Erősödhet a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) piaci pozíciója. A vállalkozások negyede úgy véli, hogy egy éven belül javulhat versenyhelyzete.

Felmérésében a K&H félezer hazai kkv-t kérdezett meg arról, hogyan alakulhat idén versenyhelyzete konkurenseihez képest. A közel másfél évvel ezelőtti mélypontot követően egyre több vállalkozás bízik javuló versenyhelyzetében. A cégvezetők nyilatkozatai alapján úgy tűnik, hogy a vállalkozások stabilnak vélik piaci pozíciójukat, hiszen döntő többségük (71 százalék) szerint nem változik versenyhelyzetük versenytársaikkal szemben a következő egy év során. A javuló versenyhelyzetre számítók aránya azonban kismértékben, 20-ról 24 százalékra nőtt, tehát közel minden negyedik kkv véli úgy, hogy idén erősödhetnek konkurenseikkel szemben – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. 

A különböző méretű vállalkozások közül a legnagyobb kkv-k eddig általában jóval derűsebben látták piaci pozíciójukat, most azonban fordult a kocka: míg a középvállalkozásoknál erőteljesen, 30-ról 24 százalékra lecsökkent a javuló versenyhelyzetre számítók aránya, addig a mikrovállalkozásoknál éppen ellenkezőleg, kifejezetten megugrott a jobb piaci pozícióra számító cégek aránya. Úgy tűnik tehát, hogy a kicsik felzárkózhatnak a nagyokhoz – mondta el Kovács Viktor Zoltán.

Ez egybecseng azzal, hogy a kisebb vállalkozások sokkal inkább vállalkozásbarátnak látják a kormányzat gazdaságpolitikáját: míg a kisvállalkozások 23 százaléka és mikrovállalkozások 22 százaléka számít kifejezetten vállalkozásbarát intézkedésekre a következő egy évben, addig a középvállalkozásoknál mindössze 15 százalék ez az arány. Az idei évben elérhető kedvező MFB források, valamint a várhatóan felgyorsuló uniós pályázatok megjelenése segíthet a versenyképességen, amennyiben ténylegesen vállalkozásfejlesztésre fordítják azokat – tette hozzá a szakember.

Ha a különböző ágazatokat nézzük, elsősorban az ipari és a kereskedelmi cégek vélik úgy, hogy idén jobb helyzetbe kerülhetnek az ágazat többi szereplőjéhez képest, miközben az agráriumban az átlaggal megegyező arányban, a szolgáltató szektorban pedig csupán minden ötödik kkv vélekedik így.