Másrészt valamennyi tagállam köteles elismerni a más tagállamokban kibocsátott minősített tanúsítványon alapuló minősített elektronikus aláírást.

Az uniós eIDAS rendeleten alapuló Bizalmi törvény továbbá módosítja a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvényt is: az egyik legjelentősebb módosítás alapján a teljes bizonyító erejű magánokiratok körébe bekerül egy új elektronikus dokumentumfajta is, megteremtve ezzel a biometrikus aláírás hitelességét a magyar jogban.

A gyakorlatban az új rendelkezésnek megfelelő aláírás során az ügyfelek számára egy elektronikus eszközre („aláíró pad”) telepített szoftver jeleníti meg a szolgáltató rendszerében keletkezett dokumentumokat, amelyet ezen az eszközön az ügyfelek áttekinthetnek, majd ugyanezen az eszközön elektronikusan rögzített aláírással szignálhatnak.

Az ilyen aláírás során az aláíró sajátkezű aláírásának biometrikai információival (sebesség, nyomóerő) együtt tárolják az elektronikus dokumentumot, így lehetőség nyílik arra, hogy egy adott személynek előzetesen kiadott tanúsítvány és kulcs („aláíró kártya”) nélkül is lehessen olyan elektronikus dokumentumot létrehozni, amelyet harmadik személyek, bíróságok és hatóságok bizonyító erejű okiratként elfogadni kötelesek.

A gyakorlatban már számos esetben lehet találkozni az elektronikus aláírásnak ezzel a formájával, például csomagküldő szolgáltatók vagy telekommunikációs cégek esetében.

MTI

Kiskereskedelem: márciusban folytatódott a növekedés

0

Márciusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 5,5 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest – jelentette szerdán a KSH.

A naptárhatástól megtisztított adat szerint – főként a húsvéthatás miatt – a növekedés volumene 4,2 százalék volt.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 1,9, a nem élelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 7,6, az üzemanyag-kiskereskedelemben 5,0 százalékkal emelkedett az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene.

2016. január–márciusban a forgalom volumene – szintén naptárhatástól megtisztított adatok szerint – 4,3 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit.

Módosult két GINOP-pályázat

Két kutatást-fejlesztést-innovációt támogató GINOP-felhívást is módosított a kormány.

A változások a „K+I infrastruktúra megerősítése – nemzetköziesedés, hálózatosodás” (GINOP-2.3.3-15) és a „Stratégiai K+F műhelyek kiválósága” (GINOP-2.3.2-15) felhívásokat érintik.

A módosítások nyomán a „Nem elszámolható költségek köre” című pontból mindkét felhívásban kikerült a „meglévő gépek átalakításának költségei” tétel. Ugyanez a pont kiegészült azokkal a költségtételekkel, amelyek a nincsenek alátámasztva egy érvényes helyzet- és piacfelmérésben részt vevő által kiállított tájékoztatással vagy ajánlattal, illetve nem megfelelő tájékoztatással vagy ajánlattal kerültek alátámasztásra.

A módosított kitöltőprogramok a későbbiekben válnak elérhetővé.

További részletek a GINOP-2.3.3-15 felhívással kapcsolatban itt olvashatóak. A GINOP-2.3.2-15 felhívás módosításáról szóló közlemény itt érhető el.

Sok változást hoz a nagy tavaszi adócsomag

0

A kormányzati ciklus egyik legnagyobb jelentőségű adójavaslatát terjeszti a kormány a parlament elé a tavaszi adócsomaggal – mondta el Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

Tállai András a keddi sajtótájékoztatón elmondta, a törvénycsomag szerint csökkenni fog több termék és szolgáltatás áfakulcsa, amivel 55 milliárd forint bevételről mond le az állami költségvetés.

A baromfihús áfakulcsának 5 százalékra csökkentése 19 milliárd, az éttermi szolgáltatásokénak 2017-től 18, majd 2018-tól 5 százalékra mérséklődése, benne a helyben készített alkoholmentes italokéval 8,5 milliárd, a friss tej áfájának a kiskereskedelmi forgalomban is 5 százalékra való mérséklése 4,5 milliárd, a tojás áfájának 5 százalékra csökkentése 10,5 milliárd forint, az internetszolgáltatások áfájának 18 százalékra csökkentése pedig 12,5 milliárd forint bevételkiesést jelent – ismertette az államtitkár.

A kétgyermekesek családi adókedvezménye az szja törvény módosításával 5 ezer forinttal, 30 ezerre emelkedik, ez 350 ezer családot érint, és a módosítással 15 milliárd forint marad a gyermeket nevelő családoknál.

A két gyermeket nevelőknél évente 80–85 ezer forintot hagy az állam az áfacsökkentés és az szja kedvezmények növelése révén, egy nyugdíjas házaspárnál pedig ez 15–20 ezer forintot jelent.

A jövedéki adóról szóló törvényjavaslat a világpiaci ár változásához kötné az üzemanyag jövedéki adójának mértékét, a többletbevételt pedig az utak – elsősorban alsórendű utak – felújítására költenék. A dohány jövedéki adója az uniós előírások miatt fog emelkedni, 2017 végére 29 százalékos emelkedést kell elérni – ismertette az államtitkár.

Az üzemanyagok jövedéki adójának emelésére alternatívát terjesztenek a parlament elé. A Brent típusú olaj hordónkénti árához kötnék a jövedéki adó mértékét. Ha 40, illetve a másik variációban 50 dollár alá kerülne az olaj hordónkénti ára, a gázolaj esetében 10, a benzin esetében pedig 5 forinttal emelkedne a jövedéki adó. Jelenleg 45 dollár körül van a Brent hordónkénti ára. Az emelés a költségvetésnek – ha egész évre hatással van – mintegy 20 milliárd forint többletbevételt jelentene, amit elsősorban alsórendű utak felújítására fordítana a kormány.

A dohánytermékekre 2017-től – az alkoholhoz hasonlóan – adójegy helyett zárjegy kerül és az e-cigaretta is bekerül a jövedéki termékek köré. A dohánytermékek esetében a jövedéki adó 29 százalékos emelésének első lépése 2016. szeptember 1-jéig meg fog történni a javaslat szerint.

A vállalkozások adózási feltételei kedvezően változnak, elsősorban a kkv szektor helyzetét szeretné javítani a kormány, jobban ösztönözni a fejlesztéseket, beruházásokat – fejtette ki az államtitkár. A társasági adó terén megszűnik például a kkv-k beruházási adókedvezményének korlátja, ami 30 millió forint volt.

A munkaerő mobilitásának ösztönzése érdekében a munkába járás adómentes költségtérítésének határa jövőre a kilométerekénti 9 forintról 15 forintra emelkedik, a munkásszállás felújítása esetén adókedvezményt lehet igénybe venni, az üzemeltetésével kapcsolatos költségeket kétszeresen lehet elszámolni, a lakhatási támogatás pedig 60 kilométeres térségben adómentessé válik. A változásokat alapvetően a munkáltatók kezdeményezték – mondta az államtitkár.

Kedvezően változnak a kutatás-fejlesztés (k+f) elszámolásának feltételei is, azok a vállalkozások, amelyek nem tudták igénybe venni a kedvezményt, a jövőben a szociális hozzájárulási adóból vonhatják le az elmaradt társasági adókedvezményt ezen adó 50 százalékáig.

A magánszemélyeknek kedvező változás, hogy adótartozás esetén 200 ezer forintig automatikusan hathavi részletfizetést kaphatnak, ehhez csak egy kérelmet kell benyújtani az adóhatósághoz. A családi adókedvezménnyel kapcsolatos egyszerűsítések is lesznek.

Az adócsomag a gazdaság fehérítését szolgáló módosítási javaslatokat is tartalmaz, a tételes áfa adatszolgáltatás jelenlegi 1 millió forintos határa 100 ezer forintra csökken.

Az ekáer rendszert zártabbá kívánják tenni, hogy minél hamarabb kiszűrjék az adócsalókat. A javaslat emellett megteremti az online számlázási rendszer kiterjesztésének, és a kezelő személyzet nélküli italautomaták bekötésének feltételeit a NAV-hoz.

A törvényjavaslat a végrehajtás hatékonyabbá tételére is megfogalmaz javaslatokat, tartalmazza továbbá a NAV életpályamodelljének július 1-jei bevezetésével kapcsolatos jogszabály-módosításokat.

A jövedéki adótörvény javaslatot hosszas egyeztetés előzte meg az érintettekkel – mondta Tállai András, aki szerint Európában is példaértékű jogszabály tervezet született, amely a jövedéki termékeket előállítók és forgalmazók érdekeit is szolgálja, és vállalkozóbarát szemléletű. Egyrészt rövidebb és áttekinthetőbb lett a törvény – terjedelme 150-ről 65 oldalra csökkent –, másrészt teljes egészében megtörtént az elektronizáció, így 2018-tól a jövedéki adóalanyok esetében a NAV is elkészítheti az adóbevallást. A javaslat egyszerűsítéseket is tartalmaz, több mint hétezer borászat 95 százaléka a jövőben jelentős adminisztrációs kötelezettségtől fog mentesülni, a 47-féle adóraktár helyett egy lesz.

MTI

Emelkedett az üzemanyagok ára

0

A 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát bruttó 3 forinttal, a gázolajét bruttó 4 forinttal emelte szerdán a Mol.

Az emeléssel a benzin átlagára 337-338 forintra, a gázolajé 328-329 forintra nőtt.

Legutóbb múlt pénteken változtak az árak, akkor a 95-ös benzin és a gázolaj átlagára is bruttó 2 forinttal emelkedett.

Az autósok 15-25 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.

MTI

Vállalkozóbarát lesz a jövedéki törvény: NGM-tájékoztató a változásokról

0

2017. január 1-jén léphet hatályba az új jövedéki adótörvény; a 21. századi igényeket kielégítő, vállalkozásbarát szabályozás példaértékű lehet Európában is – olvasható az NGM közleményében.

A jövedéki törvény szövege a felére csökken, a korábbi 150 oldal helyett az új törvény mindössze 65 oldalból áll.

2018-tól a személyi jövedelemadó-bevalláshoz hasonlóan a jövedéki adóbevallást is a NAV készíti el. Az adóhatóság elkészíti az adóbevallást, melyet a gazdálkodó jóváhagy, szükség esetén korrigál. 2017-től megszűnne a papíralapú nyilvántartás-vezetés és adatszolgáltatás, minden információ elektronikusan jutna el az adóhivatalhoz. Ennek eredményeképpen közel hétezer borászat (a borászatok 95 százaléka) mentesül szinte minden ilyen jellegű adminisztrációs kötelezettségtől. 2017-től már csak a hegybírónak tartoznak elszámolási kötelezettséggel – évente egyszer a készletről.

Jelenleg 47 féle adóraktár van, minden egyes típushoz eltérő biztosíték összeg és tárolókapacitás tartozik. Jövőre már csak egyféle adóraktár lesz, amelyben a vállalkozók az adóhivatalnak bejelentett tevékenységet végezhetik. A történelmi hagyományokhoz igazodva – a kedvezőbb szabályok biztosítása végett – két speciális típus megmaradna: a bérfőzést végző adóraktár és a szőlőbort előállító ún. egyszerűsített adóraktár.

Garanciális szabály lesz 2017-től, hogy a gazdálkodók számára terhesebb folyamatos pénzügyőri jelenlétet vagy egyéb többletkötelezettséget csak határozattal lehet korlátozott ideig elrendelni, hiszen ezzel nyílik meg a gazdálkodók jogorvoslati lehetősége. A szigorú szankciók alól a vállalkozók mentesülhetnek, ha bizonyítják, hogy az adott helyzetben elvárható körültekintéssel jártak el.

Az egyszerűsítés jegyében 2017-től zárjegyet kell tenni a dohánygyártmányokra – éppúgy, mint az alkoholos italokra. Ezzel gyakorlatilag az adójegy megszűnik, és a dohánygyártmányok zárjegyéről lekerül a kiskereskedelmi eladási ár.

Adóügyek az EU-ban: igazságosabb és átláthatóbb rendszer kellene

Az Európai Parlament több bizottsága dolgozik – vagy fog dolgozni – azon, hogy a szabályozás átalakításával igazságosabbá és átláthatóbbá váljon az adózás az EU-ban.

Az Európai Parlament (EP) sajtósai összefoglalták, hogy mit érdemes tudni a folyamatban lévő változásokról és hogy mi az EP szerepe az adóügyek terén.

Bizottságok

Az Európai Parlament 2015 februárjában döntött a tagállamok adómegállapításait vizsgáló különbizottság felállításáról, amely munkája végén ajánlásokat tett arra, hogyan lehetne igazságosabbá és átláthatóbbá tenni a társasági adózást az EU-ban.

Nem kötelező erejű állásfoglalását 2015 novemberében fogadták el az EP-képviselők, majd decemberben úgy látták, hogy számos megoldatlan ügy maradt még, ezért egy második bizottság felállításáról döntöttek. Ez a különbizottság áttekinti az Európai Bizottság állami támogatások és adózás terén végzett munkáját és a vállalatok agresszív adótervezésével is foglalkozik.

A Panama-iratok kapcsán kirobbant botrány után az elnökök értekezlete (a frakciók vezetői és Martin Schulz elnök) vizsgálóbizottságot állítana fel, amely kivizsgálja az ügyet és erősíti a pénzmosás elleni küzdelmet az EU-ban. A bizottság felállításáról a májusi plenáris ülésen szavaz az EP.

Az Európai Parlament javaslatai

Társasági adózás. A parlament 2015 decemberében fogadta el állásfoglalását, amelyben azt javasolja, hogy a multinacionális cégek kötelezően országonként készítsék el a nyereségről és az adózásról szóló beszámolójukat. Erre az Európai Bizottság 2016 áprilisában javaslatot is tett. A parlament szerint emellett fontos lenne egy közös konszolidált adóalap az EU-ban, valamint el kell fogadni az adózási fogalmak egységes meghatározását, így például az adóparadicsom jelentése azonos kell, hogy legyen minden tagállamban.

Pénzmosás elleni fellépés. Az Európai Parlament 2015 májusában fogadott el új szabályokat a pénzmosás elleni hatékony fellépés érdekében, amely most különösen aktuális a Panama-iratok botránya kapcsán. A negyedik pénzmosás elleni irányelv első ízben kötelezte arra a tagállamokat, hogy egy központi adatbázisban tüntessék fel a vállalatok, egyéb jogi személyek és vagyonkezelők tényleges tulajdonosait.

Az irányelvet a tagországoknak 2017. június 26-ig át kell ültetniük a saját nemzeti jogrendjükbe.

A következő lépések

Fellépés az adóelkerülés ellen. Az Európai Bizottság akciótervet dolgozott ki a vállalatok adószabályainak reformjára, hogy igazságosabb és hatékonyabb legyen a rendszer, ezt 2016. január 28-án ismertette az EP-ben.

A bizottság egy közös konszolidált társaságiadó-alapot (CCCTB) hozna létre, valamint kötelezné a vállalatokat, hogy ott fizessenek adót, ahol a profitot termelik. A parlament várhatóan a júniusi plenáris ülésen szavaz a javaslathoz kapcsolódó álláspontjáról.

Információcsere a nagyvállalatok beszámolóiról. Az Európai Bizottság arra is javaslatot tett, hogy a multinacionális vállalatok országonként készítsék el beszámolóikat, amelyet az anyavállalat székhelyén nyújtsanak be. Ezt követően pedig az adott ország adóhatósága köteles megosztani a beszámolót az összes többi tagállammal, ahol az adott cég leányvállalatokat működtet.

Az EP gazdasági szakbizottsága emellett automatikus hozzáférést kért az adatokhoz a Bizottság számára. A parlament a májusi plenáris ülésen szavaz a javaslatról.

Információcsere a tagállami adószabályokról. A tanács 2015 decemberében irányelvet fogadott el, amely szerint a határokon átnyúló, adókedvezményekre vonatkozó információt a tagállamoknak automatikusan meg kell osztaniuk egymással.

A parlament szerint a tanácsi irányelv egy elszalasztott lehetőség, mivel csak a határokon átnyúló megállapodásokat érinti, és figyelmen kívül hagyja az országon belüli egyezségeket. Az EP-képviselők azt is nehezményezték, hogy az irányelv a Bizottság információhoz való hozzáférését is korlátozza.

Nyilvánosság a nagyvállalatok adózási beszámolóinak. A bizottság a nyilvánosság számára is elérhetővé tenné a nagyvállalatok adózására vonatkozó fontosabb adatokat. Ide tartozik például, hogy hol termelik a profitot és melyik tagállamban fizetik az adót. A javaslatot a parlament is tárgyalja majd.

Hosszú távú tervek. Az Európai Bizottság várhatóan javaslatot tesz egy közös konszolidált adóalapra is, illetve az együttműködést megtagadó adóhatóságok listájának összeállítását tervezi az év második felében.

Adózás az EU-ban

Az Európai Parlament sajtósai által készített infografikán áttekinthető, hogyan alakul a közvetett és közvetlen adózás, valamint a tőkére, a munkára és a fogyasztásra kivetett adók megoszlása az egyes tagországokban. Emellett összehasonlítható az egy főre jutó GDP is, vásárlóerő-paritáson kifejezve.

Magyar vállalkozás a borturizmus legjobbjai között

A rangos nemzetközi Drinks Business Award szakmai díjra jelölték a Tasting Table Budapestet. A független kóstolópince és borszaküzlet „A bor- és párlat-turizmus fejlesztése területén elért kiemelkedő teljesítményért” került fel a szűkített listára.

Az évente kiosztott Drinks Business Awards  tekintélyes, szakmailag mérvadó, nemzetközileg is elismert díjjá nőtte ki magát a bor- és szeszesital-iparágon belül. A brit Drinks Business piacvezető szeszesital-ipari szaklap 14 éve értékeli és díjazza a világ legjobb szeszes-ital vállalkozásait – olvasható a Turizmus Online-on.

A Drinks Business Awardot azért hoztuk létre, hogy így ismerjük el és jutalmazzuk a nemzetközi szeszesital-iparág legkiemelkedőbben teljesítő szereplőit – írja a lap.

A győztesek listáját minden évben a London Wine Fair nemzetközi borkiállításon hozzuk nyilvánosságra. A Tasting Table nagyszerű társaságban, a Douro Boys, a Sula Vineyards és a Balbo Wines mellett várja a döntést a borturizmus kategória egyéb döntösei között. Az eredményhirdetés május 3-án lesz.

A tavaly vizsgált reklámok 13 százaléka volt jogsértő

A reklámtevékenység tavalyi átfogó ellenőrzése során a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2039 reklámot vizsgált meg, ezek 13 százalékánál, 269 esetben állapítottak meg jogsértést – közölte az NFH kedden.

Az ellenőrzés 1880 reklám közzétételére alkalmas eszközt érintett, 14 százalékuk közölt jogsértő hirdetést. A hatóság egyaránt vizsgálta a közterületi, kirakati reklámhordozókat, valamint az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban és az interneten megtalálható hirdetéseket, illetve a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat is.

Az NFH az ellenőrzés során kiemelt figyelmet fordított a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra és az egészségtudatosságot befolyásoló állítások valóságtartalmára. A megtévesztő kereskedelmi gyakorlatra példaként említették a reklámtáblán hirdetett minden termékre kiterjedő akciót, ami az adott üzletben már nem a reklámban szereplő feltételekkel valósult meg, valamint a kereskedelmi forgalomban kapható gyümölcslé dobozán feltüntetett olyan reklám szöveget, mint a „100 százalék almalé növényi kivonatú C vitaminnal dúsítva”, amit a vállalkozás nem tudott igazolni.

Több esetben tapasztalták, hogy a cégek reklámjukban gyógyító hatást tulajdonítottak például védőszemüvegnek, mágnesterápiának. A vállalkozások azonban nem tudtak olyan tudományosan megalapozott bizonyítékkal szolgálni, amely kétséget kizáróan igazolta volna állításaik valóságtartalmát.

Széndioxid-kibocsátás: dobogós a magyar adat

A fosszilis tüzelő-, illetve üzemanyagok elégéséből származó széndioxid-kibocsátás tavaly 0,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet az Európai Unióban – jelentette kedden az Eurostat.

A szén-dioxid az üvegházhatásúgáz-kibocsátás nagyjából 80 százalékát adja az unióban. A kibocsátás országonkénti eltéréseit az energiatermékek importja, illetve exportja magyarázza – jegyzik meg az uniós statisztikai hivatal szakemberei. Ha egy ország szenet importál, és azt erőműben égeti el, akkor ezzel növeli, míg ha elektromos áramot importál, akkor csökkenti kibocsátását.

A tagállamok többségében tavaly nőtt a széndioxid-kibocsátás: a legnagyobb mértékben, 9,5 százalékkal Szlovákiában, majd Portugália (8,6 százalék) és Magyarország (6,7 százalék) következik.

Csökkenést nyolc tagállamban regisztráltak. Máltán 26,9, Észtországban 16,0, Dániában 9,9 százalékkal kevesebb szén-dioxid került a levegőbe tavaly, mint 2014-ben. 

Nem érdemes a lakásárak csökkenésére spekulálni

0

Kedvező a gazdasági környezet Magyarországon ahhoz, hogy a lakáspiacon tapasztalható fellendülés tartós legyen. Növekszik a GDP, a foglalkoztatás, a reálbér. Több pénz marad az emberek zsebében, a válság éveiben jegelt beruházásoknak eljött az ideje, csökkentették az újlakások ÁFÁ-ját is. A Portfolio Lakás 2016 kiállítást és vásárt megelőző keddi sajtóbeszélgetés résztvevői egyet értettek abban, hogy mindez segíti a lakáspiaci felfutást.

Kérdések természetesen maradtak szép számmal. A pénzügyi válság éveiben például gyakran azon tanakodtak, hogy látszik-e már az alagút vége? Az utóbbi néhány hónapban arra is lehetett keresni a választ, hogy a lakásépítések felfutása nem valamilyen lufi, ami könnyen kidurranhat? És az sem elhanyagolható felvetés, hogy mi lesz 2018 után a szegmensben, hiszen lakásépítési fronton a kormány is eddig számol konkrét intézkedéseivel.

Tény, hogy értékesítésben az járt jól, akinek volt pénze és ideje kivárni a legnehezebb éveket. Hiszen jelentős áremelkedésnek lehettünk tanúi az elmúlt két esztendőben a lakáspiacon. Két év alatt országosan 20 százalékkal drágultak a lakások, az egyes országrészek szerint azonban meglehetősen nagy területi eltérések tapasztalhatóak. A keresettebb megyeszékhelyeken vagy Budapesten a növekedés mértéke az országos átlag kétszeresét is elérhette, ám továbbra is találunk olyan – főként periférikus elhelyezkedésű – településeket, ahol az árrobbanás jó ideig várat még magára.

30 négyzetméteres garzon 3,5 év nettókeresetből

A lakásárak emelkedése ellenére még mindig könnyebb napjainkban lakást vásárolni, mint például 2008-ban, mivel a bérekhez viszonyítva 20-25 százalékkal olcsóbban juthatunk lakáshoz, mint a lakáspiaci boom csúcspontján. Míg a 2000-es évek elején egy 30 négyzetméteres garzonlakás megvásárlásához több mint 5 évnyi nettó átlagfizetésre volt szükség, addig jelenleg elég 3,5 évnyi kereset a vásárlásra.

A magyarországi 4,4 milliós lakásállomány mellett az elmúlt években rendre tízezernél kevesebb új lakás épült évente. Mindez azt jelenti, hogy a mostani trendek mellett az ország teljes lakásállománya csak 4-500 év alatt újulna meg.

Nagygyörgy Tibor, a Biggeorge Property Zrt. vezérigazgatója szerint a világ jegybankjainak tartósan laza monetáris politikája, a rendkívül alacsony, sőt néhol negatív kamatkörnyezet a legtöbb országban jelentős ingatlan áremelkedést indukált. Magyarországon a gazdasági környezet szintén támogatja az ingatlanpiaci árak növekedését; a jegybanki alapkamat és a hitelkamatok történelmi mélyponton vannak. A szakértő szerint 2016-ban Magyarországon 10-12 ezer lakás épülhet, 2017-ben 20 ezer, 2018-ban pedig akár 30 ezer is. Azért azt se feledjük, hogy az építési csúcsévben, 2004-ben 44 ezer új lakás készült.

Megkezdik a Dagály Residence lakásainak értékesítését

Nagygyörgy Tibor nem számol a lakásárak csökkenésével a jelenlegi felfutás után, legfeljebb a rozsadaövezetes fejlesztések jelenthetnek kivételt. Azonban ott, ahol magasak a telekárak és profi fejlesztők jó ár-érték arányú lakásokat kínálnak, még feljebb kúszhatnak az árak.

A Biggeorge Property Zrt. jelenleg 3000 lakás építését készíti elő 8 helyszínen, ezek között lesz 19 millió forintos, de több száz milliós luxus lakás is – Pesten és Budán egyaránt. A cég az elsők között reagált a piaci változásokra, így már jövő évi átadással is kínálnak lakásokat. Jelenleg négy projektben lehet tőlük lakást venni, a Dagály Residence-ben található lakások értékesítésének megkezdését éppen a hétvégi kiállításra időzítik. Az elmúlt 6 hónapban 400-nál több lakást adtak el, a vezérigazgató szerint ezzel most ők a piacvezetők.

Nagygyörgy Tibor szerint hatalmas a felelőssége a bankoknak, hogy a boom hatására ismét a piacra tódulók közül a megbízható, profi fejlesztőket válasszák partnernek. Az sem mindegy, hogy a vevők valóban a minőséget akarják maguknak, ne pedig a silányabb terméket.

Mikor lesz elég új lakás a CSOK-osoknak?

Tokodi Gábor, az FHB Bank Zrt. vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a legújabb FHB Lakásárindexből is jól látszik, hogy 2015-ben az ország egészét elérte a lakáspiaci fordulat. A drágulási verseny első helyén Közép-Magyarország áll, ahol 2015-ben a lakásárak több mint 23 százalékkal mentek fel a 2014 átlagárakhoz képest. 2015-ben a legkisebb emelkedést a Nyugat-Dunántúlon regisztrálták, itt az árak 11,5 százalékkal emelkedtek. 2016 első negyedévében a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK) hatására még nagyobb fellendülés volt tapasztalható, Tokodi Gábor az év végére kínálati bővülést prognosztizált. (A CSOK-hatásról az MNB elemzését itt olvashatja.)

A kihelyezett forint lakáshitelek értéke 2015 harmadik és negyedik negyedévében meghaladta a 100 milliárd forintot. 2014 azonos időszakához képest a tavalyi év utolsó negyedévében a bővülés 57 százalékos volt. A havi kihelyezett lakáshitelek összege mindhárom hónapban meghaladta a 30 milliárd forintot.  

Az FHB Banknál idén eddig nagyságrendileg 10 ezer CSOK érdeklődőt regisztráltak, Tokodi Gábor úgy látja, többségük nem szimpla érdeklődő, hanem potenciális ügyfél lehet. Gondot jelent ugyanakkor, hogy egyelőre egyszerűen nincs elég új lakás, amelyet a CSOK-konstrukcióban meg lehetne vásárolni.

Budapesthez és a nyugati régiókhoz szinte valamennyi megyeszékhely képes felzárkózni. Az országjáró tájékoztatókon úgy tapasztalta, hogy a lakáspiacra ma kétharmad arányban készpénzes, egyharmad arányban hitelből vásárlók szállnak be, ám éppen a CSOK miatt ez az arány kiegyenlítődhet, sőt, megfordulhat.

A vezérigazgató-helyettes fontosnak tartja, hogy hitelezésben a pénzintézetek között valódi verseny indult, és sok projekt cég is jelentkezik, igaz, ennek van némi felhígulási veszélye. Az FHB-nál nagyon bejött a tavaly szeptemberben bevezetett on-line dosszié, vagyis az ügyfelek elektronikusan feltölthetik a szükséges dokumentációt – ezzel 65 százalékuk él is.

Most senkinek sem áll érdekében az árcsökkentés

Rutai Gábor, a Duna House elemzési vezetője megerősítette, hogy a lakáspiaci fellendülés hátterében a jegybanki alapkamat csökkenése és a befektetői bizalom áll. Rutai Gábor a használtlakás-piacon további emelkedést prognosztizál. Hozzátette, hogy a fellendülés döntően a nagyobb városokban jellemző, ahol megfelelőek a munkakörülmények.  

Az elemző szerint a piaci szereplők közül senkinek nem áll érdekében, hogy a jövőben árcsökkenés legyen a szegmensben, ezért tarthatónak nevezte a jelenlegi magas árakat. Az idei 150 ezres és a jövő évre várt 170 ezres lakáspiaci tranzakciószámhoz képest csak 20 ezer új lakás kerül a piacra. Azokat sem néhány héten belül „öntik ki”, mert a fejlesztők egymásra is figyelve abban érdekeltek, hogy egyenletesen terítsenek, így nem lesz árcsökkentő verseny.

Az ingatlanközvetítői piacról azt mondta, hogy az elmúlt években nagymértékben tisztult és szűkült a piac, ami a lakosság számára is érezhető pozitív változást eredményezett. Az elemző nem tartaná szerencsésnek, ha a válság éveiben is bizonyított, jól felkészült szakemberek mellé most újra ringbe szállnának a szerencsevadászok.

A beszélgetés résztvevői abban is biztosak voltak, hogy továbbra is kiszámítható gazdasági környezetre van szükség. A lakáspiacon és az építőiparban valóban nem két-három éves hullámokat érdemes meglovagolni, hanem középtávra kell tervezni. A kormányzat például a munkaadókat segíthetné járulékcsökkentéssel. Ez elindíthatná a külföldön dolgozó szakemberek haza csábítását, akiknek a mostani magyar bérek nyilván nagyon alacsonyak. A szakemberhiány a jelenlegi fellendülés komoly akadálya lehet, s arról sem szabad megfeledkezni, hogy növekvő anyagárakkal kell kalkulálni. A szakmunkásképzéshez az adhatna segítséget, ha a fiatalok elhinnék, hogy az építőiparban tisztességesen meg lehet élni – Magyarországon is.

A péntektől vasárnapig a Millenárison megrendezendő Lakás 2016 kiállításon egyébként a tavalyihoz képest kétszer annyi, 70 kiállító lesz – több mint harmincan az ingatlanfejlesztőket képviselik majd.

KamaraOnline

NFH: a tavaly vizsgált reklámok 13 százaléka jogsértő volt

A tavaly lefolytatott 2039 ellenőrzés során 269 reklámban talált jogsértést az Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.

A fogyasztóvédelmi hatóság a reklámtevékenység átfogó ellenőrzését végezte el, kiemelt figyelmet fordítva a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra és az egészségtudatosságot befolyásoló állítások valóságtartalmára. A vizsgálatok során a hatóság összesen 2039 ellenőrzést folytatott le, melyek során 269 reklámban talált jogsértést, így ezen eredmény 13 százalékos kifogásolási arányt mutat. A 2039 reklámellenőrzés 1880 reklám közzétételére alkalmas eszközt érintett, amely közül 260 reklámhordozó (14 százalék) tartalmazott valamilyen szempontból jogsértő hirdetést.

A 2015-ös évben lezajlott ellenőrzés során fontos szempont volt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése, ennek megfelelőn az egészséggel, az arra gyakorolt hatással, az életmóddal, az emberi szervezet működésével, a hangzatos jelzőkkel hirdetett „csodaszerekkel”, gyógyhatással felruházott egyéb termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos, reklámokban megjelenő állítások valóságtartalmának vizsgálata.

Az ellenőrzések során a közterületi, kirakati reklámhordozók éppúgy vizsgálat alá kerültek, mint az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban megtalálható hirdetések. Mindemellett pedig az interneten fellelhető, valamint a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat is ellenőrzést alá vonták. A reklámok rohamos elterjedésével az egyéb reklámhordozók köre is folyamatosan bővül.

Tipikus jogsértési példák

  • A vállalkozás a megállító (reklám) táblán „Heti AKCIÓ! MINDEN RUHÁRA, CIPŐRE -20 százalék” kedvezménnyel kínálta eladásra a termékeket, azonban az üzletben a kedvezmény már csak az egyedileg árazott árukra vonatkozott, a csoportosan árazottakra nem, utóbbiaknál a vállalkozás az eredeti eladási árat számította fel. Ennek következtében a meghirdetett kedvezmény nem valósult meg.
  • A forgalmazott gyümölcslé dobozán a következő felirat szerepelt „100 százalék almalé növényi kivonatú C vitaminnal dúsítva” A vállalkozás nem tudta igazolni a feltüntetett állításokat, tekintettel arra, hogy sem a gyártmánylapon, sem a nyilatkozatban, sem a növénygenetikus által kiadott szakvéleményben nem került meghatározásra, hogy milyen növényi eredetű C-vitaminnal pótolják vissza az almalénél az elveszett C-vitamin tartalmat.
  • Több esetben tapasztalták, hogy a cégek reklámjukban gyógyító hatást tulajdonítottak például védőszemüvegnek, mágnesterápiának. A vállalkozások a kormányhivatal felhívása ellenére sem tudtak olyan tudományosan megalapozott bizonyítékkal szolgálni, amely kétséget kizáróan igazolta volna állításaik valóságtartalmát.
  • Közterületi reklámhordozón több esetben idegen nyelvű kifejezés volt olvasható a magyar nyelvű megfelelője nélkül, vagy például a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök reklámtilalmának megsértése is előfordult.

A témavizsgálat ideje alatt 1790 vállalkozást vontak vizsgálat alá a kormányhivatalok, melyek közül 255 követett el valamilyen jogsértést.

Levél érkezik: 560 ezer bizonyítványt oszt ki a héten a NAV

0

A héten értesíti az adóhivatal a társaságokat a minősítés eredményéről.

Mintegy 190 ezer cég került adózói életútja alapján a megbízható, jó adózói csoportba. Átlagos besorolást 370 ezer gazdálkodó kapott. Az elmúlt negyedévben elkövetett jogsértések miatt már 70 adózónak kellett rossz, kockázatos minősítést adni.

Érdemes a megbízható, jó adózónak lenni, hiszen bizonyos mulasztásoknál nem kell bírságot fizetni, máskor csak az átlagos bírság felével kell számolniuk a megbízhatóként számon tartott adózóknak. Emellett ellenőrzésük maximum 180 napig tarthat, és évente egyszer automatikus részletfizetési lehetőséget kapnak. További előny, hogy számukra 2017-ben és 2018-ban csökken az áfa-kiutalás átfutási ideje – olvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében.

Ezzel szemben a kockázatos minősítésű adózóknál az ellenőrzés határideje 60 nappal hosszabb az általánosnál, az áfa-kiutalás határideje mindig 75 nap, ellenőrzési eljárásban megállapított késedelmi pótlékuk naponta a jegybanki alapkamat ötszörösének 365-öd részére emelkedik, adó- és mulasztási bírságuk minimuma és maximuma magasabb az átlagosnál, melyek kiszabása nem mellőzhető.

Minden cég tiszta lappal indul. Éppen ezért a kockázatos besorolás még a legtöbb cégnek elkerülhető, hiszen csak a 2016. január 1-je után elkövetett jogsértésért jár a kockázatos minősítés.

Az érintetteknek most már érdemes figyelni az emailjeket. Ügyfélkapun keresztül az elektronikus tárhelyre küldi a besorolásról szóló értesítést a NAV. Ha a gazdálkodó nem ért egyet a besorolásával, akkor a minősítéstől számított 6 hónapon belül kifogást nyújthat be a NAV-hoz.

A kedden benyújtott adócsomagban bővültek a kockázatos besorolás feltételei. Ha a cégnél a tárgyévben és az azt megelőző öt évben a revizorok által megállapított adókülönbözet meghaladja a tárgyévre megállapított adóteljesítményének a 70 százalékát, akkor – a javaslat elfogadása esetén – kockázatos adózóként tartja majd számon a céget a hivatal. Az is kockázatos adózói minősítést eredményez, ha a gazdálkodónál a tárgyévet megelőző két év mulasztási bírságainak az összege meghaladja a tárgyévre megállapított adóteljesítményének a 70 százalékát.

Brüsszeli prognózis: tovább nőnek a bérek, tovább csökken a munkanélküliség

Az Európai Bizottság előrejelzése szerint az euróövezetben 1,6 százalékkal, az EU egészében pedig 1,8 százalékkal nő a GDP 2016-ban; a magyar gazdaság a brüsszeli üveggömb szerint az idén 2,5, jövőre 2,8 százalékkal bővülhet.

Az Európai Bizottság kedden közzétett előrejelzése szerint Magyarországon a beruházások volumene az idén év/év alapon 1,7 százalékkal csökken, jövőre azonban megint nőni fog (2,3 százalékkal).

A munkanélküliség tovább csökken: a tavalyi 6,8 százalék után 2016-ban 6,4, 2017-ben 6,1 százalékos lehet az átlagos ráta. A bérek eközben nőnek: az idén átlagosan 4,6, jövőre 4,3 százalékkal.

Az átlagos éves infláció a brüsszeli elemzők szerint az idén 0,4, jövőre 2,3 százalék lehet.

A költségvetés hiánya a prognózis szerint mind 2016-ban, mind 2017-ben a GDP 2,0 százaléka lesz, miközben az államadósság marad a csökkenő pályán: a GDP-arányos mutató 2016 végére 74,3, 2017 végére 73,0 százalék lehet.

Szerény marad az európai növekedés

Az európai gazdasági növekedés várhatóan szerény mértékű marad, mivel kulcsfontosságú kereskedelmi partnereink teljesítménye lassul, és az eddigi ösztönző tényezők némelyike gyengülni kezd – olvasható a bizottság által kiadott sajtóközleményben. Ebből adódóan az előrejelzés szerint az euróövezeti GDP-növekedés a 2015–2017 közötti időszakban változatlanul szerény mértékű marad. A tavaszi előrejelzés szerint a bizottság a 2015-ös 1,7 százalék után 2016-ban 1,6 százalékos, 2017-ben pedig 1,8 százalékos GDP-növekedésre számít az euróövezetben (téli előrejelzés: 2015: 1,6 százalék, 2016: 1,7 százalék, 2017: 1,9 százalék). Az uniós GDP-növekedés várhatóan a tavalyi 2,0 százalékról 2016-ban 1,8 százalékra mérséklődik, majd 2017-ben eléri az 1,9 százalékot (téli előrejelzés: 2015: 1,9 százalék, 2016: 1,9 százalék, 2017: 2,0 százalék).

A rendkívül alkalmazkodó monetáris politika könnyebbé és olcsóbbá tette a forráshoz jutást, így a beruházások élénkülésének kedvező környezet alakult ki. Idén az euróövezeti fiskális politika várhatóan elősegíti majd a növekedést. A 2016 eleji ismételt olajárcsökkenés továbbra is hozzájárul a rendelkezésre álló reáljövedelem növekedéséhez, mindazonáltal ez a hatás az olajárak emelkedésével fokozatosan veszíteni fog jelentőségéből. Az euróövezeti export tekintetében is hasonló a helyzet: jelenleg még valamelyest érezhető az euró korábbi gyengülésének kedvező hatása, ám a közös valuta jelenlegi felértékelődése következtében az euróövezetet sokkal érzékenyebben érintheti a visszafogottabb külső növekedés.

2017-re várhatóan minden tagállam gazdasága növekedésnek indul

Az előrejelzés távlatában a tagállamok többségében élénkülni fog vagy nagyjából változatlan marad a gazdasági növekedés. A várakozások szerint jövőre valamennyi tagállam gazdasága bővülni fog, ám az egész EU-t tekintve valószínűleg továbbra is eltérő lesz a növekedés üteme.

Az euróövezeti nettó export várhatóan még 2016-ban is vissza fogja vetni a növekedést, mielőtt 2017-ben kilépne a negatív tartományból. A növekedés tehát a belső kereslettől függ: a beruházások szintje jövőre mind az euróövezetben, mind az unióban előreláthatólag 3,8 százalékra emelkedik, és a várható inflációemelkedés nyomán visszaeső reáljövedelem-növekedés hatására a magánfogyasztás mérséklődésére lehet számítani.

Tovább javul a munkaerő-piaci helyzet

A javuló konjunkturális körülmények késleltetett hatása és a visszafogott béremelkedés következtében a becslések szerint továbbra is szerény ütemben javul a munkaerő-piaci helyzet. Egyes tagállamokban az utóbbi évek során végrehajtott munkaerő-piaci reformok és a fiskális intézkedések szintén előmozdítják a nettó munkahelyteremtést. Bár a munkaerő-piaci egyenlőtlenségek egyelőre nem szűnnek meg, az euróövezet munkanélküliségi rátája a 2015-ös 10,9 százalékhoz képest 2016-ban várhatóan 10,3 százalékra, majd 2017-ben 9,9 százalékra mérséklődik. Az előrejelzés szerint az EU egészét tekintve a munkanélküliség a 2015. évi 9,4 százalékról 2016-ban 8,9 százalékra, 2017-ben pedig 8,5 százalékra csökken.

Javulnak a költségvetési kilátások

Az előrejelzés szerint az összesített költségvetési hiány – a gazdaságélénkülés és az alacsony kamatlábak hatására – mind az euróövezetben, mind az EU-ban idén és jövőre is csökkenni fog. Változatlan szakpolitikai környezetet feltételezve az euróövezet egészének GDP-arányos költségvetési hiánya a 2015-ös 2,1 százalékról (EU: 2,4 százalék) 2016-ban előreláthatólag 1,9 százalékra (EU: 2,1 százalék) és 2017-ben 1,6 százalékra (EU: 1,8 százalék) csökken. Az euróövezetben idén a várakozások szerint enyhén expanzív jellegű költségvetési irányvonal fog érvényesülni. Ugyanakkor a GDP-arányos államadósság az előrejelzés szerint a 2014-es 94,4 százalékról 2017-re fokozatosan 91,1 százalékra csökken az euróövezetben (EU: 85,5 százalék).

Továbbra is az energiaárak határozzák meg az infláció alakulását

2016 elején ismét estek az olajárak, így az infláció negatív tartományba süllyedt. Az infláció a közeljövőben is várhatóan nullához közeli szinten marad, mivel az energiaárak alacsonyabbak, mint egy évvel ezelőtt. A külső árnyomás szintén gyenge, mivel az euró némileg erősödik, a globális termelői árak pedig meglehetősen nyomottak. Az idei év második felében az infláció jelentősebb növekedésére lehet számítani, ami az energiaárak fokozatos emelkedésének és az élénkülő belső keresletből adódóan a belföldi árak növekedésének tudható be. Az előrejelzés szerint idén 0,2 százalék lesz az euróövezeti fogyasztóiár-infláció (EU: 0,3 százalék), majd 2017-ben 1,4 százalékra emelkedik (EU: 1,5 százalék).

Változatlanul gyenge globális növekedésre van kilátás

A feltörekvő piacok lassulása miatt az EU-n kívüli növekedés valószínűleg 2009 óta a legalacsonyabb szintre esett vissza az elmúlt évben (2015-ben 3,2 százalék). A globális GDP-növekedésre vonatkozó kilátások tovább romlottak, miután lassultak a vezető fejlett gazdaságok, és a szerény fellendüléssel kapcsolatos várakozásokat nagymértékű bizonytalanság övezi. A világgazdaság várható növekedési üteme 2016-ban 3,1 százalék és 2017-ben 3,4 százalék.

Jelentős kockázatok övezik az európai gazdasági kilátásokat

Az előrejelzést nagymértékű bizonytalanság övezi. A külső kockázatok közé tartozik annak lehetősége, hogy a feltörekvő piacok – különösen Kína – lassabb növekedése erőteljesebb továbbgyűrűző hatásokkal járhat vagy a vártnál is kedvezőtlenebbül alakulhat. Változatlanul nagy a geopolitikai feszültségekkel összefüggő bizonytalanság, amely a jelenlegi várakozásokhoz képest jelentősebb negatív hatást gyakorolhat az európai gazdaságokra. A hirtelen olajár-ingadozások és a pénzügyi piaci zavarok ugyancsak visszavethetik az európai növekedést. Ezen túlmenően továbbra is számottevőek az uniós belügyek alakulásával kapcsolatos kockázatok, például a strukturális reformok végrehajtásának ütemét és az Egyesült Királyság uniós népszavazását megelőző bizonytalanságot illetően. Ezzel ellentétben a strukturális reformok pozitív hatása akár felül is múlhatja a várakozásokat, és a rendkívül alkalmazkodó monetáris politika reálgazdasági következményei jelentősebbek lehetnek az előre jelzettnél.

Az előrejelzés a 2016. április 22-én rendelkezésre álló releváns adatokon és tényezőkön alapul, ideértve a kormányzati politikákkal kapcsolatos feltételezéseket is. Csak a hivatalosan bejelentett és megfelelően részletezett szakpolitikai intézkedéseket veszi figyelembe, a politikák változatlanságát feltételezve. Az előrejelzés figyelembe vesz továbbá árfolyamokkal, kamatlábakkal és nyersanyagárakkal kapcsolatos külső feltételezéseket is. A felhasznált számadatok az előrejelzés időpontjában érvényes derivatívapiaci várakozásoknak felelnek meg.

A bizottság 2016 novemberében aktualizálja gazdasági előrejelzését.

Vállalkozz digitálisan! – Elindul a szemléletformáló program

0

A vállalatok digitális helyzetének javítása érdekében infokommunikációs (IKT) motivációs és szemléletformáló programot indít a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) – jelentette be Kara Ákos.

Az NFM infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a kedden megtartott sajtótájékoztatón elmondta: a tervek szerint legalább 3000 vállalkozást sikerül bevonni az idén májustól 2017 nyaráig tartó – Közép-Magyarország kivételével – országos programba.

A projekt fő célja a magyar kis- és középvállalkozások (kkv-k) informatikai képességeinek fejlesztése, hiszen a korszerű infokommunikációs eszközök, megoldások használata már ágazattól függetlenül nélkülözhetetlen a vállalkozások versenyképességéhez.    

Dunai Péter, az MKIK főtitkára kifejtette: a „Modern Vállalkozások Programja – Vállalkozz digitálisan!” projekt mintegy 2 milliárd forintos uniós támogatásból valósul meg, amelyből a kamara 1,75 milliárd forintot kap és fordít a program megvalósítására. A konzorciumi partner Informatika a Társadalomért Egyesület 218 millió forintot, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség pedig 32 millió forintot használ fel.

A program fő célja, hogy digitális technológiákat, szolgáltatásokat kínáljon a kkv-knak, a területi kamaráknál 29 tanácsadó segít a vállalkozásoknak eligazodni abban, milyen digitális eszközökkel vagy szolgáltatásokkal érhetnek el nagyobb hatékonyságot. A szállítói partnerhálózatban lévő informatikai cégek pedig kedvezményes ajánlatokat, beszerzési lehetőségeket kínálnak a csatlakozó kkv-knak. Emellett a projekthez kapcsolódó vállalatok ingyenesen vehetnek részt konferenciákon, vehetik igénybe az elektronikus tudástárat – ismertette a főtitkár.

További előny lehet Dunai Péter szerint, hogy a vállalkozások elnyerhetik a „Digitálisan felkészült vállalkozás” minősítést, amely lehetővé teszi, hogy a későbbi pályázatok keretében további 5 százalékos támogatást kapjanak IKT-technológiák beszerzése esetén.

MTI

A vasárnapi munkavégzés díjazását az Mt. megfelelően szabályozza

0

A vasárnapi munkavégzés díjazását a Munka törvénykönyve (Mt.) az 50 százalékos vasárnapi pótlék révén jelenleg megfelelően szabályozza – közölte a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) kedden.

Az MGYOSZ, mint az egyik legnagyobb hazai munkaadói szövetség a kereskedelmi alkalmazottak vasárnapi pótléka körül kialakult vitában azt az álláspontot képviseli, hogy az Mt. jelenlegi szabályait változatlanul kell hagyni, az ágazati és munkahelyi munkáltatói szervezetekre és szakszervezetekre kell bízni a kérdés rendezését.

Az MGYOSZ nem tud egyetérteni olyan törvényi gyakorlattal, amely egyes ágazatokra eltérő szabályokat ír elő a munkavégzés általános feltételeiről, mint például a vasárnapi munkavégzés pótlékának mértéke. Az Mt. nem különböztetheti meg egymástól az egyes munkavállalókat és munkáltatókat azon az alapon, hogy mely ágazatban dolgoznak.

Ha az ágazati sajátosságok – az ágazat munkaerő piaci helyzete, verseny, és jövedelemtermelő képessége – szükségessé és lehetővé teszi, akkor a munkáltatók és a munkavállalók képviselőinek lehetőségük van ágazati kollektív szerződésben, tárgyalásos úton megállapodni a törvényes szinttől eltérő munkafeltételekben, így a vasárnapi pótlék mértékében is – emlékeztet közleményében a MGYOSZ.

A törököknek áll a zászló? – Az EU-nak nincs B-terve

Amint megszűnik a Törökországgal szembeni uniós vízumkényszer, Ankara is eltörli a vízumkényszert a schengeni övezet országaival szemben – jelent meg kedden a török hivatalos kormányzati közlönyben.

Az Európai Bizottság várhatóan szerdán tesz majd javaslatot arra, hogy az európai közösség június végén adjon vízummentességet Törökországnak. A végső döntés a tagállamok kormányait tömörítő tanácsé és az Európai Parlamenté.

Név nélkül nyilatkozó uniós tisztségviselők szerint Ankarának sikerült határidőre teljesítenie az uniós vízummentesség 72 feltételének többségét, de nem mindet. Aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a sajtószabadság és az alapvető emberi jogok helyzete tekintetében egyre növekszik a távolság Európa és Törökország között, valamint arra hívták fel a figyelmet, hogy akármilyen nehéz is, a menekültválság megoldását illetően nincs alternatívája az Ankarával való együttműködésnek, „nincs B-terv”.

A schengeni vízummentesség csak azokra a török állampolgárokra vonatkozna, akik biometrikus azonosítóval ellátott útlevéllel rendelkeznek és hat hónapon belül maximum 90 napot szándékoznak eltölteni a belső határellenőrzés nélküli schengeni övezetben.

Törökországnak, bár a lefektetett uniós feltételek közül egyeseket valószínűleg nem teljesít maradéktalanul, ezt máshogy igyekszik kompenzálni. Nem volt feltétel, de Ankara döntött arról, hogy nem csak a szíriai konfliktus elől menekülőket, hanem minden menekültet azonos szintű védelemben biztosít.

Törökország ezt követően arról is határozott, hogy nem csak a szíriai menekültek, hanem minden menekült azonos feltételekkel kaphat munkavállalási engedélyt. Az EB április 20-án kérte meg erre Ankarát az uniós vízummentesség egyik feltételeként. Az új rendelkezés több mint negyedmillió embert érint.

Az EU március 18-án megállapodást kötött Törökországgal arról, hogy visszaküldik azokat a migránsokat, akik nem jogosultak menekültstátusra, vagy nem is kérnek menedéket. Az EU-tagországok ezért cserébe –  egyelőre 72 ezer fős kontingens erejéig – legális úton átvesznek Törökországtól ugyanannyi szíriai menekültet, ahányat a görög szigetekről visszavisznek Törökországba. Az egyezmény értelmében minden érintett ország, így Törökország is felgyorsítja a vízumliberalizációhoz szükséges intézkedések meghozatalát, és ha minden feltétel teljesül, akkor legkésőbb június végéig megszűnik a török állampolgárokkal szembeni uniós vízumkényszer. Az unió emellett összesen hatmilliárd eurót folyósít Ankarának 2018 végéig a török területen tartózkodó mintegy 2,7 millió szíriai menekült ellátására.

Ahmet Davutoglu török kormányfő nemrégiben leszögezte, hogy amennyiben nem törlik el az országával szembeni uniós vízumkötelezettséget június végéig, Ankara nem fogja tartani magát a migrációs megállapodásban foglaltakhoz. (MTI)

Exporttámogató program indul magyar vállalkozásoknak

0

A magyar kis-, és középvállalkozások külföldi piacra jutását segítő exporttámogató program indul – jelentették be a programot indító cégek sajtótájékoztatón kedden Budapesten.

Heal Edina, a Google Magyarország vezetője elmondta: A világ a piacom néven induló program Magyarországon a Google, a Budapest Bank, a Magyar Posta, a Big Fish Internet-technológiai Kft. és az espell fordítás és lokalizáció zrt. közös kezdeményezésében valósul meg.

A program keretében a partnerek nem csak tudással, hanem egyedi ajánlatokkal is segítik az export felé induló vállalkozásokat – tette hozzá. Az exportlehetőségek iránt érdeklődő vállalatoknak a digitális marketing, pénzügyi tanácsadás, logisztikai megoldások, webfejlesztés, online fizetés, valamint fordítás és lokalizációs témakörökben nyújtanak segítséget.

Napjainkban, amikor a vásárlók már az internetre költöztek, elengedhetetlen, hogy a vállalatok is elsajátítsák a szükséges digitális készségeket. Szinte bármely cég globális piacra tehet szert az internet nyújtotta eszközök segítségével. A cél a magyarországi vállalkozások exportképességének növelése.

Apáti-Tóth Kata, a Magyar Posta szóvivője elmondta: a posta számára kiemelten fontos, hogy a nagy ügyfelek és webáruházak mellett a kis- és középvállalkozói szektorral is intenzív kapcsolatban legyen, hiszen a kkv-k által a postai szolgáltatások igénybevétele évről évre egyre dinamikusabban emelkedik. A világ a piacom kezdeményezés hiánypótló, a posta logisztikai kérdésekben nyújt segítséget a cégeknek. A Magyar Posta a világ több mint kétszáz országába juttat el csomagokat.

Vadász Illés, a Google menedzsere közölte: A világ a piacom program első nyilvános rendezvényét május 13-án, a Budapesti Kongresszusi Központban tartják, a részvétel ingyenes. A tudásátadásra épülő kezdeményezés keretében havonta tartanak majd rendezvényeket, és a tudásanyagok online is elérhetőek a program oldalán, az http://avilagapiacom.hu/ honlapon.

Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank Zrt. kisvállalkozási üzletágvezetője arról beszélt, hogy egy európai felmérés szerint az exportáló vállalatok 49 százaléka növekedni tudott az elmúlt három évben. Magyarországon a kkv-k aránya az exportból mindössze 20-25 százalék, miközben Ausztriában 75-80 százalék, ezt az arányt kellene elérni a közeljövőben. A bank a kockázatok csökkentésében vállal szerepet, a likviditás biztosításában, és online fizetési megoldásokkal segíti a cégeket. (MTI)

Családbarát büntetés a szlovák sztrádákon bliccelőknek

0

Az eddiginél kisebb büntetést kell majd fizetniük Szlovákiában az autópályákon és gyorsforgalmi utakon elektronikus matrica nélkül közlekedő járművezetőknek. A jelenlegi 300 eurós pénzbírság helyett a jövőben csak 150 euró a tarifa.

A közlekedési tárca a pályamatricákról szóló törvényben azzal a szándékkal javasol bizonyos módosításokat, hogy azokat gyorsított eljárásban fogadják el, és már júniusban hatályba lépjenek.

Roman Brecely közlekedési miniszter hétfőn arról számolt be, hogy a bírságok jelenlegi nagysága a környező államokkal szemben is túl magasak, ezért az az éves matrica árának (50 euró) hatszorosáról annak háromszorosára csökkennek – írja a hirek.sk.

„A rendszer a hazai járművezetőknek több mint 100 ezer törvénysértését tartja számon, és a hiányzó pályamatricával kapcsolatos törvény értelmében több mint 150 ezer külföldi járművezető szabályt sértett. A rendszerben hozzávetőleg 20 millió euró van, amit be kellene hajtanunk. Ha beindítanánk a rendszert, s ezt a feladatot ráruháznánk a járási hivatalokra, akkor azok valóban belebolondulnának” – mondta Brecely.

Úgy véli, hogy sok családi költségvetés a jelenlegi bírságok behajtása során jelentős mértékű kárt szenvedne, s az a krónikus nemfizetők végét jelenthetné.

A kisebb büntetéseknek visszamenőleg azokra a járművezetőkre is vonatkozniuk kellene, akik az elektronikus pályamatricák bevezetését követően, ez év elején fizetés nélkül közlekedtek az autópályák és gyorsforgalmi utak fizetős hálózatában.

A bírságok egy-egy alkalomra vonatkoznak, s a járművezetőknek a matrica megvásárlásához a 24 óra helyett majd egy hónap áll a rendelkezésükre.

Egyesültek a Mediaworks érdekeltségébe tartozó cégek

A fúzió eredményeképpen a Mediaworks Kiadó és Nyomda Kft., az Mworks Print Zrt., a Zöld Újság Zrt., a Mediaworks Magazines Kft., a Népújság Kft., a Petőfi Lap- és Könyvkiadó, a Mediaworks Regionális Kiadó Kft. és a Julius Media Holding Kft. jogutódja a Mediaworks Hungary Zrt. lett; ez végzi a médiavállalat portfóliójába tartozó több mint 60 termék kiadását.

„A fúzió számos területen megkönnyíti majd a gazdálkodást és a munkavégzést, eredményeként egyszerűbbé és hatékonyabbá válnak a folyamatok. A beolvadás nagyban növeli a Mediaworks piaci hatékonyságát. Partnereink számára is kedvezőbb feltételeket tudunk biztosítani az egységesen kínált széles portfólió előnyeit maximálisan kihasználva” – mondta Rónai Balázs vezérigazgató.

A Mediaworks Hungary Zrt. több mint 16 milliárd forintos éves forgalmával, közel 650 munkavállalójával, több mint hatvan médiamárkával, többek között a Népszabadsággal, a Nemzeti Sporttal, a Világgazdasággal, nyolc regionális napilappal, női és gasztromagazin portfólióval, digitális média termékekkel, Magyarország meghatározó lapkiadó vállalata – olvasható a társaság közleményében.