A tavaly lefolytatott 2039 ellenőrzés során 269 reklámban talált jogsértést az Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A fogyasztóvédelmi hatóság a reklámtevékenység átfogó ellenőrzését végezte el, kiemelt figyelmet fordítva a megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra és az egészségtudatosságot befolyásoló állítások valóságtartalmára. A vizsgálatok során a hatóság összesen 2039 ellenőrzést folytatott le, melyek során 269 reklámban talált jogsértést, így ezen eredmény 13 százalékos kifogásolási arányt mutat. A 2039 reklámellenőrzés 1880 reklám közzétételére alkalmas eszközt érintett, amely közül 260 reklámhordozó (14 százalék) tartalmazott valamilyen szempontból jogsértő hirdetést.
A 2015-ös évben lezajlott ellenőrzés során fontos szempont volt a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok kiszűrése, ennek megfelelőn az egészséggel, az arra gyakorolt hatással, az életmóddal, az emberi szervezet működésével, a hangzatos jelzőkkel hirdetett „csodaszerekkel”, gyógyhatással felruházott egyéb termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatos, reklámokban megjelenő állítások valóságtartalmának vizsgálata.
Az ellenőrzések során a közterületi, kirakati reklámhordozók éppúgy vizsgálat alá kerültek, mint az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban megtalálható hirdetések. Mindemellett pedig az interneten fellelhető, valamint a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat is ellenőrzést alá vonták. A reklámok rohamos elterjedésével az egyéb reklámhordozók köre is folyamatosan bővül.
Tipikus jogsértési példák
- A vállalkozás a megállító (reklám) táblán „Heti AKCIÓ! MINDEN RUHÁRA, CIPŐRE -20 százalék” kedvezménnyel kínálta eladásra a termékeket, azonban az üzletben a kedvezmény már csak az egyedileg árazott árukra vonatkozott, a csoportosan árazottakra nem, utóbbiaknál a vállalkozás az eredeti eladási árat számította fel. Ennek következtében a meghirdetett kedvezmény nem valósult meg.
- A forgalmazott gyümölcslé dobozán a következő felirat szerepelt „100 százalék almalé növényi kivonatú C vitaminnal dúsítva” A vállalkozás nem tudta igazolni a feltüntetett állításokat, tekintettel arra, hogy sem a gyártmánylapon, sem a nyilatkozatban, sem a növénygenetikus által kiadott szakvéleményben nem került meghatározásra, hogy milyen növényi eredetű C-vitaminnal pótolják vissza az almalénél az elveszett C-vitamin tartalmat.
- Több esetben tapasztalták, hogy a cégek reklámjukban gyógyító hatást tulajdonítottak például védőszemüvegnek, mágnesterápiának. A vállalkozások a kormányhivatal felhívása ellenére sem tudtak olyan tudományosan megalapozott bizonyítékkal szolgálni, amely kétséget kizáróan igazolta volna állításaik valóságtartalmát.
- Közterületi reklámhordozón több esetben idegen nyelvű kifejezés volt olvasható a magyar nyelvű megfelelője nélkül, vagy például a fegyver, lőszer, robbanóanyag és a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök reklámtilalmának megsértése is előfordult.
A témavizsgálat ideje alatt 1790 vállalkozást vontak vizsgálat alá a kormányhivatalok, melyek közül 255 követett el valamilyen jogsértést.