Meggondolhatja-e magát a fogyasztó, ha online vett repülőjegyet? Visszafizetik-e annak árát, ha mégsem tud elutazni? Bármi közbejön, lemondhatja-e az utat extra költségek nélkül? A kérdésekre a Budapesti Békéltető Testület válaszol.

Számos fogyasztói kérelem érkezett az elmúlt időszakban az interneten vagy utazási irodán keresztül megvásárolt repülőjegyekkel kapcsolatban a Budapesti Békéltető Testülethez. Az egyik esetben a fogyasztó egy utazási irodán keresztül foglalta le a repülőjegyét és mivel utastársával együtt kívánt utazni, ezért a repülőgépen az oda- és vissza úton is egymás melletti ülőhelyet kért az irodától.

Az utazási irodának extra díjként kifizetett cserébe 80 eurót, de mégsem oda kapta a jegyet, ahova kérte. A szolgáltatás ténylegesen nem valósult meg és a fogyasztó ezzel csak a repülőtéren a beszálláskor szembesült. Az utazási iroda a békéltető testületi eljárásban azzal védekezett, hogy a légitársaság helyfoglalási számítógépes rendszere nem működött.  Az eljárásban végül a felek egyezséget kötöttek.

Mi van akkor, ha a légitársaság hibázik, fordulhatnak-e a fogyasztók az utazási irodához? Az utazási szerződésről szóló 281/2008 (XI.28.) Korm. rendelet szerint: az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, illetve a személyiségi jogsértésért járó sérelemdíjért.

A másik panaszos interneten rendelt meg egy repülőjegyet egy közvetítő irodán keresztül, de a jegyek vételárának megfizetését követően kiderült, hogy munkahelyi okokból mégsem tud elutazni. 

A fogyasztó felvette a kapcsolatot az irodával, ahol próbálta a jegyét átfoglalni vagy módosítani. Azonban a módosításra már nem kerülhetett sor, mert az iroda szerződési feltételei szerint arra már az indulási időpontot megelőző 15 napon belül nem volt lehetőség. A fogyasztó ekkor olvasta el az iroda által a szerződéskötéskor átadott szerződési feltételek tényleges tartalmát.

A különböző légitársaságoknál általában eltérő feltételek, illetve extra díjak megfizetése ellenében lehetséges csak a megrendelt és kifizetett repülőjegy lemondása vagy módosítása, illetve vannak olyan típusú repülőjegyek, melyeket nem lehet törölni, hanem csak módosítani. Azaz ilyenkor nincs 14 napos indokolás nélküli elállási jog, amelyet a légitársaságnak kötelezően biztosítani kell, és ami korlátlanul lehetővé teszi a lemondás lehetőségét online vásárlás esetén.

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 3. §-a szerint ugyanis ilyen szempontból a légi személyszállítási szerződések kivételnek minősülnek. Az tehát, hogy az utas meggondolhatja-e magát később, a légi fuvarozó saját döntése és annak általános szerződési feltételeiben található meg.

Az utazási irodán keresztül megrendelt jegyeknél az utazási irodák felelőssége abban áll, hogy a fogyasztót megfelelően tájékoztassák, milyen feltételek mellett lehet az adott légitársaságnál megvásárolt repülőjegyet átfoglalni vagy módosítani.

Ugyanis a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerint az általános szerződési feltétel akkor válik csak a szerződés részévé, ha jelen esetben az utazási iroda lehetővé teszi, hogy a másik fél annak tartalmát a szerződéskötést megelőzően megismerje vagy azt kifejezetten elfogadta.

A Ptk. alapján általános szerződési feltételnek minősül az a szerződési feltétel, amelyet az alkalmazója több szerződés megkötése céljából egyoldalúan, a másik fél közreműködése nélkül előre meghatározott, és amelyet a felek egyedileg nem tárgyaltak meg.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett esetekről itt olvashat.