Az orosz AvtoVAZ ősztől felújítja a Lada személyautók forgalmazását Európában. Elsőként Magyarországot és Csehországot célozzák meg.

Több éves szünet után térne vissza a Lada Magyarországra. Amíg néhány évtizede, sok éves sorbanállás után, szinte kizárólag Ladákhoz (Zsigulikhoz) lehetett hozzájutni a Trabantok és Wartburgok mellett, addig az utóbbi időben nem lehetett új Ladát vásárolni. A választék más típusokból persze hatalmas mértékben bővült, de a nyugati márkákhoz képest a Ladáknak igencsak versenyképes volt (vagy lett volna) az ára.

A Lada-gyár most új stratégiát dolgozott ki. Szigorú feltételeket támasztanak a forgalmazókkal szemben, amelyeknek marketing- és szállítási feladataik is lesznek – jelentette ki Bo Andersson, a legnagyobb orosz autógyár vezérigazgatója. Az AvtoVAZ elszántan fel akar lépni autóinak más országokba irányuló „szürke importja” ellen – írta az Izvesztyija című újság. A Lada európai forgalmazásának jelenleg az a fő akadálya, hogy még nem találták meg a megfelelő partnereket. Andersson közölte, hogy az új magyar és a cseh importőrökkel viszont már aláírták a szerződést. Hozzátette, hogy az egész világon bővíteni akarják a forgalmazói hálózatot, amely „legyen inkább kisebb, de szervezettebb”.

Az orosz autógyár vezetője azt is elárulta, hogy a Ladákat az európai piaci eladás érdekében módosították, egyebek között javítottak biztonsági szintjükön és takarékosabbak lettek az Euro 6-os motorral felszerelt kocsik. Az AvtoVAZ Németországba, Nagy-Britanniába és Olaszországba is az elsők között akar exportálni, de az ottani forgalmazókat még keresik. Az AvtoVAZ 2014-ben mindössze 1500 autót értékesített külföldön. A visszaesés jelentős volt, hiszen 2013-ban, amikor Oroszország ellen az Európai Unió tagországai még léptettek életbe gazdasági szankciókat, 5561 személyautót adtak el az uniós országokban. Különösen fájónak tartják, hogy a németországi piacon volt a legdrámaibb a visszaesés.

A cég, immár az európai hadjáratra is készülve, szeptemberben kezdi meg egy vadonatúj modell, a Lada Vesta gyártását, amelyből a szedánon kívül ferde hátú (hatchback) és hobbi terepjáró (crossover) modellek is legurulnak majd a gyártósorról. Az AvtoVAZ-nál nem kergetnek nagy álmokat, az őszi európai nyitást is óvatosan kezelik, s azt mondják, hogy a következő két évben főleg a politikai helyzet alakulása jelentősen befolyásolhatja a nyugati autós nyitás politikáját. Az Európába szánt modellek közül tavaly a legolcsóbbat, a Grantát 7990 euróért (2 millió 400 ezer forintért) kínálták, míg a Lada 4×4 ára 9999 euró (3 millió forint).